אקולליה: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לאקולליה?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

אקולליה: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

האם כל ילד שסובל מאקולליה הוא יסבול מאוטיזם או שאין קשר בין הדברים. האם אקולליה יכולה לחלוף או שזה מצביע על בעיה קשה? ומה דרכי הטיפול

אקולליה הינה חלק של תהליך רכישת השפה, היא בעייתית כשמופיעה במקום מתן תשובה א התייחסות אחרת. באוטיזם הינו חלק קטן וכלל התסמינים של התופעה ולא נית על סמך זאת לקבוע אבחנה מבדלת. לא "מטפלים" האקולליה...יש לה תפקוד בתקשורת כשנותנה השהייה למתן תשובה או אפשרת לרכישת מבנה תחבירי או מילה חדשה. אין לנפריד מרכיב בודד מכלל מרכיבי שפה והתפתחות כללית

תודה רבה לך

בני בן 2.7, עדיין לא מדבר ברור מצרף שתי מילים , למשל : רוצה מים... רוצה מעדן ( ירוץ למקרר יקח מעדן ויפתח מגירה ניקח כפית) ... ארוחת בוקר... אשאל מה רוצה לאכול ויענה , לפעמים חביתה או קופיקו עם חלב ( קוקנפלקס שקופיפו מופיע על האריזה) רוצה מוצצי, רוצה מיקי מאוס ואז יביא לי את השלט בכדי שאעביר לערוץ הנל, הוא יודע צורות גם לצייר, חיות ,מספרים, אותיות, לפי הגננת מעל הממוצע של הגן , מאוד אוהב כל מה שקשור ליצירה, סיפורים, בבית משחקים מחבואים תופסת כשיש חילופי תפקידים, מאוד חברותי, מלפני 3 חודשים שמתי לב כי חוזר לפעמים על משפטים של בן שיחו, המרפאה בעיסוק בגן אמרה שזה אקולליה, וציינה כי בחצר משחק ליד הילדים ולא עימם, ולא יוזם משחק עם האחר, כאשר רוצה משהו לא מבקש גם לא במחוות. שוב זה מאוד שונה כשהוא מחוץ לגן בבית הוא מאוד עצמאי מבקש מה שהוא רוצה או לוקח לבד או אם מתקשה אז מצביע , או מכוון אותי למה שרוצה, מהנהן לחיוב או שלילה, עושה שלום, מבין הוראות, גם כשאני מבקשת מספר הוראות בו זמנית ( תרים את הכוס תניח על השולחן ותנקה את מה שנשפך וכו, לך לחדר תביא לי חיתול מגבונים וכו). כשאנחנו הפארק הוא מתחבר ישר לילדים ומשחקים יחד, עם בני המשפחה הקשר עם הילדים ממש חזק,וטוב יש משחק פורה, משחקים קלפים, שרים, רוקדים, כדורגל, ריצות וכו... האם יכול להיות דבר כזה שההתנהגות שונה בגן ובבית? גם עם הילדים? יכול להיות שהעובדה שהוא פחות וורבלי משאר הילדים מלחיצה אותו ולכן מכונס? למרות שבני המשפחה וורבלים ממנו הוא הכי קטן ... אציין כי נולדה לו אחות לפני חודשיים ואני מרגישה שהוא נהיה מאוד רגיש, ומאוד רוצה חיבוקים ונשיקות יותרמבעבר שזה מובן לי מאוד. שאלה נוספת האם זה יהיה נכון לאבחן אותו עכשיו כשהוא עם כול השינויים הללו... ( אחות חדשה, ותהליך גמילה - שבה הולך טוב ). זה יכול להיות אוטיזם? אני ממש ממש לחוצה, וחוששת. אשמח לתשובות תודה 

תמי, לא יודעת מדוע אינך רואה את תשובתי, שם למטה. מעתיקה למענך שוב את מה שכתבתי לך שם: שלום, אני מעריכה מאד את ההשקעה שלך, כאן למעלה, בתיאור הילד שלך, היכולות שלו והקשיים שלו. למרבה הצער, לא אוכל לנסח אבחנה על סמך הכתוב כאן, כי לצורך כך נדרש הרבה יותר מידע (ואף תצפית). כשמדובר בקשיים התפתחותיים, ההמלצה היא לאבחן ולטפל מה שיותר מוקדם, שכן כך אפשר לצמצם את הפערים במהירות, יחסית, ולהימנע מגירעונות תקשורתיים, חברתיים וקוגניטיביים. מאבחן טוב מביא בחשבון גם השפעות רגשיות זמניות כמו לידת אח או תהליכי הסתגלות או גמילה. הללו אינם אמורים למנוע מאיתנו מלאבחן ילד כשצריך. אני חושבת שבהחלט ייתכנו פערי התנהגות בין הבית לגן, אך מאחר שלאנשי חינוך יש בדר"כ פרספקטיבה רחבה, אני ממליצה להתייחס לאמירות שלהם ברצינות ולפעול בהתאם. לסיכום - אני חושבת שכדאי להגיע לאבחון מסודר, להירגע, ולהתחיל לעבוד על מה שנחוץ כדי לעזור לילד שלך למצוא את מקומו בגן ובבית. האבחנה שהזכרת כאן נמצאת באחד הקטבים של ספקטרום רחב מאד של בעיות. יש סיבה מדוע הרחקת עד לשם? בברכה ליאת

היי תודה על המענה. אני בטוחה שאין לו אוטיזם. פשוט כתבתי בגוגל אקולליה, ורוב המידע מופיע כי זהו סימפטום לאוטיזם, ובנוסף שאין קשר עין, ואין מחוות ... בקיצור זה הלחיץ אותי מאוד. אציין כי דיברתי עםהמרפאה בעיסוק ואמרה כי התצפית הייתה רבע שעה כשהיאמתצפית על בני ועוד מספר ילדים, ובפגישה פרטנית כ-20דק, וכשאמרתי לה שעש מחוות , אמרה כי אכן ראתה מחוות ( הנהון, הצבעה, ) אבל לא מבפיק, למשל כששואל איפה איןאת המחווה של הידיים , למרות שבבית יש... כששאלתי על האקולליה, אמרה כי לא תמיד יש , ומה שהדליק לה נורה אדומה זה שלדעתה לעיתים חוזר אחרי המשפט כאילו זה התשובה . למשל  במה אתה רוצה לשחק? אז הוא יחזור על המשפט באותה טונציה, ואילו לפעמים יענה כן ולא, גוגל הלחיץ אותי מאוד. אמי אישית עובדת עם ילדים שנמצאים על הרצף , ואני בטוחה שהוא לא שם. בכול אופן קבעתי עם קלינאית תקשורת ונחכה לחוות דעת שלה. אציין כי שמתי לב כי הילד מתבלבל בין אני ו- אתה. למשל אם הוא רוצה סוכריה , אתה רוצה סוכריה ...

האם זה תקין הבלבול? האם זה נכון שאקולליהך זה גם דרך של הפעוט להכיר את השפה? ומה זה אומר אם הילד מדבר לרוב בטון שאלה. כל פעם שהוא רוצה משהו , זה נאמר בטון של שאלה.... סיבה לדאגה?

תמי יקרה, ככל הנוגע לאבחנה, במיוחד כזו שאת מבקשת לאשש או לשלול, התרחקי ככל יכולתך מד"ר גוגל, ובה במידה גם מעצות אינטרנטיות. כשמדובר בשאלות התפתחותיות, במיוחד אם את כ"כ מודאגת, מי שיוכל להרגיע אותך בדרך מהימנה, זה רק איש מקצוע מיומן - רופא התפתחותי (שיסתמך גם על התצפיות והדוחות של המרפאה בעיסוק והקלינאית). בריאות ליאת

