אבחון פסיכודידקטי: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מדריך לאבחון הפרעות קשב ולמידה

האם לבצע אבחון מורחב או מצומצם? מהו אבחון דידקטי, לעומת אבחון פסיכו-דידקטי? אילו התאמות נעשות כדי להקל על ילדים הסובלים מלקות למידה? הגעתם ליום ההורים והמורה אמרה כי הילד מוכשר, אך אינו ממצה את הפוטנציאל שלו. מתחילת כיתה א' שמתם לב שהילד שהיה חביב הגננת, מתקשה בלימודי הקריאה וציוניו נמוכים. המורה המליצה על בדיקה ממוחשבת משום שייתכן כי הילד סובל מהפרעת קשב. במכון שאליו פניתם הציעו שתתחילו באבחון פסיכו-דידקטי. שאלתם את חברתכם הפסיכולוגית והיא אמרה שכדאי שתבררו היטב היכן אתם עושים את האבחון משום שיש הבדל גדול באיכות האבחונים במקומות השונים, ומדובר בהוצאה כספית גדולה. היא שאלה האם אתם זקוקים לאבחון מורחב או מצומצם. התבלבלתם לגמרי. מה עושים? ראשית, צריך לעשות סדר במונחים. הפרעות קשב ורכוז לקויות למידהלקות למידה היא מצב בו לילד יש אינטליגנציה תקינה, אך בקריאה, כתיבה או חשבון הישגיו...
ללמוד עוד על אבחון פסיכודידקטי
יוצרים טיפול-תמונה

טיפול ביצירה ובהבעה מאפשר למטפל להגיע אל האדם גם בדרכים...

מאת: טליה...
27/10/2008
שלום כיתה א'-תמונה

המעבר מהגן לביה"ס מלווה בחששות רבים של ההורים. חשוב לדעת:...

מאת: אביטל...
21/08/2006
הערכת מוכנות לבית ספר-תמונה

הביקורים בטיפת חלב בתחנות לבריאות המשפחה של משרד הבריאות...

מאת: יעקב אורקין,...
03/04/2013
אבחון דידקטי חינם לילדים נזקקים-תמונה

אושר בקריאה ראשונה: ילדים ובני נוער ממשפחות מתחת לקו העוני...

מאת: מערכת zap...
10/12/2014

אבחון פסיכודידקטי: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום רב, בני בן ה- 8 עבר מבחן MOXO ובשלב זה יש לי כמה שאלות מאוד קריטיות לפני המשך תהליך האבחון שאשמח למענה דחוף ומקצועי עבורן: 1. קראתי שמבחן MOXO לא מוכר ע"י חלק מהרופאים מאחר שהוא לא הוכח מחקרית? האומנם? מצד שני הבנתי ש MOXO הרבה יותר מתקדם ובניגוד ל TOVA מתייחס גם למדדים שמיעתיים. האם בני צריך לעבור גם מבחן TOVA?האם זה ענין פוליטי/ כספי או מקצועי? אנא תשובה כנה 2. אני מתלבט האם לפנות לרופא בעל התמחויות מתחום הפסיכיאטריה או הנוירולוגיה? הסיבה להתלבטות היא שלבני היו תופעות של מצמוצים ושיעולים שחלפו (חוזרות לעיתים רחוקות מאוד). יחד עם זאת בחודש האחרון השיעולים, חזרו אך הפעם הם מלווים בחרחורים שעד כה לא פסקו 3. בהסתמך על סעיף 2 ו- 1 אני מבקש המלצה אובייקטיבית על רופא שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז. למפגש כזה אני אמור לבוא עם שאלון קונרס (של המורה וההורים). 4. על פניו תוצאות המבחן MOXO היו תקינות אך ברור לי שאי אפשר להסתמך על זה כי בעיית הקשב והריכוז שלו מאוד ברורה ובאה לידי ביטוי גם בבית וגם בביה"ס. האם יש צורך לעשות גם מבחן פסיכודידקטי? תודה רבה.

