פורום לקויות למידה

ברוכים הבאים לפורום ליקויי למידה. מטרת הפורום היא לתת מענה לכל שאלה על ליקויי למידה אצל כל סוגי התלמידים - החל מבעלי קשיי למידה ועד לסובלים מלקויות שונות, באבחונים דידיקטיים ופסיכודידקטיים, בהוראה מתקנת והקניית אסטרטגיות למידה.
1792 הודעות
1581 תשובות מומחה

מנהל פורום לקויות למידה

23/02/2010 | 23:38 | מאת: ארז

שלום! אני בן 25 סוטדנט באו"פ לקויי למידה עשיתי אבחון מת"ל בתחילת לימודי באוניברסיטה שזה אבחון ייחודי שבודק בעיקר את יכולת הלמידה שלי ודברים שקשורים ללמידה,אני איישית חושב שהאבחון שעשיתי לא ממצא מספיק את הלקות שלי כי בחיים שלי אני גם מתקשה מאוד בלימודים אך גם הלקות משפיעה לי על הרבה דברים נוספים בחיים על הצד החברתי,התעסוקתי שאני ממש לא מסתדר בהם וכדומה, ולכן רציתי לדעת קודם כל אם כדי לי לעשות אבחון נוסף שאולי ימצא יותר את הלקות שלי, איזה אבחון ואיפה, וחוץ מזה לדעת בכללי מה עלי לעשות כדי לשפר את המצב שלי מכל הבחינות שהלקות למידה משפיעה עלי בהם כי אני כבר מיואש!!!

לקריאה נוספת והעמקה
25/02/2010 | 22:49 | מאת: רונית ק

לקויות למידה מתייחסות לקשיים בלמידה. בעיקר קשיים המתייחסים לתחום הקריאה. באופן עקרוני לא קיימת הגדרה של לקות למידה במתמטיקה ורוב המחקרים שעוסקים בתחום זה מוגדרים כעוסקים במתקשים במתמטיקה ולאו דווקא לקויים. ההשלכות של לקויות למידה על החיים החברתיים והתעסוקתיים לא ברורות לגמרי ואין כל כך מסגרת שיכולה להעריך אותן. ידוע יותר כי הפרעות קשב משפיעות במידה רבה על התפקוד החברתי והתעסוקתי. קשיים בתחומים שאינם דידקטיים כגון התחום החברתי הם נושאים המתאימים יותר לטיפול פסיכולוגי או לאימון מסוג כלשהו. אתה יכול לפנות לאבחון פסיכולוגי ולנסות לאתר את הבעיה ולחשוב על דרכים לטפל בה. לא פירטת על הקשיים שלך ובמה הם מתבטאים אך אם למשל מדובר בקשיי התארגנות אפשר לחשוב איך להתמודד עם זה על ידי ניהול יומן או פנקס משימות, תיזכורות וכדומה. בקיצור הרחבת האבחון יכולה להיות פניה לאבחון פסיכולוגי או נוירולוגי (במקרה לחשד להפרעות קשב).

27/02/2010 | 12:37 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אבחות מת"ל הוא אבחון חלקי ביותר. למעשה הוא מפספס חלקים משמעותיים הנוגעים לרגש וסביבה ובנוסף חסר בו המגע האנושי וההבנה כיצד אתה מתמודד במשימות לימודיות כתהליך ולא בתוצאה. הבעיה בקיומו של אבחון נוסף היא מטרתו. אם האבחון דרוש למוסד אקדמאי והמשך לימודים, הרי שנדרשת בדיקה האם יכובד במוסד בו אתה רוצה ללמוד. אבחון להכוונה בחיים והתמודדות רגשית הוא כבר שונה לחלוטין. במקרה זה דרוש אבחון רב תחומי מקיף. יתכן כי בנוסף לחיזוק תחושת היכולת בלמידה אתה זקוק לתמיכה והכוונה רגשית על מנת לבנות מטרות ולגייס כוחות בחיים בכלל ולא רק בתחום הלמידה. בברכה אלמוג

28/02/2010 | 01:30 | מאת: נעמה

שלום ארז, מעבר לכל השאלות החשובות שנשאלת על ידי רונית ואלמוג, ביחס למטרת הפניה לאבחון נוסף, הייתי מציעה לפנות ליחידה לסטודנטים עם לקויות למידה במוסד בו אתה לומד (באו"פ) ולהתייעץ שם לגבי מה שמעסיק אותך. יתכן שהיועצות שם תוכלנה לעזור או לתת כיוון קונקרטי להתמודדות. 09-7781958 נעמה

28/02/2010 | 11:11 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לארז, השבתי פעמיים להודעתך במייל שלי, אך ההודעות אינן עוברות, לצערי. השקעתי זמן רב בכתיבת התשובת... על כל פנים אתה מוזמן ליצור עמי קשר באחד הטלפונים הבאים: 797860 0506 או 0776350039 בברכה אלמוג

28/02/2010 | 20:11 | מאת: ארז

אני לא יודע מה הבעיה בדיוק ולמה המייל שלך לא הגיע אלי אבל תודה רבה על זה שניסית לשלוח פעמים, אני יצור איתך קשר במספרים שהצגת כאן במהלך השבוע הקרוב. בתודה ארז!!!

28/02/2010 | 13:07 | מאת: עדי

התקשר בבקשה למרכז יעוץ,אבחון וטיפול בקשיי למידה בטלפון 04-6211402

28/02/2010 | 13:20 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

זו לא הפעם הראשונה בה את מנסה לפרסם כאן. הפרסום על גבי הפורום אסור!!! כל הודעה בנוסח זה או דומה לו תימחק מייד. אלמוג בן-שחר

שלום, אני אמא לילד לקוי למידה הלומד בכיתה ה, הקשיים של בני באים לידי ביטוי בקריאה לקויה מאוד ובכתיבה עם המון שגיאות כתיב. כמו כן בני מתקשה להשתלב במטלות הכיתה ולאחרונה נעשה אדיש ללמידה מיואש מבית הספר ולעתים מפריע בשעורים. בקשתי מצוות בית הספר שינסו לתת מענה לקשיו בעבודה בקבוצות קטנות ובהוראה מותאמת , אך לצערי מעט מאוד נעשה. אני פוחדת שבני ידרדר ויבוא יום שהוא ינשור ממערכת החינוך אנא עיזרו במתן עצות יעילות איך אפשר לגרום לו לרצות ללמוד ולהתפתח ואיזה גורמים יכולים לסייע לנו. תודה רונית

שלום רב, אכן לא פשוט, אבל נראה לי שבגישה נכונה, תוכלי להסביר את עצמך נכון ולקדם את בנך בביה"ס. באגודת ניצן יש עזרה להורים שצריכים תמיכה וייעוץ איך להתמודד מול המערכת. התענייני על כך בסניף המרכזי.

24/02/2010 | 23:02 | מאת: רונית

שלום רב, תודה על התגובה. לצערי אתה מציין שבגישה נכונה אוכל להסביר את עמצי ולתת מענה לקידום בני בביה"ס, ובכן עשתי כל מאמץ אפשרי הן באבחונם מתאמים ובשיחות שכללו את פסכולוגית בית הספר ,המנהלת והמחנכת הצגתי את הבעיות ובקשתי את שיתוף הפעולה מצדם. ההבטחות היו יפות אך לצערי הן מעולם לא התממשו וזו בטענה שהילד לא רוצה לעבוד.

27/02/2010 | 09:51 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אמא יקרה, במסגרת לימודים בבית הספר היסודי יש לבנך זכויות. האם הילד מאובחן? אם כן, מגיעות לו שעות שילוב במסגרת בית הספר ובחינם. אם אינו מאובחן , הוא זכאי לאבחון על ידי פסיכולוג בית הספר על מנת שתבנה לו תוכנית אבחון מתאימה. מתיאור הדברים קיים חשש לדיסלקציה אצל בנך. חשוב לבדוק בהקדם! כל פנייה למכון אבחון כמו ניצן אינה במקומה בשלב זה. אין זה ראוי שנציג ומנהל במכון מנצל את הבמה לפרסום חינם בכל עת. מגיעים לך שירותים. יש לך זכויות. אל תרוצי להוציא כסף מיותר! בברכה אלמוג

23/02/2010 | 16:41 | מאת: ריבה אלקלעי מלר

התאור שלך מזכיר לי את הקשיים של הבן שלי, היום הוא בן 23 לאחר שרות צבאי, תקופת בית הספר היתה מאבק לא פשוט עבורו. אך למרות הקשיים הוא הצליח לסיים את התיכון עם בגרות מלאה וציונים לא רעים. האדישות של בנך נובעת ככל הנראה מחוויות אי ההצלחה החוזרות על עצמן. הקשיים של בני הביאו אותי לחקור את התחום בו אני עוסקת, אבחון ביומטרי דרך טביעות האצבעות. הבנת הקשיים ומקורם אפשרו לנו למצוא את הדרך לקידומו. אשמח לענות על שאלות .ריבה

