פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3678 הודעות
3191 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

17/04/2013 | 11:07 | מאת: בינה

שלום, אני חושבת ללמוד שנה הבאה קלינאות תקשורת, ולפני שאני נרשמת אני רוצה קצת לראות את העבודה מקרוב. (התחלתי השנה ללמוד כלכלה-חשבונאות ועזבתי, ואני לא רוצה לחזור על הטעות שלי עוד פעם...) רציתי לדעת אם יש קליניקות (עדיף באזור השרון\מרכז) שאוכל לבקר בהן, ולהתרשם קצת מהעבודה "בתכלס". תודה ויום טוב, בינה

תצטרך לשאול באוניברסיטאות או במכללות שבהם מלמדים כי אי אפשר להכניס לקליניקה אדם זר (יש חובה של סודיות למטופלים) חפש בין מכריך מישהושכבר לומד או עובד בתחום ושוחח איתם כדי לקבל מושג. תעיין גם באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

14/04/2013 | 17:14 | מאת: דסמונד

אני נער בן 17 ועליתי לארץ כשהייתי קטן. מאז אני לא מצליח להגות את האות ר'. כשהייתי קטן שלחו אותי לקלינאי תקשורת אבל לא המשכנו עם זה. לפני כמה שנים הצלחתי באופן טבעי להגות את האות ר' הרוסית. ולפני שנה הלכתי לקלינאי תקשורת והצלחתי גם ללמוד להגות את הישראלית. אבל הבעיה שעדיין קשה לי. הפסקתי ללכת לקלינאי לפני שסיימתי את הטיפול וחשבתי שאני אצליח את הטיפול לבד אבל מסתבר שלא. היום אני יכול להגיד את האות באופן רצוף, אבל כשאני משלב במילים, אפילו במילה אחת, זה נשמע כזה ארוך ומאולץ, ובמשפטים בכלל. האם לדעתכם אם אמשיך להתאמן, לדוגמה בחודש הקרוב, אוכל לסיים את הטיפול בעצמי? או שיש צורך לחזור לקלינאי התקשורת?

14/04/2013 | 17:21 | מאת: חגית בר-זאב

דסמונד שלום, כשלומדים הגה חדש ההיגוי בהתחלה מסורבל ועם התרגול והשימוש ההיגוי נעשה טבעי יותר. חשובה המודעות ביומיום על מנת להשתמש בהיגוי החדש. על מנת להיות בטוח שההיגוי שלמידת את עצמך הוא ההיגוי "התקין" והיעיל ביותר ועל מנת לקבל הדרכה ליישום מומלץ שתיפגש עם קלינאי/ת תקשורת. יתכן שתזדקק רק למפגש אחד או שניים על מנת להגיע לההשתמש בהגה הנ"ל. בהצלחה!

14/04/2013 | 02:27 | מאת: רויטל אברהמוב

בני בן שלוש וחודשיים ובחודש האחרון שמתי לב שהתחיל מעט לגמגם. אבל, ביומיים האחרונים הגמגום החמיר מאוד בבת אחת. כמעט כל משפט שאמר הוא גמגם במילה הראשונה וישנן מילים אותן הוא מתקשה לומר אז לאחר מאמץ הוא פשוט צועק אותן. חשוב לי לציין שעד לפני כחודש ימים הוא דיבר בסדר ללא גמגום כלל. מה עליי לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

כלום בקשר לילד, תקראי את התשובות לנושא זה בפורום. זה נורמלי לחלוטין!

12/04/2013 | 12:28 | מאת: #

מה עושים לדיבור מגומגם בגלל פרקינסון

לקריאה נוספת והעמקה

יש קלינאי תקשורת ספציפיות וגם שיטת טיפול ייחודית לחולי פרקינסון. אין מדובר על גימגום אלה על "שבירה"של רצף הדיבור, בדיוק כמו שבירה של רצף בפעלויות פיזיות. פנה למרפאה לטיפול בפרקינסון. בהצלחה

12/04/2013 | 10:55 | מאת: מיכל

שלום, לפני כארבעה חודשים בעקבות מחלה (וירוס של חום), החלו לבני ביעוטים בלילות. בתחילה חשבנו שזה בגלל החום של המחלה אבל זה המשיך גם כשהבריא. במקביל התחילו לו גם חרדות במהלך היום והוא התחיל גם לגמגם. פנינו לפסיכולוגית אשר נתנה לנו כלים להתמודד (רק אנחנו נפגשנו איתה) והחרדות במהלך היום פסקו והביעוטים בלילות התמעטו. הגמגום עדיין נשאר. כשהוא מגמגם הוא בעיקר חוזר על ההברה הראשונה בתחילת כל משפט. לפני כחודש היתה הטבה, אבל בימים האחרונים חלה שוב החמרה. לדעתי הוא לא מודע לגמגום ואנחנו לא מדברים איתו על כך ולא מעירים לו. הוא ילד מלא שמחת חיים וחברים ולא ניכר שזה מפריע לו. גם בכיתה הוא משתתף והמורה אומרת שפרט לגמגום הכל תקין. האם כדאי לבדוק את הנושא? לקחת לקלינאית? אודה לתשובה של קלינאית תקשורת, מיכל

לקריאה נוספת והעמקה

לא ציינתם את גילו של הילד, בכל מיקרה, הוא עבר משהו קשה וכעת הוא מבריא, אם מוציא את הקושי בשטף דיבור לא סדיר, אז מה הבעיה? במיוחד עם יש הטבה? כדאי שלא תכנסו לסרט של גימגום, על פי התאור שלהם מדובר על חוסר שטף. גימגום מלווה בתמונה התנהגותית אופיינית, בעיות הסתגלות ועוד כמה התנהגויות בלתי מסתגלות, זה לא המיקרה! אז, תכנסו לפרופורציה, תשמחו שהוא חרותי ומלא שמחת חיים ואל תתיחסו לצורת הדיבור אלה לתוכן דבריו, שזה מה שבאמת חשוב. בהצלחה והמון בריאות

11/04/2013 | 17:21 | מאת: מיכל

ברצוני לשאול באילו דרכים ניתן להתמודד עם חוסר מעורבות הורים בטיפול שפה. חוסר המעורבות מתבטאת בכך שההורה לא נוכח בטיפולים ולא מתרגל שפה עם הילד בבית. הטיפול מועבר לילד במסגרת בית הספר בהיקף של שעה שבועית אחת. יש לציין כי מדובר במצב משפחתי שאינו מאפשר שיתוף של ההורים(מיצב סוציואקונומי נמוך, הורים מהגרים מהפיליפינים. אשמח לשמוע חוות דעת של קלינאי תקשורת בעניין.

אם הטיפול ניתן בבית הספר למעשה אינך פוגש את ההורים, זה בעייתי מההתחלה כי הם לא חלק מהעשיה ואינם נמצאים בבית הספר. לגבי טיפול בשפה, במידה וניתן, יש להדריך אותם לשוחח עם הילד בכל מצב של "ביחד" כמו שעת הארוחה, המקלחת וכו'. המצב הטבעי של הילד עם הוריו מאפשר המון אפשרויות לתמיכה בשפה, ללא ישבה מלאכותית כמו מה שאנו עושים בטיפול (שזה המצב ה"לא נורמלי" בתקשורת) הורים אינם אמורים לחקות את הפעילות שלנו אלה שאנחנו אמורים להתחבר להורים כדי לטפח ולהעשיר את התקות והשפה. מכוון שהטיפול במסגרת בית הספר, יש המון שעות והמון ימים השבוע והמורים יכולים לחזק את השפה והתקשורת, בהדרכה נבונה ומחוברת לעשיה בכתה.

11/04/2013 | 15:05 | מאת: גילעד

היי, נראה כי בתי מתקשה בדיבור, ישנם הברות שהיא מתקשה לבטא בתחילת משפט ורואים שהיא מתאמצת קלות ,לעיתים שמה ידיין על הפה וחוזרת על מילה ("אבל" ) בתחילת כל משפט הרבה פעמים . העניין נמשך כשלושה ארבעה חודשים בערך . אני חוויתי גמגום בגיל 9 ולאחר שהלכתי לטיפול במכון cti הדיבור השתפר פלאים , מכאן שאני מכיר את התופעה . האם עליי לקחת לקלינאי תקשורת או להמתין קצת לראות איך התפתח ? מה אני כהורה יכול לעשות כדי לעזור ? אשמח לתשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

כהורה עליך לתמוך בביתך ולא להשב את תשומת ליבה לאיך היא אומרת אלה למה היא אומרת. היא צעירה וזה חלק נורמלי של התפתחות השפה והדיבור. (ראה מיליוןן תשובותי בנושא זה) בגיל זה לא מוגדר כגימגום אלה חלק של השהייה לגבי בניית משפט ואירגון הדיבור, היא מתחילה לדבר לפני שהחליטה מה בדיוק תאומר.

10/04/2013 | 11:06 | מאת: תמר

שלום רב, הבן שלי כמעט בן 3, עבר ניתוח כפתורים עקב נוזלים באוזניים לפני 8 חודשים. עד הניתוח הוא כמעט ולא דיבר אבל בחודשים האחרונים ומאז השלים את השפה בצורה יפה מאוד, הן מבחינת אוצר מילים נרחב מאוד והן מבחינת שטף הדיבור ומורכבות המשפטים. מבחינה זו נראה לי שהוא השלים את הפערים בצורה מתאימה לגילו. הבעיה שנותרה כרגע היא שהוא לא מבטא אותיות גרוניות - ק, כ, ג הוא מחליף אותן באותיות אחרות כמו - ת, ס, ועוד כמה. רציתי לשאול: 1. האם זה תקין לגילו ולהסטוריה שלו? 2. בהנחה שעדיין תקין, באיזה גיל צריך לשים לב אם האותיות לא מופיעות? 3. האם אני יכולה לסייע לו בזיהוי ולימוד האותיות הללו? תודה תמר

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שטופל ונהדר שהצליח לסגור את הפערים! לגבי היגוי ההגאים שציינת: 1. הרבה ילידם בגיל זה עדיין לא רכשו את ההגאים האלו, זה מתאים לכל ילד, ללא תלות בשמיעה. 2. לקראת גיל 4- 4.5 יהיה מתאים מבחינת התפתחות היכולת לשמועה ולהפיק את ההגה, יכול להיות שעד אז ירכוש אותו באופן בפןנטני, כחלק מהתפתחות הדיבור שלו, ובמיוחד שרק החל לדבר חופשי לאחר הניתוח. 3. הדרך הכי טובה לסייע זה לאלחזור על המילים שהוא משבש ולא לציין זאת לפניו, מספיק שתדבריא ליו בדיבור תקין ולא תמשכי את תשומת ליבו למילים או הגאים מסויימים, זה רק יתסכל ויקשה עליו. שיבאו הזמן, תפני לקלינאי תקשורת ותקבלי את המענה הטוב ויעיל, בזמן שהוא יהיה בשל לכך. בהצלחה

09/04/2013 | 22:45 | מאת: מיכל

שלום, לפני כארבעה חודשים בעקבות מחלה (וירוס של חום), החלו לבני ביעוטים בלילות. בתחילה חשבנו שזה בגלל החום של המחלה אבל זה המשיך גם כשהבריא. במקביל התחילו לו גם חרדות במהלך היום והוא התחיל גם לגמגם. פנינו לפסיכולוגית אשר נתנה לנו כלים להתמודד (רק אנחנו נפגשנו איתה) והחרדות במהלך היום פסקו והביעוטים בלילות התמעטו. הגמגום עדיין נשאר. כשהוא מגמגם הוא בעיקר חוזר על ההברה הראשונה בתחילת כל משפט. לפני כחודש היתה הטבה, אבל בימים האחרונים חלה שוב החמרה. לדעתי הוא לא מודע לגמגום ואנחנו לא מדברים איתו על כך ולא מעירים לו. הוא ילד מלא שמחת חיים וחברים ולא ניכר שזה מפריע לו. גם בכיתה הוא משתתף והמורה אומרת שפרט לגמגום הכל תקין. האם כדאי לבדוק את הנושא? לקחת לקלינאית? תודה מראש על התייחסותך, מיכל

11/04/2013 | 10:55 | מאת: ירון

מיכל שלום, אני מציע לך ללכת להיוועץ בקלינאי תקשורת, שמתמחה בגמגום (לא כל אחד הוא כזה), על מנת לאפיין את הגמגום ולבדוק דרכים לטיפול ושיפור. לצערי גמגום הוא לא דבר שניתן להסתיר מהחברה, ולכן גם אם הוא מרגיש בכך, הסביבה כן ולכן כדאי לקבל ייעוץ. אני עובד עם אמב"י - ארגון מגמגמים בישראל ומציע לך להיות בקשר גם איתם. בינתיים בשבוע הבא הם עורכים בירושלים כנס הדרכת הורים ומשיקים את סרטון ההדרכה שלהם, אותו תוכלי לראות כבר באתר הארגון - http://www.ambi.org.il/ . נשמח לתת פרטים נוספים ולייעץ בהמשך - [email protected] בהצלחה.

09/04/2013 | 21:52 | מאת: אנונימית

היי, אני בת 16 ואני כבר הרבה זמן מנסה להגות את האות ל' כמו שצריך.. לפעמים זה יותר נכון ולפעמים זה נשמע כמו נ'.. יש איזשהו אתר שמלמד כיצד הוגים את האות נכון או משהו שיעזור לי להגות את האות כמו שצריך?

כדאי לך להפגש עם קלינאי תקשורת, לפחות לפגישה אחת כדי שתקבלי הדרכה אישית. אין אתר שיתן לך עצה פרטית מכוון שצריך לבדוק את מבנה הפה שלך, את מאחב התנועה של הלשון ועוד כמה נושאים. לאחר מכן, אפשר לתת לך עצה ספציפית בהצלחה

09/04/2013 | 18:28 | מאת: אתי מולד

אני בת 55. לא סובלת מאף סתום. נושמת דרך האף אבל בחודשים האחרונים יש ריור במנוחת צהריים ובלילה. זה מטריד. אולי חולשה של שרירי הפה. מה עושים? זה תוך כדי שינה. לעתים מעיר אותי בגלל תחושת הנזילה מהפה. יש פיתרון? תודה, אתי.

לקריאה נוספת והעמקה

אשמח אם תפני ליעוץ אישי, את הפרטים שלי תוכלי לקבל באגודת קלינאי התקשורת.

