פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב, בתי בת שנתיים וחודשיים. מפותחת מאוד- קופצת, רצה, מדלגת... סקרנית ומבינה עניין. מבצעת הוראות (או מסרבת להן בתוקף:)) וכו'. אני מדברת איתה בשתי שפות במקביל- צרפתית ועברית. בעיקר אני משתדלת לדבר איתה בצרפתית. אני יודעת צרפתית משום שהורי דוברי צרפתית, אך אודה על האמת שהמבטא ועושר אוצר המילים שלי אינם ברמה גבוהה כ"כ כצרפתיה של ממש... פעמים רבות שאיני מוצאת מילה בצרפתית, ולכן אני משלימה אותה בעברית ומערבבת את שתי השפות במשפט אחד. בגן כמובן מדברים איתה עברית, וכן אישי- מדבר איתה עברית ומנסה מידי פעם את כוחו במילים שקלט בצרפתית. בתי מבינה את שתי השפות ומשתמשת בשתיהן, לפי מה שנוח לה להגיד. (היא אפילו יודעת לספור עד עשר בשתי השפות:)). העניין הוא שהיא מערבבת לגמרי את השפות (אומרת לדוגמא "לא בון"- "בון" פרושו בצרפתית טעים). היא גם מתרגמת מילים- אם אומרים לה "תגידי 'כדור'" אז היא אומרת בצרפתית 'בלון'. (אם כי בשבועות האחרונים היא כן משתדלת לחזור אחרי המילה המבוקשת ולא התרגום) לאחרונה התחילה לחבר יותר ויותר מילים אך עדיין לא אומרת משפטים שלמים כמו "אני לא רוצה לישון" אלא 'לא דודו(לישון)'. (האמת שאמרה כמה פעמים "אבא לא דודו(לישון)" כשלא רצתה שינמנם...) החלטתי לדבר איתה צרפתית מינקות כדי שתתרגל לשמוע עוד צלילים ומילים. אני לא מאמינה שבעוד כמה שנים היא תדע לדבר צרפתית כמו שצריך. מן הסתם כולנו נגרר לעברית ורק ההורים שלי ינסו לדבר איתה בצרפתית. פעמים רבות אני תוהה לעצמי אם אני לא מזיקה להתפתחות השפה שלה במקום להועיל לה. אילו הייתי מדברת איתה רק עברית היתה לה בוודאות שפה עשירה יותר. (לדוגמא כששאלה על גדר אבנים "מה זה"? הייתי אומרת לה "חומה" ולא 'קיר' (בצרפתית אני לא יודעת להגיד חומה..)), ואולי היא היתה מדברת כבר משפטים שלמים ולא רק מחברת שתיים שלוש מילים... בקיצור- רציתי להתיעץ איתך האם כדאי לי להמשיך עם הצרפתית, או שאני אכן מזיקה לה? ואולי זה אכן טוב לחשוף ילד לשפה נוספת, גם אם השפה הנוספת לא עשירה ומדוייקת כ"כ?
פה הוא כלי לתקשורת, השאלה כיצד היא תתקדם ברכישה של שפה שתשרת אותה הכי טוב, שאלותיך והתלבטויותיך מובנים לי, אני מאד מעודדת די לשוניות כשהיא "אמיתית", הכוונה, מה היא השפה שבה את תאוהבי ותכעסי על ביתך, מה היא השפה האינטימית לביטוי רגשות? בד"כ אנו ממליצים להצמד לשפה אחת כדי שהילד ישלמד מערכת שפתית תקינה, אם את מערבבת את השפות יד, אל לך לצפות שהיא תדבר נכון! על כן, המלצתי היא, תדברי איתה בשפה העברית השזורה בפיך, תני להוריך להמשיך לדבר בצרפתית, בעקביות האפשרית ואת תלמדי אותה משחקים ואולי גם סיפורים בצרפתית, כמשחק וכתוספת אבל לא כשפה היום- יומית. לגבי התפתחות השפה מבחינת הקצב ברכישה, אי אפשר לדעת האם היית מדברת איתה עברית בלבד, האם שפתה העברית הייתה עשירה יותר.... אפשר להניח אבל לא לדעת. אל תוותרי על החשיפה לצרפתית אבל גם אל תשבשי את התקשורת עם ביתך לטובת השפה. בהצלחה!
היי, יש לי ילד בן שנתיים ו3 חודשיים חכם וחברותיי מאוד מבין כל דבר שנאמר לו ואף מבצע מבחינת הדיבור הוא מדבר מספר מילים בצורה באורה וכל השאר גיבריש , אני ובעלי לא קצת דואגים, עד מתי זה בסדר שבני מדבר בצורה כזאת ממתי אני צריכה לפנות לאיש מקצוע? כולם אומרים לי כל ילד בזמן שלו אבל ממתי זה כבר נחשב בעיה?
האם הוא מחבר שתי מילים מובנות, פחות או יותר, ביחד? האם עבר בדיקת שמיעה? בעקרון, אם הוא חברותי ותקשורתי ויש שיפור בטווח של חודשיים-שלושה לאחור.. אין מה לדאוג. אם לעומת זאת, המצב יציב ואין שיפור, אז כדאי לפנות להערכה וקבלת הדרכה לגבי מה שניתן לעשות לשפר את תפקודו והתפתחותו, מה שלא מחייב התערבות או טיפול בגיל זה. אם לא יהיה שיפור שטווח של שלושה חודשים הקרובים, תפנו לביצוע בדיקת שמיעה (רק לאישור שאין בעיה) וגם לקלינאי תקשורת. בהצלחה!
שלום, שמי מרינה, יש לי תואר ראשון מאונבריסטה פתוחה במדעי המדינה, התמחות בניהול, אני עוסקת כ10 שנים בתחום של מערכות מידע, תמיד עניין אותי תחום של קליני תקשורת, ובמידה ואני רוצה לעשות הסבה וללמוד את המקוצוע, מה עלי לעשות? את בגרות שלי עשיתי באוקראינה ולא עשיתי פסיכומטרי. תודה
עליך לפנות לאוניברסיטה או מכללה לחוג ללימודי הפרעות בתקשורת וללמוד מהם מה נדרש ממך. בעקרון הלימודים נמשכים שלוש וחצי שנים והם די טובענים. בהצלחה!
הי, בני ילד מאד רגיש, יש לו קשיים בלמידה ובעקבות כך תסכולים רבים ובטחון עצמי ירוד. הוא גם יחסית ילד חרד ודאגן. הוא התחיל לגמגם מעט בגיל 4, זה לא היה גמגום משמעותי ועלה וירד לסירוגין. בכיתה ג זה הפך להיות מציק אך שוב רוב הזמן לא היה מגמגם. גימגם יותר במצבי לחץ. כעת הוא בכיתה ו' ולאחרונה הגמגום מפריע לו להתבטא. בכיתה הוא מונע מעצמו לפעמים לדבר כדי שלא ישמעו (למרות שהמורה אומרת שאינה חשה בכך והוא דוקא משתתף), בבית כשהוא נתקע הוא מתאמץ לומר את המילה עד שהיא יוצאת (זה קורה פעם ביום) ולרוב כשהוא מתחיל לדבר הוא מתחיל בלומר: ו ו ו ...אמא אני רוצה... או- אבל אבל אבל... זה מציק לו והוא אומר את זה, אך אני מרגיעה אותו ואומרת שזה ממש לא בעיה וזה יסתדר (כדי לא להעצים את הבעיה ולתת לה מקום) אך אני מוסיפה ואומרת שאם זה מציק לו והוא היה רוצה עזרה אפשר ללכת לקלינאית תקשורת שתלמד אותו להתגבר על הקושי. ייתכן שאני טועה בגישה שלי ואת זה הייתי רוצה לשאול כאן...אני פשוט חוששת להעצים את הבעיה מכיוון שהיו עליות וירידות ואני תמיד מקוה שהירידה תישאר היכן שהיא...וזה יעבור. יש לציין שבעלי מגמגם באופן קל, ייתכן שהוא מנסה להזדהות איכשהו? האם זה תורשתי? תודה רבה, אשמח לתשובה בהקדם.
היי טלי, ממליצה לך ליצור קשר עם דייב למלמן. טיפל באחיין שלי עם מקרה מאוד דומה ועשה נפלאות.