25/02/2010 | 23:01 | מאת: רונית ק

קודם כל, לדעתי גם אם בית הספר יסייע ויבוא לקראתך יש להבין שהמסגרת החינוכית היא דיי מוגבלת. ריבוי תלמידים וגישה כללית המלמדת ברמת הביניים פוגעת בהכרח בילדים החזקים ביותר והחלשים ביותר. אני ממליצה לפנות למסגרות מחוץ לבית הספר כגון הוראה מתקנת וכן לשלב חונכות של מישהו בוגר שיכולים לסייע לילדך להתקדם בלימודים. יש לשלב משחק בתהליך הלמידה כדי לעודד את העניין שלו ושיתוף הפעולה. בנוסף, למרות שזה נשמע רע - שוחד או במילים עדינות יותר - חיזוקים או תגמולים. יש לתגמל אותו ולחזק אותו על שיתוף פעולה והתקדמות. בהמשך ההצלחה עצמה בלימודים תהווה חיזוק משמעותי למוטיבציה שלו. לבסוף אפשר להציע לו פרס - חוג נוסף לבחירתו שאינו קשור ללמידה (אם יתמיד עם המורה המתקנת ויעשה שיעורים יקבל חוג) כמו למשל אומנויות לחימה כדי שיוכל לראות הצלחה גם בתחומים אחרים ולחזק את הביטחון העצמי שלו.

בני בן ה-13, סובל מ add ,הקושי המרכזי שלו הינו קושי בתפקודים הניהוליים,קושי בארגון, דבר המתבטא בכל תחומי החיים,וכמובן בלמידה לדוגמא באירגון המסר המילולי בכתב. הוא קיבל סיוע במהלך השנים של הוראה מתקנת אך עיקר העבודה הייתה על הכנת שיעורי בית ולמידה למיבחנים ופחות על אסטרטגיות ספציפיות היכולות לסייע לו כך שאין שינוי ממשי בקושי שלו. איזה טכניקות ספסיפיות יכולות לסייע לו?האם יש מורות להוראה מתקנת המתמחות באופן ספציפי בקושי זה אשר יכולות להתמקד בכך בנוסף לסיוע הלימודי הנידרש?

לקריאה נוספת והעמקה

היכן את גרה בבקשה

17/02/2010 | 10:05 | מאת: אורנה

18/02/2010 | 22:13 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, אסטרטגיות ארגון הוא תחום שלם ונרחב במסגרת אסטרטגיות למידה. מפת משימות, ארגון יומי ושבועי על פי צרכים, ארגון שולחן וחדר הם רק קמצוץ מן האפשרו7יות העומדות על הפרק. להערכתי לימוד אסטרטגיות הוא חיוני ביותר משום שהוא משחרר מתלות, ומאפשר מעבר לתפקוד עצמאי טוב יותר. בברכה אלמוג

23/02/2010 | 22:27 | מאת: אתי

אורנה שלום, ברצוני להביא לידיעתך כי ניתן ללמוד טכניקות ואסטרטגיות לשיפור הלמידה. ברשת מכון אותיות פותח קורס אסטרגיות למידה הכולל מיומניות המכוונות "ללמוד איך ללמוד". כיצד ללמוד ולזכור חומר רב מלל למבחן, כיצד לסכם ממספר מקורות מידע,דרכים לניסוח תשובות במשלב שפה גבוה ועוד.. ניתן ללמוד זאת באופן פרטני בהתאמת תכנית לימודים אישית לילד/ה, או בקבוצה קטנה. השיעורים ניתנים על ידי מורות מקצועיות להוראה מתקנת בעלות התמחות בלקויות למידה.

27/02/2010 | 09:56 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ברצוני להביא לידיעתך כי הפרסום על גבי הפורום אסור! ניצול הבמה הזו לפרסום חינם אינה ראוייה!!! אלמוג בן-שחר

לבני בכתה יא' ,שעבר איבחון ,ישנו פטור וצויין בו בפרוש כי יש להתעלם משגיאות כתיב בכל השפות.בני לומד ב-5 יחידות וממוצע מבחניו מעל 70.יחד עם זאת הוא נבחן גם בבחני הכתבות ובכולם הוא נכשל בגלל שגיאות כתיב.נשאלות השאלות:-האם בבגרות יש אלמנט של הכתבה? האם עליו להיות פטור מכל הכתבה או שעל פי החוק ניתן לבחון אותו בדרך אחרת? מה החוק בנושא? תדה לעונים וכל אינפורמציה תואיל

09/02/2010 | 19:35 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, פנו למאבחן ובקשו אישור להכתבה לבוחן או לחליפין שיעתוק. אם הבעייה המכשילה הנה שגיאות הכתיב, בנך לא צריך לכתוב את הבחינה אלא להכתיב אותה למישהו אחר. בברכה אלמוג

07/02/2010 | 13:07 | מאת: איציק

ביתי בת 13 יש לה שגיאות כתיב נוראיות, אייך מטפלים בזה. וכמו"כ היא צריכה לקחת ריטלין והיא אינה מסוגלת לקחת כדורים, האם יש תחליף בנוזלי. תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה
08/02/2010 | 18:00 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, שגיאות כתיב חריפות בגיל זה עשויות לסמן בעיית דיסגרפיה. חשוב לבדוק באופן מקצועי. תחליך נוזלי לריטלין הוא קונצרטה. האם בתך לא יכולה לבלוע את הכדור מרוסק? בכל מקרה פנה אל הרופא המטפל לקבלת מינון מקביל. בברכה אלמוג

06/02/2010 | 23:11 | מאת: גלית

בתי בת שמונה בכיתה ב מתקשה ומתעייפת בכתיבה, כתב ידה, אינו אחיד וקשה מאד לקריאה (לטענתי), בשל כך מתחמקת מכל משימת כתיבה שאינה הכרחית ומקצרת עד כמה שניתן. כיצד ניתן לקדם ולשפר נושא זה? מה לגבי איבחון או שכדאי להמתין עוד? אשמח לשמוע מנסיונך תודה גלית

לקריאה נוספת והעמקה
07/02/2010 | 12:58 | מאת: ברק מילנר

שלום גלית הבת שלך יכולה לעשות תרגילים גרפומוטוריים (גרפו= כתיבה, מוטוריקה=תנועה), שהם תרגילים מיוחדים שמפתחים את השליטה באצבעות ומשפרים את שטף הכתיבה ואת צורת הכתב ייתכן גם שהכתב הלא קריא נובע מבעיה בתפיסה מרחבית- עוד משהו שניתן לעבוד עליו באמצעות תרגילים גופניים. אשמח לעזור ברק מילנר מטפל מוסמך בשיטת אלבאום בשילוב פסיכותרפיה גופנית

08/02/2010 | 17:57 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, קושי מסוג זה עשוי להעיד על ליקוי למידה. האם ביתך מביעה את הרעיונות בעלפה תוך הבנה? האם היא כותבת בבית הספר במהלך השיעורים? כיצד? מה מייעצות מחנכת הכיתה והיועצת? גיל הילדה צעיר. עם זאת במידה והעדויות לקשיים משמעותיות חשוב לאבחן. בברכה אלמוג

08/02/2010 | 22:01 | מאת: גלית

תודה על תשובתך בבית הספר היא כותבת ומבצעת את כל המטלות הנדרשות, המורה לא רואה בעיה מיוחדת מלבד כתב לא אחיד וקשה לקריאה אך לטעם המורה לא משהו שדורש טיפול כרגע. בע"פ מתנסחת בצורה מבריקה ואולי לכן בעיני יש איזשהו פער לא מובן בין היכולות הכלליות שלה לבין הכתיבה. אין מדובר בקשיים משמעותיים ולכן הדילמה האם כדאי להתעמק ולבדוק( היכן בודקים זאת?)או לחכות ולקוות שפשוט נושא הכתיבה לוקח לה קצת יותר זמן?

02/02/2010 | 17:29 | מאת: דורון

כבר תקופה ארוכה שאני שם לב שיכולת ההבנה שלי בלימוד חומר חדש מאד מוגבלת , אני מנסה להבין נושא מסוים להפנים אותו ולהשתמש בו- ופשוט לא מצליח , הכל מתערבב לי ולוגית אני לא מצליח לסדר את הנתונים האם אפשר לקבל עזרה?

02/02/2010 | 20:12 | מאת: רמי גרטלר

שלום רב, אני מניח שזה מאד מתסכל. אבל, יש כאן גורמים מתערבים רבים שלא ניתן לעמוד עליהם ממכתבך הקצר. בכללית, תופעה זו שאתה מתאר אופיינית לאנשים בגילך, כך שאל תתייאש. בנוסף לכך יש לבדוק מהו הרקע הלימודי שלך, ואיך למדת כשהיית משובץ בתוכניות לימודים מסודרות.ישנן כל מיני תוכניות ללימוד ולשיפור יכולות הלמידה. אייעץ לך לפנות לייעוץ אישי אצל איש מקצוע מוסמך או לאגודת ניצן שעובדת עם בוגרים ותוכל להנחותך בנושא. בהצלחה.

