פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3565 הודעות
3084 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

26/10/2014 | 21:53 | מאת: יעל

שלום וברכה. בתי בת התשע סיפרה לי שהיא וחברתה לכיתה התחבאו בשירותים ונישקו אחת את השניה ונגעו אחת לשניה באיבר המין. קיבלתי את זה בהלם דיברתי איתה לגבי זה אמרתי לה שזה נורמאלי מה שהיא מרגישה וכשתגדל היא תלמד יותר על הגוף שלה והיא תגע במישהו שהיא תאהב ושהוא יאהב אותה אבל עכשיו היא קטנה מידי בשביל לעשות דברים כאלה וזה אסור. היא סיפרה לי שהיא נוגעת בעצמה במקלחת אמרתי לה שמותר לה לגעת בעצמה כל עוד אף אחד לא רואה וזה הגוף שלה וזה בסדר. האמת שאני הגבתי ככה כי קראתי שככה צריך להגיב אבל הזדעזעתי לגמרי ופשוט התחלתי לבכות אחר כך. היא כנראה קלטה את הפחד שלי ומאז כל יום היא חוזרת מבית הספר ומספרת לי הכל. שילדה דיברה לא יפה וקיללה . שהיא בטעות ראתה לילדה את התחתונים שילדה אחת נישקה את אחותה בפה שבטלויזיה הילדים התנשקו.. אני מקשיבה לה אבל אני באמת לא מבינה למה היא מרגישב צורך לספר את הדברים האלה ואם זה נורמאלי אני באמת לא יודעת מה לעשות אשמח ליעוץ.

את זקוקה ליעוץ פרטני, ביתך הכן התנהגה כמו כל ילדה והתגובה שלך, האמיתית, יכולה הלכניס אותה למקום לא טוב. לכן... תגשי את לטיפול או יעוץ, תבררי את עמדתך האמיתית, את פחדיך ותוכלי להיות כנה עם ביתך, בלי להכניס לה מושגים כמו "אסור" או מותר. בהצלחה

21/10/2014 | 08:07 | מאת: איש אחד

שלום, אבי במצב סיעודי, מונשם, מוזן באמצעות זונדה ולא מתקשר. עד לאחרונה בלע היטב. בימים האחרונים הוא לא בולע כל כך עד שפיו מתמלא קצף. האם יש דרך לעודד את רפלקס הבליעה? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

מצטערת לשמוע על מצבו, לגבי הבליעה, בבליעה יש שלב רצוני ושלב של רפלקס, אשר למעשה מעביר את תוכן שנימצא בעומק הפה לושט ומשם לקיבה. מכוון שהוא ניזון בזונדה, אני מבינה שרפלקס הבליעה איננו מספיק יציב ונוכח ולא מספיק "עובד" כדי לאפשר לשמור על הזנתו. לגבי מה שנאסף בפיו, אפשר להשתש במכשיר ששואב את ההפרשות. לגבי עידוד או שיקום הבליעה, יש מקום להתייעצות עם קלינאית תקשורת מומחה לנושא זהץ אם אביך בבית חולים או במחלקה סעודית של ביתת אבות, יש סיכוי טוב שיש שם קלינאי תקשורת שייסייע. אם הוא בבית, סביר להניח שיש לו טיפול רפואי על ידי היחחידה להמשך טיפול של קופ"ת, דרכם תבקשי התייעצות עם קלינאי תקשורת. בהצלחה

15/10/2014 | 11:50 | מאת: לילי

שלום רב.הבן שלי בן 3.5 עלה השנה לגן עירייה הגננת טוענת כי אינו עונה תשובות ממוקדות ולרוב עונה בעולם משלו כמו כן ציינה גם שאינו יודע לצייר צורות ( עיגול משולש מלבן וריבוע ) ושבגיל הזה יש לדעת לצייר ולא שירבוטים....כמו כן טוענת כי הוא נורא תלותי במבוגר מה שאומר שאם עושה איזו משימה יישר בא לגננת לאשר כי עשה או ביצע את המשימה כמו שצריך... והפנתה אותנו לאבחון על מנת שישבו איתו על הבעיות. גם ציינה כי לרוב משחק לבד או עם עוד 2 ילדים ולא יותר כאשר בגיל הזה הם כבר משחקים בקבוצות אשמח לעזרה והכוונה הפנתי כבר את כל המסמכים למכון התפתחות הילד ממתינה להתקדמות מולם.

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שהגננת ערה, הרבה פעמים הן מזהות ילדים עם קשיים, אשר ניתן לעזור להם כבר בגיל מוקדם. יחד עם זאת, רצוי לבחון האם בנך היה במסגרת של מעון או גן לפני כניסתו לגן זה. ילד שלא היה בגן לפני הן, בודאי לא מצליח במסימות כמו ידים בעלי "נסיון" בגן ובהשתייכות לקבוצת ילדים בני גילו. תעזרי בסבלנות, תקחי אותו לאבחון ולהערכה, במכון להתפתחות הילד יוכלו לתת תוכנית התערבות אישית 0טיפול פרטני, מעקב והדרכה בשבילך) איתור מוקדם והתערבות מוקדמת מאפשרים לילדים להתפתח בצורה מיטבית, להשיג את ההשגים הנחוצים לשללובם במסגרות החינוך בהמשך הדרך. כשילך לאוניברסיטה ויתחתן אף אחד לא ישאל האם ידע לצייר צורות גאומטריות בגן! בהצלחה!

15/10/2014 | 07:51 | מאת: ויקי

שלום, יש לי בת בת 2.4 שנים. היא מאוד מפותחת ומתקדמת מבחינת דיבור, שפה וקליטה (יותר מהממוצע). בחודשיים האחרונים החלה ממש להתקע עם מילים ולגמגם. יכולה להתחיל משפט ולהגיד את המילה הראשונה כ-10 פעמים. היא לא מגמגמת בכל המילים אלא בעיקר במילה הראשונה של המשפט. האם יש לנו סיבה לדאגה? האם יש צורך לקחת אותה לבדיקה כלשהי? תודה רבה!

לקריאה נוספת והעמקה

אין סיבה לדאגה, אני מציעה לך שתעייני בתשובותי בנושא זה, לאורך השנים. החזרה בתחילת המילה או משפט מאפשרים לה להתאגן מבחינה שפתית, רק ילד עם אוצר מילים מתרחב והולך זקוק להשהיה מסויימת זו. התופעה מוגדרת כ"חוסר שטף בדיבור" וזו תופעה התפתחותית תקינה, אשר חולפת ככל שהילד יותר חופשי באירגון ההבעה המילולית, הרכבת משפטים מתך אוצר מילים ההולך וגדל.

13/10/2014 | 09:41 | מאת: יפית

ילדי בן ה9 חודשים לא ממלמל ולא מקשקש כלל ולא אומר שום הברות מעבר לצחוק בקול רם בכי או קולות תלונה, במקביל יש ברקע בעיות רציניות סביב האכלה, הילד מגיל שלושה חודשים מראה סרבנות בנוגע לאוכל, המעבר למוצקים הקל מעט אבל נדרשים מאמצים וסבלנות רבים עד היום להאכיל אותו. הוא כן מאוד תקשורתי מגיל קטן יוצר קשר עין מתעניין בסביבה. מחפש חברה נהנה ממשחק משותף ומוטוריות מאוד מאוד מפותח לגילו. גיליתי על המושג דיספרקסיה ורבלית בעודי חופרת באינטרנט מהחשש שאולי מדובר באוטיזם, רציתי לדעת האם דיספרקסיה ורבלית וסרבנות אכילה וקשיים בהאכלה הולכים יחד ותואמים אחד את השני? במידה וכן האם העובדה שהילד גדל בבית בו האם מדברת עברית והאבא ספרדית רק יחמיר את הבעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

יש לך המון שאלות, והם מראות בילבול מסויים, אז אנסה לעשות סדר: 1. אפרקסיה ורבלית מתייחסת ליכולת לתכנן פעילות של אברי הפה. 2. סרבנות לאכילה יכולה להתייחס לרגישות יתר של האזור הפה וגם בכל מיני תופעות במערכת העיכול. 3. אוטיזם היא הפרעת קשר בסיסית, לא מתאימה לתאור של בנך. אז מה בעצם הבעיה או השאלה? כן, יכול להיות קשר בין רגישות יתר של אברי הפה ויכולת תכנון התנועה, על אף שלילד עם דיספרקסיה בד"כ אין קשיי אכילה או מעבר בין מרקמי המזון. במידה ושאלתך עדיין קיימת, אני מזמינה לפנות אלי או לקלינאי תקשורת בקופ"ח ולברר באופו אישי את נושא הרגישות והתנועתיות באברי הפה. בהצלחה

12/10/2014 | 13:16 | מאת: נעה

שלום לך, רציתי לשאול לגבי ילד בן שלוש ושלושה חודשים בערך אומר רק את המילה אבא וקולות כמו אה ואו. לא אמר בעבר ולא אומר כלל אותיות נוספות כמו ש,ז,צ,וכו',מבין הוראות ואת כל מה שמדברים איתו אבל מילים לא מוציא כלל וכלל. אוסיף גם שהילד נעשה לאחרונה עקשן ביותר ובוכה לעיתים קרובות מאד אם לא מקבל את רצונו אינני יודעת אולי זה השלכות של המצב ותיסכול. הילד נמצא מתחילת השנה בגן שפתי ועד עכשיו אין שום התקדמות. הייתי רוצה לדעת על מה לדעתך זה עלול להצביע? ומה ניתן לעשות?

