דיסקלקוליה: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר מאפשר לשפר את מיומנויות הלימוד, באמצעות הוראה מותאמת (מתקנת). קחו את הילד להיבדק לקות למידה מוגדרת כהפרעה התפתחותית המקשה על הילד לרכוש את הידע, בהשוואה לבני גילו. ההערכות הן כי המקור של לקויות למידה הוא בקשרים בין חלקי המוח השונים, הקשורים לעיבוד המידע - ולכן לקות הלמידה היא מולדת; ובחלק מהמקרים תורשתית.לקויות למידה הן התפתחותיות, כך שאם אדם לא סבל מלקות למידה במהלך שנות הילדות, הוא לא יאובחן כבעל לקות למידה בגיל מבוגר. עם זאת, ייתכנו מצבים בהם אדם מבוגר סבל בילדות מלקות למידה שלא אובחנה. יש ילדים הסובלים משילוב של לקויות למידה. צילום: שאטרסטוק   מהן לקויות הלמידה הקיימות?החלוקה המקובלת של לקויות הלמידה העיקריות כוללת: לקות בקריאה (דיסלקציה), לקות בכתיבה (דיסגרפיה) ולקות בחשבון (דיסקלקוליה). בנוסף, ייתכנו קשיים ספציפיים בהבנת הנקרא ו/או בהבעה בכתב. חשוב...
ללמוד עוד על דיסקלקוליה
לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם-תמונה

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר...

מאת: תמר פייר
04/06/2017
שיטת אלבאום - קווים לדמותה-תמונה

תמיד רצית לעבוד עם אנשים? חינוך.. טיפול.. עזרה.. - אבל...

מאת צוות מכללת...
27/07/2005
שלום כיתה א'-תמונה

ילד הולך לכיתה א', ילד קטן עם ילקוט גדול, איך עוזרים לו...

מאת: כניסתו של...
01/09/2002
דיסלקציה להמונים-תמונה

איך אנחנו לומדים? איך אנחנו חושבים? ומה קורה במצב המוגדר על...

מאת: לילך באשן
03/04/2005
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לדיסקלקוליה?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

דיסקלקוליה: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום רב, אני סובלת ממיגרנות עם אאורה מאז הילדות ולאחרונה אובחנתי עם הפרעת ויסות חושי ועם דיסקלקוליה. אציין שיש לי גם קושי בזיכרון לטווח הקצר. האם ייתכן קשר בין כל הדברים והאם בירור נוירולוגי יכול לספק מענה? תודה.

קשה לדעת מראש. פני, הבדקי, ותראי אם יניב מימד חדש. בברכת בריאות, כרמל ערמון

שלום לכולם, אני מתלבטת ואשמח לקבל עזרה ממכם. תלמיד שקיבל עכשיו את תוצאות המבדק הפסיכודדקטי ובו כתוב שישנה לקות למידה לא מילולית, לקות למידה בחשבון, קושי בתפקודים ניהוליים וקושי גרפומוטורי, האם הוא יכול להמשיך ללמוד בכיתה רגילה עם שעות שילוב ותמיכה רחבה אחר הצהרים של הוראה מתקנת לטיפול רגשי?

שלום, לי אישית אין תשובה לשאלתך מאחר ונדמה לי שהמקרה מאוד תלוי אדם, ואינני מכירה את הנער או את מערכות התמיכה שלו. מאחר ואת פותחת את שאלתך לגולשים, אשמח גם אני לשמוע אם למישהו מכם יש ניסיון קרוב או רחוק עם מקרה דומה. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ מבוגרים וילדים 0523873044

במקרה נתקלתי במאמר מעניין בנושא. לנוחיותך מצרפת לינק http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3492

שלום רב, בתי עולה בשנה הבאה לחטיבת ביניים לכיתה ז'. היא מאובחנת עם דיסקלקוליה וADHD לא מטופלת בריטלין או בנגזרותיו עקב תופעות הלוואי הקשות שנגרמו לה. היא לומדת בכיתה רגילה ועברה איבחון פסיכו דידקטי בכיתה ד'. לאור המסקנות של האיבחון היא אובחנה כבעלת דיסקלקוליה וכן כאמור ADHd מתקשה מאוד בחשבון עד בלתי אפשרי. ככל הנראה תקבל פטור בשנה הבאה וזאת לאחר שכל מה שנעשה לא קידם אותה. היא גם חדלה לשתף פעולה. במקצועות האחרים היא בינונית. אנגלית היא די בסדר אבל כאמור לא מסוגלת לשבת הרבה על השיעורים או הכנה למבחנים ולכן התוצאות שהיא מקבלת די בינוניות (60-70 מקסימום). האם כדאי שהיא תשולב בכיתה קטנה בבית ספר רגיל? אני מאוד מהססת כיוון שזה יגרום לכך שהיא לא תהיה עם חברותיה או עם מישהו שהיא מכירה מבית הספר הנוכחי. אציין כי היא כבר נרשמה לחטיבה שלפי מה שנאמר לי הם מאוד מקלים ובאים לקראת התלמידים. אודה על תשובה.