שלום, בני בן ה2.5 טרם החל לדבר, הוא אומר סיומות או הברות בולטות במילה. בבדיקת שמיעה נמצא שהכל תקין ומבחינה התפתחותית הכל תקין. שאלתי היא לגבי שינויי מגורים לחו"ל שאנחנו צריכים לעשות בחודשים הקרובים. האם מעבר זה, בו תשתנה בסביבתו השפה המדוברת לאנגלית ישפיע על התפתחות תקינה של שפת האם שלו (עברית)? היות שישנה אפשרות לדחות את הנסיעה אשמח לשמוע המלצתך. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ילדיים כבר מדברים מספר רב של מילים ומצופה שגם יחברו לפחות שתי מילים ביחד. אם בנך עדיין לא הגיעה לנקודה הזאת, אז הוא בכל בקבוצה של ילידם עם עיכוב התפתחותי. כדי לקבל תמונה ברורה וחד משמעית של דגם התפתחות הדיבור וצרכיו הפרטניים יש צורך בבדיקה והדרכה. אני ממליצה לך לפנות לקלינאי תקשורת (אפשר דרך קופת החולים בה הינכם מבוטחים) לביצוע אבחון וקבלת הדרכה מתאימה. בפורום הזה ניתן להשיב לשאלות כלליות ועדיך במיקרה שלכם עצה פרטנית. טוב עשיתם שביצעתם בדיקת שמיעה, אבל זו רק ההתחלה. בהצלחה

08/04/2013 | 08:35 | מאת: לי

שלום, בתי בת 3, בשבועיים- שלושה האחרונים היא התחילה לגמגם, ולהיתקע בשטף הדיבור. בפעמים הראושנות היא חזרה כמה פעמים על המילה הראשונה בתחילת משפט, והערנו לה ותיקנו אותה, כי חשבנו שהיא מחקה מישהו (אולי בגן)- קודם לכן היא דיברה באופן שוטף, משפטים ארוכים, אוצר מילים רחב, שרה שירים מהתחלה ועד הסוף, ולכן חשבנו שהיא מחקה מישהו.בימים האחרונים שמנו לב שזה מחמיר- בכל התחלת משפט היא חוזרת על המילה הראשונה הרבה מאוד פעמים, מעדיפה להצביע או להגיד "את זה" במקום את המילה שהיא יודעת אותה.אומרת משפטים קצרים בלבד.היא התחילה להנמיך את טון הדיבור כשהיא חוזרת על המילים בהן היא נתקעת, ואתמול שמה יד על הפה בזמן שהיא חזרה כמה פעמים על המילה או הברה בה היא נתקעה. יש לי את הרושם שהיא מובכת מזה וקשה לה עם זה שהיא לא מצליחה להגות. (חשוב לי להדגיש, שלאחר ששמנו לב שזה חוזר על עצמו הפסקנו לנסות לתקן אותה)- אבל מדאיג אותנו שזה מחמיר. אני רוצה לקבוע לה תור לקלינאית תקשורת, האם זה הדבר הנכון? אודה מאוד לעצתך כיצד לנהוג עמה. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

הדבר הנכון הוא לתת לה להתבטא ולא להתייחס לצורה אלה לתוכן, להמתין בסבלנות ולא להעמידה במבחן. תעייני בתשובותי החוזרות בנושא זה. אין מה ללכת לקלינאי בשלב זה, את רק תחמירי את המצב ואת המודעות של הילדה ותדביקי לה תווית!! ם לאחר שתקראי לאורך הפורום כמה הרבה פנייות כאלה יש, עדיין לא תהייה רגוע, תפני את, ללא הילדה, לקבלת יעוץ.... בהצלחה

07/04/2013 | 09:19 | מאת: ליאת

בני יהיה במאי בן שלוש, אני דוברת עיברית בעלי הינו צרפתי ואנו גרים בתאילנד, הילד חשוף לארבע שפות אוצר המילים שלו מאוד מצומצם וכולל מילים מארבעת השפות אך בעיקר באנגלית- הגן דובר אנגלית.לרוב אנו מבינים את מבוקשו אך לעיתים אני מרגישה בתיסכול שאלתי היא באיזה גיל ילדים(לרוב) רב לשוניים מתחילים להרכיב משפטיים? אני מגיעה באוגוסט לארץ חשבתי לראות קלינאית תקשורת יש לך איזה שהן עצות נוספות בשבילי

אין כמעת מחקרים לגבי ישלדים רב לשוניים, וגם אז, לרוב מדובר על שלוש שפות... בטח לא 4! המלצתי, תצמצמו את החשיפה שתי שפות ולשפה אחת לכל מבוגר. קלינאי תקשורת תצטרך להחליט באיזה שפה להתייחס, זו החלטה שאתם כהורים צריכים להחליט אותה, ולקיים! האם הוא מבין את הנאמר? באיזה שפה הוא חשוף במרבית שעות היממה? מה השפה שמרבית המשפחה מדברת? כל אלו שאלות שצריכים לקחת בחשבון לגבי ההחלטה, ואז צריך לדבוק בה! בהצלחה

בני נולד עם תסמונת דאון והוא מוציא לעיתים קרובות את הלשון. הוא בן חודשיים וחצי ולא קיבל עדין מוצץ. האם כדאי לתת לו מוצץ כדי לתרגל הלשון שתיכנס פנימה? האם זה עוזר? שמעתי שבגיל יותר מאוחר אפשר ללמד לשתות בקשית וזה גם תורם להכנסת שריר הלשון? האם זה נכון?

לקריאה נוספת והעמקה

בעבר חשבו שהלשון גדולה מדי, אך היום החשיבה שונה במעט. הוצאת הלשון החוצה למעשה קשורה למבנה הלסת ויחסי גומלין בין הלסת, חלל הפה והלשון. בחו"ל יש שיטה של טיפול מוקדם ע"י שימוש באביזרים אורטודונטיים שמיועדים לאפשר גדילה של הלסת התחתונה ומרחיבים את המרחב של הפה כדי לאפשר מקום ללשון. בשנות ה- 70 המאוחרות היתה גישה של הקטנת הלשון בניתוח, אצל בוגרים אבל הפסיקו לבצע אותו. כשיהיה מעט יותר בוגר אפשר אולי ללמד אותו לסגור את הפה עם הלשון בתוכו, וזה בתנאי שיהיה מספיק מרחב. המוצץ יעודד את פעילות הלשן החוצה, לא ממש מונע הוצאת הלשון!

31/03/2013 | 20:40 | מאת: מעייןמעיים עיין

שלום ביתי בת השנתיים ו-7 עוברת לאחרונה המון שינויים בחיים. עברנו מדינות ושינינו גנים שמאוד נקשרה אליהם. מזה ארבעה חודשים כבר היא מגמגמת. הגמגום התחיל ואחר כך נעלם ועכשיו שוב חזר ובגדול! היא יכולה להיתפס על הברה ראשונה במשפט איזה 10 פעמים והאמת שעכשיו התחלתי לתקן אותה ואני לא יודעת אם זה בסדר או לא ! אין לה שום התעוותויות או משהו כזה חוץ מהגמגום עצמו ואני מאוד קוצה לדעת אם יש לדרך לטפל בזה או שאני לא צריכה לדאוג ושזה יעבור מעצמו כמו שהרבה מאמרים רושמים באתרים. אודה לך על תשובה .......

לקריאה נוספת והעמקה

כדי לך לקרוא את תשובותי בנושא זה, אשר באמת מטריד המון הורים ונשאל כאן לעתים קרובות. חזרה על התחלת המילה או המשפט מאפשר לילד להתחיל לדבר ולהתבטא עוד לפני שאירגן את עצמו בראש, ככל שהשפה מתרחבת ויש אוצר מילים גדול, כך התופעה נעשת יותר שכיחה. אל תעירי ואל תתרגשי, זה שלב נורמלי בהתפתחות הדיבור בהרבה ילדים. רק לא לתקן ולהעיר את תשומת ליבה לתופעה כי היא תחמיר... בהצלחה

31/03/2013 | 17:32 | מאת: ג'ון

שלום רב אני אבא לילדה בת שנתיים ועשרה חודשים, הנה חשופה מגיל אפס לשלש שפות בבית, עברית ערבית ורוסית, מגיל שנה נכנסה לגן ושם גם כן חשופה לשתי שפות עברית ורוסית, הנה חשופה לשפה ערבית רק בנוכחותי שזה חלק גדול מהזמן,הנה מבינה באופן כמעט מושלם את שלשת השפות, עונה ומבצעת פקודות בשלשת השפות, הבעיה שאינה מדברת היא אומרת כמה מילים ברוסית כמו תן לי, אני רוצה או לא רוצה, לישון לאכול או להשתין ובעברית רק שתי מילים ובערבית כלום, אני זקוק לייעוץ מה לעשות, האם לוותר על אחת השפות או להמשיך אם זה מאוחר לגילה למרות החשיפה לשלש שפות, יש לציין אין בעיה בשמיעה או מבנה אנטומי בפה וגרון

לקריאה נוספת והעמקה

ניראה לי שבגיל הזה כבר הייתה צריכה לדבר יותר מילים ובודאי להשתמש ברצף, בשפה כל שהיא... אבל לדבר! תפנו לאבחון של קלינאי תקשרת ותפעלו על פי ההמלצה המקצועית. בנתיים חשוב לא לבלבל אותה, לשמור על עקרון של מבוגר אחד-שפה אחת! ולא לבלבל בין השפות.

שלום לך, בני הוא בן שנה ושבעה חודשים.רוכש את השפה לאיטו אך בהחלט אוצר מילים נחמד מאוד.אציין שילדי נמצא בגן מגיל שנה. רציתי לשאול לגבי ג'סטות חברתיות... הוא אינו משתמש במילה כן כלל ולא מהנהנן ל"כן"כשמתבקש או כשנשאל דבר מה. עם "לא"הוא יחסית מסתדר ורוב הזמן משתמש ב"לא"באופן מתאים ואף מזיז את ראשו לעיתים כשזה מתבקש. האם זה סביר שבגיל כזה לא ישתמש כלל ב"כן" לא כמחווה גופנית ולא בשפה?הוא אינו אומר"עוד"...בעיקר אומר "פתח"---כשרוצה לפתוח משהו... ושאלה נוספת...האם העובדה שעוד לא למד "לחטוף" לילד משהו...אלא רק לעמוד מנגד ולבכות כשמישהו לוקח לו אמורה להדאיג? עם הוריו יוצר קשר יפה, עם ילדים בגילו פחות.לעיתים מחייך אליהם ,לעיתים מביע התעניינות בהם או בחפציהם ואף ניגש ומלטף אותם או רוצה להימצא בקירבתם, אך לרוב לא..... אם קשר עין סביר,והמשחק יפה ויחסית מאורגן האם יש סיבה לדאגה לאור מה שכתבתי. אודה לך מאוד על תשובתיך וחג שמח.

לא יודע מי את/ה לילד הזה. התאור של ההתנהגות מתאימה לילד בגיל כו צעיר. למה צריך ללמוד לחטוף משהו מילד אחר? אולי כשידרב ילמד לבקש ולא להשתמש באלימות?

28/03/2013 | 19:24 | מאת: אבי

שלום הבת שלי בת 13 הקטנה מבין שלוש אחיות, יפה גבוהה ורזה , בין הטובות בכיתתה, פשוט לא מדברת ולא יוזמת שיחה מזה שנים לא משנה באיזה פורום גם כשאני או אימה איתה לבד היא לא יוזמת שום משפט רק עונה לשאלות לא מביעה עניין או דיעה בשום נושא יכולה לשתוק גם 10 שעות אם לא פונים אליה אשמח לעצה או הפנייה לאיש מקצוע תודה

לקריאה נוספת והעמקה

איך היא מקיימת קשרים עם בני גילה? האם זה מפריע לה? כיצד היא מבטא מצוקה או התלהבות??? במידה ויש גם בעית הסתגלות רצוי להתייעץ עם פסיכולוג. אפשר לשאול גם את המורה בביה"ס על תפקודה החברתי.

27/03/2013 | 15:10 | מאת: מינה

שלום,בני הבכור(כרגע היחיד)בן שנה וחצי.סהכ בעל חיוניות וקסם רב.בעניין השפה והתקשורת רציתי לשאול מספר שאלות. 1.האם זה נורמאלי שכמעט כל מילה שאנו אומרים הוא חוזר אחרינו? 2.הוא לעיתים"נתקע" על מילה או סתם צירוף הגהים ואומר את סה כמה דקות טובות...כמו למשל"קא-קי"ללר קשר לקאקי ... מה לדעתך הסיבה ומה עלי לבדוק? בברכת תודה.

1. מצוין, סימן שמקשיב ויכול לבטא... בהמשך גם יקלוט את המשמעות ויוכל להשתמש באופן עצמאי. 2. כן, הוא "מנסה" את המילה בפה, נהדר! אין מה לבדוק, רק להנות מההתפתחות התקינה של שפתו!!!!

27/03/2013 | 14:44 | מאת: אילת

בני בן שנה וחודשיים ונמצא במכון להתפתחות הילד מגיל תשעה חודשים לאחר שלא זחל. מאז זוחל זחילת גחון ומתיישב אך אינו עולה לעמידת שש ואינו נעמד עדיין. באיבחון התפתחות מגיל שנה אובחן כמעוכב ואינו מתאים לגילו כיון שאינו יוצר קשר עין תמידי ואינו מצביע על חפצים או עושה ביי ביי. כמו כן כושר המשחק אינו מתאים לגילו. זורק כל דבר לדעתי מחפש גירוי בשמיעה. אינו מחזיק פרי או כריך ולא בקבוק או מוצץ הכל נזרק לריצפה. לפני כחודש התחילו לצאת שיניים ומאז נהיה עצבני מאוד. היה רגיל לישון ולאכול טוב ומכור למוצץ ובשבוע האחרון לא רוצה מוצץ מושך בשיער מרביץ לעצמו ולא רוצה לישון. בדיקת eeg תקינה. מחכים לאיבחון פסיכולוגי ונמצאים בטיפול של קלינאית תקשורת וכנראה נתחיל ריפוי בעיסוק. האם יש המלצות לשיטות טיפול? איני מכירה דבר זה ילד ראשון ואני גרה באילת אז אשמח שתייעצו לי ותחוו דיעה. תודה

15/04/2013 | 10:40 | מאת: חן לדרר

הטיפול ההתפתחותי הינו המתאים ביותר בגיל זה כך שיש תקשורת בין המטפלים השונים. רוב המטפלים ההתפתחותיים עובדים בשיטות טבעיות כלומר למידה דרך פעילות ומשחק בהצלחה

27/03/2013 | 11:13 | מאת: יעל

בני בן שנה ו 4 חודשים, ואומר רק 7 מילים (החל מגיל שנה ועד עכשיו, מילה או שתיים חדשות כל מספר שבועות). 1. האם צריך כבר לפנות להתפתחות הילד או שלחכות עוד? 2. מה הסיכוי שילד שהדיבור שלו מתעכב בצורה כזו לא יהיה בספקטרום האוטיסטי (יש לו אח בספטקרום שדווקא דיבר עשרות רבות של מילים בגיל הזה)

לדעתי, אם הילד מתקשור עם הסביבה, מבין מה שנאמר ומגיב בהתאם, אין מקום לדאגה... בנים מאחרים לעומת בנות בדיבור! תמתיני לפחות עד גיל שנתיים כי בגיל זה יש שונות גדולה בקצב ההתפתחות של הדיבור בין הילדים.