04/02/2010 | 08:03 | מאת: דורון

פניתי ל"ניצן" אני מקווה שהם יחזרו אליי

03/02/2010 | 21:53 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, מתיאורך הקצר ניתן לשער כי אתה זקוק לאיש מקצוע, אשר ינחה אותך בתחום אסטרטגיות למידה המתאימות לך. בנוסף, אדם כזה יוכל לבדוק ( בהערכה ראשונית ללא אבחון ) האם אתה סובל מליקויי למידה. חשוב שתדע מהם ערוצי הלמידה היעילים שלך כדי לנצלם היטב ולא לבזבז משאבים יקרים לריק. בברכה אלמוג

04/02/2010 | 07:59 | מאת: דורון

להפנות אותי אל מישהוא שיכול לבצע את האיבחון הראשוני באזור הצפון?(קרית שמונה קצרין כרמיאל) תודה מראש דורון

02/02/2010 | 10:30 | מאת: טל

איפה אפשר למצוא קבוצות תמיכה לילידים עם בעיות קשב וריכוז ADD

לקריאה נוספת והעמקה
03/02/2010 | 21:55 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, מכיוון שבעיות קשב הן בעייה נפוצה מאוד, כדאי להתחיל לחפש בבית הספר דרך מחנכת הכיתה או היועצת... מהו איזור מגוריכם? בברכה אלמוג

מחפשת קבוצה חברתית לנערה בת 15 עם לקויות למידה וקשיים חברתיים

לקריאה נוספת והעמקה
03/02/2010 | 21:56 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, כדאי לנסות להתארגן בתוך בית הספר. כקבוצת הורים יש סיכוי טוב לבנות קבוצה שכזו. בברכה אלמוג

22/02/2010 | 17:45 | מאת: רחל

קראתי את מכתבך בקשר לקשיי למידה ואת התייחסתוה של יעל לגבי קבוצה חברתית לבתה עם קשיי למידה וקשיים חברתיים. אני כאם לנערה עם קשיים דומים מעוניינת מאד לשוחח עם הורים שילדיהם נתקלים בקושי זה ולארגן במשותף קבוצה. לצערי לא מתארגן במסגרת בית הספר. האם אפשר ליצור איתך ובאמצעותך קשר עם הכותבת יעל או הורים אחרים?

30/01/2010 | 05:26 | מאת: נתלי

אלמוג בוקר טוב, האם שמת לב לעובדה שבכל הזדמנות יש פרסום של מכון אותיות??? למיטב ידיעתי את ציינת שאין מקום לפרסום מכונים בפורום. בברכה, נתלי

30/01/2010 | 17:42 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

נתלי, לא ברורה לי סיבת הפנייה. ראשית, ניסיונות פרסום יש כל הזמן. התשובה לשאלתך היא לא. לא שמתי לב שכל הזמן יש פרסום של מכון זה או אחר. איזה חשבון יש לך לסגור שם??? בברכה אלמוג

02/02/2010 | 13:39 | מאת: איריס

לאלמוג שלום, תגובתך לנתלי תמוהה בעיני, וממש לא במקום. בסך הכל , לפי מה שאני מבינה, היא ביקשה להסב את תשומת לבך לפירסום ששותלים בהודעות בפורום, והרי את יודעת שאין לפרסם בפורום! אני מקווה שאת מבינה ומודעת להגיון שבכך . ויותר מכך , מה צריכה להביע השאלה הזאת : "איזה חשבון יש לך לסגור שם??? " אין שום סיבה לחשוד בנתלי שיש לה חשבון אתם.. מצטערת, אולי את לא אוהבת לקבל ביקורת, אבל תגובתך ממש לא לעניין. איריס

28/01/2010 | 14:14 | מאת: נעה

055050הבן שלי בן שנה וחצי ואומר שתי מילים וחצי.הסתכלתי על הסימפטומים של דיספרקסיה והם נראים לי מתאימים. האם מוקדם מדי לפנות לאבחון/טיפול אצל קלינאית תקשורת? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
28/01/2010 | 22:02 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, הילד רק בן שנה וחצי. מה פתאום קלינאית תקשורת או אבחון??? תני לבנך להתפתח בקצב שלו. עוד 4 שנים אפשר לחשוב שוב על שאלתך. בברכה אלמוג

28/01/2010 | 11:59 | מאת: עטרה

שלום אלמוג, מקריאה מעמיקה בפורום ראיתי שאת מציינת שלמאבחן דידקטי צריך להיות ניסיון חינוכי לפחות 5 שנים על מנת שיוכל לעבוד בתחום. ואני שואלת הכיצד פסיכולוגים מורשים לעשות אבחונים פסיכו-דידקטיים ללא שום ניסיון וידע בהוראה? ואל תגידי לי עכשיו שאת החלק הדידקטי עושה מאבחן דידקטי, כי כל יום אני נתקלת באבחון פסיכודידקטי שמאבחן אחד ויחיד עושה והוא פסיכולוג. תודה עטרה

לקריאה נוספת והעמקה
28/01/2010 | 21:55 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, ערב טוב, כאן לא בית משפט! יש חוק חדש שנכנס לתוקף גם אם הוא מוצא חן בעינייך או לא. אין לי אינטרס בעניין. להערתך, אני מכירה מאבחנים רבים, המחלקים את העבודה בין חלקי האבחון וגם אחרים. בכל מקרה רצוי בעיני ניסיון בשטח, אשר נותן מבט אחר על העבודה כולה. בברכה אלמוג

26/01/2010 | 15:38 | מאת: בת-אל

קראתי למטה שרשמת שהשכר לאבחון דידקטי הוא 1000 ש"ח בהתחלה. כמה שעות נערך אבחון דידקטי עם הכנת כל הדו"ח? האם יש תואר שני באבחון דידקטי? האם יצטרכו בכלל מאבחנים דידקטים, הרי את רוב רוב האבחונים עושים פסיכולוגים ואת כולם מפנים לאבחון פסיכו-דידקטי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
27/01/2010 | 17:55 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, נתחיל מן הסוף - בהחלט יש צורך במאבחנים דידקטיים, שכן כל אבחון רב תחומי מורכב מאיבחון דידקטי לצד האבחון הפסיכולוגי. בהחלט קיימים חוקגים מקצועיים וטובים לתואר שני ביעוץ , חינוך מיוחד והתמחות באבחון. עבודה רצינית על אבחון במיוחד בתחילת הדרך יכולה לערוך כ - 15 שעות כולל האבחון עצמו. בברכה אלמוג

26/01/2010 | 11:43 | מאת: תמר

מה זה החוק הזה? האם את יכולה לפרט יותר.

27/01/2010 | 17:51 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, חוק המאבחנים החדש קובע כי רק מרבחנים בעלי תואר שני וניסיון בפועל בהוראה של 5 שנים יוכלו לעסוק באבחון. בברכה אלמוג

28/01/2010 | 09:55 | מאת: תמר

1. האם הכוונה למאבחנים דידקטים? 2. האם צריך התמחות מסוימת בתואר שני כדי לאבחן? 3. האם הוראה באופן פרטי בבית המורה גם נחשבת לניסיון לצורך הענין? תודה!

14/01/2013 | 22:56 | מאת: שרי

זה לא מפיע בשום מקום. ולט פורסם ובכנסת עדיין לא דנו בזה ולגן מה שאתה כותב אינו נכון!

