קושי בוויסות רגשי: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

עצירות בילדים: ילד עצור, ילד מותר

1 מ-10 ילדים סובל מעצירות כרונית, שלעיתים נגרמת בשל קושי רגשי - ועלולה להחמיר ולגרום להתלכלכות בלתי נשלטת. החדשות הטובות: יש טיפול גופני ופסיכולוגי עצירות בקרב ילדים היא תופעה נפוצה למדי. כ-10% מהילדים סובלים מעצירות כרונית בשלב כלשהו של הילדות. עצירות עלולה להיגרם מגורמים פיזיולוגיים ומגורמים פסיכולוגיים. עשיית צרכים היא אחד הגורמים הבודדים בחייו של ילד, בו יש לו שליטה מלאה. בשל כך, ילדים עשויים לעשות שימוש, לעיתים קרובות באופן לא מודע, בהפרשות הגוף שלהם - כמוקד להשבת שליטה. מהן הסיבות הפסיכולוגיות בעטיין הילד עלול לפתח עצירות?בין הסיבות הפסיכולוגיות הנפוצות לעצירות: התמודדות של ילדים עם הורים שתלטניים וחודרניים. הורים שתלטנים אשר היחסים עם ילדיהם מאופיינים בנוקשות ודרישה לעמידה בכללים שונים, אשר אינם מתחשבים בנקודת המבט של הילד ובצרכיו, עשויים ליזום גמילה בגיל צעיר מדי - ובאופן לא מותאם לצרכי הילד; הורים כאלה אף עלולים...
ללמוד עוד על קושי בוויסות רגשי
הגיל הרך: על שפה ורגישות -תמונה

ילדים מתחת לגיל 3 או ילדים בעלי עיכוב שפתי, מתקשים להביע...

מאת: ד"ר אפשטיין...
26/05/2019
על הפרעת אישיות היסטריונית-תמונה

כולנו זקוקים לתשומת לב, אבל המתמודדים עם הפרעת אישיות...

מאת: ד"ר שקד ג'נט...
29/06/2017
התאבדות מתבגרים: מודעות וערנות-תמונה

המשבר של גיל ההתבגרות עלול להתדרדר לדיכאון ולעיתים אף...

מאת: ד"ר טטיאנה...
03/01/2018
עצירות בילדים: ילד עצור, ילד מותר-תמונה

1 מ-10 ילדים סובל מעצירות כרונית, שלעיתים נגרמת בשל קושי...

מאת: נעמה בילצקי
16/08/2015
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לקושי בוויסות רגשי?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

קושי בוויסות רגשי: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

קוגניטיביות". תודה.

שלום תמיר, אני משער שמדובר בסימפטומים של אי-שקט וחרדה, ללא הפרעות חשיבה. כדאי מאוד להיזהר מאבחונים של פסיכולוגים ופסיכיאטרים, המנסים להיתלות בהכללות לא-מדויקות ובמלים מסובכות כשאינם יודעים כיצד להתמודד עם קושי רגשי. האבחונים הם תמיד הכללות לא-מדויקות, ואין צורך להיבהל מהם. אם תרצה לנסות זאת, אתה מוזמן לפנות לעשרה פסיכולוגים ופסיכיאטרים ולבקש אבחון, ותגלה שתקבל עשרה אבחונים שונים באופן מהותי. בברכה, ד"ר דרור גרין

שלום רב, האם כל אכילה שלא נובעת מרעב נחשבת אכילה רגשית? תודה

ממש לא. לפעמים מתחשק משהו וזה לא רגשי. אכילה רגשית מתייחסת למצב בו את אוכלת כדי "לפתור" קשיים רגשיים. נניח הרגיזו אותך, ואת לא יודעת מה לעשות עם הרגש ולכן את אוכלת כדי לא להרגיש. משתמשים במונח אכילה רגשית יותר מדי בקלות. כשיש קושי רגשי שמווסת על ידי אכילה, אז אפשר לדבר על אכילה רגשית.

תודה על התשובה! אז איך באמת אפשר לדעת לפני שאני הולכת לאכול שזה נורמלי האכילה או לא?איך אני יודעת שעכשיו זו אכילה שמשמינה אותי לעומת אכילה שהיא סתם כי בא לי משהוא? תודה רבה:)

נשמע שהשאלה שלך מתייחס לעלייה במשקל, ולמה זה קורה. השאלה שלך "נופלת" קצת על מיתוסים. למשל המחשבה שיש אוכל משמין ויש אוכל שלא. למשל שאכילה רגשית משמינה בהכרח ואכילה רגילה לא.... נשמע שיש לנו עבודה לעשות. בגדול, אם השאלה היא למה את עולה במשקל, והאם הסיבה היא אכילה רגשית, זה משהו שצריך לבדוק אותו ביחד. יש אנשים שעולים במשקל, כי הם אוכלים אחרת ממה שהיו רגילים, וזה לא בהכרח קשור לאכילה רגשית. אם את חושבת שיש לך אכילה רגשית או מעוניינת לברר, את מוזמנת ליצור איתנו קשר ולהגיע לפגישה ללא תשלום או התחייבות כדי שביחד נשמע את הסיפור ונראה מה הצרכים שלך. אשמח לשמוע ממך. shivuymishkal@gmail.com

התבלבלתי. אם לא כל אכילה סתם לחשק כשאני לא רעבה היא רגשית או כזו שאני צריכה לפתור לא באוכל,איך אני יודעת מתי זה סתם לכיף ומתי זה מתוך רגש?