אבא מודאג שלום, נראה לי שיש צורך לעשות קצת סדר. בדיקת Moxo (וכך גם בדיקת TOVA) היא בדיקת עזר שאפשר להתשמש בה במסגרת אבחון של הפרעת קשב ורכוז. ברוב המקרים אין צורך בבדיקה זו, אך במצבים מסויימים היא יכולה להוסיף מידע ולעזור. בדיקת Moxo בלבד אינה מאבחנת או שוללת הפרעת קשב ורכוז. בדיקת Moxo היא בדיקה מתוקפת מחקרית, אך כמו כל בדיקה, לעתים תוצאותיה אינן נכונות, ותמיד יש להבין את התוצאות כחלק מהאבחון הקליני. בדיקת Moxo מוסיפה גם הסחות קוליות וויזואליות, שאין בבדיקת TOVA. רופאים שונים משתמשים בבדיקות שונות מסיבות שונות. אחת הסיבות היא שרופא מסויים יודע כיצד לפענח את תוצאות בדיקת Moxo, בעוד אחר אינו יודע, ולכן לא ישתמש בבדיקה זו. סיבות נוספות הן העלות והזמינות של הבדיקות השונות. צריך סיבה מאד טובה לפנות לבדיקת TOVA לאחר Moxo. אך האיש הנכון לשאול אותו הוא הרופא שהפנה אותך לבדיקה. התאור של המצמוצים והשעולים מתאים להפרעת טיקים, שאופיינית בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. הפרעת טיקים היא בתחום טפולם של נוירולוגים, ולכן מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים. המלצה אובייקטיבית אינה דבר קיים, בהגדרה. כולנו סובייקטיביים. איני מתכוון להמליץ על רופא ספציפי, והדבר תלוי במקום מגוריך, קופת החולים אליה אתה משתייך, היכולת הכספית ועוד. אני ממליץ להתחיל בקופת החולים, ולבקש את המלצתו של רופא הילדים של בנך. אבחון פסיכודידקטי מורכב למעשה משני אבחונים. אבחון פסיכולוגי שמטרתו לאבחן את מצבו הרגשי של הילד, ואבחון דידקטי הבא לאבחן לקויות למידה. אבחון פסיכודידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז. אם יש קושי למודי, יש מקום לשקול פניה לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי. בנושא זה מומלץ להוועץ במחנכת של בנך וביועצת ביה"ס, המכירים טוב מכולם את מצבו הלמודי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.

תודה רבה ד"ר על תגובתך. השאלה היא איך אני מתקדם מפה? היות ויש את העניין של הטיקים וגם של האבחון קשב וריכוז האם עליי לפנות לנוירולוג לגבי הייקים ובמקביל לרופא מומחה לגבי הפרעת הקשב? או שמא יש רנוירולוג שיוכל לתת לי מענה לשתי התופעות שבעצם קשורות זומלזו? אודה להמלצתך

שלום, אני סטודנטית בשנה ב, לומדת מדעי ההתנהגות. ביצעתי אבחון פסיכודידקטי שהצביע על אינטילגנציה גבולית, עם זאת הממוצע שלי מעל 90 בתואר. איך זה יכול להיות? האם ככל הנראה מדובר באבחנה שגויה? יש דרך נוספת לבחון אינטילגנציה מלבד איבחון פסיכודידקטי? אני כל הזמן בקונפליקט כי מצד אחד אני מצליחה ומצד שני מוגדרת עם אינטיליגנציה מתחת לממוצע. אני מעוניינת לדעת באמת מה הקשיים שלי ונראה שהאבחון לא משקף באמת.

