פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3546 הודעות
2882 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

02/12/2018 | 09:20 | מאת: עירית

שלום ילד בן 2.5 מרייר מאוד, לעיתים יותר ולעיתים פחות. בבירור בא.א.ג נמצאו שקדים מוגדים ושקט שלישי אך תקינים. נמצא כי אין צורך לניתוח הסרה. נאמר לי שייתכן שצריך עבודה אצל קלינאית תקשורת / ריפוי בעיסוק. רופא משפחה טוען שיש להמתין עד שיחלוף מעצמו. שנה הבאה הילד יהיה בגן עירייה וחוששת שיפריע לו חברתית. מה עושים במקרה כזה? תדה

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שנבדק אצל רופא אאג' יש כמה נושאים שצריך לבדוק.. רצוי פיזיותרפיסט וגם קלינאי תקשורת. לגבי פיזיותרפיסט, האם הילד מאובחן עם היפוטוניה ואחיזת חגורת הכתפיים, האם מחזיק את הגוף במנח ישר וגם את הראש. קלינאית תקשורת כדי לבדוק את פעילות הפה, דיוק וקואורדינציה בלעיסה, בליעה, דיבור. מתי מרייר יותר, כשעייף? כשהיה בפעילות, כשמרוכז במשהו אחר? יש הרבה שאלות...לגבי הכמות ואיכות התפקוד הכללי שלו, רגישות סביב הפה, מודעות וכו'. אני ממליצה לבצע בדיקה תפקודית אצל קלינאי תקשורת ופיזיותרפיסט ורק אחרי זה תדעי האם יש מקום להתערבות כעת או להמתנה לעוד שנה, שנתיים. הוא לא יכול לצייר או לשחק במשחקים בגלל הריור המרובה??. הוא מנקה את עצמו כשמרגיש רטוב, אוכל אוכל מוצק ולועס היטב?

02/12/2018 | 10:33 | מאת: עירית

תודה על התשובה. לא רואה שום בעיה תפקודית. מצייר, עושה יצירות,יש לו יכולת מוטורית גבוהה מאוד, גם מוטוריקה עדינה, ילד אנרגטי ופעיל מאוד פיזית. אוכל מוצקים. מרייר בכל מצב אך בתקופות לדוג. עכשיו נראה שיוצאות לו שיניים תוחנות אז כמובן מרייר יותר. מבקש להחליף חולצה כשמרגיש שרטוב לו , כך גם מדווחים בגן.

26/11/2018 | 06:23 | מאת: Y

שלום רב, אשמח להתייעץ: בני בן שנתיים וארבעה חודשים. אומר משפטים שלמים, אך מתייחס לעצמו כ"אתה" ואליי כ"אני". למשל יכול לומר "אתה לא רוצה ללכת לישון" ומתכוון לעצמו, "ציירת רכבת" במקום "ציירתי". יש לו אוצר מילים עשיר והוא מבין המון. האם יש צורך לעשות משהו בשלב זה או לחכות שזה יסתדר מעצמו?

אני שומעת המון הורים שפונים לילד שלהם בגוף שלישי ואז מתפעלים למה הילד פונה לעצמו כך, וההורים מדברים גם על עצמם בגוף שלישי כמו אמא תתן ללך נשיקה במקום אני אנשק אותך, אז, שימוש נכון בצייני השם הינה הדרך להקנותם!

10/11/2018 | 07:40 | מאת: טל

שלום, שאלה לגבי ילד בכיתה ג' בחינוך המיוחד. ילד נבון שמייצר תסכול רב אצל המאזין כי לא ניתן להבין ממנו בסופו של דבר מה עיקר המסר שהוא רוצה להעביר. גם כשנישאל שאלות רבות לגבי הסיפור שמספר לעיתים לא ניתן להבין מה הייתה הפואנטה בסיפור ולמה סיפר אותי. ישנה תחושה שלא מצליח ליצור משמעות לסיפור בגלל קושי רגשי. אולי לא רוצה להיות במגע עם הכאב שעומד מאחורי הסיפר? לאחרונה מטופל לקשב אך אין שיפור בתחום התקשורת הזו. השאלה אם זה משהו שניתן לטיפול על ידי קלינאית תקשורת ובאיזה אופן? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

קלינאי תקשורת מטפלות בארגון המסר המילולי, שזה מה שנראה שבנך זקוק. אין לתת משמעות רגשית אלה קושי בארגון שהוא בבסיס שפתי ומחשבתי.

09/11/2018 | 19:18 | מאת: קושי בדיבור

אני מזה 3 שנים סובל ממחלת מנייר אוזן שמאלית לא שומעת בכלל שבוע אחרון התחלתי לדבר לא ברור והלשון נדבקת לי לחך האם זה מהמנייר

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון זה לא קשור אבל תצטרכי להתייעץ עם הרופא שמטפל בך

09/11/2018 | 01:24 | מאת: יוסי

אז ככה אני בן 24 ומאז שאני מכיר את עצמי אני צוחק בלי קול בכלל בכלל אפילו לא טיפה מקסימום משתעל ונורא קשה לי עם זה כי זה תמיד נראה מוזר ולפעמים זה נראה כאילו אני ממש מתאמץ לצחוק בסיטואציות חברתיות ואני מרגיש ששמים לב לזה זה ממש מפריע לי והייתי רוצה לדעת אם יש יכולת לשנות את זה ? ואם קלינאי תקשורת יכול לעזור בעניין.. תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

יש כמובן מקום לבדיקה אצל רופא אאג/ לבדוק שמתרי הקול פועלים באופן ספונטני במעבר אויר. לאחר מכן, בהחלט יש מקום לבדיקה תפקודית אצל קלינאי תקשורת מנוסה בבעיות קול גם אצלי באופן פרטי... בהצלחה!

13/11/2018 | 15:41 | מאת: יוסי

יש לך איזשהו אמצעי אחר ליצור איתך קשר לספר לך יותר על המקרה בצורה יותר מובנת? אימייל, טלפון ?

050-2099435 בשעות היום בלבד

25/10/2018 | 18:19 | מאת: סיון

שלום רב, בני הצעיר (מבין 3) בן שנה ועשרה חודשים. אומר רק 3 מילים, וגם אותן לא הוגה במלואן/נכון. ילד שמח, מתקשר, מבין הכל, מבצע משימות, אוהב את הגן, משחק עם אחרים. לאחרונה התחיל להיות מאוד מתוסכל שאנחנו לא מבינים אותו. קיבלתי הפניה לבדיקת שמיעה אבל אני בספק רב אם יש שם בעיה הוא שומע ומבין את הסביבה לחלוטין. מתחילה כבר ממש לחשוש. מה אני צריכה לבדוק/למי לפנות? המון תודה

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד שעדיין נמצא בנורמה, אבל מתחיל לאחר ...בדיקת שמיעה זה שלב ראשון! ממליצה לפנות לקלינאי תקשורת להערכה וקבלת הדרכה, ללא קשר לממצאי בדיקת השמיעה.

בתי בת 3, מהלידה לא מסוגלת לאכול אוכל מוצק- אינה לועסת (לא במבה, לא עוגיה) - רק מסוגלת ללקק ואוכלת אוכל רגיל אבל טחון בבלנדר. משקל תקין, התפתחות תקינה, שפה דו לשונית עברית\רוסית מדהימה, אוצר מילים ודיבור של אותה מילה או רעיון מול אבא בעברית ומיד מול אמא ברוסית.. רופא שינים בדק - כל השיניים תקינות. פנינו לפני שנה לשניידר- תורים הזויים של שנה לבדיקות שיקוף וושט עם אזהרה שזה מאוד לא נעים הביאו אותנו להמתנה בתקווה שיסתדר- עברה שנה ולא הסתדר. הילדה בגן טרום חובה עם פידבק מצויין מהגננות. הבנתי שקלניאי תקשורת יכול לעזור?

לקריאה נוספת והעמקה

שכחתי לציין- היה לבתי רפלוקס די קשה עד גיל שנה. חשבנו שאולי בגלל השפעת הרפלוקס חששה לאכול מוצק (האוכל עלה כל הזמן).

אם הכל בסדר, אז את מתארת ילדה עם סירוב לאכילת מוצקים.. מציעה לך לפנות לקלינאי תקשורת ועבדת בתחום האכילה אצל ילדים ולא לבית חולים ... באיזה אזור בארץ אתם גרים? איזה קופת חולים? הילדה יכולה להשתלב בתכנית של חשיפה הדרגתית כי בטח יש קושי תחושתי וגם מוטורית. בינתיים תנסי לטחון פחות חלק את המזון שהיא אוכלת, ככה תתחילי לחשוף אותה למרקם מגוון ועדיין טחון (שיהי טחון קצת יותר גס מהרגיל.) מה היא עושה בימי הולדת או פעילות בגן, שהילדים האחרים אוכלים?

