פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

01/07/2013 | 21:04 | מאת: נטלי

--------------------------שאלה קטנה : ישבני בעוד חודש יהיה בן שלוש הוא רכש את כל השפה כמעט ואפילו גבוהה מילדים אחרים, ואז לפתע משהו גורם לו לגמגום במילה הראשונה כשבוע הילד מגמגם , ואז מפסיק הגמגום והילד כאילו מדבר רגיל אך הוא חוזר לגסטות כמו הצבעה או מוביל אותך אל הפריט אותו הוא רוצה וכל תשובה שלו לשאלה זה לא יודע והוא קורה לדברים שהוא רוצה משהו, ובעצם עושה הכל כאילו איבד את זיכרון אומר המילים שהיה קיים אצלו ושרכש מגיל קטן.. האם כדאי להתעלם לבנתיים? __________________________

לא להתעלם אלה לתת לו יכולת להתבטא ולתקשר, במידה ויגיד שקשה לו, לא ללחוץ עליו ולא להעמידו במדחן בכל פעם שמדבר. קיראי בבקשה באתר תשובותי המפורטות לעניין חוסר שטף בדיבור.. תהייה שקטה שזה קורה בעוצמה זו או אחרת לילדים בגיל זה, התופעה קשורה להתפתחות השפה ויכולת להתארגן והביעה את עצמו המשפטים מחוברים ומורכבים.

01/07/2013 | 17:41 | מאת: חן שפירא

שלום רב, אשמח מאוד לתשובה ועזרה: בני בן חמש, ילד אינטליגנט בעל שפה עשירה ומצוינת. בעית דיבור אחת מאפיינת את הדיבור שלו: במקום האותיות ש ו-צ הוא הוגה ס. שאלתי היא מה ניתן לעשות ובאיזה גיל כדאי לטפל בליקוי זה? תודה רבה, חן.

אם הוא כעת בגן חובה, כדאי כבר לפנות לקלינאי תקשורת ושירשום אותו בתור לטיפול, גם אם ימתין כמה חודשים, זה בסדר גמור. רצוי שיכנס לכתה א' עם היגוי תקין.

30/06/2013 | 17:08 | מאת: מיכאלה

שלום לך, בני הבכור בעל אוצר מילים מכובד לגילו, משתמש ב"רוצה עוד", אמא בואי"... כדור כתום וכו'... אך אינו משתמש כלל בביטוי גוף(אני, אתה) וכלל לא בשייכות(שלי שלך וכו)... האם זה מדאיד?מתי זה אמור להתהוות וכיצד ניתן לשפר את ההבנה של הילד כי הצעצועים הם שלו...וכו וכו.. בברכת תודה, אמא מודאגת לילד ראשון:)

לא, לא מדאיג. תפני אליו באותם כינויי שם... אל תפני אליו בשמו אלה תתגידי אתה, הוא וכו' ננראה שהוא בתחום הנורמה

30/06/2013 | 15:10 | מאת: רינה

הילד בן שנתיים וחצי שמדבר בערך 40 מילים משובשות כמו אטוס -מטוס . אות - מדרגות . אית-מעלית , אוש- טוש . אייטד- אייפד , הופ , אוטו . אבא , אמא , אקו - שוקו , אתי ( גננת ) אפו - ציפור , אפא- פרפר , עוד , אוגה - אוגר , עגה - עוגה . יודע להגיד קוקו לשאלה איך עושה תרנגול ויודע כלב נחש חתול פרה . הוא יודע גם להשלים מילה אבל עדיין לא מצרף מילים האם ילד כזה יכול להיות עם דיספרקסיה ?

לקריאה נוספת והעמקה
04/07/2013 | 21:52 | מאת: חגית בר-זאב

רינה שלום, לא ניתן לקבוע לפי התאור ששלחת את הסיבה לאחור בדיבור. יש לשלול קודם ירידה בשמיעה ואחור בהתפתחות השפה והדיבור שלא קשור לדיספרקסיה. ממליצה לך לגשת לרופא הילדים על מנת להתחיל בתהליך של אבחון קלינאית תקשורת וכן לבקש הפנייה לבדיקת שמיעה. בהצלחה!

30/06/2013 | 15:06 | מאת: רינה

הילד בן שנתיים וחצי שמדבר בערך 40 מילים משובשות כמו אטוס -מטוס . אות - מדרגות . אית-מעלית , אוש- טוש . אייטד- אייפד , הופ , אוטו . אבא , אמא , אקו - שוקו , אתי ( גננת ) אפו - ציפור , אפא- פרפר , עוד , אוגה - אוגר , עגה - עוגה . יודע להגיד קוקו לשאלה איך עושה תרנגול ויודע כלב נחש חתול פרה . הוא יודע גם להשלים מילה אבל עדיין לא מצרף מילים האם ילד כזה יכול להיות עם דיספרקסיה ?

לקריאה נוספת והעמקה

צריך הרבה יותר מידע לפני שמדביקים תווית. מה שחשוב הוא האם התפתחות הדיבור מתקדם וקיים.

30/06/2013 | 21:38 | מאת: רינה

בחודש האחרון אכן הוא התקדם אבל הוא לא אומר מילים שלמות אלא חלקי מילים כמו משתיארתי מקודם הוא משמיט אותיות ומדבר בסופיות וקראתי כי זה מעיד על דיספקרסיה , השאלה שלי היא האם בגיל הזה לא מקובל שילדים ידברו בחלקי מילים ואחרי זה זה יישתנה ?

28/06/2013 | 16:52 | מאת: עופרי

שלום רב, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. בני לא סבל מדלקות או נוזלים באוזניים. עבר בדיקת שמיעה שנמצאה תקינה לחלוטין. רופא א.א.ג. בדק אותו ולא מצא דבר. הילד מדבר רק מילים בודדות, משתדל לפטפט, אך לא מובן .... יש לציין שהוא מתקשר מצויין ומבין היטב כל דבר. מה עלי לעשות ??? האם יש מקום לקחת אותו לקלינאית תקשורת או להמתין ? בקרוב ילך לגן חדש, מנסיונך, האם צפויות לו בעיות ? אשמח לקבל תגובתך בהקדם. נטלי.

לקריאה נוספת והעמקה

בגן יקבל "תיגבור" טבעי. המידה ואינו מוסיף מילים במהלך הקיץ, תפני לקלינאי תקשורת הערכה והדרכה... טיפול לפי שיקול דעת מקצועי.

26/06/2013 | 09:56 | מאת: אמא של מרים

שלום רב, אני אמא למרים,ילדה מקסימה ומתוקה בת שנתיים וושבעה חודשים שלפני חצי שנה אובחנה עם חשד ל pdd ואנחנו במעכב אחרי מצבה כי הינה מתקדמת מאוד יפה. מרים יכולה לשמור על קשר עין, לבקש את רצונותיה או דרך מלים או בהצבעה, מראה כוונות תקשורתיות ברורות אך אנחנו שמים לב כי אין אינטגרציה בין הדברים כך למשל בזמן משחק כשמתקשה לפתוח משחק מסוים היא או תיצור קשר עין בלי לומר דבר או תגיד תפתחי מבלי ליצור קשר עין ולעיתים משתמשת במילים דומים ההולמים את הסיטואציה למשל בדוגמה לעיל היא יכולה להגיד ללחוץ כי צריך ללחוץ על כפתור בשביל לפתוח את המשחק אך גם מבלי ליצור קשר עין. שאלתי היא מה זה אומר הקושי הזה לעשות את האינטגרציה כשכל יכולת קיימת לחוד ומפותחת?ואיך אפשר לעזור לה לעשות את האינטגרציה הזאת? שאלה נוספת או בעצם תסכול נוסף שלנו הינו ביכולת האינטראקציה החברתית שלה - כי אנחנו מתרשמים מיכולת בסיסית קיימת, היא יוזמת קשר ומשחקת באופן הולם גיל עם ילדים שאינה מכירה, למשל שפוגשים בגמבורי או בכל מקום שיוצאים אליו, היא גם יוזמת קשר עם ילדים מוכרים אך עם אופי הדומה לה כלומר אלה הנעימים שאינם תוכפניים ולא חוטפים לה משחקים ואיתם היא באמת מסתדרת! ומה שמתסכל שהיכולת ליצור אינטראקציה חברתית קיימת אז איך זה מסתדר עם האבחנה?! אגב, האינטראקציה שלה עם המבוגרים תקינה.. אשמח להתייחסות וסלעחה על ההתכתבות הארוכה

לקריאה נוספת והעמקה

ה "אסון" של ימינו הוא שהאבחנה של PDD התרחבה עד כדי כך שכל ילד שניראה או מתנהג קצת שונה, מקבל מהר מדי "כותרת". לפי התאור שלך ביתך מתפתחת ומתקדמת בכל ההבטים שהיא צריכה. אם היא אובחנה, למה לא טופלה? בגיל הצעיר יש המון מה לעשות כדי לקדם כל ילד, בטח אחד שאובחן עם קושי ספציפי. לעניות דעתי יש יותר מדי אבחונים ופתאום יש ילדים ש"מחלימים" שלמעשה לא היו בקבוצה הזאת, בכלל. אם בתך במעקב במכון להתפתחות הילד ולא בנו בשבילה תוכנית התערבות, אז מישהו נירדם במשמירה או העלה הצעה שגויה לאבחון. כל טוב, פרידה

26/06/2013 | 09:49 | מאת: דנה

שלום, הבן שלי בן שנתיים ושלושה חודשים. כבר לפני כשנה התברר שיש לו נוזלים באוזניים ללא דלקות. משלוש בדיקות שמיעה שנערכו מאז, והאחרונה לפני שבועיים, התברר שיש לו ליקוי שמיעה של 30-35 דציבל. לי דווקא היה נראה שהוא שומע טוב כשאני מדברת איתו אבל הלכתי לבדוק כיוון שהיה איחור בדיבור.לאחורנה חל שיפור ניכר בדיבור (אולי בעקבות ניקוי שעווה באוזניים), אך עדיין ממש לא ברמה טובה וגם כמעט את כל המילים הוא לא הוגה נכון ואומר חצאי מילים או מעוות אותן. בעיקר יש לו בעיה עם אותיות גרוניות שהוא אינו מסוגל לבטא כלל.בעיקרון רוב הזמן אני היחידה שמבינה אותו.פרט לכך הוא מתפתח טוב ותקשורתי.יש לי מספר שאלות: 1. האם לדעתך בהכרח הליקוי בדיבור זה בגלל הנוזלים באוזניים? איך אני יכולה לדעת אם בכל מקרה יש לו בעיה בלי קשר? פשוט מתלבטת אם לעשות ניתוח כפתורים. מה שמוזר לי -שאם הוא לא שומע טוב ובגלל זה הבעיה, אז איך זה שכשאני מדברת איתו בקול ממש רם פנים מול פנים וחוזרת אחרי מילה מסויימת הוא עדיין לא הוגה אותה נכון? לכן אני חושבת שאולי גם ככה יש לו בעיה בלי קשר לנוזלים.לאחרונה גם יש שיפור ניכר כמו שציינתי - הוא פשוט יותר מדבר מבעבר. 2. מה סוג הטיפול שקלינאית יכולה לתת לו בינתיים? אני שואלת כיוון שהייתי כבר אצל קלינאית כלשהי 3 פגישות והיא בעיקרון משחקת איתו במשחקים ומדגישה מילים לפעמים אך זה לא משהו שונה ממה שאני עושה בבית. אז מה הערך המוסף פה? משהו בטיפול לא כ"כ נראה לי אבל אני לא יודעת ולכן אני שואלת איך בעצם אמורים לעבוד איתו בכלל ובפרט על עיצורים נוספים? 3.מה תדירות הפגישות שצריכה להיות לדעתך בגיל כזה? פעם בשלושה שבועות-חודש זה מספיק או שצריך בתדירות גבוהה יותר? 4. האם הדיבור שלו יכול להשתפר עם עבודה אצל קלינאית ובבית ואז אולי אוכל לוותר על הניתוח? 5. עד כמה קריטי בגיל הזה לחכות ולראות מה קורה בהמשך? כיצד האיחור יכול להשפיע לטווח הרחוק? והאם ניתן "להדביק" את הפער שנוצר? שוב, אני שואלת כי אני רוצה לדעת אם למהר לניתוח. תודה רבה! וסליחה על האורך..

לקריאה נוספת והעמקה

אנסה להשיב לשאלותיך אחד אחד, 1. צודקת כך שמדובר על שני מנגנונים, הם לא נופרדים וקשורים אחד בשני. שמיעה מאפשרת לילד לקבל את כל השפה, את המילים ואת צלילי הביבה ולפתח במוח שלו מאגר של מילים ומושגים שאחר כך, באים לביטוי דרך השפה והדיברו. הדיבור מתפתח מאז הלידה, דרך הבכי ואחר כך הקולות הספונטניים שמקבלים משמעות ותמיכ מהסביבה. לילד יש באופן יסודי מסוגלות לפיתוח שפה דבורה, כחלק מהיותו בן אנוש. עכשיו לקשר בניהם, ככל שיש ירידה בשמיעה הנשמע מתעוות ואינו ברור, לא רק ששמועה חלק, יש עוות במה שהוא שומע כי השמיעה נפגעת בכל מיני תדירויות, כך שהמספר של 35 הינו ממוצע בסביבה של קולות הדיבור. כדי לפתח שפה ודיבור רצוי שכול המנגנונים יפעלו בתאום. כדי לתח דיבור הילד צריך לשמוע, לחקות ולהפריד כל הגהג והגה, מלאכה מאד מורכבת אשר מתפתחת עד גיל בית הספר ומסייע ברכישת הקריאה. 2- טיפול של קלינאי תקשורת מתחיל ביצירת קשר עם הילד והבנה לקשייו, הטיפול נעשה באמצעות משחקים בגיל הצעיר, לכל פעולה שהקלינאי מבצע יש כוונה וסיבה, והתחלה לבנות יחסי אמון עם המטפל הצעיר ואחר כך לעודד חיקוי ורצון להצליח במסימות המגוונות. 3- טיפול חייב להיות לפחות פעם בשבוע ואם מדובר על פעם בשלושה או ארבע שבועות איננו טיפול, אלה מעקב או הדרכה. התדירות צריכה להיות בהתאם לצרכי הילד, החבל מאד שלעתים החלטה על תדירות הטיפול מוכתב על ידי האדמיניסטרציה (תשלום ע"י קופת חולים). 4. לגבי הניתוח עליך להתייעץ עם הרופא המנתח, יש עוד כמה מדדים כמו קשיי נשימה (האם נוחר או מתאמץ לנשום) האם עולה במשקל ובריאה בד"כ ) ועוד. 5. לא קריטי אם מצבו הבריאותי לא נפגע. ניתוח הכפתורים כולו פעולה כירורגית קטנה המיועדת לתת לנוזלים לצאת וללחץ האוזן להתאזן. לגבי הפערים והמשמעות כעת מוקדם לקבוע. הוא עדיין צעיר אבל חשוב לא לתת לפער להפתח יותר מדי. וסליחה על התשובה הארוכה.

27/06/2013 | 14:19 | מאת: דנה

ראשית, תודה רבה על התשובה המפורטת, מעריכה זאת מאוד.. שתי שאלות להבין שאני לא טועה- 1.אין פגיעה במצבו הבריאותי כלל וגם אין לו דלקות באוזניים. אז בעיקרון כמה זמן בערך כדאי לי לחכות ולראות האם השפה מתפתחת לפני שזה כן יהיה קריטי ואצטרך לנתח? 2. האם לגילו ומצבו את ממליצה לפחות פעם בשבוע, במידה ואלך לקלינאית באופן פרטי?

25/06/2013 | 07:50 | מאת: קרן

שלום רב, בתי בת 6 חודשים ושבוע. תקשורתית מאוד, מחייכת, מגיבה לסביבה וכו'. היא עדיין לא משמיעה עיצורים, רק סוגים שונים של קולות. אמרה כמה פעמים אקראית את המילים "אבא", "כן", "אמא"(עם קמץ). חוץ מזה אין שום עיצור. מה דעתך?

דעתי? יש לך ילדה נחמדה ומגיע לך מזל טוב, בטח זו ילדך הראשון.... עוד תלמדי שהיא בסדר גמור.

19/06/2013 | 21:01 | מאת: הילה

הי, אני רוצה לדעת איך מתייחסים לסטודנטים שסיימו תואר ראשון בהפרעות בתקשורת במכללות בניגוד לכאלה שסיימו באוניברסיטאות. אני יודעת שבהרבה מקצועות המכללות נחשבות פחות במידה ניכרת, ואמרו לי שבמקצוע הספציפי הזה פחות חשוב מאיפה הגעת. תודה רבה!

ההכרה כקלינאי תקשורת נתנת על פי חוק מקצועות הבריאות, מידי משרד הבריאות לאחר שהמועמד עמד בדריושת החוק: לימודיפ אקדמיים במקצוע קלינאות תקשורת, עמידה בבחינה ולימודים מעשיים במסגרת ההכשרה האקדמית. אין הבדל בתעסוקה בין מכללות או אוניברסיטאות, בכל מקום הלימוידם ברמה גבוהה! יש מחסור רב של קלינאים בשטח ולכן, לא משנה היכן למד הקלינאי כל זמן שיש לו הכרה במעמד של משרד הבריאות.