שלום אילה, מבחן האינטליגנציה של האבחונים הפסיכולוגיים הוא מדד טוב אך הוא אינו המדד היחיד לאינטליגנציה. כמו כן הצלחה בלימודים גם היא לא המדד היחיד. מתי ביצעת את האבחון? אם ביצעת אותו לפני גיל 18 ועברו 5 שנים, הוא כבר אינו תקף. מבחינת השאלות שלך: מבלי לראות את האבחון איני יכולה לקבוע מדוע הפער שאת מרגישה, אבל אם את מרגישה שיש איזשהו קושי שלא בא לידי ביטוי ואת מעוניינת למקד אותו, אני ממליצה לך לפנות לאבחון מת"ל, שהוא אבחון המיועד לסטודנטים ומטרתו לבדוק האם קיימת לקות למידה ו/או הפרעת קשב. יש מרכזי אבחון מת"ל ברחבי הארץ. בהצלחה.

ערב טוב. הבן של בן 15.5 עבר אבחון פסיכו דידקטי וקיבל את כל ההקלות האפשרויות. אולם התוצאות שלו מתחת לממוצע בכל התחומים. הוא תלמיד טוב .לאבחון הוא הגיע בסוף אוגוסט מנותק מהחומר הנלמד.הוא לא לקח את הריטלין. האם אני יכולה לעשות לו אבחון חוזר. התוצאות באבחון ומנת המשכל שרשומה שם ממש לא מתאימות לו. האם אבחון שיעשה בתוך שנת הלימודים, והוא עם ריטלין.. ישנה את התוצאות? תודה

שלום לך, היכן ובאיזו מסגרת עשיתם את האבחון? האם המאבחן/ת ישבו איתכם בתחילת האבחון לצורך קבלת רקע מלא ובסוף האבחון לצורך הסבר התוצאות? האבחון הוא מסמך מקצועי שמכיל נתונים סטטיסטיים אשר לא בהכרח מוכרים למי שאינו עוסק בתחום ולכן עליכם לקבל הסבר על התוצאות. באופן כללי, תמיד אפשר לקבל חוות דעת נוספת ולנסות אבחון אחר (חשוב לבדוק שלמאבחן/ת יש הכשרה מתאימה- תואר שני, ובדיוק איזה סוג אבחון צריך), אך הייתי ממליצה לפנות ראשית למאבחן/ת הנוכחי ואם לא תקבלו מענה, ניתן להתייעץ עם אגודת אגד"ל - מומחים ללקויות למידה. בהצלחה.

הבת שלי בת 11 כמעט. מגיל 6 עם אפילפסית אבסנס. (אפילפסית כללית) שנים של ניסויים ע"מ למצא תרופה או שילוב תרופות ע"מ להגיע לאיזון וכלום לא עזר. לפני חודש באישור הניורולוג הוספנו קלונקס פעמיים ביום כתוספת לאוספלוט והזורנטין.. הניתוקים פסקו לחלוטין בפעם הראשונה.. אבל יש ירידה בקטע הרגשי, לימודי, חברתי והתנהגותי.. גם בבית וגם בבית הספר. הניורולוג של הילדה כבר לא יודע מה להמליץ.. ניתוח לא ניתן לבצע כי מדובר באפילפסית כללית.. האם יש דרך לעזור לילדה?

שלום רב חשוב לעשות הערכה פסיכולוגית , הערכה רפואית ולעשות חושבים איך משפרים לאחר משמבינים טוב יותר את הגורמים החיוביים והשליליים המשפיעים על תפקודה בברכה ד"ר אלי הימן

תודה רבה על תשובתך.. לאיזה הערכה פסיכולוגית אתה מתכוון? עשינו בעבר אבחון פסיכודידקטי.. קיבלנו תשובות ועד היום לא מובן מה עושים עם המידע.. הילדהבכל מיני טיפולים רגשיים כאלה ואחרים..

שלום רב בכל מקרה של אפילפסיה עמידה לטיפול יש מקום להתייעץ עם מומחה/מומחית באפילפסיה בילדים ולעשות חושבים. אין תשובת שלוף . בברכה ד"ר אלי הימן