26/01/2010 | 07:56 | מאת: לי

בוקר טוב אלמוג, ראשית רציתי להגיד לך יישר כוח על הפורום והמקצועיות והזמן שאת מקדישה. לפני מס' ימים הגיע אליי באופן פרטי תלמיד בכיתה ו' שאמא שלו בטל' כבר סיפרה שיש לו לקויות למידה והוא זקוק להוראה מתקנת. סיכמנו בטלפון שהוא יבוא אליי למבדק בשעור הראשון ונבדוק מה הרמה שלו ואיפה הקשיים וכיצד לבנות תוכנית עבודה תואמת. אך משהם הגיעו אליי האמא ביקשה שאשב איתו על החומר של הכיתה בחשבון ושלא נעשה מבדק. ואני ברוב טפשותי הסכמתי. יש לציין שהילד היה מאוד עצוב שבא ולא היה לו חשק בכלל ללמוד אבל לאט לאט ניסיתי לעבוד איתו וראיתי שהוא עדיין מתבלבל בלוח הכפל וקשה לצפות ממנו לעשות פעולות מורכבות בשברים. הצעתי לו את לוח הכפל בינתיים לעזרה. הוא ישר הגיב בשלילה "אני לא זוכר כלום איך אלמד דבר כזה". אמרתי לו שהוא הרי יודע את הרוב ורק כפולות של 7-9 הוא צריך ללמוד אז שייקח כל יום אחד וילמד וניסינו לחשוב איך לעשות זאת. ניכר בו הרבה תסכול ועצב, הוא הזיל דמעות מידי פעם והנורא מכל שאמא שלו באה הוא ברח מהשעור והרגשתי נורא. סיפרתי לאמא מה עשינו והסברתי לה את המצב והצעתי שאדבר עם המורה בכיתה כדי לבנות לו תוכנית אישית שתצמיח אותו ולא תתסכל אותו. אז היא אמרה לי שהמורה לא מוכנה לשמוע וזרקה את לוח הכפלל בבוז ואמרה תודה והלכה. מה את אומרת על הסיטואציה? האם יש מקום ליצור קשר? לי נראה שאין תקשורת בין הילד לאמא שלו והיא לא מבינה מספיק את המצב. ועצוב וכואב לראות את זה. אשמח לתגובתך. יום נעים לי

לקריאה נוספת והעמקה
27/01/2010 | 17:49 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, הסיפור אכן נשמע עצוב. נראה כי האם לא מבינה כלל את מצב בנה. למרות הסיכויים הנמוכים הייתי מנסה ליצור קשר פעם נוספת , ולו למען הילד בניסיון לשמח אותו מעט... אין לי ספק שעם רגישות כמו שלך תוכלי לתת הרבה אמון ושמחה לילדים כאלה. בברכה אלמוג

21/01/2010 | 20:31 | מאת: עדי

אני יודעת שבמכללות דורשים תעודת הוראה ונסיון. אבל אוניברסיטאות כמו חיפה והעברית אינן דורשות זאת- ידוע לך מדוע זה כך? ועד כמה זה קריטי?

22/01/2010 | 23:09 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, לתחושתי ומניסיוני יש הבדל תהומי בין מאבחנים בעלי ניסיון בשטח בהוראה לאחרים שאינם בעלי ניסיון כזה. הידע חייב לבוא מן השטח ולא מן התיאוריה וזהו שורש ההבדל. מכללות לחינוך לעולם לא יוותרו על ניסיון, וכך גם לא חוק המאבחנים החדש, אשר לא מאפשר לעבוד ללא ניסיון בשטח. בברכה אלמוג

21/01/2010 | 10:02 | מאת: עדי

שלום, אשמח אם תוכלי לומר לי האם יש למקצוע זה ביקוש בשוק?.. מהן רמות השכר למתחילים?.. אני מתלבטת אם ללמוד זאת לתואר שני.. תודה! עדי.

לקריאה נוספת והעמקה
21/01/2010 | 20:20 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, בשנים הקרובות יהיה צורך משמעותי בבעלי תואר שני באבחון עקב כניסתו של חוק המאבחנים החדש. עם זאת צריך להביא בחשבון , כי בנוסף לאבחון יש צורך בוותק וניסיון של שנות הוראה בפועל וניסיון בשטח. בתחילת הדרך השכר נמוך מאוד ביחס לרמות ההשקעה. כ- 1000 ש"ח לאבחון במידה שנעשה באופן עצמעי , והרבה פחות כאשר את שכירה במכון אבחון. בברכה אלמוג

21/01/2010 | 20:32 | מאת: עדי

מצטערת בטעות פתחתי את השאלה בנושא חדש- אני יודעת שבמכללות דורשים תעודת הוראה ונסיון. אבל אוניברסיטאות כמו חיפה והעברית אינן דורשות זאת- ידוע לך מדוע זה כך? ועד כמה זה קריטי?

11/07/2010 | 13:02 | מאת: חווי

שלום רב, התקבלתי ללימודי איבחון דידקטי בניצ"ן-לימודי תעודה של שנתיים ובאוניברסיטת בר-אילן- תואר שני, אין לי תעודת הוראה. האם אני צריכה את כפל התעודות הללו- האם תעודה של ניצ"ן תפתח בפניי דלתות נוספות או שלא, אני מתבטת גם כי זו הוצאה כספית נוספת וגם כי זה סוגר לי יום עבודה- ואני מרכיה גם פרנסה במהלך הלימודים, מאידך אם התעודה בניצ"ן מתקבלת שונה בשוק העבודה היום אני אשקיע את מה שצריך.. מה דעתך המלמודת ניסיון במקצוע..? בתודה.

19/01/2010 | 14:08 | מאת: רותם

אחי הצעיר, בכיתה ו', אובחן בכיתה א', לאחר שהתקשה בלימוד קריאה וכתיבה, כמי שסובל מקשיים בשיום ושליפה. מאז עבר טיפולים רבים בריפוי ועיסוק, הוראה מתקנת, שיעורי תיגבור, ייעוץ פסיכולוגי וכו'... אך הוא לא התקדם הרבה מאז. גם היום, הוא קורא לאט (שלא להזכיר בכלל את לימודי האנגלית), זקוק לאבי שיישב איתו להכין שיעורי בית ונבחן בבית הספר בע"פ. הוריי כבר אובדי עצות, אינם יודעים כיצד להתמודד עם הבעיה ולמי לפנות לעזרה. הוא התחיל לאחרונה טיפול בשיטת אדלבאום, אך איני מכירה את השיטה, ובאופן כללי נוטה לפקפק בכל שיטה שאינה מדעית ומוכרת. הוא לא אובחן בשנית מאז כיתה א', משום שלמיטב הבנתי, רק אם יעבור אבחון בכיתה ז' הוא יהיה קביל להמשך. האם אנחנו עושים טעות, ורצוי לאבחן אותו כבר עכשיו? ומהי דרך הטיפול המומלצת? לאילו אנשים מקצוע כדאי לפנות- בעלי איזו תעודה או הסמכה? יש כל כך הרבה שרלטנות בתחום, ואני מפחדת מבזבוז זמן יקר וכסף על שיטות מפוקפקות. הוא ילד אינטיליגנט וסקרן, וקשה לי לראות אותו כל כך מיואש ומתוסכל. ציוניו בבית הספר טובים, אך זה לאחר שעות רבות של השקעה ובחינה בע"פ. הוריי חוששים לקראת הלימודים בתיכון ובעתיד באוניברסיטה- עד כמה זה מציאותי? האם הוא יכול להתקדם ולהשתפר, או שלעד יתקשה בקריאה? המון תודה!

לקריאה נוספת והעמקה
20/01/2010 | 22:25 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, ראשית החשבון בנוגע לאבחון אינו נכון! על מנת שהאבחון יהיה בתוקף עד סיום התיכון יש לערוך אותו בכיתה ח. האם עד אז תמתינו ותתנו לילד לסבול? בוודאי שייש סיכוי לשיפור. דרושה עבודה קשה ומשמעותית אצל אנשי מקצוע מיומנים ובהחלט לא אצל מטפלים פיקטיביים למיניהם. בשלב זה רצוי לפנות לפסיכולוג בית הספר ולדרוש אבחון וכן שעות שילוב. במקביל חשוב שיקבל שיעורי הוראה מתקנת בקריאה. בברכה אלמוג

23/01/2010 | 16:26 | מאת: אתי

בנוגע לאחיך, חשוב לערוך אבחון לקויי למידה בהקדם ולפנות לאנשי מקצוע מיומנים.במידה ואינכם מעוניינים בשלב זה באבחון, כפי שצינת, ניתן לקיים במכון אותיות מבדק הערכה עם מומחית ללקויי למידה,במטרה לבנות תכנית לימודים פרטנית מותאמת לצרכים של אחיך ולהתחיל מיידית בשיעורי הוראה מתקנת.אין כל ספק כי בעזרת מורים מקצועיים ושיטות לימוד מתאימות אחיך יצמצם פערים ויעלה על דרך המלך.