16/06/2013 | 09:39 | מאת: עדי

שלום רב הבן שלי בגיל 10 מגמגם בערך מגיל 5 , אנחנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת קרוב לשנה , הוא השתפר מבחינת אוצר מילים ואין לו בלוקים ומצמוצים בזמן הדיבור אבל צורת הדיבור השתנתה הוא חוזר על כל מילה כמה פעמים לדוגמא אאאאא אמא אאאאאאני רררררוצה מים וזה מקשה עליי מאוד, הקלינאית אומרת שצריך לדבר לאט אבל קשה ליישם את זה עם חברים וכו מה לעשות?

16/06/2013 | 09:43 | מאת: חגית בר-זאב

עדי שלום, כדאי להתייעץ עם הקלינאית המטפלת בנוגע ליישום. אחת הדרכים היא להזמין חבר או את אחד האחים לטיפול כשלב ראשוני בהכללה. בהצלחה!

15/06/2013 | 20:54 | מאת: אמא מודאגת

בני בגן חובה, לאחרונה שמתי לב שהוא הוגה ס' במקום צ'. לדוגמא: קצף נשמע כמו כסף, בוץ נשמע כמו בוס וגם צלחת נשמעת סלחת. האם יש צורך בפנייה לקלינאית או שאוכל לתרגל עימו משהו בבית? ( הוצאת לשון, לשון נמוכה, נשיפת אויר דרך השיניים וכד'). תודה

מה שכתב בסוגריים אמור להתייחס לקושי בהיגוי? מלמדים להגאות ולבצע מילים על ידי מילים ולא אחרת! תפני לקלינאי תקשורת כבר לפני כניסתו לבית ספר, זהו טיפול קצר וקל ביותר, בידיים מיומנות.

12/06/2013 | 10:45 | מאת: ליאור

ביתי בת 3 וחצי, לא יודעת להגות את האות ר ומחליפה אותה עם האות ל' לדוגמא פרפר - פלפל שחר- שחל. למי עליי לפנות ומתי ?

לקריאה נוספת והעמקה
12/06/2013 | 11:22 | מאת: חגית בר-זאב

ליאור שלום, האות ר' יכולה להרכש באופן טבעי עד גיל 4 בערך ולאחר גיל 4 כדאי לפנות לטיפול קלינאית תקשורת. בגלל שתהליך הקבלה לטיפול אורך בדרך כלל זמן ומצריך גם אבחון לפני הטיפול אני ממליצה לך לגשת כבר עכשיו לרופא/ת הילדים ולבקש הפנייה לקלינאית תקשורת. במקביל יש לבצע בדיקת שמיעה. בהצלחה!

12/06/2013 | 08:09 | מאת: קרן

בני בן 5.5, משבש הטיות של עבר ועתיד, ("ואם הלכנו לסבתא?" במקום "ואם נלך לסבתא?") האם זה נורמלי בגיל הזה? האם זה ניתן לטיפול?

בגיל זה כבר מזמן היה צריך להשתמש נכון בזמנים בתוך משפט, רצוי שיבדק אצל קלינאי תקשורת כי אולי יש עוד כמה דברים שאתם לא שמתם לב. בגיל זה עדיין על חשבון קופת חולים בביטוח הבריאות הכללי

14/06/2013 | 21:55 | מאת: קרן

האמת היא שבעבר לא היתה בעיה כזו. זה משהו שהתחיל בחודשים האחרונים (היינו לפני שנה וחצי באבחון של קלינאית תקשורת והיא לא שמה לב לבעיה הזו). האם מוכרת התופעה שזה מתחיל פתאום? אגב - יש לו ADHD וכנראה שהוא גם PDD בתפקוד גבוה.

09/06/2013 | 15:09 | מאת: עינת

תמיד אמרו לי שכל הברה/מילה קבועה שתינוק אומר על חפץ מסוים היא מילה. היום אמרה לי רופאת הילדים שחשוב שגם אחרים יבינו את המילה ולא רק ההורים, וברור שאם הילד אומר "ניה" רק אנחנו מבינים שמדובר בעגבניה (או "אוח" לרוח, או מקרים יותר בולטים כמו "ב" לבייביביס או "פ" לפיל). האם צריך לספור רק את המילים שגם אחרים מבינים ולא רק ההורים?

א הידלדה מתקשרת ומשמיע מילים וקולות בכוונה תקשורתית, מה זה משנה הספירה של מספר מילים?????? האם את עושה מחקר בעניין זה? בודאי שמילה או חלק ממלה שהילד אומר בכוונ ה לתקשר, נחשב למילה. אתם מבינים, מצוין! האחרים יבינו כשהמילה תהייה יותר דומה מקור שלה. רכישת דיבור ושפה הינם תהליכים מורכבים ואיטיים. תהני ממנה ואל תתני לרופא לבלבל אותך, כל קול שהילדה משמיעה בכוונה לתקשר נחשב למילה!

הי, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. ילד שני. שפתו מורכבת מבערך 50 מילים. עדין לא מחבר שתי מילים. מילותיו כוללות עיצור אחד או שניים מהמילה המקורית, וכך הוא מתקשר. "בל"- זה יובל המבולבל, "ננה" היא בננה, "דו" זה גדול, "סי" זה סיר, "עודה" זה עוד, וכן הלאה. ישנן מילים שבהן אין קשר בין המילה להגייתה "נו" זה לא, "אה" זה כן. לאחיו קורא "איה" למרות ששמו יהלי. יש לי הרגשה ששומע מצוין למרות שלא נבדק עדין. גם את שמו הוא הוגה לא נכון, ולמעשה חוץ מ"אבא" ו"אור" משבש את כל שאר המילים. אמא, למשל זו "אמה". חוצמיזה מוסיף כל הזמן עוד ועוד מילים, אך כולן משובשות. מעבר לזה תקשורתו הבלתי מילולית טובה: כשיש מילים שהוא לא יודע לומר, הוא מצביע, מראה, מביא אותנו לאן שרוצה. קולט בדיחות ומצבים מצחיקים או כעס. ההתנהלות איתו היא כזו שבבית אנחנו מבינים אותו לגמרי, ואולי בגלל זה אין לו תמריץ להתאמץ יותר? נמצא בפעוטון במחיצת 3 ילדים נוספים, וגם שם מבינים אותו, אך בספטמבר יתחיל ללכת לגן גדול יותר. מה עושים? האם לפנות בגיל הזה לקלינאית תקשורת? בדיקת שמיעה? תודה רבה, דניאלה

הי, רק להוסיף שניתן לנהל איתו שיחה (עונה לכל שאלה במילה, אך אפשר להמשיך לשאול שאלות המשך והוא עונה. ובנוסף- מבין הכל, ממלא הוראות האם מדאיג? תודה

05/06/2013 | 22:40 | מאת: דנה

שלום, יש לי ילדה בת 3 ועשרה חודשים, לפי דעתי יש לה בעיה בארגון המלל במשפט ורציתי לדעת האם מדובר בתופעה שכיחה בגיל זה ואם לא, כיצד ניתן לפתור זאת. 1.כשבתי רוצה לאמר משפטי דרישה כגון , אני רוצה מים, או לאן הולכים או מי בא לקחת אותי היום, היא מבטאת את המשפטים בקלות. אך כשהיא רוצה לספר סיפור שהתרחש בגן או סיפור בכלל שהיא ממציאה , המשפטים אינם מובנים, רצף המילים משתבש ולר ברור, ולעיתים היא משתמשת במילים שאינן קיימות. 2. לעיתים היא מבטאת פעלים לא נכון, במקום לאמר אמא שתיתי מים,אז היא אומרת אמא שתתי מים (כלומר במקום להגות חיריק בפועל היא משתמשת בקמץ בפועל) האם אני צריכה לפנות לקלינאית תקשורת? כיצד ניתן לפתור בעיה זו?

כן, רצוי שתפני. רק כדי להוציא מהדרך בקשי מהרופא להפנותה לבדיקת שמיעה, קרוב לודאי הכל בסדר אבל זה שלב באבחון. בנתיים תעזרי לה לארגן את מה שהיא רוצה לאומר, תקשיבי לה עד הסוף וחיזרי על המשפט באופן מסודר, כך היא תוכל לשמוע את מה שהתכוונה לאומר בצורה נכונה. תפני בהקדם!

02/06/2013 | 23:42 | מאת: חלי

תוכלי לומר לי התכונות והכישורים הנדרשים לקלינאית תקשורת? בנוסף,גם אותי מעניין כל הנושא של מחקר ורפואה ועם זה,לא בדיוק מתחשק לי להשקיע בזה כ"כ הרבה זמן,יש בזה פן רפואי? ושאלה אחרונה ,יש משכורת ממוצעת או שקשה להתפרנס מזה? תודה!

תכונות?: סבלנות, רצון להרגיש אמפטיה ואחר, יכולתת הקשבה אין סופית, תשומת לב לפרטים וזכרון מעולה. רצון להמשיך ללמוד כל החיים ולא לעצור. יכולת מנהיגות והדרכה, דיבור ברור והיגוי מושלם, קול נעים ויכולת למידה כולל אנליזה וסינטזה ברמה מופשטת, קצת הבנה במדעים לא תזיק! לגבי המשכורת, כולנו מתפרנסים... תלוי במקום העבודה, בנסיון ובתחום העיסוק.

30/05/2013 | 21:37 | מאת: בן

שלום אני בן 19 בצבא,ורק שהתגייסתי גיליתי שיש לי בעיות באותיות צ,ז,ס(ס במיוחד) ואנשים לא יכולים לקחת אותי ברצינות בגלל זה,וכך הדבר גורם לי להמון אי נוחות ואני הולך ומתחיל לדבר פחות החברים שלי וההורים שלי לא אמרו לי את זה עד עכשיו כי זה היה זניח בשבילם,ואני לא ידעתי,הדבר היחידי שידעתי שאם אני קורא מהר אז מתבלבלות לי המילים ואני ממש ממלמל האם אפשר לתקן את זה? האם אפשר לתרגל את זה לבד? אם כן אז אשמח להסבר (אין לי הרבה זמן פנוי אני בצבא) אני משמ רוצה לתקן את זה זה מפריע לי ואף אחד לא יכול לקחת אותי ברצינות בגלל זה

הצעתי שתפנה לקינאי תקשורת לקבלת הדרכה להיגוי השורקות, לאחר הדרכה קצרה תידע כמה ואם בכלל אתה צריך טיפול מובנה או הדרכה מספיקה, ואתה תעשה את העבודה לעצמך. ללא הדרכה של כמה פעמים לא תצליח ללבדך, עובדה שעד היום לא עשיתה זאת. לגבי המשפחה והחברים שלא אמרו כלום, זה בדיוק העניין של הצבא שמפגישה אותך עם עולם רחב יותר. בהצלחה

28/05/2013 | 14:06 | מאת: דניאל

שלום, רציתי לדעת האם יכול להיות מצב שילד יפגין אוצר מילים עשיר והתנסחות טובה בעל פה אך יתקשה בשינון של מילים או לעיתים יגיד מילים בצורה מוזרה. האם באמת עליי לפנות להערכה אצל קלינאית תקשורת? תודה מראש

מה זאת אומרת "באמת", האם יש בשקר? כניראה המליצו לך לפנות לאבחון ואת לא חושבת שצריך? תתיעצי עם מחנכת של הילד ובמיקרה הכי גרוע, תפני להערכה וקבלי אבחון מקלינאי תקשורת בעלת נסיון. אחר כך תידעי לבטח אם יש צורך או לא! ככה נעשים חכמים, לומדים מהנסיון

28/05/2013 | 09:32 | מאת: מיכל

שלום רב האם ילד הסובל מסיפרקסיה שפתית קשה ודיספרקסיה מוטורית כאשר הוא בעל יכולת שכלית מעל לממוצע זכאי לסייעת בחינוך הרגיל?

לקריאה נוספת והעמקה

למיטב הבנתי, לא.

28/05/2013 | 00:10 | מאת: שולי

שלום, אני בת 31 ויש לי שלושה ילדים קטנים. אני יודעת שהלימודים חמישה ימים בשבוע שמונה עד ארבע. עד כמה הם אינטנסיביים ועד כמה לדעתך יהיה לי קשה לשלב את זה עם הילדים? דבר נוסף, האם ידוע לך על מסלול קצר יותר מבחינת שעות ביום? בברכה

תפני לתוכניות הכשרה וקבלי מהם את התשובות. בהצלחה

27/05/2013 | 14:47 | מאת: אמא ל 2

תודה רבה על תשובתך המפורטת. את למעשה הראשונה שהצליחה להגדיר את מה שאני מנסה לבטא בקול כבר הרבה זמן. יש לי אינטואציה חזקה מאוד שהילד אכן שומע אבל איכות השמיעה שלו לקוייה. מה שהכי בולט אצלו כמו שציינתי זה כששומע מוזיקה, שירים. לדעתי הוא שומע את זה כמלל ארוך ומבולבל ביחד עם המנגינה לדעתי הוא שומע סלט. כך גם כאשר מדברים איתו הוא שומע אבל לא מדוייק. הוא ילד שיכול מאוד להטעות היות שמבחינה התנהגותית הוא מקסים וקשוב, וחבר טוב ואינטלגנט נורא בעל תחומי עניין נרחבים. הוא מצליח "להסתיר" איזה קושי שכנראה למד לפצות ולהטעות. אך אני חוששת שכשיגיע לבית הספר יפתח פער בעקבות הקושי, וכמובן שיכול לפגוע בתחושת המסוגלות שלו. האם אין בכל זאת דרך לבדוק זאת כבר עכשיו כשהוא בן חמש. אין דרך שאני יכולה לעזור לו? חשוב לי לציין שאני ממש לא אמא היסטרית, זה באמת נובע מכך שאני כבר כמה שנים מסתובבת עם בטן לא רגועה בגלל נושא זה.

לקריאה נוספת והעמקה

יש מערך אבחוני מצויין בתל השומר, במכון שמיעה. תנסי אם לא לאתר את דר' חנה פוטר, בתל השומר וגם במכללה בקירת אונו. היא מומחית בנושא. בהצלחה

27/05/2013 | 11:20 | מאת: שני

שלום, ביתי בת שנתיים וארבעה חודשיים..ילדה מאוד מפותחת לגילה יודעת הכל אפילו יותר מהגיל שלה..מדברת הכל אבל יש לה בעיה בהגייה של המילים.לדוגמא:נגיד היא אומרת אכלתי-אכלתו,שמתי-שמתו,סיימתי-סיימתו,התקלחתי-התקלחתו,וכו'...אני מתקנת אותה ואז היא אומרת תמילה הנכונה..אבל שהיא מדברת שוב פעם אז זה חוזר על עצמו שוב.רציתי לדעת מה לעשות..יש פתרון לזה?תודה מראש

אין מה לעשות ובודאי, לא לתקן אותה! דברי אליה ננכון, אל תחזרי אל מה הנאמר לא נכון... תני לה להתפתח, תקשיבי לדבריה וזהו! ההתפתחות והזמן, הבשלות והיכולת יתנו לה את הכלים לתיקן עצמי. תפקידך לחנכה ולהנות ביחד!

24/05/2013 | 19:03 | מאת: דודה של

פרידה שלום, אחייני בן ה-3 ו-8חודשים, עדיין לא הוגה את האות ב' ללא דגש. כלומר הוא אומר צהוב- tsaob, רובה-robe ועוד. לאחרונה הוא התחיל לעיתים להגות הגה זה נכון. עד איזה גיל, אם הגה זה טרם נרכש, מומלץ ללכת לאבחון? בתודה מראש.

הוא בתהליך ואין מקום להתערבות. עד הכניסה לבית הספר ההיגוי יהיה תקין.

23/05/2013 | 20:03 | מאת: שיר

יש לי ילד בן 5 עוד מעט.כשהוא רוצה לבטא מילה עם האות ש' יוצא לו האות ס'.לדוגמא,שהוא רוצה להגיד שלום יוצא לו סלום וכדומה.כשאנחנו מתקנים אותו והוא חושב על האות ועל המילה אז יוצא לו טוב אבל שהוא מדבר ברצף זה חוזר לקדמותו. שאלותי הם: האם להמשיך ולתקן אותו או שעם הזמן זה יעבור לבד או שאולי עזרה מקצועית תעזור פה? תודה ומצפה לתשובה

אם את מתקנת לו, והוא חוזר נכון על ההגה, אז סימן שהוא עדיין צעיר מדי כדי לבצע אבחנה של הצליל ומיקומו, מה שמתאים בהחלט לילד בגילו. אל תתקני לו ואל תעירי לו, תני לו להבשיל והוא יעשה את העבודה לבדו. חשוב שתדברו איתו נכון. אם כמה חודשים לפני כניסתו לכתה א' עדיין לא רכש את ההגה /ש/, זה יהיה הזמן לפנות לקלינאי תקשרת, בתנאי שיש לו שיניים (אם יפלו עד אז, כדאי להמתין לבקיעת השיניים החדשות.)

