פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3678 הודעות
3191 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

10/07/2012 | 15:12 | מאת: מאיה

שלום, אני אמא לפעוט בן שנתיים וחודשיים. לפני כמה חודשים החל לדבר ולאחרונה אף מרכיב משפטים של 3-4 מילים. שמתי לב שכאשר שואלים אותו שאלה שהתשובה עליה צריכה להיות "כן" , הוא לא אומר את המילה "כן" אלא חוזר על המילה האחרונה בשאלה. לדוגמא: אתה רוצה לאכול? הוא עונה "לאכול". אתה רוצה לשחק?, עונה "לשחק". אם לא רוצה, עונה "לא רוצה", אבל את מילת החיוב אף פעם לא שמעתי אותו אומר. חשבתי שזה משהו שיתפתח עם הזמן, אבל לאחרונה זה קצת מדאיג אותי. אשמח לחוות דעתכם.

10/07/2012 | 15:59 | מאת: חגית בר-זאב

מאיה שלום, מה שאת מתארת מתאים לגיל של בנך. המילה "כן" אכן מגיעה באיחור ביחס למילה "לא" וכמו שכתבת זה יתפתח עם הזמן.

10/07/2012 | 11:58 | מאת: נתי

שלום, בני בן 11 חודשים ואני חושבת שיש לו בעיה בבליעה. הוא אוגר אוכל בפה ולפעמים מוציא אותו החוצה. הוא אוכל סימילאק, ירקות בבלנדר ועם הרבה זמן וקושי בננה ותפוח מערוכים ומגורדים. מה ניתן לעשות? כיצד ניתן לאבחן ולטפל בבעיה? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יש קלינאי תקשורת מומחיות ברכישת הרגלי לעיסה ובליעה, תפני דרך אגודת קלינאי התקשורת כדי לקבל המלצות ספציפיות. באיזה אזור בארץ את? איזה קופ"ח?

11/07/2012 | 11:21 | מאת: נתי

אני במכבי מנתניה

09/07/2012 | 21:36 | מאת: אני

בני בן 3 התחיל לגמגם בחודש האחרון , הגמגום ממש קשה, הוא נתקע המון . הרצון שלו לדבר ממש גדול לכן גם התסכול.. (שלנו ושלו) יש לציין 2 דברים : 1.יש לו בעיות בהיגוי הוא משמיט אותיות או לא אומר אותן נכון(מטופל אצל קלינאית מזה כחודשיים) 2. נולדה לו אחות לפני חודש(אמרו לי שזה יכול להיות קשור..) הקלינאית שאנחנו מטופלים אצלה אומרת שזה ככל הנראה קפיצה שפתית.. שאלתי היא איך אני אדע שהאבחנה שלה אכן נכונה ? אני מאוד פוחדת שהגמגום לא יעבור ולא נטפל בבעיה כמו שצריך.. כמו כן בתחילת השנה הוא עולה לגן עירייה האם המצב לא יכול להחמיר ? ואם כן יפנו אותנו לגן אחר ? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתשובותי הקודמות בעניין חוסר שטף בלדיפ בגיל צעיר. אין מקום להתערבות ואם הוא מטופל ואת מאמינה בקלינאית... אז תאמיני לה עד הסוף, הרי היא מכירה את בנך ועושה שיפוט מקצועי! המון ילדים בגיל זה, עקב ריבוי אוצר מילים ורצון לתקשר "נתקעים" עם עצמם ומתקשים באירגון המשפט, בנתיים הם ממלמלים מה שיכולים, כולל חזרות וכו' (מה שאת מכנה גימגום ואנו לא) מצבו של בנך לא קשור להולדת אחות, הוא קשור להתפתחות רגילה... אל תסתבכי ותיצרי קשר במקום שאין קשר. מזל טוב להולדת הבת.

16/07/2012 | 20:29 | מאת: לילך

אני לקחתי את בני לקלינאית תקשורת שמתמחה בגמגום. יש הבדל בין שטף, תקיעה במילה שלמה או חזרה על מילה שלמה, לבין גמגום, חזרה על הברה. אם מטפלים בזה מוקדם יש סיכוי גדול שזה ייעלם, אם לא, יש סיכוי שזה יישאר כרוני. חיכיתי שנה (!) עד גיל ארבע עם אותו גמגום. בגלל כל התשובות של רופאה התפתחותית, טיפת חלב, גננות שזה יעלם עם הגיל. תודה לאל שהקשבתי לאינסטינקטים הפנימיים שלי והלכתי לבדיקה אצל מי שמתמחה בזה (לא כל קלינאית מתמחה בגמגום, רובן לא)- היום הילד לא מגמגם.

07/07/2012 | 23:23 | מאת: אחרי ניתוח

הי, בננו בן שנתיים עבר לפני שבועיים ניתוח כפתורים, שקדים ופוליפ. בניתוח נמצאו מים באוזניים מה שאישש את הירידה הקלה בשמיעה. לפני הניתוח הוא דיבר מעט מאוד בעיקר "אה -זה?" ו"אבא" עכשיו הוא כבר מצליח להגיד "אני" ו-"מה" (אמא), כלמר את האות מ, אבל עדיין רק הברה אחת, שאלתי היא, תוך כמה זמן לצפות לשיפור, והאם כדי לקחת אותו ליתר בטחון לקלינאית תקשורת? הוא עדיין מתקשר ברוב המילים בהברה אחת במקרה הטוב, ואני לא רוצה שהוא יפתח פער. האם השימוש בהברה אחת יכול לנבוע מעניין השמיעה שהפריע בעבר, או ששוה לבדוק בעיה בתכנון הדיבור?

לקריאה נוספת והעמקה

קשה לענות לשאלתך, בכל מיקרה, מכוון שהנחת היסוד היא שהוא כעת שומעה ונושם יותר טוב, יש בהחלט מקום לפגישה ראשונה עם קלינאית אשר תעשה הערכה ובהמשך תתן להם הדרכה. לגבי טיפול מודר צריך להחליט לאחר הפגישה הפרטנית. במידה שהוא אינו מצרף שני מילים (גם אם הם חצי מילים) ביחד, יש בהחלט מקום להפניה לקלינאי.

05/07/2012 | 11:49 | מאת: נירית

בתי בת 3, מתקשה לבטא את האות "יוד", ובמקומה אומרת עיצור שדומה לאות "זין". כלומר, "אמא תני לי יד", נשמע כמו "אמא, תני לי זד", ו"בואי נלך לים" נשמע כמו "בואי נלך לזם". האם יש צורך באבחון מקצועי כלשהו?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי אבחון של קלינאי תקשורת, לאחר בדיקת שמיעה.

04/07/2012 | 17:33 | מאת: ר

הבת שלי בת שנה ו 10 חודשים יש לה אוצר מילים די גדול והיא גם חוזרת על מילים ששומעת מאתנו ומתוכניות בטלויזיה הבעיה היא שבהרבה מילים היא אומרת רק את הסופיות למשל במקום ספר היא אומרת פר, במקום חתול היא אומרת תול וכו' האם כך מתחילים לדבר האם זה אמור להיות כך בהתחלה? או שזה מראה על משהו לא תקין(כמובן שאני מנסה ללמד אותה את כל המילה בשלמותה).בתודה מראש. מחכה לתשובה

זה תהליך טבעי. מבחינתכ אתם צריכים לדבר מילים שלמות ולא לעודד חצאי מילים.

04/07/2012 | 13:24 | מאת: דודי

בני בן שנה וחצי לא מדבר ולא מספיק מביע את עצמו הלכנו לבדיקה ונאמר שהוא תקשורתי מאוד אבל הבעיה שלו זה בתיכנון מה זה אומר?