אני מחפשת בנרות מורה לאסטרטגיות למידה והוראה מתקנת לבתי שבכיתה ט', בעברית ובחשבון וקשה לי למצוא באזור מגורי אשמח לעזרה והמלצה על מורה טובה ורצינית בתחום, אנו מתגוררים במושב ניר בנים ליד קרית גת. תודה רבה רות

18/02/2010 | 00:56 | מאת: דבורה , אשקלון

רות שלום, את מוזמנת להתקשר אלי 050-5796357 בברכה, דבורה

12/01/2010 | 08:59 | מאת: איריס

שלום לאלמוג בן שחר נאוה , אני כרגע נמצאת בצומת דרכים ולא יודעת מה לעשות אני גרה באזור הדרום ולא יודעת היכן ניתן לבצע איבחון בחשבון (דיסקלקוליה), אודה לתשובתך בהקדם, איריס

לקריאה נוספת והעמקה
18/01/2010 | 20:17 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, נדמה לי שלידכם יש סניף של מכון תושייה... על כל פנים אנסה לבחון אפשרויות נוספות ואחזור אלייך בברכה אלמוג

06/01/2010 | 07:19 | מאת: דני

בתי בת ה-6 לומדדת בכתה א'. באזור בו אני גרה ילדי גו וכתה א' לומדים בחט"צ ולכן זאת השנה השניה שלה בבית הספר. שנה שעברה ביתי עברה שנה לא קלה מבחינה ריגשית היה לה קשה להסתגל גם חברתית וגם לימודית. לקראת אמצע השנה העיניינים הסתדרו והיה נראה שטוב לה יותר. אני רוצה לציין שתמיד הרגשתי שהיא טיפה יותר ילדותית מילדים אחרים בני גילה. הקושי היותר ממוקד החל השנה, מתחילת השנה קשה לה מאוד בחשבון, במקצועי אנימורה לגיל הרך (לכן התיסכול גדול מאוד)ניסיתי את כל השיטות האפשריות היא בסופו של דבר מצליחה במבחנים (במבחן האחרון קיבלה 86)במאמצים רבים מאוד. אני רוצה לציין שבשפה הרבה יותר טוב היא קוראת וכותבת יפה. המורה שלה פנתה אלי ואמרה שבגלל שהפער הוא כל כך גדול בין היכולות המטמתיות שלה לבין היכולות השפתיות נראה שיש איזו שהיא בעיה וכדאי לפנות להוראה מתקנה. חשוב לי לציין שלאחרונה אני מרגישה שוב קושי רגשי- היא לא רוצה ללכת לבית הספר, אומרת שהיא שונאת ללמד, בוכה הרבה ומשהו חדש- לא מוכנה לשבת וללמואיתי בככל בבית. שאלותיי הן: האם אפשר לאבחן דיסקלקוליה בגיל זה? האם הוראה מתקנת יכולה לעזור לביתי? האם ישנם ילדים בעלי קשיי למידה רק בחשבון?למי פונים?

לקריאה נוספת והעמקה
09/01/2010 | 20:57 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, מתיאורך בהחלט עולה חשד לליקוי למידה בתחום המתמטיקה. הוראה מתקנת בתחום בהחלט יכולה לסייע. במקביל כדאי לטפל בבעיות הרגשיות אצל איש מקצוע. בברכה אלמוג

11/01/2010 | 23:07 | מאת: איתי

לדברייך יש פערים בין יכולות בתך לבין רמת הכתה בחשבון,לכן מומלץ לבדוק אפשרות למתן הוראה מתקנת. הוראה מתקנת תיתן מענה גם בצמצום הפערים הלימודיים וגם במתן אסטרטגיות למידה חשבוניותאר יסייעו לה במהלך לימודיה כעת ובעתיד.מורים מקצועיים להוראה מתקנת ניתן למצוא ברשת מכוני אותיות בת"א,ראשל"צ,ירושלים ומודיעין.

03/01/2010 | 11:36 | מאת: עינת

שלום, אני סטודנטית לתואר ראשון במדעי ההתנהגות מעוניינת להמשיך לתואר שני בתחום איבחון לקויות למידה או ריפוי בעיסוק. האם רק פסיכאטר או נוירולוג מורשים לעסוק באיבחון?

לקריאה נוספת והעמקה
09/01/2010 | 21:00 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, על פי חוק האבחונים, מורשים לעסוק באבחון גם בעלי תואר שני שהם מוסמכים כמאבחנים, והם בעלי ניסיון בהוראה. בברכה אלמוג

25/12/2009 | 16:25 | מאת: אורי

שלום בני בן-10 ואנחנו ההורים מעוניינים לבדוק האם בנינו סובל מ- NVLD או שזה משהו אחר שמפריע לתפקוד הרגיל. אנחנו לא מצליחים למצוא מאבחן כי כל מי שדיברנו איתו,עושים אבחונים רק לילדים לפני גיל בית ספר. והאם כל מי שמאבחן ליקויי למידה יכול לאבחן NVLD או שצריך מאבחן המומחה בעניין תודה

09/03/2010 | 11:58 | מאת: מיכל

בננו אובחן בגיל 12 ע"י רעיה ורטמן-אלעד, פסיכולוגית שעושה אבחונים נוירופסיכולוגיים ומתמחית באבחון בתחום ליקויי למידה לא מילוליים (nvld). הרופאה שהמליצה לנו עליה היתה ד"ר גולן רופאת ילדים, מומחית בהתפתחות הילד. האבחון היה מדויק ועזר לנו לשנות לגמרי את הגישה ולעזור לבננו בצורה אפקטיבית הרבה יותר משניסינו בעבר. אין לתאר את חשיבות המהפך שנגרם בעקבות כך. אם תרצו עוד יעוץ או עזרה צרו קשר באימייל. הפסיכולוגית גרה במבשרת ציון (ע"י ירושלים).הטלפון שלה 02-5332694.

23/12/2009 | 16:32 | מאת: סיון

בני בן 4 וחצי המאבחן אמר שייש לו בעיית שליפה הייתי מעוניינת לדעת מה זה אומר. ןהאם יש טיפול לזה

לקריאה נוספת והעמקה
09/01/2010 | 21:03 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, בעיות שליפה הן קושי בשימוש במידע הקיים בזיכרון למען ישומים בלמידה או תפקוד יום יומי. ודאי שניתן לטפל!!! הוראה מתקנת היא הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם הבעיה. בברכה אלמוג

שלום אם מישהו יכול להמליץ לי על סטודנטית להוראה מתקנת לעזרה לבן שלי שהוא בכיתה ג'. אשמח לתגובות. תודה איריס . אנחנו גרים בחיפה.

מומחים להוראה מתקנת ניתן למצוא במגר המאבחנים באתר עמותת גל העמותה למאבחנים ומטפלים בלקויות למידה בישראל WWW.gal-il.org.il

בו את מעונינת לקבל שמות המומחים ותקבלי רשימת שמות וטלפונים באותו ישוב בהצלחה

13/12/2009 | 00:10 | מאת: רוית

הוזמנתי לוועדת שילוב ע"י ביהס בו לומד בני בכתה ב לאחר שיחה עם המורה שטוענת שאינו עובד בכתה ואינו מרוכז, נראה לה בעיית קשב, הילד לא אובחן עדין, לדעתי הקשיים הם יותר על רקע רגשי ומושפע הלחץ הלימודים לקראת המיצב שאלתי האם ילד שהופנה לשילוב אינו נבחן במבחן המיצב תודה רוית

15/12/2009 | 19:31 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, מבחני המיצב הם המצאה טפשית ומרושעת, שאין בה שום טעם מלבד רושם חיצוני מוטעה. אם בנך לחוץ מבחינות המיצב, שלא יגש אליהן. הוא לא חייב! עם זאת מומלץ לשוחח עמו ולבדוק את טענות המורה על מנת לאשש או לשלול סיכוי לבעיות כאלה או אחרות. בברכה אלמוג

11/12/2009 | 22:58 | מאת: אביטל

בני בן 9.5 ויש לו כתב לא קריא בכלל, היום בשיחה עם המורה היא המליצה לי לבצע איבחון בטענה שיש לו בעיה כל שהיא. אציין שהוא בעל כושר ביטוי מדהים,צורת ניסוח מעולה , אבל קשה להביןמה הוא רושם. האם זה יכוללהיות דיסגרפיה? אודה על תשובה מהירה( אני פשוט קצת בלחץ)

לקריאה נוספת והעמקה
15/12/2009 | 19:28 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, על פי תיאורך, יתכן מאוד שמדובר בדיסגרפיה. כדאי לפעול במספר תחומים: א. עריכת אבחון לקויות למידה מסודר ב. ריפוי בעיסוק ותרגול במוטוריקה עדינה וגסה בכל מקרה ניתן להתמודד יפה מאוד עם הבעייה. הרבה הצלחה בברכה אלמוג

16/12/2009 | 07:38 | מאת: אביטל

איזה סוג איבחון אני צריכה לעשות לו? ודרך איפה ? קופת חולים או פרטי.

11/12/2009 | 18:37 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לכל באי הפורום שלום רב, בשבועיים האחרונים מוצף הפורום במודעות פרסום ומידע לכאורה. הפורום נועד למתן שירות ויעוץ לתלמידים בוגרים והורים בתחומי לקויות למידה והפרעות קשב ואינו לוח מודעות או פרסום!!! אבקש מאוד להפסיק כל ניסיון פרסומי כזה או אחר על מנת שהפורום יוכל לשרת את הפונים אליו נאמנה. בברכת חג אורים שמח אלמוג

09/12/2009 | 11:12 | מאת: כלי

שלום בני בן 10 מתמודד עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. (הוא אובחן בגיל 8) עם הזמן זה הולך המתעצם. זה הוביל לבעיות חברתיות ודימוי עצמי נמוך. אנו חייבים לעזור לו פנינו לגומרים מוסמכים והעלויות מאוד גבוהות (מצבנו הכלכלי לא מאפשר לנו) היכן ניתן לקבל מלגה או תקציב לנושא זה ??? מצאנו כית של הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה דרך מועצה שקרובה למגוריינו, (יותר זול מניצן) אך בכל זאת עדיין יש לנו בעיה כלכלית. אנו משלמים גם לנוירולוג מומחה לבעיה שלו וזה המון כסף כולל הטיפול התרופתי שהוא מקבל כמו כן הוא מקבל טיפול פסיכולוגי שגם עולה לא מעט כסף. אשמח אם תוכלי לידע אותנו מי יכול לסייע לנו כספית בנושא זה תודה רבה..

לקריאה נוספת והעמקה
10/12/2009 | 22:26 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, ניתן לפנות למספר גורמים: א. בתוך בית הספר לקבלת שעות שילוב, המגיעות לילד בחינם. ב. יועצת בית הספר - קיימות מלגות במשרד החינוך בדיוק לשם הצרכים הללו. ג. ביטוח לאומי והכרה בנקודות זיכוי. אמנם בביטוח לאומי לא מזדרזים לפרסם את זכויות האזרח, אך למעשה מגיעה לכם השתתפות בעלויות, ואפילו החזר כספי מן השנים הקודמות. הרבה הצלחה בברכה אלמוג

22/12/2009 | 14:45 | מאת: אדית דיטה דניאל הומאופתית

שלום רב אתם יכולים לגשת לקופת חולים לקבל עבורו טיפול הומאופתי שלרוב יביא לתוצאות ברורות ומהירות שיחסוך לכם הרבה מאוד כסף. בהומאופתיה יש טיפול לכול בעיות קשב ריכוז למידה היפראקטיביות בצורה אישית אינדווידואלית וטבעית. אדית דניאל הומאופתית

02/12/2009 | 09:50 | מאת: ראובן

מחפש מטפלת פרטית לליקויי למידה לבני בן ה 7 באזור נס ציונה רחובות האם אתם מכירים מישהי ?

אגודת ניצן יכולה לעזור לכם.

29/11/2009 | 14:43 | מאת: avigail

שלום רב, בני שיהיה עוד כארבעה חודשים בן 6, אובחן ע"י נוירולוג (לפני כחודשיים) כלקוי למידה, בשנתיים האחרונות נמצא בגן שפתי בגלל עיכוב התפתחותי בדיבור. הנוירולוג המליץ על שנה נוספת בגן השפתי, צוות הגן שכולל את הגננת, קלינאית תקשורת, פסיכולוגית הגן ומרפאה בעיסוק ממליצות על עלייה לכיתה א', כיתה קטנה. טוענות ששנה נוספת בגן לא תועיל. מה לעשות? לפי איזו המלצה להחליט? האם יש אבחון אחר שאפשר לעשות שיעזור לנו בהחלטה?

לקריאה נוספת והעמקה
02/12/2009 | 22:15 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, ללא הכרות עם הילד או הגורמים המטפלים אני נוטה להסכים עם ההחלטה לעלות לכיתה א. כאשר מדובר בכיתה קטנה הטיפול אישי ומקדם, ועשוי לסייע רבות. עם זאת, קיים אבחון מוכנות לכיתה א, אותו יכולה לקיים פסיכולוגית הגן. אבחון זה בודק יכולות רגשייות וקוגניטיביות, ולכן יוכל לסייע בקבלת החלטה טובה יותר. בברכה אלמוג

18/11/2009 | 21:55 | מאת: אושרת

בית בת 6 בכיתה א' המורה אמרה שאולי יש לה בעיה גרפומוטורית מה זה ואיך ניתן לשפר זאת? ויש לי עוד שאלה "פעם" בבית ספר לא ישר קיטלגו או איבחנו אולי הילדה קטנה מידי והזמן יעשה את שלו או שאני בתור אמא צריכה להתעורר ולבדוק?אודה על תשובתך!!

לקריאה נוספת והעמקה
19/11/2009 | 19:52 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אושרת ערב טוב, בעיה גרפו מוטורית היא בעיה בה הילד מתקשה לשלוט על צורת הכתיבה, החזקת כלי הכתיבה ליצירת מבנה אותיות תקין. אני חושבת שיש לברך את המורה על תשומת הלב ועל הרצון לאבחן בעייה, אם ישנה כזו, בהקדם. אין כאן קטלוג , ובוודאי לא עשייה לרעה. בעיות של מוטוריקה עדינה וגסה יש לבדוק, וככל שהבדיקה מוקדמת כן יטב. כמו כן, יתכן שהילדה זקוקה לזמן, לכן מדובר כאן על ריפוי בעיסוק ולא על אבחון לקויות למידה. מקווה שהשבתי לשאלתך בברכה אלמוג

שלום שמי אפרת פרדקין ואני סטודנטית לחינוך ופסיכולוגיה באו"פ,כיום הנני כותבת עבודה סמנריונית בנושא של כישורים חברתיים. אני פונה אליכם במטרה שאם תוכלו לעזור לי במחקרי,ולמלא שאלון בנושא הנ"ל.השאלון הוא אנונימי,ואני אשמח לכל שיתוף פעולה. במידה והנכם מעוניינים להשתתף שלחו לי אישור למייל הנ"ל: efrat0000@walla.co.il ואשלח אליכם את השאלון. אני אשמח ,ואודה על כל שיתוף פעולה בברכה אפרת

היי אפרת אמנם ההודעה שלך היא מלפני המון זמן אך אני אשמח אם תצרי עמי קשר במייל diklash888@gmail.com אני זקוקה לשאלון כישורים חברתיים הפונה לבוגרים... תודה רבה!!

09/11/2009 | 10:45 | מאת: גילי

שלום האם תוכלי להמליץ על מקום אבחון באיזור טבריה והסביבה?

07/12/2009 | 14:04 | מאת: יועצת חינוכית

ד"ר אורן לם מכון יעל בחיפה מומלץ ראו גם מאמרים שכתב www.articles.co.il/author/23701

07/11/2009 | 21:43 | מאת: שלום

שלום, רציתי לדעת האם מת"ל הוא מספיק טוב? הבנתי שהכל ממוחשב..איך מחשב יכול לבחון אותי כראוי... והאם מכון ניצן בנס ציונה קביל לפסיכומטרי ולאוניברסיטאות.. מה עדיף מביניהם?

07/11/2009 | 22:37 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אבחון בניצן קביל במרכז הארתי לבחינות והערכה. איני יודעת היכן את מעוניינת ללמוד, ולכן איני יכולה להשיב האם יכובד באוניברסיטה. אבחון מת"ל מכובד ברוב המוסדות האקדמאים. את שני האבחונים איני אוהבת. אני חוששת שאבחון מול מחשב גם אם מלווה בהסבר ופירוש מאוחר יותר, אינו מספק. כמו כן דרך כתיבת האבחונים בניצן היא מסורבלת ומעורפלת, כאשר עלות האבחון יקרה מאוד. בקיצור, שאלה טובה. אין לי תשובה מוחלטת. בהצלחה אלמוג

08/11/2009 | 10:48 | מאת: שלום

גם בניצן זה ממוחשב? אז עדיף את מת"ל לא? זה יותר זול איזה עוד מכוני אבחון טובים וקבילים באיזור המרכז?

07/11/2009 | 19:30 | מאת: אנט

האם יש השפעה לדומיננטיות מוצלבת בתחומי הלמידה?

לקריאה נוספת והעמקה
07/11/2009 | 22:30 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, לא כל כך הבנתי את שאלתך. הכוונה היא ליכולות שות בשני תחומים נוגדים? האם את שואלת על ליקוי למידה במצב זה? הסבירי קצת... בברכה אלמוג

06/11/2009 | 15:07 | מאת: דינה

לאלמוג שלום!! יש לי בן בן 15 והוא רוצה שבמבחני הבגרות תינתן לו הקראה שאלתי היא האם זה פוגם בבחינה להמשך לימודים לתואר דבר נןסף שמעתי שבניצ"ן יש 2 סוגי הקראה רציתי לדעת מה ההבדל ביניהם תודה

לקריאה נוספת והעמקה
07/11/2009 | 09:36 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

דינה בוקר טוב, התאמות היבחנות בכלל והקראת שאלון בפרט משפרות באופן משמעותי את תפקודיו והישגיו של הלומד ובהחלט אינן פוגעות במעמדו בשום צורה!!! להפך, הפגיעה עלולה להיות במידה ולא יהיה שימוש בתמאים הנכונים להיבחנות. זאת ועוד - במוסדות השכלה גבוהה כבר מותכנות במחשבים תוכנות הקראה בעברית ובאנגלית למען סטודנטים בעלי לקויות למידה. בקיצור, מומלץ ביותר. בברכה אלמוג

30/10/2009 | 00:27 | מאת: דר

בציעורתי (בערך גיל 10 לפני כ8 שנים) הובחנתי כדיסגרף, אבל אם הזמן שמתי לב שבעיה אחת שהייתה לי (בלבול אותיות) דיי נעלמה למרות שהיא עוד ישנה בחלק מהאותיות. אבל בעיה אחת שלא התשנתה אצלי היא הכתב. האם ייתכן שבגלל הדיסגרפיה הכתב שלי הוא לא קריא? אני פשוט מיואש מהכתב במיוחד בכל הקשור לכתיבה באנגלית. אגב אני בן 18 היום. ויש לי שאלה איפה יש אפשרות לעשות איבחון באנגלית כדיי לקבל הקלה כמו מבחן בעל פה או משהו דומה? תודה מראש, דר.