טלי שלום, טוב עשית שהצעת לבנך לפנות לטיפול. הוא מודע כעת לאפשרות ויודע שאם יהיה מעוניין בכך אתם תתמכו. לפעמים הנסיון לא לדבר על נושא משמעותי בבית יכול להעצים את הבעיה יותר מאשר אם היא מונחת על השולחן. לגמגום יש גם גורמים תורשתיים אך לא רק. אני ממליצה לך לעיין באתר של אמב"י- ארגון מגמגמים בישראל במיוחד בחלק של "מידע להורים". בהצלחה!
שלום, בתי בת כמעט 3 ויש לה עיכוב בדיבור. אנחנו בתהליכי קבלת תור לאיבחון, וכרגע על סמך הרגשתנו והשוואה לילדים אחרים בני גילה, אנחנו מבינים שיש עיכוב. יש לה אוצר מילים גדול, היא אומרת משפטים בני 3-4 מילים, לעיתים 5, אך יש מצבים שאיננה מסוגלת לומר את מה שרוצה וקשה לה לתכנן את המשפט. היא מחליפה את האותיות ג,ק ב-ד,ת. ולא תמיד מסוגלת לבטא ח ו-ר. אני יודעת שההתרשמות שלך היא מצומצמת, אך לאור מה שכתבתי ולאור נסיונך, האם יש סיכוי לגשר על הפער הזה עד גיל מסוים ולא יהיו לה יותר בעיות שפתיות? או שבמצב כזה הילדים בדר"כ גדלים עם להיות לקויי למידה? האם גורלה נחרץ?? תודה מראש.
סיגל שלום, טוב עשית שהתחלת באבחון. אבחון וטיפול מתאימים ומוקדמים יכולים בהחלט לגשר על הפערים שציינת. בהצלחה!
לילד בן ארבע מקסים מחפשת קלינאית תקשורת תודה
האם פנית לקופה בה הינך מבוטחת? האם את רוצה פרטי, תפני לאגודת קלינאי התקשורת וקבלי מהם המלצות לקלנאים בסבית המגורים שלך.
שלום בני הפעוט בן שנה שישה חודשים לא ממלא הנחיות / מטלות שאני מבקשת ממנו . יש לי במשפחה אחיין אוטיסט PDD , ולכן אני מודאגת נורא . יש לציין שבני מגיב לשמו ,מזהה ושמח שבאים לקחת אותו מהגן ,נהנה ממשחק משותף ,יש קשר עין רציף ,ממלמל { ואפילו אומר כמה מילים כמו קח ,במבה ,אור ומצביע על האור אפצי לפי מילים של השיר . מבחינת מוטורית הוא נהדר הולך ,רץ ,עולה במדרגות , משחק בונה מגדלים בלגו. הבעיה היא שאני יודעת שסימפטום האוטיזם הוא גם אהבה לסבב גלגלים והוא אוהב לסובב גלגלים . והבעיה היא שהוא אינו מקשיח למהנחיות שלי כגון : הוא יושב ליד המוצץ או בקבוק , ואני אגיד לו להביא לי . הוא מתעלם לחלוטין. הוא יסתכל אך לא יביא לי .? יש מצב שהוא לא מבין אותי ? אני יושבת לידו ומושיטה יידים ואומרת " תן לאמא " - הוא לא נותן . האם אני צריכה אבחון מעמיק ? האם אני צריכה קלינאית תקשורת ? יש מצב שיש לו שמיעה סלקטיבית ? אשמח לקבל תשובה תודה רבה .
שירן שלום הרבה סימפטומים של בעיות הינם נורמלים במינון מסויים (לדוגמא סיבוב גלגלים), את מתארת הרבה דברים יפים על השפה והתקשורת אך מאוד קשה לאבחן על סמך דיווח. מאחר ואת מאוד מוטרדת ויש לך דוגמא למה יכול לקרות אני ממליצה לך לעבור אבחון קלינאית תקשורת. ככה תקבלי מענה אמיתי ומדוייק לדאגותיך בהצלחה
שלום לכם, הקול שלי השתנה עקב פגיעה בעצב ( MS) רציתי לדעת אם בהנחיית קלינאית תקשורת אוכל לשנות את הקול שלי בחזרה או לפחות לשנות אותו שלא יהיה נמוך כמו שעכשיו ( אני בחורה והקול שלי כרגע נמוך מידי לטעמי :) ) תודה רבה
תוכלי לנסות בטיפול על ידי קלינאי תקשורת, לאחר בדיקת רופא אאג' כדי לוודא שאין גורם נוסף לשינוי הקול. קחי בחשבון שינויים הורמונליים, על פי גילך ומצבך הרפואי. בהצלחה!
שלום! ביתי בת 16 (כיתה י') ערכנו לה הערכה פסיכולוגית לצורכי קבלת הקלות בבחינות הבגרות. עיקרי הדברים העולים מהדו"ח: פערים בידע על רקע קושי בשליפה מהזיכרון לטווח ארוך. חשבון-קושי בזכרון פעיל. האם קלינאית תקשורת יכולה לעזור לנו? האם קורס/סדנא למיומנויות למידה יכול לעזור לה??? היא שואפת להמשיך בלימודי השכלה גובה! אשמח לשמוע ממך תודה מראש, שרון
כן, קלינאי תקשורת שעוסקת בלמידה במתבגרים. גם מורה לחינוך מיוחד או ללקוי למידה יכולה לעזור, בתנאי שיש לה נסיון במתבגרים בהצלחה
שלום, בני בן שלוש וחודשיים. מדבר שוטף כבר מגיל שנתיים. הוא אינו מבטא את האות- "ל" במקומה משתמש באות "ר". למשל- אני מתגרש במקום אני מתגלש או אורטר במקום אורטל. שמתי לב שקשה לו להרים את הלשון למעלה הוא יכול כלומר היא אינה קשורה (היינו אצל רופא) אבל כשאני מבקשת ממנו למשל ללקק את השפה העליונה אינו עושה זאת- לא מצליח... האם עליי לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת?
עדיין מוקדם לטיפול, יכול להיות שירכוש אתה בעצמו, ותפקידך לדבר איתו נכון, לא לתקן, לא לחקות ולא לנסות ללמד אותו. אם הוא אומר ט ד אז כניראה שאין הגבלה בתו הלשון. האם הוא לועס מזון קשה ומקבל מרקמי "רגילים"? אם כן, אז אפשר להמתין עד גיל 5, אם את מאד מותרדת, תפני לאבחון אבל לדעתי עדיין מוקדם לטיפול
שלום, בני בן שנתיים ושמונה חודשים. בעל אוצר מילים באמת יוצא דופן לגילו. שפתו עשירה מאד והחל לדבר בסביבות גיל שנה. בחודש וחצי האחרונים החל לגמגם וזה הולך ומחמיר. שמתי לב כי הגמגום הוא בעיקר כאשר מתקשר עם אנשים. בזמן משחק עצמי כשמדבר לעצמו או כששר שירים אינו מגמגם. יחד עם הגמגום, אני רואה עד כמה קשה לו להוציא את המילה עד שהוא ממש מרים ומוריד ידיים ולפעמים מתכופף למטה מתוך מאמץ. האם יתכן וזהו שלב התפתחותי שבא לידי ביטוי בצורה זו? האם המוח חשוב מהר יותר ממה שהילד מסוגל לבטא או שעליי לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת? מודה מראש על התשובה...
בתופעה שכיחה בגיל זה וניקראת "חוסר שטף התפתחותי". עייני בתשובותי העניין זה לאורך האתר, תתרשמי כמה פעמים אותה שאלה חוזרת על עצמה ותני לו שהות לארגן את מה שרוצה להגיד. אין מקום להפניה לטיפול אלה אם התופעה נמשכת משך רב
שלום וברכה ! לפני שבועיים וחצי נותחתי להסרת פוליפ ויבלת ממיתרי הקול. הניתוח עבר בהצלחה לדברי הרופא.למרות שמלאתי אחר כל ההוראות (שתיקה ואח"כ דיבור מופחת) הקול חלש וצרוד מאד. לדברי הרופא- יש להמתין. ברור שאינני רגועה, שכן עבר כבר די הרבה זמן. שאלותי : האם מנסיון כקלינאית : מהו פרק הזמן בו רואים שיפור לאחר הניתוח ? האם אפשר לגשת לטיפול אצל קלינאית? האם זה יכול לזרז את ההחלמה ? בברכה ותדה
השאלה הכי חשובה, האם יש לך תוצאה של בדיקת הביופסיה של הפוליפ? בכל מיקרה, חשוב לדעת כי יש סוגים שונים של ניתוחים אשר יכולים להשפיע בדרכים שונות על החלמת הרירית הויברטורית במתרי הקול. שבועיים וחצי זה מעט זמן, אבל כדאי כבר לקבוע תור, כי אולי תהיה לך המתנה. מכוון שעברת ניתוח קופת חולים חייבת לשלם עבור הטיפול, במסגרת ביטוח הבריאות הממלאכתי. תבקש מהרופא הפנייה ותגש לקלינאי תקשורת בעלת נסיון בטיפול קול, אולי באותו בית חולים בו נותחת או בקהילה. תביא איתך את דווח הניתוחי וההפניה מהרופא כדי לאפשר לקלינאי קביעת עמדה טיפולים מעודכנת. בהצלחה והמון בריאות.
הביופסיה תקינה לחלוטין. הניתוח בוצע באופן פרטי.אין בעיה של מימון הקופה מפני שאני עוסקת בהוראה. אבל אני מעוניינת להגיע לטיפול פרטני ולא קבוצתי אצל מומחה/ית בתחום באזור המרכז. האם תוכלי להמליץ? אפשרי גם באופן פרטי. תוך כמה זמן מהניתוח צפוי שיפור בקול לפני תחילת טיפול מנסיונך ?
שלום, לבני אוצר מילים עשיר ומפותח, והוא מדבר ללא הפסקה. היה לו קושי בהגיה של האות "ר" (החסיר אותה - במקום "פרה" היה אומר "פאה"), ולאחר שתרגלתי איתו, בשבועות האחרונים התגבר על הקושי וכעת משלב את האות "ר" בצורה מושלמת בהרבה המילים ואף מתקן את עצמו במידה וטעה. שיבוש נוסף שנשאר הוא החלפה של התנועות - בעיקר שימוש בקמץ במקום צירה, שורוק במקום חולם (לדוגמה "אורז" - הוא מבטא כ- ooraz). גם כאן אני מתקנת אותו ולעתים הוא מצליח. חלק מהמילים כבר הסתדרו והייתי אומרת שיש מגמת שיפור איטית. יש לציין כי הוא כן יודע לבטא את הצלילים צירה ושורוק במילים אחרות. כמו כן הדיבור מלווה במעין ניגון/משיכה של המילים (לפעמים נשמע כאילו הוא שר). לאור השיבושים הנ"ל קצת קשה להבין אותו. הגננת המליצה לפנות לאבחון אצל קלינאית תקשורת. הייתי שמחה לשמוע את חוות דעתך, עד כמה שאפשר... כמו כן - לאן עליי לפנות? אנחנו שייכים לקופ"ח כללית. תודה רבה.
בד"כ הגננות יודעות מתי להפנות את הילד לבדיקה אצל מומחה. קחי את המלצת ותפני לקלינאי תקשורת דרך הקופה, יש לו זכאות לטיפול וכדאי מאד לפנות כך כי הקלינאים בקופה הינם בעלי ניסיון רב עם ילדים. תשאלי בקופה שלך כיד יש לפנות ובכל מיקרה, רק ליתר בטחון, תבקשי מרופא דים להפנותו לבדיקת שמיעה, גם אם את משוכנעת שאין בעיה בשמיעה. זה הגיל לאפשר לו לרכוש את הדיבור הברור. בהצלחה
הבן שלי בן 10 והתחיל לגמגם בגיל 5 וחצי, הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת, והגמגום משתנה אבל לא עובר, האם יש כדור שיכול להקל עליו? האם רטלין עוזר בגמגום ?
א ידוע על כדור שעוזר לגימגום, זו תופעה בעקר של הילדיות ואצל חלק גדול של הילדים עובר לקראת גיל 12-13, בכל מיקרה, זה כמו אלרגיה... יכול להיות שקט ופתאום להתעורר ולהופיע בלי שיודעים למה. בקשי מהקלינאית לקבל הדרכה כדי לדעת כיצד לסייע לו ולהוריד את המתח, קבלי את הדיבור שלו, כפי שהוא ואותו יחד עם צורת הדיבור.
שלום רב, בני בן שנתיים וחצי דיבר מוקדם ושוטף ונורא יפה בערך אם חזרתו לגן בספטמבר החל אצלו גמגום ממש קל ואז הפסיק ואז לפניי חודש וחצי בערך חזר שוב ואני כבר חסרת אונים הילד רוצה להגיד מילה ונורא קשה לו זה מתחיל ב ססססס ואז הוא מנסה להגיד מילה ופשוט קשה לו חייבת לציין שהוא יכול לדבר רגיל ושוטף ופתאום נתקע על מילה מסויימת או משפט,נורא קשה לי ואני מפחדת וחסרת אונים, מה עושים? זה נורמלי?
זה נורמלי לחלוטין ואף מראה על התפתחות שפה, ככל שיש לו יותר מילים הוא חייב להתארגן עם כל המילים החדשות והמחשבות.. החזרות מאפשרים לו השהייה מסויימת ומבחינתו הוא מתחיל לדבר לפני התארגן, ממלא את ה"שקט" בחזרה על הברה או מילה וכך מתאפשר לו להתארגן וגן לדבר. זה שלב נורמלי ויכול להופיעה ולהעלם מד פעם עד הכניסה לבית ספר. ככל שלא תילחצי ולא תעזרי לו, ככל שלא תעמידי אותו במבחן, כן יטיב לו!
מתנצלת מראש על האורך:תינוק בן שנה וחודש נולד פג מבחינת משקל, נבדק אצל רופא התפתחות בגלל חוסר תקשורת, לא מצביע כשרותה משהו מסויים, לא אומר מילה אחת אפילו בעלת משמעות, לא מוחא כפיים, או מנופף לשלום, בקיצור כלום.רופא התפתחות הפנה אותנו לקלינאית תקשורת פסיכולוגית ילדים ומרפה בעיסוק, האם יכול להיות שמאחר ונולד קטן(נולד ביום הראשון לחודש ה9) ייווצר עיכוב התפתחותי?והאם גיל שנה וחודש זה לא קצת יותר מדי לצפות ממנו בגיל הזה?
זה בטח ילדך הראשון. פגות נקבעת לא רק לפי אורך ההריון אלה גם משקלו של הולד. לתאורך בנך מתעכב בהתפתחות המצופה מילד בגילו וחשוב לבצע אבחון של קשייו וכישוריו כדי לתכנן ולבצע תוכנית התערבות מוקדם, ככל שניתן וכך למנוע ממנו "לגרור" עיכוב ביחס לבני גילו. תבצעי את כל האבחונים ותבקשי בנתיים התערבות התפתחותית, ללא המתנה לסיום האבחון אשר יכול לקחת כמה חודשים. קבלי הדרכה מכל איש מקצוע שתפגשי וכך תוכלי את, לסייע לו בהתפתותו. בהצלחה
בני בן 2.2 נולד פג, בגיל שנה החל להרכיב מכשירי שמיעה עקב לקות שמיעה בינוני/חמור עקב בעיה הולכתית. לקח זמן רב עד שהתאמנו מכשירים טובים.. כבר שנה מטופל במיחא אצל קלינאית מדהימה! בנוסף יש לו עיכוב התפתחותי רב תחומי לשמחתי בתחום המוטורי מצמצם פערים ובקרוב ילך עצמאי. כיום הולך עם חפצים. שאלתי: הקטן לא מדבר בכלל! הוא מקשקש, ולא אחרונה אומר הברות , הוא מתחיל להבין הוראות כמו כפיים ידיים למעלה טוק טוק אור... הוא סקרן ביותר, ומתקדם כל פעם אך בצעדים אייטים. האם הגיוני שלמרות שבטיפול ולמרות במכשירי שמיעה עדין לא מדבר בכלל??? כמהה לשמוע אותו כבר
את מטפלת בו בדרך הכי טובה והחשוב מכל שיתקשר, השימוש במכשירי שמיעה מאפשרים לקבל מידע דרך השמיעה בנוסף לכל ערוצי התקשורת כמו ראיה, תמונות ועוד. מי שמוסמך במיוחד להשיב לך הינה הקלינאית שמכירה ועובדת איתו, המלצתי שתפני אליה את השאלה ואת דרכי התקשורת העומדים לרשותו, בנוסף לערוץ המילולי. כל טוב, פרידה
שלום רב, בני בן שנתיים ושבעה חודשים. מדבר שוטף מגיל מוקדם מאד. בעל אוצר מילים עשיר מאד. בשבועיים האחרונים החל לגמגם מאד. האם זה נורמלי בשלב זה או שעליי לבדוק זאת, ואם כן היכן? תודה רבה מראש:-)
כמה זמן אחרי ניתוח כפתורים ושקד שלישי אפשר לצפות לשיפור בדיבור (ילד בן שנתיים)?
במידה והניתוח הצליח והשמיעה משתפרת תרגישי ששמיעתו השתפרה במיידי, לגבי הדיבור תני לזה כמה חודשים כדי שינצל וירכוש מילים ותקשורת מילולית בכלל. לאחר כמה חודשים ואם אין שיפור משמעותי, תפני לקלינאי תקשורת בהצלחה
כמה זמן אחרי ניתוח כפתורים ושקד שלישי אפשר לצפות לשיפור בדיבור (ילד בן שנתיים)?
במידה וזו הסיבה העיקרית לאיחור השיפור לרוב מהיר מאוד. יחד עם זאת לא תמיד הוא מספק מאחר ולפעמים הפער שנפתח מבני הגיל גדול. בנוסף בהרבה מקרים קיים איחור שפתי שאינו קשור למצב השמיעה ואז השיפור יהיה קטן מאוד בכל מקרה אם הילד אינו משלים את הפערים תוך 2-3 חודשים מהניתוח כדאי להגיע לאבחון קלינאית תקשורת ולהתיעץ בהצלחה
שלום רב יש לי תלמיד בשיעור פרטי, בן 16, שהופנה אלי בעקבות בעיות של קשב וריכוז. התחושה שלי היא שזו כלל לא הבעיה,אולי רק תוספת. אתאר בשני משפטים איך זה נראה בשטח: מדי פעם הוא 'נעלם' לי אפילו באמצע משפט, הוא מתנתק וכאילו שוקע בהרהורים באופן שהוא כמעט לא מגיב בכלל או מגיב אבל נראה ממש כמו מתוך שינה,רק עם עיניים פקוחות,בוהות לא ממוקדות . הוא לא שומע אותי, כלומר טכנית הוא שומע מצויין, ואם אדרוש ממנו בקול רם, הוא מסוגל לחזור מילה במילה (כאמור זה נראה כמו מתוך שינה) על מה שאמרתי, אבל אין לו שמץ של מושג מה המשמעות של מה שאמר גם אם השאלה הייתה מה השם שלו. הוא לא ידע לענות על השאלה או יענה בלי קשר בכלל. בזמן הזה הוא לא מסוגל ליצור קשר עין גם אם אבקש או אנזוף בו (לצורך בדיקה-כמובן) שיסתכל עלי הוא לא יעשה את זה-נראה שיש לו מחסום פנימי שלא מאפשר לו. כשהוא 'מתעורר' הוא יכול לצחקק על הטעויות שלו אבל לא להיות מודע לכך שהתנתק וכמובן להתנתק שוב אחרי כמה רגעים. ההתנתקות יכולה להיות לרגעים קלים וגם לדקות ממושכות. דיברתי עם כמה ממומחים שהעלו אפשרויות של אוטיזם או אספרגר למעשה זה נראה כמו נרקולפסיה אבל עם עיניים פקוחות ולא כתוצאה מעייפות. זה רק נראה כך. אשמח לשמוע דעות בעניין.
התופעות שאתה מתאר יכולות לנבוע מסיבות רבות ושונות : נוירולוגיות (קשב וריכוז, אפילפסיה , אחר), רגשיות, שפתיות (אספרגר) ורבות אחרות. כמובן שבלי אבחון מקיף לא ניתן לדעת וזה בהחלט מצדיק אבחון. בשלב ראשון כדי להפנות לנוירולוג אם תאור התופעה כפי שהיא נראית אצלך כדי שישקלו אבחונים נוספים
שלום רב, בני בן 3 וארבעה חודשים. מגיל מוקדם מאוד הוא דיבר בצורה רהוטה, משפטים של ילדים בוגרים ולא רק זה- שר שירים בזכרון פנומנלי. מזה כשבועיים, הוא החל לגמגם- דבר המתבטא במשיכת הברה מסוימת במילה (א א א א..... דו דו דו דו.... וכדומה). לא ברור לי מאיפה זה הגיע, אני מאוד מוטרדת. נקרע לי הלב לשמוע את זה והחששות גוברים שמא יהיה נזק תמידי או שהימשכות התופעה תהיה ארוכה ותזיק לו (גם בהיבט החברתי). אבקש לציין, כי בקרוב אמור להיוולד לו אח קטן, והוא יהיה ילד "סנדוויץ"- כנראה ששמע את המונח מסביבתו בגן ורבות הוא מציין כי הוא לא רוצה להיות סנדוויץ... האם יתכן שזה קשור? אודה לתשובתך מאוד בנוגע לשכיחות התופעה בקרב ילדים בגיל זה, האם זה גמגום או בעיה בשטף הדיבור והאם יש סיבה לחשש וצורך בבדיקה?
שלום, בתי בת שנתיים וחצי אובחנה בגיל שנתיים ע"י התפתחות הילד עם עיכוב התפתחותי כללי. כיום בתחום השפתי והמוטרי בעיכוב של כ 6 חודשים ביחס לגילה. מטופלת פעמיים בשבוע אצל קלינאית תקשורת ופעם בשבוע בריפוי בעיסוק. לתחושתינו יש התקדמות לכל אורך הדרך, אבל נראה שהיא עוד רחוקה מדיבור שוטף כבני גילה. כיום מדברת כ 150-160 מילים, חלקן הגדול בשיבוש או השמטת הברות, מבינה כמובן הרבה יותר מילים. עדיין נראה שלא לגמרי הפנימה מושגים מופשטים של גדול-קטן, מתחת-מעל וכדומה. אינה מחברת משפטים בכלל (למעט צירופים פשוטים של אבא-בא, אמא-קחי ועוד, פעם אחת שמענו אותה מחברת 3 מילים למשפט: בובה-קחי-נהנה (נהנה=מוצץ), כאשר נתנה לבבוה את המוצץ. לאחרונה התילה בנאומים ארוכים בג'יבריש, שנראה שלפחות לה ברור מה היא רוצה להגיד, לנו אין מושג... כיום בגן פרטי רגיל עם קבוצה קטנה, לדברי הגננת התקדמה מאד מתחילת השנה, אך הסתבר לנו שהיא כמעט ואינה מדברת, אפילו לא ג'יבריש או מילים בודדות, כפי שהיא עושה בבית. אולם מתקשרת עם הילדים והצוות נהדר בדרכים אחרות. משתתפת בכל הפעילויות. כמה שאלות 1. האם תתכן בעיה מהותית יותר בנושא השפתי, או שמא פשוט באמת צריך לחכות שהעסק יבשיל ותהיה סוף סוף פריצה בדיבור? 2. האם היא תצליח להדביק לגמרי את הפער השפתי? 3. כרגע כל הגורמים (גננת/קלינאית) ממליצים על גן שפתי לשנה הבאה, אלא אם יהיה שינוי דרמטי, הבעיה היא שבעירנו אין גן שפתי אלא גן התפתחותי שכולל מגוון של ילדידם עם לקויות שונות (שאינן תקשורתיות) - אנחנו חוששים מאד שמא בגלל נטייתה של הילד ללמוד הרבה ולשחק בחיקוי, תלמד ותחקה גם התנהגויות "שליליות" מילדים אחרים. אשמח לדעתך בנושאים הנ"ל תודה
1. אי אפשר לדעת האם יש לה "בעיה מהותית", מה שבטוח שאת בדרך הנכונה עם כל הטיפולים ובהמשך, לפי הצורך, תשקלי בחיוב את ההשמה בגן שפתי. 2. לגבי בהדבקת הפער אי אפשר לדעת, ילדים שניראה שהסתדרו מתקשים שו ב בכיתות הגבוהוה כי יש קושי בהבנת שפה ברמה גבוהה, אבל מוקדם מדי לדעת. יש ילדים שסוגרים פערים וממשיכים בהשגים כמו בני גילם, לצערי אף פעם אי אפשר לדית בבטחון מראש למה ילד יכול להגיע. 3. התייחסתי לנושא גן שפתי קודם, גם שפתי או תקשורתי מיועד לתת לקבוצה שקטנה של ילדים מענה לצרכים הייחודיים שלהם עם תוכנית התערבות מובנת ומפוקחת, והיא מזכה את הילד בעבודה התפתחותית לאורך כל השבוע ושעות היום ולא רק לשעות הטיפול הפרטני. תדרשי להיות מעורבת ולקבל הדרכה מכל מי שמטפל בבת שלך. לגבי השמה בין ילדים אחרים, החברה שלנו חייבת לשפר את רמת הסובלנות לילדים חריגים ובטח ביתך תלמד לקבל אנשים אחרים לאחר שהיא בעצמה תשולב בין כל מיני ילדים, כמוהה. רצוי לעבור את תהליך ההשמה והדיון בועדת השמה אשר מפקחת על מרקם הילדים בגן, המאפיינים של הילדים נקבעים על ידי "הצעה, הילדים באכל שנה ושנה ואי אפשר מראש לדעת מהם המאפיינים של הקבוצה, במיוחד ביישוב קטן עם מיעוט ילדים בעלי צרכים מיוחדים. תלמדי את הנושא ותתחשבי רק בטובתה של ביתך. כל טוב,
או טיפול רגשי? אשמח לקבל הפניה למאמרים בנושא, תודה!
מאמרים באתר של pubmed לגבי טיפול, תלוי בגיל, תפקוד ורצון המטופל התופעה קשורה בטראומה או בחרדה חברתית ויש לבדוק לעומק לפני טיפול כל שהוא
שלום, הבת שלי בת שנתיים ותשעה חודשיים ילדה מאוד נבוננה ומופתחת לגילה..אך בזמן האחרון שמתי לב לדיבור שלה..היא אומרת את האות ר' כאות.ל'..לדוגמא:רוצה-לוצה..רעש-לעש..וכד'..אני מתקנת אותה ומנסה להגיד שתגיד ר' היא מנסה אבל עדיין..האם צריך לפנות לאנשהו??אשמח לעזרה תודה
האות "ר" נרכשת יחסית מאוחר על ידי חלק גדול של הילדים. המטלות השפתיות כעת הן הרחבת אוצר המילים, מבנה משפט מורכב וסיפור, ברצף. אניין ההיגוי בשלב ב', לקראת גיל 5, במידה ולא רכשה אותו קודם לכן. בנתיים דברי איתה נכון ואל תחזרי על השיבושים, וחשוב ביותר, אל תנסו שהיא "תגיד" הרי היא כעת לא יכולה וזה יגביר את הביקורת העצמית ותחושה לא טובה... תניחו לתהליכים טבעיים ונורמליים להתרחש, לא בלחץ!
האם טיפול אצל קלינאית תקשורת מספיק במקרה של חיך שסוע סמוי או שניתוח הכרחי. בדיבור שומעים HYPERNASALETY ובנוסף נראה קוגניציה נמוכה מהנורמה. הילד בן 4. תודה
אם יש שסע תת עורי, ודאי כדאי לשקול טיפול כירוגי, כי יש אי ספיקה של החך הגורם לבריחת אוויר מהאף ולגוון קול נזלי... לקבי המצב הקוגניטיבי, לרוב איננו קשר לשסע בחך, אבל בודאי משפיע לרעה על היכולת ליישם את מה שהקלינאית מלמדת אותו וביכולת להתמודד עם הנושא של דימוי גוף, יחסים בחברה עקב הקול המשובש. רצוי להתייעץ עם גורמים כמו מכון להתפתחות הילד בנוסף ליעוץ אצל הכירורג בעניין הניתוח. בודאי עדיף לפנות למרפאה חך שסוע אשר רואים את הילד על כל מרכיבי שיתו והתפתחותו ובעקר, יבנו תוכנית התערבות המתאימה לצרכיו. בהצלחה
ביתי בת שנתיים ו-8 חודשים החלה לדבר מגיל שנה דיברה שוטף, התפתחות הדיבור שלה הייתה מוקדמת ביחס לילדים בני גילה, ילדה מאוד מוזיקלית שרה סיפרה סיפורים, לרוב הייתה מדברת במנגינה התבטא בכך שהייתה מאריכה במילים סופיות של משפט, לפני כחודש הילדה החלה לגמגם קלות עכשיו היא במצב גמגום קשה לא מצליחה להגות משפט קטן נתקעת כמעט בכל עיצור, כמובן שאני בלחץ גדול כי יש לנו בגנים גמגום במשפחה בעלי מגמגם מגיל 4 וגם בני הבכור בן 15.5 מגמגם מגיל 4.5, איזה טיפול היית ממליצה לי והאם לדעתך התופעה חולפת כשזה מופיע בגיל מוקדם?האם זה יכול להעלם למרות הגן??
לא ממש יודעים דברים בטוחים בעניין הגמגום, בטח לא לגבי גן ספציפי. בגיל זה לרוב זו תופעה התפתחותית שקשורה להרחבה של אוצר המילים וברצון לבנות משפטים יותר ויותר מורכבים. תעייני בתשובותי לגבי חוסר שטף בדיבור על רקע התפתחותי בפורום זה ותוודאי שיש הרבה פניות כמו שלך. לגבי המשפחה שלך, אם את מנוסה בתחום זה בטח יש קלינאי תקשורת שאת מכיה וסומכת עליהם, תפני בשאלה למי שאת מכירה ותקבלי תשובה מתאימה למשפחתך ולך, כל טוב, פרידה
שלום פרידה, אני בן 42 לפני חודש וחצי היה לי ריב מילולי עם התרגשות קשה. למחרת התקשתי להוצא את המילים מהפה.במשך חודש גמגמתי במצבים של התרגשות אך לאורך הזמן חל שיפור ותדירות הגימגום ירדה,אך אני הוגה את המילים לא בצורה הנכונה,כלומר לא עם ניקוד נכון(כמו עולה חדש)ולפעמים בולע את המילים.התחושה שיש תקיעות מסוימת בשטף הדיבור עד כדי מעצורים מוחלטים לפעמים. שאלה:1.האם לדעתך נגרמה לי פגיעה בעצבי הפה בתוצאה מההתרגשות? 2.איך אפשר לבדוק את זה? 3.אם כן,איך אפשר לפתור את הבעיה ולהחזיר אותי למצב בריא כמו שהייתי(חופשי ומאושר)? אשמח לקבל תשובה פרטנית. תודה
אף אחד לא מתחיל לגמגם מעבר לשנות הילדות, אלה אם יש סיבה אורגנית. יכול להיות שבמהלך ההתרגשות החזקה עברתה איזה שהו אירוע נאורולוגי, לא קשור לאברי הפה אלה למרכז במוח. תתיעץ עם רופא נאורולוג, הוא יבדוק אותך לעומק ויתן את האבחנה, אם התופעה נמשכת ללא ממצא אורגני, תפנה לפסיכולוג ותלמד להשתלת על עוצמת הרגשות והכעסים, אם הפסיכולוג יחשוב שיש צורך או אם יש ממצא אורגני, ניתן לפנות לקלינאי תקשר. כל טוב ותשמור על עצמך
ילד בן 2.7 איחור התפתחות של שנה בדיבור והבנה. מטופל בקליני תקשורת פעמיים בשבוע. בגן מיוחד רק בשנה הבאה יכניסו אולי. בינתיים איך אפשר לעזור לו להתקדם?הוא בן גן פרטי.
לאה שלום, אני ממליצה לשאול את הקלינאי/ת המטפל/ת את השאלה הזאת. הקלינאית תוכל לענות לך בהתאם לשלב השפתי בו הוא נמצא ובהתאם למטרות הטיפול. כאשר יש שיתוף פעולה בין הקלינאי/ת למשפחה הטיפול מתקדם בצורה הטובה ביותר. בהצלחה!
אם הילד מתחבר ל IPAD יש המון אפליקציות בעברית של בעלי חיים/פירות/ירקות וכו' כאשר לוחצים על התמונה של החיה/חפץ השם שלה נאמר בקול רם וככה הילד קולט טוב יותר מילים חדשות לאוצר המילים שלו. אני אישית לא ממליצה לך להכניס לגן מיוחד - once את נכנסת לתחום החינוך המיוחד - קשה מאוד לצאת משם (מניסון של כמה חברות). את צריכה לעבור המון ועדות לשם כך. בכל מקרה, באופן אישי מציעה לך לתרגל את נושא השפה עם הבן שלך ככל האפשר. לקחת כל פעם מילה אחת או שתיים ולעבוד עליהם עם הילד עד שאת מבינה שהוא מבין אותם ולעבור הלאה. עבודה רק אצל קלינאית התקשורת לא מספיקה - צריך המון תרגול בבית. זה עוזר ! הבן שלי (בן שנתיים וחצי) לפני 7 חודשים ידע אולי 3 מילים היום אוצר המילים שלו למעלה מ - 120 מילים !! לגבי הגן לשנה הבאה - עצה אישית: תביאי סייעת פרטית לגן פרטי שתעזור לו. את יכולה לבקש מעו"ס במכון להתפתחות הילד שתכתוב לך מכתב לרווחה בעיר שבא את גרה שתרשום לך שהיא ממליצה קבלת סייעת לילד למירב השעות ואז עם המכתב בצירוף דוחות רפואיים של הילד את ניגשת ללשכת הרווחה ומבקשת למלא טופס לקבלת סייעת. סייעת אישית עושה פלאות לילד (מניסיון). בהצלחה
שלום בני בן שנתיים ושלושה חודשים. יום אחד שבו אני ואביו התווכחנו מולו בצהרים ,ובערב אבא שלו צעק עליו והעניש אותו בפעם הראשונה ,הוא התחיל לגמגם אפילו כאשר עליו לומר מילה אחת כמו את שמו. האם יש סיבה לדאגה? זה דעך אחרי שבוע וחזר...
אין מה לדאוג, זה שלה נורמלי בהתפתחות השפה והדיבור... אתם קושרים את זה למה שקרה מסביב בגלל רגשות אשם ואי נוחות למה שהיה, זהו! ילידם גדלים בבתים שאנשים רבים ולעתים גם הם מוענשים...!
תודה.. שכחתי לציין שגם חזר לרייר על אף שאת צמיחת השיניים סיים לפני כחצי שנה, הריור קיים גם בימים שאינו מגמגם.האם יש לכך הסבר? שוב תודה
נכדי בן שנתיים החל פתאום לגמגם. האותיות נתקעות לו, הוא חוזר על הברות. הילד החל לדבר מוקדם מאד בן שנה וקצת דיבר שוטף יפה. חשוב לי לציין כי נכדי חי עם הוריו בראץ דוברת אנגלית ובבית הוא מדבר עברית ובגן אנגלית. מה אתם ממליצים?
שלום, אחייני כמעט בן שנתיין וחצי ודובר משפטים מורכבים עם מלים כמו "אבל". לאחרונה כאשר הוא פותח את הפה לומר מבעים בני יותר ממילה אחת בכל הברה ראשונה של מילה במשפט הוא חוזר מספר פעמים עד השלמת המילה. אנחנו משתדלים להמשיך כרגיל ולהקשיב לו בסבלנות. השאלה - אחרי כמה זמן שזה יימשך, להפסיק לחכות שזה יעבור לבד וללכת לאבחון ? בתודה מראש
עיין בתשובותי מהעבר ותווכך שהשאלה נפוצה והתשובה היא שזה חלק מהתפתחות נורמלית של אוצר מילים והדיבור. הכי טוב ,א להפריע לו ולא לעורר תשומת לב שכך
אנחנו פועלים כעצתך. ממשיכים כרגיל להקשיב בסבלנות עד סוף משפט. היום חל שינוי ביחס שלו לגמגום. הוא ניסה להגיד מילה, ולאחר כמה חזרות על ההברה הראשונה- הוא הפסיק כמתייאש עם מבט מטה וקול מתוסכל בסגנון "אוף". כיצד עלינו להגיב במצב כזה? האם להציע להגיד את המילה בעצמינו? האם פשוט להגיד אותה ולהמשיך הלאה? האם להגיד לו שזה בסדר וקורה לכולם או להתעלם? תודה מראש, הדודה.
שלום אני ישראלי ואישתי לא. נולדה לנו ילדה לפני חודשיים והחלטנו כמובן, שאני אדבר איתה רק עברית ושאשתי תדבר איתה רק רוסית. ואנחנו בהחלט מקפידים על כך. העניין שבינינו אנחנו משתמשים גם באנגלית, כי הרוסית שלי בסיסית מאוד והעברית של אשתי גם כן בסיסית.כך שלמעשה כדי להבין אחד את השני אנחנו מדברים בסוג של ערבובייה של שלוש שפות. האם הדבר יכול לבלבל את הילדה או ליצור איזו בעיה בעתיד? תודה
אם אתם עושים עירבוביה של שפות, מצבכם בהכי רע! תחליטו שכל אחד ידבר איתה שפה אחרת, רק אם אתם תצליחו לעשות זאת בעקביות ומבלי לפגוע בשלמות השפה המדוברת. אני מניחה שעם הזמן אתם תלמדו ואתה השפה ותחליטו מה לעשות, בנתיים כל עוד היא קטנה, הכי חשוב התקשורת, ללא התייחסות לשפה זו או אחרת. בהצלחה
הי, יש לי אחות אוטיסטית בת 39, עד כה דיברה במשפטים שוטפים כמו כל אדם ולא כאוטיסטים(תבניתי) השפה שלה עשירה. לפני כמה זמן החל גמגום בתחילת משפט למשל כשהיא פונה לאימי התחלת המשפט הייתה: " אמא אמא אמא אני רוצה......" אנחנו סבורים שזה קורה שהיא בלחץ ואי שקט. נדמה לי שגם היה " אי אי אי אמא אני רוצה " כלומר חזרה בתחילת המשפט ואח"כ דיבור שוטף. בד"כ כשיש אי שקט עומדת איזו סיבה למשל שמישהו צעק אליה / שהיתה איזו תקרית עם מישהו/ שכואב לה משהופיזי וזה משגע אותה והיא לא יודעת לבטא. אי שקט אצל אחותי, מלווה בבכי ו/או חזרה על אותה שאלה 800 פעם. ובאופן כללי, דיבור יתר. יש לציין שהתופעה של הגמגום חלפה. כעת אחרי המון המון זמן שהכל בסדר הבחנו בתקיעות כשרוצה לומר משהו היא לא מצליחה לדבר היא אפילו לא מוציאה הברה או איזה קול וזה נראה כאילו היא רוצה לומר משהו אך שכחה וחושבת על המילה ומתאמצת רק בחשיבה (לא מוציאה קול/ הברות)ואז מתחילה לדבר. בד"כ אנחנו עוזרים ע"י שינוי נושא. היא גם מאוד שקטה וזה מדאיג אותנו כאילו משהו קרה לה. זה מאוד מלחיץ ומדאיג אותנו,לא רגילים לראות אותה ככה( שינוי האופי ושקט כשבד"כ היא לא סותמת את הפה יש לה צורך כל הזמן לדבר). מה לדעתך הסיבה לחוסק היכולת לדבר? האם עלינו לפנות לנוירולוג? קלינאי תקשורת? מסתבר שקרה גם אירוע במקום בו היא נמצאת אנחנו סבורים שאולי זה בגלל זה, רק בגלל ששמנו לב לשינוי מבחינה התנהגותית. היא מאוד מפוחדת מפני חוסה שנמצא איתה באותה מסגרת. אם גמגום נגרם מבהלה כיצד אפשר לעזור לאוטיסט בנושא הזה? שכן היא לא יכולה לשבת ולנהל שיחות נפש אצל פסיכולוג. הכל הרי אנחנו צריכים "לנחש" לבד מה היא מרגישה וחשה( פיזית ונפשית) היא לא יודעת לבוא ולספר מה קרה לה ולוקח זמן להוציא ממנה דברים ואת האמת. בנוסף ואני מאמינה שזה לא הכי קשור,היא מתלוננת על כאבי ראש. ולגבי התקיעות בדיבור והגמגום הנוכחי זה לסרוגין במהלך היום. לתשובתך אודה.
לצערי אין לי מה לאומר, לאחר בדיקה גופנית כדי לבודד גורם אורגני, יהיה עליכם לסמוך על כך שאתם מכירים אותה ויודעים מה מציק או שה לה. תתיעצו עם פסיכולוג מומחה לאוטיזם, אולי הוא יעזור.
שלום אני כתבתי לך לא מזמן על ביתי שבחודשיים האחרונים חלה קפיצה משמעותית באוצר המילים שלה ממצב של אוצר מילים דל ומצומצם היא עברה למצב שכל יום אומרת מילה חדשה. הבעיה היא שרוב המילים החדשות שהיא אומרת היא לא אומרת נכון למשל: לטייל -טיי, מים - מי, בלון - בלו טעים - טעי וכו יש מילים שהיא כן אומרת באופן מלא ונכון אבל יש גם מילים שלא.. איך להתייחס לזה? כמובן שאני שמחה שיש התקדמות בדיבור שלה אחרי זמן מה שהיה נראה שלא מתקדמת...אבל עדיין קצת מטריד אותי שהיא לא מצליחה להגיד מילים בשלמותם תודה מראש
אפילו לא בת שנתיים, תני לה הזדמנות להתפחת ואל תלחצי או תלאחצי. תהני מכל שיבוש ודברי אליה בצורה הכי ברורה וטובה, מבלי להחזור על השיבושים שלה.
