אבחון דידקטי: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

דיסלקציה: מה קורה עם הקריאה?

חוזרים לביה"ס: הילד מתקשה בקריאה? ייתכן שהוא סובל מדיסלקציה, לקות למידה נפוצה. איך תדעו האם הילד שלכם זקוק לאבחון ולהוראה מתקנת? 4 נורות אדומות שכדאי לשים אליהן לב דיסלקציה היא אחת מלקויות הלמידה הנפוצות, המקשות על הילד ללמוד ולרכוש ידע, יחסית לבני גילו. מדובר על לקות בקריאה, הקשורה בהפרעה התפתחותית מולדת, שמקורה כנראה בקשרים בין חלקי המוח השונים הקשורים לעיבוד המידע.   מה מקור המילה דיסלקציה? מקור המילה דיסלקציה (Dyslexia) הוא מיוונית (dys - קשה; lexis - מילה). בתעתיק עברי, האיות המדויק הוא "דיסלקסיה" - אך האיות "דיסלקציה" מקובל ונפוץ הרבה יותר. בעברית, דיסלקציה נקראת "הפרעת קריאה".   האם כל קושי בקריאה נחשב דיסלקציה? חשוב לציין כי לא כל קושי בקריאה נחשב לדיסלקציה. ילדים עלולים לחוות קשיים בקריאה, שמקורם בסיבות שונות אחרות, כגון: בעיה פיזית (לקות ראייה או לקות שמיעה); בעיה נפשית או סביבתית; הפרעה רפואית אחרת (כולל הפרעת קשב) ועוד. עם...

סיבות אפשריות ומצבים דומים לאבחון דידקטי

אבחון לקויות למידה - תמונת המחשה
אבחון לקויות למידה חוזרים לביה"ס: הילד מתקשה בקריאה? ייתכן שהוא סובל מדיסלקציה, לקות למידה נפוצה. איך תדעו...
אמנזיה - תמונת המחשה
אמנזיה מחקר חדש שנערך על יוצאי צבא מצא כי חבלת ראש קלה, הכוללת אובדן הכרה של עד 30 שניות, עשוי...
דיסגרפיה - תמונת המחשה
דיסגרפיה כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר מאפשר לשפר את מיומנויות הלימוד,...
ללמוד עוד על אבחון דידקטי
לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם-תמונה

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר...

מאת: תמר פייר
04/06/2017
דיסלקציה: מה קורה עם הקריאה?-תמונה

חוזרים לביה"ס: הילד מתקשה בקריאה? ייתכן שהוא סובל...

מאת: תמר פייר
26/08/2018
ילדים: אבחון דידקטי ופסיכו דידקטי-תמונה

הילד מתקשה בקריאה או בחישובים פשוטים? קיים פער בין יכולת...

מאת: שלומית פרג'
03/11/2016
אבחון דידקטי חינם לילדים נזקקים-תמונה

אושר בקריאה ראשונה: ילדים ובני נוער ממשפחות מתחת לקו העוני...

מאת: מערכת zap...
10/12/2014
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לאבחון דידקטי?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

אבחון דידקטי: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום , לפני כשלושה חודשים אובחנתי ב ADHD דרך אבחון דידקטי ומבחן מוקסו. בביקור אצל הניורולוג ניתן לי מינון של 27 מ"ג קונצרטה. בשבועיים הראשונים הרגשתי שיפור בריכוז אבל לאחר מכן לא הרגשתי שזה עוזר לי. פניתי לניורולוג שוב והוא שינה לי את המינון ל 36 מ"ג קונצרטה. ועדיין אני לא מרגישה שיפור רציני. אני בת 25 ושוקלת 58. השאלה שלי היא איך אני יכולה לדעת מה המינון המירבי של קונצרטה שמותר לי לקחת כך שלא יפגע בי בריאותית? ואיך אני יכולה לדעת מתי המינון הוא מינון מדוייק בשבילו מבחינת השפעה? ובנוסף מה התופעות לוואי התקינות , ומהן תופעות לוואי לא תקינות שלפיהם אפשר לדעת אם הקונצרטה או המינון תקינים בשבילי. תודה מראש.

