פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

24/09/2016 | 09:04 | מאת: עדי

שלום,בני כמעט בן 3 שנים ו-4 חודשים. מדבר יפה ובהתאם לגילו. לאחרונה ולפתע שמתי לב כי הוגה את האות ש בצורה לא נכונה. לדוגמא:אם יגיד את המילה שמים..הצליל של האות ש בסוף תישמע כמו האות ס'. האם שיבוש הגייה זו תואמת לגיל?האם יש צורך לעשות משהו בשלב זה?תודה,עדי

לקריאה נוספת והעמקה

שיבוש זה, בהחלט תואם גיל ובמיוחד אםיש לו מוצץ! את יכולה רק בתור משחק ללמד אותו לכווץ את השפתיים ולהגיש "ש" ב"שקט", עם העצבא מול הפה, רק כדי לישמע את ההבדל.... את היתר הוא כבר יעשה לבדו, כתהליך של הבשלה שפתית. צעיר מדי ולא הולם לטפל בזה בגילו, יש לו מטלות שפתיות יותר חשובות כעת!

יש לי תינוקת בת 7 חודשים (6 חודשים מתוקן). היא לא מוציאה הגה מהפה. בעיקר מחייכת, לפעמים תופסת חשק ו"שרה" אבל לא מוציאה הברות ברורות כמו אב בה טה דה שלפי הבנתי מצופה כבר בגיל הזה. אין חשש לבעיה בשמיעה. היא מגיבה יפה כשקוראים בשמה. אם מדברים אליה רואים קצת את הלשון זזה אבל היא לא מוציאה הגה. באופן כללי גם שקטה רוב היום. אנחנו די חוששים שיש בעיה התפתחותית בדיבור. האם זה מצב שיכול להעיד על בעיה? מה אפשר לעשות עם זה? איך נדע אם זה תקין או לא? ואם לא - מה עושים? ובאיזה שלב כבר להניף דגל אדום?

לקריאה נוספת והעמקה

האם היא יוצרת קשר עין ועוקבת אחר הנעשה סביבה? האם היא בוכה בקול? רצוי לפנות לרופא ושהיא תעשה בדיקת שמיעה, ואחרי זה, אם זה ממשיך אז תפנו לקלינאי תקשורת או למכון להתפתחות הילד בהצלחה

22/09/2016 | 07:09 | מאת: מיקה

יוצרת קשר עין ועוקבת בוכה בקול אין לי הרושם שיש בעית שמיעה. אם אני עושה רעש פתאומי היא מסתובבת, היא נבהלת מרעשים פתאומיים, היא מסובבת ראש כשקוראים לה אפילו ממרחק של 3 מטר... באיזה גיל עליי לפנות לקלינאית תקשורת בנושא? כמה זמן עוד לתת לה "להפתיע אותי"? אתמול בחנתי אותה והיא פעם בשעה בערך הוציאה קול של באבא למשך שתי שניות... האם זה מספיק טוב או שזה היה ככל הנראה מקרי?

22/09/2016 | 07:11 | מאת: מיקה

לציין שהייתה לה בעיה גם לבלוע ברזל. עד גיל 5.5 חודשים בערך היא עדיין הייתה פולטת את הכל החוצה. עם הטעימות גם עשתה לי בעיות ולא הצליחה לבלוע ורק בחודש האחרון בגן היא התחילה לאכול מנות של פירות וירקות ועדיין עושה הרושם שלא ממש התאפסה טוב על פעולת האכילה עם הלשון... עושה את זה כמו "טירונית" משתמשת בלשון קצת יותר מדי לדעתי בזמן האכילה.

18/09/2016 | 23:40 | מאת: חגית. א.

שלום. בני בן 7.5 לומד בכיתה ב', ילד מאוד חכם, תלמיד טוב ואהוב על חבריו. דיבר שוטף וברור מגיל מאוד צעיר. לפני כחודשיים התחיל לגמגם בתחילת משפטים. חוזר על אותה הברה הרבה פעמים. המשך המשפט ברור ללא גמגום. רק תחילת משפטים. חשבתי שזה יעבור לבד אבל כעת אני מודאגת. אשמח לעצתכם. חגית

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שזה רק בתחילת המשפט יכול להיות שזה קשור לאירגון המשפט ומה שרוצה לאומר, הכי טוב, לא להלחיץ אותו ולא לצפות שידבר חלק כל הזמן, אלה להבין ולקבל שיתכן וזקוק להשהייה מסויימת כדי לענות לעניין ובצוכה ברורה. הוא זקוק לקבלת ביטחון ביכולת לו, תשאלי אותו שאלות שהתשובה ממוקדת ולא שאלות כלליות, כמו "איך היה היוןם בבית הספר (שאלה שמזמינה המון התלבטות ומחשבה, לעומת , איך הייתה המורה בכתה? האם היה מהו שעורר את הסקרנותך בשיעור? האם החבר משחק איתו? איזה משחקים וכו'. תני לן מרחב והוא לבטח ייסתדר בתוכו

זוהי הזמנה לקלינאי תקשורת להצטרף לכנס יוצא דופן בלונדון אשר יתקיים בנובמבר 2016. הכנס בודק את השפעת המוסיקה בטיפול עם ילדים בעלי ליקויי למידה. הכנס מאורגן על ידי האיגוד הממלכתי הרפואי באנגליה וארגון Live Music Now מיסודו של הכנר המפורסם יהודי מנוחין. זהו מפגש מרתק בין חוקרים, מוסיקאים ורופאים. בנוסף, ערב גאלה מטעם הארגון הבריטי לדיסלקציה עם סיפורי מעוררי השראה של ילד, מתבגר, בוגר ומורה ועוד מפגשים מרתקים. רוצים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום: ארנה שומן 050-7316153, [email protected]. הנסיעה מתואמת למשלחת מצומצמת מישראל ומוגבלת להרשמה עד 20.9.16. אשמח לשמוע מכם!

לקריאה נוספת והעמקה

בהצלחה

29/08/2016 | 23:36 | מאת: סבתא

נכדתי בת 8 הופנתה לקלינאים תקשורת בגלל בעיות במיתרי הקול. קיבלנו תרגילים ונאמר שאסור לשתות חלב ולאכול מוצרי חלב. למה? מה יכול ליהות שילדה לא תשתף פעולה ? למה ממליצים טיפול מגיל 9? איך למנוע את הבעיה אצל נכד שגם הוא מדבר בקול רם. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בעיות קול בגיל זה בדכ קשורות להתנהגות קולית כמו צעקות ודיבור בקול רם. קלינאי תקשורת לא ממהרים לטפל בילדים כי יש צורך במידה של בשלות והבנה בצורך לשנות הרגלי דיבור והתנהגות , להפנים את השינוי וללמוד שיטת דיבור ללא מאמץ. לפעמים בגיל זה יש ממצא פתולוגי על מתרי הקול (יבלות בעקר) צריך גם לבדוק את שמיעתה ולהתרשם מהרגלי הדיבור בבית, יש בתים צעקנים ויש ילדים שאינם עומדים במאמץ הקולי. מבחינתי אין אמת בצורך להפסיק לאכול דברי חלב, יש צורך לברר האם יש לילדה צרבות והרגלי אכילה הגורמים לצרבות. בקופח יש חובה לממן חלק מהטיפול קול עד גיל 9, אולי הקופה מתחמקת מתשלום לטיפול קול לילדה ולכן דוחה מעבר לגיל זה, כדי לא לממן את הטיפול? הצלחה בגיל זה תלויה בגורמים אישיותיים וגם משפחתיים

הי ביתי בת שנה וחמישה חודשים אומרת חצאי מילים למשל רואה תמונה של פרפר אומרת פר תמונה של פיל אומרת פי, לברווז גע נדנדה -דדה האם זה תקין ? אם כן עד איזה גיל ? כמה מילים היא צרכה לדעת עד גיל שנה וחצי ? תודה רבה

נשמעה מפותחת והחשוב שאת תחזרי על המילים בשלמות, ולא "לעזור" לה להגיד חצי מילים. אל תתחילי מילה בשבילה אלה תשתמשי במילה קודמת כמו הנה... זה ... על פי תאורך, היא מפתחת מצוין!

