חינוך מיוחד: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

ילדים: אבחון דידקטי ופסיכו דידקטי

הילד מתקשה בקריאה או בחישובים פשוטים? קיים פער בין יכולת הביטוי שלו בעל פה לבין יכולת הכתיבה שלו? ייתכן כי כדאי לכם לשלוח אותו לאבחון לקויות למידה הן לרוב תורשתיות ונחלקות ללקויות בתחומי השפה, הכתיבה ולקויות בתחום החשבון. ללקויות למידה יש תסמינים רבים - והן מופיעות בגילאים מגוונים, החל מגיל הגן. עם זאת, את האבחון הראשון לא מומלץ לקיים לפני סוף כיתה א' - תחילת כיתה ב'.מהן לקויות למידה? לקות למידה מתארת מצב שבו מנת המשכל של הילד היא בטווח הנורמה - ועדיין יש פער גדול בין הידע שלו, לבין יכולת הביצוע שלו בפועל. במונחים יומיומיים, נאמר שהילד נבון, מבין עניין ומצליח בתפקודים שונים, אך יש תחומים לימודיים שבהם קיים פער גדול, בין התמונה הכללית שלו - לבין התפקוד שלו בפועל. למשל: הוא אינו מצליח לרכוש יכולת קריאה וכתיבה, בדומה לבני גילו, למרות שעד גיל בית הספר תיפקד והתנהג בצורה נורמטיבית. הפער בינו לחבריו מתגלה בעת לימוד...

סיבות אפשריות ומצבים דומים לחינוך מיוחד

בריאות הנפש - תמונת המחשה
בריאות הנפש לרגל חג פורים, בחרנו להתמקד בליצנים מסוג מיוחד – ליצנים רפואיים - עבורם הזכות לשמח היא...
ללמוד עוד על חינוך מיוחד
קורנברוט פרידה-תמונה

קלינאית תקשורת, מנהלת פורום הפרעות בתקשורת

מאת:
04/01/2002
אוטיזם: תרומת האחים להתפתחות-תמונה

יותר טוב מהחינוך המיוחד? מחקר ישראלי חדש מצא כי ילדים...

מאת: מערכת zap...
01/08/2013
מחקר: לפגים יש יותר בעיות בבית הספר-תמונה

מחקר שנערך בארה"ב גילה כי ילדים שנולדו כשלושה חודשים לפני...

מאת: מחקר שנערך...
07/10/2000
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לחינוך מיוחד?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

חינוך מיוחד: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות
15/01/2014 | 22:45 | מאת: קארין
מתוך פורום אוטיזם

שלום יש לי ילד חמוד בן 3 , התפתחות תקינה הליכה זחילה, בדיקות הריון כולל מי שפיר תקינים. בגיל שנה וחצי שמתי לב שהילד לא מדבר ועשיתי השוואות עם אחותו שההתפתחות שלה מעל למצופה היא כבר בת 6 .פניתי לטיפת חלב ולהתפתחות הילד במסגרת מכבי השלום בת"א. לרוע מזלי עמדה מולנו רופאה שלילית שטענה שיש לנו בעיה עם הולדת בנים לעולם לא התמקדה בבעיה של הילד ואיך אפשר לעזור. הזלזול כלפינו היה כל כך פוגע וההתייחסות לילד כאל חפץ פגע בי קשות וחוץ מלצאת החוצה ולהבין שסוף העולם הגיע לא נשארו לי המון תקוות. אני בתחום הרפואה כבר 14 שנה אני רנטגנאית במקצועי רואה וראיתי הרבה מקרים קשים וגם סיפורים עם סוף טוב. כאן לא היתה לי שום הרגשה טובה וחבל. בסוף המשכתי בדרכי טיפלתי בילד אצל קלינאי תקשורת ומרפאה בעיסוק במשך שנה. כמובן שראיתי תוצאות.בגן היתה לו סייעת צמודה. והיום הוא נמצא בגני מרחב "לימן" חינוך מיוחד בכיתה של איחור שפתי / עיכוב התפתחותי. מלבד שהוא לא מדבר חוץ ממילים בודדות הוא מראה כל דבר שהוא רוצה, מבקש מוביל אותי אל היעד הרצוי מבין מה אני רוצה ממנו ,יש קשר עין, עונה לשמו חוזר מהגן כל יום עם משהו חדש שנלמד עומד מול הטלויזיה ורוקד לצלילי השירים. אבל התפתחות השפה עדיין נשארה עם מילים בודדות הוא כל כך רוצה לדבר ולא יוצאות לו המילים רק הברות. מאוד היתי רוצה להתייעץ עם רופא התפתחותי שאפשר לדבר איתו ולהבין מה קורה עם הילד ולאן פנינו מועדות , אבל לצערי אינני מכירה. שאלתי היא האם הילד ידבר פעם? אני מבינה שאיחור שפתי נמצא על סקלת האוטיזם? ואם אפשר לקבל איזשהו מכון טוב ורופא שאפשר להתייעץ איתם. אודה לכם מאוד.

ערב טוב, האם מטופל על ידי קלינאית תקשורת גם כעת? מה היא אומרת לכם לגבי תפקודו התקשורתי? הייתי ממליצה בראש ובראשונה לפנות לקלינאית תקשורת טובה. ניתן לקבוע תור לצוות קלינאיות התקשורת במכון שלנו ( מרפאת PDD בראשות ד"ר חגית טולדנו ) להערכה יסודית ובניית תכנית טיפול. בברכה,

שלום רב, בני בן הארבע נולד בשבוע 27- 900 גרם. הרקע ללידה היה היריון תאומים, שאחד מהם נפטר ברחם. כאשר התגלה שהתאום נפטר החלו לנטר את דופק העובר החי. לאחר מספר ימי מוניטור בבית החולים בהם נצפו שוב ושוב ירידות דופק אצל העובר, הוא יולד בקיסרי חירום בשבוע 27 ואז גם נודע שהייתה היפרדות שיליה ברחם. עקב כך שהיינו מאוד מוטרדים מההחלטה לילד בשבוע כה מוקדם הוסבר לנו שהוא אינו מקבל מספיק חמצן למח ולכן אין ברירה אחרת. הילד גדל והתפתח יפה מבחינה מוטורית, אך מבחינה קוגניטיבית מלווה אותו איחור התפתחותי עד היום. כיום נמצא בגן שפתי (חינוך מיוחד) ועל אף עבודה מאומצת איתו יש לו בין השאר קשיים בהבנה. אינו מאובחן על הספקטרום. שאלתי היא האם יש סיכוי שטיפול בתא לחץ יוכל לעזור לו? גם במידה והמערכת הציבורית לא תאפשר לו לקבל טיפולים בתא לחץ, חשוב לנו לדעת האם זה יכול לסייע לו. תודה רבה

שלום לך שירה, תשובה מספקת לשאלתך קשה לתת במסגרת הקטנה של פורום זה. כללית, אכן בנזקי חוסר חמצן למוח לאחר לידה שאפשר להוכיח אותם במיפוי מוח, קיים רציונל מחקרי ואף ניסיון קליני ליעילות הטיפול בתא הלחץ. נושא נרחב זה עדין אינו מקובל כיאות על ידי הקהילה הרפואית המקצועית מפאת חוסר מחקרים קליניים מספיקים ועדין אינו בסל השירותים אך יש לקחת בחשבון כי הטיפול עצמו בטוח מאוד מבחינה רפואית ובמידה ועושים זאת במקצועיות תופעות הלוואי זניחות לחלוטין. . במרכז תא הלחץ באסף הרופא מטפלים בילדים אלה וגם ביחידת תא הלחץ של רמב''ם ואלישע בחיפה יש ניסיון מה בנושא. תפני למרכזים אלה שילחי המסמכים הרפואיים ומקווה שתעני בהצלחה.

