פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3566 הודעות
3079 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

25/04/2014 | 00:20 | מאת: שרה

נכדי בן שנתיים וחודשיים אומר אך ורק: אבא ואמא. אנחנו מבינים אותו בד"כ וגם מבין אותנו, עושה רושם ששומע טוב, אך כל דבר שעונה הוא משתמש במילה אחת קבועה: "אגה" (עם פתח). מתהלך על קצות האצבעות. רופא אורטופד אמא שאין מה לטפל ברגליים. שזה יעבור. כל הזמן הולך על קצות האצבעות. לאחר כל הנתונים שציינתי מה עם הדיבור??? להמתין או שזה בעייה שרק אומר שני מילים??? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה
25/04/2014 | 09:08 | מאת: חגית בר-זאב

שרה שלום, אם ההורים חוששים מאיחור בדיבור מומלץ ביותר לפנות לאבחון קלינאית תקשורת אשר תתרשם גם מיכולותיו התקשורתיות של נכדך ומרמת הבנת השפה ולא רק מהבעת השפה, אוצר המילים וההיגוי. לפני האבחון יש לבצע בדיקת שמיעה, לא תמיד ההתרשמות לגבי השמיעה תואמת את מצב השמיעה בפועל. בהצלחה!

25/04/2014 | 00:14 | מאת: שרה

יש לי נכד בן שנתיים וחודשיים. הוא אומר רק: אבא ו- אמא. הוא מבין אותנו אך כל מילה שעונה/מגיב הוא אומר מילה קבועה: "אגה" (עם פתח). האם להסתפק בשתי המילים שאומר ולהמתין ואם לא מה עושים שיתחיל לדבר?? . האמא טוענת שהוא שומע טוב. אגב גם מתהלך על קצות האצבעות. רופא אורטופד אמר לאמא שאין לו מה לטפל ברגליים וזה יעבור. הוא כל הזמן הולך על קצות האצבעות. מה דעתך על כל הנ"ל? תודה רבה.

אם ההורים מודאגים, שיפנו לקלינאי תקשורת להערכה, ויכולים לפנות למכון להתפתחות הילד, להערכה כללית בטח לא התפקיד של הסבתא, התפקיד שלך לתמוך, לעודד ולאהוב את כולם! תהני ממנו ותני להורים לדאוג....

23/04/2014 | 22:44 | מאת: סיגל

בננו דיבר נהדר. בחודש אחרי שהתחיל בית ספר - בשלבי לימוד הקריאה הוא התחיל לגמגם - הכוונה להגיד את ההברה הראשונה של המילה שהוא רוצה להגיד כמה פעמים ואז לסיים את המילה והמשפט. ובמשפט חדש הדבר חוזר על עצמו. זה היה קורה מדי פעם. לאחרונה התופעה החמירה וזה קורה בכל משפט. מה ניתן וצריך לעשות במצב כזה?

קריאה בקול רם, מלחיצה את כולנו... כניראה שאצלו הקושי גדול יותר. רצוי לעקוב ולראות האם בחופשה התופעה פחתה? עדיף לא להעיר לו על הנושא, לתת לו להתבטא ולהעזר בסבלנות כדי לא להחמיר את המצב. יכול להיות שזה ביטוי לקושי בקריאה בקול רם. כעת לא כדי להתייחס

26/04/2014 | 23:37 | מאת: סיגל

זה קןרה לא רק בקריאה אלא בעיקר בדיבור השוטף. זה התחיל מתי שהוא התחיל ללמוד לקרוא. יש קשר בין השנים? בחופשה זה החממר דווקא.

הייתי ממתינה, במידה והוא לא מדבר על זה, נותנת לו המון אפשרות להיות יחד, בלי לדבר ובלי להעמיד אותו ב"מבחן" אלה מאפשרת לו לשוחח כמה ומתי שהוא רוצה, לא לוחצת ולא מרבה בשאלות אלה נותנת לו ליזום. לא מרימה גבה בכל פעם שיש "תקלה" ומנסה לקבל את הדיבור כמו שהוא, בלי להתרגש. יכול להיות שהתופעה תחלוף מעצמה ובודאי לא תירצי להחמיר אותה, במידה ותמשך. סבלנות, אורך רוח והמון אהבה.....

22/04/2014 | 01:31 | מאת: חני

שלום וברכה ! ביתי ילדה מפותחת מאוד מבחינת שפה ובימים האחרונים היא התחילה לגמגם היא מנסה להתחיל משפט ולא מצליחה במשך כמעט 10 שניות וזה נראה שז. מאוד מפריע לה מה לעשות ??

לקריאה נוספת והעמקה

מדובר על תופעה של חוסר שטף בדיבור, נורמלי בשלב התפתחותי בו הוא נמצא. אל תעירי ואל תתיחסי אלה אם הוא אומר משהו, וגם אז, להתייחסת לחוסר שטף כדבר רגיל. תעייני בתשובותי בפורום זה

19/04/2014 | 18:46 | מאת: מישהו

אני בן 15. ויש לי בעיה עם הדיבור שלי. אני לא מצליחה לגיד את האות " ר " ואני באמת רוצה ללמוד שפה ספרדית. ובספרד אומרים את ה " ר " רררר. בבקשה תן לי כמה שיטות כדי שאעבוד עךא האות הזה.

אי אפשר כך, מצטערת

שלום , הבן שלי בן שנתיים. הוא תקשורתי,חייכן שמח ומבין הכל. מדבר הרבה מעל 100 מילים ומחבר משפטים קצרים של 2-4 מילים . הבעיה שבחלק ממילים הוא לא הוגה את כל המילה ומקצר (סא במקום כיסא,צה במקום רוצה וכו' ) ובחלק מהמילים הצליל דומה אבל ההגיה לא (עזר במקום גזר) ובנוסף יש כמה אותיות כמו ל,ר,ס שקשים לו (אומר או במקום לא). מה ניתן לעשות ? האם בעייתי בגיל הזה ? תודה מראש

בגיל זה מוקדם להסתכל ולהתעקב על ההיגוי, תני לו זמן לפתח את שפתו ודיבורו, ללא הפרעה מצידך. תפקידך בגיל זה, להבין ולהשתדל לחזור על המילים, נכון!

16/04/2014 | 12:38 | מאת: עדי

צהריים טובים, ביתי מדברת הכל אבל שמתי לב אליה שהיא אומרת את האות ר' ל'..ואת הב' פ'..אני תמיד מתקנת אותה אבל לא תמיד היא חוזרת אחרי ואומרת תמילה נכון.מה עליי לעשות??תודה מראש

תניחי לה! ילדים רוכשים הגאים עד גיל חמש,, לכל הגה, גיל רכישה משלו. ל נרכשת בסביבות גיל 5, זה הגיל בו תקחי אותה לטיפול, אם צריך. בנתיים, דברי איתה ברור ואל תנסי להיא תגיד , זה יתסכל אותה וזה עדיין מוקדם. כשתהיה בשלה יכולה לעשות זאת בעצמה!

15/04/2014 | 22:58 | מאת: עדי

שלום, יש לי תינוק בןוחודשיים שבעבר אמר מילים ממש יפה- אמה=אמא, חי=קחי, דו=כדור ועוד כמה מילים, אבא אם אנ לא טועה.. העניין הוא ששזה היה ממש מזמן , לפני חודשיים בערך והוא כמו שכח אותן. במקום זה הוא על כל דבר שמצביע או מבקש- "מה זה" או "את זה".כאילו שכח את כל השפה... האם זה תקין? זה שלב כלשהו? יש משהו שאני יכולה לעשות כדי לעזור לו? ובכלל- כמה מילים אמורים לדעת בערך בגיל הזה? תודה מראש

בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, אם הוא שואל מה זה, סימן שתמעניין במילים ותפקידך להגיד את המילה, ואולי לעזור לו להשתמש בה. בגיל שלא הרבה ילדים לא מדברים עדיין. האם עבר בדיקתש מיעה? האם שמיעתו תקינה? אם השמיעה תקינה, אז כניראה הוא מתפתח בצורה נורמטיבית

27/04/2014 | 08:01 | מאת: עדי

כשהוא נולד ובטיפת חלב אצל רופא התפתחותי ונאמר לי שהכל תקין. ובכל זאת תוכלי בבקשה לציין כמה מילים אמורים לדעת בגיל זה , מינימום לפחות? תודה