08/08/2016 | 13:49 | מאת: יולי

שלום רב, הילדה שלי מזה שבוע ימים לא מגיבה כשה קוראים לה..... ועדיין לא עושה כפיים,נהייתה רגזזנית ועצבנית לאחרונה ....והיא עוד לפני שבוע הייתה פשוט מדימה מחייכת צוחקת משחקת ...וזה משהו פיתעומי כזה....שבוע לפני היא הייתה עם וירוס וחום 40 כמעט כל השבוע שלאחרי יצאה לה אדמדמת....בדקנו שמיעה והיא שומעת טוב זה כאילו היא פשוט מתעלמת ממני.....אני מאוד מודגת....היא זוחלת מנסה לעמוד כשה מחזיקה במשהו , ממלמלת יודעת לעשות ביי מתיישבת לבד....אבל העניין שהיא לא מגיבה לשמה מאוד מדאיג...

לקריאה נוספת והעמקה

האם עשו בדיקת שמיעה חוזרת לאחר החום הגבוהה? רצוי לבדוק וגם לפנות למכון להתפתחות הילד, שם יעשו הערכה התפתחותית כללית ווכלו לתת לך מענה

11/08/2016 | 09:37 | מאת: יולי

היינו אצל א.א.ג הכל תקין...זה לא שהיא לא מגיבה כלל , היא מגיבה אבל לא כל פעם שקוריאם בשם שלה.....אבל היא מסתובבת שאני שרה לה תשירים שהיא אוהבת שהיא שומעת פיתעום שיר שהיא מכירה בטלויזיה....מחייכת בחזרה עושה ביי רק שלא תמיד מגיבה לשם....כשה אני מגיעה הביתה כשה היא רואה אותי היא מאוד שמחה וממש קופצת משמחה וישר מושיטה ידיים שנרים אותה...

07/08/2016 | 17:00 | מאת: סטודנט

היי, אני סטודנטית להפרעות תקשורת, ומאוד נמשכת לתחום האודיולוגי. אבל אין לי הרבה ידע ולא מצליחה למוצא מידע לגבי הביקוש, סוג משרה (חלקית/מלאה) או שכר, בעיקר בתחילת הדרך כאודיולוגית. אשמח למענה או להפניה לאדם יוכל לענות תודה בכל מקרה

תפני לאגודת קלינאי תהקשורת, בכל מקום, אסור לך חעבוד כקלינאית תקשורת עד לקבלת עודה ממשרד הבריואת, בהצלחה

02/08/2016 | 14:31 | מאת: אמא מודאגת

שלום בתי בת שנה וחמישה חודשים . מאובחנת ע"י פיזיו בגמישות יתר . לא הולכת עדיין עצמאית אלא רק בעזרת היד שלי. הילדה מאוד חברותית, חייכנית, משתפת פעולה , יוצרת קשר עין , אבל מטרידים אותי כמה דברים: כשהיא עסוקה מאוד במשחק גם אם תקראי לה היא לא תמיד תגיב, חשוב לציין שתמיד מגיבה לשמה..מדברת על מצב שממש עסוקה במשהו. מבחינת שפה ופה החלק הכי מטריד היא מסוגלת לחזור על מילים אבל לא משתמשת בהן כלומר יודעת מה זה כלב אבל אם אני אראה לה כלב היא תאמר כלב (למרות שמכירה וחזרה על המילה כמה פעמים ), אמרה תקופה אמא ו אבא והפסיקה. כרגע אומרת אמא לעיתים רחוקות רק כשבוכה או רוצה משהו. יודעת מזה אסור, עושה ביי ביי עם היד (לא תמיד ולא לכולם) יודעת לשמוע קול של כלב, חתול, מצביעה על 2 איברים שונים בגוף (אך לא על הגוף שלה, אלא על בובה או עליי). מטריד מאוד שלא מצביעה על דברים שרוצה, האם זה תקין?? ניסיתי להראות וללמד פשוט מתעקשת ולא רוצה להראות עם האצבע, וכאשר אני מצביעה על משהו רק מסתכלת על האצבע שלי. היא מבקשת דברים ע"י נדנוד או מושיטה ידיים שאני אקח אותה, דוחפת עם הידיים אם לא רוצה משהו מנידה את הראש ל "לא" וכמו כן משתמש בטלפון משחק ועושה "הלו" עכשיו התחילה להנות ממשחק משותף ומגלגלת אליי כדור ואני מחזירה , אוהבת לשחק במשחקי "קוקו" ,אוהבת שירי אצבעות .נורא מטריד אותי חוסר ההצבעה ו הדיבור המועט. האם צריך ללכת לאבחון קלינאית? איך אפשר ללמד להצביע? והאם משהו מה תסמינים מעיד על אוטיזם??

לקריאה נוספת והעמקה

אני מציעה שתלחי איתה לבדיקת שמיעה, קודם כל! מניחה שהיא אובחנה במכון להתפתחות הילד, ואם לא, ממליצה מאד שהיא תעבור אבחון התפתחותי ומעקב, לפי הצורך. גמישות יתר ומה שאת מתארת יכולים להצביעה על שורה של אבחנות, מאיחור התפתחותי קל ועד לאיחור רציני יותר, רק אבחון ומעקב יענו על שאלתך. בגדול, אם היא יוצרת קשר חברתי וקשר עין, מניחה שלא מדובר על אוטיזם.

09/08/2016 | 22:43 | מאת: אמא מודאגת

עברנו בדיקת שמיעה בגיל 9 חודשים, היא שומעת טוב וגם רואים. היא כן נענת לשמה אבל כשרואה טלויזיה ומרותקת לאיזה סרט לא מגיבה ישר. קבענו כבר תור בהתפתחות הילד אבל זה רק עוד חודשיים, ואני נורא מוטרדת. מהם הסממנים הכלליים שמעידים על אוטיזם? חוץ מקשר עין, תגובה לקריאה בשם, ותקשורת עם ילדים. מאחר וכל זה בסדר אצלה, רק עיניין ההצבעה נורא מטריד (אותי לפחות). מציינת שוב, שכן מצביעה על משחקים, איברים בגוף וכו', אבל לא על דברים שמבקשת. תודה, וסליחה על האורך..מאוד מודאגת!

30/07/2016 | 23:29 | מאת: גלית

הי, בני בן ה-5.5 בעל שפה עשירה ומדבר בצורה שוטפת. הוא הוגה את כל האותיות בצורה טובה (כולל ש, צ, ז), אבל רק את האות ס' הוא אומר עם לשון בין השיניים. האם זה משהו שאמור להסתדר עם הזמן? האם יש צורך בפניה לקלינאי תקשורת?

השאלה, האם השיניים שלו התחלפו? אם כן, תפני לקלינאי תקשורת. אם לא, ניתן להמתין כי אולי יסתדר מעצמו. בכל מיקרה, לא יזיק בדיקה של קלינאי תקשורת, לפני גיל 9 הבדיקה והטיפול כלולים בסל הבריואת של קופת חולים.

26/07/2016 | 21:27 | מאת: ענבר

שלום. בחודשים האחרונים אני סובלת מבעיה בשטף הדיבור- מילים מסוימות נתקעות לי במהלך הדיבור הרגיל במידה שאיני מצליחה לבטא את תחילתן. יש לציין כי הבעיה התחילה לאחרונה ואינה מילדות. אשמח לעצה על מה כדאי לעשות ומהם הגורמים אשר יכולים לגרום לכך

לקריאה נוספת והעמקה

לא ציינת בת כמה את, ולא ידוע שום דבר עליך, אז אי אפשר להשיב לגביך. באופן כללי יכול להיות שיש לך דאגות שפוגעות ברצף השיחה ובמציאת מילים ספציפיות, יכול להיות שאת לפני מחלה כל שהיא ויכולות להיות המון סיבות אחרות. במידה והתופעה נמשכת, מפריע לך לתפקוד היום יומי או מחמירה תוכלי להתייעץ עם רופא המשטפל ובודאי עם קליאית תקשורת.... או פסיכולוג!?

