פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

06/12/2014 | 21:34 | מאת: נוגה

רציתי לשאול מהו בדיוק הנזק שיכול להיגרם לתינוקות חודש - שנה ועוד, מחשיפה למוסיקת חתונות שהיא בסטנדרט מעל ל- 100 דציבלים. כשאני אומרת בדיוק, אני מתכוונת איזה אזורים עלולים להיפגע וכיצד. בתור מי שעוסקת עם ליקויי למידה, יש לי תחושה שיש נזק רב בהבחנה עתידית למשל בין תנועות חולם לשורוק שהאורכים שלם די דומים. תודה לך על תשובתך המלומדת.

לקריאה נוספת והעמקה

תינוקות דווקה! למה??? מאפייני הנזק בשמיעה יכולים להאיר את הקושי באבחנה שמיעתית, שאלתך כללית מדי, לא ניתן להתייחס להברות (פתח, שורוק או כל תנועה אחרת) בניפרד. מבחינת השמיעה ומאפייני הצליל, אין הבדל משמעותי.

01/12/2014 | 09:54 | מאת: עדי

יש לי תינוק ילד ראשון בן 9 חודשים שעדיין לא אומר הברות.. הוא מקשקש אבל רק עם הברה אחת אהההה ..מלבד ההברות התפקוד שלו תקין זוחל עומד על 6 התחיל למחוא כפיים ערני משחק אוכל הכל נראה טוב.. אבל הרופאים מאוד מדאיגים אותי בעניין הזה.. מה ניתן לעשות?איך אפשר לעזטר לו לרכוש את מיומנות הדיבור?אני שומעת מסביבי סיפורים מפחידים על פיגור שכלי וכל מיני דברים וזה רק מלחיץ יותר.. היינו בבדיקת שמיעה נמצא כי באוזן ימין שומע היטב אך באוזן שמאל חלקית כנראה שאריות של דלקת באוזן שהייתה מלפני שבועיים..בכל מקרה לטענת המכון שמיעה מבחינת שמיעה אין בעיה והם פשוט טוענים שעדיין לא רכש את המיומנות להגיד הברות. האם יתכן?זה יגיע לבד?בנוסף הוא במעקב אצל נוירולוג בגלל שהמרפסים נסגאו מוקגם בגיל 4 חודשים ובחודש אחרון לא הייתה גדילה בהיקף ראש. האם יכול להיות קשר בין השניים?האם יש סיבה לדאגה למרות שהילד רגוע לא בוכה כלל ישן לילה שלם הכל באמת נראה תקין מלבד הדיבור..תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

הבדיקה של הנאורולוג תוכל להשיב האם יש בעיה התפתחותית. במידה והילדה מתפתחת כראוי, ועל פי תאורך, ולאחר בדיקת שמיעה תקינה, אין לי מה להוסיף אלה שהיא כניראה מתפתחת לפי הקצב שלה ולא שלנו...על אף שמתאורך אני לא מתרשמת מבעיה התפתחןתית, גם לא בדיבור. את לחוצה ודואגת, לדעתי את עשית כל מה שמוטל עליך לעשות כאם, כעת תני לביתך להשיג את השגיה, מצידה. תנסי להוריד מתח וחרדה אשר יכולה לפגוע ביחסיך לבתך ולסביבה.

שלום, בני בדיוק בן שנתיים, מרבית המילים שהוא אומר זה רק ההברה האחרונה של המילה , כמובן שישנם מילים אשר מבטא כנדרש, כגון: אמא, אבא , פלפל,פיל, כיף, יש וכדומה, לרוב אומר רק סופיות, כמו כן, מחבר 3 מילים, אשמח לדעת מה עליי לעשות , כל האנשים מסביבי אומרים שזה תקין כיון שהוא קטן

לקריאה נוספת והעמקה

אני נוטה להסכים עם הסביבה, עד לנקודה מסויימת. האם עבר בדיקת שמיעה, מומלץ ביותר, גם אם את חושבת ששומע היטב. מנקודת זמן של היום ובעוד שלושה חודשים תוכלי להעריך האם חל שיפור בדיבורו של בנך, במידה ולא, את יכולה לפנות לקלינאי תקשורת לביצוע הערכה וקבלת הדרכה, היא יכולה להמשיך לעקוד אחרי השגיו ובמידת הצורך, להתחיל בטיפול אשר מבחינת הילד, הינו פעילות כיפית! בדיקת השמיעה והפגישות עם קלינאי תקשורת מכוסים על ידי קופת חולים דרך ביטוח הבריאות. כל טוב

20/11/2014 | 15:48 | מאת: אורית

שלום, בתי בת שנה ו- 11 חודשים. עדיין אינה מדברת כפי שמצופה לגילה. מבינה כל מה שמדברים אתה, מגיבה להוראות שמבקשים ממנה אך הדיבור כולל בדרך כלל מילה אחת. המילים אינן שלמות, ובדר"כ אומרת את ההברה האחרונה במילה. עברה לפני מס' חודשים בדיקות שמיעה אובייקטיביות וסובייקטיביות והוחלט לא לנתח (עקב נוזלים שהיו באוזניים). היום נעשתה בדיקה סובייקטיבית עם רמות של 20-25 דציבל ונמצאו נוזלים מועטים באוזן אחת. דבר נוסף, הילדה נפלה מגובה של מיטה זוגית פעמיים בגיל 7 חודשים ובגיל 10 חודשים. ללא זעזוע מוח כנראה. האם יתכן שזו הסיבה שהילדה מתעכבת בדיבור? האם אפשר להעריך את הנזק שנגרם כתוצאה מהנפילות? ובנוסף איך לדעתך אפשר לטפל בעיכוב בדיבור? והאם להתחיל בכלל? תודה, אמא דואגת

לקריאה נוספת והעמקה

הנפילות מהמיטה לא יכולות להיות גורם בהתפתחות דיבור, במיוחד אם לא היה זעזוע מוח! לגבי ביתך, היא עדיין צעירה, ודאי שישנם ילידם שמדברים יורת טוב כבר בגיל הזה, אבל כפי שכתבתי קודם, השונות בין ילדים בגיל זה, רבה! תוכלי להתייעץ עם קלינאית תקשורת כדי לקבל הדרכה והכוונה, בטח לא לטיפול בגיל כל כך ציער! האם היא מבקרת בגו ונמצאת בין ילדם או רק בבית? החשיפה לשפה ודיבור יכולים לעודד אותה. אין מקום להיות לחוצים בשלב זה, יש מקום לפנות אליה בשפה פשוטה ולעודד חיקוי של צרופי מילים, בשלב זה.

20/11/2014 | 15:05 | מאת: אולגה

הבת שלי בת 4 ו9 חודשים לא מצליחה להגיד אותיות "צ" ו "ש" במקום זה שומעים רק סי סי סיפורים במקום ציפורים סעסועים במקום צעצועים סוקולד במקום שוקולד וחולי. מה ניתן לעשות והאם זה יכול להסתדר ללא טיפולים.

לקריאה נוספת והעמקה

היא עדיין צעירה, רכישת ההגאים האלה מתבצעת באופן טבע לקראת גיל 6, וגם קשו רלהחלפת השיניים הקידמיות. את יכולה בשלב זה לבקש הפנייה לבדיקת שמיעה, רק לוודא שהכל בסדר ובמקביל, לפנטת לקלינאי תקשורת. תור ההמתנה ארוך ויעבוד לטיבתה, כי כעת מוקדם מדי לטיפול. עד שיגיעה תורה, היא תלמד לבדה או תהיהי מספיק בוגרת. בהצלחה