ברור שהילדה זקוקה להתערבות, מידית! רצוי להפנותה למסגרת שיש בה קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק, במסגרת מרפאה אכילה לילדים כמו שיש בביה"ח אכילוב בתל אביב או בירושלים, בביה"ח אלין, יש באלין צוות מאד מיומן בטיפול בילדים עם קשיי לעיסה. ניתן גם להגיע אלי , באופן פרטי. בהצלחה

ילד בן שבע, אוטיסט בתפקוד בינוני, מדבר, החל לפני כמה חודשים להחליף עיצורים. נ' במקום מ' לעיתים קרובות, ד' במקום ב' ו- ת' במקום פ' לפעמים. אומר "טיש" במקום "טישו". ידועה מזמן בעיה של תחושה בפה, הוא שם חפצים בפה, לועס חולצות וכו'. נעזר בנשכן. האם יש קשר בין התופעות? העיצורים שהוא מחליף כולם שפתיים עד כמה שראינו. האם יש פתרונות?

לקריאה נוספת והעמקה

אין קשר ספציפי בין בעיות תחושה והחלפת עיצורים, במיוחד במי שכבר הגה אותם. מציעה לך לגשת לקלינאי תקשורת שמטפלת בילדים המאובחנים עם אוטיזם וקבלי את חוות הדעת לגבי בנך.

10/10/2018 | 21:34 | מאת: עדי

ערב טוב, ביתי בת שנה לשבעה חודשים אובחנה היום על ידי קלינאית תקשורת. בסיום האבחון נאמר שיש לילדה עיכוב רב תחומי. האם כל עיכוב רב תחומי הינו אוטיזם? כמובן שממשיכים לאבחונים נוספים של נוירולוג, פסיכולוג וכו' תודה!!!

לקריאה נוספת והעמקה

לא כל עיכוב רב תחומי הוא אוטיזם..... חשוב להמשיך את האבחון כדי שיוכלו לטפל במה שצריך. בינתיים תקבלי הדרכה מהקלינאית תקשורת, ותמשיכי בקשר איתה

22/09/2018 | 02:15 | מאת: תמי

בתי בתה19 מתלוננת על כך שנתקעות לה מילים כל הזמן. היא רוצה להגיד מילה אבל אותה מילה נתקעת לה. ובנוסף, שיש לה הצטברות של רוק שהיא כל הזמן צריכה לבלוע בשביל לדבר. לפעמים היא רוצה להגיד את אותה מילה ולא יכולה והמצב ממש מתסכל אותה. זה לא גמגום חזרתי. השאלה אם יש סוג גמגום אחר של התקעות בתחילת משפט והאם שווה לבדוק את זה?

לקריאה נוספת והעמקה

יש כל מיני בוגים של גמגון, אז בטח כדאי לפנות לעזרה והדרכה לקלינאי תקשורת המתמצא בתחום הגמגום. הטיפול נכלל בסל של שרותי בריאות בקופ"ח

19/09/2018 | 10:37 | מאת: תמר

בן שנה וחצי אומר רק ממה . מפותח מוטורי מצויין , חייכן, יוצר קשר עיין ,צוחק, ממלמל המון רק ג'יבריש . אומר מילה אלו כאילו מדבר בטלפון.אנו משפחה דוברת רוסית בבית וילד גם בגן רוסי. האם מצב קיים מצביע על עיכוב שפתי?

לקריאה נוספת והעמקה

ג'בריש הינה שפה של הילד!, מבחינתו אלו מילים ותפקידך לסייע לו לעצב אותם לעברית... תעשי מאמץ להבינו. לא נשמע שיש מקום לדאגה, בשלב זה....יש לו זמן עד גיל שנתיים לצרוף שני מילים, לפחות!

17/09/2018 | 00:40 | מאת: בובי

שלום רב, יש לי ילדה בת 9 שיש לה הפרעה בדיבור. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהדיבור שלה מקוטע. היא מדברת ואז ניכר שהיא נתקעת. גם ארגון המסר המילולי לעיתים פגום. ניכר שדברים לא באים לה באופן אוטומטי בדיבור והיא נדרשת להשקיע משאבים בארגון המסר. (יש לציין שנבדקה על ידי קלינאית ולא נמצאו בעיות שליפה).לילדה גם הפרעת קשב ומטופלת תרופתית (הטיפול התרופתי לא משפר את מצבה בדיבור. מי יכל להיות הכתובת בעניין זה? האם קלינאית יכולה לטפל בבעיה? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילדה עם איזה שהוא קושי ספציפי בשפה ובתקשורת, בטח קלינאי תקשורת עם נסיון במטופלים בגיל זה תוכל לסייע לה, במסגרת ביה"ס או דרך ביטוח הבריואת. ואם לא, אז פרטי! בהצלחה!

27/08/2018 | 20:55 | מאת: נופר

בני בן השנתיים ושלוש, חכם וסקרן מאוד..מוטוריקה עדינה וגסה מפותחות מאוד, מביע , מבצע מטלות שונות ומבין כיצד קוראים לכל דבר, ג'סטות שונות .אבל,אוצר המילים דל -15-20 מילים,חלקן לא בשלמותן , בנוסף בלבול בין זכר לנקבה( מתקנת אותו כמובן) אומר לי "קח" ולא "קחי". אני מתכוונת לקחת אותו לבדיקת שמיעה עוד חודשיים בעצת רופאת א.א.ג בכדי לשלול נוזלים,(סובל מלקות אוזניים מרובות) מה עצתך בעניין?כיצד "אגרה" אותו לומר מילים? האם יכול להיות שינוי פתאומי והאצה במילים בהמשך? יש לו אח גדול בן 4.5 ,אנחנו משוחחים בבית.. חושבת כיצד לקדם אותו.. אודה לעזרתך

לקריאה נוספת והעמקה

יש ספר של הנן Hanen שניתן לרכוש דרך אגודת קלינאי התקשורת, מומלץ מאד. את יכולה לפנות לקלינאי תקשורת, דרך הקופה, ולקבל הדרכה אישית ומעקב אחר התפתחותו... הוא עדיין בתחום הנורמה , אם הוא מצרף שתי מילים ביחד ומבין הוראות. טוב שיעבור בדיקת שמיעה, את כתבת שיש לו הרבה דלקות אוזניים וזה יכול להיות גורם מעכב את התפתחות השפה והדיבור.

הי, עבר כחודש, הילד מדבר הרבה גיברי'ש וכאילו שהמילים הבודדות שידע "נשכחו".לדוגמא היה אומר טלויזיה, היום מביא את השלט וחוזר על משפט של תוכנית טלויזיה "גו גו" (מתוך שיר הנושא של אותה התוכנית) בעדי שאבין שרוצה לצפות .מציינת שמבין,מביע,ממלא הוראות,מראה אהבה, לעיתים זורק דברים סתם .. פשוט לא מדבר..האם יש מקום לדאגה? תור למכון שמיעה בעוד כחודש וא.א.ג לאחריו .אשמח לדעתך

בני בן 5 וחצי חודשיים. בשבועיים האחרונים החל להשמיע קולות רוטנים וכועסים והפסיק בהדרגה לקשקש ולפטפט. היום שמתי לב שקולות הרטינה הם היחידים שהשמיע כל היום. הוא מגיב לקולות, מחייך, מראה קשר עין, מתהפך מהבטן לגב, עומד על 6 ועל 4. היה פטפטן רציני עד לפני כשבועיים ומודאגת מכך שהפסיק (מלבד קולות הרטינה הרבים. ממש נראה בברור שמשהו מפריע לו). מה כדאי לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

יכול להיות נוזלים באוזניים, רצוי לגשת לרופא אאג' או ילדים, שיבדקו וגם שישלחו לבדיקת שמיעה. לפעמים ילידם מוותרים על משהו לטובת תחום אחר שנמצא בשלב התפתחות מואצת, אם את מאד מודאגת, תפני למכון להתפתחות הילד והם יכולים לבדוק בכל כווני ההתפתחות. שנה טובה

שלום, קרוב משפחה בן 5 שאובחן מגיל צעיר בדיספרקסיה ורבלית ומטופל אצל קלינאית תקשורת אובחן עם פיגור קל. הוא אובחן ע״י פסיכולוגית חינוכית במבחן סטנפורד-בינה (ולא וכסלר שכן ב וכסלר המרכיב המילולי בעל משקל גדול יחסית). אני מתרשמת מאותו בן משפחה שאינו סובל מפיגור כלל. הוא תקשורתי מאוד, עושה מניפולציות על בני המשפחה הבוגרים ועל אחיו הצעיר. עם זאת, יש לו סף דחיית סיפוקים מאוד נמוך. יש לי כמה שאלות: 1.האם סטנפורד-בינה אכן מתאים לאבחון המקרה זה? האם אבחון של פיגור קל ניתן לשינוי בעתיד? 2. במידה והאינטיליגנציה של הילד תקינה, כמה טיפולים אצל קלינאית תקשורת היית ממליצה? 3. כיצד ניתן לברר/ לקבל המלצות על קלינאיות תקשורת ספציפיות?

לקריאה נוספת והעמקה

1. רק פסיכולוגים משתמשים במבחנים אלו, לא אין מה להוסיף לעניין מבחון ספציפי, יחד עם זאת, האבחנה של מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי איננו בשימוש ) נעשת על פי מרכיבים תפקודיים ולא במבחן פורמלי (IQ מזמן לא בהגדרות הנמכה קוגניטיבית) השאלה כיצד מתפקד ביחס לבני גילו. 2. האם הוא מדבר ומתקשר כמו בני גילו? האם הדיבור שלו מובן, יכול להתבטא בצורה ברורה ולשרת את צרכיו מבחינה שפתית? זה המדד ולא מספר הטיפולם...אי אפשר לקבוע כמה טיפולים זקוק, אפשר לדעת כמה טיפולים מגיעה לו במסגרת טיפול שממומן על ידי הקופה 3.יש הרבה מקורות למציאת קלינאי תקשורת, דרך הקופה, דרך אתר אבודת קלינאי התקשורת או דרך שרות החינוכי בעיר מגוריו.

23/07/2018 | 21:10 | מאת: טל

שלום רב, בני בן שנתיים וחודשיים ועדיין לא מדבר. עושה"לא " עם הראש, אם רוצה שנתאר לו תמונה בספר- מניח את ידו על פי- כדי שאדבר, אם רוצה משהו מהמקרר- לוקח את ידי ומוביל אותי למקרר, אם רוצה לשחק על הריצפה- לוקח את הגרביים ומראה לנו שהוא רוצה לגרוב אותן. בבית חשוף לתערובת של רוסית ועברית , אך - חלק מהמשפט הוא ברוסית וחלק בעברית. עדיין לא הולך לגן כי נמצא בבית עם אימי, דוברת רוסית. יתחיל גן ב 1.9. עבר בדיקת bera-שמיעתו תקינה. עבר אבחון ראשוני אצל קלינאית תקשורת,הומלץ על 12 טיפולים. התורים מאוד ארוכים וכרגע אין אפילו צפי לטיפול. ביררתי ובקפ"ח שלנו קלינאיות תקשורת דוברות עברית בלבד. האם כדאי לחפש קלינאית תקשורת דו לשונית, או שניתן לקבל טיפול אצל קלינאית תקשורת דוברת עברית בלבד? תודה רבה מראש, טל

לקריאה נוספת והעמקה

לפי התיאור בנך תקשורתי ולא מילולי, חשוב שבשלב זה ייחשף לשפה אחת כדי שיעשה סדר ברכישת השפה. טוב שיתחיל גן ואני מקווה שיהיה רק בעברית. קלינאית תקשורת בעברית תעשה לו סדר וזה מה שהוא זקוק כעת. יש חובה לקופה להחזיר כסף לטיפול פרטי אם הם לא יכולים לתת לו טיפול תוך זמן סביר, באתר של משרד הבריאות תיראי כמה זמן וכמה כסף ההשתתפות. בנתיים תפנו אליו רק בעברית ותעודדו אותו לחזור על מילים בודדות, אפילו תצפו ממנו לחזרה על המילים ולשימוש במילים או קולות, לפחות, כשמבקש מכם משהו. בהצלחה!

03/07/2018 | 17:00 | מאת: אודי

שלום פרידה. בסביבות גיל 13 עברתי טיפול יישור שיניים. היום אני בשנות ה-30 לחיי, ואני חושב שהטיפול והשימוש בגשר ורסן, השפיע על צורת הדיבור שלי. האם זאת תופעה מוכרת? האם שווה להגיע לבדיקה? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בד"כ הדיבור המשובש ותנועת הלשון לא מתאימה בבליעה גורמת לשינויים בעימוד השיניים, ולא להפך! כדאי מאד להיבדק אצל קלינאי תקשורת לפני שתעבור שוב יישור שיניים

שלום רב, ביתי בת שנתיים וחצי עברה אבחון של קלינאית תקשורת ואושר לה טיפול. אז ככה. לביתי 50-60 מילים (חלק מהמילים מבטאה חלקית). אומרת מעט משפטים בני שתי מילים. נראה שמבינה הכל. הומלץ לנו להשאירה שנה נוספת בגנון ולא לעלותה לגן עירייה. אני כותבת פה כי אני מוטרדת . האם זה חמור שבגיל שנתיים וחצי אינה מדברת שוטף? יש לה תור לבדיקת שמיעה בסוף החודש אבל נראה ששומעת היטב................................

לקריאה נוספת והעמקה

מי המליץ? קלינאי תקשורת שבדקה את הילדה? מי המליץ על גן של ילדים צעירים? התאור שלך לא נראה רחוק מהנורמה הנמוכה לגילה, אם הקלינאית תקשורת בדקה וזו הייתה המלצה מקצועית, יש לשקול אותה ברצינות, אם זו המלצה של שכנה עם כוונות טובות, לא הייתי משאירה אותה בגן של "קטנים" אלה מעבירה ומחזקת את התחום, באופן מודע ובהדרכה של קלינאית תקשורת. בהצלחה

17/06/2018 | 09:07 | מאת: דנה

שלום, הבת שלי בת 1.3. לפני בערך כחודש למדה להגיד "אבא בא". לאחרונה חוזרת ואומרת פעמים רבות ביום "אבא בא", גם כשאבא לידה וגם כשנשאלת שאלות. אומרת בנוסף עוד מילים בודדות, מצביעה, מתקשרת עם אחרים, מגיבה לשמה. שאלתי- האם זה נורמלי בגיל הזה החזרה הזו פעמים רבות על מילה/צירוף מילים מסויים? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בטח שזה "נורמלי" היא לא מבינה מה שאת מבינה מתוך הברבור הזה... היא רואה איך זה משפיע עליכם ועל הסביבה ונהנית מהתגובה... בבאו הזמן היא תבין את המשמעות וגם את העובדה שהנה, שתי מילים ולא מילה אחת. זה תהליך נורמלי ברכישת שפה..... תשמחי ותנסי לתת משמעות לקולות ו"מילים" שהיא אומרת ועם הזמן היא תלמד את המשמעות והשימוש הנכון של המילים. ילדים שלומדים לדבר ושפה , חוקרים את התופעה,, חוזרים, בודקים, מחקים ובסוף,.... לומדים להקשיב, להבין ולדבר!

02/06/2018 | 03:17 | מאת: שיר

אוקיי אז ככה אני מרגישה שכל פעם שאני מדברת יש לי תקיעות במילים. אני מנסה להוציא מילה אבל זה נתקע לי. כשאני כבר בתוך המשפט אז הכל בסדר והדיבור זורם יחסית ( ואז לפעמים אני חושבת על התקיעות הזאתי ולפעמים זה קורה שוב). אני גם חושבת על איך אנשים שומעים אותי כשאני מדברת(זה מוזר(?)) אני עובדת בעבודה שמצריכה דיבור ואני רואה אנשים אחרים מדברים באופן זורם וטבעי ולא חושבים יותר מידי מה הם הולכים להגיד. אצלי להוציא משפט דורש מחשבה רבה. כאילו הדיבור שלי מתאמץ מידי ולא חופשי ומשוחרר. באלי להיות מסוגלת להגיד כל מה שבאלי אני נתקעת לרוב באות כ בעיקר כמו להגיד (כמה?) זה מקשה עליי ממש ומתסכל אותי. כאילו הדיבור לא באלי באופן טבעי. יש פעמים שאני יכולה לדבר רגיל הבעיה היא בתחילת המשפט כאילו אני מרגישה שלפעמים יש תקיעות בדיבור אני לא חוזרת על הברות. השאלה אם זה נחשב גמגום? לא הייתי אצל קלינאית ואני מעדיפה גם שלא.

לקריאה נוספת והעמקה

אם את מעדיפה לא להגיע לקלינאית תקשורת, למה את פונה אלי? לבטח הייתי ממליצה לך לברר את השאלה אצל איש מקצוע, לגבי המקרה הפרטי שלך... אבל מכוון שאינך מעוניינת, אין לי מה להמליץ לך.

