פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3678 הודעות
3191 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

יש לי בן מקסים בגיל 4 חודשים קשר עין טוב חייכן עד לפני שבועיים שלושה היה משמיע המון קולות ומגיב לנו בתקופה האחרונה הוא משמיע פחות קולות לגירויים שלנו יותר מסתכל ובוחן ומזיז את גופו. האם זה נורמלי?

אם הוא עבר את סינון השמיעה בבית היולדות, אז כן, נורמלי. אם לא, כדאי לבדוק...רק כדי להיות בטוחים שהכל בסדר

21/08/2012 | 09:29 | מאת: לינה

יש לי ילד מאובחן עם תסמונת מוביוס ( שיתוק שרירי פנים) , הדיבור שלו כולל בעיקר הגאים אחוריים עקב התסמונת .. האם יש לכם ניסיון עם ילד כזה ?? האם יש טיפים מיוחדים שאני יכולה להיעזר בהם בטיפול ??

לקריאה נוספת והעמקה
23/08/2012 | 09:03 | מאת: חן לדרר

אין לי ניסיון עם תסמונת זו , יחד עם זאת ישנן קלינאיות תקשורת רבות שעוסקות בטיפולי היגוי מורכבים ויוכלו לעזור בטיפול

21/08/2012 | 02:09 | מאת: רשא

הילדה שלי בת שנה ושבעה חודשים היא מבינה את כל מה שאומרים לה ומה שמבקשים ממנה .. היא הילדה הראשונה ווהיחידה והיא נכדה ראשונה משני הצדדים .. היא מפונקת מאד מצד אחד ומצד שני יש לה אישיות חזקה כל הזמן בגן שיחקה עם הילדים הגדולים ממנה כי היא נמצאת בגן שסבתא שלה עובדת בו , היא עדיין לא מדברת שתי מילים ברצף ויש לה אוצר מילים של 10-15 מילים שהיא מבטא.. וגם קשה לי להתמודד עם עניין הכעס שלה היא מרביצה וצועקת אם משהו לא מוצא חן בעיניה ומעט מאד גם נושכת .. מה אני יכולה לעשות והאם אני צריכה לקחת אותה לקלינאית תקשורת ??

26/08/2012 | 11:31 | מאת: חגית בר-זאב

אם הקושי העיקרי הוא התמודדות עם הכעס כדאי קודם כל לפנות להדרכת הורים. ממה שתיארת המצב השפתי מתאים לגיל, אולם אם יש חשש לקושי בשפה או ביכולות תקשורתיות ניתן לפנות גם לקלינאית תקשורת. בהצלחה!

19/08/2012 | 21:07 | מאת: מיקה

בתי בת שנה וחודשיים. ילדה חייכנית, חמה, צוחקת בקול, מברברת הברות שונות (בעיקר גה גה אבל גם טה, נה, דה וכו'). מוחאת כפיים - לפעמים לפי בקשה, יודעת לשחק ידיים למעלה על הראש. היה איחור מוטורי שטופל בפיזיותרפיה וכעת בשיפור משמעותי. עדיין לא מדברת, אך יותר מכך - אני חושבת שהיא גם לא מבינה. לא מצביעה, לא מזהה חפצים כמו אור (לא מסתכלת למעלה כששואלים איפה אור) (למעט כדור שאני חושבת שכן מבינה) וגם לא איברי גוף (אני מנסה ללמד אותה איפה אף ללא הצלחה). היא כן לוקחת דברים כאשר מושיטים לה, אך עדיין לא מחזירה לנו אלא זורקת לרצפה. היא מוציאה חפצים מקופסא אך לא מחזירה לתוך הקופסא. גם לא משחילה טבעות / בונה מגדל. האם מעיד על בעיה של פיגור שכלי / אוטיזם ? האם בגיל זה כבר אמורה לעשות הדברים הללו ?

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ילדים רגילים ועם התפתחות תקינה מציגים שונות רבה... אם את באמת מודאגת, תתחילי בביצוע בדיקת שמיעה וראייה. לאחר מכן, תוכלי לפנות למכון להתפתחות הילד, להערכת התפתחות כללית. בגיל זה עדיין לא מגלים איטיזם או פיגור רק במצב חמור, ולא ניראה שמתאים לביתך. הדאגה מובנת ויש לך תוכנית לבדיקות לפני כל דבר אחר..

19/08/2012 | 09:16 | מאת: רוני

שלום, בעלי בן 36.5 עבר לפני חודש ניתוח לכריתת גידול שפיר בבסיס הגולגולת, לאחר הניתוח הדיבור היה ממש איטי וקצת מעוות, כיום יש שיפור רב מאוד אך עדיין אינו מדבר כמו לפני הניתוח. רציתי לברר האם מאחר ויש שיפור ניכר עדיין צריך טיפול ע"י ק"ת או שזה ישתפר מעצמו?

לקריאה נוספת והעמקה
19/08/2012 | 11:52 | מאת: חגית בר-זאב

רוני שלום, קשה לענות על שאלתך מבלי להקשיב לבן זוגך ולבדוק את תפקודי הפה שלו (לדוגמה תנועתיות השפתיים והלשון). אם הדיבור מפריע לו, כדאי להגיע לפגישה עם קלינאי/ת תקשורת. כך ניתן יהיה להעריך האם יש מקום לטיפול. יכול להיות שהדרכה חד פעמית או מספר מועט של פגישות יספיקו. בהצלחה ורק בריאות.

18/08/2012 | 23:44 | מאת: לילך

שלום, בתי בת 3 ואין לה ר' למשל במקום לומר רופא היא אומרת אופה. או במקום רחובות אומרת אחובות, איך אני יכולה לעזור לה לומר ר' את שאר האותיות היא אומרת יפה מאוד וגם מדברת יפה אבל מחליפה את הר' ב-א' אשמח אם תוכלי לעזור ולענות לי בברכה לילך

ההגה /ר/ נרכש באופן טבעי עד גיל 5, אין מה למהר ומה ללחוץ עליה, היא תלמד כשתהייה בשלה לכך (מבחינה פונולוגית, שפתית ופיזית) ואם לא מצליחה עד גיל 5, אז תפנו לקלינאי תקשורת לטיפול... רק אז תהייה בשלה לטיפול ותתקדם יפה, וגם תהנה מהטיפול.

16/08/2012 | 19:21 | מאת: אמא מודאגת

פרידה שלום, ביתי בת השנתיים וחצי ילדה מקסימה עצמאית מבינה הכל מתפקדת מעולה. מדברת מעט הרבה מילים בודדות בינהם גם קשות להיגוי אך משפטים מעט. אני מאוד מודאגת האם לחכות ? האם זה פתיר? מה נחשב איחור בדיבור ?

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ילדים מדברים במשפטים בני כמה מילים וגם במשפטים מחוברים, ז"א אפילו סיפור קצר של כמה משפטים. אם אין התקדמות בולטת בתקופה האחרונה אולי כדאי לשקול ביקור אצל קלינאי תקשורת שתעריך את התקדמותה ותדריך אותכם לגבי תמיכה וחיזוק הדיבור שלה... לא כל ביקור חייב להסתיים בטיפול, לפעמים מספיק קבלת הדרכה ומעקב, וההחלטה לטיפול לאחר תקופת מעקב.

16/08/2012 | 15:29 | מאת: דניאלה

שלום, בעלי בן 36.5 עבר לפני חודש ניתוח לכריתת גידול שפיר בבסיס הגולגולת, לאחר הניתוח הדיבור היה ממש איטי וקצת מעוות, כיום יש שיפור רב מאוד אך עדיין אינו מדבר כמו לפני הניתוח. רציתי לברר האם מאחר ויש שיפור ניכר עדיין צריך טיפול ע"י ק"ת או שזה ישתפר מעצמו?

לקריאה נוספת והעמקה

התשובה לשאלתך תהיה בתשובה לשאלה האם הדיבור שלו כעת מתפקד טוב בשבילו, על פי הפעילות שלו והסדר יום? אם התשובה כן, אז אולי לא צריך בהצלחה

16/08/2012 | 09:03 | מאת: סנופית24

הבן שלי בן שנה ועשרה חודשים. הוא משמיע הרבה צלילים קבועים כמו "טידה טידה" או "קרע קרע" או "גן גן גן" או "איה איה" (בחיריק) אבל לא נראה שהוא מתיחס בהם למשהו ספציפי. אם אני משמיעה את הצלילים האלה הוא חוזר אחריהם בקלות. כשממש מתעקשים איתו הוא אומר "אבא" או "אמא" בפתח (מבוטא במשקל אבא) ולאחרונה התעקשנו איתו שאם הוא רוצה שנבוא איתו לחדר אחר יקרא לנו כך במקום למשוך בבגד ונראה שהוא תפס את הענין, ולפעמים גם "בה" לביי כשנפרדים ממישהו. מדי פעם חוזר על הברה אחרונה במילים שאומרים לו כמו "נה" לגבינה או "גה" למדרגה אבל הוא לא יוזם את הדיבור בעצמו. כשהוא רוצה להראות לנו משהו תמיד מצביע ואומר "אה". רואים שהוא ילד חכם שמבין כל מה שאומרים לו ומבצע גם רצף של הוראות. בדיקת שמיעה יצאה תקינה. אנחנו מחכים בסבלנות לתור שנקבע לנו אצל רופאה התפתחותית של קופת החולים אבל בינתיים תהיתי אם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת באופן פרטי ולהתחיל טיפול. הוא יתחיל ללכת לגן בעוד שבועיים (עד עכשיו היה עם מטפלת) ואני דואגת שיתקשה להסתדר שם ללא דיבור וכמו כן נראה שהוא מתוסכל מכך שלא מבינים אותו לפעמים.

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שיהיה בחברת ילדים, אם הוא מבין את הנאמר וגם חוזר על מילים או חלקי מילים, הוא עושה מה שצריך במינימום בגיל זה, כשיהיה בגן יחקה את הילדים ובודאי יתקדם גם בדיבור. ישנם יילידם שמפתחים שפה מדוברת מאוחר יותר, אך בדגם תקין... עדיין צעיר מדי להתערבות של קלינאי תקשורת, אולי תהנו אתם מהדרכה בלבד. לגבי מכון להתפתחות הילד, ניראה לי מוגזם אם הוא נפותח על פי גילו בהבטים האחרים של ההתפתחות. תמתינו עד חנוכה ובודאי תיראו הבדל , לאחר החשיפה לגן. ולתשומת ליבך, אם הוא מצביעה ואומר האהא... זאת למעשה מילה מבחינתו (מילולית ובכוונה לתקשר!) אולי יש עוד מילים כאלה??.

16/08/2012 | 08:41 | מאת: אנה

שלום וברכה יש לי בבית ילד עם חרשות הולכתית נולד ללא אפרכסות עקב תסמונת טריצר קולינס שמיעה עצבית תקינה השאלה שלי היא האם אני צריכה לעשות בדיקת bera לתינוקת בת חודשיים בדיקת הסינון היתה תקינה אבל אחות טיפת חלב המליצה לעשות הרופא ילדים אמר שאין צורך אשמח לשמוע חוות דעת נוספת לי השמיעה נראית תקינה הילדה משמיעה קולות מנהלת "דו שיח" תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה
16/08/2012 | 08:52 | מאת: חן לדרר

במידה ובדיקת סינון ילודים היתה תקינה אין סיבה לעשות BERA במצב כזה. כן חשוב להשאר במעקב שמיעתי בהצלחה

14/08/2012 | 16:05 | מאת: אוסנת

כשבעלי (בן 27) מדבר, פעמים רבות מאוד הוא מחליף מילים אחת בשניה. למשל: הוא מתכוון לומר תריס והוא אומר חלון. הוא מתכוון לומר את שם אחותו, הוא יכול לומר מס' שמות אחרים עד שבסוף אומר את השם שהתכוון וכדומה. תופעה זו יכולה לקרות גם מס' פעמים ביום. ממה זה נובע? והאם יש לכך טיפול?

לקריאה נוספת והעמקה

אם התופעה לא מפריע לו ולתפקוד שלו, אז אין מה להתרגש מהתופעה. במידה והיא מפריע לו, יש מקום לבירור כי יכול להיות כל מיני סיבות מאחורי התופעה: ירידה בקשב ובריכוז עייפות וחוסר תשומת לב קושי בשליפה אנומיה (קושי בזכירת שמות עצם ובמיוחד של אנשים) קשיי זיכרון וריכוז ירידה בתפקוד קוגניטיבי כללי ועוד, ועוד, ועוד......

04/09/2012 | 16:01 | מאת: אורטל

אז מה עושים במידה וזה אחד מהנ"ל? יש תרגילים/תרופות/טיפול/ כל דבר לטפל או לעבוד על הבעיה הזו???

14/08/2012 | 16:02 | מאת: דניאל מ.

שלום, ביתנו בת השנתיים (אוטוטו שנתיים) החלה לגמגם לפני כשבוע. כמעט באופן בילעדי מדובר הקושי הוא במילה הראשונה במשפט (היא מחברת מספר מילים למשפט כגון. (אבא כואב יד = אבא כואבת לי היד) המילה הראשונה פשוט החלה להתקע לה "אה אה אה אה אבא ..." האם יש טעם להתייחס לזה בגיל כה מוקדם? האם יתכן שיש משהו שאנו עושים שגורם לזה?

את מתארת ילדה בעלת התפתחות שפה תקינה, בגיל זה המחשבה רצה מהר יותר מהיכולת לארגן את המסר, לשלוף את המילה הנכונה וגם להגיד אותה. מבחינת הילדה, היא כבר התחילה לדבר ואינה שומעת את החזרות, החזרות "ממלאות" את החלל בזמן עד שהיא מארגנת את מה שהיא רוצה לאומר. אין מה להתייחס, רצוי לתת לה להתארגן ולדבר על פי הקצב שלה, עם ובלי חזרות. תהני ממנה ותאפשרי לה להתארגן בקצב שלה.

14/08/2012 | 08:27 | מאת: שרית

שלום, ביתי בת 2.5- מדברת ואף החלה להגיד משפטים. נראה שהיא החלה לדבר יחסית בגיל מאוחר (להגיד מילים בודדות בגיל 1.5). מידי יום אני רואה שיפור בהתפתחות השפה. יחד עם זאת, ישנן מילים רבות שהיא אינה מבטאת נכון- בעיקר את סוף המילה. לדוגמא: כוכב היא אומרת "כו". מרק היא אומרת "מא". את המילה ענבים קשה לה להגיד (את האות ב' באמצע). שמש> ממש, לחם> מלח. "עובד"> "עו". האם עליי לעשות משהו בנידון כבר עכשיו? האם גם בזה אראה שיפור בעתיד? מתי ואם עליי לפנות לטיפול או שזו תופעה שכיחה? תודה, עדי

לקריאה נוספת והעמקה
15/08/2012 | 14:59 | מאת: חגית בר-זאב

שרית שלום, בגיל 2.5 יכולים להיות סוגים שונים של שיבושי היגוי, וסביר שחלקם (אם לא כולם) ישתפרו ללא טיפול. יחד עם זאת, אם קיימים שיבושים רבים ומובנות הדיבור של ביתך ירודה מאוד, כדאי לפנות לאבחון קלינאית תקשורת על מנת לבדוק ולאפיין את השיבושים ולבחון האם יש צורך בטיפול או בהדרכה להורים. במקביל כדאי לבצע בדיקת שמיעה. בהצלחה!