20/11/2014 | 11:21 | מאת: אביב

תראי הגננת של אביב עשתה איתנו שיחה ולטענתה לאביב יש קשיים בהיגוי(כלומר לא מבינים אותו), ובעיות מיקוד במפגשים ופעיליות וכו'. מילאתה שאלון, שלחנו אותו למכבי, הפנו אותנו לבדיקת שמיעה שם גילו ירידה קלה בשמיעה. אני חייב לציין כמה דברים על אביב בכל אופן בבית, כי יש כאן לדעתי פער בין הגן לבית. אני ואישתי הכנו רשימת מילים והגעענו ליותר ממאה מילים, עכשיו זה לא משהו שהוא משתמש בו כל הזמן אבל אם תראי לי תמונות של חיות חפצים וכו הו איגיד לך אותן מילים. יש לו באמת החלק מהמילים בעיית היגוי למשל רכבת יגיד "טבת" או כלב יגיד "אלב" או רפת יגיד "אפת", מחבר מילים כגון: הבית של מו(פרה) אגב אומר "פאה", שעון שלי, אבא שלי, תיק שלי,זה נראה כאילו הכל שלו(זה מצחיק) מצביע לדברים שהוא רוצה, מושך אותי ביד לדברים שהוא רוצה. לטענת הגננת חברותי מאד, אוהב. היא רשמה בשאלון בגדול משום מה אוצר מילים דל, אינו מכיר את חלקי גופו(הילד מכיר בגופו הכל אנחנו עובררים איתו על זה אחרי מקלחת!!!! רשמה משחק דמיוני דל, אני אתן דוגמא למשל בובות אוהב להאכיל לחבק לנשק , מטורף על מכוניות אז כל היום צועק "אוטו", מסיע את האוטו, היא טוענת שכאילו המשחק שלו לא מתפתח לדברים הבאים. גם אנחנו וגם היא חושבת שין בעיה בהבנה בכלל, מבין דברים מורכבים. היא אומרת ביחס לבני גילו במפגשים לא ממוקד לא מרוכז, כשהיא שואלת לגבי אלמנטים של סתיו הוא לא עונה לה אחרים כן, אבל לתמונות מגיב ישר. היא לא רואה פה קטסטרןפה, אבל כן רוצה שנבדוק כי לטענתה הילד "מבלבל" כי יש פעמים בדברים שמעניינים אותו שהוא בעניין לגמרי ויש פעמים כמו בשיעור מוזיקה שהוא לא מתייחס בכלל להפעלה. כמו שאת שמה לב אנחנו מודאגים...חחח. פזלים חדשים מרכיב בשניה !!!אם לא מעניין אותו אז קשה מאד להושיב אותו. למכניות יש לו אובססיה הוא יכול לשחק במכוניות המון זמן ואופן המשחק הוא : מסיע , מסתכל מקרוב תוך כדי תנועה על הגלגלים, מנסה להכניס חפצים לתוך הרכב כגון "נהג קטן", מסדר את המכוניות בשורה, מסיע אותם על הקירות, גב הספה, שולחנות וכו'. עכשיו לגבי מיקוד וריכוז, יוצר קשר עין לא הייתי אומר אורך, זה תלוי אם זה מעניין אותו, יוצר קשר עין משותף, אני כן הייתי אומר שכשאני פונה אליו ומנסה למקד את המבט שלו אלי הוא כאילו מתעצבן ואומר לא אבל לא תמיד. זהו הגדול, נשמח לתגובתך.תודה

לקריאה נוספת והעמקה

התאור שלך מפורט, ויורד לפרטי פרטים, אני מבינה את דאגתך. טוב שעשיתם בדיקת שמיעה, כעת, אם גם אתה חושב שרצוי, אז אפשר לפנות ישירות לקינאי תקשורת (אני מבינה שהינכם מבוטחים במכבי) ושם, קלינאי בעל נסיון יוכל לבצע הערכה ולתת המלצות בהתאם. בכל מיקרה, עליהם לזכור שבגיל כל כך צעיר יש שונות רבה בין ילדים ויש המון פערים בינהם, מה שאורמ שלא כולם מתפקדים באותה רמה או מצליחים באותה מידה. אם תחושה הכללית שהוא "מצייתב" ומבין יותר טוב את כללי הגן והפעילויות, אם אוצר המילידם שלו מתרחב ואם אתם שומעים שיפור במאורך המשפטים ושימוש במילים, אז, יכול להיות שהוא עושה מה הוא יכול ואין מקום להלחיץ אותו או אתכם. האם הגננת מנוסה? האם שי לכם עוד ילדים, להשווא? בכל מקרה, בדיקה ויעוץ אצל לקינאי תקשורת יכול לעזור, לו בקבלת פרופורציה והדרכה ספציפית, לא חייבים מייד טיפול והתערבות. בהצלחה

19/11/2014 | 21:19 | מאת: נעמה

שלום כאמור בהודעה למטה לבני בן השש נפלו שתי שיניים קדמיות וכל פעם שאומר "ס" "ז" "ש" הלשון יוצאת החוצה ומתעגלת הבנתי ממך שעליי לקחת אותו לטיפול. השאלה אם זה אפקטיבי אם אין לו שיניים. או שמא לחכות שתצמחנה תחילה תודה מראש

בהחלט להמתין עד לצמיחה של השיניים במקומם! אין כעת מקום לטיפול.

17/11/2014 | 00:01 | מאת: בן16

אני בכיתה יא, התחלתי פתאום לגמגם ככול שעובר הזמן אני מתחיל לגמגם יותר ועכשיו שאני מנסה לדבר עם אנשים אני לא מצליח להוציא מילה. זה מרחיק אותי מהחברים שלי, אני בקושי מדבר בבית ובכלל ביום אני שותק שאני עם כולם בהפסקות כולם חושבים שנהייתי דיכאוני, אני הייתי המצחיק של החבורה שלנו ועכשיו כול פעם שאני מת לספר איזה בדיחה, אני לא יכול לפתוח תפה אבל בראש שלי אני מתעצבן ופשוט שותק. מה אני עושה? אני לא יודע איך אני ממשיך לחיות ככה?

לקריאה נוספת והעמקה

הנושא הוא לא הגימגום אלה תחושה העצמית של יכולת. גמגום לא מופיעה בגיל הזה ואולי חבריך צודקים שאתה דיכאוני, או משהוא אחר עובר עליך ומתבטא במחשבה על קושי בתקשורת עם הסביבה. הצעתי שתשוחח על כך עם הוריך, עם פסיכולוג או יועץ בבית הספר. יכול להיות שטיפול רגשי או תרופתי, או שילוב של שניהם יעזרו לך להרגיש יותר טוב ולא לחשוב על איך יוצא הדיבור מהפה אלה במה שיש לך להגיד, שזה הדבר החשוב. שיהיה לך בהצלחה ועל תשמור בלב את תחושותיך.

16/11/2014 | 16:28 | מאת: תמי

שאלה נוספת במידה ואני רוצה קלינאי תקשורת באופן פרטי מה אני צריכה לעשות? ואיך אני יכולה להגיע אליהם? תודה!!

הכי טוב, בגילו, לפנות למכון להתפתחות הילד, או לפי המקובל בקופת החולים שלך, אפשר לפנות ישירות, ללא צורך בהפניה (קופ"ח מכבי, למשל). בנך זכאי ל- 27 טיפולים דרך הקופה, למה לוותר? למציאת קלינאי תקשורת באופן פרטי ניתן לפנות לאגודת קלינאי התקשורת בישראל. בהצלחה

16/11/2014 | 16:03 | מאת: תמי

הבן שלי בן שנתיים ושבעה חודשים, מדבר אומנם עדיין לא ברור זא הוא לא אומר משפט שלם ולרוב מוסיף את המילה מה בתחילת כל משפט אתן דוגמא:  מה, מיקי מאוס, רוצה מיקי מאוס ( הוא ייקח את השלט יביא לי בכדי שאעביר לערוץ מיקי).  מה שוקו, לפעמים יוסיף, רוצה שוקו... !  מה , מוצצי, רוצה מוצצי שלי.. ויצביע על המוצץ בכדי שאביא לו... כמו כן הוא לא תמיד מגיב כשקוראים לו כשאמרתי זאת לרופאת משפחה אמרה כי זה בטח שמיעה סלקטיבית ( לפני כחצי שנה או יותר) אולם זה עדיין קורה. הוא מגיב רק לאחר מספר פעמים, או שאני פשוט מכבה לו את הטי וי, או עוצרת אותו ממה שהתעסק בכדי שיקשיב לי, אציין כי עשיתי בדיקת שמיעה והכוח היה תקין, (2 בודקות). ובגן למרות שיש ילדים וורבלים ממנו הגננות אומרות כי הוא מאוד נבון לגילו( הוא סופר עד עשר יודע לכתוב ולזהות ספרות, צורות, צבעים, יודע את האב, יודע את אנשי המקצוע, שוטר רופא וכו, מבין מה שאומרים לו ומגיב בהתאם, יודע לבקש מה שהוא רוצה. אולם עדיין הייתי רוצה לשמוע ממך מה לדעתך הסיבה לכך שאינו מגיב לשמו לפעמים.

לקריאה נוספת והעמקה

בטח בדקת שהוא אכן מכיר את שמו ויודע שזה הוא! כניראה שכשאת קוראת לו, הקשב שלו במקום או עניין אחר ולא תמיד מקשיב, על אף ששומע! רצוי , לתקופה מסויימת, לודא שהוא קשוב לפני שאת קוראת לו, אולי לפנות אליו כשעינו מופנות אליך או שתיגעי בו לפני שאת פונה אליו, וכך תלמדי אותו. גם, תנסי לא לקרוא לו יותר מפעם אחת, במידה ואת בטוחה שהוא בטווח שמיעה, לפעמים כשממשיכים לקרוא, הוא לומד שאין מה למהר ולהתייחס כי את תמשיכי , זה כמו קול רקע שלא צריך להגיב מייד, כי בכל מיקרה, תיקראי לו שוב. אז, הנה כמה אסטרטגיות, שיהיה בהצלחה. אשמח לשמוע כיצד תתקדמו

09/11/2014 | 16:33 | מאת: נעמה

שלום בני בן שש וחצי נפלו לו לאחרונה שתי שיניים קדמיות ורק אתה אני שמה לב לכך שכאשר אומר אותיות שורקות עם מילים כמו סוס סבבה וכו... הוא מוציא את הלשון ממש החוצה והיא מגולגלת כלפי מעלה רציתי לדעת האם אמורים לטפל בזה? מאיזה גיל מטפלים? האם זה מסוכן? אודה לעזרתך

לא מסוכן וגם לא יוצא דופן, הרבה ילדים מדברים כך ומקבלים טיפול לקראת גיל 6. כניראה הוא ככה דיבר מההתחלה אבל לא ראית כי השיניים "הסתירו" את המבט לתוך הפה. ממליצה להתייעץ עם רופא שיניים לילדים או אורטודונט לגבי המרחב שנישאר ריק, אולי רצוי לשקול פלטה או שומר מקום אחר? בכל מיקרה, אין מקום לדאגה בעניין הדיבור.

19/11/2014 | 21:18 | מאת: נעמה

שלום כאמור בהודעה למטה לבני בן השש נפלו שתי שיניים קדמיות וכל פעם שאומר "ס" "ז" "ש" הלשון יוצאת החוצה ומתעגלת הבנתי ממך שעליי לקחת אותו לטיפול. השאלה אם זה אפקטיבי אם אין לו שיניים. או שמא לחכות שתצמחנה תחילה תודה מראש

01/11/2014 | 10:05 | מאת: סילבה

שלום, חברה שלי בת 30+, עלתה לארץ מדרא"מ לפני כ12 שנים. עדיין יש לה מבטא וקושי להגות אותיות מסויימות (בעיקר ר' ו ה'). העניין הזה מאוד מציק לה מבחינה אישית, בטחון עצמי וכו' וגם מפריע לה בקריירה. האם קלינאי/ת תקשורת זה מה שהיא צריכה?

גם לי יש מבטא זר, דווקא חמוד! לגבי החברה שלך, כן, קלינאית תקשורת יכולה לעזור, אבל עד גבול מסויים. היא צריכה להיות בעלת מוטיבציה גבוה ולשלם על הטפול באופן אישי, כדי להצליח ליישם את השינוי בהיגוי. אולי היא צריכה לחזק את האמון בעצמה ויכולת ולא לתלות את הבטחון העצמי במבטא? גם לגבי הקרירה, צריכה לבדוק את עצמה לעומק, מה באמת מקשה עליה. בהצלחה!

26/10/2014 | 21:53 | מאת: יעל

שלום וברכה. בתי בת התשע סיפרה לי שהיא וחברתה לכיתה התחבאו בשירותים ונישקו אחת את השניה ונגעו אחת לשניה באיבר המין. קיבלתי את זה בהלם דיברתי איתה לגבי זה אמרתי לה שזה נורמאלי מה שהיא מרגישה וכשתגדל היא תלמד יותר על הגוף שלה והיא תגע במישהו שהיא תאהב ושהוא יאהב אותה אבל עכשיו היא קטנה מידי בשביל לעשות דברים כאלה וזה אסור. היא סיפרה לי שהיא נוגעת בעצמה במקלחת אמרתי לה שמותר לה לגעת בעצמה כל עוד אף אחד לא רואה וזה הגוף שלה וזה בסדר. האמת שאני הגבתי ככה כי קראתי שככה צריך להגיב אבל הזדעזעתי לגמרי ופשוט התחלתי לבכות אחר כך. היא כנראה קלטה את הפחד שלי ומאז כל יום היא חוזרת מבית הספר ומספרת לי הכל. שילדה דיברה לא יפה וקיללה . שהיא בטעות ראתה לילדה את התחתונים שילדה אחת נישקה את אחותה בפה שבטלויזיה הילדים התנשקו.. אני מקשיבה לה אבל אני באמת לא מבינה למה היא מרגישב צורך לספר את הדברים האלה ואם זה נורמאלי אני באמת לא יודעת מה לעשות אשמח ליעוץ.

את זקוקה ליעוץ פרטני, ביתך הכן התנהגה כמו כל ילדה והתגובה שלך, האמיתית, יכולה הלכניס אותה למקום לא טוב. לכן... תגשי את לטיפול או יעוץ, תבררי את עמדתך האמיתית, את פחדיך ותוכלי להיות כנה עם ביתך, בלי להכניס לה מושגים כמו "אסור" או מותר. בהצלחה

21/10/2014 | 08:07 | מאת: איש אחד

שלום, אבי במצב סיעודי, מונשם, מוזן באמצעות זונדה ולא מתקשר. עד לאחרונה בלע היטב. בימים האחרונים הוא לא בולע כל כך עד שפיו מתמלא קצף. האם יש דרך לעודד את רפלקס הבליעה? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

מצטערת לשמוע על מצבו, לגבי הבליעה, בבליעה יש שלב רצוני ושלב של רפלקס, אשר למעשה מעביר את תוכן שנימצא בעומק הפה לושט ומשם לקיבה. מכוון שהוא ניזון בזונדה, אני מבינה שרפלקס הבליעה איננו מספיק יציב ונוכח ולא מספיק "עובד" כדי לאפשר לשמור על הזנתו. לגבי מה שנאסף בפיו, אפשר להשתש במכשיר ששואב את ההפרשות. לגבי עידוד או שיקום הבליעה, יש מקום להתייעצות עם קלינאית תקשורת מומחה לנושא זהץ אם אביך בבית חולים או במחלקה סעודית של ביתת אבות, יש סיכוי טוב שיש שם קלינאי תקשורת שייסייע. אם הוא בבית, סביר להניח שיש לו טיפול רפואי על ידי היחחידה להמשך טיפול של קופ"ת, דרכם תבקשי התייעצות עם קלינאי תקשורת. בהצלחה

15/10/2014 | 11:50 | מאת: לילי

שלום רב.הבן שלי בן 3.5 עלה השנה לגן עירייה הגננת טוענת כי אינו עונה תשובות ממוקדות ולרוב עונה בעולם משלו כמו כן ציינה גם שאינו יודע לצייר צורות ( עיגול משולש מלבן וריבוע ) ושבגיל הזה יש לדעת לצייר ולא שירבוטים....כמו כן טוענת כי הוא נורא תלותי במבוגר מה שאומר שאם עושה איזו משימה יישר בא לגננת לאשר כי עשה או ביצע את המשימה כמו שצריך... והפנתה אותנו לאבחון על מנת שישבו איתו על הבעיות. גם ציינה כי לרוב משחק לבד או עם עוד 2 ילדים ולא יותר כאשר בגיל הזה הם כבר משחקים בקבוצות אשמח לעזרה והכוונה הפנתי כבר את כל המסמכים למכון התפתחות הילד ממתינה להתקדמות מולם.

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שהגננת ערה, הרבה פעמים הן מזהות ילדים עם קשיים, אשר ניתן לעזור להם כבר בגיל מוקדם. יחד עם זאת, רצוי לבחון האם בנך היה במסגרת של מעון או גן לפני כניסתו לגן זה. ילד שלא היה בגן לפני הן, בודאי לא מצליח במסימות כמו ידים בעלי "נסיון" בגן ובהשתייכות לקבוצת ילדים בני גילו. תעזרי בסבלנות, תקחי אותו לאבחון ולהערכה, במכון להתפתחות הילד יוכלו לתת תוכנית התערבות אישית 0טיפול פרטני, מעקב והדרכה בשבילך) איתור מוקדם והתערבות מוקדמת מאפשרים לילדים להתפתח בצורה מיטבית, להשיג את ההשגים הנחוצים לשללובם במסגרות החינוך בהמשך הדרך. כשילך לאוניברסיטה ויתחתן אף אחד לא ישאל האם ידע לצייר צורות גאומטריות בגן! בהצלחה!

15/10/2014 | 07:51 | מאת: ויקי

שלום, יש לי בת בת 2.4 שנים. היא מאוד מפותחת ומתקדמת מבחינת דיבור, שפה וקליטה (יותר מהממוצע). בחודשיים האחרונים החלה ממש להתקע עם מילים ולגמגם. יכולה להתחיל משפט ולהגיד את המילה הראשונה כ-10 פעמים. היא לא מגמגמת בכל המילים אלא בעיקר במילה הראשונה של המשפט. האם יש לנו סיבה לדאגה? האם יש צורך לקחת אותה לבדיקה כלשהי? תודה רבה!

לקריאה נוספת והעמקה

אין סיבה לדאגה, אני מציעה לך שתעייני בתשובותי בנושא זה, לאורך השנים. החזרה בתחילת המילה או משפט מאפשרים לה להתאגן מבחינה שפתית, רק ילד עם אוצר מילים מתרחב והולך זקוק להשהיה מסויימת זו. התופעה מוגדרת כ"חוסר שטף בדיבור" וזו תופעה התפתחותית תקינה, אשר חולפת ככל שהילד יותר חופשי באירגון ההבעה המילולית, הרכבת משפטים מתך אוצר מילים ההולך וגדל.

