פורום לקויות למידה

ברוכים הבאים לפורום ליקויי למידה. מטרת הפורום היא לתת מענה לכל שאלה על ליקויי למידה אצל כל סוגי התלמידים - החל מבעלי קשיי למידה ועד לסובלים מלקויות שונות, באבחונים דידיקטיים ופסיכודידקטיים, בהוראה מתקנת והקניית אסטרטגיות למידה.
1792 הודעות
1581 תשובות מומחה

מנהל פורום לקויות למידה

15/09/2014 | 10:48 | מאת: אמירה מג'דוב

שלום רב, אני מאבחנת דידקטית בערבית. אני מעוניינת לקנות כלי אבחון עדכניים. איפה אני יכולה לקנות כלים חדשים ? תודה רבה, אמירה מג'דוב

06/10/2014 | 21:15 | מאת: לילך

באוני' חיפה, בחוג ללקויות למידה, פיתחו ערכת אבחון עדכנית בערבית בדקי מולם.

12/03/2018 | 18:31 | מאת: ערכת אבחון

אפשר לקנות ??

12/09/2014 | 14:11 | מאת: לילך

למשהו שיש ניסיון בשיטת טומטיס לשיפור דסלקציה, אשמח לדעת שזה עזר לו וממליץ.

לקריאה נוספת והעמקה
13/09/2014 | 14:27 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לא מכירה. אשמח לשמוע על מה מדובר... אלמוג בן-שחר

11/09/2014 | 11:27 | מאת: כנרת שרפי

שלום רב, שמי כנרת שרפי, מרפאה בעיסוק ודוקטורנטית בתחום לקויות הלמידה בהנחיית פרופ' שרה רוזנבלום מאוניברסיטת חיפה. בימים הקרובים יפורסם בכתב העת "מפגש" מאמר שכתבנו בנושא: "לקויות למידה בקרב בוגרים: יישום מודל הבריאות העולמי כמפתח להבנה של צורכי הפרט – מאמר עמדה". אשמח אם ישנה דרך לפרסם את המאמר בפורום לשימושם של כלל המשתמשים. ניתן להיות עמי בקשר באמצעות המייל או הטלפון במידה ויש עניין בכך. תודה, כנרת

לקריאה נוספת והעמקה
13/09/2014 | 14:30 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

שבת שלום, אשמח לקרוא את המאמר. אין לי התנגדות לפרסום מאמרים מקצועיים במסגרת הפורום הזה, ואף העברתו לפורומים מקצועיים נוספים. בברכה אלמוג

07/09/2014 | 16:07 | מאת: אם מתוסכלת מהמרכז

שלום אלמוג, בתי המדהימה רוני נולדה פגית, ובהמשך - בגן חובה - לקתה במחלת כליות שלוותה בחום גבוה מאד (מעל 41). את כתה א' היא התחילה תוך כדי טיפולים רפואיים פולשניים ולא הצליחה לרכוש את הקריאה. בגדול, מעבר למחלה שטופלה בניתוח, וניתוח מתקן, אובחנו אצלה חוסר בשלות בראיה (מה שהצריך משקפיים) וכן הפרעת קשב וריכוז. טפלנו בה לאורך השנים עם הוראה מתקנת, פסיכולוגית, ותרפיסטית קוגניטיבית, בהמשך הצטרפו כמובן מורים פרטיים לחשבון, לאנגלית ול"הכנת שיעורי בית". בגדול, היא עברה בסופו של דבר את היסודי בהצלחה - עם כל מערך התמיכה הנ"ל. בחטיבה ההתחלה היתה קשה מאד והבנו שחייבים לאבחן שוב. ואכן - הילדה מאובחנת עם הפרעה משמעותית של קשב וריכוז. שוב בעזרת תגבור אדיר מבית ומאמצים גדולים של הילדה הגענו לכיתה י', ובבגרויות הבנו שוב שצריך ללכת עוד צעד: עם כל ההשקעה המטורפת בהוראה פרטינית, ועם ההשקעה של הילדה שלא ראתה אור יום במשך חדשים, הציונים בבגרות היו באזור השבעים (לילדה יש יכולות הרבה יותר גבוהות). פנינו לאבחון פסיכו-דידקטי במטרה לבקש התאמות דרגה 3, אך משום מה המסקנה היתה שאין צורך בהתאמות כי הבעיה היא בקלט, ולא בפלט. ברור לי שבשנה זו - י"א, הילדה צפויה "לסבול" עוד הרבה יותר משנה קודמת שכן עם ארבעה מבחני בגרות היא שהשקיעה פשוט ה-כ-ל איך היא תעמוד ב-9 מבחינים? מה ניתן לעשות כדי להשיג לה את ההתאמות? תודה רבה מראש, לילי

לקריאה נוספת והעמקה
09/09/2014 | 12:29 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילי, צהריים טובים, קודם לכל אומר לך שהערכתי אלייך רבה מאוד על המאמצים הרבים, ההשקעה וההתמדה לכם ולילדה. איני יודעת מה כתוב באבחון , אך נראה לי על פניו כי ברמת קשיים כאלה ניתן לערער מול ועדת החריגים במשרד החינוך, ולנסות לחלץ בכל זאת התאמות מדרגה 3. במקביל - הייתי פונה לבית הספר על מנת שיסייע בפניות למשרד החינוך. פעמים רבות פנייה וגיבוי של בית הספר מסייעות מאוד בשכנוע הועדה במשרד החינוך. היכן ביתך לומדת? אם תרצי אוכל לעיין באבחון בעצמי על מנת לספק חוות דעת נוספת וניסוח שאלות וטיעונים מתאימים בשליחת ערעור. בברכה אלמוג

04/09/2014 | 15:28 | מאת: ורד

שלום, ביתי אובחנה כתלמידה לקויית למידה ועברה את ועדת השמה, ההתאמות שקיבלה בעברית הן: 1. התעלמות משגיעות כתיב, 2.תוספת זמן, 3. הקראת שאלות. נאמר לי בביה"ס כי בשיעורי לשון אין הקלות עפ"י הוראת משרד החינוך. האם זה נכון? ועם כן אז במה כן בעברית יש הקלות. תודה ורד

05/09/2014 | 18:31 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

שלום רב ושבת שלום, בבחינת הבגרות בלשון התאמות היבחנות מוגבלות בלבד. תוספת זמן והתעלמות משגיאות כתיב מתקבלות ללא בעייה. הקראת שאלון רק! כהתאמה נפרדת ואישור מיוחד. הצלחה רבה בברכה אלמוג

שלום, ברצוני לשאול אם עיריות ורשויות מקומיות יכולות לסרב לישם את המלצות האבחון הפסיכודידקטי במבחני מעבר לתיכון. האם ההמלצות מחייבות אותן או את התיכונים? מדובר בנער בן 16.... תודה ושבת שלום

לקריאה נוספת והעמקה
05/09/2014 | 18:24 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

הראשות המקומית ובית הספר אינם מחוייבים לקבל את המלצות האבחון. עם זאת ניתן להילחם על הזכויות בסיוע יועצות מאבחנות וגורמים במשרד החינוך. בברכה אלמוג

31/07/2014 | 09:57 | מאת: ענת

בת של סובלת מהפרעת קשב וריכוז. היא סיימה כיתה א' ורמת הקריאה שלה נמוכה יחסית לשאר ילדי הכתה. קניתי לה ספרים שהיא רצתה אך היא אינה מוכנה לקרוא. גם כאשר יש משהו שמעניין אותה היא מסרבת לקרוא, אם הטקסט מכיל למעלה משתי שורות. איך אני עוזרת לה?

לקריאה נוספת והעמקה
06/08/2014 | 09:44 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, בשלב זה יש לבדוק לעומק האם ההתנגדות נובעת מליקוי למידה. חשוב לפנות לאבחות מסודר , אשר יצביע על קשיים נוירולוגים ורגשיים, אם ישנם. במקביל הייתי הופכת את הקריאה למשחק ומנסה שלא להפוך המשימה למטלה מעיקה. בברכה אלמוג

08/08/2014 | 09:19 | מאת: ענת

איך אני הופכת את הקריאה למשחק? חוץ מפתקיות ל"חפש את המטמון" לא מצאתי דרך נוספת. בנוסף זה לא מספיק כדי לתרגל קריאה. הרמה שלה מאוד נמוכה יחסית לשאר בנות כיתתה

27/07/2014 | 17:38 | מאת: אבנר

אני סטודנט באו"פ ואני עושה עבודה סמינריונית בנושא לקויות למידה.רציתי לבקש את אישורך לפנות לאנשים המשתתפים בפורום והינם בעלי לקויות למידה ולבקש מהם למלא מס שאלונים.הם יופנו למייל שניפתח במיוחד ובו מופיעים השאלונים. תודה רבה אבנר בן ישראל

לקריאה נוספת והעמקה
06/08/2014 | 09:51 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בהצלחה רבה. פרסם, חקור וספר לנו על התוצאות בברכה אלמוג

26/07/2014 | 02:30 | מאת: א.

היי קיבלתי 20 אחוז על הפרעת הקשב החמורה שלי מביטוח לאומי, והגשתי בקשה לשיקום רציתי לשאול אם בגלל שלפני שנה עשיתי קורס מקצועי מלשכת העבודה(לא עזר בהרבה) זה יכול לחסום אותי מלקבל עזרה כספית מהביטוח בגלל שכבר לכאורה שיקמו אותי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
26/07/2014 | 10:25 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

שבת שלום, אני לא בקיאה בחוקיי ביטוח לאומי, אבל מבחינה הגיונית קורס כזה או אחר לא פתר לך את הבעיה ובוודאי לא שיקם אותך. לדעתי, את צריכה להמשיך ולהתעקש על כל שקל שמגיע לך. בהצלחה

01/07/2014 | 13:51 | מאת: שליו

שלום רב הבן שלנו בן 4.5 קצת שובב אבל לא היפראקטיבי,הבעיה שנתקלנו בה שהרבה פעמים גם בגן כשמלמדים משהו או מסבירים ישר אחרי זה שואלים אותו מה נאמר או הוסבר הוא עונה לא יודע,וממש מנסה להזכר ועדיין עונה לא יודע.עכשיו התחלנו ללמד אותו בבית אותיות קצת ומספרים ונתקלנו במצב שאחרי שאנחנו מלמדים אותו אות והוא חוזר עליה ואומר כמה פעמים את השם של האות או המספר אחרי כמה רגעים אנחנו שוב שואלים אותו איזו אות זאת או מספר והוא עונה שהוא לא יודע ולרוב זה נגמר גם בבכי מצדו שהוא צועק שהוא לא יודע.האם יש צורך באבחון לליקויי למידה בשלב הזה או אבחון קשב וריכוז או שלהמתין עדיין? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
01/07/2014 | 20:08 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, גיל ארבע וחצי הוא גיל צעיר מאוד. החלד אינו צריך בשום אופן! לזהות אותיות או לחזור עליהן. השאלות וניסיונות החזרה בשלב זה של חוסר בשלות גורמים לחץ ועלולים ליצור בתנגדות בטווח הארוך. אנא הרפו. אבחון יש צורך לעשות אם וכאשר הילד אינו קולט את יסודות הקריאה והכתיבה בסוף כיתה ב. בברכה אלמוג

29/06/2014 | 12:10 | מאת: מאיה

שלום רב, בני (כמעט בן 9) הוא ילד מורכב מאוד. הוא ילד עם שיתוק מוחין, בעל הפרעות קשב וריכוז ועם לקויות למידה. אני רוצה לאבחן אותו אבל לא יודעת איזה סוג אבחון מתאים לו. הערה: כיום הוא נוטל קונצרטה שעוזר לו חלקית אשמח לעצה. תודה

לקריאה נוספת והעמקה
01/07/2014 | 20:01 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, על מנת להשיב על שאלתך חשוב להבין ולקחת בחשבון מידע במספר תחומים: מצב למידה כיום, יעדים לטווח הקרוב והבינוני, נכונות דידקטית ורגשית של הילד. מהן מטרות האבחון? מהם הקשיים הספציפים כעת מבחינת לימודיי בסיס - קריאה, כתיבה וחשבון? אנא השיבי על שאלותיי , ונמשיך משם. בברכה אלמוג

24/06/2014 | 18:49 | מאת: יסמין

יש לי בן עם קשיי קשב וריכוז המסיים צבא בקרוב, האם ידוע לכם על זכויות לאנשים עם קשב וריכוז בדיור, לימודים גבוהים ועוד?

28/06/2014 | 11:52 | מאת: עו"ד גילה שהרבני

בנך יכול להגיש תביעה לקבלת סל שיקום המעניק לו החזר מלא של שכר לימוד, קצבה חודשית, נסיעות או שכר דירה ועוד. קבלת ההטבות מותנית בקביעת 20% נכות (בגין קשיי הקשב או כל בעיה גופנית/נפשית אחרת).

05/06/2014 | 11:41 | מאת: AL

שלום, אני בעלת לקויות למידה כבר מכיתה ב'. כיום אני סטודנטית אני מנסה להתגבר על הקושי אך במבחנים זה מאוד קשה לי. הבעיה היא בהבנת הנדרש, פספוס מילים, החלפת מילים. האם יש לך המלצה כיצד אני יכולה להתמודד עם כך בעת הבחינה? זה יכול לקרות גם בלמידה בבית אין מחייב בעת בחינה, אבל בזמן הבחינה זהו מכשול אשר יכול להוביל אותי לכישלון . אשמח לקבל עזרה וטיפים, תודה מראש AL

לקריאה נוספת והעמקה
07/06/2014 | 17:26 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, מן המעט שקראתי נראה לי שהפיתרון הנכון הנו הוראת אסטרטגיות למידה ממוקדת מקצוע. חשוב ללמוג מהם הקשיים הספציפיים שלך, ובהתאם לבנות תוכנית עבודה, אשר מתאימה לתוכנית הלימודים הנוכחית. בהצלחה!

29/04/2014 | 00:39 | מאת: ורד

שלום, אני סטודנטית לקראת סיום תואר ראשון בפסיכולוגיה ומעוניינת להמשיך ללימודי תואר שני בלקויות למידה על מנת להיות מאבחנת דידקטית. לאחרונה שמעתי כי כיום מאבחנים דידקטיים לא יכולים לתת הקלות והתאמות לתלמידים במוסדות הלימוד. האם אכן כך הדבר? אשמח לדעת היכן ניתן להתעדכן בנוגע לחקיקה בנושא. תודה רבה, ורד

לקריאה נוספת והעמקה
29/04/2014 | 07:47 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ורד בוקר טוב, מאבחנים דידקטיים יכולים להמליץ על התאמות היבחנות ברמה 1,2 - התאמות אלה מאושרות בבית הספר על בסיס האבחון. התאמות בדרגה 3 ניתנות אך ורק על ידי פסיכולוג ומאבחן מומחה. בברכה אלמוג

22/04/2014 | 15:24 | מאת: לירון

שלום לכולם, לאחרונה הייתי עם בני באבחון tova לאבחון לקויות למידה. הייתי במכון הלל בבני ברק הייתי מעוניינת לדעת תוך כמה זמן ניתן לקבל תוצאות וודאיות

לקריאה נוספת והעמקה
23/04/2014 | 10:45 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, חשוב לעשות סדר: אבחון TOVA אינו אבחון לקויות למידה, אלא אבחון קשב וריכוז. התשובות לאבחון זה די מיידיות לאחר מפגש עם הרופא לניתוח תוצאות הבדיקה. לעומת זאת אבחון לקויות למידה דורש ניתוח מעמיק, אשר דורש זמן. במקרה זה בין שבועיים או שלושה לאחר קיומו של האבחון. בברכה אלמוג

20/04/2014 | 14:35 | מאת: דני

אני מאובחן בדיסלקציה דיסגרפיה בעיות קשב וריכוז (-1 במיבחן טובה אחרינטילת ריטלין אני עם קשה טוב של כ +3 ) אני סטודנט ואני פשוט לא מצליח כמו אחרים 1)האם יש תרופה היום לדיסלקציה ? לא עלידי אסטרטגיות וכו ניסיתי במשך כ 4 שנים את כל שימושי האסטרטגיות ,אימוני לשיפור המוח ,וכל מיני תרופות ואני עדיין לקוי למידה איטי יותר מכולם נשאלת השאלה האם קיים משהו בשוק שלא שומעים עליו שהוא יכול לעזור ללקיות למידה מהסוג שלי והאם אולי יש פיתוחים חדשניים למה אני באמת מרגיש שזה לא יכול להמשיך ככה אני לא מביא את עצמי לידי ביטוי ביכלל אני חוזר 4 שנים של אימוני מוח ואסטרטגיות אנספור כדורים ועדיין אם אותה הבעיה אודה לך אם תוכלו לעזור ולתת לי כיוון חדש. תודה דני

לקריאה נוספת והעמקה
21/04/2014 | 10:16 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

דני בוקר טוב, ראשית אומר לך שאני מבינה מאוד את הקושי והתסכול שלך. איני יודעת מי המטפלים עמם עבדת ובאילו שיטות , דבר אחד בטוח - ליקוי למידה לא נעלם! אפשר להתמודד. אפשר להצליח מאוד, אבל קסם אין. אשמח מאוד לשמוע פרטים נוספים: מהו תחום הלימודים שלך? אילו אסטרטגיות ניסית? איזה כדורים ולמה??? אם לא נוח לך לפרט ולכתוב כאן בפורום אתה מוזמן ליצור אתי קשר במייל אישי או בטלפון. אני מאמינה בכל לבי, שניתן להצטיין גם אם אתה לקוי למידה ועם הפרעות קשב . bedarki@nana10.co.il או 797860 0606 בברכה אלמוג

19/03/2014 | 12:31 | מאת: ענת

שלום רב, יש לי תלמיד בן עשר אותו אני מלמדת אנגלית. בנוסף להפרעת קשב וריכוז יש לו גם בעיה בגלגלי הזכרון. אני מראה לו אותיות ולאחר עשר שניות הוא כבר לא זוכר אותן.הוא זוכר אותן רק אחת אחרי השנייה. האם ישנה שיטה טובה לעבוד עם ילד כזה? בברכה

לקריאה נוספת והעמקה
05/04/2014 | 20:33 | מאת: סבתא וגלגלים

(את מנסה להיות פואטית, או שאת באמת חושבת שלזיכרון יש גלגלים...?). אם גם בעברית היו קשיים דומים, בכיתות היסוד, אז יתכן שבנוסף להפרעת הקשב יש גם דיסלקציה. אבל זו אפשרות שצריכה להתברר באבחון דידקטי מסודר. אפשרות אחרת היא שהקשיים בקשב פוגעים גם ביעילות ההטמעה של מידע חדש. צריך לערוך תשאול מקיף.. בפורום אינטרנטי אי אפשר ממש לעזור.

10/04/2014 | 20:20 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, אחד הכלים היעילים בשינון מילים או אותיות הוא כרטיסיות ויזואליות. לעיתים עם המילה בלבד, ופעמים אחירות בתוספת ציור ממחיש, המגבה את הזיכרון. דרך נוספת היא חיבור המילים בהקשר - סיפור קצר או משפט. ניתן בשלבים ראשונים לרשום את המילים עם תעתיק עברי. בהצלחה וחג שמח! בברכה אלמוג

03/03/2014 | 13:23 | מאת: עידית

בני עולה חדש בכיתה ז. יש לו לקות למידה שפתית כך שבנוסף ללימוד העברית הוא זקוק להוראה מתקנת ואסרטגיות למידה.אזור מגורים ראשלצ. האם יש לכם רשימת מורים בתחום זה? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה
05/03/2014 | 10:27 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, לא קיימת רשימת מורים ואנשי מקצוע בתחום לקויות למידה וקשב. עם זאת בפורטל "קו לחינוך" וכן אצל יועצות בית הספר קיים מאגר מורים , הנמצאים בשטח. תמיד חשוב וכדאי לקבל המלצות. בברכה אלמוג

28/02/2014 | 23:17 | מאת: בן 15

הלכתי לאיבחון להפרעת קשה גם טובה וגםעוד איבחון אמרו לי שאין לי הפרעת קשב אבל לפעמים יש הפרעות קטנות שכתוב במדד שאין לי הפרעת קשב וכתוב במדד שזה רגיל עכשיו אני לקוי למידה ,ויש לי בעיה בסדר ביום יומי אירגון זמן וכל זה. לא יודע לסכם וכל זה. וגם לפעמים אין לי כוח ללמוד ולשבת על התחת וללמוד ולחרוש ולהיות מרוכז ממש ממש

לקריאה נוספת והעמקה
05/03/2014 | 10:23 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, בתיאורך הצפת בעיות רבות. לבעיות אלה מספר פתרונות: לימוד אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת , למידה והכרה של דרכי למידה משופרות עבורך ספציפית. ריטלין אינו הפיתרון כאשר אין הפרעת קשב!!! זו סכנה ובעיה יותר מן הסיכוי לשיפור. חשוב להתייחס לתוצאות האבחון ולבנות על פיהן מפה ודרכי התמודדות תוך התייחסות מיוחדת לחוזקים, אשר יסייעו להתמודד עם הקשיים. בברכה אלמוג

31/01/2014 | 23:44 | מאת: אדיל

ילדתי בת 6וחצי הגיעה לכיתה א' השנה לא מוכנה ריגשית ולא מוכנה מבחינה מוטורית. היא קיבלה בגן טיפול ריגשי ומעט טיפול ריפוי בעיסוק בגיל 5. לאור זאת יש הרבה התעללויות בה והיא די בודדה בבית ספר גדול שבו כ-600 תלמידים ו40 מורים. הילדה דחויה בכיתה שלה. ומתנכלים לה מכל בית הספר. פניתי לבית הספר מס' פעמים אך הם לא עושים בנדון כלום. נראה לי שמקומה לא שם. כיצד נראה לך אפשר לטפל בה. האם יש דרך להחזיר אותה לגן ולתת לה זמן נוסף להבשיל?

לקריאה נוספת והעמקה
02/02/2014 | 12:01 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, הילדה כבר בוגרת, כך שאפשרות של שהות בגן בלתי אפשרית. עם זאת הייתי שוקלת ברצינות מעבר לכיתה קטנה. במקביל חשוב לסייע לילדה בבית מבחינה לימודית ורגשית על מנת שתוכל להשתלב היטב בשנת הלימודים הבאה בברכה אלמוג

זה דבר שצריך לדעת. שנית, אין שום הצדקה להתעללות בכל מצב שהוא, ועל בית הספר לטפל בבעיה מיידית. להעמיד במקום ולהעניש את הילדים המתעללים. הביני, שאין זו בעיה של הילדה הסובלת מבעיה מוטורית או רגשית, אלא של הילדים שהם חסרי חינוך או אף בעלי בעיות בעצמם, בעיות שצריך לטפל בהן. קושי מוטורי לדעתי אינו מצדיק התעכבות בגן. ניתן להסתדר בבית הספר גם ללא יכולת מוטורית גבוהה, בתנאי שהילדה מקבלת עזרה, למשל, אם לא מספיקה להעתיק, עליכם לדאוג לצילום החומר ועוד. כמו כן יש לקחת לטיפול כי אין זה עניין של "הבשלה". מה שלא יטופל, לא ייעלם. לגבי הקשיים הרגשיים, ילדים רבים מוגדרים כבעלי בעיה רגשית. אני אישית לא קונה את זה מהר, לרוב ובמיוחד כאשר קיימת גם לקות למידה. חשוב להבין שבמצבים שונים של לקויות למידה ישנם מאפיינים התנהגותיים שהם חלק מהלקות ואינם בעיה רגשית. לחלופין, יש מצבים של קווים אישיותיים חזקים הנראים בטעות כחוסר הבשלה. בשני המקרים להחזיר לגן לא יועיל. אם תסבירי באופן ספציפי מה הבעיה הרגשית שאת רואה, יהיה אפשר להתייחס יותר במדויק ולהעלות השערות האם מדובר בעניין רגשי או לא ומה יש לעשות.