בני בן 2.7, עדיין לא מדבר ברור מצרף שתי מילים , למשל : רוצה מים... רוצה מעדן ( ירוץ למקרר יקח מעדן ויפתח מגירה ניקח כפית) ... ארוחת בוקר... אשאל מה רוצה לאכול ויענה , לפעמים חביתה או קופיקו עם חלב ( קוקנפלקס שקופיפו מופיע על האריזה) רוצה מוצצי, רוצה מיקי מאוס ואז יביא לי את השלט בכדי שאעביר לערוץ הנל, הוא יודע צורות גם לצייר, חיות ,מספרים, אותיות, לפי הגננת מעל הממוצע של הגן , מאוד אוהב כל מה שקשור ליצירה, סיפורים, בבית משחקים מחבואים תופסת כשיש חילופי תפקידים, מאוד חברותי, מלפני 3 חודשים שמתי לב כי חוזר לפעמים על משפטים של בן שיחו, המרפאה בעיסוק בגן אמרה שזה אקולליה, וציינה כי בחצר משחק ליד הילדים ולא עימם, ולא יוזם משחק עם האחר, כאשר רוצה משהו לא מבקש גם לא במחוות. שוב זה מאוד שונה כשהוא מחוץ לגן בבית הוא מאוד עצמאי מבקש מה שהוא רוצה או לוקח לבד או אם מתקשה אז מצביע , או מכוון אותי למה שרוצה, מהנהן לחיוב או שלילה, עושה שלום, מבין הוראות, גם כשאני מבקשת מספר הוראות בו זמנית ( תרים את הכוס תניח על השולחן ותנקה את מה שנשפך וכו, לך לחדר תביא לי חיתול מגבונים וכו). כשאנחנו הפארק הוא מתחבר ישר לילדים ומשחקים יחד, עם בני המשפחה הקשר עם הילדים ממש חזק,וטוב יש משחק פורה, משחקים קלפים, שרים, רוקדים, כדורגל, ריצות וכו... האם יכול להיות דבר כזה שההתנהגות שונה בגן ובבית? גם עם הילדים? יכול להיות שהעובדה שהוא פחות וורבלי משאר הילדים מלחיצה אותו ולכן מכונס? למרות שבני המשפחה וורבלים ממנו הוא הכי קטן ... אציין כי נולדה לו אחות לפני חודשיים ואני מרגישה שהוא נהיה מאוד רגיש, ומאוד רוצה חיבוקים ונשיקות יותרמבעבר שזה מובן לי מאוד. שאלה נוספת האם זה יהיה נכון לאבחן אותו עכשיו כשהוא עם כול השינויים הללו... ( אחות חדשה, ותהליך גמילה - שבה הולך טוב ). זה יכול להיות אוטיזם? אני ממש ממש לחוצה, וחוששת. אשמח לתשובות תודה 

לתחושתי את מחפשת, העזרת המרפב"ע משהו לדאוג. ברור שכל אחד, גם את, מתנהגים שונה בקבוצות שונות, וגם בנך, מה שמאשר שמבחין בין סביבה לסביבה וכניראה יודע להתאים את עצמו לכל סביבה. את מתארת ילד עם התפתחות תקינה ואירועים נורמליים בחייו, להמון אנשים נולדים אחים ונגמלים, בלי בעיה מיוחדת.... תבדקי שלא תתחילי להרגיש אשמה או רע לגביו, ותתחילי לפנק יתר על המידה, הוא עובר תקופת הסתגלות ואת שם, לצידו, כדי לעזור לו ולהשתתף בחוויה. אוטיזם ממש לא מתאים להתנהגות שאת תארת, תהייה רבוע ותהני למילדיך, מזל טוב לרך הנולד!

