פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3565 הודעות
3084 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

14/09/2013 | 16:04 | מאת: יוסי

היי, קוראים לי עומר ואני חייל בן עשרים, מאז ומעולם היה לי בעיה בהגיית האות ל', החלטתי שהגיע הזמן לטפל בזה. וביקרתי רופאת אף אוזן גרון (אני מטופל בכללית דרך פרויקט אביב)שנתנה לי הפניה לבדיקת שמיעה וקלינאית תקשורת. אני אשמח לדעת מה הפרוצדורה עכשיו, יש השתתפות של הקופה (כללית) לפי רשימה כל שהיא של קלינאי תקשורת שעובדים עם הקופה או שזה במימון מלא שלי? בנוסף אשמח לקבל המלצה לקלינאי תקשורת שמתמחים בטיפול במבוגרים באזור ירושלים. תודה רבה מראש, עומר.

ם הרצון והמודעות הגבוה בודאי לא תזדקק לטיפול ארוך מאד... בגילך קופת חולים לא מכסה את עלות הטיפול. אם תצליח להכנס למכון לשיקום הדיבור בבית חולים, תדרש לשלם עלות נמוכה יחסית לטיפול פרטי, יחד עם זאת ובתור חייל, אולי יש לצבא אפשרות לשוח אותך ל"מכון הרעש" בתל השומר, יש שם כמה קלינאיות שמטפלות בחיילים. בכל מיקרה, בהצלחה

15/09/2013 | 22:29 | מאת: עומר

אני לא יודע אם זה אפשרי במסגר הזאת, אבל תוכלי להמליץ לי על מקום פרטי טוב באזור ירושלים?

11/09/2013 | 13:01 | מאת: עינבל

שלום, מאז ומעולם יש לי קשיים בביטוי עצמי כשאני מדברת עם אנשים לאחרונה חברה ספרה לי על עבודה שבנה עושה עם קלינאית תקשורת וזה גרם לי לחשוב אולי אני יכולה בגילי (31) לשפר את קישורי השפה שלי האם יש קלינאיות תקשורת במכבי שעושות עבודה כזו עם מבוגרים ? האם צריך להתחיל באבחון מסויים, אם כן אז איזה ואיפה ? אשמח להכוונה תודה

הטיפול בחום זה בהחלט מתאים לקלינאי תקשורת, לצערי, איננו מכוסה על ידי קופת חולים אלה רק באופן פרטי. בהצלחה

10/09/2013 | 20:28 | מאת: אסתר

בני בן 3 וחצי מאובחן עם עיכוב רב תחומי רק השנה נכנס למסגרת של גן מיוחד רק לאחרונה התחיל ללכת אומר מילים בודדות ומראה הבנה בהרבה דברים השאלה מה יכול לקדם אותו והאם טיפול בשיטת aba יכול להתאים במקרה כזה?

לקריאה נוספת והעמקה

שיטת ABA מתאימה לילד בעל יכולת שזקוק לחיזוקים ברמה מאד קונקרטית, כמו ילדים עם אוטיזם.... לא לילד עם עיכוב רב תחמי, כמתואר לגבי קידום, רצוי שתקבלי הדרכה מהצוות בגן. לידיעתך, במידה ואת מעוניינת, זכותו של בנך לקבל גם טיפול דרך ביטוח הבריאות (קופת החולים) ללא קשר לשהות בגן מיוחד...לשיקולך. בהצלחה!

10/09/2013 | 00:29 | מאת: קרן

שלום רב,בני בן ה3 וחמישה חודשים מדבר לא ברור,הוא לא מצליח להגות את האות ק וכ- ואומר לדוגמה טאטי במקום קאקי,זה נורמלי לגילו?האם הוא זקוק לקלינאית תקשורת?והאם יש דרך שבה אוכל אני לעזור לו לשפר את שיבושי הלשון?תודה רבה על התשובה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה עדיין מותר לו לא להגאות נכון את כל ההגאים. ק/ג נרכשות לקראת גיל 4 וחצי, הכי מאוחר... כך שיש לו זמן לגלות את ההבדל בין מה שהוא אומר למה שכולם אומרים... תפני לטיפול כשיהיה בן 4 ואפילו אם תהיה המתנה של שלושה חודשים, הוא עדיין יהיה בסדר מבחינת הרכישה. בנתיים אל תחזקי את צורת הדיבור שלו, תביני אותו ותגידי את את המילה נכון, מבלי לבקש ממנו לחזור. אם הדיבור לא ברור לאנשים מחוץ למשפחה הקרובה, חוץ מההגאים שציינת, רק אז, תפני כבר לקלינאי תקשורת. הטיפול כלול בסל השרותים של קופת החולים, בהצלחה

שלום רב, אני מחפש קלינאי תקשורת באיזור מודיעין, לטובת טיפול באותיות שורקות לילד בגן חובה. אשמח לקבל המלצות. תודה, איל

תבררי מי עובד עם הקופה בה אתם מבוטחים, הוא זכאי לטיפול על חשבונם. האופן פרטי, תשאלי באגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

08/09/2013 | 20:22 | מאת: רותם

שלום, הבת שלי בת שנתיים ושלושה חודשים. בשבועות האחרונים העשירה את אוצר המילים שלה (שהיה יחסית דל עד כה) ובמקביל התחילה גם לגמגם בתחילת משפטים (בעיקר כאלה שמורכבים מממספר מילים ויש להם משמעות/מטרה). הבנתי מקריאה בפורום שזהו שלב תקין בהתפתחות. בשבוע האחרון היא החלה גם לדבר בלחש. כששואלים אותה שאלה והיא עונה או כשהיא רוצה לבקש משהו היא לוחשת. האם גם זה שלב נורמלי? האם עלי להגיב ולומר לה שתחזור שוב בקול או פשוט להעביר וזה יעבור לבד. יש לציין שבסוף החודש יש לה תור לבדיקת שמיעה. תודה מראש:)

לקריאה נוספת והעמקה

מצוין, הייתי ממליצה לבצע בדיקת שמיעה..... אחריה תפני אלי שוב, בנתיים אין מה להעיר או להגיב, תשתדלי להקשיב ולא ללחוץ, לתקן או לעזור....סבלנות הוא שם המשחק!

04/09/2013 | 10:20 | מאת: לימור

שלום לך, התעייצתי איתך בעבר פעמיים בקשר לבני. היום בן שנתיים ועשרה חודשיים, הוא בני הרביעי וסובל מנקב באור התוף בדיקת שמיעה לפני כשבעה חודשים היתה תקינה. התיעצייתי איתך שהוא לא מרכיב משפטים ואומר מילים לא ברורות ורשמת לי שכל עוד הוא מבין הכל מתקשר יפה אז להמתין מס' חודשים. ואכן הוא התקדם משמעותית הוא מתקשר מדהים עם האחים שלו וחברותי, ממש כיף לשחק איתו. במשפחה מבניים כל מה שהוא רוצה, מרכביב פאזלים של המון חלקים מכיר את כל המספרים עד 10 בשמם וגם סופר ומתאים להם כמות. בשלושה חודשיים האחרונים הוא ממש התחיל להרכיב משפטים כמו 'עוד חיבוק אמא' 'גם לאבא חיבוק' 'יש לי פיפי' 'אני לבד שים סנדל' 'לא רוצה לישון' 'לא רוצה גן' 'ביא לי אפון' (להביא לו טלפון) 'עוד פעם אניון' (קניון), חלב קולקל אמא, 'אני אשים פח', 'תפוח עץ טעים' הוא גם שואל איפה אבא שלי? איפה נועה?, אטו נוסע כביש גם אובוס נוסע כביש'. אז מצד אחד הוא נתן קפיצה גדולה בדיבור בחודשיים האחרונים, גם לא מרביץ כי מבנים אותו, מתקשר מבין ועושה כל מה שמבקשים ממנו. אבל איך ניתן לקדם אותו יותר? האם תקין בגילו שעדיין יש מילים לא ממש ברורות? חסר לו מילות חיבור הוא אומר 'כוס קש' ואני אומרת לו תגיד כוס עם קש והוא כן חוזר ואומר 'כוס עם קש' האם תקין לתקן אותו? שמתי לב גם שהוא לא שר, אני זוכרת שילדי בגילו שרו, כאשר הוא רואה קלטת כמו יובל הוא רוקד ואומר בשיר רק את ההבהרות האחרונות ולא שר לבד. המון תודה וחג שמח!!!

לקריאה נוספת והעמקה

יש לו דגם התפתחות שפה ודיבור מתאים לחלק מהילדים, כעת יש צורך להבדיל בין ילד עם התפתחות תקינה ואיטית או ילד עם ליקוי הרכישת השפה, שאז באמת י שצורך בהתערבות מובנת. מכוון שהחל לדבר מאוחר, יש להניח שכל התפתחות השפה תהיה מאוחרת ביחד לילדים אחרים ולא לגבי עצמו, לעצמו הוא מתקדם ואת מדווחת על התקדמות יפה ויציבה.... האם הוא מבקר בגן ילדים? האם הגננת מבינה אותו ואם איננו מבקר, האם יש לו בזדמנות למפגש עם ילדים בני גילו, מלבד אחיו? מכוון שהוא התחיל לחבר משפטים, אני הייתי ממתינה עוד קצת.... לפחות עד חנוכה (אם הוא בגן) י שלך אפשרות לפנות לקלינאי תקשורת (לא בלחץ, יכולה להמתין מעט) ולבקש שהיא תבדוק ואתו ותכיר אותו, תעקוב אחרי מדי שלושה חודשים אלה אם היא תחשוב שיש מקום להתערבות ישירה. בכל מיקרה, תבקשי הרכה לגבי עידוד השפה והדיבור שלו, ואפילו תרכשי את הספר "לשיחה דרושים שתיים" דרך אגודת קלינאי התקשורת בישראל. ספר המיועד להדרכת הורים לילדים שזקוקים לתמיכה בהתפתחות השפה במדוברת. בכל מיקרה, תעקבי אחר שינויים בשמיעה ובבריאות האוזן. אשמח להמשיך ולשמוע על התפתחותו...... כל טוב ושנה טובה

02/09/2013 | 18:42 | מאת: כפיר

המבצעות וידאופלאורסקופיה וFEET בליווי קלינאית תקשורת? האם באסה"ר או בקפלן מתקיימות מרפאות כאלו?

למיטב ידיעתי יש באיכילוב, וולפסון, רמב"ם, תל השומר, הדסה עין כרם אולי יש יותר ואני לא מודעת להם

02/09/2013 | 16:04 | מאת: יעל

בני בן שנה ו 9 חודשים, מדבר מאוד לא ברור, ושמתי לב שלא הוגע O (כלומר ו עם חולם). למשל, במקום מנגו אומר "מנג". יש לו נוזלים באוזניים ועדיין לא הספקנו לבצע בדיקת שמיעה. האם זה מצריך פני הלקלינאית תקשורת או לחכות עוד?

לקריאה נוספת והעמקה

יש להתחיל בבדיקת שמיעה, לאחר מכן לחזור לרופא אאג' לקבלת אבחון רפואי מקיף. פניה לקלינאת תקשורת רק במידה ואין שיפור במהלך תקופה של שלושה חודשים לפחות. אם יש שיפור ניתן בהחלט להמתין לגיל מאורח יותר, סביב שנתיים וחצי.

תודה.

א שואלת קלינאית תקשורת שלא רואה חסרונות בעבודתה, את הקשיים רואה רק כהזדמנות ליצירתיות ולא כמיכשול! זה מקצוע מאתגר ומעניין שמאפשר יצירתיות ולמידה בלי סוף!

שלום רב, יש לי תינוק בן 4 וחצי חודשים, תופעה שהחלה בחודש האחרון, כאשר אנו הולכים לבתים אחרים ושם המשפחה המורחבת, הוא מתחיל לצרוח ולבכות ללא הפסקה ואף אינני מצליחה להרגיע אותו אפילו שהוא על הידיים, זה קרה לו בבית של אחותי שהיו שם הדודים, זה קרה בבית של סבא וסבתא (הוריו של בעלי). כאשר אנחנו בבית שלנו ואנשים באים לבקר, בהתחלה הוא קצת בוכה אבל אז נרגע. תמיד אני לוקחת לו איתי צעצוע מוכר, את המוצץ ואפילו את הכיסא שלו(כיסא תינוק) בכדי שהוא לא יבהל ויבכה, אך ללא הצלחה. שאנו מטיילים בחוץ, הוא לא בוכה ולא נבהל, אודה לעזרתכם בנושא תודה.

בגיל הזה התנהגויות יכולות להופיע ולהעלם במהירות. כדאי לבדוק יותר לעומק מה מאפיין סיטואציות אלו - האם יש רעש רב, האם הרבה אנשים ניגשים אליו בבת אחת וכולי. בכל מקרה כדאי להתיעץ עם רופא הילדים שלך

31/07/2013 | 18:34 | מאת: אמא

לפרידה שלום רב. בני בן השבע חונך מגיל 3 עד 5 במסגרת החינוך המיוחד עקב בעיות בדיבור .מגן חוב וגם בכיתה א הוא בחינוך רגיל. הוא עבר את כיתה א ללא קושי לימודי. בעיה שנשארה לו וממאנת להיפטר היא שמידי פעם הוא "נתקע" ברצף הדיבור ואף מגמגם מידי פעם באות הראשונה. לעיתים קרובות דיבורו אף מלווה ברוק. הוא כבר עבר טיפולים אצל קלינאית בעבר עקב הגיית אותיות והטיפול הסתיים. האם לקחת אותו שוב לקלינאית? האם קלינאית יכולה לעזור בליקוי שהוא לא קבוע ? איך מתרגלים ? האם יש משהו שאפשר לעשות בבית ? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

בשלב זה לא הייתי פונה לטיפול, אלה אם היילד עצמו ניראה מודאג. היסוס או חזרה על מילה בתחילת משפט אינם מהווים גמגום אלה נותנים לו כמה שניות לארגון המשפט והמילים שרוצה להגיד, תהליך לגמרי רגיל, במיוחד בגיל הצעיר. הוא התגבר על קשיי רכית שפה ולמידה בגיל הרך ולעניות דעתי ימשיך בדרך הטובה, גם בבית הספר.

31/07/2013 | 13:18 | מאת: אביביתו

שלום הבת שלי בת שנתיים וחצי בספטמבר תיכנס לגן עירייה של טרום טרום חובה, אולם השפה שלה היא ממש מוגבלת. ואני חוששת שזה יפריע לה בגן כזה "של גדולים" היא לא אומרת את כל ההברות של החיך: ג, ק, והגרוניות: ר, ח ואת ההברות הרפות: ו, פ לא דגושה , וגם לא אומרת את האות ל. בקיצור ממש קשה להבין אותה האם יש המלצה מה לעשות בגיל הזה כדי לשפר?

לקריאה נוספת והעמקה

כן, יש כמה דברים שעליך לעשות: לבקש מהרופא לבצע בדיקת שמיעה, כדי לודא שתחום זה תקין. חשיפה לילדים יעודד את הדיבור שלה ויאפשר לה חיקוי דיבור של ילדים, מה שרק יתרום לה. במידה ותרגישי שאינה מתקדמת או שאת רוצה לקבל הדרכה ספציפית, בהחלט עליך לפנות לקלינאי תקשורת, דרך הקופה בה הינך מבוטחת והדרכה, מעקב, או טיפול... החלטה מקצועית של הקליאנית עצמה. כן מטפלים בילדים בגיל צעיר, במיוחד אם דיבורם אינו ברור למשפחה הקרובה.

30/07/2013 | 14:00 | מאת: נטע

שלום! יש לי שתי בנות, אחת בת 3 ואחת בת שנה. לגבי הגדולה- עד גיל שנה ו-9 חודשים בערך דיברנו איתה רק עברית בבית ובגן. אח"כ החלטנו ללמד אותה גם אנגלית ומאז אני מדברת איתה אנגלית בנוסף לעברית. זה בעיקר יוצא כשאנחנו בבית ולא ליד אנשים- סה"כ כשעה- שעתיים ביום. גם ספרים וסרטים אנחנו רואים באנגלית. היום היא מבינה אנגלית, אך פחות מעברית.לגבי דיבור- אומרת מילים, אבל לא משפטים. בדר"כ עונה בעברית. האם זה אמור להשתפר לבד עם הזמן או שיש לבקש ממנה לבטא משפטים, למשל, לחזור אחרי? לאחרונה סבתא, שהיא דוברת רוסית, הצליחה לשכנע אותי ללמד אותה גם רוסית ואנחנו לומדות קצת לפני השינה על אברי גוף וחפצים שיש בחדר. הילדה מבקשת לבד ומזכירה לי לפני שמכבים את האור ומתלהבת מהרעיון וחוזרת אחרי המילים שאני אומרת. אח"כ אני שואלת אותה איפה זה וזה והיא מצביעה על אותו החפץ. השאלה שלי, האם להמשיך עם זה? כי המשפחה של בעלי חושבים שאני מגזימה ומבלבלת אותה. עוד שאלה לגבי הקטנה- היא כבר אומרת מספר מילים. אני נמצאת איתה רוב היום. אני מדברת איתה אנגלית בבוקר ובערב עברית, בנוכחות אנשים נוספים. לא כך נהגתי עם הגדולה כי איתה התחלתי בגיל מבוגר יותר. האם כדאי קודם לדבר איתה רק שפה אחת? או שזה לא משנה? קראתי בכל מיני מקומות שכדאי שכל אדם ידבר רק שפה אחת עם הילד- למשל, אבא עברית ואמא רוסית. אבל בבית שלנו זה לא כל כך ישים כי בעלי לא כל כך מבין שפות. מה יכולה להיות תוצאה של זה שאני מדברת איתן מספר שפות? בגלל שלקטנה עוד אין ממש שפה, אמא שלי הציעה לדבר איתה רוסית וככה הגדולה תקלוט רוסית מהקטנה והקטנה תקלוט אנגלית מהגדולה. זה מעניין מאוד אבל נדמה לאחרים (וגם לי) שזה קצת כמו לעשות ניסויים על הבנות. מה דעתך? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון, אם לבנות אין בעיה, זה לא נורא, הבעיה שאת צריכה לחנך, ךאהוב וגם לכעוס בשפה שבא מהלב.. לא משנה איזה! מה שחשוב הוא העקביות.. שלא תהייה במצב שהבת שלך לא יכולה להיות בטוחה באיזה שפה תפני אליה... זה יכול יצור חוסר בטחון ובסופו של דבר, רמת שפה נמוכה בכל אחת מהשפות. כיף שילדים לומדים שתי שפות במקביל, אבל יש לזה מחיר: עיכוב בשלב של בניית משפטים, בילבול במושגים וחוסר איזון באוצר המילים שירכשו. לכן רצוי שתדברי עם שתי הבנות באותה שפה, בעקביות. את הלמידה של שפה נוספת אפשר לעשות במשחק, חלק מהזמן (כפי שתארת את הרוסית עם הגדולה) אל תעשי הפרד ומשול בין הבנות, הן לא ילמדו אחת מהשניה, את רק תיצרי מרחק בניהן... שפה זה בעקר תשקורת הכוללת הבעת רגשות ובניית מערכת יחסים ואמון, זה מה שאת רוצה לעודד בין שתי הבנות אשר יגדלו באותו בית ועם אותם ההורים!