13/10/2014 | 09:41 | מאת: יפית

ילדי בן ה9 חודשים לא ממלמל ולא מקשקש כלל ולא אומר שום הברות מעבר לצחוק בקול רם בכי או קולות תלונה, במקביל יש ברקע בעיות רציניות סביב האכלה, הילד מגיל שלושה חודשים מראה סרבנות בנוגע לאוכל, המעבר למוצקים הקל מעט אבל נדרשים מאמצים וסבלנות רבים עד היום להאכיל אותו. הוא כן מאוד תקשורתי מגיל קטן יוצר קשר עין מתעניין בסביבה. מחפש חברה נהנה ממשחק משותף ומוטוריות מאוד מאוד מפותח לגילו. גיליתי על המושג דיספרקסיה ורבלית בעודי חופרת באינטרנט מהחשש שאולי מדובר באוטיזם, רציתי לדעת האם דיספרקסיה ורבלית וסרבנות אכילה וקשיים בהאכלה הולכים יחד ותואמים אחד את השני? במידה וכן האם העובדה שהילד גדל בבית בו האם מדברת עברית והאבא ספרדית רק יחמיר את הבעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

יש לך המון שאלות, והם מראות בילבול מסויים, אז אנסה לעשות סדר: 1. אפרקסיה ורבלית מתייחסת ליכולת לתכנן פעילות של אברי הפה. 2. סרבנות לאכילה יכולה להתייחס לרגישות יתר של האזור הפה וגם בכל מיני תופעות במערכת העיכול. 3. אוטיזם היא הפרעת קשר בסיסית, לא מתאימה לתאור של בנך. אז מה בעצם הבעיה או השאלה? כן, יכול להיות קשר בין רגישות יתר של אברי הפה ויכולת תכנון התנועה, על אף שלילד עם דיספרקסיה בד"כ אין קשיי אכילה או מעבר בין מרקמי המזון. במידה ושאלתך עדיין קיימת, אני מזמינה לפנות אלי או לקלינאי תקשורת בקופ"ח ולברר באופו אישי את נושא הרגישות והתנועתיות באברי הפה. בהצלחה

12/10/2014 | 13:16 | מאת: נעה

שלום לך, רציתי לשאול לגבי ילד בן שלוש ושלושה חודשים בערך אומר רק את המילה אבא וקולות כמו אה ואו. לא אמר בעבר ולא אומר כלל אותיות נוספות כמו ש,ז,צ,וכו',מבין הוראות ואת כל מה שמדברים איתו אבל מילים לא מוציא כלל וכלל. אוסיף גם שהילד נעשה לאחרונה עקשן ביותר ובוכה לעיתים קרובות מאד אם לא מקבל את רצונו אינני יודעת אולי זה השלכות של המצב ותיסכול. הילד נמצא מתחילת השנה בגן שפתי ועד עכשיו אין שום התקדמות. הייתי רוצה לדעת על מה לדעתך זה עלול להצביע? ומה ניתן לעשות?

על פי תאורך ושילובו בגן שפתי, ניראה לי שמקבל את העזרה שזקוקלה. את יכולה גם לשלב אותו בטיפול אצל קלינאי תקשורת, באופן פרטני, דרך קופ"ח, גם אם אמרו לך שאיננו זכאי, זה לא נכון... מגיע לו טיפול אישי בקופ"ח ללא קשר לשילובו בגן. בגן לא יקבל טיפול מובנה ופרטני של קלינאי תקשורת, באופן עקבי. ואם כן, בהחלט ניתן להוסיף עוד וגם שתקבלו הדרכה אישית. יש ילדים בעלי יכולת למידה עם עיכוב בהתפתחות הדיבור, וההיגוי, ללא מגבלה קוגניטיבית. הוא ודאי עבר אבחונים והערכות וכעת הזמן לתת לו עזרה ולהבין את התיסכול שיש לו בין היכולת הבסיסית ליכולת המילולית. תעזרי בסבלנות ותעבדי איתו יחד. בהצלחה!

02/10/2014 | 15:40 | מאת: אמא

שלום רב. ילד בן שמונה חודשים כמעט ולא מדבר... משחק יפב התפתחות מוטורית תקינה! ממלמל פה ושם פפה גהגה דה וכ'ו צוחק בקול כשממש מצחיקים אותו מחייך לכולםםם גם לזרים. מחקה אותנו אם אנחנו משתעלים אז חוזר אחרינו ומשתעל אם אנחנו אומרים לו אאאהה אז חוזר אחרינו...וחוץ מזה כלום! אם לבד במיטה יכול לשחק בצעצועים שלו וגם ימלמל לו משהו אם עצמו אבל אני רואה ילדים בני גילו שכל היום ממלמלים להם בכיף והבן שלי רוב היום שקט... לא מוחא כפיים/ ולא עושה שלום מגיב לשמו יפה מאוד ישר מסתובב אלינו הבעיה העיקרית זה הדיבור והמחיאות כפיים/שלום/ביי... שלא עושה עדיין יש סיבה לדאגה? לא נראה שיש לו בעיית שמיעה כי ישר מסתובב לכל קול מוכר/ זר

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה יש המון הבדלים בין ילדים וחבל להשוואות, רק כשיש חריגה משמעותית, רק אז, יש מקום לדאגה ופנייה ליעוץ מקצועי. על פי תאורך הוא מפותח, ערני לסביבה, וגם חברתי. תמשיכי לגרות ולעודד אותו, והוא ישיג את צייני ההתפתחות כמו כל ילד אחר. דרך הגב, מתאורך לא ניראה משהו חריג!

01/10/2014 | 17:57 | מאת: שירית

היי לא יודעת מאיפה להתחיל שבורה נפשית כברר בני הקטן בן שנתיים לא מדבר בכלל בקושי חוששת מאוטיזם לא מעיזה לספר לאף אחד מתביישת הסביבה רק מלחיצה אותי הוא ילד מקסים רגיש אני שבורה מזה שהוא יכול להיות לא נראה לי שאוכל לעמוד בזה עזרתכם הדחופה תודההה

לקריאה נוספת והעמקה

מצטערת על תחושותיך הקשות! המקום הכי מתאים לבדיקה הינו מכון להתפתחות הילד, אליו ניתן להגיע דרך קופת חולים. בנתיים אני ממליצה לך לפנות לקלינאי תקשורת (גם דרך הקופה,) ולתת לה לבצע הערכת שפה ותקשורת ראשונית. תפני גם, דרך הרופא המטפל או דרך רופא אאג' לבדיקת שמיעה, לפעמים יש קושי בשמיעה, אשר ניתן לטיפול רפואי, דבר שכיח בילדים. בכל מיקרה, ובמידה ויש בעיה כל שהיא עם בנך (מה שלא בטוח עדיין בגיל זה) עליך לתמוך ולעודד אותו, לספר למשפחה הקרובה על חששותיך ולתת להם לתמוך ולעזור. אין מה להתבייש, אלה לפנות לתמיכה בבנך, בך ובמשפחתך. טוב שיש לך רגישות לבנך, אך עד שלא יגידו לך שיש בעיה ספציפית, תשתדלי להיות חיובית ואופטימית. הוא מאד קטן ובגיל זה יש שונות רבה בין הילדים. בהצלחה!

01/10/2014 | 16:32 | מאת: יפית

בני בן 9 חודשים תקשורתי פעיל ומתקדם מבחינת התפתחות מוטורית, בקושי משתמש בקולו , לא מנסה לתקשר בקול ורוב הזמן שקט, רציתי לדעת מתי הנושא טעון בדיקה ואיך לעובדה שהילד חשוף מיום היוולדו ל3 שפות ישפיע על עיכוב בדיבור אביו והמטפלת שלו מדברים איתו רק ב ספרדית אני אימו מדברת איתו חרוב בעברית ומעט באנגלית (אני מתקשרת עם אביו והמטפלת באנגלית שכן טרם למדתי ספרדית ) ובני משפחתי מדברים איתו בעברית בעוד שבני משפחתו של בעלי בספרדית.. איך זה משפיע על השימוש בקול ובשפה? ועל תחילת הדיבור של הילד בעתיד?

לקריאה נוספת והעמקה

כעת ההשפעה בעקר על התפתחות הבנת שפה, חשוב שכל מבוגר יקפיד על שפה אחת ולא לעבור בין שפות, כי זה מבלבל ומעכב. לגביה דיבור, האם עבר בדיקת שמיעה? ילדים עם ליקוי שמיעה נעשים "שקטים" בגיל 7-9 חודשים, לעומת ילדים ללא קשיי שמיעה. למה את צריכה ללמוד ספרדית? האם אתם במדינה דוברת ספרדית? חשוב לדבר עם הילד, בשפה של הרגש... באותה שפה שתחבקי וגם תכעסי עליו, זאת שפה האם! לא רק טכני.

20/10/2014 | 21:54 | מאת: יפית

תודה רבה על ההתייחסות (: אנחנו חיים רוב השנה בקוסטה ריקה שפת המקום ספרדית, ו4 חודשים בשנה בארץ אני ישראלית דוברת עברית. הבעיה הכי קשה שאני קצת לא יודעת איך לפתור זה שביני לבין בעלי השיח באנגלית (הוא לא מדבר עברית ואני לא ספרדית) וזה עוד שפה ברקע שנראה שלילד גם ככה יש קושי מסויים כי הוא בקושי ממלמל ובטח לא מקשקש או משמיע הברות כמו מהמה באבא וכאלה.. עשינו לו בדיקת שמיעה בגיל 3 חודשים ובגיל שמונה חודשים- מכשיר כזה ששמים באוזן הפעוט שבודק- הבדיקה ב2 הפעמים יצאה תקינה. השאלה עם זה כן יכול להיות תוצר של כל השפות או שילד יכול לא לקשקש ולברבר בגיל 9 חודשים והכל עדין תקין או שבוודאות שלא? הוא מראה לנו בשפת גוף מה הוא רוצה, למשל שהוא עייף ואני לא מבינה את זה הוא זוחל למיטה נעמד מבחוץ על הסורגים ומנסה לעלות על כפות האצבעות ולמשוך את עצמו פנימה תוך כדי שהוא מילל.. שבא לו להשתולל ולהשתעשע הוא יצחקק ויתחיל לזחול מהר מהר ואז יסתכל אחורה לראות שאני באה לתפוס אותו.. הוא לא מצביע על דברים ולא עושה ביי ביי אבל הוא כן ישחק איתי בכדור או יעשה דברים אחרים שמראים היטב מה הוא רוצה או לא רוצה וכו.

