פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3673 הודעות
3191 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

21/02/2012 | 18:42 | מאת: יעל

פרידה שלום. נולדתי בארץ אך אני דוברת ספרדית שוטפת מהבית. עם זאת, המבטא שלי ישראלי לגמרי ואני מתקשה לשלב את ה"ר" הרוטטת בשיחה השוטפת. האם יש תרגילים שאני יכולה לעשות על מנת לשפר את ההגייה? האם יש איש מקצוע שניתן לפנות אליו בנושא? למי?

בעבר כבר טיפלתי באנשים במצבך, גם אני דוברת ספרדית תוכלי לחפש קלינאי תקשורת דובר ספרדית שיכוון אותך וידריך אותך, חפשי באתר קלינאי התקשורת מישמטפל במבוגרים, בספרדית www.ishla.org.il בהצלחה

21/02/2012 | 10:50 | מאת: מרי

שלום ובוקר טוב הנני אמא לפעוט מקסים בן שנתיים וחצי. ילד שעוזר ומשתף פעולה בבית, מבצע כל ההוראות, אבל הוא לא מדבר. הוא חי בסביבה דו לשונית, אולי זה מה שמעכב, הוא יכול לומר מילה אחת שלמה, אבל ברגע שהכי פחות מצפים ממנו וזה קורה לעיתים רחוקות. לעיתים יש תחושה שהוא עושה זאת דווקא, כלומר אני כל הזמן מבקשת ממנו "קדימה, תגיד.........", אנ מנסה לגרום לו לדבר, כי גם אם הוא צריך משהו הוא לא יגיד "תביאי" אלא פשוט יצביע על הדבר ויעשה פרצוף מבקש, ואני שואלת ומנסה לדרבן אותו לתגובה ושילמד לבטא את בקשתו והוא לא משתף פעולה כלל.....ברוב הזמן הוא שר שירים בג'יבריש, אי אפשר להבין כלום:))) ודרך אגב הוא מאוד אוהב כשאני שרה לו, יש כמה שירים ספציפיים שהוא מאוד אוהב, למשל כשאני מקלחת אותו, או עוזרת לו להתלבש או באוטו בדרך לגן.ובנוסף לזה מאוד אוהב ג'אז ומוזיקה שקטה וזה מה שאני שמה לו כשהוא משחק, מוזיקה בווליום מאוד נמוך, ממש ברקע. הוא נמצא במשפחתון עם עוד 5 ילדים , פחות או יותר בגילו.מה היית ממליצה? האם יש לי סיבה לדאוג? תודה מראש וסליחה על האורך.

בגלל גילו רצוי שיעבור אבחון במכון להתפתחות הילד ו/או במקביל הפנייה לקלינאי תקשורת, לקבלת הדרכה וטיפול לפי הצורך. את מתארת כיצד את רוצה לעזור לו, אבל אולי את מלחיצה אותו? ילד לומד מתוך חיקוי וצורך. אם את ממלא את בקשתו בהצבעה, למה שהוא יתאמץ לדבר? רצוי שתקבלי הדרכה מקצועית כי דו לשוניות יכולה לעקב, אבל לא עד כדי כך שאינו ממלמל כמה מילים בגיל זה. בהצלחה

19/02/2012 | 00:42 | מאת: טי

שלום לך אני מלווה התפתחותית, באחד הגנים יש לי פעוטה בת שנה ושבעה חודשים שבאה מבית רוסי, אינה מדברת. ילדה ממושמעת מאוד, מבינה הוראות. לאחרונה יש לה מצבים שבהם היא פתאום משפילה מבט ומורידה את הראש ולא מגיבה כלל במשך דקה או שתיים לקול/גירוי/ קריאה בשם שלה וכ. זה נראה כביכול כאילו היא מתביישת אבל למעשה היא כמי מנתקת את עצמה מהסביבה לזמן מה. האם היית ממליצה לאבחן? תודה

אני ממליצה הפנייה לרופא המטפל. תשוחחי עם האם ותבקשי שהילדה תעבור בדיקה נאורולוגית מקיפה

14/02/2012 | 11:59 | מאת: יואב

שלום רב, בן 25, עליתיי ארצה בגיל מאוד מוקדם מרוסיה, מדבר עברית שוטפת ברמת שפת אם, אך עדיין מבטא את האות ר' בצורה מורגשת ובמבטא. האם יש דרך לעבוד על זה אם או בלי קלינאי תקשורת?

בלי ניסיתה ולא הצלחתה! עם, תפנה לקלינאי ותבדוק יחד איתה. בהצלחה

13/02/2012 | 14:20 | מאת: ניר

למנהלי הפורום שלום אני בחור בן 28 על פניו בחור רגיל, עובד במשרה חלקית וסטודנט לתואר ראשון. יש לי בעיה שמפריעה לי כבר המון זמן והיא שבטלפון אני נשמע כמו אישה ואנשים לא מאמינים לי שאני גבר הדבר הזה מתסכל אותי ומדכא אותי וגורם לי לחשוב איך אסתדר בעבודתי בהמשך חיי. אני חייב לטפל בזה אני כבר לא מסוגל לתקן אנשים בטלפון על זה בבקשה תעזרו לי. מה ניתן לעשות בכדי לפתור זאת אני מוכן אפילו לעשות ניתוח אם צריך

אשמח לייעץ באוםפן אישי לחלופה תפנה לקלינאי תקשורת, לטיפול קול. רצוי לפני זה, למען הסדר הטוב לפנות קודם לרופא אאג' שיבדוק את מתרי הקול וירשום האם יש איזה שהיא בעיה מבנית (קרוב לודאי שלא) טון הנשי או הגברי ניתן לשינווי על ידי תירגול ומודעות. בהצלחה

10/02/2012 | 09:45 | מאת: תמי

שלום רב ביתי בת שנתיים וחודשיים ואינה מבטא את האותיות ק' ו ג' מתי מומלץ להתחיל טיפול? תודה תמי

לקראת גיל שלוש וחצי

07/02/2012 | 00:15 | מאת: אורטל

שלום רב, השאלה מתייחסת לילד בדיוק בן 4, בגן רגיל. חכם פיקח , התפתחות טבעית וסדירה. לפני כחודש הוא החל סדרת מפגשים אצל קלינאית תקשורת מטעם קופת חולים- ששם הקציבו להם חצי שעה שבועית. באבחון שעשו לו עולה כי הוא אכן באיחור בדיבור ביחס לילדים בני גילו. קושי בהיגוי של אותיות בומ"פ במילים כמו פטיש> יאמר אתיש, וכיוצ"ב. שאלתי היא כזו: ברצוני לעזור לו עלמנת בשנה הבאה בגן טרום חובה הוא יוכל להשתלב רגיל, מאחר הקלינאית תקשרות ממליצה שבשנה הבאה יעבירו אותו לגן שפתי..(לא שיש בעיה כלשהי) וגם בכדי לסייע לו בכושר הביטוי שלו, וברכישת חברים.. מלבד שלרכוש לילד שפה: ע"י שיח (כמו שטיפת כלים, הליכה ברחוב וכו') וכן ע"י ספרים. אילו עוד דברים אני יכולה לעשות עלמנת לסייע לו? האם כדאי ללכת לקלינאית תקשורת נוספת בכדי שיהיו לו עוד שעות? ובערך תוך כמה זמן נוכל לראות שיפור? תודה רבה!

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שהוא כבר באיפול. כדאי שהקלינאי תתן לכם הדרכה ותוכנית לעבודה בבית, כי זה המקום המשמעותי לקידומו של השפה שלו. כדאי לכם לרכוש ספר של הנן- Hanen המיועד להדריך הורים אשר ילדם נמצא בטיפול, ניתן לרכוש אותו דרך אגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בנוסף, דרשו לקבל טיפול של 45 דקות, כפי שנקבע על ידי משרד הבריאות לגבי ילדים המקבלים טיפול דרך התפתחות הילד. לגבי טיפול פרטי, תתיעצו עם הקלינאי כי יכול להיות בילבול בין שני מטפלים ויכול גם להיות תאום וחלוקת עבודה בין שתיכן. בהצלחה

06/02/2012 | 19:18 | מאת: יוני

אני בן 32, לא בדיכאון, לא בלחץ ולא נוטל תרופות. לאחרונה החלה לי תופעה של בליעת רוק מוגברת. זה לא בגלל שאני פתאום מודע או לא אלא אני פשוט כל 2 שניות בולע רוק וזה פשוט לא נחמד ומציק. אז אם הבחור הקודם כתב על זה, ואני כותב על זה, ובטח שאחרים כותבים על זה או מחפשים על זה, אז סביר להניח שיש כזאת בעיה - גם אם הינכם יודעים עליה. תודה יוני

10/02/2012 | 17:00 | מאת: רוזי

שלום יוני, אני סובלת מאותה בעיה שאתה מתאר כבר שמונה ימים. אני מרגישה שהפה שלי מתמלא ברוק כל 3 שניות, ואני כל הזמן עסוקה בבליעת רוק, וזה מטריד, מתסכל ומכניס אותי ללחץ. קראתי על התופעה הזאת הרבה באינטרנט, והבנתי שאם לא מדובר בתופעת לוואי של תרופות חרדה, או הריון, כנראה שמה שגורם לתופעה הזאת היא מודעות יתר לרוק ולבליעה, ואז הגוף מפריש יותר רוק באופן אוטומאטי. בכל אופן בוא נתנחם בעובדה שמדובר לרוב בתופעה זמנית. תרגיש טוב, רוזי.

06/02/2012 | 18:15 | מאת: ריטה

שלום בתי בת שנה ו3 מכל הבחינות מפותחת תקין לגילה אוהבת לדפדף בספרונים, לקשקש.אך היא לא מדברת וכמעט ולא מבטא מילים רק מהמה ,דו -עידו(אחיה)והרבה מילמול של שפת תינוקות אין לה בכלל שיניים.היא מבינה את כל ההוראות שאומרים לה והיא גם מבצעת כמעט את כולם. אני מאוד מוטרדת מהעיניין הזה שהיא עדיין לה מבטא מילים מה לעשות? האם זה קשור גם לעינייין השיניים החסרות? אשמח עם תעזרי לי תודה

לקריאה נוספת והעמקה
06/02/2012 | 18:50 | מאת: חגית בר-זאב

ריטה שלום, המצב שאת מתארת נשמע תקין לחלוטין. אם הילדה תקשורתית, מבינה הוראות וממלמלת, בקרוב גם יופיעו מילים ראשונות (בנוסף למילים שכבר תיארת). אין קשר למצב השיניים. אם יש חשד לירידה בשמיעה (דלקות אוזניים למשל) מומלץ לבצע בדיקת שמיעה. ואם היא לא רוכשת מילים נוספות בחודשיים שלושה הקרובים מומלץ גם כן לבצע בדיקת שמיעה.

06/02/2012 | 11:27 | מאת: שלי

הבן שלי קרוב לגיל 6. אנחנו היינו מטופלים אצל קלינאית עוד לפני שנתיים, עד לתקופה האחרונה ,עם הפסקות באמצע. בשנה הבאה הוא עולה לכיתה א' והבעייה עדיין לא נפתרה. אני מבקשת לדעת מה עליי לעשות מכיוון שאני לא רוצה שייצחקו עליו בכיתה. האם יש דרך שאני יכולה לעזור לא ללא קלינאית? הוא מאוד משתדל לדבר נכון, אך יש מילים שפשוט מאוד קשה לו לבטא אותם.

לקריאה נוספת והעמקה

עד גיל 6 מגיעה לו 27 טיפול אצל קלינאי תקשורת, רצוי לחזור לטיפול באופן מיידי כדי לאפשר לו להפיק את הדיבור ולהמעיט בהשפעה על רכישת הקריאה והכתיבה

רציתי להתייעץ בקשר לאחות של חברה שלי, שסובלת מגמגום קל. הילדה עולה בשנה הבאה לתיכון, ודי מתביישת בכך שלעיתים יוצא לה הגמגום. רציתי לשאול מה עושים בגיל כזה עם גמגום- האם פונים לקלינאי תקשורת דרך קופת החולים? האם כדאי ללכת למכון פרטי? האם יש גישות שונות לטיפול בגמגום? איך להיזהר משיטות שאינן טובות וכו'.. אחרי הכל, מדובר בילדה גדולה, שכל העניין הזה מקשה עליה מבחינה נפשית, אז לא הייתי רוצה לייעץ משהו שעוד יסב נזק כזה או אחר.. אשמח לכל עצה או הפניה!

לקריאה נוספת והעמקה

אם הילדה מעוניינת, תפנו לטיפול אצל קלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בגימגום. הטיפול מכוסה על ידי קופת חולים. תנסו למצוא מישהו באזור המגורים באתר www.ishla.org.il בהצלחה

שלום רב, בני בן שנה וארבעה חודשים. מגיל מאד קטן מלמל והגה הברות רבות. קצב ההתפתחות המוטורית שלו היה ממוצע (החל ללכת בגיל שנה ושלושה חודשים). מגיל שנה אומר את המילה "אבא" בכוונה לאבא, סבא, אמא ושאר בני המשפחה.והיום אומר את זה כל הזמן... אבל, בזה זה מסתכם. הוא ממלמל הרבה, הוגה הברות רבות אך כאשר רוצה משהו מושיט את היד וצועק (צעקות מחרישות אוזניים ומונוטוניות). הוא אינו חוזר אחר מילים פשוטות ואינו משלים מילים כגון "ח-תול" או משהו דומה... כאשר אני מדברת איתו ניכר כי הוא מבין מצויין, יפסיק לעשות משהו כאשר אני אומרת לו אסור וכו'. אך הוא אינו מבצע פעולה כמו "לך תביא" (כן נותן משהו כשאומרים לו "תן לי" ולוקח כשאומרים לו "קח")... בקיצור ולעניין, אני לא מבינה האם עליי להתחיל לדאוג וכבר להכווין אותו לקלינאי/ת תקשורת (או איש מקצוע אחר) או שמא ההתפתחות היא תקינה... העניין מאד מטריד אותי ומדיר שינה מעיניי... אודה לתשובתך, נעה

כולו בן שנה וארבעה חודשים! התחיל ללכת לפני חודש בערך? ברור שילד לא יכול להתפתח בכל התחומים במקביל, כעת הוא בהתפתחות מוטורית מהירה ולא יכול להתקדם גם בשפה ותקשורת, ככה ילדים ובמיוחד בנים מתפתחים... תני לא זמן, סבלנות ותנסי "להבין" את המלל הרב שהוא ממלמל. תני לקולות שלו משמעות וכך הוא ילמד שמה שהוא יוצרף יכול להיות לו לעזר ולאפשר לו לקבל מה שרוצה או להשפיעה על סביבתו. תהני ממנו ותורידי את הלחץ, כך תוכלי לבלות בקירבתו בכיף.

05/02/2012 | 18:31 | מאת: מיכל

נכדי החל לגמגם מגיל 3 הוא דבר שוטף ופתאום החל לגמגם היה קשה לו להתחיל משפט והוא נתקע עם ההברה הראשונה. התעלמנו מכך ואכן זה השתפר אבל חזר שוב פנינו לקלינאית תקשורת בחורה חמודה שטענה כמו שכתוב בספרים שזה לא נורא ויש להניח לילד ושזה בדרך כלל עובר. עברה חצי שנה הילד המשיך לגמגם פנינו אליה שוב וקבלנו אותה תשובה. כעת נכדי החל לגמגם בצורה שונה איני יכולה להסביר זאת במפורש מה שונה אבל זו לא רק הברה יותר מילה שחוזרת על עצמה וקשה לו יותר משהו בתנועות הפה. אני מאד מאד מודאגת מה עוד שיתחיל גן חדש וילדים הם עם לא קל. האם יש עוד משהו לעשות ולא רק להתעלם מהבעייה? כל הסבר ודרך טיפול יתקבלו בברכה ותודה. יום קסום -הסבתא

לקריאה נוספת והעמקה

הכי חשוב, מה ההורים חושבים? למה את פונה ולא הוריו של הילד? אוללי הם לא מודאגים? לגבי הילדים האחרים בגן, הם עסוקים עם עצמם ולרוב לא ישימו לב לדיבורו של נכדיך, יחד עם זאת יש כאן שאלה של המודעות של הילדם לעצמו והיחס של עצמו לדיבורו. רצוי לקבל עצה מקלינאי שעובד עם ילדים, ודאי אחרת מזאת שכבר הייתם אצלה. באתר קלינאי התקשורת ישנם כאלה המתמחים בטיפול בהפרעות שטף וגמגום בגיל הרך... על אף שגם אני מאמינה שאצל מרבית הילדים התופעה חולפת ככל שהפה מתפתחת יותר... והעליות וירידות בקצב הדיבור יכולים להמשך גם לתוך גיל בית הספר.

