פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

12/02/2013 | 20:49 | מאת: אבא

שלום בני בן שנה וחצי ועדיין מריייר הרבה. היה לו טונוס נמוך בדרגה קלה שעבר בגיל חצי שנה אך יכול להיות שבאיזור הפה עדיין קיים. שאלתי: אילו תרגילים לחיזוק שרירי הפה אפשר לעשות איתו? אשמח לפירוט מה ולא לתשובה קצרה של שורה או שתיים אם אפשר. בברכה אבא

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל כו צעיר ילדים עדין מריירים באופן נורמלי. האם הוא נושם בקלות דרך האף? (רצוי בדיקת אאג') האם יושב זקוף? האם אוכל מוצקים? הדבר הטוב ביותר הוא "מסתיק" גם הוא הולעה אותו, ואוכל מוצק שדורש לעיסה חזקה. תמתין בסבלנות לבקיעת כל השיניים, ואל תתן לו לדבר עם מוצץ. בהצלחה

02/03/2013 | 19:10 | מאת: דר שפיגלר דניאלה

שלום לך!יש תרגילים לחיזוק שרירי הלשון ו שפתיים לאאא מסטיק בגיל שנתיים דר שפיגלר רופאת שיניים

12/02/2013 | 14:10 | מאת: דנה

שלום רב, אינני יודעת אם אני מפנה את שאלתי לפורום הנכון, ואם לא- אשמח לקבל הכוונה לאן לפנות. בני בן ה-4 מרבה "להתבכיין" כאשר איננו משיג את מבוקשו ו/או כשהוא איננו מרוצה מהמצב (למשל צריך להתלבש/לאכול/להתקלח והוא נאלץ להפסיק לשחק, וכו'). הבעיה שאנו נתקלים בה היא כשהוא למעשה איננו מסוגל לשלוט בבכי ולהפסיק אותו והסיטואציה נמתחת ונמתחת גם כשכבר אין על מה לבכות. (למשל: הוא כבר סיים להתלבש, להתקלח וכו') ניסינו בכל דרך לטפל בסיטואציה כזו, החל מלנסות ולהרגיע, וכלה בהתעלמות. דבר לא עוזר. כיצד גורמים לילד (נבון ותקשורתי מאד) להתגבר על הבכי ולדעת "לעבור הלאה"? אדגיש כי אין מדובר בהתנהגות "חדשה" אלא במשהו שהיה קיים כמעט מאז ומתמיד, אולם חשבנו כי ככל שיגדל ילמד לווסת ולהתגבר על רגשותיו/תסכוליו. לצערי, לא חל שיפור בעניין זה ככל שגדל. האם מדובר בבעית תקשורת? בעיה רגשית? האם כדאי לפנות לטיפול?

לקריאה נוספת והעמקה
12/02/2013 | 14:37 | מאת: חגית בר-זאב

דנה שלום, כדאי להפנות את השאלה בפורום בענייני הורים וילדים, הדרכת הורים, ופסיכולוגיה של הילד (למשל כאן: http://www.doctors.co.il/forum-3284). בהצלחה!

12/02/2013 | 13:17 | מאת: אני רק שאלה

שלום. ילד בן 4 אינו הוגה את האות ב' רפה כמו למשל במילה כוכב, ובמקומה הוגה את האות ז', כלומר אומר כוכז. מה דעתך המלומדת?

תפני לקלינאי תקשורת לאבחון וקבלת הדרכה, לגבי המקום של טיפול בהצלחה

שלום בני בן השנתיים וארבעה חודשים החל לגמגם לפני ארבעה חודשים עם לידת אחיו הקטן (האמת כמה ימים לפני זה). הוא ילד שמדבר ברצף ויפה מאוד לגילו ולכן דאגנו מאוד. אחרי חודש התופעה חלפה והוא חזר לדבר רגיל עם גמגומים קלים מדי פעם. פתאום הוא חזר מהגן כשהוא לא מצליח להוציא משפט או לפעמים מילה בלי לגמגם. לפעמים הוא נתקע במילה הראשונה של המשפט לדוגמה : אאאאאאאאאבא ואז הוא צועק את המילה בכעס. לפעמים אחרי שעוזרים לו, בניסיון נוסף שלו הוא מצליח. כיצד צריך לטפל בגמגום זה ? האם לפנות לייעוץ ?

חזרות בתחילת מילה או משפט הינם אופייניות להתפתחות שפה, תיראי כאן כמה פעמים השאלה נשאלת. קיראי בבקשה את תשובותי מהעבר. בהצלחה

10/02/2013 | 10:34 | מאת: סבתא ממערכת החינוך

יש לי שלושה ילדים וחמישה נכדים בגילאים שונים, אני באה ממערכת החינוך לאחר 40 שנה כשמילאתי במערכת תפקידים בכירים. אני מודאגת מאחד מנכדי. הילד הוא בן שנה וחצי וראשון להוריו שמלמדים אותו ללא הרף, הם יושבים עימו שעות ומלמדים אותו לדבר, להבין ללחוץ לזרוק ועוד כהנה וכהנה. הילד משתף פעולה באופן מלא לומד מפנים ומבין, נראה לי שיש לו אינטליגנציה תקינה מאוד. כשהוא נהנה הוא צוחק ומרוצה, משתף פעולה כשרצים אחריו ומנסים לתפסו, הוא בורח וצוחק. כשהוא מצליח לעשות משהו הוא מוחה כפיים ומסתכל על הסביבה ומחכה לתגובה של האחרים (שגם ימחאו לו כפים ). יחד עם זאת הוא לא יוצר קשרים חברתיים למעט הוריו ואולי עם סבתו השניה שגרה קרוב אליהם. בגן אינו יוצר קשר עם ילדים, הגננת העירה על כך להורים, כשאני יוצאת איתו לגן המשחקים הוא לא מתייחס לילדים אחרים שנמצאים שם, לא כשהם עומדים בתור ( לא רואה את התור ) לא כשהם פונים אליו, מראים לו משהו או מדברים אליו, לא מתעכב להסתכל על משהו כמו ילד מתנדנד, ילד משחק ילד נופל משהו צוחק וכד'. במפגשים משפחתים מנסים שאר בני המשפחה לתפוס את תשומת ליבו והוא אינו מגיב כלל עד כדי כך שהילדים האחרים שואלים למה הוא לא משחק איתנו. איתי הוא כמעט ולא מצליח ליצור קשר עין כמה שאני משתדלת לתפוס את תשומת ליבו, אינו מבין ומגיב למשחק כדור : תפוס וזרוק. אינו מגיב לשאלות כמו אתה רוצה עוגיה? אתה רוצה לטייל ? הוא ממלמל לעצמו הרבה מאוד, משחק עם עצמו ומדבר עם עצמו, לא מנסה לתפוס תשומת לב של אף אחד. מייבב לפעמים כשלא מצליח לא משהו אבל לא פונה ומבקש עזרה גם לא במבט. ברור לי שמשהו לא בסדר, אני לא יודעת להצביע על מה ויותר מכך מה לומר להורים שלו שלא רואים שמשהו לא בסדר. תודה מסבתא מודאגת

המקום הנכון לאיבחון הילד הוא במכון להתפתחות הילד, הוריו האחראיים לטיפולו ורק הם יכולים לבקש אבחון. אולי תצליחיחח איתם על העניין,, לשמוע מהם מה הם רואים וחושבים ואלי הם בעצמם כבר מעלים שאלה בקשר לקשרים החברתיים של נכדך? תוכלי אולי לסייע להם להחליט לפנות לאבחון, ורק אחרי האבחון תידעי אם יש מקום לדאגה. האם הוא עבר בדיקתש מיעה וראייה? בהצלחה

10/02/2013 | 08:05 | מאת: עינת

בני בן שנה וחודשיים. כשהוא רואה כלב הוא עושה קול נביחה. הוא מצמיד טלפון (או חפצים אחרים) לאוזנו ואומר הלו (נשמע כמו הלה) אומר הרבה אבא אך לא ברור אם מתוך כוונה לאביו כי הוא אומר את זה הרבה גם כשאביו לא נמצא. האם מדובר באיחור שפתי? ואם לא - מתי זה יחשב כעיכוב שפתי אם לא יופיעו עוד מילים?

לקריאה נוספת והעמקה
10/02/2013 | 10:29 | מאת: חן לדרר

ממה שאת מתארת יש כבר כמה מילים ומניסיוני יתכן שאם תחפשי תמצאי עוד מילים (מילה בגיל זה נחשבת כאשר יש צליל קבוע לדבר קבוע גם אם הצליל אינו דומה לשפת המבוגר) באופן כללי בגיל הזה הנורמה מאוד רחבה. עליך לעקוב ולראות שאוצר המילים מתרחב וזה העיקר כרגע . כן נצפה לגדילה משמעותית באוצר המילים ב3 חודשים הקרובים נסו בבית לדבר אל בנכם במילים בודדות או משפטים קצרים תוך חזרות רבות בהצלחה

09/02/2013 | 16:49 | מאת: איילה

שלום , בני התינוק, הוא בן שנה וטארבעה חודשים.הוא מרבה להתשמש בשפת הגיבריש...ממש באופן שוטף..הוא אומר כמה מילים ולעיתים חוזר אחרי מילה שאנו אומרים לו לומר אותה... השפה נראית לי שונה ומשונה, בעיקר העובדה שבגן ובגינה איני שומעת ילדים כמעט מדברים בה..עברה פה עברה שם..אבל לא כדיבור שוטף ...על מה זה מעיד.לעיתים זה נראה לי חריד מידי. עד מתי פעוט אמור/צריך/יכול להשתמש בשפה זו באופן אינטנסיבי ? בברכת תודה ,אם מודאגת.

נשמע כיילד תקשורתי ומילולי, תקליטי אותו ותהני ממנו כי מהר מאד ילמד לדבר ברור ואז הדיבור הזה יהיה זכרון מתוק של ילדותו המוקדמת.

08/02/2013 | 08:48 | מאת: רותם

עד לפני כשבוע היה מקשקש וממלמל המון, ופתאום יש הפסקה כמעט מוחלטת. הוא חייכן ומסתכל כשמדברים אליו, אבל מזה שבוע משמיע קולות רק כשמקטר. היה משמיע צלילים כמו גו וגה וממש מגיב כשמדברים אליו, וכעת כבר לא. האם יש סיבה לדאגה?

לקריאה נוספת והעמקה

אם עבר בדיקת שמיעה, כניראה שאין מה לדאוג, אם לא, רצוי לעבור כעת. לגבי השינוי, אולי הוא בשלב של התפתחות מוטורית מואצת והיא על חשבון המלל? אולי מפתח מחלה, כל שהיא? תתיעצי עם הרופא אם עדיין לא עבר.

25/03/2013 | 14:46 | מאת: רותם

היי רותם בני בן 4 חודשים וגם הוא עובר בדיוק את מה שאת מציינת, זה התחיל רק השבוע. האם זה עבר לבנך? מה עשית? אני מאוד מודאגת. אשמח אם תצרי עימי קשר במייל [email protected] תודה רותם

כרגע הצינוריות עדיין באוזניים יש איוורור . בתחילה היה חסימה של נוזלים באוזניים מה שגרם לדיבור להתעכב. כרגע הוא מדבר בשפה גבוה ללא טעויות. בשבוע וחצי האחרןנים הילד החל לגמגם לא באופן קבוע לא ברצף פה ושם. לאחר כל התהליך שעברנו אני מודאגת מכל דבר שקורה בהתחלה חשבתי שאני מדמיינת מרוב דאגה אבל הבוקר הגננת שאלה אותי אם שמתי לב שהוא מגמגם . ביקשתי ממנה לדעת מתי זה קורה משום שהוא ביישן היא אמרה שתעקוב מלבד זה קבעתי ביקורת אצל הקלינאית לכל מקרה שאלתי מדוע זה קורה ? הטיפול עזר מאוד גם הרפואי וגם בקלינאית הוא ממש ילד אחר

לקריאה נוספת והעמקה

זהו חלק נורמלי בתהליך רכישת השפה ובניית משפטים בילד עם שפה ההולכת ומתרחבת. אם קבעת פגישה, תלכי, אבל תידעי שזה לא קשור לטיפול הרפואי שעבר בעבר

06/02/2013 | 22:16 | מאת: אמא מודאגת

בתי התחילה לדבר שוטף לפני כשבועיים התחלתי להרגיש שנתקעת לה המילה הראשונה בתחילת המשפט , קראתי הרבה חומר בנושא גמגום כבר עברתי עם בני הגדול אותו הסרט האם כדאי כבר לפנות לקלינאית בשלב זה ??

לקריאה נוספת והעמקה

אם קראת ועברת שלבים כל שהם, ברור לך שזה שלב התפתחותי וחלק של התפתחות השפה ואירגון המשפט שרוצה להגיד. אל תפני לגורם כל שהוא ותסמכי על הילדה שהיא תנצל את ההשהייה לבניית משפטים יפים ותקינים. בהצלחה

06/02/2013 | 10:30 | מאת: בניאיש סימה

בתי בת ה 4.5 אינה הוגה את האותיות הגרוניות ק'.ג'.ת היא מעוותת וצ היא הוגה כ ס , התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת במכון הדים היום הייתה פגישה שנייה והקלינאית קראה לי לשיחה ואמרה שבתי אינה משתפת פעולה ורוצה רק לצייר ולא לעשות את המשימות שהיא מטילה עליה ,אני מבינה את ביתי וכך גם האנשים הקרובים לה, אך אנשים שלא מכירים אותה לא מבינים לפעמים מה היא אומרת, אני חוששת שהיא תגיע לגן חובה ושם הם גדולים מספיק ויצחקו עליה וזה יפגע בבטחון העצמי שלה, איך אני יכולה לעזור לבתי?

גיל 4 וחצי הינו מתאים לטיפול בהגאים שהצגת. אחרי שתי פגישות מוקדם לקבוע את רמת שיתוף הפעולה. המלצתי, תעברי לטיפול לקלינאי בעלת נסיון שתסייע לילדה ובשלב ראשון, גם אם זה לוקח כמה פגישות, תיצור קשר ראשוני ושיתוף פעולה, אשר הינם הבסיס להצלחה. צריכה להיות התאמה בין הקלינאי לילד, אולי הקלינאית הזאת לא הצליחה להתחבר לילדה שלך. תעברי הלאה לפני שהיא תפתח התנגדות לטיפול. בהצלחה

06/02/2013 | 08:41 | מאת: עינת

בני בן שנה וחודשיים. כשהוא רואה כלב הוא עושה קול נביחה. הוא מצמיד טלפון (או חפצים אחרים) לאוזנו ואומר הלו (נשמע כמו הלה) אומר הרבה אבא אך לא ברור אם מתוך כוונה לאביו כי הוא אומר את זה הרבה גם כשאביו לא נמצא. האם מדובר באיחור שפתי? ואם לא - מתי זה יחשב כעיכוב שפתי אם לא יופיעו עוד מילים?

לקריאה נוספת והעמקה

רק בגיל שלוש!

03/02/2013 | 11:58 | מאת: רוני

היי שאלה ילד בן שנתיים שדבר מצוין ויחסית מתקדם לגילו, התחיל להגיד על כל דבר כן, ובקושי להוציא משפטים. נראה גם כי חל שינוי בהתנהגות, ירידה בבטחון ובשמחת חיים. אמא שלו בהריון. יתכן ויש קשר? האם יש לפנות לקלינאית תקשורת? או לעזוב אותו? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

לא ניראה לי שיש קשר בין הריון של האם להפחתת הדיבור והשמחה של הילד. אם אתם דואגים תבצעו בדיקת שמיעה ולאחר מכן, תפנו לרופא המטפל לביצעו בדיקות כלליות. אם לא מוצאים שום דבר, כדאי להתייעץ עם פסיכולוג ילדים.

03/02/2013 | 08:52 | מאת: אורנית

שלום רב, בתי בת 15 שבועות. יוצרת קשר עין, מחייכת המון, מזהה ונהנית מאינטרקציה איתנו (אימא, אבא) ומחייכת גם למבוגרים אחרים בסביבה. כמו כן עוקבת אחרינו במבטיה ואחר חפצים נעים בסביבתה. מבחינה מוטורית איננה מתרוממת על ידיה בכוחות עצמה וכשאנחנו עוזרים לה להתרומם היא מצליחה להחזיק את ראשה לפחות מדקה ומייד מתחילה "לקטר". בנוסף שמתי לב כי היא איננה מפיקה קולות, גם לא קולות גרוניים (אההה, אוו), אעפ"י שאנחנו מדברים איתה המון, שרים לה שירים שחוזרים על עצמם, מדגישים הברות וכו. מה היית ממליצה לנו לעשות בשלב זה?

לקריאה נוספת והעמקה

האם היא עברה בדיקת שמיעה במקום לידתה? האם הופנתם להמשך אבחון שמיעה? אם יש לכם שאלה, תשאלו את הרופא המטפל שלה ואם לא נענתם, תפנו למכון להתפתחות הילד לבדיקה התפתחותית מקיפה. מה זאת אומרת אינה מפיקה קול? אינה בוכה? רצוי להסביר. בכל מיקרה, נראה לי שרצוי לבדוק התפתחותה המוטורית והתחושתית לעומק בהצלחה

03/02/2013 | 08:42 | מאת: גלי

שלום, בני בן ה-4.5 בעל אוצר מילים רב וגבוה, מדבר היטב. בחודשים האחרונים שמנו לב שלעיתים יש לו תופעה של חוסר שטף המתבטאת בחזרה על מילות יחס: "ש...ש...ש...", "כי... כי... כי..." אולם הוא אינו "מפרק" מילים כמו בגמגום (לדוגמא: "ב-ב-בית"). התופעה אינה מופיעה תמיד ויכולה לחזור על עצמה אפילו פעם בכמה ימים. אגב, לא נראה שזה מפריע לו בכלל והוא בעל ביטחון עצמי גבוה. בשבועיים האחרונים שמנו לב שהוא פחות חוזר על מילות יחס ויותר משלב במשפט בין המילים "אה... אה... אה...". האם יש טעם לקחת אותו לבדיקה או שהתופעה תעבור מעצמה? חשוב לי לציין שאנחנו לא משלימים לו מילים או עוזרים לו אלא מתעלמים מהתופעה בפניו. תודה!

שמע כמו שלב תקין בהתפתחות הדיבור של ילד שיש לו מה להגיד. לדעתי אין מה לפנות לגורם מקצועי.

02/02/2013 | 23:30 | מאת: קרן

שלום, בני בן השלוש וחצי מבטא ס במקום ש. האם זה תקין?

כן בגיל זה.

01/02/2013 | 22:21 | מאת: לימור

שלום רב , בתי בת שש סובלת מהיפוטוניה קשה באיזור הפה , עקב כך היא מריירת מאוד . אנחנו מטפלים בבעיה באמצעות מדבקות סקופודרם אך ברור לי שזה לא מטפל בבעיה לעתיד ואני מאוד מוטרדת היות וזה גורם תגובות מצד ילדים בני גילה . מה ניתן לעשות בנושא ?? איך אני מצליחה לאתר קלינאיות תקשורת המתמחות בתחום הזה ? היא בגן לחינוך מיוחד ומטופלת עי כל צוותי הפרא הרפואי ועד כה לא הועלה שום טיפול יעיל . אשמח לתגובתך , לימור

לקריאה נוספת והעמקה

יש רשימה ארוכה של דברים שניתן לעשות. אני יוצאת במהלך החודש הקרוב עם תוכנית שתופעל על ידי קינאי התקשורת או צוות מקצועות הבריאות בכל מקום (גם בבית הספר) לגבי המדבקות, אינני אוהבת אותם כי למעשה את נותנת להלדה טיפול תרופתי למשהו אחר (סחרחורת, למי שנוסע) ותופעת הלווי לאחר שיש פעילות של מערכת העצבית האוטומטית היא יובש בבלוטות הרוק טבעוד מקומות בגוף. יש מי שסובל מבעיות בשווי משקל כתוצאה של המדבקות... יש טיפול רפאוי (ניתוח לקשירה או הסטה של בלוטות הרוק יחד עם הזרקת botox, הטיפול ידוע , מוכר ושכיח בספרות המקצעוית שלנו. אשמח לייעץ לך באופן אישי או דרך קלינאי התקשורת שעובדים בגן של ביתך. הן יודעות להתקשור אלי, בקלות, דרך אגודת קלינאי התקשורת. בהצלחה

01/02/2013 | 21:21 | מאת: דנה

אשמח לקבל המלצות למשחקים לילד בן 8 לחיזוק קשיים בשליפה וזיכרון שמיעתי? והאם יש אולי משחקי מחשב מתאימים ? הוא אוהב מאוד מחשב. תודה

יש הרבה, עם המורות בבית הספר

30/01/2013 | 14:52 | מאת: אסתי

שלום, בתי בת 7 וחצי לומדת בכיתה ב'. בשנים האחרונות הבת שלי דיברה מהר מאוד ובלעה מילים , לא ייחסתי לזה חשיבות. לאחרונה הדבר מטריד אותי מפני שלדעתי זה מפריע לה בתקשורת עם אנשים או ילדים בגילה. מאחר והיא מדברת נורא מהר קשה מאוד להקשיב לה ואפילו אני כאמא מאבדת את ההקשבה אליה. אני נוטה לראות איך ילדים מסתכלים עליה (כאילו היא מדברת מוזר ולא ברור). היא אנרגרטית מאוד וכך גם הדיבור שלה, שמתחיל ברור ולאחר משפט או שניים היא בולעת מילים. השאלה שלי האם אני צריכה לקחת אותה לאבחון אצל קלינאית תקשורת? דבר נוסף, איך אני יכולה לעבוד איתה בבית כדי לעזור לה. זה מטריד אותי מאוד כי אני חושבת שזה פוגע בקשרים החברתיים שלה ובתקשורת עם ילדים. תודה אסתי

1. כדאי לפנות לקלינאי תקשורת 2 כדאי לעבוד איתה על המושג של קצב (אולי במוזיקה? תופים?) כדי לאפשר לה לקבל מושג על מהירות והאטה של קצב הדיבור. 3 היא צריכה לפתח מודעות, דבר קשה בכל גיל ובטח בגיל זה. 4 אם את חושבת שיש בעיה חברתית, אולי בהתייעצות עם קלינאי התקשורת תעלי את הנושא של שילוב חברתי? אולי צריך לתת לה כלים בשני התחומים? 5 אולי שילוב בתאטרון יתר לה כלים למודעות?

30/01/2013 | 12:47 | מאת: אסתר

בוקר טוב , בתי בת השנתים וחודשים החלה לגמגם בבוקר בהיר אחד . הית מתקשה לבתחילת משפט ולפעמים גם באמצע . חשוב לציין כי מדובר בילדה שדברה שוטף והמון ביחס לגילה . ניסיתי לאמר לה תחשבי שוב מה את רוצה לאמר ותאמרי שוב ואז היא אומרת בשטף ללא גמגום. האם זה נכון לנהוג כך?מה הבעיה בדיוק? האם אני זקוקה לאבחון בשבילה ? הילדה מדברת 2 שפות . תודה על המענה המקצועי

לקריאה נוספת והעמקה

לא כדאי להעיר את תשומת ליבה, זו תופעה נורמלית, במיוחד בילדים שיש להם מה לאומר. היא צריכה את ההשהייה כדי לארגן את המשפט ומה שהיא רוצה להגיד. אל תתקני לה ואל תעיצי בה לסיים את המשפט.תקשיבי לה בסבלנות ואם אינך קשובה באותו רגע, עדיף להגיד בעוד רגע, אהיה קשובה ותגידי מה שאת רוצה ואני אשקיב לך. התופעה נקראת חוסר שטף בדיבור והוא שכיחה בגיל זה. עובר ככל שהילד בטוח במבנה המשפט ובאוצר המילים שלו.