12/04/2014 | 20:33 | מאת: אמא

שלום רב , ביתי בת 10 מגיל קטן היה לה עיכוב בהתפתחות השפתית (מילים ראשונות, משפטים וכו) והיינו מטופלים לאורך השנים ע"י קלינאיות תקשורת לסירוגין . בבדיקת שמיעה בגיל 3 אותרה ירידה בשמיעה, כנראה עכב נוזלים באוזניים, בעיה שנפתרה במעלה השנים ללא התערבות. בסביבות גיל 6 , בהמלצת הקלינאית, נשלחנו לאבחון של קשב וריכוז ואכן אובחנה כבעלת הפרעה קשב וריכוז. הומלצנו לטיפול בריטלין בעיקר לסייע בקושי הרגשי אבל עקב התנגדות של הילדה והמלצה של המורה שלא ללחוץ בנושא , כיום אינה בטיפול. בגיל 7-8 היתה מטופלת שוב ע"י קלינאית תקשורת עקב חוסר שטף בדיבור וגמגום שהיה בא והולך לסירוגין. כיום עדיין קשה לה להתבטא באופן רהוט וברור ("הולכת מסביב" במקום להעביר את המסר בצורה פשוטה) ולעיתים עדיין מגמגמת. שאלתי היא האם נכון לחזור לטיפול בגיל הזה ? אודה להמלצתך

לקריאה נוספת והעמקה

על פי תאורך כדאי מאד לפנות לקלינאי תקשורת, להערכת שפה ודיבור ולקבל החלטה לגבי התחום בו היא מתקשה, יש ליקוי למידה הקשור לאבחנה ותפקוד שמיעתי, לגבי ה"גמגום" יש מקום לבירור התייחסותה של הילדה לנושא, האם החוסר שטף ממלא תפקיד בקושי להתבטא, ויש לו תפקוד ברצף הדיבור שלה? רצוי לבדוק ולא להדביק לה תווית של "גימגום", על פי תאורך ניראה לי קושי על רקע אירגון שפה ושליפת מילים.

11/04/2014 | 22:24 | מאת: נטלי

בני בן השנתיים וחצי ילד מאוד חברותי וחכם יודע לבצע משימות ומבין כל מה שאומרים ומבקשים ממנו ולמרות שהוא יודע לספור עד 10 ומזהה בין צבעים שאר השפה אצלו מדאיגה אותי הוא מחבר מילים לכדי משפט קצר אך גם מדבר גיבריש הרבה רופאת משפחה בדקה אותו ואמרה שנראה על פניו כי הכל תקין וצריך לחכות עוד זמן לפחות עד גיל 3 על מנת ללכת לקלינאית תקשורת ושכרגע הוא תקין מבחינת התפתחות והשאלה שלי היא האם זה באמת תקין? זה לא ששאר הילדים בגן מדברים והוא לא אך האם בגיל כזה הוא לא אמור לדבר יותר??

הג'יבריש בגיל זה ממלא את המקום של מילים ורצף בדיבור שעדיין מתפתח. על פי התאור שללך, ניראה לי שהרופא צודקת, הייתי אולי פונה לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה ובדיקה כללית, וכדי לאפשר ביצוע מעקב בעוד 3-4 חודשים ולהשוות את התקדמותו. בכל מיקרה, ורק כדי להיות במקום בטוח, הייתי מבקשת הפנייה לבדיקת שמיעה.

11/04/2014 | 15:14 | מאת: רינת וינברג

לפרידה שלום! אני עובדת במעון לאנשים בעלי פיגור שכלי. רצינו להרחיב את ההצע לחטיפים\ממתקים לאנשים בעלי פיגור שכלי עם מוגבלות בבליעה או לעיסה. תודה רינת

לקריאה נוספת והעמקה

התזונאית הראשית במשרד הרווחה, יחד איתי, יצרה רשימה של ממתקים. בבקשה, תפני אלי באופן ישיר, דרך יחידת הבריאות, אשמח לשוחח בעניין

08/04/2014 | 08:50 | מאת: יעקב רז

שלום, אני בן 62 אחרי ניתוח של כריתת חצי לשון ימנית עקב גידול סרטני בלשון. הלשלון שנכרתה שוחזרה בניתוח פלסטי. אני כרגע 10 חודשים אחרי הניתוח ועדין לא מסוגל לאוכל אוכל מוצק. אני חיי אך ורק מאוכל שאני מרסק עם נוזלים בעיקר מרקים. בנושא הדיבור - אני מדבר יחסית טוב מאד כולם מבינים אותי אבל יש אותיות (השורקות) ש, ז, ס, צ, שההיגוי שלם לא כל כך ברור. מה עלי לעשות? תודה על העזרה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום יעקב, הינך זכאי לקבל טיפול אצל קלינאי תקשורת דרך קופת חולים, לא יודעת היכן אתה מתגורר, יכול להיות שהמנתח שניתח אותך יכול להפנותך לשרות בבית החולים עצמו. אני קלינאית תקשורת באגודה למלחמה בסרטן ואשמח לקבוע איתך פגישה כדי לבדוק את האפשרויות, אני יושבת במשרד האגודה למלחמה בסרטן, בגבעתיים. כמובן שהפגישה ללא תשלום! כל טוב והמון בריאות

05/04/2014 | 20:37 | מאת: דנה

הבן שלי בן 7 חודשים ושבוע. לפעמים מגיב לקריאת שמו ולפעמים לא. מסובב את הראש לכיוון מקור קול וגם מחייך כששומע את קולי או קולות מוכרים. עדיין לא אומר הברות בה בה גה גה דה דה. הבנתי שאמור להתחיל להגיד הברות ולהיב לשמו בסביבות גיל 5-6 חודשים. האם עדיין תקין? האם יש מקום לדאגה?

לקריאה נוספת והעמקה

כניראה שהספר שלך לא ציין שיש הבדלים בין ילדים... האם עבר בדיקת שמיעה? אם שמיעתו תקינה והוא מגיב לסביבה ועוקב במבט, אין כרגע מקופם לדאגה. תינוקות בעקר "מעסיקים" את עצמם בהפקת קולות, בשעות הבקר, לאחר שמתעוררים ובמידה ולא נכנסים לחדר. תנסי לא להכנס מוקדם אלה לתת לו לשהות לבדו לכמה זמן, כשהוא ער... יכול להיות שאז יפיק קולות בכיף!

05/04/2014 | 20:29 | מאת: תמר

אני סטודנטית בחוג להפרעות בתקשורת מה ניתן לעשות במקרה שבו הילד מחדיר יתר על המידה את העיצור ר' במילים, כחלק מטיפול היגוי? באילו אסטרטגיות ניתן לפעול על מנת "לבקר" את התופעה? לדוגמא ריפרון במקום עיפרון רני במקום אני מצריירת במקום מציירת רופר במקום רופא תודה!

הכללה הינו תהליך טבעי ורצוי, לעתים הילדים עושים הכללה גם למקום שלא נחוץ. זהו תהליך למידה טבעי ונכון. עליך לצחזור על המילה, ללא ה"טעות" ולעזור לו ע ידי אבחנה שמיעתי ואלי רמזים נוספים. כמובן תלוי בגיל הילד..... תוכלי תמיד להפנות את השאלה לקלינאית שמרכידה אותך בטיפול ביל הזה או למדריכה הקלינית בביה"ס בו את לומדת. בהצלחה

05/04/2014 | 09:22 | מאת: הילה

שלום רב, בני בן שנה ושבע אך לא מדבר מלבד מילים כמו מים, אמ לאוכל , שלי ואבא שהוא קורא גם לי וגם לאבא שלו ולא תמיד בהקשר. יחד עם זאת, וזה מה שמדאיג אותי, הוא שר שירים מהתחלה עד הסוף כאשר מבקשים ממנו וסופר כאשר סופרים איתו. הוא חייכן, חברותי מאוד, מבצע הוראות (לא תמיד) אוהב להשתעשע עם אחיו ואחותו הגדולים ממנו. אני חוששת מזה שעדיין לא פונה אליי במילה אמא כאשר הוא צריך אותי. מדאיג אותי שהוא מדקלם בג'יבריש משפטים שלמים כאילו הוא מדבר על משהו חשוב. משחק עם כפית וצלחת בנדמה לי, עם טלפון בנדמה לי, ויודע לחקות פרצופים ותנועות שלנו, כולל להשתמש בכל מיני חפצים פונקציונאלית. האם עליי לקחת אותו לאיבחון? אם חסר מידע אשמח לספק אותו, אני מודאגת כבר מגיל כמה חודשים ואודה לעזרתך. תודה רבה חזור

