האם גן שפתי מתאים?

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

24/07/2013 | 20:22 | מאת: אמא מודאגת

שלום, אני אמא לילד עם עיכוב התפתחותי וחשד להפרעה בתקשורת שבמהלך שנה אחרונה סגר הרבה פערים ובהתייחסות לאבחון שנעשה לפני שנה ממש התקדם.ועדת השמה התייחסה לאבחון הקודם וביקשה אבחון עדכני, אבל הקופה לא ממהרת לבצעו. בגן שפתי שהופנה אליו יהיה בין הגדולים בגיל ואני חושדת שגם בין הטובים בתפקוד (יש לנו מכר שתפקודו הרבה יותר נמוך שגם הוא הולך לאותו גן).האם בתחילת שנת הלימודים אם יתברר שהמצב אכן כמו שאני מתארת לעצמי אוכל להעבירו לגן עם ילדים בתפקוד גבוה יותר? האם מותר לי לסרב להביא ילד לגן שלטעמי לא יהיה מאתגר עבורו?

02/08/2013 | 11:59 | מאת: אמא לילד שהיה בגן שפתי

שלום. נכנסתי לפורום להתייעץ עם פרידה, ונתקלתי בשאלה שלך. הבן שלי היום עולה לכיתה ב בחינוך הרגיל. מגיל שלוש אד חמש (עד גו חובה) היה בחינוך המיוחד עקב קשיי דיבור רציניים. פרט לקשיי דיבור ההתפתחות שלו היתה תקינה לחלוטין. גם לי המליצו על החינוך המיוחד וועדת ההשמה של העירייה אכן אישרה זאת לאחר כשנה החלטתי להוציא אותו מהחינוך המיוחד ולטפל בו אך ורק באופן פרטי עם קלינאית ולא חשוב ההוצאות (דרך קופת חולים קיבלתי החזרים). כשביקשתי להוציא אותו מהחינוך המיוחד כי ראיתי שזה "תוקע" לו דברים אחרים כמו בגרות ומיומנויות חברתיות נתקלתי בחומות ועברתי סיוט כי מסתבר שברגע שוועדת ההשמה החליטה , ההחלטה תופסת לשלוש שנים ורק על ידי וועדת חריגים אפשר "לצאת משם". אני ממליצה לך שבמידה ולילד שלך אין בעיות אחרות אלא רק בעיות היגוי ודיבור טפלי בו באופן פרטי , אך שוב כמובן רק את תדעי מה באמת טוב לילד שלך !!( למרות שמשרד החינוך לא חושב כך)....

בעיה בתקשורת איננה רק בעיית שפה או דיבור אלה קושי ביצירת קשר עם הסביבה... לגבי המעבר, ההסבר מהאם אינו נכון, הכוונה ש שלוש שנים למעשה מציינת שאין צורך לאבחון בפרק זמן פחות משלוש שנים, יחד עם זאת ובמידה והילד מתקדם, אין שיבה לעקב את שילובו בגן רגיל ולעתים, במיוחד עם ילד עם קשיי תקשורת, מקובל ומשתדלים לשלב אותו ליום או יומיים בחינוך הרגיל כדי לאפשר התפתחות חברתית על פי הגיל. לגבי המעבר, תמיד אפשר לוותר על חינוך מיוחד, אי אפשר להחליט להעביר ילד לחינוך המיוחד אלה בתאריכים מסויימים, כך שבמידה ותרגישיש שבנך לא נמצא במקום שמתאים לו, זכותך לבט את הסכמתך לשילוב בחינוך המיוחד (שדרך הגב הינו יקר מאד ולא ממש ססים להכניס לשם ילדים בגיל הרך, אלה אם יש צורך בטיפול אינטגרטיבי במהלך כל שעות הגן.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה