פורום לקויות למידה

ברוכים הבאים לפורום ליקויי למידה. מטרת הפורום היא לתת מענה לכל שאלה על ליקויי למידה אצל כל סוגי התלמידים - החל מבעלי קשיי למידה ועד לסובלים מלקויות שונות, באבחונים דידיקטיים ופסיכודידקטיים, בהוראה מתקנת והקניית אסטרטגיות למידה.
2185 הודעות
1572 תשובות מומחה

מנהל פורום לקויות למידה

27/08/2018 | 23:36 | מאת: בתאל

יש לי ילדה קושי ולמה אובחנה קשב וריכוז היום עולה ד קושי חברתית וגם לימודים להבנת הנקרה חשבוןממש לא יכולה לשבת לאורך זמן קשים לימודים אפילו בכיתה כל רבע שעה לא יוצאת ריכוז בעיות חברתיות עם כיתה קטנה יעזור או מורה הוראת מתקנת גרוש שלי אומר מנגד לעבור לכיתה קטנה הוא רוצה הוראת מתקנת אני רוצה רק לטובת ילדה ילדה יש קשים לימודים חברתית

לקריאה נוספת והעמקה

שלום, מדברייך נראה כי ילדתך חווה קשיים במספר תחומים. על מנת לבחון את הדרך הטובה ביותר לסייע לילדתך, אני ממליצה להתייעץ עם צוות ביה"ס (יועצת, מחנכת ובמידת הצורך פסיכולוג ביה"ס), ולשקול דרכי התערבות מתאימות. במידת הצורך, ניתן לפנות לאבחון המתאים לפי תחומי הקושי. בהצלחה,

05/06/2018 | 11:30 | מאת: מרב

היי. נאמר לי על ידי בית ספר תיכון של הבת שלי שהיא צריכה לעשות אבחון דידקטי. אני לא יכול להרשות לעצמי ללכת למקום פרטי, אז אני רוצה ללכת לאחד המכונים שהקופה שלנו עובדת איתם. האחד הוא אפק והשני גלאי. האם מישהו כאן מכיר את המקומות האלה ואם כן מה דעתכם? תודה, מרב

שלום מרב, איני מכירה באופן אישי את המכונים הללו. אם את מעוניינת, תוכלי להתייעץ עם מכון אות ועוד בירושלים, המבצע אבחונים לגילאים השונים, בטלפון: 02-5611561. בהצלחה,

שלום, בני מסיים בימים אלו כיתה י' ועולה לכיתה יא' . בשנה האחרונה מתקשה מאוד במבחנים ולא מביא את עצמו לידי ביטוי . אני מעוניין לעשות לו בקיץ איבחון פסיכודידקטי ולבדוק האם יש לקויות למידה כלשהן והאם זכאי להתאמות לקראת הבגרויות ב יא' ו יב' . יועצת בית הספר טוענת שזה כבר מאוחר מדי , ומשרד החינוך לא יקבל איבחון זה כי אין רקע היסטורי של לקויות למידה מהיסודי ומחטיבת הביניים , ושבית הספר בחודש מאי (עכשיו) שולח בקשות התאמה לתלמידים ולכן בקי זה כבר מאוחר מדי . האם טענה זו נכונה ??? האם לבני לא יהיה הזדמנות להבחן להתאמות בגלל עיתוי זיהוי הבעיה ועיתוי האיבחון ? אשמח לעצה מה לעשות ? תודה גלעד

לקריאה נוספת והעמקה

שלום גלעד, איני יכולה לענות בשם משרד החינוך והנהלים שלו. תוכל לברר ישירות דרך אגף לקויות למידה והפרעות קשב של משרד החינוך (יש להם אתר אינטרנט), או לנסות להתייעץ עם מכון אות ועוד בירושלים המבצע אבחונים לגילאים השונים, בטלפון: 02-5611561. בהצלחה,

01/05/2018 | 22:56 | מאת: ילד מכיתה רגילה לקטנה

רציתי לדעת בקשר לכיתה קטנה . הוא נימצא כעת הרגילה . ואני רוצה להעביר במיוחד שמציקים לילד כי רואים שהוא עדין וחלש ולא מחזיר . מבחינת לימודים קשה לא כי המורה לא יכול לעזור רק לו מול 30 ילדים . אבל הוא ילד חכם . אבל אני רואה את הקושי ושלא טוב לא שם ? האם להעביר לכיתה קטנה ?

שלום שאלתך מורכבת וקשורה להיבטים רבים אשר בלא ידיעת פרטים נוספים לא ניתן להשיב עליה באופן מלא. ממליצה לפנות לצוות בית הספר כגון יועץ, מחנך ואם יש צורך גם פסיכולוג בית הספר והמנהל ובהתחשב בתמונה המלאה לשקול כיצד לסייע לילדך. בהצלחה

13/01/2018 | 15:13 | מאת: מיכל

שלום יש לי nld (לקות למידה לא מילולית) חשבתי ללכת לנוירופידבק או לשיטת טומטיס (בעזרת צלילים) מה יותר מומלץ ?

20/11/2017 | 13:46 | מאת: לימור

תמר שלום בני בן 4.5 אובחן עם עיכוב שפתי יש לו פער של שנה וחצי בדיבור לפי הקלינאית , האם זה נכון שלילד עם עיכוב שפתי יש גם לקויות למידה? האם כדאי לבצע אבחון לליקוי למידה כבר עכשיו? אודה על תשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לימור, לפי ידיעתי, יש לעיתים קומורבידיות בין קושי שפתי ללקות למידה, כלומר ייתכן שאדם שסובל מהאחד יסבול גם מהשני (לא בהכרח). בכל אופן, אבחון לקויות למידה נהוג לבצע רק החל מחודש מרץ של כיתה ב'. מציעה להמשיך במעקב עם קלינאית התקשורת ובהמשך עם בית הספר. ניתן, במידת הצורך, לבצע הוראה מתקנת בעברית בשלב מוקדם יותר. בהצלחה.

21/11/2017 | 09:18 | מאת: לימור

תמר שלום תחילה מודה לך על תגובת המהירה המקצועית והעניינית תוכלי להסביר לי למה התכוונת הוראה מתקנת בעברית , זה להביא מורה ולהתחיל ללמד אותו עברית אם כן באיזה בגיל בערך? והאם כדאי להשאיר את הילד שנתיים בגן חובה? שיהיה יותר מוכן לכיתה א'? כמובן בשילוב של עזרה מבחוץ של קלינאית והוראה מתקנת. הוא מקבל כרגע טיפול של קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק הפסקנו אחרי 3.5 חודשים כי הילד התחיל להשתעמם וראו גם שהילד מקדם את עצמו לבד לכן הפסקנו בגן הוא יושב במפגשים לעיתים יש קושי בהקשבה בגלל הקושי השפתי אבל יש שיפור משמעותי משנה שעברה, יש לו אינטרקציה עם ילדים הוא צריך יותר עזרה בתיווך עם ילדים בגלל הקושי השפתי ומקבל סיוע וליווי אישי בנושא בתוך הגן+ גננת שילוב , שעתיים בשבוע אין לו בעיות התנהגות או משמעת , שולט בכעסים שלו , אין לו התפרצויות זעם גם בבית אין לנו קשיים איתו הוא קצת מפונק כי הוא הקטן בבית, ילד רגיל לחלוטין מלבד הקושי השפתי שמשתפר מיום ליום אודה על תשובתך

היי אשמח לדעת מהי הדרך הטובה ביותר לשפר את הזיכרון של ביתי במיוחד לפני מבחנים?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך, שאלתך מאוד כללית והתשובה אליה תלויה בגורמים שונים כמו סגנון התפקוד הספציפי של ביתך, גילה, קשייה ונקודות החוזק שלה. יש טכיקות שונות ללמידה יעילה למבחנים וחשוב להתאים את הדרך המתאימה עבורה. בין היתר, ניתן לעשות זאת באמצעות הוראה מתקנת של הקניית אסטרטגיות למידה. במידה ותרצי, מידע נוסף ניתן לקבל בטלפון של מרכז "אות ועוד" בירושלים 02-5611561. שיהיה בהצלחה.

01/10/2017 | 20:13 | מאת: שלהבת

שלום וברכה - הילד שלי בן 13 מאוד מאוד מתקשה בחיים ובמערכת החינוך במיוחד. הוא לא מצליח לתקשר עם הסביבה בצורה הולמת ומרגיש דחוי הוא התחיל לפתח חרדות ופחדים ולאחרונה אף מקבל טיפול תרופתי . לפי מה שקראתי הוא עונה על מרבית הקריטריונים של לקות למידה לא מילולית. הוא עבר אבחונים פסיכודידקטים ולמרות שגם שם הראה ציונים נמוכים מהממוצע לגילו בכל הפרמטרים, לא הוזכר המושג לקות למידה לא מילולית. כרגע אנחנו בטיפול פסיכולוגי בעקבות החרדות ותפיסת מציאות לא אמיתית. האם ישנו אבחון ספציפי ללקות למידה לא מילולית ואם כן היכן הוא נערך? ובנוסף אשמח מאוד לקבל טיפים לסייע לו ולתמוך בתחושת הייאוש וחוסר האונים שהוא נמצא בה כרגע. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום שלהבת, המקרה שאת מתארת אכן נשמע מורכב. לדעתי במקרה זה מומלץ לפנות עם תוצאות האבחונים הקודמים לנוירופסיכולוג ופסיכיאטר העוסקים בתחום ולנסות לקבל אבחנה מבדלת והמלצות מותאמות עבורו. שיהיה בהצלחה.

01/09/2017 | 16:13 | מאת: אתי

הבו שלי עלה היום לכיתה ז. הגיע מכיתה רגילה לכיתה קטנה במטרה לקדם אותו ולעזור לו מבחינה לימודית לבן שלי יש לקויות למידה ואין שום בעיית התנהגות . היום הוא יצא מבוהל ובהלם מפני שהכיתה מורכבת מילדים עם בעיות התנהגות . גם אנחנו ההורים ראינו חלק קטן מההתנהגות של ילדי הכיתה בסוף היום והיינו המומים. הוא לא מוכן ללכת לבית הספר! אנו מבקשים להעביר אותו לכיתה רגילה ומוותרים על הכיתה הקטנה. מה אפשר לעשות באופן מידי על מנת שלא נבזבז זמן יקר. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אתי, אני חושבת שבמצב כזה כדאי לפנות במיידית להנהלת בית הספר (מנהל/ת, יועץ/ת ואם יש מת"לית אז גם אליה). בעתיד, במידה ויחזור לכיתה רגילה ויהיה צורך בסיוע לימודי, ניתן לשקול מתן הוראה מתקנת. שיהיה בהצלחה!

07/08/2017 | 10:32 | מאת: שרון

תמר שלום, ביתי בת 11 היא ילדה חכמה ונבונה, קוראת הרבה אבל יש לה שגיאות כתיב. ניסינו לעבוד על זה בבית אבל זה לא הלך. מה את מציעה לעשות? האם כדאי לעשות לה אבחון או לפנות להוראה מתקנת? במידה ומדובר באבחון האם יש מכון אבחון מומלץ באזור השרון? תודה, שרון

שלום שרון, האם יש רק שגיאות כתיב או גם קשיים נוספים בקריאה או בכתיבה? האם בכתיבה יש קשיים נוספים מעבר לשגיאות כתיב? חשוב גם לשים לב אילו סוגי שגיאות כתיב יש והאם הן משפיעות על קריאות הכתב. בכל אופן אם יש קשיים בכתיבה בהיבט הדיוק (שגיאות כתיב) מומלץ לפנות להוראה מתקנת. אבחון דידקטי מיועד לבחון את תפקודי הלמידה ובודק תחומים כגון קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, שפה, זיכרון, וכד'. לכן במידה ויש קשיים נוספים בתפקודי הלמידה ו/או הוראה מתקנת לא מביאה לשיפור מספק, מומלץ לפנות לאבחון. מרכז "אות ועוד" נמצא בירושלים, את מוזמנת להתייעץ עימנו בטלפון 02-5611561. בהצלחה,

27/05/2017 | 11:29 | מאת: ליקוי למידה

שלום ..בתי בת ה 8 לקויית למידה מקבלת פרטני+הוראה מתקנת.. אך התקדמותה איטית.שיקולינו (גם בית ספר) להעברה לכיתה קטנה.. רציתי לקבל מידע לגבי כיתה קטנה האם מומלץ? ואילו בתי ספר בצפון יש ללקויי למידה בלבד??

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, מרכז "אות ועוד" נמצא בירושלים. לגבי העברה לכיתה קטנה, אנו ממליצים לערוך אבחון פסיכודידקטי. אבחון זה נועד לבדוק את הרמה האקדמית של הילדה ביחס לילדים בגילה ובודק היבטים רגשיים. כך יהיה לכם קל יותר להחליט האם מומלץ לילדה כיתה קטנה או לא. כמו כן, כפי שכתבנו, המרכז שלנו נמצא בירושלים ואנו לא מכירים בתי ספר בצפון. בהצלחה!

30/04/2017 | 12:59 | מאת: יונתן

באבחון דידקטי נמצא כי יש ליקויי למידה והומלץ ללכת לשיעורים פרטיים בתחום מסויים - האם יש ללכת רק למורים פרטיים שמתמחים בלקויות למידה ? מי הגוף שעומד מעל המאבחנים הדידקטיים?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, במידה והאבחון מלמד כי יש לקויות למידה ויש צורך בלמידה פרטנית, עלייך לקבל שיעורים בהוראה מתקנת. אצלנו במכון ניתן לקבל הוראה מתקנת. נשמח לתאם לך שיעור הערכה עם מנהלת מקצועית, עלייך להביא עמך את האבחון והמנהלת המקצועית תכין בעבורך תכנית למידה אישית ללמידה במכון. נשמח לתת מידע ופרטים נוספים. מס' הטלפון שלנו הוא: 02-5611561 מרכז "אות ועוד" רחוב סוקולוב 15 ירושלים

16/04/2017 | 18:03 | מאת: אלה

שלום, האם בבגרויות אפשר הכתבה לבוחן ניטרלי וגם מבחן מותאם או שצריך לבחור אחד מהם ?

שלום, במקרים שישנה הצדקה למתן שתי ההתאמות ניתן להמליץ על שתיהן. שימי לב שהכתבה לבוחן ניתנת על ידי אבחון דידקטי ואילו לשם קבלת המלצה על מבחן מותאם יש לבצע גם השלמה פסיכולוגית לאבחון זה. בהצלחה!

31/03/2017 | 14:11 | מאת: רוני

שלום, מאז גיל 16 הבחנתי אצלי בקשיי קשב וריכוז, ובהפרעה שבה אני יכולה לרשום בצורה תקינה ורהוטה אך פעם לכמה להתבלבל בין מילה אחת לאחרת, או בין אות-שתים. ברצוני לדעת מאיזה סוג של דיסגרפיה אני סובלת? מהן הסיבות בד"כ? ומה הן דרכי הטיפול? תודה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

שלום, לא ציינת בת כמה את, אך אם את בוגרת ניתן לבצע אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל נוירולוג המתמחה במבוגרים. דיסגרפיה מאובחנת באמצעות אבחון דידקטי, אך במידה ואת מעוניינת לטפל בקשיי הכתיבה ניתן להגיע לסיוע של הוראה מתקנת ללא אבחון קודם. אבחון למבוגרים מומלץ בעיקר למי שהינם סטודנטים או לקראת השכלה גבוהה, ואז יש לפנות לאבחון מת"ל. בהצלחה רבה!

והקשר שלו ללקויות למידה. שלום רב, אני דודה לשתי בנות: הגדולה בת 6.5 הקטנה בת 2.5 השאלה שלי לגבי הקטנה: בשלב הזחילה זחלה רק על הגחון (כשהגיע השלב של הזחילה על 6 - או שהיא הייתה זוחלת 2 "צעדים" ועוברת לזחילת גחון, או 2 "צעדים" ומתיישבת). היא לא זחלה זחילה ממושכת על 6. נעמדה בערך בגיל 10 חודשים. הליכה בגיל 15.5 חודש. שמעתי שעלולות להתפתח לקויות למידה. האם יש קשר?

שלום, בני בן 11 - תלמיד כיתה ה' מתקשה מאוד ברכישת הקריאה. הוא מקבל שילוב בבית הספר בו הוא לומד. הוא אובחן לפני שנתיים כלקוי למידה. בדקנו את נושא הקשב ואין לו הפרעת קשב. הוא מקבל שיעורים פרטיים אחה"צ ממורה להוראה מתקנת. שינו לו שיטות קריאה מספר פעמים ואף שיטה לא עבדה. אני פונה אליכם מכיוון שאני כבר מיואשת ולא יודעת מה עוד עלי לעשות. בבית הספר רוצים להעביר אותו לכיתת חינוך מיוחד. אני מסרבת בתוקף. לא מוכנה !!!האם אין עוד דרכים לטפל בילד שלי מלבד כיתת חינוך מיוחד? אני מוכרחה לציין שהבן שלי מאוד שמח ללכת לבית הספר ויש לו הרבה חברים. כמו כן, הוא די טוב בתחום המתמטי. אשמח לשמוע מכם מה עוד ניתן לעשות. תודה רבה !!

לקריאה נוספת והעמקה

אשמח לעצה. תודה רבה

שלום רב, לפי מה שאת מתארת, יתכן ושיטות העבודה המשמשות לעבודה עם בנך אינן מתאימות לו, ולכן חשוב לנסות ולעבוד בשיטת קריאה מותאמת יותר. יתכן, למשל, שישנו קושי בזכירת סימני הניקוד, ואילו ההוראה המתקנת מתמקדת בשטף קריאה או באסטרטגיות למידה, ולכן אין התאמה בין הצרכים ובין העבודה שנעשית. אני ממליצה לפנות אלינו, למרכז "אות ועוד", ולבצע הערכה דידקטית על מנת להבין את עומק הקשיים וכיצד מומלץ לעבוד בצורה שתתאים לילד. במרכז "אות ועוד" אנו עובדים בשיטת קריאה בעלת אחוזי הצלחה ניכרים, המותאמת לתלמידים המתקשים ברכישת הקריאה - גם בגילאים מבוגרים יותר. הערכה מדויקת היא הצעד הראשון בדרך לקידום בנך. לפרטים נוספים ולקביעת הערכה, מוזמנת להתקשר - 02-5611561. בהצלחה!

שלום רב, האם כתיבת אבחנה וסיכום נוירולוג לאחר מבחן MOXO מספיקה ע"מ לקבל הקלות בחטיבת ביניים? תודה מראש, שרון

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, נוירולוג יכול להמליץ על חלק קטן מהתאמות. כדאי לפנות אליו ולשאול מהם האפשרויות שלו במתן הקלות. כמו-כן, לבדוק בחטיבת הביניים, האם ההתאמות שנתן הנוירולוג, קבילות. בהצלחה!

שלום רב, נוירולוג יכול להמליץ על חלק קטן מהתאמות. כדאי לפנות אליו ולשאול מהם האפשרויות שלו במתן הקלות. כמו-כן, לבדוק בחטיבת הביניים, האם ההתאמות שנתן הנוירולוג, קבילות. בהצלחה!

12/03/2017 | 22:27 | מאת: אמא מבולבלת

אני אמא ל4 ילדים כאשר הגדולה שלי כיאה למיקומה במפחה הינה ילדה חכמה מאד,מתוקה ולא חוצה גבולות בעוד שאחותה השנייה בת 8.5 כבר מגיל מאד צעיר בודקת גבולות בכל הדמנות. יש אנשים שמאד אוההים אותה כמובן כנחנו ההורים אך אני מרגישה שעבור אחריל היא לעיתים ממש בלתי נסבלת. היא תמיד רוצה להיות במרכז. היא חסרת מעצורים. אוהבת מאד לדבר בידיים. היא פעמים רבות כשהיא כועסת היא מתקשה ללוט בעצמה.המורה טוענת שהיא הרבה פעמים מתפרצת ומתקשה לנהוג בסבלנות ושהיא מתחככת הרבה עם ילדים. היא חריפה מאד בחשיבה ויש לה דרכים שונות אך שנונות לפתור בעיות אך אני לא יודעת האם כל הדברים הללו מהווים נדבך לאבחון או שנחכה עוד קצת?בלי קשר אני לא חושבת שאם אכן תתגלה איזו לקות או קושי שאסכים שהיא תיקח ריטלין או משהו... אז מה עושים?

לקריאה נוספת והעמקה

היי.. אבחון דידקטי בודק אם יש חשד לקושי בתפקודי הלמידה. הכוונה לקריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, זיכרון וכו'. לפי התיאור שלך, אין חשד לתפקודים אלו ולכן אין צורך לפנות לאבחון דידקטי. לעומת זאת, אם יש חשד לקשיי קשב וריכוז, ניתן ומומלץ לפנות לנוירולוג לבירור מעמיק בנושא הקשב, אשר יוכל להמליץ על טיפול תרופתי במידת הצורך. בהצלחה!

שלום לאחר אבחון פסיכודידסקטי לבתי בת ה 8.5 הכיוון הוא דיסגרפיה ודיסאורטוגרפיה. 1. מהם הכלים לטיפול? 2. האם יש לכם המלצה למטפל באיזור עמק חפר. 3. אם אנחנו רוצים לעשות אבחון מדויק של לקות הלמידה למי פונים? 4. האם יש לכם המלצה על פסיכולוג או אדם אחר מתאים ללוות אותה בטיפול (היא ילדה חברתית מאוד אבל הבטחון העצמי שלה והדימוי העצמי מתחילים ממש להפגע עקב הלקויות)

30/11/2016 | 15:55 | מאת: חנה

אנו נמצאים במצב מבלבל. בני בן 8, על פניו ילד רגיל מסתדר בלימודים, לא עושה בעיות ואפילו חכם ומצליח. המורים לא התלוננו. אני עם הזמן הבנתי שמשהו חסר בעיקר בהתנהלות, סדר,זמן, פתרון בעיות באופן עצמאי, זכרון בחיי היומיום, עבודה עצמית בכיתה ובבית, בניית אסטרטגיות(אפילו באיסוף משחקים), דיבור קצת מיותר(לא מתרכז בעיקר) כל הפעולות העצמיות נמרחות כולל ארוחות התארגנות וכד'. פנינו לנוירולוג העוסק בהפרעות קשב. הופננו למבחן טובה שיצא מעולה. עקב כך הפנה אותנו לבדיקה מקיפה, אבחון פסיכו דידקטי. הבדיקה הזו יקרה, אנו נשקיע בה במידה ואכן זה מה שמתבקש. אך אנחנו רוצים להיות בטוחים בכך. רציתי לדעת אם יש בעל מקצוע שיכול לעשות איזה שהוא מבדק מקדים שיחה עם הילד וההורים כדי לקבוע לאיזה כיוון יותר סביר שצריך לפנות. דידקטי, פסיכו דידקטי, אולי פסיכולוגי בלבד, ואולי בכל זאת הפרעת קשב שאפשר לאבחן באבחון מוצלח יותר מטובה.(איך אני מכירה אותו מבחן טובה מיותר בשבילו זה משהו שהוא מסוגל לעשות בקלות, הוא תחרותי ומסוגל להתאמץ למען משהו מיוחד באון זמני או חד פעמי בתור אתגר ובפרט שה בחדר שקט..הבעיה מתבטאת ביומיום בדברים המשעממים החוזרים על עצמם תוך כדי שיש הסחות מסביב)

03/11/2016 | 20:24 | מאת: ילי

בת משפחה הייתה בכיתה טיפולית אם ילדים אוטיסטים . יש לה לקות למידה גם אימא שךה בעבר אובחנה לא נכון והייתה בבית ספר מוגבל ואחרי שנים גילו שבכלל חכמה ממש. הילדה הוצאה והועברה לכיתה רגילה . נכון יש לה קשיים ולא נותנים לה שעות הם מתעקשים להוריד אותה בחזרה פסיכולוג אמר שהיא צריכה עזרה אבל לא כיתה אם אוטיסטים . מה לעשות

לקריאה נוספת והעמקה

יולי שלום, על מנת שנוכל לעזור לך בצורה מקצועית יותר, נשמח אם תיצרי קשר עם המכון שלנו, נוכל לקבל ממך יותר פרטים לגבי בת המשפחה שלך ולתת לך עזרא וייעוץ. טלפון 02-5611561

02/11/2016 | 00:53 | מאת: דנה

שלום, איזה סימנים יכולים להצביע על דיסלקציה אצל מבוגרים? אני בת 26 ומאוד אוהבת לקרוא, קוראת הרבה מגיל צעיר וקוראת בקצב טוב בעברית. שמתי לב שאני לא מפענחת את המילה אלא מזהה את המילה כתבנית שאני זוכרת. זו הסיבה ש"קשה" לי לקרוא שמות, כלומר אני בדרך כלל קוראת אותם לא נכון. העניין העיקרי הוא הקושי בקריאה באנגלית שם יש לי פחות שנות ניסיון ופחות הכרות עם מילים לכן יש לי בילבול עם יותר מילים וגם במילים יותר פשוטות לדוגמה קוראת את המילה alter כalert וכד'. הלכתי בתחילת הלימודים באוני' לאיבחון כלשהו אבל היחידה לסטודנטים עם לקויות למידה של האוניברסיטה לא הסכימו לאשר. האם זה אכן לא רלוונטי ופשוט עניין של ריכוז/ לקרוא לאט יותר/ להתאמן, או שאכן כדאי לנסות בדיקה אחרת? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, דיסלקציה מתחילה בגיל הילדות ולא בגיל מבוגר. ייתכן ושיטת הלימוד שקיבלת עודדה זיהוי תבניות ולא פענוח המילה. במכון שלנו ניתן לעזור לך על ידיי שיעורים של הוראה מתקנת שיתמקדו בפענוח מילה. נשמח לתת פרטים נוספים. טלפון: 02-5611561

15/09/2016 | 23:39 | מאת: שרון

שלום רב, הבן שלי תלמיד כיתה ג', סובל מלקות לימודית מסוימת ואני לא מצליחה לשים את האצבע מה היא. ברור לי שבפלטפורמה זו לא יכול להיערך אבחון, אבל כיוון מסוים מאד יעזור לי. יש לו קושי בקריאה: מזהה כמובן את כל האותיות, אך מדלג על אותיות בזמן קריאה. באופן כללי הקריאה לא שוטפת ודי איטית, וזאת אע"פ שהוא קורא לא מעט (מתעקשים איתו. הוא לא רוצה כי קשה לו). בנוסף, הכתב שלו גדול, לא ברור ולא מסודר. ממש ברמה שהוא לא מצליח לקרא את מה שהוא כותב. כואב לי עליו כי הוא ממש עושה מאמץ וקשה לו מאד. אין לו בעית סבלנות או ריכוז. הוא יושב ומתאמץ, גם אם לוקח לו שעות להכין את שיעורי הביתה. אגב, יש לו גם "קלאמזיות" מסוימת (דוחף בגדים לארון במקום לקפל, מרים מכנסיים בצורה עמוקה לאחר הליכה לשירותים), אולי זה גם סימפטום למשהו. רופאת המשפחה, שלא ממש חקרה אותנו בשאלות, הפנתה לאבחון אצל פסיכיאטר אם מדובר בהפרעות קשב וריכוז. אני מרגישה שזה לא זה, אבל ייתכן מאד שאני טועה. אפשר בבקשה לשפוך לי קצת אור על מה שעובר על הילד? כיוון לקריאה ברשת בקשר ללקויות מסוימות? תודה רבה, שרון

לקריאה נוספת והעמקה

שרון שלום רב, הפרעות קשב וריכוז ומתן תרופות, ניתן לאבחן על ידיי נוירולוג. שלב אחד קודם, במכון שלנו ניתן לאתר את הלקויות הן על ידיי אבחון דידקטי/פסיכודידקטי-(אחד מהמרכיבים לבדיקת קשב הוא אבחון דידקטי) וכמו כן, לתאם איתנו הערכה. הערכה מתבצעת עם המנהלות המקצועיות שלנו. בה נוכל לזהות את הקשיים ולבנות לילד תכנית עבודה להוראה מתקנת. ניתן ליצור קשר אצלנו במכון "אות ועוד" רחוב סוקולוב 15-ירושלים 02-5611561 בברכה ובהצלחה!

שלום שרון, הפרעות קשב וריכוז ניתן לבדוק ע"י נוירולוג. כמו-כן, ניתן לעבור אבחון דידקטי שדרכו ניתן יהיה ללמוד האם יש לקות למידה, על הקצה הפרעות קשה והיבטים רגשיים. המאבחנות שלנו יוכלו לתת לכם גם המלצה, האם יש צורך בהשלמה פסיכולוגית או לא. לגבי קושי בהתארגנות ובעיית כתב, ניתן להגיע אלינו להוראה מתקנת. אנו עורכים הערכה עם מנהלת מקצועית ובונים במידה ויש צורך, תכנית למידה אצלנו. לקבלת פרטים נוספים, ניתן להתקשר אלינו למכון 02-5611561

אני מתענין בלימודים ובדקתי בכל אותם מקומות לימוד אילו סוגי אבחונים הם מקבלים ומה ההטעמות שהם נותנים. בגלל הגיל שלי 37 כולם יקבלו אבחון דידקטי של ניצן. ביסודי עשיתי אבחון והציעו ריטלין והטעמות לא לקחתי ריטלין אז. לפני מספר שנים פניתי לאבחון מוקסו ואחכ לרופא נאורולג וקבלתי ריטלין. רציתי לשאול כמה דברים : לאבחון דידקטי בניצן האם לגשת למבחן עם ריטלין ? מנהלת המכון הסבירה לי לקחת ריטלין לאחר שספרתי לה ואז חשבתי ואמרתי אולי בעצם אם לא אקח ריטלין הם יבחינו בכל הבעיות שלי ויאבחנו יותר טוב מאשר עם ריטלין ? דבר נוסף האם עלי לגשת שוב לנאורולג לצורך מינון אחר או סוג אחר של ריטלין קבלתי בשחרור מושהה. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, אצלנו, במכון "אות ועוד", נהוג לשאול את התלמיד, האם הוא ילמד עם רטלין? במידה וכן, מומלץ לעבור את האבחון עם רטלין. בברכה, "אות ועוד" רחוב סוקוךוב 15 ירושלים 02-5611561

30/08/2016 | 22:45 | מאת: משהי 33

זה מה שאני חווה מגיל צעיר- קושי בהבנת הדברים שהם מעט מורכבים..."לא מבינה עניין", "החשיבה שלה פשוטה.. לא מורכבת". קושי רב בסיכום דברים שנאמרים בעל פה-קשה לי מאוד לכתוב פרוטוקול או לסכם שיעור. קשה לי "לתקתק" דברים.. מבחינה פיזית- אני רואה בסדר גמור,אבל אני מרגישה מתח,עומס בעיינים. ביסודי היה לי מאוווווד קשה עם לוח הכפל. ביסודי בחטיבה ובתיכון קיבלתי תוספת של 15 דקות למבחנים. היו לי קשיים במתמטיקה ובאנגלית. קשה לי לקרא קטעים ארוכים...הקריאה שלי היא קריאה מרפרפת כמעט תמיד. האם אלה דברים שקשורים ללקויות למידה....?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, לפני הבנתנו את בעייתך. ניתן לתאם עמנו הערכה, הערכה מתבצעת עם אחת מהמנהלות המקצועיות שלנו. בה נוכל לאתר את הקושי שלך ולבנות לך תכנית אסטרטגיות אישית בהוראה מתקנת. נשמח לעזור, בברכה, "אות ועוד" סוקולוב 15 ירושלים 02-5611561

ביתי בת 13 לא מצליחה לסיים בחינות לאחר תוספת זמן במיוחד באנגלית. רעש בכיתה גם מאוד מפריע לה. התארגנות באופן כללי איטית, קופצת מדבר לדבר ולרב מאחרת. עיקר הביעיה היא הכתיבה האיטית באנגלית ואי סיום בחינות.

שלום, נשמע שלביתך קשיים מורכבים. הסימנים שאת מתארת יכולים לכוון אולי לקושי בהיבטי הקשב והריכוז, אולי לקשיים ספציפיים באנגלית, אך מהפרטים שציינת קשה להכווין אותך באופן ברור. אם תרצי התייעצות מפורטת יותר, נשמח לסייע בטלפון 02-5611561. בהצלחה, אביה

13/03/2016 | 09:24 | מאת: שושי

הבן שלי עולה שנה הבאה לכיתה א כנראה יש המלצה שיהיה בכיתה קטנה של לקות למידה לא רגשי חברתי אני מתלבטת אם אפשר לקבל קצת מידע על כיתות אלה והאם יש הפרדה לכיתות עם בעיות רגשיות לבין כיתות באמת לימודיות והאם אם ארצה להעביר אותו בהמשך לכיתה רגילה זו תהיה החלטה שלי אשמח לקצת מידע ועזרה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום שושי, כל מוסד חינוכי מקצה לכיתות קטנות משאבים שונים, לעתים יש אפשרות להפריד בין כיתות ולעתים אין. מומלץ להתייעץ עם ביה"ס אליו רשמת את בנך כדי לבחון את האפשרויות שבית הספר מציע באופן יותר נקודתי. מעבר לכך, אם אכן קיימים קשיי למידה כבר מגיל גן, מומלץ לשקול בדיקת מוכנות לא' וסיוע בהוראה מתקנת במידת הצורך, שיוכל לעזור לצמצם את הקשיים שעלולים לעלות. במידה ותרצי לשמוע פרטים נוספים על הוראה מתקנת, נשמח לסייע בטלפון 02-5611561. בהצלחה רבה, אביה

אשמח לדעת מהו המועד שצריך לעשות בו איבחון פסיכודידקטי לקראת עליה לחט"ב כדי שיהיה תקף גם לתיכון ולבחינות הבגרות? ומיהו איש המקצוע הרלוונטי?