29/01/2013 | 20:01 | מאת: מיכל

שלום רב, ביתי בעוד 3 חודשיים תהיה בת 4 ולא מצליחה לבטא ר.(רייש) גם כשאנחנו מנסים לתקן אותה היא פשוט לא מצליחה. האם צריך לטפל בגיל זה או שזה מסתדר? כיצד אני יכולה לסייע לה בנושא זה? תודה מיכל

גיל הרכיסה של ההגה "ר" הינו סביבה גיל 5 אין מה למהר ובטח לא "לתקן לה" בעוד כמה חודשים תפני לקלינאי תקשורת כך שגם עם המתנה של כמה חודשים 0בגלל התורים) היא תגיעה לטיפול לקראת גיל 5, עד אז תקפידו לדבר איתה נכון ולא לנסות להעיר את תשומת ליבה לדיבורה, אלה תתיחסו לתוכן דבריה. יש כמה תהליכים שצריכים להבשיל לפני שהיא תהיה מוכנה לרכישת ההגה הצלחה

29/01/2013 | 10:37 | מאת: מ.פ.

שלום, אני אמא למתוקונת בת שנתיים. רביעית במשפחה.היא כמעט ולא מדברת. מצרפת 2 הברות רק בתקופה האחרונה : קוקו, האו האו, גה גה, אבא, AMA, וכו', אין בעיות שמיעה, מבינה הכל. הקלינאית אמרה היום שמבחינת התפתחות שפה היא מתאימה לגיל שנה. רק כשיצאתי התחלתי לחשוב - כמה באמת אפשר לקדם ילדה שכזו? הרי אם המרכז של הדיבור במח לא הבשיל, כמה ניתן להתערב? האם יהיו לה ליקויים בלימודים בהמשך? אני מבינה שהיא לא מפגרת חס וחלילה, אך למה זה נוצר? מה לא בסדר בה? אני עצובה ומדוכאת, לא יודעת מה עושים עם המתוקה הלא מדברת שלי:(

לקריאה נוספת והעמקה

אני מבינה את התגובה שלך, אבל את מגיבה יותר מדי רגשי ופחות מדי כמו אמא לילדה רביעית! יש לך נסיון רב וממנו תשאבי את האנרגיה לשנס מותניים ולגשת לעודב. תרכשי ספר של הנן (HANEN) דרך אגודת קלינאי התקשורת. הוא מיועד להורים לילדים עם איחור התפתחותי. אם ביתך התפתחה כרגיל בכל תחום, מבינה, הולכת וידידותית, אז יש להניח שמדובר על עיכוב בהתפתחות הדיבור, שלמעשה בגיל שנתים בהחלת לא חורץ שום גורל, יש המון סיפורים של ילדים שמוגדרים ב"מדברים מאוחר" late takers" לעומת ילדם עם התפתחות שפה לא תקינה... עכשיו תחשבי כמה אנשים עם התפתחות רגילה את מכירה שאינם מדברים???? אף אחד! בסוף כוווולם לומדים לדבר ולתקשר. אני מזמינה אותך להמשיך את הקשר עם קלינאי תקשורת ולקבל הדרכה, הכוונה וגם טיפול. אם הקלינאית הזאת עשתה לך תחושה לא טובה, תחליפי! עד שתימצאי מי שתהיה לך "כימיה" איתה ותרגישי שאת יכולה להפקיד את בתך ואת עצמכם בידיה. עכשיו, ילדה רביעית במשחה לא צירכה ממש לדבר כי כולם עוזרים ודואגים לה! תבדקי את היחס של יתר המשפחה ואת הציפיות ממנה, יכול להיות שכל כך מטפלים בה יפה שאין לה צורך לדבר? אשמח להמשיך את הקשר איתך ולקבל את תגובתך שיהיה בהצלחה

02/02/2013 | 19:50 | מאת: מ.פ.

שלום פרידה, ראשית תודה על תגובתך. כל 3 הגדולים שלי מדברים יפה מגיל קטן. מעולם לא עמדתי בפני מצב לא תקין שכזה. כל אדם שלישי מעיר לי - שמת לב שהיא לא מדברת? זה לא מאוחר? הכל בסדר איתה? זה מתחיל במשפחה ונגמר במוכר המכולת, בשכנה בבניין ממול ובמורה לבלט של הגדולה יותר. אני מבינה שזה כנראה דבר נורא. את נתת לי נקודת אור עליה לא חשבתי: כולם מדברים בבית הספר או שאולי מעולם לא נחשפתי לאלו שלא מדברים? מציק לי שהמרכז דיבור שמוח שלה לא הבשיל: האם היא תהיה לקויה גם בהמשך? קשב וריכוז קשים? דיסלקציה מוגברת? היא לא תבין מה מדברים איתה? איך כולם מבינים ומסוגלים והיא לא? ולגבי מיקומה בבית (אחרונה)- כולם מחכים למוצא פיה. לא משלימים לה מילים. מתענגים על כל שיפור.יש לה קול מתוק - כשהיא כבר מדברת... אני תוהה אם באמת יש מה לעשות. יש איך לחזק? יש משמעות לטיפול? איך כבר מדברים איתי על גן שפתי? מצטערת שכתבתי כאן כל כך הרבה שפתי את ליבי. היית כל כך אדיבה ורגישה בתשובתך:) המשך יום טוב, מ.פ.

28/01/2013 | 10:34 | מאת: גלית

פרידה שלום, אני מעוניינת לשלוח לך הודעה פרטית. לא מצאתי דרך לעשות זאת מהפורום. האם יש מייל שאפשר לפנות אליך דרכו? תודה גלית

הדוא"ל בעבודה [email protected]

שלום בני בן 10 חודשים. מזה כ-3 חודשים, אנחנו עובדים איתו על התחלת התקשורת: קוראים בשמו, מוחאים כפיים מולו, ומנפנפים את היד ואומרים "ביי-ביי". אנחנו לא בטוים אם הוא מזהה את שמו, כיון שלפעמים הוא מגיב ולפעמים לא. הוא לא מוחא כפיים איתנו ולא אומר "ביי-ביי" או מנופף בידו. הוא אפילו אינו מנסה. הוא חוזר הרבה על הברות, אבל לא חוזר אחרינו, וגם אינו מצביע על חפצים. בדיקת שמיעה מייד לאחר הלידה היתה תקינה, ואנחנו בטוחים שהשמיעה שלו בסדר כי הוא מתעורר מרעשים בינוניים. רופאת הילדים אמרה שכדאי לתת לו עוד קצת זמן האם זה תקין או שכדאי להתעקש על בדיקה התפתחותית?

לקריאה נוספת והעמקה

נעמה שלום, כל מה שאת מתארת תקין לגילו. אציין כי בגיל הזה, אם אין בעיה מיוחדת, הילד רוכש שפה ויכולות תקשורתיות באופן טבעי ואין צורך "לעבוד" איתו על תפקודים אלה. כמו כן, בדיקת הסינון בלידה אינה שוללת בוודאות ירידה בשמיעה כיום. נוזלים באוזניים יכולים גם הם לגרום לירידה בשמיעה (הפיכה) והם יכולים להופיע גם הרבה אחרי הלידה. אם את עדיין מודאגת מאיחור שפה, כדאי לבצע קודם כל בדיקת שמיעה. בהצלחה!

27/01/2013 | 20:32 | מאת: דליה

בני בן 4 , סבל מעיכוב בדיבור והייתה תקופה שגמגם , היה מטופל אצל קלינאית ועשינו הפסקה עד לביצוע אבחונים וכרגע ממתינים לקלינאית התפתחותית , לבני חוסר בטחון עצמי , הוא לא משחק עם ילדים שהוא לא מכיר ולא מסכים להשתתף בחוגים שאני לוקחת אותו. מה אני יכולה לעשות כדי לחזק את הבטחון העצמי שלו ? נ.ב - הוא מאוד קשור לאחותו בת ה 6 שהיא ההפך הגמור ממנו , וכשהם משחקים יחד היא מכניסה אותו לעניינים ומכירה לו ילדים חדשים. לאחרונה אני לוקחת אותו לבד בלי אחותו בכדי שינסה לבד. האם זה נכון ?