במקרה של שאלה כזו מוטב להתייעץ עם הגורמים שמכירים אותך, את ביתך, את הרקע שלו ואת המסגרות המסוימות שביניהם אתם מתלבטים. לכל אפשרות יתרונות וחסרונות. כדאי לשוחח עם יועצת בית הספר ומחנכת הכיתה לגבי האפשרויות העומדות בפניכם, ועם הגורם בבית הספר אליו מיועדת ביתך העוסק בלקויות למידה (מורת שילוב, מת"לית וכיו"ב) על מנת לבחון את האפשרויות. בנוסף, חשוב להמשיך ולקיים מעקב נוירולוגי במידה ויש קשיי קשב וריכוז, גם אם הטיפול התרופתי אינו מתאים לביתכם, בין היתר משום שקיימות אפשרויות סיוע אחרות שחשוב להכיר.

שלום דוקטור שמי אופק בן 20 ובעייה היא כזאת מאז מעולם היו לי טיפה חרדות, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות למידה(דיסלציה דיסקלקוליה דיזגרפיה) ובעיות העקריות שלי הם בעיות שניה ועיפות חרונית בקיצור בורכת במוח תקין במיוחד לפני שלוש שנים התחילתי טיפול פסיאטרי כי לנסות לשפר לי את איכות החיים לתת לי קצת איזון ורוגע אני לוקח 300 מ"ג ויפקס ביום ו30 מ"ג של בונסרין בלילה כדי להירדם מה שעוזר לי לישון די מהר אבל לא פותר את בעיית עיפות גם לפני שלוש שניים הייתי במעבדת שינה והם קבעו שכול הנירא יש לי בעיות שינה על רקע נפשי הזמן חלף והמצב הנפשי שלי ממש ישפר באופן די מדהים ואני אפילו יום במון שעות אבל אני עדיין עייף בצורה קיצונית מה שמקשה עלי את בתפקוד ביום יום הפסאטר שלך אותי שוב לנירולוג כי הוא לא לבין למה אם המצב שלי הנפשי משפר ואני יושן יותר חזק יותר אני עדיין עייף הנירולוג החליט לרשום לי כדור פרוויג'יל שתחלתי לקחת לפני שובועים אני לוקח 200 מ"ג חח עכשיו לשאלות קודם יש לי שאלה די קללית שלא ברורה לי מה אבדל בין הנירולגיה ואפסכטריה? מה הגישות שלהם בטיפול בבעיות שינה? מה גישה המועדפת? אולי עדיף לי לזנוח את הטיפול האפסיטרי בבעיות שינה ולקחת כדורי שניה נירולוגים? מה האבדל אם יש בכלל אבדל בין סוגי הכדורים והשפעות שלהם ? ולמה שני התחומים עוסקים בבעיות שינה ? ודבר נוסף הפרוויג'יל הוא עוזר אבל אני עדיין עייף! זה עניין של תהליך? כמו בנוגדי דכאון שצירך זמן כדי לראות שיפור או שזה אמור לעזור ומיד? ואם מייד שאני יוכול לעולת את המינון על דעת עצמי כי אני לא רואה שיפור פשוט תור לנירולוג זה דבר נדיר בצה"ל ודבר אחרון ולא פחות חושב בתקופה אחרונה סמתי לב לתופעה מוזרה אני איבדתי את תחושת הרעב שלי אני לא זוכר מתי אכלתי בפעם האחרונה כי אני רעב אני אוכל כי אני חייב בעייה שאני עוד על עצם אני יוכל לחיות על שני סווצ'ים ביום מה דעתך זאת גם בעייה נירולגית/פסיאטרית או שלשם שנוי המוח שלי בסדר ואני צריך לחפש את מקור הבכייה במקום אחר ? תודה על הכול אפק

אין לי דרך לענות על שאלתך ללא בדיקה