היי יעל, כדי שהאבחון יהיה תקף עד כיתה י"ב ולבגרויות, יש לבצע אותו רק לאחר תום כיתה ו'. בהצלחה, אביה

שלום, אני נמצאת בשנה האחרונה ללימודי חנ"מ ואני רוצה להתחיל ללמוד בשנה הבאה תואר שני בלקויות למידה ואבחון דידקטי. אשמח אם תוכלו לענות לי על כמה שאלות :) בעיקרון במהלך התואר בחינוך מיוחד הבנתי כי אני לא רוצה לבנות מערכי שיעור ולהיות מורה מקצועית או מחנכת אלא אני מחפשת מקצוע יותר טיפולי שמשלב קשר עם תלמידים בכל הגילאים, אך קשר פרטני של "אחד על אחד" כי אני רוצה להשפיע ולקדם מבלי להתעסק בבעיות משמעת של כיתה. והגעתי עם עצמי למסקנה שהקניית אסטרטגיות למידה והיכולת לאבחן תלמיד זה כן משהו שאני רוצה לעשות. במשך כל התואר התחברתי מאוד לתלמידים אבל באיזשהו מקום יצאתי בתחושה שאני כנראה אהיה מתוסכלת מהמקצוע הזה כי רמת ההשקעה לא תואמת את התגובות של התלמידים ולכן התחילו מחשבות על תואר שני. אני שואלת את עצמי האם תואר שני באבחון דידקטי ולקויות למידה אכן תואם את מה שאני רוצה לעשות או שמא אני אלמד שוב משהו שבאידיאל נשמע מעולה אך במציאות יש פער ענק בין ההשקעה והזמן לתוצאות בשטח..חקרתי את האינטרנט והבנתי פחות או יותר מה מטרת התואר השני בלקויות למידה ואבחון דידקטי אך אשמח לשמוע מה המצב בתכלס כיום. פרקטית - יש ביקוש לזה? להיות מורה מתקנת אומר בפועל להיות מורה ככל המורות בבי"ס אחד קבוע או שזה עבודה שהיא יותר כמו תרפיסטית או מרפאה בעיסוק שעוברת לפעמים בין כמה בתי ספר? יש אפשרות להיות מורה מתקנת מבלי ללמוד את זה כתואר שני? הרי גם אבחון דידקטי הבנתי שאפשר לקיים מבלי ללמוד ממש אבחון כתואר.. ולגבי אבחון דידקטי, יש אפשרות ממש כבר בסיום התואר השני כאשר יש תעודת מאבחן לאבחן בצורה עצמאית או שמא נדרשות שנים של עבודה ובניית שם ע"מ לאבחן עצמאית?.. יש אפשרות להכנס כמאבחנת מתחיל למכוני אבחון? יש לכך ביקוש או שזה קשה להכנס לאותם מכונים? אשמח ממש גם לדעת לגבי המשכורת של מורה מאמנת ומאבחנת דידקטית..ממה שהבנתי אין קפיצה משמעותית בין שכב מורה למורה מאמנת בעלת תואר שני,זה נכון? בקיצור, אשמח ממש לקצת סדר ברמה הפרקטית של המקצוע כי מבחינת התיאור שלו הוא נשמע לי כמו המשך מעולה לתואר הראשון אך אני רוצה להיות שלמה עם ההחלטה מכיוון שבמקום שבו אני רוצה ללמוד זהו תואר של שנתיים וחצי שבו לומדים 3 ימים בשבוע וזה אכן משמעותי.. תודה רבה רבה מראש!!

היי לי! אפשרויות התעסוקה בתחום מאוד מגוונות. ישנן בוגרות המועסקות במסגרת משרד החינוך, ואז נדרשת תעודת הוראה, ישנן בוגרות העובדות במסגרות פרטיות כמו מכוני אבחון או רשתות בתי ספר שאינן שייכות למשרד החינוך (כגון רשת עמל), ישנן בוגרות העובדות במכוני אבחון וטיפול לסטודנטים...המשרות יכולות להיות חלקיות או מלאות -ישנן מאבחנות שעובדות במקום אחד בלבד, וישנן מאבחנות שמפצלות ועובדות במשרות חלקיות בשני מקומות. תמיד, כמו בכל תחום, מומלץ למצוא עבודה בתחום במהלך התואר (למשל בהוראה מתקנת) כדי לרכוש ניסיון שגם יסייע לך להבין מה מתאים לך וגם ייתן לך יתרון חשוב בסוף התואר. לגבי תעודת מאבחן - כיום אין תעודה כזו. אבחונים דידקטיים אמורים להתבצע ע"י בעלי תואר שני באבחון ובטיפול בלקויות למידה. לגבי הוראה מתקנת - אפשר להיות מורה מתקנת בלי תואר שני, למעשה אין התייחסות להסמכה הנדרשת בחוק על מנת לעסוק במקצוע. אצלנו במרכז "אות ועוד" מעסיקים רק מורות בעלות תואר ראשון בתחומים רלוונטיים, כאשר קיימת עדיפות למורות הנמצאות בלימודי התואר השני. על מנת להיות מורת שילוב בבתי ספר דרושה כמובן תעודת הוראה, אך אין דרישה הכרחית לתואר שני. בהצלחה, אביה

הבן שלי מסיים יסודי בכיתה רגילה, איבחנו אצלו לקות חזותית, הציעו לנו כיתה קטנה והוא לא מוכן להיות בכיתה "טיפולית" לטענתו, הוא שרד את היסודי עם המון מוטיבציה וקשר טוב חברתית ועכשיו שאנחנו יודעים מה הלקות לא בטוח שישרוד בכיתה רגילה בחטיבה מכיוון שאין לו את העזרה שיש ביסודי. לאחר שיחה איתו מוכן להיות בכיתה קטנה באזור אחר בארץ מפני שלא רוצה שיצחקו עליו. אני לא יודעת אם נכון להכניס אותו לכיתה קטנה או להמשיך להילחם בכיתה רגילה אשמח לעזרה בהחלטה מה הכי נכון שילמד בסביבת למידה טובה כפי שהציעו באיבחון וזה אומר כיתה רגילה וטובה או ללכת על כיתה קטנה וזה יוריד ממני הרבה לחץ וישאיר אותו אחורה בחברה ממש שאלת המיליון דולר ואין לי מושג מה לעשות ממש צריכה עזרה בהחלטה תודה מירב שפירא 0506662303

במקרה של שאלה כזו מוטב להתייעץ עם הגורמים שמכירים אותך, את ילדך, את הרקע שלו וכיו"ב. לכל אפשרות יתרונות וחסרונות. כדאי לשוחח עם יועצת בית הספר ומחנכת הכיתה לגבי האפשרויות העומדות בפניכם. בנוסף, במידה ונרשמתם כבר לחטיבה, כדאי לבדוק אפשרות להתייעץ עם הגורם בחטיבה העוסק בלקויות למידה (מורת שילוב, מת"לית וכיו"ב). בהצלחה, אביה

שלום רב, בתי עולה בשנה הבאה לחטיבת ביניים לכיתה ז'. היא מאובחנת עם דיסקלקוליה וADHD לא מטופלת בריטלין או בנגזרותיו עקב תופעות הלוואי הקשות שנגרמו לה. היא לומדת בכיתה רגילה ועברה איבחון פסיכו דידקטי בכיתה ד'. לאור המסקנות של האיבחון היא אובחנה כבעלת דיסקלקוליה וכן כאמור ADHd מתקשה מאוד בחשבון עד בלתי אפשרי. ככל הנראה תקבל פטור בשנה הבאה וזאת לאחר שכל מה שנעשה לא קידם אותה. היא גם חדלה לשתף פעולה. במקצועות האחרים היא בינונית. אנגלית היא די בסדר אבל כאמור לא מסוגלת לשבת הרבה על השיעורים או הכנה למבחנים ולכן התוצאות שהיא מקבלת די בינוניות (60-70 מקסימום). האם כדאי שהיא תשולב בכיתה קטנה בבית ספר רגיל? אני מאוד מהססת כיוון שזה יגרום לכך שהיא לא תהיה עם חברותיה או עם מישהו שהיא מכירה מבית הספר הנוכחי. אציין כי היא כבר נרשמה לחטיבה שלפי מה שנאמר לי הם מאוד מקלים ובאים לקראת התלמידים. אודה על תשובה.