13/08/2012 | 17:00 | מאת: אורית

בני בן 4 ומחליף את האות ח' באות כ דגושה. האם כדאי להתחיל בטיפול אצל קלינאי תקשורת? האם שכיח בגיל זה? תודה.

כן כדאי, לא בלחץ היסטרי... אם צריך להמתין לתור, אין בעיה. בגיל זה יש כל מיני הבדלים בין הילדים....

13/08/2012 | 07:16 | מאת: ענת

בוקר טוב. בני בן שנתיים וחצי. לא מדבר בכלל, שום עיצור. יודע רק אה אה (בסגול, לא בפתח). מטופל אצל קלינאית תקשורת מס' חודשים, אין בשלב זה תוצאות. רציתי לדעת כיצד מאבחנים דיספרקסיה. אולי זו הבעיה ועדיין לא אבחנו אותה.

לקריאה נוספת והעמקה

מאבחנים דיספרקסיה על ידי אבחון דיבור, האבחון או השם לא ישנו את התופעה. בנך זקוק להתערבות בכמה רמות... 1. טיפול בדיבור מאד אינטנסיבי 2. הדרכה להם ולסביבתו כדי לדעת כיצד לשפר את הדיבור, חיקוי ובעקר, את התקשורת עם הסביבה 3. לוח תקשורת או אצמאי תקשורת שיאפשר לו להביע את עצמו, גם אם לא באופן מילולי, אז על ידי תמונות, סימנים מוסכמים וכו'... העקר לאפשר תקשורת! 4. האם מוכר להכון להתפתחות הילד?? האם עבר אבחון מקיף? מה אם ההתפתחות הכללית שלו? מיומנויות לעיסה וטונוס שרירים? יש הרבה מידע שישלים את התמונה ויאפשר הבנה של קשייו ויכולותו, כדי לבנות תוכנית התערבות מקיפה. בהצלחה

14/08/2012 | 16:40 | מאת: ענת

הוא מטופל בהתפתחות הילד. לא אובחן כסובל מדיספרקציה. כן המליצו על מעון יום שיקומי. דחו אותנו במשרד הבריאות מאחר ואין לו "בעיות גלובלאליות". כן אמרו שצריך טיפול אינטנסיבי, לרבות ריפוי בעיסוק. ישב בגיל שנה וחודש הלך בגיל שנה וחמישה חודשים. כיום המוטוריקה הגסה שלו טובה מאוד, העדינה קצת פחות, אבל טובה. הוא לועס מצויין. יחד עם זאת, לא נותן נשיקה, לא עושה "פו" עם הפה. ברור שבשנה הבאה ילך לגן שפתי. השנה ימשיך בגן שהוא מכיר, וטוב לו בו והצוות מכיר אותו ומאוד סבלני אליו ואוהב אותו.חוץ מפעם בשבוע קלינאית תקשורת, שאני מקבלת דרך התפתחות הילד, מה עוד עומד לרשותי, למעט קלינאית נוספת באופן פרטי על חשבוני?

שלום רב . לפני כשנתיים אדם במשפחתי , קיבל ארוע מוחי שגרם לפגיעה חמורה בדיבור . נכון להיום , הוא יכול לומר מילים מסויימות ,אך לא מעבר לכך. קלינאית תקשורת עובדת איתו לעיתים די רחוקות . הוא איננו מתרגל תרגילים כלשהם בבית . בנוסף הפגיעה מתבטאת גם בבעיות הליכה ושיתוק בזרוע שמאל . ההליכה כיום , הרבה יותר טובה משהייתה לפני כשנתיים . הזרוע לא מתפקדת . מיותר לציין שמדובר באדם שתפקד ללא דופי ,לפני הארוע והיום סדר היום שלו הוא שינה ואוכל. בנוסף , מצב הרוח לא מעודד. האם ישנה דרך לשפר את מצבו מבחינה מוטורית ושפה ? להבנתי , מאוד חשוב לקיים תרגולים עם קלינאית ,כבר זמן קצר לאחר הארוע . כאמור עברו שנתיים ,ונקבעת עבורו פגישה לעיתים רחוקות . תודה רבה !

לקריאה נוספת והעמקה

תמיד אפשר לשפר את מצבו, קודם כול יעוץ נאורולוגי ואחר כך, אולי גם פסיכיאטר שיטפל בדכאון, כי זה מה שאת מתארת. התמיכה הסביבתית (משפחה, חברה, מקום עבודה) הם אלה שהם בעלי תפקיד חשוב בשיקום של האדם... אם אין לו למה לצפות להשקיע, למה לו??? יש מרכזי שיקום בהם יכול לבקר כמה פעמים בשבוע, לקבל טיפול מסודר של פיזיוטרפיה וקלינאי תקשורת וגם להיות מוקף אנשי מקצועה וחברים לצרה. תפני דרך שרותי הקופה בה הוא מבוטח. בהצלחה

12/08/2012 | 11:10 | מאת: מיה

בני בן השש וחצי מגמגם. אובחן אצל קלינאי תקשורת ועבר טיפול במשך כשנה. ברצוני לדעת האם יש טיפול חדשני או משהו נוסף בכדי לטפל בנושא שמתאים לילד בגילו.

לקריאה נוספת והעמקה
13/08/2012 | 08:57 | מאת: חן לדרר

מיה שלום ישנן שיטות טיפול שונות לגמגום , במידה ואינכם מרוצים מומלץ להכיר עוד אפשרויות ולחשוב מה נכון בשבילכם בהצלחה

14/08/2012 | 14:09 | מאת: מיכל

לכל הורי הפורום שלום . אני מגיבה אומנם לבעית גמגום שגם אותה חוויתי עם בני אך היא לעיתים חלק מבעיות של רכישת שפה. כן , בהחלט יש שיטות נוספות לטיפול שהן מצוינות אך יקרות לבעיות מגוונות כמו בעיות מוטוריות , בעיות ברכישת שפה , בעיות בגמילה , אני טיפלתי בבני באמצעות שיטת טומטיס . אני ממליצה לכולם להכנס לאתר טומטיס ישראל. השיטה נשמעת לעיתים הזויה אך היא מאוד מקובלת באירופה ובארה"ב.מנסיון היא מאיצה תהליכי הבשלה והתפתחות של הילד בתחומים רבים. גם מנטאלית היא מסיעת. התוצאות מוכחות על פני השטח. ידוע לי שקופח כללית מאפשרת החזר כספי מסוים .לצערי ,למרות שבצכונים להתפתחות הילד שמעו ויודעים על השיטה מדיווחי הורים הם אינם מידעים על כך או אף רומזים על קיומה. לבני הדבר מאוד עזר. היום הוא בן 5 ומדבר ממש יפה. עדיין יש פערים אך השיטה מסיעת גם לקליטת שאר הטיפולים הפרא רפואיים במידה רבה. אני טיפלתי אצל דבי. כל הפרטים באתר שלה. אישה מנוסה מאוד וסייעה לי רבות מיכל

10/08/2012 | 13:16 | מאת: עדי

שלום, ביתי בת 2.5- מדברת ואף החלה להגיד משפטים. נראה שהיא החלה לדבר יחסית בגיל מאוחר (להגיד מילים בודדות בגיל 1.5). מידי יום אני רואה שיפור בהתפתחות השפה. יחד עם זאת, ישנן מילים רבות שהיא אינה מבטאת נכון- בעיקר את סוף המילה. לדוגמא: כוכב היא אומרת "כו". מרק היא אומרת "מא". את המילה ענבים קשה לה להגיד (את האות ב' באמצע). שמש> ממש, לחם> מלח. "עובד"> "עו". האם עליי לעשות משהו בנידון כבר עכשיו? האם גם בזה אראה שיפור בעתיד? מתי ואם עליי לפנות לטיפול או שזו תופעה שכיחה? תודה, עדי