21/06/2018 | 00:23 | מאת: שיר

לא ניסחתי את עצמי נכון.. אני מעדיפה לא ללכת לקלינאית תקשורת אבל בטח שלקבל עצה מהאינטרנט האם המקרה שלי דורש בדיקה בכלל או שזה יחלוף לבד?

28/11/2018 | 22:26 | מאת: חח

אוי סתמי

28/05/2018 | 10:39 | מאת: רותם

שלום, לפני כחודש ערכתי אבחון שמיעה לבני בן 6.7 חודש' בכיתה א רגילה. ילד שעבר ניתוח כפתורים בגיל שנתיים, טיפולי שפה וריפוי בעיסוק לאחר מכן עקב איחור שפתי. בתוצאות האבחון נרשם כי סובל מעיבוד שמיעתי חמור, המלצה לכיתה אקוסטית, מכשיר FM וכל ההמלצות הנלוות. אני מנסה המון זמן לקבל מידע על כך ועל הקשר ללימודים. ביה"ס והצוות יודע וכן תונגש לו כיתה , שאלתי היא אשמח לדעת אם מעבר לכיתה מכשיר וסיוע משמע ( מחכים לשעות מדורנר ) יש עוד דבר שניתן לעשות? האם זה יחמיר או שאפשר לחיות עם זה? בנוסף האם זה נחשב לקות למידה? יש לו מעט קשיים והוא נעזר גם במורת שילוב אשמח לתשובה אני ממש מיואשת מהמצב

לקריאה נוספת והעמקה

לקוי בשמיעה יכול לפגוע בכל תפקוד, במיוחד ברכישת שפה, למידה ושילוב בחברת הילדים. ליקוי למידה יכול להופיע בו זמנית, או לא... הדגש בתפקוד של הילד ולא בלקוי. בכל מיקרה, הוא כבר מקבל שעות שילוב ועזרה בביה"ס. התיאור שלך לגבי ניתוח הכפתורים שעבר בילדות לא מתיישר עם תארו חומרת הקושי שמתואר כעת ולבטח לא עם מידת התמיכות המומלצות. רצוי מאד שתהיה בקשר עם רופא אאג' שילווה אותכם, שיבצעו בדיקות שמיעה לפחות פעם בשנה או שנה וחצי כדי לעקוב אחר שמיעתו, האם יש ירידה מתמשכת או יציבות במידת הירידה בשמיעה. חשוב להבין את סוג הירידה בשמיעה, את התרומה של ירדה מסוג הולכתי (באוזן התיכונה) לעומת ירידה עצבית וכן להבין את רמת התמיכות הנדרשות. אני מבינה שהוא מרכיב מכשיר שמיעה? לא כן? יש במשרד החינוך מפקח על תחום הטיפול בילדים עם לקות שמיעה, רצוי שתצרי איותם קשר. בהצלחה!

29/05/2018 | 08:02 | מאת: רותם

תודה על תשובתך. כרגע הוא ללא מכשיר fm, יש המלצה לשנה הבאה, נראה לפי תחילת שנה, יהיה בכיתה אקוסטית וכן אנחנו בקשר עם שמע ובי'ס. העניין שאין ירידה בשמיעה ,שהילד שומע טוב, ואנחנו בקשר עם כל מי שצריך, לכן זה כמו שטח אפור... הילד נתמך במורת שילוב, ויהיה לו עזרה משמע ואנחנו תומכים ומלווים, פשוט זה מעין מצב ביניים שהשמיעה טובה אבל עיבוד המידע משובש. ייתכן ועניין רגשי אשמח לתשובתך

לא רגשי, יש פגיעה באיכות התפקוד של עצב השמיעה, ללא קשר לירידה בשמיעה. זאת פגיעה במערכת המרכזית של העצב, בחיבור בין האוזן למוח! עיבוד השמיעה זאת היכולת לפענח את מה שהעצב מביא למוח. בבקשה על תלכו למסלול רגשי, על אף שיכולה להיות "תגובה" רגשית. במכון האודיולוגי בתל השומר יש צוות שחוקר ולומד על התפקוד המרכזי של השמיעה, ממליצה לך לפנות אליהם. בהצלחה!

אנחנו מחפשים בדחיפות קלינאית תקשורת לילד בן 4.6 ..באיזור אשדוד דרך הקופה או באופו פרטי

אני יודעת שהקלינאיות שעובדות פרטי באזור, מתקשרות בניהן, תשאלי אחת מהן ואולי אם היא לא יכולה לקבלו, יהיה מישהי אחרת שיכולה! חפשי גם באתר קלינאי התקשורת ishla.org.il בהצלחה!

07/05/2018 | 22:18 | מאת: סבתא

ילד בן שנתיים ו4 חודשים חכם לא מדבר בכלל. התברר שיש לו לקות ראיה וזקוק למשקפיים עם עדשות מספר +15 בשתי העיניים. 1) האם זו הסיבה שאינו מדבר? 2) האם חשוב לקחת קלינאי שמתמחה בכך?

לקריאה נוספת והעמקה

1) לא חושבת שיש קשר בין לקות הראיה וחוסר דיבור, האם בדקתם גם את שמיעתו? אולי גם שם זקוק לתמיכה? 2) חשוב מאד שתפנו לקלינאי תקשורת, לפי התיאור הוא כבר נמצא באיחור לגבי בני גילו. בהצלחה!

22/03/2018 | 19:51 | מאת: אולגה

שלום, בני בן 2.3 אומר מילים בודדות (4-5 מילים)בלבד . נימצא במסגרת בה מדברים עברית בלבד. בבית מדברים 2 שפות, עברית ורוסית, אך לרוב עברית ותמיד פונים אליו בעברית. יש לציין שמבין את כל ההוראות שלנו, יוצר קשר עין. מאוד מנסה לדבר ומתוסכל שלא מבינים אותו. באופן כללי אני מרגישה שהוא טיפה מאחורה בהתפתחות לעומת ילדים בגילו אך מתפקד רגיל לחלוטין ומשתלב מצוין במעון. אחות טיפת חלב בהתיעצות עם רופא ילדים שלנו הפנתה לקלינאית תקשורת. לדעתי זה קצת מוקדם מידי. האם זה הגיל להתחיל בבירור? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

חשוב מאד שתפני כבר לקלינאי תקשורת, להערכה, קבלת הדרכה ואולי אפילו לטיפול, כי בגיל זה מצופה שיחברו לפחות 2 מילים ביחד! כדי לחסוך זמן, תפני לרופא אאג' שיפנה אותו לבדיקת שמיעה, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה בשמיעה. את יכולה לפנות לאגודת קלינאי התקשורת, הם מוכרים ספר של הנן HANEN,שנותן הדרכה בהתפתחות שפה ומתאים במיוחד לילד שזקוק לטיפול וממתין בתור! בהצלחה

20/03/2018 | 08:57 | מאת: אול

שלום, הבת שלי בת 4 בדיוק, דוברת בשתי שפות רוסית ועברית. הגננת מתארת שאינה שואלת שאלות על הנושא הנלמד(כביכול עכשיו זה הגיל), השאלות שלה סביב "מותר" , "אפשר" יותר טכניות. כמו כן לא מתקשה במושגי יסוד (לא הבנתי מה הכוונה) מושגי מרחב,זמנים, מתבלבלת בין זכר לנקבה ונטיות גוף ומתקשה לתאר מצב. יש לציין שהיגוי טוב מבינה את ההוראות ועונה לעניין, לא תמיד מתארת מצבים בצורה מדוייקת אך המסר מועבר. האם להפנותה לאבחון דחוף? או שזה עניין התפתחותי? האם אוכל לשבת איתה ללמד את הדברים החסרים? כי ההמתנה לאבחון בהתפתחות הילד הוא 7 חודשים. אם כן יש חוברות מומלצות או משחקי שולחן מוכנים בנושאים שהיא מתקשה? אשמח להמלצה.. אני מורה במקצועי אז אשמח ללמד אותה.. תודה אול

לקריאה נוספת והעמקה

יש לפנות לקלינאי תקשורת בקהילה, דרך קופת חולים ולא דרך התפתחות הילד. הקליאני יתן לך הדרכה ועבודה בבית לפי התאור היא כנראה זקוקה לטיפול, יכול להיות עקב החשיפה לשתי שפות ויכול להיות שהקושי היה מתבטא גם לו דברה רק שפה אחת, אז אין מה לפחד משתי שפות אבל צריך להיות מודעים ולהשקיע יותר מאשר ברכישת שפה אחת, במיוחד על ידי ההורים

20/03/2018 | 20:18 | מאת: אול

תודה!אוקי אבדוק. אני מבינה שאם לא יטופל בהקדם הפערים יגדלו... כמה זמן להערכתך היא תצטרך להיות אצל קלינאית? היא ילדה שקולטת מהר.