08/09/2013 | 09:15 | מאת: נטע

שלום.הבן שלי בן שנה ושמונה.לא מדבר..מצביע ממלמל.לפעמים אומר מילים חדשות אבל בדכ לא חוזר עליהן רק החודש אמר אוטובוס ברור אוטו אלי אני(פאני)אד(דג)במבה..מדוע לא חוזר על מילים?ומדוע לא מחקה מילים?מעשים תנועות ידיים מחקה מהר.בנוסף בגלל תגובה למחומשת (נפיחות לשון לעיסה גילגול וכו)לא מחסנים ונימצא במעקב נירולוגי.כל הבדיקות יצאו תקינות צריך לעבור איבחון של 3שע.איך אכין אותו?איך אעודד אותו להסתכל על העיניים לאורך זמן?

29/07/2013 | 15:51 | מאת: מיטל

קולות חיות גע גע.יאו(מיאו)האו(כלב) היה אומר מו(פרה )אבא וכבר לא.יודע צורות עיגול ריבוע אליפסה מעויין מלבן.מבדיל בין משאית מכונית מטוס סירה..וכו..קורא בשם לאלי ופאני(אני)לפעמים נשמע שאומר מילים כמו עגלה הרבה אוטו וכו אבל אומר כשרואה או כשאומרת ואומר ספונטנית לא כשמבקשת

תבקשי אבחון במכון להתפתחות הילד, זה הכי טוב כי יראוו את מכללול התפקודים והתחומים בהם צריך להתפתח, בהצלחה

24/07/2013 | 20:22 | מאת: אמא מודאגת

שלום, אני אמא לילד עם עיכוב התפתחותי וחשד להפרעה בתקשורת שבמהלך שנה אחרונה סגר הרבה פערים ובהתייחסות לאבחון שנעשה לפני שנה ממש התקדם.ועדת השמה התייחסה לאבחון הקודם וביקשה אבחון עדכני, אבל הקופה לא ממהרת לבצעו. בגן שפתי שהופנה אליו יהיה בין הגדולים בגיל ואני חושדת שגם בין הטובים בתפקוד (יש לנו מכר שתפקודו הרבה יותר נמוך שגם הוא הולך לאותו גן).האם בתחילת שנת הלימודים אם יתברר שהמצב אכן כמו שאני מתארת לעצמי אוכל להעבירו לגן עם ילדים בתפקוד גבוה יותר? האם מותר לי לסרב להביא ילד לגן שלטעמי לא יהיה מאתגר עבורו?

02/08/2013 | 11:59 | מאת: אמא לילד שהיה בגן שפתי

שלום. נכנסתי לפורום להתייעץ עם פרידה, ונתקלתי בשאלה שלך. הבן שלי היום עולה לכיתה ב בחינוך הרגיל. מגיל שלוש אד חמש (עד גו חובה) היה בחינוך המיוחד עקב קשיי דיבור רציניים. פרט לקשיי דיבור ההתפתחות שלו היתה תקינה לחלוטין. גם לי המליצו על החינוך המיוחד וועדת ההשמה של העירייה אכן אישרה זאת לאחר כשנה החלטתי להוציא אותו מהחינוך המיוחד ולטפל בו אך ורק באופן פרטי עם קלינאית ולא חשוב ההוצאות (דרך קופת חולים קיבלתי החזרים). כשביקשתי להוציא אותו מהחינוך המיוחד כי ראיתי שזה "תוקע" לו דברים אחרים כמו בגרות ומיומנויות חברתיות נתקלתי בחומות ועברתי סיוט כי מסתבר שברגע שוועדת ההשמה החליטה , ההחלטה תופסת לשלוש שנים ורק על ידי וועדת חריגים אפשר "לצאת משם". אני ממליצה לך שבמידה ולילד שלך אין בעיות אחרות אלא רק בעיות היגוי ודיבור טפלי בו באופן פרטי , אך שוב כמובן רק את תדעי מה באמת טוב לילד שלך !!( למרות שמשרד החינוך לא חושב כך)....

בעיה בתקשורת איננה רק בעיית שפה או דיבור אלה קושי ביצירת קשר עם הסביבה... לגבי המעבר, ההסבר מהאם אינו נכון, הכוונה ש שלוש שנים למעשה מציינת שאין צורך לאבחון בפרק זמן פחות משלוש שנים, יחד עם זאת ובמידה והילד מתקדם, אין שיבה לעקב את שילובו בגן רגיל ולעתים, במיוחד עם ילד עם קשיי תקשורת, מקובל ומשתדלים לשלב אותו ליום או יומיים בחינוך הרגיל כדי לאפשר התפתחות חברתית על פי הגיל. לגבי המעבר, תמיד אפשר לוותר על חינוך מיוחד, אי אפשר להחליט להעביר ילד לחינוך המיוחד אלה בתאריכים מסויימים, כך שבמידה ותרגישיש שבנך לא נמצא במקום שמתאים לו, זכותך לבט את הסכמתך לשילוב בחינוך המיוחד (שדרך הגב הינו יקר מאד ולא ממש ססים להכניס לשם ילדים בגיל הרך, אלה אם יש צורך בטיפול אינטגרטיבי במהלך כל שעות הגן.

24/07/2013 | 17:01 | מאת: גילי

ביתי קרובה לגיל שלוש והיא מדברת לא ברור. היא מאוד מפותחת מכל הבחינות, היא חכמה ומבינה הכל. אבל היא אומרת משפטים שלמים שאני לא תמיד מצליחה להבין. כשזה קורה היא ממש כועסת ומתוסכלת. אשמח לקבל המלצה על קלינאית תקשורת באזור נס ציונה רחובות או ראשון לציון. האימייל שלי מצורף תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לקלינאי תקשורת בהמלצת הגננת, הרופא או קופת החולים. בהחלט בגיל זה, רצוי להתחיל בירור וטיפול, עם הדרכה והכוונה. תתחילי בנתיים בביצוע בדיקת שמיעה.

24/07/2013 | 13:28 | מאת: עומר

שלום, אני בן 27 ויש נטייה לדבר בקצב מהיר כך שלפעמים אני מבטא מילים בצורה לא ברורה או בולע מילים בשטף הדיבור. זוהי תופעה שקיימת אצלי מספר שנים ואני מעוניין לטפל בה. האם יש איזשהם תרגילים או טיפולים שניתן לבצע ע"מ לטפל או לפתור את הבעייה ולהגיע לקצב דיבור איטי ובהיר יותר? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

אם אתה באמת, אבל באמת, רוצה לשנות, תפנה לקלינאי תקשורת ... רק באופן פרטי כי במצבך אין לכך כיסוי בסל הבריאות. בהצלחה

23/07/2013 | 21:25 | מאת: מירב

שלום, בתי בת 7 ו-4 חודשיים ולא מבטאת נכון את האותיות שורקות. לפני כ-4 חודשים התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת. במסגרת הטיפול התחלנו עם האות ש'. עד כה היו כ-10 מפגשים. אנו מבצעים תרגול יומי (כ-10 דקות ביום). בזמן התרגול היא מבטאת נכון את ה-ש' אך שלא במסגרת התרגול היא חוזרת להגיה השגויה של האות ש'. התחיל לעלות בי חשש שמא המטפלת שלנו איננה מתאימה, ולכן רציתי לשמוע את חוות דעתך, האם לאחר תקופה של 4 חודשים, בהם היו 10 מפגשים אני אכן צריכה לצפות כבר לשימוש נכן באות ש' ?

האם קיבלת הדרכה לחיזוק והמשך טיפול בבית? כי ללמד להגיד זה לא בעיה, המוקד הוא להכניס בשימוש היום יומי ועקבי של מה שהיא לומדת. אם אינך מרוצה, תשוחחי על כך עם הקלינאית לפני שתפני למישהו אחר. בהצלחה

22/07/2013 | 22:25 | מאת: צביה

שלום, רציתי לשאול האם זה שכיח/אופייני לגיל שנה ועשרה חודשים להשתמש בגוף שלישי כמו" טל רוצה וכו'" והאם זה הגיוני שבמקום "אני" על עצמו אומר "אתה"?

זה בדיוק זמן ההתפתחות של האני... תני לה זמן והיא תשלים את המלאכה...ותקפידי לא לפנות אליה בגוף שלישי אלה שני...

22/07/2013 | 20:52 | מאת: א

שלום אני בן 20 ופיתעום התחלתי לגמגם ואני לא יודע מה הסיבה ומה לעשות בנוגע לכך

לקריאה נוספת והעמקה
07/08/2013 | 10:21 | מאת: חגית בר-זאב

א שלום, האם חלו שינויים נוספים מלבד הגמגום? אני ממליצה לל להגיע לפגישת אבחון עם קלינאית תקשורת ובמקביל לפנות לרופא משפחה/נוירולוג. בהצלחה!

11/01/2014 | 10:45 | מאת: זיוה מעיין

בד"כ כשגמגום מופיע בגיל כזה , הסיבה היא רגשית. נסה גם לברר את האספקט הרגשי.

