עיכוב התפתחותי: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

28 בפברואר 2021: יום המחלות הנדירות

יש מחלות נדירות איתן נולדים, ויש מחלות המתפתחות עם זמן. יש מחלות שמידרדרות. אך אין ספק בדבר אחד,החזית העיקרית של תחום הרפואה הנפגשת לראשונה עם המחלה הנדירה, היא רפואת הילדים - רופאות ורופאי הילדים מתמודדים עם גילוי תסמינים, מציאת הקשרים והחלטות הרות גורל באשר לאבחונים, שיכולים לעשות את ההבדל עבור החולים במחלה נדירה והגעה מוקדם ככל האפשר לטיפול מתאים יום המודעות הבינלאומי למחלות נדירות המצויין היום ה - 28/2, הוא הזדמנות מצויינת לתת זרקור על סוגייה מאד חשובה בנושא זה והיא: האבחון תחום המחלות הנדירות סובל מהיעדר מודעות רפואית. במשך זמן רב, רופאים, חוקרים וקובעי מדיניות לא היו מודעים לקיומן של מחלות נדירות. הרי שטיפול רפואי מתאים, יכול לשפר את איכות החיים של החולים, ולהאריך את תוחלת החיים שלהם. ד"ר אורנה סטרץ חכם, מטבוליסטית וניאונטולוגית, מרכז רפואי סורוקה עוזרת לנו לשפוך אור על הנושא.   חזית ראשונה רופאי הילדים רופאי ילדים נמצאים בחזית בריאות הילדים. הן באם מדובר במחלות קלות, או קשות שמאובחנות ו/או מטופלות בקהילה או במרפאות ומרכזים רפואיים מומחים. רפואת הקהילה,אשר כוללתאת רופאי הילדים פוגשתאת הילדים, הן באופן יזום של הוריהם והן באופן יזום ע"י המרפאה אשר דואגת לזמן את הילדים לפגישה עם רופא לפי תאריכי ושלבי ההתפתחות המקובליםברפואה המודרנית. לא בכדי יש לא מעט...

סיבות אפשריות ומצבים דומים לעיכוב התפתחותי

עיכוב בהתפתחות הגופנית - תמונת המחשה
עיכוב בהתפתחות הגופנית לכל שלב בהתפתחות אותו מפספס התינוק עלולות להיות השלכות שליליות בעתיד. זה משמח כשתינוק ל...
ללמוד עוד על עיכוב התפתחותי
מדברים על אוטיזם-תמונה

לקראת יום המודעות לאוטיזם, המצוין מדי שנה ב-2 לאפריל - כל...

מאת: ד"ר אלה...
02/04/2019
אוטיזם: המשמעות של אבחון מאוחר-תמונה

אבחון לקות התקשורת, או בשמה האחר "אוטיזם", נמצא במגמת עלייה...

מאת: ד"ר אפשטיין...
24/02/2019
28 בפברואר 2021: יום המחלות הנדירות-תמונה

יש מחלות נדירות איתן נולדים, ויש מחלות המתפתחות עם זמן. יש...

מאת: מערכת זאפ...
28/02/2021
הגיל הרך: על שפה ורגישות -תמונה

ילדים מתחת לגיל 3 או ילדים בעלי עיכוב שפתי, מתקשים להביע...

מאת: ד"ר אפשטיין...
26/05/2019
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לעיכוב התפתחותי?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

עיכוב התפתחותי: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

היי יש לי ילד בן 3 עם עיכוב שפתי וריגשי הוא לא מדבר והתקשורת שלו קצת נמוכה כן וודע לבקש מה שרוצה מבין אותנו לא ברמה של ילד בן 3 אבל יש הבנה נכנס בתחילת השנה לגן התפתחותי יש נושא שמאוד מפריע לי לפני מספר חודשים הוא הראה ממש התקדמות חיקה תנועות גוף משירים בטלויזיה רצה לשחק עם חבר מהגן מה שבדרך כלל היה לו קשה ממש רצה לתת לו יד התחבק איתו נהנה בחברתו עם אחיניות שלי שגדולות ממנו מאוד אהב לשחק ולהיות בחברתן שהיה רואה ילדים גדולים ממנו היה נהנה להצטרף אליהם היה רואה את הכלב של השכנים ומשחק איתו לאחרונה מזה כחודשיים הוא נסגר לא מעניינים אותו כלבים וחתולים פחות נהנה עם אחיניות שלי וכבר לא מתלהב להצטרף לילדים שגדולים ממנו מה שמטריד אותי שהוא כן עשה שינוי כן נפתח והראה התקדמות ופתאום נסגר ממה יכול להיות הקושי הזה האם זו בעיה רגישית שנובעת מחוסר יכולת לדבר?האם אלו יכולים להיות סימנים לבעיית תקשורת? בגן מספרים שהוא ממלא אחר הוראות ומשתדל לעשות מה שמבקשים אשמח לקבל הכוונה