20/10/2014 | 22:00 | מאת: יפית

ליקוי שמיעה יכול גם להיות כזה שהוא כן שומע אבל איכות השמע לא טובה? כי הוא באמת נעשה יותר שקט מאז גיל 7 חודשים ולפני זה עיקר הקולות שהיה עושה היו צעקות מצחיקות כאלה (כנו צווחות גוזל) או שאיפת קול פנימה, זה לפעמים נראה לי שהוא מנסה אבל לא יודע איך להפיק קול ולהביע את עצמו בקול למרות של צחוק בכל רם או להתלונן הוא יודע היטב ומפיק תוך כדי את מיטב הצלילים (:

30/09/2014 | 22:20 | מאת: איה

באיזה גיל מתחילים לגלות סימני אוטיזם אצל תינוקות?? האם האוטיזום נולד עם התינוק או מתפתח אצלו מגורמים מסוימים ומה הן?

לקריאה נוספת והעמקה

בחלק מהילדים ניתן לזהות הפרעת קשר בגיל מוקדם, ובחלק רק יותר מאוחר. בכל מיקרה,, לאם המודאגת רצוי פנות לרופא בטיפת חלב או לרופא התפתחותי, לא רק לרופא הילדים ה"רגיל"

28/09/2014 | 12:27 | מאת: ..

שלום רב ילד בן 8 חודשים מדבר ממש קצת לא מהילדים שכל יום ממלמלים דברים יש הבארות כמו דה דה דה בא בא פה וכ'ו לא עושה שלום/בי לא מוחא כפיים מתי אמור לעשות את הדברים הללו?

30/09/2014 | 22:13 | מאת: איה

הבת שלי התחילה לעשות דברים אלו בתחילת החודש התשיעי אל תהיי מודאגת כל ילד שונה מאחרים

יש שונות רבה בין ילדים ויחד עם זאת, יש קווים מינימליים. האם היא עברה בדיקת שמיעה לאחר הלידה? אם נולד בארץ, קרוב לודאי שכן. האם הוזמנה לביקורת נוספת? לגבי המילמול, יש עוד התנהגויות יותר בולטות כעת, היכולת לעקוב במבט, ליצור קשר עין, להגיב לקולות ולהכיר אנשים, לתקשר, גם באופן לא מילולי, רמת השקט הפסיכומוטורי ועוד. אם את מותרדת, תפני לרופא התפתחותי ובמקביל לבדיקת שמיעה.

18/09/2014 | 14:43 | מאת: שרית

פרידה שלום, ביתי הקטנה עוד שבוע תהיה בת שנה ו-5 חודשים. עד כה אוצר המילים שלה ממש קטן אומרת רק: אמא (מה), סבא ואבא נשמעים אותו הדבר (בא), אווה (ליה), הב הב לכלבה שלנו, גע גע לברווז, מים (מה) אממממ (כשרוצה לאכול), פהפה כשמראה את הפיפי, בווו (שמראה את הבטן), מבינה הכל ומצביעה הרבה כשרוצה להסביר את עצמה. עושה כן ולא רק אם הראש ולא מנסה להגיד. מתרגזת מאוד ונשכבת על הרצפה כשלא מבינים אותה. אני מרגישה שמשהו פה לא תקין מאחר ויש לי גורם השוואה לטווח הגיל הזה והוא ביתי הגדולה יותר, כשהייתה קטנה. אמרו לי לבדוק מים באוזניים שאולי מקשים על הדיבור. יש קשר? כי היא מגיבה ומבינה כשמדברים אליה היא מוצאת דרכים להסביר את עצמה רק לא בדיבור.

לקריאה נוספת והעמקה

עדיין מוקדם להחליט שיש בעיה, אם היא תקשורתית וכן אומרת מספר מילים, אז, אין כעת מה לדאוג. כבר עכשיו, הצעב הכי חשובה.... אל תשווי בין הילדות, הגדולה זכתה לכל תשומת הלב והקטנה במקום אחר במשפחה, לכל אחת יש אופי והתנהגות שונה גם את, לא אותה אימא לשתיהן... יום אחד תזכרי את המילים האלו ביתר משקל! בדיקת שמיעה, שגרתי כשיש שאלה של התפתחות שפה, ברור שהיא חייבת לשמוע את המילים כדיל ללמוד להשתמש בהן! תעשי כל מאמץ להבין את מה שהיא מתכוונת לאומר, גם במחיר של התסכול שלה. המלצתי להמתין לגיל שנתיים, אם את כל כך דואגת, פני לקלינאי תקשורת לקבלת יעוץ, בלי הילדה!

05/09/2014 | 01:55 | מאת: שרון

שלום, ביתי בת 8 חודשים תחל להיות עם מטפלת - 5 ימים בשבוע יום שלם. המטפלת דוברת אנגלית שפת אם ועברית מועטה. בבית אנו דוברי עברית בלבד כולל ביתי הבכורה. באיזו שפה מומלץ שהמטפלת תדבר עם התינוקת אנגלית או עברית ברמה בינונית (מעט עילגת) על מנת שלא יווצר עיכוב שפתי בעוד מס' חודשים. תודה מראש,

לקריאה נוספת והעמקה

עיכוב שפתי... לא יודעת אם זה קשור לשפה של המטפלת.. לפעמים ילד שגדל בשפה אחת, מפתח איחור ולפעמים ילד בשלוש שפות, מסתדר מצוין. למה לחשוף אותה לשפה שאתם אינכם יודעים? עד איזה גיל המטפלת תעבוד איתה? כשתכנס לגן, תדעה עברית? אנגלית? החשיפה לשפה שנייה צריכה להיות עקבית ויציבה, ולאפשר תקשורת, כי זו המטרה! התשובה אצלך....

03/09/2014 | 16:37 | מאת: שלווה

בני בן השלוש עשרה מתקשה בשיחות סמול טוק מרבית התקשורת מבוססת על שאלות ותשובות ולא על שיחה הזורמת בספונטניות. האם קיימת אפשרות ללמד אותו כדי שיהיה לו קל יותר? יש לציין שרק אני וסביבתו הקרובה מודעים לכך בבית הספר מעולם לא ציינו שקימת בעיה גם מבחינה חברתית הוא מסתדר חושבים שמדובר באופי שלו ושהוא אינו ילד דברן אך אני בהחלט מבינה שמדובר בקושי , האם יש דרך לעזור לו? תודה

האם היה בטיפול בעבר? האם הוא חושב שיש עם זה בעיה? האם המורים בכתה או חבריו והמשפחה הרחוקה יותר מצליחים לנהל איתו שיחה, ללא שאלות? \האם אתם משתמשים בדגם כזה בתקשורת היום יומית בניהם? המון שאלות??? במידה והוא מותרד, תפנו לקלינאי תקשורת להערכה והמלצות/ אם הוא מתפקד טוב בסביבתו, בביה"ס ובמשפחה, מחוץ לפעילות מובנת (צופים, חוגי ספורט וכאלה) יכול להיות שזה הסגנון שלו! אם עובד בשבילו, למה לשנות??? חומר למחשבה!

31/08/2014 | 22:15 | מאת: מיקה

מאודדד מוטרדת. בני בן שלוש.לא משתמש בכלל בשאלה"למה". ..כלום כלום כלום.מה לעשות??

כנראה שהכל ברור לו ואולי לא מחפש הסברים למה שמתרחש בסביבתו. האם יתר שפתו מפותחת ומתקשר באופן ברור ויעיל? אם כן, אז אין מה לדאוג. אם לא, אז חשוב לבדוק יותר לעומק.

29/08/2014 | 08:44 | מאת: סמדר

שלום רב, בני בן שנתיים וארבעה חודשים. דיבורו אינו ברור לסביבה- משמיט ר אך במילים אחרות כן משתמש בה. פולי- נופל, גגר-גזר, גומן - מנגו, אתול -חצול, סימי כבא - סמי הכבאי, אלד- ילד, סו- סוס, חמה-חמור- בקיצור אין כמעט מילים שאומר כראוי. לא חשבתי שזו בעיה עד הבוקר שאימי ביקשה שאפנה לעזרה.. האם בגיל זה הדבר אינו טבעי? האם לפנות ליעוץ? האם יש דרך לשפר זאת? תודה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ההתיחסות הינה כללית, לגבי כל הדיבור ולא למרכיבים בודדים, אלה למשותף לכולם כמו הגאיה לא עקבית, השמטה של סיום המילה , מובנות ירודה וכו' האם היה שיפור מאז היום הולדת שלו, _לנפי 4 חודשים?) האם היה שיפור במהלך הקיץ? אם התשובות חיוביות, כניראה שאין כרגע צורך ביותר מזה. אם התשובות שליליות, תפני למכון התפתחות הילד ובמקביל לקלינאי תקשורת שתעריך את דיבורו ותתן לך הדרכה, או טיפול, לפי הצורך

29/08/2014 | 08:25 | מאת: ירון

שלום בני בן שנתיים ושלושה חודשים. ההתפתחותית הדיבורית שלו הייתה תקינה (קצת איטית, כי הוא גדל דו לשוני עם סבתא דוברת אנגלית) אבל דיבר וגיע למצב שהוא מרכיב משפטים בני שלוש מילים. לפני כחודש וחצי הוא התחיל פתאום לגמגם. בהתחלה מעט, אבל זה התגבר. הוא היה נתקע במילים ולעיתים מתעצבן קצת כשהמילה נתקעת. לא הגבנו לזה. נתנו לו להלשים לבד את המחשבה ולא הפעלנו עליו לחץ. חשבנו שזה קשור לתקופה לחוצה שעברה עליו (האזעקות, בשילוב עם מעבר דירה וגעגועים לסבא וסבתא שטסו לחודש). הגימגום פחת, אבל פתאום לפני כשלושה ימים הוא חזר לגימגום והפעם הןא התחיל לוותר מדי פעם על דיבור. הוא שקט הרבה יותר. לא אומר מילים שהוא מכיר ובמקום מתבכיין קצת, מצביע, לא עונה על שאלות עם מילים שהוא השתמש בהן בעבר. זה קצת מלחיץ. כיצד אנחנו צריכים להתמודד? באיזה שלב צריך ללכת לקלינאי תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

לא הייתי משתמשת במילה קשה כמו רגרסיה, במיוחד מאחר שאת מתארת תקופה קשה בכל מיני הבטים, ויכול להיות שאיננו מדבר הרבה כי הוא "עסוק" בהסתגלות למקום החדש, אולי גם לגן חדש? הוא עדיין צעיר מדי לטיפול אבל יכול להיות שאת תפיקי תועלת משיחה םע קלינאית תקשורת שלבטח תבצע הערכה של תפקודי השפה של בנך ובעקר תתן לך הדרכה אישית ותפחית את המצוקה, גם את שלך. תפני וקבלי הדרכה אבל אל תכניסי ואתו ל"טיפול" או מערכת שתדרוש ממנו עוד... כניראה שכרגע עושה מה שיכול.

25/08/2014 | 10:26 | מאת: דוד

בן שנה ושמונה עם עיכוב שפתי. לאחר מבדק ראשון נאמר שהשפה תואמת לגיל שנה ההבנה לגיל שנה וחודשיים והתקשורת תואמת לגיל ההתפתחותי. חש ירידה בשמיעה של 25-30 אחוז, אך נאמר שזו דרגת ליקוי קלה שלא אמורה להיות הסיבה לעיכוב השפתי. האם תוצאות המבדק מעידות על פיגור שכלי? על אוטיזם ? אב מודאג ומוטרד

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה יש שונות רבה בין הילדים ואיחור שפה הינו איחור שפתי בלבד, לא מעיד בהכרח על פיגור שכלי או אוטיזם. אוטיזם מאופיין בקושי ביצירת קשר, האם הוא מתקשר ללא שפה דבורה? האם הוא יוצר קשר עין ומתעניין בסביבתו? אם התשובה היא כן, כניראה שזה לא אוטיזם. פיגור שכלי פוגעה בכול הבטי ההתפתחות, מהמוטוריקה והחברה ועד השפה והתקשורת, אם הוא מפותח בכל המובנים האחרים, פרט לשפה, אז כניראה איננו סובל מפיגור שכלי. רצוי לעקוב אחר בדיקות השמיעה, לפי התרוא סביר להניח שיכולה להיות בעיית שמיעה שמתבטא באיחור שפתי (זה השכיח...) האם הילד במעקב במכון להתפתחות הילד? שם יוכלו לבצע הערכה התפתחותית ולתת לכם כוון לסיבה לקושי ובעקר, תוכנית התערבות מובנת. אשמח לקבל מכן מידע על התשובות לשאלותי ועל המשך הטיפול בבנכם. כל טוב ובהצלחה

20/08/2014 | 08:48 | מאת: סקוביבון

שלום כיצד והיכן ניתן לטפל בילד בן 12 שמגמגם בצורה קלה<? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

אם היא קלה, למה לנגוע??? אם לא נוגעים ולא מפריע לילד, יש סיכוי טוב שיחלוף מעצו אחרת יש טיפול במערכת קופת חולים ואף, מכוסה בביטוח הבריאות הממשלתי, רצוי לבדוק לפני כן מה הציפיות ומה מידת הקושי שלו לפנ החלטה ל"טיפול" אשר דורש הגברת המודעות וההתייחסות לגימגום ולצורת הדיבור בכלל. אם מפריע לילד, רצוי לקיים פגישה ראשונה עם קלינאי תקשורת ורק אחרכך להחליט לגבי טיפול, כשהמטרה והעמדות יהיו ברורות לכול.

18/08/2014 | 15:41 | מאת: אורנה

האם בפרסברציה קיימת גם אצל אנשים מבוגרים מאד (74 שנה?)

תלוי ברקע הרפואי ובתפקוד השפתי והכללי, לא בגיל

07/07/2020 | 17:13 | מאת: כוכי

שלום רב,אני בת 73 ולאחרונה אובחנתי כמי שיש לה פרסברציה המתבטא בחזרה על אותן שאלות . האם יש טיפול לאנשים מבוגרים הסובלים מפרסברציה?

פרסברציה הינה תופעה פתולוגית, יכולה להצביעה על בעיה נאורולוגית או בריאותית אחרת, אי אפשר לבודד סימפטום ולהשיב על השאלה.

05/08/2014 | 18:14 | מאת: יעל

בני בן שנתיים ושמונה חודשים. לפני 3.5 חודשים התחיל לגמגם, ולאחרונה הגמגום החריף עד שהרבה פעמים ממש קשה לו להוציא משהו מהפה (וגם ככה ההגיה שלו לא תמיד ברורה). לאור העובדה שזה לא משתפר אלא מחריף - מה הסיכוי שזה יישאר לתמיד? האם ניתן לחכות לקלינאית מקופת החולים (רק קיבלנו אישור לטיפול לפני שבוע ועוד אין תורים) או שחשוב לטפל כמה שיותר מהר?

לקריאה נוספת והעמקה

אין מה למהר, זו תופעה שכיחה בגיל זה וב- 75% מהמיקרים חולף מעצמו. תני לו מרחב ואל תלחצי עליו או תלחצי בעצמך, זה מה שהכי עוזר. תעייני בתשובותי באתר זה, תיראי כמה השאלה שלך שכיחה.... כל טוב

02/08/2014 | 17:02 | מאת: יוסף

שלום, אני בן 25, אני חווה בזמן האחרון קושי לומר כמה מילים ספציפיות, או צירוף של כמה אותיות, למשל מילים כמו: ארט"ילר"י, "לצמצ"מם , "סטטיס"טיקה,אינטו"איצי"ה, רוב המילים שנגמרות ב ציה. ומילים שיש בהם שילוב אותיות של ל ר יש לציין שאני מדבר טוב ורגיל, אולי הייתי ביישן שנים רבות ולא דיברתי בקול רם, אך בצבא הייתי בתפקיד שהכריח אותי להגביר את הקול, שמאז החלו להתגלות כול המילים קשות שאני מנסה להתמודד איתם. האם תוכלי בבקשה להכווין אותי לסוג הבעיה והפתרון?

לקריאה נוספת והעמקה

עברית מקובל שיש תמיד עיצור ותנועה, עיצור ותנועה...וכו' מה שהופך את הדיבור לנוח, יחסית, מבחינת תנועות בפה. כשיש יצורים ללא תנועה, כמו במילים שכתבתה, יש צורך בהאטה של הדיבור (האטה מינימלית) כדי להניע את הפה.. תנסה להגיד את המילים האלו, לאט...ואל תכניס לך בראש מחשבות על הגאים מסויימים, זה קשר לקצב ההיגוי. בהצלחה

05/08/2014 | 12:17 | מאת: יוסף

תודה לך... אני נמצא מזה זמן רב בתקופה עמוסה... אני שותה המון קפה ומנסה לעשות כול פעולה במהירות. בזמן האחרון הבחנתי שצריך להאט בהכול כולל גם דיבור וסינון מחשבות כי הרגשתי שאני עמוס נפשית. מה שאמרת הוא קהורנטי למצבי. למרות שגם בהאטה עדין קשה לומר את המילים.. אך לדעתי עם הזמן זה יעבוד .

02/08/2014 | 15:45 | מאת: סלימאן

שלום, אני בן 25, אני חווה בזמן האחרון קושי לומר כמה מילים ספציפיות, או צירוף של כמה אותיות, למשל מילים כמו: ארט"ילר"י, "לצמצ"מם , "סטטיס"טיקה,אינטו"איצי"ה, רוב המילים שנגמרות ב ציה. יש לציין שאני מדבר טוב ורגיל, אולי הייתי ביישן שנים רבות ולא דיברתי בקול רם, אך בצבא הייתי בתפקיד שהכריח אותי להגביר את הקול, שמאז החלו להתגלות כול המילים קשות שאני מנסה להתמודד איתם. האם תוכלי בבקשה להכווין אותי לסוג הבעיה והפתרון?