ד"ר מלמד, תודה רבה על תגובתך. חוץ ממה שנאמר לנו סמוך ללידה (שהעובר לא מקבל מספיק חמצן ולכן יש לילד בניתוח חירום, והשערה היא כי ייתכן זה נמשך יותר מימים ספורים, שכן אחיו התאום נפטר בהערכה כשבועיים לפני לידת החירום כתוצאה מהיפרדות השיליה) הנושא הזה לא נבדק ככל הידוע לנו. כן נאמר לנו בפגיה שלא נצפו דימומים במח מספר ימים לאחר הלידה. האם זה נחשב מיפוי מוח? האם כדאי לנו לבקש שיעשו לו היום מיפוי מוח? אני מניחה שמבחינת המערכת הרפואית, זה ילד בריא. אין לו שיתוק מוחין או בעיה חמורה אחרת. הרופאה ההתפתחותית אינה מתרגשת מעיכוב התפתחותי של שנה- שנה וחצי לדבריה. מערכת החינוך מתמודדת עמו במסגרת החינוך המיוחד וגם מבחינתם הוא לא חריג בנוף. אז למעשה, חוץ מלנו ההורים, שרוצים לספק לו את התנאים האופטימליים לממש את הפוטנציאל שלו- לאף אחד אחר לא אכפת. נשמח מאוד לקבל ייעוץ, אפילו בפרטי- מהי הדרך הטובה ביותר לעזור לו. ידוע לנו שיש ברחבי העולם גם מרפאות פרטיות שמספקות טיפול זה, ואף נהיה מוכנים לעשות את המאמץ הדרוש כדי לאפשר לו טיפול שכזה, אולם חשוב לנו לדעת עד כמה זה ריאלי שזה יסייע לו. תודה רבה על המענה, שירה

פני בשאלתך זו לרופאים במרכז תא הלחץ באסף הרופא או למרכז תא הלחץ של רמב''ם ואלישע בחיפה. בהצלחה.

שלום רב, מבקשת את עזרתכם ביתי בת 10,וסובלת מבעיות רגשיות קשות,כרגע לומדת בבית ספר חינוך מיוחד,אחרי כל האבחונים שעשינו והתייעצות עם כל מיני מומחים ,המלצה לשלוח אותה לפנימיה טיפלו עת לצערי, האם יכולים להמליץ לי על פנימיה טיפולית מומלצת ,חשוב לי לציין שבחינת שגילית ולימודית אין לה שום בעייה,הבעייה היא ,התנהלות איתה בבית זה בלתי אפשרית תודה

שלום מעיין, אני מציעה לך לבחון היטב מול העובדות הסוציאלית, את המאפיינים של כל פנימייה הנשקלת ביחס אליה. לי אישית אין המלצה לצערי, מפאת חוסר היכרות מספק. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים ומבוגרים 0523873044

שלום רב, בתי בת ה-5 הינה פגית אשר מטופלת בגן לחינוך מיוחד, בגן אובחנה כמגמגמת והופנתה לקלינאית תקשורת בקהילה, הנ"ל אבחנה אותה אף היא כמגמגמת אך היא אינה מתמחית בגמגום, לכן עזבנו אותה. כעת מחפשת קלינאית תקשורת המתמחה בגימגום, באיזור חולון, ראשון. אנחנו חברי מכבי. אשמח לקבל את עזרתכם בנושא. תודה מראש, אורית

תצטרכי לפנות דרך רכזת האזורית במכבי. או לאל התעצל, לצלצל לקלינאיות לפי הסדר בחוברת השרותים של הקופה ולשאול מי מטפל בעניין זה. לדעתי, אם היא רק בת חמש ונמצאת במסגרת חינוך מיוחד, הייתי מהמרת על כך שזאת תופעה התפתחותית ולא נוגעת בעניין. בגיל זה, בכל הילדים, יש תקופה של חוסר שטף וחיפוש אחר מילים, הילד מתחיל לדבר לפני שהצליח לגבש לעצמו מה ואיך ידבר ובנתיים חוזר בעקר על תחילת המילה או המשפט, עד שמארגן את המסר. בחינוך המיוחד יש קלינאיות תקשורת, אולי תתיעצי גם איתם? בהצלחה