בגיל זה אין משמעות לנאמר. תעיינו בתשובתי המופיעה למטה.

03/07/2012 | 10:20 | מאת: איתי

שלום, בני בן השנה וחמישה חודשים אומר אמא ואבא אבל מעבר לזה לא מדבר בכלל לא ניכרת בעיה בשמיעה, הוא מגיב כשקוראים בשמו ובכלל מבין כל מה שאומרים לו אבל לא עושה רושם שמנסה להתקדם בדיבור מה הגיל בו יש צורך לפנות לאבחון? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה יש הבדלים גדולים בין הילדים, אתם תמשיכו לפנות אליו ולתת משמעות לקולות שהוא משמיעה (כאילו מילים בכוונה) בגיל שנתיים הוא צריך להיות במצב של צרוף לפחות שני מילים ביחד, (כמו אבא בו, הנה אמא) ואוצר מילים של כ- 20 מילים, לפחות. האם אתם בטוחים ששמיעתו תקינה? אם יש ספק רצוי לבצע בדיקת שמיעה, רק להיות בטוחים.

01/07/2012 | 11:33 | מאת: רמי

olשלום, יש לנו ילד כמעט בן 3 (עוד חודשיים) , ילד מאוד חכם שכבר מדבר בצורה שותפת , ומתפתח בצורה טובה. בן יחיד בינתיים. הוא הולך לגן כבר שנה וגם בגן הכל בסדר. יש לו חברים והמטפלות אומרות שהוא ממש בסדר גמור מכל הבחינות. יש לו חברים והוא מאוד פעיל. אך אנחנו שמים לב לתופעה מדיאגה שהוא מאוד נסגר במצבים מסויימים. כאשר אנחנו באים למקום חדש או לא חדש (כמו סבתות) שהוא כבר מכיר לוקח לו הרבה מאוד זמן להסתגל ולהיפתח. גם כאשר באים אלינו אשים חדשים הוא נסגר ונצמד אלי. כאשר אנחנו (אני ואישתי) לא נמצאים בסביבה זה יותר טוב והוא מסתגל יותר מהר כנראה כי אין לו ברירה. סה"כ אני רואה שהוא די פחדן , ומאוד קשה לו אם חוויות חדשות ובמיוחד אנשים חדשים. מה שמטריד אותי זה שהוא נסגר גם עם אנשים שהוא כבר מכיר טוב מאוד כמו סבים וסבתות או חברים שלנו שהוא ראה כבר המון פעמים. אשמח לעצה האם נדרש אולי טיפול פרטני , האם המצב מצריך התיעצות נוספת ? האם יש עצות איך להקל ולנסות לפתור את הבעיה? תודה רבה

02/07/2012 | 15:35 | מאת: חן לדרר

מומלץ להתיעץ עם פסיכולוגית הגן או פסיכולוג ידים ולקבל המלצות כיצד לעזור לו בכך

29/06/2012 | 22:00 | מאת: משה

אני צעיר כבן 78. בשנים האחרונות הקול שלי הולך ומצטרד ואפילו נעלם מידי פעם. רופא אף אוזן אמר שהוא מאבחן דלדול של אחד המיתרים שיוצר לדעתו את הבעיה והמליץ על קלינאי תקשורת. מה באמת ניתן לעשות בטיפול מסוג זה והאם אכן ניתן לרפא את הבעיה או לפחות לצמצם את התופעה. אם זה רלוונטי גר בפתח תקוה

לקריאה נוספת והעמקה

בהחלט יש מקום לבדיקה מעמיקה. בפתח תקווה תמצא מרפאת קול נהדרת של קופת חולים בבית חולים בלינסון. כדאי שתפנה אליהם. האם עברת בדיקת שמיעה? ירידה בשמיעה יכולה גם היא להשפיע לרעה על הפקת הקול. אפילו בגילך הצעיר, יש השפעה של אפקט הגיל,, בכל גיל... כמו התבגרות אבל להפך. טיפול בקול יכול לתת לך את הכלים לשמור על הפקת הקול ולחזק את המתרי קול. בהצלחה

29/06/2012 | 11:10 | מאת: ל

אני מביעה את עצמי בכתב יופי. אני מסוגלת לדבר יופי, אבל בגלל פסיכולוגים שהייתי חייבת ללכת אליהם פעם בלי שרציתי ובגלל אנשים שאני עדיין בקשר איתם ובטוחים שכל מיני דברים שהסבירה עלי אמא שלי פעם אמיתיים נכון לעכשיו ולתמיד, ובגלל כל מיני דברים שחושב עלי אבא שלי וחושבת ואומרת אמא שלי (הם גרושים) אני לא מתבטאת בעל פה בחופשיות ובשטף, בניגוד מוחלט למה שהיה לפני הפציעה, וחברה שלי בטוחה שזה כתוצאה מפגיעה במח שפעם אמא שלי הסבירה לה שהיתה לי, למרות שהייתי אצל נוירואופתלמולוג שהסביר לי שהחלמתי לגמרי, ולמרות שנוירולוג בקופת חולית שלי הדפיס במחשב ונתן לי מסמך שהשתקמתי לחלוטין.איך לדבר בחופשיות? מה לעשות?

עדיין לא הבנתי מה הקושי שלך.... את מכוונת לסיבות הקשורות למשפחה שלך ולהשפעה שלה על מה שחושבים אחרים... את בטוחה שלא צריכה טיפול רגשי? אם הבעיה רק בדיבור, תפני לקלינאי תקשורת אדל לפי מה שכתבת לא ניראה לי שזה יהיה מספיק מעמיק בשבילך בהצלחה

27/06/2012 | 13:21 | מאת: ימית

שלום רב, בני בן 3(בדיוק), הגננת הפנתה את תשומת ליבי לגביי טון הדיבור שלו, טון הדיבור נמוך יחסית לשאר הילדים בגן. למשל: אם הגננת שואלת שאלה וכולם עונים אותו הכי פחות יישמעו. אם כולם שרים אותו הכי פחות יישמעו או בכלל. האמת שגם אני נתקלתי בזה למש:ל כשהוא יושב מאחור באוטו ומדבר אני שואלת אותו מספר פעמים מה? כיוון שאינני שומעת. אני תמיד ייחסתי זאת להיותו ילד עדין ... אציין שכשהוא רוצה לצעוק הוא אכן צועק ושומעים היטב. הוא הוגה את המילים נכון ובעל אוצר מילים גבוה. שאלתי היא האם אנו זקוקים לקלינאית תקשורת ? האם תופעה זו מוכרת ? האם זה דבר החולף עם הגיל? האם פשוט זו האינטונציה שלו וזה הכל ?

לקריאה נוספת והעמקה

בשלב ראשון הוא זקוק לבדיקת שמיעה, ילידים עם ירידה בשמיעה מדברים לעתים בקול חלש. לאחר מכן רצוי לבדוק האם תמיד מדבר חלש או רק במצבים מסוימים, האם הדיבור החלש מתאים לאישיותו ואופיו? האם במקום שמרגיש בטוח מדבר אחרת? אבל, כפי שכתבתי... רופאה אאג' לבדיקת האוזניים ובדיקת שמיעה בשלב ראשון!

27/06/2012 | 13:10 | מאת: תמי

אשמח לקבל קצת רקע על ההפרעה הזאת... האם יש דרגות להפרעה??? איך אפשר לעזור לילד מלבד מסגרת חינוכית???

לקריאה נוספת והעמקה
27/06/2012 | 13:43 | מאת: חן לדרר

תמי שלום קשה מאוד לענות על השאלה הזו בלי פרטים יותר מדויקים כגון גיל הילד, מידת הקושי וכו'. הפרעה בתקשורת יכולה להיות דברים רבים, האם ניתנה אבחנה כלשהי?

27/06/2012 | 11:43 | מאת: טלולי

בוקר אור, יש לי ילדה מקסימה בת שנתיים ועשרה חודשים (תאומה). נולדה פגה כחודש וחצי לפני הזמן אך ללא בעיות התפתחותיות ואחרות בכלל. ייש לה ירידה מאד משמעותית בשמיעה(לאחר בדיקות שמיעה) והרבה מים ושעווה בשתי האזניים.כרגע הוחלט לא לעשות ניתוח כפתורים. ילדה מאד תיקשורתית חברותית שמחה ונבונה.דו לשונית (עברית ואנגלית) מבינה הכל יודעת את כל אותיות ה ABC גם לומר וגם לזהות אלף בית לומר , ספרות עד 10 גם לזהות וגם לומר בעברית ואנגלית מכירה 50 סוגי חיות ,את כל הצבעים וכ"ו.נמצאת בגן בקבוצת הבוגרים עם ילדים בני 3 וחצי והגננות אומרות שהיא מסתדרת מצויין ואף חזקה מהקבוצה שלה בהרבה תחומים. הבעיה המרכזית שלה זה בדיבור ובהגיה.היא יודעת לומר הכל וחוזרת על משפטים ומילים אבל חלק בצורה שגויה.למשל ל היא הוגה כ ג (בכל המילים והמשפטים) (עגגה במקום עגלה וכו). אני מנסה לעבוד איתה הרבה על האות למד ולימדתי אותה לשיר לה לה לה עם הלשון אבל היא עדיין לא משתמשת בלמד במילים.כמו כן מדברת בח וכ גרונית...בעוד שהיא לא שמעה את זה בבית . אני יודעת איזה אותיות היא מחליפה באיזה ולכן מבינה כל מה שהיא אומרת.כנ"ל גם הגננות.האם יש צורך בקלינאית תקשורת או פשוט לחכות? {אחת הסיבות שאנחנו מחכים עם ניתוח כפתורים כי הילדה מסתדרת טוב גם בלי} בתודה מראש ויום מקסים ,טל

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ודאי אין מקום "להציק לה" בטיפול. היא עושה מה שהיא יכולה וגם לא כדאי לנסות "ללמד אותה". ילידם מגלים את הדיבור וההיגוי הנכון כחלק מתהליך הבשלה פונולוגית ושפתית. החשוב שהיא תשמע דיבור נכון וברור. בגיל זה מותר לה עדיין להחליף ולבלבל בין ההגאים, העקר שאתם תעשו כל מאמץ להבין אותה. אם לקראת גיל 3 עדיין לא מובנת לאנשים בסביבתה, אז כדאי לפנות לאבחון והדרכה של קלינאי תקשורת. בהצלחה

26/06/2012 | 22:52 | מאת: גן

בתי המקסימה בחגים תחגוג 4. בגיל 3 עברה איבחון אצל קלינאית תקשורת ושם נאמר לנו שהיא בסדר גמור ואף מעל הממוצע בתחומים מסויימים. לבתי עדיין יש מילים שהיא אינה הוגה נכון כגון- נוכשת( נושכת) ועוד. לעיתים אומרת אני בן שלוש וחצי ולא בת שלוש וחצי ומשתמשת בביטוים לא נכונים - אף פעם לא הייתה בבית שלי שכוונתה היא- המון זמן לא הייתה... כאשר מדברת בשטף לפעמים ההקשר בין המשפטים טיפה מתמוסס. האם כדאי לעבור שוב אבחון אצל קלינאית? המון תודה על העצות

הקיץ ודאי תרגישי התקדמות רבה, במיוחד בתקופה שגם את תהיי בחופשה. לא נשמעה בעייתי במיוחד אבל אם את לא שקטה, תפני ותקבלי יעוץ פרטני לחיזוק בבית, לא נשמע שיש מקום לטיפול עקבי וארוך טווח. בגיל זה יש המון שינויים והיא ודאי תמשיך להתקדם בעצמה. חשוב לא לחזור על המילים שהיא אומרת נכון אלה להגיד נכון כדי שהיא תשמע ולא לבקש ממנה לחזור על המילה... בהצלחה

26/06/2012 | 16:10 | מאת: ליאת

שלום רב: בני בן 4 מתקשה בהגיית האות "ל". לעיתים מבטא אותה ולעיתים לא. רק לאחרונה החל לאמר אותה נכון במילה לא וגם זה לפעמים. כששר "ל ל ל ל", זה רק עם י. (אומר י במקום ל) האם צריך כבר לפנות לאיש מקצוע , או ניתן עוד לחכות? תודה

לא צריך לפנות לאף אחד, הוא נמצא בשלב רכישה וככה זה עובד, הוא "מגלה" באיזה מילה יש "ל" והוא לאט מכניס אותה לדיבור השוטף. עדיין יקח כמה שבועות עד שיכניס את ההגה במקומו הטבעי. הוא בגיל המתאים לרכישה ספונטנית. דברו איתו נכון ואך תבקשו ממנו לחזור על מילה זו או אחרת, הוא יעשה זאת באופן טבעי. בהצלחה

26/06/2012 | 10:57 | מאת: אילנית

שלום, בתי בת השלוש וחצי מדברת יפה, אולם שמתי לב כי את האות ש היא מבטאת שין (כמו סין) אני חוששת שזה בגלל שסבתה מבטאת זאת כך בשל מוצאה המרוקאי והן נמצאות שעות רבות יחד. האם יסתדר לבד לאחר שהיא שומעת אותנו, האם לתקן אותה? תודה.

בגיל זה עדיין נחשב להתפתחותי ולא מושפע מהסבתא, הרי את בטח מבטא נכון ונמצאת איתה יותר שעות מאשר הסבתא, למה שלא תחקה אותך?

24/06/2012 | 19:57 | מאת: דנה

שלום, ילד בן 6 לא מצליח להגות את האות ר, בנוסף שאר הדיבור לא נהיה ברור. האם הדברים צפוים להסתדר או שיש צורך לקחת למומחה בנושא?

לקריאה נוספת והעמקה

כבר הייתם צריכים להפנותו לטיפול, בגיל 5. כעת לצערי סל הבריאות מקנה לו רק 9 טיפולים על חשבון ביטוח הבריאות. המידה ויש להם ביטוח משלים, הביטוח הזה ישלם על המשך הטיפול ואם לא. אתם תצטרכו להשלים.... פנו בהקדם לקלינאי תקשורת לטיפול, רצוי לבצע בדיקת שמיעה גם.

24/06/2012 | 09:18 | מאת: אלינור

שלום! אנחנו בית דובר אנגלית (בעלי אמריקאי, אני ישראלית עם אנגלית כשפת אם). לאחרונה הבחנו שלמרות שהבן הגדול (בן שלוש) שומע עיברית מהמשפחה שלי (שרואה אותו על בסיס יומי) ומהגן (שהוא דו לשוני), אוצר המילים באנגלית רחב יותר. האם מומלץ לי להתחיל ולדבר איתו בעיברית? הילדים יגורו בישראל וזו תהיה השפה המרכזית שלהם אבל לבעלי ממש חשוב שתהיה להם אנגלית טובה (בעיקר כי הוא בקושי מדבר עיברית ואנגלית זו הדרך היחידה שלו לתקשר איתם!). בשל אילוצי עבודה מבלה איתם זמן מוגבל במהלך השבוע ולכן חשבנו שכדי שילמדו אנגלית לא מספיק שישמעו את זה ממנו רק בסופי שבוע. לכן גם אני מדברת איתם אנגלית מההתחלה. תודה. תודה.

באופן אישי ומקצועי אני נטוה לתמוך בהקניית שתי שפות, לכן אני לא ממליצה לך לשנות את השפה בה את מדברת איתם. כשיבואו לארץ יתמודדו כמו כל ילד אחר שמגיעה, ילמד את העברית במסגרת הלימודית ובחברת הילדים. תדאגי לחשיפה לקלטות ושירים בעברית ותמשיכי כמו עד היום, אנגלית יכולה להיות "שפהת הבית". העקרון הוא מבוגר אחד-שפה אחת באופן עקבי!

21/06/2012 | 16:40 | מאת: עירית

שלום רב, ידוע לך מה שואלים בראיון הקבלה לחוג, מבחנים ממוחשבים? תודה רבה ויום טוב.

לא ידוע לי, גם לא ידוע לי שיש ראיון אישי......

20/06/2012 | 10:34 | מאת: תמר

שלום, אני מורה פרטית להוראה מתקנת. קיבלתי תלמיד שיש לו בעיה שהוא מחליף בדיבור ובקריאה בין סין ושין. האמא מספרת כי שלחה את הילד כבר פעמיים בעבר לסדרת טיפולים דרך קופת חולים אצל קליאנית תקשורת, ואף על פי כן הבעיה לא נפתרה. מה יכולה להיות הסיבה לכך? וכיצד אוכל לעזור? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כול, שמיעה!!!! האם יש לו ירידה בשמיעה? האם עבר בדיקה??. זה א,ב שקלינאית תקשורת הייתה צריכה לבדוק. אחרי זה האם הוא יכול להבחין בשמיעתו את ההבדל בין שני הצלילים? אם כן, יופי ואם לא... הוא זקוק לאימון רב כי אחרת לא יתקדם.. לא בקריאה וכתיבה ובודאי לא בדיבור. לדעתי רצוי לעבוד יחד עם קלינאי תקשורת.... בהצלחה

18/06/2012 | 22:54 | מאת: ענת

היי יעל, אני בת 25 סטודנטית, ולאחרונה לאחר בדיקה מסוימת במוסד הלימודים התברר שיש לי קשיי שליפה. אני סובלת מזה זמן רב אך תמיד חשבתי שאני סובלת מבעיות זיכרון ולכן חשבתי שאני שוכחת לומר מילים מסוימות. בקרוב אצטרך להציג מצגות ולדבר בפני קהל ואני די חוששת מזה. רציתי לדעת איך אפשר לטפל בבעיה, אשמח יהיה אפשר להפנות אותי לגורם מתאים. תודה מראש, ענת.

לא יודעת למה החלטת לכתוב ליעל בפורום שלי, שמי פרידה. לגבי השליפה, זו תופעה מוכרת ולא תמיד מאובחנת נכון, גם אצלך, לא יודעת על סמך מה היא נקבע. תוכלי להתייעץ עם קלינאי תקשורת או עם מומחה לקשיי למידה או עם פסיכולוג קוגניטיבי. תעשי זאת רק אם את מרגישה שיש לך בעיה תפקודית' כי זה לא עובר, אלה לומדים אסטרטגיות להתמודדות. בהצלחה

18/06/2012 | 20:36 | מאת: רויטל

שלום, ביתי בת השנתיים וחצי נפלה על הראש האחורי וכתוצאה מעוצמת המכה היא התעלפה למספר שניות. כעבור חצי שעה היא חזרה לעצמה. עברו מאז כמעט שלושה שבועות ולאחרונה היא החלה לגמגם בצורה די קיצונית. כמעט כל משפט ולו הכי פשוט כמו אמא יכול לחזור על עצמו בהברה אחת לפחות 10 פעמים. חשוב לציין שביתי מדברת שוטף מגיל שנה וחצי. האמת שאני מאוד מודאגת. איני מתגוררת בארץ ולכן אשמח לקרוא חוות דעת מקצועית. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הבעיה עם תופעה נורמלית של חוסר שטף בדיבור הינה שתמיד מחפשים גורם חיצוני! הנפילה, לו הייתה משפיעה הייתה קורת מייד עם התעוררותה ולא בצורה שלחוסר שטף! חוסר השטף בדיבור הינה תופעה נורמלית וחלק מהפתחות הנורמלית בדיבור, מכוון שזה קרה בסמיך לנפילה אתמחפשת קשר ישיר, שלכל הדעות איננו שם! תתיחסי לתופעה כחלק נורמלי מהתפתחות הדיבור והשפה ואל תבלבלי. בהצלחה

18/06/2012 | 18:50 | מאת: מאיה

שלום, ברצוני לרכוש את המשחק בריכת המחשבות. נאמר לי שהוא אזל האם מישהי יודעת האם ישנה אפשרות לרכוש את המשחק באופן פרטי. אם כן אשמח לטלפון

בהצלחה!

18/06/2012 | 16:10 | מאת: דנה

שלום ביתי בת 6 . החל מתחילת הדיבור מגמגמת לסרוגין יש תקופות של מספר חודשים ללא גמגום ושוב זה חוזר. לא נראה שזה מפריע לה או שהיא מודעת לזה . האם צריך לפנות לטיפול ואיך מתחילים, האם דרך קופ"ח\פרטי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

לא לנגוע ולא להעיר! היא מסתדרת עם צורת הדיבור שלה וכל זמן שהיא מסתגלת, מתפקדת בחברה ושמחה, למה לקלקל????

15/06/2012 | 20:41 | מאת: גילי

הבת שלי בת שנתיים וחצי מנסה לגמול אותה מחיתולים.. היא יושבת באסלה חופשי בישבנון אומרת יש לי פיפי אך לא יוצא כעבור 4 שעות... פעמים רבות אמרתי לה שלא ייברח לך תבקשי מאמא .... וכנראה מרוב הפעמים שאמרתי לא יוצא לה אף פעם כ 4-5 שעות לא עוש פיפי למרות שאומרת שיש לה פיפי..ואז מתלוננת שכואב ל בפוש פוש .. לדעתי יש חסימה ,התאפקות ,פחד שיברח ... האם אני צודקת ?ומה אמורה לעשות ? אשמח לתגובתכם!!! גילי

17/06/2012 | 10:09 | מאת: חגית בר-זאב

גילי שלום, ממליצה לך להתייעץ עם רופא/ת ילדים או בטיפת חלב. כמו כן, ניתן לפנות גם להדרכת הורים. בהצלחה.

15/06/2012 | 14:41 | מאת: אורנה

שלום. בני בן ה8 מגמגם. אובחן אצל קלינאית תקשורת. רציתי לדעת האם כשהוא יקבל טיפול בעברית אז גם תהיה אוטומטית העברה לשפה הרוסית מכיוון שהוא דובר את שתי השפות ומגמגם בשתיהן. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון בתשובה היא כן, יחד עם זאת יש אנשים שמגמגמים במיוחד או רק בשפה אחת! בהצלחה בטיפול

13/06/2012 | 09:49 | מאת: o

למה לא עונים פה ?

שלום רב, קלינאית תקשורת שעבדה עם סבתי לשיקום לאחר אירוע מוחי המליצה לרכוש קלפים מסוימים (הצגת מדרש תמונה והצגת פעלים באמצעות תמונה). האם ניתן להפנות אותי למוצר ולמקום שבו ניתן להשיגו? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תפני בבקשה למי שהמליץ..... אבל יותר טוב, תתייחסי לנעשה סביבו ואז הגירוי יהיה רלוונטי ואמיתי.

פרידה שלום התחלתי ללכת למורה לפיתוח קול היא אמרה לי שהדיבור שלי לא נכון ושאני צריכה ללכת לקלינאי/ת תקשורת ללמוד לדבר נכון, אני משתמשת בקול שלי בדיבור בצורה לא נכונה שיכולה גם להשפיע על איך שאני שרה... אני גרה בחיפה אשמח אם תוכלי להפנות אותי לקלינאי תקשורת טוב זה האימייל שלי [email protected] מאחלת לך כל טוב, גלי

גלי, תפני בקשה לאגודת קלינאי התקשורץ ishla.org.il בהצלחה

12/06/2012 | 08:37 | מאת: טל

ביתי בת 3 כמעט , אנחנו גרושים מאז שהיתה בת חודש וחצי,דיברה שוטף ויפה עד לפני כמה ימים,ואז פתאום נסיגה וגמגום.יש לציין כי שמה את היד על הפה בעת שמתחילה להבין שקשה לה לדבר,מושכת הברות ... לא ברור האם זה גמגום כהגדרתו - או משהו זמני חוךף של בעיה בהיגוי ההברות עצמן.... מישהו יכול לעזור ? מה לעשות ??:(

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתוך הפורום, המון פעמים יש שאלות כמו שלך. מדובר על חוסר שטף בדיבור שהינו חלק של התפחות נורמלית בדיבור. לעניין הגרושים אין קשר!

11/06/2012 | 20:26 | מאת: דנה

שלום, בני בן ה12 עולה לכיתה ו' לאחרונה (קרה בילדותו והסתדר) חזרה לו תופעת הגימגום (לא בטוח לקרוא לזה כך) יש לו בעיה עם רצף מילים לאחר כל מילה או בתחילת משפט יש "אאאא.." ואז יוצא מצב של אי יכולת לומר משפט בלי "גמגום" אשמח באם תייעצי לי לאן לפנות תודה

לקריאה נוספת והעמקה

האם זה מפריעה לו? האם הוא אמר או ציין משהו בעניין? כל זמן שהוא לא מבקש התייחסות מיוחדת, אל תגעו.. אולי הוא מותרד ולא מספקי מרוכז? אולי לקראת החופש יש לו "דאגות אחרות" תעקבו ותתמכו בו. הקשיבו לו בסבלנות אמיתית.

13/06/2012 | 11:56 | מאת: דנה

ראשית, תודה על תגובתך. זה מאוד מפריע לו, אומנם הוא ילד מקובל בחברה הן מבחינת בנים והן מבחינת בנות אך כן, זה מפריע. שאלתי לאן אני פונה שוחחתי עם קלינאית ואמרה שצריך לפנות לפסיכולוגית ילדים האם צודקת? תודה

11/06/2012 | 11:46 | מאת: לירן

הילד שלי מגמגם כבר שנתיים והגמגום היה מגיע בגלים. כרגע הוא נשאר ברמת גמגום חריפה כבר כמה חודשים. כשהוא מדבר לעצמו במהלך משחק הוא לא מגמגם כלל. אנחנו לא מטרידים אותו בנושא וכך גם בגן שלו הילדים סובלניים כלפיו ונראה שמהסביבה שלו אין לו בעיות כרגע. הוא חברותי מאוד ולא ביישן. מה עושים על מנת לשפר את המצב ???

לקריאה נוספת והעמקה

המצב שאת מתארת הינו אידיאלי... תמשיכו לתמוך בו ולתת לו המון ביטחון. אל תעררו את הזכות שלו לדבר איך שהוא יכול. עם הזמן תיראו מה קורה, אם הוא ממשיך כך, אל תיגעו. אם הוא יהיה מותרד או יבקש התייחסות מיוחדת לדיבור, אז, רק אז, תפנו לקלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בילדים עם חוסר שטף בדיבור.. בינתיים תורידו את המילה גימגום מסדר היום. קבלו אותו כמו שהוא!

13/06/2012 | 11:37 | מאת: לירן

10/06/2012 | 13:10 | מאת: מיטל

שלום, בני בן 3, משתמש ברוב המילים רק בעיצור פתח - ולא בחולם למשל: שלו אומר שלה מלבד זה מתבטא יפה ובעל אוצר מילים עשיר האם זה דורש טיפול או שיסתדר מעצמו?

בהחלט כדי לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת... ככל שהזמן יעבור התופעה תשתרש ויהיה לו יותר קשה לשנותה.

06/06/2012 | 12:53 | מאת: לינא

יש לי ילד מאובחן עם תסמונת מוביוס ( שיתוק שרירי פנים) , הדיבור שלוכולל בעיקר הגאים אחוריים עקב התבמונת .. האם היה לך ניסיון עם ילד כזה ?? האם יש טיפם מיוחדים שאני יכולה להיעזר בהם בטיפול ??

לקריאה נוספת והעמקה

אין לי נסיון עם ילדם עם התסמונת הזאת, אבל יש המון אפשרויות לעזור לילד שאינו יכול להגאות מטיפול ישיר בהיגוי ומציאת חלופות להיגוי ועד שימשו בלוחות תקשורת ופלט קולי. מרבית קלינאי התקשורת מצוייות בטיפול שכזה.

05/06/2012 | 22:22 | מאת: אפרת

אנחנו מספר סטודנטיות להפרעות בתקשורת ואנחנו מחפשות רעיונות למשחקים שיצרו קלינאיות תקשורת לטיפול בפישוט צרורות של ילדים. נשמח גם לרעיונות לספרים הכוללים הפקת צרורות. תודה רבה!

בכנס של קלינאי התקשורת מוצגים מוצרים אשר מיוצרים על ידי הקלינאים עצמם ונותנים מענה לחומרים ייחודיים לשפה העברית וגם לערבית. תפנו לאגודת קלינאי התקשורת ובקשו את רשימת המציגים בכנס, תפנו אליהם ישירות ותמצאו אוצר חבוי! בהצלחה

05/06/2012 | 20:45 | מאת: אירנה

בני בן 7, תלמיד כיתה א, תלמיד מצויין בעל קשרים חברתיים. כשהיה בן 3 הופיע גמגום שחלף לחלוטין לאחר טיפול אצל קלינאית תקשורת. כעת הגמגום הופיע שוב בעוצמה די גבוהה וגם הוא מוטרד מזה. לציין כי לפני כחצי שנה סבתא שלו (אמי) שהייתה דמות מאוד משמעותית בחיינו נפטרה באופן פתאומי בגיל צעיר. מה לעשות האם לקחת אותו לטיפול או להמתין מעט. לציין כי הגיע גורם חזר רק היום. תודה רבה על תשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ולפני סיום שנת הלימודים הילדים מתכוננים למעבר וכל מעבר מעלה את סף המתח, גם אצלם. טוב שיש לו קשרים חברתיים, אבל אם הוא עצמו אמר שמותרד, חשוב להתייחס לתחושתו. יחד עם זאת, ככל שהתופעה לא עקבית ולא כל הזמן, רצוי להפחית את המתח בנושא. לצערינו הרבה ילדים חווים אובדנים ומוות, לא כולם מציגים חוסר שטף בדיבור כתוצאה... אל תחפשי קשר בין שני האירועים. אחד קשור לחיים והשני יכול להיות כמו אלרגיה, משהו מעורר אותו ונמצא חבוי ומתעורר מעצמו, מבלי שליטה... וכך גם נאלם ונעלם... אם הילד ידבר שוב על הצורת דיבור שווא ללכת לקלינאי תקשורת ולתת לו את הבטחון שמקשיבים למגיבים בהתאם. אולי צריך רק חיזוק ולא ממש טיפול.

03/06/2012 | 10:46 | מאת: דנה

שלום, יש לי תינוקת בת שנה וחודשיים עוד מעט. ויש לי שאלה שמטרידה אותי, היא עדין לא אומרת אף מילה אפילו לא אחת! אפילו אין מילים שרוצה להגיד ומבטאה לא נכון. כמובן שממלמת, צועקת, צוחקת ומצביעה לעבר חפצים שרוצה. אבל לא מנסה להגיד שום מילה האם תקין? ואני סתם לחוצה? ואם תקין אשמח שתאמרי לי עד איזה גיל תקין ומתי כדי לבדוק אם אין התקדמות???? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, לכן אין משהו חותך בגיל מסויים. בגדול ילד בגיל שנתיים אמור לצרף שני מילים ביחד, לפחות. האם היא עברה בדיקת שמיעה? רצוי לבדוק! לגבי הדיבור, אם היא ממלמלת כשהיא מצביעה, זו מולה! אם אתם לא מבינים או מזהים כמשהו מוכר, אז תנו לה זמן ותדברו נכון לידה והיא כבר תמשיך את המלאכה..... היא נשמעת תיקושרתית, יוצרת קשר וחמודה. בהצלחה

05/06/2012 | 10:30 | מאת: דנה

לגבי בדיקת שמיעה, לדעתי (הלא מקצועית) שומעת בסדר, שכאני קוראת בשמה היא מסתובבת בחיוך, ובמשחקי קוקו היא צוחקת, וגם ישר ששומעת שיר מתנגן בלולי לא מפספסת ופוצחת בריקוד. עדין ממליצה לקחת לבדיקת שמיעה בגיל שלה? או בגיל יותר מאוחר אם לא תיהיה התקדמות? יכול להיות שאנחנו קצת מקשים עליה האם שאני מדברת איתה לדבר לאט ולא בקצב דיבור רגיל? ועד איזה גיל זה נורמלי ולא צריך לפנות ליעוץ מקצועי אם לא אמרה מילה עד אז? הלחץ שלי היה כי הבנתי שעד גיל שנה וחצי אמורה להגיד 10 מילים ולא ניראה לי שתגיד 10 מילים עד אז.

שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים החלה פתאום לגמגם. היא התחילה לדבר בשלב מוקדם (בערך בגיל שנה וקצת). כבר יותר משנה שהיא מדברת באופן שוטף וברור. לאחרונה היא החלה לחזור על ההברה הראשונה של המילה (או בשריקה או בחזרה ממש על ההברה). חשוב לי לציין כי גם לי יש בעיית גמגום קלה , אך כשהייתי ילדה סבלתי מאוד מהגמגום דבר שגרם לביטחון עצמי ירוד . עם השנים למדתי לחיות עם הגמגום והוא התמעט. שאלתי היא - האם הילדה תגמגם או שקיימת אפשרות בעזרת טיפול שהדבר יחלוף ? האם יש משהו לעשות או להמתין לגיל 3 ? אני ממש מוטרדת מהעניין מאחר וסבלתי מהגמגום בגיל צעיר.

לקריאה נוספת והעמקה

אפשר להבין את הרגישות שלך לעניין. יחד עם זאת את מתארת תופעה נורמלית לחלוטין, בילדים בגיל זה. התופעה קשורה ליכולת אירגון המילים למשפטוהרחבת אוצר המילים ולא לגימגום. שימי לב כמה הרבה פניות שיש כאן בנושא זה ותווכחי שזו תופעה שכיחה ומטרידה, אבל היא חלק של התפתחות שפה נורמלית. לגבי ביתך יש לך רגישות יתר אבל תידעי שאין מידע לגבי גנטיקה בתחום זה ולא עובר בתורשה. תני לה לדבר בסבלנות, אל תעיצי בה לדבר ואל תשאלי יותר מדי שאלות, תני לה להוביל בשיחה וליזום כשהיא מוכנה. בהצלחה

05/06/2012 | 11:15 | מאת: שלומית

החששות שלי התגברו בשבוע שחלף. היא נתקעת יותר כשהיא מנסה לדבר. היא מאדימה ומתעצבנת ולפעמים היא פשוט מותרת ולא אומרת את המילה שניסתה להגיד. האם במצב כזה להשלים את המילה שלה או זה בסדר שהיא מותרת ? אני פוחדת שהמצב יחמיר ושהיא פחות תדבר. חשוב לי לציין כי עד לפני כשבועיים היא דיברה רגיל.

30/05/2012 | 20:25 | מאת: מירב

בני תאום בן ארבע ושלושה חודשים מחליף בין האותיות ב ו וו איש באישה או מתקשה במילים מסוימות כמו חושך מבטא זאת כמו שוחך . האם טעיות אילו יעברו אם הזמן או יש צורך בטיפול. בנוסף עדיין אין לו שטף דיבור משפטים קצרים . תודה וערב טוב.

כדי שיעבור אבחון אצל קלינאי תקשורת כדי לבדוק לעומק ולהתרשם באופן אישי.

שלום, בני בן 8, ילד מוכשר וחכם. לאחרונה, התחילה לו הפרעה קלה בשטף הדיבור - נתקע מעט בתחילת משפט(בדר"כ המשפט הראשון בסיפור). חשבתי להתעלם ולתת לזמן לעשות את שלו, אך הוא ניגש אלי יום אחד ואמר לי שיש לו בעיה בדיבור, והוא קצת מגמגם, וטען שזה מפריע לו. יש לציין, שבגיל 3-4 היה לו גם גמגום התפתחותי קל, שחלף מעצמו. ועוד נקודה לציון - יש לי 2 אחים בוגרים עם הפרעה דומה בשטף הדיבור. השאלה שלי - האם טיפול בבעיה לא עלולה להעצים אותה? או שלהפך, אי טיפול עלול להחמיר את המצב?

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שהפניה ביוזת בנך רצוי מאד לפנותלקלינאי תקשורת להערכה והמלצה להמשך... לא חייב להיות טיפול. גמגום הינה תופעה של דיבור אבל גם של דימו עצמי, לכן חשוב להתייחס לבנך ולפניה הגלויה שלו, ולתת לו תמיכה תוך הבנה שזה בכלל לא נורא, להסביר שאתם פונים רק על פי בקשתו ולא כי אתם חושבים שמצבו דורש זאת. תבדקו האם הוא מסתגל במסגרות בהם הוא פעיל. בהצלחה

27/05/2012 | 23:52 | מאת: אירנה

שלום רב, בני בן 4 עד היום נמצא בגן פרטי. מטופל אצל ק.ת. עקב עיכוב שפתי. עבר אבחונים אצל פסיכולוג קליני. מומלץ גן שפתי. פנינו לועדת השמה וקיבלנו זימון לעוד יומיים. כאשר חיפשתי מידע באינטרנט, ראיתי באחת הכתבות, שילד לא יכול לעבור ועדת השמה בלי לעבור ועדת שילוב. השאלה היא, למה קיבלנו זימון לועדת השמה ללא שילוב? האם ניתן לדחות את הועדה ולבקש ועדת שילוב קודם? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

ועדת השמה הינה על פי החוק ומזכה את הילד בחינוך מיוחד, גן שפתי על פי צרכיו ובהתאם לאבחון שעבר. ועדת שילוב איננה על פי חוק ולא חייבים לעבור דרכה בדרך לועדת השמה. היא נותנת עזרה פרטנית לילד בגן חובה ולפי קריטריונים ולא על פי חוק. ההחלטות אינם מחייבות לעומת והדת השמה אשר הינה מחייבת את משרד החינוך על פי חוק! בהצלחה

25/05/2012 | 10:48 | מאת: שלי

אני בת 33 יש לי בעייה תקשורת שהיא א. מלים שאני רוצה לומר בורחים לי ואני לא מצליחה לבטה ב. אני לא מצליחה לנהל שיחה שוטפת וגם אני לא מצליחה לקשיב למשהו שמדבר אתי, אני לא מתרכזת ג. אני לא שומעת שמדברים אתי אני תמיד אומרת מה מה ומה שמדבר אתי תמיד אומרים לי מה את לא שומעת,וגם הזכרון שלי מאוד קצר אני יכולה לשכוח מה שאומרים לי אחרי שניה, זה מאוד מפריע לי באיכות החיים וגם יש לי שגיות כתיב איך אוכל לטפל בזה ? ומה יכול להיות הבעייה ?

לקריאה נוספת והעמקה

כדי לך: א. לעברו בדיקת שמיעה ב. לעבור אבחון אצל נאורו-פסיכולוג ויבדוק את כישורי הלמידה והפרעות קשב וריכוז. אפשר לאחר מכן לעבור בדיקה של תפקודי שמיעה, כמו לליקוי למידה בתחום השמיעה, ללא קשר לטיב השמיעה. לבדוק האם התופעה מפריעה לך בחיי היום-יום ותפקודים מגוונים. להחליט יחד עם המאבחנים והתוצאות מה מומלץ לעשות. בגילך יש כמה דרכי פעולה.

24/05/2012 | 20:39 | מאת: שיר

ערב טוב, מזה שבוע וחצי מאוד מוטרדת! בתי בת השנה ועשרה חודשים החלה לגמגם, מדובר בילדה שרכשה שפה בגיל צעיר מאוד, אוצר מילים גדול במיוחד ובעצם מדברת המון ובצורה שוטפת, עד הופעת הגמגום. בהתחלה הגמגום היה מאוד קל (תקיעות בהברה הראשונה של המילה) ועם הזמן החריף עד כדי גמגום קשה (יש מצבים שממש מתקשה להגות מילים) והתוצאה היא הפחתה ניכרת בנסיונות הדיבור.. יש לציין ששירים שרה ללא גמגום כלל, וישנם לפעמים מילים שיוצאות חלק, מה קורה? האם לדאוג? יש טעם לפנות ליעוץ/טיפול בגיל כזה? אשמח להמלצות, גרה בחיפה, תודה וחג שמח

לקריאה נוספת והעמקה

זו תופעה הקשורה להרחבה של אוצר המילים ויכולת לדבר, יש לה הרבה ממה לבחור והיא מעתיקה את הדגם דיבור במהיר ושותף של המבוגר. לרוב עובר בעצמו ואין מקום לדאגה או הרמת גבה כל פעם שהיא מדברת...

24/05/2012 | 12:10 | מאת: חזק

בני,בן 3 חודשים ילד מקסים.כבר כמה שבועות שהוא מגרגר ומתקשר. בימים האחרונים הוא מפטפט הרבה פחות.הוא עדיין שומר על קשר עין ועוקב אבל כמעט לא מוציא הברות. הוא מעט מצונן- זה יכול להיות קשור? לאחרונה אנחנו בתקופה קצת מבולבלת-נסענו לחו"ל לתקופה.יכול להיות שזה משפיע עליו? תודה מראש...

הוא עסוק במטלה התפתחותית אחרת ולא מרגיש מה שקורה סביבו. תהנו ממנו ואל תחפשו צרות!

19/05/2012 | 17:23 | מאת: אב

שלום, כשהילדה היתה בת 4 הופיעו בעיות של שטף בדיבור. קלינאית תקשורת אבחנה שהמדובר בבעייה שאינה אורגנית, והיא עברה טיפול אצל מרפאה באמנות, שאחרי כ- 10 חודשי טיפול אכן הוביל לתוצאות טובות והגמגום נעלם. כיום היא בת 8, תלמידה מצויינת ובעלת חיים חברתיים עשירים, ולפני כמה חודשים בעיית הגמגום חזרה. היא חזרה לטיפולה של אותה מרפאה באמנות, שעוברת איתה תהליך. המרפאה אומרת שהיא מבחינה בשינוי שחל בה לאורך המפגשים, אך בשבועיים -שלושה האחרונים יש ירידה בשטף הדיבור, ובימים האחרונים בעיית הדיבור חמורה מתמיד. אגב, לאחר מפגש עם המרפאה הדיבור טוב יותר, וככל שחולפים הימים עד לטיפול הבא זה שוב מתדרדר. גם היום די ברור לנו שלא מדובר בפגם אורגני: בעיות שטף הדיבור אינן כל הזמן, ויש זמנים שאין בעייה. הילדה כיום בעצמה מפקפקת ביעילות הטיפול, ובהתאם לגילה, מטבע הדברים קשה לה להבין איך טיפול באמנות (שהוא בעצם תהליך פסיכולוגי) אמור לסייע לה בעניין הדיבור. ההתלבטות שלנו - האם לתת לטיפול להמשיך וזה תהליך שלמרות הקשיים בדרך (ואולי בגללם) חשוב לעבור גם את הנפילות. או, שיש מקום לגשת להתייעצות חוזרת עם קלינאית תקשורת. ברור שלעודף התייעצויות יכול להיות גם מחיר של העצמת הבעייה. מה דעתך? תודה !

לקריאה נוספת והעמקה

ההתלבטות מובנת. אם הילדה מסתגלת בחברה ומרגישה בטוב עם עצמה, הטיפול יכול לערר את מעמדה בעיני עצמה, יחד עם זאת הטיפול יעצים את יכולת להתמודד אם מה שקורה לה. גימגום מתנהג קצת כמו אלרגיה, לא יודעים מה מעורר אותה אבל יודעים מה מחמיר את המצב. (מעברים וכו'). כמובן שטיפול בדיבור חייב להנתן על ידי קלינאי תקשורת. מטפל באומנות איננו יודע או מעודכן בתחום הספציפי של הדיבור וקצב הדיבור. אין מאפיינים מסויימים למי שמדבר מהר, לאט או קטוע! בכל מיקרה, תקחו את התופעה "בקלות, ותבינו מעומק ליבכם שאיננו פגם אורגני אלה סיגנון דיבור וככל שנילחמים להפסיקו כך הוא נעשה עיקש.... יש קלינאי תקשורת מומחים בתחום הזה בילדים... בהצלחה

19/05/2012 | 08:18 | מאת: איריס

בתי בת 7 , תלמידת כיתה א,חכמה, ומבינה עניין. אובחנה בגן בעלת הפרעת קשב adhd מטופלת בקונצרטה, לפעמים קיימת אצלה תופעה של דיבור מופרז ולא לעניין.שמתרחש רק בחברת ילדים מסויימים (שהיא רוצה למצוא חן).הסברתי לה שלא מדברים הרבה עם ילדים שאיתם היא רוצה למצוא חן. כי ילדים לא תמיד פנויים להקשיב וגם לא מספרים הכל. איך מתגברים על הבעיה? האם היא חלק מההיפראקטיביות ?

19/05/2012 | 08:25 | מאת: איריס

19/05/2012 | 08:28 | מאת: איריס

חשוב לציין, כי לילדה אין תופעות אובססיביות, או תנועות שחוזרות על עצמן. שכשאלתי אותה לפשר התופעה היא אמרה ששעמם לה ולכן היא דיברה והמון, זאת אומרת היא היתה מודעת.

16/05/2012 | 08:18 | מאת: סיגל

פסיכולוגית גן שפה הפנתה אותנו לאבחון תקשורת. אנחנו לקראת כיתה א', ונאמר לנו שאם הילד יהיה 'מאובחן תקשורת' נוכל לקבל סיוע בכיתה רגילה. מה כולל האבחון הזה? למי פונים כדי לבצע אותו?

לקריאה נוספת והעמקה
16/05/2012 | 12:11 | מאת: חן לדרר

כדאי לברר למה בדיוק התכוונה. אבחון של בעיות תקשורת עושים לרוב אצל פסיכאטר ילדים או ביחידה להתפתחות הילד

16/05/2012 | 07:28 | מאת: יובל

כיום אני תלמידת תיכון ומאז סוף היסודי כיתה ו לערך כתבתי ודיברתי עברית שוטף ולא הייתה לי ולא שגיאת כתיב אחת קטנה , כיום , כשמדברים עימי נבלעות לי מילים , ואין הבדל באדם העומד מולי , בנוסף לזה , מילים פשוטות כמו כלב לפעמים לוקח לי שנייה לעצור את הכל ולחשוב עם רושמים כלב עם ב או ו .. ועוד מיני בעיות בכיתה .. אשמח לקבל אבחון

תפני ליועצת הכיתה שלך ותבדקי יחד איתה מה מצבך. אולי ה"ראש" שלך לא בלימודים? אולי את מותרדת ומדאגת ממשהו אחר? קשיים בלימודים יכולים לבטא קושי בתחום אחר או בריכוז. בהצלחה

15/05/2012 | 11:53 | מאת: שירה

היי, הבת שלי בת שנה וארבעה חודשים, ולאחרונה אני מעט מודאגת מהתפתחותה ומהתנהגות או תנועות קצת מוזרות. אנסה להסביר מה היא עושה ומה לא, ואשמח אם תוכלי להשיב לי בפירוט כמה שניתן. היא עדיין לא הולכת, נעמדת בעזרת משהו והולכת סביב השולחן, או סביב הלול. מתיישבת יפה, גם W וגם מהצד, ואם W מתקנת עצמה בד"כ ופורשת רגליים לצדדים ויושבת כשהן פרושות לפניה. היא מבינה דברים מסויימים, מוציאה את המוצץ מהפה ונותנת לי אותו כשאני מבקשת, מבינה שאני אומרת לא (למרות שממשיכה ובוחנת אותי), מוחאת כפיים לעיתים, שמה יד על הראש כשאני שואלת איפה ראש, משחקת עם עצמה בעצמאות ולבד, יודעת לבנות מגדל כוסות, להשחיל טבעות, לשחק איתי עם כדור, אם אני מראה לה איך עושים משהו במשחק היא תחקה אותי, אבל לעומת זאת לא מחקה אותי כשאני שרה לה "ידיים למעלה, על הראש..", לא ממש מקשיבה לי או מסתכלת עליי כשאני מנסה ללמד אותה מתוך ספר מה זה פיל, נמר וכ"ו.. היא לא מג'ברשת הרבה ולא מדברת, כשאנחנו בין אנשים בחוץ היא בקושי מפיקה קולות ומתנהגת שונה מאיך שהיא מתנהגת בבית (פחות צוחקת או מחייכת ומאוד שקטה), כשאבא שלה נכנס הבייתה היא מתלהבת ויכולה להגיד באאא או משהו כזה וכשהיא בוכה היא יכולה להגיד מאא או משהו שנשמע קרוב מאוד לאמא, אבל חוץ מזה, כלום. היא ילדה שקטה, שיכולה להעסיק את עצמה לבד, נוחה עד לפעמים לטעמי נוחה מדיי שזה נראה לי לא נורמאלי. היא אוכלת בתיאבון (לבד בשולחן, עם הידיים ובאחיזת פינצטה - עדיין לא לבד עם כפית), מגלה עניין בדברים חדשים ומוכנה לאכול ולטעום מהכל. היא יוצרת קשר עין, מגיבה לשמה ולצלילים בסביבתה, כשאני שמה לה מוזיקה היא מתנדנדת מצד לצד ובקיצור, ילדה פעלתנית בסה"כ. מה שמדאיג אותי אלה הדברים האלה - לאחרונה היא הפכה לביישנית מול אנשים זרים או קרובים שהיא לא רואה הרבה, זה מתבטא בזה שהיא מרכינה ראש ומסתכלת עליהם מלמטה למעלה, מרימה עיניים ומורידה, נראה כמו ביישנות לגמרי. כשהם מדברים אליה או מסתכלים ממושכות היא פיתחה לאחרונה תנועה מוזרה, היא נוגעת בריפרוף במצח שלה, מעל העין, יכולה כמה פעמים בזמן שהם מדברים/מסתכלים עליה זה התחיל לאחרונה והיא עושה את זה כל הזמן עכשיו. כשהיא מתרגשת ממשהו או מתלהבת, היא כאילו מתכווצת כולה, נראה כמו רעד כזה, זה יכול להיות אם אני נותנת לה משהו חדש לאכול, או ביסקוויט ליד שהיא מתלהבת ממנו. או כשהיא רואה מישהו שהיא מכירה ואוהבת, זה יכול גם להתבטא בניפנוף ידיים. בלול מול הטלוויזיה, היא יכולה לפעמים לעמוד ולזוז מצד לצד לאורך זמן כשהיא צופה. היא לא ממש מצביעה ככשואלים אותה איפה זה או איפה ההוא, ובגדול נראית לי לא מתפתחת בהתאם לגילה. אני קוראת על אוטיזם ועל הסממנים ונכנסת קצת ללחץ, כי לאחרונה היא לא מש יוצרת קשר עין עם זרים אלא משפילה מבט כפי שציינתי. היא לא מדברת ולא מקשקשת הרבה בכלל, אלא מה שציינתי. מתנצלת מאוד על אורך השאלה והפירוט, פשוט מוטרדת ואודה לך על תשובתך. האם התפתחותה נורמאלית? האם הדברים שציינתי אמורים להטריד אותי? האם לפנות לקלינאית תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלו בעניין הדיבור? תודה רבה!!

לקריאה נוספת והעמקה

אני מבינה את מצוקתך, לפי התאור בחלק הראשון את מתארת ילדה עם התפתחות נורמלית לחלוטין. בחלק השני את מתארת התנהגויות שהם לגבי אנשים זרים במיוחד, לעומת החלק הראשון שמתייחס למשפחה. ילדים בגיל זה בהחלט מבדילים בין משפחה לאנשים זרים, השאלה היא איכותית וגם כמותית מבחינת היחד בהתנהגותה כפי שאת תארת בשני החלקים. הצעתי, תפני למכון להתפתחות הילד, דרל קופת חולים ושם רופא התפתחותי וצוות נוסף כמו פסיכולוג וקלינאי תקשורת יעשו הערכה ומעקב כדי לראות האם יש כאן צורך בהתערבות או לא. אל תשארי עם המצוקה כי היא רק תציק לך וולבתך. בהצלחה

17/05/2012 | 11:09 | מאת: שירה

תודה רבה על תשובתך, רק לא הבנתי מה זאת אומרת, איכותית וגם כמותית מבחינת היחד בהתנהגותה. וגם רוצה לדעת ולהירגע, האם היא עדיין יכולה להיות על הקשת האוטיסטית, למרות שחלק מהתנהגותה נראית נורמלית לחלוטין, כפי שכתבת? תודה שוב