לקריאה נוספת והעמקה
03/08/2014 | 08:44 | מאת: חן לדרר

סלימאן שלום אם מדובר בתופעה שהופיעה בפתאומיות יש צורך תחילה בברור רפואי במידה וזו תופעה קיימת שפשוט מפריעה לך יותר יכום עליך לפנות לאבחון קלינאית תקשורת. באבחון יבדקו במה מדובר וכיצד ניתן לעזור בכל מקרה יש לבצע גם בדיקת שמיעה בהצלחה

30/07/2014 | 21:49 | מאת: אול

שלום יש לי בת בת ארבעה חודשים. מאז הלידה יש לה העדפת צד שמאל.. כיום עושים פיזיותרפיה ורואים שיפור. אין לה שריר קצר. העניין הוא שהיא לא מגיבה בצורה עקבית בצד הזה לרעש של הרעשן. היא כן מגיבה מיד בצד ימין. היא מלמלת בקול אך פעמיים ביום בלבד. לצחוק בקול צחקה אולי רק פעמיים בשבועיים האחרונים. ואם אני מצחיקה אותה אז יש חיוך וקול חלוש של צחוק. הבכי שלה יכול להיות מאוד חזק ועצבני.כשאני מדברת אליה ושומרת על קשר העין היא מחייכת ומסתכלת עליה ומוציאה קולות חלשים ולפעמים כם את זה לא. חוששת שאולי יש קושי בשמיעה.למרות כשיצאנו בית החולים אמרו הכל תקין. בגנים שלנו אין גם בעיות כאלה אז שללתי נוזלים ודלקות באוזניים אצל הרופא. היא בריאה. צריכה לעשות בדיקת שמיעה פיוזולגית. עד שאני אעשה המצב שלה מדאיג. לכן רציתי לדעת האם זה קשור איכשהו להתפחות?אולי האזור במוח בצד הזה עוד לא התפתח ולכן לא מגיבה? קראתי באינטנרנט שרק מחצי שנה ומעלה. אצלי היא מגיבה רק בצד אחד בגיל ארבעה חודשים. או שמדובר בקושי לקלוט גירויים צלילים בסביבה? אשמח לתשובה תודה אול'

לקריאה נוספת והעמקה

הקושי בהפקת קול יכול להיות קשור לחולשה הכללית ומנח הראש, לגבי השמיעה, כל דבר יכול להשפיע על השמיעה, גם לאחר הלידה, כך שנכון תעשי אם יבצעו בדיקת שמיעה. מכוון שיש כמה תסמינים ואת נשמעת מודאגת, המלצתי שתפני להערכה למכון להתפתחות הילד (דרך קופת החולים בה הינך מבוטחת) ותבקשי לערוך הערכת התפתחות ולשבל הדרכה ומעקב לילדה, עש שתיישר קו בהתפתחות כל מה שניראה מתאים לילדה בגילה. הדאגה לפעמים מאפשרת לקבל עזרה בזמן הנכון ולא להפוך אותה למשהו שלילי. בהצלחה.

23/07/2014 | 09:52 | מאת: אלמונית

בני בן 3 וחודשיים בחצי שנה האחרונה כשהוא מתחיל משפט הוא אומר את האות הראשונה כמה פעמים ואז ממשיך את המשפט האם יש טעם בגיל הזה לפנות לקלינאית תקשורת או לחכות לגיל מאוחר יותר ולראות אם זה משתנה?

לקריאה נוספת והעמקה

יש בערך מיליון פעמים אותה שאלה כמו שלך, מה שרק מוכיח כמה התופעה נפוצה.... תעייני באתר ותקראי רמה זה "נורמלי" וחלק מהתפתחות הדיבור ואין מה להתייחס ויש להמתין בסבלנות. בהצלחה

18/07/2014 | 23:14 | מאת: דנה

האם מערכת התפיסה הלשונית נחוצה בעת שיום אותיות ובעת שיום תמונה? או שמא המערכת הזו נחוצה רק לשם שיום אותיות? תודה

מה זה "מערכת התפיסה הלשונית" תהליך שיום מקורו בתהליך של הבעה וword retieval, תפסיה שייכת לתהליך תפיסה, שני תהליכים שונים....

18/07/2014 | 09:49 | מאת: ליבנת

שלום הבן שלי התחיל לדבר מאוחר בערך בגיל 3 ב כשהתחיל לדבר הוא משך את המילה הראשונה כמעט בכל מילה אחרי חודשיים זה הפסיק וכבר 3 חודשים הוא מדבר משפטים שלמים עדיין קושי בהרכבת משפטים אבל לא גמגם לפני כשבוע שוב הכל חוזר אבל בהחמרה כל מילה קשה לו להגיד הוא מושך חצי דקה את האות הראשונה כולנו בשוק איך פתאום הוא לא מובן אחרי שדיברנו איתו שוטף עד עכשיו חודש הבא הוא יהיה בן 4 תודה מראש על התשובה

תופעת חוסר שטף בדיבור מלווה את בנים, בעקר, עד הכניסה לבית הספר. לפי התאור שלך החל לדבר מאוחר וכניראה כעת, בשלב רכישת שפה מהירה, מה שמחייב אותו להתארגן עם המילים והמשפטים במהירות.... הארכת הדיבור נותנת לו הזדמנות להתחיל לדבר לפני שהוא ממש מוכן. רצוי לא להגיד לו למהר, להמתין בסבלנות, אמיתית! אם תרגישי קושי או תעדיפי זאת, תפני לקלינאי תקשורת שתעשה הערכת שפה ותקשורת ותאפיין את התקדמות הדיבור שלו, יכול להיות שכעת זקוק ל"דחיפה קלה!" בהצלחה

03/07/2014 | 11:54 | מאת: טל

האם מוכרת תופעה שילד מגמגם בבית אבל לא בגן? (ילד בן שנתיים ושיבעה חודשים)

לקריאה נוספת והעמקה
06/07/2014 | 09:44 | מאת: חן לדרר

דבר ראשון בגיל שאת מתארת לרוב מדובר בחוסר שטף התפתחותי ולא בגמגום. האם בוודאות התופעה לא מופיעה בגן או שיתכן שהם פשוט רואים זאת כדבר נורמלי (וחוסר שטף התפתחותי הינו תופעה נורמלית). בכל מקרה חוסר שטף יכול להיות בולט יותר במצבים מסוימים. באופן כללי חוסר שטף התפתחותי הינו תופעה המורכבת מחזרה על מילים או על ההתחלה של המילה, ללא תסכול מצד הילד והדבר אורך סביב 3-4 חודשים . כאשר מדובר בתופעה כזו ההמלצה הינה לא להתייחס ולהתנהג כרגיל ברוב התחומים. בתחום הדיבור מומלץ בתקופה כזו לשאול בעיקר שאלות כן/לא ולאפשר לילד ליזום דיבור. אם מדובר בסימנים אחרים או שאתם מודאגים אז שווה לפנות לאבחון קלינאית תקשורת בהצלחה

03/07/2014 | 06:44 | מאת: שרי

נכדתי בת השלוש נבונה מציירת בעלת מחשבה מהירה הבנה מגיל צעיר מאוד מליאת מרץ ובעלת ריכוז כשנדרש. מדברת כמעט הכל אבל משובש. חלק מהמילים ברורות וחלקן משובשות מה שמפריע לפעמים להבין אותה. אוהבת לדבר המון לספר סיפורי ארוכים עד מאוד ומלאי חן שברובם לא מובנים בחציים. האם יש מקום לדאגה? עלי לציין שהיא גם מדברת משפטים קצרים מובנים!

זה הזמן לההורים יפהו לקלינאי תקשורת

02/07/2014 | 17:06 | מאת: .

שלום. יש לי בעיות כשאני אומרת את האותיות: ס' צ' ז' תוכלי לתת לי תרגילים שיעזרו לי להגיד את האותיות האלו בלי בעיות?

לא ידעת בן/בת כמה את/ה תפני/ה לקלינאי תקשורת וקבל הדרכה אישית ומתאימה לך במיוחד

כשסיפרתי שבני (שנתיים ושמונה חודשים) החל לגמגם שאלו אותי אם הוא חוזר על הברות או על עיצורים (כלומר על בה או מה לעומת ב או מ). מה ההבדל בין השניים? האם חזרה על הברות מראה על מצב קשה יותר מחזרה על עיצורים? והאם מצב שבו נראה שהילד ממש מתאמץ להוציא את ההברה יכול גם הוא להיות רק חוסר שטף התפתחותי, או שסביר יותר שמדובר בגמגום?

לקריאה נוספת והעמקה

הילד שלך עושה מה שכל ילד עושה, חוזר על חלק ההתחלתי של המילה, לא חשוב אם זה הברה, הגה בודד או אפילו מילה שלמה, החזרה נותנת לו זמן לארגן את מה שרוצה להגיד ועובר עם הגיל, בד"כ עד לכניסה לבית הספר... עם תקופות של חזרה והפסקת התופעה. זהו שלב התפתחותי, ראי כמה פעמים השאלה חוזרת על עצמה לאורך כל הפורום!