05/07/2016 | 19:03 | מאת: פלוני

שלום אני בן 38 וגם לי יש רוק מוגבר זה תפס אותי 3פעמיים בשנה החרונה זה עובר אין סיב לדאגה ביכלל

לקריאה נוספת והעמקה

אין מצב של רוק מוגבר אלה של הפחתה בבליעה. לעתים בעקבות הצטננות קשה, נושמים דרך הפה ואז הרוק, נוזל, החוצה... אם התופעה בתמשך תפני לרואפ אאג'.

היא נולדה בשבוע 36 אומרת אבא בא ,בובה ,מימי (מים), האמ ( אוכל) דדה (נדנדה),קקי. לא אומרת אמא כלל אך ששואלים איפה אמא מצביעה עליי . כשאני שואלת איך קוראים לי לעיתים אומרת אבא או מילה דומה זה תקין בגיל הזה ? דבר נוסף שמתי לב שהיא קוראת לחתול קיקי ולציפור וכלב גם שם שלא מזכיר .. האם זה תקין ?

נשמע תקין... בגיל הזה יש שונות גדולה בין ילדים ולכן מציע לך לא להשוואות אלה לראות במה היא מתקדמת לגבי עמצה. בהצלחה

21/06/2016 | 22:48 | מאת: חן

ערב טוב, קטני שלי אובחן בגיל חודשיים עם רטינובלסטומה. עבר טיפולים כימותרפיים רבים וצינטורים. היום יש מאין תקופת רגיעה אך אנו שמים לב שכמעט ולא יוצר קשר עין. האם בגיל שנה ו4 כדאי לבדוק אוטיזם או שזה מוקדם מדיי?

לקריאה נוספת והעמקה

בכל מקרה, ילד בגיל הזה ולאחר טיפולים שכאלה, ראוי שיהיה במעקב של רופא התפתחותי, אשר תפקידו לעקוב ולאתר קשיים לפי הצורך. רצוי באותה מידה,שיהיה לו מידע מקיף לגבי הטיפולים שקיבל.

21/06/2016 | 10:00 | מאת: נעה

שלום, הבן שלי בן 3 ושלושה חודשים.התחיל לדבר לקראת גיל 3 משפטים יפים וברורים. אוצר מילים גדול יחסית.

21/06/2016 | 10:25 | מאת: נועה

אוצר מילים גדול יחסית. לפני כחודש התחיל לגמגם בהדרגה. היום ממש מתקשה להוציא מילה שלמה מהפה ולאט לאט מאבד את הביטחון בדיבור. הוא מתוסכל מאד וגם אנחנו כהורים. אני כן מנסה לדובב אותו בצורה מאד סבלנית בדרך של דיבור איטי ולא מאולץ אבל לא ממש מצליחה. בהתייעצות עם הגננת הבנתי שיש כאלה ילדים שפתאום מתחילים לגמגם לאחר תקופה של דיבור שוטף והיא מכירה את התופעה אבל בכל זאת רציתי לדעת האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת להתחיל טיפול? האם זה יכול לעזור? מה אני יכולה לעשות בבית כדי לעזור לו?

20/06/2016 | 12:16 | מאת: דלית

תינוק בן חודשים וחצי כמעט. אני מאוד מוטרדת מכך שאינו עוקב אחר פנים שלי כשאני מולו. כן עוקב אחרי חפצים. הוא משמיע קולות, ערני ומחייך בתגובה. רופא שבדק אותו הפנה לבדיקת עיניים שיצאה תקינה ורופא עיניים וגם רופא התפתחותי טענו שיש לחכות ואולי מדובר בהבשלה מאוחרת של עצבי ראייה. האם זה בכלל הגיוני? הרי אחרי חפצים הוא כן עוקב בצורה מצוינת. הוא כן יוצר קשר עין. מעבר לכך הוא תינוק מאוד רגוע, שוכב יפה על הבטן, מרים ראש בהתאם לגילו

לאחר ששני רופאים המליצו, לאחר בדיקה, להמתין....רצוי שתקשיבי להם ותתני לילדה להתפתח, תעקבי ותתיעצי עם מי שכבר ראה אותה. כל טוב

02/06/2016 | 14:50 | מאת: אמא לבן חמש וחצי

שלום רב, בני בן חמש וחצי, עולה לכיתה א' בעל שפה עשירה ויפה, למעט האות צ'.. כשהוא מנסה לומר נכון הוא יכול להצליח אבל הלשון עדיין 'בורחת לו החוצה' ובדיבור השוטף יוצא לו ס'... לפני שאני שולחת אותו לקלינאי תקשורת, האם יש כמה תרגילים שאפשר לנסות לעשות בבית?

צוי שיופנה לקלינאי תקשורת אשר יש לה את הידע והמיומנות לעשות זאת בדרך היעילה והמותאמת לו אישית.

אדם יקר לי שנמצא כרגע עם קנולה ועם פג בתהליך ניתוק ממנשם. היכן אפשר למצוא (מכון? פרטי? ק. תקשורת שיגיע אליו?) כדי לבדוק תחילת ההערכת לאכילה כדי למנוע אספירציה. (יש בליעה אך חשש שעושה אספירציה) צליל

לקריאה נוספת והעמקה

אפשר לבצע את ההערכת בליעה בכל מקום, בהתאם למקום מגורים, קופת חולים או קלינאי תקשורת פרטי. חפשי באתר קלינאי התקשורת או שאלי את הרופא המטפל. אולי המקום שנמצא יש קלינאי תקשורת יועצת בתחום הבליעה???

31/05/2016 | 01:52 | מאת: רעות

שלום! הייתי מעוניינת לשתף ולשאול: יש לי בעיה קלה במנשך- סגירתי לא הכי נוחה לאחר טיפול יישור שיניים שעברתי. אני מרגישה שלצורך דיבור אני "מתגייסת" מראש על מנת לדבר בגלל חוסר הנוחות בין הלסתות. אני מרגישה שדבר זה גורם לי לסגירת יתר של מיתרי הקול ויש לי כאבים בתחתית הגרון- היכן שמיתרי הקול . האם דבר כזה הגיוני ואכן יכול להיות שמחוסר נוחות בהגיה אני "מפצה" ומחזיקה את הדיבור ע"י סגירת היתר הזו כדי להחזיק את ההברות יציבות -מה שהלסתות לא מאפשרות לי בנוחות? האם יש ממה לחשוש? תודה רבה מראש, רעות

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רעות, אני לא יודעת בת כמה את, לעתים מבצעים יישור שיניים מבלי לבדוק את איכות התנועה של הלשון בדיבור, בבליעה ובזמן "מנוחה". יש תופעה בשם דחיקת לשון או דחיפת לשון שמתארת תנועה קדימה ולחץ על השיניים בזמן בליעה,דיבור או בעיסוק בפעולה אחרת. יכול להיות שלא הופנת לבדיקה אצל קלינאי תקשורת אשר יכול לבדוק את המצב של הלשון בתנועה ובמנוחה. יכול להיות שאת מעלה את מתח השרירים בגרון, לאו דווקה במתרי הקול, והמתח הזה גורם לך לאי נוחות כנתואר. המלצתי שתפני לקלינאי תקשורת, לבדיקת תנועת הלשון ולאחר מכן, תחליתו יחד האם יש מקום לטיפול ושינוי הרגלים. אם קולך יציב, אז הלחץ לא במתרי הקול. שם הפתולוגיה שונה לחלוטין ולא מתחילה בפה או בשיניים. בת כמה את? האם זה טיפול אורטודנטי הראשון שלך?