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד תקשורתי, אשר למד הרבה דברים ויוצר קשר עם הסביבה מבחינתו מה שאת קוראת ג'יבריש הינו דיבור שדומה ברצף ובצלילים למה שמבוגרים ואחיו מדברים... הבעיה שאיננו ברור לך, אך הינו תקשורת ושפה מדוברת מבחינתו. האם עשה בדיקת שמיעה? זה הדבר הראשון שרצוי להיות בטוחה ש"בסדר". הוא משחק עם המשפחה וגם לומד ומשתף פעולה בספירה ובשירה.. לפי התאור שלך, לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. ביצעי בדעקת שמיעה (ליתר בטחון) ולאחר כשלושה חודשים, אם אין התקדמות משמעותית, תפני לקלינאית תקשורת להערכה והדרכה. כעת לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. כל טוב

23/03/2014 | 15:48 | מאת: שני

שלום רב, בני בן ה3 עדיין לא מדבר מזה שנה אנו נמצאים במעקב אצל רופא אף אוזן גרון ועושים בדיקות שמיעה חוזרות ונשנות. בד"כ הבדיקות יוצאת 15-20 דב ופעם בשנה בערך כאשר יש מחלה או נזלת מופיעים ערכים של 25-30 דב. עד כה נאמר לנו כי אין צורך לעשות ניתוח כפתורים כי התוצאות גבוליות וכי לא סובל מדלקות אוזניים חוזרות, נחירות והפרעות בשינה. לפני כשנה בערך וגם לפני שבוע עשינו צילום של שקד שלישי ונמצא כי השקד חסום לגמרי. אך נוצרה דלימה רופא אחד אומר לנתח ורופא שני אומר כי אין קשר בין השניים. בנוסף אנו נמצאים במעקב בהתפתחות הילד בגלל העיכוב ההתפתחותי( לטענתם קלינאית תקשורת אינה יכולה לעבוד עם הילד כי נמצא ברוב הזמן באי שקט ותנועה). אשמח לקבל חוות דעת

לקריאה נוספת והעמקה

1. תחליפי קלינאית תקשורת... כניראה אין לה מספיק נסיון עם ילדים, אנו לא יכולים "להזמין" את הילד הנוח ומשתף פעולה כרצונינו. לגבי השמיעה, מכוון שיש לו עיכוב בשפה, רצוי להעמיק את ההבנה לגבי הקושי בנשימה, האם הוא נוחר, האם הוא אוכל וגדל כפי שמצופה על פי הגיל, האם הוא פעיל פיזי. ישן טוב וכו'. יכול להיות שאפילו בירידה קטנה בשמיעה, יש השפעה על רכישת השפה. אשמח לשמוע מה קורה בהמשך.

25/03/2014 | 10:50 | מאת: שני

25/03/2014 | 11:04 | מאת: שני

היי פרידה, בהמשך להתכתבותינו הקודמות ... 1.אנו עדיין לא נמצאים אצל קלינאית תקשורת אלה אצל עובדת סוציאלית במסגרת התפתחות הילד. 2.הילד לא נוחר, ישן טוב ולא סובל מדלקות חוזרות ולכן המליצו להמתין עם הניתוח לשקד שלישי למרות שאחד מהרופאים המליץ כן לעשות מאחר והשקד חסום לגמרי. 3.הילד קטן מבחינת כל המימדים נמצא על אחוזון 3, פעיל כל הזמן ולכן לא עולה במשקל . 4. לגבי השמיעה יש טענה שקיימים נוזלים באוזנים אך כםי שציינתי קודם הבדיקות יוצאות גבוליות 15-20 דצ ולכן נמצאים במצב של אי ודאות לגבי ניתוח. אשמח לשמוע את חוות דעתך.... תודה מראש

20/03/2014 | 20:59 | מאת: רונית

שלום. אני מעוניינת להתייעץ איתך אם זה אפשרי... אשמח אם תעני לי בהקדם כי הנושא מדיר שינה מעיניי. בני בן תשעה חודשים, נולד בשבוע 36... ונראה כי יש עיכוב בהתפתחות שלו גם מוטורית וגם שפתית( לא נבדק רפואית אלא לפי עניות דעתי) הבעיה שלי היא שהוא אינו מלמל שום הבהרות חוץ מאותיות אהוי ועושה לפעמים פו... הוא כן מתקשר איתנו ההורים וגם עם אחיו, מבין מה מדברים איתו אבל איננו מגיב חזרה במלמול ואינו מחקה אותנו.... אינו מוחא כפיים ואינו מתנהג כראוי לבני גילו... אני מאוד חרדה לעניין ורציתי לדעת האם לפי מה שתיארתי קיימת בעיה או שזה אצלי בראש ובמידה ויש בעיה האם ניתן לטפל בזה כבר עכשיו בגיל תשעה חודשים.

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כל, תפני לרופא ילדים או אאג' ותבקשי לבצע בדיקת שמיעה במקביל, תפני למכון להתפתחות הילד, שם יש צוות המומחה בהערכת התפתחות ואם יש צורך, יקבעו תוכנית התערבות או מעקב. בגיל זה יש המון משתנים שיכולים להשפיעה ולכן אינני יכולה להשיב לשאלתך, מבלי לקבל עו פרטים. בהצלחה

19/03/2014 | 00:48 | מאת: נטלי

שלום, אני מדריכת שחייה ומשתמשת הרבה בקול שלי. פעמיים כבר הגעתי למצב שאני מאבדת את הקול שלי. הבנתי שיש אפשרות למורים ומדריכים להגיע לקלינאית תקשורת כדי שילמדו אותי להשתמש נכון בקול. כיצד זה מתבצע? האם יש הנחה למדריכים? האם אפשר להגיע דרך קופת החולים? אשמח להסבר. תודה

תפני קודם כל לרופא אאג' שיבדוק את בריאות ומצב מיתרי הקול שלך ויפנה אותך לטיפול. ההגדרה של קופת חולים הינה זכאות רק למורים במשרד החינוך, לא ממש כתוב כך בסל השרותים... בכל מיקרה, בבתי החולים מקבלים טיפול בתעריף ממשלתי, זה המקום הכי זול. בהצלחה

שלום, לבני היו נוזלים באוזניים, והוא נותח בגיל שנתיים ו-3 חודשים, רק אז התחיל לדבר והשלים את השפה בצורה מעולה. עקב שיבושים בדיבור, היינו ב-12 טיפולים אצל קלינאית תקשורת והיה שיפור מצוין (השלים אותיות רבות: ח', שין/סין, פ לא דגושה ועוד כמה שיבושים מקומיים). כשהגענו לטפל ב- ר' הוא התעייף וביקש להפסיק. כיום נשארה האות ר' כשיבוש העיקרי ועוד כל מיני שיבושים נקודתיים (כמו החלפת נ' ב-מ' בתחילת מילה, למשל מופל, במקום נופל). אני חוזרת אחריו נכון ומתקנת (לפעמים הוא חוזר ומתקן ולפעמים מתעלם). מתי נכון לטפל שוב (בעיקר לגבי ה-ר')? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לקראת גן חובה, אז יהיה בשל ומעוניין וגם תהיה לו אבחנה שמיעתית מפותחת יותר. אין מה למהר כעת, במידה והוא תקשורתי ולא מודע ולא מפריע לו, לא דחוף! העקר שבגיל הגן ישלים את מה שחסר, לפני בה"ס. ועדיין יכול להיות שירכוש אותה מעצמו כי /ר/ נרכשת יחסית מאוחר. כשיהיה בשל ובוגר יותר, יהיה לו כיף וקל!

13/03/2014 | 13:45 | מאת: מירית

היי, בני יהיה בן שנתיים בסוף חודש זה, קצת מדאיג אותי שחוץ מאבא וממא אין לו עוד אוצר מילים מלבד מילומולים לא ברורים. חשוב לי לציין הוא מבין כל מה שאומרים לו, מבצע פעולות, מצביע על מה שרוצה. האם כדאי כבר להתייעץ עם קלינאית תקשורת או מוקדם מידיי?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי, בשלב זה, לבדוק ששמיעתו תקינה. בהמשך לבדוק האם ניתנים לו מספיק הזדמנויות להשמיעה את קולו וגם, האם הוא מבקר במסגרת של ילדים אחרים. בכל מיקרה, אם שמיעתו והתפתחותו תקינים, את יכולה להמתין עוד שלושה חודשים. גם יכול להיות שמה שאת מכנהמילמולים הינם, מבחינתו, מילים שהוא משתמש בהן כדי לתקשור. תפני אליו במילים ומשפטים פשוטים וגם תעודדי לתת משמעות תקשורתית למילמולים שלו, אולי תגלי את משמעותם? אם הוא מפותח האופן כללי, על פי גילו, ניתן להמתין בסבלנות.

10/03/2014 | 22:24 | מאת: Mam

שלום, הבן שלי בן שנתיים וחצי, הוא בריא בדרך כלל, אבל ההגוי שלו לא ברור ולא תקין והרבה אנשים לא מבינים מה הוא אומר, יש לו מעט נוזלים באוזנים , לפי א.א.ג לא צריך טיפול וזה עניין של זמן, הוא מריר, אוכל לאט ולוקח המון זמן עד שהוא בולע(לרוב ולא תמיד!) לפעמים בלילה הוא נוכר. אני משערת שיש לו לקות בשרירי דיבור , הרופה המליץ גם שלפנות לקלינאית תקשורת לקראת גיל שלוש אם הבעיה נשארת והדיבור לא ברור, יש לי שתי שאלות, האם מומלץ לבצע תרגילים או עיסויים לפה?! האם שפה ועיכוב שפה קשור לאינטליגנציה????? תודה רבה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

לשאלותיך: לא מומלץ לבצע עיוסי לשרירי הפה לעתים קשו רלאינטליגנציה, אבל לפי התאור שלך, קשור לשמיעה ולנשימה.... תפני לרופא א.א.א. אחר! את מתארת ילד עם "שקד שלישי מוגדל", תופעה שכיחה בגיל זה, אבל כשיש נוזלים באוזניים, נחירות, ריור מרובה ובליעה איטית ולא תמיד נכונה יש לחשוב על ירידה בשמיעה ברקע הקושי בדיבור ובהתפתחות השפה וגם על היפוטוניה משנית, בעקבות הצורך בנשימה דרך הפה ולא דכך האף, עקב המצאות השקד המוגדל. תפני לרופא המתמחה בטיפול בילדים! בהצלחה

16/03/2014 | 15:02 | מאת: Mam

תודה לתשובה, הרופא שבדק אותו הוא מומחה ילדים, הנחירות רק בשינה במיוחד בלילה, לפי דברי א.א.ג. השקד לא גדול עד כדי ניתוח. והנוזלים יתיבשו וזה עניין של סבלנות ולא יותר מה ממליצה? איך לדבר איתו? איך להתנהג? האם למרות זאת כדאי לפנות לקלינאית תקשורת?? תודה

כן, תפני לקלינאי תקשורת ואל תמתיני עד גיל שלוש, גם אם הרופא מציע!

10/03/2014 | 10:51 | מאת: חיים

שלום לאחר שנה של טיפול אצל קלינאית תקשורת החלטנו כי אין התקדמות בטיפול בילד בן 5 ושיטות הטיפול של אותה קלינאית כבר לא מקדמות את הילד. אני חושב שאפשר בפגישה אחת לסיים את הטיפול ולבצע פרידה מהקלינאית (ולחסוך את המשך הכסף אם אין תרומה מעשית בכל מפגש) אשתי חושבת שיש לבצע פרידה של לפחות 3 מפגשים (בגלל אורך הטיפול) מה לעשות?

כמה פעמים אתה נפרד מאשתך בכל בוקר? הפעם הקובעת הינה האחרונה, פרידה הינה פרידה ולא משיכה... פעם אחת מספיקה בהחלט... וגם אם יהיהו מספר מפגשים, האחרון הוא זה שבאמת מהווה פרידה.

24/05/2014 | 11:32 | מאת: קלינאית תקשורת

לדעתי קטיעה מהירה של תהליך טיפול מתמשך בו לקח חלק הילד במשך שנה אינה לוקחת בחשבון את נקודת המבט של הילד, את היותו בעל עולם פנימי הכולל ציפיות, רגשות, את היותו אדם שיוצר קשר בין אישי, שלוקח חלק בתהליך משותף בעל משמעות. לדעתי ןלדעת רבים העובדים עם ילדים צריך לאפשר לילד תהליך סיום ופרידה (שמשתנה כמובן בהתאם לגילו ולמשך הטיפול). במקרה המתואר הייתי מאפשרת כ- 2-3 פגישות שבהן במקביל לעבודה טיפולית המסכמת את מה שנעשה, מספרים לילד על הסיום הצפוי תוך ציון כמה פגישות עוד נותרו לסיום ולפרידה. מתייחסים ביחד איתו, בהתאם לגילו, לתהליך שבו היה שותף. אפשר לחשוב ביחד איתו איך לציין את הסיום והפרידה בפגישה האחרונה - לעשות משהו שבוחר, להכין ביחד משהו למזכרת וכדומה.

09/03/2014 | 18:30 | מאת: מירה

שלום היתה לי דלקת חריפה באוזן טופלתי באוגמנטין הדלקת עברה ומאז נותרתי עם שמיעה לקויה. לאחר בדיקת שמיעה דווח כי אוטוסקופיה מימין נוזלים משמאל תקין. בבדיקה L.T SIGHT H.L בתדרים HZ250-500 ובתדרים HZ6000-8000 עם מרכיב הולכתי בתדר 250 HZ . RT.SLIGHT - MILDS/N H.L בבדיקה טימפנומטריה נראית הענות שלילית דוצ. ההענות לא תומכת בממצאי האודיוגרמה באוזן ימין ותומכת בשמאל. אסימטריה לרעת ימין בתדרים 8000-4000 HZ . כמו כן צוין בבדיקה S.R.T 25 RT DB 60 הרופא לאחר הבדיקה אמר כי חשב שאלו רק נוזלים אבל הוא חושש שיש פגיעה בעצב ועלי לעשות בדיקת BERA מה לדעתך לעשות? האם הפגיעה בעצב עוברת בתקופה מסוימת? האם שאני מתעוררת בבוקר יש לי קושי שמיעתי גדול יותר מלאחר שעות אומר משהו... אני ממש חוששת שלא אשמע כמו קודם. לתגובתך / הצעתך אודה. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יכול להיות שאת מרגישה את ההשפעה של הדלקת שהייתה, יכול להיות שיש לך לקוי שמיעה קל ביותר (מתאים לגיל) והדלקת הוסיפה ללקוי וכעת את מרגישה אותו יותר, יש להשלים את הטיפול הרפואי ולמעשה בבדיקת השמיעה יש אפשרות להבדיל בין המרכיב ההולכתי (הקשור לאוזן התיכונה ולדלקת) לבין מרכיב עצבי (היכול להיות קבוע ולהציג ירידה בפעילות עצב השמיעה). בדיקת BERA הינו למעשה רישום של פעליות העצב, ללא מעורבות ההתנהגותית שלך, תדרשי לשכב בלי לזוז למשך 20 דקות, בהם ירשם שינוי בפפעלות עצב השמיעה. הבדיקה משלימה בדיקות שמיעה "רגילה". בביקור הבא במכון שמיעה בקשי מהקלינאי שמבצע את הבדיקה הסבר על הממצאים והמשמעות התפקודית. בהחלט יכול להיות שיהיה שיפור במצבך, לאחר שיטפלו בנוזלים שיש עדיין באוזו התיכונה. כל טוב!