אי אפשר לדעת כמה זמן, יכול להיות שזקוקה כעת, ואולי עושים הפסקה כשמתחילה להתקדם ועוקבים אחר סגירת פערים, ולפי הצורך חוזרים לטיפול..... השאלה לא מה קולטת אלה מה מפיקה ואיך היא מתקשרת! בהצלחה!

11/03/2018 | 13:31 | מאת: עמית

הי, יש לי פעוט בן שנה ו7 כמעט שלאחרונה התחיל לשבש מילים שידע להגות בצורה תקינה לדוגמא: טטה הפך לאתה(עם כוונה ברורה לסבתא), טרקטור היה אומר קטור ועכשיו אומר אטור. כשאני מתקנת אותו הוא הוגה את המילה בצורה תקינה. מה זה? האם זה שלב או צריך להדאיג? תודה רבה

אפילו בדוגמאות שנתת יש שיפור מבחינת הגאים דומים להגאים הנכונים ומספר הברות במילה, אז, זה נורמלי וכל פעם השינוי יהיה לכוון הדיבור של האנשים סביבו. אין טעם לתקן לו (לא אותו, אותו את לא מתקנת!) הוא מתפתחת במיוחד בתפיסה שמיעתית, וזקוק למרחב. דברי נכון, תדגישי, אם צריך, את המילה הנכונה מבלי לבקש שיחקה את המילה, הוא יגיעה לזה כשיהיה בשל....כמובן לא בהגזמה בשום כוון!,

22/02/2018 | 15:33 | מאת: אלמוג

אני בת 29, כשהייתי בת 16 בערך עשו לי גשר בשיניים ולאחר מכן היה לי פלטה בלילה .. הפלטה על השיניים למעלה ולמטה הייתה רק בלילה בכדי שהלשון תלמד להיות בפנים. אני מגיל קטן מאד מדברת עם ש' מורגשת. הייתי אצל קלנאית תקשורת בעבר ולא עזר אמרו שזה מולד ואין דרך לתקן. אני אישית כבר למדתי לחיות עם זה.. השאלה האם עוד לא מאוחר .. ויש דרך לתקן ..?

לקריאה נוספת והעמקה

אני מקבלת מפעם לפעם מטופלים עם אותו סיפור, מסמינה אותך ליצר קשר ולהגיע לבדיקה ושיחה כדי לברר , אם יש לך מודעות ורצון לשפר, תמיד אפשרי! טל - 050-2099435

נכדתי בת השנה ושבעה חודשים אינה מדברת לא אומרת אפילו לא מילה אחת ערנית ולקיחת מצליחה להעביר לנו רוב הזמן את מה שהיא רוצה בדיקת שמיעה מצאה ירידה קלה בשמיעה בגלל נוזלים באוזניים. מה עושים בגיל זה לילדה מודאגים מאד תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הוריה יכולים לבקש הפניה לקלינאית תקשורת דרך קופת חולים. לעשות הערכה, לקבל הדרכה ועזרה לטיפול רק לפי המלצת הקלינאית תקשורת שתכיר את הילדה ותעקוב אחר השגיה

21/01/2018 | 20:00 | מאת: עדי

שלום. בני בן שנה ו10 חודשים. אוצר המילים שלו מכיל מעל 50 מילים . חחקן נאמרות בצורה תקינה ומחטה כמו אבא כחול וכדומה אך רובן נאמרות באופן מאד לא ברור וחלקן באופן חלקי. כמו לדוגמא עגבנייה נאמרת נייה , בננה נאמרת ננה, נעליים נאמרת אנעיים וכדומה. האם בגיל כזה נדרשת בדיקת שמיעה? או שעדיף לחכות לגיל מתקדם יותר? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

אם יש מגמה של שיפור, אין צורך בהתערבות. זהו תהליך טבעי בהתפתחות השפה והדיבור, רצוי שתשתדלי להגיד את המילה בשלמותה ולא לעודד אותו להשלים מילים, כפי שלפעמים הורים עושים. תחזרי על המילה בשלמות ותעודדי אותו לחקות את מספר ההברות הנכון במילה, גם אם זה לא ברור. בגיל זה אין עדיין מקום לדאגה

17/01/2018 | 13:11 | מאת: נועם

שלום, יש לי בעיה שאני ממש סובל ממנה. אני מרגיש שבמקום במוח שאני מדבר שונה מהמקום שאני כותב . רמת הכתיבה שונה והניסוח לגמרי . המוח שלי לא מצליח לעבד תקשורת מקוונת כמו הודעות ואני מרגיש שאילו מישהו היה אומר לי את ההודעה בקול המענה וההבנה של מה הוא אמר היתה שונה . אשמח למענה מה הבעיה ומה ניתן לעשות ואיך לשפר . תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הצורה שבה המידע מגיע אליך, מעובד בדרך שונה בין הדיבור (שכולו שמיעתי) ובין הכתיבה (שמגיעה דרך סימנים שדורשים פיענוח והבנה של המשמעות, בנוסף לזיכרון) בכ"כ הכתוב נותן לנו שהות כי אפשר לקרוא שוב, מה שאי אפשר לעשות בדיבור בלבד. האם יש או היה לך קושי בקריאה? אולי יש לך קושי בפיענוח האותיות וחיבורם למילים ולמשמעותם? אם באמת חשוב לך, תלך לאבחון לליקוי למידה, בו מפרטים כל מיומנות הנדרשת להבנת קריאה וגם להבנת דיבור, באבחון ניתן יהיה ללמוד מה התהליך שמקשה עליך וגורם לשוני שהינך מרגיש. בהצלחה

17/01/2018 | 13:05 | מאת: נועם

אני מרגיש שכאשר אני מקבל הודעה המוח שלי לא מעבד אותה כמו שמישהו היה אומר לי אותה בטלפון ובהתאם התשובה שלי תהיה שונה.

אז מה השאלה?

היי הבת שלי בת שנה ו-8 חודשים. היא נולדה קטנה וההתפתחות שלה איטית אבל תקינה. יש לה אוצר מילים (25+ מילים) והיא לומדת דיי מהר מילים חדשות. אבל אני קצת חוששת שהתהליך לא תקין, אפרט: 1. היו לה בעבר הרבה מילים שהיתה אומרת והיום כבר לא. מדי פעם חוזרת להגיד אותן אבל הן לא בשימוש יומיומי כפי שהיה (ביי ביי, נפל, ועוד..) 2. רוב המילים שלה למעט כמה בודדות (אוטו, הופה, אבא, אמא ורוצה) הן בעלות הברה בודדת. לדוגמא - מים זה "מה" (עם הלשון בחוץ), בקבוק זה "בה", בננה זה "ננה" וכד'. היא יודעת לקשר את המילים לחפצים שהיא רוצה, יודעת להגיד רוצה + מה שהיא רוצה (במידה והיא יודעת את המילה למה שהיא רוצה) נניח "אוצה מה" או "אוצה בה". 3. נראה שהיא מתקשה ללמוד מילים חדשות. נניח המילה "עוד" זה "נו". להבנתי (ואולי אני טועה) זו מילה יחסית קלה והרבה פעוטות אומרים אותה, ונראה שקשה לה להבין איך אומרים אותה נכון, או לדוגמא "פיפי" היא אומרת "פהפה" עם הלשון בחוץ. לא משנה כמה אני חוזרת נכון על המילים, נראה שהיא לא מצליחה להגות אותן נכון. חוצמזה היא מבינה ותקשורתית מאוד, יודעת לעשות פעולות לפי בקשה: להביא/לקחת/להחזיר למקום/ לסגור/ לפתוח/להדליק או לכבות אור וכד'. האם זה מצב תקין? אשמח למענה תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

התאור מתאים לידה בשלבי התפתחות השפה והדיבור. אם עדיין יהיו לך שאלות בגיל שנתיים וחצי, תפני להערכה וקבלת הדרכה, לא נראה לי שנחוץ טיפול, בטח לא בשלב זה. מצידך תנסי להבין מה היא אומרת ותחזרי אחריה , במשפט פשוט ובנוי היטב, כדי שהיא תשמע את הדיבור הנכון, ואל תדברי אליה מהר....