07/07/2016 | 00:47 | מאת: רעות

אני בת 27 וזהו הטיפול האורטודנטי השני שעברתי. הלכתי לאורטודנט מומחה מאוד שעשה לי ישור השיניים בצורה מאוד מבוקרת. שאלתי גם כמה קלינאי תקשורת לגבי הדיבור שלי אבל הם טענו שהכל בסדר בדיבור שלי. אין לי צרידות אבל אני מרגישה כאבים בתחתית הגרון. אולי אני חוסמת את האוויר שמוזרם מהריאות בעת הדיבור והכאב נוצר מזה? האם זה בכלל הגיוני שבעיית מנשך תגרום לי לייצר לחץ בגרון ותגרום לכזו בעיה? אול זה פסיכולוגי ופיתחתי משהו בגלל זה.. אני חוששת מאוד ומוטרדת

27/05/2016 | 09:51 | מאת: ריבי

שלום רב, ביתי בת 6 ושבועיים והוגה את האות צ עם לשון בחוץ שנשמע כמו ס. כמו כן לעיתים היא אומרת במקום ס את האות ש. לדוגמא: מסגרת- היא הוגה משגרת. אני מתקנת אותה. אני שמה לב שהיא מדברת המון ולעיתים היא שואלת את אותו הדבר מספר רב של פעמים ונוטה לשכוח במהירות דברים שרק סיימנו לשוחח עליהם. לדוגמא- מי לוקח אותי מחר מהגן? אני עונה שאני ואחרי חמש דקות היא תשאל שוב. לעומת זאת היא שולטת שתכנים הנלמדים בגן ומלמדת אותנו הרבה דברים חדשים. בתוך כל זה גם אני שמה לב שבעבר היא שלטה יותר בחלוקה לקטגוריות ומיון והיום היא ממעיטה להשתמש ונותנת הסברים 'מסביב' (אולי עניין של קושי במיון והכללה?...)ברור לי שהיא יודעת רק מתקשה פתאום עם זה. גם לגבי הפכים. לדוגמא: קש ההיא תאמר לא קשה. כשאבקש ממך לעצור רגע ולחשוב שוב היא תאמר , לרוב, את ההפך הנכון. חשוב לי לציין שלא שמעתי מהגן על איזה קושי סביב השפה והדיבור. אשמח לתשובתכם :)

לקריאה נוספת והעמקה

שאלותיך.... ההיגוי של השורקות נרכש בגיל זה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת שילמד אותה את ההיגוי הנכון וייסיע לה בשלב של השימוש הנכון בהגאים אלו, בתנאי שעדיין לא נפלו השיניים הקדמיות, ואם נפלו, שהם צמחו והמקום "טפוס" אחרת יש להמתין עד לבקיעת השיניים הקדמיות. לגבי ה"שכיחה" ולפי הדוגמה שלך, נראה לי שאת מציינת קושי על רקע חרדה או דאגה (מי יקח אותי מהגן? היא רוצה לדעת וגם להיות בטוחה) ולא בגלל קושי בזכרון, לפי תאורך לומדת ויודעת מה שנלמד בגן. שימוש בתכנים וצורות שלמדה בעבר, כן, הלמידה מתיישבת ואז יש מטלות אחרות, לא דחוף להשתמש במה שידעה מזמן, מעוניינת אולי, להתרכז במה שחדש היום! לא נראה לי מקום לדאגה יתרה אלה אם תבחיני בנסיגה משמעותית בתפקודה הקוגניטיבי או אחר.

26/05/2016 | 14:12 | מאת: ליאת

שלום. בתי בת 5 חודשים וחצי. כשהיתה בת 3 חודשים דיברנו אליה ובתגובה ענתה אגו..ואאו.. אחרי שבועיים זה פסק. היא היתה די שקטה ומאז החלה למלמל לעצמה ולמשחקים אאה..אאו..בב..אך איננה ממלמלת אלינו. כשאני מדברת איתה היא מחייכת אך לא ממלמלת בתגובה. היא חייכנית.עירנית. חמודה ויוצרת קשר עין טוב. עדיין לא מתהפכת. אציין שהיא ממלמלת הרבה כשידיה בפה או כשיש משחק בפיה. האם צריכה לדאוג? מה המלצתך?

לקריאה נוספת והעמקה

המלצתי, תפנו לביצוע בדיקת שמיעה...., אם הכל בסדר, אז תמתינו ואל תכנסו לסרטים. תהנו ממנה ותעקבו אחר שינויים במילמול. אבל שוב, רק לאחר בדיקת שמיעה מעמיקה.

18/05/2016 | 17:10 | מאת: שירלי

שלום רב, בני בן 2.8. מחבר משפטים של עד 6 מילים, מדבר ברור רוב הזמן ומובן לכולם. משחק יפה עם ילדים אחרים וגם ההבנה שלו נהדרת. העניין הוא שהשיחות שלנו מאוד פונקציונליות. כשאני שואלת אותו שאלה כלשהי כגון "עם מי שיחקת בגן?" הוא עונה בדיוק על מה ששאלתי, מונה שמות של ילדים ולא מפרט מעבר לזה. אחותו למשל הייתה מספרת לי את קורותיה לפרטי פרטים בגיל הזה. כשהוא רוצה משהו הוא מבקש באופן מאוד ממוקד. גם כשהוא שואל שאלות הן מאוד ספציפיות "איפה החולצה של ספיידרמן? מתי האוכל מוכן?" וכו'. יש לנו מעט מאוד סתם פטפוטים. זה תקין?

הנה עוד שונות בין בנים לבנות...... אם הוא "מתקדם", דיבורו ברור ויכול להשיב לשאלות, לבקש בקשורת ולשרת את עצמו, כניראה שהוא בדרך הנכונה. אם עדיין תרגישי שונות בינו לבין בני גילו, לאחר יום הולדת 3 ועוד קצת, תפני להתייעצות עם קלינאי תקשורת. בנתיים הוא כמו הרבה בנים......

04/05/2016 | 20:49 | מאת: עמית

היי, ראשית אציין שאני בן 25. עליתי לכיתה א' מבלי לדעת לדבר בכלל (שום שפה, רק מילים מומצאות) עקב בעיות קליטה ושל קשב וריכוז, באותה תקופה הייתי במכון קורן ועוד מקומות שעזרו לי ללמוד שפה. כיום העברית שלי מעולה, אך יש בעיית דיקציה (לרוב בטוחים שיש לי מבטא), האם יש דרך לטפל בזה? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

אם מאד מפריע לך ואתה מוכן והשקיע מאמץ וכסף, אפשר לנסות לשפר את הדיקציה שלך, דרך עבודה עם קלינאי תקשורת או מדריך דיקציה שעובד עם שחקנים. ממליצה על קלינאי תקשורת

02/05/2016 | 22:10 | מאת: מיקה

שלום. בני בן שנה וחצי. דו לשוני. אומר מספר מילים בשתי השפות ואף מחבר שתי מילים (אבא ביי ביי). התפתחות מוטורית תקינה. רקע של נוזלים באוזניים ובמעקב אאג. בדיקת שמיעה אחרונה היתה ללא ש"פ 35-45 דציבל. לאחרונה שמתי לב שמבטא כמעט את כל העיצורים אך לא מבטא אותם בצליל u. אומר קוקו, טוטו בפה סגור לחלוטין. ומה שמופק הוא מעיין צליל עמום. האם יש לפנות לקלינאית תיקשורת?. משתדלים לחזור על מילים כאלו בבית עם הדגשת הצליל. האם יש דרכים אחרות לשפר את הפקת הצליל?

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה לא מתייחסים להגאים או צלילים בפציפיים, יש לו מטלות שפתיות יותר חשובות, במיוחד בסביבה דו לשונית. אם לדאוג, אז לשמיעה שהינו הערוץ ללמידת שפה. בדיקות רופא ומעקב כדי למנוע פגיעה בהתפהתחות הדיבור והשפה על רקע ירידה בשמיעה.

02/05/2016 | 10:40 | מאת: בעז

מה זה דטונציה -בהקשר של דיבור/שמע ?