01/03/2014 | 09:22 | מאת: יוסי

שלום אני בן 24 יש לי בעיה בקול יוצא כמו קול של ילד או בחורה, ויש לי קול אחר אבל צריך שליטה ממני (לא יוצא ספונטני).. עשיתי כל הבדיקות אין בעיות באודי אוטר מה הפתרון לבעיה זאת תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הפתרון הכי פשוט, פניה לרופא אאג' לבדיקה ואחר כך פניה לקלינאי תקשורת בעל נסיום בתחום הטיפול בקול, בהצלחה

27/02/2014 | 15:15 | מאת: יעל

בני בן 6 ושלושה חודשים, לא מבטא נכון את האות צ. הוא ילד עם הרבה קשיים ומטופל כבר שלוש פעמים בשבוע (ספורט טיפולי, מרפאה בעיסוק וטיפול ריגשי). האם כדאי כבר להתחיל בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שלא ממש חשוב מתי מתחילים? אם אפשר לחכות - עד איזה גיל?

לקריאה נוספת והעמקה
27/02/2014 | 14:51 | מאת: חגית בר-זאב

יעל שלום, לא ציינת את סוג השיבוש באות צ. אני יוצאת מנקודת הנחה שמדובר בשיבוש מסוג דחיקת לשון, הגיית ההגה כשהלשון מבצבצת מבין השיניים. אם בנך לא מביע תסכול מהשיבוש ניתן לחכות. הטיפול יהיה יעיל יותר כשיעשה בתקופה בה יש לכם פנאי לתרגל ובה יש לילד מוטיבציה לשינוי ההגייה שלו. בהצלחה!

27/02/2014 | 14:48 | מאת: יעל

בני בן 6 ושלושה חודשים, לא מבטא נכון את האות צ. הוא ילד עם הרבה קשיים ומטופל כבר שלוש פעמים בשבוע (ספורט טיפולי, מרפאה בעיסוק וטיפול ריגשי). האם כדאי כבר להתחיל בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שלא ממש חשוב מתי מתחילים? אם אפשר לחכות - עד איזה גיל?

לקריאה נוספת והעמקה

מורכבת מ /ט/ ובסיומה /ס/, אם תצליחי להציג לו ולהסביר לו, אולי יצליעצמו. הטיפול אצל קלינאי תקשורת בד"כ מאד קצר וממוקם ויכול לתת לו תחושה של הצלחה וחיזור בדמוי העצמי, כך שיכול להיות שדווקא לילד מטופל בהמון תחומים טיפול קצר וממוקד יכול לסייע לו בתחושת ההצלחה, לשיקולך הגיך נכון, במיוחד אם התחלפו לו השיניים הקדמיות. בהצלחה!

25/02/2014 | 18:53 | מאת: אמא מודאגת

רציתי לשאול ולברר לגבי גמגום פתאומי שהופיע אצל בני (עוד 3 חודשים בן 3) לפני כמה ימים הרגשתי משהו מוזר באופן התבטאות בני והגיית המילים הוא פתאום נעצר לפני שהוא מדבר לוקח לו זמן להוציא מילה וגם כשהיא יוצאת המילה מגומגמת וקטועה רציתי לציין שלפני זה בני היה מדבר באופן רציף ושותף הוא ילד מאוד פעלתן ומבין עניין. שאלתי במעון את המטפלת אם היה משהו שיכול לגרום לו לבהלה או משהוא קיצוני שבגללו נגרם הגמגום אך לא קיבלתי תשובה מספקת ואמרה שיכול להיות נבהל כשעבדו בגן פועלים עם מקדחה. אשמח לקבל יעוץ והכוונה בנושא כי אני מאוד מודאגת ולחוצה מהענין. תודה

לקריאה נוספת והעמקה
26/02/2014 | 15:41 | מאת: חגית בר-זאב

שלום לך, את מתארת תופעה נפוצה. ל 20% מהילדים בגיל הרך יש חוסר שטף בדיבור ול-5% מהילדים יש גמגום הנמשך למעלה מחצי שנה. ברב המקרים תופעה זו חולפת. אם את מודאגת פני להדרכה על ידי קלינאית תקשורת. את יכולה להעזר בינתיים באתר המצויין של אמב"י (ארגון מגמגמים בישראל) בחלק: "מידע להורים". http://www.ambi.org.il/information-for-parents.html בהצלחה!

23/02/2014 | 21:25 | מאת: טלי

שלום רב, מדובר בילד בן 6 שלפני כשנה התחיל לגמגם כתוצאה מבהלה. איזה סוג טיפול מומלץ במקרה כזה והאם יש סיכוי לריפוי?

לקריאה נוספת והעמקה

ילדים ומבוגרים לא מתחילים לגמגם מבהלה, בד"כ לאחר שהילד מציג חוסר שטף בדיבור חוזרים לאחור ומח]שים "סיבה" ל"תוצאה". הכי טוב, להרגע, לנשום עמוק ולתת לאירוע לחלוף. לאפשר שיחה ולתת המון תמיכה ואהבה. אן החוסר שטף הופיעה פתאום, כך יכול להאלם

23/02/2014 | 00:09 | מאת: שי

שלום, אני משתמש בשיטה מסוימת שאמורה לשפר ואף להעלים לי תגמגום עלידי דמיון . רציתי לדעת איזה תמונה אני יוכל לייצר לי במוח תמונה ברורה שאני מדבר חלק לגמרי ?

לקריאה נוספת והעמקה

מה שעושה לך טוב... זו בחירה אישית ואינטימית!

19/02/2014 | 17:50 | מאת: ליאת

שלום רב, בני בן השנה וחצי נותח לפני שבוע וחצי להסרת שקד שלישי. לאחר הניתוח המעדן והמים שהוא אכל ושתה נשפכו לו מהאף. הרופא שניתח הגדיר את זה כאי ספיקת חיך ואמר שזה יסתדר לבד. בימים האחרונים היה שיפור ניכר. היום חזר לגן ושוב יש התדרדרות. האם זו תופעה מוכרת? כמה זמן יש להמתין על להיעלמותה של התופעה? תודה רבה על המענה.

לקריאה נוספת והעמקה

בעקבות המצאות השקדים הייתה אי ספיקה של החך, כעת, החך צריך "ללמוד" למלא את החלל שנוצר העקבות הסרת השקד השלישי. בד"כ זו תופעה חולפת ובודאי מצבו השתפר כבר. במידה ועברו שלושה חודשים ללא שיפור משמעותי, תפני שוב לרופא המטפל

17/02/2014 | 20:20 | מאת: אמא1234

האם ניתן להשעות ילד על הרצף של התקשורת מבית ספר כאשר מדולב יחידני עם סייעת 24 שעות בשבוע?

26/02/2014 | 16:03 | מאת: חגית בר-זאב

שלום לך, אם תרצי כתבי את פרטי המקרה וננסה לחוות דעה או להציע פתרון.

12/02/2014 | 22:50 | מאת: דקל

שלום יש לי ביעה שמאז שאני ילדה ועד היום שאני בת 24 חושבים שאני נשמעת כמו ילדה ויש לי דיבור מהאף וזה ממש מתסכל, בילדות הלכתי לקלינאית תקשורת וזה לא עזר. וכיום שהלכתי לאף אוזן גרון הוא אמר שאין סתימות וגם לא ניראה לו שקלינאית תקשורת תעזור, השאלה שלי עם כדאי בכל זאת ללכת לקלינאית תקשורת או שניתוח אף יכול לעזור?

לקריאה נוספת והעמקה

יש בבית חולים מאיר קלינאית תקשורת ושמה דר' אריאלה נחמני, שווה להתייעץ איתה בהצלחה

11/02/2014 | 16:16 | מאת: שירן

יש לי ילד היום הוא בן שלוש ואני אציג בקצרה את הבעיה מגיל קטן עשה בעיות הוא לא רצה לינוק היה תינוק לא רגוע מכיוון שלא רצה לינוק ולא ישב באופן רגוע על השד היה מאוד קשה להעביר אותו לבקבוק. זה המשיך בכך ששי לא היה ישן טוב לא נרדם מוקדם היה קם באמצע הלילה כאילו נגמר... משם המשיך לכך שהיה יותר גדול מגיל שנה הייתי קוראת לו והוא לא היה מסתכל ולא מסובב את ראשו אלינו היה משחק רק במכוניות או בגלגלי המכוניות לא היו לו תחומי משחק בכלל וחוסר הצבעה . היום הוא בן שלוש עדיין אין לו קשר עין (יש קשר עין אבל מאוד קצר) יש לו אחות בת שנתיים והוא לא משחק איתה בכלל אין לו שום תחומי משחק מגוונים הוא לרוב משחק עם מכוניות,גם היום נרדם מאוד מאוחר בשעה עשר אחת עשרה שישן רק שעה בצהריים,שהוא רוצה משהו הוא נשכב על הרצפה וצרח צרחות מונוטוניות (כאלה שחוזרות על עצמן) שאני משווה את התפתחותו להתפתחות של אחותו היא עוקפת אותו בהרבה. הדבר שמדאיג אותי זה ששנה הבאה אמור להיכנס למסגרת של גן תת-חובה ואני לא שלמה עם האבחון שבו נקבע כך: מדובר בילד עם איחור שפתי משמעותי וקשיים קלים של תקשורת נכון לגיל שנתיים ...יש לציין שאת האבחון ביצעתי אצל פסיכולוגית קלינית ולא במכון. ואני מפחדת שילך שם לאיבוד ושיכנס למסגרת שאינה מתאימה לו. מה דעתך האם ישנה אפשרות שאכן מדובר באוטיזם? ועוד משהו שרציתי לציין נעשה לו אבחון בגיל שנתיים CRAS ע"י פסיכולגית ויצאה תוצאה של 28 ומציון 30 זה נחשב לאוטיזם האם זה גבולי?