לקריאה נוספת והעמקה

במקרה של שאלה כזו מוטב להתייעץ עם הגורמים שמכירים אותך, את ביתך, את הרקע שלו ואת המסגרות המסוימות שביניהם אתם מתלבטים. לכל אפשרות יתרונות וחסרונות. כדאי לשוחח עם יועצת בית הספר ומחנכת הכיתה לגבי האפשרויות העומדות בפניכם, ועם הגורם בבית הספר אליו מיועדת ביתך העוסק בלקויות למידה (מורת שילוב, מת"לית וכיו"ב) על מנת לבחון את האפשרויות. בנוסף, חשוב להמשיך ולקיים מעקב נוירולוגי במידה ויש קשיי קשב וריכוז, גם אם הטיפול התרופתי אינו מתאים לביתכם, בין היתר משום שקיימות אפשרויות סיוע אחרות שחשוב להכיר.

הבן שלי עולה שנה הבאה לכיתה ז' ואני מחפשת את המקום הטוב ביותר בשבילו ...יש לו לקויות למידה וקשב וריכוז הוא מאוד משתדל בבית ספר מקבל רק השנה הרבה הקלות ואז מצליח לקבל ציונים טובים והוא מאושר בנוסף הוא נמצא בפנימית יום דרך הרווחה עד שש ושם הוא פורח מכין שיעורים ומקבל את כל התמיכה שצריך .השאלה לגבי שנה הבאה האם עדיף כיתה קטנה ואחרי צהריים ילך למסגרת של מועדונית או פניימית יום או עדיף חינוך מיוחד

לקריאה נוספת והעמקה

היי גילי, במקרה של שאלה כזו מוטב להתייעץ עם הגורמים שמכירים אותך, את ילדך, את הרקע שלו ואת המסגרות המסוימות שביניהם אתם מתלבטים. לכל אפשרות יתרונות וחסרונות. כדאי לשוחח עם יועצת בית הספר ומחנכת הכיתה לגבי האפשרויות העומדות בפניכם. בהצלחה רבה, אביה

25/11/2015 | 21:54 | מאת: מייקל

;אני בן 28 .תמיד היו לי קשיי למידה והיו מקריאים לי את החומר לימודי בבית ספר כדי שאבין מה כתוב, ולמרות זאת לא הייתי בשום אבחון.למי אני פונה היום בשביל אבחון לקוי למידה?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום מייקל, במידה והאבחון נחוץ לך לצורך מוסד להשכלה גבוהה, מומלץ לפנות לאחד ממרכזי האבחון של המת"ל. לרשימה של מכונים אלה: https://www.nite.org.il/index.php/he/tests/matal-ela/matal/matal-diagnosis-centers.html בהצלחה, אביה

23/11/2015 | 17:39 | מאת: חני

שלום אני בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד עם תעודה של מורה מאבחנת דידקטית ועם ידע וניסיון רב בתחום לקויות למידה רב תחומיות אני מעוניינת לדעת האם יש באפשרותי לערוך אבחונים דידקטיים בשלב זה ?.. או שעלי להשלים תואר שני ןאח"כ להתחיל לאבחן?.. תודה חני

לקריאה נוספת והעמקה

שלום חני, לאחרונה, חלים שינויים בתחום של אבחונים והכשרה בתחום של לקויות למידה. המגמה היא להכשיר מאבחנים דידקטיים בעלי תואר שני. כדאי לפנות לאגף לקויות למידה במשרד החינוך ולקבל מהם את האינפורמציה המתבקשת. בהצלחה!

15/11/2015 | 10:55 | מאת: יוני

שלום רב, בני בכיתה ה וסובל משגיאות כתיב רבות. יש לו כתב יפה וברור, הוא קורא נהדר (לא אוהב לקרוא, אבל כשצריך, למשל לצורכי לימודים, קורא בשטף וברהיטות). לא נראה שישנן בעיות קשב וריכוז. האם שגיאות כתיב בגיל כזה יכולות להצביע על בעיה כלשהי? כיצד ניתן לסייע לילד בנושא? תודה מראש, יוני

לקריאה נוספת והעמקה

שלום יוני, פעמים רבות שגיאות כתיב נלוות לקשיים בקריאה. יש צורך לאפיין את סוג השגיאות. אם מדובר בשגיאות הומופוניות בלבד (החלפה בין ח'-כ', ת'-ט' וכדומה) ייתכן והן נובעות מחוסר היכרות עם כללי כתיב, ועשויות להיות על רקע חשיפה מועטה לקריאה (ואז כדאי מאוד ליצור הרגלי קריאה קבועים). אם השגיאות חמורות יותר, ניתן לשקול פניה לאבחון דידקטי לצורך הערכת הכישורים השפתיים, או לחילופין לפנות להוראה מתקנת הממוקדת בצמצום שגיאות כתיב. אצלו במכון ניתן לקבוע פגישת הערכה על מנת לכוון האם יש צורך באבחון דידקטי או הוראה מתקנת.

29/10/2015 | 10:23 | מאת: ללה

שלום בתי בת 12, מתלוננת כל הזמן שאינה מספיקה במבחנים. אין לה בעיה בקריאה אבל היא קוראת מאד לאט. האם צריך לקחת אותה לאבחון, אם כן איזה כדי לקבל תוספת זמן במבחנים? תודה

שלום רב, על מנת לקבל תוספת זמן או התאמות אחרות לדרכי היבחנות, יש צורך לבצע אבחון דידקטי. עבור נערה בת 12 מדובר בפגישה אחת שתימשך כארבע שעות. בהתאם לממצאי האבחון ולצרכים שיעלו ממנו, המאבחן/ת יוכלו להמליץ על התאמות שונות, לרבות תוספת זמן. במרכז "אות ועוד" מתקיימים אבחונים דידקטיים המועברים ע"י מאבחנים בעלי תואר שני באבחון ובטיפול בלקויות למידה. לקבלת פרטים נוספים על אבחון במרכז "אות ועוד", ניתן לפנות בטלפון 02-5611561. בברכה, אביה מרכז "אות ועוד"

26/10/2015 | 08:07 | מאת: עדי

שלום הבנתי שיש שני סוגי אבחונים: דידקטי ופסיכודידקטי. רציתי לדעת לפי מה מתאימים את האבחון לילד? והאם יש עוד סוגי אבחונים תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, אבחון פסיכו דידקטי בנוי מאבחון דידקטי והשלמה פסיכולוגית. אבחון דידקטי כולל התייחסות לתפקודי למידה, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא וכו'. השלמה פסיכולוגית בודקת היבטים רגשיים. אצלנו במכון מתקיימים אבחונים. נשמח לתת פרטים נוספים אצלנו במרכז "אות ועוד". טלפון:02-5611561 בברכה, אביה בטקר מנהלת מקצועית

04/12/2014 | 17:17 | מאת: נגה

היי, אני כותבת מטלת ביצוע באזרחות ונתקלתי בחוק האבחונים המסייע במימון אבחונים לילדים ממשפחות מתחת לקו העוני. אם מישהו יודע- האם זוהי רק הצעת חוק ? האם החוק עבר ? איפה אני יכולה למצוא עוד מידע..? תודה מראש (:

01/12/2014 | 11:39 | מאת: גילה

שלום, יש לי ילד מחונן בן 12. הוא מאד מבולגן - תמיד שוכח דברים. למרות שהוא יודע את החומר מצוין למבחנים - תמיד יקבל 85 - 90, ונורא יתבאס כשיקבל את המבחן ויגלה שטעה בשטות שהוא כמובן יודע לענות עליה. מסוג הילדים שהמורים קוראים להם - פרופסור מפוזר. מצד שני - הציונים שלו לא ממש רעים, הוא מתמיד במשימות לאורך זמן (נניח - מנגן המון שנים), אוהב מאד לקרוא. האם זה נשמע כמו סימפטומים של לקות למידה או קשב וריכוז? מה אפשר לעשות? הוא מתוסכל (למשל חושש שבגלל הציונים לא יתקבל לחטיבה לילדים מחוננים - למרות שאת מבחן המחוננים בכיתה ב' עבר בלי התאמות). נשמח לקבל המלצות (לדעתנו הוא כמובן לא צריך תרופות, ולא התאמות במבחנים - אלא אסטרטגיות לשיפור הלמידה או הריכוז). תודה רבה.

21/11/2014 | 21:45 | מאת: gingerei

אני אחרי צבא וכרגע מתכנן ללמוד למבחן הפסיכומטרי. בתקופתי בתיכון תמיד היו לי בעיות ריכוז ואני בגדול אדם מאוד היפראקטיבי. הייתי מעוניין להוציא פטור לפסיכומטרי, משימה שעל פי הבנתי היא כמעט בלתי אפשרית. כלומר, עליי להציג מגורם ראשוני פטור שאני אכן ראוי לאותם הקלות במבחן הפסיכומטרי. רציתי לדעת מאדם בעל ניסיון בתחום איך אני יכול להוציא פטור שכזה ועל ידי מי? כמובן גם אם ההליך כרוך בסכומים גבוהים..

19/11/2014 | 17:15 | מאת: אמא

בני בן 10. יש לו הקלות במבחנים, ביניהם 25% תוספת זמן. האם יש אפשרות לקבל תוספת זמן ארוכה יותר במבחנים?

05/11/2014 | 17:13 | מאת: אני

שלום, אני בת 28 לאחרונה סיימתי תואר ראשון בביוטכנולוגיה בת"א. מעולם לא אובחנתי כלקויית למידה אך אני מודעת בוודאות לעובדה שאני סובלת מזה (אחותי אובחנה כלקויית למידה). למרות הקושי והסבל לא קיבלתי שום הקלות מימיי, כיום כשאני מבוגרת אני מרגישה יותר את הקושי זה. התחלתי לעבוד לא מזמן בחברה רצינית בתחום שלמדתי ואני פשוט בוכה כל יום ומרגישה שאני סובלת מכך שאני לא מבינה ולא זוכרת דברים שמסבירים לי, צריכים לחזור על זה כמה פעמים כדי שאבין ואני תמיד צריכה ליווי ותמיכה סביבי, מקום העבודה מאופיין בסביבת לחץ ודרישות גבוהות. אני ממש אובדת עצות וכבר מיואשת אני לא יודעת מה לעשות ואיך להתמודד עם זה. אני חוששת לפנות למנהל שלי ולעדכן שאני לקויית למידה, אפשר לומר שאני גם מתביישת להודות בזה למרות שזה משהו שלא קשה לשים לב אליו. מה אני אמורה לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

צהריים טובים, הפיתרון שנראה לי טוב ביותר הוא למצוא מנטור מומחה ללקויות למידה ואסטרטגיות למידה. לבנות תכנית עבודה מסודרת ומותאמת לחיי היום יום שלך ולספק לך כלים טובים להתמודדות. בברכה אלמוג בן-שחר

25/10/2014 | 22:50 | מאת: כרמית

שלום רב, בני בן 8 כיתה ב' תלמיד טוב, יודע יפה את חוקי הקריאה וקורא יפה מאוד, סהכ בסדר בחשבון אם כי מתקשה קצת אך לא ברמה מדאיגה. עיקר הבעיה שהוא נלחץ מעבודה,\כשהוא רואה למעלה מ3-4 שורות לקרוא הוא לא מעוניין לשתף פעולה למרות שקורא נהדר, מתלונן שזה הרבה והוא נלחץ, כשצריך להעתיק מהלוח הוא לא מעוניין כי טוען שזה הרבה בעוד שחבריו לכיתה מעתיקים נהדר (יש לו כתב ברור וקריא), בחשבון בודק כמה עמודים יש לעשות ושיעורי הבית הופכים למלחמה, הוא נלחץ מאוד וכל הזמן טוען שזה הרבה ושזה קשה ואני לא יודע ולא יכול וכל מני טענות שלא מצדיקות את רמתו האמיתית כי המורה אומרת שהוא ילד נבון ומבין את החומר הנלמד. אנחנו מתוסכלים ולא מבינים לאן לפנות , לא מבינים את שורש הבעיה? יש לציין שבבית הספר הוא לפעמים מפריע בכיתה. לאור התיאור האם יש קשר ללקות למידה? הרי רמת הלימודים שלו מאוד טובה ורמת ההבנה שלו טובה , מדוע מתנהג כך מדוע נלחץ ? אם היה לקוי למידה אז לא היה קורא מצויין או מבין בחשבון.? לאן לפנות ואיזה אבחון ללכת? תודה על תשובתך , הורים מתוסכלים לילד מתוסכל

לקריאה נוספת והעמקה
16/11/2014 | 19:48 | מאת: גלית

כרמית, בני בם 14 בכיתה ט' לומד בכיתה של לקויי למידה סובל מאותם בעיות שיש לבן שלך הוא אומנם לקוי למידה ונשאר הרבה פעמים בבית ולא הולך לבית הספר ואומר שמשעמם לו ולא מחדשים לו שום דבר, אגב במקצועות אנגלית מתמטיקה ומדעים יש לו 100 במבחנים הם התחילו לתרגל את החומר למבחני הבגרות. הוא נמנע ממקצועות רבי מלל . בבית הספר לא יודעים אין להגיב ומה לעשות ומיד מאשימים אותנו ההורים., ההינו בטיפולים אצל מספר מטפלים ולאף אחד אין פתרון גם למערכת החינוך אין פתרון. מה עושים? ואיך אפשר לפתור את הבעיה?

תיאורך מחשיד תפקוד ילד מחונן ולקוי למידה כאחד. מרכיב משמעותי בפתרון הבעייה הוא רגשי. חלקו האחר נוגע להקניית אסטרטגיות למידה שיאפשרו למידת מקצוע עיוני ללא כאב, כלומר לעקוף את הקושי בעזרת תכנית עבודה על פי אבחון. אני מזמינה אותך ליצור עמי קשר טלפוני או במייל. 0506797860 ravivalmog@gmail.com בברכה אלמוג

צהריים טובים, תיאורך מחשיד חרדת בחינות. מכיוון שהילד יודע לקרוא ומבצע פעולות בסיס היטב לא הייתי מלחיצה. בקשי מהמורה לבדוק בקצרה אם הבין. ברגע זה ניתן להניח לו. הילד רק בכיתה ב... בנוסף הייתי מנסה לשוחח עם הילד ולבדוק האם משהו נוסף מטריד אותו. מעבר לכך לא הייתי מתרגש יותר מדי בשלב זה. בברכה אלמוג

שלום רב. הייתי מבקשת לדעת האם ילד עם לקויות למידה עלול להידרש לעבור לכיתה קטנה(חינוך מיוחד),ומה הקריטריונים למעבר מכיתה רגילה לכיתה קטנה? מה הקו האדום של בית הספר, שבו הם עלולים לדרוש להעביר אותו? יש לי בן בן 10 שלומד בכיתה רגילה, יש לו קושי בקריאה, יש לו פערים בעיקר בשפה, אבל הוא מאוד משתדל בכיתה. הוא מאוד חברותי, הוא מגיע תמיד מוכן לשיעור, עושה את כל המבחנים, לפעמים מצליח ולפעמים נכשל בהם (הוא מקבל הקראה במבחן וגם תוספת זמן). מדאיג אותי שאם ייכשל יותר מדי במבחנים, יגידו לי בבית הספר שהוא צריך לעבור לכיתה קטנה, ואני לא מעוניינת בכך בשום פנים ואופן! האם אני יכולה לסרב לכך?