על פי תאורך ושילובו בגן שפתי, ניראה לי שמקבל את העזרה שזקוקלה. את יכולה גם לשלב אותו בטיפול אצל קלינאי תקשורת, באופן פרטני, דרך קופ"ח, גם אם אמרו לך שאיננו זכאי, זה לא נכון... מגיע לו טיפול אישי בקופ"ח ללא קשר לשילובו בגן. בגן לא יקבל טיפול מובנה ופרטני של קלינאי תקשורת, באופן עקבי. ואם כן, בהחלט ניתן להוסיף עוד וגם שתקבלו הדרכה אישית. יש ילדים בעלי יכולת למידה עם עיכוב בהתפתחות הדיבור, וההיגוי, ללא מגבלה קוגניטיבית. הוא ודאי עבר אבחונים והערכות וכעת הזמן לתת לו עזרה ולהבין את התיסכול שיש לו בין היכולת הבסיסית ליכולת המילולית. תעזרי בסבלנות ותעבדי איתו יחד. בהצלחה!

02/10/2014 | 15:40 | מאת: אמא

שלום רב. ילד בן שמונה חודשים כמעט ולא מדבר... משחק יפב התפתחות מוטורית תקינה! ממלמל פה ושם פפה גהגה דה וכ'ו צוחק בקול כשממש מצחיקים אותו מחייך לכולםםם גם לזרים. מחקה אותנו אם אנחנו משתעלים אז חוזר אחרינו ומשתעל אם אנחנו אומרים לו אאאהה אז חוזר אחרינו...וחוץ מזה כלום! אם לבד במיטה יכול לשחק בצעצועים שלו וגם ימלמל לו משהו אם עצמו אבל אני רואה ילדים בני גילו שכל היום ממלמלים להם בכיף והבן שלי רוב היום שקט... לא מוחא כפיים/ ולא עושה שלום מגיב לשמו יפה מאוד ישר מסתובב אלינו הבעיה העיקרית זה הדיבור והמחיאות כפיים/שלום/ביי... שלא עושה עדיין יש סיבה לדאגה? לא נראה שיש לו בעיית שמיעה כי ישר מסתובב לכל קול מוכר/ זר

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה יש המון הבדלים בין ילדים וחבל להשוואות, רק כשיש חריגה משמעותית, רק אז, יש מקום לדאגה ופנייה ליעוץ מקצועי. על פי תאורך הוא מפותח, ערני לסביבה, וגם חברתי. תמשיכי לגרות ולעודד אותו, והוא ישיג את צייני ההתפתחות כמו כל ילד אחר. דרך הגב, מתאורך לא ניראה משהו חריג!

01/10/2014 | 17:57 | מאת: שירית

היי לא יודעת מאיפה להתחיל שבורה נפשית כברר בני הקטן בן שנתיים לא מדבר בכלל בקושי חוששת מאוטיזם לא מעיזה לספר לאף אחד מתביישת הסביבה רק מלחיצה אותי הוא ילד מקסים רגיש אני שבורה מזה שהוא יכול להיות לא נראה לי שאוכל לעמוד בזה עזרתכם הדחופה תודההה

לקריאה נוספת והעמקה

מצטערת על תחושותיך הקשות! המקום הכי מתאים לבדיקה הינו מכון להתפתחות הילד, אליו ניתן להגיע דרך קופת חולים. בנתיים אני ממליצה לך לפנות לקלינאי תקשורת (גם דרך הקופה,) ולתת לה לבצע הערכת שפה ותקשורת ראשונית. תפני גם, דרך הרופא המטפל או דרך רופא אאג' לבדיקת שמיעה, לפעמים יש קושי בשמיעה, אשר ניתן לטיפול רפואי, דבר שכיח בילדים. בכל מיקרה, ובמידה ויש בעיה כל שהיא עם בנך (מה שלא בטוח עדיין בגיל זה) עליך לתמוך ולעודד אותו, לספר למשפחה הקרובה על חששותיך ולתת להם לתמוך ולעזור. אין מה להתבייש, אלה לפנות לתמיכה בבנך, בך ובמשפחתך. טוב שיש לך רגישות לבנך, אך עד שלא יגידו לך שיש בעיה ספציפית, תשתדלי להיות חיובית ואופטימית. הוא מאד קטן ובגיל זה יש שונות רבה בין הילדים. בהצלחה!

01/10/2014 | 16:32 | מאת: יפית

בני בן 9 חודשים תקשורתי פעיל ומתקדם מבחינת התפתחות מוטורית, בקושי משתמש בקולו , לא מנסה לתקשר בקול ורוב הזמן שקט, רציתי לדעת מתי הנושא טעון בדיקה ואיך לעובדה שהילד חשוף מיום היוולדו ל3 שפות ישפיע על עיכוב בדיבור אביו והמטפלת שלו מדברים איתו רק ב ספרדית אני אימו מדברת איתו חרוב בעברית ומעט באנגלית (אני מתקשרת עם אביו והמטפלת באנגלית שכן טרם למדתי ספרדית ) ובני משפחתי מדברים איתו בעברית בעוד שבני משפחתו של בעלי בספרדית.. איך זה משפיע על השימוש בקול ובשפה? ועל תחילת הדיבור של הילד בעתיד?

לקריאה נוספת והעמקה

כעת ההשפעה בעקר על התפתחות הבנת שפה, חשוב שכל מבוגר יקפיד על שפה אחת ולא לעבור בין שפות, כי זה מבלבל ומעכב. לגביה דיבור, האם עבר בדיקת שמיעה? ילדים עם ליקוי שמיעה נעשים "שקטים" בגיל 7-9 חודשים, לעומת ילדים ללא קשיי שמיעה. למה את צריכה ללמוד ספרדית? האם אתם במדינה דוברת ספרדית? חשוב לדבר עם הילד, בשפה של הרגש... באותה שפה שתחבקי וגם תכעסי עליו, זאת שפה האם! לא רק טכני.

20/10/2014 | 21:54 | מאת: יפית

תודה רבה על ההתייחסות (: אנחנו חיים רוב השנה בקוסטה ריקה שפת המקום ספרדית, ו4 חודשים בשנה בארץ אני ישראלית דוברת עברית. הבעיה הכי קשה שאני קצת לא יודעת איך לפתור זה שביני לבין בעלי השיח באנגלית (הוא לא מדבר עברית ואני לא ספרדית) וזה עוד שפה ברקע שנראה שלילד גם ככה יש קושי מסויים כי הוא בקושי ממלמל ובטח לא מקשקש או משמיע הברות כמו מהמה באבא וכאלה.. עשינו לו בדיקת שמיעה בגיל 3 חודשים ובגיל שמונה חודשים- מכשיר כזה ששמים באוזן הפעוט שבודק- הבדיקה ב2 הפעמים יצאה תקינה. השאלה עם זה כן יכול להיות תוצר של כל השפות או שילד יכול לא לקשקש ולברבר בגיל 9 חודשים והכל עדין תקין או שבוודאות שלא? הוא מראה לנו בשפת גוף מה הוא רוצה, למשל שהוא עייף ואני לא מבינה את זה הוא זוחל למיטה נעמד מבחוץ על הסורגים ומנסה לעלות על כפות האצבעות ולמשוך את עצמו פנימה תוך כדי שהוא מילל.. שבא לו להשתולל ולהשתעשע הוא יצחקק ויתחיל לזחול מהר מהר ואז יסתכל אחורה לראות שאני באה לתפוס אותו.. הוא לא מצביע על דברים ולא עושה ביי ביי אבל הוא כן ישחק איתי בכדור או יעשה דברים אחרים שמראים היטב מה הוא רוצה או לא רוצה וכו.

20/10/2014 | 22:00 | מאת: יפית

ליקוי שמיעה יכול גם להיות כזה שהוא כן שומע אבל איכות השמע לא טובה? כי הוא באמת נעשה יותר שקט מאז גיל 7 חודשים ולפני זה עיקר הקולות שהיה עושה היו צעקות מצחיקות כאלה (כנו צווחות גוזל) או שאיפת קול פנימה, זה לפעמים נראה לי שהוא מנסה אבל לא יודע איך להפיק קול ולהביע את עצמו בקול למרות של צחוק בכל רם או להתלונן הוא יודע היטב ומפיק תוך כדי את מיטב הצלילים (:

30/09/2014 | 22:20 | מאת: איה

באיזה גיל מתחילים לגלות סימני אוטיזם אצל תינוקות?? האם האוטיזום נולד עם התינוק או מתפתח אצלו מגורמים מסוימים ומה הן?

לקריאה נוספת והעמקה

בחלק מהילדים ניתן לזהות הפרעת קשר בגיל מוקדם, ובחלק רק יותר מאוחר. בכל מיקרה,, לאם המודאגת רצוי פנות לרופא בטיפת חלב או לרופא התפתחותי, לא רק לרופא הילדים ה"רגיל"

28/09/2014 | 12:27 | מאת: ..

שלום רב ילד בן 8 חודשים מדבר ממש קצת לא מהילדים שכל יום ממלמלים דברים יש הבארות כמו דה דה דה בא בא פה וכ'ו לא עושה שלום/בי לא מוחא כפיים מתי אמור לעשות את הדברים הללו?

30/09/2014 | 22:13 | מאת: איה

הבת שלי התחילה לעשות דברים אלו בתחילת החודש התשיעי אל תהיי מודאגת כל ילד שונה מאחרים

יש שונות רבה בין ילדים ויחד עם זאת, יש קווים מינימליים. האם היא עברה בדיקת שמיעה לאחר הלידה? אם נולד בארץ, קרוב לודאי שכן. האם הוזמנה לביקורת נוספת? לגבי המילמול, יש עוד התנהגויות יותר בולטות כעת, היכולת לעקוב במבט, ליצור קשר עין, להגיב לקולות ולהכיר אנשים, לתקשר, גם באופן לא מילולי, רמת השקט הפסיכומוטורי ועוד. אם את מותרדת, תפני לרופא התפתחותי ובמקביל לבדיקת שמיעה.

18/09/2014 | 14:43 | מאת: שרית

פרידה שלום, ביתי הקטנה עוד שבוע תהיה בת שנה ו-5 חודשים. עד כה אוצר המילים שלה ממש קטן אומרת רק: אמא (מה), סבא ואבא נשמעים אותו הדבר (בא), אווה (ליה), הב הב לכלבה שלנו, גע גע לברווז, מים (מה) אממממ (כשרוצה לאכול), פהפה כשמראה את הפיפי, בווו (שמראה את הבטן), מבינה הכל ומצביעה הרבה כשרוצה להסביר את עצמה. עושה כן ולא רק אם הראש ולא מנסה להגיד. מתרגזת מאוד ונשכבת על הרצפה כשלא מבינים אותה. אני מרגישה שמשהו פה לא תקין מאחר ויש לי גורם השוואה לטווח הגיל הזה והוא ביתי הגדולה יותר, כשהייתה קטנה. אמרו לי לבדוק מים באוזניים שאולי מקשים על הדיבור. יש קשר? כי היא מגיבה ומבינה כשמדברים אליה היא מוצאת דרכים להסביר את עצמה רק לא בדיבור.

לקריאה נוספת והעמקה

עדיין מוקדם להחליט שיש בעיה, אם היא תקשורתית וכן אומרת מספר מילים, אז, אין כעת מה לדאוג. כבר עכשיו, הצעב הכי חשובה.... אל תשווי בין הילדות, הגדולה זכתה לכל תשומת הלב והקטנה במקום אחר במשפחה, לכל אחת יש אופי והתנהגות שונה גם את, לא אותה אימא לשתיהן... יום אחד תזכרי את המילים האלו ביתר משקל! בדיקת שמיעה, שגרתי כשיש שאלה של התפתחות שפה, ברור שהיא חייבת לשמוע את המילים כדיל ללמוד להשתמש בהן! תעשי כל מאמץ להבין את מה שהיא מתכוונת לאומר, גם במחיר של התסכול שלה. המלצתי להמתין לגיל שנתיים, אם את כל כך דואגת, פני לקלינאי תקשורת לקבלת יעוץ, בלי הילדה!

05/09/2014 | 01:55 | מאת: שרון

שלום, ביתי בת 8 חודשים תחל להיות עם מטפלת - 5 ימים בשבוע יום שלם. המטפלת דוברת אנגלית שפת אם ועברית מועטה. בבית אנו דוברי עברית בלבד כולל ביתי הבכורה. באיזו שפה מומלץ שהמטפלת תדבר עם התינוקת אנגלית או עברית ברמה בינונית (מעט עילגת) על מנת שלא יווצר עיכוב שפתי בעוד מס' חודשים. תודה מראש,

לקריאה נוספת והעמקה

עיכוב שפתי... לא יודעת אם זה קשור לשפה של המטפלת.. לפעמים ילד שגדל בשפה אחת, מפתח איחור ולפעמים ילד בשלוש שפות, מסתדר מצוין. למה לחשוף אותה לשפה שאתם אינכם יודעים? עד איזה גיל המטפלת תעבוד איתה? כשתכנס לגן, תדעה עברית? אנגלית? החשיפה לשפה שנייה צריכה להיות עקבית ויציבה, ולאפשר תקשורת, כי זו המטרה! התשובה אצלך....

03/09/2014 | 16:37 | מאת: שלווה

בני בן השלוש עשרה מתקשה בשיחות סמול טוק מרבית התקשורת מבוססת על שאלות ותשובות ולא על שיחה הזורמת בספונטניות. האם קיימת אפשרות ללמד אותו כדי שיהיה לו קל יותר? יש לציין שרק אני וסביבתו הקרובה מודעים לכך בבית הספר מעולם לא ציינו שקימת בעיה גם מבחינה חברתית הוא מסתדר חושבים שמדובר באופי שלו ושהוא אינו ילד דברן אך אני בהחלט מבינה שמדובר בקושי , האם יש דרך לעזור לו? תודה

האם היה בטיפול בעבר? האם הוא חושב שיש עם זה בעיה? האם המורים בכתה או חבריו והמשפחה הרחוקה יותר מצליחים לנהל איתו שיחה, ללא שאלות? \האם אתם משתמשים בדגם כזה בתקשורת היום יומית בניהם? המון שאלות??? במידה והוא מותרד, תפנו לקלינאי תקשורת להערכה והמלצות/ אם הוא מתפקד טוב בסביבתו, בביה"ס ובמשפחה, מחוץ לפעילות מובנת (צופים, חוגי ספורט וכאלה) יכול להיות שזה הסגנון שלו! אם עובד בשבילו, למה לשנות??? חומר למחשבה!

31/08/2014 | 22:15 | מאת: מיקה

מאודדד מוטרדת. בני בן שלוש.לא משתמש בכלל בשאלה"למה". ..כלום כלום כלום.מה לעשות??

כנראה שהכל ברור לו ואולי לא מחפש הסברים למה שמתרחש בסביבתו. האם יתר שפתו מפותחת ומתקשר באופן ברור ויעיל? אם כן, אז אין מה לדאוג. אם לא, אז חשוב לבדוק יותר לעומק.

29/08/2014 | 08:44 | מאת: סמדר

שלום רב, בני בן שנתיים וארבעה חודשים. דיבורו אינו ברור לסביבה- משמיט ר אך במילים אחרות כן משתמש בה. פולי- נופל, גגר-גזר, גומן - מנגו, אתול -חצול, סימי כבא - סמי הכבאי, אלד- ילד, סו- סוס, חמה-חמור- בקיצור אין כמעט מילים שאומר כראוי. לא חשבתי שזו בעיה עד הבוקר שאימי ביקשה שאפנה לעזרה.. האם בגיל זה הדבר אינו טבעי? האם לפנות ליעוץ? האם יש דרך לשפר זאת? תודה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ההתיחסות הינה כללית, לגבי כל הדיבור ולא למרכיבים בודדים, אלה למשותף לכולם כמו הגאיה לא עקבית, השמטה של סיום המילה , מובנות ירודה וכו' האם היה שיפור מאז היום הולדת שלו, _לנפי 4 חודשים?) האם היה שיפור במהלך הקיץ? אם התשובות חיוביות, כניראה שאין כרגע צורך ביותר מזה. אם התשובות שליליות, תפני למכון התפתחות הילד ובמקביל לקלינאי תקשורת שתעריך את דיבורו ותתן לך הדרכה, או טיפול, לפי הצורך

29/08/2014 | 08:25 | מאת: ירון

שלום בני בן שנתיים ושלושה חודשים. ההתפתחותית הדיבורית שלו הייתה תקינה (קצת איטית, כי הוא גדל דו לשוני עם סבתא דוברת אנגלית) אבל דיבר וגיע למצב שהוא מרכיב משפטים בני שלוש מילים. לפני כחודש וחצי הוא התחיל פתאום לגמגם. בהתחלה מעט, אבל זה התגבר. הוא היה נתקע במילים ולעיתים מתעצבן קצת כשהמילה נתקעת. לא הגבנו לזה. נתנו לו להלשים לבד את המחשבה ולא הפעלנו עליו לחץ. חשבנו שזה קשור לתקופה לחוצה שעברה עליו (האזעקות, בשילוב עם מעבר דירה וגעגועים לסבא וסבתא שטסו לחודש). הגימגום פחת, אבל פתאום לפני כשלושה ימים הוא חזר לגימגום והפעם הןא התחיל לוותר מדי פעם על דיבור. הוא שקט הרבה יותר. לא אומר מילים שהוא מכיר ובמקום מתבכיין קצת, מצביע, לא עונה על שאלות עם מילים שהוא השתמש בהן בעבר. זה קצת מלחיץ. כיצד אנחנו צריכים להתמודד? באיזה שלב צריך ללכת לקלינאי תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

לא הייתי משתמשת במילה קשה כמו רגרסיה, במיוחד מאחר שאת מתארת תקופה קשה בכל מיני הבטים, ויכול להיות שאיננו מדבר הרבה כי הוא "עסוק" בהסתגלות למקום החדש, אולי גם לגן חדש? הוא עדיין צעיר מדי לטיפול אבל יכול להיות שאת תפיקי תועלת משיחה םע קלינאית תקשורת שלבטח תבצע הערכה של תפקודי השפה של בנך ובעקר תתן לך הדרכה אישית ותפחית את המצוקה, גם את שלך. תפני וקבלי הדרכה אבל אל תכניסי ואתו ל"טיפול" או מערכת שתדרוש ממנו עוד... כניראה שכרגע עושה מה שיכול.

25/08/2014 | 10:26 | מאת: דוד

בן שנה ושמונה עם עיכוב שפתי. לאחר מבדק ראשון נאמר שהשפה תואמת לגיל שנה ההבנה לגיל שנה וחודשיים והתקשורת תואמת לגיל ההתפתחותי. חש ירידה בשמיעה של 25-30 אחוז, אך נאמר שזו דרגת ליקוי קלה שלא אמורה להיות הסיבה לעיכוב השפתי. האם תוצאות המבדק מעידות על פיגור שכלי? על אוטיזם ? אב מודאג ומוטרד

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה יש שונות רבה בין הילדים ואיחור שפה הינו איחור שפתי בלבד, לא מעיד בהכרח על פיגור שכלי או אוטיזם. אוטיזם מאופיין בקושי ביצירת קשר, האם הוא מתקשר ללא שפה דבורה? האם הוא יוצר קשר עין ומתעניין בסביבתו? אם התשובה היא כן, כניראה שזה לא אוטיזם. פיגור שכלי פוגעה בכול הבטי ההתפתחות, מהמוטוריקה והחברה ועד השפה והתקשורת, אם הוא מפותח בכל המובנים האחרים, פרט לשפה, אז כניראה איננו סובל מפיגור שכלי. רצוי לעקוב אחר בדיקות השמיעה, לפי התרוא סביר להניח שיכולה להיות בעיית שמיעה שמתבטא באיחור שפתי (זה השכיח...) האם הילד במעקב במכון להתפתחות הילד? שם יוכלו לבצע הערכה התפתחותית ולתת לכם כוון לסיבה לקושי ובעקר, תוכנית התערבות מובנת. אשמח לקבל מכן מידע על התשובות לשאלותי ועל המשך הטיפול בבנכם. כל טוב ובהצלחה

20/08/2014 | 08:48 | מאת: סקוביבון

שלום כיצד והיכן ניתן לטפל בילד בן 12 שמגמגם בצורה קלה<? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

אם היא קלה, למה לנגוע??? אם לא נוגעים ולא מפריע לילד, יש סיכוי טוב שיחלוף מעצו אחרת יש טיפול במערכת קופת חולים ואף, מכוסה בביטוח הבריאות הממשלתי, רצוי לבדוק לפני כן מה הציפיות ומה מידת הקושי שלו לפנ החלטה ל"טיפול" אשר דורש הגברת המודעות וההתייחסות לגימגום ולצורת הדיבור בכלל. אם מפריע לילד, רצוי לקיים פגישה ראשונה עם קלינאי תקשורת ורק אחרכך להחליט לגבי טיפול, כשהמטרה והעמדות יהיו ברורות לכול.

18/08/2014 | 15:41 | מאת: אורנה

האם בפרסברציה קיימת גם אצל אנשים מבוגרים מאד (74 שנה?)

תלוי ברקע הרפואי ובתפקוד השפתי והכללי, לא בגיל

07/07/2020 | 17:13 | מאת: כוכי

שלום רב,אני בת 73 ולאחרונה אובחנתי כמי שיש לה פרסברציה המתבטא בחזרה על אותן שאלות . האם יש טיפול לאנשים מבוגרים הסובלים מפרסברציה?

פרסברציה הינה תופעה פתולוגית, יכולה להצביעה על בעיה נאורולוגית או בריאותית אחרת, אי אפשר לבודד סימפטום ולהשיב על השאלה.

05/08/2014 | 18:14 | מאת: יעל

בני בן שנתיים ושמונה חודשים. לפני 3.5 חודשים התחיל לגמגם, ולאחרונה הגמגום החריף עד שהרבה פעמים ממש קשה לו להוציא משהו מהפה (וגם ככה ההגיה שלו לא תמיד ברורה). לאור העובדה שזה לא משתפר אלא מחריף - מה הסיכוי שזה יישאר לתמיד? האם ניתן לחכות לקלינאית מקופת החולים (רק קיבלנו אישור לטיפול לפני שבוע ועוד אין תורים) או שחשוב לטפל כמה שיותר מהר?

לקריאה נוספת והעמקה

אין מה למהר, זו תופעה שכיחה בגיל זה וב- 75% מהמיקרים חולף מעצמו. תני לו מרחב ואל תלחצי עליו או תלחצי בעצמך, זה מה שהכי עוזר. תעייני בתשובותי באתר זה, תיראי כמה השאלה שלך שכיחה.... כל טוב

02/08/2014 | 17:02 | מאת: יוסף

שלום, אני בן 25, אני חווה בזמן האחרון קושי לומר כמה מילים ספציפיות, או צירוף של כמה אותיות, למשל מילים כמו: ארט"ילר"י, "לצמצ"מם , "סטטיס"טיקה,אינטו"איצי"ה, רוב המילים שנגמרות ב ציה. ומילים שיש בהם שילוב אותיות של ל ר יש לציין שאני מדבר טוב ורגיל, אולי הייתי ביישן שנים רבות ולא דיברתי בקול רם, אך בצבא הייתי בתפקיד שהכריח אותי להגביר את הקול, שמאז החלו להתגלות כול המילים קשות שאני מנסה להתמודד איתם. האם תוכלי בבקשה להכווין אותי לסוג הבעיה והפתרון?

לקריאה נוספת והעמקה

עברית מקובל שיש תמיד עיצור ותנועה, עיצור ותנועה...וכו' מה שהופך את הדיבור לנוח, יחסית, מבחינת תנועות בפה. כשיש יצורים ללא תנועה, כמו במילים שכתבתה, יש צורך בהאטה של הדיבור (האטה מינימלית) כדי להניע את הפה.. תנסה להגיד את המילים האלו, לאט...ואל תכניס לך בראש מחשבות על הגאים מסויימים, זה קשר לקצב ההיגוי. בהצלחה

05/08/2014 | 12:17 | מאת: יוסף

תודה לך... אני נמצא מזה זמן רב בתקופה עמוסה... אני שותה המון קפה ומנסה לעשות כול פעולה במהירות. בזמן האחרון הבחנתי שצריך להאט בהכול כולל גם דיבור וסינון מחשבות כי הרגשתי שאני עמוס נפשית. מה שאמרת הוא קהורנטי למצבי. למרות שגם בהאטה עדין קשה לומר את המילים.. אך לדעתי עם הזמן זה יעבוד .

02/08/2014 | 15:45 | מאת: סלימאן

שלום, אני בן 25, אני חווה בזמן האחרון קושי לומר כמה מילים ספציפיות, או צירוף של כמה אותיות, למשל מילים כמו: ארט"ילר"י, "לצמצ"מם , "סטטיס"טיקה,אינטו"איצי"ה, רוב המילים שנגמרות ב ציה. יש לציין שאני מדבר טוב ורגיל, אולי הייתי ביישן שנים רבות ולא דיברתי בקול רם, אך בצבא הייתי בתפקיד שהכריח אותי להגביר את הקול, שמאז החלו להתגלות כול המילים קשות שאני מנסה להתמודד איתם. האם תוכלי בבקשה להכווין אותי לסוג הבעיה והפתרון?

לקריאה נוספת והעמקה
03/08/2014 | 08:44 | מאת: חן לדרר

סלימאן שלום אם מדובר בתופעה שהופיעה בפתאומיות יש צורך תחילה בברור רפואי במידה וזו תופעה קיימת שפשוט מפריעה לך יותר יכום עליך לפנות לאבחון קלינאית תקשורת. באבחון יבדקו במה מדובר וכיצד ניתן לעזור בכל מקרה יש לבצע גם בדיקת שמיעה בהצלחה

30/07/2014 | 21:49 | מאת: אול

שלום יש לי בת בת ארבעה חודשים. מאז הלידה יש לה העדפת צד שמאל.. כיום עושים פיזיותרפיה ורואים שיפור. אין לה שריר קצר. העניין הוא שהיא לא מגיבה בצורה עקבית בצד הזה לרעש של הרעשן. היא כן מגיבה מיד בצד ימין. היא מלמלת בקול אך פעמיים ביום בלבד. לצחוק בקול צחקה אולי רק פעמיים בשבועיים האחרונים. ואם אני מצחיקה אותה אז יש חיוך וקול חלוש של צחוק. הבכי שלה יכול להיות מאוד חזק ועצבני.כשאני מדברת אליה ושומרת על קשר העין היא מחייכת ומסתכלת עליה ומוציאה קולות חלשים ולפעמים כם את זה לא. חוששת שאולי יש קושי בשמיעה.למרות כשיצאנו בית החולים אמרו הכל תקין. בגנים שלנו אין גם בעיות כאלה אז שללתי נוזלים ודלקות באוזניים אצל הרופא. היא בריאה. צריכה לעשות בדיקת שמיעה פיוזולגית. עד שאני אעשה המצב שלה מדאיג. לכן רציתי לדעת האם זה קשור איכשהו להתפחות?אולי האזור במוח בצד הזה עוד לא התפתח ולכן לא מגיבה? קראתי באינטנרנט שרק מחצי שנה ומעלה. אצלי היא מגיבה רק בצד אחד בגיל ארבעה חודשים. או שמדובר בקושי לקלוט גירויים צלילים בסביבה? אשמח לתשובה תודה אול'

לקריאה נוספת והעמקה

הקושי בהפקת קול יכול להיות קשור לחולשה הכללית ומנח הראש, לגבי השמיעה, כל דבר יכול להשפיע על השמיעה, גם לאחר הלידה, כך שנכון תעשי אם יבצעו בדיקת שמיעה. מכוון שיש כמה תסמינים ואת נשמעת מודאגת, המלצתי שתפני להערכה למכון להתפתחות הילד (דרך קופת החולים בה הינך מבוטחת) ותבקשי לערוך הערכת התפתחות ולשבל הדרכה ומעקב לילדה, עש שתיישר קו בהתפתחות כל מה שניראה מתאים לילדה בגילה. הדאגה לפעמים מאפשרת לקבל עזרה בזמן הנכון ולא להפוך אותה למשהו שלילי. בהצלחה.

23/07/2014 | 09:52 | מאת: אלמונית

בני בן 3 וחודשיים בחצי שנה האחרונה כשהוא מתחיל משפט הוא אומר את האות הראשונה כמה פעמים ואז ממשיך את המשפט האם יש טעם בגיל הזה לפנות לקלינאית תקשורת או לחכות לגיל מאוחר יותר ולראות אם זה משתנה?

לקריאה נוספת והעמקה

יש בערך מיליון פעמים אותה שאלה כמו שלך, מה שרק מוכיח כמה התופעה נפוצה.... תעייני באתר ותקראי רמה זה "נורמלי" וחלק מהתפתחות הדיבור ואין מה להתייחס ויש להמתין בסבלנות. בהצלחה

18/07/2014 | 23:14 | מאת: דנה

האם מערכת התפיסה הלשונית נחוצה בעת שיום אותיות ובעת שיום תמונה? או שמא המערכת הזו נחוצה רק לשם שיום אותיות? תודה

מה זה "מערכת התפיסה הלשונית" תהליך שיום מקורו בתהליך של הבעה וword retieval, תפסיה שייכת לתהליך תפיסה, שני תהליכים שונים....

18/07/2014 | 09:49 | מאת: ליבנת

שלום הבן שלי התחיל לדבר מאוחר בערך בגיל 3 ב כשהתחיל לדבר הוא משך את המילה הראשונה כמעט בכל מילה אחרי חודשיים זה הפסיק וכבר 3 חודשים הוא מדבר משפטים שלמים עדיין קושי בהרכבת משפטים אבל לא גמגם לפני כשבוע שוב הכל חוזר אבל בהחמרה כל מילה קשה לו להגיד הוא מושך חצי דקה את האות הראשונה כולנו בשוק איך פתאום הוא לא מובן אחרי שדיברנו איתו שוטף עד עכשיו חודש הבא הוא יהיה בן 4 תודה מראש על התשובה

תופעת חוסר שטף בדיבור מלווה את בנים, בעקר, עד הכניסה לבית הספר. לפי התאור שלך החל לדבר מאוחר וכניראה כעת, בשלב רכישת שפה מהירה, מה שמחייב אותו להתארגן עם המילים והמשפטים במהירות.... הארכת הדיבור נותנת לו הזדמנות להתחיל לדבר לפני שהוא ממש מוכן. רצוי לא להגיד לו למהר, להמתין בסבלנות, אמיתית! אם תרגישי קושי או תעדיפי זאת, תפני לקלינאי תקשורת שתעשה הערכת שפה ותקשורת ותאפיין את התקדמות הדיבור שלו, יכול להיות שכעת זקוק ל"דחיפה קלה!" בהצלחה

03/07/2014 | 11:54 | מאת: טל

האם מוכרת תופעה שילד מגמגם בבית אבל לא בגן? (ילד בן שנתיים ושיבעה חודשים)

לקריאה נוספת והעמקה
06/07/2014 | 09:44 | מאת: חן לדרר

דבר ראשון בגיל שאת מתארת לרוב מדובר בחוסר שטף התפתחותי ולא בגמגום. האם בוודאות התופעה לא מופיעה בגן או שיתכן שהם פשוט רואים זאת כדבר נורמלי (וחוסר שטף התפתחותי הינו תופעה נורמלית). בכל מקרה חוסר שטף יכול להיות בולט יותר במצבים מסוימים. באופן כללי חוסר שטף התפתחותי הינו תופעה המורכבת מחזרה על מילים או על ההתחלה של המילה, ללא תסכול מצד הילד והדבר אורך סביב 3-4 חודשים . כאשר מדובר בתופעה כזו ההמלצה הינה לא להתייחס ולהתנהג כרגיל ברוב התחומים. בתחום הדיבור מומלץ בתקופה כזו לשאול בעיקר שאלות כן/לא ולאפשר לילד ליזום דיבור. אם מדובר בסימנים אחרים או שאתם מודאגים אז שווה לפנות לאבחון קלינאית תקשורת בהצלחה

03/07/2014 | 06:44 | מאת: שרי

נכדתי בת השלוש נבונה מציירת בעלת מחשבה מהירה הבנה מגיל צעיר מאוד מליאת מרץ ובעלת ריכוז כשנדרש. מדברת כמעט הכל אבל משובש. חלק מהמילים ברורות וחלקן משובשות מה שמפריע לפעמים להבין אותה. אוהבת לדבר המון לספר סיפורי ארוכים עד מאוד ומלאי חן שברובם לא מובנים בחציים. האם יש מקום לדאגה? עלי לציין שהיא גם מדברת משפטים קצרים מובנים!

זה הזמן לההורים יפהו לקלינאי תקשורת

02/07/2014 | 17:06 | מאת: .

שלום. יש לי בעיות כשאני אומרת את האותיות: ס' צ' ז' תוכלי לתת לי תרגילים שיעזרו לי להגיד את האותיות האלו בלי בעיות?

לא ידעת בן/בת כמה את/ה תפני/ה לקלינאי תקשורת וקבל הדרכה אישית ומתאימה לך במיוחד

כשסיפרתי שבני (שנתיים ושמונה חודשים) החל לגמגם שאלו אותי אם הוא חוזר על הברות או על עיצורים (כלומר על בה או מה לעומת ב או מ). מה ההבדל בין השניים? האם חזרה על הברות מראה על מצב קשה יותר מחזרה על עיצורים? והאם מצב שבו נראה שהילד ממש מתאמץ להוציא את ההברה יכול גם הוא להיות רק חוסר שטף התפתחותי, או שסביר יותר שמדובר בגמגום?

לקריאה נוספת והעמקה

הילד שלך עושה מה שכל ילד עושה, חוזר על חלק ההתחלתי של המילה, לא חשוב אם זה הברה, הגה בודד או אפילו מילה שלמה, החזרה נותנת לו זמן לארגן את מה שרוצה להגיד ועובר עם הגיל, בד"כ עד לכניסה לבית הספר... עם תקופות של חזרה והפסקת התופעה. זהו שלב התפתחותי, ראי כמה פעמים השאלה חוזרת על עצמה לאורך כל הפורום!

26/06/2014 | 14:29 | מאת: מזל

בני בן 12 מגמגם זה התחיל אצלו בגיל 3 טיפלנו אצל קלימאית תקשורת ולא ממש עזר מגיל 3 יש תקופות טובות ויש פחות לאחרונה חלה החמרה במצבו מכיוון שהוא נעזר בגוף שלו בכדי להוציא את המילה ממש דוחף את הכתף ומקפיץ את רגלו. אין לנו בעית גמגום במשפחה. האם תופעה זו מוכרת? האם תוכלי לתת לי את הכלים לעבוד איתו? אני ממש נואשת וכואבת בשבילו. תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

הכלים היחידים שאני יכולה לתת לך זה להמליץ שיהיה לך המון סבלנות והבנה לקשייו, תפני לטיפול, יכול להיות שכעת, כשהוא בוגר והמצב לא כל כך טוב, יהיה שיפור, ישנם כמה קלינאיות תקשורת שמתמחות בתחום זה, רצוי להתייעץ איצן. יחד עם זאת גמגום הינה בעיה של רצף הדיבור ולעתים גם של קושי באירגון השםה או ההבעה, ונשאר לאורך החיים. ההחמרה נובעת בעקר מהרצון להמנע מהקושי, מה שגורם להגברתו, ממש הפוך ממה שהינו מצפים! כך שעדיף שיגמגם בנחת ולא בלחץ ולא יפחד להתקיעות או חזרתיות, שאר הינה בלתי נמנעת... בהצלחה

09/06/2014 | 23:28 | מאת: רינה

שלום רב, הבת שלי מלאו לה שנתיים וחצי ואינה מסוגלת לדבר כבני גילה אינה מסוגלת לומר משפט שלם אפילו משפט קל, למשל אם רוצה מים רק אומרת "מים" ..אני ממש מודאגת מהקטע הזה כי בתחילת התפתחותה היא כן אמרה מלים וידעה מלא דברים בגיל שנה ידעה לומר שמות של חיות והתאימה שם לצורה. אני בטוחה שהיא יודעת לדבר אבל מסיבה שהיא לא רוצה. יש לציין שהחיים שלנו הם חיים נורמטיביים לגמרי הילדה לא עברה שום טראומה בחיים, אנחנו חושפים אותה להמון גירויים חיצוניים, מטיילים איתה וקונים לה משחקים וכל בני המשפחה סבא וסבתא ודודים מפונקים אותה..האם זה תקין? מה אני יכולה לעשות?

תפני לקלינאי תקשורת, דרך קופת חולים. או באופן פרטי, אבל חבל על הכסף.... מגיע לה אבחון ולך הדרכה, וטיפול לפי הצורך. ובמקביל לקביעת תור, תבקשי מהרופא המטפל להפנותה לבדיקת שמיעה, גם אם את בטוחה שהיא שומעת טוב. בכל מיקרה, אל תסתפקי בתשובה מרגיע של רופא ילדים, אין מה להמתין על פי התאור שלך.

08/06/2014 | 13:42 | מאת: יעל

בני בחל לגמגם לפני חודש. מתי כדאי ללכת לקלינאית תקשורת? אם קראנו את כל ההוראות שיש באינטרנט להורים (כמו לא להאיץ בו, לא לבקש ממנו להגיד מילים אלא לחכות שזה יבוא ממנו, וכו') - האם עדיין יש טעם ללכת לטיפול?

לקריאה נוספת והעמקה
09/06/2014 | 14:43 | מאת: חן לדרר

בן כמה בנך? כאשר מדובר בילד מתחת לגיל 6 מחכים כמה חודשים יש להגיע לאבחון אם הגמגום נמשך יותר מ3-4 חודשים או שבנך מתחיל להביע תסכול או שניכרת החמרה בגמגום

05/06/2014 | 13:55 | מאת: לילך

שלום. בתי השנייה היא בת שנה. היא אינה מדברת כלל, לא אומרת שום מילה. היא כן ממלמלת אמה... בה... אבל אין מילה שהיא אומרת ברור. אני חוששת שזה אולי קשור ללשון קשורה שפעם אמרו לי שאולי יש לה. ברור לי שהיא קטנה ואני לא מחפשת גאונה, אבל רק שאדע, באיזה גיל ניתן/רצוי לבדוק שיבושי דיבור? חשוב לי לציין שהיא ילדה מקסימה, מגיבה, עושה המון פעולות, וחייכנית. אחותה הגדולה בת שנתיים וחצי, ובגיל שנה יכולות הדיבור שלה היו מאוד מפותחות, אוצר המילים שלה כלל למעלה מעשר מילים.

ההבדל בין בנותיך רק מחזק את ההבדל בניהן, ולא יותר! את מתארת ילדה בת שנה, מפותחת ובריאה. הדבר היחיד שאוכל להליץ זה להיות בטוחה שהיא שומעת טוב ושאת מעודדת את התקשורת שלה, בכל צורה, גם כשאת לא מבינה, במידה והקולות שלה ממלאים תפקיד תקשורתי, עליך לעודד אותה ולהתייחס למה שאת מביהנ. האובדה שיש לה אחות גדולה שמדברת, מתקשרת ומושכת תשומת לב מעמידים אותה, באופן טבעי במקום השני.... וככה יש המון תארויות קשורות למיקום הילד בלידתו ביחד לאחיו.... ככה זה מתחיל... אם אל הרגשת זאת קודם. ככה שאין מה להשוות בינהן, כל אחד ותוכנית ההתפתחות שלה ותכונותיה. שתהני משתייכן מאד!

