ביישנות: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

לדבר על זה: על הגמגום והשלכותיו

יש לא מעט ילדים הסובלים מגמגום, אבל בניגוד לדעה הרווחת, מדובר בתופעה שאפשר לטפל בה, והכי חשוב אפשר לגרום לילד להבין שזה לא סוף העולם גמגום היא הפרעה תקשורתית הפוגעת ביכולת לדבר באופן שוטף. הגמגום מופיע לרוב בגיל שנתיים עד 4 שנים, אך יכול להופיע גם מאוחר יותר. כ-5% מאוכלוסיית הילדים עוברים תקופה של גמגום. אצל רובם (75%) הגמגום נעלם כעבור חצי שנה או יותר. אצל 1% מקרב הילדים, הגמגום אינו חולף, והופך לבעיה כרונית. התדירות ומידת הקושי של הגמגום יכולים להשתנות באופן קיצוני בהתאם למצב בו הילד נמצא. למשל, יתכן מצב בו הילד לא יגמגם, או שיגמגם מעט, כאשר הוא מדבר עם חברו הטוב, אך כאשר הוא מתבקש לדבר בכיתה, הוא יגמגם יותר. גמגום נוטה להשתנות גם על ציר הזמן, ללא כל סיבה נראית לעין. לילד המגמגם יכולה להיות "תקופה קלה" במהלכה הוא יגמגם מעט, ו"תקופה קשה" בה הוא יגמגם יותר. תקופות כאלה יכולות להמשך שבועות או חודשים. מספר הבנים...

סיבות אפשריות ומצבים דומים לביישנות

בריאות הנפש - תמונת המחשה
בריאות הנפש הסעות לחוגים, קניות, נקיונות, כביסות, סידורים ועוד שלל משימות ממלאות לנו את שגרת החיים...
X שביר - תמונת המחשה
X שביר רוב הנשים מבחינות בסימן הראשון להריון תוך שבועיים לאחר ההתעברות, כי דימום הווסת אינו מו...
ללמוד עוד על ביישנות
גברים וזוגיות: הוראות הפעלה-תמונה

הם לא מתקשרים, בורחים כשקשה, נלחצים ממין או מחוסר מין...

מאת: מערכת zap...
06/05/2018
הנזק האמיתי (והלא ידוע) של הקנאביס-תמונה

היה לכם יום קשה בעבודה? יצאתם לנקות את הראש - ומישהו מהחברה...

מאת: ד"ר יעקב...
16/09/2018
לדבר על זה: על הגמגום והשלכותיו-תמונה

יש לא מעט ילדים הסובלים מגמגום, אבל בניגוד לדעה הרווחת,...

מאת: תמר מלניק
04/11/2018
רפואה משלימה: הומאופתיה לילדים-תמונה

טיפול הומאופתי טבעי, המותאם באופן פרטני לילד או לתינוק,...

מאת: ד"ר מוטי...
03/07/2018
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לביישנות?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

ביישנות: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות
08/08/2018 | 15:44 | מאת: שירה

ביתי בת ה2.8 ילדה מאד מאד חכמה וורבלית. מפותחת מאד ועצמאית. יחד עם זאת יש לה מה שהוגדר ע"י צוות הגן - בשיינות מבוגרים. היא לא ממעטת עד מאד לדבר עם מבוגרים גם כשפונים אליה, יכולה לשתוק ולענות בכן ולא. עך ילדים היא פתוחה הרבה יותר ומשתתפת. אציין כי בכל מקרה לוקח לה זמן להסתגל לסיטואציות חדשות. עם המשפחה - פתוחה ובמרברבת ואף "מנהלת" את כולנו. המצב נראה לי קיצוני ככל שמדובר בצוות הגן או אפילו דודים איתם היא עצורה מאד. אשמח לשמוע דיעה.

הי שירה, תשמעי, לא כל הילדים דומים, יש כאלה ויש אחרים..גם הילדים עצמם משתנים והולכים כל הזמן..אם היא מצליחה לבטא את צרכיה בגן, ולקבל עליהם מענה - תקני אותי אם אני טועה - אז בעיני זה הדבר הכי חשוב, וכל השאר לא ממש משנה לה את איכות חייה בשלב זה. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים אזור מרכז 0523873044

17/07/2018 | 16:35 | מאת: יעל

שלוםרב, בתי היא ילידת אפריל 2016, התחילה השנה ללכת למעון בפיקוח בכיתת פעוטות, והשתלבה מצוין. היא אמורה לעלות שנה הבאה לכיתת הבוגרים אך לצערי כיתה זו אינה מסובסדת על ידי המדינה והדבר יקשה עלינו מאוד מבחינה כלכלית. האם ניתן להשאירה שנה נוספת בכיתת הפעוטות למרות שתהייה שם הכי גדולה בחצי שנה-שנה משאר הילדים? יש לציין כי היא ילדה ביישנית ועדינה, לא מדברת הרבה בגן מביישנות למרות שבבית היא דברנית גדולה, אך מאוד מפותחת לגילה גם פיזית וגם קוגנטיבית.