לקריאה נוספת והעמקה
12/02/2014 | 09:48 | מאת: חן לדרר

שירן שלום כמובן שלא ניתן לבצע אבחנה ע"ס דיווח. אם את לא שקטה עם האבחנה זה בהחלט לגיטימי לקבל חוות דעת שניה. עלייך לפנות למכון להתפתחות הילד לביצוע אבחון מקיף או לפסיכיאטר ילדים לגבי מסגרת בשנה הבאה האם הומלץ גן מיוחד? שפתי / תקשורתי? כדי להתיעץ עם הצוות שמטפל בבנך איזו מסגרת תתאים לו ותעזור לו להתקדם בהצלחה

07/02/2014 | 08:02 | מאת: טלי

שלום, בני בן שנתיים ועשרה חודשים כמעט. בסביבות גיל שנתיים וחצי החל לגמגם. בהתחלה מעט ואז זה חמיר וכמעט כל מילה נאמרה בגמגום. הלכנו לקלינאית תקשורת פעמיים שאמרה שזה שלב התפתחותי תקין והנחתה אותנו כיצד להתנהג. אכן, הקשבנו לדבריו בסבלנות מרובה, לא הערנו והתופעה חלפה לחלוטין. לפני כשבועיים החל שוב לגמגם. כעת מושך אותיות ראשונות לרוב כמו a אחד ארוך במילה אני. האם זה נורמלי שהתופעה חוזרת שוב? אציין שלבני שפה עשירה מאד. החל לדבר לפני גיל שנה ומדבר שוטף מגיל צעיר מאד. בחודש האחרון נולד לו אח לראשונה. האם יש מקום להמשך טיפול? תודה רבה מראש ושבת שלום.

לקריאה נוספת והעמקה

הקלינאית צודקת, אין להם מה לפנות לטיפול. תחשבי שהשפה העשירה שלו מחייבת אותו לבחור ולארגן את המילים וזה לוקח זמן! בנתיים ממלא את הרווח בהשמעת קול. לא קשור לגמרי להולדת האח, (מזל טוב!) מדובר על שלב התפתחותי תקין לחלוטין.

היי, אשמח להמלצה לקלינאי תקשורת במרכז איזור ראשל"צ,ת"א יהוד , אפשרי ם איזורים אחרים במארכז, לנערה בגיל 13 עם דיבור מהיר ובליעת מילים, תודה רבה .

ורד שלום, לא ניתן להמליץ על קלינאי/ות תקשורת במסגרת הפורום. תוכלי למצוא רשימת קלינאיות תקשורת לפי הדרישות שציינת באתר האגודה הישראלית לקלינאי תקשורת http://ishla.org.il/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA/ באזור "חיפוש קלינאי תקשורת". וכן המלצות בקבוצת הפייסבוק "מטפלים ומטופלים מתקשרים". https://www.facebook.com/groups/383124295093223/ בהצלחה!

02/02/2014 | 19:40 | מאת: א

בני בן השנתיים מדבר בשפה עשירה, אך אומר ריש במקום למד. למשל אוכלת יאמר אוכרת או משהו בסגנון. כיצד מומלץ לנהוג, תודה

ממליצה לדבר איתו נכון ולא לחזור על צורת הדיבור שלו.

02/02/2014 | 19:37 | מאת: א

בני בן השנתיים מחליף בהגייתו את הלמד בריש. במקום אוכך

נכון שבגיל זה נשמע חמוד...? תמתיני עד גיל 4 וחצי ואם לא הצליח בכוחות עצמו, אז תפני לקלינאי תקשורת. בגיל זה עדיין נורמטיבי!

01/02/2014 | 20:32 | מאת: בר

שלום אני חייל בן 20 ואני מגמגם מאז שאני זוכר את עצמי , לא ברמה קשה , לא ברמה הכי קלה שייש , יש תקופות ויש תקופות , הייתי כמה פעמים בחיי אצל קלינאית תקשורת , גם בגיל קטן וגם בתקופת הצבא בקבוצה כזו , שום דבר לא באמת עזר לי מאוד , אני פשוט מרגיש מתח בגרון , גם יש לי בעיה עם אותיות גרוניות כמו כ ק ג ב , ולפעמים אירוך באותיות מסויימות , אני מחפש דרך , להיות יותר רגוע , יותר בטוח בדיבור שלי , לפתור כבר את הבעיה הזו ..

לקריאה נוספת והעמקה

אם יש לך עוד קשיי התסגלות, אולי כדאי לפנות ליעוץ פסיכולוגי ולא רק לקלינאי תקשורת. גמגום הינו כמו אלרגיה, מלווה את האדם לאורך חייו, עם שינויים פחות או יותר דראמטיים בקצב הדיבור וברגישות לתופעה.. סה"כ אפשר לחיות איתו ולא להוסיף מתח וקשיי דיבור על הקצב המשובש. תפנה לשיטת טיפול שתרם התנסת בה אולי יהיה לך יותר טוב!

שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים, אובחנה בגיל שנה ועשרה חודשים כעיכוב בדיבור, מטופלת אצל קלינאית. בגיך שנה ותשעה חודשים היו לה רק 10 מילים, כיום יש לה המון מילים בודדות, מכירה שמות של חיות צלילים ושירים, היא מחברה 2 מילים לעיתים גם 3, אבל עדיין לא מדברת כפי שמצופה מבני גילה ויש לי תחושה שהיא גם לא מבינה דברים לפעמים. היא נמצאת בגן רגיל עם 30 ילדים, רציתי לדעת אם זה דבר נכון עבורה? או שהיא תבלע שם ועדיף לשים אותה בגן שפתי על מנת שנגיע לגיל בית ספר נוכל ללכת למסגרת רגילה? האם ההתפחות שתיארתי מעידה על כך שהיא מתקדמת וזה דבר חיובי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילדה שמטופלת מצוין, לגבי גן שפתי, כדאי להתייעץ עם הגננת וגם הקלינאית תקשורת. הפניה כזאת צריכה, בגיל זה, לבוא מהמכון להתפתחות הילד ולעבוד לועדת ההשמה בעיריה שבה את מתגוררת. הפניה צריכה להעשות כבר עכשיו כי דיוני הועדה מסתיימים במחצית חודש מאי, ואחר כך יש רק ועדות חריגים והכניסה לגן שפתי איננה מובטחת. לטיפולך מול המערכת....תצייני את קשיי ההבנה, בעקר!

היי, הבת שלי, בת שנתיים וחודשיים עברה ניתוח כפתורים לפני שבוע, כרגע אומרת רק את המילה אבא בצורה ברורה, מתי הכי מומלץ להפגיש אותה עם קלינאית תקשורת? לא כדאי לחכות קצת כדי שתתרגע לאופן השמיעה החדשה? תודה :)

לקריאה נוספת והעמקה

תמתיני שלושה חודשים ולאחר בדיקת השמיעה לביקורת ובהתאם למה שהיא תשיג בתקופת ההחלמה, תחליטו אם עדיין יש צורך בטיפול אצל ק"ת.

26/01/2014 | 16:50 | מאת: רחל

פרידה שלום. א. האם יש צורך לאבחן בת שנה וחצי אשר הוגה את רוב מילות המלרע במלעיל? ב. האם יכול להיות לזה קשר לקושי בשמיעה? תודה מראש

ב. יכול להיות אבל לא סביר, בכל מיקרה וכדי להסיר דאגה, תבקשי הפניה לדביקת שמיעה א. עדיין צעירה מאד לטיפול, תקפידו לדבר איתה ברור ולא לחזור על צורת הדיבור שלה!

26/01/2014 | 14:41 | מאת: שרית

שלום פרידה, נכדי המתגורר בכפר רומניה בן שנה ותשעה חודשים(כמעט) מדבר מילים ספורות בלבד: מאמא, אבא, טטא, אפא(מים), ננה (לישון), המ,המ(הב, הב), מו, נו(לא)דה(כן) ואולי עוד משהו שלא זכור לי. הילד דו לשוני האבא מדבר איתו עברית האמא הסבא והסבתא השניים מדברים איתו רומנית , האמא והאבא מדברים בינהם באנגלית. לדבריהם הוא מבין הכל, הוא חברותי שובב מאד משחק בכל הצעצועים אבל הכי אוהב מכוניות. אוהב לבנות בלגו ובקוביות . נמצא מעט מאוד בחברת ילדים , הולך מעט לגן (הסבתא השניה גננת) עם ילדים יותר גדולים, פשוט בכפר אין גן ילדים לילדים בגילו.בכל אופן אוהב להיות בחברת ילדים. האם יש מקום לדאגה בעניין הדיבור, כיצד ניתן לשפר את הדיבור שלו ללא עזרה מקצועית (שאינה בנמצא במקום מגוריהם.) תודה. סבתא מודאגת מאד

בשלב זה עדיין מוקדם לדאגה.

27/01/2014 | 15:30 | מאת: שרית

האם החשיפה לשלו שפות מעכבת?

26/01/2014 | 09:12 | מאת: לי

הבן שלי בן 2 ושלושה חודשים מדבר נהדר 2 שפות רוסית ועברית בשבועיים אחרונים שמתי לב לשינוי קיצוני הור התחיל להגיד ר כמו רררר כאלו לפני כן זה היה ר של דובר רוסית וכרגע יותר ר אנגלית כזאת ודבר השני שהוא ממש מטריד אותי הוא התחיל לגמגם בתחילת המשפט הוא אומר אני בערך 5 פעמים או כל מילה שמתחילה משפט .הוא חוזר על המילה מספר פעמים כאשר אנימנסה להקשיב לעומק יש פשוט מילם שכאלו הוא נתקע עליהם יש לו אוצר מילים מאוד גבוהה וברוך השם הוא לא שותק לרגע ואנשים די מתפלים קצת חווששת האם זה לא גמגום שהתגלה עכשיו בנוסף זו בעיה קיימת מזמן הוא מיירר המון בלי הפסקה יוצא לו ריר מהפה . האם זה עדיין שיניים ?? הרופאת ילדים לא יודעת לענת לי אשמח לקבל תשובתכם

לקריאה נוספת והעמקה

שעניין דו שפתיות, יופי... תקפידו לעקרון של מבוגר אחד-שפה אחת לגבי הגמגום, זה נורמלי וחלק מהתפתחות השפה, הוא צריך לבחור בין כל המילים שיודע וגם לחבר משפט לי הכללים... עבודה קשה. החזרה מאפשרת לו משך התארגנות... יעבור לו ככל שיהיה יותר בוגר לגבי ריור, רצוי לבדוק את הנשימה האפית, האם המעברים פתוחים? לאחר מכן לבדוק האם אוכל אוכל קשה ולועס בצורה טובה. בגיל זה יכול להיות "נורמלי", אם זה מתריד תתיעצי עם קלינאי תקשורת או רופא אאג' אם הוא מעט היפוטוני, תתיעצי גם עם מרפא בעיסוק או פיזיותרפיסט. בהצלחה

23/01/2014 | 01:44 | מאת: הדר

שלום אשמח לקבל תשובה לשאלה, מה עלי ללמוד כדי להיות טכנאית המבצעת בדיקות שמיעה לילודים? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

ילודים עוברים בדיקת שמיעה בחדר הלידה על ידי מתנדבים, בנות שרות וכל מי שיקבל הדרכה במקום ויעבוד תחת הדרכה של קלינאי תקשורת האחראי על הבדיקות.

22/01/2014 | 15:03 | מאת: שמואל חדד

אתמול התעוררתי בבוקר מוקדם מיד שמתי לב שבאוזן ימין אני שומע רעש קבוע כמו נשיפה חזקה . במהלך היום הרעש נדמה כמו גלי הים. בד בבד, שמתי לב שכאשר אני מנסה להאזין לטלפון באוזן ימין, לא שומע כלום. בהעברת הטלפון לאוזן שמאל, אני שומע. ההרגשה דומה לזו המורגשת אחרי נסיעה בירידות מירושלים או מצפת, או כמו ההרגשה כאשר במהלך מקלחת נכנסים מים לאוזן. אלא שבשני המקרים פעולות מסוימות מחזירות את המצב לקדמותו ואילו כעת לא חל שיפור זה היום השני. האם למישהו יש הסבר, הצעות, המלצות? אודה על מידע

לקריאה נוספת והעמקה

מקווה שבנתיים פניתה לרופא אאג ואפילו למיון בבית חולים. אתה מתאר תופעה המתאימה לאבחנה של Suden deafness שהיא חרשות פתאומית, יש לטפל בה במיידית!!!

27/01/2014 | 17:11 | מאת: שמואל חדד

תודה לך פרידה. פניתי מיד לרופא המשפחה. רופא המשפחה לא ראה דחיפות בעניין ורק למחר זומן לי תור לרופא א.א.ג ולבדיקת שמיעה. בנתיים נראה שהשמיעה מתחילה לחזור. רחוק ממה שהיה, אבל עדיין שומע רחש רצוף באוזן הדומה לרחש המופק ממכשיר רדיו שאינו בתדר.

21/01/2014 | 23:16 | מאת: שרה

שלום רב, בתי בת שנתיים וחודשיים. מפותחת מאוד- קופצת, רצה, מדלגת... סקרנית ומבינה עניין. מבצעת הוראות (או מסרבת להן בתוקף:)) וכו'. אני מדברת איתה בשתי שפות במקביל- צרפתית ועברית. בעיקר אני משתדלת לדבר איתה בצרפתית. אני יודעת צרפתית משום שהורי דוברי צרפתית, אך אודה על האמת שהמבטא ועושר אוצר המילים שלי אינם ברמה גבוהה כ"כ כצרפתיה של ממש... פעמים רבות שאיני מוצאת מילה בצרפתית, ולכן אני משלימה אותה בעברית ומערבבת את שתי השפות במשפט אחד. בגן כמובן מדברים איתה עברית, וכן אישי- מדבר איתה עברית ומנסה מידי פעם את כוחו במילים שקלט בצרפתית. בתי מבינה את שתי השפות ומשתמשת בשתיהן, לפי מה שנוח לה להגיד. (היא אפילו יודעת לספור עד עשר בשתי השפות:)). העניין הוא שהיא מערבבת לגמרי את השפות (אומרת לדוגמא "לא בון"- "בון" פרושו בצרפתית טעים). היא גם מתרגמת מילים- אם אומרים לה "תגידי 'כדור'" אז היא אומרת בצרפתית 'בלון'. (אם כי בשבועות האחרונים היא כן משתדלת לחזור אחרי המילה המבוקשת ולא התרגום) לאחרונה התחילה לחבר יותר ויותר מילים אך עדיין לא אומרת משפטים שלמים כמו "אני לא רוצה לישון" אלא 'לא דודו(לישון)'. (האמת שאמרה כמה פעמים "אבא לא דודו(לישון)" כשלא רצתה שינמנם...) החלטתי לדבר איתה צרפתית מינקות כדי שתתרגל לשמוע עוד צלילים ומילים. אני לא מאמינה שבעוד כמה שנים היא תדע לדבר צרפתית כמו שצריך. מן הסתם כולנו נגרר לעברית ורק ההורים שלי ינסו לדבר איתה בצרפתית. פעמים רבות אני תוהה לעצמי אם אני לא מזיקה להתפתחות השפה שלה במקום להועיל לה. אילו הייתי מדברת איתה רק עברית היתה לה בוודאות שפה עשירה יותר. (לדוגמא כששאלה על גדר אבנים "מה זה"? הייתי אומרת לה "חומה" ולא 'קיר' (בצרפתית אני לא יודעת להגיד חומה..)), ואולי היא היתה מדברת כבר משפטים שלמים ולא רק מחברת שתיים שלוש מילים... בקיצור- רציתי להתיעץ איתך האם כדאי לי להמשיך עם הצרפתית, או שאני אכן מזיקה לה? ואולי זה אכן טוב לחשוף ילד לשפה נוספת, גם אם השפה הנוספת לא עשירה ומדוייקת כ"כ?