המונח הזה לא שייך לאוצר מילים המיקצועי של קלינאי תקשורת, אולי אנטונציה? הכוונה להנגנה בדיבור

19/04/2016 | 10:21 | מאת: אורית

שלום, הבת שלי נמצאת בתהליך יישור שיניים, כאשר כולל בעיקר הכנסת השיניים העליונות הנוטות החוצה. הבנתי שאם קיימת בעיה של דחיקת לשון, צריך לטפל בזה במקביל. שאלתי את האורטודנט שלה האם יש לה דחיקת לשון. הוא ביקש ממנה לבלוע רוק ואמר שהוא חושב שלא. האם יש צורך בבדיקה מעמיקה יותר של העניין? תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

לבלוע רוק, כשהיא יושבת בכסא הבדיקה עם הראש נוטה אחורה, אינה מגדימה את דחיקת הלשון. תפני לאבחון אצל קלינאי תקשורת אשר תבדוק את הדיבור, המנחשל הלשון כשהיא במנוחה וגם את הבליעה, תבדוק את הרגלי הנשימה ותסייע להבין למה השיניים יצאו החוצה. ללא טיפול הדחיקת שיניים (אם יש לה) הטיפול של האורטודנט עלול להיכשל, לטווח ארוך, אפילו אם במיידי ניראה כהצלחה, הלשון יכולה שוב לדחוף את השיניים החוצה,, במידה ויש דחיקת לשון, כמובן. לדעתי אין לבצע יישור שיניים ללא בדיקת תפקוד הפה והשלון, הנשימה ויציבת הגו.

10/04/2016 | 19:26 | מאת: הילה

שלום בני בן שנה ושבע לא מדבר בכלל גם לא מחקה אותי בהבהרות נגיד אה בא גא דא (לא חוזר אחריי) בדיקת ברה תקינה מה עכשיו מה עושים אני בלחץ ממש מהן הסיבות לכך? הוא מתקשר איתי מצויין בקשר עין אך לא ממתקשר בכלל בקשר מילולי כשקוראים לו לרב לא מסתובב אבל כשרוצה נגיד לעשות מעשה קונדס מסתכל אם אני רואה ומחייך. אשמח לעזרה והכוונה תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי לך לפנות למכון להתפתחות הילד, שם הוא יעבור הערכה התפתחותית ויבנו לו תוכנית התערבות, על פי הצרכים שלו. בנתיים תעודדי אותו לחיקוי, לא רק מילולי. כל טוב

06/04/2016 | 09:15 | מאת: קוסטה

שלום יש לי גמגום בינוני וקשה לי לפעמים להגיד כל מיני מילים ואין לי מילים מסוימות שקשה לי לומר או אותיות פשוט לפעמים יש גמגום ולפעמים אין, לא יודע מה לעשות אשמח לעזרה. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

ככל שתתעסק עם הנושא, דיבורך יחמיר.... אתה יכול לפנות לקלינאי תקשורת ולקבל עצה. עצתי, קבל את צורת הדיבור שלך, אז מה! אתה חוזר ומעכב מעט את הדיבור....אז מה! אם זה מפרע לך, תפנה לטיפול אם לא, תמשיך בהצלחה בדרכך

30/03/2016 | 22:52 | מאת: איה

שלום לך לצורך מחקר במסגרת עבודת תזה שלי באוניברסיטת תל אביב אני בודקת "הקשר בין כישורים פרגמטיים וחברתיים אצל ילדים לק"ש בהשוואה לשומעים" אני מחפשת נבדקים ילדים בני 5-7 לק"ש מירידה בינונית דו צדדים המשולבים בגן רגיל. במידה ויש לך אפשרות לעזור לי, או לקשר אותי עם הורים אוכל להסביר יותר על המחקר ותרומתו.

בהצלחה

28/03/2016 | 10:04 | מאת: תמר

שלום פרידה, הבן שלי הוגה סין במקום שין. לילדיי הגדולים זה הסתדר מעצמו בסביבות גיל שש. אצלו 4 שיניים עליונות חסרות (נעקרו בגיל צעיר). האם זה מקשה על ביטוי האות שין והאם יש טעם לפנות לקלינאית תקשורת לפני שהן צומחות? תודה, תמר.

אין מקום לטיפול לפני צמיחה השיניים, לאחר מכןבהחלט יש. רצוי כבר לרשום אותו לטיפול כי יש המתנה ארוכה מאד, אז בנתיים יצמחו השיניים החדשות

27/03/2016 | 18:10 | מאת: Nabil

http://m.doctors.co.il/articles/article.html?articleid=2705 שלום בני הוא בן 4 שנים. בני מדבר ברור אם כי מעט מבילע אותיות ומחליפים בניהם, כמו אותיות(ק. ג) מחליף אותן ב(ת. ד). למשל המילה(קוקה קולה ) מגיד אותה( תותה תולה). ומילת( גן) מגיד אותה(דן)... מה לעשות ולמי לפנות ואם הוא יתגבר על זה לבדו.... ותודה

זה הגיל לפנות לקלינאי תקשורת, יש לו זכאות לטיפול דרכם. אל תדאגי אם תהיה המתנה של חצי שנה, עדיין יהיה בזמן הנכון לשינוי הרגלים.

23/03/2016 | 09:52 | מאת: אלי

שלום רב, לפני 9 שנים עברתי תאונת דרכים עם פגיעת ראש שהשפיעה רק על הדיבור ונוצר לי אינפוף, אחרי תרגול ושיקום ארוך המצב חזר להיות כמעט נורמלי. קיי אצלי קושי בשאיפה ואני מצליח לשאוף מקסימום לשניה-שניה וחצי, אם אני סותם את האף עם האצבעות אני מצליח לשאוף כמו אדם ממוצע. כל הנושא עלה לי עכשיו שוב כיון שהתחלתי ללמוד נגינה על מפוחית וקשה לי בחלק של השאיפה, האם יש דרך לחזק ולחזור למצב שבו אצליח לשאוף לזמן נורמלי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הכל תלוי במהבנה והתפקוד של סוגר החך, מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא אאג'

22/03/2016 | 01:23 | מאת: שיר

שלום, אני בת 29 יש לי ירידה בשמיעה במהלך השנים אובחנן כבר מילדות. בדיקת השמיעה האחרונה: ימין- ליקוי קל עד חמורה שמאל- ליקוי מזערי עד בינוני חמור, BC ב אסימטריה בין האוזניים בתדרים הנמוכים לטובת אוזן ימין. ירידה בשמיעה הולכתית לא עצבי. - לא ניתן לבצע טימפנומטריה עקב מבנה דיסמורפי. לאחר בדיקת רופא א.א.ג, הוא אמר שאין נוזלים ואין שעווה, וביקש לבצע בדיקת טימפנומטריה שיעזור בהבחנה. - יש מצב שהטכנאית לא מומחית מספיק לביצוע הבדיקה טימפנומטריה ויש לבצע בדיקה במכון אחר? - או שבעיה שהטכנאית רשמה שיש מבנה דיסמורפי ופה בעיה? תודה על עזרתך.

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כל, מי שמבצע את הבדיקות הינה קלינאי תקשורת אשר למד שלוש וחצי שנים ועבר המון בחינות, איננה טכנאית! אם לא ניתן לבצע בדיקה זה בגלל מבנה האוזן ותעלת השמע, יכול להיות קשור לירידה בשמיעה, שהיא כוללל הבט הולכתי באוזן התיכונה ועצבי באוזן הפנימית. לאחר בדיקת רופא, ואולי גם טמפנומטריה, כדאי לבדוק את מדדי הדיבור והבנת דיבור, יכול להיות שאת זקוקה למכשירי שמיעה שישפרו את תפקודך השמיעתי והחברתי...לשיקול דעת המטפלים בך. לגבי מכון אחר, תנסי.. זה לא יזיק!

17/03/2016 | 23:08 | מאת: אורית

שלום רציתי לשאול על ילדי שהוא בן שלוש ולא מדבר ברור.הוא לא אומר אותיות בכלם או מילים כמו את.לזוגמה אבא הלך גינה .אין לו לגינה או תביאי לי שעון אין את.האם זה משהו שניתן לעבוד עליו??.מחכים לאבחון אצל קלינאית.יש לציין שיש לו אחות תאומה שמדברת מברור ממנו. יש לו אוצר מילים מעולה האם זו סיבה להתקבל לגן שפתי?

לקריאה נוספת והעמקה

הרבה שאלות, אנסה להשיב אחת אחת.... לגבי האחות, כן, בנות מדברות יותץר מוקדם וברור מבנים, הן מדברות עם הבובות ולא משמעיות קולות מכוניות... בגיל שלוש יש שונות אך רצוי שיהיו משפטים נכונים, אפילו קצרים... אבחון זה חשוב והעקר, האם יש שיפור במהלך החודשים האחרונים, אם התשובה חיובית, אפשר להירגע. גן שפתי רק לאחר אבחון פסיכולוגי או בתפתחותי והמלצה של קלינאי תקשורת שמכיר את הילד, ורק החל מגיל שלוש והפניה לועדת השמה ברשות החינוך העירונית. בהצלחה

16/03/2016 | 00:12 | מאת: חני

שלום! בחודש וחצי האחרון יש לי צרידות בצלילים הגבוהים של קולי. כרגע אני נמצאת בטיפול אורטודנטי על מנת לסדר את המנשך. רציתי לשאול האם הגיוני שמתוך חוסר הנוחות במנשך ובלסתות בעת דיבור יכולה להיווצר צרידות? אולי לחץ תת-מודעי אשר פוג לי במירי הקול?? יש לציין שאני זמרת וממש חוששת שזה קשור לשינים ולמנשך שלי.. תודה רבה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

הכל יכול להיות! גם יכול להיות שאת במתח, לא בלתי מודע, אך בהחלט מודע... בעקבות המכשירים בפה. רצוי להמתין עוד קצת ולראות האם יש עדיין הבדל בקול שלך עם המכשירים בפה. בכל מיקרה, האורטודונציה הינה זמנית. אם יש שינוי משמעותי, רצוי לפנות לרופא אאג' שיבדוק אולי זה לא קשר ואת רק צרודה עקב מחלה או חולשה, ללא קשר לשיניים.

14/03/2016 | 12:44 | מאת: שירה

שלום פרידה, תודה על הפורום המושקע. ביתי בת שלוש ונדמה לי שהשימוש שלה בשפה אינו מפותח דיו לגילה. יש לציין שסבתא שדיברה עימה אנגלית והייתה דמות מאוד משמעותית עד גיל שנה וחצי אפילו שנתיים בעוד אנו ההורים מדברים איתה עברית. כרגע הדיבור שלה קצת משובש מבחינת זמנים, פעלים, הטיות, זכר נקבה - למשל היא תאמר "אמא יושב" כשהיא מבקשת ממני לשבת, או "זה השמלה שלך" כשהיא מתכוונת לומר השמלה שלי, או "זה של דנה" אבל לא ככ יודעת לומר "זה שלי". כשאני שואלת אותה מה עשתה בגן, או עם מי שיחקה, היא בד"כ לא תענה כאילו לא מבינה.. אבל כן תענה על שאלות קונקרטייות. הדיאלוג איתה הוא לא פתוח במובן הזה..היא משבשת המון הגאים ומבלבלת בין אותיות "קימי מאס" במקום מיקי מאוס וכיוב'. אם מבקשת שאלביש אתה בגד מסוים היא תאמר "תשימי לך". אמנם יש התקדמות ושיפור בשפה, היא אוהבת לדבר וממלמלת המון, זוכרת שירים בעל פה אבל נדמה לי שילדים אחרים בגילה מדברים טוב יותר ממנה. מה דעתך? האם יש כאן עיכוב? האם את מאתרת קושי ממשי? האם כדאי ללכת לאבחוון או לחכות? אשמח לדעתך המקצועית. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

לפי התאור המפורט שלך נראה לי שיש מקום להתערבות של קלינאי תקשורת. ההתערבות שבתי רמות, בטיפול ישיר וקבוע בילדה וגם במתן הדרכה לך ולאבא שלה, כדי להמשיך את העבודה בבית, במהלך כל ימי השבוע. רצוי מאד לבצע בדיקת שמיעה לפני או בתחלית תהליך ההתערבות. הטיפול כלול בסל השרותים של הקופה , בתשלום קטן שלכם. בהצלחה

10/03/2016 | 17:05 | מאת: שלמה

שלום, אני בן 26, לפעמים עם דגש על לפעמים, מתקשה להגות אות ס ו צ אני מרגיש מין שיבוש בהן, כאילו הן כבדות להגייה, לא רק הן עוד כמה צירופים של אותיות אבל אלה הכי. מרגיש לפעמים חנק להגות מילים בעיקר אם אני בקרבת אנשים. פניתי לאפ"ג אמר לי תיבת קול תקינה, יש לי רפלוקס אמנם אבל אני מטופל בתרופה, יש לי המון ליחה בגרון אני לא עושה איתה כלום, יש לי אלרגיה לקרדית האבק, יש לי רעד פיזיולוגי, אני לוקח פרולול. מה יכולה להיות הסיבה לכך?....

לקריאה נוספת והעמקה

נושא היגוי לא ניראה קשור למה שאתה כותב, במצבך הרפואי. אם הדיבור מפריע לך, פנה לקלינאי תקשורת וקבל הדרכה וגבי שינוי הרגלי ההיגוי והדיבור. לגבי הליחה, לפעמים אנישם שמדברים מהר, "שוכחים" לבלוע תוך כדי דיבור, תשים לך לבליעה התכופה. לגבי יתר, זה לא בתחום המקצועי שלי. בהצלחה

היי, אני מתחילה ללמוד קלינאות תקשורת בשנה הבאה ומחפשת בנרות ספרים מעניינים בתחום התפתחות השפה אצל ילדים שיפתחו לי קצת את המחשבה. אשמח אם תמליצי לי על ספרים מעניינים. תודה :)

יש ספר נהדר של דר אניטה רום. בהצלחלה בלימודים

16/03/2016 | 18:34 | מאת: מירי

05/03/2016 | 22:56 | מאת: טלי

שלום, בני בן שנתיים וחצי. ילד מתוק, תקשורתי מאוד. אבל משהו בשפה שלו נראה לי לא תואם לגילו. קשה לי להסביר, אבל אנסה: 1. כששואלים אותו שאלה מאוד קונקרטית "איזה צבע הבלון", "מה אתה אוכל" - הוא חושב מעט ומשיב תשובה נכונה. אולם כששואלים שאלה פתוחה מעט: (מה אתה רוצה לראות בטלויזיה, מה אכלת קודם, מה אתה רוצה לאכול) - הוא לרוב חוזר על השאלה ולא עונה. 2. נדמה לי שיש לו קושי עם שיום- ראשית, הוא טועה המון בשמות (קורא לי אבא ולאבא קורא אמא, מתבלבל בין שמות אחיותיו, שמות מאכלים, קורא לסבא סבתא ולהפך ועוד). 3. זכר/נקבה - מתבלבל ללא הרף (כשהוא רוצה שאתן לו משחק: "אמא בוא משחק", כשמבקש מאביו פרי: "אבא יכולה תפוח". כמובן, מקור ההשוואה שלי הוא ילדים בגילו ואחיותיו שהיו הרבה יותר מפותחות שפתית ממנו בגילו. האם יש טעם ללכת לקלינאית ואם כן מתי? אנחנו בתקופה מעט מורכבת כלכלית... מצד שני נראה לי מיותר ללכת בקופה כי ברור לי שהוא יתבייש או יחשוש ובעיקר יהיה עסוק בלהיצמד אלי, יקח לו בסביבות חצי שעה להפשיר... ואז כבר תסתיים הפגישה. תודה

לדעתי את מתארת בן, לא בת...ויש הבדלים גם בקצב רכישת בשפה. האם יש התקדמות בזמן האחרון, לעומת מה שהיה בחנוכה או תאריך אחר שזכור לך? אם הייתה התקדמות, אין מה לדאוג, כרגע. הוא על הדרך. לגבי טיפול אצל קלינאית תקשורת, הוא נמצא בסל השרותים שהקופה חייבת לספק לבנך,ויש לו זכאות עד גיל 3, ללא הגבלה ולאחר מכן, 27 טיפולים בשנה, עד גיל 6. אם את דואגת, קחי אותו לקלינאי תקשורת, בכל מיקרה תהייה המתנה כי התורים רחוקים. זה יהיה לטובתו בשלב זה, כך שאת לא ממהרת ויכולה להמתין לתור ולשינוי ההתפתחותי הטבעי שלו. לגבי הצמדות אליך, קלינאי תקשורת ידעות כיצד ליצור קשר, זאת האומנות שלנו! רק תאפשרי זאת ותסמכי על איש המקצוע שתפגשי.

21/02/2016 | 19:59 | מאת: טלי88

שלום, בני בן 5 וחצי. ילד מקסים. הבחנתי שהוא מתקשה להמציא מילים באות מסויימת. למשל אני שואלת אותו מה מתחיל באות ב , הוא לא ידע לתת תשובה. במקרה הפוך אם אני אשאל באיזה אות מתחיל בננה הוא יענה ישר ב. כמו כן הוא מכיר ומזהה וכותב את כל האותיות. אין לו בעיות קוגנטיביות , הוא מדבר יפה מאוד לגילו, ואם אנחנו עובדים בחוברת והוא נדרש לסמן מילים שמתחילות באות מסויימת הוא מבצע את המסימה בלי בעיה, אבל מהראש להביא מילה שמתחילה באות מסויימת הוא ממש לא מצליח. האם זאת בעיה? האם יש דרך או משחק שנוכל לעבוד איתו על זה, או שאולי כדי לפנות לאיש מקצוע? ..

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם התפתחות תקינה! לחפש מילים באות מסויימת מחייבת אבחנה שמיעתית, שליפה וזכרון של מילים... תהליך מעט מורכב לגיל זה. על פי התאור, הבסיס הפונולוגי (הכרת הצלילים, לא האותיות הכתובות) תקין כך שניראה לי שזה חלק מההתפתחות האוריינות. תהני ותני לו זמן ומרחב. לא נראה מקום לדאגה ולבטח לא לפנייה ל"מומחה"

שלום רב, בני בן ה 17.5 יושב שעות מול המחשב עם אוזניות, ובשנה האחרונה החל לסבול מטנטון דו צדדי. רופא א.א.ג. הציע לעשות בדיקת שמיעה ולהלן התוצאות: SRT 10 בשתי האוזניים DISC 96 באוזן ימין DISC 92 באוזן שמאל DB 45 בשתי האוזניים הבדיקה התקיימה לאחר שנקבע לו פרופיל צבאי 82 בשל צילינדר בעיניים. כרגע מסומן לקרבי אך ממש לא מתאים לזה ולא רוצה בזה. האם ירידה זו נחשבת קלה או בינונית ? האם הירידה שיש לו עשויה להוריד לו פרופיל ? ואם כן, האם ידוע לכם לכמה ? תודה נאוה

לקריאה נוספת והעמקה

תשמחי בבריאותו של בנך....הבדיקה לגמרי תקינה, אין ירידה בשמיעה בכלל!

13/01/2016 | 09:00 | מאת: ניב

שלום לכולם/ן, ההרשמה לשנה"ל נפתחת, הפסיכומטרי עוד שנייה מאחוריי, ואני בהתלבטות לגבי בחירה בלימודי הפרעות תקשורת... מה תוכלו לספר על המקצוע ברבדים הבאים: • גיוון במקצוע: מה אפשר לעשות ועם מי, אילו מקרים פוגשים? מהי סביבת העבודה? "איך נראה יום בחיי קלינאי תקשורת"? • דינאמיות ואפשרויות עתידיות: לשם הרפרנס, אני בוחן גם ריפוי בעיסוק כאופציה, ידידה לא מזמן אמרה לי למשל שלהתרשמותה קלינאי תקשורת זה בסופו של דבר "טכנאי" ושהעבודה בסופו של דבר מתנקזת לעיסוק ספציפי (לא פחות בחשיבותו), ואילו ריפוי בעיסוק פותח דלתות רבות יותר, מגוון יותר, עם יותר אפשרויות להתפתח. יש דברים בגו? אשמח שתשתפו אותי, הנקודה הזו קריטית לקבלת ההחלטה. • מה מבחינת תעסוקה? האם למרפאים בעיסוק ישנה דרישה בשוק? איפה ואיך אפשר להתקדם? להתפתח? • ועוד משהו (יותר לידע כללי ופחות לסל השיקולים): איך הלימודים? ממה ששמעתי, אינטנסיביים להפליא, ולא ניתן לשלב עבודה או עיסוקים נוספים.... לעזרתכם/ן אהיה אסיר תודה! ניב המתלבט

לקריאה נוספת והעמקה

עליך לשוחח עם בעלי המקצוע השונים, לברר לעצמך מה מטרותיך ומה מעניין לך לעשות, שני המקצועות שייכים למקצועות הבריאות, ומעניינים מאד. בשניהם יש מישרות במערכת החינוך, הבריואת והרווחה, וגם עבודנ ציבורית ופרטית, עם מבוגרים ועם ילדים. השונות בעולם התוכן, קלינאי תקשורת עוסקים בתחום התקשורת, השפה, הדביור, הבליעה ובכולם צריך ידע רחב בנאורולוגיה, אאג' התפתחות ועוד, כמו כן בריפוי בעיסוק בו הם מתעסקים עם התפקוד היום-יומי שלהאדם, על כל מהלך חייו. עיין באתרים של כל אחד מהמקצעות. בקריה אקדמית אונו יש לימדים משותפים בשנה הראשונה, בתחומי ההתפתחות ויסודות, אולי יאפשר לך להחליט רק לאחר שנה ראשונה? בהצלחה

04/01/2016 | 01:02 | מאת: כפיר

ד"ר שלום רב אני בן 22 אנסה להסביר לך את הבעיה שלי אולי תכווני אותי.. במשך שנה אולי קצת יותר אני מרגיש הפרעה בדיבור. לא מדובר על הפרעה של גמגום ממש אלה על התקעויות במילים מסוימות כאשר אני מדבר. קושי בהיגוי נכון של המילה במיוחד כאלה עם האות "ל" ו "ת" . לא יודע ממה זה נובע. אני לא חושב שזה מלחץ כי גם כאשר אני רגוע זה יכול לקרות. יש לי מילים ספציפיות מאוד בעייתיות להיגוי בזמן דיבור למשל " יומולדת" ואני מסוגל להגות אותה רק כאשר אני מזייף את ה"ל" של המילה. זה קורה בעוד כמה וכמה מילים.. האם זה יכל ליהיות קשור לשרירי לשון חלשים או חוסר אוויר בריאות בזמן דיבור? אשמח אל תתני לי תשובה

לקריאה נוספת והעמקה

אתה זקוק לפגישה אישית עם קלינאי תקשורת..... או פסיכולוג, לחלופין, כי הפרעות בדיבור לא מתחילות בגילך... יכול להיות שמשהו בחייך גרם לך להתבונן ולשים לב לשמהו שהיה שם (מתאים לקלינאי תקשורת) או משהו אחר גורם לך לביקורת יתר וחרדה המתבטאת בדאגה לדיבור... לכולנו יש תקלות חולפות בדיבור אשר אינם פוגעים לאורך זמן או בכלל, הם חלק מחיינו.