הי, אני מניחה שהילד עבר אבחון התפתחותי, במידה ולא אפשר וכדאי לערכו דרך מכונים להתפתחות הילד. שם תוכלי לקבל תשובה באשר לחשד לקשיי תקשורת, המצריכים טיפולים ספציפיים וככל שיעשו מוקדם כך התועלת שתופק תהיה רבה יותר והאפשרויות לתיקון ושיפור גדלות. קחו בחשבון שייתכן ומדובר בשלבים התפתחותיים טבעיים. ילדים גדלים, מבינים יותר ובעקבות כך לפעמים נסגרים, חוששים יותר מבעבר. העניין הוא שלא אוכל לאבחן דבר מרחוק.. אני מציעה לכם להתייעץ עם פסיכולוג/ית קליני/התפתחותי או מטפל המתמחה בגיל הרך כדי שתוכלו להרגיע את דאגותיכם. כל טוב וחג שמח, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

שלום יש לי ילד חמוד בן 3 , התפתחות תקינה הליכה זחילה, בדיקות הריון כולל מי שפיר תקינים. בגיל שנה וחצי שמתי לב שהילד לא מדבר ועשיתי השוואות עם אחותו שההתפתחות שלה מעל למצופה היא כבר בת 6 .פניתי לטיפת חלב ולהתפתחות הילד במסגרת מכבי השלום בת"א. לרוע מזלי עמדה מולנו רופאה שלילית שטענה שיש לנו בעיה עם הולדת בנים לעולם לא התמקדה בבעיה של הילד ואיך אפשר לעזור. הזלזול כלפינו היה כל כך פוגע וההתייחסות לילד כאל חפץ פגע בי קשות וחוץ מלצאת החוצה ולהבין שסוף העולם הגיע לא נשארו לי המון תקוות. אני בתחום הרפואה כבר 14 שנה אני רנטגנאית במקצועי רואה וראיתי הרבה מקרים קשים וגם סיפורים עם סוף טוב. כאן לא היתה לי שום הרגשה טובה וחבל. בסוף המשכתי בדרכי טיפלתי בילד אצל קלינאי תקשורת ומרפאה בעיסוק במשך שנה. כמובן שראיתי תוצאות.בגן היתה לו סייעת צמודה. והיום הוא נמצא בגני מרחב "לימן" חינוך מיוחד בכיתה של איחור שפתי / עיכוב התפתחותי. מלבד שהוא לא מדבר חוץ ממילים בודדות הוא מראה כל דבר שהוא רוצה, מבקש מוביל אותי אל היעד הרצוי מבין מה אני רוצה ממנו ,יש קשר עין, עונה לשמו חוזר מהגן כל יום עם משהו חדש שנלמד עומד מול הטלויזיה ורוקד לצלילי השירים. אבל התפתחות השפה עדיין נשארה עם מילים בודדות הוא כל כך רוצה לדבר ולא יוצאות לו המילים רק הברות. מאוד היתי רוצה להתייעץ עם רופא התפתחותי שאפשר לדבר איתו ולהבין מה קורה עם הילד ולאן פנינו מועדות , אבל לצערי אינני מכירה. שאלתי היא האם הילד ידבר פעם? אני מבינה שאיחור שפתי נמצא על סקלת האוטיזם? ואם אפשר לקבל איזשהו מכון טוב ורופא שאפשר להתייעץ איתם. אודה לכם מאוד.