בסדר גמור. תודה רבה על המענה המקצועי :)

03/01/2018 | 14:20 | מאת: המתעניין

שלום רב! אני מתעניין בקשר לדודי כבן 70, לפני כ 3 שנים החל לסבול מסוג של גמגום כמו "בליעת מילים" בסוף משפט ולאט עם הזמן החמיר עד כדי חוסר יכולת לתקשר בדיבור. ביצע CT ללא ממצאים מיוחדים האבחנה ע"י רופא השיניים (חוסר יכולת להחזיק את הפה פתוח לאורך זמן) וע"י קלינאית תקשורת היא רפיון בשרירי הפה קיבל תרגילים מקלינאית התקשורת ללא תוצאות עד עתה הדבר גורם לו לעצבות ולאי יציאה מהבית למקומות שצריך לתקשר (זה כמו גמגום קשה) האם יש דרכים נוספות לעזור לו?

לקריאה נוספת והעמקה

הוא צריך בירור נאורולוגי מקיף, אולי יש לו סוג של פרקינסון או מחלה ניוונית פרוגרסיבית... בטח לא לטיפול של קלינאי תקשורת!

14/12/2017 | 18:08 | מאת: ש

שלום לכם, בתי בת שנתיים ותשעה חודשים. בגן שאליו נכנסה השנה המליצו לי לקחת אותה לאבחון, מאחר שיש לה תופעות מוזרות בדיבור: היא מדברת על עצמה בגוף שני, כשהיא רוצה משהו היא לפעמים שואלת "את רוצה...?" וכך מבטאת את רצונה. בנוסף, היא חוזרת על משפטים שאמרה, שכביכול לא קשורים (למשל "לאמא יש קוקו שחור") מספר פעמים ביום וגם בימים שלאחר מכן. היא יכולה גם לחזור על משפט שמישהו אחר אמר, אפילו כמה ימים לאחר שאמר אותו. כשהיא מתעצבנת היא יכולה לומר בכעס מילים שלא קשורות בכלל (בד"כ אותן מילים כל הזמן) וכך היא מביעה את כעסה או אי שביעות רצונה. יש לציין שהיא מתקשרת איתנו בצורה מצוינת, יוצרת קשר עין, משחקת משחקי דמיון וכו'. עם ילדים בני גילה לא כל כך משחקת (רק השנה התחילה מסגרת), אבל לא הייתי מודאגת לגבי כך, שכן אני הייתי סגורה וביישנית בגילה ואף הרבה יותר גרועה ממנה... האם יש לי סיבה להילחץ? האם אפשר לאבחן הפרעת תקשורת רק על סמך תופעות אלו? תודה וחג שמח!

לקריאה נוספת והעמקה

את מתאר ילדה עם התםתחות נורמלית ועם התנהגויות שאינם רגילות, אך הינם חלק של תהליך רכישת השפה ומיומנויות תקשורת. לא נראה לי שיש מקום לדאגה, כל זמן שהיא מתקשרת ויכולה להביעה את עצמה. ליתר בטחון וכדי להרגיע את עצמך והגננת, קחי אותה להערכה אצל קלינאית תקשורת, זה מכוסה ע"י קופת חולים... לא דחוף! בנתיים תעקבי אחר התנהגותה ותנסי להבין מה התפקיד של החזרות, יתכן שזו הדרך שלה ללמוד משפטים וביטוים חדשים.

06/12/2017 | 14:54 | מאת: עדי

שלום בני בן שנה ו 9 חודשים.. מדבר אוצר מילים של סביב 30-50 מילים( הערכה גסה) בדיבור וחדעתי מכיר יותר אך לא אומר אותן.. אבל מבין משפטים כמו שים את הבקבוק על השולחן וכאלו. את חחקן הוגה נכון כמו המילה אדום אבא אוטו ואת חלקן מבטא חלקית לדוגמא במקום עגבניה אומר ניה , במקום עיגול אומר גול ואת חלקן מעוות לדוגמא במקום נעליים אומר ענאיים.. כמו כן אין לו רצף של 2 מילים..וגם לט משלים מילים לדוגמא אומר לו בק הוא לא ישלים את המילה בוק( בקבוק) האם תקין לגיחו או דורש בדיקת שמיעה/ קלינאי תקשורת? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם התפתחות נורמלית... העקר שבטווח של שלושה חודשים, תרגישי התקדמות ושיפור. את תחזרי נכון על מה שהוא אומר, תעשי כל מאמץ להבין מה אומר ותאפשרי לו לשמוע שפה ודיבור נכון... הוא ישלים את היתר. בדיקת שמיעה, בעקרון, רצוי.... יתכן שאין בעיה אם הוא ילד בריאה בד"כ.

24/11/2017 | 22:25 | מאת: שרון

היי, אני בת 28 ותמיד היה לי קול דיבור שנחשב חלש. כדי לדבר בקול שנחשב "רגיל" עבור אחרים אני מרגישה שהגרון שלי ממש מתאמץ ולכן קשה לי לאורך זמן לדבר ככה. בנוסף גם לצעוק זאת פעולה שממש קשה לי ומכאיבה לי בגרון, וכמובן שאחרי שאני מדברת "הרבה", נניח כמה שעות ברצף נגמר לי הקול וכבר ממש לא שומעים אותי כי הוא נהיה מאוד חלש. מה אפשר לעשות עם זה? קלינאות תקשורת? שיעורי פיתוח קול? אשמח לפירוט ככל שניתן על סוגי הטיפולים, אם יש, וכמה זמן לוקח עד שרואים תוצאות תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

תפנילקלינאי תקשורת לטיפול, עם הממצאים של רופא אאג'. אני ממליצה לך לבקש הפניה גם לבדיקת שמיעה, כדי לבדוק האם יש בעיה בבקרה שלך על עוצמת הקול. האם את עוסקת בספורט או פעולה פיזית, שתמריץ את מערכת הנשימה?

תודה על התשובה המהירה! כן, אני עושה ספורט מספר פעמים בשבוע. את יודעת אם הטיפול אצל קלינאית תקשורת כלול בקופת חולים או שזה פרטי? ואשמח גם לדעת תוך כמה זמן של טיפול אפשר לראות תוצאות. שוב תודה!

טיפול פרטי, אלה אם את עובדת במערכת החינוך. שינוי תלוי בכמה גורמים, לקבלת מידע אישי רצוי להתייעץ עם קלינאי תקשורת

22/11/2017 | 11:35 | מאת: אמא

שלום בתי בת ה 7 משבשת את האותיות צ' ו- ס'. ביקרנו אצל קלינאית תקשורת שאמרה שייקח מעל 10 מפגשים, ייתכן שכ-15 ע"מ לתקן את ההגיה. מכיוון שחשבנו שמדובר בבעיה פשוטה, שתיפתר במפגשים בודדים, נשמח לדעת מהו משך הטיפול הממוצע לבעיה זו. תודה רבה.

9 טיפולים בגיל זה, הם על חשבון ביטוח הבריאות הממלאכתי, דרך קופת חולים. אם ביתך בכתה א' מספר הטיפולים יכולים להספיק, מי שיש לו ביטוח משלים, יכול לקבל עוד 40 טיפולים... כל זאת מדי שנה, עד גיל 9. אם השיניים הקדמיות התחלפו, כדאי מאד לפנות ולטפל, גיל 6 הוא גיל מצוין להצלחה בטיפול זה. בהצלחה!

29/10/2017 | 13:57 | מאת: י.ע

שלום, אני בן 25 ובמשך שנים חווה קשיים בדיבור,הבעיה באה לידי ביטוי בלחץ גדול בגרון בזמן דיבור וחוסר יכולת לדבר בצורה נינוחה . בדקתי במרפאת א.א.ג ביחד עם קלינאית תקשורת והמיתרים נראים תקינים,עבדתי אפילו עם קלינאית תקשורת תקופה אבל לא הרגשתי שינוי כלשהו . אני רוצה לבדוק את הבעיה בכיוון של נשימה . האם רופא ריאות הוא הכתובת? איזה רופא אחראי על עניין הסרעפת? אשמח לתשובה, תודה :)

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לקלינאי/ת תקשורת בעל/ת נסיון בטיפול בקול. הטיפול כולל תירגול בנשימה, שהיונ הבסיס להפקת קול.

16/10/2017 | 19:48 | מאת: לירון

היי, בני בן 5, מדבר ומתנסח ללא קושי, עם זאת יש כמה מילים שהוא עדין משבש באופן עקבי, לדוג': למזור = רמזור, רקטור= טרקטור שמבקשים ממנו לחזור אחרי המילה לאט ולא בתוך משפט הוא מצליח, אבל מיד לאחר מכן משבש אותה שוב. לפני חצי שנה עברנו לארה"ב כך שהוא במקביל לומד עכשיו בגן שפה חדשה (בבית מדברים רק עברית), ואני לא מצליחה להיזכר אם השיבושים האלה היו עוד לפני המעבר. האם זה תקין ותואם גיל? תודה רבה

לפי התארו, הוא רכש את המילים בגיל מסויים, שצורה מסויימת. כעת, בגלל האנגלית, אין לו הזדמנויות רבות לתקן את המילים האלה... אם הן בודדות, ככול שהוא ישתפר בעברית, יתכן ויתקן בעצמו. ככל שהמילים האלו יופיעו פחות באוצר המילים שלו, יהיו פחות הזדמנויות לתקן אותם. אם בכוונתכם להשאר שם המון שנים, אז זה לא יהיה משמעותי.. אם הוא ילדמ לקרוא ולכתוב עברית, תהיה לו הזדמנות לשמור על השפה שלו ולתקן גם בעברית. המלצתי, תקפידו ללמד אותו בעברית את התכנים של הגן. לגבי המילים המשובשות, אם הוא חוזר עליהן בצורה תקינה, אז אין בעית היגוי. הבעיה העקרית תשאר בשימוש , לא דחוף!

15/10/2017 | 09:17 | מאת: מיכל

שלום רב, בתי התחילה לדבר סביב גיל שנה. עד גיל שנה וחצי כבר הרכיבה משפטים בני 3 מילים ועד לפני חודש וחצי כבר דיברה במשפטים שוטפים עם אוצר מילים מרשים. גם המילים עצמן שהגתה היו לרוב מדוייקות למדי בלי בלבולי אותיות. לפני כחודש וחצי התחיל להופיע גמגום שבתחילה התאפיין רק בחזרה על המילה הראשונה במשפט, לפני שיצא המשפט השלם. זה היה קל וכמעט בלתי מורגש אבל הגמגום הלך והחמיר עד כדי כך, שנתקעו לה מילים וכיום נתקעות לה מילים כך שהיא לא מצליחה לפעמים להגות אותן בכלל ופשוט מוותרת. היא ממש ממעיטה בדיבור ולעיתים כשהיא מנסה לומר מילה בודדה היא מעווה את פרצופה במאמץ. לפעמים גם יוצאות לה מילים מבולבלות למרות שכבר ידעה לומר אותן נכון. אני מאמינה שהיא מודעת לגמגום שלה ואף נמנעת לדבר בגללו. אני קראתי לא מעט על התופעה וכבר מיישמת חלק מהעקרונות כמו לתת לה לסיים משפט ולא להשלים, לנסות לשאול שאלות סגורות... אבל בכל אופן נראה שהמצב רק הולך ומדרדר ואני באמת רוצה לדעת האם יש צורך בטיפול בשלב זה?

30/09/2017 | 05:26 | מאת: אליזבת

שלום, אני בת 23 ויש לי הרגל של דחיפת לשון. רופא השיניים שם לי גשר בגיל ההתבגרות, למרות דחיפת לשון. כתוצאה מכך, השיניים העליונות חזרו להיות בולטות ועכשיו אני צריכה לשים שוב פעם גשר. פניתי לאורטודונט מומחה, ונאמר לי שלפני שאני שמה גשר עליי לטפל בהרגל של דחיפת לשון. הבנתי שיש 3 סוגי דחיפת לשון - מנח קדמי של הלשון, דחיפת לשון בפונקציות השונות ו/או לשון מוגדלת. איך אני יכולה לזהות איזה סוג בדיוק יש לי?

לקריאה נוספת והעמקה

אין כזה דבר לשון מוגדלת.... שתי ההגדרות הראשונות, זהות... השם שונה והתופעה זהה. תפני לטיפול של קלינאי תקשורת המטפל בדחיקת לשון ותיישמי את מה שתלמדי... לאחר תקופה של כמה חודשים, ללא דחיפת לשון יתכן והשיניים ישובו למקומם ואם לא, תבטיחי את הצלחת הטיפול לטווח ארוך

25/09/2017 | 15:49 | מאת: גלי

שלום, בני בן שלוש וחודש מדבר ומתבטא יפה. הבעיה היחידה אצלו היא שאינו מצליח לבטא את הצליל ״ל״. הוא מחליף אותו בד״כ ב״ר״ ולפעמים בסוף מילה ב״ד״. לפעמים אני מעודדת אותו לבטא ״ל״, אומרת לו שהלשון מתחבאת מאחורי השיניים או מלטפת את השיניים העליונות. לפעמים שרים ״לה, לה, לה״, אבל הוא שר ״רה, רה, רה״... איך אפשר לעבוד על זה איתו כדי שיצליח?

הוא עדיין צעיר ויש לו זמן, עד גיל 5 כדי לרכוש את ההגא באופן ספונטני, אז אין מה להילחץ... כשיהיה בשל, ילמד ואם לא, רק בגיל 4 וחצי שי מקום לפניה לקלינאי תקשורת. יש מיומנויות של אבחנה שמיעתי שמכתיבות את הקצב רכישה של צלילים.... תביני מה שהוא אומר ותקדמי את יכולת הביטוי, סיפור ברצף ואוצר מילים, אלה המסיימות בגיל זה

15/09/2017 | 22:31 | מאת: אולגה

היי בהמשך לשאלתי רציתי להוסיף שהוא גם אומר בהרבה מילים שהן ארוכות יותר ומסובכות יותר מאבא וסבתא ומאמא, הוא אומר רק את תחילת המילה או את סוף המילה. למשל- מוצץ הוא אומר צץ, כדור הוא אומר כא. ועוד דבר ששכחתי להוסיף, שהוא גדל בבית דו-שפתי. רוסית ועברית. רוב המילים שהוא אומר מלא או חלקית הן ברוסית דווקא.

לקריאה נוספת והעמקה

סבלנות, עד גיל שנתיים וחצי, לפחות! ואולי יותר עקב החשיפה לשתי שפות. אני חסידה של שתי שפות, ממליצה להיות עקביים... שפה אחת לכל אדם ולא לבלבל בין השפות בילד צריך ללמוד שתי מערכות מקבילות

שלום רב! בני בן שנתיים בדיוק. מגיל שנה עד שנה ושמונה סבל מנוזלים באוזניים עם ליקוי משמעותי בשמיעה. לקח זמן לעלות על האבחנה. לפני 4 חוד׳ עבר ניתוח כפתורים ושמיעתו חזרה לנורמה . אומר סביב 15-10 מילים באופן ברור - מאמא, אבא, סבתא, ביי, הנה וכו׳- מילים קצרות. לפעמים מחבר שתי מילים- הנה אבא. מבין ומבצע פקודות. קלינאית תקשורת התרשמה ממובנות איטית. לא ממש הבנתי מה הכוונה. כמו כן, היא שמה לב שאולי יש לשון קשורה ואכן יש לפי אף אוזן גרון. הרופא ממליץ לנתח- לנתק את הקשר. אני בהתלבטות. האם ניתוק הקשר יעזור לדיבור ויקל על רכישת השפה שהתעכבה עקב בעיית שמיעה? מה יקרה אם לא מנתחים?אשמח לחוות דעתך! תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אולגה, לשון קשורה הינה תופעה שכיחה יחסית ולא מדובר על ניתוח אלה פשוט חיתוך של הרקמה הרכה ודקה במחברת את חלקו הקדמי של בסיס הלשון ובפועל, מגביל את התנועה של הלשון. ההגבלה הזאת תפריע לו לרכוש את דיבור ויאלץ אותו ליצור כל מיני תנועות קומפנסטוריות, למשל, במקום להרים את חוד הלשון באותיות ל,ט, ד, יעלה את גוף הלשון והדיבור ישמע כבד ולא מספיק ברורץ לשון קשורה גם מגבילה את יכולת הלעיסה וניקוי שאריות מזון מהפה....וכשיהיה גדול יהיה לו קשה להתנשק בנשיקה "צרפתית" אני מאד ממליצה לבצע את החיתוך, מוקדם ככל שניתן. לגבי האבחנה של מובנות איטית, אין כזה דבר... אולי אמרה מובנות ירודה? הכוונה לדיבור שאינו בורו.. דיבור כמו כל פעולה מוטורית, משתפר עם התירגול וההתנסות. הילד עדיין לא התנסה, בגלל שהציג איחור מסוים ברכישת הדיבור, על רקע הירידה בשמיעה. טוב ושהוא מתקדם, תני לו זמן לפני הטיפול של קלינאי תקשורת, תעודדי אותו להתבטא ולדבר. בגיל הזה יש ילדים שמתפקדים כפי שאת תיארת, בלי בעיות בשמיעה או בלשון.....סבלנות, הוא מתפתח לפי הספר!

פרידה תודה רבה על תשובתך המפורטת! אנחנו כבר אחרי הפרוצדורה. זה כן ניתוח. אומנם קצר מאוד, אך בהרדמה כללית. נמשיך טיפולים אצל קלינאית תקשורת והכל יסתדר! פשוט לטוב ולרע היום בעידן של אינטרנט יש יותר מדי אינפורמציה שלפעמים רק מבלבלת ומקשה לקבל בחלטה נכונה.

12/09/2017 | 13:11 | מאת: אמא

שלום רב, בני בן 2.9, לוקה בדיספרקסיה ורבלית. האם ישנן שיטות שונות לטיפול בלקות זו? ואם כן - איך הן נקראות? לאור העובדה שבני לא משתף פעולה עם קלינאיות התקשורת שטיפלו בו עד עכשיו, אני מחפשת שיטה שונה. תודה מראש עבור התשובה!

לקריאה נוספת והעמקה

האם את מבינה למה לא משתף עולה? הוא די צעיר, אולי זקוק למנוחה? אולי לקלינאי אחר? בכל ה"שיטות" הדגש והבסיס הינו הקשר עם הקליאני....אז, חשוב לבדוק מה השתנה ומה קרה? אם הוא בטיפול תקופה של יותר מ- 4-5 חודשים, אולי זקוק למנוחה? האם הוא באמת זקוק לטיפול בגיל כל כך צעיר? האם התקדם וכעת נמצא במקום של הרבה ילדים עם רכישה מאוחרת של דיבור? לטעמי יש קצת יותר מדי לחץ להתחיל בטיפול "מוקדם", לפעמים עדיף להמתין שהילדי יהיה בשל ומוכן לשינוי ולמידה. יש ילדים עם התפתחות בצד המאוחר של הנורמה, לא בהכרח יש צורך בהתערבות ישירה. האם עבר בדיקת שמיעה? נושם טוב? לועס טאוכל "נקי" ותפריט מגוון? הרבה שאלות להתייחסותך בהצלחה!

12/09/2017 | 15:14 | מאת: אמא

תודה על המענה המהיר! הוא באמת מאוד צעיר, התחיל טיפול בגיל 2.1 לאחרונה הפסקנו טיפול לאחר חוסר שיתוף פעולה שלו (מתנגד למשחקים ומסרב לדבר בפגישה) וישנה התקדמות יפה למרות ההפסקה. הוא עדיין מאוד לא מובן, אבל אוצר המילים שלו גדל ואפילו התחיל להשתמש מעט במשפטים של 4 מילים. היה אמור להיכנס לגן שפתי, אך לבסוף החלטנו שהגן לא מתאים עבורו והוא נשאר כרגע במסגרת פרטית, ללא טיפולים בכלל

לשאלותיך: שמיעה תקינה, אוכל מגוון יחסית אבל די מלוכלך... מרייר מעט (השתפר מאוד, בעבר היה צריך להחליף חולצה כל חצי שעה)

בעוד 3-4 חדשים, תהסו לשוב לטיפול, רצוי עם קלינאי/ת אחר/ת. מכוון שהתורים ארוכים, רצוי כבר לפנות ולבקש תור, בטח יגידו לכם שיש תור ארוך והמתנה... רק לטובה!

אה! האם קבלתם הדרכה? יש ספר מקסים, במיוחד לילדים עם צורך בתמיכה בהתפתחות הילד, מיועד להורים וניתן להשיגו דרך אגודת קלינאי התקשורת מומלץ שתעשו מאמץ ותשיגו אותו, מאד מכוון ועוזר.

תודה רבה על המענה המפורט והאדיב :) חג שמח ושנה טובה

08/09/2017 | 14:08 | מאת: מרים

שלום, בני בן שנה וחצי, ובחודשיים האחרונות החל לומר לא מעט מילים חדשות, אך שמנו לב כי באופן עקבי מחליף בין העיצורים ק' ו-ת', כלומר אומר "אוקו" במקום אוטו, "תתי" במקום קקי וכדומה. האם זה שלב התפתחותי נורמלי או שיש לבדוק זאת?

לקריאה נוספת והעמקה

יופי שמדבר! לא דחוף שירכוש את כל ההגאים בגיל זה. יש לו זמן עד גיל שלוש וחצי לפני הפניה לקלינאי תקשורת לטיפול ספציפי!

27/08/2017 | 14:17 | מאת: תמר

שלום רב בתי בת שנתיים בדיוק. אמרה מילים ראשונות עוד לפני גיל שנה (אבא, הממ, הנה, השם שלה). צרפה שתי מילים למשפט סביב גיל שנה וחצי. בעלת אוצר מילים גדול ומרשים, קולטת וזוכרת כל מה שמספרים לה, מרכיבה משפטים בני 4 ו-5 מילים עם פעלים. משיימת איברי גוף רבים, משיימת את כל הצבעים והצורות, שמות בע"ח והצלילים שהם משמיעים, שרה שירים. יודעת לשיים רגשות: עצוב, שמח. משתמשת זכר-נקבה, יחיד-רבים באופן תקין. העניין הוא שעדיין אינה אומרת "אני". אומרת את שמה מאז גיל שנה ומאז משתמשת בו כאשר רוצה משהו "דנה הולכת", "דנה רוצה". כן אומרת "תביא לי" כאשר רוצה משהו, או "קחי", "זוזי" כשפונה אליי. אבל ממשיכה לדבר על עצמה בגוף שלישי. גם כאשר רוצה למשל שארים אותה אומרת: "להרים אותך" במקום "להרים אותי". אנחנו מקפידים לדבר בגוף שני ולהגיד למשל "את רוצה" או "אני אחק" ולא "אמא תקח". האם יש משהו מדאיג בכך שעדיין לא אומרת "אני?" תודה רבה

את מתארת ילדה עם התפתחות תקינה, חשוב שתפני אלה בגוף שני ולא בשמה... וכך היא תלמד את המושג אני, ביחד עם התפתחות האישיות הנפרדת ממך. תני לה זמן, לא נראה שיש מקום לדאגה. תנהי ממנה ומהשיגה, היתר היא תרכוש בהתאם לבשלות הקוגניטיבית ורגשית.

שלום רב, האם וכיצד ניתן ללמד ילד בן 6 לדבר בקול רגיל ולא לצעוק? הוא מרבה להתלהב ולצעוק, למרות שבמצבים שבהם יש לו פחות בטחון הוא מדבר בשקט ורגיל. שללנו בעיית שמיעה, ובבית כולם מדברים רגוע מאד. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם מזג סוער, ויכול להיות שהדיבור היינו חלק מאופיו. עדיין צעיר מדי כדי שיגלה בגרות ויכולת שליטה על דיבורו, במיוחד כשמתלהב. במידה ואינו צרוד, אין מקום לדאגה יתרה

14/08/2017 | 10:39 | מאת: רונית

שלום בני בן שנה וחודש. אומר רק - אבא, את זה, והנה. אם שרים לו שיר כמו: "יש לי יש לי שתי ידיים" - הוא עושה את כל התנועות של השיר. אם אומרים לו תן לי - יודע לתת, קח- יודע לקחת, אם שואלים איפה במבה? או איפה כדור וכו' - מצביע. פרט לעיל ולשלוש מילים הללו- הוא לא מדבר. מה עושים?

לקריאה נוספת והעמקה

הוא מתפתח לגמרי נורמלי......תזכרי את השאלה כשיהיה בן 16 ותבקשי ממנו לשתוק!

06/08/2017 | 14:37 | מאת: אולגה

שלום, הבן שלי בן 2.8 הוא אומר מילים ומרכיב מעט משפטים מ2 או 3 מילים כמו: איפה אבא, עדיאל בוא אליי. חוזר על המילים והמשפטים שאנחנו אומרים. האם זה מאוחר מידיי??

שלום, זה לא מאוחר מדי, אבל דורש התייחסות מיוחדת. כדאי לך לפנות לקלינאי תקשורת, דרך קופת החולים בה הנך מבוטח, ולבקש הערכת תקשורת. יחד עם זאת, פנה לרופא המטפל או הילדים ובקש הפנייה לבדיקת שמיעה, לפעמים משהו קל בשמיעה יכול לגרום לעיכוב ברכישת השפה. בנתיים, דבר אליו ברור וחזור על המשפטים שלו, תוך הדגשת המילים והוספת עוד מילה או שתיים, כדי שתתחבר למקום בו הוא נמצא ותראה לו איך להרחיב את המשפט, , תזכור להוסיף מעט מידע כדי שיוכל לקלוט ולחזור. בנתיים דבר אליו והדגם לו שיחה, ללא מכשירים עם מסכים!