27/01/2013 | 20:43 | מאת: חגית בר-זאב

דליה שלום, את מודאגת מהביטחון העצמי של בנך ולכן אני ממליצה לך לפנות להדרכת הורים על ידי מטפל רגשי. ניתן לעשות זאת במקביל לטיפול קלינאית תקשורת. אחד מתוצרי הלוואי של השיפור בדיבור הוא בדרך כלל גם עלייה בביטחון העצמי של הילד וזה כמובן מבורך. בהצלחה!

27/01/2013 | 00:35 | מאת: יעל

שלום, בני בן ה-6 מגמגם. הציעו לי ללכת לקלינאית תקשורת שתעבוד איתו על פי טכניקת הגל או קצב המטרונום. אפשר לקבל הסבר כיצד הם מתבצעים? האם יש טכניקה נוספת? מה עדיף ?

27/01/2013 | 06:27 | מאת: חגית בר-זאב

יעל שלום, יש גישות רבות לטיפול בגמגום בגיל 6. חלק מן הגישות כוללות טכניקות לשיפור שטף הדיבור על ידי "עיצוב " חלקים שונים של הדיבור- כמו הטכניקות שהזכרת. ויש כמובן שילוב של בחינת הדיבור במצבים תקשורתיים שונים בחיי היומיום של הילד והתייחסות לכך. חפשי קלינאי /ת לפי המלצות ולפי ה "כימיה " שנוצרת בינה ובינכם. בהצלחה!

27/01/2013 | 20:44 | מאת: חגית בר-זאב

בגיל הזה ההתייחסות למצבים התקשורתיים היא כמובן עקיפה. הכוונה כאן היא לטיפול אינטראקטיבי (נעשה ב"שיבא" ובעוד מקומות) וטיפולים נוספים בגישות שונות כמו הגישה של פרופ' ניצה כץ.

26/01/2013 | 20:12 | מאת: אנה

שלום לך עברתי ניתוח להסרת בלוטת התריס לפני 3 חודשים. אחרי צרידות קשה שלא נעלמה כפי שהבטיחו לי - ואחרי בדיקת א.א.ג התברר שיש לי שיתוק במיתר השמאלי. רק עכשיו- אחרי 3 חודשים קיבלתי תור לקלינאית תקשורת האם יש סיכוי שזה יחזור לאיך שהיה? אני מרגישה שזה הולך ומחמיר וגם מתחילה בעיה של קוצר נשימה במיוחד כשאני מדברת הרבה? האם יש קלינאיות תקשורת המתמחות בבעיות של מבוגרים? אני צריכה לחפש מישהי מומחית או מה שהקופה מציעה לי זה בסדר? מודה לך על תשובה מהירה

לקריאה נוספת והעמקה

אני ועוד כמוני מתמחים בטיפול לאחר ניתוח ושיתוק מיתר קול, אשמח לשוחח איתך ולהככן אותך הטל שלי 050-2099435 באיזה אזור את בארץ? לגבי השיתוק, לפעמים, בעבודה טובה ויציבה ניתן להחזיר את הקול ה"רגיל, ולפעמים יש צורך בטיפול ותר פולשני, הסברים באופן אישי בלבד.

28/01/2013 | 09:49 | מאת: אנה

שלום לך שוב אני מודה לך מאוד על תשובתך המהירה כרגע קש לי לדבר לי בטלפון בגלל הבעיה . אני מאשור חיפה- הצפון ואני דוברת ערבית את יכולה להמליץ כאן או מעדיפה באופן פרטי- טלפון או מייל? מודה לך שוב

23/01/2013 | 14:49 | מאת: אמא1של1תינוקת

שלום, ביתי בת שמונה חודשים ושבוע, עד לא מזמן הכל התפתח בקצב ה"נורמלי", חייכה, צחקה ,יוצרת קשר עין , מלמלה וגם חיברה יותר מהברה אחת(לא חזרה אחרי מה שאמרנו עדיין). לפני שבועיים שמנו לב שכל הסופ"ש לא קישקשה בכלל ולקחנו אותה לרופאה שאמרה שיש לה בצקת על מיתרי הקול. טופלה באינהלציה. והתחילה כמעט מיד לחזור לקשקש,אך מיד פיתחה שיעול וליחה שמאוד הפריעו לה. היא כבר כמעט ולא משתעלת, אך לא חזרה לקשקש כמו פעם - היא מתמקדת בעיקר ב אה,אה,אה (A / E) לפעמים דברים אחרים אבל לא חיבור הברות כמו פעם (היא גם לא חוזרת אחרי הברות שלנו). ( אוהבת לעשות אה... ולשים יד לעצמה על הפה לסירוגין כדי להשמיע קולות ) חוץ מזה היא מתקשרת יפה,צוחקת , מאוד אוהבת חברה, בעלי חיים, משחקת יפה מאוד יודעת להביע מתי לא רוצה לאכול יותר וכו'. אני חוששת מכך שהפסיקה לקשקש (ומכך שאינה חוזרת על מה שאנו אומרים) , מתי לפנות לגורם מקצועי? (ואיזה) תודה

שלום לך, אני ממליצה לחזור לבדיקת א.א.ג. ולראות שהבצקת במיתרי הקול חלפה ושאין ממצא על המיתרים. אם עדיין את ממשיכה לראות נסיגה פני לרופא הילדים. בהצלחה!

22/01/2013 | 22:25 | מאת: אמא1של1תינוקת

שלום, ביתי בת שמונה חודשים ושבוע, עד לא מזמן הכל התפתח בקצב ה"נורמלי", חייכה, צחקה ,יוצרת קשר עין , מלמלה וגם חיברה יותר מהברה אחת(לא חזרה אחרי מה שאמרנו עדיין). לפני שבועיים שמנו לב שכל הסופ"ש לא קישקשה בכלל ולקחנו אותה לרופאה שאמרה שיש לה בצקת על מיתרי הקול. טופלה באינהלציה. והתחילה כמעט מיד לחזור לקשקש,אך מיד פיתחה שיעול וליחה שמאוד הפריעו לה. היא כבר כמעט ולא משתעלת, אך לא חזרה לקשקש כמו פעם - היא מתמקדת בעיקר ב אה,אה,אה (A) לפעמים דברים אחרים אבל לא חיבור הברות כמו פעם (היא גם לא חוזרת אחרי הברות שלנו). ( אוהבת לעשות אה... ולשים יד לעצמה על הפה לסירוגין כדי להשמיע קולות ) חוץ מזה היא מתקשרת יפה , מאוד אוהבת חברה, בעלי חיים, משחקת יפה מאוד יודעת להביע מתי לא רוצה לאכול יותר וכו'. אני חוששת מכך שהפסיקה לקשקש (ומכך שאינה חוזרת על מה שאנו אומרים) , מתי לפנות לגורם מקצועי? (ואיזה) תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לרופא אאג', ובקשי לבצע בדיקת שמיעה... לפעמים לאחר דלקת באיזור יש גם ירידה בשמיעה ונוזלים באוזניים. אם הכל בסדר, כניראה שהיא עדיין מתעוששת מהמחלה שהייתה לה. רופא בד"כ לא רואה מתרי קול של חלדה קטנה, איך נבדקה?

20/01/2013 | 21:58 | מאת: נעמה

בני בן 12 ולארונה הוא התחיל לגמגם בתקופה אחרונה רציתי לדעת למי לפנות

לקריאה נוספת והעמקה
21/01/2013 | 11:36 | מאת: חגית בר-זאב

נעמה שלום, פני לקלינאי/ת תקשורת (ניתן לחפש באתר אגודת קלינאי התקשורת, דרך המלצות או דרך קופת החולים). תוכלי לקבל מידע נוסף גם באתר אמב"י. בהצלחה!

04/03/2013 | 23:42 | מאת: זיוה מעיין

מי שמתחיל לגמגם בגיל כזה, רוב הסיכויים שהבעייה היא רגשית ורצוי לפנות לפסיכולוג.

