טיפול לילד בן שנתיים ו-3 חודשים

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

26/06/2013 | 09:49 | מאת: דנה

שלום, הבן שלי בן שנתיים ושלושה חודשים. כבר לפני כשנה התברר שיש לו נוזלים באוזניים ללא דלקות. משלוש בדיקות שמיעה שנערכו מאז, והאחרונה לפני שבועיים, התברר שיש לו ליקוי שמיעה של 30-35 דציבל. לי דווקא היה נראה שהוא שומע טוב כשאני מדברת איתו אבל הלכתי לבדוק כיוון שהיה איחור בדיבור.לאחורנה חל שיפור ניכר בדיבור (אולי בעקבות ניקוי שעווה באוזניים), אך עדיין ממש לא ברמה טובה וגם כמעט את כל המילים הוא לא הוגה נכון ואומר חצאי מילים או מעוות אותן. בעיקר יש לו בעיה עם אותיות גרוניות שהוא אינו מסוגל לבטא כלל.בעיקרון רוב הזמן אני היחידה שמבינה אותו.פרט לכך הוא מתפתח טוב ותקשורתי.יש לי מספר שאלות: 1. האם לדעתך בהכרח הליקוי בדיבור זה בגלל הנוזלים באוזניים? איך אני יכולה לדעת אם בכל מקרה יש לו בעיה בלי קשר? פשוט מתלבטת אם לעשות ניתוח כפתורים. מה שמוזר לי -שאם הוא לא שומע טוב ובגלל זה הבעיה, אז איך זה שכשאני מדברת איתו בקול ממש רם פנים מול פנים וחוזרת אחרי מילה מסויימת הוא עדיין לא הוגה אותה נכון? לכן אני חושבת שאולי גם ככה יש לו בעיה בלי קשר לנוזלים.לאחרונה גם יש שיפור ניכר כמו שציינתי - הוא פשוט יותר מדבר מבעבר. 2. מה סוג הטיפול שקלינאית יכולה לתת לו בינתיים? אני שואלת כיוון שהייתי כבר אצל קלינאית כלשהי 3 פגישות והיא בעיקרון משחקת איתו במשחקים ומדגישה מילים לפעמים אך זה לא משהו שונה ממה שאני עושה בבית. אז מה הערך המוסף פה? משהו בטיפול לא כ"כ נראה לי אבל אני לא יודעת ולכן אני שואלת איך בעצם אמורים לעבוד איתו בכלל ובפרט על עיצורים נוספים? 3.מה תדירות הפגישות שצריכה להיות לדעתך בגיל כזה? פעם בשלושה שבועות-חודש זה מספיק או שצריך בתדירות גבוהה יותר? 4. האם הדיבור שלו יכול להשתפר עם עבודה אצל קלינאית ובבית ואז אולי אוכל לוותר על הניתוח? 5. עד כמה קריטי בגיל הזה לחכות ולראות מה קורה בהמשך? כיצד האיחור יכול להשפיע לטווח הרחוק? והאם ניתן "להדביק" את הפער שנוצר? שוב, אני שואלת כי אני רוצה לדעת אם למהר לניתוח. תודה רבה! וסליחה על האורך..

לקריאה נוספת והעמקה

אנסה להשיב לשאלותיך אחד אחד, 1. צודקת כך שמדובר על שני מנגנונים, הם לא נופרדים וקשורים אחד בשני. שמיעה מאפשרת לילד לקבל את כל השפה, את המילים ואת צלילי הביבה ולפתח במוח שלו מאגר של מילים ומושגים שאחר כך, באים לביטוי דרך השפה והדיברו. הדיבור מתפתח מאז הלידה, דרך הבכי ואחר כך הקולות הספונטניים שמקבלים משמעות ותמיכ מהסביבה. לילד יש באופן יסודי מסוגלות לפיתוח שפה דבורה, כחלק מהיותו בן אנוש. עכשיו לקשר בניהם, ככל שיש ירידה בשמיעה הנשמע מתעוות ואינו ברור, לא רק ששמועה חלק, יש עוות במה שהוא שומע כי השמיעה נפגעת בכל מיני תדירויות, כך שהמספר של 35 הינו ממוצע בסביבה של קולות הדיבור. כדי לפתח שפה ודיבור רצוי שכול המנגנונים יפעלו בתאום. כדי לתח דיבור הילד צריך לשמוע, לחקות ולהפריד כל הגהג והגה, מלאכה מאד מורכבת אשר מתפתחת עד גיל בית הספר ומסייע ברכישת הקריאה. 2- טיפול של קלינאי תקשורת מתחיל ביצירת קשר עם הילד והבנה לקשייו, הטיפול נעשה באמצעות משחקים בגיל הצעיר, לכל פעולה שהקלינאי מבצע יש כוונה וסיבה, והתחלה לבנות יחסי אמון עם המטפל הצעיר ואחר כך לעודד חיקוי ורצון להצליח במסימות המגוונות. 3- טיפול חייב להיות לפחות פעם בשבוע ואם מדובר על פעם בשלושה או ארבע שבועות איננו טיפול, אלה מעקב או הדרכה. התדירות צריכה להיות בהתאם לצרכי הילד, החבל מאד שלעתים החלטה על תדירות הטיפול מוכתב על ידי האדמיניסטרציה (תשלום ע"י קופת חולים). 4. לגבי הניתוח עליך להתייעץ עם הרופא המנתח, יש עוד כמה מדדים כמו קשיי נשימה (האם נוחר או מתאמץ לנשום) האם עולה במשקל ובריאה בד"כ ) ועוד. 5. לא קריטי אם מצבו הבריאותי לא נפגע. ניתוח הכפתורים כולו פעולה כירורגית קטנה המיועדת לתת לנוזלים לצאת וללחץ האוזן להתאזן. לגבי הפערים והמשמעות כעת מוקדם לקבוע. הוא עדיין צעיר אבל חשוב לא לתת לפער להפתח יותר מדי. וסליחה על התשובה הארוכה.

27/06/2013 | 14:19 | מאת: דנה

ראשית, תודה רבה על התשובה המפורטת, מעריכה זאת מאוד.. שתי שאלות להבין שאני לא טועה- 1.אין פגיעה במצבו הבריאותי כלל וגם אין לו דלקות באוזניים. אז בעיקרון כמה זמן בערך כדאי לי לחכות ולראות האם השפה מתפתחת לפני שזה כן יהיה קריטי ואצטרך לנתח? 2. האם לגילו ומצבו את ממליצה לפחות פעם בשבוע, במידה ואלך לקלינאית באופן פרטי?

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה