פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3673 הודעות
3191 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

14/10/2012 | 10:11 | מאת: יום

שלום, לגבי דיבור בטלפון,עם איזה אוזן עדיף לדבר, בתנאי ששתיהן תקינות? תודה

אין הבדל בין האוזניים, באדם עם שמיעה תקינה. לרוב אנו נדבר בצד שגם היד דומיננטית, וזאת כי כך מחזיקים את הטלפון!

11/10/2012 | 14:36 | מאת: ספיר

צהריים טובים! אני שוקלת ללמוד קלינאות תקשורת באוניברסיטת תל אביב. אשמח לדעת איך הלימודים? מה אפשרויות העיסוק בסיום התואר? מה צריך על מנת להתקבל ללימודים? וכמה מרוויחים? תודה רבה מראש ויום טוב!

ש לך יותר מדי שאלות והמסגרת זו אינני יכולה להשיב עליהן. תקני חוברת רישום של האוניברסיטה ותעייני בקורסים. תפני לקלינאי תקשורת (בטח תגיעי דרך קופת חולים או חברים) כדי לקבל מושג. תעייני באתר קלינאי התקשורת בישראל ושם תקראי על תחומי העיסוק. לגבי משכורות ותנאי שכר, כמו בכל מקצועות הטיפול בארץ.

09/10/2012 | 13:12 | מאת: keren

שלום , בתי בת שנה ו 3 חודשים ילדה מקסימה תקשורתית מבינה את כל מה שאני אומרת לה , משתפת פעולה במשחק משותף (כפיים , כדור , איברי גוף , בניית מגדל קוביות אפילו גבוה מאוד )ועכשיו החלה ללכת מס' צעדים כבר שהייתה בת כמה חודשים הבחנתי שהיא שקטה מדיי , כיום היא מתקשרת באמצעות הצבעה על דברים ומכוונת עם ההברות אאאאאה או מלמול של הברות לא ברורות , כשרוצה משהו מצביעה ואף צועקת (אם יש צורך כדי לבטא את עצמה ) מחקה קול של פרה , נמר וכלב אך הבעיה העיקרית שאינה אומרת מילה אחת מלבד אמ - אמ לאוכל או מים אך לא אומרת אמא וגם לא אבא יש לציין שהיא מבינה הכל ! מגיבה לשירים בריקודים כמובן שמגיבה לשמה אך אני מודאגת שהיא לא אומרת מילים (יש לציין שאחותה הבוגרת ממנה דיברה מהר לפני גיל שנה אך אני מודעת להבדל העצום בינהן - שונות בתכלית השוני ) אך עדיין היא מאחרת לעומת בני גילה צריכה לומר לפחות כמה מילים בגילה . האם יש סיבה לדאגה ? אציין שאני מדברת איתה המון גם אחותי שהיא המטפלת שלה. מה אפשר לעשות כדי לעודד אותה לדבר ...? אודה לך על התייחסותך ועל ההקדשה מזמנך :-)

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילדה ע התפתחות תקינה ולא ניראה שיש בעיה כל שהיא. כל ילד וילד ידבר כשיהיה בשל ויעשה זאת בזמנו, אנו מטפלים רק במיקרים החריגים, בנתיים ביתך מתאימה לנורמה.... ילדים מדברים כשהם מוכנים לכך ובגיל כו צעיר אין מה להלחץ

09/10/2012 | 09:24 | מאת: דניאלה

שלום, הבת שליבת שנה וחצי ולא מדברת , מבינה כל מה שמדברים איתה ,עונה בכן ולא עם הראש, כל ההתפתחות שלה היתה בסדר גמור . עושה קולות של בעלי חיים, יודעת את כל איברי הגוף . בקיצור אנחנו מבינים אותה והיא אותנו. אבל היא מנסה כל הזמן לדבר ומצליחה להגיד רק אבא או האותיות הראשונות . האם יש סיבה לדאגה? או לתת לזמן לעשות את שלו?

עדיין אין סיבה לדאגה כי כל קול של חייה או כן ולא הינם מילים מבחינתה. בגיל שנתיים אמורה לצרף שתי מילים ולהרחיב את אוצר המילים, אם לא עושה זאת, עד אז, תפנו לקלינאי תקשורת דרך שרותי הקופת חולים שלהם. בנתיים דברו אליה בצורה ברורה ותעודדו אותה להשמיע קולות ולחקות צלילים. רצוי להפנותה לבדיקת שמיעה,רק כדי להבטיח שהיא אכן שומעת טוב.

06/10/2012 | 20:39 | מאת: מרגלית

שלום בני בן 4 ואינו מבטה כלל את האות ר אלא אומר במקום ר א' ולפעמים כשהוא מדבר נוצר מצב שלא תמיד מבינים אותו ומבקשים ממנו לחזור על דבריו וגם בגן השנה הגננת ישר מהתחלה אמרה לי שנראה לה שיש לו בעיית הגייה אך היא עדין לא סיימה לבדוק את זה לכן רציתי לשאול האם זה משהוא שחולף או יש צורך באיבחון וטיפול, וכמובן מי מאבחן, למי צריך לפנות?

לקריאה נוספת והעמקה

ההגה /ר/ נרכש יחסית מאוחר על ידי הרבה ילדים, נכון יהיה לקחת אותו לקלינאי תקשורת לקראת גיל 5, אז הוא יהיה בשל ללמידה ורכישת ההגה. בנתיים חשוב לעשות כל נסיון להבין מה הוא אומר, ולחזור על המילה כדי לאפשר לו לשמוע אותה בצורה הנכונה. הלמידה בה קודם כל מהאבחנה השמיעתית ובשלות פונולוגית, והוא עדיין צעיר. חשוב לדבר איתו נכון ולא לחקות או להעיר בקשר לדיבורו, יתר הילדים לרוב לא שמים לב וכדאי להעביר את ההתיחסות הזאת לגננת.

03/10/2012 | 22:18 | מאת: יפעת

בני בן השנתיים ותשעה חודשים החל לדבר מוקדם וכבר בגיל שנה וחצי חיבר משפטים. כיון שהיה בעיקר בחברת בנות בתקופה זו (בין גיל שנה לשנה ותשעה חודשים) החל לדבר על עצמו בלשון נקבה (באופן עקבי). לא תיקנו אותו, אלא ענינו לו בלשון זכר, אך התופעה לא חלפה אלא השתרשה. יש לציין כי אין לו טעויות אחרות בין זכר לנקבה והוא מדבר הרבה, ובשפה גבוהה יחסית. מה עלינו לעשות?

