אבחון לקויות למידה: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

טיפול ביבליותרפי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

ביבליותרפיה היא אחת משיטות הטיפול באמנות, העושה שימוש באמנות המילה הכתובה. מאפייני השיטה הייחודיים, הופכים אותה מתאימה במיוחד לטיפול בהורים לילדים עם צרכים מיוחדים. הורים, העלאת הסיפור הייחודי שלכם על הכתב תסייע לכם להגיע לרווחה ולצמיחה ביבליותרפיה היא שיטת טיפול המסתמכת על אמנות המילה הכתובה. השיטה מתבססת על היכולת וההרגל של כולנו לארגן את החוויות השונות ואת החיים שלנו בסיפור. המטפלים בביבליותרפיה מתמחים בהקשבה לסיפורים, אילו דמויות מופיעות בהם ומהם הסיפורים שכל אחד רגיל לספר על עצמו ובהבנה מתוכם מה הם המקומות התקועים, שאולי דורשים שינוי. מטרת הטיפול הביבליותרפי היא להרחיב את הסיפור, כדי להגיע לרווחה ולצמיחה. כלומר: לחפש סיפורים שהמטופל אולי אינו רגיל לספר על עצמו, ולאפשר נקודת הסתכלות אחרת על סיפורים אותם הוא מורגל לספר בדרך מסוימת. הטיפול נעזר בתהליכי קריאה וכתיבה, כדי לאפשר למטופלים לארגן את סיפור החיים שלהם ולמצוא מילים נוספות לחוויה שלהם. טיפול ביבליותרפי שכיח בעבודה עם ילדים במסגרות חינוכיות וגם נמצא...

סיבות אפשריות ומצבים דומים לאבחון לקויות למידה

בדיקת brc - תמונת המחשה
בדיקת brc האם לבצע אבחון מורחב או מצומצם? מהו אבחון דידקטי, לעומת אבחון פסיכו-דידקטי? אילו התאמות...
אבחון מוקסו - תמונת המחשה
אבחון מוקסו הפרעת קשב וריכוז עלולה לפגוע קשות בילדים, בסטודנטים ולעתים גם במבוגרים שטרם אובחנו. מוק...
אבחון פסיכודידקטי - תמונת המחשה
אבחון פסיכודידקטי הג'ודו, כספורט ואמנות לחימה, יכול לקדם ילדים עם הפרעות של קשב וריכוז, ילדים עם רפיון שר...
אבחון דידקטי - תמונת המחשה
אבחון דידקטי חוזרים לביה"ס: הילד מתקשה בקריאה? ייתכן שהוא סובל מדיסלקציה, לקות למידה נפוצה. איך תדעו...
אבחון קשב וריכוז - תמונת המחשה
אבחון קשב וריכוז כ-70% מהילדים ובני הנוער שסובלים מהפרעות קשב וריכוז יסבלו מהפרעה זו גם בגיל מבוגר, רק ה...
ללמוד עוד על אבחון לקויות למידה
טיפול ביבליותרפי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים-תמונה

ביבליותרפיה היא אחת משיטות הטיפול באמנות, העושה שימוש...

מאת: איל...
09/07/2019
לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם-תמונה

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר...

מאת: תמר פייר
04/06/2017
לקויות למידה: האם יש אבחון יתר?-תמונה

בדיון שנערך בוועדה לזכויות הילד עולה כי תעשיית האבחונים...

מאת: מערכת zap...
07/02/2018
דיסלקציה: מה קורה עם הקריאה?-תמונה

חוזרים לביה"ס: הילד מתקשה בקריאה? ייתכן שהוא סובל...

מאת: תמר פייר
26/08/2018

אבחון לקויות למידה: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

תמר שלום בני בן 4.5 אובחן עם עיכוב שפתי יש לו פער של שנה וחצי בדיבור לפי הקלינאית , האם זה נכון שלילד עם עיכוב שפתי יש גם לקויות למידה? האם כדאי לבצע אבחון לליקוי למידה כבר עכשיו? אודה על תשובתך

שלום לימור, לפי ידיעתי, יש לעיתים קומורבידיות בין קושי שפתי ללקות למידה, כלומר ייתכן שאדם שסובל מהאחד יסבול גם מהשני (לא בהכרח). בכל אופן, אבחון לקויות למידה נהוג לבצע רק החל מחודש מרץ של כיתה ב'. מציעה להמשיך במעקב עם קלינאית התקשורת ובהמשך עם בית הספר. ניתן, במידת הצורך, לבצע הוראה מתקנת בעברית בשלב מוקדם יותר. בהצלחה.

תמר שלום תחילה מודה לך על תגובת המהירה המקצועית והעניינית תוכלי להסביר לי למה התכוונת הוראה מתקנת בעברית , זה להביא מורה ולהתחיל ללמד אותו עברית אם כן באיזה בגיל בערך? והאם כדאי להשאיר את הילד שנתיים בגן חובה? שיהיה יותר מוכן לכיתה א'? כמובן בשילוב של עזרה מבחוץ של קלינאית והוראה מתקנת. הוא מקבל כרגע טיפול של קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק הפסקנו אחרי 3.5 חודשים כי הילד התחיל להשתעמם וראו גם שהילד מקדם את עצמו לבד לכן הפסקנו בגן הוא יושב במפגשים לעיתים יש קושי בהקשבה בגלל הקושי השפתי אבל יש שיפור משמעותי משנה שעברה, יש לו אינטרקציה עם ילדים הוא צריך יותר עזרה בתיווך עם ילדים בגלל הקושי השפתי ומקבל סיוע וליווי אישי בנושא בתוך הגן+ גננת שילוב , שעתיים בשבוע אין לו בעיות התנהגות או משמעת , שולט בכעסים שלו , אין לו התפרצויות זעם גם בבית אין לנו קשיים איתו הוא קצת מפונק כי הוא הקטן בבית, ילד רגיל לחלוטין מלבד הקושי השפתי שמשתפר מיום ליום אודה על תשובתך

שלום רב ד"ר ברנע ביתי בת ה-9 לומדת בכיתה ג' וככל הנראה בעלת הפרעת קשב וריכוז (טרם היינו אצל נוירולוג בעניין בשל הפחד מריטלין). בבית אנו חשים באי השקט הפנימי שלה (לא יכולה לבטא זאת טוב יותר) היא צריכה להיות עסוקה כ-ל היום בחוגים, חברים, טיולים ואפילו לימודים מחוץ לבית - העיקר להיות עסוקה. היא מאוד אוהבת ללמוד, אך לצערי לא מצליחה להשיג תוצאות והמורה מדווחת על קשיים רבים ופער מול הכיתה. יש לציין שהיא בעלת מוטיבציה גבוהה להצליח. אי השקט גם מתבטא ב"עניינים" חברתיים, היא עשויה לעיתים "להציק" לחברותיה, למרות שיש לה המון חברות. היא מסוגלת לנגן בכוונה בכלי נגינה כאשר מישהו בבית ישן ואנו מבקשים שתשמור על שקט.. יש לנו איתה לא מעט קשיים ואנו "עסוקים בה" כל היום. עם כל זאת אנו מסוגלים להתמודד אולם, הקושי הרב בבית הספר מאוד מטריד אותנו. היא עברה אבחון לקויות למידה בו ההישגים היו בלתי תקינים לצד "ילדה מאוד חכמה עם פוטנציאל גבוה" כמובן שגם באבחון עלה חשד להפרעת קשב. אז מה הבעיה? אנחנו במעקב עוד מהבטן אחר 2 ציסטות בכליה ומבצעים אולטרסאונד כליות ובדיקות דם מידי שנתיים (כל בדיקות הדם תקינות, בבדיקת האולטרסאונד האחרונה - ללא שינוי ונדרש המשך מעקב) אני מאוד פוחדת (מאוד מאוד מאוד) מריטלין, לאחר קריאת תופאות הלוואי - מוות פתאומי חו"ח , טיקים למיניהם, כאבי ראש, סיוטים וכו'.... והשאלה היא האם בכלל מותר לה לקבל ריטלין?(לאור המעקב אחר הכליות) ואם לא, איך מטפלים? תודה מראש על תשובתך, דנית

דנית שלום, ראשית, התאור של בתך בהחלט מתאים להפרעת קשב ורכוז, והיא בהחלט זקוקה לאבחון. שנית, לפני שמדברים על הטפול, רצוי להגיע לאבחון, ולאשש או להפריך את החשש שמדובר בהפרעת קשב ורכוז. שלישית, אם בתך תאובחן כלוקה בהפרעת קשב ורכוז, ויהיה צורך בטפול תרופתי, תופנו לנפרולוג המטפל כדי שיתן את אשורו לטפול התרופתי שיוצע. איני יכול לענות על השאלה האם מותר לבתך לטול Ritalin, כיון שאיני יודע מהי מחלת הכליות, מהם תפקודי הכליות שלה, ומהו המצבה הגופני/בריאותי בכלל. ולכן, שוב, יהיה צורך בהתיעצות עם הרופא הנפרולוג. רביעית, חלק גדול מתופעות הלואי המפורטות בעלון המצורף לתרופה הן תופעות לואי נדירות ביותר, שברוב המקים קשורות לבעיות רפואיות מסויימות מאד. ריטלין היא תרופה בטוחה מאד, ואם הנפרולוג לא יראה סיבה כלייתית לאסור את מתן התרופה, תוכלי להשתמש בה ללא חשש. בתור תרגיל, אני מציע לקרוא את העלון המצורף לתרופות אחרות, כמו אקמול או גלולות למניעת הריון (ספוילר: מדובר בטקסט מסמר שיער). חמישית ואחרונה, יש תרופות נוספות מלבד Ritalin, ואולי בתך תוכל להעזר באחת מהן. גם זאת צריך לשקול עם הרופא המטפל והרופא הנפרולוג. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.