26/06/2014 | 14:29 | מאת: מזל

בני בן 12 מגמגם זה התחיל אצלו בגיל 3 טיפלנו אצל קלימאית תקשורת ולא ממש עזר מגיל 3 יש תקופות טובות ויש פחות לאחרונה חלה החמרה במצבו מכיוון שהוא נעזר בגוף שלו בכדי להוציא את המילה ממש דוחף את הכתף ומקפיץ את רגלו. אין לנו בעית גמגום במשפחה. האם תופעה זו מוכרת? האם תוכלי לתת לי את הכלים לעבוד איתו? אני ממש נואשת וכואבת בשבילו. תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

הכלים היחידים שאני יכולה לתת לך זה להמליץ שיהיה לך המון סבלנות והבנה לקשייו, תפני לטיפול, יכול להיות שכעת, כשהוא בוגר והמצב לא כל כך טוב, יהיה שיפור, ישנם כמה קלינאיות תקשורת שמתמחות בתחום זה, רצוי להתייעץ איצן. יחד עם זאת גמגום הינה בעיה של רצף הדיבור ולעתים גם של קושי באירגון השםה או ההבעה, ונשאר לאורך החיים. ההחמרה נובעת בעקר מהרצון להמנע מהקושי, מה שגורם להגברתו, ממש הפוך ממה שהינו מצפים! כך שעדיף שיגמגם בנחת ולא בלחץ ולא יפחד להתקיעות או חזרתיות, שאר הינה בלתי נמנעת... בהצלחה

09/06/2014 | 23:28 | מאת: רינה

שלום רב, הבת שלי מלאו לה שנתיים וחצי ואינה מסוגלת לדבר כבני גילה אינה מסוגלת לומר משפט שלם אפילו משפט קל, למשל אם רוצה מים רק אומרת "מים" ..אני ממש מודאגת מהקטע הזה כי בתחילת התפתחותה היא כן אמרה מלים וידעה מלא דברים בגיל שנה ידעה לומר שמות של חיות והתאימה שם לצורה. אני בטוחה שהיא יודעת לדבר אבל מסיבה שהיא לא רוצה. יש לציין שהחיים שלנו הם חיים נורמטיביים לגמרי הילדה לא עברה שום טראומה בחיים, אנחנו חושפים אותה להמון גירויים חיצוניים, מטיילים איתה וקונים לה משחקים וכל בני המשפחה סבא וסבתא ודודים מפונקים אותה..האם זה תקין? מה אני יכולה לעשות?

תפני לקלינאי תקשורת, דרך קופת חולים. או באופן פרטי, אבל חבל על הכסף.... מגיע לה אבחון ולך הדרכה, וטיפול לפי הצורך. ובמקביל לקביעת תור, תבקשי מהרופא המטפל להפנותה לבדיקת שמיעה, גם אם את בטוחה שהיא שומעת טוב. בכל מיקרה, אל תסתפקי בתשובה מרגיע של רופא ילדים, אין מה להמתין על פי התאור שלך.

08/06/2014 | 13:42 | מאת: יעל

בני בחל לגמגם לפני חודש. מתי כדאי ללכת לקלינאית תקשורת? אם קראנו את כל ההוראות שיש באינטרנט להורים (כמו לא להאיץ בו, לא לבקש ממנו להגיד מילים אלא לחכות שזה יבוא ממנו, וכו') - האם עדיין יש טעם ללכת לטיפול?

לקריאה נוספת והעמקה
09/06/2014 | 14:43 | מאת: חן לדרר

בן כמה בנך? כאשר מדובר בילד מתחת לגיל 6 מחכים כמה חודשים יש להגיע לאבחון אם הגמגום נמשך יותר מ3-4 חודשים או שבנך מתחיל להביע תסכול או שניכרת החמרה בגמגום

05/06/2014 | 13:55 | מאת: לילך

שלום. בתי השנייה היא בת שנה. היא אינה מדברת כלל, לא אומרת שום מילה. היא כן ממלמלת אמה... בה... אבל אין מילה שהיא אומרת ברור. אני חוששת שזה אולי קשור ללשון קשורה שפעם אמרו לי שאולי יש לה. ברור לי שהיא קטנה ואני לא מחפשת גאונה, אבל רק שאדע, באיזה גיל ניתן/רצוי לבדוק שיבושי דיבור? חשוב לי לציין שהיא ילדה מקסימה, מגיבה, עושה המון פעולות, וחייכנית. אחותה הגדולה בת שנתיים וחצי, ובגיל שנה יכולות הדיבור שלה היו מאוד מפותחות, אוצר המילים שלה כלל למעלה מעשר מילים.

ההבדל בין בנותיך רק מחזק את ההבדל בניהן, ולא יותר! את מתארת ילדה בת שנה, מפותחת ובריאה. הדבר היחיד שאוכל להליץ זה להיות בטוחה שהיא שומעת טוב ושאת מעודדת את התקשורת שלה, בכל צורה, גם כשאת לא מבינה, במידה והקולות שלה ממלאים תפקיד תקשורתי, עליך לעודד אותה ולהתייחס למה שאת מביהנ. האובדה שיש לה אחות גדולה שמדברת, מתקשרת ומושכת תשומת לב מעמידים אותה, באופן טבעי במקום השני.... וככה יש המון תארויות קשורות למיקום הילד בלידתו ביחד לאחיו.... ככה זה מתחיל... אם אל הרגשת זאת קודם. ככה שאין מה להשוות בינהן, כל אחד ותוכנית ההתפתחות שלה ותכונותיה. שתהני משתייכן מאד!

היי, אני בן 25, דיבור תקין לגמרי, אף פעם לא היו לי בעיות אך לאחרונה אני שם לב שיש לי קושי לבטא מילים שיש בהן את אותה אות שחוזרת בצליל שונה, דוגמא "מפספסת את ה.." הצליל "פספסת את" יוצא לי בגמגום ולפעמים נתקע, או למשל המשפט "בטטת כורסא" ההגיה המהירה של ה"טטת" ואז ישר צליל "כו" מאוד קשה לי. האם זו היא בעיה ספציפית? אם כן האם ישנם תרגולים אותם ניתן לעשות על מנת לשפר זאת? תודה.

הבעיה יכולה להיות העיסוק, אשר יכול לגבול בהארדה ולהוות בעצמו קושי.... הכי טוב, פשוט לדבר לאט ולאפשר לכל הגה את המרחב בתוך רצף הדיבור, מבלי לחפש משהו ספציפי. כניראה שאתה, לפי תאורך, משתייך לקבוצה של הדוברים מהר, הקבוצה של ה"דיבור החטוף" ש"התפקחת" וכעת אתה שם לב לתופעה שבודאע=י הייתה קיימת קודם ולא הקדשת לה תשומת לב. האם קרה משהו בחייך שפתאום אתה רגיש ושם לב לדיבורך? הכי טוב, לא לתת לכך משקל, לכל אדם קורה שפתאום מתחיל לשים לב למשהו וחושב שלא היה שם קודם. בגילך לא מתחילים לגמגם, כך שאת המיךלה הזאת תוריד מהפרק.... בהצלחה

31/05/2014 | 16:50 | מאת: ריקי יפה

שלום רב. בני בן 48. אדם נורמטיבי, בריא, ללא בעיות בשמיעה. בשנים האחרונות החל לדבר בקול חזק יתר על המידה. מדבר, צוחק, משתעל...וכל פעולה קולית נעשית ברעש נוראי. בשל סיבה זו לא נעים להיות במחיצתו. אני רוצה לעזור לו, כי הרעש שהוא מקים פוגע בו. האם יש דרך לעזור לו ? בתודה, ריקי יפה.

לקריאה נוספת והעמקה

את בטוחה ששמיעתו תקינה? לדעתי יש לברר את בריאות ותפקוד השמיעה, אצל רופא אאג' לאחר מכן, אם הכל "בסדר" ניתן לפנות לקלינאי תקשורת שיבדוק את הנושא לגבי מודעות, מאמץ, תפיסה שמיעתית ועצמית ועוד כמה דברים.. החשבו מכולם, האם מפריע לו או רק לך? מה קורה במקום עבודה או תעסוקה שלו? ואולי לך יש רגישות יתר? רצוי אולי שגם את תבדקי את שיעתך ורגישותך לעוצמת קול ( כחלק מבדיקת השמיעה)

29/05/2014 | 08:41 | מאת: מאיה

שלום, יש לי ילד בכיתה א אשר סובל ממיאסטניה מולדת. החולשה אצלו מתבטאת בעיקר בפטוזיס ובחולשה בשפתיים. חשוב לי מאוד לציין שמדובר בילד שמדבר בשפה עשירה, תלמיד מצטיין והקושי שלו הוא בהגיית אותיות בומפ. כאשר הוא אומר מילה כשיש בה את האותיות הנל הוא נעזר בלשון. החל מגיל 3 התחלנו טיפול אצל קלינאיות תקשורת ולא היה שום שיפור! אשמח לדעת אם נתקלתם בבעיה כזאת ואם יש לכם עצה עבורי. תודה.

האם יש עצה לנאורולוג שמטפל בו? האם דיבורו ברור? האם הוא נמנע מלדבר עקב הקושי להפיק את ההגאים האלו? עד מתי היה בטיפול ומי טיפל בו? האם ניסו גרייה חשמלית? כל טוב

1 ... < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > ... 74