תשיבו לו בלשון זכר, תפנו אליו בלשון זכר וגם תספרו לו סיפורים כדי שיהיה חשוף להבדל בין צייני המין. גם ספרו על בת לעומת בן, כדי לחדד את ההבדל בניהם. ודאי אין מקום להערות ישירות כי הוא עדיין לא בשל להבין בצורת הסבר, רק מתוך חשיפה וחיקוי. בהצלחה

03/10/2012 | 20:37 | מאת: שרון

בתי בת 4 ורבע. מאוד מפותחת לגילה. מחליפה באופן עקבי את הצליל ח בק. האם יש צורך להתחיל טיםול או שזה מסתדר בגיל מאורח יותר תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תפנה כבר לקלינאי תקשורת להערכה וטיפול, לאחר ביצוע בדיקת שמיעה (שזה סטנדט לתחילת טיפול)

02/10/2012 | 23:29 | מאת: רועי

*כתבתי פניה זו בפורום אחר שאתן מנחות בו, אבל לאחר מכן שמתי לב שהוא לא פעיל מזה כמה שבועות, לכן הכפילות* בתנו בת שנתיים ושמונה חודשים. יש לה אוצר מלים עשיר מאד והיא מדברת הרבה מאד, משפטים ארוכים ומורכבים, סיפורים מעניינים וכו'. דבר אחד מוזר ביותר - היא מדברת המון המון בהפכים. כשיוצאים ומאד קר, היא אומרת "חם לי", כנשכנסים לחדר חשוך "אבא, תכבה את האור". כשהיא רוצה לעבור למושב הקדמי באוטו "אני רוצה אחורה", כשהיא לספר משהו על הפעם הקודמת שהיינו איפה שהוא "בפעם הבאה שהייתי...", ואני יכול להמשיך עם עוד ועוד דוגמאות. אציין שמזה שנה אנו בארה"ב, אבל נדמה לי שזה לא קשור, כי זה התחיל עוד לפני שהיא התחילה ללכת כאן לגן ודיברו לידה רק עברית (חצי שנה ראשונה הייתה עם אימה בבית), היום שהיא מדברת גם יותר ויותר אנגלית, זה קורה בשתי השפות. האם זו תופעה מוכרת? ואם כן - מה מקורותיה? משמעותה?

03/10/2012 | 12:31 | מאת: חן לדרר

רועי שלום ותודה על פניתך זוהי אינה תופעה נפוצה וקשה לי לתת לך המלצות בלי ברור יותר מעמיק. יכולות להיות סיבות שונות לכך ובינהם נטייה להשתמש בבניות במצבים מסויימים, קושי להבין את המשמעות המדויקת של מילים מסוימות ועוד. מאחר ואתה מתאר תופעה המופיעה באופן נרחב ובשתי השפות אני ממליצה לכם לבצע אבחון קלינאית תקשורת. באבחון יוכלו לחפש את שורש הבעיה , לראות האם יש צורך בטיפול ק"ת או רק בהדרכה לכם בהצלחה

03/10/2012 | 13:38 | מאת: רועי

02/10/2012 | 19:26 | מאת: רועי

בתנו בת שנתיים ושמונה חודשים. יש לה אוצר מלים עשיר מאד והיא מדברת הרבה מאד, משפטים ארוכים ומורכבים, סיפורים מעניינים וכו'. דבר אחד מוזר ביותר - היא מדברת המון המון בהפכים. כשיוצאים ומאד קר, היא אומרת "חם לי", כנשכנסים לחדר חשוך "אבא, תכבה את האור". כשהיא רוצה לעבור למושב הקדמי באוטו "אני רוצה אחורה", כשהיא לספר משהו על הפעם הקודמת שהיינו איפה שהוא "בפעם הבאה שהייתי...", ואני יכול להמשיך עם עוד ועוד דוגמאות. אציין שמזה שנה אנו בארה"ב, אבל נדמה לי שזה לא קשור, כי זה התחיל עוד לפני שהיא התחילה ללכת כאן לגן ודיברו לידה רק עברית (חצי שנה ראשונה הייתה עם אימה בבית), היום שהיא מדברת גם יותר ויותר אנגלית, זה קורה בשתי השפות. האם זו תופעה מוכרת?

כל ילד והמיוחדות שלו אם הדיבור שלה תפקודי והיא מצליחה להביעה את עצמה, לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת יחד עם זאת, חשוב שאתם תשמיעו לה את הביטוי הנכון בכל פעם שהיא משתמשת לא נכון... במיוחד כשהיא חשופה לשתי שפות ושתי מערכות תחביריות וסמנטיות שונות. הקפידו לדבר איתה בעקביות באותה שפה.

02/10/2012 | 18:40 | מאת: דניאל

אני קלינאית תקשורת המעוניינת לרכוש בטריות אבחוניות. אודה לכם אם תוכלו לכוון אותי אילו בטריות הכי יעילות ושמושיות והיכן ניתן לרכוש אותן. בתודה מראש על העזרה , דניאל

07/10/2012 | 12:41 | מאת: יעל בן-מאיר- קלינאית תקשורת

שלום, ממליצה לך להצטרף לפורום- קלינאיות תקשורת מתקשרות בפייסבוק או להתייעץ עם קולגות קלינאיות תקשורת, זה לא נראה לי המקום המתאים...

01/10/2012 | 23:31 | מאת: ענבל

בני בן השנה וחצי ילד מקסים.מפותח בהתאם לגילו. בעל אוצר מילים רחב,מבצע הוראות ומתקשר עם הסביבה. הבעיה היא שלפעמים הוא "נתקע" עם מילה ויכול לומר אותה שוב ושוב במשך דקות ארוכות ומאוד קשה להוציא אותו מזה.האם זה נורמלי או שיש סיבה לדאגה?

03/10/2012 | 13:03 | מאת: חן לדרר

בגיל הרך (ועד גיל 6) תקופות קצרות של חוסר שטף הינן תקינות לרוב. כיצד מתבטאת ההתקעות? חשובה מאוד התגובה לכך או יותר נכון חוסר התגובה. חשוב להתעלם , לתת לו לסיים בנחת בלי לחץ וניסיונות עזרה ולרוב התופעה עוברת לאחר תקופה קצרה

01/10/2012 | 16:58 | מאת: roseee

בני בן 17 מדבר מהר ובולע מילים כל הזמן אומרים לו מה אמרת או לאן אתה ממהר עד עכשיו לא רצה לקבל טיפול ועכשיו זה התחיל להפריע לו בחיי חברה .איך אןכל לעזור ולמי לקחת אותו

תפנו לקלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בגימגום או בדיבור חטוף, שתי התופעות הינם קשורות זו לזו

01/10/2012 | 10:44 | מאת: אמאני עאסי

שלום212555רא

מה השאלה?

30/09/2012 | 10:32 | מאת: מילי

שלום, בתי היקרה בת תשעה חודשים. תינוקת נינוחה וחייכנית. התפתחות מוטורית מצוינת. אך שמתי לב שהיא ממעטת למלמל ביחס לתינוקת בגילה. ההברות שהיא מפיקה הן יותר אה... ואו... הברות שפתיות כגון בבב, היא ממלמלת אך פחות, ואין חזרתיות (כגון: בבבב..., ממממ...).והיא גם לא מג'ברשת. היא פחות נשמעת. היא נולדה בבי"ח "מאיר", שם נערכה לה בדיקת שמיעה בעודה ילודה, והבדיקה יצאה תקינה. (הבנתי גם מרופא הילדים שעד גיל שנה אין טעם בבדיקת שמיעה במכון).בנוסף קבעתי לה תור אצל רופא א. א. ג. כדי לשלול נוזלים באוזניים. האם כל מה שתיארתי מעיד על עיכוב התפתחותי? אם כן כיצד ניתן לטפל? ומה יעילות הטיפול? האם עיכוב שפתי מראה על בעיה קוגניטיבית? אני קצת מודאגת ואשמח לתשובה בהקדם. בברכה, מילי.

לקריאה נוספת והעמקה
30/09/2012 | 10:49 | מאת: חן לדרר

מילי שלום טווח ההתפתחות הנורמלית בגיל זה הינו די רחב ולכן עדיין יתכן שלא הופיעו עיצורים בהחלט נכון להתחיל מבדיקת אאג ובמקביל בדיקת שמיעה (בהחלט יש טעם לקיים בדיקת שמיעה בכל גיל). במידה והכל תקין ואין בחודש-חודשיים הקרובים אז שווה להגיע לאבחון קלינאית תקשורת. אנחנו לא ממהרים בגיל זה לדבר על איחור התפתחותי ובוודאי שלא להתיחס להשלכות על שאר ההתפתחות מאחר ולילדים שונים דפוסי התפתחות שונים (אחד מהיר במוטוריקה ואיטי בדיבור ולהפך) בהצלחה

29/09/2012 | 11:26 | מאת: זיוה

הנכדה שלי נסרטה לפני שבועיים וחצי ע"י חתול לאחר השבועיים היא התחילה לגמגם השאלה היא עם ליחס את הגמגום לטראומה מהחתול או כמו שאני קוראת לשייך למחשבה שמקדימה את הדיבור ולכן היא מושכת מילים התופאה היא עכשיו שבועיים אחרי תודה מראש על התשובה חג שמח

לקריאה נוספת והעמקה
29/09/2012 | 18:08 | מאת: חגית בר-זאב

זיוה שלום, לא ציינת בת כמה נכדתך אך גמגום בגיל הרך היא תופעה ידועה שחולפת בדרך כלל. לעיתים יש גורם מאתחל, אך לא משנה מה הסיבה, מומלץ מאוד להתעלם מהתופעה, לא לתת לילדה הנחיות כגון לחשוב לפני שהיא מדברת וכו'... אם ההורים מודאגים הם מוזמנים לפנות לייעוץ אצל קלינאית תקשורת.

28/09/2012 | 23:49 | מאת: מאור

שלום, נכדתי בת שלוש והחלה לגמגם לפני כיומיים. לפעמים הגמגום חמור מאוד ולפעמים קל, בעיקר במילה הראשונה במשפט. בינתיים אנו מתעלמים מהתופעה ולא מכבידים על הילדה. אך היא מודעת לשינוי שחל בדיבור שלה. אנו חוששים מנסיגה ומנזק עתידי. הוריה טוענים שזה החל בעקבות זה שצעקו עליה. האם גמגום מסוג זה הוא זמני? האם נגרם נזק בלתי הפיך? מה ניתן לעשות במקרה כזה? תודה רבה מראש מאור

לקריאה נוספת והעמקה

יומיים, מה קרה? תעיניי בתשובותי בנושא ותווכחי שזאת תו]פעה נורמלית וחולפת

24/09/2012 | 22:21 | מאת: יפעת

שלום פרידה, בני בן שלוש. מדבר משפטים שלמים וללא גמגום מגיל שנתיים. לאחרונה (כשלושה חודשים בערך) מגמגם בתחילת המשפט בלבד כאשר יתר המשפט נאמר ללא גמגום. הגמגום בתחילת משפט הוא באמצעות חזרה על ההברה הראשונה במילה הראשונה במשפט, אפילו 10-5 פעמים. האם יש צורך לפנות למישהו בנושא? אם כן האם דרך רופא המשפחה לקבלת הפניה או באמצעי אחר? תודה על תשובתך, יפעת

לקריאה נוספת והעמקה

זה שלה נורמלי שבו הוא חוזר על תחילת המשפט לצורך התארגנות (של המילים והמשפטים שרוצה לאומר) לא רצוי להעיר את תשומת ליבו ורצוי להמתין בסבלנות עד שיתחיל את המשפט. תעייני בתשובותי הרבות הנושא זה, לאורך הפורום

24/09/2012 | 15:15 | מאת: חנה

שלום, הבת שלי עוד מעט בת 4, ויש לה קושי לבטא את האות ריש, רציתי לשאול אם זה עניין של גיל והיא תלמד, או שאני צריכה לפנות איתה למישהו? ראיתי שרוב הילדים בגיל שלה כן מצליחים לבטא את האות בלי בעיה.

חלק לא מבוטל של ילשדים רוכשים את ההגה /ר/ לקראת גיל חמש, בגן חובה. במידה ולא תעשה זאת, תפני לקלינאי תקשורת דרך שרותי הקופה.

23/09/2012 | 22:08 | מאת: בן

שלום רב. בן 23. אני בעל הרגל דיבור לקוי מזה זמן רב. מאז תקופת גיל ההתבגרות אני מדבר מהאף" ואני מרגיש עם זה ממש לא בנוח. אודה אם תהייה אפשרות לומר לי לאיזו התמחות של קלינאי תקשורת עלי לפנות.

לקריאה נוספת והעמקה

לאחר בדיקה אצל רופא אאג' שיבטיח שאין בעיה מבנית, תפנה לקלינאי תקשורת המטפל בבעיות קול במבוגרים... רצוי גם לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי לבדוק שאין גורם שמיעה כל שהוא בהצלחה

22/09/2012 | 17:29 | מאת: קרנונה

הבן שלי בן 11 חודשים, מתוק אמיתי, סקרן למראה פרצופים חדשים ודי חברותי. מאז שגילה את ההצבעה מצביע המון, מצביע לבקש משהו, מצביע על דברים שמעניינים אותו בליווי קול, מצביע על המון חפצים וגם בני משפחה שאני נוקבת בשמם,ומצביע גם על מספר תמונות בספר שאני שואלת. מבין הוראות תן וקח, שים ראש, בוא אליי (מושיט ידיו) מבין מילים כמו מים, מוצץ, כפית וכו' אבל לא מוחא כפיים או עושה שלום עם היד או כל תנועה אחרת של שירי ידיים כמה שמנסים ללמדו, נראה שזה פשוט לא מעניין אותו והוא בכלל לא בכיוון. ככל שהוא מתקרב לגיל שנה אני מוטרדת שלא עושה זאת, כי בטיפת חלב מלחיצים נורא, האם באמת עליי להיות מוטרדת לאור התפתחותו???

22/09/2012 | 17:31 | מאת: קרנונה

אוסיף שמצביע על האור ואומר אווו, וגם מנסה לחכות קולות של כלב ואריה לעיתים

אם הוא לא מעוניין, אין לך ברירה אלה לכבד אותו! הוא יגיעה לפעילות כשיהיה מוכן או מעוניין לחלופין, תוכלי לפנות לפיזיותרפיסט מומחה לילדים ולקבל יעוץ, מה שלא מחייב טיפול או הגדרת בעיה! חשוב שתהייה שלמה עם הטיפול בבנך ושתפני ליעוץ מקצועי, כשתרגישי צורך לכך.

20/09/2012 | 19:40 | מאת: קרן

בתי בת 3 דיברה ממש יפה מגיל שנתיים אפילו יפה מאד לגילה ופתאום לפני כמה ימים החלה לגמגם ומאז זה רק מחמיר. זה מציק לה כי היא רוצה לומר משהו ולא יוצא לה ואז היא אומרת שהיא לא יודעת לדבר במבוכה רבה. קשה לי לראות את התסכול שלה ובמיוחד בגלל שדיברה ממש יפה לפני כן. היא נכנסה לגן שבו היתה שנה שעברה אבל כל החברים שלה עזבו ונשארה לה רק חברה אחת שהיא עוד משחקת איתה. כעת רוב הגן הוא קטנים ומהגדולים לא נשארו חברים שהיא מסתדרת איתם. האם יכול להיות שיש קשר ושהילדה נמצאת באיזה שהוא מצב נפשי בעקבות הגן ושזה משפיע? האם להעביר אותה גן?

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתשובותי בנושא זה. כשהיא אומרת שלא יודעת לדבר, תשיבי לה שככה ילדים מדברים ולפעמים קשה לחשוב מה להגיד... תני לה לגיטימציה לדבר איך שהיא, ואל תעמידי אותה במבחן. תעודדי אותה על ידי תמיכה ולא ללחוץ שתדבר. התופעה ידועה והתפתחותית, תחלוף ברוב המיקרים.

20/09/2012 | 14:46 | מאת: מאיה

בן 2.4 מדבר שוטף, אומר הכל ומדויק. בזמן האחרון שמתי לב שמחילף את הש ל-ס, לא יודעת האם זה חדש או תמיד היה.... האם להעיר לו? האם צריך לעבוד על זה? כרגע אני פשוט אומרת אחריו את המילה הנכונה.

עדיין מוקדם, לטיפול רק לאחר גיל 5 במידה ויהיה צורך.

20/09/2012 | 11:24 | מאת: רוזלין

שלום , רציתי עזרה וכיוון איל לעזור לילדה שלי להפסיק לרייר בזמן דיבור . היא הייתה אצל קלינאית אך לא ממש עזר לה הטיפול הילדה כבר בת 11 וזה בכלל לא נעים להסתכל עליה מדבר כאשר בצידי השפתיים מלא רוק ולפעמים גם בכל חלל השפתיים . אני מאוד אודה לכם אם תחזירו לי תשובה ותעזרו לי למצוא פתרון לבעיה זו .

לקריאה נוספת והעמקה
23/09/2012 | 12:17 | מאת: חגית בר-זאב

רוזלין שלום, לא ברור משאלתך מתי הילדה היתה בטיפול אצל קלינאית תקשורת ולכמה זמן. האם גם לילדה מפריעה הצטברות הרוק בפה או רק לכם. כל אלה הם גורמים משמעותיים להצלחת הטיפול. דרושה מודעות וכן מוטיבציה של הילדה. באופן כללי אם אתם עדיין בקשר עם הקלינאית אפשר לנסות ביחד איתה להתמודד עם העניין בדרכים חדשות. את מוזמנת לכתוב מה כבר ניסיתם ומה היתה מידת שיתוף הפעולה של הילדה בטיפול. בהצלחה!

23/09/2012 | 12:39 | מאת: רוזלין

שלום חגית! אז כך הילדה הפסיקה את הביקור אצל הקלינאית בערך לפני שנה כתוצאה מזה שהיינו הולכים לשם וחוזרים הביתה כאילו כלום לא היה ולא היה שיתוף פעולה ומוטיבציה מלאה מבינתה. מבחינתי הייתה גם הרגשה של ניצול כספי כי כל פעם שהיינו אצל הקלינאית לא התקדמנו בתרגילים וזה הפך לשיגרה משעממת גם לילדה ולי כאחד. לילדה כן מפריע עניין הרוק אך כמובן שלי זה מפריע יותר לא בגלל שאני זאת שרואה את זה אלא אני פוחדת שיבוא יום ותרגיש דחוייה מבחינה זו או שמה יתחילו ללעוג לה . הילדה שלי גם כך לא עם ביטחון מלא ואני לא רוצה שאיזו שהיא תגובה מאחרים בנוגע לרוק בפה תפגע בה ותגרום לה לאבד עוד יותר את ביטחון העצמי שלה ובקטע החברתי. אני לא רוצה לחזור לאותה קלינאית תקשורת שטופלנו אצלה אני אשמח לקבל ממך תגובה חוזרת אם יש לך מישהו/י להמליץ לי על מנת שנוכל לעבוד אינטנסיבית להתמודד עם בעיה זו.

02/03/2014 | 10:23 | מאת: מיכל הליבני

שלום. האם יש קלינאיות תקשורת המתמחות בתופעת הריור באופן ספציפי? תודה מיכל

20/09/2012 | 11:07 | מאת: מיכל

שלום פרידה, אני אמא לילדונת מהממת בת שנה ושמונה. חייכנית, חברותית, מלאת ביטחון, הולכת לפעוטון עם עוד 9 ילדים. הבעיה: מעבר למספר הברות היא לא מוציאה מילה. היא פיתחה שפת סימנים משלה: מצביעה על הפה כשרוצה לאכול, מצביעה על כף היד עם היא רוצה חופן ממשהו, מסמנת עם האצבע כדי שנבוא, או עם היד בצורת שאלה כשהיא מחפשת משהו. פשוט מדהים. מבחינת מילים: אבא, אמא (בפתח) בה בה (סבא) צה (מוצץ) בו (בקבוק) גה (עגלה) מו (פרה) ששש, טוטוטו (שופר) ואולי עוד מעט שטויותים שכאלו. היא חוזרת אחרי תנועות השפתיים שלי אך ללא קול. היא חכמה, מבינה הכל, אני שולחת אותה לפעולות מורכבות והיא מבינה ומבצעת. אחיה הגדולים דברו בגיל מוקדם. שאלותי הם: א. היא עדיין בטווח הנורמה? מתי זה כבר לא תקין? ב. אומרים לי מסביב, שבגלל שאני מבינה אותה בשפצת הסימנים היא לא מדברת. אני מרגישה שאני פשוט מונעת ממנה תסכול רב, כי היא יכולה באיזו שהיא דרך להתבטא כך. אבל בתוכי אני דואגת מאוד. תודה על תשומת הלב, ושנה מבורכת ונפלאה! מיכל

לקריאה נוספת והעמקה

היא תקשורתית ומצליחה להביעה את עצמה, כל הכבוד. יש לה מילים רבות וזה חשוב... תוכלי לעודד אותה להשתמש במילים על ידי כך שאת תגידי בקול רם מה שהיא התכוונה בסימנים. בטח כדאי להבין אותה... היא פיתחה מערכת של סמנים לתקשורת, את מעוניינת לתקשר איתה.... זה חשוב. אל תפני את בסימנים, אלה תביני ולגידי מה שהיא אמרה. מבחינת הגיל, ניראה שהיא בטווח הנורמה. בהצלחה

19/09/2012 | 23:25 | מאת: נירית

בתי, בת 3 וארבעה חודשים, מבטאת ז במקום י (תני לי זד, במקום תני לי יד). האם כדאי לפנות כקלינאי תקשורת לאבחון? ואם כן - כיצד ניתן לקבל המלצות על איש מקצוע איכותי? תודה מראש

בגיל זה ניראה לי קצת מוקדם לפניה לקלינאי תקשורת.המתיני לפחות עד גיל 5 בערך. לגבי המלצות. תפני לקופת החולים שלך, שם יש להם רשימה של קלינאים מומלצים או לאגודת קלינאי התקשורת. בנתיים, תדברי איתה נכון ואל תתנו לה הרגשה שזה "חמוד"

19/09/2012 | 11:49 | מאת: מורן

שלום רב, ביתי בת החצי תינוקת מתוקה ושקטה מאוד. נולדה בשבוע 36, לידה תקינה. סכה ההתפתחות תקינה לגמרי מבחינה מוטורית, מעט היפוטונית אך זה לא מקשה עליה והיא החלה כבר לזחול. מה שמטריד אותי זה שהיא מאוד שקטה. ברור לי שזה גם חלק מהטמפרמנט (כמו אביה) אך עד גיל 3 חודשים כמעט שלא בכתה ולא שמעו אותה, ומאז היא מביעה עצמה בקול רק כאשר משהו מציק לה (צרחות וקיטורים קטנים, אך לרוב ללא בכי, רק אם ממש כואב, כמו חיסון וכו). היא אינה ממלמלת כלל (כאשר כואבות החניכיים מכניסה ידיים ונשכניפ ומפיקה קולות, אך לא בדיאלוג), וצוחקת בקול רק כאשר משתוללים עימה על המיטה לקראת שינה (ואז היא מאוד הבעתית ותקשורתית, צוחקת ומגיבה). בשאר הזמן מעסיקה את עצמה, שקטה מאוד, מתייחסת לסובבים אותה אך לעיתים מעט אדישה אליהם (יש הבחנה ברורה לאמא,אבא ולזרים). קיים קשר עין אך לעיתים נראה שהיא בוחרת בכוונה לא להסתכל ולהפנות מבט למקום אחר (כשמרימים אותה והפנים קרובות). כולם מסביבי טוענים שהכל בסדר ושזה טמפרמנט.... אך אני דואגת שזה משהו תקשורתי...

לקריאה נוספת והעמקה

אולי יש משהו בתאור שלך, הייתי פונה לבדיקה במכון להתפתחות הילד לאחר ביצוע בדיקת שמיעה, רק כדי להיות רגוע. אמהות יכולות לאתר קשיים מוקדם וגם קלינאי תקשורת יכולים להתערב בגיל מאד מוקדם כדי לעודד תקשורת וקשר עם הסביבה, ולא להמתין לאבחונים יותר קשים. כדי שתהייה שקטה, תפני למכון ותקבלי המלצותים כמובן אני מדגישה, אלרח ביצוע בדיקת שמיעה.

14/09/2012 | 11:12 | מאת: פיקיוב

פרידה שלום אני אמא ל4 ילדים ויש לי תאומים בני שנה ושלושה חודשים ואני קצת מוטרדת מהתפתחות השפה אצלהם הם אומנם אומרים בין5-10 מילים ומבינים כל דבר ויודעים להסביר כל דבר שהם רוצים אך אחיהם הגדולים(ואני יודעת שאסור להשוות) היו עם אוצר מילים נרחב הרבה יותר בגיל זה ואף חיברו כמה מילים למשפט. רופאת הילדים אמרה שזה תקין לגילם אך אניני רגועה והייתי רוצה לפנות לגורם מתאים אפילו באופן פרטי. יש לנו מקרה אחר במשפחה של ילד עם עיכוב בדיבור שכל הזמן אמרו להוריו כי המצב תקין לגילו ולבסוף החלו לטפל בבעיה רק בגיל 3 כיום הילד בין 6 ועדיין לא הדביק את הפער ואיני רוצה להיות במקום הזה. תודה רבה על תשובתך וחג שמח

לקריאה נוספת והעמקה

ההתפתחות של תאומים שונה מילד "בודד" הם מפתחים שפה ותקשורת משלהם וידוע שמאחרים בשימוש בשפה של "האחרים", 5-10 מילים בבנים בגיל זה נשמע תקין, אם הם מבינים את הנאמר ומתקשרים, אז כניראה שאין מקום לדאגה.

13/09/2012 | 10:54 | מאת: דנה

ערכנו בדיקת שמיעה לתינוקת בת 9 חודשים (פנינו כיון שאינה צוחקת הרבה בקול רם והסבתא לחצה) והיא הסתובבה רק ב 55 דציבל.ערכו בדיקה נוספת עם רעשים ושם הסתובבה מיד ורשמו הסתובבתות טובה. הפנו לבדיקת אאג ומעקב שמיעה. אציין כי הילדה משמיעה קולות שונים מסתובבת לקול רעשים בבית, נביחות הכלב, משחקים מרשרשים לכן ממש הופתעתי מהתוצאה ואני בלחץ איום. מה זה אומר? מעיד על בעיה חמורה? מה האמינות של הבדיקה הזאת? עד כה עברה את כל בדיקות השמיעה (בבית חולים שנולדה ובטיפת חלב) בהצלחה.

לקריאה נוספת והעמקה

במידה והיא מגיבה לקולות הסביבה, כניראה שהיא שומעת בסדר. בטח הרופא יבקש לחזור על הבדיקה. לפעמים יש נוזלים באוזניים שיכולים לגרום לשמיעה "משתנה", זו בעיה שניתנת לטיפול רפואי, אם קיימת. בכל מיקרה, אם תחושת הבטן שלך וההסתכלות על התפתחותה והתנהגותו ניראים תקינים, אל תדעגי יותר מדיץ תהני ממנה

האם מתאימים תותב דיבור גם לפעוטות הנושמים דרך קנולה?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום ענת, אשמח להשיב על כל שאלה, גם בטל' כי ילדים עם פיום קנה (ילדים עם קנולה) זקוקים לטיפול וההורים זקוקים להכוונה צמודה יותר מאשר מתן מענה בפורום. תוכלי ליצור קשר ישיר אלי בטל' 050-2099435. תותב דיבור מיועד לחולים שעברו כריתה מלאה של הגרון, כמעת תמיד בעקבות סרטן בגרון. ילדים עוברי פיום קנה ושימשו בקנולה מסיבות אחרות לגמרי ובעקרון יש לילדים מערכת הפקת קול, כולל מתרי קול, תקינים. ילדים זקוקוים לשסתום דיבור המולבש על הקנולה, וככל שמשתמשים באופן סדיר, כך הדיבור יכול להתקדם. יש פורום של הורים לילדים עם קנולה, אשמח למצוא את כתובתם בשבילך. כל טוב, המון בריאות ושנה טובה

10/09/2012 | 15:34 | מאת: יעל

האם דיבור לא פרגמטי אצל ילד בן 5 (בקרוב) יכול לאפיין גם גם ילדים שאינם על ספקטרום ה PDD?

לקריאה נוספת והעמקה

א מבינה מה זה "דיבור לא פרגמטי" פרגמטי פרושו שימושי, הכוונה בשפה היא בשימוש בשפה ליצירת תקשורת עם הסביבה, ליוזמה, שאלה, מתן תשובה, שיתוף מחשבות ורגשות וכו'. הילד שאיננו משתמש בשפה ליצירת קשר מוגדר כילד עם הפרעת קשר, יכול להיות מוגדר על הרצף האוטיסטי......

13/09/2012 | 12:11 | מאת: יעל

הכוונה שלי היא לדיבור שהוא לא תמיד ברור או נכון, כמו למשל: להגיד מכנסיים גדולים במקום מכנסיים ארוכים, או לשאול אם ה"בריכה נחה" במקום אם ה"בריכה סגורה". יש לי תחושה שבגיל 5 (בקרוב) זה דיבור שנשמע מדאיג, לא?

09/09/2012 | 09:03 | מאת: נטע

האם ניתן להתחיל טיפול אצל קלינאי תקשורת עם גשר לשיניים לנער בן 16 או שיש להמתין עד שיוסר הגשר ? שזה בעוד שנתיים לערך

לקריאה נוספת והעמקה
16/09/2012 | 15:46 | מאת: חגית בר-זאב

נטע שלום, האם את מתכוונת לטיפול בשיבוש היגוי מסוג דחיקת לשון?בד"כ ניתן להתחיל טיפול. צריך לבדוק באופן ספציפי עם המטופל האם מצליח בהגייה תקינה בנוכחות הגשר (לאחר הדרכה) ולהמשיך משם. בהצלחה!

06/09/2012 | 14:20 | מאת: דנה

האם ניתן להתחיל טיפול אצל קלינאי תקשורת עם גשר לשיניים לי נער בן 16 או שיש להמתין עד שיוסר הגשר ? שזה בעוד שנתיים לערך

לקריאה נוספת והעמקה

לא רק שניתן אלה רצוי, לפני סיום הטיפול האורטודנטי, כדי לשמור על המבנה והעבודה של האורטודונט!

05/09/2012 | 13:58 | מאת: בר

פרידה שלום, אשמח לחוות הדעת שלך. הבן שלי בן 2.4 ילד מאוד עצמאי וחברותי וחברתי. מגיל 7 חודשים הוא מדבר בג'יבריש מדוברת- אבל ממש בלי הפסקה! היום יש לו אוצר מילים נרחב אך מעט מאוד משפטים. מה גם שיש מעט מאוד מילים שהוא אומר באופן ברור. יש לו המון מה לומר והוא מפטפט המון - אך בג'יבריש. מצד אחד אין לו בעיה של תקשורת כי הוא פונה למי שהוא רוצה ומצליח להסביר את עצמו בדרכים אחרות אז חשבתי להניח לזה עד שזה יבוא לו מעצמו. מצד שני - הוא מתוסכל כאשר לא מבינים מה הוא אומר ולפעמים זה לידי ביטוי בכוחניות. הוא לא מצליח לבקש צעצוע אז הוא לוקח בכח מחבריו או אפילו מאחיו הקטן. חשוב לי להדגיש שמגיל שנה ואפילו לפניכן, הוא מבין הכלללל!!! אנחנו מדברים איתו המון והוא מבין כל מה שאומרים לו. אנו, בעלי ואני משתדלים לחזור אחרי מילים שהוא אומר לא נכון ומדגישים לו את ההברות אחת אחת אך ניראה כי קשה לו להגות נכון את המילים. קשה לו עם האות ש' האות ק', ר', כ', ל' וג'. רופא הילדים אמר כי כל עוד הוא אכן מתקשר עם הסביבה אז אין צורך בהתערבות של קלנאי תקשורת. האם כך? מבחינתי כמובן שאני רוצה את הטוב ביותר עבורו. האם לחכות או לפנות לטיפול? אגב חשוב לציין כי עבר בדיקת שמיעה לאחרונה ויצאה תקינה לחלוטין. אין ירידה או פגיעה באיכות השמיעה. אשמח לתגובתך בהקדם. תודה, מורן.

לקריאה נוספת והעמקה

על פי תיאורך אתם נוהגים נכון, יחד עם זאת הכי חשוב לדעת האם יש שיפור ... האם היה שיפור מתחילת הקיץ להיום? האם הוא מבקר בגן ונימצא בחברת ילידם? אם התשובה היא שלא הייתה התקדמות ובכל מיקרה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת אשר יבצע הערכה ותתן הדרכה, היא תוכל לבצע בדיקת מעקב בעוד כמה חודשים ואז לעשות המלצה מלומדת. לא כל פנייה לקלינאי מחייבת התערבות ישירה (טיפול) לעתים מספיקה הדרכה והמעקב הצמוד, וההתערבות רק בזמן הנחוץ לכך. כל טוב

04/09/2012 | 15:55 | מאת: אורטל

שלום רב, אני בת 23 ומאז שאני זוכרת את עצמי היו לי בעיות קלות של חוסר ריכוז בקריאה, כתיבת מילים שגויה ובלבול מילולי במילים. תמיד הסתדרתי עם זה גם בבי"ס אבל לאחרונה אני מרגישה כי זה מחמיר!! (ולא אני לא לומדת באונ' כיום..) הבילבול המילולי ובכתיבה מתבטא לפעמים במילה או במשפט שלם, קורה לי שבגלל שאני חושבת על כל המילה/משפט אז קופצות לי מילים מסוף המשפט לאמצע. זה גם מתבטא בזה שתוך כדי מחשבה כשאני מדברת על משהו, קופץ לי למשפט מילה מעולם תוכן לא קשור מבלי ששמתי לב לכך. אומרים שזה בגלל שהמוח חושב יותר מהר מהיכולת שלו לדבר, אבל אותי זה פשוט מתסכל! מה אפשר לעשות? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

האם עברת בדיקה ללקוי למידה? האם אינך לומדת כי לא הצלחת מספיק בתחום האקדמי? האם התופעה מפריע לך במהלך היום או בהתנהלות בעבודה (או משאת עושה בד"כ)? יש הרבה שאלות שבלי תשובות לא ניתן להשיב לשאלתך. בעקרון יש מקום לאבחון נאורופסיכולוגי או לאבחון של קלינאי תקשורת, אם את רוצה להעמיק בנושא, תלוי כמה זה מפריע לך בחיים היום-יומיים.

04/09/2012 | 13:30 | מאת: יונה

שלום בני כבר כ- 4 חודשים מגמגם לעיתים בתחילת משפט, הוא בין שנתיים ותשעה חודשים, תקופה ארוכה דיבר חלק ובחודשים האחרונים מדי פעם, לפחות פעם ביום, הוא מגמם בדר"כ זה מלווה בחיוך רחב תוך כדי. האם זה נורמטיבי בשלב זה או שיש צורך לפנות לטיפול ואם כן איך עושים זאת?

לקריאה נוספת והעמקה
09/09/2012 | 18:48 | מאת: חגית בר-זאב

גמגום בגיל הרך חולף בדרך כלל. לעיתים מתייחסים לתופעה בשם "חוסר שטף התפתחותי". ישנם אתרים רבים בהם תוכלו לקרוא המלצות כיצד להתמודד עם התופעה על מנת "לעזור" לה לחלוף. יחד עם זאת, ניתן גם לפנות לאבחון קלינאית תקשורת על מנת לקבל הדרכה ספציפית לילד שלכם. בהצלחה!

03/09/2012 | 22:35 | מאת: יונה

שלום בני כבר כ- 4 חודשים מגמגם לעיתים בתחילת משפט, הוא בין שנתיים ותשעה חודשים, תקופה ארוכה דיבר חלק ובחודשים האחרונים מדי פעם, לפחות פעם ביום, הוא מגמם בדר"כ זה מלווה בחיוך רחב תוך כדי. האם זה נורמטיבי בשלב זה או שיש צורך לפנות לטיפול ואם כן איך עושים זאת?

לקריאה נוספת והעמקה

זה לגמרי נורמטיבי וקשור להתפתחות השפה ואוצר מילים מועץ. תעייני בתשובותי הקודמות לנושא זה. בהצלחה

02/09/2012 | 01:39 | מאת: שרי

שלום בני בן שנתיים וחודשיים. תקשורתי מאד, בעל אוצר מילים גדול ומרכיב משפטים שלמים. יודע להטות שלי/שלך, את/אתה וגם זכר ונקבה, אם כי עדיין עם טעויות. אבל הוא לא אומר אני, מדבר בגוף שלישי בלבד לגבי עצמו. לא לגבי אחרים. רון לא רוצה וכד האם זה תקין?

תבדקי האם את פונה אליו בגוף שלישי או שני? לעתים הרוים פונים ליליחד בגוף שלישי ולא שני. תחזרי על מה שהוא אמר בגוף שני וגם תתיחסי לעצמך בגוף ראשון, בכך תדגימי לו כיצד לפנות לעצמו. תוכלי לשחק מול מראה ולבקש ממנו להצביע ולהגיד אני... כדי שישתמש בצורה זו של כינוי.

31/08/2012 | 00:59 | מאת: סבא יוסי

הילד בן שנה ושמונה חודשים. הבחירה של ההורים היתה לשלוח אותו לגן דוברי רוסית בלבד. כל היום מ-8:00 עד 17:00. בזמן שנותר עד השינה נימצא עם ההורים דוברים עברית. עד כמה המצב יכול לגרום לו לבלבול ולעכובים בהבנה ובהתקדמות בדיבור בעברית? נשמח לקבל חוו"ד והמלצות מה לעשות ובאיזה שלב. המון תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

אם ההפרדה מוחלטת והילד ללא קשים מיוחדים, לא צריכה להיות בעיה... אבל אם ההורים לא מדברים רוסית, למה הם מעוניינים בחשיה שתהיה לא טבעית? כמה טהור יהיה הרוסית? אפשר לנסות ואפשר תמיד לחזור לגן דובר עברית

30/08/2012 | 21:42 | מאת: אמא

בני בן שנתיים וארבעה חודשים, וכשפונים אליו בשאלה או בשמו הוא לא עונה. רק לאחרונה הוא החל להרכיב משפטים של 2-3 מילים, והוא כן פונה אלי ומחכה לתגובה. ניסיתי להתעלם כמוהו והוא קורא לי שוב ושוב עד שמקבל תגובה. זאת אומרת שהוא מבין שצריך להגיב. לפעמים אני ממש צריכה להחזיק אותו בידיים ולהסתכל לו בעיניים כדי שיגיב. חשוב לציין שאם שואלים אותו משהו שכן מעניין אותו כמו למשל אם הוא רוצה גלידה הוא מייד עונה. מה לעשות?

02/09/2012 | 18:00 | מאת: חן לדרר

האם הוא לא מגיב רק כשהוא שקוע במשהו או גם במצבים אחרים? מה מספרים בגן? חשוב לבדוק שמיעה וכן מומלץ לפנות לאבחון קלינאית תקשורת שתבדוק לעומק בהצלחה

30/08/2012 | 10:38 | מאת: zena

יש לי בן שלוש שנים ויש לו שקד שלישי מדובר על הגדלה לשקד שלישי הוא מדבר כל מלים ומרכיב משפט רק משני מלים עשיתי לו בדיקה באוזן והיה בםדר גמור הכל טבעי , הלידה טבעית בשבוע 40 , זחל בגיל 7 חודשים והלך בגיל שנה ודבר המלה הראשונה בגיל 4 חודשים . האם השקד הוא סיבה שעדיין לא מרכיב משפט משלוש מלים ויותר ? נא טיפולך תודה

לקריאה נוספת והעמקה

אם שמיעתו תקינה, אז תפני בבקשה ללקינאי תקשורת, בהקדם!

29/08/2012 | 08:38 | מאת: יולי

שלום, לפני 3 שבועות אבי עבר אירוע מוחי קשה. קריש דם בעורק מרכזי במח, משותק בצידו הימני, אינו מדבר וכנראה שגם שריר בית הבליעה נפגע. כיום הוא לאחר צנטור מוחי, והשבוע עשו לו טרכיאוסטומיה. הוא עירני לפרקים, מגיב לכאב אך אינו משתף פעולה. מבט זגוגי, אינו מזהה, לא עוקב במבט,לא משמיע קול. לעיתים נדמה שהוא שומע חלקית אך מרבית הזמן נראה כאלו שרוי בבועה. האם ניתן בשלב זה להתחיל שיקום בדיבור? מהם התנאים הבסיסיים להתחלת הליך שיקומי בדיבור? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
29/08/2012 | 09:02 | מאת: חגית בר-זאב

יולי שלום, את מתארת מצב קשה. למרות הצורך והרצון הרב הרבה פעמים במקרים כאלה קשה למצוא חלון הזדמנויות בו המטופל במצב אופטימלי המאפשר טיפול קלינאית תקשורת. אני חושבת שבראש ובראשונה כדאי לבקש ולדבר עם קלינאית תקשורת במרכז הרפואי בו אתם נמצאים ולנסות לקבל הדרכה למה לשים לב מבחינת תקשורת עם אביך. אולי לנסות ולתאם סימנים מוסכמים לכן ולא, או לבקש ממנו לבצע הוראות בסיסיות כגון לעצום עיניים או לפתוח פה. אם להתייחס באופן ספציפי לדיבור, ישנם גורמים המשפיעים על הדיבור (כגון בלונית מנופחת סביב הטרכאוסטום, הפרשות ליחה והנשמה) שצפויים להשתפר ברגע שמצבו הרפואי ישתפר,ואז ניתן יהיה לבדוק גם את יכולת הפקת הקול. 3 שבועות זה מעט זמן לאחר אירוע מוחי כזה. בהצלחה ורפואה שלמה.

28/08/2012 | 08:01 | מאת: נוי

שלום, ילד בן 6 לא מצליח להגות את האות ר, בנוסף שאר הדיבור לא נהיה ברור. האם הדברים צפוים להסתדר או שיש צורך לקחת למומחה בנושא?

28/08/2012 | 08:43 | מאת: חגית בר-זאב

השמטת ר והיגוי לא ברור בגיל 6 מצריכים אבחון וטיפול קלינאי/ת תקשורת. בהצלחה!

27/08/2012 | 11:41 | מאת: מורן

פרידה שלום, אשמח לחוות הדעת שלך. הבן שלי בן 2.4 ילד מאוד עצמאי וחברותי וחברתי. מגיל 7 חודשים הוא מדבר בג'יבריש מדוברת- אבל ממש בלי הפסקה! היום יש לו אוצר מילים נרחב אך מעט מאוד משפטים. מה גם שיש מעט מאוד מילים שהוא אומר באופן ברור. יש לו המון מה לומר והוא מפטפט המון - אך בג'יבריש. מצד אחד אין לו בעיה של תקשורת כי הוא פונה למי שהוא רוצה ומצליח להסביר את עצמו בדרכים אחרות אז חשבתי להניח לזה עד שזה יבוא לו מעצמו. מצד שני - הוא מתוסכל כאשר לא מבינים מה הוא אומר ולפעמים זה לידי ביטוי בכוחניות. הוא לא מצליח לבקש צעצוע אז הוא לוקח בכח מחבריו או אפילו מאחיו הקטן. חשוב לי להדגיש שמגיל שנה ואפילו לפניכן, הוא מבין הכלללל!!! אנחנו מדברים איתו המון והוא מבין כל מה שאומרים לו. אנו, בעלי ואני משתדלים לחזור אחרי מילים שהוא אומר לא נכון ומדגישים לו את ההברות אחת אחת אך ניראה כי קשה לו להגות נכון את המילים. קשה לו עם האות ש' האות ק', ר', כ', ל' וג'. רופא הילדים אמר כי כל עוד הוא אכן מתקשר עם הסביבה אז אין צורך בהתערבות של קלנאי תקשורת. האם כך? מבחינתי כמובן שאני רוצה את הטוב ביותר עבורו. האם לחכות או לפנות לטיפול? אשמח לתגובתך בהקדם. תודה, מורן.

27/08/2012 | 11:48 | מאת: מורן

חשוב לציין כי היום הוא עשה בדיקת שמיעה והיא יצאה טובה. כלומר, אין ירידה או פגיעה בשמיעה.

26/08/2012 | 10:39 | מאת: מנחם

בן 78. בשנים האחרונות הקול שלי הולך ומצטרד ואפילו נעלם מידי פעם. רופא אף אוזן אמר שהוא מאבחן דלדול של אחד המיתרים שיוצר לדעתו את הבעיה והמליץ על קלינאי תקשורת. מה באמת ניתן לעשות בטיפול מסוג זה והאם אכן ניתן לרפא את הבעיה או לפחות לצמצם את התופעה.

לקריאה נוספת והעמקה
26/08/2012 | 11:27 | מאת: חגית בר-זאב

טיפול קול מלמד שימוש נכון במיתרי הקול וכתוצאה מכך הפקת קול יעילה יותר. בד"כ חלה הטבה לאחר מספר מפגשים. מומלץ לבצע בדיקת שמיעה לפני תחילת הטיפול. בהצלחה!

22/08/2012 | 09:04 | מאת: אמילי

שלום, ביתי התחילה להתפתח מאוחר יחסית: התחילה לזחול רק לקראת גיל שנה, ללכת אחרי גיל שנה וחצי והברות ראשונות התחילה להגיד רק בסביבות גיל שנתיים.לפני מספר ימים אובחנה אצל רופא התפתחות כבעלת עיכוב בדיבור: מדברת מאוד לא-ברור ולפעמים נתקעת ולא מוצאת בכלל את המלה המתאימה. הופנינו לאבחון. שאלותיי הן: 1. האם יש בעצם סיבה להילחץ בגיל זה? 2. מהו הטיפול הנכון אצל קלינאית תקשורת? 3. איך ניתן לעבוד עם הילדה בבית עד לתחילת הטיפול המקצועי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
22/08/2012 | 12:29 | מאת: חן לדרר

בת כמה היא כיום? חשוב לבצע אבחון קלינאית תקשורת ובאבחון יוכלו לענות על שאלותיך. ללא אבחון קשה לתת המלצות בהצלחה

יש לי בן מקסים בגיל 4 חודשים קשר עין טוב חייכן עד לפני שבועיים שלושה היה משמיע המון קולות ומגיב לנו בתקופה האחרונה הוא משמיע פחות קולות לגירויים שלנו יותר מסתכל ובוחן ומזיז את גופו. האם זה נורמלי?

אם הוא עבר את סינון השמיעה בבית היולדות, אז כן, נורמלי. אם לא, כדאי לבדוק...רק כדי להיות בטוחים שהכל בסדר

21/08/2012 | 09:29 | מאת: לינה

יש לי ילד מאובחן עם תסמונת מוביוס ( שיתוק שרירי פנים) , הדיבור שלו כולל בעיקר הגאים אחוריים עקב התסמונת .. האם יש לכם ניסיון עם ילד כזה ?? האם יש טיפים מיוחדים שאני יכולה להיעזר בהם בטיפול ??

לקריאה נוספת והעמקה
23/08/2012 | 09:03 | מאת: חן לדרר

אין לי ניסיון עם תסמונת זו , יחד עם זאת ישנן קלינאיות תקשורת רבות שעוסקות בטיפולי היגוי מורכבים ויוכלו לעזור בטיפול

21/08/2012 | 02:09 | מאת: רשא

הילדה שלי בת שנה ושבעה חודשים היא מבינה את כל מה שאומרים לה ומה שמבקשים ממנה .. היא הילדה הראשונה ווהיחידה והיא נכדה ראשונה משני הצדדים .. היא מפונקת מאד מצד אחד ומצד שני יש לה אישיות חזקה כל הזמן בגן שיחקה עם הילדים הגדולים ממנה כי היא נמצאת בגן שסבתא שלה עובדת בו , היא עדיין לא מדברת שתי מילים ברצף ויש לה אוצר מילים של 10-15 מילים שהיא מבטא.. וגם קשה לי להתמודד עם עניין הכעס שלה היא מרביצה וצועקת אם משהו לא מוצא חן בעיניה ומעט מאד גם נושכת .. מה אני יכולה לעשות והאם אני צריכה לקחת אותה לקלינאית תקשורת ??

26/08/2012 | 11:31 | מאת: חגית בר-זאב

אם הקושי העיקרי הוא התמודדות עם הכעס כדאי קודם כל לפנות להדרכת הורים. ממה שתיארת המצב השפתי מתאים לגיל, אולם אם יש חשש לקושי בשפה או ביכולות תקשורתיות ניתן לפנות גם לקלינאית תקשורת. בהצלחה!

19/08/2012 | 21:07 | מאת: מיקה

בתי בת שנה וחודשיים. ילדה חייכנית, חמה, צוחקת בקול, מברברת הברות שונות (בעיקר גה גה אבל גם טה, נה, דה וכו'). מוחאת כפיים - לפעמים לפי בקשה, יודעת לשחק ידיים למעלה על הראש. היה איחור מוטורי שטופל בפיזיותרפיה וכעת בשיפור משמעותי. עדיין לא מדברת, אך יותר מכך - אני חושבת שהיא גם לא מבינה. לא מצביעה, לא מזהה חפצים כמו אור (לא מסתכלת למעלה כששואלים איפה אור) (למעט כדור שאני חושבת שכן מבינה) וגם לא איברי גוף (אני מנסה ללמד אותה איפה אף ללא הצלחה). היא כן לוקחת דברים כאשר מושיטים לה, אך עדיין לא מחזירה לנו אלא זורקת לרצפה. היא מוציאה חפצים מקופסא אך לא מחזירה לתוך הקופסא. גם לא משחילה טבעות / בונה מגדל. האם מעיד על בעיה של פיגור שכלי / אוטיזם ? האם בגיל זה כבר אמורה לעשות הדברים הללו ?

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ילדים רגילים ועם התפתחות תקינה מציגים שונות רבה... אם את באמת מודאגת, תתחילי בביצוע בדיקת שמיעה וראייה. לאחר מכן, תוכלי לפנות למכון להתפתחות הילד, להערכת התפתחות כללית. בגיל זה עדיין לא מגלים איטיזם או פיגור רק במצב חמור, ולא ניראה שמתאים לביתך. הדאגה מובנת ויש לך תוכנית לבדיקות לפני כל דבר אחר..

19/08/2012 | 09:16 | מאת: רוני

שלום, בעלי בן 36.5 עבר לפני חודש ניתוח לכריתת גידול שפיר בבסיס הגולגולת, לאחר הניתוח הדיבור היה ממש איטי וקצת מעוות, כיום יש שיפור רב מאוד אך עדיין אינו מדבר כמו לפני הניתוח. רציתי לברר האם מאחר ויש שיפור ניכר עדיין צריך טיפול ע"י ק"ת או שזה ישתפר מעצמו?

לקריאה נוספת והעמקה
19/08/2012 | 11:52 | מאת: חגית בר-זאב

רוני שלום, קשה לענות על שאלתך מבלי להקשיב לבן זוגך ולבדוק את תפקודי הפה שלו (לדוגמה תנועתיות השפתיים והלשון). אם הדיבור מפריע לו, כדאי להגיע לפגישה עם קלינאי/ת תקשורת. כך ניתן יהיה להעריך האם יש מקום לטיפול. יכול להיות שהדרכה חד פעמית או מספר מועט של פגישות יספיקו. בהצלחה ורק בריאות.