היי, אני בן 25, דיבור תקין לגמרי, אף פעם לא היו לי בעיות אך לאחרונה אני שם לב שיש לי קושי לבטא מילים שיש בהן את אותה אות שחוזרת בצליל שונה, דוגמא "מפספסת את ה.." הצליל "פספסת את" יוצא לי בגמגום ולפעמים נתקע, או למשל המשפט "בטטת כורסא" ההגיה המהירה של ה"טטת" ואז ישר צליל "כו" מאוד קשה לי. האם זו היא בעיה ספציפית? אם כן האם ישנם תרגולים אותם ניתן לעשות על מנת לשפר זאת? תודה.

הבעיה יכולה להיות העיסוק, אשר יכול לגבול בהארדה ולהוות בעצמו קושי.... הכי טוב, פשוט לדבר לאט ולאפשר לכל הגה את המרחב בתוך רצף הדיבור, מבלי לחפש משהו ספציפי. כניראה שאתה, לפי תאורך, משתייך לקבוצה של הדוברים מהר, הקבוצה של ה"דיבור החטוף" ש"התפקחת" וכעת אתה שם לב לתופעה שבודאע=י הייתה קיימת קודם ולא הקדשת לה תשומת לב. האם קרה משהו בחייך שפתאום אתה רגיש ושם לב לדיבורך? הכי טוב, לא לתת לכך משקל, לכל אדם קורה שפתאום מתחיל לשים לב למשהו וחושב שלא היה שם קודם. בגילך לא מתחילים לגמגם, כך שאת המיךלה הזאת תוריד מהפרק.... בהצלחה

31/05/2014 | 16:50 | מאת: ריקי יפה

שלום רב. בני בן 48. אדם נורמטיבי, בריא, ללא בעיות בשמיעה. בשנים האחרונות החל לדבר בקול חזק יתר על המידה. מדבר, צוחק, משתעל...וכל פעולה קולית נעשית ברעש נוראי. בשל סיבה זו לא נעים להיות במחיצתו. אני רוצה לעזור לו, כי הרעש שהוא מקים פוגע בו. האם יש דרך לעזור לו ? בתודה, ריקי יפה.

לקריאה נוספת והעמקה

את בטוחה ששמיעתו תקינה? לדעתי יש לברר את בריאות ותפקוד השמיעה, אצל רופא אאג' לאחר מכן, אם הכל "בסדר" ניתן לפנות לקלינאי תקשורת שיבדוק את הנושא לגבי מודעות, מאמץ, תפיסה שמיעתית ועצמית ועוד כמה דברים.. החשבו מכולם, האם מפריע לו או רק לך? מה קורה במקום עבודה או תעסוקה שלו? ואולי לך יש רגישות יתר? רצוי אולי שגם את תבדקי את שיעתך ורגישותך לעוצמת קול ( כחלק מבדיקת השמיעה)

29/05/2014 | 08:41 | מאת: מאיה

שלום, יש לי ילד בכיתה א אשר סובל ממיאסטניה מולדת. החולשה אצלו מתבטאת בעיקר בפטוזיס ובחולשה בשפתיים. חשוב לי מאוד לציין שמדובר בילד שמדבר בשפה עשירה, תלמיד מצטיין והקושי שלו הוא בהגיית אותיות בומפ. כאשר הוא אומר מילה כשיש בה את האותיות הנל הוא נעזר בלשון. החל מגיל 3 התחלנו טיפול אצל קלינאיות תקשורת ולא היה שום שיפור! אשמח לדעת אם נתקלתם בבעיה כזאת ואם יש לכם עצה עבורי. תודה.

האם יש עצה לנאורולוג שמטפל בו? האם דיבורו ברור? האם הוא נמנע מלדבר עקב הקושי להפיק את ההגאים האלו? עד מתי היה בטיפול ומי טיפל בו? האם ניסו גרייה חשמלית? כל טוב

26/05/2014 | 14:19 | מאת: מיכל

שלום החל מגיל עשרים בזמן השירות הקול שלי נחלש ונהיה צרוד וכשאני עייפה / נרגשת הוא נהיה חלש עוד יותר וקשה לי להפיק מילים הרופא המליץ לי ללכת לקלינאית תקשורת אשמח לקבל המלצות לקלינאית תקשורת טובה

לקריאה נוספת והעמקה

יש הרבה קלינאי תקשורת טובים, תלוי באזור מגוריך, האם תקבלי החזר מהקופה או תממני את הטיפול מכיסך, ועוד... תנסי ליצור קשר עם האגודה הישראלית של קלינאי תקשורתת הם יוכלו לכוון אותך. אני גם עובדת פרטי ללא הסדר עם קופ"ח, בתל אביב

שלום רב, בני בחודש הבא בן שנתיים. יש לו אוצר מילים של כ-50 מילים פחות או יותר, אשר רובן נאמרות עם סיומות בלבד ובסיקול אותיות (למשל כדור הוא "דו" או "דור", בקבוק הוא "בבו", סיפור הוא "פור", כפיים זה "אפיים", קוקו זה "טוטו" וכו'). שמתי לב שאת האות ג' הוא מחליף ב ד' ואת האותיות ק' ו-כ' הוא מחליף ב ט' או ת'. האם הנ"ל נורמלי לגילו, האם מצריך בדיקה ו/או טיפול בשלב זה, האם ישתפר מעצמו והאם עלינו לעשות משהו לשפר את הדיבור שכרגע לא ברור כמעט בכלל...? אשמח ואודה לתשובה מקצועית כי עצות של הסביבה מאסתי מלשמוע כבר. תודה רבה ושבוע נפלא!

עליהם לעודד אותו לתקשר ולתהשתדל להבין את מה שמתכוון לאורמ, עדיין צעיר מדי לטיפול או התערבות, אלה אם תרגישו, בטווח של שלושה חודשים, שאיננו מתקדם או דיבורו איננו נעשה יותר ברור, כעת השמן לעודד בלכ דרך אל תחזרו על מה שהוא אומר, איך שהוא אומר, אלה תחזרו על המילה בשלומה, לאט ובלי לדרוש ממנו לחזור עליה. האם שמיעתו נבדקה? בהצלחה

25/05/2014 | 12:07 | מאת: מיכל

שלום רב, בני בן 4 ועדיין מחליף לעיתים קרובות בין ק ל-ת ובין ג ל-ד כאשר אני מתקנת אותי הוא אומר נכון את המילה. האם הוא זקוק לטיפול של קלינאית? תודה רבה.

בעוד חצי שנה, תידעי. בנתיים תרשימי אותו לטיפול ואל תלחצי להקדים את התור, רק שיהיה בתור. ההגאים האלה נרכשים באופו ספונטני עד גיל 4 וחצי, יש ךו עדיין זמן. אם לא, אז לפנות לטיפול בהצלחה

21/05/2014 | 14:38 | מאת: עדי

שלום רב בני מגמגם מגיל 5 בערך , אנחנו טיפלנו אצל 7 קלינאיות תקשורת . הושג שיפור בתחומים מסוימים אבל הגמגום נשאר ואנחנו לא מצליחים להיפטר ממנו, כרגע אנחנו בהפסקה מהטיפול אצל הקלינאית תקשורת האחרונה ,יש לציין שלפני חודשיים בערך הייתה הטבה משמעותית והוא דיבר בצורה די שוטפת , ומאוד הופתענו לטובה . אבל הדיבור שוב מגומגם והוא אינו מצליח ליישם את הטכניקות של הקלינאית , דיבור רך ואיטי . מה לדעתך עליי לעשות ? האם יש מקום כלשהו שיכולים לעזור לו ? תודה עדי

לקריאה נוספת והעמקה

לקראת גיל 12-13 הרבה ילדים מצליחים להתגבר ולדבר יותר שוטף, אבל את צריכה לדעת שהתופעות בדיבור הן כמו אלרגיה שמופיעה ונעלמת בקצב שלה ולא תמיד מבינים למה חוזר ולמה נפסק, את כותבת "הצלחנו להתגבר" , אולי את צריכה להבין שזהו הדיבור שלו ומה שיעשה, עדיין זה ב"טבע שלו" ובסיגנון שלו? אם הוא מתפקד יפה בחברה ומסתדר, עדיף לתת לו גיבוי ותמיכה למה שהוא, אישיותו ואופיו ולא להתמקד דווקה בקצב הדיבור, יחד עם זאת, אם הייתה הטבה אולי שווא לשאול את הקלינאית שעבדה איתו.

20/05/2014 | 20:36 | מאת: יעל

שלום, הבן של בן כמעט חמש מבליט בדיבור את האות חית וקצת את האות עין. האם זה ישאר קבוע או יכול להשתנות? יעל

אין לי תשובה מתאימה, אולי שווה בדיקת אצל קלינאית תקשורת?

07/05/2014 | 11:22 | מאת: בוקי

שלום, יש לי ילד בן שמונה. הוא סובל מגמגום כבר מגיל ארבע. הוא טופל על ידי קלינאית תקשורת, הייתה הטבה קלה, אך הגמגום בא וחוזר בגלים. לפני כחודשיים חלה החמרה. הוא ממש נתקע, ואינו מצליח לדבר . ערכנו לו אבחון בהדסה, שם הוא לא גמגם בכלל. הוא קרא טקסט בלי לעצור אפילו פעם אחת, וגם בשיחה דיבר כרגיל. איני יודעת לאיזה כיוון ללכת, האם את מכירה שיטה מיוחדת לטיפול בגמגום? האם את יכולה להמליץ לי על מישהו בירושלים? אני חוששת מאוד שהוא יאמץ את דפוס הדיבור הזה לתמיד. אודה על עזרתך. תודה בוקי

לקריאה נוספת והעמקה

הכי טוב לחזור להדסה, בהצלחה

פרידה שלום, בני בן שלוש וחצי. כל התפתחותו היתה תקינה. לפני כחצי שנה - שנה החלו בעיות של גמגום. העניין הוא שהגמגום בא והולך. הוא יכול לדבר מצוין חודש, ופתאום יהיה שבוע של גמגום. הגמגום יחלוף מעצמו ויחזור שוב לאחר חודש. כל פעם שחשבתי שנפטרנו מהגמגום הוא שוב חזר. הגמגום גם לא מגיע תמיד באותה העוצמה, לפעמים יותר לפעמים פחות. בני הבכור גם גמגם כחודשיים בסביבות אותו הגיל, אולם ברגע שהגמגום נעלם הוא לא שב יותר. אצל הבן הצעיר המצב שונה, אני רואה שכל פעם הגמגום חוזר, ולא יודעת מה הסיבה לכך. אינני רוצה לפספס את ההזדמנות לטפל בעניין. האם צריך להתחיל טיפול? תודה רבה, רחל

לקריאה נוספת והעמקה

התופעה ידוע ומוכרת וקשורה למיומנויות השפה של ילד בגיל זה, תעיין בבקשה לאורך האתר הזה והתשובותש לי ותוודא שיש שאלה כזאת לפחות 3-4 פעמים בשבוע. זו תופעה נורמלית שקשורה לכולתו להתארגן ולהביע את עצמו, נקרא חוסר שטף התפתחותי ואיננו גמגום, ואין להשתמש במושג זה לתאר את התופעה, פן תהפוך אותה לקבוע מרוב שימוש זה! התופעה תחלוף ותחזור עד כניסתו לבית ספר ועדיף לא לייחס לה מעמד עצמאי, אם הילד יציין שקשה לו להתבטא, אז, ורק אז, תסביר לו שזה בסדר ובטח יחלוף. לא לעשות כאילו איננו וגם לא להגזים ולציין. אם חששותיך ימשיכו להופיע, פנה לקלבת יעוץ בלבד!

30/04/2014 | 20:17 | מאת: איריס

אני סובלת כשלוש שנים מאטקסיה צרבלית.לאחרונה הופיעו שיבושים בדיבור.האם יש קשר בין השניים?

לצערי בהחלט קשור, דיבור הינה פעולה מוטורית וההוראות מהמוח לאברי הפה (מסלול העצבים עובר דרך הצרבלום ומחלה שם תשפיע גם על העצבים שעברים דרכו. השפה שקשורה לפעילות המוחית אינה מושפעת. אם התופעה תפריעה למובנות הדיבור שלך, רצוי שתתיעצי עם הרופא המטפל ותשקלו יחד הפניה לקלינאי תקשורת. בהצלחה והמון בריאות

29/04/2014 | 18:26 | מאת: בנימין

אחותי הקטנה (גיל 4.5) לא מצליחה לומר ש ואומרת במקום זה ס השאלה שלי היא כזאת, בגיל שנתיים היא נפלה ושברה את השיניים הקידמיות יכול להיות שבגלל זה היא לא מצליחה לומר ש אלא ס???? או שזה לא קשור וצריך ללכת לקלינאית תקשורת? תודה רבה

לא ניראה שנפילת השיניים קשורה, כי יש הרבה ילדים שעדיין לא אומרים נכון "ש" בגיל זה. רצוי להמתין לגן חובה או לחלופין,לבקיעת השיניים כדי להגיעה לקלינאי תקשורת. בנתיים דברו איתה נכון ואל תחזרו על השגיעה שלה, יכול להיות שהיא לבדה תשמע את ההבדל ותירכוש את ההגה בעצמה. האם שמיעתה נבדקה? זה שלב א'.

27/04/2014 | 11:13 | מאת: אפרת

ביתי בת השנתיים מוציאה רוק כל הזמן, החולצה שלה תמיד רטובה מאוד (וגם אם אני מחליפה לה בגד 3 או אפי' 4 פעמים ביום-היא עדיין רטובה). עד לפני כמה חודשים תלינו את זה בכך שצומחות לה שיניים, אבל נוכחנו לראות שגם לאחר שצמחו לה כל השיניים בפה התופעה נמשכת. נראה שהיא לא יודעת לבלוע את הרוק ופשוט מוציאה אותו החוצה... למי אני אמורה לפנות במצב כזה?

לקריאה נוספת והעמקה

דיור מרובה בגיל זה, אצל חלק מהילדים, עדיין נחשב "התפתחותי ורגיל" יחד עם זאת, יש כמה נקודות שרצוי לבדוק: התפתחותה הכללית, כולל פיזית ואכילה אחיזת הגוף, מצב מתח השרירים (טונוס) נשימה אפית, האם מתקשה בנשימה דרך האף, האם יש נחירות בלילה? מה מצב הדיבור שלה, האם יש מגוון של תנועות בפה, לגבי מגוון ההגאים בדיבור? האם דיבורה ברור? מכוון שאת דואגת, אל תוותרי על הבדיקות השונות, תפני לפיזיותרפיה, לרופא אאג' וגם לקלינאי תקשורת לקבל הערכה, אם כל המידע ניתן לקבל תמונה יותר ברורה של המקור לתופעה ושל המידע לגבי שלב התפתחותי או בעיה מורכבת יותר. אשמח לשמוע מה נעשה בעניין

שלום, בני בן החמש וחצי הוגה את האות צ' כ- ס'. מתי הגיל המתאים להתחיל לתקן את אופן ההגהה? אציין כי הרופא ילידם נתן הפנייה לקלינאית תקשורת אולם מאחת הקלנאיות שדברנו איתה נמסר כי הגיל המתאים הוא לפני תחילת כיתה א' (הבן בטרום חובה). תודה רבה.

מסכימה לגיל גן חובה, במידה וישתף פעולה ולפי החלפת השיניים הקדמיות העליונות. רצוי לרשום אותו לטיפול כי יש המתנה ארוכה, אשר במיקרה שלו, יעבוד לטובתו.

25/04/2014 | 00:20 | מאת: שרה

נכדי בן שנתיים וחודשיים אומר אך ורק: אבא ואמא. אנחנו מבינים אותו בד"כ וגם מבין אותנו, עושה רושם ששומע טוב, אך כל דבר שעונה הוא משתמש במילה אחת קבועה: "אגה" (עם פתח). מתהלך על קצות האצבעות. רופא אורטופד אמא שאין מה לטפל ברגליים. שזה יעבור. כל הזמן הולך על קצות האצבעות. לאחר כל הנתונים שציינתי מה עם הדיבור??? להמתין או שזה בעייה שרק אומר שני מילים??? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה
25/04/2014 | 09:08 | מאת: חגית בר-זאב

שרה שלום, אם ההורים חוששים מאיחור בדיבור מומלץ ביותר לפנות לאבחון קלינאית תקשורת אשר תתרשם גם מיכולותיו התקשורתיות של נכדך ומרמת הבנת השפה ולא רק מהבעת השפה, אוצר המילים וההיגוי. לפני האבחון יש לבצע בדיקת שמיעה, לא תמיד ההתרשמות לגבי השמיעה תואמת את מצב השמיעה בפועל. בהצלחה!