לקות למידה בלתי מילולית: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מחפשים את הרופאים הטובים בישראל ללקות למידה בלתי מילולית?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

לקות למידה בלתי מילולית: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום, בעלי בן 30+ מאובחן עם ADHD מזה כשנתיים. לאחר שקרא הרבה מאוד על אספרגר הוא חושב שיש לו אספרגר. היכן אנחנו יכולים לבצע אבחון בצורה מסודרת? מאחר ויש לו בעיה להתמיד בעבודה עם הרבה אנשים המצב הכלכלי שלנו לא מדהים ולכן אשמח להפנייה למקום שלא יהיה מאוד יקר. ושאלה נוספת - איך אני כבת זוג יכולה לעזור ולתמוך? ואיך ממשיכים מכאן?

שלום רב, לצורך בירור מעמיק של האבחנה של בן זוגך מומלץ לפנות הן לפסיכיאטר והן לפסיכולוג קליני בעלי ניסיון עם הספקטרום האוטיסטי. הפסיכולוג יבסס את האבחנה על תהליך הערכה מקיף, שכולל איסוף מידע על ההיסטוריה של בן זוגך בכל תחומי החיים מינקותו ועד היום. כמו כן, למרות גילו של בן זוגך, אם לפחות אחד מהוריו זמין, ישנו ערך מוסף לראיין גם אותו/ה בנוגע להיסטוריה ההתפתחותית של בן זוגך. אחרי הכול, הפרעה בספקטרום האוטיסטי אינה מגיחה במפתיע בגיל 30, וקווים מסוימים בדרך כלל בולטים לאורך הילדות וההתבגרות. זאת ועוד, ייתכן שההורים יתארו חוויות שבן זוגך אינו זוכר או שאינו מייחס להם חשיבות. בנוסף לראיונות, האבחנה תתבסס על תצפית קלינית והתרשמות של הפסיכולוג ובמידת הצורך על העברת מספר מבחנים פסיכולוגיים. מטעמים אתיים לא אוכל להמליץ על אנשי מקצוע ספציפיים, אולם ניתן לפנות לקופת החולים שלכם לקבלת רשימת הפסיכולוגים והפסיכיאטריים העובדים בהסדר עם הקופה ובעלות מוזלת. יש לציין כי בגיל בוגר, לעיתים, אין אבחנה חד משמעית היות וישנם מקרים גבוליים ו/או התאמה לקריטריונים של אבחנות אחרות. מסיבה זו, חשוב מאוד הניסיון של הפסיכולוג הקליני עם אוכלוסיית הספקטרום האוטיסטי והבקיאות באבחנה מבדלת (לדוגמא, אם מדובר בתסמונת אספרגר יש לשלול אבחנות אחרות הרלוונטיות למקרה כגון: לקות למידה לא-מילולית, אישיות נמנעת, אישיות סכיזואידית, הפרעה פוסט- טראומתית שייתכן והובילה לחרדה חברתית, ועוד). חשוב לזכור שלאבחנה אין ערך רב במנותק מהמטרות שלשמן נועדה, קרי, הבנת מהות הבעיה, הפרוגנוזה (צפי לעתיד), דרכי הטיפול באדם והדרכה למשפחתו, ויצירת שפה משותפת בין אנשי המקצוע. לגבי עזרתך לבן זוגך, עם קבלת האבחנה ו/או הבנת מוקדי הקושי המרכזיים, יש לשוחח עמו ועם הפסיכולוג על מנת להבין איך לעזור לו, בעיקר במצבים בינאישיים מורכבים. התמיכה תתבטא בליווי בתהליך, תקשורת יעילה, קבלה והשלמה עם המגבלות בתחומים מסוימים, עיבוד הכעס או התסכול היכולים להתעורר אצלך כלפיו ואמפתיה. בברכה, ד"ר איריס שגב.

לצערי מבדיקה ראשונית שערכנו בקופה שלנו אין רופאים המתמחים בספקטרום באיזורנו. אימו של בעלי נפטרה ואביו לא ממש גידל אותו בצורה נאותה. משיחה עם אח מבוגר יותר נאמר לנו שבעלי היה מאוד מוזנח ולכן הוא עצמו לא יכול להעיד איך הוא גדל. ההפרעה לא הופיעה פתאום, פשוט לאף אחד לא היה אכפת מספיק לנסות ולהבין מה הבעיה שלו במשך שנים. האם ישנה אפשרות ליצור עימך קשר אופליין להתייעצות ראשונית? בברכה ושוב תודה.

אני בת 54 אחרי בדיקות עצמיות,וקריאת חומר הקשור באספרגר אני חוששת שיש סיכוי גבוה שאני לוקה באספרגר שלא אובחן ,כנראה תוצאה של חוסר מודעות והתעלמות. שלי ושל המשפחה בעיקר בתקופת הילדות.. מה אני יכולה לעשות כדי לבדוק את הנושא.? ואיפה אני יכולה לקבל יעוץ והדרכה בנושא? תודה

שלום יש לי nld (לקות למידה לא מילולית) חשבתי ללכת לנוירופידבק או לשיטת טומטיס (בעזרת צלילים) מה יותר מומלץ ?

שלום רב איני מכירה את השיטות שציינת בהקשר של NLD, ממליצה לך להתייעץ עם מי שאבחן אותך. בהצלחה,

שלום וברכה - הילד שלי בן 13 מאוד מאוד מתקשה בחיים ובמערכת החינוך במיוחד. הוא לא מצליח לתקשר עם הסביבה בצורה הולמת ומרגיש דחוי הוא התחיל לפתח חרדות ופחדים ולאחרונה אף מקבל טיפול תרופתי . לפי מה שקראתי הוא עונה על מרבית הקריטריונים של לקות למידה לא מילולית. הוא עבר אבחונים פסיכודידקטים ולמרות שגם שם הראה ציונים נמוכים מהממוצע לגילו בכל הפרמטרים, לא הוזכר המושג לקות למידה לא מילולית. כרגע אנחנו בטיפול פסיכולוגי בעקבות החרדות ותפיסת מציאות לא אמיתית. האם ישנו אבחון ספציפי ללקות למידה לא מילולית ואם כן היכן הוא נערך? ובנוסף אשמח מאוד לקבל טיפים לסייע לו ולתמוך בתחושת הייאוש וחוסר האונים שהוא נמצא בה כרגע. תודה רבה

שלום שלהבת, המקרה שאת מתארת אכן נשמע מורכב. לדעתי במקרה זה מומלץ לפנות עם תוצאות האבחונים הקודמים לנוירופסיכולוג ופסיכיאטר העוסקים בתחום ולנסות לקבל אבחנה מבדלת והמלצות מותאמות עבורו. שיהיה בהצלחה.

שלום לכולם, אני מתלבטת ואשמח לקבל עזרה ממכם. תלמיד שקיבל עכשיו את תוצאות המבדק הפסיכודדקטי ובו כתוב שישנה לקות למידה לא מילולית, לקות למידה בחשבון, קושי בתפקודים ניהוליים וקושי גרפומוטורי, האם הוא יכול להמשיך ללמוד בכיתה רגילה עם שעות שילוב ותמיכה רחבה אחר הצהרים של הוראה מתקנת לטיפול רגשי?

שלום, לי אישית אין תשובה לשאלתך מאחר ונדמה לי שהמקרה מאוד תלוי אדם, ואינני מכירה את הנער או את מערכות התמיכה שלו. מאחר ואת פותחת את שאלתך לגולשים, אשמח גם אני לשמוע אם למישהו מכם יש ניסיון קרוב או רחוק עם מקרה דומה. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ מבוגרים וילדים 0523873044

במקרה נתקלתי במאמר מעניין בנושא. לנוחיותך מצרפת לינק http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3492