19/01/2013 | 15:30 | מאת: א'

שלום, ביתי בת שנה ועדיין לא מדברת. אנחנו חיים בסין, מתוכננים להיות פה שלוש שנים (עוד שנתיים מהיום). יש לנו עוזרת שמדברת עם הילדה רק סינית (כל יום מספר שעות). אנחנו מדברים עם הילדה עברית בלבד- אך בבית אנחנו מדברים גם הרבה אנגלית בעיקר עם הילדים הגדולים שלומדים בבית הספר אמריקאי. אנחנו מקפידים לדבר עם הקטנה רק עברית- אך רציתי לדעת עד כמה בעייתית החשיפה לשפה שלישית -אנגלית והאם כדאי לנו לצמצם חשיפה זאת? תודה ע'

היא תראה להם את הדרך.... ילדים יכולים להבין מספר שפות ואם תתנו לה לבחור, היא כבר תבחר באיזה שפה לדבר. העקר התקשורת! חשוב מאד להקפיד על עקרון של שפה אחת- מבוגר אחד. זה אומר לא לבלבל. הבעיה היא שאתם מדברים אנגלית עם יתר הילדים בבית, אז מה, הקטנה תהיה "מנודה" משיחות המשפחה? אם כולם מדברים אנגלית בבית, תניחו בנתיים לעברית (היא תרכושו אותו בגיל שלוש, ובסופו של דבר, אם תגורו בישראל, היא תלמד עברית.. כמו יתר הילדים אשר אתם מדברים איתם אנגלית. אז, במחשבה שניה, אולי עדיף ללת לה ילדה להיות חלק מהמשפחה ולא לבדל אותה דרך השפה???? לשיקולכם

17/01/2013 | 10:32 | מאת: מלי

בני יהיה בפסח הקרוב בן 4 - לא מצליח להגות נכון כ ו- ק במקביל ל- c k באנגלית במקום הוא הוגה ת בנוסף הוא לא מצליח להגות ג ואומר ד האם נכון לטפל גם בגיל זה ? הוא מודע לכך שהוא לא הוגה נכון ונראה שזה מפריע לו . אנחנו מדברים 2 שפות תןדה

תמתיני עד שימלאו לו ארבע שנים, אז תפני לטיפול אשר יקח עוד קצת זמן... עד גיל 4.5, אם עדיין לא גילה לבדו מה לעשות, זה יהיה הגיל המצוין לטיול.. לא כדאי לפני כן כי הוא עלול להיות מתוסכל מדי ועדיין יש סיכוי שילמד לבדו. התופעה מוכרת, הוא "מושיט" את הלשון קדימה במקום להחזיקה בגב הפה. אין מה לדאוג וסביר שזה יקרה בשתי השפות!

15/01/2013 | 12:48 | מאת: ליאור

ביתי תהיה השבוע בת שנה. היא עדיין לא מקשרת את המילים שהיא מבטאת לאדם/פעולה. למשל, לא אומרת אמממ כשהיא רוצה אוכל למרות שאני כבר חצי שנה אומרת אמממ כל פעם שאני נותנת לה אוכל. היא פשוט בוכה. בנוסף, היא לא ממש מדברת ג'יבריש וממלמלת אלא רק אומרת אבא, הב, אמ ואן כל הזמן(אבל שוב, בלי כוונה למשהו מסויים). חשוב לציין שאני רואה שהיא כן מבינה דברים - למשל כשאני מבקשת ממנה להביא משהו היא מביאה וכד'. זו הילדה הראשונה שלי ואני רואה בגן ילדים שכבר אומרים הרבה מילים עם כוונה ולכן קצת לחוצה. אשמח לשמוע את חוות דעתך בנושא. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל שנה יש שונות רבה בין ילידם, במהלך השנה הקרובה היא ודאי תתקדם ותסגור את הפערים. הבעיה מתחילה כשמשווים, תמיד תמצאי ילד יותר מפותח וילד פחות מפותח.. אין לזה שום משמעות לתפקוד ולמידה בעתיד, לפחות לא בגיל שנה! תמשיכי לדבר אליה ולתת לה הזדמנות למלמל, תני משמעות למילמול שלה וזה יעודד אותה לפתח שפה מדוברת. תהייה לה לדוגמה ולמראה את הדרך, ואל תשכחי להנות ממה. האם היא עברה בדיקת שמיעה? אם שמיעתה תקינה אז באמת , כעת, תהני ממנה וזהו!

14/01/2013 | 21:57 | מאת: אבא

שלום, בני בן שנה וחמישה חודשים, ילד מקסים חכם ותקשורתי. בעל אוצר מילים מועט אך יודע לתקשר בדרכים אחרות. העניין הוא ששמתי לב שהוא מתקשה בהפקת כל קשת הצלילים. הוא מפיק בעיקר צלילים "גרוניים" ואת השאר מזניח. שאלתי : כיצד ניתן לגרות אותו להפיק צלילים נוספים מלבד הגרוניים? האם יש לגרות את איזור הפה בצורה פיזית? אשמח לכל רעיון. תודה מראש, אבא.

לקריאה נוספת והעמקה

אין מה לגרות את הפה, הדיבור הינו חלק מהתפתחות הנורמלית. תשחקי איתו משחקי חיקוי לקולות וצלילים לא משמעותיים ואל תתני לו לדבר כשהמוצץ בפיו!אם לקראת גיל שנתיים- שנתיים וחצי עדיין דיבורו אינו ברור, תפני לקלינאי תקשורת. האם עבר בדיקת שמיעה???

שלום וברכה בני בן 4 אובחן לפני שלושה חודשים עם הפרעה בתקשורת כרגע לומד בגן שפתי הומלץ לנו להעבירו לגן תקשורת ואנו כרגע בתהליך מעבר מעבר לכך הקלינאית תקשורת הציעה לנו לפנות למרכז אומר שזה תקשורת תחליפית תומכת עד כמה אתם חושבים שיכול להועיל משהוא התנסה? ד"א מישהוא מכיר גן ביהוד?

לקריאה נוספת והעמקה

ש ללך צוות שמכיר את בנך ויכול לייעץ לך באופן פרטני, הפורום הזה לא יכול להחליף את הדעה המקצועי של מי שמכיר אותו. כדאי לך מאד ליצור קשר עם הורים אחרים, דרך עמותה המטפלת בילדים עם הפרעה בתקשורת. בהצלחה

14/01/2013 | 14:14 | מאת: מיכל

שלום פרידה בתי בת השנה וארבעה וחצי חודשים, ממעטת לדבר. בת שניה, אחות לילדה שמדברת ללא הפסק בבית.מאז שהיתה תינוקת היתה שתקנית, מעט מלמולים.מאז שנולדה ספרתי כ- 40 מילים שאמרה בסך הכל, את רובן אמרה עד היום פעם אחת בלבד, למעט מילה אחת- שתיים שחוזרת עליהן יותר(טוק טוק טוק).חלק גדול מהמילים שאמרה- אמרה בשלמותן כמעט ללא טעות. לא אומרת אמא / אבא/ מים. (יכול להיות שהמלמול שלה אנה אנה אותו אמרה מספר פעמים מתיחס לאמא).הילדה מבינה כל מה שאומרים לה, אוהבת ספרים, בעלת זכרון מצוין, ומתקשרת איתנו כשהיא רוצה משהו בהצבעה/ בכי. כשהיא אוכלת היא "נוהמת" ומממלמלת מלמולים תינוקיים כאלה.לקחנו אותה לקלינאית תקשורת בקופת חולים שהמליצה לנו לעבור לקלינאית פרטית כדי שתוכל לבוא יותר במשך השבוע. האם המצב שתיארתי נורמלי? האם צריך לערוך בדיקת שמיעה? האם יש מקום לקלינאית פרטית או פשוט לחכות שיגיע הרגע שהכל ישתחרר? אודה לעזרתך.

14/01/2013 | 14:16 | מאת: מיכל

אוסיף גם שמרבית המילים שאמרה אינן כתגובה לשאלות ששאלנו אותה/ כחזרה על משהו שאמרנו, אלא מיוזמתה היא.