24/12/2015 | 10:39 | מאת: אמא

שלום בני בן שנה וחמישה חודשים . מאובחן עם היפוטוניה וגמישות יתר . לא הולך עצמאית אלא רק בעזרת היד שלי. כיום נמצא במסגרת טיפולי פיזיותרפיה פרטיים ובהתפתחות הילד בגלל הגמישות וריפוי בעיסוק בגלל שהרגשתי איחור כלשהוא במיומנות המשחק וטווח קשב קצר . יש לציין שיש התקדמות ניכרת בשני התחומים (אנחנו בסהכ פחות מחודש בריפוי בעיסוק וכבר בונה מגדל , מכניס עיגול לחור מתאים ) עוד לציין שכל אבני ההתפתחות שלו הושגו באיחור על הרף העליון . בדיקת שמיעה התנהגותית נעשתה בגיל תשעה חודשים עקב רקע גנטי כל המטפלות שלו (הפיזיותרפיסטית מהתפתחות הילד , הפיזיותרפיסטית הפרטית שעבדה בהתפתחות הילד ,המרפאה בעיסוק הפרטית שעבדה בהתפתחות הילד )מתרשמות מילד חברותי, חייכן ,דעתני, תקשורתי שמשתף פעולה , יוצר קשר עין , אבל מטרידים אותי כמה דברים: כשהוא עסוק מאוד במשחק גם אם תקראי לו הוא לא יגיב (לרוב מגיב לשמו ואפילו עונה כשאני שואלת איפה אתה (הוא בחדר ואני לא לידו ) הוא עונה "אה " מנגד אם אני אומרת לו "אסור" או "לא" מיד הוא עונה לי "די" מבחינת שפה ופה החלק הכי מטריד הוא מסוגל לחזור על מילים אבל לא משתמש בהן כלומר יודע מה זה פרפר אבל אם אני אראה לו פרפר הוא לא יאמר פרפר (למרות שמכיר וחזר על המילה כמה פעמים ), אמר כמה ימים "ילדה "והפסיק מבחינת אוצר מילים יש לו אבא , משלים "דה" במילה עבודה , אומר "דה" כשרואה דג כשאני מכינה לו תמ"ל אומר ארבע , אומר "אדה" כשהוא רוצה תשומת לב ואת המילה "די" כשאני אומרת לו אסור ולפעמים סבתא לפעמים ביי. יש לי תחושה שהוא מעין ספוג סופג סופג ולא מוציא החוצה... מבחינת ג'סטות מוחא כפיים ונותן נשיקה בשפתיים מכווצות אבל לא מצביע ! ולא עושה תנועת ביי ביי עם היד אני כבר כמה חודשים מנסה ללמד אותו (הצבעה ובייביי )ולא הולך .הוא מצביע אך ורק לעבר דרדס שהוא מכיר שתלוי בחדר או על אף או עיניים שלי וזה כאשר אני שואלת אותו איפה דרדס איפה אף, פעם אחת הצביע על תמונה של כלב בספר כשנשאל איפה כלב . הוא מבקש דברים ע"י נדנוד או מושיט ידיים שאני אקח אותו, דוחף עם הידיים אם לא רוצה משהו מניד את הראש ל "לא" וכמו כן משתמש בטלפון משחק ועושה "הלו" עכשיו התחיל להנות ממשחק משותף ומגלגל אליי כדור ואני מחזירה , אוהב לשחק במשחקי "קוקו" ,אוהב שירי אצבעות . אני מרגישה שגם פה יש איחור מסויים לאור הרקע שלו שבכל דבר לוקח לו את הזמן שלו נורא מטריד אותי חוסר ההצבעה. האם צריך ללכת לאבחון קלינאית? איך אפשר ללמד להצביע?

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון ששהוא מטופל בהתפתחות הילד, בקשי מהקלינאי תקשורת במקום לבדוק אותו, תבצעי בדיקת שמיעה, רק לשיתר בטחון וקבלי הדרכה אישית מהקלינאיץ המלצה לטיפול לפי ההערכה שלה. כל טוב

14/12/2015 | 17:47 | מאת: רג'ש

שלום, לבן שלי בן ה-3 ש' שורקת. אין לו בעיות אחרות בשפה או בהיגוי. הוא עדיין עם מוצץ חלק מהזמן. האם לפנות לקלינאית?

לקריאה נוספת והעמקה

עדיף שיפסיק עם השימוש במוצץ בנתיים ובודאי א תאפשרי לו לדבר עם המוצץ בפה! הוא צעיר מדי לטיפול בשורקות

10/12/2015 | 16:03 | מאת: ruth

ירידה בשמיעה- לבדיקה אמינה לאן עלי לפנות

לקריאה נוספת והעמקה

לכל מכון שהקופה תפנה אותך, לאחר בדיקת רופא אאג' בהצלחה

05/12/2015 | 13:55 | מאת: אסנת

שלום, אנחנו מחפשים עבור אחי ליווי ותמיכה של קלינאי תקשורת הוא 'סובל מאפזיה, נפגע בצד ימין במח ומדבר רק ג'יבריש. תושבי ראשון לציון במערב. נשמח ליצירת קשר בהקדם אסנת 0546209290

לקריאה נוספת והעמקה

תפני קופת חולים וגם לאגודת קלינאי התקשורת בישראל

02/12/2015 | 21:25 | מאת: שירי

שלום, הבת שלי בת שנתיים ותשעה חודשים, חשופה לשתי שפות בבית. היא בעלת אוצר מילים די רחב ויודעת לשיים, אבל מתקשה לבנות משפטים, להשתמש בגופים נכונים. היא מרבה לחזור על משפטים ששמעה בטלוויזיה, לא יכולה להגיד "אני רוצה לשתות", תאמר "רוצה לשתות". לדבר על תחושות כמו רעב,קור חום וכו זה בכלל לא קיים. כששואלים אותה שאלה היא בד"כ לא עונה, רק בכן ולא, או אם מבקשים לשיים היא תשיים. היא לא ממש מנהלת שיחה, מדברת הרבה ג'יבריש כאילו ממש הייתה רוצה לדבר.שירים מדקלמת ושרה נהדר. בכל זאת יש לי תחושה שמשהו לא מספיק מפותח בטח לא בהשוואה לילדים אחרים בגילה בגן. מה דעתך?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי שתבדק אצל קלינאי תקשורת, ואחר הבדיקה תחליטו אם צריך טיפול או מספיקה הדרכה ומעקב

01/12/2015 | 22:57 | מאת: איילת

אבי, אדם עובד ופעיל, עבר אירוע מוחי קל בשבוע שעבר כתוצאה ממנו מתקשה מאד בקריאה. אנו מחפשים קלינאית תקשורת באופן פרטי שמתמחה בתחום ונמצאת באזור כרמיאל

לקריאה נוספת והעמקה

חפשי דרך קופת החולים, הוא זכאי לטיפול על חשבונם. כדאי לבדוק את ראייתי לפני כל דבר אחר. תחפשי גם באתר לקינאי התקשורת www.ishla.org.il

30/11/2015 | 11:11 | מאת: מרים

שלום, נכדתי בת השנתיים, פיתחה דיבור שוטף ועשיר. אולם לאחרונה, הופיעה תופעה חדשה אודותיה אשמח לשמוע את חוות דעתכם. כשהיא מתחילה לדבר, לא אחת היא "נתקעת" במילה הראשונה וחוזרת עליה שוב ושוב...עד שמשתחרר לה כל המשפט אותו רצתה לאמר. יש תחושה שקושי זה, בולם אותה מלדבר בכלל, ויש צמצום בשיח הספונטני שלה. האם צריך לעשות משהו? לחכות שיעבור מעצמו? בתודה מרים

זו תפעה מוכרת ונורמלית בילדים בגיל זה, תחלוף מעצמה ככל שתניחו ותתנו לה לדבר בקצב שלה. כשהיא חוזרת על תחילת המילה או משפט למעשה חושבת מה להגיד ומארגנת את המילים למשפטים, היא פשוט מתחילה לדבר לפני שמוכנה מבחינה שפתית. אין מקום לדאגה

1 ... < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > ... 74