שלום תגובה לתרופה היא אינדיבידואלית ואצל מובגרים אין קשר ישיר בין משקל הגוף ומינון של תרופה מינון קונצרטה מעבר ל72 מ"ג נחשב חריג ודורש אישור של נוירולוג או פסיכיאטר

היי. נאמר לי על ידי בית ספר תיכון של הבת שלי שהיא צריכה לעשות אבחון דידקטי. אני לא יכול להרשות לעצמי ללכת למקום פרטי, אז אני רוצה ללכת לאחד המכונים שהקופה שלנו עובדת איתם. האחד הוא אפק והשני גלאי. האם מישהו כאן מכיר את המקומות האלה ואם כן מה דעתכם? תודה, מרב

שלום מרב, איני מכירה באופן אישי את המכונים הללו. אם את מעוניינת, תוכלי להתייעץ עם מכון אות ועוד בירושלים, המבצע אבחונים לגילאים השונים, בטלפון: 02-5611561. בהצלחה,

שלום בחודש אוקטובר האחרון התחלתי לימודים באונירסיטת תל אביב. במשך הזמן שמתי לב שנורא קשה לי להתרכז ושזה גובה ממני מחיר. מאז ומתמיד הייתה לי הבעיה הזו אבל בביהס התמודדתי והצלחתי למרות זאת (טופלתי בריטלין איזה תקופה אך הפסקתי) ומעןלם לא הלכתי לאבחון עקב העלות הגבוהה. אך עכשיו הקושי היה רב ופניתי לנוירולוגית בעצת רופאת המשפחה שלי, והיא שלחה אותי לבדיקת MOXO עם ובלי ריטלין. הבדיקה העלתה שללא הכדור אני בטווח הנמוך של הנורמה ועם הכדור יש שיפור. אז הנוירולוגית לא כלכך המליצה לרשום לי ריטלין אבל בסוף היא נתנה לי LA 10 מג ואמרה לי לקחת שאני צריך. (הבעיה היא שאני צריך כל יום כולל סופש) אחכ עשיתי אבחון דידקטי באוניברסיטה והוא דווקא העלה שכן יש בעיות של קשב והמאבחנת נתנה לי הקלות בלימודים והמליצה לי ללכת לנוירולג אחר כיוון שהראשונה לא בדקה את מצבי הנפשי, המשפחתי, העבר הרפואי וכו. הבעיה הקשה שלי זה שאחרי שאני לוקח את הריטלין אני נכנס לדיכאון (כפי שהנוירולוגית ציינה שיכול לקרות) ויש לי בעיה עם דיכאונות ואני ממש לא רוצה להגיע למצב הזה. בנוסף לא הרגשתי כזה שיפור מהכדור שהיא נתנה לי (אני שוקל 90 קילו וגובה 1.70) אז אולי המינון לא מתאים? האם יש כדור אחר שאפשר לקחת שפחות ישפיע על מצבי הנפשי? תודה רבה מראש

לנתן שלום, המצב שאתה מתאר אכן מורכב. כדאי לך להתעייץ שנית, או עם אותה נוירולוגית או אם נוירולוג אחר, ואולי עם פסיכיאטר שיצליח לנווט היטב בין טפול בקשיי הקשב לבין הנטיה לדכאון. בברכת בריאות, כרמל ערמון

תמר שלום, ביתי בת 11 היא ילדה חכמה ונבונה, קוראת הרבה אבל יש לה שגיאות כתיב. ניסינו לעבוד על זה בבית אבל זה לא הלך. מה את מציעה לעשות? האם כדאי לעשות לה אבחון או לפנות להוראה מתקנת? במידה ומדובר באבחון האם יש מכון אבחון מומלץ באזור השרון? תודה, שרון

שלום שרון, האם יש רק שגיאות כתיב או גם קשיים נוספים בקריאה או בכתיבה? האם בכתיבה יש קשיים נוספים מעבר לשגיאות כתיב? חשוב גם לשים לב אילו סוגי שגיאות כתיב יש והאם הן משפיעות על קריאות הכתב. בכל אופן אם יש קשיים בכתיבה בהיבט הדיוק (שגיאות כתיב) מומלץ לפנות להוראה מתקנת. אבחון דידקטי מיועד לבחון את תפקודי הלמידה ובודק תחומים כגון קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, שפה, זיכרון, וכד'. לכן במידה ויש קשיים נוספים בתפקודי הלמידה ו/או הוראה מתקנת לא מביאה לשיפור מספק, מומלץ לפנות לאבחון. מרכז "אות ועוד" נמצא בירושלים, את מוזמנת להתייעץ עימנו בטלפון 02-5611561. בהצלחה,