פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3566 הודעות
3079 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

26/04/2017 | 23:04 | מאת: אמא

שלום, הבן שלי בן 7, מדבר בבית בצורה תקינה ביותר ובעברית גבוהה. יש לו מילים שהוא מעוות כמו למשל אמא=אמו, כן=כת, לא=לור ועוד המון. מחוץ לבית הבעיה מחריפה מאוד. מישהו שאל אותו איך קוראים לו והוא ענה "שמלוק" כשקוראים לו שמוליק. בפעמים הבודדות שהערתי לו בעדינות, הוא רק הפסיק לדבר בכלל והשמיע קולות כעס שאינם תואמי גיל. האם קלינאי תקשורת יכול לעזור? ואולי יש לכם רעיון למי עוד עלי לפנות? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

בטח כדאי לפנות לקלינאי תקשורת. אם הוא בבית הספר, רצוי לראות כיצד קורא וכותב, האם גם שם יש בעיה\? יכולה להיות בעיה בפיענוח שך הגירוי השמיעתי, ויתכן והוא לא שומע את העוות, כדאי גם לבצע בדיקת שמיעה שלמה, כולל מרכיב אבחנה שמיעתית, גם אם אין ירידה בשמיעה. בהצלחה

שלום וברכה, על רקע מחלה נוירולוגית לא ברורה, כנראה פרקינסוניזם, בעלי, באין שאר קשייו, כמעט לא מדבר. הוא יכול מדי פעם לענות על שאלות ב"כן", "בסדר", אך לא מעבר לכך. גיליתי, שכשאני מדברת אתו באופן שוטף על עצמי, עליו, על דברים שקרו בעבר הקשורים אליו, הוא קשוב, מחייך, צוחק ואף יכול לחזור על מילה שאמרתי. לפעמים נדמה לי שהוא מנסה לומר משהו, אך לא מצליח להפיק את צליל הדיבור. האם יש קלינאי/ת תקשורת באיור ירושלים שמתמחה בעזרה לאנשים כמו בעלי? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

ש המון דרכים לסייע לו, כולל מחשב המופעל ע"י המבט בלבד. מציא לך לפנות לקלינאי תקשורת דרך המרפאה בה הוא מטופל במחלה הבסיסית שלו. ניתן גם למצוא מי שלינאי תקשורת שעובדות בתקשורת חלופית.... תחפשי באתר קלינאי התקשורת Ishla.org.il שם יש רשימות של קלינאים באופן פרטי, גם בירושלים בהצלחה

25/03/2017 | 22:26 | מאת: ג'וליה

שלום רב. בתי בת השנתיים עוד לא מרכיבה משפטים כלל. יצא לנו לשמוע ממנה אולי 2 משפטים משתי מילים בסה"כ. כן מדברת-מילים בודדות, אוצר מילים רחב חוזרת אחרי כל מילה שלנו,מבצעת הוראות וכו. האם עדיין תקין בגילה? הרבה ילדים בגילה כבר ממש מדברים. יש משהו שאני יכולה לעשות? אשמח לעצות. תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

עדיין בגדר הנורמה, תעודדו אותה לצרף שתי מילים יחד, גם אם זה לא ממש לפי כללי בתחביר. תפנו אליה במשפטים קצרים ובמיוחד, כשהיא אומרת מיליה אחת, תרחיבו את מה שהיא אמרה לצרוף 2-3 מילים. אם אומרת בית... תשאלו ללכת לבית? לחזור לבית? בינו בבית. תצרפו עו דמילה כדי להדגים והיא כבר תאסוף את הרמז ותגיב בהתאם. עברה בדיקת שמיעה? אם לא, כדאי... רק כדי להיות בטוחים!

09/03/2017 | 21:34 | מאת: אביב

שלום אני מחפש לאמא שלי קלינאית תקשורת שמתמחה בקשיי בליעה וגם אפזיה. באיזור פתח תקווה. אשמח להמלצה. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תפנה לאתר קלינאי התקשורת Ishla.org.il או דרך שרותי הקופה שלה

06/03/2017 | 19:49 | מאת: אימא

היי פרידה שלום... בני עבר לפני מספר ימים בדיקת שמיעה( לצערי היה מעט חולה בעט הבדיקה) תוצאות הבדיקה הראו ירידה מזערית בשמיעה, לפני כ5 חודשים החל בני לגמגם רציתי לדעת האם ישנו קשר בן גמגום לבין ירידה בשמיעה.. תודה לך...

לקריאה נוספת והעמקה

אין קשר בין ירידה בשמיעה וגמגום... אם הוא עדיין בגיל הגן, לא מכנים גמגום אלה "חוסר שטף בדיבור, וזו תופעה נורמלית וחלק מהתפתחות השפה, זמן להתארגנות ובחירת מילים ועוד.

06/03/2017 | 13:13 | מאת: ג'וליה

שלום רב, בתי בת שנתיים מצביעה עם האמה. אחרי שאני מראה לה עם איזו אצבע להצביע לאחר כמה דקות שוב מצביעה עם האמה. זה תקין? שאלה נוספת,עד איזה גיל ילד אמור לבחור יד שולטת? הילדה אוכלת עם יד שמאל ויכולה לצייר עם ימין. האם לאפשר לה להחליף בין הידיים? תודה.

העקר שהוא מראה מה היא רוצה, מה זה משנה, כעת, האיזה אצבע? וגבי העדפת יד, יכול להיות עד גיל 3-4 ואפילו יותר. תני לה לבחור ואת יכולה תמיד לתת לה לאותו יד, היא תחליט אם להעביר ליד אחר או לא. מה שיהיה מתאים לה

05/03/2017 | 20:56 | מאת: ג

שלום רב ברצוני לדעת האם חשיפה לקרינה ממכשירי חשמל כגון מקרר (שלא רועשים) יכולה לפגוע בשמיעה עקב הקרינה עצמה אפילו שאין רעש או שאין קשר? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

מכשירי חשמל ביתיים אין "קרינה" שפוגעת בבריאות. הפגייע בשמיעה נגרמת בכללי, בגלל חשיפה לרעש, גיל, טיול תרופתי, גנטיקה, מחלקות ועוד!

27/02/2017 | 20:46 | מאת: תמר

שלום רב בתי בת 1.7 החלה לומר אבא בגיל 10 חודשים ורכשה אוצר מילים מרשים לגילה שעומד כיום על מעל 100 מילים מדוברות. מבינה הכל, הוראות. מצביעה על מבוקשה, מוחאת כפיים, אומרת ביי ומנופפת בידה, אומרת "לא" ומושכת בכתפיה/מסמנת בראשה לשלילה. העניין הוא שלפני כחודשיים החלה להגיד "זה" ואומרת את מדי פעם על מילים שכבר מכירה ואומרת. בשבוע האחרון אני מרגישה שאומרת הרבה יותר "זה" ונמנעת מלשיים עצמים שכבר אומרת, גם בתגובה לשאלות. בנוסף, לפעמים פשוט שותקת כשאנחנו שואלים אותה "מה זה". האם זה שלב שיחלוף או שיש סיבה לדאגה שמא זאת רגרסיה? תודה רבה

זו איננה רגרסיה אלה שלב, של התפתחות שפה.... יש לה אוצר מילים הולך ומתרחב וצריכה "לבחור" בין המילים. אמירת זה או חזרה על חלק של המילה המון פעמים, בתחילת מילה או משפט, מהווים סימן של התארגנון לאמירת משפט וחשיבה....זו בהחלט לא רגרסיה! עליך להניח לה, לא לשאול שאלות פתוחות ולא לבדוק כל פעם האם אומרת או לא את המילה. תני לתקשורת שלה להתפתח באופן טבעי ואל תעמידי אותה במבחן, זהו שלב נורמלי בהתפתחות שפה.

26/02/2017 | 00:31 | מאת: טל

שלום רב, אבי עבר אירוע מוחי לפני שבועיים. עשו לו טרכאוסטומי, כיום הוא נושם עצמאית אך ניתן לו חמצן. הוא מראה רצון לדבר- מזיז את השפתיים ואף החל היום לומר כמה מילים עם קול (לא בקולו הרגיל) אך קשה מאד להבינו. רצינו לשאול מה ניתן לעשות כדי לעזור לו לדבר? כיצד הוא הצליח להשמיע קול יחד עם הטרכאוסטומי? שמענו כי יש מכשיר מעין רמקול שניתן להצמיד לגרון, האם יתכן כי הוא יוכל לעזור לו? כיצד ניתן להשיגו? יש לציין כי אין קלינאית תקשורת המחלקה שלו. תודה רבה!