בצורה פשטנית: אם מתחשק לך נניח מתוק, שוקולד. אז זה חשק פשוט . אם את אוכלת שוקולד כי מישהו הרגיז אותך, ואת נרגעת עם אוכל- זה רגשי.

התקפי אכילה באים מחוסר יכולת להתמודד עם רגש או בגלל חשיבה שהאוכל משמין?מה צריך לפתור ?

קושי בויסות רגשי, פחד להשמין וגם צמצום אכילה בגלל הפחד להשמין. צריך לפתור את שניהם. גם את ההתמודדות הרגשית, שלא תהיה דרך אוכל,וגם ללמוד לאכול ללא פחד להשמין. ואת זה אנחנו עושות בטיפול התזונתי, שמשולב עם טיפול פסיכולוגי.

תודה על התשובה. השאלה האם באמת אני חייב לטפל ברגש? כי אני משווה את ההתקפים כמו שמישהוא נגיד מעשן סיגריות. לא משנה כמה יש לי רגש שאני לא מוכן לטפל בו, עישון ודברים מהסוג הזה, אני בחיים לא יעשה,ואני אעדיף להישאר עם הרגש ולא לטפל בו מאשר לעשן נגיד. אז למה באוכל חייבים לטפל ברגש כדי שההתקפים יעלמו ,ולא מספיק לחוות שההתקף הוא פעולה לא נעימה בפני עצמו וזהו?

היא שלך בלבד. אבל, יש אפשרות לווסת רגשות ולהתמודד איתם גם בלי התקפי אכילה או דרכי מיסוך אחרים. ההתקפים לא נעימים , אבל מעבר לכך הם גם "מכתיבים" התנהגות ומשנים את התפקוד היום יומי. מעבר לכך, ככל שתתמיד בהתקפים הם יתגברו. התחושה של חוסר שליטה באותו הרגע, היא משהו שיועבר גם לעוד דברים ויש אפשרות שתמצא את עצמך בהתקפי אכילה יותר גדולים ובתדירות יותר גדולה עם הזמן. סביר שזה גם יגרום לעלייה במשקל. כך שאם אתה כבר יודע מה מוביל אותך להתקף אכילה, ויש דרך לחיות טוב בלעדיהם, עם רגשות כאלה או אחרים, למה למנוע מעצמך את האפשרות הזו?

זה לא ככ ענה לי על השאלה:אני התכוונתי שלמה לא מספיק לי לדעת פשוט שההתקפים לא טובים לי בכללי כדי לא להיאבק בהם בראש בלעשות או לא לעשות. בדיוק כמו שיכול להיות לי קושי לווסת רגש אבל לא משנה כמה קשה יהיה לי ,נגיד התמכרות אחרת של נגיד עישון סיגריות לא יקרה בחיים. אז כמו שאני אומר לא סופי לסיגריות ולא מתפתה אפילו ,למה לאוכל כן יש נטייה וחשיבה על לעשות אותו כשאני מחליט לא לטפל ברגש? תודה

צריך למצוא דרך אחרת לווסת את הרגש. ובשלב זה אין לך פתרונות יותר טובים. ולכן כל רגש, קטן או גדול, שאתה לא מצליח לווסת אתה מבטא בבולמוס. אוכל תמיד נגיש וזמין, וממש קל להגיע אליו. כדי להחליט לא לא לעשות בולמוס, צריך ללמוד לגשת לאוכל בצורה אחרת וללמוד להיות עם הרגש ללא אוכל. אז זה תהליך למידה מקביל גם של טיפול ברגש וגם של טיפול באוכל.

שלום אני צריכה לטוס ל10 ימים למרוקו ואני מרגישה קושי רגשי מן חרדה של לחץ לא לראות את הבת שלי והיה לי קשה איך זה ירגיש לי אחרי הזמן הזה יסורים ופחד מתחושה של ההרגשה שלפעמים אני רוצה לוותר אבל אני לא מעוניינת לוותר לעצמי ולדעת להתמודד מול הרגשות הקשים שעולים לי רציתי לדעת איך אפשר לעזור לי בדיאלוג הפנימי שלי לצלוח את הקושי ולהנות מהטיול תודה רבה

שלום לך, בת כמה בתך? אודי