22/07/2013 | 13:41 | מאת: מורן

ביתי בת שנה ושמונה ולא מדברת...יש מספר מילים שהיא אומרת : אבא, אמא, סבתא(טאטא), אמממ(אוכל), עוגיה, קקי, טלויזיה(סיאה), גה-גה (ברווז), את זה, מה (מים) , כפכף (כאכא)ואולי יש עוד מילים ספורות שיצא לה לחזור אחרי שאמרתי...זה האוצר מילים שלה, היא מדברת משפטים שלמים אבל כולם בג'יבריש. אני רואה ויודעת גם על עצמי בתור תינוקת שבגיל כזה כבר אפשר לדבר יפה מאוד. בנוסף לגבי קולות של חיות היא עושה רק קול של ברווז, למרות שאני יודעת שהיא יודעת את שאר הקולות של החיות שהראינו לה אבל משום מה לא חוזרת אחרי זה. כולם אומרים לי לא לדאוג ורואים שהיא ממש מדברת בג'יבריש ולכן זה רק עניין של זמן עד שתתחיל לדבר ממש. האם יש סיבה לדאגה? האם יש דברים שאני יכולה לעבוד איתה כדי לחזק ולשפר אצלה את האוצר מילים והשפה? תודה מראש

1. כוווולם צודקים! 2. היא כן מדברת, אבל לא לפי מה שאת מצפה....בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, אל תשווי בינה לאחר. 3. תבקשי ששמיעתה תבדק, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה. 4. תני לה זמן ומרחב... היא תשלים מה שהיא צריכה ואם לא, לקראת שנתיים וחצי, תפני ליעוץ מקצועי של קלינאי תקשורת. כל טוב

22/07/2013 | 07:48 | מאת: אלה

שלום רב, ברצוני לברר איך לנהוג ומה לעשות במקרה זה, ביתי בת 5.5 בוגרת, נבונה וברמת התפתחות תקינה. היא מתבטאת באופן שגוי כאשר מדברת על עצמה בלשון עתיד. למשל: אני תבוא, אני תיקח, אני תלבש, וכד. עד כה ניסיתי לתקן. אך היא כאילו לא זוכרת.... זה לא מכוון אני מרגישה ויודעת, זה לא בשביל לקבל תשומת לב. זה זמן שאיני מתקנת אותה וזה ממשיך. אני מוטרדת מעט כיוון שזה נמשך יותר מדי. תודה מראש מה עושים?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי בדיקת שמיעה (למען הסדר הטוב) ואחר זה בדיקה אצל קלינאי תקשורת... אולי יש עוד משהו שדורש התייחסות ואם לא, אולי טיפול קצר וממוקד , תוך תשומת לב מירבית, תעשה את העבודה

ןאולי לציין שאני מתחיל ב - א ולכן כשאני הולכת לעשות משהו חשוב להתחיל באותו אות.... במיוחד אם היא לקראת כיתה א'... זה יהיה לה משמעותי!

21/07/2013 | 21:54 | מאת: שרה

במשחק קלפים ששחקתי עם ילד בקשתי ממנו שיסביר לי את ההוראות. המשפטים שלו היו: קודם כל...אם אם אם יצא לילד חיה... אם לא מצליחים מורידים. למי ש..ש.. אם לילד אחד יצא טוב, אז..אז..אז יש לו עוד תור. במשפטיו הוא התכוון לומר: 1. קודם כל הופכים את כל הקלפים. 2. צריך להטיל קוביה. אם מצליח להפוך קלף כמו בקוביה, אז הקלף נשאר גלוי. 3. אם לא מצליח להתאים, הופך בחזרה את הקלף. 4. מי שמצליח להתאים - יש לו עוד קלף. חשוב לציין שהילד הוא לקוי שמיעה. האם משפטים שאמר מתייחסים לקושי בארגון? בשליפה? בגמגום? מה ניתן לעשות בגן?

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה כבר היה צריך להיותת יותר מאורגן, לגבי שאלתך... האם הוא מאורגן או לא מאורגן גם בדיבור החופשי? או אולי זה היה קשור למטלה ספציפית? האם יש לו מכשיר שמיעה? כמה זמן ומה מידת הלקוי? לא גמגום בודאות, נשמע כמו קושי באירגון, גם המשפטים עצמם לא נשמעים סבירים, ללא קשר להיסוסים ברצף. רצוי אבחון פרטני וקבלת הדרכה לקידומו.

21/07/2013 | 11:35 | מאת: גננת טרום חובה

שלום רב, בקייטנה בה אני עובדת בגן עירייה ישנו ילד לקוי שמיעה (45-50 דציבל) שבקר במהלך השנה בגן חינוך מיוחד וגם בגן רגיל (ילד משולב). הילד מאוד מתוק, חברותי, אוהב לבוא לגן ומאוד פעיל בגן. בעקבות אבחון של קלינאית תקשורת נצפו אצלו קשיים בתחומים הבאים: תוכן הבנה – מתקשה במטלות הדורשות חשיבה מופשטת. שימוש הבעה – שימוש נרחב בז'רגון, ובחוסר במבנים תחביריים, מורפולוגיים ובאוצר מילים (בעיקר פעלים). בהתחלה היה קושי לספר חווייה בצורה מאורגנת והתקשה לספר סיפור פשוט, ברמת ההמללה, ולא תמיד שמר על מבנה פשוט תקין תחבירית ולעתים השמיט קישוריות ומילות יחס. למרות הקשיים בתחום ההבעה - הילד מצליח להביע את עצמו. כיום הוא יותר משתתף בפעילויות, יכול לספר ספור בצורה מובנית ומנמק יפה אסוציאציות. צורה היגוי – הילד מדבר דיבור איטי ומשבש היגוי ספציפי. נצפתה מובנות דיבור ירודה, אך ניכר כי יש התקדמות ספונטנית. בעקבות כך, הומלץ לילד הן על טיפול בשפה והן על למידה בגן חינוך מיוחד, על מנת שיקבל מענה אישי ומעמיק. במשחק חברתי כאשר היה עליו להסביר הוראות משחק, משפטיו התבטאו במשפטים מאוד קצרים, חזרה מרובה של מילים וכאשר אין כל קשר בין המשפטים. מעוניינת לדעת למה זה קורה וכיצד יש לעזור לילד כך שיהיה מובן וכך שיהיה קשר בין המשפטים שאומר.

לקריאה נוספת והעמקה

זה קורא כי המידע לאמגיעה באופן מסודר ועקבי למרכז השפה, דרך ערוץ השמיעתי. תבקשי מההרוים לתת לך הנחיות לפי מה שעשו בגן במהלך הנה. אינך מספרת בן כמה הוא והאם כעת נמצא בטיפול של קלינאי תקשורת, ניראה שיש תוכנית עבודה ותפקידך להשתלב בתוכנית הקיימת. תשאלי את ההורים ואם ניתן, תפגשי עם הקלינאית שמכירה אוו הכי טוב. תבדקי האם יש לו מכשירי שמיעה והאם הם תקינים בכל פעם שמבקר בגן שלך. בהצלחה

21/07/2013 | 21:45 | מאת: גננת טרום חובה

מדובר בילד בן 5.5 שעולה לכיתה רגילה. האם הקשיים שהעליתי הנם קושי בשליפה? בארגון מידע?

19/07/2013 | 14:07 | מאת: נלי

שלום רב, אני מקווה שאני שואלת במקום הנכון, אם לא , קבלי את התנצלותי ואפנה לפורום אחר. הבן שלי בן שנה וחצי. עדיין לא הולך לגן. אנחנומדברים איתו רוסית בבית הוא מבין הרבה אך עדיין לא התחיל לדבר. ניתנה לי הזדמנות לרשום אותו למשפחתון חביב מאוד ליד מקום עבודתי. המשפחתון מוצא חן בעיני מאוד אך ישנה בעיה שאינו דובר רוסית. המטפלת יודעת רוסית , אך היא מדברת עם הילדים בעברית כי רובם ישראלים. אני חוששת מכך שיווצר ממצב שיהיה עיכוב ברכישת השפה ובילבול אצל הבן שלי בעקבות שמיעת שתי השפות. אני לא יודעת אם זה יגרום לו להתחיל לדבר בגיל מאוחר יותר ויגרום לבעיה. אולי עדיף שיתחיל ללכת לגן דובר רוסית בלבד על נמת שירכוש קודם את השפה הרוסית ורק אחרכך עברית? אשמח לשמוע את דעתך, תודה רבה נלי

ילדי מסתדרים יפה מאד בשתי שפות, בתנאי ששומרים על העקביות, מבוגר אחד- שפה אחת. כלאומר, אם הולך לגן, הגננת תבין מה שהוא אומר והיא תענה לו בעברית, כמו יתר ילדי הגן... לאט לאט בנך יעשה סדר והעולם יהיה מחולק בין דוברי עברית לדוברי רוסית. זה קל! הבעיה מתחילה כשהמבוגרים "מבלבלים" את הילד במעברים בין שתי השפות! העיכוב היחידי שיכול להיות יהיה בהבעה ובשלב של בניין משפטים, יכול להיות שיתחיל מעט מאוחר, כשיהיה גדול, זה לא יהיה בעל משמעות. כעת זמנו להצטרף לילדי הגן החביב ולהתחיל במלאכת רכישת עברית. אם בנך יוכל להתמודד או לא, יהיה תלוי במידת התמיכה והעידוד שיקבל מכם, ובמיוחד בקידום התקשורת שהיא בראש מעיינינו כקלינאים.

18/07/2013 | 09:51 | מאת: נוי

שלום, חמתי אובחנה כסובלת מאפזיה אקספרסיבית, היא קיבלה מדבקות אקסלון ע"מ להקל על בעיות הזיכרון לטווח הקצר. עם זאת, ישנה תחושה של הדרדרות בדיבור ובהבנה שלה. אם אנחנו מדברים מהר היא לא מבינה וכשהיא רוצה לומר משהו והיא מתרגשת או מתביישת היא לא מצליחה. האם יש משהו נוסף שאנחנו יכולים להקל עליה? בדיקות מסוימות שנבין מדוע ההתדרדרות? אודה מאוד לתשובה.

לקריאה נוספת והעמקה

אם יש התדרדרות, חשוב לפנות לרופא המטפל או לנאורולוג. לגבי התפקוד, האם היא אובחנה או טופלה על ידי קלינאי תקשורת? זאת הכתובת לגבי התפקוד, שיאפשר לעשות הערכה תפקודית וגם לתכנן תוכנית התערבות ייחודי לה. איחולי בריאות

17/07/2013 | 12:45 | מאת: מילי

ביתי בחודש הבא תיהיה בת שנתיים ומהיכרותי עם מספר ילדים בני גילה אני חושבת שהיא לא מדברת מספיק. ישבתי ןעשיתי רשימה של מספר המילים אותן היא יודעת והגעתי לבין 60-70 מילים בערך- כולל מילים אותן היא מבטא רק בסופן.. כגון כן(=מסוכן) דה (=גלידה) דש(=חדש)וכדומה. והיא גם לא עושה חיבור בין מילים חוץ מ"לא רוצה" .אני כן רואה שהיא לומדת כל הזמן מילים חדשות או חלק ממילה אך בקצב איטי יחסית. היא מבטא את עצמה בדרכים אחרות כשלא יודעת מילה מסוימת ומבינה הכל בצורה מדהימה וגם שמתי לב שהזיכרון שלה מעולה. האם אני צריכה לדאוג? או לפנות לאיש מקצוע בשלב הזה? זה ממש מציק לי שילדים קטנים ממנה מדברים בצורה ברורה יותר ממנה ועושים חיבור של מילים. אשמח לחוות דעתך. תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

תמיד תמצאי ילדים יותר וגם פחות מפותחים משלך, כמה שיותר מהר תפסיקי להשוות, כך יוטב לבתך וגם לך! לגבי הדיבור, אם את רואה התקדמות ושיפור אז היא במסלול הנכון. אם אחרי החגים, כשתהיה בת שנתיים שלושה חודשים את לא תרגישי בתקדמות (לאחר הקיץ והחגים ילדים מתקדמים הרבה בזכות היותם עם הוריהם יותר מאשר במהלך שנת הלימודים), רק אז, תפני לקלינאי תקשורת לקבלת עצה, הדרכה והכוונה... לא חושבת שיהיה צורך בטיפול, על פי המתואר כאן!

17/10/2013 | 09:32 | מאת: מילי

שלום רב, ביתי היום בת שנתיים וחודשיים. לפני שלושה חודשים כתבתי כאן כאשר אוצר המילים שלה היה בערך 70 מילים שאת רובן היא ביטאה רק בסופן. היום אומנם ישנו שיפור גדול באוצר המילים ואפשר לומר שאין מילה שהיא לא יודעת לומר או לפחות מנסה אך עדיין לא מדובר במילים שלמות , ברוב המילים היא אומרת רק את ההבהרה או שתיים אחרונות. בנוסף אני מבחינה בקושי שלה לחבר בין המילים. יש ממש מעט מילים שהיא מחברת ביניהן. האם זו התקדמות תקינה? האם אני צריכה לפנות לדעת מומחה? הגננת שלה בגן חושבת שאולי כדאי לנו לפנות למומחה כי היא לא מחברת מספיק מילים ומדברת יחסית בשקט מידי. אשמח לשמוע לדעתך. תודה

15/07/2013 | 09:24 | מאת: עדי

שלום רב יש לי ילד בן 2.5 ...לפני בחודש החל פתאום לגמגם.אם הוא מנסה לומר מילה הוא חוזר על ההתחלה שלה עד זוא מצליח לומר אותה.אם הוא מתרגש לספר משהו או שמפריעים לו זה קורה יותר. זה לא משהו שהיה זה הופיע פתאום. האם אני צריכה להלחץ או שזו תופעה מוכרת ויש דרכים להקל עליה?? תודה רבה עדי

לקריאה נוספת והעמקה

זו תופעה נורמלית הקשור הבעקר להעשרה של אוצר מילים והצורך לבחור בין כולם! אם תעייני בתשובות באתר תמצאי כל יום מספר שאלות באותו עניין

14/07/2013 | 13:37 | מאת: לי

שלום באבחון דידקטי לילד בכתה ג'נמצא קושי רב בשיום אותיות אך לא נמצא קושי בשיום ספרות או חפצים. מה זה אומר? הקריאה תקינה אך יש קושי בכתיב ובהבעה בכתב לי

כן, הכל הבטים של יכולת איגרון המסר ואירגון החשיבה.... חוץ מזה, האם יש לו קושי גרפו-מוטורי (מאובחן על ידי מרב"ע) בגיל זה עדיין ניתן לעבוד ולשפר את התפקוד. בהצלחה

14/07/2013 | 13:36 | מאת: גיא סיני

אהלן , ישנה תופעה אצלי בקושי לבטא משפטים זה קורה רוב הזמן אני חושב על משהו שאני הולך לומר ואני פשוט נתקע .. ושאני ממשיך את המשפט אני אומר בכלל משהו שלא רציתי לומר . איך אני מטפל בזה ו?

תשפר את הריכוז והתשומת לב, תחשוב ותבנה את הראיון בראש, ואחר כך תדבר. גם בביטוי הכתוב של ניראה שיש קושי באירגון, אין אף פסיק או הפסקה לאורך המשפט.... כניראה שגם בדיבור אתה לא מפסיק ומארגן את עצמך.

11/07/2013 | 20:51 | מאת: רותה

שלום רב, ברצוני לברר בקשר לנכד שלו שהוא בן 14 הוא ילד עם הרבה בעיות,הוא לומד בבית ספר מיתר בצפון שמטפל בבעיות רגשיות התנהגותיות קשב ורכוז ועוד הוא סובל מהכל,אחר תקופה שהשפה הייתה יותר בסדר ולא היה ריור זה שוב חזר וגם בדבור קצת שזה ממש בעייתי לגיל זה אם אפשר לתת לנו כוון לטפל בבעייה.

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שאתה אומר שהייתה התדרדרות בדיבור וגם בריור, חשוב לפנות לרופא אאג' שיבדוק האם הוא חולה או מתקשה בנשימה דרך האף. רצוי לבדוק האם יש רקע או גורם פיזי או בריאותי כי בד"כ ילדים לא מתפקדים פחות טוב, המיקרה הכי גרוע אינם מתקדמים אבל מה שהשיגו לא אמור לסגת. לאחר בירור רפואי מקיף, רצוי להתייעץ עם המורים והצוות בבית הספר, שאר מכיר אותו ועובד איתן באופן קבוע ומובנה. בהצלחה

08/07/2013 | 09:36 | מאת: קרן

הילד שלי בן ארבע וחצי ועדיין לא מבטא את האות שין ואומר במקום זה סין. עד כמה זה חמור, ומתי צריך להתחיל לטפל אצל קלניאית אם בכלל? האם זה יכול להסתדר לבד? תודה

תטפלי בזה במהלך גן חובה, אצל קלינאי תקשורת. זה יההי קצר ונכון ולא יבלבל אותו

08/07/2013 | 09:17 | מאת: אמא שקצת דואגת

שלום.. בתי בת שנה ועשרה חודשים, עוד לא מדברת. אומרת מילים בודדות בלבד, פחות מעשר,שזה מה שמצופה בגיל שנה וחצי. בטיפת חלב לפני כחודשיים אמרו לי שיש עיכוב שפתי אבל מכל השאר הבחינות לא נראה שיש בעיות תקשורת כלשהן ולכן אמרו שנחכה ואם אנחנו נראה התקדמות אז הכל בסדר. הילדה מתקשרת, יודעת לסמן לי מה היא רוצה, מחפשת חברת ילדים (אם היא רואה קבוצת ילדים-היא שם (אמנם מתעניינת בילדים הגדולים ממנה).. מחיפושי בנט על עיכוב שפתי הגעתי לסימנים של אוטיזם והלחיץ אותי לקרוא שילדים אוטיסטים אוהבים לסובב גלגלים כי לבתי יש מגיל מוקדם חיבה לסובב כל מה שמסתובב..למשל היא יכולה לקחת פחית מלפפונים חמוצים ולגלגל אותה על הריצפה אבל לא באובססיביות אלא סתם כמשחק..וגם היתה לה תקופה שהיא גילתה שהיא יכולה להסתובב סביב עצמה אז היא היתה מסתובבת אבל כיום היא לא עושה זאת.. השאלה אם זה עלול להיות סימן או שהיא עשתה את זה סתם כמו שהיא גילתה שהיא יכולה לקפוץ אז היא התחילה לקפץ בבית בכל הזדמנות וגם זה עבר לה.. באופן כללי ממש לא נראה שהיא סובלת מבעיות כלשהן אבל לדבר היא לא מדברת ואני מתחילה להיות קצת לחוצה. היא אומרת אמא,אבא,הב הב לכלב,יש לה מימfjdsfsdfשלה לציפור, אף, פו (שזה פוף,נוהגת לשבת עליו לצiritfgdfgdfgdfgwefF86 - Taperd Kabuki™ פות בטלויזיה), לפני כמה ימים היא גם אמרה משהו שנשמע כמו 'לשבת' וכמו 'דלת' אבל לא חזרה על כך מאז אז אני לא בטוחה.. לגבי משחק עם ילדים, היא מגלה עכשיו סימנים של יותר התעניינות בילדים בגילה אבל עוד לא ממש משחקת יחד איתם.. היא כן מוסרת כדור לילדים (כשהיא מעוניינת בכך כמובן) ובאופן כללי היא ילדה תקשורתית שאוהבת לשחק, בונה מגדלים מקוביות אך גם נהנית מפיזורן לאחר מכן ובאופן כללי יש לה יותר מילים עכשיו מהביקור האחרון בטיפת חלב שהיה לפני כחודשיים וחצי.. אפשר לומר שיש התקדמות. האם יש סיבה לדאגה? אני מרגישה שאני כבר מתחילה לחפש דברים.. יש לציין שאנחנו בית דו שפתי ואני מדברת איתה ברוסית אך היא שומעת גם המון עברית מסביב כי בעלי ואני מדברים בעברית וגם ספרים וטלוויזיה גם כן אך ורק בעברית אצלנו.. כמו כן היא איתי בבית מלידה, בחודשים הקרובים תכנס כנראה לגן.