לקריאה נוספת והעמקה

יש כמה דרכים לשיקום הקול והדיבור, אבל קודם צריך להבין מה מצבו לאחר האיורע, למה בוצע הפיום קנה (טראכאוסטומי, בעברית), לכמה זמן? מה מצבו הקוגניטיבי ושפתי בכלל. יש מכשיר דבור אלקטורני שיש להפעיל ביד, יש שסתום דיבור לקנולה ושי גם אפליקציה ב ipad שמאפשר להשמיעה מה שרוצאים להגיד. אביך זקוק ליעוץ של קלינאי תקשורת המצוי הנושאים אלו. ואם הוא מאושפז, אני מניחה שבביתה חולים יש נם קלינאי תקשורת שיוזמנו על ידי מחלקת האשפוז להערכה ושיקום, בהתאם למצבו. תבקש יעוץ שכזה.... כל טוב ובריואת שלמה לאביך

24/02/2017 | 05:05 | מאת: תום

ראיתי שהשאלה חוזרת על עצמה, אבל אני חושב שהמצב אצלנו מעט שונה: לפני 7 חודשים אישתי, הילדים ואני עברנו לקנדה. ראינו קצת רגרסיה בילד הגדול יותר והנחנו שזה עניין נפשי בשל המעבר והשינוי הקיצוני בצורת החיים. לפני כחודש וחצי הילד הגדול יותר, בן שנתיים ו-10 חודשים, התחיל לגמגם קלות. לאחרונה הגמגום התגבר וכיום הוא לפעמים חוזר על אותה הברה 5-6 פעמים (כשהראש מורם למעלה כאילו מסתכל לשמיים). אנחנו מודאגים כיוון שזה נהיה חריף יותר ואנחנו לא יודעים איך לעזור. האם כדאי לקבוע פגישה עם קלינאי תקשורת ולברר אם ישנה בעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

הילד ברכישת שפה ובטח חשוף לשתי שפות.... מה דחוף כל כך? ברור שצריך להשההיה לחיפוש המילים, במיוחד בשלב התפתחות מואצת. לא חושבת שזה הזמן המתאים לפניה לאיש מקצוע. תנו לו מרחב, למצוא את מה שרוצה לאומר, אל תשאלו יותר מדי שאלות ולבטח לא שאלות "פתוחות" אלה שאלות שקל לארגן את השתושבה... לא איך היה היום אלה שאלות יותר ספציפיות, כמו איפה שחקת, עם מי שקחת? וכו'

20/02/2017 | 10:56 | מאת: אסי

אני בן 30 ויש לי בעיה כשאני אומר מילה עם האות ש- השפתיים שלי זזות לצד אחד וזה נראה מוזר.חוץ מזה זה נשמע בסדר -רק נראה מוזר אם אני משתדל אני יכול שהשפפתיים לא יזוזו לצד ,אבל בשיחה שוטפת אני לא מצליח להשתלט על זה. האם קלינאי תקשורת יכול לעזור לי בנושא?

אם יש לך מודעות, מוטיבציה לבטח תוכל לעזור. הטיפול בגילך איננו בסל הבריאות, אז תצטרך לשלם עליו באופן פרטי. בהצלחה

17/02/2017 | 06:46 | מאת: מאי

אני גננת 11 שנים בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד. מעוניינת ללמוד קלינאית תקשורת, האם אהיה חייבת לעשות שוב תואר ראשון?

בהחלט, אולי, אם יש לך מזל, יוותרו לך על קורס אחד או שתיים... הלימודים מאד ספציפיים וקשה ללמוד כתלמיד בחצי זמן... הלימודים 40 שעות שבועיות ויותר למשך שלוש וחצי שנים. בהצלחה

12/02/2017 | 20:16 | מאת: ג

שלום רב לעיתים מופיע אצלי טנטון באחת מהאוזניים כצליל בתדר גבוה רציף. זה נמשך בד"כ לכמה שניות ונפסק ויכול לחזור על עצמו שוב אחרי תקופה של כמה ימים לא בצורה מסודרת או רווח שווה בין הימים אוסיף שבתפקידי אני מלמד ריקוד ועובד עם מוזיקה ונחשף לרעש אך לא ברמה סופר גבוהה כאשר היקף העבודה הוא כ5 שעות סהכ בשבוע על מה לדעתך המקרה הזה מצביע ומה כדאי לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

טינטון תופעה מטרידה, יכול להופיע כתוצאה משינוי בלחץ הדם, מתח נפשי, שינויים הורמונליים או תהליכים של האוזן הפנימית... ועד ועוד... החשיפה לרעש הינה בעוצמה אבל גם משך החשיפה יכול להשפיע על מבנה האוזן ותפקודו. הטיפול בד"כ מגוון, בהתאם למקור הבעיה, הטנטון הינו רק התסמין ולא הסיבה. מומלץ לבצע בדיקה אצל רופא אאג' ובהמשך גם בדיקת שמיעה, לקבלת מידע על תפקוד האוזן כולו והאוזן הפנימית במיוחד. בהצלחה

07/02/2017 | 09:12 | מאת: דורין

שלום, בני בן שנתיים ושלושה חודשים יודע לספור יודע צורות חיות צבעים אוהב מאוד לשיר שירים אוהב חיות ולשחק בחוץ ובעיקר לרוץ יש לו בעיה כשאני שואלת אותו שאלה כמו לדוגמא רוצה לאכול? הוא חוזר אחרי רוצה לאכול או שאם הוא רוצה שנכין לא דיסנ הוא אומר " אני אכין לך דיסה" כמו שאני אומרת לו . או כשהוא רוצה משהו הוא אומר "קח" ולא תביאי לי. ולא עונה לשאלות כן ולא האם רמת השפה שלו נורמאלית לגילו? או שאני צריכה לדאוג בעיה אחרת?

את מתארת ילד עם התפתחות שפה תקינה, עם שלבי רכישה בהתאם לגיל. המשיכי לדבר אליו בשפה תקינה ובמשפטים בהתאם ליכולת הבנה, ואל תקלי עליו יותר מדי. הוא כמו חוקר שצריך "לגלות את מרכיבי השפה, זמנים, שמות תואר ועוד ועוד. תהני מהדרך, הסוף יודע... הוא ידבר ככל אדם.

02/02/2017 | 22:50 | מאת: שיר

האם כל ילד שסובל מאקולליה הוא יסבול מאוטיזם או שאין קשר בין הדברים. האם אקולליה יכולה לחלוף או שזה מצביע על בעיה קשה? ומה דרכי הטיפול

לקריאה נוספת והעמקה

אקולליה הינה חלק של תהליך רכישת השפה, היא בעייתית כשמופיעה במקום מתן תשובה א התייחסות אחרת. באוטיזם הינו חלק קטן וכלל התסמינים של התופעה ולא נית על סמך זאת לקבוע אבחנה מבדלת. לא "מטפלים" האקולליה...יש לה תפקוד בתקשורת כשנותנה השהייה למתן תשובה או אפשרת לרכישת מבנה תחבירי או מילה חדשה. אין לנפריד מרכיב בודד מכלל מרכיבי שפה והתפתחות כללית

03/02/2017 | 06:53 | מאת: אקולליה

תודה רבה לך

27/01/2017 | 02:56 | מאת: שרון

מזה כמה ימים שיש לי הצטברות רוק בגרון באזור חיבור הוושט וקנה הנשימה מפריע לי במיוחד בלילה כשהולכים לישון כשהגוף נכנס למצב הרפיה ואני מנסה לבלוע את. הרוק. השרירים קופאים או לא עושים את העבודה עד הסוף ונשאר רוק בנוסף אחרי שכבר בולעת מופיעות בועות אוויר והקול שלי נעשה קצת צרוד גן מאז. אציין עברתי קריטה של חצי בלוטת תריס לפני 15 שנה ולפני 3 שנים הגוף שלי היה בהיפר שכתוצאה מכך סבלתי מספר פעמים מהתכווצויות חזקות של שרירי הוושט. אשמח לתגובה מהירה מה לעשות למי לפנות