הי לאחרונה אני מרגישה שקשה לי להסביר את עצמי ,ולא תמיד מבינים אותי כמו שאני מנסה להסביר ממה זה יכול לנבוע?
איך אפשר לטפל בזה ?
שלום רב, ביתי היום בת שנתיים וחודשיים. לפני שלושה חודשית כתבתי כאן כאשר אוצר המילים שלה היה בערך 70 מילים שאת רובן ביטאה רק בסופן. היום אומנם ישנו שיפור גדול באוצר המילים ואפשר לומר שאין מילה שהיא לא יודעת או לפחות מנסה לומר אך עדיין לא מדובר במילים שלמות. ברובן היא אומרת רק את ההבהרה או שתיים אחרונות. בנוסף אני מבחינה בקושי שלה לחבר בין מילים. יש ממש מעט מילים שהיא מחברת ביניהן. האם זו התקדמות תקינה? האם אני צריכה לפנות לדעת מומחה? הגננת שלה חושבת שכדאי לפנות למומחה כי היא לא מחברת מספיק מילים ומדברת יחסית בשקט מידי. אשמח לשמוע לדעתך.
כדאי להתיעץ עם קלינאי תקשורת, דרך קופת חולים. הקלינאי תעשה הערכה ותתן לך הדרכה, ולפי שיקולה תטפל כעת או תעקוב בלבד, באופן דוק. העקר שתקבלי מענה אישי כי כניראה יש איזה עכיוב. האם היא עברה בדיקת שמיעה?
תודה על התגובה. היא לא עברה בדיקת שמיעה פרט לזו שעושים לתינוקות עם רעשן כשהם ממש קטנים. אני מניחה שאת מדברת על בדיקה מעמיקה יותר. יש לי מעקב התפתחות בעוד כשלושה שבועות בטיפת חלב של גיל שנתיים ..האם אחכה עד הבדיקה שם או שעדיף לי כבר לקבוע לקלינאית ובדיקת שמיעה? אני יכולה בכלל לקבוע לבד ללא הפנייה לבדיקת שמיעה?
כדאי לפנות כבר לקלינאי תקשורת, תתיעצי עם הרופא ילדים גם לגבי בדיקת השמיעה. הבדיקה בטיפת חלב,נחמדה אבל לא תיתן לך מענה מספיק
שלום, יש לי ילד כמעט בן 3. מפותח לגילו ומדבר באופן שוטף. הבעיה שהוא לא מצליח להגיד את האות "ר" ואומר במקום את האות "ל". האם לדעתך יש צורך לפנות לקבל טיפול כבר בשלב זה? האם יש דרך לנסות ללמד אותו להגיד את האות "ר"? אשמח לדעתך,
בגיל זה יש מטלות יותר חשובות ועקרוניות בתחום השפה... תני לא להתקדם בקצב שלו מבחינת הדיבור. מרבית הילדים לומדים להגות את ה "ר" כשהם בשלים מבחינה פונולוגית, שמיעתית וביצועית ואם לא, אנו נלמד אותו בכיף בגיל 5. עד אז הכי טוב לא העורר את שתומת ליבו ובודאי לא לנסות "ללמד אותו", הנסיון יכול להפוך לסיוט לילד שאיננו בשל ומוכן והצלחה מיידית לילד בשל ומוכן, הבנת?... תאוהבי אותו ותעודדי אותו להמשיך ולא לחקות או לשנות מילים בשבילו, דברו אליו באופן טבעי ונכון ותנו לו אפשרות להתפתח בכיף!
היי! אני די בטוח שזה קשור לפה, סליחה אם לא. עד גיל 12 לא הייתה לי בעיה ופתאום בגיל 13 התחלתי לגמגם (זאת אומרת שזה לא מולד). זה לא נורא פשוט מידי פעם בבית ספר אני מרים אצבע ובא לענות על תשובה ויוצא לי אגגגג אגגגג אגגג עד שאני מוציא את התשובה מהפה וכל הכיתה צוחקת עליי :\ ואז אני ממש נכנס לדיכאון כל השיעור. וזה מוריד לי מהביטחון הרבה פעמים אני מפחד להרים את היד מהבושה. יש איזה רופא או משהו כזה שיכול לעזור לי להיפטר מזה? זה ממש מציק לי. זה קשור לעודף משקל אולי או משהו? אני לא ילד שמן. אני 70 קילו ו מטר 70 אבל עדיין קצת שמנמן. תודה!
לא יודעת בן כמה אתה, הגימגום הינה תופעה בדיבור וגם בתחושה של יכולת ומסוגלות, ואם אתה מרגיש לא טוב עקב תגובת הסביבה, ברור שאת זקוק לתמיכה. אם את ממקד את הבעיה או קושי בדיבור, פנה לקלינאי תקשורת. אם המיקוד יותר בדמוי העצמי ובעמידה מול הילדים בכיתה ודימוי הגוף (שמנמן, כן/לא) וכו' פנה לפסיכולוג ותברר האם יש מרכיבים נוספים לחוסר נחת שלך. בהצלחה
היי, אני שם לב להבדלים מהותיים בין יכולת ההתנסחות שלי בעל פה, לבין יכולת ההתנסחות שלי בכתב. גם יכולת השיום שלי היא נמוכה, והייתי שמח לדעת האם יש קשר בין הדברים. בנוסף, אני מרגיש שאני יותר "מבריק" כאשר אני כותב, לעומת דיבור בעל פה האם יש קשר בין זה לבין נשימות ? (חמצן למוח וכו'..)
אצל כולנו יש הבדל בין הכושר ההתבטאות בעל פה והכתב, ויש כאלה שבכתב, עקב היכולת לבדוק את עצמם ולתכנן מה להגיד, הם מתבטאים יותר טוב מאשר בעל פה, שאז הדיבו ריוצא מהפה ביתר מהירות ולעתים בפחות ביקורת. לא קשור בד"כ לנשימה או תכונות פיזיות אחרות
גם אם אני ממש מרגיש יכולת שכלית אחרת בין השתיים ? (אני מרגיש שאני חושב הרבה יותר "נכון" כשאני לא מדבר בעל פה)
בעקבות עימות מילולי קשה בסביבה מוכרת למחרת התקשתי בדיבור ומאוחר יותר גימגומים עד היום.נמשך קרוב ל-20 יום האם אפשר לטפל בבעייה ואיך?
מכוון שאת מתארת מצב טעון גם רגשית, אי אפשר לדובב את הגורמים. אם עבר ואתה רגוע, אין מה לעשות. גם אם יש אמונה בציבור שאירוע חד פעמי יכול לגרום לגימגום, הדבר במציאות איננו כך, ובודאי לא באדם בוגר. אתה מתאר מצב לאחר טראומה ולחץ רגשיים וצורת הדיבור הינה תופעה הקשורה לכך. אם התופעה תחזור על עצמה, תפנה ראשית לפסיכולוג בהצלחה
האם מישהו יכול להמליץ על קלינאית באזור נתניה . עדיפות לקרית השרון
הבן שלי בן שנה וחודשיים וזה מס' חודשים חוזר כל הזמן על המילה אור. ממש חורש עליה בכל הזדמנות, בנוסף למילה זו אןמר אבא ולאחרונה את זה. האם התופעה תקינה?
כן, נורמלי לחלוטין, העקר שהוא משתמש בה לתקשורת. אם הוא הוסיף עוד שני מילים ומשתמש בהם, ניראה שהכל בסדרץ הוא בטח מוצא את הדרך לתקשר איתכם, זה מה שחשוב בגיל זה.