מחפשת ק. תקשורת לבני בן ה1.5 שמסרב לאכול מוצקים באיזור חיפה \ קריות

תפני לאגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

22/03/2013 | 19:10 | מאת: אפרת

שלום, אני מסיימת תואר ראשון בפסיכולוגיה באקדמית ת"א יפו רציתי לשאול האם ישנה אפשרות להתקבל לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת על סמך ציוני התואר הראשון? וזאת כי הפסיכומטרי כבר אינו תקף..וכן אינו כל כך מייצג. תודה מראש,

עליך לפנות לתוכניות לימוד ולהפנות אליהם את השאלה. בהצלחה

21/03/2013 | 15:02 | מאת: רינה

שלום בני בן השנתיים לא כל כך מדבר , אוצר המילים שלו כולל אבא ,אמא , מאמ למים , אקו - שוקו , אטוס-מטוס , בוא , אחוץ - בחוץ , אייטד- אייפד , איה - טלויזיה , אלו הם מילים שהוא אומר ביוזמתו שרוצה משהו . חוץ מזה הוא יחזור על המילום שאני אבקש ממנו להגיד כמו נדנדה , כדור , ספה וכו' אבל במשובש למשל נדנדה- דדה , כדור -דור . הוא כן יודע להשלים מילים כמו גיר- פה , ס-פה , דו-דה ועוד . הוא יודע לחקות קולות של מטוס , כלב , פרה. האם זה תקין לגילו . אני חושבת שפחות או יותר זה מסתכם באיזה 15 מילים שהוא אומר מיוזמתו וכל השאר זה אם מבקשים ממנו . לגבי הבנה הוא כן מביא לי דברים אם מבקשים ממנו , אם אני אומרת לו שיוצאים בחוץ הוא רץ לדלת , אם אני מדליקה טלויזיה הוא יודע שצריך ללכת לשבת על הספה , כנל לגבי אוכל , . סך הכל הוא ילד חייכן ומלא מרץ שכל הזמן בתזוזה האם זה תקין לגילו ?

לקריאה נוספת והעמקה

תארת ילד תקין בהחלט, תני לו זמן והמון גירוייים והוא כבר ישלים את המלאכה....

18/03/2013 | 22:04 | מאת: סימה

בס"ד אחותה כל הזמן מעירה לה. גם בגן מדברת המון. הגננת מציינת קושי במעבר מפעולה אחת לאחרת. בבית אם אני נותנת הוראה(לצחצח שיניים, לנעול נעליים וכו') לעיתים שוכחת מה ביקשתי ואני נאלצת לחזור שוב ושוב על אותה הבקשה. נראה ששקועה בעולם משלה. האם לדעתך יש צורך בטיפול. תודה, סימה

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי לבצע אבחון להפרעת קשב וריכוז וגם לגבי כישורי למידה, אצל הפסיכולוג בגן בילדים העירוני. בהצלחה

17/03/2013 | 22:04 | מאת: רותם

שלום רב בתי בעוד שבועיים בת 4 היא לא הוגה את האות ר' ומחליפה אותה באות א' האם לפנות לקלינאית תקשורת או לפי המלצת רופאת המשפחה לחכות לגיל 5 תודה ובברכה

כמו בשאלות הקודמות, תמתיני עד גיל 5 בהצלחה

17/03/2013 | 20:45 | מאת: דניאל

שלום לך אני ילד בן 13 אשר יש לי בעיות בדיבור . אני "בולע " (ככה אומרים לי) את המילים וקשה לי גם ביום יום ,אודה לך אם תעני בתודה "דניאל"

לקריאה נוספת והעמקה

תשוחח על כך עם הוריך ובקש שיקחו אותך לטיפול אצל קלינאי תקשורת, בהצלחה

16/03/2013 | 00:59 | מאת: הילה

בני בן ה 4 אינו הוגה נכון ר ול. במקום עיצורים אלו הוא הוגה י. בנוסף ש,ס,צ הוא מוציא את הלשון (פחות מטריד כרגע לפי מה שאני יודעת) הבעיה שאנחנו נמצאים בחו"ל, השפה העיקרית שלו היא עברית ובגן הוא מדבר רוסית. שאלתי האם אפשר לנסות בבי לתקן לו את ה ל כי זה הגיל שצריך. האם ההמתנה מזיקה או שהיא פחות קריטית, אנחנו מבינים אותו אך דואגים שככל שנחכה זה יהיה קשה יותר לתקן. האם יש אפשרות לקבל הדרכה להורים באיזושהי צורה דרך האינטרנט? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כל ההגאים שציינת נרכשים לאחר גיל 5, בחלק גדול מהילדים, כך שיש לזמן עד שיהיה צורך בהתערבות בנוסף לכך אתם מבינים אותו ובגיל זה עדיין אין מודעות לקושי. תמתינו עד גיל 5 וחאחרכך קחו אותו לטיפול מובנה ומסודר. לי לא ידוע על אתר האינטרנט עם הדרכרה להורים

21/03/2013 | 20:23 | מאת: הילה

12/03/2013 | 22:59 | מאת: אני

שלום, רציתי לשאול מה דעתך על לימודי קלינאות תקשורת בחו"ל בשפה שאינה שפת האם תודה(:

תלוי איפו ותלוי מה את מדברת. בכל מיקרה, יש חוק בישראל וכדי שהלימודים יוכרו בארץ כדאי לך לבדוק מול משרד הבריאות. בהצלחה

12/03/2013 | 09:17 | מאת: דנה

איך אפשר לגרום לילד בן 4 להגיד ל' נכון, הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת והיא אמרה להתאמן איתו שהוא ינסנ לעלות את הלשון למעלה, איך אפשר לגרום לו לעשות את זה?

הקלינאית בטח יכולהל תת לך הדרכה. בעקרון יש לבדוק האם ה"לשון קשורה" וגם את הפרדת התנועה בין הלשון ללסת, עבודה עצמאית של הלשון הינו הבסיס להגה "ל". לדעתי הוא עדיין קטן כדי ללמד אותו בצורה יעילה ועם הצלחה מהירה. הוא צעיר מדי ויש הרבה ילדים שבגיל זה עדיין לא הוגאים את ה "ל". הייתי ממתינה עד שיהיה בן חמש ולא מנסה ללמד אותו משהו שהוא עדיין לא בשל. אם הוא לא סובל ואתם מקבלים אותו ומבינים אותו, הייתי ממתינה עוד. חשוב שתהייה לו אבחנה פונולוגית לצליל, ובגיל זה עדיין לא בשלים מספיק,

10/03/2013 | 17:07 | מאת: רותי

שלום! בני בן 3 וחמישה חודשים מחליף את הצליל ת' בק'. לפנות לטיפול או להמתין?

10/03/2013 | 17:09 | מאת: רותי

לדוגמא אומר רקוב- במקום רטוב תודה

11/03/2013 | 14:23 | מאת: רותי

10/03/2013 | 13:08 | מאת: אורלי

שלום,ילדתי בת שנתיים ועשרה חודשים ,מתקשרת בבית באופן חופשי איתי ועם אביה ,בונה משפטים מורכבים ומנהלת שיחה מלאה,הקושי שלה הוא לתקשר עם אנשים מבחוץ וזה כולל גם את המטפלות בגן,היא מתקשרת עימן בשפת הסימנים,טופלנו ע"י קלינאית תקשורת ולאחר שבעה מפגשים בהם ילדתי שיתפה פעולה מבחינה פיזית אך לא ווברלית הפסקנו את הטיפול,אודה לחוות דעתך בנושא ומה הטיפול המומלץ לילדתי,תודה אמא מודאגת.

לקריאה נוספת והעמקה

בשלב זה לא ממליצה להתערב, תני לילדה להכיר את העולם ולהרגיש בו בטוחה לפני שהיא מדרבת. אילמות סלקטיבית הינה תופעה הקשורה לחרדה חברתית ובילדים יותר גדולים, יכולה להיות קשורה לחוויה קשה בחיים או לחוסר בטחון. הילד מעל לגיל 6 או מבוגר המאובחנים יכולים להפיק תועלת מטיפול תרופתי (אנטי חרדתי) טיפול רגש(עוזר מעט) וקלינאי תקשורת) במידה ןויש מקום, לאחר הכרות ויצירת קשר. את משתמשת באבחנה כאילו היא האבחנה הקשורה לפתולוגיה... לא כל כך נכון להדביק תוית פתולוגית בגיל כל כך צעיר, האם היא הוזכרה על ידי איש מקצוע? או שבחרת בה באופן תאורי בלבד? תני לה להסתדר לבדה, תתמכי בה ואל תלחצי עליה בכוון של שיחה עם מי שאיננה בטוחה בו, כולל הגננות ומטפלות. היא בטח תתיחיל לתקשר עם הילדים האחרים לפני שתרגיש בטוחה בשיחה עם מבוגרים. אשמח לעידכונים בהצלחה

05/03/2013 | 21:32 | מאת: עמית

שלום. בני בן שנתיים ו-4 חודשים. מדבר שוטף משפטים ארוכים ומובנים. הוא אינו מבטא את האות "ל" בכלל. הוא יגיד במקום ל או ר או י. אין לו לשון קשורה (כשהיה תינוק בדקו אותו) אבל כשאני מבקשת ממנו לשיר למשל תוך משחק "לה לה לה" ומראה לו איך אני מרימה את הלשון למעלה הוא מנסה ולא מצליח להרים את הלשון למעלה. הוא ישיר רה רה רה זה מוכר לך? עובר מעצמו או שכדאי לבדוק? תודה רבה.

תופעה מוכרת וזה אחד הטיפולים השכיחים וקלים בילדים בכללץ תפני לקלינאי תקשורת אשר תבדוק את הבסיס של הפרדת התנועה, החיקו והאבחנה השמיעתית לפני שתצפה ממנו להגאות נכון. הוא בכל מיקרה צעיר, כך שאם תקבעי תור ותמתיני חצי שנה, זה מצויין כי בנתיים הוא יגדל ויוכל לפתח את הכישורים הנדרשים להצלחה בטיפול. לא כדאי להתחיל טיפול לפני גיל חמש, בהגה /ל/. בהצלחה

04/03/2013 | 23:26 | מאת: רוי

בני בן שנתיים ושלושה חודשים, מדבר מילים רבות וגם מדבר במשפטים, אך שמתי לב שרוב המילים הוא אינו הוגה נכון, האם זה נורמלי לגיל זה, או שצריך לגשת לבדיקה, כמו כן הוא עדיין לא מדבר על עצמו בגוף ראשון, אני אציין שהוא לא במסגרת חינוכית הוא נמצא איתי בבית

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם התפתחות מתאימה לגיל. תקפידי לפנות אליו בתואר השם ולא בגוף שלישי (אתה רוצה ולא שמו ורוצה, כך ילמד להתייחס גם לעצמו) מבחינת הדיבור תני לו זמן להתנסות בהיוי ולפתח מיומנויות של ביקורת עצמית, פונולוגיות ואחרות כדי שיבטא נכון את המילים. ניתן להמתין עד גיל 3-4, במידה ואחרים מביים אותו, אז ממש לא דחוף.

04/03/2013 | 20:17 | מאת: ניר

היי אני בחור כבן 25 ולצערי הרב כשאני מדבר בטלפון כולם חושבים שאני אישה זה אולי נשמע מצחיק אבל פוגע בי קשות בחיי היום יום אני חושב 10 פעמים האם לעשות טלפון . זה פוגע לי קשות בביטחון העצמי ואני חייב אבל חייב לטפל בזה דחוף. אני מסיים עוד מעט תואר וקשה לי המחשבה שאני צריך לחפש מקום עבודה שבו אני אצטרך לדבר בטלפון , ביררתי על ניתוח לשינוי הקול והבנתי שזה לא כל כך פשוט ושעדיף שאתייעץ עם קלינאית תקשורת לפני. רציתי לדעת האם קלינאית יכול לעזור לי האם ניתן לשנות את זה או שזה בלתי הפיך, אני כל כך מיואש שחשבתי להתחיל לעשן כדי שהקול שלי אול ישתנה במשך השנים. במידה שטיפול של קלינאית יכול לעזור על כמה זמן מדובר???

לקריאה נוספת והעמקה

שיוני בהרגל שימוש בקול בהחלט אפשרי, במידה וקולך בריא (לא צרוד) הטיפול יכול להיות קצר מאד, מספר פגישות מועט. אשמח לשוחח איתך (כדי לשמוע אותך גם) ואפילו לקבל אותך לטיפול או להפנותך למקום אחר. צור קשר איתי, דרך אגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il או ישירות 050-2099435

אתה יכול גם לפנות למרכזים רפואיים שיש בהם מחלקה לטיפול בדיבור ולקבל מהם עזרה. בהצלחה

04/03/2013 | 13:07 | מאת: יהורם

שלום, לאחרונה אני מלמד ילד בכיתה ג' הדובר צרפתית ועברית. יש לציין שבבית, שפת הדיבור היא בעיקר צרפתית. ההוריםלא מציינים קושי בצרפתית אלא רק בעברית: לא תמיד הוא מכיר תמונות שאני מראה לו או מילים שהוא רוצה לבטא. השאלה שלי האם כדאי להפנות אותו לקלינאית תקשורת? האם רצוי קלינאית הדוברת צרפתית או שזה לא קריטי? בנוסף, שאלה כללית, האם קלינאית תקשורת יכולה לטפל בילד בעל בעיות בחסך שפתי או שניתן להפנות אותו לשיעורים פרטיים באותה שפה כמו הוראה מתקנת? תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

חסר לי המון מידע לגבי הרקע והתפקוד הכללי של הילד, אם הוא הגיעה לארץ בשנתיים האחרונות אז ודאי עדיין לא רכש את העברי ברמה מספקת. ההורים מדברים איתו באוצר מילים שונה מזה שאת מלמדת כי אינם עוסקים בתכני של למידה. אפשר אולי לבדוק את הידע בצרפתית ולבדוק האם שי פער או אל בידיעה שלו את שתי הפשות. בילד דו לשוני אף פעם תהייה התאמה של 100% באוצר המילים בשתי השפות, אוצר המילים קשור יותר לתוכן ולסביבה, למטרה ולתפקוד בכל תחום שהוא.

04/03/2013 | 12:01 | מאת: א

שלום! בתי בת שנה וחצי, נמצאת איתי בבית עד ספטמבר הקרוב בו תהיה בת שנתיים ואז תכנס לגן. אנחנו בית דו שפתי (עברית ורוסית) ומדברים איתה ברוסית אך תכני טלוויזיה וספרים בעברית. היא עוד לא מדברת ומה שהיא כן אומרת זה לא מילים ברורות. למשל לבקבוק היא קוראת 'אבו' בסוג של מלמול... היא אומרת 'האו' לכל החיות למרות שמלמדים אותה כל הזמן 'חתול מיאו' ו'פרה מו' וכו'.. דבר נוסף שמדאיג אותי הוא שהיא לא משחקת בקבוצה. אני יוצאת איתה לגן השעשועים וכאשר באים ילדים היא מבקשת אלי לידיים ונצמדת אלי. היא לא משחקת איתם ומוצאת תעסוקה אחרת... ילדים נמצאים באותו האזור יחד גם אם לא משחקים אחד עם השני והיא פשוט הולכת לעשות משהו אחר...זה קצת מדאיג אותי שהיא לא מתעניינת בהם ומעדיפה לשחק לבד. עם זאת, היא מבינה כל מה שאומרים לה, יוצרת קשר עין, פעילה מאוד פיזית, אוהבת שירים, ספרים וכו'.. האם אני צריכה לדאוג?

לקריאה נוספת והעמקה

צריך להתרשם מהתנהגותה לאורך הזמן.... האם יש שינוי, האם פוגשת מפעם לפעם ילד בודד (לא בקבוצה) כדי ללמוד ליצור קשר חברתי? האם את מקדישה לה זמן מלבד זה שהיא בבית? עדיין מוקדם כדי לקבוע משהו אמין. והיא עדיין צעירה כדי לבוא אליה בדרישות. הכי חשוב שהיא תתקדם ותוסיף מילים וקולות. האם עברה בדיקתש שמיעה?

04/03/2013 | 18:01 | מאת: א.

היא אכן מוציאה לאחרונה יותר קולות ו'מילים' משלה... היא פוגשת ילד בודד אם קורה מצב שיש ילדה או ילד נוספים בגן שעשועים. אני חושבת שלפני כמה חודשים היא היתה יותר תקשורתית מעכשיו אבל קרו מצבים שעם ילד בודד היא אכן תקשרה מעט ולעומת זאת הרבה מקרים שהיו ילדים והיא לא התייחסה. לא עברנו בדיקת שמיעה, האם פונים לטיפת חלב בקשר לזה?

04/03/2013 | 11:13 | מאת: נטלי

מחפשת קלינית תקשורת במרכז ..

תחפשי באתר www.ishla.org.il המילה הינה קלינאי תקשורת

03/03/2013 | 10:07 | מאת: רינה

שלום בני בן שנתיים וחודש ורציתי לדעת האם אוצר המילים שלו מעיד על בעיה . מיוזמתו הוא לא מדבר אלא אם מבקשים ממנו להגיד משהו . אבא הוא אומר בסדר אבל אמא הוא אומר המה , מים זה מאמ , תודה זה אדה , הראל שזה השם שלו הוא אומר רק אל . לפעמים שאני אומרת לו בוא הנה אז הוא אומר בוא . בזה מסתכם אוצר המילים שלו . בנוסף לכך הוא יודע להשלים את המילים למשל תמו-נה ,דו-דה , ס-פה , תו-כי ועוד . האם זה תקין לגילו שהוא בעצמו לא מדבר אלא אם מבקשים ממנו להגיד משהו ?. כשהוא רוצה משהו הוא יתחיל לדבר כמו גיבריש ואני לא מבינה אותו ואני מפחדת שזה מתסכל אותו למרות שהוא שמח וחייכן כל הזמן . בנוסף יכולת ההצבעה שלו לא ממש מדויקת והוא לא מכוון נכון את האצבע אבל מסתכל עם העיניים לכיוןן הנכון . הוא יודע לחקות צלילים והברות אבל לא במדויק , וכשאני מבקשת ממנו להגיד מילה מסוימת הוא תמיד מדלג על האות הראשונה כמו כדור - אדור , האם זה תקין לגילו ? אציין כי מוטוריקה שלו בסדר ושהוא מאוד אנרגטי ומלא מרץ ולא נשאר במקום אחד יותר מכמה שניות . תודה רבה וסליחה על האורך .

לקריאה נוספת והעמקה

על פי תאורך נירא לי שיש מקום לפנייה לקלינאי תקשורת ולביצוע אבחון תקשורת ושפה. לא צריך מערך של התפתחות הילד אלה אם הקופה תבקש זאת מבחינה אדמיניסטרטיבית. תפני לקלינאי בקופת החולים שלך ותמשיכי משם.... האם הוא עבר בדיקת שמיעה? רצוי לבצע בכל מיקרה.

בני בן שנתיים ושמונה חודשים מדבר כמעט הכל , מבין הכל ומה שרוצים ממנו, אך הדיבור שלו לא כל כך ברור. אני כאמא שלו מבינה את הכל אך עדיין ישנם פעמים שאפילו אני לא כל כך מבינה אותו, מציינת שההתפתחות שלו בסדר גמור, הוא נמצא במסגרת של מעון יום והכל תקין אצלו, האם יש לי סיבה לדאגה או שהכל עניין של זמן וזה יסתדר עם הזמן?

לקריאה נוספת והעמקה

השאלה החשובה ביור היא, האם במהלך התקופה האחרונה דבורו נעשה יותר ברור? למשל כעת לעומת איך שדיבר בראש השנה או בחנוכה? האם אנשים רחוקים יותר מבינים אותו יותר טוב? בכוון שאת מותרדת כדי לך לקבוע תור לקלינאי תקשורת (לא בהיסטריה ולא בלחץ) ולאחר שיבדק, לקבוע פגישה חוזרת לאחר שלושה חודשים, אז יהיה לך מישהו מקצועי שיכול להעריך את התקדמותו. הכלל שבגיל שלוש וחצי דיבורו צריך להיות מובן גם למי שאיננו בחוג המשפחה והאנשים הקרובים. יש תופעות של דיבור לא ברור גם אצל ילדים חכמים ומוכשרים ביותר!

28/02/2013 | 16:12 | מאת: מיכל

בני בן 6. מטופל אצל קלינאית תקשורת. כאם אני רואה תופעה של חזרה על חלקה האחרון של מילה בסופי משפטים. למשל דני הלך לגן..גן. יוסי כתב מכתב ..תב.לעיתים החזרה היא יותר מפעם אחת . כלומר יוסי כתב מכתב ..תב..תב.. הייתי רוצה לדעת אם לתופעה יש שם , האם יכולה להיות מוסברת באיזה שהוא אופן. והכוונה להמשך.

לקריאה נוספת והעמקה

באמת שזו פעם הראשונה שאני שומעת על תופעה כזאת.... למה הוא מטפול? האם יש לו ליקוי למידה או קשיים אחרים? מצטערת שאינני יכולה לעזור, רק לשאול שאלות מתוך סקרנות למידה..... כל טוב

27/02/2013 | 23:30 | מאת: דני

שלום , כשמישהו חוזר על המילים של עצמו לדוג' " אמרתי לו ללכת אמרתי לו " האם זה טיק או שהפרעה דיבור ? ואיך קוראים לבעיה הזו ברפואה ?

לקריאה נוספת והעמקה

לא ממש הבנתי מי חוזר, השומעה או הדובר? אולי יש בעיה של תיכנון משפט, אינפולסיביות .... עוד?

27/02/2013 | 21:05 | מאת: לימור

שלום התייעצתי איתך לפני כחודשיים בקשר לבני שהיה אז בן שנתיים וחודשיים ואינו מחבר משפטים, יש לו עוצר מילים של כ 100 מילים. הוא בני הרביעי.הוא חברותי, משחק יפה בפזלים מתקשר מצויין באמת ילד חכם שיודע היטב מה הוא רוצה. הוא מבין כל מה שמדברים איתו וגם מבצע מה שמבקשים.במידה והוא לא מכיר את המילה אז הוא נותן יד ומסביר מה הוא רוצה ואומר 'זה' יש לו נקב באור התוף מגיל שנה שמטופל במי חצמן. רשמת לי לקחת אותו לבדיקת שמיעה. שבוע שעבר הוא היה בבדיקת שמיעה בשניידר ואמרו שהוא שומע טוב ורק לבדוק מול אף אוזן גרון. בנתיים כמובן שנוספים מילים נוספות כ 5 בשבוע השבוע למשל הוא אמר 'מיץ' 'חלב' 'פלקס' (קורנפלקס) אבל המשפטים היחידים שהוא מחבר זה 'כך אבא' 'די אמא' 'אבא ד''(אבא עבודה) האם כדאי לקחת אותו לטיפול אצל קלנאית תקשורת או לעזוב את זה ולתת לזמן לעשות את שלו? תודה - לימור

לקריאה נוספת והעמקה

לדעתי הוא על הגבול... אם לא יתחיל לחבר משפטים (לפחות שני מילים יחד9 עד לחג שבועות (כחודשיים, יהיהי אז בן שנתיים וחצי) קחי אותו לקלינאי תקשורת שתיתן לך הדרכה מה לעשות, לא לטיפול כי ניראה לי שברגע שיבין מה נדרש ממנו, יעשה זאת בעצמו! האם את מכירה את הספר של hanen' זו שיטת עבוד ההמבוססת על הדרכת הרוים, ניתן לרכוש את הספר דרך אגודת קלינאי התקשורת, הוא מאד מאיר עיניים ונותן ראיונות להתחבר לידל במקום בו נמצא כדי להצעיד אותו קדימה. אשמח לקבל המשך דווח, בהצלחה וכל טוב,

27/02/2013 | 12:38 | מאת: אמא דואגת

שלום רב, בתי בת שנה ושלושה חודשים. מוטורית מתפתחת נהדר ונראה שההבנה שלה די טובה. בנוסף יוצרת קשר נדהר, מבחינת קשר עין, הצבעה, משחק, משחקי קוקו, הוראות פשוטות כמו ידיים למעלה/ תביאי לי, תכניסי X ל-Y וכו. א-ב-ל, כל התקשורת כמעט נעשית במחוות. מדברת מעט מאוד. מקשקשת הרבה אבל רק עיצורים בודדים - מ,ב,ג, לא יותר (לא אומרת ד,ת,ל,נ). מבחינת תנועות משתמשת רק בקמץ וחיריק. בנוסף החלה לחקות מילים רק בחודשיים האחרונים אבל גם זה במסגרת המגבלות שרשומות למעלה. אומרת אימא ואבא אבל לא משתמשת בהם כדי לקרוא לנו (קוראת אבאא ומהמה תמיד כשרוצה משהו, כל דבר). אציין שהילדה דו לשונית, אני ובעלי מדברים איתה עברית אבל ההורים שלי שמאוד מעורבים בחייה מדברים ברוסית וכך גם הגננת שלה. שאלתי היא האם מדובר בעיכוב? אני לא חושבת שיש לה בעיית שמיעה כי מגיבה יפה לצלילים. כיצד ניתן לעודד אותה להפיק עיצורים נוספים או תנועות נוספות מלבד לדבר איתה הרבה?

לקריאה נוספת והעמקה
28/02/2013 | 14:57 | מאת: חן לדרר

ממה שאת מתארת התפתחותה עדיין בתחומי הנורמה. יש לזכור שבגיל זה הנורמה מאוד רחבה ולכן חשוב לראות בעיקר שיש התקדמות הן בהרחבת אוצר המילים והן מבחינת מגוון הצלילים שמפיקה. אם אין שינוי רב אז כדאי להגיע לאבחון קלינאית תקשורת. חשיפה הינה חשובה אך חשוב שתהיה מותאמת - כלומר לדבר אליה במשפטים קצרים (בני מילה - שתיים) וחזרתיים ולהשאיר לה תמיד מקום להגיב (גם אם בהתחלה לא מגיבה). כאשר היא אומרת דבר מה או מביעה אותו במחווה (ואז אומרים את המילה המתאימה) לחזור אחריה בעידוד ולחפש אם יש לה עוד מילים (הרבה פעמים מפספסים חלק מהמילים הראשונות כי אינן דומות לשפת המבוגר). מבחינת מגוון הצלילים כדאי ללוות משחקים מוכרים בצלילים חוזרים וכך לעודד משחק קולי - למשל להסיע רכבת ולהגיד טו -טו - טו עושים זאת הרבה פעמים עם הפסקות ולרוב הילד ינסה לחקות בשלב מסויים בהצלחה

27/02/2013 | 08:38 | מאת: יעל

בני בן שנה ושלושה חודשים, בגיל שנה בערך החל להגיד "אבא" וחודש אח"כ לנבוח כשרואה כלב, וובתקופה האחרונה שמתי לב שאומר "את זה" כשמצביע על משהו שהוא רוצה (נשמע יותר כמו "די" או "אדי"). האם זה נורמלי שזה כל מה שהוא אומר, ושלא ממש מופיעות מילים חדשות כבר תקופה ארוכה? ואם כן - מתי זה כבר צריך להדאיג?

סבלונות!!!!!!! הוא יתקדם לפי הקצב שלו, העקר שתמקדם! להתחיל לדאוג בעקרון אם אין רכישה והתקדמות או אם לא עובר את בדיקת התקשורת בטיפת חלב, בגיל שנתיים ושלושה חודשים.

26/02/2013 | 20:39 | מאת: עדי

בתי בת שנתיים וארבעה חודשים ובקושי מדברת. היא אומרת מילים בודדת ומלמלת הרבה אך בלי מילים הגיוניות. רק לאחרונה התחילה לחבר רצף של שתי מילים אך אוצר המילים שלה דל מאד. יש לציין שיש לי ילד נוסף בבית בן ארבע שהחל לדבר בצורה שוטפת וברורה כבר בגיל שנה ועשרה חודשים. אשמח להדרכה כיצד אפשר לעזור לה

לקריאה נוספת והעמקה
26/02/2013 | 21:16 | מאת: חגית בר-זאב

עדי שלום, כדאי לבצע בדיקת שמיעה ולפנות לאבחון קלינאית תקשורת. קלינאית התקשורת באבחון תוכל לתת לך הדרכה ספציפית לפי הקשיים שתראה. דברים נוספים שניתן לעשות בינתיים הם לדבר איתהברמה השפתית שלה (לפחות בחלה מן היום). זאת אומרת במשפטים בני מילה או שתיים ולא במשפטים ארוכים. ניתן לחזור על המילה שאמרה ולהוסיף עוד מילה, כמו שהורים עושים באופן אינטואיטיבי. לדוג' אם היא אומרת "בובה" אז אפשר להגיד "נכון, בובה חמודה". ניתן לבחור מצבים שחוזרים על עצמם יומיום וליצור שגרה גם במלל המלווה את הסיטואציה. למשל בזמן אמבטיה לחזור ולהדגיש את אותן המילים. בהצלחה!

25/02/2013 | 16:39 | מאת: שני

שלום,בני הבכור כמעט בן שנה וחצי.איני יודעת איך זה"אמור" להיות ולכן אני שואלת,עד איזה גיל לגיטימי להשתמש הרבה בג'יבריש לפטפט ולמלמל לעצמו? סהכ הוא תקשורתי אין לו אוצר מילים מרשים אך מבינים את רצונותיו.לאחרונה מרבה לפטפט ולמלמל רבות לעצמו... וזה מעט מדאיג אותנו... עד מתי זה בסדר. מתי להתחיל לדאוג? בברכה.

הוא למעשה "מחקה" את מה ששמועה, רצף של מלל.... זו תופעה מבורכת כי מראה שהוא קשוב לסביבה ומעוניין לתקר. תקליטי אותו וכשיגדל, תציגי לו איך הוא דיבר כשהיה קטן! אין מקום לדאגה אלה לקראת גיל שלוש, במידה ואינו ברור לסביבה. בנתיים תהני!

שלום ברצוני לדעת על מה יכולה להעיד תופעה אצל בני התינוק(שנה וחמש)שלרוב הוא מחפש להפיק צלילים עם הפה מכול חפץ שהוא.האם מדובר בתתת תחושתיות. מה זאת התופעה המעט מדאיגה הזו.יש לציין שזה חריג בנוף,על כן מדאיג אותי

אם כל היתר בסדר, אז לא ניראה לי סיבה לדאגה,

19/02/2013 | 15:30 | מאת: דודי

בני בן 10 חודשים תקשורתי מחייך מוחא כפיים מניף יד ששואילים אותו איפה אור וגם מרים ידיים (בשיר ידיים למעלה) מפטפט המון נהנה שמדגדים אותו.מבין ששואלים אותו אם רוצה עוגייה ביי ביי עושה לעיתים מבחינה מוטרית זוחל זחילת גחון מגיל 8 חודשים שמתי לב שהוא עדיין לא מגיב לשמו (הוא בן 10 חודשים היום) מה דעתך ?

21/02/2013 | 23:38 | מאת: פרידה קורנברוט

אין מה לדאוג, עבר בדיקת שמיעה? אם כן, אז ניראה שהכל בסדר

1 ... < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > ... 74