29/01/2014 | 20:15 | מאת: אורית

שלום, בני בכיתה א הוא מאוד מתקשה בחומר הנילמד ובהבנת חוקיי ביהס: קם המון בזמן השיעור, מפטפט אנחנו מחכים לפגישה עם נוירולוג בעוד חודש. שאלתי היא האם כדאי לטפל בבעית הקשב ורק לאחר מכן לעבור איבחון דידקטי ? או לעשות מבחן דידקטי ללא רטלין (אם נקבל) או שזה בכלל לא משנה ??? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
02/02/2014 | 12:35 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, מדברייך משתמע כי קיימת הפרעת קשב משמעותית. עם זאת , אין כל קשר לליקוי למידה, אם יש כזה, וחשוב לטפל בו. חשוב לערוך אבחון מקיף , ורצוי ללא ריטלין, על מנת לראות את תפקודו האמיתי של הילד. בברכה אלמוג

28/01/2014 | 21:31 | מאת: שיר

הי אלמוג, האם ניתן לעבור אבחון דידקטי רגיל לילדה עם לקות ראיה ושמיעה? או שצריך מאבחן מומחה לכך? שיש לו מבחנים מותאמים? או שמספיק שמאבחן אומר לי שיגדיל את הכתב והצורות שיתן לה? אודה לתשובה מהירה

לקריאה נוספת והעמקה
02/02/2014 | 12:09 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, אני מתקשה לראות כיצד ניתן לערוך אבחון רגיל כאשר קיימות בעיות שמיעה וראייה. לדעתי, נדרשת סוללת אבחון מיוחדת לשם כך. מרבית האבחון "הרגיל" מתבסס על יכולות שמיעה ויכולות גרפיות. בברכה אלמוג

28/01/2014 | 13:59 | מאת: דורה

שלום רב ברצוני להתייעץ. בבית הספר של בני ההקלות במבחנים ניתנות לא באותו היום של המבחן אלא באותו השבוע. למשל: אם יש מבחן בשעה 1+2 תוספת הזמן ניתנת או בצהרים או אחרי מסר ימים כנל הקראה וכן הלאה... האם מקובל ? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
02/02/2014 | 12:11 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, מקובל בלית ברירה. לא תמיד המורה המלמד יכול להתפנות למתן התאמת ההיבחנות בזמן אמת, ולכן מקציבים זמן זהה על מנת לסייע עד כמה שניתן. בברכה אלמוג

23/01/2014 | 12:18 | מאת: דיקלה

בוקר טוב מחפשת מורה להוראה מתקנת, ספציפית הצורך הוא הקניית אסטרטגיות הוראה, לבן 17, לומד בי"א. איזור טבעון / רמת ישי / נהלל / יקנעם. איך מוצאים??? יש רשימה איפשהו? המלצות על מישהו/ מישהי? תודה מראש ויום נעים

27/01/2014 | 08:29 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

קצת התפזרנו בנוגע למיקום... מאיין אתם? ניתן ליצור אתי קשר עדיף ממחר ( היום בגרות בלשון ) בטלפון 0506797860 בברכה אלמוג

16/01/2014 | 14:08 | מאת: אורה113

אני צריכה המלצות למורים להוראה מתקנת למבוגרים באיזור המרכז לטיפול בשגיאת כתיב

לקריאה נוספת והעמקה
27/01/2014 | 08:55 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, כאשר מדברים על שגיאות כתיב, חשוב לדעת מהו הרקע לבעייה. האם מדובר בליקוי למידה? קיימות דרכי תרגול ושיפור, אך לא בכל מחיר. כלומר , אם מדובר בדיסגרפיה או דיסלקציה משולבת עם דיסגרפיה, כדאי לעקוף את הקושי באמצעים טכנולוגיים ולא להתעקש ולהשקיע אנרגיה וזמן רבים ומעט מאוד תמורה בצידן. בברכה אלמוג

14/01/2014 | 18:07 | מאת: לילי

היי , אני לפני לימודים אקדמאים ורציתי לברר מספר דברים על אבחון מתל ; האם הוא מאבחן רק קשיים ספציפיים או שהוא כמו אבחון רגיל של הפרעת קשב? מה עדיף לי בתור מישהי שכנראה סובלת מהפרעת קשב לעשות - מתל או אבחון רגיל?

לקריאה נוספת והעמקה
15/01/2014 | 23:57 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, מבחן מת"ל אינו אבחון קשב. איני יודעת מהם הקשיים עמם את מתמודדת , אך יש להבדיל בין אבחון תפקודי למידה ולקויות למידה לבים הפרעות הקשב. מי הפנה אותך לאבחון זה ומהם הצרכים? השיבי לשאלותיי ונמשיך משם... בברכה אלמוג

ילד מחונן. קורא ללא בעיות. יש נטייה להימנעות ממטלות כתיבה או לקצר בהן. יש ריבוי טעויות כתיב (כמעט ואין מילה ללא טעות אחת לפחות). קריאה מרובה לא מביאה לשיפור. אין בעיות בחשבון (נהפוך הוא). לפי מה שקראתי באינטרנט כנראה שמדובר בדיסאורתוגרפיה ואולי דיסגרפיה (הייתה נטייה לכתיב מאוד לא קריא אך עבודה בבית סייעה מעט). לא רואה בכתוב שאפשר לשפר משהו בטיפול. האם יש טעם לבצע איבחון? אם כן - איזה סוג? דידקטי? ובעצם מה הטעם אם אין טיפול? תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה
05/01/2014 | 21:38 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, המלצתי הדחופה היא לערוך אבחון לקויות למידה רב תחומי. אבחנה מסודרת עסוייה למנוע הרבה תסכול וכאב לב של הילד וגם שלכם ההורים בהצלחה אלמוג

03/01/2014 | 18:15 | מאת: מלי

בתי בת ה-16 לומדת בכיתה י'. בכיתה ט' עברה איבחון דידקטי. האם האבחון שעברה וההקלות שקיבלה תופסות גם בבחינות בגרות?תודה

לקריאה נוספת והעמקה
04/01/2014 | 18:20 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, אבחון שנערך בכיתה ט תקף עד סוף התיכון ואף מעבר. לעתים יש לעדכן את התאמות ההיבחנות לקראת בחינות הבגרות. בהצלחה אלמוג

04/01/2014 | 20:48 | מאת: מלי

תודה על התשובה המהירה. למה הכוונה בדיוק" עדכון התאמות לבחינות בגרות".איך יודעים שיש צורך בהתאמות כאלה אם בכל מקרה ההקלות שנתנו תקפים עד סוף התיכון כולל בחינות בגרות?

אודה להתייחסותך

01/01/2014 | 19:30 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

30/12/2013 | 15:46 | מאת: טלי

איפה אפשר לראות רשימה מלאה של בתי ספר ללקוי למידה?