בני הוא בן שנתיים ושבע חודשים .הוא מבין את כל הרואת הוא מאחר קצת בגיבור .אני כאמא מבינה אותו .למשל אומר אני רוצה מים.או רוצה להגיד לישון אומר פ...ואני מזה דואגת בגן אמרו לי שהוא נגד למטפלת ..מה עליי לעשות
לא הבנתי מה הבעיה עם הגננת. בכל מיקרה, רצוי שתפני למכון להתפתחות הילד, כדי שיעור הערכה והמלצות להתערבות. במקביל את יכולה ואף רצוי, שתפני לקלינאי תקשורת דרך קופת החולים בה הינכם מבוטחים. בגיל זה לפעמים עושים הערכה, מכירים את הילד, מדריכים את ההורים ולפי הצורך, מתחילים טיפול שהוא חוויה נעימה וכיף לילד עצמו. רצוי גם לבצע בדיקת שמיעה דרך הרופא המטפל שלו. בהצלחה
שלום רב, ביתי בת שנה ועשר...ובחודש האחרון שמתי לב לקפיצה מאוד משמעותית בהתפתחות אוצר המילים שלה...ממצב של אוצר מילים מאוד מצומצם שלא התפתח , בבת אחת התחילה פתאום להגיד יותר ויותר מילים ברמה שממש כל יום או כל כמה ימים היא אומרת מילה חדשה, כמובן שזה מאוד משמח אותי ומרגיע אותי שהיא מתפתחת בסדר ולאט לאט משלימה את הפער בדיבור. שמתי לב שכל המילים שהיא אומרת הם בעצם שמות עצם...היא לא אומרת פעלים בכלל...לאחרונה התחילה להגיד מספר מילים שמסמלות על תקשורת : כמו כן, לא , בי וגם התחילה לקחת את הפלאפון שלי להצמיד לאוזן ולהגיד הלו... חשוב לי לציין שאני לא מרגישה שיש לה בעיה בתקשורת היא מאוד אוהבת לשתף במשחק, ואם היא רוצה שאני אראה לה משהו או אביא לה משהו וכו היא אומרת לה את זה בשפה שלה..מה שלפעמים מקשה עלי כי אני לא תמיד מצליחה להבין מה היא רוצה. האם זה תקין, והאם יש דרך לעזור לה להתחיל גם להגיד פעלים, או שזה אמור לבוא לבד כמו שהתחילה להגיד מילים חדשות שמות עצם לבד? כמו כן שאלה נוספת...הבנתי שבגיל שנתיים ילד צריך להגיד כבר צירוף של שתי מילים. מכיוון שביתי התחילה רק עכשיו לצבור את האוצר מילים שלה...עד מתי עיכוב של צירוף שתי מילים נחשב לתקין ומתי היית ממליצה לבדוק את הנושא. תודה וסליחה על האורך...
מכוון שהי אבתנופה התפתחותית, אין לך מה לדאוג כעת, אם תרגישי שנעצרת או לא מתקדמת אז תפני ולא לפני גיל שנתיים וחצי...אבל לפי מה שכתב ניראה לי שהיא תדביק את הפער
תודה על המענה, מה לגבי כך שכל האוצר מילים מורכב רק משמות עצם? האם זה תקין? האם יש דרך לעזור לה להגיד פעלים? או שזה משהו שיבוא ממנה לבד
האם גם מהצבא ניתן לפנות לקלינאית תקשורת,אם כן כיצד,האם ניתן לקבל הפנייה מביקור רופא?
תבררי במערכת הרפואית של הצבא, אני לא יודעת איך להגיע אבל יודעת שיש איזה שהיא מסגרת טיפולית!
בתי בת ה- שנתיים ו4 חודשים החלה לגמגם לפני שבוע וחצי, היא החלה לדבר בגיל צעיר ומאוד וורבלית. האם יש צורך ללמד אותה לדבר נכון? ללכת לקלינאית תקשורת?
היי בני התחיל לגמגם בערך בגיל 3 וכשהתייעצתי עם אחות טיפת חלב הסבירה לי שזה נורמלי בגילו ורוב הסיכוי שזה יעבור בגיל 4 אז נרגעתי וחיכיתי והגמגום לא עבר לפני כחודש כמעט התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת שלטענתה הילד מגמגם כי הוא מדבר מהר יחסית ויש לו אוויר קצר במפגש הראשון הגיב והשתתף יפה מאוד כל כך התלהבתי משיתוף הפעולה שלה וסיפרתי לכולם איך היה ילד נהדר במפגש אך לצערי במפגש השני ןהשלישי לא שיתף פעולה בכלל החליט להתנהג ממש כמו דביל לא מדבר לא מבין לא שום דבר הרגשתי ממש שהוא משחק איתנו אז הקלינאית החליטה לתת לו פסק זמן הוא לא רוצה ללכת לשם יותר הקלינאית ממש טובה נכנסתי איתו לשיעורים לא הרגשתי שום בעיה מצידה זה הכל אצלו לא מבינה למה מצתנהג כך ומה לעשות איתו אני לא רוצה שימשיך לגמגם והוא מתעקש לא ללכת עושים? כמה דברים חשובים שצריך לדעת הילד מדבר ערבית והוא בגן יהודי מדבר עברית טוב לא הרגשתי שזאת הבעיה לגמגום כי הוא גמגם עוד לפני שיכנס לגן יהודים נולד לו אח לני כחצי שנה ואולי בגלל הוא מנסה למשוך תשומת לב בעלי החליט להענישו על התנגותו אצל הקלינאית בזה שלא ישחק בשום דבר לדעתי זה קצת מוגזם מה עושים איתו בבקשה עזרה
ילדים מגלים חסרות והיסוס בדיבור באופו טבעי עד גיל 6-7, כשנכנסים לכתה א'. עד אז המון ילידם מציגים קשיי בהעה ברצף, אבל זה איננו גימגום כי הילד לרוב אינו מודע ואינו סובל או מפריע לו, במיוחד שרוב הילדים מדברים באותה צורה! כשאתם מעומענישים הוא מפחד ומפתח תיסמונת של גימגום, אפילו יש גישה שטוענת שהגימגום מתחיל באוזניים של ההורים ולא בפה של הילד... הבנת? יש לרדת מנושא הטיפול או הענישה, הדיבור השוטף או הגימגום ולהפסיק להלחיץ אותו ולהדגיש את צורה הדיבור שלו, בטח יש עוד כמה דברים נהדרים שעושה ויש מקום להתגאות בהם. לגבי האח, זה בסיפורי סבתא, למרבית האנשים בעולם נולד אח או אחות וזה לא גורם לשום בעיה בדיבור, רק מחפשים את מי להעשים על תופעה נורמלית לחלוטין! תניחו לו ותנו לו לגדול ולפתח את הבטחון העצמי במקום לקעקע אותו!
היי, בתי תהייה בת שלוש בעוד חודש. היא לא הוגה את האותיות ג' וכן ק'. במקום קוף אומרת תוף( ת' במקום ק') ובמקום גדול אומרת דדול (ד' במקום ק'). בעבר גם לא אמרה ח' אלא ה' אך עכשיו היא הוגה את האות ח' במילה כפי שצריך. אני מנסה לתקן אותה, אך היא לא מעוניינת ואומרת לי "אני אגיד כשאגדל". שאלתי, האם ייתכן ויש לה בעיית שמיעה כלשהי? כי לי נראה שהיא שומעת מצויין. האם עלי להתחיל לדאוג ולפנות לקלינאית תקשורת? אם לא, מתי זה אמור להסתדר מעצמו? תודה!
היא צודקת! עדיין צעירה מדי לטיפול, היא צריכה לפתח כמה מיומנויות לפני שתוכל ללמד את עצמה, ואם במהלך השנה, עד לקראת גיל 4 עדיין לא הצליחה, אז, קחי אותה לטיפול ותני לה ללמוד כשתהייה בשלה וכך לא תעמידי לפניה קשיים לפני שהיא מוכנה לעבור ואתם! אל תנסי לתקן או ללמד, כשהיא תבשיל תעשה זאת בלי קושי.... בנתיים תקפידי לדבר איתה נכון ולא לשמר את השיבושים
בני בן ה 3 החל לגמגם לאחרונה הוא מחזיק את הפה בידיו ועוצם את עיניו ממש מתאמץ רציתי לדעת כתוצאה ממה נגרם הגמגום?? והאם יכול להיות שהילד כתוצאה מפחד/טראומה בגן או במקום אחר החל לגמגם ?? וכמובן מה עליי לעשות כדי לסייע לו ??
זהבדרך כלל שלב נורמלי בהתפתחות השפה הקשו רלהרחבת אוצר המילים, אירגון המשפט והמילים בתוך שפה ההולכת ומתפתחת. בשלב זה יש להקשיב לו בסבלנות ולא להעמידו במבחן... דבר וניראה אם עבר לך! אם ימשך משך רב, יותר מחצי שנה, תפני לקבלת הדרכה לקלינאי תקשורת... יש סיכוי מצויין שהתופעה תחלוף מעצמה. עייני התשובותי בעבר בנושא זה