הישלה עדיין צעירה ויש מקום לשיפור משמעותי התקופה הקרובה... אם את רואה שבפרק זמן של כמה חודשים יש התקדמות, אז באמת לא צריך טיפול... גם לא ברור למה באופן פרטי, לילדים עד גיל 3 אין הגבלה בסל לגבי מספר טיפולים בשבוע! גם אם כבר בדקה, למה לא המליצה על בדיקת שמיעה? זה שלב ראשון בכל בירור... ממליצה שתבק מהרופא להפנות לבדיקת שמיעה. בהמשך, תרשמי את המילה והמצב בו ביא אמרה אותה במשך שבת שלמה (או יום אחר שאתם הרבה איתה) לאחר מכן, שימי את הפתק בצד וחיזרעי על אותו רישום לאחר חודשיים... אז תוכלי להשוואות האם הייתה התקדמות. בכל מיקרה, אם היא מתקשרת ושומרת על קשר עין... יש לה אחות פטפטנית, אז היא ממתינה להיות בטוחה לפני שתפתח את הפה!

13/01/2013 | 15:04 | מאת: א

בני בן 3:2. בעל שפה עשירה מאוד! יש לו את כל הצלילים חוץ מל' שבמקומה אומר י'. מתי צריך להתחיל לעבוד על זה והאם יש מה לעשות בינתיים?

לקראת גיל חמש שמים, במידה ולא רכש אותה קודם, באופן ספונטני. ללא ללעוג ולא לחזור על המילים שהוא משבש, בבקשה!

12/01/2013 | 14:14 | מאת: שמית

אחיין שלי בן 10 וחצי ועדיין מידי פעם מדבר על עצמו בגוף שלישי. למשל בסיטואציות שהוא עושה משהו הוא אמר: "*השם שלו* מכין קצפת". או כשהוא פונה לאחותו הוא אומר: "*השם שלו* יהיה איתך". מעבר לזה יש לו הרבה פעמים דיבור בטון ילדותי. בלימודים הוא תלמיד טוב.

אם הוא תלמיד טוב, השאלה במה זה מפריע לו, האם יוצר סיטואציה שלא מבינים או שזאת צורת דיבור בבית, כמו משחק וסימןן הכר? האם מודע לצורת דיבורו והאם הכתיבה זה גם קורה??? הרבה שאלות למצב שלא ניראה פתולוגי, במיוחד אם הוא תלמיד טוב.

11/01/2013 | 00:56 | מאת: יניב

שלום אני רציתי לדעת מה אני יכול לעשות כדי לשפר את הדיבור שלי מאז ומתמיד אומרים לי שאני מדבר נמוך אני אישית שומע את עצמי רגיל ולכן אני לא מבחין באיזה שהיא בעייה בדיבור שלי ועוד בעייה שבטלפון אני תמיד נשמע גרוע חצי מת איך אוכל להשתפר האם זה בעייה כרונית או דבר שאפשר לטפל?

רצוי שתפנה לקלינאי תקשורת שיכול לאבחן מה הבעיה, לפי התאור שלך אינך מבחין בשונוי בטון, האם אתה שומע ומבדיל בצלילי המוזיקה כמו טונים גבוהים ונמוכים? האם אתה מנגן באיזה שהוא כלי מוזיקלי או שיש לך שמיעה מוזיקלית? לגבי התשובה, רק פגישה באופו אישי יכולה לתת מענה.

08/01/2013 | 20:36 | מאת: איילה

שלום רב ותודה על התמיכה בתי בת השנה ותשעה חודשים שומעת בבית שתי שפות ולפני כחודש וחצי / חודשיים התחילה לומר מילים בעיקר בעברית. נדמה שכל יום לומדת מילים חדשות ומבינה הקשרים. היא סופרת עד עשר בשתי שפות, מכירה שמות חיות ועצמים, משלימה שירים ומבינה את מה שאני מבקשת ממנה. הבעיה היא שאינה עונה לשאלותיי בכן ולא ולא מבקשת ממני באופן ישיר כדוגמת לפתוח, כשאני שואלת אותה האם רוצה לאכול היא מסתכלת עליי ללא תגובה. האם הדבר חריג ואם כן למי עליי לפנות? בתודה מראש

לא ניראה שיש בעיה, היא עושה מה שהיא יכולה.... תמשיכו לעודד אותה לתקשר ותשאלו שאלות ישירות ולא עקיפות.

08/01/2013 | 15:09 | מאת: שירה

שלום, בתי בת ה-7.5 חודשים ממלמלת הברות שונות ומשמיעה קולות שונים (אאא, ררר, אווו ועוד), אך עדיין אינה הוגה את ההברות מה ובה. רק לעיתים כאשר בוכה עשויה להשמיע אותן. יש לציין כי היא שומעת באופן תקין על פי כל הבדיקות, היא ילדה חייכנית וחברותית. היא רק יונקת ועד היום מסרבת לקחת בקבוקים או מוצץ. האם נראה לך שעניין זה מהווה בעיה? מה הנורמה לביטוי הברות אלו? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

אנני מבינה מה השאלה... ילדה תקינה, חייכנית ורק יונקת. הגיעה הזמן לחשוף אותה לאוכל אמיתי ושתיה בכוס, אם מסרבת לשתות בבקבוק!

15/01/2013 | 19:08 | מאת: שירה

התכוונתי לציין את העובדה שהיא סרבנית מוצצים ובקבוקים, אבל היא אוכלת מוצקים יפה החל מגיל חצי שנה. מדוע יש דווקא בהגיית ההברות מה ובה? תודה

07/01/2013 | 16:19 | מאת: רובי

בני בן השנתיים (ילד רביעי), אינו מדבר כלל, אולי 5 מילים. ההבנה שלו נראית לנו בסדר גמור וכן היכולת שלו להשיג מאיתנו ההורים מה שהוא רוצה. לעמת זאת הוא מאוד עצבני, בוכה לפעמים בלי שנבין מדוע, ומתעורר הרבה בלילות בבכי היסטרי, עם עצבנות גדולה. היינו בכל בדיקה אפשרית - נוירולוג, רופא אוזניים, בדיקת שמיעה, בדיקת ראיה, פיזיוטרפיה, קלינאית תקשורת. אף אחד לא מצא משהו לא תקין. בקופה הודיעו שיתחילו איתו ריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת כשיתפנה מקום. אציין גם כי הילד עדיין לא הולך אך אין לו כל בעיה מוטורית אחרת. יש דרך טיפול מהירה יותר אפילו באופן פרטי? אנחנו מאזור ירושלים.

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי לפנות למכוןלהתפתחות הילד, בנתיים תיארתם ילד שעבר הרבה אבחונים אבל לא מישהו שהסתכל על תפקודו והתפתחותו ביחד! לגבי טיפול פרטי, יש כמה מסגרות אבל לדעתי ועל פי התאור רצוי לנסות לשלבו במעון יום טיפולי, בחסות משרד הבריאות.

25/01/2013 | 23:16 | מאת: גלית

שלום, אצלינו אותה בעיה. אנחנו פנינו לקלנאי תקשורת פרטי. זה קצת יקר אבל אין בררה. פעם בשבוע 250 ש"ח

27/02/2023 | 23:53 | מאת: קרן

הי, עשיתי חיפוש בגוגל ונתקלתי במה שרשמת.. ביתי בת השנתיים נמצאת בדיוק באותה הסיטואציה וגם היא הילדה הרביעית שלנו. לא מדברת ועצבנית, אפשר לשאול בבקשה מה גיליתם על ילדכם? מה עזר? אשמח לכל תשובה! תודה מראש…

האם היא בריאה בדרך כלל? רצוי לבצע בדיקת שמיעה ובמקביל לפנות לאבחון במכון להתפתחות הילד, שם יבצעו הערכה התפתחותית, בכל התחומים וגם יבנו תוכנית התערבות. בהצלחה

31/12/2012 | 07:35 | מאת: נחמה

שלום, בני בן שנתיים התחיל לאחרונה לבטא כמעט כל מילה עם מ' סופית בסיום המילה. למשל במקום אבא הוא אומר אבם. במקום טלי הוא אומר טלים, וכן הלאה. אני לא יודעת אם יש לכך קשר, אבל בני במהלך השנה האחרונה נמצא בטיפול ובמעקב עקב מים שיש לו באוזן. מה יכולה להיות הבעיה? בתודה, חוה

לקריאה נוספת והעמקה
21/01/2013 | 11:38 | מאת: חגית בר-זאב

נחמה שלום, אם התופעה נמשכת ואם הדיבור לא ברור באופן כללי, פני לאבחון קלינאית תקשורת. נוזלים באוזניים יכולים בהחלט לגרום לשיבושי היגוי.