22/02/2012 | 09:30 | מאת: מיכל

05/02/2012 | 11:19 | מאת: מיקה

בתי בת 8 חודשים בעוד שבוע. לפני כחודש היו יומיים בהם השמיעה הרבה הברות בה- בה חוזרות ואז הפסיקה. עושה המון גרררררררר ומדי פעם קולות אה. אני מודאגת מכך שלא משמיעה הברות חוזרות ומכך שעשתה זאת והפסיקה. האם יש סיבה לדאגה ? מתי צריך לפנות לאבחון ?

בגיל זה יש חיקוי מסויים והמון משחקי צלילים וקולות, אין מה לדאוג! תהני ממנה

04/02/2012 | 14:06 | מאת: גליה

בני בן 3 ושמונה , התחיל לגמגמם. אני חייבת לציין שהוא טופל ע"י קלינאית תקשורת 24 מפגשים טיפול בדיבור. היה עיכוב בהתפתחות הדיבור והגיות.

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שהוא מטופל, בהצלחה!

03/02/2012 | 15:59 | מאת: ורד

שלום, שלום. בני בן שנתיים ותשעה חודשים. ילד חמוד ועצמאי. התפתחות מוטורית נהדרת. שפה עשירה מאוד, התפתחה מוקדם, הגייה מדויקת למעט ש' שנשמעת כמו ס'. מדאיגה אותי התפתחות של החודשים האחרונים, או אי התפתחות. אני מרגישה שהוא מכונס בעולמו הפנימי יותר מדי. בבובות שהוא אוהב, להאכיל את התנין שלו בפלסטלינה, לבנות חווה בלגו, לעשות פאזל. הכל הוא עושה לבד. הוא כבר לא רוצה שנקרא לו כמעט ספרים, אולי יש רק שלושה שהוא אוהב וגם להם לא ממש מקשיב. הוא לא מדבר איתנו ממש. הוא מדבר ושר לעצמו ולבובות המון, אבל לא ממש מתקשר איתנו אם מנסים ליצור איתו שיחה ממש. הוא עונה לשאלות כמו- עם מי שיחקת בגן (אומר את השם של הגנן שלו). או מה אתה רוצה לאכול. כאלה דברים. אני לא יודעת להגיד מה מפריע לי, אבל משהו בדרך שבה הוא כמעט לא זקוק לנו. אני חוששת מהפרעות תקשורת, אבל מצד שני - זה ילד עם התפתחות שפתית נהדרת שתמיד היה נורא שמח ותקשורתי, שר איתנו שירים, הוא נורא אוהב לחבק ולנשק, כל הזמן מבקש חום, אחד המשחקים האהובים עליו זה להגיד לי: אמא את עצובה? ואז אני בוכה והוא מנשק אותי, ואז הוא קורא - עכשיו את שמחה! הוא אוהב לעשות איתנו משחקים פיסיים, לא מילוליים, מבקש לרכב לנו על הגב, לשחק מסירות בכדור, לקפוץ איתו מהספה למטה... אוהב שאני יושבת לידו כשהוא משחק עם עצמו, אוכל, אוהב להירדם עם חיבוק...אני מנסה לתאר אותו ולשאול האם נראה לך שיש מקום לדאגה? האם סביר שילד מפתח יותר את העולם המשחקים הפנימי שלו ופחות מתקשר עם הסביבה, או שזו יכולה להיות התחלה של הפרעת תקשורת, שעד עכשיו לא היה לה שום ביטוי? ילד שתמיד יוצר קשר עין ומתייחס לילדים, גם כאלה שהוא לא מכיר, רק שבזמן האחרון רוב הזמן הוא מעוניין להעסיק את עצמו ושנשב לידו, ופחות מאפשר ממש לשוחח איתו או לשחק במשותף. מוזר לי שילד תקשורתי מאוד נהיה יותר ויותר מרוכז בדברים שלו, ופחות רוצה דברים שבעבר נורא אהב, כמו לקרוא איתנו ספרים ושנספר לו סיפורים מסוימים. פעם היו סיפורים על זאב וכאלה שממש ביקש שנספר לו, וכעת הפסיק לבקש, ואם מבקש הוא קם והולך אחרי משפט אחר, ומתחיל להתעסק בדברים אחרים פיסיים כמו טיפוסים וקפיצות. בבקשה אמרי לי אם התיאור שלי גורם לך לחשוב שצריך אבחון. תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

למיטב שיפוטי לאחר שקראתי את מכתב נידמה לי שיש לו עולם פנימי עשיר ומפותח, האם ניסית להתחבר אליו במקום שהוא נמצא? לשחק בתוך עולם הפנימי והדמיוני שלו, תוך כדי שהוא מוביל אותך? לפי התאור לא ניראה כילד עם הפרעה בתקשורת אלה ילד עסוק בעולמו. תתצפתי עליו הגן ותיראי איך הוא מתייחס לילדים האחרים, העובדה שמבקש שתשבי על ידו הינה מאד מעודדת כי מצביע על קשר ובקשה להשתתפות. במידה ואת עדיין מותרדת, תפני לפסיכולוג קליני של הילד או למכון להתפתחות הילד, לפי הקופה בה הינכם מבוטחים ובקשי אבחון, התייעצות והסרכה, על פי הצורך.

03/02/2012 | 09:59 | מאת: לאה

הבן שלי כמעט בן שנתיים ושלושה חודשים..לאחרונה הבחנתי שהוא כמעט ולא מבין את השפה..הוא מבין מעט דברים כמו "רוצה לשתות" או "תן נשיקה"... אני יודעת שצריך לקבל ייעוץ..אבל רציתי לדעת בדיוק מה יכולה להיות הבעיה. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יש כל מיני סיבות, הראשונה האם הוא עבר בדיקת שמיעה, השנייה האם הוא מתקשר ועוקב אחר הנעשה סביבו... ועוד, ועוד.... תפני להתייעצות למכון להתפתחות הילד ובמקביל בקשי מרופא הילדים להפנותו לבדיקת שמיעה.

02/02/2012 | 10:14 | מאת: רויטל

שלום רב, התינוק שלי בן 3 חודשים ממלמל עם עצמו כאשר הוא משחק עם המוביילים, קצת בוכה, מפסיק.. שוב ממלמל וכו'. האם זה שאני משאירה אותו לבד ככה כאשר הוא ממלמל, קצת מייבב, מתעצבן על המובייל ומדבר עימו תורם להתפתחות השיחה או שמא תינוק לומד לדבר רק מתוך חיקוי ? תודה רויטל

בהחלט חשוב לתת לו ללמוד להעסיק את עצמו, ילדים ותינוקות מלמלים לעתים יותר כשהם לבדם, וברור ששפה לומדים בהקשר החברתי והחיקוי... הכל טוב וחשוב! תהני ממנו

01/02/2012 | 21:37 | מאת: פרנקו

גב' פרידה קורנברוט שלום רב ! אני בחור בן 34, נשוי + 1, עובד, יש לי פחד מדיבור במצבים מסוימים, חרדה, מתח, בושה וכן תחושה של "איבוד שליטה" במהלך הדיבור (במיוחד בהרצאה בפני קהל או בשיחת טלפון וכו' ...) . יצוין שדבר זה כבר מלווה אותי הרבה שנים ומפריע לי מאד באורח חיי. השאלה : האם יש טיפול תרופתי בכדי שימנע את עניין החרדה מדיבור. האם הטיפול הרפואי הוא יעיל ויפתור לי את הבעיה הנ"ל ? תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

לשאלתך, לגבי טיפול תרופתי יכול להיות שמשהו שמוריד חרדה יעזור, תשאל את הרופא או תפנה ישירות לפסיכיאטר. לגבי טיפול התנהגותי, יש שיטות מגוונות ותוכל להתייעץ אצל פסיכולוג או קלינאי תקשורת. בהצלחה

01/02/2012 | 17:27 | מאת: עדי

שלום רב, בני בן 8 חודשים בדיוק ועדיין לא ממלמל אף הברה חוץ מאו..... מרוגז. אומנם הוא בהחלט מתקשר דרך העיניים, מסתכל על כולם ממש לתוך העיניים, צוחק לכל אחד וזה אני מניחה גם כן תקשורת פשוט לא שפתית. מבחינה מוטורית הוא מאוד מפותח. כבר בחמישה חודשים התיישב וזחל, בחצי שנה נעמד והיום הוא הולך בכל הבית עם תמיכה של יד אחת בכסא או שולחן. בנוסף, לאח של בעלי יש ילד PDD. אני מודעת לכך שPDD הוא בעיית תקשורת ולפי מה שנראה לי , הבן שלי מתקשר, מסתכל בעיניים וצוחק בקול. האם יש לי ממה להיות מודאגת? האם ההתפתחות המוטורית באה על חשבון ההתפתחות השפתית? באיזה גיל עליי לדאוג אם הוא עדיין לא יגיד שום הברה? ואם יש משהו שאני יכולה לעשות היום כדי לטפל בכך? אשמח לקבל תשובה אני מאוד מודאגת תודה רבה עדי

לקריאה נוספת והעמקה

האם הוא עבר בדיקת שמיעה, והאם הוא מגיב בעקביות לצלילים? מה קורה בתחום האוכל, האם הוא מתקדם במירקמים? את יכולה בכל שלב לבקש יעוץ של קלינאי תקשורת, אבל כדאי לבדוק האם הוא מחקה תנועות או פרצופים? כי הפקת הדיבור וקולות מתחילים להתקדם על ידי חיקוי. האם הוא מילמל בעבר והפסיק או האם הוא "תינוק שקט?" בכל מיקרה, אם בדיקת השמיעה תקינה את יכול לעודד אותו לחקות תנועות וכו ואחרכך, קולות. תושיבי אותו גם מול מראה..... אם לאחר בירור שהצעתי, א עדיין מודאגת... בקשי בתייעצות עם קלינאי תקשורת דרך הקופה. בהצלחה!

14/02/2012 | 17:02 | מאת: עדי

תגובה לתשובתך קודם כל תודה על התשובה רציתי לומר שהוא מחכה תנועות, הוא עושה כפיים, הוא מחכה תנועות כמו ראש הצידה ועוד.. הוא אוכל מצויין, כל מזון בכל מרקם הוא אוכל ופתוח לזה הוא לא עבר בדיקת שמיעה אך הוא מגיב מצויין לצלילים הוא בהחלט תינוק שקט אך האם אחריכל הדברים שרשמתי זה בסדר שהוא לא ממלמל? הוא קצת התקדם מאז שרשמתי את ההודעה, הוא אומר אה ואה ב... אבל לא דברים כמובה בה או מה מה. אני צריכה לדאוג או לתת לזמן לעשות את שלו?

01/02/2012 | 10:51 | מאת: מיכל

בני כמעט בן שנה, אוכל עדיין כמעט הכל טחון או דברים מסויימים מאוד כמו לחם בחתיכות ממש קטנות. כל דבר שמצריך ממנו ללעוס מקשה עליו. נראה שהוא בכלל לא לועס אלא מנסה לבלוע כמו שזה ואז הרבה פעמים מקיא כתוצאה מכך. האם יש משהו שאני יכולה לעשות כדי לעזור לו?

תטחני פחות אחיד את המזון, שילמד להתמודד עם אוכל גרוס ולא טחון עדין. תשימי לו חתיכות קטנות של בסקוויט 0כמו פתי בר) בין התוחנות כדי ללמד אותו את כוון שלעיסה וגם שיתנסה בלחץ על השיניים. תוכלי גם לפנות לקלינאי תקשורת במתמצא בנושא זה, בהצלחה

31/01/2012 | 09:57 | מאת: אביבה

בעלי בן 61 לאחר אירוע מוחי מתפקש אין בעיות מוטרוית בגפיים נפגע בדבור מנסה לתקשר ע"י כתיבה לא תמיד זה מצליחץ בבית החולים בו הינו מאושפז עדיין בי רמבם בחיפה אין קלינאי תקשורת המליצו להביא אליו קלינאי תקשורת לבית החולים באופן פרטי עד שייצא לשקום יש לו קושי בבליעה וחלק מצדו השמאלי של פניו רדום האם את מכירה וממליצה על קלינאי שיוכל להגיע לבית החולים ולתת טיפול עד להעברתו לשיקום. אשמח לקבל ממח מידע בנושא

לקריאה נוספת והעמקה

תפני דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת ishla.org.il או תכנסי למחלקת אאג' - שיקום הדיבור ותתיעצי עם הקלינאיות שם. בהצלחה והמון בריאות

31/01/2012 | 08:17 | מאת: לילי

הבן שלי בן 8 ואין לו את האות ש' הוא מדבר עם ס'.. זה מפריע לו כי ילדים כמו ילדים צוחקים עליו..האם יש דרך לגרום לו לדבר נכון ולהחליף את ה ס ב ש?

כן, תפני אותו לטיפול של קלינאי תקשורת, עדיין זכאי דרך קופת חולים!

29/01/2012 | 12:43 | מאת: חגית

גב פרידה שלום,אודה לך אם תסכימי לייעץ לנו כיצד לעודד את ביתנו בת החמש לקחת חלק בפעילות עם אחיה בן השנתיים שלו הפרעה התפתחותית.איננו מצליחים לגרום לה לשחק איתו והיא מתעלמת מנוכחותו.הוא מתקשה ליזום אך נענה בשמחה כאשר פונים אליו.תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

דבר ראשון, אין מה ללחוץ על הקטנה... רצוי לתת לה זמן להתקרב אליו, מיוזמתה על ידי שיתוף שלה בפעילות יחד עם הקטן, לא לתת לה הרגשה שהיא חייבת ולעודד אותה בכל פעם שהיא מתקרבת או משתפת איתו פעולה. במידה ויש מכון להתפתחות הילד אשר הינכם קשורים איתו, רצוי להתייעץ עם צוות המכון כדי לקבל עזרה ישירה ממי שמכיר אותכם באופן אישי. בהצלחה

27/01/2012 | 05:26 | מאת: אריאלה

בני בן שנתיים וחודשיים, רק לפני כחודשיים התחיל לדבר "בקטנה". הוא מבין הכל כל דבר שאנחנו אומרים, יוצר קשר עם ילדים אחרים ומבוגרים, אוהב חברת אחרים אך גם יודע להעביק את עמו לבד במשחקים, התחיל גן רק בספטמבר וזו המסגרת הראשונה שלו. מבחינת תקשורת עד לפי חודשיים הוא היה מתקשר ע"י הצבעה בלבד וקולות ללא מילים. מזה חודשיים יש לו אוצר מילים של כ20-25 מילים. שהם כוללים אותנו ההורים סבתא בני משפחה נוספים שקורא להם בשמם,יודע איך עושות החיות כמעט כולן, אינו מחבר שתי מילים. האם יש לנו מה לדאוג או שזה תקין לגיל הזה? תודה

לא, אין להם. תהנו ממנו!

שלום, ילדה בת שנה וחצי שאינה מגיבה לשם שלה ואינה מביאה או לוקחת דברים כל הזמן רק מידי פעם אחרי מאמץ שלי כאמא . היינו אתמול בהתפתחות לילד שנאמר לי שהילדה אינה אוטיסטית (ברוך ה) אך עדיין אני דואגת היא אינה מצביעה על דברים שרוצה אך מבחינת שפה היא שרה ומדקלמת ספרים ושירים ונותנת נשיקות כשמבקשים . מבחינת מוטוריקה גסה ןעדינה היא טובה . השאלה היא האם אני צריכה להמשיך לדאוג ולשגע את הילדה לתת לי דברים או שיש ילדים שזה ]פשוט מגיע מאוחר יותר... אשמח לקבל תשובה . תודה

מכוון שהילדה מוכרת למכון להתפתחות הילד, תמתיני לקבלת אבחון או המלצות...בסבלנות. בינתיים תמשיכי לעודד אותה לקשר - עין ומילולי כאחד.

24/01/2012 | 07:55 | מאת: נירה

שלום, בתי בת ה-23 חודשים מאוד מפותחת מבחינת השפה והמלל. היא התחילה לדבר בגיל מאוד מוקדם, וזאת למרות שהיא מבינה 2 שפות (אבל העברית שלה יותר מפותחת) לפני כשבוע, עברה עליה כנראה טראומה, שאינני יכולה להעריך את אומדנה, היינו ברכבת, ונסגרה על היד שלה, או על היד של שתינו דלת המעבר לכמה שניות. היא בכתה בהיסטריה, ונשמה בקושי. מאז, הבחנתי שהיא מגמגמת, במיוחד במילה הראשונה של המשפט, שבדרך כלל נתקעת לה (לא באופן של חזרתיות הקורה לרוב אצל ילדים בגיל כזה) היא אפילו קצת מאדימה, מחסר של אוויר. אני לא מראה התייחסות לזה, אך אני מאוד מודאגת. חשוב לי לציין, כי אח שלי גם מגמגם, אז הנושא קצת מוכר ורגיש. רציתי לשאול מה דעתך? האם עליי לטפל בזה? האם זה יחלוף מעצמו?

לקריאה נוספת והעמקה

לא נמצא כל אישור לכך שטראומה גורמת או קשורה לגמגום או לחוסר שטף. לדעתי בגלל הרגשיות שלך לנושא את מחפשת משהו להתלות בו, והדיבור היה מציג חוסר שטף בכל מיקרה. האירוע עם הדלת אינו גורם, ולא קשורץ (זה סוג של תאונה די שכיחה בימינו!) אל תחפשי משהו שאיננו. יש כאן אירוע של הדלת וזה הכול! לגבי הדיבור, זה שלב התפתחותי ואם את תהיה רגוע, היא תעבור אותו בלי בעיה.

22/01/2012 | 11:36 | מאת: אורלי

האם יש חשיבות לשפת האם של קלינאי התקשורת בטיפול בבעיות שליפה, ובטיפול בהגיית האותיות ש' וצ'?

לא ממש, תלוי ברמת הידעה של בעבריתש ל הקלינאית, ודאי לא רלוונטי לגבי טיפול בהיגוי בד"כ. אלה אםהמבטא של הקלינאי כבד וגורם לבעית מובנות

19/01/2012 | 23:55 | מאת: שני

שלום רב. אני בת 32. פעמים רבות, בזמן ויכוח או בשיחה שיש בה מעט עימות (בהתמקחות עם מוכר או בעבודה), מתקבל הרושם שאני נשמעת כמי שעומדת על סף בכי, הקול שלי עולה ונשמע שבור במידה רבה יותר ממה אני מרגישה בזמן אמת. אני מקבלת את המידע הזה לא פעם מתגובות של אנשים. אני מרגישה שאני מחצינה פגיעות גדולה. הרבה יותר ממה שאני חשה בזמן אמת וזה פוגע לי בבטחון. האם זו בעיה שהיא בתחום הטיפול של קלינאי תיקשוררת? ואם כן האם את יכולה להמליץ על מישהו או משהי באיזור חיפה? המון תודה, שני

כן, בהחלט זה מקום להדרכה, קצרה, אצל קלינאי תקשורת. בזמן הויכוח או המתח את מכווצת את שרירי הגרון ומקצרת את המתרים, מה שגורם לכך שטון הקול שלך עולה, פרט טכני מוכר לכל קלינאי שעובד בקול. בהצלחה

שלום רב, נכדי בן שנתיים וארבעה חודשים מבין הכל, מדבר מילה פה מילה שם, מחבר 2 או 3 מילים, מאוד חכם, אך קשה לו לדבר, האם עלינו לדאוג, לגשת לבדוק את הנושא או שזה אמור להסתדר. תודה על תשובתכם.

עוד לא, את מתארת את המינימום הנדרש בגיל זה. בעוד שלושה חודשים תפנו ליעוץ, במידה ולא חל שינוי

17/01/2012 | 11:29 | מאת: משה

האם ניתן לקבוע תור לקלינאית תקשורת דרך כללית מושלם?

לקריאה נוספת והעמקה
19/01/2012 | 08:58 | מאת: משה

הכוונה היא קביעת תור עבור מבוגר ולא ילד( בנושא צרידות עקב דיבור לא נכון).

תברר ישירות אצל ביטוח המלשים שלך

17/01/2012 | 11:28 | מאת: יוני

שלום, יש לי צרידות כבר יותר מחודשיים. נבדקתי ע"י רופא אא"ג- בדיקת סטרובוסקופיה שאבחן שמיתרי הקול ייבשים ואדומים. הוא אמר לי לשנות הרגלי תזונה מחשד לרפלוקס ולשתות יותר מים. האם יש עוד המלצות שיכולות לעזור לצרידות? תודה, יוני

לקריאה נוספת והעמקה

תבדוק את השפעת התרופות, את העומס הקולי, את מצבך מבחינת משק המים של כל גופך וגם את הדרך שבה אתה מחמם את החדר בו אתה נמצא במשך היום ובו אתה ישן. בהצלחה

17/01/2012 | 07:10 | מאת: אמא מודאגת

בני בן ה 3 אובחן ע"י קלינאית תקשורת כזקוק לטיפול בשל שיבושי הגיה וכן שפה שאינה עשירה לגילו. התחלתי טיפול אצל קלינאית פרטית. בטיפול היא נותנת לו לשחק במשחקים מאד קשים לגילו לדעתי(ממה מכינים שוקולד- פולי קקאו), הוא מרגיש מתוסכל ואינו מוכן לשבת על הכסא ולשתף פעולה. היא ממש מכריחה אותו. בטיפול האחרון (השלישי)הוא פשוט בכה רוב זמן הטיפול. ומאחר ולא שיתף פעולה במשחק לא נתנה לו בסוף לשחק במשחק שרצה.היא טוענת שהוא מפונק ויש להציב לו גבולות. האם באמת כך הטיפול? האם היא אמורה גם לחנך אותנו (ההורים) ואת הילד? האם לתת לזה "צ'אנס" או להחליף קלינאית? אי מפחדת שבמקום רווח הוא ינזק מהטיפול. השבוע הוא החל לגמגם (אני לא יודעת אם יש לכך קשר). אשמח לתשובה מהירה מאחר ואני ממש לא מרגישה בנוח עם המצב.

לקריאה נוספת והעמקה

חווית הטיפול חייבת להיות נעימה לילד, להורה וגם לקלינאי ואין מקום להכנס ל"מלחמות", ודאי לא עם ילד כל כך צעיר. אם את לא חשה אמון בקלינאית, חפשי משהי אחרת ואל תחשבי שהוא יתרגל! הטיפול בד"כ הינו כיף לילד ולהורה, בעמצאות המשחקים אנו מפעילות את הילד ומאפשרים חשיפה לאוצר המילים אותו אנו מעוניינים להקנות. קלנאי שלא מוצא את הדרך לתת לילד תחושת הצלחה ומשחררת אותו במצב רוח ירוד ובתיסכול חייבת לבדוק את עצמה ולשנות גישה. כל מטופל, בכל גיל, חייב לצאת מחדר הטיפול בתחושת סיפוק, הצלחה וכיף... וגם רצון לחזור ולהמשיך להתמודד עם קשייו בפעם הבאה.

16/01/2012 | 20:28 | מאת: גליה

בני בן שנתיים ועשרה חודשים אינו יכול להגות מילים עם האות י'. למשל: במקום קוביה הוא אומר קובילה. בדר"כ מחליף את האות י' באות ל'. מה המשמעות. מה ניתן לעשות? אגב, כשאני אומרת לו תגיד: קו-בי-יה הוא אומר קו-בי-לה ואומר שהוא אינו מכיר את המילה. אין לו בעיית שמיעה מבדיקה שאני ערכתי לו. גליה תודה מראש על תשובה ברורה ומועילה. גליה

לקריאה נוספת והעמקה

הוא עדיין צעיר מדי לטיפול, תני לו עוד שנה ואם לא מסתדר, אז תפני לקלינאי תקשורת. זה שלב נורמלי בהתפתחות הדיבור

18/05/2016 | 13:22 | מאת: סימה

ילדה בת 5 לא מדברת תאומה לאח מדבר נולדה פגית עברה ניתוח כפתורים בגיל שנתיים וחצי שלא שמעה את הצלילים הנמוכים לעסה אוכל מוצק בגיל 3 וחצי היא מבינה פעולות עדיין לא יוזמת לבד יש מדריכה בשיטה Aba שתוכל לעזור לה התיקשורת היא מקבלת קלינאית תקשורת לא בשיטה הזאת אם אפשר לקבל יעוץ נכון אשמח תודה

בני בן כמעט שנתיים כרונולוגית (נולד פג 3 חוד' לפני הזמן- בן שנה ותשע מתוקן). מבחינה מוטורית עשה הכל באיחור- החל לזחול בגיל 10 חוד', החל ללכת רק לאחרונה. מצייר, משחק יפה, מאוד תקשורתי, מקסים, חייכן, אומר למעלה מ-50 מילים,אוהב חברה, ילדים ומוזיקה. רציתי לשאול- 1. חלק מהמילים הוא אומר רק את ההברה הראשונה כמו- בה לסבא או דו לדובי, האם זה תקין? 2. האם העובדה שהוא לא מחבר כבר 2 או 3 מילים למשפט עדיין מתאים לגיל מכיוון שיש לו כל הזמן מילים חדשות? תודה על התגובה וסליחה על האורך.

לקריאה נוספת והעמקה

לאמור חלק מהמילה, תקין בתחילת הדרך אבל חשוב לא לעודד זאת ולדבר אליו בשפה נכונה ומילים שלמות. משפטים, התיקון הגיל הוא בסדר, רק תבדוק האם כל הזמן תהליך רכישת השפה מתקדם,,, הוא דינמי. אם כן, אז אין כרגע מקום לדאגה.

13/01/2012 | 21:21 | מאת: איילה

שלום רב. רציתי לדעת כיצד יש לדבר עם תינוק |(כרגע בן 4 חודשים)במידה ואני מעוניינת שידבר שתי שפות עברית ושפה זרה שאנחנו מדברים בבית. אני מדברת איתו בשפה הזרה אך חוששת שכאשר ילך לגן לא ידע להבין עברית ואז זה יגרום לו לתסכול. האם אפשר שההורים אמא ואבא ידברו איתו בשתי שפות ביחד? או מה תמליצו במקרה שכזה. תודה

אפשר שכל אחד ידבר איתו שפה שונה... העקר התקשורת. ילדים ללא קשיים לומדים בכיף 2 שפות, רצוי לשמור על עקביות ולא לבלבל בין השפות וגם לשמור על עקרון של מבוגר אחד-שפה אחת! רצוי לדבר עם הילד השפה שבה מהלב ובה ניתן לאהוב ולחנך אותו, בבטחון והרגשה טובה. מזל טוב.

13/01/2012 | 21:03 | מאת: קלינאית לעתיד

שלום אני לומדת הפרעות בתקשורת לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב. לאחר 3 שנים של נסיונות כושלים להתקבל לרפואה ולאחר שבחרתי בלימודים האלה כהתפשרות גילתי מהר מאוד שזה הייעוד שלי ואני מאוד מתרגשת מכך!! שאלתי, האם בעת חיפוש עבודה לאחר התואר יש משמעות לציון ? ואם כן כמה הוא משמעותי? האם שואלים באיזה ציון סיימנו את התואר וכך מתנהלת תחרות על המשרה? אני שואלת כי אני בחרדה גדולה מאוד מהציונים ומהמבחנים ... האם יש יתרון לתלמידי אוניברסיטת תל אביב (היות ובמוסד הזה סף הקבלה והדרישות הכלליות בתואר הינם גבוהים בהרבה משאר המקומות)? תודה קלינאית לעתיד

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שמצאת את יעודך.... זה מקצועה מעניין ומרתק! לא משנה באיזה מקום למדת וגם לא הציונים, החשוב זה שיהיה לך תעודה ממשרד הבריאות לאחר סיום הלימודים ועמידה בבחינת כניסה למקצוע. שיהיה בהצלחה

שלום, בני בן שנתיים ו-9 חודשים. בתור תינוק היה מקיא הרבה, רופא גסטרו טען שהעינבל בגרונו גדול באופן יחסי לגרון והדבר גורם לו לגירוי והקאה אך שלל אפשרות לריפלוקס, טען שעם הזמן זה יסתדר ויעבור. בשל ההקאות הרבות התעכבנו מאוד עם המעבר לאוכל מוצק, למעשה עד גיל שנתיים הילד בקושי נחשף למזון מוצק מעבר לבמבה, דובונים וכו'. יש לציין כי לקראת גיל שנתיים ההקאות פסקו לחלוטין אלא במקרים מיוחדים. בגיל שנתיים התחלנו לתת לו אוכל מוצק אך הוא מחזיק את האוכל המון זמן בפה בחלקו הקדמי של הפה ואפילו דוחף את האוכל בין השפה התחתונה לשיניים הקידמיות התחתונות. ארוחה ממוצעת בכמות סבירה לוקחת שעה ויותר, יש לציין כי לעיתים הוא אוכל יותר טוב ולעיתים פחות טוב. בביקור שערכנו לאחרונה אצל רופא גסטרו אמר כי לדעתו המצב התנהגותי אך במידה ולא יפתר תוך זמן מה נאלץ להתחיל בדיקות פיזיולוגיות שחלקן לא נעימות וכוללות הרדמה מלאה, ביופסיה וכו'. בהנחה ואכן המצב נובע מנושא התנהגותי אנו כמובן רוצים מאוד להמנע מהבדיקות החודרניות ולכן אנו מעוניינים לפעול בהקדם על מנת לנסות ולטפל בנושא ההתנהגותי. איך לדעתך כדאי להתנהג עם הילד על מנת לפתור את המצב? ממי ניתן לקבל יעוץ בנושא ההתנהגותי של אי רצון לבלוע? (דרך קופת חולים או בדרך אחרת) תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

אינני יודעת היכן אתם מתגוררים ולכן קשה לי להמליץ על מקום מסויים. אתם צריכים לפנות לקלינאי תקשורת המתמחה בתחום הבליעה והלעיסה, (כן, יש כמה כאלה..., אני בניהן), תציין את איזור מגוריך ואשמח להפנותך למרכז או קלינאי . בביה"ח איכילוב ובביה"ח וולפסון יש קלינאיות מומחיות לתחום הילדים, גם בביה"ח אלין בירושלים. לגבי הבדיקות הפולשניות, אני חולקת על דעתו של הרופא וחושבת שאולי ניסה להפחיד אותכם כדי שתזרזו את הטיפול ההתנהגותי בבנכם.

16/01/2012 | 15:22 | מאת: יאיר

ובקופת חולים מכבי אם זה משנה... מה התהליך, האם צריך הפנייה מרופא משפחה או משהו בסגנון? אני מבין שאת מתמחה בתחום הבליעה, אשמח ליצור איתך קשר בנושא לצורך טיפול פרטני. תודה.

13/01/2012 | 13:56 | מאת: בן

שלום. אני בן 26. הרבה מאוד מפעמים, כאשר אני נמצא עם מישהו באמצע שיחה, הקול שלי "נקטע" לרגע או הופך להיות מוזר/גבוה מידי וזה נשמע מצחיק (העירו לי כמה פעמים). כמו כן, יש לי קול מאוד אדיש ואני לא מצליח לשנות את הקול שלי למתלהב יותר, לא משנה כמה אני מנסה (אני גם סובל מדיכאון ועייפות כרונית ולוקח כבר שנים SSRI) אשמח לעזרה/הצעות למי פונים. תודה:)

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כל, תבדק אצל רופא אאג', אם הוא לא מוצא סיבה או העיב תפקודית - אנטומית אז תפנה לקלינאי תקשורת להערכה והמלצה להתערבות. לעתים ניתן לסייע לשנות את הטון ולייצב את הקול על ידי תרגילים ומודעות. בהצלחה

12/01/2012 | 15:14 | מאת: נעמה

כן, גם לנו מגיע, מגיע גן פרטי, ייחודי, עם צוות מדהים ומטפלים פרא- רפואיים איכותיים שיעניקו לילד את כל הטיפול לו הוא זקוק. במושב טל שחר ייפתח בשנת הלימודים הקרובה, ספטמבר 2012 גן לחינוך מיוחד. הגן מתאים לילדים עם עיכוב התפתחותי ובעיית שפה, בגילאי 3-4. מיקום: 15 דקות מרחובות, ממודיעין, מגדרה, מבית שמש. 20 דקות מרמלה ומקרית מלאכי. לקבלת פרטים: נעמה טל': 077-4535155 נייד: 052-4538140

לקריאה נוספת והעמקה

אם כתבתם פרא-רפואיים כבר רואים שאינכם רציניים. מדובר כניראה על מקצועות הבריאות (כמו קלינאי תקשורת, מרפא בעיסוק או פיזיטרפיסת) חבל שאתם לא מכבדים את המעמד המקצועי של כל אחד.... ולא מפרסמים א השמות והניסיון של מי שעובד שם.... חבל גם שתציאו לעשות משהו פרטי לילדים שמקבלים טיפול במערכת הבריאות והחינוך באופן ציבורי, במערך מבוקר ומתופעל ובעל נסיון רב! בכל מיקרה, שיהיה בהצלחה!

פרידה, עצוב מאד שזו תגובתך לנושא כ"כ חשוב וכ"כ רגיש. אנשי המקצוע מהטובים בתחומים יהיו חלק מצוות הגן. אני אמא לילד עם עיכוב התפתחותי וקשיי שפה והגן נועד בעבורו. את באמת חושבת שאנחנו ההורים נפתח משהו לא רציני בעבור הילדים שלנו? אינך כנראה מודעת לכך שיש לא מעט גני שפה בהם אין קלינאית תקשורת, מפאת אילוצים. אולי כחלק מצוות את מבינה את המערכת, אני, כאמא, לא מקבלת את זה וגם לא מקבלת את העובדה שאיני יכולה להיות מעורבת בתהליך בחירת הגן בעבור ילדי. וכן, אני עושה הכל בכדי לעזור לו. את שופטת מהר מידי, הורים המנסים לשנות בעבור יליהם. ולא, פרידה, לא נפרסם על גבי הפורום ת שמות המטפלים. מי שירצה לקבל מספיק מידע יתקשר וישמע. בשמחה ובאהבה, נעמה.

10/01/2012 | 20:54 | מאת: טלולי

שלום רב , יש לי תאומות שנולדו פגות בשבוע 34 ללא בעיות בהתפתות בכלל.כיום הן בנות שנתיים+4חודשים שתיהן ילדות מדהימות ונבונות ונמצאות במעון בקבוצה של ילדים בני שלוש והגננת אומרת שבדברים מסויימים הם אפילו מעל הילדים בקבוצה.מבינה כל מה שמבקשים ממנה.תביאי את המברשת מהשוחן ,תביאי לאת המעיל והכובע וכל שאר הדברים שאומרים לה. מהיום שהן נולדו ועד היום אני מדברת איתן רק אנגלית בעוד בעלי ושאר האנשים בעברית והן מבינות היטב את שתי השפות. בת אחת שלי מדברת מאד טוב ורהוט ברמה הרבה יותר גבוהה מילדים בגיל שלה הן בעברית והן באנגלית ומדברת משפטים כגון אמא לא בא לי קוטג' בא לי עוגיה , סופרת לבד עד 10 באנגלית ובעברית וכו. הבת השניה שלי לא מדברת יותר ממילה או שתיים כמו אמא מים , זה חם ,לא רוצה אבל המוזר הוא שכשהיא שרה היא יכולה לשיר משפטים מורכבים למשל היא שרה את כל ה ABC ,יודעת לספור עד 10 בעברית ועד 5 באנגלית ,שרה רצוף השפן הקטן שכח לסגור הדלת ללה לה אפצ'י ,היום יום שישי היום יום שישי ועוד.אבל כשהיא שרה היא שרה מאד מהר למרות ששרה מאד ברור ולא בקצב דיבור כמו שאר הילדים .אם היא תדפדף בספר היא תגיד מה היא רואה בתמונה לדוג' MONKEY,BEAR,CAKE,וכו' אם אפזר לה 30 כרטיסיות על השולחן עם תמונות ואומר לה תביאי לי את ההתמונה של הדג היא תביא את התמונה הנכונה וגם לרוב תגיד את המילה או בעברית או באנגלית.יודעת גם להצביע על כל חלקי הגוף ולומר פה ,EYES ,אס=אף ,בטן ,ציצי ,פיפי,טוסיק ,toe וכן כשהיא מתחילה לעשות קקי בחיתול היא באה ואומרת לי קקי...באביב נתחיל גמילה... גם שמתי לב שכשאני איתה לבד היא יותר משתפת פעולה וחוזרת על מה שאני אומרת מאשר כשהיא עם אחותה התאומה(שתמיד קופצת ראשונה עם כל תשובה)אבל הן 99.9% מהמזן ביחד איתי ואין לי אפשרות ממשית להפריד את הזמן שלי לזו ולזו בגיל כזה... השאלה שלי היא האם יש דרך לעזור לה לדבר או האם נראה כי היא צריכה קלינאית תקשורת...ועד כמה חמורה הבעיה שלה. תודה על כל העזרה. טל

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת את הקושי של כל אם לתאומים! תמיד אחד יותר זריז ועונש במקום השני, מה שמונע מהשני להתקדם ולעתים גם מסייע לאיחור התפתחותי... הפנייה לקלינאי תקשורת תיתן לך את הכלים והעזרה "להפריד" את תשומת הלב, לאפשר לילדה הפחות מפותחת התנסות והתקדמות. רצוילקבל עצה, והדרכה ואולי כעת לא טיפול, אבל מעקב צמוד!

10/01/2012 | 15:45 | מאת: קרן

היי, אשמח לדעת האם יש תרגילים שאני יכולה לעשות עם בני על מנת שיבטא את האות ל'

תפני אותו לטיפול מקצועי, במיידי נסיון ללמד כשלא נבדקו הכישורים הבסיסיים יכול רק לבלב ולגרום לנזק או התנגדות מצד הילד.

08/01/2012 | 09:32 | מאת: שרי

בני בן ה 3 התחיל לפתע להיתקע בדיבור...הוא מדבר כבר מגיל שנה וחצי.הוא כן עונה כרגיל אבל כשרוצה לספר משהו ממש לא מצליח לדבר ואז מתיאש ולא מדבר מה לעשות? לפנות לטיפול?או שהדבר חולף, תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתשובותי בעבר, זו אחת הפניות השכיחות כאן! מדובר על חלק טבעי של התפתחות השפה והדיבור ולא בגימגום!