02/01/2014 | 23:20 | מאת: ענת

לא מכירה רשימה כזו, אך חפשי באתר של ארגון קשר http://www.horimbekesher.co.il/ או בזה של מקום מיוחד http://makom-m.cet.ac.il/pages/homepage.asp בטלפון הם עוזרים נהדר!! בהצלחה

26/12/2013 | 23:23 | מאת: לינוי

היי, קוראים לי לינוי אני בת 15 וחצי, ישלי בעיות קשב וריכוז וניגשתי לאבחון ללא ריטלין , כבר שבועים אימי רודפת אחר ניצן שהאבחון יהיה מוכן,אך חוץ מכמה דיבורים אין תוצאות. חברה קרובה שלי עשתה אבחון במקום אחר וקיבלה אותו תוך חמישה ימים .. האם הבעיה היא של ניצן?תוך כמה זמן חוקית אני אמורה לקבל את האבחון? רוב המורים מזהירים אותי שיש ועדה שדרכה האבחון צריך לעבור ואם היא תסתיים לפני שאגיש את הטופס האיבחון שלי לא ייכנס למבחני בגרות.. אני ממש לחוצה לגבי זה, תוכלי בבקשה לפרט לי מה הכוונה? תודה מראש, לינוי

לקריאה נוספת והעמקה
27/12/2013 | 08:38 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לינוי יקרה, בוקר טוב אני מצטערת לשמוע על ההתנהלות מול ניצן. הבעייה היא לגמרי אצלם באופן ספציפי. גם רמת השירות וגם המחיר מאוד בעייתיים. חשוב מאוד להתעקש ואפילו לגשת לסניף בו ביצעתם את האבחון, ופשוט לא לצאת משם עד שתקבלו את האבחון ביד. המורים שלך צודקים. אם האבחון לא יגיע לועדה בזמן, לא יהיה לו תוקף בשנת הלימודים הנוכחית. בהצלחה אלמוג

29/12/2013 | 22:31 | מאת: לינוי

היי אלמוג, תודה שהגבת לי כל כך מהר, אמא שלי באמת ניגשה לניצן ולאחר מספר התעקשויות קיבלה היום את האבחון, הבעיה היחידה כאן היא מה שרשום באבחון. בתיאור החברתי תיארו דברים כל כך קשים עליי שהיסתגרתי בחדר שעות ובכיתי וגם עכשיו, אני לא יודעת אם אני בכלל מסוגלת לתת למישו אחר לקרוא את מה שנירשם עליי באיבחון. האם על כל המאבחנים להגיד דברים כל כך קיצוניים ופוגעים? כל כך קשה לי לחשוב שמישו אחר ישמע דברים כאלה מוגזמים עליי . אך עם זאת כואב לי שהוריי שילמו הרבה כסף על האיבחון הזה.. מה עליי לעשות? יש דרך בה אוכל לשנות את זה? תודה מראש (:

בזמן. דו"ח אבחון נמסר בפרק זמן של חודש עד חודש וחצי. אף פעם לא שבועיים ולא חמישה ימים. את מאבחנת? כי זה לא נראה כך. בשום מקום לא מקובל פרק זמן קצר יותר. תהליך אבחון לוקח זמן, ואחריו יש צורך לנתח ממצאים ולכתוב דו"ח. ויש, כמובן, מאובחנים רבים ולא אחד. יש מספיק במה להאשים את ניצן, אך לא בדבר הזה.

07/02/2014 | 02:56 | מאת: מאבחנת

דו"ח אבחון דידקטי בשום מקום לא מקבלים לפני חודש. לא מבינה כיצד נתנו דו" לאחר 5 ימים וגם שבועיים הוא זמן קצר מידי לעיבוד הנתונים וכתיבת הדו"ח ואל תשכחי שיש למכונים מאובחנים רבים.

26/12/2013 | 16:42 | מאת: עידן

שלום אני בן 20, ואני סובל מבעית קשב וריכוז רחפנות וזיכרון. כבר מגיל צעיר היו אומרים לי שאני רחפן אם כי זה לא הפריע לי בצורה משמעותית בחברה. בתיכון הצלחתי להסתדר עם זה מלבד קושי לסיים מבחנים בזמן. עכשיו בצבא הועפתי מקורס מפקדים בגלל אי סדר ואי עמידה בנהלים. בנוסף קשה לי לזכור שמות ולעיתים גם מספרים לי משפטים שאמרתי ואני כלל לא זוכר. איך אפשר לטפל בבעיה? יש דרך נוספת מלבד כדורים? כמו קורסים?

לקריאה נוספת והעמקה
27/12/2013 | 08:43 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, לפני טיפול צריך לאבחן. האם יש לך אבחונים מסודרים בתחום לקויות למידה וקשב? האם למדת פעם אסטרטגיות למידה בצורה מסודרת? אני לא יודעת אם במקרה שלך אפשר להימנע מסיוע של טיפול תרופתי, אבל אם הטיפול הזה יכול לסייע לך להגיע ליעדים שאתה בוחר, נראה לי שווה. נסה להשיב על שאלותיי ונמשיך משם. בברכה אלמוג

25/12/2013 | 08:13 | מאת: שרון

בני בכיתה ב'. היה מטופל מגיל 3 למשך 3 שנים עם הפסקות אצל קלינאית תקשורת בגלל שפה לא מובנת. היום (לא יודעת אם יש קשר) אני מרגישה שיש לו בעיות בהבנת הנקרא. יותר בולט במקצועות שפה מחשבון ומדעים. הוא קורא שאלה (לדוגמא בשפה) ועונה לגמרי לא לעניין. אם יש שאלה מסיפור אני צריכה ממש לכוון אותו לשורה בסיפור. מה עליי לעשות? אני נואשת

25/12/2013 | 08:29 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב אמא יקרה, ראשית, אין כל סיבה ליאוש. יתכן שיש בעייה, אך כל בעייה לימודית היא פתירה וניתן להתמודד ולהתגבר. האם חשבתם לערוך אבחון מסודר על מנת לבדוק את הקשיים? אבחון יכול לאמר במפורש מהן נקודות החוזק או החולשה, ולהצביע על דרכי הפעולה הרצויות. בברכה אלמוג

25/12/2013 | 20:34 | מאת: שרון

השאלה מי אמור לעשות לי אבחון? האם השירות הפסיכולוגי העירוני אמור לעשות לי זאת בחינם כחלק מהיותי תושבת העיר או שעליי ללכת באופן פרטי? ואם פרטי לאבחון דידקטי? זה לא מוקדם מדי בכיתה ב'?

19/12/2013 | 18:06 | מאת: יעל

שלום אלמוג אני מתנצלת מראש על ההודעה, אך לצערי מנועי החיפוש לא הועילו לי ואני זקוקה למידע בהקדם. אני מחפשת מאמרים אקדמאיים בעברית על התמודדות המשפחה עם ילד לקוי למידה, ההשפעה על ההורים האחים וכו'. אם את מכירה, אשמח אם תוכלי להפנות אותי באופן ספציפי, למקורות. תודה רבה מראש, וסליחה אם הטרדתי ! יעל

29/12/2013 | 23:28 | מאת: ענת

חפשי ספרים של מלי דנינו. היא כתבה משהו על אימון או הדרכת הורים, ויש שם פרקים על תחושות ההורים וההשפעה על המשפחה. לא זוכרת את שמות הספרים, אבל תוכלי בטח לאתר אותם בגוגל. לדעתי גם מיכל אל יגון, מאוני' ת"א (נדמה לי), כתבה מאמרים בנושא הזה. ענת

17/12/2013 | 22:29 | מאת: תמר

הי אלמוג, רציתי לברר איתך באילו תנאים אני זכאית להתאמה בשגיאות כתיב באנגלית- האם גם במקרה שהאנגלית שלי לא כל כך טובה ושאני רק ב3 יחידות או שזה רק במקרים שיודעים ממש טוב אנגלית ורק בכתיבה הבעיה? תודה!

25/12/2013 | 08:33 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, בדרך כלל בעקבות אבחון ניתן לקבל התאמה הכוללת התעלמות משגיאות כתיב בעברית ובאנגלית. במקרה כזה אין חשיבות לרמת הלמידה. בברכה אלמוג

11/12/2013 | 02:21 | מאת: איריס

כבר כמה חודשים שקשה לי נורא לשבת ופשוט ללמוד. אני מתחמקת ולא מצליחה להכריח את עצמי לשבת. ושכבר סוף סוף אני מצליחה אני יכולה לשבת שעות על הכסא ולא ללמוד כלום. חשבתי אולי שמדובר בהסחות דעת ולכן ישנתי צהריים והחלטתי ללמוד בליילה דבר שעשיתי בעבר והייה לי יעיל אך אחרונה גם זה לא עוזר. משעה 11 בליילה עד עכשיו 02:30 אני יושבת על דף אחד שמורכב מ- 7 משפטים שאני לא מצליחה לזכור/להבין וזה לא באמת מסובך, אציין שגם לקחתי קונסרטה אך גם זה כבר לא עובד עליי. אשמח להצעות או הסברים לסיבה שזה קורה לי כי אני יוצאת מדעתי.