אם את רואה התקדמות על בסיס יומי והיא אכן מתקשרת יותר טוב, אז מצוין. לגבי גיל פנייה לקלינאי, העקרון של שיפור קיים גם כאן, במידה והיא מתקדמת... תני לה את הזמן שלה. במידה ותרגישי שהיא לא מתקדמת או דיבורה אינו ברור לאנשים זרים לקראת גיל שלוש, אז תפני להערכה וקבלת הדררכה, טיפול רק לאחר אבחון ושיקול דעת. בהצלחה

10/08/2012 | 13:12 | מאת: אוסי ועדי

אנו סטודנטיות שנה ב' בחוג להפרעות בתקשורת. במסגרת מטלת הסיום באחד הקורסים, עלינו למצוא מידע לגבי אבחון "קווה" לאוצר מילים. כיוון שחיפשנו בכל מקום אפשרי וטרם מצאנו מידע- אנו פונות לפורום זה עם מספר שאלות: האם יש בידיכם מידע לגבי האבחון הנ"ל? אנו צריכות פרטים בסיסיים כמו מהו אופן הקידוד והציינון במבחן? האם יש נתוני נורמה אליהם משווים את תוצאות הנבחנים? האם יש נקודות חשובות נוספות שרצוי שנדע על אבחון זה? בתודה מראש-אוסי ועדי.

הייתי מאד רוצה לעזור להן, אבל אינני יכולה. תפנו חזרה למרצה ובקשו את עזרתו... בשביל זה יש מרצים! בהצלחה

07/10/2012 | 12:39 | מאת: יעל בן-מאיר- קלינאית תקשורת

ניתן לפנות לד"ר גיתית קווה, ניתן גם לרכוש את המבחן דרכה.הציינון והנתונים אליהם משווים פורסמו במאמרים שלה באנגלית בשנים האחרונות, בהצלחה.

09/08/2012 | 17:33 | מאת: מיכל

בני בן שנתיים ועשרה חודשים עבר לפני חודש ניתוח כפתורים בשתי האוזניים עקב ריבוי נוזלים,הוא נולד פג והיו עיכובים מוטוריים ,כיום הוא מדבר כמו ילד בן שנה וחצי,האם צריך לחכות בגלל הניתוח שהוא יפתח את השפה או יש מקום לדאגה? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

ניתוחו אותו כי היה לו כניראה ירידה בשמיעה שהייתה משמעותית. חשוב לבצע בדיקה חוזרת לאחר כמה חודשים כדי לדעת ששמיעתו השתפרה. הוא כמעת בן שלוש, האם יש קלינאית תקשורת בתמונה? יש צורך במעקב ואולי הדרכה והתערבות כדי לצמצם את הפער בינו לילדחים בגילו. לגבי האמירה של "מדבר כמו ילד בן שנה וחצי" האמירה בעייתית כי יש המון הבדלים בין ילדים בגיל זה... הוא צריך להציג התקדמות ביחס לעצמו וגם ביחס לבני גילו! בטח במעקב התפתחותי, תבקשי גם בדיקה של קלינאית תקשורת. בהצלחה

08/08/2012 | 20:12 | מאת: לילך

שלום פרידה, אני חושבת שזה סוג של גמגום, אך לא בטוחה. אני בת 33. כילדה הייתי ביישנית למדיי, והיה לי תמיד קשה מאוד לדבר. בעיקר בתחילת משפטים. הרגשתי מאמץ להוציא הברות ראשונות, בעיקר מילים שמתחילות בעיצור א/ה/ע וגם מ' לפעמים. הפנים שלי היו מתעוותות בניסיון לחלץ מילים, ולא ממש הצלחתי למצוא פתרון. עד היום זה קצת ככה לפעמים.. אני מנסה לחזור על המשפט הראשון בלופ לפני שאני אומרת אותו, כדי לנסות להיות כבר "בתוך" הדיבור כשאני מתחילה כבר לדבר, אני משנה את התחביר של המשפט כדי לא להתחיל עם העיצור הקשה (אבל אז יוצא לי ניסוח משונה). זה לא מאוד עוזר, אבל בכל זאת קצת. זה אמנם קורה הרבה הרבה פחות מפעם, אבל עדיין קורה. רציתי לשאול שאלה קצת שולית.. האם יכול להיות בסיס להרגשה שלי, שעיצור כמו א/ע או מ' קשה יותר להגייה מ-ל', למשל? מבחינת מקום החיתוך או האופן בו יוצרים את העיצורים הללו, האם זה הגיוני או סוג של אמונת שווא? תודה, לילך

לקריאה נוספת והעמקה

השאלה מאד עניינית והתשובה מתחלקת בהסכמה לשתי האפשרויות: לגבי ה א/ע/ה יש הוצאת אוויר רכה, ואם את מפעילה המון כוח בדיבור ההגאים האלה קשים בגלל הצורך בויסות לגבי אמונה, כן, אם את חושבת שיהיה לך קשה בגלל ההגא בהתחלה, כניראה יהיה לך קשה, כמו נבוא שמגשימה את עצמה. לגבי תאור הדיבור שלך... הבעיה לא במה קורה כשאת מדברת אלה בפחד שלך בפני הדיבור ותקיעות, השינוי במבנה המשפט או במה שהתכוונת לאומר. אם לא היית אף פעם הטיפול, כדאי לך לנסות ואולי להקל על הסבל המבצבץ מתוך התאור שלך. הטיפול היום בסל הבריאות, בהצלחה

12/08/2012 | 16:59 | מאת: לילך

תודה פרידה, על התשובה המלאה ועל תשומת הלב לשואלת :-) אבדוק עם עצמי עד כמה זה תדיר ומפריע לי ואשקול טיפול. (אגב- בטיפול את מתכוונת לקלינאית תקשורת או לפסיכולוגית? :-) לילך

08/08/2012 | 17:56 | מאת: אלונה

שלום, בתי בת השלוש מדברת נפלא מזה כמה חודשים שהיא מדברת במשפטים ארוכים, מספרת סיפורים ארוכים ונפלאים, מבטאת את עצמה בבהירות ומרוצה מאוד מההתבטאות שלה ומהחיים בכלל. היום התעוררה בבוקר מגמגמת. היא חוזרת על הברות מספר פעמים ואז ממשחכה את המילה. היא יכולה להתקע על הברות מספר פעמים בתוך מילה, תוך כדי משפטיה הארוכים. אנחנו כמובן מאוד סבלנים ומקשיבים כאילו לא היה דבר. מכיוון שהעניין מאוד מפתיע אותנו, אני מחפשת דעת מומחה אנא אם תוכלי לחוות דעתך תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
08/08/2012 | 18:13 | מאת: חגית בר-זאב

אלונה שלום, התופעה שאת מתארת אופיינית מאוד לגיל של בתך, ומתאימה גם לתקופה של התפתחות שפתית כמו שאת מתארת. לעיתים מתייחסים לתופעה כאל "חוסר שטף התפתחותי", זאת אומרת, ירידה בשטף הדיבור שמתאימה להתפתחות נורמלית של שפה ודיבור אצל ילדים. יחד עם זאת, חשוב לשים לב לתגובות הסביבה על מנת "לעזור" לגמגום לחלוף. הסבלנות שלכם חשובה, כמו כן הקפידו לשמור על קשר עין עימה גם בזמן הגמגום, והקפידו לא "להדריך" אותה כיצד לדבר (לא לתת הוראות כמו "תנשמי/תחשבי לפני שאת מדברת" וכו'). יש באינטרנט שפע של הדרכה נוספת. תוכלי לעשות חיפוש של "חוסר שטף התפתחותי" ולקבל עוד עצות מועילות. אם התופעה נמשכת ואתם מודאגים פנו לאבחון והדרכה על ידי קלינאית תקשורת.

פרידה בוקר טוב בתי צריכה קלינאית תקשורת האם כדאי לפנות לקלינאית דרך קופת חולים או באופן פרטי? אבקש לענות על זה בדחיפות.

לקריאה נוספת והעמקה

ילידם מקבלים טיפול על חשבון ביטוח הבריאות שלהם, מקלינאי תקשורת הנמצאים תחת פיקוח ובקרה של קופת החולים... דבר חיובי כשלעצמו! תלוי כמובן בגיל הילדה. אם מדובר על ידלה קטנה עם קשיים רציניים בתקשורת ובשפה כדאי לשקול הפנייה למכון להתפתחות הילד והשמה במסגרת מיוחדת, בגי צעיר, ... כמובן הכל על פי רמת ההתפתחות וההשגים שלה. בהצלחה

08/08/2012 | 10:50 | מאת: ניצן

בני בן ה-7 בעבר עשה ניתוח כפתורים שכבר יצאו עבור בדיקות שמיע הוהכל היה תקין גם היה מייד אחרי הניתוח בטיפול אצל קלינאית תקשורת. אבל עדיין מבטא מילים לא נכון למרות שאנו מתקנים רותו וגם מראים לו כיצד כתובה המילה מאחר והוא כבר יודע לקרוא. האם לחזור לטיפולים אצל קלינאית תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלו? תודה

לקריאה נוספת והעמקה
08/08/2012 | 12:34 | מאת: חן לדרר

ניצן שלום מאחר ונושא 'הזמן יעשה את שלו' מאוד תלוי בסוג השבוש, כמה הוא מופיע וכדומה לא ניתן לתת תשובה כזו באתר. לכן חשוב לחזור לק"ת לאבחון חוזר ולראות האם יש צורך בטיפול בהצלחה

07/08/2012 | 23:51 | מאת: אנונימי.

שלום, אני בן 16 מאז ומתמיד אני זוכר את עצמי בעל טון דיבור נמוך וחלש, לקחו אותי לבדיקת שמיעה, וגילו ירידה מזערית באוזן אחת, גם בצה"ל בצו הראשון גילו ירידה מזערית שלא משפיעה... הבעיה היא שלפעמים אנשים לא שומעים אותי חזק מספיק ואני צריך להגביר את הקול שלי עד למצב שאני מרגיש שאני צועק, כשבפועל אנשים שומעים אותי כמדבר בקול רגיל. אף פעם לא הייתי מסוגל באמת לצעוק, כי אנשים לא שומעים את ה"צעקה" שלי בתור צעקה, אלא בתור דיבור רגיל. מהי לדעתך הבעיה? האם אפשר לטפל בה בגיל כה מאוחר?

לקריאה נוספת והעמקה

בהחלט ניתן לטיפול, אבל השאלה האם אתה מעוניין לשנות את עוצמת הקול? האם מפריעה לך מספיק שתירצה להשקיע מאמץ ועבודה, פרט לכסף, בטיפול? תפנה לקלינאי תקשורת שמטפל בקול וקבל יעוץ ראשוני. האם הירידה בשמיעה לא טופלה? מאיזה סוג (איזה אזור באוזן גורם לירידה??? חשוב לדעת כי לקבוע עמדה טיפולית. תביאי איתך את הבדיקת שמיעה האחרונה לקלינאי התקשורת בהצלחה

07/08/2012 | 15:14 | מאת: צופנת

שלום רב, הבן שלי בן שנתיים ותשעה חודשיים. הוא מדבר אך מאוד לא ברור. יש לו נטייה לומר את ההברה האחרונה בכל מילה. יש מילים שהוא מדבר מאוד ברור. הוא אומר לדוגמא את המילה פה אך אם צריך להגות את האות פ אחרת כמו לדוגמא במילה מפתח, האות פ נעלמת לו. לאחותו קוראים תמר. הוא יכול להגיד ת (עם פתח) אך במילה תמר הוא מצליח להגות אותה. הוא אומר משפטים, אמנם קצרים יחסית, אך מחבר משפט בן 5 מילים לדוגמא. הוא מבדיל בין מילות שיוך, זכר ונקבה יחיד ורבים (כמובן לא לכל אוצר המילים) האם יש סיבה לדאגה או שזה מוקדם עדיין לדאוג?

העקר האם הוא מתקדם בטווח של חודשיים-שלושה? אם לא כל כך, עדיף ליצור קשר עם קלינאי תקשורת (הקופה מממנת את הטיפול בגיל זה) ולבדוק, אולי לא צריך טיפול אבל אפשר להכיר ואחר כך להזמין למעקב כעבור כמה חודשים (2-3) ולקבל החלטה. יכול להיות שאת יכולה לקבל הדרכה וכמה כוונים לעזרה כדי לשפר את ההיגוי והמובנות של דיבורו? בהצלחה

07/08/2012 | 10:11 | מאת: קארין

שלום, לבני בן השנתיים ותשעה חודשים יש בעיית בליעה הוא מרייר באופן קבוע חוץ מבשינה וכמות הריור היא גדולה.היינו בברור אצל אף אוזן גרון הוא ציין שיש לו עדות לחך שסוע ובצילום מערות הפנים נראה שיש לו פוליפ אך לא גדול ברמה של ניתוח הבעייה מטרידה אותי ורציתי לדעת האם זה נורמלי?

לקריאה נוספת והעמקה

זה לא נורמלי בצורה שאת מתארת, אבל בגיל זה יש ידלים שעדיין מריירים. הבעיה החמורה יותר היא הנשימה האפית.... ככל שאינו נושם דרך האף וזקוק לנשימה דרך הפה, יתקשה לסגור את הפה ולבלועה את הרוק בצורה טבעית. רצוי לבדוק מה טונוס השרירים בפהנים, איך הלעיסה/בליעה/אכילה וגם כיצד הוא מתפקד בכלל. הצעתי שתפני אלי או לקלינאי תקשורת שמבין בבליעה ובילדים קטנים ומשם תמשיכי. חשוב לטפל בנשימה האפית לפני כל דבר אחר. האם הציעו לנתח או להמשיך לברר ולעקוב???? יש כמה סוגי טיפול בנושא ריור וככל שתתקדמי בבירור הנשימה, הבליעה וכו' אשמח לכוון אותך. בהצלחה

12/08/2012 | 13:34 | מאת: קארין

הייתי אצל אף אוזן גרון והוא אמר שלא צריך לנתח והוא לא רואה בעייה נשימתית, וכנראה זו בעייה של טונוס שרירים

מהם הסימנים שיאפיינו ילד עם לקות למידה? מהם השלבים שאפשר לעשות לפני הפניית הילד לאבחון דידקטי? מהיא דיסלקציה?, מתי היא מתגלה ? , מי מאהבחן אותה? , מה ניתן לעשות ע"מ לסייע לילד הזה (בתור מורה/הורה)

לקריאה נוספת והעמקה

השאלות שלך יקבלו מענה מתוך קריאה ב- google.co.il תכתוב לקוי למידה ותקבל המון מידע. כאן אני עונה על שאלות ספציפיות בלבד. לגבי מורים, הם מקבלים חינוך ספציפי במסגרת הכשרתם להוראה בהצלחה

06/08/2012 | 10:49 | מאת: נילי

בני בן 4 ועדיין לא מבטא את האות ש' אומר אותה כמו ס'. האם צריך להתחיל איתו טיפול כל שהוא ואיזה? תודה

06/08/2012 | 11:01 | מאת: חן לדרר

שבוש זה נחשב לתקין עד גיל 5 ולכן כרגע מומלץ להתעלם מכך

05/08/2012 | 12:20 | מאת: אורית

איפה ניתן להשיג את המכשיר לגמגום ?