22/05/2013 | 16:59 | מאת: אמא ל 2

שלום, בני בחודש הבא יהיה בן חמש בדיוק. הוא ילד מאוד תקשורתי בעל תחומי עניין מפותחים, מבחינה קוגנטיבית מתפתח כמצופה ואף מעל למצופה מבני גילו וכן מבחינה מטורוית. יש לו מעט חולשה בחגורת הכתפיים אך לא בצורה חמורה ולא משהו שמפריע להתנהלות הגופנית שלו. כשהיה צעיר עבר בדיקת שמיעה שלא הייתה אמינה מפאת גילו הצעיר, בחודש פברואר עבר בדיקה נוספת , הפעם היה שיתוף פעולה מלא. באוזן ימין - 15 אוזן שמאל 25-30. הוא מדבר היטב ושוטף ואף עבר אבחון של קלינאית שלא זיהתה שום קושי מלבד הגיית ת כ - "סססס" . היינו אצל רופא א.א.גרון בעקבות תוצאת בדיקת שמיעה שטענה שיש לו מעט נוזלים באוזן שמאל ונתנה לו סירופ ליבוש, חזרנו אלייה אחרי חודש ואמרה שהכל תקין. אני עדיין מוטרדת היות ובתחושה שלי עדיין משהו לא תקין, קשה לי להצביע איפה אני אנסה- 1. הוא מאוד מאוד לא אוהב לשמוע מוזיקה, זה מפריע לו ולטענתו מרדים אותו. באותה נשימה הוא גם לא יודע לשיר שירים, כמעט ולא שר, ולא יודע לשיר. השיעורי מוזיקה בגן מאוד לא נעימים לו, כשהלך להצגה מוזיקלית נרדם, כששומע שיר בטלויזיה מבקש להעביר ערוץ וכו'. האם יש לך הסבר לתופעה הזו? 2. הוא מדבר ברצף אך לדעתי יש לו קושי בפירוק מילה להברות בגלל שלא שומע, לא מצליח להבחין בצלילים במילה. למשל - שרנו בגינה את השיר אוניה (בשביל אחותו הקטנה), את ההברה האחרונה לא אמרתי רק אוני והוא השלים "אה" למרות שתיקנתי מספר פעמים היה לו קשה להבין שזה "יה". מהתיאורים הנ"ל האם ייתכן שיש בעית שמיעה למרות שהרופאה אמרה שהנוזלים יתייבשו והכל תקין. מה דעתך ומה לעשות? תודה מראש וסלייחה על האורך

לקריאה נוספת והעמקה

יש בדיקות נוספות הקשורות לאיכות השמיעה ולא על עצם השמיעה. הם יכולות לעורר שאלה הקשר לתפקוד כמו אבחנה שמיעתית, קושי בזהוי בין דמות (הקול) לרקע (רעש הסביבה או המנגינה של שירה) את הבדיקות מבצעים בעקר לגבי ילידם עם ליקויי למידה שמתקשים ברכישת הקריאה, מכוון שבנך עדיין צעיר, הוא לא חייב להצליח במסימות אלו, ואין מספיק מידע לגבי התפקוד בגיל צעיר. בשנה הבאה יהיה בגן חובה ואז יהיה עליו להשלים מטלות של פירוק והרכבה להברות וכו' תהייה בקשר עם הגננת והיא ודאי תדעה לזהות קשיים ספציפיים,לפי תפקודו בהשוואה לבני גילו. לגבי השמיעה, התוצאות שהתקבלו יכולים לציין שמיעה תקינה, את דווחת על תוצאות של בדיקה ל"צליל טהור" בזהוי של עוצמה מינימלית (סף שמיעה), ילדים נוטים להמתין לעוצמה נוחה כדי להגיב ולציין ששמעו. חשובה ההלימה בין התשובה לצלילים ותשובה למילים, בדף הבדיקה יהיה רשום SRT, לכל אוזן בנפרד. בכל מיקרה, לפי מה שכתבת בנך בתחום הנורמה ומעט נוזלים שכיחים בגיל זה, אם הוא מתפקד ככל הילדים, את יכולה לתת לו להתפתח ולהניח לו להתקדם באופן טבעי. כעת לא ניראה שיש צורך בהתערבות או בדיקה כל שהיא. סליחה על התשובה בארוכה! בהצלחה

16/05/2013 | 17:04 | מאת: אמא של

הי בני בן שנה וחצי אומר את המילים הבאות: אבא, פיל ("פה"), פרפר ("פפה"), פרה ("פ-אה"), כדור ("אדה"), במבה, את זה, כלב ("אה-אה"), אוכל ("אמ-אמ"), סבתא ("טטה"), אוטו ("טה"), עוד פעם ("עופם"), אור ("או"), טלוויזיה ("טזה"), עוד, בובה ("בה"). מכיר גם קולות של חיות אם כי לא ממש עושה אותן מדויק. יודע להצביע על תמונות בסיפורים שמכיר ולמלא הוראות פשוטות (תביא כדור, לך לאבא, תרים מהרצפה), וכן לעשות תנועות של שירים (לשבת-לקום, ידיים למעלה וכו'). מכיר כ-5 איברי גוף. האם זה מספיק לגילו מבחינה תקשורתית?

לקריאה נוספת והעמקה

תלוי האם הוא מתקדם, אז הכל בסדר

16/05/2013 | 16:54 | מאת: אמא מודאגת

שלום לך, בני בן שנה ושמונה חודשים. עבר איבחון לאחרונה ,שם נמצא כי הוא באיחור התפתחותי.לאחרונה(בחודשיים וחצי שלושה האחרונים) החל לשיים את המציאות אך הוא חוזר ממש ממש אחרי כל מילה שנאמרת לו,לעיתים אף מילים שנאמרות לידו אך אינן קשורות אליו כלל. אני מפחדת שמתפתחת אקולליה.. מתי ניתן לאבחן אקולליה.ומתי זה סביר וחלק מתהליך רכישת השפה. בברכת כל טוב ותודה תמרה

לקריאה נוספת והעמקה

אם הילד נבדק במכון להתפתחות הילד ופרט לאיחור קל של כמה חודשים התפתחות התקשורת והחברתית תקינות, אז כניראה שהאקולליה הינה חלק מהפתחות ורכישת השפה, כמו אצל הרבה ילדים. אם את מודאגת כדאי לפנות לקלינאי תקשורת להתרשמות ראשונית של תפקוד האקולליה ומקומה ברכישת השפה שלו, או האם זה חלק מתסמונת הקשורה למיומנויות התקשורת הכללית, הבנת השפה וכו'. בהצלחה

12/05/2013 | 12:24 | מאת: ליאת

שלום, האם אפשר לשאול שאלה לגבי לימודי הפרעות תקשורת? אם כן, אשמח לתשובה. אני בת 36, בעלת תואר ראשון בהיסטוריה וחושבת לאחרונה על מקצוע קלינאית תקשורת. הייתי עם בני הקטן בטיפול אצל קלינאית תקשורת והאמת שהתחום שנוגע לילדים לא מדבר אלי כי צריך לשחק עם הילד ואולי קצת "להתיילד" עם הקול (לפחות מהניסיון שלי עם בני הצעיר מול הקלינאית) וזה לא מדבר אלי. חשבתי על תחום עבודה עם מבוגרים אך האם נראה לך שאני בכלל בתחום הנכון אם לשחק או לעשות קולות קצת ילדותיים לא מדבר אלי? אני כן בעלת סבלנות, אוהבת לעזור לאנשים, מעוניינת במקצוע רציני ויציב. בנוסף, האם אני כבר לא מבוגרת מדי בשביל ללמוד את התואר הזה? ושאלה אחרונה, אני טיפוס יותר מדי סטרילי ואסתטי, אני נגעלת בקלות, לא היה מתאים לי לעבוד למשל בסיעוד. האם בעבודה כקלינאית תקשורת עם מבוגרים אתקל באנשים, בשל פגיעה פיזית נניח, אשר למשל מריירים או משהו דומה? תודה וסליחה מראש...

לקריאה נוספת והעמקה

במקצוע שלנ פוגשים כל מיני, ילדים ומבוגרים עםפגיעה מוטורית המותירה אותם מריירים, פוטים ולעתים אף נושמים מפתח בצוואר. יש עבודה יותר בטרילית אולי בתחום ליקויי למידה ושפה. אם יש לך חברות שהן קלינאי תקשורת כדאי להתייעץ איתם ןאפילו, אם ירשו זאת, תבקרי במרכזים בהם ניתן טיפול, ותיראי את האוכלוסיה. אם את עד כדי כך לא מסוגלת להתמודד עם תופעות פיזיות קשות, תעבדי במשרד או בבנק, שם אנשים לרוב בריאים. מבחינת הגיל, יש מחסור רב בקלינאים ואולי הבגרות שלך תוסיף לתכנים הנלמדים כדי שתצליחי

12/05/2013 | 21:02 | מאת: ליאת

09/05/2013 | 07:33 | מאת: רוחמה

שלום לבני בן 7 אובחנה בעית שליפה (וכן אוצר מילים דל וקשיים בארגון שפה) רציתי לדעת עד כמה יהיה נכון לטפל אצל קלינאית ששפת האם שלה אינה מעברית.. מדברת במבטא זר ופה ושם זקוקה לעזרה בתרגום מילים וביטויים לעברית..

גם אני לא דוברת עברית כשפת אם, ועדיין מטפלת מצויין בילדים, כך שאם המבטא איננו כבד ואם בנך יצר קשר טוב עם המטפלת, אז לא צריכה להיות בעיה. חשוב שאת, כאם, תקבלי הדרכה באפן רציף כדי להמשיך את העבודה איתו בבית. יש הרבה מה לעשות בגיל הזה ואין סיכוי רב שמפגש של פעם- פעמיים בשבוע עם הקלינאי תגרום לשינוי במבטא או בסגנון הדיבור. מדינת ישראל הינה ארץ קולטת עליה ויש אנשים עם מבטאים שונים ומגוונים, בהצלחה

שלום, בני בן כמעט שנתיים וחצי, עבר ניתוח להסרת אדנואידים והקטנת שקדים בגיל שנה, עתה אנו צפויים לעבור בקרוב ניתוח נוסף,להסרת אדנואידים ושקדים ככל הנראה גם עם כפתורים, בדיקת השמיעה שנעשתה לו נראתה ירידה בשמיעה של 25,30. הוא אומר כמעט הכל אבל רק הברה סופית כלומר גבינה=נה, אמבטיה= יה,אבל הוא עושה בפנטומימה הכל כך שמאוד פשוט להבין בדיוק מה הוא רוצה-לפחות לי פשוט.יש מילים שהוא אומר מלא כמו אבא, נענע, אבל הן אחדות. מה עליי לעשות האם יש לפנות לטיפול לפני הניתוח, האם להמתין לאחריו? האם זה ייפתר ולא יהיו לו בעיות בדיבור בעתיד? אני די חוששת ואשמח לתשובתכם ועצתכם. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי מאד שתפני לטיפול של קלינאי תקשרות כדי שיכירו ויעקבו אחר התקדמותו, ובמיוחד שיתחיל טיפול אחרי הניתוח. מכוון שהתורים ארוכים כדאי בהחלט שתפני וגם אם תמתיני חודשיים שלושה להתחלת הטיפול, זה יהיה בסדר. מעניין האם הוא מחבר שניים שלושה חלקי מילים למשפט? אם ניתן כבר להתחיל, תתחילי. בהצלחה

תודה על תשובתך. אכן הוא מחבר שלושה מילים במשפט, לדוגמא היום אמר לי (א)מא אין אבא.(א)ני פתח אור וכו'. האם זה מעיד על משהו? האם יכול להיות שלאחר הניתוח הבעיה תיפטר ולא יהיה צורך בטיפול? תודה.

03/05/2013 | 00:33 | מאת: שלום

שלום רב ותודה על התשובה, הייתי אצל רופא אף אוזן גרון כבר לפני כמה חודשים שראה שהמחיצה באף עקומה, ואני מחכה כבר כמה זמן לניתוח. בנוסף, בשנים האחרונות הייתי אצל שתי קלינאיות תקשורת, אצל הראשונה עבדנו על בליעה נכונה והגיית ס' צ' ועל ש' היא אמרה שאני צריך לשים את הלשון למעלה, וזה לא הסתדר. לכן, הלכתי לקלינאית תקשורת אחרת, שאמרה שצריך לשים את הלשון למטה ועבדנו על זה, אבל זה עדיין לא נשמע לי הכי טוב, והכי זורם בשטף המילים, בנוסף שתיהם אמרו שהחיך שלי גבוה וצר וזה יכול להפריע. חוץ, מזה אני נושם רק דרך הפה, והוא רוב הזמן פתוח, והבנתי שזה יכול להשפיע על החלשות שרירי הפנים, וכך גם על הלשון, אז מה צריך לעשות? ואיך החיך והטיפול שלו יכולים לעזור? תודה רבה !

לקריאה נוספת והעמקה

נכון שיש חולשה משנית לפה פעור לנשיהמ פומית, לפני שמטפלים בפה צריך להבטח את הנשימה הטובה דרך האף. תעשה מה שאתה יכול כדי לקדם אתה ניתוח באף. בשלב הבא תפנה לאורטודונט אשר יבדוק את מנשך הפה ומבנה החך ויבדוק את יחסי הלסתות ובגירת הפה וגם יחווה דעה באשר הרחיבתהחך. לאחר הניתוח תפנה שוב לקלינאי תקשורת כדי לשקול שנית את ההבט התפקודי שלך (נשימה, דיבור, בליעה, לעיסה וכל השאר)

08/05/2013 | 22:51 | מאת: תודה רבה

30/04/2013 | 22:52 | מאת: שרון

היי, בתיבת 5 תמיד עם פה פתוח ולשון נוטה החוצה. אובחנו אצלה נוזלים באוזניים אך מכיוון שבעיית השמיעה מגיעה בגלים ולא אובחן שקד שלישית לא המליצו על ניתוח. האם ניתן לשפר את מבנה הפה בשלב כזה? האם קלינאית תקשורת יכולה לעזור בסגירת פה, הכנסת לשון...נשימה דרך האף.. תודה רבה שרון

לקריאה נוספת והעמקה

את מתיחסת לבדיקת הרופא רק בצד האוזניים, ומה עם האף?????? היא נושמת מהפה כי: יש לה חסימה אפית יש לה חולשה בחוגרת הכתפיים ואינה יושבת זקופה יש לה היפוטוניה (חולשת שרירים) כללית יש כמה דברים שחשוב לברר כדי להתערב בצורה מושכלת ויעילה. בררי את הנשימה האפית אצל רופא אאג' ותפני לאבחון של פיזיותרפיסט לגבי אחיזת חגורת הכתפיים ומתח גוף כללי... אם יש צורך תופני בהמשך לדביקות נוספות או תקבלי תוכנית טיפול כוללני. אשמח לקבל את תוצאות המשך הבירור בכל מיקרה, כעת הזמן לטפל ולא לדחות! בהצלחה

30/04/2013 | 17:57 | מאת: דינה

בני בן 4.5 סבל מעיכוב בדיבור ומטופל עדיין אצל קלינאית תקשורת השפה שלו השתפרה הוא מדבר הכל רק עדיין לא מבטא את כל האותיות נכון , בבית אנחנו מדברים ערבית והבן שלי נמצא בגן מעורב והוא דובר עברית בלבד , גם אנחנו בבית מדברים איתו רק בעברית כי לא רצינו להקשות עליו , אני מאוד רוצה להתחיל ללמד אותו לדבר בערבית ( הוא מבין הכל אך לא מדבר ) האם זה טוב להתחיל עכשיו או לחכות עד שיתחיל לדבר ממש טוב ? האם כדאי שהקלינאית תדבר איתו בערבית או שתמשיך בעברית שהיא השפה שלו ?

השאלה שלך מאד חשובה ועקרונית, השאלה היא למה הוא צריך להתמודד בשתי השפות כשיש לו בעיה (או הייתה בעיה ברכישת השפה?) מכוון שהוא בכל מיקרה בגן דו שיפתתי, את לא יכולה לעשות שידבר ערבית אלה אם תחליפי אותו לסביבה דוברת ערבית בלבד, מה שבודאי לא מומלץ כעת. איךהוא מקשר עם המשפחה המורחבת, בני דודים וכאלה? אם כולם מדברים עברית, אז למה להלחיץ ולהעמידו בקושי נוסף? בכל מיקרה, הוא מבין וכשיהיה בשל ויהיה צורך, יוכל לנסות לדבר ערבית. לדעתי רצוי שתתיעצי עם הקלינאית שמכירה אותו ועובדת איתו, היא הכי מוסמכת לתת לך המלצה שתתאים לבנך ולך. כל טוב

28/04/2013 | 21:30 | מאת: עדי

הבת שלי בת 3 ולפני כשבועיים החלה לגמגם , הגמגום מופיע בתחילת המשפט ולא באופן קבוע. לפני כן דיברה באופן שוטף. אין היסטוריה של גמגום במשפחה. האם לפנות לטיפול? יש לציין שלא עברה טראומה או משהו אחר.

לקריאה נוספת והעמקה

אין מה להלחץ ולהתערב, זה שלב נורמלי בהתפתחותה דיבור. עייני התשושובי בנושא זה לאורך הפורום הזה.

28/04/2013 | 14:35 | מאת: אני

ילד בן 2, מדבר במילים בודדות וגם את אלו מפיק לעיתים רחוקות, יודע להשלים מילים או לחזור על חלק מהמילים כשמסתכלים איתו בספר וכו'. מאוד נהנה מלשחק לבד, נהנה לפתוח ולסגור דלתות, קשר עין קיים אבל לא תמיד וקורה כשמתאמצים בשבילו, לא קורא לאמא ואבא בשם למשל כשרוצה משהו. היה לו עיכוב בהתפתחות מבחינה מוטורית התחיל ללכת אחרי גיל 1:7 קיבל טיפול פיזיותרפי לא נאמר שם כלום לגבי התקשורת. האם אלו סימנים שיכולים להעיד על בעיית תקשורת ברמה של הקשת האוטיסטית?

לקריאה נוספת והעמקה

לא ניראה לי, בכל מיקרה בעית קשר יכולה להיות קלה או חמורה, כעת לא ניראה שיש בעיה חמורה. המלצתי שתפני למכון להתפתחות הילד, לקבלת אבחון מעמיק וכוללני. במקביל את יכולה לפנות לקלינאי תקשורת ואף להתחיל לעבוד יחד תחת הדרכתה, לא חייבים להתחיל טיפול אינטנסיבי, אלה אם הקלינאית תעריך שיש צורת בהתערבות. קבלי ממנה הדרכה והכוונה, וגם מעקב לאחר שלשה חודשים. גיל זה אידאלי לקדמו.... בהצלחה

28/04/2013 | 14:28 | מאת: שלום

שלום , אולי כל הדברים האלה קשורים ואולי לא, אז אני אכתוב הכל. אני היום בן 18 ומאז ומתמיד האף שלי היה סתום, וכל החיים אני נושם דרך הפה, בנוסף אני בטיפול אורתודנטי כבר כמה שנים, וראינו שהחיך שלי מאוד גבוה, ובצד אחד של הלסת המנשך לא נסגר עד הסוף, והאורטודנטית חושבת שיש דחיקת לשון בצד הזה. חוץ מזה, הייתי בטיפול אצל קלינאית תיקשרות בגלל שהס' והש' שלי היו שורקות, עם הס' זה הסתדר ועם הש' לא כל כך. השאלה שלי היא, האם עוד אפשר לשנות משהו במבנה של החיך, והאם מבנה החיך משפיע על הצליל של הש' שיוצא, או זה שהמנשך לא נסגר עד הסוף משפיע? והאם בגיל כזה עוד אפשר לעבוד ולשפר את הש' עד לתוצאה מושלמת? תודה רבה !

לקריאה נוספת והעמקה

נתיחיל מהסוף, בגיל זה ניתן כן לשנות ולשפר, תלוי במידת המוטיבציה והמודעות. החך הגבוה לא משפיע על הדיבור, בעקר אמור להשפיע על גוון הקול. רצוי שתפנה לרופא אאג' שיבדוק את מעברי האוויר בנשימה דרך האף. רצוי גם שתפנה קלינאי תקשורת שמטפלת בנושא של דחיקת לשון, כי הבעיה במבנה הינה קשורה לתנועת לשון לא תקינה, במדד הכוחות הפועלות על השיניים (בצד או לא) ועל התפקוד של אברי הפה במנוחה ובבליעה, לא רק בדיבור. פנה לרופא אף אוזן וגרון ובמקביל לקלינאי תקשורת. אשמח לקבל תגובה שלך בהמשך. כל טוב ובהצלחה!

03/05/2013 | 00:32 | מאת: שלום

שלום רב ותודה על התשובה, הייתי אצל רופא אף אוזן גרון כבר לפני כמה חודשים שראה שהמחיצה באף עקומה, ואני מחכה כבר כמה זמן לניתוח. בנוסף, בשנים האחרונות הייתי אצל שתי קלינאיות תקשורת, אצל הראשונה עבדנו על בליעה נכונה והגיית ס' צ' ועל ש' היא אמרה שאני צריך לשים את הלשון למעלה, וזה לא הסתדר. לכן, הלכתי לקלינאית תקשורת אחרת, שאמרה שצריך לשים את הלשון למטה ועבדנו על זה, אבל זה עדיין לא נשמע לי הכי טוב, והכי זורם בשטף המילים, בנוסף שתיהם אמרו שהחיך שלי גבוה וצר וזה יכול להפריע. חוץ, מזה אני נושם רק דרך הפה, והוא רוב הזמן פתוח, והבנתי שזה יכול להשפיע על החלשות שרירי הפנים, וכך גם על הלשון, אז מה צריך לעשות? ואיך החיך והטיפול שלו יכולים לעזור? תודה רבה !

26/04/2013 | 17:27 | מאת: אושרית

שלום, בני בן שנה ותשעה חודשים ופרט לשלוש מילים אינו מדבר כלל. (בדיקת שמיעה בוצעה, השמיעה נמצאה בטווח התקין, אך יש נוזלים באחת האוזנים ומומלץ מעקב). באיזה שלב עלי לפנות לעזרה או לפחות יעוץ מקצועי? תודה רבה, אושרית

26/04/2013 | 17:36 | מאת: אושרית

לא ציינתי, אך הוא נורא תקשורתי וחברותי, יש קשר עין, מבין הכל ומסביר מצויין מה הוא רוצה

תמתיני עד גיל שנתיים ושלושה חודשים, או לחלופין תבקשי תור לקלינאי תקשורת, בעקר בשביל לקבל הדרכה וכוון לעודד אותו ולא לטיפול! החשוב שהוא תקשורתי וחברתי, אם אתם מבינים אותו אז אין לו מה למהר!

25/04/2013 | 17:23 | מאת: שלומי

הבת שלי בת 5 מחליפה צ' ב- ס' (מוסס במקום מוצץ). האם זה עדיין שלב התפתחותי שיחלוף או שבגיל כזה כבר מומלץ להיוועץ בקלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתשובה ליעל, לצד השאלה שלך

24/04/2013 | 20:00 | מאת: יעל

שלום, בת 4 וחצי לא מצליחה לבטא צ' אומרת במקום צלחת- סלחת. כמו כן לא מצליחה לבטא ש'- במקום שלום אומרת- סלום. האם זה נפוץ בגיל הזה? יש צורך לקחת לקלינאית תקשורת או יסתדר לבד? תודה

זה נפוץ בגיל זה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת בגיל חמש, או במהלך גן חובה כדי לאפשר ה ללמוד לפני רכישת הקריאה. אם השיניים הקדמיות עליונות נפלו, יש להמתין עד לבקיעתם.

22/04/2013 | 15:10 | מאת: אודליה

בני בן 4.5 מחליף את האות ק ו-כ ב-ת ואת האות ג ב-ד מה עושים עם זה? האם צריך לתקן אותו?

לא מתקנים אותו! לוקחים אותו לקלינאי תקשורת שתכוון אותו ולדריך אותו כדי שירכוש את ההגאים שחסרים.הטיפול בסל השרותי של קופת חולים. בגיל זה הטיפול נעשה תוך כדי משחק ובכיף, הוא יהנה מהחוויה. בהצלחה

22/04/2013 | 14:07 | מאת: אילה7777

שלום, הגננת הסבה את תשומת ליבי לכך שבני בן שנה ו4 חודשים לא מדבר כמעט בגיבריש ולא אומר עיצורים בה מה וכו. מבחינת קשר עין ואלמנטים נוספים שקשורים לתקשורת אין בעיה, הוא ילד תקשורתי פשוט רק לא בדיבור (כן מבין מה שמדברים אליו). לא נראה כי יש לו בעיית שמיעה. בני באמת מדבר מעט ביחס לילדים בגילו אבל בבית כן אומר ספציפית בה ומה (אומר אבא, ואומר מממממה בהקשר של אוכל). אומר הרבה אאאאה שזו מילה כוללת לכל דבר שרוצה שנביא/נעשה (אין לו מילה לאמא, מים, בננה, פרפר, כלב ועוד כל מיני מילים שלילדים בגילו כבר יש). הוא לא מדבר הרבה אבל בהחלט מקשקש בקטנה מדי פעם. לעיתים עם מוצץ במהלך היום אז אשתדל להפחית ולתת רק לפני השינה. האם תקין? האם ללכת לקלינאית תקשורת? מה אמור להגיד בגיל זה? ואיזה תרגילים לתרגל איתו? תודה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

המלצתי בכל זאת, לבצע בדיקת שמיעה,רק כדי לא להשאיר את הפתח של בעיית שמיעה לא מאובחנת. לגבי הדיבור, בנים מדברים, כקבוצה, מאוחר מאשר בנות. מבחינתו כל פעם שאומר אאאאאא הוא מדבר, זו תקשורת מילולית ומכוונת. הוא עדיין צעיר ולא כדאי להתחיל באבחונים וכו' רצוי שתתנו כוונה ומילה לכל פעם שהוא משמיעה קול בכוונה, תנסו להבין מה התכוון ותאומרו לו את המילה, מבלי לבקש שיחזור. ילידם בעלי יכולת מולדת לדבר, רק צריך לאפשר להם ולתת להם תמיכה וגיבוי. בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, תמתיני לגיל שנתיים אבל תבצעי כבר עכשיו את בדיקת השמיעה.

20/04/2013 | 14:09 | מאת: אמא של מרים

שלום רב, בתי היחידה הינה בת שנתיים וחצי,עירנית וסקרנית אומנם עדיין נמצאת בשלב החד מילי (יש קרוב ל200 מילים) ואין עדיין צירוף אחד! איך אפשר לעודד אותה לצרף שני מילים?אני משתמשת בספר תקשורת שהקלינאית דלי הכינה והדבר לא ממש עוזר,היא יכולה לומר 5 מילים ברצף בעזרת התמונה אך בצורה מאוד טכנית ומקוטעת ולא נשמעת כמשפט בכלל! אני לא אוהבת לתקן את המילים שהיא אומרת,אך לעיתים אני חוזרת על מה שהיא אמרה כשיקוף ואז אני מתקנת (אאה את רוצה בובה במקום ובה שלה) אך היא מתקשה לחזור על נה שאני אומרת כשאני מחלקת את המילה להברות אלא היא ממשיכה את ההברה הבאה (למשל כדור:אני אומרת לה כ בשביל שתחזור אחרי על ה כ היא פשוט ממשיכה את ההברה דור)איך אני באמת יכולה לסייע לה בנושא זה כי המובנות דל המילים שלה ירודה יחסית,אומנם אני מבינה אותה אך אני רוצה שגם בגן ובמקומות טחרים יבינו אותה גם כי זה מתסכל אותה נורא! אשמח להתייחסות ותודה מראש

יש כמה דרכים: 1. באגודת קלינאי התקשורת מוכרים ספר נהדר, "לשיחה דרושים שתיים", יש שם המון עצות מעשיות.www.ishla.org.il 2. אל "תחתכי" את המילה, עדיף לשים מילה אחרת שתקדים כמו: הנה ... (בובה) ועוד...... 3. בגיל זה תפיקו תועלת רבה מעבודה יחד עם קלינאי תקשורת, הטיפול בסל השרותי של קופת חולים וכך תוכלי לקבל עצה מקצועית. האם שמיעתה נבדקה? אם לא, רצוי להתחיל בהז.

20/04/2013 | 08:35 | מאת: אור

שלום רב.. ביתי בת ה-4.5 חודשים התחילה להשמיע קולות כבר בתחילת דרכה בגיל חודשיים,היא תינוקת רגועה ונעימה, אינה בוכה הרבה אך כשהיא עייפה, רעבה או עצבנית אי אפשר להישאר אדישים לדרך שלה לבטא את זה. היא פשוט נוהמת, כמו זועמת כזאת, זה הבכי שלה, חולפעמים גם זה הדיבור שלה. האם זה נשמע תקין והגיוני? הייתי מעדיפה שהיא תירצח ותבכה כמו כל שאר התינוקות, קצת מוזרות הנהימות הזועמות האלו :)

והנה היא מלמדת אותך כבר בגיל זה מה זה עצמאות,תלמדי את הלקח לכל חייכם המשותפים... האם עברה דביקת שמיעה? האם קןלה תקין, לא בזמן בכי? אם היא נבדקה אצל רופא והיא בריאה, אז את לא יכולה להחליט או לבחור בשבילה כיצד היא תתבטא, תהני ממנה ותשלימי עם היותה עצמאית ולא ממלא את ציפיותיך.... שיעור ראשון בהורות, לילד יש אישיות ואופי משלו! תהני ממנה ושיהיה לכם בהצלחה

23/04/2013 | 06:41 | מאת: אור

פרידה את משהו....אהבתי מאוד את התגובה שלך! הקטנה לי עברה בדיקת ברה והכל תקין (נולדה תינוקת קטנה בחודש תשיעי 2 קילו בלבד) והדיבור שלה בסך הכל בסדר אך היא לא צייצנית מידי ומרבה לנהום כשהיא מתעצבנת.....אני שמחה שהיא עצמאית ועם אופי משלה!!!ועכשיו שאני מבינה שזה בסדר אז אני רגועה!!!תודה :)

19/04/2013 | 20:24 | מאת: רינת

שלום, ילד בן 4.5, מאובחן עם דיספרקסיה וירבלית ומוטורית... והשאלה שלי היא כזו: יש לו קושי רב ביציאות. הוא לא מסוגל לעשות קקי כשמושיבים אותו בשביל כך והוא אומר "קשה לי", "לא יוצא"... ואחרי זמן קצר כשהוא עסוק במשהו אחר ולא נמצא בשירותים הוא עושה על עצמו... האם זה יכול להיות קשור לדיספרקסיה? ז"א גם פה לא מצליח לעשות באופן רצוני, וכשזה לא רצוני אז הוא עושה? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
20/04/2013 | 14:55 | מאת: חן לדרר

רינת שלום עד כה לא שמעתי על קשר בין תי התופעות ובמרבית המקרים שאני נתקלתי בהם של איחור בשליטה ביציאות היה חלק מאיחור התפתחותי או סיבות אחרות. בכל מקרה מומלץ לפנות לרופא תפתחותי שיוכל לבדוק את כל הגורמים המשפיעים והמליץ על דרך ההתיחסות בהצלחה

19/04/2013 | 08:42 | מאת: דני

בני בן 12 חודש תקשורתי מאוד חייכן מצביע על מה שהוא מעוניין לעשות מבין שאלות כמו איפה אבא אמא וכו , בלון , ששאולים אותו שאלות מבין ומגיב ומבצע בהתאם להרים ידיים , למחוא כפיים לעשות שלום וכו". מבטא אבא אמא וחוזר על מילים שלנו אך עדיין לא מגיב לשמו מתי יפול לו האסימון לגבי שמו?

אי אפשר לדעת, אב נשמע מפותח בהתאם לגילו.

18/04/2013 | 08:34 | מאת: טלי

בני בן שנה וחמישה חודשים. יש לו כ 15 מילים (נראה שיש התקדמות בחודש האחרון) אבל לא אומר אמא. האם זה סביר בגיל הזה? חשבתי שאולי קשה לו עם האות מ' אבל לאחרונה התחיל למלמל "אמממ" כשהוא רוצה לאכול.

18/04/2013 | 12:26 | מאת: חגית בר-זאב

טלי שלום, ממה שאת מתארת השלב השפתי בו בנך נמצא מתאים לגילו. אולי הוא לא אומר את המילה "אמא" אך אני מניחה שהוא פונה אליך ומתקשר איתך בדרכים אחרות מילוליות ולא מילוליות. הוא בודאי יגיד את המילה אמא בקרוב- דווחי לנו!

16/05/2013 | 08:26 | מאת: טלי

לפני שבועיים. תודה!

שלום רב ילדה בת שנתיים ועשרה חודשים. קלינאית תקשורת סיכמה - מובנות הדיבור נמוכה, יתכן עקב חולשה של הלשון, הוגה עיצורים מכתשיים באופן חיצוני, הפה לעיתים פעור במנוחה, לעיתים מאנפפת. מדברת במשפטים מחוברים, אוצר מילים תקין, מקסימה, יוזמת וכד'. בדיקת שמיעה - תקינה. בדיקת רופא אף-אוזן-גרון - תקינה, בשבוע האחרון מצוננת. מעוניינת לשמוע את חוות דעתך, האם יש צורך בטיפול בגיל כזה צעיר? בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי לבדוק האם יש מגבלה במרחב תנועת הלשון. כדאי להתחיל טיפול כדי לכוון אותה בכוון של תנועת אברי הפה נכונה ולמנוע תיסכול מקושי להבין את דבריה. בגיל זה הטיפול אפקטיבי, במיוחד אם תקבלן הדרכה צמודה. בהצלחה!

17/04/2013 | 11:07 | מאת: בינה

שלום, אני חושבת ללמוד שנה הבאה קלינאות תקשורת, ולפני שאני נרשמת אני רוצה קצת לראות את העבודה מקרוב. (התחלתי השנה ללמוד כלכלה-חשבונאות ועזבתי, ואני לא רוצה לחזור על הטעות שלי עוד פעם...) רציתי לדעת אם יש קליניקות (עדיף באזור השרון\מרכז) שאוכל לבקר בהן, ולהתרשם קצת מהעבודה "בתכלס". תודה ויום טוב, בינה

תצטרך לשאול באוניברסיטאות או במכללות שבהם מלמדים כי אי אפשר להכניס לקליניקה אדם זר (יש חובה של סודיות למטופלים) חפש בין מכריך מישהושכבר לומד או עובד בתחום ושוחח איתם כדי לקבל מושג. תעיין גם באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

1 ... < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > ... 74