לקריאה נוספת והעמקה
30/10/2009 | 00:37 | מאת: דר

שכחתי לגמריי להוסיף שעשיתי עוד איבחון פסיכודידקטי וממנו קיבלתי מיני הקלות בכל הקשור למקצועות רבי מלל בעברית (כמו היסטוריה, תנ"ך וכו') ובנוסף גם אני לומד היום אנגלית בקורס בבית ספר לחמן כדיי להשלים את רמת האנגלית שלי ל5 יח"ל. הצרה שלי זה הכתב כפי שאמרתי. גם המורה שלי בלחמן שמה לב לכת שלי באנגלית לפחות. אני דיי מיואש מזה, למה זה קורה לי בכלל :(

30/10/2009 | 06:36 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

דר יקר, קודם כל אל תתיאש. הכל ניתן לפתור. די ודאי כי הכתב הלא קריא נובע מדיסגרפיה. לשם כך יש מקלדת ומחשב. על מנת לחדש את האבחון יש לפנות לאחד מן המכונים המורשים בתחום מגוריך. האם קיימים קשיים גם במקצועות העברית? בברכה אלמוג

30/10/2009 | 10:00 | מאת: דר

כמעט תמיד היו לי קשיים במקצועות העברית. אבל הקשיים הללו ירדו עם הזמן למרות שעדיין הם ישנם, לפחות בכל הקשור לכתיבה נטו, אם אני למשל כותב במחשב לא יהיו לי קשיים בכלל. אבל אם אני כותב על דף אני מרגיש כאילו אני 'קורע' את היד שלי ממאמץ הכתיבה.

23/10/2009 | 14:03 | מאת: אילן

שלום אני עוד מעט בין 16 ויש לי קשיי ריכוז בלמידה למבחנים.ריטלין לא טוב לי.במה אוכל להעזר?

לקריאה נוספת והעמקה
24/10/2009 | 20:31 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, על השאלה הזו יכול לענות רק הרופא המטפל. יש תחליפים לריטלין ויש פתרונות. בהצלחה אלמוג

19/10/2009 | 22:10 | מאת: ליסה

מחפשת מורה לאנגלית בהוראה מתקנת לילד בכיתה ג', שמלמד/ת בבית התלמיד.

20/10/2009 | 00:24 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

איפה? מהו איזור מגוריכם?

20/10/2009 | 08:53 | מאת: ליסה

ת"א

19/10/2009 | 20:34 | מאת: דני

האם בעיית העתקה של מספרים 45 54 63 36 וסיכול בין + ל - ובין כפל לחילוק יכולה להיות קשורה לדיסגרפיה

לקריאה נוספת והעמקה
20/10/2009 | 00:23 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, תיאורך אינו עונה על ההגדרה של דיסרפיה, שהיא חוסר יכטלת לכתוב. יתכן כי יש כאן ליקוי למידה אחר, אך זה תלוי בגיל הטועה, כמות הטעויות ואופיין. בברכה אלמוג

15/10/2009 | 12:18 | מאת: רננה

שלום אלמוג - האם תוכלי לענות על שאלותיי הבאות בבקשה- 1. מה זו הוראה מתקנת ואיך יודעים שצריך אותה? 2. אילו מורים מתמחים בהוראה מתקנת? 3. מה זה אסטרטגיות למידה, האם את יכולה להסביר בפירוט? תודה רננה

לקריאה נוספת והעמקה
15/10/2009 | 21:52 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

רננה, לילה טוב הוראה מתקנת היא צורת למידה, אשר נבנית על פי אבחון , ניתוח קשיי למידה ובניית תוכנית לעקיפתם, כלומר מתן אפשרות למיצוי היכולות של תלמיד לקוי למידה, תוך התחשבות בנקודות הקושי האישיות שלו והדגשת נקודות החוזק. הוראה מתקנת משרתת לקויי למידה, והיא מותאמת לאבחון מקיף , המאפשר לראות במבט נרחב את צורכי הלומד. מורים להוראה מתקנת הם בוגרי החוגים לחינוך מיוחד , אבחון או טיפול בתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב. אסטרטגיות למידה הן כלים המקנים ידע כיצד ללמוד. כלים אלה בתחום השפה הם דרכי קריאה והבנה של טקטים, איתור מידע עיקרי, הדרכה בצורות כתיבה, מציאת דרכי הלמידה היעילות ביותר עבור הלומד הספציפי. במתמטיקה דרכי התבוננות בצורות גיאומטריות, שלבים בפתרון שאלות באופן כללי ורחב יותר כל דרך לעידוד למידה: ארגון זמן ומקום, גיוס מוטיבציה, שליטה על יכולות קשב ועוד. מקווה שעניתי על שאלותייך בברכה אלמוג

14/10/2009 | 09:39 | מאת: שנהב

זחוף!! לילד בן 8 דרושה סטודנטית להוראה מתקנת לכל המקצועות,לכמה פעמים בשבוע נא ליצור קשר בנייד:0526704007

לקריאה נוספת והעמקה
15/10/2009 | 21:40 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, כאשר יש צורך בהוראה מתקנת רצוי מאוד לעבוד עם מורה מוסמך ובעל ניסיון. יותר מכך, הוראה מתקנת בעברית שונה מאוד מהוראה מתקנת בחשבון או באנגלית, ולא יתכן כי אדם אחד יהיה מוסמך או בעל ידע מספיק בכל המקצועות. כל מורה להוראה מתקנת מתמחה בתחום אחד! בברכה אלמוג

14/03/2010 | 11:29 | מאת: מירי

מורה להוראה מתקנת

אני בת 20 ומגיל 12-13 בערך אני מרגישה שיש לי בעיות הבנה,הבנה בדברים פשוטים,קושי בהבנה בחיי היומיום. כשמישהו מסביר לי משהו אני בחיים לא מצליחה לעשות את מה שהוא מסביר או מבקש וזה מפריע לי וגורם לי להפסיד המון בחיים-לדוגמא:אני לא עובדת,אפילו לא התחלתי ללמוד נהיגה,אני בנבחרת ספורטיבית והחלטתי לעזוב כי אני פשוט לא מבינה מה מבקשים ואיך צריכים לעשות את התרגילים (תרגילים כמו קפיצה לגובה,קפיצה מעל מסוכות,זריקת כדור ברזל) אני רואה איך מבצעים את התרגיל ומחקה את התרגיל אבל כשמסבירים לי איך לעשות ונותנים לי הערות אני לא מבינה איך לתקן את התרגיל וכך לבצע את התרגיל נכון (מה שגרם לי היום במשך כל השיעור לעמוד בצד). זה קרה לי גם בצבא וזה פשוט הופך את החיים שלי לממש בלתי נסבלים מבחינתי.אני מרגישה מגוכחת בכל המקרים האלה מה שגורם לי לאבד את החשק ולא לנסות בכלל להתעקש,זה פשוט מוזר לראות מישהו שמסבירים לו 1000000 פעם והוא עדיין לא קולט.. נשווה את העניין רגע ללימודים-כשאני לומדת משהו וונותנים לי את הזמן והמרחב שלי,להיות עם עצמי,להבין לבד ולקרוא לבד אני יותר מסתדרת. הרבה הרבה יותר קל לי,אמנם זה לוקח הרבה זמן אבל אני מצליחה להבין וברמה גבוהה אפילו. אי אפשר להשוות חומר רב לבחינת בגרות לבין הבנה של תרגיל ספורטיבי (מה שגורם לי לחשוב שאולי מסתתר כאן משהו ריגשי)- אבל היכן אפשר לברר ממה באמת נובעת הבעיה הזו? מכונים כלשהם? (עשיתי איבחון טובה ומצאו לי בעיות קשב וריכוז אבל אני לא יודעת לאן לשייך את הבעייה הזו) ויותר חשוב מי בכלל מתעסק בזה,זה ממש לא בעיה מוכרת (גם החיפושים באינטרנט הוכיחו לי את זה ). הייתי אומרת שהבעיה הזו מפריעה לי יותר מהבעיות הלימודיות שלי מפני שזו בעיה שגורמת לי להפסיד בחיים המון דברים,אני יודעת שאם הבעיה הייתה נפתרת או לא קיימת בכלל הייתי נערה שונה לחלוטין,לא הייתי מפספת כ"כ הרבה דברים שאני רוצה לעשות בחיים,כואב לי שהחיים שלי צריכים להשתנות ואני צריכה לוותר על המון דברים בגלל הבעיה הזו. זה לא שתמיד אני גם יכולה לחקות את התרגיל שמבקשים ממני,לפעמים כשזה מסובך הכל פשוט לא מצליח להסתדר לי בראש ואז אני לא יודעת איך להתחיל את התרגיל,איך להמשיך ואיפה לסיים. לאן פונים?