לקריאה נוספת והעמקה
08/07/2013 | 09:44 | מאת: אמא שקצת דואגת

היא לא תמיד מגיבה לשמה בביצ. לפעמים כן ולפעמים לא...זה נראה 'לפי החשק'. אבל בחוץ אני חושבת שהיא תמיד מגיבה.

היא בטח תתקדם כשתבקר בגן. דו שפתיות גורמת לעיכוב מסויים בדיבור ובו זמנית תורמת להתפתחות האישיות והבסיס השפתי של היילד, כך שלא רצוי לוותר עליה. לגבי התקדמותה, אם היא מבינה כל דבר, גם בשתי השפות והיא תקתשורתית, כמתואר, לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. הבעיה שאת מחפשת באינטרנט מבלי לדע מה אמין ומה לא.... זה טבעי! אם את מותרדת באמת, תפני לביצוע הערכה כללית, במכון להתפתחות הילד. האם עברה בדיקת שמיעה? האם מוסיפה מילים (גם משובשות) בזמן האחרון?

07/07/2013 | 23:02 | מאת: אביגיל

שלום, מתי פעוטות מתחילים להשתמש בפעלים? האם זה סביר שרוב מילותיו של בני (סביב 70) מורכבות משמות עצם וכמעט ואין פעלים עדין?? תודה

זה הזמן ללמד אותו את משפחת הפעלים. תתחילי ממה שאתם עושים ביחד.

בני החל לגמגם בחודש האחרון, אציין כי לא היה איזשהוא אירוע חריג אשר בגינו החל לגמגם. אנו מודאגים ולכן רצינו לדעת האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת בגיל זה? ואם כן אז אם תוכלי להמליץ לנו על קלינאית לילדים

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתשובותי הקודמים בנושא זה.... שימי לב כמה השאלה שכיחה, כמעת כל יום חוזרת על עצמה.

08/07/2013 | 10:05 | מאת: ירון לוטן

חן שלום, גמגום בגיל הזה הוא נורמלי ונפוץ מאוד, יחד עם זאת מומלץ להתייעץ עם קלינאי תקשורת שמתעסק בגמגום. הפעילות צריכה להיעשות כרגע, היא יותר ברמה של ההורים מאשר ברמה של הילד. סביר מאוד שהגמגום יחלוף תוך מספר חודשים או מספר שנים. לפרטים נוספים הייתי ממליץ לך מאוד להיכנס ולראות מידע באתר של אמב"י - ארגון מגמגמים בישראל - http://www.ambi.org.il/. יש שם סרטון הדרכה להורים ועוד מידע רב בנושא. בהצלחה.

08/07/2013 | 11:04 | מאת: חן

תודה על תגובתך בנושא, אך עדיין שאלתי עומדת בעינה כיוון שגם רופא הילדים(ותיק ובכיר בתחומו) וגם קלינאית תקשורת איתם שוחחתי המליצו לחכות מעט, אולי כמה חודשים, לפחות עד גיל 3 לפני פנייה לקבלת טיפול. לעומת זאת במקורות רבים אחרים נאמר כי רצוי לטפל מיד ולא לדחות את המועד. אשמח לשמוע את דעתכם המקצועית תודה

04/07/2013 | 19:57 | מאת: סטודנטית לאדריכלות

שלום, אני סטודנטית שנה שנייה ללימודי אדריכלות אשר נמצאת בשיא ההתלבטויות, כאשר אני חושבת להמשיך ללמוד בשנה הבאה הפרעות בתקשורת. כבר התקבלתי להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב, ואני כרגע בלבטים עמוקים כאשר אני בודקת את תחום ההפרעות בתקשורת והעבודה בה. אם אני עוזבת את תחום האדריכלות אני עושה זאת מרצוני בלבד (כי ציוניי טובים שם) ולא עקב קשיים או אי הצלחות בלימודים, ככה שההחלטה היא בידיי. אני אשמח מאוד לדבר ולהתייעץ עם קלינאית תקשורת אשר עובדת מספר שנים בתחום ויכולה לספר לי מנקודת מבט של מי שהלימודים מאחורייה- על העבודה על כל גווניה ומניסיונה! אשמח אפילו אם מנהלת הפורום פרידה קורנברוט תוכל לחזור אליי. כל מי שקורא את ההודעה- בבקשה אל תשכחו מה זה להיות סטודנט, ואני מרגישה שאני בצומת חשובה בחיי- ומבקשת שתחזרו אליי! זה יכול לעזור לי עד מאוד!:-) בבקשה צרו איתי קשר במייל: junibaba@walla.com אודה על כל פנייה סטודנטית לאדריכלות.

לקריאה נוספת והעמקה

את מוזמנת ליצור קשר טלפוני 050-2099435 השאלה החשובה היא מה את רוצה לעשות בהמשך דרכך, אדריכלות וקלינאות תקשורת שונים לחלוטין, למה בחר אדריכלות והאם הייתה עוזבת בכל מיקרה? ההחלטה לא לכל החיים, היא צריכה להיות נכונה לך ברגע שאת מחילטה....יש שינויים רבים והבטים מיוחדים לכל מקצוע ועיסוק אשר מאפשרים גוון רב בעשיהה המקצועית.

03/07/2013 | 17:29 | מאת: דניאלה

הי, בני בן שנתיים וארבעה חודשים. ילד שני. שפתו מורכבת מבערך 50 מילים. לאחרונה התחיל לחבר שתי מילים. מילותיו כוללות עיצור אחד או שניים מהמילה המקורית, וכך הוא מתקשר: "בל"- זה יובל המבולבל, "ננה" היא בננה, "דו" זה גדול, "סי" זה סיר, "טיה" היא אמבטיה, וכו'. לאחיו קורא "איה" למרות ששמו יהלי. יש לי הרגשה ששומע מצוין למרות שלא נבדק עדין. גם את שמו הוא הוגה לא נכון, ולמעשה חוץ ממספר מועט של מילים משבש את כל השאר. חוצמיזה מוסיף כל הזמן עוד ועוד מילים, אך כולן מקוצרות. מעבר לזה תקשורתו הבלתי מילולית טובה: כשיש מילים שהוא לא יודע לומר, הוא מצביע, מראה, מביא אותנו לאן שרוצה, צוחק ומצחיק, מבין כשכועסים עליו, עונה כששואלים אותו שאלות, מבין הכל. מעבר לזה - קצת ביישן בחברה, יכולות מוטוריות מאד טובות. ההתנהלות איתו היא כזו שבבית אנחנו מבינים אותו לגמרי, ואולי בגלל זה אין לו תמריץ להתאמץ יותר? נמצא בפעוטון במחיצת 3 ילדים נוספים, וגם שם מבינים אותו, אך בספטמבר יתחיל ללכת לגן גדול יותר. מה עושים? האם לפנות בגיל הזה לקלינאית תקשורת? תודה רבה, דניאלה

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לקלינאי תקשורת שיתן לך הדרכה לעידוד השפה. אם את מרגישה שהוא התקדם מאד בתקופה האחרונה, את יכולה להמתין. אחרת תפני ותהני מההדרכה והמעקב המקצועי אישי, עדיין אולי לא צריך לקפל, אולי כן? תני לאיש מקצוע לקבוע. בהצלחה

04/07/2013 | 10:43 | מאת: דניאלה

תודה על תשובתך! הוא אכן התקדם לאחרונה. אם בעבר השתמש בהברה אחת (ובחלק מהמקרים הגה את ההברה בשווא) היום מרבית מילותיו החדשות מורכבות כבר משתי הברות ולרוב- גם בניקוד הנכון, אך עדין המילה אינה שלמה (אגס זה "אגה"). האם כל זה מחשיד לדיספרקסיה? שוב תודה

01/07/2013 | 21:04 | מאת: נטלי

--------------------------שאלה קטנה : ישבני בעוד חודש יהיה בן שלוש הוא רכש את כל השפה כמעט ואפילו גבוהה מילדים אחרים, ואז לפתע משהו גורם לו לגמגום במילה הראשונה כשבוע הילד מגמגם , ואז מפסיק הגמגום והילד כאילו מדבר רגיל אך הוא חוזר לגסטות כמו הצבעה או מוביל אותך אל הפריט אותו הוא רוצה וכל תשובה שלו לשאלה זה לא יודע והוא קורה לדברים שהוא רוצה משהו, ובעצם עושה הכל כאילו איבד את זיכרון אומר המילים שהיה קיים אצלו ושרכש מגיל קטן.. האם כדאי להתעלם לבנתיים? __________________________

לא להתעלם אלה לתת לו יכולת להתבטא ולתקשר, במידה ויגיד שקשה לו, לא ללחוץ עליו ולא להעמידו במדחן בכל פעם שמדבר. קיראי בבקשה באתר תשובותי המפורטות לעניין חוסר שטף בדיבור.. תהייה שקטה שזה קורה בעוצמה זו או אחרת לילדים בגיל זה, התופעה קשורה להתפתחות השפה ויכולת להתארגן והביעה את עצמו המשפטים מחוברים ומורכבים.

01/07/2013 | 17:41 | מאת: חן שפירא

שלום רב, אשמח מאוד לתשובה ועזרה: בני בן חמש, ילד אינטליגנט בעל שפה עשירה ומצוינת. בעית דיבור אחת מאפיינת את הדיבור שלו: במקום האותיות ש ו-צ הוא הוגה ס. שאלתי היא מה ניתן לעשות ובאיזה גיל כדאי לטפל בליקוי זה? תודה רבה, חן.

אם הוא כעת בגן חובה, כדאי כבר לפנות לקלינאי תקשורת ושירשום אותו בתור לטיפול, גם אם ימתין כמה חודשים, זה בסדר גמור. רצוי שיכנס לכתה א' עם היגוי תקין.

30/06/2013 | 17:08 | מאת: מיכאלה

שלום לך, בני הבכור בעל אוצר מילים מכובד לגילו, משתמש ב"רוצה עוד", אמא בואי"... כדור כתום וכו'... אך אינו משתמש כלל בביטוי גוף(אני, אתה) וכלל לא בשייכות(שלי שלך וכו)... האם זה מדאיד?מתי זה אמור להתהוות וכיצד ניתן לשפר את ההבנה של הילד כי הצעצועים הם שלו...וכו וכו.. בברכת תודה, אמא מודאגת לילד ראשון:)

לא, לא מדאיג. תפני אליו באותם כינויי שם... אל תפני אליו בשמו אלה תתגידי אתה, הוא וכו' ננראה שהוא בתחום הנורמה

30/06/2013 | 15:10 | מאת: רינה

הילד בן שנתיים וחצי שמדבר בערך 40 מילים משובשות כמו אטוס -מטוס . אות - מדרגות . אית-מעלית , אוש- טוש . אייטד- אייפד , הופ , אוטו . אבא , אמא , אקו - שוקו , אתי ( גננת ) אפו - ציפור , אפא- פרפר , עוד , אוגה - אוגר , עגה - עוגה . יודע להגיד קוקו לשאלה איך עושה תרנגול ויודע כלב נחש חתול פרה . הוא יודע גם להשלים מילה אבל עדיין לא מצרף מילים האם ילד כזה יכול להיות עם דיספרקסיה ?

לקריאה נוספת והעמקה
04/07/2013 | 21:52 | מאת: חגית בר-זאב

רינה שלום, לא ניתן לקבוע לפי התאור ששלחת את הסיבה לאחור בדיבור. יש לשלול קודם ירידה בשמיעה ואחור בהתפתחות השפה והדיבור שלא קשור לדיספרקסיה. ממליצה לך לגשת לרופא הילדים על מנת להתחיל בתהליך של אבחון קלינאית תקשורת וכן לבקש הפנייה לבדיקת שמיעה. בהצלחה!

30/06/2013 | 15:06 | מאת: רינה

הילד בן שנתיים וחצי שמדבר בערך 40 מילים משובשות כמו אטוס -מטוס . אות - מדרגות . אית-מעלית , אוש- טוש . אייטד- אייפד , הופ , אוטו . אבא , אמא , אקו - שוקו , אתי ( גננת ) אפו - ציפור , אפא- פרפר , עוד , אוגה - אוגר , עגה - עוגה . יודע להגיד קוקו לשאלה איך עושה תרנגול ויודע כלב נחש חתול פרה . הוא יודע גם להשלים מילה אבל עדיין לא מצרף מילים האם ילד כזה יכול להיות עם דיספרקסיה ?

לקריאה נוספת והעמקה

צריך הרבה יותר מידע לפני שמדביקים תווית. מה שחשוב הוא האם התפתחות הדיבור מתקדם וקיים.

30/06/2013 | 21:38 | מאת: רינה

בחודש האחרון אכן הוא התקדם אבל הוא לא אומר מילים שלמות אלא חלקי מילים כמו משתיארתי מקודם הוא משמיט אותיות ומדבר בסופיות וקראתי כי זה מעיד על דיספקרסיה , השאלה שלי היא האם בגיל הזה לא מקובל שילדים ידברו בחלקי מילים ואחרי זה זה יישתנה ?

28/06/2013 | 16:52 | מאת: עופרי

שלום רב, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. בני לא סבל מדלקות או נוזלים באוזניים. עבר בדיקת שמיעה שנמצאה תקינה לחלוטין. רופא א.א.ג. בדק אותו ולא מצא דבר. הילד מדבר רק מילים בודדות, משתדל לפטפט, אך לא מובן .... יש לציין שהוא מתקשר מצויין ומבין היטב כל דבר. מה עלי לעשות ??? האם יש מקום לקחת אותו לקלינאית תקשורת או להמתין ? בקרוב ילך לגן חדש, מנסיונך, האם צפויות לו בעיות ? אשמח לקבל תגובתך בהקדם. נטלי.

לקריאה נוספת והעמקה

בגן יקבל "תיגבור" טבעי. המידה ואינו מוסיף מילים במהלך הקיץ, תפני לקלינאי תקשורת הערכה והדרכה... טיפול לפי שיקול דעת מקצועי.

26/06/2013 | 09:56 | מאת: אמא של מרים

שלום רב, אני אמא למרים,ילדה מקסימה ומתוקה בת שנתיים וושבעה חודשים שלפני חצי שנה אובחנה עם חשד ל pdd ואנחנו במעכב אחרי מצבה כי הינה מתקדמת מאוד יפה. מרים יכולה לשמור על קשר עין, לבקש את רצונותיה או דרך מלים או בהצבעה, מראה כוונות תקשורתיות ברורות אך אנחנו שמים לב כי אין אינטגרציה בין הדברים כך למשל בזמן משחק כשמתקשה לפתוח משחק מסוים היא או תיצור קשר עין בלי לומר דבר או תגיד תפתחי מבלי ליצור קשר עין ולעיתים משתמשת במילים דומים ההולמים את הסיטואציה למשל בדוגמה לעיל היא יכולה להגיד ללחוץ כי צריך ללחוץ על כפתור בשביל לפתוח את המשחק אך גם מבלי ליצור קשר עין. שאלתי היא מה זה אומר הקושי הזה לעשות את האינטגרציה כשכל יכולת קיימת לחוד ומפותחת?ואיך אפשר לעזור לה לעשות את האינטגרציה הזאת? שאלה נוספת או בעצם תסכול נוסף שלנו הינו ביכולת האינטראקציה החברתית שלה - כי אנחנו מתרשמים מיכולת בסיסית קיימת, היא יוזמת קשר ומשחקת באופן הולם גיל עם ילדים שאינה מכירה, למשל שפוגשים בגמבורי או בכל מקום שיוצאים אליו, היא גם יוזמת קשר עם ילדים מוכרים אך עם אופי הדומה לה כלומר אלה הנעימים שאינם תוכפניים ולא חוטפים לה משחקים ואיתם היא באמת מסתדרת! ומה שמתסכל שהיכולת ליצור אינטראקציה חברתית קיימת אז איך זה מסתדר עם האבחנה?! אגב, האינטראקציה שלה עם המבוגרים תקינה.. אשמח להתייחסות וסלעחה על ההתכתבות הארוכה

לקריאה נוספת והעמקה

ה "אסון" של ימינו הוא שהאבחנה של PDD התרחבה עד כדי כך שכל ילד שניראה או מתנהג קצת שונה, מקבל מהר מדי "כותרת". לפי התאור שלך ביתך מתפתחת ומתקדמת בכל ההבטים שהיא צריכה. אם היא אובחנה, למה לא טופלה? בגיל הצעיר יש המון מה לעשות כדי לקדם כל ילד, בטח אחד שאובחן עם קושי ספציפי. לעניות דעתי יש יותר מדי אבחונים ופתאום יש ילדים ש"מחלימים" שלמעשה לא היו בקבוצה הזאת, בכלל. אם בתך במעקב במכון להתפתחות הילד ולא בנו בשבילה תוכנית התערבות, אז מישהו נירדם במשמירה או העלה הצעה שגויה לאבחון. כל טוב, פרידה