31/12/2012 | 07:28 | מאת: נחמה

שלום, בני בן שנתיים התחיל לאחרונה לבטא כמעט כל מילה עם מ' סופית בסיום המילה. למשל במקום אבא הוא אומר אבם. במקום טלי הוא אומר טלים, וכן הלאה. אני לא יודעת אם יש לכך קשר, אבל בני במהלך השנה האחרונה נמצא בטיפול ובמעקב עקב מים שיש לו באוזן. בתודה, חוה

לקריאה נוספת והעמקה

לא נשמע קשור! הוא צעיר ומנסה כל מיני דברים, העקר שאתם לא תתחילו לדבר כמוהו ולחזור על משלא נכון. האם עבר בדיקת שמיעה? רצוי!

שלום ושבוע טוב.. לפני כשבוע רופא במרפאה להתפתחות הילד בישר לנו לאחר ביקור של 15 דקות שבני בן השנה סובל מבעיית תקשורת מאחר ולטענתו "לא יוצר קשר עין עם זרים" .. אני חייב לידע שבני נולד בחוויה טראומתית ונולד 3 חודשים לפני הזמן במשקל של 870 גרם כך שגילו המתוקן הוא בערך 8 חודשים.. עד אותו יום הכל היה בסדר וכולם הללו את הפלא שקיים בו אך מאותו יום אשתי מתוסכלת ופתאום כל אותם רופאים ומטפלות (ויש לנו המון) שלפני אותה אבחנה לא מסרו לנו שיש בעיה כלשהי ולהפך תמיד הוא שיתף איתם פעולה מספרים לנו שאכן הם רואים זאת.. מבחינה אישית אני יכול להגיד שהבן שלי תמיד משתף איתי פעולה תמיד מזהה אותי תמיד מחייך לי ותמיד מחפש ליצור איתי קשר עין .. כך גם עם אשתי.. עם משפחתי והוריה קצת פחות אך עדיין לעיתים קרובות. עכשיו לשאלתי האם אבחנה כזאת יכולה להיות חד משמעית או שהיא תלויה גם במצבו של הילד ספציפית לאותו רגע (עייף,רעב,עצבני וכו') והאם יכול להיות ששאר האבחנות (פזיוטרפיסטית ומומחית להתפתחות מטיפת חלב) הושפעו מאותה אבחנה שקראו לפני בדיקתו ? עברנו כל כך הרבה ואנחנו כל כך מחפשים את הנחת והחוסר מעש וידיעה פשוט מתסכלות אותנו מאוד אני ישמח לתשובה עצה או הפניה תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה
30/12/2012 | 11:50 | מאת: חגית בר-זאב

אביב שלום, אני ממליצה לפנות אל הרופא. שיחה עם הרופא תוכל אולי להבהיר לו את התרשמותכם ואולי גם את תשמעו ממנו על מה ביסס את חוות דעתו. מה היתה ההמלצה בסופו של האבחון? האם נפגשתם גם עם קלינאית תקשורת? אני ממליצה לכם להעמיק בברור התקשורתי אפילו אם יש רק משהו קטן שמדאיג אתכם בתחום זה. התערבות (טיפול) בגיל צעיר יכולה להביא לשיפור משמעותי ולמנוע פגיעה במעגלים רחבים יותר בחיים החברתיים של הילד. בהצלחה!

28/12/2012 | 14:57 | מאת: א

שלום, בני בן 3 ולאחרונה מתחיל משפט עם דגש או חזרה מספר פעמים על אות ראשונה של המילה הראשונה במשפט. ברצוני לציין שעד לפני חודש הדבר לא הורגש. אני שמה לב לכך יותר מאחרים כי בעברי גם סבלתי מבעיית גמגום. מכוון שהמצב מחמיר - כמעט בכל משפט אני רוצה לדעת איך להתנהל איתו - האם להעיר לו? האם לתקן אותו? לפני שבוע ניסיתי לתקן אותו והוא שאל מס]ר פעמים" נכון שאני יודע לדבר?" אז חשבו לי שלא יאבד את הביטחון שלו בדיבור. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הנה, ענית לעצמך.... לא להעיר ולא לציין, זה השלב בו הילד צריך לחפש את המילה ולבחור היטב מתוך אוצר מילים ההולך וגדל, בין אנשים שמדברים מהר וברצף, זה קשה! תן לו זמן להתארגן, אל תלחץ עליו ותבין שזה חלק מהתפתחות נורמלית של הדיבור. מדובר על חוסר שטף תפתחותי ולא על גימגום... במרבית המיקרים חולף מעצמו ככל שהשפה מתעצמת וזורמת.

26/12/2012 | 22:40 | מאת: מיטל

שלום, יש לי ילד בן שנה ו-4 חודשים. יש לו כבר אוצר מילים די מכובד לילד בגילו והוא מתקשר ללא כל בעיה העניין הוא שהוא פשוט מתחיל לצרוח באופן פתאומי וללא כל סיבה הוא שם את שתי ידיו על אוזניו ופשוט צורח. אם מעירים לו הוא מעצים את הצרחות אך אם מתעלמים הוא חדל לצרוח לאחר כמה שניות. העניין חוזר על עצמו במהלך היום פעמים רבות ורציתי לשאול מהי הסיבה לצרחות האלו והאם ניתן לטפל בהם בדרך כל שהיא. תודה

לקריאה נוספת והעמקה
27/12/2012 | 08:44 | מאת: חן לדרר

מומלץ להתיעץ עם רופא הילדים שלך בנושא ובמקביל לבצע בדיקת שמיעה

26/12/2012 | 22:30 | מאת: דנה

שלום בני בן ה 8 חודשים כמעט ולא ממלמל, הוא משמיע קולות מוזרים כמו של מקדחה (קול מונוטוני ומתמשך), רק כשהוא בוכה הוא משמיע קולות כמו בההה וממהה אבל רק כשבוכה. זה מאוד מדאיג אותי שבגיל הזה עדיין לא משמיע הבהרות. מבחינה מוטורית מאוד מפותח ומאוד סקרן, אציין גם שלא מחייך הרבה לאנשים ולרוב רציני. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

האם עבר בדיקת שמיעה? האם מגיב לאנשים בסביבה? תתחילי את הבירור בביצוע בדיקת שמיעה, תתיעצי עם הרופא ואם יש שאלה, תפני למכון להתפתחות הילד של קופ"ח בה הינך מבוטחת.

מחפשת סטודנטית שנה שלישית לליווי ילד בן 4 עם דספרקציה שפתית. לשלוש פעמים בשבוע.

תפני לבית ספר להפרעות בתקשורת הקרוב לאזור מגוריך

26/12/2012 | 14:51 | מאת: מיטל

שלום, אני בת 32, מאז ומתמיד מדברת עם קול חלש ונמוך יחסית,והגברת הקול מצריכה מאמץ מבחינתי. אני שוקלת להתחיל להעביר הדרכות, והקושי הזה עומד בדרכי. השאלה שלי, אם קלינאי תקשורת יכול לעזור בתחום, ואם כן, האם יש אפשרות במקרה כזה, שסביר שאינו רפואי, לקבל הפניה לקלינאי מרופא. תודה, מיטל

לקריאה נוספת והעמקה

לינאי תקשורת בודאי תסייע, אבל קופת חולים לא תממן את הטיפול כי אינך בעלת פתולוגיה או מחלה... זה דווקה טוב! תתחילי בפנייה לרופא אף אוזן גרון שיבדוק את האוזניים ומתרי הקול, בקשי הפנייה לביצוע בדיקת שמיעה (כן, גם אם הינך בטוחה ששמיעתך תקינה) ואחר כך, תפני לקלינאי תקשורת המטפל סקול. בבית חולים לעתים כדאי כי משלמים שם תאריף ממשלתי.. אולי בכל זאת הרופא ימצא סיבה טובה להפנותך על חשבון הקופה...? בהצלחה