לקריאה נוספת והעמקה
02/10/2009 | 06:40 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, קודם כל היתי ונה לאבחון מסודר, אשר ינסה לשים אצבע על מקור הבעייה. לאחר מכן ניתן לבנות תוכנית עבודה בהתאם לחוזקים והחולשות שנמצאו, ולחשוב על המשך טיפול. בברכה אלמוג

איזה הזוי!זה בדיוק מה קורה לי!

01/10/2009 | 11:52 | מאת: נרקיס

שלום אלמוג, כמורה צעירה לכיתה ג' קבלתי תלמיד חדש לכיתה שמגובשת יחד מכיתה א'. לתלמיד קשיי הסתגלות הבאים לידי ביטוי ב"כאב ראש", "עייפות", אלימות קלה, ביטויי קשים לימודיים למרות שהיה תלמיד מצויין קודם לכן. אשמח לקבל עצות לסייע לו הן כמורה והן כמכוונת את תלמידי הכיתה. אם ישנם פורומים שניתן להסתייע בהם אשמח לקבל גם כן כתובות. בתודה מראש, נרקיס

לקריאה נוספת והעמקה
01/10/2009 | 17:24 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אחר הצהקיים טובים, ראשית אומר לך כי פנייתך מרגשת אותי. מאוד נעים לפגוש מורה אכפתית. בשלב הראשון הייתי משוחחת עם הילד עצמו. מה מעניין אותו? היכן הוא מצליח והיכן עוד קשה לו? כמו כן הייתי מערבת אותו חברתית בעזרת מתן תפקידים בכיתה, עבודה קבוצתית, אשר תביא להכרות טובה יותר עמו, הדגשת החוזקים שלו ואולי בדיקה של אפשרות שייסייע לאחרים ( הרי הוא תלמיד טוב ) נסי להושיב אותו ליד ילד מקובל וליצור שיתוף פעולה בין השניים. בנוסף, דברי בכיתה על חברות באמצעות סיפור או משל - אולי המסר יוכל לעבור גם כך. מקווה שעזרתי בברכה אלמוג

תיכון אבל יש לי בעיה לא עשיתי שום יחידה בבגרות מטמטיקה יש לי דיסקלקוליה קלה ומאוד קשה לי כמה מורים ומורות שניסיתי לא עזר ועכשיו אני רוצה לעשות עוד פעם כיתה יב בשביל להצליח אני האמת מיואשת כבר כי אני לא קולטת כלום כלום אשמח אם תפנה אותי למישהו באמת מומחה שיוכל לעזור לי כי אני מתכננת ללמוד מדעים וכבר סיימתי תיכון בלי מטמטיקה ובלי פסיכומטרי תודה לך

לקריאה נוספת והעמקה
01/10/2009 | 08:00 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, אני צריכה כמה הבהרות: האם יש לך תעודת בגרות? מדוע את רוצה ללמוד דווקא מדעים? מהם הצרכים ? כלומר, מה את מחפשת אצל אותו מומחה והיכן את זקוקה לעזרה? היכן את רוצה ללמוד בהמשך? ואחרון... מהו איזור מגורייך? נסי להשיב לשאלותי ונמשיך משם. בברכה אלמוג

30/09/2009 | 20:30 | מאת: דנה

אני מחפשת מורה להוראה מתקנת ברמת גן רצוי בבית התלמיד. האם מישהו יכול להמליץ.

27/10/2009 | 22:17 | מאת: ליאת

היי, אני מורה מנוסה להוראה מתקנת, מעבירה שעורים פרטיים באיזור רמת גן. אם את מעוניית צרי עימי קשר במייל liatt100@walla.co.il

30/09/2009 | 17:56 | מאת: רחל

נאוה שלום, יש לי פגישה עם פסיכולוג ביה"ס לגבי עמדתנו נגד החינוך המיוחדובעד שילובו של ילדנו בחינוך הרגיל האם אני יכולה להגיד לו במפורש שמה שהוא אמר בועדת שילוב הוא לא חוקי והוא לא יכול לדחות החלטת ועדת השמה ושלא יאיים עליי בוועדת השמה עוד לפני שביה"ס נתן צאנס לילד. הוא רוצה לכנס שוב את הצוות של ועדת שילוב בדצמבר הוא ממהר לבחון את הילד, אני מרגישה שהוא לא רוצה לתת לילד סיכוי בגלל שלטענתו האבחון מלפני שנה וחצי מראה בעיות במספר רב של תחומים. לטענתנו הילד התקדם וזה לא אותו ילד, זהו ילד שהשקענו בו עם מורה מתקנת עוד מחופשת הקיץ לפני שעלה לכיתה א' ועד היום, בנוסף עברנו הדרכת הורים. נאוה הנחי אותי בבקשה לקראת השיחה הזו

לקריאה נוספת והעמקה
01/10/2009 | 07:55 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, החלטה של ועדת השמה צריכה להתקיים. ודאי שיותר נוח להוציא את הילד מהמסגרת כדי שלכולם יהיה שקט, אבל מחובתו של מוסד חינוכי לספק תשובות. כדי לחזק את דברייך תוכלי לומר כי אתם מוכנים לקיים עדכון של האבחון הקיים לשם בדיקה מהו מצבו של הילד כיום. באופן זה לא ימצא תירוץ להוצאה לחינוך מיוחד ללא הצדקה. שמי אלמוג. שם משפחתי בן-שחר נאו?ה מקווה שעזרתי בברכה אלמוג

24/09/2009 | 10:15 | מאת: סמדר

אלמוג שלום בתי בת 14 לומדת בכתה ט ומאובחנת כלקוית למידה. אחת ההקלות שקבלה היא שימוש במילונית באנגלית. המורה לא נותנת לה להשתמש במילונית בכתה או במבחן, היא טועבת שפרוש ההקלה היא שאם כל הכתה משתמשת במילון היא יכולה להשתמש במילונית במקום. לפני שנה היא השתמשה במילונית כל הזמן, כדי לפרש לה מילים חדשות שלא הבינה, וכדי לעשות קישור הגיוני למשפטים שבהם נדרשה לשלב מילים ממחסן מילים. האם המורה צודקת? מה אומרות הנחיות משרד החינוך?

לקריאה נוספת והעמקה
26/09/2009 | 15:59 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אחר הצהריים טובים סוף שבוע נעים ושנה טובה, אני לא כלכ כך מבינה את טענת המורה. המלצות האבחון נובעות מקושי אובייקטיבי של ביתך ונועדו לאפשר לה הצלחה במקצוע. פני למחנכת ויועצת בית הספר והסבירי להן עד כמה התאמה זו חיונית. התאמה זו מבחינת משרד החינוך תקפה מכיתה י, לכן כעת עלכן להתעקש מול בית הספר והמועצה הפדגוגית הפועלת בו. אל תוותרי. אם זו טובתה של ביתך, דרשי מה שטוב לה. בברכה אלמוג

23/09/2009 | 21:28 | מאת: רחל

בני בכיתה ב עברנו וועדת שילוב והפסיכולוג בועדה אמר שמכיון שלילד יש בעיות במספר תחומים בית הספר לא חייב לשלב אותו את הילד הוצאנו מהחינןך המיוחד לאחר וועדת השמה האם בית הספר יכול לדחות החלטה של ועדת השמה?

27/09/2009 | 08:55 | מאת: רחל

נאוה שלום לא קיבלתי תשובה לגבי המייל מ-23/9 האם תוכלי לענות לי בבקשה כל תשובה.

28/09/2009 | 23:18 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

רחל שנה טובה ושבוע טוב, שלחתי לך תשובה מפורטת. לא מבינה מדוע היא נמחקה. בעיקרון בית הספר מחוייב למצוא פתרונות עבור תלמידים בעלי לקויות למידה ובחינם במסגרת בית הספר היסודי ובתקציב מסויים בחטיבות הביניים והתיכונים. כתבתי לך , כי רצוי לגייס את המחנכת היועצת ובעת הצורך גם את מנהלת בית הספר על מנת לתפור תוכנית למידה ותאמת , המוסכמת על ידכם ההורים ללא כפיה של בית הספר ועדת השמה או שילוב. בברכה אלמוג