עיכוב התפתחותי: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

לשמוע ולדבר ולעולם לא להתפשר על איכות מכשיר השמיעה

כשמדובר באיכות החיים, לא מתפשרים על פתרון ממוצע ולא בטוח. הצורך האנושי לתקשר איננו זכות יתר, ולכן מומלץ לסובלים מליקויי תקשורת ומבעיות שמיעה לאמץ מכשירי שמיעה איכותי ואמין. איך מתאימים ובוחרים? בכתבה הבאה תקשורת חברתית ובינאישית היא דבר חשוב ובסיסי ביותר. פגם ביכולת תקשורת בסיסית הוא פגם עצום בטיב האינטראקציות החברתיות שאדם חווה במהלך חייו, אלו המעצבות ומכתיבות את המשך פעולותיו. כאשר אדם חווה קשיי או לקויות תקשורת מכל סוג שהוא, הוא עלול להרגיש מוגבל במובנים רבים, שישפיעו עליו בכל מקום. הסיבה לכך היא שלקויות תקשורתיות אלו יכולות להתבטא במגוון תחומים, כגון קשיי דיבור, הקשבה, קריאה, כתיבה, או שימוש יעיל בשפה. הגורמים ללקויות תקשורת  בעיות תקשורתיות יכולות להיגרם ממספר סיבות, ביניהן סיבות קוגניטיביות, פסיכולוגיות, פיזיות והתפתחותיות. לדוגמה, עיכובים התפתחותיים במיומנויות שפה ותקשורת בתחילת החיים עלולים לגרום ללקויות ארוכות טווח ורחבות  היקף בהמשכם. כמו כן, מחלות נוירולוגיות כמו...

סיבות אפשריות ומצבים דומים לעיכוב התפתחותי

עיכוב בהתפתחות הגופנית - תמונת המחשה
עיכוב בהתפתחות הגופנית לכל שלב בהתפתחות אותו מפספס התינוק עלולות להיות השלכות שליליות בעתיד. זה משמח כשתינוק ל...
ללמוד עוד על עיכוב התפתחותי
ממצאים מדאיגים: פי שלוש דיכאון לאחר לידה בקרב יולדות בתקופת הקורונה!-תמונה

ממחקר חדש עולה: הקורונה שילשה את מספר היולדות שסבלו דיכאון...

מאת: ריקי אמה...
25/04/2021
כיצד הקורונה השפיעה על קשיים התפתחותיים בקרב ילדים?-תמונה

מחקרים מהעולם מצאו כי מצבם הנפשי המתוח של הורים בתקופת...

מאת: דניאל קורן -...
01/04/2022
תסמונת שדונים או מלאכים?-תמונה

במשך שמונה שנים הסתובבה רעות 45 עם ההרגשה שיש לילד שלה תומר...

מאת: ריקי אמה...
25/01/2021
הידרוצפלוס (מיימת ראש)-תמונה

הידרוצפלוס (מיוונית: הידרו - מים, צפלוס - ראש) מוגדר כמצב...

מאת: מומחה
30/10/2013

עיכוב התפתחותי: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

היי יש לי ילד בן 3 עם עיכוב שפתי וריגשי הוא לא מדבר והתקשורת שלו קצת נמוכה כן וודע לבקש מה שרוצה מבין אותנו לא ברמה של ילד בן 3 אבל יש הבנה נכנס בתחילת השנה לגן התפתחותי יש נושא שמאוד מפריע לי לפני מספר חודשים הוא הראה ממש התקדמות חיקה תנועות גוף משירים בטלויזיה רצה לשחק עם חבר מהגן מה שבדרך כלל היה לו קשה ממש רצה לתת לו יד התחבק איתו נהנה בחברתו עם אחיניות שלי שגדולות ממנו מאוד אהב לשחק ולהיות בחברתן שהיה רואה ילדים גדולים ממנו היה נהנה להצטרף אליהם היה רואה את הכלב של השכנים ומשחק איתו לאחרונה מזה כחודשיים הוא נסגר לא מעניינים אותו כלבים וחתולים פחות נהנה עם אחיניות שלי וכבר לא מתלהב להצטרף לילדים שגדולים ממנו מה שמטריד אותי שהוא כן עשה שינוי כן נפתח והראה התקדמות ופתאום נסגר ממה יכול להיות הקושי הזה האם זו בעיה רגישית שנובעת מחוסר יכולת לדבר?האם אלו יכולים להיות סימנים לבעיית תקשורת? בגן מספרים שהוא ממלא אחר הוראות ומשתדל לעשות מה שמבקשים אשמח לקבל הכוונה