פה הוא כלי לתקשורת, השאלה כיצד היא תתקדם ברכישה של שפה שתשרת אותה הכי טוב, שאלותיך והתלבטויותיך מובנים לי, אני מאד מעודדת די לשוניות כשהיא "אמיתית", הכוונה, מה היא השפה שבה את תאוהבי ותכעסי על ביתך, מה היא השפה האינטימית לביטוי רגשות? בד"כ אנו ממליצים להצמד לשפה אחת כדי שהילד ישלמד מערכת שפתית תקינה, אם את מערבבת את השפות יד, אל לך לצפות שהיא תדבר נכון! על כן, המלצתי היא, תדברי איתה בשפה העברית השזורה בפיך, תני להוריך להמשיך לדבר בצרפתית, בעקביות האפשרית ואת תלמדי אותה משחקים ואולי גם סיפורים בצרפתית, כמשחק וכתוספת אבל לא כשפה היום- יומית. לגבי התפתחות השפה מבחינת הקצב ברכישה, אי אפשר לדעת האם היית מדברת איתה עברית בלבד, האם שפתה העברית הייתה עשירה יותר.... אפשר להניח אבל לא לדעת. אל תוותרי על החשיפה לצרפתית אבל גם אל תשבשי את התקשורת עם ביתך לטובת השפה. בהצלחה!

27/01/2014 | 21:40 | מאת: שרה

18/01/2014 | 20:10 | מאת: נטלי

היי, יש לי ילד בן שנתיים ו3 חודשיים חכם וחברותיי מאוד מבין כל דבר שנאמר לו ואף מבצע מבחינת הדיבור הוא מדבר מספר מילים בצורה באורה וכל השאר גיבריש , אני ובעלי לא קצת דואגים, עד מתי זה בסדר שבני מדבר בצורה כזאת ממתי אני צריכה לפנות לאיש מקצוע? כולם אומרים לי כל ילד בזמן שלו אבל ממתי זה כבר נחשב בעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

האם הוא מחבר שתי מילים מובנות, פחות או יותר, ביחד? האם עבר בדיקת שמיעה? בעקרון, אם הוא חברותי ותקשורתי ויש שיפור בטווח של חודשיים-שלושה לאחור.. אין מה לדאוג. אם לעומת זאת, המצב יציב ואין שיפור, אז כדאי לפנות להערכה וקבלת הדרכה לגבי מה שניתן לעשות לשפר את תפקודו והתפתחותו, מה שלא מחייב התערבות או טיפול בגיל זה. אם לא יהיה שיפור שטווח של שלושה חודשים הקרובים, תפנו לביצוע בדיקת שמיעה (רק לאישור שאין בעיה) וגם לקלינאי תקשורת. בהצלחה!

16/01/2014 | 19:00 | מאת: מרינה

שלום, שמי מרינה, יש לי תואר ראשון מאונבריסטה פתוחה במדעי המדינה, התמחות בניהול, אני עוסקת כ10 שנים בתחום של מערכות מידע, תמיד עניין אותי תחום של קליני תקשורת, ובמידה ואני רוצה לעשות הסבה וללמוד את המקוצוע, מה עלי לעשות? את בגרות שלי עשיתי באוקראינה ולא עשיתי פסיכומטרי. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

עליך לפנות לאוניברסיטה או מכללה לחוג ללימודי הפרעות בתקשורת וללמוד מהם מה נדרש ממך. בעקרון הלימודים נמשכים שלוש וחצי שנים והם די טובענים. בהצלחה!

16/01/2014 | 12:09 | מאת: גמגום בגיל 11.5

הי, בני ילד מאד רגיש, יש לו קשיים בלמידה ובעקבות כך תסכולים רבים ובטחון עצמי ירוד. הוא גם יחסית ילד חרד ודאגן. הוא התחיל לגמגם מעט בגיל 4, זה לא היה גמגום משמעותי ועלה וירד לסירוגין. בכיתה ג זה הפך להיות מציק אך שוב רוב הזמן לא היה מגמגם. גימגם יותר במצבי לחץ. כעת הוא בכיתה ו' ולאחרונה הגמגום מפריע לו להתבטא. בכיתה הוא מונע מעצמו לפעמים לדבר כדי שלא ישמעו (למרות שהמורה אומרת שאינה חשה בכך והוא דוקא משתתף), בבית כשהוא נתקע הוא מתאמץ לומר את המילה עד שהיא יוצאת (זה קורה פעם ביום) ולרוב כשהוא מתחיל לדבר הוא מתחיל בלומר: ו ו ו ...אמא אני רוצה... או- אבל אבל אבל... זה מציק לו והוא אומר את זה, אך אני מרגיעה אותו ואומרת שזה ממש לא בעיה וזה יסתדר (כדי לא להעצים את הבעיה ולתת לה מקום) אך אני מוסיפה ואומרת שאם זה מציק לו והוא היה רוצה עזרה אפשר ללכת לקלינאית תקשורת שתלמד אותו להתגבר על הקושי. ייתכן שאני טועה בגישה שלי ואת זה הייתי רוצה לשאול כאן...אני פשוט חוששת להעצים את הבעיה מכיוון שהיו עליות וירידות ואני תמיד מקוה שהירידה תישאר היכן שהיא...וזה יעבור. יש לציין שבעלי מגמגם באופן קל, ייתכן שהוא מנסה להזדהות איכשהו? האם זה תורשתי? תודה רבה, אשמח לתשובה בהקדם.

לקריאה נוספת והעמקה
16/01/2014 | 14:19 | מאת: נטע

היי טלי, ממליצה לך ליצור קשר עם דייב למלמן. טיפל באחיין שלי עם מקרה מאוד דומה ועשה נפלאות.

16/01/2014 | 14:36 | מאת: חגית בר-זאב

טלי שלום, טוב עשית שהצעת לבנך לפנות לטיפול. הוא מודע כעת לאפשרות ויודע שאם יהיה מעוניין בכך אתם תתמכו. לפעמים הנסיון לא לדבר על נושא משמעותי בבית יכול להעצים את הבעיה יותר מאשר אם היא מונחת על השולחן. לגמגום יש גם גורמים תורשתיים אך לא רק. אני ממליצה לך לעיין באתר של אמב"י- ארגון מגמגמים בישראל במיוחד בחלק של "מידע להורים". בהצלחה!

16/01/2014 | 11:56 | מאת: סיגל

שלום, בתי בת כמעט 3 ויש לה עיכוב בדיבור. אנחנו בתהליכי קבלת תור לאיבחון, וכרגע על סמך הרגשתנו והשוואה לילדים אחרים בני גילה, אנחנו מבינים שיש עיכוב. יש לה אוצר מילים גדול, היא אומרת משפטים בני 3-4 מילים, לעיתים 5, אך יש מצבים שאיננה מסוגלת לומר את מה שרוצה וקשה לה לתכנן את המשפט. היא מחליפה את האותיות ג,ק ב-ד,ת. ולא תמיד מסוגלת לבטא ח ו-ר. אני יודעת שההתרשמות שלך היא מצומצמת, אך לאור מה שכתבתי ולאור נסיונך, האם יש סיכוי לגשר על הפער הזה עד גיל מסוים ולא יהיו לה יותר בעיות שפתיות? או שבמצב כזה הילדים בדר"כ גדלים עם להיות לקויי למידה? האם גורלה נחרץ?? תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה
16/01/2014 | 14:21 | מאת: חגית בר-זאב

סיגל שלום, טוב עשית שהתחלת באבחון. אבחון וטיפול מתאימים ומוקדמים יכולים בהחלט לגשר על הפערים שציינת. בהצלחה!