07/01/2012 | 11:49 | מאת: אלון

היי שלום שמי אלון בן 24 ויש לי בעיה שמאוד מקשה עלי בחי היום יום שלי מאוד קשה לי לתקשר עם אנשים וזה מגיע למצב כזה שאפילו בן אדם שפוגש אותי רק יום אחד וכבר חושב שיש לי בעיה וזה הרבה פעמים גורם לאנשים להתרחק ממני וזה מגיע למצבים שאנשים חושבים עלי משהו אחד שבעצם אני אחר לחלוטין וחוג החברים שלי מצומצם

07/01/2012 | 15:38 | מאת: אלון

מה אפשר לעשות בנידון ? איפה להתחיל ?

האם הייתה בבדיקה של פסיכולוג או קלינאי תקשורת? האם הבעיה בדיבור או ביכולת לתקשר באופן יעיל עם הסביבה? הרבה שאלות מתעוררות ורק מי שיבדוק אותך יכול העריך ולהמליץ מה לעשות. פנה בשלב ראשון להערכה פסיכולוגית ומשם תקבל תמונה על האפשרויות לשנות. העקר שאתה רוצה להשתפר ולהרגיש יותר טוב עם עצמך!

07/01/2012 | 07:12 | מאת: mom

שלום רב. ביתי בעוד חודשיים תחגוג שלוש. דוברת עברית רהוטה בצורה בלתי רגילה מזה שנה בערך. התחילה לדבר מאוד מוקדם. לפני כעשרה חודשים נכנסה לגן דובר אנגלית (עברנו לחו"ל). מאז קרו שני דברים- היא מדברת בלשון זכר (יש לי בן בכור) והיא מתקדמת באנגלית בצורה די איטית. בבית מדברים עברית חוץ מאחיה, שמידי פעם מדבר גם אנגלית. שאלתי מתחלקת לשניים- האם לתקן לה את הזכר\נקבה בדיבור ומה צפוי מבחינת קליטת האנגלית? אני יודעת שזה שונה מילד לילד ושהיא מבינה הרבה ממה שהיא מצליחה לומר אבל רק לסבר לי את האוזן. תודה רבה רבה

היא גדלה ועדיין גודלת בעברית, זה טוב ומקווה שתהיו עקביים בשפה אחת בתוך הבית. לעומת זאת, החשיפה שלה לאנגלית הינה רק בגן, מה שאומר שהיא חשופה פחות ולכן הרכישה איטית יותר, העקר שהיא מבינה. לגבי השימוש בצייני מין, ככל שאת תדברי אליה נכון ותקפידי להשתמש בשפה מתאימה, היא גם תעשה זאת. את יכולה לספר סיפורים של בנים ובנות כדי שהיא תשמע את ההבדל. באנגלית אין את ההבדל הזה ויכול להיות שבמקום כל שהוא היא תעביר את התחביר של שפה אחת לשנייה, דבר שכיח וחמוד בילידם דו שפתיים. תכתבי את האירועים האלו ותספרי לה כשתיגדל!

05/01/2012 | 14:57 | מאת: קרן

שלום יש לי תינוק מקסים בן חודשיים וחצי, שאתחיל לחייך אלינו בגיל 3 שבועות, ואפילו לדבר איתנו מעט כשאנחנו מדברים או שרים לו בגיל 5 שבועות. לאחרונה שאני מדברת אליו הוא כמעט ולא ממלמל, וגם ככה לא היה דברן גדול הוא כן מחייך המון חיוכים גדולים ומקשיב ומראה התלהבות עם ידיו ורגליו אבל בקושי מוציא קול. יש לו קשר עין מצויין עוקב ומגיב לסביבה. כמו כן שכבר כן ממלמל יש לו מין צעקות קטנות חמודות כאילה וגם האו.. והגו.. אבל מעט ועם הרבה מאמץ מצידי. שאלתי היא: האם כמות המלמול חשובה בגיל הזה? האם זה שהוא ממלמל מעט מעידה על בעיה? האם זה מעיד על אופיו? או שזה עוד יכול להשתנות בגלל גילו? תודה על כל תשובה

לקריאה נוספת והעמקה

לגבי העתיד, אין לי מענה. לגבי ההווה, הוא רק בן חודשיים.... תני לו זמן! אם את מותרדת, הדבר היחידי שאת יכולה לעשות זה לבדוק האם עבר בדיקת שמיעה בבית היולדות והאם יש צורך בבדיקה חוזרת. חוץ מזה, דברי איתו ותני לו מרחב להתפתח! כניראה שכעת הוא מעוניין יותר בעולם סביבו מאשר בעצמו....

03/01/2012 | 14:50 | מאת: חגית

פרידה שלום,אצל בני בן השנתיים אובחן לאחרונה עיכוב התפתחותי ,בעיקר בשפה ,אך גם ביכולת החברתית.נעזר בקלינאית תקשורת,במעקב פסיכיאטרית ובריפוי בעיסוק.ברצוני לדעת אם קיימת גם אפשרות לטיפול אישי של מדריך/חונך אחר הצהריים אצלינו בבית.האם קיים מקצוע כזה ולמי פונים?

לקריאה נוספת והעמקה

תחפשי סטודנט, בתחום החינוך המיוחד או אחד ממקצועות הבריאות כמו קלינאי תקשורת או מרפא בעיסוק, תשלמי שכר סטודנטים ובודאי ישמחו גם לקבל הדרכה ממי שעובדת איתו. האם הוא משולב במרכז יום טיפולי? זאת מסגרת מצויינת ומובנת ואז, אין צורך בהמשך טיפול אחה"צ. בהצלחה

03/01/2012 | 12:36 | מאת: מרינה

שלום. יש לי ילד בן 4.8. עד גיל 3 דיברנו איתו רק ברוסית וכאשר הוא הלך לגן הוא למד את העברית במהרה. כיום הוא שולט בשתי השפות. הוא אינו מבטא את האות ר' ורציתי לדעת איך נכון לעבוד איתו ואיזה תרגילים לעשות על מנת ללמד אותו לדבר נכון. תודה

03/01/2012 | 14:55 | מאת: חגית בר-זאב

מרינה שלום, ניתן בהחלט ללמד ילד בגילו להגות "ר ישראלית". אולם לא ניתן לעשות זאת בהתכתבות דרך האינטרנט. ממליצה לך להגיע עם בנך לאבחון אצל קלינאי/ת תקשורת, יתכן ותזדקקו להדרכה ולמספר פגישות עד שהוא יוכל להגות את הצליל באופן תקין. בהצלחה!

02/01/2012 | 13:14 | מאת: אמא

שלום רב, בני בן ה-3 מאד מאד מתאמץ בזמן דיבור,והופך מהר מאד לצרוד. הוא אפילו מרים מעט את הראש\הסנטר בזמן דיבור כתוצאה ממאמץ,אני חשה שהוא כנראה לא משתמש נכון במיתרי הקול וכל דיבור שלו כרוך במאמץ גדול של המיתרים.חוץ מזה ,יש לו אוצר מילים שופע,יש כמה מילים לא ברורות.והוא מדבר די מהר ולפעמים מחבר מילים, חשבתי שאולי זה בגלל המאמץ לסיים מהר את המשפט? האם עליי לקחת אותו לקלינאית תקשורת? תודה מראש-אמא

תקחי אותו קודם כל רואפ אאג' שמומחה בגיל הרך, שיבדוק את תיפקוד מתרי הקול, לפני הטיפול של קלינאי תקשורת שיהיה בשלב שני, יש מומחים לילדים שיוגעים לבדוק אותם יפה ובלי בלגן בכמה בתי חולים לילדים כמו שניידר ודנה במרכז.

02/01/2012 | 07:46 | מאת: דניאלי

למה לאדם מבוגר שלא היה לא בעיות בעבר, בגיל מבוגר יש לו הפרעות בבליעה ומה עושים עם זה? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל המבוגר יש האטה של כל התיפקודים, כולל הבליעה. בעקרון אין בעיה מיוחדת אבל יש לעתים קושי בלעיסה עקב בעיות שיניים, קושי באכילה עקב קשיי תפקודים אחרים והאטה במנגנון הבליעה בכלל.