הי יעל, החיים הם לא אידיליה לצערי.. ונזק לא יוסב לה אם תישאר שנה נוספת עם הקטנטנים... כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים אזור מרכז 0523873044

שלום רב, השבוע נאלצנו להוציא את בתנו בת השנתיים וחצי מהגן הפרטי בו הייתה בשנה האחרונה בעקבות בעיות מול הנהלת הגן (שאינן קשורות לילדה בשום צורה). כעת מתלבטים באם להשאיר אותה בבית עד לשנה הבאה בה עתידה לעלות לגן עירייה (טרום טרום חובה), או להעביר אותה לגן אחר לחודשיים האחרונים שנשארו לשנה זו. אופציה נוספת היא להעביר אותה לגן פרטי לחודשיים האלה ושתישאר שם גם שנה נוספת במקום שתעלה לגן עירייה (אופציה שפחות אידיאלית מבחינתו אך מוכנים לשקול זאת). חשוב לציין מס' נקודות: 1. מדובר בילדה וורבלית, מדברת בצורה שוטפת ומבינה הכל, גמולה מחיתולים ומוצץ. חברותית אך עם זאת מעט ביישנית עם אנשים וילדים שאינה מכירה. 2. אוהבת את הגן, אך בכל בוקר בוכה בפרידה כי רוצה להישאר איתי בבית. כשאני אוספת אותה בצהריים, שמחה ומשחקת, אחרי שאכלה וישנה בצורה תקינה. 3. יש לנו ילד נוסף בן כמעט שנה שאני נמצאת איתו בבית עד שנה הבאה. הם מסתדרים מצוין ואין סימני קנאה. אשמח לעזרה. תודה מראש

הי דפי, לפני שאני עונה על שאלתך אני רוצה להקדים ולומר לך שבסיטואציה הזו חשוב ביותר יהיה לאפשר לה להיפרד מכל ילדי הגן ומהצוות בצורה מסודרת ואפילו הדרגתית אם אפשר. לשאלתך, לא הייתי מעבירה אותה תהליכי הסתגלות מיותרים כאשר זמן קצר מאוד קודם לכן נפרדה (או עוד לא נפרדה) מהמסגרת הקודמת. לכן במצב הנתון דעתי היא שהדבר הטוב ביותר עבורה יהיה להיפרד מכולם בצורה מסודרת ולהישאר בבית עד לתחילת השנה הבאה. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

22/10/2017 | 04:33 | מאת: רחל

ילד בן שנתיים וחצי לא משתתף בגן בשום פעילות. שנה שעברה היה במשפחתון של 5 ילדים ויצר קשרים יפים עם הילדים. השנה הולך לגן חדש של ילדים מפותחים ממנו ורובם גם גדולים ממנו, כ 20 ילדים בגן. הילד לא רוצה להשתתף בכלום. לדוגמה: בריכוז לכל הילדים נותנים אביזר (מקלות לתיפוף לדוגמה) , לא מוכן לקחת את האביזר. לא רוצה לצייר או ליצור (בבבית אוהב יצירה). לא משחק עם ילדים אחרים. יושב בצד ולא רוצה לעשות שום דבר. צמוד לבקבוק שלו (שהוא תמיד הנחמה שלו). הוא לא בוכה בפרידות, ובבית נשאר ילד שמח. יש לציין שגם בסיטואציות אחרות, לא בגן, ניתן לראות שהוא נרתע מקבוצות גדולות ומהמולה. למשל בגינת שעשועים, אם יש ילדים אחרים על המגלשה, הוא לא רוצה ללכת בטענה "שיש שם ילדים". מה כדאי לעשות? חשבתי להעביר אותו לגן אחר בו הוא יהיה בין הגדולים. אבל הגן הזה יהיה רק לשנה, כי הוא רק עד גיל 3.

הי רחל, כדאי לפעול בשני מישורים, ראשית להמשיך ולסייע לו להסתגל לגן מבית. למשל לשלוח אותו עם חפצים שנוסכים בו ביטחון, להישאר איתו קצת יותר זמן בבוקר, אולי לקצר קצת את הימים, לקבוע מפגשים עם ילדים מהגן אחה"צ בבית וכיוב'. שנית, על הצוות לפעול גם כן כדי להגביר את הנוכחות שלו בגן באופן שתואם את צרכיו. לשם כך הייתי מכניסה לתמונה גם את הפסיכולוגית של הגן כדי לחשוב על תכנית פעולה בגן. לא הייתי מעבירה אותו גן כ"כ מהר אלא אם כן את חושבת שהצוות בגן אינו מספיק מיומן כדי לסייע לבנך לצלוח את המעבר. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים ומבוגרים 0523873044

15/10/2018 | 10:48 | מאת: מריה

הילדה שלי בת שנתיים עוד שבועיים עברה לקבוצה של גדולים 25 ילדים חוץ מעוד 3 ילדים כולם חדשים , בדיוק במצב זהה, ואני לא יודעת איזה פתרונות עוד להציעה לגננת חוץ ממה שכבר ציינת , היא יושבת יום שלם בגן על הכיסא ולא מוכנה לשתף פעולה חשוב לציין היא הכי קטנה בגן מבחינת גיל ומשקל, בבית לא השתנה כלום מבחינת התנהגות צוחקת משחקת לבד וביחד, ישנה מצוין. לא יודעת אם לתת לזה זמן וכמה זה נכון (מקסימום) או שכדאי להעביר למסגרת יותר אינטימית ? תודה רבה מראש על התשובה (אמא מודאגת)