לקריאה נוספת והעמקה
01/01/2014 | 19:29 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

איריס , ערב טוב התיאור שלך נשמע כמו הפרעת קשב. חשוב לפנות לרופא המשפחה לקבלת הפנייה לאבחון קשב. האם בדקת תחום זה בעבר? בברכה אלמוג

03/01/2014 | 00:09 | מאת: ליהי

אם לקחת קונצרטה, אז כבר עברת אבחון קשב...? אומר אולי שאם קשה לך להתרכז כמה חודשים, וזה משהו חדש יחסית ולא מאז ומתמיד, אז אולי זו דווקא לא הפרעת קשב. בעיקר אם זה רק סביב לימודים, ולא גם בהקשרים אחרים בחיים שלך. אולי שווה לשקול את האפשרות שאת מרגישה חרדה מהמטלות שלפניך. הסיבה שאני כותבת את זה, זה שכדי לאבחן הפרעת קשב, צריך לבסס, בין היתר, 2 דברים: 1. גיל- סימפטומים של קשב וריכוז זכורים כבר מגיל 12. 2. סימפטומים אלה לא קשורים רק להיבט אחד של חייך (למשל, לימודים), ומופיעים גם בהקשרים נוספים- עבודה, משפחה, חברים.. ליהי

29/11/2013 | 22:27 | מאת: חנה

שלום רב, אני סטודנטית שנה אחרונה והגעתי (רק עכשיו) למסקנה שיש לי בעיה של הבנה. ממוצע הציוניםשלי גבוה מאוד, המרצים שלי והמליצו לי על תואר שני וטוענים שאני מאוד "חכמה". אבל הבעיה היא שאם אני לא נמצאת בשיעור אני לא מבינה מה רוצה המשורר, אני לא מצליחה להבין כלום לבד, אלא אם כן הייתי בשיעור והבנתי מה המרצה אמר. כנ"ל באנגלית הממוצע שלי נמוך כי היה לי קושי להבין את השאלה (למרות שאני יודעת לדבר אנגלית בצורה טובה ). אשמח אם תוכלו לייעץ לי מה ניתן לעשות על מנת לאבחן/ לטפל בנושא הזה, זה מתסכל מאוד. תודה רבה

01/12/2013 | 16:04 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אחר הצהריים טובים, ראשית, אין כל פלא שאינך מבינה, אם לא נכחת בשיעור. אנחנו באקדמינה ולא בכיתה א. בנושא פיענוח שאלות ותכנים ניתן להעזר במורה מומחה לאסטרטגיות למידה, אשר יסייע למצוא היכן את מאבדת קשב או תפקוד. בהצלחה אלמוג

03/12/2013 | 19:54 | מאת: חנה

הבעיה היא כאשר אני נמצאת בכיתה ומתחילה ללמוד בבית למבחנים.. לוקח לי הרבה זמן להבין ולקשר את הדברים שנאמרו בכיתה

26/11/2013 | 20:40 | מאת: ג'ניה

שלום רב, אנו ג'ניה מדובוי ועדי עמירם סטודנטית לתואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. השאלונים שלפניך הינם חלק ממחקר שאנו עורכות במסגרת עבודה סמינריונית לקראת סיום התואר. המחקר עוסק בהשוואה בין לקויי למידה וכאלו שאינם לקויי למידה בתחומי חיים שונים. לצורך המחקר, אנו מבקשות ממך למלא את השאלון בלינק הבא: https://docs.google.com/forms/d/1fA5ppVl4V2Y9-kZrVrny323bG_XhyqforAD8HPm_MxE/viewform הנך רשאית להפסיק בכל שלב את מילוי השאלון ואף להימנע משליחתו. עם זאת, על מנת לסייע בהצלחת המחקר נוכל לעשות שימוש רק בשאלונים מלאים, ולכן נשמח אם תסכים/י להשלים את כל הפרטים הדרושים. כאשר תסיימו למלא את השאלונים המצורפים, לחצו על אישור בתחתית הדף. הקובץ יישלח אוטומטית באופן אנונימי לחלוטין. לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר ג'ניה מדובוי jennia15@gmail.com עדי עמירם adiamiram@gmail.com תודה על שיתוף הפעולה!

לקריאה נוספת והעמקה
28/11/2013 | 07:48 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ג'ניה, בוקר טוב, ראשית בהצלחה בלימודייך. עם זאת כאשר את מתפרצת לפורום ומפרסמת שאלונים ללא אישור או בקשה ממנהל הפורום יש בכך טעם נפגם. אלמוג בן-שחר מנהלת פורום לקויות למידה

בני הגיע מכיתה קטנה בבית ספר רגיל ומכיתה י עבר לכיתה רגילה בתיכון וזאת בגלל שבוועדת השמה החליטו שהוא מתאים לכיתה רגילה השנה הוא נכשל ב-3 מקצועות והמנהלת ביקשה שנגיע לועדת השמה לקבוע לו שוב 07 לאחר שהוא לא נחשב 07 והיא אמרה שהוא יקבל מבחנים מותאמים וסייעת לעזרה והשאלה שלי היא האם אפשר לאחר שנגיע לוועדת השמה לקבוע לו שוב 07 ולהוציא אותו מהכיתה הרגילה ומבית הספר? כי אני רק רוצה לעזור לו מבחינת המבחנים ולא שהבית ספר יחליט שהוא לא מתאים לאחר שיקבל 07

27/11/2013 | 15:08 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, שיוך למסלול 07 בהחלט אפשרי גם בכיתה רגילה. בתיכון מסלול זה משמעותי מאוד מבחינת היבחנות בבחינות הבגרות בתיכון. ההתאמות מאפשרות עבודה אישית מותאמת והזדמנויות להצלחה. אין צורך! להוציא את בנך מן הכיתה הרגילה. הילד בהחלט יכול להשתלב יפה בתוספת זכויות המשוייכות למסלול החינוך המיוחד. בהצלחה! אלמוג

25/11/2013 | 13:08 | מאת: דרורית

שלום רב ביתי בת 12. לומדת במסגרת רגילה ובוצע לה ביוזמתי אבחון פסיכודידקטי. באבחון ניתנה התאמה 3 באבחון נרשם שיש לתת לה פטור מערבית, הקראת שאלון, הכתבה לבחון, חדר שקט להיבחנות ועוד. שאלותיי הן לאור זה שבתי בכיתה ז: 1. האם יש מצב שבית הספר כהחלטה החליט לא לשחרר אותה ואף תלמיד לקוי מלימודי ערבית בכיתה ז? 2.האם נושא תוספת הזמן צריך להעשות מייד בתום המבחן בכיתה שמיועדת לכך ולא בחדר מורים והאם צריך להיות נוכח מורה למקצוע ב 25 אחוז תוספת זמן 3. הקראת שאלון ומבחן בעל פה: האם אמור בשעת המבחן לעמוד מורה מקצועי לרשות התלמידים או שרק לאחר שהמורה מסיים את המבחן עם התלמידים הוא קובע עם התלמיד בחינה בעל פה בתאריך אחר...3. האם מסמך אבחון פסיכודידקטי הוא בגדר המלצה בלבד בחטב? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
25/11/2013 | 19:37 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, אשתדל להשיב על שאלותיך - בחטיבת הביניים משרד החינוך אוסר על שחרור מעשי של הילדים ממקצוע מסויים, כלומר, יצירת שעות חופשיות. ביתך אינה מחוייבת בהיבחנות או ציון בערבית, אך אינה יכולה לצאת מן השיעורים. תוספת זמן רצוייה בהמשך לזמן הבחינה בכיתה. עם זאת במערכת בה מתחלפים מורים ושיעורים לעיתים הדבר אינו אפשרי ואז חדר המורים היא אופציה סבירה ביותר. אין צורך בנוכחות מורה בעת הארכת זמן. הקראת שאלון מחוייבת בזמן הבחינה, שאם לא כן, אין לה ערך. בחינה בעלפה תתקיים במועד נפרד, אלא אם המורה פנוי ויכול לבחון בעצמו. בבחינת הבגרות בעתיד תתקיים בחינה זו על ידי איש מקצוע ובחדר נפרד. התאמות אבחון רב תחומי בחטיבת הביניים משמעותיות במידה מופחתת. זה הזמן להשקיע בלימוד אסטרטגיות למידה וחיזוק הקשיים והכשלים שהתגלו בו, וזאת על מנת להגיע לתיכון בצורה הטובה ביותר. מקווה שעזרתי אלמוג

19/11/2013 | 22:47 | מאת: טלי

שלום, שמי טלי אני בת 27 אימא לילדה. אני מאובחנת עוד מהתיכון שיש לי בעיית קשב וריכוז, אך עם השנים יותר ויותר קשה לי להתמודד עם זה מבחינה תעסוקתית קשה לי להתרכז לזכור שמות אפילו אחרי דקה, אני מעוותת אותם. אני עושה טעויות מחוסר ריכוז , אני פתאום מתנתקת, יכולת הבעה עצמית בעל פה נוראית חסרת ביטחון עצמי.... אני מרגישה אבודה ומפוחדת..... אשמח לכל יעוץ או עזרה תודה

לקריאה נוספת והעמקה
20/11/2013 | 21:21 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

טלי, ערב טוב ראשית, חשוב לי לדעת האם את מטפלת בבעיית הקשב? ללא קשר הייתי משקיעה זמן בלימוד אסטרטגיות למידה ורטוריקה, כלומר אימון בנאום והבעה בעלפה אצל איש מקצוע. מה את עושה בחיי היום יום? מהי האינטרקציה שלך עם הסובבים מבחינת שיחה או כל ביטוי אחר? השיבי על שאלותיי, וננסה להמשיך משם... בברכה אלמוג

20/11/2013 | 22:08 | מאת: טלי

ערב טוב, אני לא מטפלת בבעיית קשב, בקשר לטיפול שהצעת לי אני מאוד אשמח. בעיקרון אני הנדסאית לוגיסטיקה והיום עובדת בתור מנהלת משרד בחברה יחסית גדולה. תפקיד שלי לא מאפשר לי להיות מי שאני אלא הרבה יותר מרוכזת וקשובה (תפקיד גדול מאוד ולא רק פיקידותי) בקשר לאינטראקציה עם אנשים היא שונה מאוד.... מצד אחד אני זורמת גם מבחינת הבעה והכל ללא בעיות ליד אנשים שהם ברמה שלי או פחות או אפילו אלא שאני מרגישה נוח להיות מי שאני ואז בעצם הליקוי נעלם.... ומצד שני אנשים מכובדים או חכמים או עם יכולת הבעה מעולה אני מרגישה קטנה....חסרת ביטחון . ובנוסף אני לא מסוגלת לרשום אם מישהו מסתכל מה אני רושמת ותודה על העזרה.

19/11/2013 | 13:50 | מאת: שגית

במסגרת עבודה סמינריונית לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה אנו עורכות מחקר בנושא הומור הערכה עצמית ולקויות למידה. שאלון זה הינו שאלון אנונימי (אלקטרוני) ופרטיו יישארו חסויים וישמשו מחקר זה בלבד. נשמח אם תקדיש מספר דקות מזמנך על מנת לענות על השאלות הבאות. תודה שגית ושרה https://docs.google.com/forms/d/18DZlL1gsE8mjFr-B8...

19/11/2013 | 13:52 | מאת: שגית

https://docs.google.com/forms/d/18DZlL1gsE8mjFr-B8LAC_HwZ_bmC65SusO3on9Tjc8E/viewform מצ"ב הקישור בשנית

17/11/2013 | 20:29 | מאת: נופר

היי אני נופר אני בת 23 ואני די מחפשת עבודה יש לי לקות למידה כלומר דיסלקציה ואני לא ממש יודעת לאיפה לפנות שיעזור לי למצאו מקום אשר יגרום לי לעבוד באו ולא להרגיש לא נוח ושונה בגלל שיש לי לקויות למידה ישמח לעזרה

לקריאה נוספת והעמקה
18/11/2013 | 09:35 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

נופר בוקר טוב, כדי להשיב על שאלתך חשוב להבין במה את מתעניינת? מהי השכלתך? היכן ניסית לעבוד ולא הצליח, והיכן מושך אותך יותר? נסי להשיב על שאלותיי וננסה לחשוב יחד בהמשך. בברכה אלמוג

12/11/2013 | 18:42 | מאת: נחום

בני בן 14 סובל מהפרעת קשב וריכוז בא לידי ביטוי בעיקר בשיעורי אנגלית (הקבצה א') מהו האבחון המתאים תודה

לקריאה נוספת והעמקה
13/11/2013 | 08:59 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, האם הילד מאובחן? אם כן, האם מטופל? האם קיימת בעיה נוספת בלימודים? מהי רמת הציונים של בנך? מדוע לדעתך, דרוש אבחון נוסף? השיבי על שאלותיי, וננסה להמשיך משם. בברכה אלמוג

13/11/2013 | 18:50 | מאת: נחום

הילד לא אובחן יש תלונות על הפרעות בכיתה הציונים סביב ה- 80 באנגלית יש נפילה ל- 50 חשבנו שאבחון + מילונית בבחינות יכול לעזור תודה

10/11/2013 | 23:42 | מאת: שיר

שלום :-)  אני בת 19, מאז שאני זוכרת את עצמי תמיד היו לי בעיות של התמצאות במרחב. עד היום אני יכולה ללכת לאיבוד גם בסביבה הכי מוכרת לי ליד הבית, לאבד חוש כיוון בקלות, לא לזהות מקומות, חוסר יכולת להסביר לאנשים את הדרך למקום מסויים ( יודעת ללכת אבל לא יודעת לנווט את הדרך בראש שלי בכיוון של שמאל ימין..) וזה מתבטא בעוד הרבה דברים ובאופן כללי אני מרגישה ממש חסרת ביטחון ללכת למקומות חדשים לבד כי אני כמעט תמיד מסתבכת, וקורים לי הרבה מצבים מביכים, אנשים חושבים שאני מרחפת, חולמת, לא שמה לב לפרטים, למרות שזה לא נכון וכמה שאני מנסה לשים לב תמיד אני מתבלבלת וזה מתסכל! אני ממש מרגישה דפוקה לפעמים!  לאחרונה קצת ביררתי את העניין וגיליתי שיש משהו שקוראים לו לקות למידה לא מילולית- nld, או דיסאוריינטציה,  ועם רוב המאפיינים שם אני ממש מזדהה. אני רק רוצה לציין שהקשיים לא התבטאו בתחום הלימודי, רק קצת במתמטיקה בעיקר בגאומטריה אבל לא משהו מיוחד. עברתי את הבגרויות בלי קשיים מיוחדים. עברתי איבחון רגיל כשהייתי ילדה בחטיבה וקיבלתי הקלות כמו הארכת זמן וכל מני זכור לי שבמהלך האיבחון כתוצאה מאיזשהו מבחן שעשיתי אמרו שרואים בברור שיש לי בעית התמצאות במרחב.  ברור לי שזה לא נחשב מאובחן.. והאמת שאני מרגישה שאם הבעיה שלי תהיה מאובחנת ושיהיה לה איזשהו שם, זה כן קצת יקל עליי ויגרום לי להרגיש קצת יותר טוב עם עצמי.. עם כמה שזה בטח נשמע מוזר. השאלה שלי היא האם יש מצב שיש לי את זה ולא איבחנו לי את זה במהלך כל השנים? איך מאבחנים והאם יש טיפול? תודה רבה!

לקריאה נוספת והעמקה
13/11/2013 | 09:03 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, הייתי מתחילה עם בדיקה נרחבת של אבחון קשב. מתוכו ניתן יהיה להוציא אבחנות ספציפיות יותר ולהתייחס להפרעות המרחב. בברכה אלמוג

היי, ביתי בכיתה ה' ומסוף שנה שעברה אני יודעת ומשוכנעת שהיא זקוקה למסגרת אחרת. היא מאובחנת כלקוית למידה+ADD. ובנוסף קושי בויסות חושי. מקבלת הוראה מתקנת בביה"ס וגם בבית, ריפוי בעיסוק וגם תרפיה קבוצתית. למרות כל זאתף היא מתקשה מאוד בבית הספר ובבית. מאחרו אין בבית הספר שלה כיתה של לקויות למידה וגם לא בישוב, אני מחפשת עבורה מסגרת מתאימהץ האם מוכרת לך המסגרת של כיתת לקויות למידה אמיתית (ולא אלה שמשמשות בפועל ככיתות מקדמות)? האם את יכולה להמליץ לי? אנחנו מאזור חיפה.

לקריאה נוספת והעמקה
22/10/2013 | 15:23 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אחר הצהריים טובים, לצערי, אני לא בטוחה שקיימת מסגרת מותאמת לתלמידים בעלי לקויות לימוד בגילאי יסוד. עם זאת אבדוק את הנושא ביתר יסודיות ואשתדל לשוב בהקדם... בברכה אלמוג

21/10/2013 | 21:56 | מאת: אליה

בתי בת השמונה אובחנה ונמצא שיש לה בעית קשב וריכוז היא מתקשה מאד בחשבון הרמה שלה היא רמה של כתה א כלומר קשה לה לשלוף תוצאה בעשרת הראשונה וכמו כן יש לה קושי בקריאה היא אומנם קוראת אבל לפעמים מתבלבלת כיצד אוכל לעזור לה להעלות את הציונים בעקר בחשבון שלא תהיה מתוסכלת אודה לך אם תשלחי לי למייל תשובה

לקריאה נוספת והעמקה
22/10/2013 | 15:19 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ורד , אחר הצהריים טובים, נראה, שביתך זקוקה לאבחון לקויות למידה מסודר. במקביל חשוב וכדאי למצוא מורה מקצועית להוראה מתקנת בעברית וחשבון. בהצלחה!

21/10/2013 | 09:39 | מאת: אורלי

אנחנו מחפשים איבחון לביתי פסיכודידקטי אבל במחיר מסובסד . בדקתי דרך קופח מאוחדת ואין הסדר אך אין באפשרותי לממן באופן מלא. ביתי ילדת שילוב מאובחנ ת מילדותה ..... תודה

21/10/2013 | 18:44 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אורלי, ערב טוב פני ליועצת בית הספר לבקשת מלגת אבחון הסבסוד במקרה זה כמעט מלא בברכה אלמוג

שלום,השאלה שלי קצת מורכבת אך מקווה שתבין ותוכל לתת מענה יעיל ומקצועי. אני בת 30 ומבררת לגביי.מאז התחתנתי ב6 שנים האחרונות ועד עתה אני עוברת תקופות לסרוגין וימים מאד קשים,וסובלת מהתעללות נפשית ופגיעה מצד בן זוגי ומרגישה שמשהו קרה שם במוח..התגובות שלי למצבים איטיות יותר וגם במבחני קבלה לעבודה ומבחני אמינות,זקוקה לקרוא המשפט כמה פעמים כדי להבין ומרגישה לחץ וחרדה.בכלל ירד לי הבטחון העצמי ולעתים מגמגמת או נקטע לי רצף המשפט וקשה לי לדבר עם אנשים ולהפתח.כמו כן גם הזכרון ירד לי ולעתים כשרוצה למשל להתקשר למישהו צריכה לתכנן מה להגיד ואיך/ורושמת לי בנקודות...(רוצה לציין שיש לי ילד בן5שאובחן כאוטיסט וכידוע אומרים שזה גנטי..) האם יש סיכוי ולו קטן שאני גם כזו,כי פעם לא היתה מודעות כמו היום...או אולי לקות עקב המצב הנפשי שלי? איזה אבחון היית מציע לי לעשות? לפי מה שתיארתי מה אתה נוטה לחשוב? אשמח לתשובה מפורטת ,עיניינית ומהירה,תודה!

לקריאה נוספת והעמקה
20/10/2013 | 14:21 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, אתחיל מן הפרטים החריפים ביותר, לדעתי. אין כל הצדקה משום סיבה לסבול התעללות רגשית או אחרת. אם זו ההתנהלות הזוגית, יתכן מאוד שאת צריכה לשקול ברצינות להפסיק את הקשר על מנת שיהיה לך טוב יותר. על פי תיאורך הייתי בודקת שני תחומים: 1. אבחון קשב. אבחון זה מתנהל על ידי נוירולוג מומחה בקופת החולים. פני לרופא המשפחה לשם קבלת הפנייה. 2. אבחון לקויות למידה - אבחון רב תחומי, המתנהל על ידי פסיכולוג ומאבחן מומחה. אבחון זה יזהה קשיים תפקודיים ורגשיים בלמידה ומיחוצה לה. בנוסף לשני תחומים אלה אין ספק שהמתח הנפשי משפיע משמעותית על תפקודי המוח בכל התחומים. איני חושבת שמדובר באוטיזם, למרות שאין לי כל כלי לבחינת שאלה זו לפני בדיקה יסודית ומפגש אצל רופא התפתחותי מומחה. אני ממליצה בחום על תמיכה רגשית עבורך ועל סילוק רעלים מחייך. בברכה והצלחה אלמוג

15/10/2013 | 22:15 | מאת: אני

ביתי בת השש ילדה מקסימה ושמחה רוב הזמן. היא מטופלת בהתפתחות הילד מגיל ארבע עם מרפאה בעיסוק , קלינאית תקשורת. לקראת עלית לכיתה א התייעצנו עם הגננת שלה וגננת השיח שקיבלה כעזרה בגן ושתיהן המליצו לעלותה לכיתה א עם שאר חבריה. יש לציין שהיא נמצאת גם בטיפולים רגשיים בשל ביישנותה הרבה. בגיל חמש השתלבה בקבוצה חברתית של מתאי וכרע היא משתתפת ברכיבה על סוסים טיפולית. בנוסף לכל הנל לקחנו לה עזרה פעם בשבוע של מורה מהוראה מתקנת. הקושי שלה בתחום המתמטי גדול מאוד. אני חרדה לביטחונה העצמי ולשמחת החיים שלה. היום שמעתי במקרה מחברה של שביתי אף פעם לא יורדת איתם להפסקות כי תמיד צריכה להישאר להעתיק מהלוח כי לא מספיקה. מה ניתן לעשות כדי לעזור לילדה? העזרה שמקבלת מקדמת אותה אך הפער בעיקר בתחום המתמטי גדול מאוד להבנתי. אני חסרת אונים! אודה להתייחסותכם בהקדם. האם עלי ללכת איתה לאבחון? איך עוזרים במידה ויש הבחנה? אני לא מעוניינת לשנות לה את המסגרת הלימודית בשל החשש לביטחונה העצמי והשוואתה לשאר חברותיה

20/10/2013 | 14:42 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, קודם לכל, יש לי הרבה מילים טובות לומר לך על המודעות, העירנות והעבודה המדהימה שאת עושה עם ביתך. בדרך זו יכולה לצמוח רק הצלחה. ובענייני לימודים - קודם כל - לא הייתי דואגת כל כך. הילדה רק בכיתה א. לכל ילד הקצב שלו, וקושי בחשבון ניתן להדביק מאוחר יותר. במקום להישאר בכיתה להעתיק, אפשר לשוחח עם המורה ולצלם, או לעזור לילדה לכתוב. בשום פנים ואופן לא על חשבון ההפסקות והחברה. מעט מאוחר יותר לאחר הקניית יסודות הקריאה, הייתי ממליצה על קיומו של אבחון רב תחומי. אין כל צורך לשנות את המסגרת הלימודית. עם ההשקעה הנוכחית, גם אם לא תמיד בקלות, תראו תוצאות יפות. בהצלחה אלמוג