לקריאה נוספת והעמקה

צהריים טובים, לפני הכל אומר לך כי פעמים רבות, ואיני אומרת שזה המקרה, כיתה קטנה היא פיתרון נהדר ללמידה ונפש. הילד כבר לא לחוץ, ממלא את יכולותיו ומגיע לסיפוק והצלחה והרבה יותר מאושר. את שואלת על גבול - הגבול בדרך כלל הוא בעיות התנהגות. ילד שקשה לו אבל משתדל על פי רוב לא יתבקש לעזוב את הכיתה. עם זאת , שוב, חשבי את כאם - האם הילד אומלל? האם הוא מתחיל לטפח תחושת חוסר מסוגלות? חשוב לעזור ולסייע לילד למצות את יכולותיו בכיתה הרגילה, לדעתי, לא בכל מחיר. בברכה אלמוג בן-שחר

26/10/2014 | 14:00 | מאת: מודאגת

תודה על תגובתך. ועוד שאלה... האם את מכירה את שיטת רביב? האם היא מומלצת לילדים המתקשים בקריאה? ואם לא, האם את מכירה טיפול יעיל לשיפור הקריאה? תודה

21/10/2014 | 21:49 | מאת: אמא

בני בן 8 בכיתה ג כבר בשנה שעברה פניתי למורה בבית הספר שלעניות דעתי בני לוקה בדיסלקציה ו / או דיסגרפיה וזאת מאחר שהוא קורא ואין הוא מבין ככ את הנקרא אלא אם מקריאים לו , כותב מאוד לאט עם שגיאות כתיב מרובות ובנוסף בצורת מראה . המורה טענה שהכל בסדר גם שהראתי את המגמתיות בין מקצועות העברית / השפתיים למקצועות המטמתיים עדין המשיכה וטענה שאין לו כלום . הילד רוצה ללמוד אך מאוד קשה לו . ברצוני לדעת לאן או למי עלי לפנות והיכן ניתן לבצע אבחונים בצורה מקצועית על מנת לתת לילד כלים שיוכל להמודד ולא להרגיש שהוא מתאמץ לחינם.

לקריאה נוספת והעמקה

צהריים טובים, דרוש אבחון לקויות למידה מקיף. מהו איזו מגוריכם? בברכה אלמוג

25/10/2014 | 22:18 | מאת: ליאת

אנחנו גרים במצליח - רמלה.

צהריים טובים, אנסה לברר עבורך בהקדם על מאבחנים באזור בברכה אלמוג

26/10/2014 | 11:56 | מאת: ליאת

המון תודות ממתינה לתשובתך

04/12/2014 | 18:46 | מאת: קרן התפתחותית אופטומטריסטית

תלונות מאוד מתאימות לילד עם לקות בתפקודי עיניים (מיקוד ראייה), אם יש לעיניים קושי בתפקוד, שרירים קצת חלשים, הילד יתקשה קרא יתעייף מאוד, ולכן לא יבין את הכתוב, זה גורר גם שגיאות כתיב. ממליצה מאוד לפנות לאופטומטריסט התפתותי

21/10/2014 | 11:24 | מאת: מאיה

שלום רב, אני סטודנטית, מורה פרטית לאנגלית של ילדה בכיתה ג'. שנה שעברה הכיתה למדה את כל אותיות הabc במשך כל השנה. ישבתי עם הילדה והיא איננה יודעת כלל את האותיות (היא הייתה בכל השיעורים שנה שעברה). לא מזהה את האות, כשנאמרת לה האות היא אינה יודעת לקשר בין האות לצליל שהאות מפיקה. ניסיתי ללמד אותה קבוצה של 5 אותיות ולהתרכז רק בה ועדיין אינני מצליחה. מצאתי תוכנה חינאמית באינטרנט ללימוד אך היא אינה יעילה מספיק. אני מרגישה אבודה, אשמח לעצה. תודה, מאיה

פונטית בלתי מושגת . יש לי תלמיד המראה קשיים מסוג זה - באנגלית , הנער בן 14 , מקבל שנים הוראה מתקנת כולל באנגלית . הוא מכיר את צלילי האותיות אך במילה בת 3 אותיות ויותר , האות ה - 3 באה לפני האות ה - 2 . נראה שהאות הראשונה נקראית נכון , אח"כ " קופצת לתשומת ליבו האות האחרונה , ואח"כ 2 אותיות האמצע מתהפכות בסדר קריאתן . לדוגמא FRONT ייקרא : FTNO הזכרון החזותי שלו - של מילה כמכלול - עובד יפה מאד . מבחינת מערכת הבחינות - קיבל זכות להקראת שאלון . אך אינני מודאגת רק לגבי מיצוי יכולת במבחנים . אני אשמח אם אמצא דרך ללמדו לקרוא ( עבור רשיון נהיגה ...מקצוע ..לימודים גבוהים ) . הישנה דרך ללמדו אם נראה שהעיבוד החזותי הפונולוגי אינו " עובד" אך צילום המילה עובד? שאלתי היא כמובן עקרונית ולא פרטנית לגבי תלמיד זה . תודה

לקריאה נוספת והעמקה

ערב טוב, אני מוכרחה לומר שלא הבנתי את שאלתך עד סופה. בנוגע ללימודים גבוהים? קיימות תוכנות הקראה הכתבה, מרכזי לקויות למידה בכל מוסד אקדמאי כולל פטור במקרים יוצאיי דופן. נסחי בבקשה את שאלתך מחדש , כדי שאוכל להשיב ספציפית ולסייע באמת. בברכה אלמוג

שלום לכולם, לא מזמן סיימתי תואר במדעי ההתנהגות ואני שוקלת תואר שני בתחום אבחון לקויות למידה, יש לי כמה שאלות ואשמח לעזרה :) 1. מה סדר היום פחות או יותר בעבודה השוטפת? 2. האם יש ביקוש בשוק לעוד מאבחנים לפי הידוע לכם? 3. מה השכר פחות או יותר שמשתכר מאבחן? (האם המקצוע מתגמל כספית?) 4. כמה קריטי להיות בעלת נסיון בהוראה על מנת להיות מאבחנת? הייתי בעבר חונכת בפרח ומדריכה בתנועת נוער אך אני לא רואה את עצמי בתור מורה. 5.מתחילים בעבודה כשכירה ולאחר מכן ניתן לעבוד עצמאית אם רוצים? מה ההבדל בשכר אם יש כזה? יש הבדל באופי העבודה? 6. מה ההבדל בין ההכשרה שמקבלים באוניבריסיטת ת"א לבין זו בבר אילן או בחיפה? כרגע שוקלת לחיוב תואר באונ' ת"א. תודה רבה, אודה לכל מענה :) חג שמח

לקריאה נוספת והעמקה

ערב טוב וחג שמח, לפני תגובה עניינית לשאלותייך חשוב לי לומר לך כי עבודת האבחון חייבת לבוא מן הלב ומתוך אהבה אמיתית למקצוע. מדובר בילדים ומתבגרים, אשר באמת זקוקים לעזרה, ולעתים אבחון מקצועי טוב עשוי לקבוע את עתידם הרגשי והמקצועי. להשקפתי הניסיון בהוראה קריטי במלאכת האבחון. רק אדם אשר מגיע מן השטח, ובמיוחד בגילאיי החטיבה העליונה, י7וכל להבין באמת מהם הקשיים, ומכאן גם מהם הכלים הנחוצים להתמודדות בכל מצב ושלב. קיים ביקוש גדול למאבחנים טובים ומקצועיים בכל הארץ. השכר אינו גבוה יחסית לעבודה הרבה הנדרשת במלאכת ניתוח אבחון. עיקר העבודה אינה 5 או שש שעות של עריכת האבחון עצמו, אלא ניתוח וכתיבת דוח אבחון מקצועי ואחראי, אשר יעמוד במבחן ועדת החריגים במשרד החינוך. עם זאת קיים פער משמעותי בין שכר מתלמד בחברה קיימת לבין שכרו של מאבחן פרטי. סדר היום של מאבחן תלוי במספר האבחונים שניתן לו. לא סביר לערוך יותר מאבחון אחד ביום. משך עריכה ניתוח וכתיבת דוח אבחון הנו כשבועיים. בהצלחה רבה בברכה אלמוג

15/09/2014 | 10:48 | מאת: אמירה מג'דוב

שלום רב, אני מאבחנת דידקטית בערבית. אני מעוניינת לקנות כלי אבחון עדכניים. איפה אני יכולה לקנות כלים חדשים ? תודה רבה, אמירה מג'דוב

06/10/2014 | 21:15 | מאת: לילך

באוני' חיפה, בחוג ללקויות למידה, פיתחו ערכת אבחון עדכנית בערבית בדקי מולם.

12/03/2018 | 18:31 | מאת: ערכת אבחון

אפשר לקנות ??

12/09/2014 | 14:11 | מאת: לילך

למשהו שיש ניסיון בשיטת טומטיס לשיפור דסלקציה, אשמח לדעת שזה עזר לו וממליץ.

לא מכירה. אשמח לשמוע על מה מדובר... אלמוג בן-שחר