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כל רצוי להיבדק אצל רופא כללי וגם אאג' כדי לשלול מחלה כל שהיא, לאחר מכן, ואם הקושי נמשך מעבר לתקופת הבירןר הרפואי' רצוי לגשת לבדיקה של מנגנון בליעה במרפאת בליעה בבית חולים או אצל קלינאי תקשורת שמכיר את התחום ועובד עם מבוגרים. הסימםטומים שתארת מוכרים, יכולים אף להיות קשורים לקשיי עיכול' אז גם רופא גאסטרו יכול לבדוק, בנוסף לבדיקות של אאג'. כל טוב

17/01/2017 | 15:06 | מאת: שירלי כרמל

שלום כולם, רציתי לבדוק אם מישהו מכם התנסה בטיפול של ניניספיץ' לגמגום. בני בן 17 סובל מגמגום מילדות, ואני רוצה לבדוק אופציה של טיפול אונליין בשבילו... מה דעתכם? הבנתי שזה טיפול דרך המחשב הביתי שלנו ודרך אפליקצייה בטלפון, אני מניחה שהנוער של היום מעדיף את זה על פני מפגשים פרונטליים........ תודה מראש שירלי כרמל

לקריאה נוספת והעמקה

ממליצה להתייעץ עם אירגון "אמבי" אשר מייצג את אנשים עם גמגום בישראל. בהצלחה

20/01/2018 | 21:44 | מאת: ירון

היי שירלי, אנסה לספר לך קצת על הנסיון שלנו עם בני נוער וילדים מההיבט הטיפולי של ניניספיץ'. אז כן, כמובן שרוב בני הנוער שמגיעים אלינו לטיפול מביעים שביעות רצון מהעובדה שהפעילות כולה מתבצעת מול המחשב והסמארטפון, זה לא רק עניין דורי לדעתי אלא אולי גם איזושהי העדפה שמקלה על ההתמודדות עם טיפול בגמגום עצמו. אגב, עושה רושם שגם קהל מבוגר יותר מעדיף את האופציה המקוונת, היא חוסכת זמן ומקילה על נגישות הטיפול (לא צריך לבזבז זמן על נסיעה לקליניקה פיזית וכו') אבל, ופה האבל הגדול בכל העניין הזה. היתרון הגדול פה הוא העניין הטכנולוגי, המערכת יודעת לנטר ולזהות גמגום ובעזרת הכלים הטכנולוגיים היא מקצרת ומייעלת את זמן ומשך הטיפול. אז יש לך פה שני יתרונות גדולים, האחד בנגישות ובנוחות והשני בטכנולוגיה.

17/01/2017 | 08:56 | מאת: אימא מודאגת

שלום רב... לפני כשלושה חודשים ילדתי בת ויש לי בן שבעוד חודש יהיה בן 3...כשבוע אחרי הלידה הבן הבכור שלי שהיה מדבר שוטף התחיל לגמגם בהתחלה לא היה מוציא מילה מהפה ורק מצביע..אחרי שבועים התחיל לנסות לדבר והיה לוקח לו כשלושים שניות רק להגות מילה אחת..בחודש האחרון יש מעט שיפור יש מצבים מסויימים כמו משחק עם החתולים או עם עצמו שאינו מגמגם כלל ובשאר המצבים מורח את ההברה הראשונה בתחילת משפט וגם באמצע משפט...רציתי לדעת האם זה תקני? האם זה עתיד לעבור ואם יש צורך לפנות לקלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

מזל טוב להולדת הבן, את מתארת מהלך שהינו שכיח בבנים בגיל זה, ככל שאוצר המילים והתחכום הלשוני עולה, כך לעתים קורה שהם זקוקים להשהייה כדי להתחיל את המשפט ולארגן את המחשבה... כאילו שמתחילים לדבר לפני שהם מוכנים עם מה ואיך להגיד.... אין לזה קשר ישיר ללידה וממליצה לא לחפש קשר בין שני אירועים שקורים בסמיכות. זה שלב נורמלי בהתפתחות השפה, במיוחד אצל בנים. ראיה תשובותי לשאלות דומות לאורך השנים בפורום זה! העזרה הכי טובה תהייה א ללחוץ, לא לעזור ולא להתכווץ כל פעם שהוא מנסה לבהיע את עצמו...קבלי את הדיבור שלו בברכה וברוגע ותשמחי שעובר תהליכים מוכרים ו"נורמליים" אצל 75% מהילדים התופעה עוברת וחוזרת, עד הכניסה לביתה ספר....אז קחי נשימה ארוכה ותהני מהילדים שלך.

12/01/2017 | 07:06 | מאת: לין

שלום, אני בת 23 ועובדת כבר תקופה של קרוב לשנה במכירות מול אנשים. לאחרונה התחילה אצלי בעיה רצינית של קושי בדיבור שמתבטאת בכמה תופעות: קושי רב לשלוט בקצב הדיבור, אני יכולה להתחיל משפט כרגיל ואז לדבר ממש מהר מבלי להצליח לשלוט בקצב הדיבור, בנוסף יש מילים שנבלעות לי במשפט. מה שהופך את הדיבור למהיר ולא מובן. ישנן מילים שקשה לי מאוד לבטא והן נתקעות לי כאילו לא רוצות לצאת, ואז המשפט יוצא לי מבולגן וחסר סדר לחולטין. דבר שמסב את תשומת הלב של הבן אדם שעומד מולי וגורם לי לתחושת חוסר ביטחון. ועוד דבר שאני מרגישה לפעמים ממש שהדיבור דורש ממני מאמץ רב מבחינת נשימה וצורך להתרכז במה שאני רוצה לומר בכדי שהמשפט יצא לי כמה שיותר מובן ומסודר. תופעות אלו גורמות לי להיות פחות יעילה בעבודה, ואינן מאפשרות לי לבטא את עצמי כפי שאני באמת יכולה. חשוב לציין שהבעיה התחילה אצלי רק לפני תקופה של שלושה חודשים בערך, ואני נורא מתוסכלת כי אני מרגישה שזה פוגע ליץ רבות בעילות העבודה וכמות המכירות. אשמח לדעת במה מדובר , ממה בעיות אלה נובעות והאם יש דרך לפתור את בעיות הדיבור האלה ע"י עבודה עצמית . שוב אציין שהבעיה לא הייתה קיימת אצלי תמיד,ולאחרונה חלה החמרה רצינית . תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

מכתבך אני מבינה שיש קשיים חדשים והם נעשים יותר קשים ככל שאת מרגישה שקשה. המלצותי: שלב ראשון להיבדק אצל רופא משפחה או עצבים ולוודא שאין גורם פיזיולוגי למצבך, לאחר מכן, את יכולה לפנות לקלינאי תקשורת לקבל המלצה לגבי טיפול ויעילות טיפול בפציפי בדיבור. את יכולה גם לשקול תמיכה רגשית במסגרת טיפול אצל מטפל ריגשי, כדי לנסות לבחון את הרקע וההתמודדות עם הקושי, שוב, רק לאחר בירור רפואי מקיף.

07/01/2017 | 23:07 | מאת: אמא אוהבת

שלום רב בני בן השנתיים ושלוש, דו לשוני, מבין מה שאומרים או מבקשים ממנו, סקרן מאד אך עדיין לא מדבר. מכיר מילים אך לא בשלמותם ומרכיב משפטים בודדים. הגננת גן אמרה שמוקדם לדעת אך ביחס לילדים אחרים בני גילו הוא בעיכוב. האם יש ממקום לדאגה ותחילת טיפול? ואם כן מהו הטיפול במצב כזה? תודה מראש

מסכימה עם הגננת ידוע שילדים דו לשוניים לעתחים מפתחים שפה מדוברת האיחוד. שימי לב לדבר איתו בשפה הנבחרה, באופן עקבי מבוגר אחד=שפה אחת תתרגמי לו את מונחי הגן כדי שיקבל העשרת שפה בהצלחה

15/01/2017 | 11:35 | מאת: אמא אוהבהת

היי תודה על תשובתך לא כל כך הבנתי, האם להמשיך לדבר איתו בצרפתית?

דברי צרפתית איתו, בתנאי שתהייה עקבית.

23/12/2016 | 17:27 | מאת: איריס

בתי בת ה19 מתלוננת שמזה זמן היא נתקלת בתופעה שתוך כדי שטף דיבור או הדרכה היא נתקעת ובורחת לה מילה מה לדעתכם כדאי לבדוק ? תודות איריס

מה דעתה, היא מוטרדת??

12/01/2017 | 16:39 | מאת: איריס

כן היא מוטרדת ושותפה לשאלתי

כן , כדאי לבדוק... אצל קלינאי תקשורת תבדק מבחינה שפתית, אך רצוי לבדוק באופן כללי את מה שהיא חווה בחייה היום, האם יש לה משהו שמתריד אותה וגורם לה לחוסר שקט או חוסר ריכוז? משהו רגשי.....בודקים אז אצל פסיכולוג......

כן , כדאי לבדוק... אצל קלינאי תקשורת תבדק מבחינה שפתית, אך רצוי לבדוק באופן כללי את מה שהיא חווה בחייה היום, האם יש לה משהו שמתריד אותה וגורם לה לחוסר שקט או חוסר ריכוז? משהו רגשי.....בודקים אז אצל פסיכולוג......

10/12/2016 | 09:13 | מאת: מירית

שלום רב , בני בן 3 כשהוא משחק עם חבר או איתי הוא מחליט תמיד שהוא דנות מסויימת למשל הוא האבא ואני האמא ואז באופן קיצוני ובמשך יום שלם הוא כל כמה דקות אומר אני האבא ואת האמא נכון?? כמובן שאני עונה לו נכון, ממשיכים לשחק ואחרי מס דק שוב אני האבא ואת האמא נכון ?... החזרה הזו טורדנית , כל כמה דק ויכולה להימשך שעות ארוכות ... איך אני מטפלת בזה?

אין מה "לטפל בזה" תשמחי שהוא מוכן לשחק משחק דמיוני ולהכנס לדמויות, תנסי לגוון כדי שילמד את העקרון של דמיון לעומת מציאות. תזרמי איתו ותהני!

09/12/2016 | 07:00 | מאת: אורלי

בני בן שנתיים , לא הוגה נכון את המילים לדוגמא עידו אומר עיקה קשה לו להגות את הצליל או( חולם) , האם הוא צריך קלינאית או שמקודם מדי. אם ימשיך להתקשות בהיגוי באיזה גיל כדאי להגיע לטיפול

לקריאה נוספת והעמקה

הכל בסדר, תפני רק לקראת גיל שלוש וחצי, ולאחר ביצוע בדיקת שמיעה. בנתיים דברי איתו ברור ואל תחזרי על השגיות שלו, רק תגידי נכון את המילים, הוא יעשה את היתר.

בוקר טוב הבן שלי כמעט בן 10 חודשים, הוא אובחן עם ניסטגמוס, טורטיקוליס ועיכוב התפתחותי. הוא בחודש 9 החל לזחול, הוא כמעט ולא מגיב לשמו במיוחד אם עסוק במשחק כלשהו. יש מקרים שאני קורא בשמו ומיד הוא מסתובב ולרוב לא. כשאני בא מהעבודה מיד כשהוא שומע את הקול שלי הוא מסתובב אליי, הוא אוהב להסתכל על עצמו במראה או בסרטונים שבהם הוא מופיע. הוא לא מצביע , רק לאחרונה שאני מביא לו כדור ומבקש בחזרה הוא משחק איתי ומחזיר לי לפעמים כן ולפעמים לא. הוא אוהב לשחק איתי משחק "קוקו". אומר רק אבא אבל גם זה לא באמת כאילו הוא מתכוון. הקשר עין איתו כמעט ולא קיים הוא מתקשה כזה מאוד. בבדיקת שמיעה נמצא תקין חוץ מאוזן אחת שלא היה אפשר משום מה לבצע ולכן נתבקשנו להגיע שוב בגיל שנה לבדיקה. הוא נבדק אצל נוירולוג והוא איבחן היפוטוניות קלה. מטופל אצל פיזיותרפיסט אשר מצביע על שיפור משמעותי בטורטיקוליס ובתנועת ראש. האם יש סיבה לדאגה?

לקריאה נוספת והעמקה

כעת החשיבות בשמירה על רצף התפתחותי והשגת מטרות תפקודיות, כולל תנועה, יצירה ושמירה על קשר עין ואחר. האם הוא נבדק במכון להתפתחות הילד? אולי רצוי לשלבו במרכז יום טיפולי של משרד הבריאות. שם יכול לקבל את כל הטיפולים ההתפתחותיים, בתאום בניהם והמעקב רפואי. במידה ולא. תבקשי מכל מי שעובד עם הקטן, שיתנו לך הדרכה והנחיות להמשך טיפול בבית. רצוי לבצע את בדיקת השמיעה בזמן וכן, לבדוק את איכות הראייה, לא רק את תנועת העיניים.

14/11/2016 | 14:45 | מאת: שי

בני בן 14 מדבר מהר ולא תמיד ברור בעבר היינו אצל קלינאית תקשורת שביצעה איתו חזרות על מילים ואמרה שזה יסתדר בעתיד אך זה לא מה אפשר לעשות ?

אם הוא מוכן ורוצה טיפול, תפנו למישהו אחר. אחרת, ללא מוטיבציה ורצון לשינוי, לא כדאי "לבזבז" טיפול

בני בן 3 וארבעה חודשים. מתפתח בצורה תקינה מלבד שיבושי היגוי מרובים שמקשים מאד על הבנת הדיבור שלו. במקום ג, ש, ד, ס, ת הוא אומר ק. במקום ל אומר י . אומר רק פ עם דגש גם אם הצליל הוא של פ בלי דגש. עוד לפני שהגיע לגיל 3 התחלתי ללכת איתו לקלינאית תקשורת . בתחילה שיתף פעולה אך כעבור מעט מאד מפגשים הפסיק ולא מוכן יותר לעבוד על הצלילים אלא רק לשחק משחקים שלא קשורים לצלילים. מעבר לכך הוא לא מרבה להפתח ולדבר עם מי שלא בני המשפחה הקרובה. הקלינאית לא נשמעת מודאגת ואומרת שכיון שאינו משתף פעולה, רצוי לעשות הפסקה של חודשיים שלושה על מנת שלא יפתח אנטי כאשר יהיה בשל לטיפול. מצד שני הגננת אומרת שהוא מאד שקט בגן ולא מרבה לדבר. כאשר הוא מדבר קשה לילדים וגם לה להבין אותו ואז הוא נעשה מתוסכל ומתחיל להרביץ , מה שגורם לילדים להתלונן עליו והיא חוששת שהוא ינודה מחברתם. אני אובדת עיצות. יש לציין שאני מבינה 90 % ממה שהוא מדבר ,ועם בני המשפחה הקרובה הוא מרבה לדבר משפטים תקינים של יותר ממספר מילים אך בגן וגם עם הקלינאית מדבר מעט מאד. מה היית ממליצה לי לעשות? אני ממש לא יודעת מה עלי לעשות.

לקריאה נוספת והעמקה

הייתי ממליצה להפסיק את הטיפול כעת, ולפנות לקלינאי תקשורת אחר/ת כדי שינסו כן לטפל בו, בצורה שונה. גם אם יש המתנה של מספר שבועות או חודשיים-שלושה. בגיל זה ניתן לקדם את הדיבור וההיגוי בצורה גלובלית ולא בטיפול בהגאים בודדים. חשוב לתת לו טיפול כדי לקדם את ההתפתחות המילולית והשיח בכללותם.

12/11/2016 | 19:46 | מאת: דקלה

שלום רב, ילדה בת 6. נוצרה בעיה בדיבור עקב יובש משמעותי בפה. נושא היובש בבדיקה - מלווה ביובש בעיניים ובנפיחות בבלוטת רוק (במידה ששמעת על מקרה דומה אשמח לעצה). אודה לעצתך כיצד ניתן לעודד הפרשת רוק בפה. לימון - עדיין לא נותן תוצאות. לעיסת מסטיק בלתי אפשרית מאחר שהפה יבש מאד. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

ריכה יעוץ רפואי ולא שלי. יש מחלה מיוחדת שגורמת לתסמינים המתוראים, שאלי את הרופא על מחלת sjorgen ס(ייורגן) לא חושבת שמאובחנת בילדים. תשאלי.....

09/11/2016 | 21:24 | מאת: שמוגל

שלום ביתי בת הארבע הוגה ג במקום ר חוץ מזה ילדה מפותחת מאוד,ורבלית,בעלת אוצר מילים רחב וכו האם צריך להתחיל טיפול בגיל זה? כמו כן,אשמח להמלצה על איש מקצוע מומלץ בתא תודה

אפשר ואף רצוי להמתין לגיל 5, אז, במידה ולא רכשה את ה /ר/ באופן עצמאי, ניתן לטפל בה. בנתיים רצוי לרשום אותה לטיפול כי יש תור המתנה ארוך מאד...

01/11/2016 | 17:16 | מאת: עדי

היי,בני בן 3 ו5 חודשים. מזה כ3 שבועות שמתי לב שלפתע החל לגמגם, כלומר,לעיתים מנסה להגיד משפט כלשהו שמתחיל לדוגמא במילה אני...ואז יכול להגיד מילה זו עד שהמשך המשפט יוצא לו. עד לפני 3 שבועות דיבר כרגיל..בהתאם לילד לגילו, תהליך רכישת השפה אצלו היה רגיל. לא ידוע לי על משהו שקרה שגרם לו לפתע לגמגם. כיצד עליי לפעול? האם עליי להתייחס לזה בפני הילד? לפנות לקלינאית תקשורת? זה כמובן לא קורה בכל משפט,אבל זו בהחלט תופעה שחוזרת עליה מידי יום. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בבקשה באתר , השאלה הזאת חוזרת על עצמה כל הזמן. התופעה הינה חלק מהתפתחות הנורמלית ואין מה לפנות לשום גורם טיפול, כעת.

01/11/2016 | 16:21 | מאת: חן

היי ביתי בת 3.5, בעלת אוצר מילים מאוד גדול, מדבר ומביעה עצמה יפה. אך מסלפת אותיות, למשל במקום ק אומרת ת (תינות במקום תינוק)- במקום ג אומרת ד (דמל במקום גמל) לפעמים מדברת מהר כך שמי שלא מכיר קשה לו להבין אותה. האם יש צורך ללכת לקלינאית תקשורת בגיל הזה או להמתין אם זה יעבור? תודה

כדי כבר לפנות לקלינאי תקשורת, אומנם היא קצת צעירה אבל התורים ארוכים......ואולי , עם תרכוש את ההגאים באופן ספונטני, עד גיל 4- 4.5 תוכלי תמיד להטל את התור. כל טוב

31/10/2016 | 14:23 | מאת: לימורבד

ירידה קלה בשמיעה עקב נוזלים באוזניים מבין כל מה שנאמר לו העניין הוא שרק ממש לאחרונה החל לחבר 3 מילים למשפט כאשר בכל מילה הוא מבטא רק את ההברה האחרונה כך שלעיתים קשה להבין אותו קלינאית שאבחנה אותו מסרה שהעיכוב (הקל לדעתה) השפתי לא דורש טיפול אשמח לקבל את דעתך כמובן שנושא השמיעה מטופל בנפרד השאלה היא אם לא נגרם נזק לטווח ארוך (אני יודעת שרצוי להימנע מהשוואות אך לא יכולתי שלא לשים לב שילדים אחרים בגילו כבר שרים שירים שלמים בשפה ברורה וקולחת)

לקריאה נוספת והעמקה

ירידה בשמיעה בהחלט יכולה לפגוע בהתפתחות התקינה של בשפה והדיבור, בילידים מסויימים יותר מאשר באחרים. ירידה מסוג הולכתי, הקשורה בנוזלים "משגעת" את הילד כי היא משתנה, יש ימים ששומעה יותר טוב וימים שפחות טוב והילד לא יודע להסביר. הטיפול רפואי ובידי הרופא ומשפחתו, אך חשוב להתייחס ברצינות מעקב אצל קלינאי תקשורת יתן לך תמונה של מידת הפגיעה וכמובן, מעקב רפואי ושמיעתי רציף. גם שימי לב לבחירות, קשיי נשימה וירידה באכילה, כולם יכולים להיות קשורים. בהצלחה

29/10/2016 | 22:03 | מאת: אמא מודאגת

שלום רב. בתי בת שנה ו8 עד היום כל חפץ זר שמחזיקה ביד מכניסה לפה, צעצועים, חפצים שמוצאת בחוץ. חשוב לציין כי יודעת מה אסור ומה מותר להכניס לפה ונראה כי עושה זו לפעמים בלי לחשוב, כמו רפלקס. האם זה עדיין תקין לגילה? רואה ילדים בגילה שהפסיקו לחקור דברים דרך הפה. מציינת דבר נוסף,היא אובחנה בקושי בויסות חושי ברמה קלה וסיימה טיפול,המטפלת טוענת כי אין קשר לדברים כרגע. תודה!

הכנסת חפצים בפה נותן לה גיורי וזה יכול להיות קשור לחסך התחושתיף שהינו באופנה בין אנשים המקצוע! רצוי לתת לה מזון קשה והרבה פרות ללסיעה, כדי לספק את הצורך. להרחיק ממנה חפצים או לקחת לה אינו ימלא את הצורך שלה בגירויים. לא לטיפול בשלב זה!

30/10/2016 | 20:12 | מאת: אמא מודאגת

אני אכן משתדלת לתת לה הרבה פירות חתוכים, אבל מסרבת ללעוס, לא כל כך מעוניינת בלעיסה של מרקמים קשים וישר יורקת. זה קשור?? והבנתי מתשובתך, שלא למנוע ממנה הכנסת חפצים לפה? מתי זה עובר?

אי אפשר לדעת מתי ואיך זה יעבור, כדי לעודד לעיסה תנסי לשים לה חתיכת ביסקויט כמו פתי בר, בצד הפה, בין השיניים הטוחנות, ותנילה להתמודד עם העברת הבסקויט לתוך הפה, היא תצטרך ללעוס מעט ולהפנות את הלשון בכוון, כך שתעודד פעילות לעיסה. לגבי חפצים, תנסי ללמד אותה לא להכניס לפה חפצים "מסוכנים", קטנים או מחודדים. תעסיקי אותה במשחקים ותני לה להחזיק בובה או משהו ביד, אולי אם הידיים עסוקות, לא תכניס לפה. בכל מיקרה, אם ההתנהגות הזאת מפריע לך או לה, תפני להתייעצות במכון להתפתחות הילד, לבדיקה מעמיקה וקבלת הדרכה.בהצלחה

אי אפשר לדעת מתי ואיך זה יעבור, כדי לעודד לעיסה תנסי לשים לה חתיכת ביסקויט כמו פתי בר, בצד הפה, בין השיניים הטוחנות, ותנילה להתמודד עם העברת הבסקויט לתוך הפה, היא תצטרך ללעוס מעט ולהפנות את הלשון בכוון, כך שתעודד פעילות לעיסה. לגבי חפצים, תנסי ללמד אותה לא להכניס לפה חפצים "מסוכנים", קטנים או מחודדים. תעסיקי אותה במשחקים ותני לה להחזיק בובה או משהו ביד, אולי אם הידיים עסוקות, לא תכניס לפה. בכל מיקרה, אם ההתנהגות הזאת מפריע לך או לה, תפני להתייעצות במכון להתפתחות הילד, לבדיקה מעמיקה וקבלת הדרכה.בהצלחה

28/10/2016 | 09:27 | מאת: מורן

היי, יש לי ילדה בת שנתיים ו5 חודשים, מדברת משפטים שלמים ומורכבים יחסית, שמתי לב שהרבה פעמים היא חוזרת על האות האחרונה של המילה הבודדת או המילה האחרונה במשפט. למשל : "אגס ס ס ס" "אמא אני הולכת ת ת ת" האם זה נורמלי או שצריך לבדוק את זה?

לקריאה נוספת והעמקה

היא צעירה ומתחילה לדבר ברצף, זה השג והיא שומרת על ההשיג ע"י הארכת המילה..... בטח חמוד! אם לא מפריעה לתקשורת ומובנות הדיבור, לא הייתי מטפלת או מתעסקת עם זה, יחד עם זאת לא רצוי לעודד, לחקות או לציין את סגנון הדיבור הזה.

26/10/2016 | 11:59 | מאת: קורינה

איך יודעים אם יש בעיה בבליעה? יש לי תינוקת בת 7 חודשים שמסרבת לאכול מרוסק או כל דבר שאינו חלב אם. אם היא כבר מסכימה להכניס לפה אני שמה לב שהיא לא בולעת. איך אפשר לדעת אם זה בגלל שיש בעיה או שזה חלק מהסירוב שלה? כאשר יונקת אין שום בעיה אך גם כשאני מנסה אוכל ממש מיימי היא לא בולעת. תודה רבה

יש לחשוף אותה בהדרגה ולהניח את המזון בצד הפה, כך שתצטרך להתמודד עם הפעילות בפה. מדובר על התפתחות הלעיסה והאכילה ולא בליעה. במידה ויש קושי אפשר לפנות לקלינאי תקשורת המומחה בגיל זה ובבעיות התפתחות אכילה ולעיסה. אם יש קושי כללי בתנועות ורגישות, רצוי לערוך הערכה התפתחותית כללית, אצל רופא התפתחותי דרך הקופה.

שלום, בן שנתיים וחודשיים, החל לגמגם לפני כשבוע. באופן כללי הוא ילד מאוד חכם ובוגר, בעל יכולות ביטוי והבנה גבוהות, מדקלם סיפורים מתעניין ושואל הרבה שאלות. כל עניין הגמגום מאוד חדש לנו והיינו מעוניינים לדעת איך הכי נכון להתמודד עם המצב החדש? אנחנו לא רוצים לעשות מזה עניין גדול בפניו. האם ללכת לקלינאית תקשורת בשלב הזה או לחכות? אם כן, האם ללכת איתו או בלעדיו? האם לערב את הגננות בגן? תודה מראש

זה חלק נורמלי בהתפתחות הדיבור, נקרא חוסר שטף בדיבור, מבחינתו החזרות נותנות לו הזדמנות לארגן את המשפט ואת מה שרוצה לאומר, לחשוב על המילים ואיך לארגן את המשפט. אין מקום להילחץ, תחשבו שכשהתחיל לרוץ, נפל וקם ולמד לאזן את גופו ולפעול בקצב ובמהירות, אותו דבר הדיבור! אין מה לערב את הגננת, מניחה שלא שמה לב כי זה כל כך רגיל שהיא יודעת שזה רגיל בגיל הזב, במיוחד בבנים. יכול להעלם ולחזור, עד הכניסנ לבית ספר, שבגיל זה היכולת של הילד טובה יותר וזורמת.

09/10/2016 | 20:38 | מאת: יוליה

שלום לצוות, ילדה בת שנה וחצי מצביעה עם האמה. תקין?? עם יד ימין מצביעה עם האצבע המורה ולעומת זאת עם יד שמאל עם האמה.

אם יתר תפקודי הידעים תקינות, מה הבעיה ומה השאלה? אם יש בעיה בתפקודי הידיים רצוי להיבדק אצל רופא התפתחותי או פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק

08/10/2016 | 18:19 | מאת: דנה

שלום, כקלינאית תקשורת לעתיד, הייתי שמחה לדעת כיצד לרוב מתנהלת הקבלה למקומות העבודה השונים? (קופות חולים, מכונים פרטיים ועוד...). האם ברוב המקומות זה מסתכם בראיון אישי בלבד, או שמא מדובר במבחני מיון, פוליגרף לבדיקת אמינות וכדומה? אני מניחה שכל מקום עבודה הוא שונה ודורש אחרת, אבל מניסיון אישי אולי תוכלי לעזור לי לענות על השאלה : )

את צודקת, כל מקום ונהלי העבודה שלהם. כשתתחילי לחפש עבודה, לאחר שתסיימי את לימודיך ותעמדי בדרישות החוק, תחזיקי בידך את תעודת ההכרה כקלינאית תקשורת, אז תכירי את הדרישות בכל מקום אליו תפני. בהצלחה

29/09/2016 | 15:32 | מאת: דנה

שלום! בני בן 3 ו 2 חודשים אינו מדבר כמעט ויש לו קשיים רגשיים הוא בגן פרטי והגננת חוששת שאינו מבין את התכנים בגן הגשתי מסמכים להתפתחות הילד אך ההמתנה ארוכה, היינו בטיפול של קלינאית תקשורת אך זה לא עזר לדעתי בני צריך גן שפתי מה עושים במצב זה? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

פונים דרך מערכת החינוך במקום מגוריך. יש לדאוג להערכה של פסיכולוגית חינוכים, הכי טוב ביוזמה וקשר דרך התפתחות הילד, אם לא, דרך השרות הפסיכולוגי חינוכי במקום מגוריך. את מבקשת הפניה לגן תקשורתי או שפתי, במסגרת חוק החינוך המיוחד לבני 3 עד 21 שנים. בהצלחה

26/09/2016 | 13:25 | מאת: קרן

בני בן 3 וחצי. בעל אוצר מילים רב ומדבר מצויין. לפני שנה בערך התחיל לגמגם מעט. בעיקר נתקע בהברה הראשונה וחוזר עליה מספר פעמים עד שמצליח להמשיך את המילה. הלכתי איתו לקלינאית תקשורת שבדקה ואמרה שזה יעבור לו ולעבוד על חיזוק הביטחון. זה באמת חלף לו. החודש התחיל גן עריה וזה חזר בצורה מאוד קיצונית לפני שבוע (הרבה יותר קשה ממה שהיה בעבר). הוא כל הזמן ניתקע, והוא ממש מתעצבן ומתוסכל מהמצב וכשרואה שנתקע בהברה מתחיל לצעוק אותה עד שמצליח להמשיך. הוא מאוד מאוד מתוסכל ואומר לי שקשה לו לדבר. אני מנסה לדבר לאט על מנת להראות לו שזה בסדר, חוזרת על המשפטים שלו שידע שאני מקשיבה לו וכשצועק אומרת לו שלא יצעק ושאני פה ומקשיבה לו ושיש לי הרבה זמן אז שינסה לומר בסבלנות עד שיצליח. אני משתדלת לא להמשיך לו את המשפטים ולא לעשות מהנושא עניין אבל כשרואה שהוא מתעצבן אז משלימה (וגם מזה הוא לפעמים מתעצבן. והוא לא ילד עצבני באופן כללי) מה עלי לומר לו? איך להגיב שמתחיל לצעוק את ההברות ולהתעצבן מזה שנתקע ולא מצליח? איך להמליץ לגננת בגן להתנהג? אודה מאוד לעזרתך כיצד להתמודד עם הנושא כי זה מאוד פוגע לו בביטחון העצמי במיוחד בגן חדש עם חברים חדשים.

לקריאה נוספת והעמקה

אני מבינה את דאגתך, שימי לב שהתופעה חזרה עם כניסתו לגן חדש... ועם התרחבות של אוצר המילים. התנאים בגן שונים והוא צריך שם למצוא את מקומו, לדבר ולהתבטא במהירות, מה שלילד בגיל הזה ובעל אוצר מילים גדול, לעתים קשה. כן, במיוחד לבנים שרגילים להשמיע קולות במשחק ולא לדבר עם הבובות, כמו בנות! תני לו זמן, אל תדאגי, בגיל זה לגיטימי שיש קושי בתחילת משפט או תחילתו של סיפור... תנסי לשכנע אותו לא לצעוק ולהודות שלפעמים קשה לנו להחליט מה להגיד, מרוב מילים במוח, מתבלבלים וצריך "לעשות סדר" התגובות שלך נראות לי מתאימות, תהייה סבלנות ואל תתני לתופעה משקל יתר, יחד עם שאת, תני ל זמן להתבטא ואם אין לך זמן, תגידי לו לשמור לאחרכך, כשתהייה קשובה. הוא בטח ישתפר ורגע במהלך השנה. בהצלחה ובסבלנות, התופעה נקראת "חוסר טף בדיבור" ולא גמגום. ידוע ומוכר ומרבית הילדיםעוברים אותה עד גיל 6

24/09/2016 | 09:04 | מאת: עדי

שלום,בני כמעט בן 3 שנים ו-4 חודשים. מדבר יפה ובהתאם לגילו. לאחרונה ולפתע שמתי לב כי הוגה את האות ש בצורה לא נכונה. לדוגמא:אם יגיד את המילה שמים..הצליל של האות ש בסוף תישמע כמו האות ס'. האם שיבוש הגייה זו תואמת לגיל?האם יש צורך לעשות משהו בשלב זה?תודה,עדי

לקריאה נוספת והעמקה

שיבוש זה, בהחלט תואם גיל ובמיוחד אםיש לו מוצץ! את יכולה רק בתור משחק ללמד אותו לכווץ את השפתיים ולהגיש "ש" ב"שקט", עם העצבא מול הפה, רק כדי לישמע את ההבדל.... את היתר הוא כבר יעשה לבדו, כתהליך של הבשלה שפתית. צעיר מדי ולא הולם לטפל בזה בגילו, יש לו מטלות שפתיות יותר חשובות כעת!

יש לי תינוקת בת 7 חודשים (6 חודשים מתוקן). היא לא מוציאה הגה מהפה. בעיקר מחייכת, לפעמים תופסת חשק ו"שרה" אבל לא מוציאה הברות ברורות כמו אב בה טה דה שלפי הבנתי מצופה כבר בגיל הזה. אין חשש לבעיה בשמיעה. היא מגיבה יפה כשקוראים בשמה. אם מדברים אליה רואים קצת את הלשון זזה אבל היא לא מוציאה הגה. באופן כללי גם שקטה רוב היום. אנחנו די חוששים שיש בעיה התפתחותית בדיבור. האם זה מצב שיכול להעיד על בעיה? מה אפשר לעשות עם זה? איך נדע אם זה תקין או לא? ואם לא - מה עושים? ובאיזה שלב כבר להניף דגל אדום?

לקריאה נוספת והעמקה

האם היא יוצרת קשר עין ועוקבת אחר הנעשה סביבה? האם היא בוכה בקול? רצוי לפנות לרופא ושהיא תעשה בדיקת שמיעה, ואחרי זה, אם זה ממשיך אז תפנו לקלינאי תקשורת או למכון להתפתחות הילד בהצלחה

22/09/2016 | 07:09 | מאת: מיקה

יוצרת קשר עין ועוקבת בוכה בקול אין לי הרושם שיש בעית שמיעה. אם אני עושה רעש פתאומי היא מסתובבת, היא נבהלת מרעשים פתאומיים, היא מסובבת ראש כשקוראים לה אפילו ממרחק של 3 מטר... באיזה גיל עליי לפנות לקלינאית תקשורת בנושא? כמה זמן עוד לתת לה "להפתיע אותי"? אתמול בחנתי אותה והיא פעם בשעה בערך הוציאה קול של באבא למשך שתי שניות... האם זה מספיק טוב או שזה היה ככל הנראה מקרי?

22/09/2016 | 07:11 | מאת: מיקה

לציין שהייתה לה בעיה גם לבלוע ברזל. עד גיל 5.5 חודשים בערך היא עדיין הייתה פולטת את הכל החוצה. עם הטעימות גם עשתה לי בעיות ולא הצליחה לבלוע ורק בחודש האחרון בגן היא התחילה לאכול מנות של פירות וירקות ועדיין עושה הרושם שלא ממש התאפסה טוב על פעולת האכילה עם הלשון... עושה את זה כמו "טירונית" משתמשת בלשון קצת יותר מדי לדעתי בזמן האכילה.

18/09/2016 | 23:40 | מאת: חגית. א.

שלום. בני בן 7.5 לומד בכיתה ב', ילד מאוד חכם, תלמיד טוב ואהוב על חבריו. דיבר שוטף וברור מגיל מאוד צעיר. לפני כחודשיים התחיל לגמגם בתחילת משפטים. חוזר על אותה הברה הרבה פעמים. המשך המשפט ברור ללא גמגום. רק תחילת משפטים. חשבתי שזה יעבור לבד אבל כעת אני מודאגת. אשמח לעצתכם. חגית

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שזה רק בתחילת המשפט יכול להיות שזה קשור לאירגון המשפט ומה שרוצה לאומר, הכי טוב, לא להלחיץ אותו ולא לצפות שידבר חלק כל הזמן, אלה להבין ולקבל שיתכן וזקוק להשהייה מסויימת כדי לענות לעניין ובצוכה ברורה. הוא זקוק לקבלת ביטחון ביכולת לו, תשאלי אותו שאלות שהתשובה ממוקדת ולא שאלות כלליות, כמו "איך היה היוןם בבית הספר (שאלה שמזמינה המון התלבטות ומחשבה, לעומת , איך הייתה המורה בכתה? האם היה מהו שעורר את הסקרנותך בשיעור? האם החבר משחק איתו? איזה משחקים וכו'. תני לן מרחב והוא לבטח ייסתדר בתוכו

זוהי הזמנה לקלינאי תקשורת להצטרף לכנס יוצא דופן בלונדון אשר יתקיים בנובמבר 2016. הכנס בודק את השפעת המוסיקה בטיפול עם ילדים בעלי ליקויי למידה. הכנס מאורגן על ידי האיגוד הממלכתי הרפואי באנגליה וארגון Live Music Now מיסודו של הכנר המפורסם יהודי מנוחין. זהו מפגש מרתק בין חוקרים, מוסיקאים ורופאים. בנוסף, ערב גאלה מטעם הארגון הבריטי לדיסלקציה עם סיפורי מעוררי השראה של ילד, מתבגר, בוגר ומורה ועוד מפגשים מרתקים. רוצים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום: ארנה שומן 050-7316153, marketing@ornashuman.com. הנסיעה מתואמת למשלחת מצומצמת מישראל ומוגבלת להרשמה עד 20.9.16. אשמח לשמוע מכם!

לקריאה נוספת והעמקה

בהצלחה

29/08/2016 | 23:36 | מאת: סבתא

נכדתי בת 8 הופנתה לקלינאים תקשורת בגלל בעיות במיתרי הקול. קיבלנו תרגילים ונאמר שאסור לשתות חלב ולאכול מוצרי חלב. למה? מה יכול ליהות שילדה לא תשתף פעולה ? למה ממליצים טיפול מגיל 9? איך למנוע את הבעיה אצל נכד שגם הוא מדבר בקול רם. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בעיות קול בגיל זה בדכ קשורות להתנהגות קולית כמו צעקות ודיבור בקול רם. קלינאי תקשורת לא ממהרים לטפל בילדים כי יש צורך במידה של בשלות והבנה בצורך לשנות הרגלי דיבור והתנהגות , להפנים את השינוי וללמוד שיטת דיבור ללא מאמץ. לפעמים בגיל זה יש ממצא פתולוגי על מתרי הקול (יבלות בעקר) צריך גם לבדוק את שמיעתה ולהתרשם מהרגלי הדיבור בבית, יש בתים צעקנים ויש ילדים שאינם עומדים במאמץ הקולי. מבחינתי אין אמת בצורך להפסיק לאכול דברי חלב, יש צורך לברר האם יש לילדה צרבות והרגלי אכילה הגורמים לצרבות. בקופח יש חובה לממן חלק מהטיפול קול עד גיל 9, אולי הקופה מתחמקת מתשלום לטיפול קול לילדה ולכן דוחה מעבר לגיל זה, כדי לא לממן את הטיפול? הצלחה בגיל זה תלויה בגורמים אישיותיים וגם משפחתיים

הי ביתי בת שנה וחמישה חודשים אומרת חצאי מילים למשל רואה תמונה של פרפר אומרת פר תמונה של פיל אומרת פי, לברווז גע נדנדה -דדה האם זה תקין ? אם כן עד איזה גיל ? כמה מילים היא צרכה לדעת עד גיל שנה וחצי ? תודה רבה

נשמעה מפותחת והחשוב שאת תחזרי על המילים בשלמות, ולא "לעזור" לה להגיד חצי מילים. אל תתחילי מילה בשבילה אלה תשתמשי במילה קודמת כמו הנה... זה ... על פי תאורך, היא מפתחת מצוין!

