נגישות
נגישות

הוראה מתקנת: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מדברים על אוטיזם

לקראת יום המודעות לאוטיזם, המצוין מדי שנה ב-2 לאפריל - כל התשובות לכל השאלות על אוטיזם: הגורמים לתופעה, הסימנים האופייניים, הטיפול המתאים וכל הכרוך בחיים עם אוטיזם אוטיזם הוא הפרעה נוירו-התפתחותית המתבטאת בשני תחומים עיקריים. התחום הראשון הוא הפרעת תקשורת עם הסביבה והתחום השני הוא התנהגות חזרתית או תחום עניין צר/מצומצם. השם המקצועי של ההפרעה, ASD - Autism Spectrum Disorder, מתייחס לרמות השונות של ההפרעה, מבחינת הרמה הקוגניטיבית, הרמה השפתית, יכולת הביטוי התקשורתי והצורך בעזרה מקצועית. כל ילד המאובחן ב-ASD ממוקם על הרצף האוטיסטי, על פי האופן הספציפי בו מתבטאת ההפרעה אצלו. בעבר היה נהוג לחלק את הרצף האוטיסטי להפרעות שונות, כאשר בקצה אחד של הרצף - PDD (הפרעות התפתחות נרחבות - Pervasive Developmental Disorder); ובקצה השני - תסמונת אספרגר. כיום, כבר לא משתמשים באבחנות מסוג זה, אלא רק במיקומים שונים על הרצף האוטיסטי. כך, למשל: מה שהוגדר בעבר...

סיבות אפשריות ומצבים דומים להוראה מתקנת

טיפולים ללקויות למידה - תמונת המחשה
טיפולים ללקויות למידה ביבליותרפיה היא אחת משיטות הטיפול באמנות, העושה שימוש באמנות המילה הכתובה. מאפייני השיט...
ללמוד עוד על הוראה מתקנת
מדברים על אוטיזם-תמונה

לקראת יום המודעות לאוטיזם, המצוין מדי שנה ב-2 לאפריל - כל...

מאת: ד"ר אלה...
02/04/2019
לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם-תמונה

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר...

מאת: תמר פייר
04/06/2017
דיסלקציה: מה קורה עם הקריאה?-תמונה

חוזרים לביה"ס: הילד מתקשה בקריאה? ייתכן שהוא סובל...

מאת: תמר פייר
26/08/2018
הפרעת קשב וריכוז: טיפול רגשי-תמונה

הילד אובחן כסובל מ-ADHD: האם חשבתם כמה קשה לו מבחינה רגשית?...

מאת: ד"ר בנימיני...
29/11/2017
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל להוראה מתקנת?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

הוראה מתקנת: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות
15/01/2014 | 22:45 | מאת: קארין
מתוך פורום אוטיזם

שלום יש לי ילד חמוד בן 3 , התפתחות תקינה הליכה זחילה, בדיקות הריון כולל מי שפיר תקינים. בגיל שנה וחצי שמתי לב שהילד לא מדבר ועשיתי השוואות עם אחותו שההתפתחות שלה מעל למצופה היא כבר בת 6 .פניתי לטיפת חלב ולהתפתחות הילד במסגרת מכבי השלום בת"א. לרוע מזלי עמדה מולנו רופאה שלילית שטענה שיש לנו בעיה עם הולדת בנים לעולם לא התמקדה בבעיה של הילד ואיך אפשר לעזור. הזלזול כלפינו היה כל כך פוגע וההתייחסות לילד כאל חפץ פגע בי קשות וחוץ מלצאת החוצה ולהבין שסוף העולם הגיע לא נשארו לי המון תקוות. אני בתחום הרפואה כבר 14 שנה אני רנטגנאית במקצועי רואה וראיתי הרבה מקרים קשים וגם סיפורים עם סוף טוב. כאן לא היתה לי שום הרגשה טובה וחבל. בסוף המשכתי בדרכי טיפלתי בילד אצל קלינאי תקשורת ומרפאה בעיסוק במשך שנה. כמובן שראיתי תוצאות.בגן היתה לו סייעת צמודה. והיום הוא נמצא בגני מרחב "לימן" חינוך מיוחד בכיתה של איחור שפתי / עיכוב התפתחותי. מלבד שהוא לא מדבר חוץ ממילים בודדות הוא מראה כל דבר שהוא רוצה, מבקש מוביל אותי אל היעד הרצוי מבין מה אני רוצה ממנו ,יש קשר עין, עונה לשמו חוזר מהגן כל יום עם משהו חדש שנלמד עומד מול הטלויזיה ורוקד לצלילי השירים. אבל התפתחות השפה עדיין נשארה עם מילים בודדות הוא כל כך רוצה לדבר ולא יוצאות לו המילים רק הברות. מאוד היתי רוצה להתייעץ עם רופא התפתחותי שאפשר לדבר איתו ולהבין מה קורה עם הילד ולאן פנינו מועדות , אבל לצערי אינני מכירה. שאלתי היא האם הילד ידבר פעם? אני מבינה שאיחור שפתי נמצא על סקלת האוטיזם? ואם אפשר לקבל איזשהו מכון טוב ורופא שאפשר להתייעץ איתם. אודה לכם מאוד.