ערב טוב, האם מטופל על ידי קלינאית תקשורת גם כעת? מה היא אומרת לכם לגבי תפקודו התקשורתי? הייתי ממליצה בראש ובראשונה לפנות לקלינאית תקשורת טובה. ניתן לקבוע תור לצוות קלינאיות התקשורת במכון שלנו ( מרפאת PDD בראשות ד"ר חגית טולדנו ) להערכה יסודית ובניית תכנית טיפול. בברכה,

שלום, אני גננת בגן טיפולי ולאחד הילדים בגני יש חשד לתסמונת נונן. הילד בן 5 וחצי והגיע אלי עקב עיכוב התפתחותי. 1. מהם התסמינים לתסמונת זו? 2. האם חשוב איבחון מדוייק? מדוע? 3. האם איבחון כזה משפיע בהמשך החיים, בצבא, לימודים אקדמיים וכד'? 4. האם יש משהו שאני כגננת צריכה לדעת? 5. היכן אוכל לקבל חומר על התסמונת הזו? תודה רבה.

קראי באתר www.gdila.co.il

שלום וברכה, בני בן שנתיים וחצי עבר פרכוס פוקלי ארוך ללא סיבה ידועה, הפרכוס ערך בבית כ10 דקות אך הילד לא חזר לעצמו גם בהגעתו למיון ושם ניתנו לו תרופות על מנת לעצור את הפרכוס.בהמלצת רופא המיון נתבקשו לעשות בדיקת eeg שאלו תוצאותיה. הבדיקה בוצעה כשבוע לאחר המקרה. טרואנצפלוגרפיה בוצע באמצעות מכשיר דיגיטלי עם 18 ערוצי רישום בערנות ושינה עם גירו הבהובי אור ( STIMULATION PHOTIC) במצב ערנות נרשמה פעילות רקע של 6-5לשנייה, סימטרית, במשך הבדיקה נרשמה פעילו טטא ריטמית גבוהת מתח- שלב II-I שלש שינה. בהמשך נקלטו גלי V וקישורי שינה- שלב III-II - ולעיתים קרובות התחברו ל -K .III שלב -COMPLEX רוב התרשים מכיל פעילות דלטא מפושטת סימטרית- שלב IV. לסיכום: תרשים תקין לגיל הנבדק ;לא נצפתה פעילות אפילפטיפורמית או חולנית מוקדית האם ניתן להסיק שלילד אין אפליפסיה? יש דרך לדעת ממה נבע הפרכוס והאם יחזור?(מחכים בנוסף לתוצאות MRI) אשמח להתיחסותך, תודה רבה

שלום רב ישנם הרבה גורמים היכולים להשפיע על הסיכון להישנות. הגורמים המשמעותייפ ביותר הוא סוג הפרכוס ( מוקדי) גיל ההופעב( גיל צעיר) והאם יש או אין גורם סיכון כגון עיכוב התפתחותי וכו' עצם העובדה כי תרשים ה EEG תקין אין בו כדי להפחית את הסיכון לפרכוס נוסף . בדיקת ה EEG היא בדיקה חשובה אך אינה עומדת בפני עצמה. בברכה ד"ר אלי הימן

שלום וברכה, לאחר שביצענו eeg וגם mri שיצאו תקינים הרופא אמר שאין צורך להתחיל בטיפול אלא אם כן יהיה פרכוס נוסף. לילד היה כמו שציינתי פרכוס פוקלי ארוך מתוך שינה שהסתיים רק כשנתנו לו תרופות במיון.(מידזולם) אני נורא לחוצה המעניין שצריך כביכול לחכות לפרכוס נוסף,מכיוון שקרה בשינה ונדרש טיפול תרופתי על מנת לעצור אני חוששת שלא אשים לב לכך אם חלילה יחזור על עצמו. האם אתה מכיר איזה מכשיר עזר לניטור בלילה שנוכל להיות רגועים ויתריע לנו אם יש איזושהי בעיה בעת פרכוס? חשוב לי לציין שהיה לו דופק מהיר כשפרכס אולי מד דופק יוכל לעזור? אשמח לתשובתך

שלום רב האבחנה של אפילפסיה היא אבחנה קלינית קרי, גם ללא EEG זמין אפשר אבחן אפילפסיה ברקע שברור כי היה פרכוס פוקלי ולאל חום או גורם ברור אחר , אזי , ההתייחסות היא כאל התקף אפילפטי ראשון גם בנוכחות EEG תקין ( דבר טוב ) EEG תקין לא שולל כי מדובר באפילפסיה, וקיים סיכון לא מבוטל לפרכוס נוסף , מעל 50-60% בברכה ד"ר אלי הימן

מהן ההמלצות להמשך? והאם יש מכשיר לניטור בלילה? שוב,הפרכוס נעצר רק על ידי תרופות ואני חוששת שלא יחזור על עצמו מבלי שאשים לב ולא יוכל לקבל טיפול לעצירה.