26/06/2013 | 09:49 | מאת: דנה

שלום, הבן שלי בן שנתיים ושלושה חודשים. כבר לפני כשנה התברר שיש לו נוזלים באוזניים ללא דלקות. משלוש בדיקות שמיעה שנערכו מאז, והאחרונה לפני שבועיים, התברר שיש לו ליקוי שמיעה של 30-35 דציבל. לי דווקא היה נראה שהוא שומע טוב כשאני מדברת איתו אבל הלכתי לבדוק כיוון שהיה איחור בדיבור.לאחורנה חל שיפור ניכר בדיבור (אולי בעקבות ניקוי שעווה באוזניים), אך עדיין ממש לא ברמה טובה וגם כמעט את כל המילים הוא לא הוגה נכון ואומר חצאי מילים או מעוות אותן. בעיקר יש לו בעיה עם אותיות גרוניות שהוא אינו מסוגל לבטא כלל.בעיקרון רוב הזמן אני היחידה שמבינה אותו.פרט לכך הוא מתפתח טוב ותקשורתי.יש לי מספר שאלות: 1. האם לדעתך בהכרח הליקוי בדיבור זה בגלל הנוזלים באוזניים? איך אני יכולה לדעת אם בכל מקרה יש לו בעיה בלי קשר? פשוט מתלבטת אם לעשות ניתוח כפתורים. מה שמוזר לי -שאם הוא לא שומע טוב ובגלל זה הבעיה, אז איך זה שכשאני מדברת איתו בקול ממש רם פנים מול פנים וחוזרת אחרי מילה מסויימת הוא עדיין לא הוגה אותה נכון? לכן אני חושבת שאולי גם ככה יש לו בעיה בלי קשר לנוזלים.לאחרונה גם יש שיפור ניכר כמו שציינתי - הוא פשוט יותר מדבר מבעבר. 2. מה סוג הטיפול שקלינאית יכולה לתת לו בינתיים? אני שואלת כיוון שהייתי כבר אצל קלינאית כלשהי 3 פגישות והיא בעיקרון משחקת איתו במשחקים ומדגישה מילים לפעמים אך זה לא משהו שונה ממה שאני עושה בבית. אז מה הערך המוסף פה? משהו בטיפול לא כ"כ נראה לי אבל אני לא יודעת ולכן אני שואלת איך בעצם אמורים לעבוד איתו בכלל ובפרט על עיצורים נוספים? 3.מה תדירות הפגישות שצריכה להיות לדעתך בגיל כזה? פעם בשלושה שבועות-חודש זה מספיק או שצריך בתדירות גבוהה יותר? 4. האם הדיבור שלו יכול להשתפר עם עבודה אצל קלינאית ובבית ואז אולי אוכל לוותר על הניתוח? 5. עד כמה קריטי בגיל הזה לחכות ולראות מה קורה בהמשך? כיצד האיחור יכול להשפיע לטווח הרחוק? והאם ניתן "להדביק" את הפער שנוצר? שוב, אני שואלת כי אני רוצה לדעת אם למהר לניתוח. תודה רבה! וסליחה על האורך..

לקריאה נוספת והעמקה

אנסה להשיב לשאלותיך אחד אחד, 1. צודקת כך שמדובר על שני מנגנונים, הם לא נופרדים וקשורים אחד בשני. שמיעה מאפשרת לילד לקבל את כל השפה, את המילים ואת צלילי הביבה ולפתח במוח שלו מאגר של מילים ומושגים שאחר כך, באים לביטוי דרך השפה והדיברו. הדיבור מתפתח מאז הלידה, דרך הבכי ואחר כך הקולות הספונטניים שמקבלים משמעות ותמיכ מהסביבה. לילד יש באופן יסודי מסוגלות לפיתוח שפה דבורה, כחלק מהיותו בן אנוש. עכשיו לקשר בניהם, ככל שיש ירידה בשמיעה הנשמע מתעוות ואינו ברור, לא רק ששמועה חלק, יש עוות במה שהוא שומע כי השמיעה נפגעת בכל מיני תדירויות, כך שהמספר של 35 הינו ממוצע בסביבה של קולות הדיבור. כדי לפתח שפה ודיבור רצוי שכול המנגנונים יפעלו בתאום. כדי לתח דיבור הילד צריך לשמוע, לחקות ולהפריד כל הגהג והגה, מלאכה מאד מורכבת אשר מתפתחת עד גיל בית הספר ומסייע ברכישת הקריאה. 2- טיפול של קלינאי תקשורת מתחיל ביצירת קשר עם הילד והבנה לקשייו, הטיפול נעשה באמצעות משחקים בגיל הצעיר, לכל פעולה שהקלינאי מבצע יש כוונה וסיבה, והתחלה לבנות יחסי אמון עם המטפל הצעיר ואחר כך לעודד חיקוי ורצון להצליח במסימות המגוונות. 3- טיפול חייב להיות לפחות פעם בשבוע ואם מדובר על פעם בשלושה או ארבע שבועות איננו טיפול, אלה מעקב או הדרכה. התדירות צריכה להיות בהתאם לצרכי הילד, החבל מאד שלעתים החלטה על תדירות הטיפול מוכתב על ידי האדמיניסטרציה (תשלום ע"י קופת חולים). 4. לגבי הניתוח עליך להתייעץ עם הרופא המנתח, יש עוד כמה מדדים כמו קשיי נשימה (האם נוחר או מתאמץ לנשום) האם עולה במשקל ובריאה בד"כ ) ועוד. 5. לא קריטי אם מצבו הבריאותי לא נפגע. ניתוח הכפתורים כולו פעולה כירורגית קטנה המיועדת לתת לנוזלים לצאת וללחץ האוזן להתאזן. לגבי הפערים והמשמעות כעת מוקדם לקבוע. הוא עדיין צעיר אבל חשוב לא לתת לפער להפתח יותר מדי. וסליחה על התשובה הארוכה.

27/06/2013 | 14:19 | מאת: דנה

ראשית, תודה רבה על התשובה המפורטת, מעריכה זאת מאוד.. שתי שאלות להבין שאני לא טועה- 1.אין פגיעה במצבו הבריאותי כלל וגם אין לו דלקות באוזניים. אז בעיקרון כמה זמן בערך כדאי לי לחכות ולראות האם השפה מתפתחת לפני שזה כן יהיה קריטי ואצטרך לנתח? 2. האם לגילו ומצבו את ממליצה לפחות פעם בשבוע, במידה ואלך לקלינאית באופן פרטי?

25/06/2013 | 07:50 | מאת: קרן

שלום רב, בתי בת 6 חודשים ושבוע. תקשורתית מאוד, מחייכת, מגיבה לסביבה וכו'. היא עדיין לא משמיעה עיצורים, רק סוגים שונים של קולות. אמרה כמה פעמים אקראית את המילים "אבא", "כן", "אמא"(עם קמץ). חוץ מזה אין שום עיצור. מה דעתך?

דעתי? יש לך ילדה נחמדה ומגיע לך מזל טוב, בטח זו ילדך הראשון.... עוד תלמדי שהיא בסדר גמור.

19/06/2013 | 21:01 | מאת: הילה

הי, אני רוצה לדעת איך מתייחסים לסטודנטים שסיימו תואר ראשון בהפרעות בתקשורת במכללות בניגוד לכאלה שסיימו באוניברסיטאות. אני יודעת שבהרבה מקצועות המכללות נחשבות פחות במידה ניכרת, ואמרו לי שבמקצוע הספציפי הזה פחות חשוב מאיפה הגעת. תודה רבה!

ההכרה כקלינאי תקשורת נתנת על פי חוק מקצועות הבריאות, מידי משרד הבריאות לאחר שהמועמד עמד בדריושת החוק: לימודיפ אקדמיים במקצוע קלינאות תקשורת, עמידה בבחינה ולימודים מעשיים במסגרת ההכשרה האקדמית. אין הבדל בתעסוקה בין מכללות או אוניברסיטאות, בכל מקום הלימוידם ברמה גבוהה! יש מחסור רב של קלינאים בשטח ולכן, לא משנה היכן למד הקלינאי כל זמן שיש לו הכרה במעמד של משרד הבריאות.

16/06/2013 | 09:39 | מאת: עדי

שלום רב הבן שלי בגיל 10 מגמגם בערך מגיל 5 , אנחנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת קרוב לשנה , הוא השתפר מבחינת אוצר מילים ואין לו בלוקים ומצמוצים בזמן הדיבור אבל צורת הדיבור השתנתה הוא חוזר על כל מילה כמה פעמים לדוגמא אאאאא אמא אאאאאאני רררררוצה מים וזה מקשה עליי מאוד, הקלינאית אומרת שצריך לדבר לאט אבל קשה ליישם את זה עם חברים וכו מה לעשות?

16/06/2013 | 09:43 | מאת: חגית בר-זאב

עדי שלום, כדאי להתייעץ עם הקלינאית המטפלת בנוגע ליישום. אחת הדרכים היא להזמין חבר או את אחד האחים לטיפול כשלב ראשוני בהכללה. בהצלחה!

15/06/2013 | 20:54 | מאת: אמא מודאגת

בני בגן חובה, לאחרונה שמתי לב שהוא הוגה ס' במקום צ'. לדוגמא: קצף נשמע כמו כסף, בוץ נשמע כמו בוס וגם צלחת נשמעת סלחת. האם יש צורך בפנייה לקלינאית או שאוכל לתרגל עימו משהו בבית? ( הוצאת לשון, לשון נמוכה, נשיפת אויר דרך השיניים וכד'). תודה

מה שכתב בסוגריים אמור להתייחס לקושי בהיגוי? מלמדים להגאות ולבצע מילים על ידי מילים ולא אחרת! תפני לקלינאי תקשורת כבר לפני כניסתו לבית ספר, זהו טיפול קצר וקל ביותר, בידיים מיומנות.