ערב טוב, האם מטופל על ידי קלינאית תקשורת גם כעת? מה היא אומרת לכם לגבי תפקודו התקשורתי? הייתי ממליצה בראש ובראשונה לפנות לקלינאית תקשורת טובה. ניתן לקבוע תור לצוות קלינאיות התקשורת במכון שלנו ( מרפאת PDD בראשות ד"ר חגית טולדנו ) להערכה יסודית ובניית תכנית טיפול. בברכה,

שלום, אני מאוד רוצה להתחיל ללמוד, חשבתי בהתחלה "מזכירות רפואית",אבל עכשיו אני לא בטוחה כי אני שונאת בתי חולים. אני סובלת מחרדות מאוד קשות, והייתי אצל מספר פסיכולוגים ופסיכיאטרים..... נתנו לי טיפול תרופתי והפסקתי על דעת עצמי. לא רציתי להיות מסוממת ומכורה ל"רסיטל" העדפתי להפסיק. גם שלקחתי אותו לא הרגשתי שינוי כלל. אני מרגישה שאני יוצאת מאיזון, אני מאוד רוצה ללמוד אבל לא מסוגלת לעזוב את הבית של אמא. אני רק חושבת על זה אני מתחילה להקיא והגוף שלי רועד ויש לי דופק גבוה וחרדה איומה!!!!! אני לא יודעת איך להתגבר על זה? מה לעשות? החרדות כל הזמן בגוף שלי, וגם להורים שלי יש חרדות. אני לא יודעת איך אני יכולה ללמוד ולהיות סטודנטית במצב הזה? כל חיי הייתי בכיתות חינוך מיוחד ללא בגרות צבא סיימתי אבל בקושי תפקדתי כי הייתי הרבה אצל קבן... אני סובלת מאוד... מה אפשר לעשות?

כדאי לך לשלב טיפול פסיכיאטרי עם טיפול פסיכולוגי. תרגישי טוב!

שלום יש לי ילד שלומד בכיתה ח מאובחן בלקות למידה בנוסף קיימים אצלו גם קשיים חברתיים ודימוי עצמי נמוך. הגענו לסוף כיתה ח הילד צבר פערים משמעותיים בכל מקצועות הלימוד. היינו בטיפול רגשי והוא לא תרם בהרבה , אי אפשר לדבר איתו הוא ישר בורח ומתעצבן. בבית הספר יש לו מערכת אישית אבל הוא מתנגד אליה לא רוצה להראות שונה. יש לנו התלבטות האם להעביר אותו למסגרת של כיתה קטנה בגלל הבעיות שישי שם ושזה לא יתסכל אותו יותר כי בבית ספר שנמצא בו עכשיו נהנה מבחינה חברתית. אנחנו לא יודעים מה לעשות נשמח לעצה

שלום ענת, במקרה מורכב זה רצוי להתייעץ עם הגורמים בביה"ס המכירים את הילד, בכלל זה מת"ל/ית ביה"ס, היועצ/ת, המנהל/ת, המחנכ/ת והפסיכולוג/ית. בהתאם למצבו הלימודי ניתן גם לשקול סיוע פרטני בדבר הוראה מתקנת. באשר למצב הרגשי ניתן לשקול לערב איש מקצוע בתחום. בהצלחה,

שלום דוקטור אני סובלת מנוירופיברומטזיס כחלק מהמחלה יש לחלק מהאנשים סוג של בישולים באיזור העין לאחרונה עשיתי MRI והתוצאות הראו שהיגודל עלה.. כרגע ככל הנראה אני לא צריכה טיפול תרופתי אהל רציתי לשאול - אם המצב יחמיר מאד יתכן מצב שזה יגרום לעירוון? דבר נוסף, קראתי באנטרנט מאמר שפורסם ב2008 בו כתבו שעובדים על תרופה שתרפא את המחלה ועל תרופה נוספת שתרפא את התפיקודיים הלימודים (אני סובלת ההפרעות למידה) ניסתי לחפש האם כיום זה כבר נמצא אך לא מצאתי על זה באנטרנט רציתי לשאול האם יש דבר כזה כבר כיום?

היו לי כמה טעויות כתיב בעקבות המילון של הפלאפום מתנצלת

שרה שלום, לגבי גליומה אופטית (גידול במסלול הראייה, שאופייני לחולי NF1): מקובל לעקוב אחרי הגידול ע"י MRI חוזרים. לעיתים הוא יציב שנים רבות ולעיתים אף נסוג וקטן בגודלו. במקרה שהגליומה במסלול הראייה גדלה ומחמירה, היא עלולה לפגוע בראייה, ולכן יש אפשרות לטפל ע"י תרופות (כמותרפיה) או ניתוח. ההחלטה באיזה טיפול לבחור מתקבלת ע"י דיון משותף של צוות הרופאים המטפל בילד או במבוגר עם ה-NF1. לגבי הפרעות למידה: הטיפול הוא כמו בכל מי שיש לו לקויות למידה - הוראה מתקנת, התאמות וכו'. גם בהפרעת קשב וריכוז הטיפול הוא התנהגותי ותרופתי, בדיוק כמו שמקובל בילדים ומבוגרים ללא NF1. לגבי תרופות חדשות יותר - כדאי לברר בפורום של נוירופיברומטוזיס או במרפאה יעודית. בהצלחה, רק בריאות!