בני בן 8 בכיתה ג כבר בשנה שעברה פניתי למורה בבית הספר שלעניות דעתי בני לוקה בדיסלקציה ו / או דיסגרפיה וזאת מאחר שהוא קורא ואין הוא מבין ככ את הנקרא אלא אם מקריאים לו , כותב מאוד לאט עם שגיאות כתיב מרובות ובנוסף בצורת מראה . המורה טענה שהכל בסדר גם שהראתי את המגמתיות בין מקצועות העברית / השפתיים למקצועות המטמתיים עדין המשיכה וטענה שאין לו כלום . הילד רוצה ללמוד אך מאוד קשה לו . ברצוני לדעת לאן או למי עלי לפנות והיכן ניתן לבצע אבחונים בצורה מקצועית על מנת לתת לילד כלים שיוכל להמודד ולא להרגיש שהוא מתאמץ לחינם.

צהריים טובים, דרוש אבחון לקויות למידה מקיף. מהו איזו מגוריכם? בברכה אלמוג

אנחנו גרים במצליח - רמלה.

צהריים טובים, אנסה לברר עבורך בהקדם על מאבחנים באזור בברכה אלמוג

המון תודות ממתינה לתשובתך

04/12/2014 | 18:46 | מאת: קרן התפתחותית אופטומטריסטית
מתוך פורום לקויות למידה

תלונות מאוד מתאימות לילד עם לקות בתפקודי עיניים (מיקוד ראייה), אם יש לעיניים קושי בתפקוד, שרירים קצת חלשים, הילד יתקשה קרא יתעייף מאוד, ולכן לא יבין את הכתוב, זה גורר גם שגיאות כתיב. ממליצה מאוד לפנות לאופטומטריסט התפתותי

שלום לכולם, לא מזמן סיימתי תואר במדעי ההתנהגות ואני שוקלת תואר שני בתחום אבחון לקויות למידה, יש לי כמה שאלות ואשמח לעזרה :) 1. מה סדר היום פחות או יותר בעבודה השוטפת? 2. האם יש ביקוש בשוק לעוד מאבחנים לפי הידוע לכם? 3. מה השכר פחות או יותר שמשתכר מאבחן? (האם המקצוע מתגמל כספית?) 4. כמה קריטי להיות בעלת נסיון בהוראה על מנת להיות מאבחנת? הייתי בעבר חונכת בפרח ומדריכה בתנועת נוער אך אני לא רואה את עצמי בתור מורה. 5.מתחילים בעבודה כשכירה ולאחר מכן ניתן לעבוד עצמאית אם רוצים? מה ההבדל בשכר אם יש כזה? יש הבדל באופי העבודה? 6. מה ההבדל בין ההכשרה שמקבלים באוניבריסיטת ת"א לבין זו בבר אילן או בחיפה? כרגע שוקלת לחיוב תואר באונ' ת"א. תודה רבה, אודה לכל מענה :) חג שמח

ערב טוב וחג שמח, לפני תגובה עניינית לשאלותייך חשוב לי לומר לך כי עבודת האבחון חייבת לבוא מן הלב ומתוך אהבה אמיתית למקצוע. מדובר בילדים ומתבגרים, אשר באמת זקוקים לעזרה, ולעתים אבחון מקצועי טוב עשוי לקבוע את עתידם הרגשי והמקצועי. להשקפתי הניסיון בהוראה קריטי במלאכת האבחון. רק אדם אשר מגיע מן השטח, ובמיוחד בגילאיי החטיבה העליונה, י7וכל להבין באמת מהם הקשיים, ומכאן גם מהם הכלים הנחוצים להתמודדות בכל מצב ושלב. קיים ביקוש גדול למאבחנים טובים ומקצועיים בכל הארץ. השכר אינו גבוה יחסית לעבודה הרבה הנדרשת במלאכת ניתוח אבחון. עיקר העבודה אינה 5 או שש שעות של עריכת האבחון עצמו, אלא ניתוח וכתיבת דוח אבחון מקצועי ואחראי, אשר יעמוד במבחן ועדת החריגים במשרד החינוך. עם זאת קיים פער משמעותי בין שכר מתלמד בחברה קיימת לבין שכרו של מאבחן פרטי. סדר היום של מאבחן תלוי במספר האבחונים שניתן לו. לא סביר לערוך יותר מאבחון אחד ביום. משך עריכה ניתוח וכתיבת דוח אבחון הנו כשבועיים. בהצלחה רבה בברכה אלמוג

מה דעתך על המסלול שמצאתי לתואר שני בלקויות למידה: https://new.achva.ac.il/masters-degree/med-special-education/

שלום רוני, התואר המדובר בקישור שצירפת ממכללת אחווה אינו תואר שני בלקויות למידה, אלא תואר שני בחינוך מיוחד, ותעודת הוראה בתחום לקויות למידה. תואר שני בלקויות למידה הוא MA אשר כולו סובב סביב לקויות הלמידה השונות וכן ידע מקצועי על הפרעת קשב, במטרה להכשיר מאבחנים ומטפלים מומחים בתחום. התואר קיים רק באוניברסיטאות ובמכללת בית ברל. בהצלחה!