את מרגיעה אותי. הסיבה ללחץ הינו מכיוון שהמרפאה בעיסוק שראתה את הילד שעה!!! בתצפית 1 על 1, ובחצר, כתבה לי כי ממליצה לאבחן את הילד כי יש לו אקולליה, שלא יוסם קשרים, שמשחק ליד ולא עם הילדים, ושמדברים איתו הוא לא תמיד עונה על מה שנשאל( שוב הילד לא כל כך וורבלי), אז כשכתבתי בגוגל את האקולליה , רוב המידע מופיע כקשור לאוטיזם. שוב מה שהיא ראתה זה לא מה שאנחנו רואים... זה כאילו כתבה על ילד אחר... הגעתי למצב מרוב לחץ שאני לא אוכלת, רק משלשלת, לא מפסיקה לחפור באינטרנט על טיפולים פרטיים, כי אני חוששת לקחת אותו לאבחון בביח שכן אם חלילה יאבחנו לא נכון ויגידו אוטיזם או כל דבר אחר , זה יחרוץ את גורלו, ויקבעו לו גן/ ביס מיוחד.   שאלה- האם מותר/ חוקי לביח לקבוע לפי תוצאות אבחון איפה ילמד הילד באיזה גן יילך, האם מותר להם בכלל לפרסם ולומר למוסדות על התוצ, או שזה נשמר בתיק הרפואי? שוב אני בטוחה שאין לו כלום אבל אם המרפאה בעיסוק לא מכוונת נכון מה יהיה אם זה יחזור על עצמו?!? עוברת עליי תקופה לא קלה בכלל, ואציין כי דייקת כשכתבת  לא לפנק יתר על המידה, מרגע שזה נאמר לי לא הפסקתי להוציא את הילד לכל מקום אפשרי קניתי לו כל מה שרצה, פינקתי מעל ומעבר. שנראה לי שהוא הרגיש שמשהו קורה איתי כי אני בדרך כלל לא כזאת אני מאוד מחנכת ולא גמישה תמיד. כאילו הרגשתי צורך לפצות...

תמרי, דאגת יתר זה חלק בלתי נפרד מאמהות! יחד עם זאת צריך להיות מאוזן וזהיר. אבחון במכון להתפתחות הילד מאפשר לבצע הערכה תפקודית ורפואית כללית, ולתת לילד תוכנית טיפול אשר רואה אותו, בשלמותו ולא רק בהבט אחד. האבחון נמסר להורים ולא מועבר לאף אחד אחר, אלה בהסכמה כתובה וחתומה על ידי ההורים. אני מקבלת לרוב את האבחון מידי ההורים! המידה ויש צורך בהשמה בגן מיוחד, הפניה נעשת על ידי מערכת החינוך, לרוב לאחר אבחון של פסיכולוג והמלצות של המטפלים והגננת. ההורים הינם חלק בלתי נפרד מהתהליך ורק בהסכמתם הילד מופנה לגן מיוחד. אם מרפא בעיסוק או כל בעל מקצוע טיפולי אחר, מתרשם מבעיה, הוא חייב להמליץ על אבחון כוללני, אלה אם בטוח שיש בעיה רק בתחום העבודה שלו. האבחון מאפשר לקבוע תוכנית טיפולית, מעקב או לקבוע שאין צורך בהתערבות כל שהיא, כי הילד למעשה משיג את צייני ההתפתחות על פי גילו. לשיקולכם, לפנות למכון להתפתחות היל, לבקשת המרפא בעיסוק, לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת חוות דעת מקצועית או להמתין ולהתייעץ עם הגננת. בכל מיקרה, הוא צעיר ויש הבדלים טבעיים בין ילדים בגיל זה. כל טוב, פרידה

בני אובחן עם הפרעת תקשורת קלה (הגדירו כי בעבר זה היה נקרא אספרגר) לפסיכולוגית שדיברה איתנו ציינתי כי אני חושבת שהיא טועה ובגדול, ואף הקלינאית תקשורת שהוא בטיפול אצלה לשיפור השפה טוענת כי אין שום בעיה של תקשורת ורק עיכוב שפתי וכשעברתי על מה שכתבת בפורום לכותב שלמה, ציטוט מדברייך: "על פי המהדורה העדכנית של המדריך האמריקאי לאבחנות פסיכיאטריות (DSM V), חייבים להתקיים כל ארבעת הקריטריונים הנוגעים להפרעה בספקטרום האוטיסטי. בשאלתך אתה מתייחס לקריטריון B: דפוס חזרתי ומוגבל של התנהגויות, עניין, או פעילויות. על מנת שקריטריון B יתקיים צריכה להיות עדות לשניים (או יותר) מהסעיפים הבאים: 1. חזרתיות וסטריאוטיפיות בדיבור, בתנועות מוטוריות, או שימוש בחפצים (כגון: סטריאוטיפיות תנועתית, אקולליה, שימוש חזרתי בחפצים, משפטים אידיוסינקרטיים). 2. הדבקות מוגזמת לשגרה, דפוס טקסי של התנהגויות שפתיות ולא שפתיות, או התנגדות מוגזמת לשינוי (כגון: טקסים תנועתיים, התעקשות על אותה דרך או מאכל, שאלות חוזרות, לחץ קיצוני משינוי קטן). 3. תחומי עניין מוגבלים והתעניינות מקובעת שהם לא רגילים בעצמה ובהתמקדות בהם (כגון: התקשרות חזקה או התעסקות בחפצים לא רגילים, התעניינויות מתוחמות או התעניינות מוגבלת לדבר אחד). 4. תגובת יתר או תת תגובתיות לקלט חושי, או התעניינות לא רגילה בהיבטים תחושתיים סביבתיים (כגון: חוסר תגובה נראית לכאב/חום/קור, תגובה מתנגדת לצלילים מסוימים או מרקמים, הרחה או נגיעה מוגזמת בחפצים, להיות מוקסם מאורות או חפצים מסתובבים). אם לא קיימת עדות לאף אחד מהסעיפים שמניתי או אם ישנה עדות לסעיף אחד בלבד, האדם אינו עונה על התנאים הנדרשים לקבלת האבחנה. " אני רואה שבני עונה רק על קריטריון אחד - הקריטריון הראשון "חזרתיות וסטריאוטיפיות בדיבור" הוא יוצר קשר עין איתי וגם עם ילדים ומבוגרים אחרים, הוא מחבק ומנשק, הוא מעוניין ביצירת קשרים חברתיים ומשתף במה שעובר עליו ולא רק בשביל רצונות (השפה עדיין עם שיבושים ולכן לא מבינים אותו לחלוטין) ,יש לו חוש הומור, הוא בד"כ ילד שמח מבין הבעות פנים ומפגין הבעות פנים התואמות להרגשתו, הוא גם מפגין אמפטיה לילדים עצובים ובוכים, הוא יודע לשחק במשחקי "כאילו"- הוא מדבר על הבובות ומאכיל אותן הפסיכולוגית טוענת שהוא חוזר על שאלות שהיא שאלה ולא עונה - מה שנקרא אקולליה, וכדי להיות כנה יש פעמים שהוא לא עונה לשאלה אלא חוזר עליה. ואחרי החפירה הארוכה, וסליחה על כך... אני מציגה 2 שאלות- 1. לפי הבנתי לפי הDSM5 יש לענות על כל הקריטריונים שציינת ולא רק על אחד נכון? האם יש קריטריונים נוספים שלא ציינת ואם כן כיצד ניצן למצוא את כל הקריטריונים לPDD? 2. האם את או כל מישהו אחר בפורום יכול להמליץ לי על אבחון פרטי שאלתי את השאלה כתגובה לפרסום של מישהי אחרת אך לא נעניתי...ציינתי כי אנחנו גרים במרכז הארץ אך מיקום האבחון לא חייב להיות במרכז אשמח לתשובה בהקדם :) ותודה

בילי שלום, לשאלותייך: 1. יש לענות על כל 4 הקריטריונים (A, B, C, D) של המהדורה החמישית והאחרונה של ה-DSM. 2. פירוט הקריטריונים המלא באנגלית ובעברית כפי שמופיע בספר ה-DSM V נגיש לכל גולש בחיפוש פשוט באינטרנט. 3. מטעמים אתיים לא אוכל לפרסם אנשי מקצוע מעל דפי הפורום. תוכלי להשאיר כאן את המייל האישי שלך ואוכל לשלוח לך המלצה על פסיכולוג מתאים מאזור המרכז. בברכה, ד"ר איריס שגב.

bilbulim12@gmail.com תודה :)