הי, אני מניחה שהילד עבר אבחון התפתחותי, במידה ולא אפשר וכדאי לערכו דרך מכונים להתפתחות הילד. שם תוכלי לקבל תשובה באשר לחשד לקשיי תקשורת, המצריכים טיפולים ספציפיים וככל שיעשו מוקדם כך התועלת שתופק תהיה רבה יותר והאפשרויות לתיקון ושיפור גדלות. קחו בחשבון שייתכן ומדובר בשלבים התפתחותיים טבעיים. ילדים גדלים, מבינים יותר ובעקבות כך לפעמים נסגרים, חוששים יותר מבעבר. העניין הוא שלא אוכל לאבחן דבר מרחוק.. אני מציעה לכם להתייעץ עם פסיכולוג/ית קליני/התפתחותי או מטפל המתמחה בגיל הרך כדי שתוכלו להרגיע את דאגותיכם. כל טוב וחג שמח, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

שלום, אני גננת בגן טיפולי ולאחד הילדים בגני יש חשד לתסמונת נונן. הילד בן 5 וחצי והגיע אלי עקב עיכוב התפתחותי. 1. מהם התסמינים לתסמונת זו? 2. האם חשוב איבחון מדוייק? מדוע? 3. האם איבחון כזה משפיע בהמשך החיים, בצבא, לימודים אקדמיים וכד'? 4. האם יש משהו שאני כגננת צריכה לדעת? 5. היכן אוכל לקבל חומר על התסמונת הזו? תודה רבה.

קראי באתר www.gdila.co.il

היי, יש לי ילד בן שלוש וחודשיים שמסרב להגמל. הוא בשל פיזיולוגית, הוא יודע להתאפק, לזהות לפני שיש לו פיפי/קקי אבל הוא לא מוכן לעשות מ-2 סיבות- 1. אין לו מוטיבציה פנימית להתבגר- מבחינתו הוא רוצה להמשיך להיות תינוק. 2. הוא נבוך מכל נושא הגמילה- בבית הוא מסכים לעשות רק שאני לידו ואם מישהו אחר נכנס לשירותים הוא צורח ובוכה ממבוכה. לכן שהוא נכנס לשירותים הוא בלחץ שאף אחד לא יפתיע אותו ויכנס . דבר נוסף בגן הוא מסרב בכל תוקף לעושת למרות שהצוות בגן ניסה את כל הדרכים האפשריות - הוא מתאפק (לא בורח לו) עד שאני מגיעה לאסוף אותו. אשמח לסיוע או להכוונה לאן אני צריכה לפנות כדי לקבל עזרה בנושא. תודה

הי לני, גמילה היא שלב התפתחותי, כמו ישיבה, זחילה, הליכה, דיבור וכד', ורוב הילדים נגמלים בין גיל 2-3 (בהנחה שאין להם עיכובים התפתחותיים כלשהם). את מתארת ילד מתוק, שהוא למעשה גמול, אבל משהו בהתפתחות התהליך נראה קצת תקוע, וקשה לו להתקדם באופן טבעי לשלב הבא. למה אני מעריכה שהוא גמול? כי הוא רכש את המיומנות הבסיסית הנדרשת לגמילה שהיא שליטה בסוגרים. את מתארת שהוא יודע לזהות את איתותי הגוף, הוא יודע לזהות כשהוא צריך פיפי או קקי, והוא מתאפק שעות רבות, כלומר הוא שולט לחלוטין בסוגרים ובצרכים שלו. מכיוון שהוא גם גדול בגיל (3.2) אני מצטרפת להבנה שלך שהוא בשל ושצריך לעזור לו להתקדם. בנוסף, אני חושבת שהוא סובל מהמצב, גם אם זה לא ניכר כלפי חוץ, שהרי זה קשה להתאפק מדי יום כל כך הרבה שעות בגן ולהתפנות רק כשהוא מגיע הביתה. אני אשמח ללוות אתכם, לעזור לכם להבין את מקור הקושי, וללמד אתכם כיצד לעודד אותו להתקדם ולהצליח בגמילה. אני חושבת שהוא יכול לעשות את זה בקלות, ושהוא זקוק לתמיכה ולביטחון שלכם בכוחות שלו, שתטעו בו אומץ להצליח. אני מזמינה אותך ליצור איתי קשר ואדריך אתכם כיצד לעשות זאת. בברכה, איילת אפשטיין – מדריכת הורים ויועצת זוגית, יועצת שינה וגמילה. 052-8575311

שלום יש לי ילד חמוד בן 3 , התפתחות תקינה הליכה זחילה, בדיקות הריון כולל מי שפיר תקינים. בגיל שנה וחצי שמתי לב שהילד לא מדבר ועשיתי השוואות עם אחותו שההתפתחות שלה מעל למצופה היא כבר בת 6 .פניתי לטיפת חלב ולהתפתחות הילד במסגרת מכבי השלום בת"א. לרוע מזלי עמדה מולנו רופאה שלילית שטענה שיש לנו בעיה עם הולדת בנים לעולם לא התמקדה בבעיה של הילד ואיך אפשר לעזור. הזלזול כלפינו היה כל כך פוגע וההתייחסות לילד כאל חפץ פגע בי קשות וחוץ מלצאת החוצה ולהבין שסוף העולם הגיע לא נשארו לי המון תקוות. אני בתחום הרפואה כבר 14 שנה אני רנטגנאית במקצועי רואה וראיתי הרבה מקרים קשים וגם סיפורים עם סוף טוב. כאן לא היתה לי שום הרגשה טובה וחבל. בסוף המשכתי בדרכי טיפלתי בילד אצל קלינאי תקשורת ומרפאה בעיסוק במשך שנה. כמובן שראיתי תוצאות.בגן היתה לו סייעת צמודה. והיום הוא נמצא בגני מרחב "לימן" חינוך מיוחד בכיתה של איחור שפתי / עיכוב התפתחותי. מלבד שהוא לא מדבר חוץ ממילים בודדות הוא מראה כל דבר שהוא רוצה, מבקש מוביל אותי אל היעד הרצוי מבין מה אני רוצה ממנו ,יש קשר עין, עונה לשמו חוזר מהגן כל יום עם משהו חדש שנלמד עומד מול הטלויזיה ורוקד לצלילי השירים. אבל התפתחות השפה עדיין נשארה עם מילים בודדות הוא כל כך רוצה לדבר ולא יוצאות לו המילים רק הברות. מאוד היתי רוצה להתייעץ עם רופא התפתחותי שאפשר לדבר איתו ולהבין מה קורה עם הילד ולאן פנינו מועדות , אבל לצערי אינני מכירה. שאלתי היא האם הילד ידבר פעם? אני מבינה שאיחור שפתי נמצא על סקלת האוטיזם? ואם אפשר לקבל איזשהו מכון טוב ורופא שאפשר להתייעץ איתם. אודה לכם מאוד.

ערב טוב, האם מטופל על ידי קלינאית תקשורת גם כעת? מה היא אומרת לכם לגבי תפקודו התקשורתי? הייתי ממליצה בראש ובראשונה לפנות לקלינאית תקשורת טובה. ניתן לקבוע תור לצוות קלינאיות התקשורת במכון שלנו ( מרפאת PDD בראשות ד"ר חגית טולדנו ) להערכה יסודית ובניית תכנית טיפול. בברכה,