05/08/2012 | 13:09 | מאת: חגית בר-זאב

אורית שלום, את המכשיר הנ"ל ניתן להשיג בארץ ברשת מכוני "הדים". את מוזמנת לפנות לסניף הקרוב לביתך על מנת לקבוע פגישת אבחון והתאמה. בהצלחה!

שלום, בני בן שנה ו8חודשים, מדבר מגיל מוקדם מאוד. כיום מדבר בשתי שפות עברית ואנגלית במשפטים בני 4-6 מילים. לאחרונה החל לגמגם מעט, האם העיניין דורש תשומת לב מיוחדת? טיפול?בכתבה שפרסמתם ציינתם טיפים להורים שילדיהם מגמגמים האם להשתמש הטיפים אלו, או שזו בעיה חולפת?

לקריאה נוספת והעמקה

את מחפשת בעיות! את מתארת ילד מפותח היטב שיש לו עבודה מרובה... לברור בין שתי שפות ולבחור את המילים בכל שפה, להגיד אותם לאחר שאירגן את המחשבות שלו!!!!! מה חשבת, שזה קל! בטח שהוא צריך זמן ואירגון, הוא לא מודע לחזרות וטוב שכך! אני לא פירסמתי שום טיפים ולא המלצות כי אין כאן צורך בהתייחסות מיוחדת, חוץ מעידוד ותשומת לב, שזה בטח אתם עושים.

שלום רב, הילד שלי בן שנתיים. הוא מבין את מה שאוממרים לו אך אומר רק כמה מילים בודדות ולא תמיד מובנות. האם יכול להיות שיש לו עיקוב בדיבור בגלל שהוא נמצא בגן מעורב. האם זה יכול לבלבל אותו? זה גן רוסי שמדברים שם גם עברית וגם רוסית. האם מעבר לגן ישראלי ישפר את מצב הדיבור שלו? תודה מראש

בגיל שנתיים!? צריך לדעת מה אתם מדברים בבית ולמה הוא בגן דו-שפתי. בגיל שנתיים מותר לו לדבר כך, השאלה מה קורה ברצף ולאורך כמה חודשים הבאים. העקרון שדו שפתיות הינו מבוגר אחד-שפה אחת ולא לבלבל בין השפות כשמדברים איתו. לגבי השפה שהוא ידבר, גם הוא צריך ללמוד איזה שפה עם מי, לכן העקביות חשובה ולא הגן!

29/07/2012 | 14:07 | מאת: נורית

הכנסנו אותו לגן הזה מכיוון שהוא היה בעיקר נקי מסודר וגדול. זאת הייתה פעם ראשונה וכנראה שטעינו בבחירה שלנו. יש לי את החשש שלפעמים הסייעת מדברת איתו פעם בעברית ופעם ברוסית ולמרות שאמרתי להם לדבר איתו עברית אז אני חושבת שהם לא עושים את זה. פעם נכנסתי לגן ובדיוק ישבה שם מישהי באמצע המעגל של הילדים הבוגרים יותר ודיברה איתם ברוסית. זה לא כלכך מצא חן בעיני. מצד שני מלמדים אותם חגים ישראלים ושירים ישראלים. מה את אומרת?

24/07/2012 | 21:24 | מאת: שרון

בני בן השלוש מדבר באוצר מילים יפה מגיל שנתיים בגיל שנתיים וחודשיים עבר ניתוח כפתורים ושקד שלישי ץ אחרי חודשיים בערך התחיל לגמגם. זה בא ןהולך לאחרונה החמיר הוא לפעמים ממש נתקע ולא מסוגל להוציא מלה מהפה בדרך כלל בתחילת משפט. עבר בדיקה אצל נוירולוגית והיא תקינה לחלוטים מבחינת התפתחות. במעקב שיש חלנו אצל האף אוזן גרון שניתח אותו, הוא טוען שזאת תופעה חולפת ושזה יעבור מעצמו. האינסטינקטים שי אומרים לי שצריך טיפול האם לפנות לקלינאית.? יש לך המלצה על קלינאית שמתמחה בגמגום באזור רמת אביב/ תל אביב?

לקריאה נוספת והעמקה

הרופא צודק. עייני בתשובותי לנושא זה בשאלות של אחרים

24/07/2012 | 18:45 | מאת: אב מודאג

בני בן שנתיים וארבעה חודשים וטרם מוציא מילה. הוא חכם מאד, מבין אך נסיונותינו לבקש ממנו להוציא הברה מסוימת, קלה ככל שתהיה, עולים בחרס. ניכר כי הוא מתאמץ ואינו מצליח. שמיעתו טובה. היתכן כי הוא לוקה ב- AOS? האם יש טיפול? מי מטפלים? האם יש ודאות של מאה אחוז שזה זמני? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

תפנו לקלינאית תקשורת בהקדם.

23/07/2012 | 12:49 | מאת: חבצלת

שלום, בתי בת 4.5, שפתה עשירה ומורכבת (הרבה מעל לגילה.נבדק עי קלינאיות). חוותה מספר תקופות קצרות של חוסר שטף מתחילת הדיבור שחלפו מעצמן. עד היום קשיים בהיגוי של ל' ח' ר' ש'. התחילה לפני ארבעה חודשים לאמר ל' אבל עדיין לא משלבת אותה לגמרי בכל המילים. לפני 10-11 חודשים קצת אחרי הולדת אחותה החלה חווה חוסר שטף כמעט קבוע ברמה כזו או אחרת (משתנה בין ימים ובתוך היממה עצמה, לפעמים נעלם לגמרי ליום יומיים וחוזר). במקביל יש תחושה שמשהו בהיגוי רוצה להבשיל עכשיו ומנסה לפרוץ אבל לא מצליח (כמו ה ל' למשל). אני מרגישה שיש קשר בין השטף וההיגוי, אבל זו רק תחושת אמא, בגלל זה מאד הייתי רוצה לעזור לה לטפל בהיגוי ואולי זה יעזור לה בשטף. עד כה לא טופלה עקב חוסר שיתוף פעולה. התחלנו לטפל לפני חודשיים וחצי פעמיים בשבוע. העבודה בהמלצת הקלינאית רק על היגוי בשלב זה. איזה מדד יש להצלחת טיפול? כמה זמן לוקח לתקן בעיות היגוי? האם היינו אמורים לראות תזוזה כלשהי בשלב זה? או שזה עניין של חודשים רבים? ברור לי שקשה להשיב לזה בדיוק, אבל יש איזושהי הערכה שניתן להעזר בה? אני שואלת כי אני לא שלמה עם המטפלת וסגנון העבודה שלה ומצד שני אין לי כלי מקצועי לשפוט.... תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