08/08/2016 | 13:49 | מאת: יולי

שלום רב, הילדה שלי מזה שבוע ימים לא מגיבה כשה קוראים לה..... ועדיין לא עושה כפיים,נהייתה רגזזנית ועצבנית לאחרונה ....והיא עוד לפני שבוע הייתה פשוט מדימה מחייכת צוחקת משחקת ...וזה משהו פיתעומי כזה....שבוע לפני היא הייתה עם וירוס וחום 40 כמעט כל השבוע שלאחרי יצאה לה אדמדמת....בדקנו שמיעה והיא שומעת טוב זה כאילו היא פשוט מתעלמת ממני.....אני מאוד מודגת....היא זוחלת מנסה לעמוד כשה מחזיקה במשהו , ממלמלת יודעת לעשות ביי מתיישבת לבד....אבל העניין שהיא לא מגיבה לשמה מאוד מדאיג...

לקריאה נוספת והעמקה

האם עשו בדיקת שמיעה חוזרת לאחר החום הגבוהה? רצוי לבדוק וגם לפנות למכון להתפתחות הילד, שם יעשו הערכה התפתחותית כללית ווכלו לתת לך מענה

11/08/2016 | 09:37 | מאת: יולי

היינו אצל א.א.ג הכל תקין...זה לא שהיא לא מגיבה כלל , היא מגיבה אבל לא כל פעם שקוריאם בשם שלה.....אבל היא מסתובבת שאני שרה לה תשירים שהיא אוהבת שהיא שומעת פיתעום שיר שהיא מכירה בטלויזיה....מחייכת בחזרה עושה ביי רק שלא תמיד מגיבה לשם....כשה אני מגיעה הביתה כשה היא רואה אותי היא מאוד שמחה וממש קופצת משמחה וישר מושיטה ידיים שנרים אותה...

07/08/2016 | 17:00 | מאת: סטודנט

היי, אני סטודנטית להפרעות תקשורת, ומאוד נמשכת לתחום האודיולוגי. אבל אין לי הרבה ידע ולא מצליחה למוצא מידע לגבי הביקוש, סוג משרה (חלקית/מלאה) או שכר, בעיקר בתחילת הדרך כאודיולוגית. אשמח למענה או להפניה לאדם יוכל לענות תודה בכל מקרה

תפני לאגודת קלינאי תהקשורת, בכל מקום, אסור לך חעבוד כקלינאית תקשורת עד לקבלת עודה ממשרד הבריואת, בהצלחה

02/08/2016 | 14:31 | מאת: אמא מודאגת

שלום בתי בת שנה וחמישה חודשים . מאובחנת ע"י פיזיו בגמישות יתר . לא הולכת עדיין עצמאית אלא רק בעזרת היד שלי. הילדה מאוד חברותית, חייכנית, משתפת פעולה , יוצרת קשר עין , אבל מטרידים אותי כמה דברים: כשהיא עסוקה מאוד במשחק גם אם תקראי לה היא לא תמיד תגיב, חשוב לציין שתמיד מגיבה לשמה..מדברת על מצב שממש עסוקה במשהו. מבחינת שפה ופה החלק הכי מטריד היא מסוגלת לחזור על מילים אבל לא משתמשת בהן כלומר יודעת מה זה כלב אבל אם אני אראה לה כלב היא תאמר כלב (למרות שמכירה וחזרה על המילה כמה פעמים ), אמרה תקופה אמא ו אבא והפסיקה. כרגע אומרת אמא לעיתים רחוקות רק כשבוכה או רוצה משהו. יודעת מזה אסור, עושה ביי ביי עם היד (לא תמיד ולא לכולם) יודעת לשמוע קול של כלב, חתול, מצביעה על 2 איברים שונים בגוף (אך לא על הגוף שלה, אלא על בובה או עליי). מטריד מאוד שלא מצביעה על דברים שרוצה, האם זה תקין?? ניסיתי להראות וללמד פשוט מתעקשת ולא רוצה להראות עם האצבע, וכאשר אני מצביעה על משהו רק מסתכלת על האצבע שלי. היא מבקשת דברים ע"י נדנוד או מושיטה ידיים שאני אקח אותה, דוחפת עם הידיים אם לא רוצה משהו מנידה את הראש ל "לא" וכמו כן משתמש בטלפון משחק ועושה "הלו" עכשיו התחילה להנות ממשחק משותף ומגלגלת אליי כדור ואני מחזירה , אוהבת לשחק במשחקי "קוקו" ,אוהבת שירי אצבעות .נורא מטריד אותי חוסר ההצבעה ו הדיבור המועט. האם צריך ללכת לאבחון קלינאית? איך אפשר ללמד להצביע? והאם משהו מה תסמינים מעיד על אוטיזם??

לקריאה נוספת והעמקה

אני מציעה שתלחי איתה לבדיקת שמיעה, קודם כל! מניחה שהיא אובחנה במכון להתפתחות הילד, ואם לא, ממליצה מאד שהיא תעבור אבחון התפתחותי ומעקב, לפי הצורך. גמישות יתר ומה שאת מתארת יכולים להצביעה על שורה של אבחנות, מאיחור התפתחותי קל ועד לאיחור רציני יותר, רק אבחון ומעקב יענו על שאלתך. בגדול, אם היא יוצרת קשר חברתי וקשר עין, מניחה שלא מדובר על אוטיזם.

09/08/2016 | 22:43 | מאת: אמא מודאגת

עברנו בדיקת שמיעה בגיל 9 חודשים, היא שומעת טוב וגם רואים. היא כן נענת לשמה אבל כשרואה טלויזיה ומרותקת לאיזה סרט לא מגיבה ישר. קבענו כבר תור בהתפתחות הילד אבל זה רק עוד חודשיים, ואני נורא מוטרדת. מהם הסממנים הכלליים שמעידים על אוטיזם? חוץ מקשר עין, תגובה לקריאה בשם, ותקשורת עם ילדים. מאחר וכל זה בסדר אצלה, רק עיניין ההצבעה נורא מטריד (אותי לפחות). מציינת שוב, שכן מצביעה על משחקים, איברים בגוף וכו', אבל לא על דברים שמבקשת. תודה, וסליחה על האורך..מאוד מודאגת!

30/07/2016 | 23:29 | מאת: גלית

הי, בני בן ה-5.5 בעל שפה עשירה ומדבר בצורה שוטפת. הוא הוגה את כל האותיות בצורה טובה (כולל ש, צ, ז), אבל רק את האות ס' הוא אומר עם לשון בין השיניים. האם זה משהו שאמור להסתדר עם הזמן? האם יש צורך בפניה לקלינאי תקשורת?

השאלה, האם השיניים שלו התחלפו? אם כן, תפני לקלינאי תקשורת. אם לא, ניתן להמתין כי אולי יסתדר מעצמו. בכל מיקרה, לא יזיק בדיקה של קלינאי תקשורת, לפני גיל 9 הבדיקה והטיפול כלולים בסל הבריואת של קופת חולים.

26/07/2016 | 21:27 | מאת: ענבר

שלום. בחודשים האחרונים אני סובלת מבעיה בשטף הדיבור- מילים מסוימות נתקעות לי במהלך הדיבור הרגיל במידה שאיני מצליחה לבטא את תחילתן. יש לציין כי הבעיה התחילה לאחרונה ואינה מילדות. אשמח לעצה על מה כדאי לעשות ומהם הגורמים אשר יכולים לגרום לכך

לקריאה נוספת והעמקה

לא ציינת בת כמה את, ולא ידוע שום דבר עליך, אז אי אפשר להשיב לגביך. באופן כללי יכול להיות שיש לך דאגות שפוגעות ברצף השיחה ובמציאת מילים ספציפיות, יכול להיות שאת לפני מחלה כל שהיא ויכולות להיות המון סיבות אחרות. במידה והתופעה נמשכת, מפריע לך לתפקוד היום יומי או מחמירה תוכלי להתייעץ עם רופא המשטפל ובודאי עם קליאית תקשורת.... או פסיכולוג!?