אם את לא שלמה לאחר תקופת טיפול סבירה (חודשיים וחצי, פעמיים בשבוע...) אז משהו לא זורם ולא קורה בטיפול. הקלינאי צריכה להיות מסוגלת להסביר לך מה הבסיס להתקדמות או אי התקדמות, מה המטרה בכל מפגש ומה ההשג בכל מיפגש. לעניות דעתי בתך מעט צעירה לטיפול ספציפי בהגאים שאת ציינת... יש תהליך טבעי של בשלות שפתית, פונולוגית (זהו והכרה של ההגה הבודד), יכולת חיקוי והפרדת תנועה ויכולת אבחנה שמיעתית לצד ביצוע ההגה... כל אלו מאפשרים רכישת דיבור תקינה, שהינה ספציפית לכל הגה והגה. לגבי ה- "ל" הגיל המקובל הינו גיל חמש ולא קודם לכן. בגיל צעיר יותר הטיפול יכול להיות גלובלי-כוללני אבל לא ממש להתקדם בהגה "ל" אלה בהגאים שנירכשים מוקדם יותר. בכל מיקרה, אם דעתך לא נוחה ותחושת בהבטן שמשהו לא מתקדם, כניראה את צודקת. הטיפול המיטבי מלווה בהדרכה להורים והסבר על מהות הטיפול והמטרה בכל פעם. במצב המתואר הייתי ממליצה לפנות לקלינאי אחר, ללא העברת מידע של הקלינאי הנוכחי וקבלת אבחון על מצבה כעת, ללא התייחסות למה שעשתה או לא עשתה לפני כן. בכל מיקרה, בגיל זה הטיפול מכוסה על ידי קופת חולים ויש בקופה אפשרות להחליף מטפלים. בהצלחה

שלום לך, בתי בת השלוש מדברת נפלא מזה כמה חודשים שהיא מדברת במשפטים ארוכים, מספרת סיפורים ארוכים ונפלאים, מבטאת את עצמה בבהירות ומרוצה מאוד מההתבטאות שלה ומהחיים בכלל. היום התעוררה בבוקר מגמגמת. היא חוזרת על הברות מספר פעמים ואז ממשחכה את המילה. היא יכולה להתקע על הברות מספר פעמים בתוך מילה, תוך כדי משפטיה הארוכים. אנחנו כמובן מאוד סבלנים ומקשיבים כאילו לא היה דבר. מכיוון שהעניין מאוד מפתיע אותנו, אני מחפשת דעת מומחה אנא אם תוכלי לחוות דעתך תודה רבה

זהו שלב נורמלי בהתפתחות השפה וקשור להתפתחות מהירה של השפה והחשיבה לעומת היכולת לארגן את ה"מסר". היו סבלניים ותנו לה מרחב.... לא ללחוץ ולא לבדוק האם כבר עבר לה... התופעה תחלוף ותחזור מעצמה ואין לכם מה לעשות מאשר להמתין באהבה זה גם לא התחיל היום האופן פתאומי, אלה שהיום שמת לב באופן פיתאומי!

24/07/2012 | 18:31 | מאת: תמר

21/07/2012 | 12:07 | מאת: Shish

שלום רב, בתי בת שנתיים ושמונה, היא התחילה לדבר בערך בגיל שנה וחצי וכיום היא מדברת נורא יפה ובצורה בוגרת. לאחרונה משום מה היא התחילה לגמגם, כאילו היא לא מוצאת את המילים או שהיא התחילה למשוך חלק מהמילים לדוגמא: כשהיא רוצה מטרנה היא אומרת מ..מממממ טרנה או מוצץ היא אומרת מו...צץ. חשוב לי לציין שאני אם חד הורית. אמרו לי שאין לי מה לדאוג האם יש צורך לקחת אותה לקלינאית תקשורת? האם זה דבר שידוע וחולף מעצמו? האם יש קשר בין זה לבין המצב בבית? הרגשה של חוסר ביטחון ? ( למרות שיש לה ביטחון עצמי) ףאותי זה נורא מטריד מכיוון שהיא הייתה מדברת פרפקט ולפתע התחילו הגמגומים. במיוחד כשהיא רוצה לבקש משהו..

21/07/2012 | 12:10 | מאת: Shish

דבר נוסף, כל פעם שהיא מגמגמת אני חוזרת על המילה ומבקשת ממנה שתחזור אחריי שהמילה כנראה תיקלט לה בראש. האם זה נכון לעשות כך?

19/07/2012 | 14:33 | מאת: אדלי15

בני בן חודש ונכשל בבדיקת סקר בתינוקיה וגם כעבור חודש. קבענו תור לרופא אאג אני ממש בלחץ? היתכן שהוא סובל מבעיית שמיעה? אני ממש ממש בלחץ!! הוא מגיב במצמוץ או קפיצה לרעש חזק כמו דלת שנסגרה

לקריאה נוספת והעמקה

בדיקת הסינון לשלודים הינה בדיקה חשובה המאפשרת לאתר ילדים עם ליקוי שמיעתי מייד עם לידתם. המשך האבחון של ידי חזרה על הבדיקה ובדיקת BERA מאפשרים התערבות מוקדמת והבטחה של טיפול מיטבי כדי לאפשר התפתחות שפה תקינה. מדינת ישראל מצטיינת בתחום זה, וכדאי לך ליצור קשר עם המומחים... במיוחד עם מכוןן השמיעה המבצע את הבדיקות לאבחון ומהווה מקור למידע על התפתחות השפה וההתערבות המוקדמת. תבצעי את בדיקות המעקב בהקדם ותדרשי לקבל תורים והפנניות ללא דיחוי כדי שתידעי בפני מה אתם עומדים. בהצלחה

25/07/2012 | 07:57 | מאת: אדלי15

האם כשלון בבדיקת סקר בהכרח אומר שיש ליקוי שמיעה? יתכן ובדיקת Bera תהיה תקינה? יש סיכוי כזה בכלל? תודה, אמא מאוד מודאגת......

19/07/2012 | 12:50 | מאת: יונית

שלום רב, בני בן 3.5, מדבר מגיל מאוד מוקדם ודיבורו שוטף וברור. יחד עם זאת הוא לא מצליח להגות את האות ר' ובמקומה אומר א'. לדוגמא: במקום רוצה הוא אומר "אוצה". בנוסף, הוא יודע להגיד את האות כ' כשהיא דגושה במילים כמו כלב וכוס אבל כשהוא נדרש להגיד את המילה "כן" הוא מחליף את הכ' ב- ת ואומר "תן". כמובן שגם האות ש' עדיין לא ממש שגורה בפיו אבל כאן השיבוש פחות בולט האם זה דורש התייחסות ממני בשלב זה ואם כן איזו. תודה רבה, יונית

אין מקום להתייחסות ספציפית בגיל זה. הוא מתואר כילד בשלבי התפתחות ורכישת ההגאים. האות ר נרכשת לקראת גיל חמש אצל מרבתי הילדים ואין מקום לטיפול בהגה זה לפני כן. לגבי ש הגיל אפילו יותר מאוחר. יש צורך בבשלות שפתית ופונולוגית כתשתית לרכישת ההגאים... תעודדי אותו להתקדם בשפה ותניחי לו להתקדם בקצב שלו בהיגוי. בהצלחה

18/07/2012 | 10:22 | מאת: s.b.

שלום רב, בני בן שנתיים וארבעה חודשים. התחיל לדבר מוקדם וכיום מסוגל לדבר במשפטים שלמים ורצופים. לאחרונה החל לגמגם בעיקר בתחילת משפט, נראה שזה קורה לו כאשר מנסה לספר משהו או כשאינו יודע מה להגיד. הגמגום הוא בעיקר בתחילת משפט הוא חוזר לדוגמה על המילה אני מספר רב של פעמים. ( אני, אני, אני, אני....ואז אומר מה שרצה)האם תופעה זו מוכרת? האם יש סיבה לדאגה? מה עלינו לעשות? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בבקשה בתשובותי לנושא זה. זהו שלב התפתחותי נורמלי לחלוטין ויש לקבלו ככך...

17/07/2012 | 18:18 | מאת: שיר

פרידה שלום וברכה יש לי בבית ילד עם חרשות הולכתית נולד ללא אפרכסות עקב תסמונת טריצר קולינס שמיעה עצבית תקינה השאלה שלי היא האם אני צריכה לעשות בדיקת bera לתינוקת בת חודשיים בדיקת הסינון היתה תקינה אבל אחות טיפת חלב המליצה לעשות הרופא ילדים אמר שאין צורך אשמח לשמוע חוות דעת נוספת לי השמיעה נראית תקינה הילדה משמיעה קולות מנהלת "דו שיח" תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

אם היא עברה את בדיקת ה- BERA ולא הוזמנת לביקורת, את לא צריכה לעשות כעת. היא מנהלת "שיחות ומשמיעה קולות, מצוין. אם היא תהפוך ליותר מדי שקטה לקראת גיל 7-8 חדשים, רק אז כדאי לבדוק שוב את שמיעתנ, אבל רק אם את רואה שינוי משמעותי בהתנהגותה. יש היום שתל להתגבר על הירידה ההולכתית. תקבלי שם של רופא אאג' שמתעסק בתחום זה (של שתלים ושתל BAHA) ותקבלי יעוץ ספציפי יותר. מזל טוב להולדת התינוקת!

17/07/2012 | 17:40 | מאת: רעות

שלום הבן שלי בן שנתיים וחודשיים התחיל לדבר מזמן וממש הפתיע ברמת הידע והיכולת להביע את עצמו ופתאום לפני בערך שבועיים התחיל לגמגם בהתחלה זה היה נראה משהו חולף ועכשיו זה ממש החמיר והוא לא מצליח להגיד מילים פשוטות וזה מאוד מתסכל אותו עד שהוא מעדיף לשתוק והוא בוחר לא לדבר מה עושים?זה מאוד מלחיף במיוחד שאני יודעת שהוא ממש יודע מה הוא רוצה להגיד

תני לו זמן, סבלנות והקשבה.... זו תופעה נורמלית בילדים בגילו (תקראי את הכמות העצומה של אותה השאלה לחוזרת על עצמה בפורום זה) אין מה להלחץ ואין מה להעמידו במבחן. אם אינך קשובה לו, תגידי לו כך ותני לו אחרכך תשומת לב והקשיבי לדבריו... בסבלנות זו תופעה שכיחה אצל ילדים עם שפה מפותחת, אשר מחפשים את המילים ומארגנים את המשפט, לאחר שהתחילו לדבר אז הם חוזרים על עצמם עד שהמשפט מסתדר להם בראש.

21/07/2012 | 23:03 | מאת: רעות

תודה רבה על התשובה רציתי לציין שאנחנו מאוד קשובים לו ולצרכיו עד לפעמים תחושה של איבוד החינוך שלנו מולו כדי לא להביא אותו לתסכול,אני רואה שלפעמים הוא מתחיל משפט ונתקע איתו הרבה זמן ובסוף הוא בוכה וכועס ושותק מה לעשות בשביל לעודד אותו לדבר שלא יעצור את עצמו

17/07/2012 | 12:26 | מאת: אלין

שלום , בתי בת שנה ו 9 חודשים היא עדיין לא מדברת אין לה אוצר של 10 מילים היא אומרת רק מאמא באבא ,חשוב לי לציין שלפני חודש וחצי גילינו שיש לה באוזניים הצטברות של נוזלים בכמות רצינית ,לקחה טיפול עשינו לה בדיקת שמע ושוב בדיקה אם עדיין יש נוזלים ואמרו לי שהכל תקין והיא שומעת טוב ,בתי לא מבינה כל המשימות עכשיו אחרי הטיפול שנתנו לה אני מתחילה להרגיש שיש שיפור ואפילו היא מתחילה להגיב על הרבה דברים אבל עדיין לא מדברת היא ממלמלת עם כל מיני קולות ,היא לא מצביעה על חפצים כשהיא רוצה משהו היא לוקחת לבד או באה אליי בבכי וגוררת אותי לדבקר שהיא רוצה אותו ,היא מאוד חברתית אומנם שעם מבוגרים היא יותר נהנית אבל היא גם משחקת על ילדים מגילה היא כל הזמן מחייכת וצוחקת היא נהנית לראות טלויזיה כשיש קטעים מצחיקים היא צוחקת לא תמיד מתיחסת לאנשים מסביבה היא ילדה סקרנית רק למקומות חדשים לא לאנשים שהיא פוגשת פעם ראשונה ,קבעתי תור לאבחון התפתחות הילד ,השאלה שלי האם כל מה שציינתי זה סימנים של ילד אוטיסט ??אני מתוסכלת אני כל היום חופרת באינטרנט

לקריאה נוספת והעמקה
17/07/2012 | 18:03 | מאת: חן לדרר

רוב הדברים שתארת מתאימים לאיחור שפתי, מה שצריך לשים לב אם מדאיג אותך נושא התקשורת זה איך היא מתקשרת -> האם יוצרת קשר עין כאשר רוצה משהו, האם פונה אליכם לעזרה , האם מביעה כוונות ברורות ללא מילים(למשל כשלא רוצה משהו, שרוצה עוד וכו') כמובן הכי חשוב זה להגיע לאבחון מקצועי. אם זמן ההמתנה ארוך ואת מאוד מודאגת אולי תשקלו אבחון פרטי שיכול פעמים רבות להתבצע בהמתנה מאוד קצרה

17/07/2012 | 09:33 | מאת: בטי

אני בת 54 . מזה כמה חודשים יש לי דיבור מאוד איטי ונמרח. אני מתאמצת לדבר, אני מרגישה שאני צריכה הרבה כוח בכדי לדבר. לאיזה רופה עלי לפנות.

לקריאה נוספת והעמקה

אאג וגם נאורולוג. בהצלחה

15/07/2012 | 12:34 | מאת: נועה

שלום רב, ילדתי בת 1.9 שנים מדברת מזה כחודש וחצי לערך. מתקשה בהגיית האות ח' והוגה אותה כאות גרונית האם יש מקום לטיפול? מה לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה
16/07/2012 | 15:24 | מאת: חגית בר-זאב

נועה שלום, אין צורך לטפל בשיבוש שאת מתארת בגיל זה. ניתן לבצע בדיקת שמיעה על מנת לוודא שהשמיעה טובה ומאפשרת לה חשיפה טובה לכל צלילי השפה.

15/07/2012 | 09:24 | מאת: מירב הראל

שלום רב, בימים האחרונים שמתי לב שנוצרה לי בעיה בהגיית הצלילים ס,ז,צ. לא כל הזמן אבל כשאני מדברת בשטף ולא במשפטים בודדים שמתי לב ימים האחרונים שההגיה שלי השתנתה והשתבשה. מה עושים למי פונים? אגב, הסובבים אותי טוענים שאני מדמיינת ולא שומעים הבדל אבל אני חשה בו בבירור. תודה מירב

לקריאה נוספת והעמקה

הדבר הראשון יהיה לבצע בדיקת שמיעה, הצלילים האלו נמצאים בטווח של תדירויות גבוהות וירידה קלה יכולה לגרום לך לשמוע אותם או להגאות אותם בצורה שונה. האם עברת טיפול שיניים או שנוי בשיניים הקדמיות? האם יש לך שינוי בטעם המזון או בתנועת הלשון? לדעתי אם זה מפריעה לך, רצוי לבדוק ולא להשאר עם דאגה רק כי הסובבים אותך לא מרגישים בשינוי, החשוב שלך זה מפריע ואת מחפשת הסבר.

16/07/2012 | 11:54 | מאת: מירב הראל

שלום ראשית תודה על תשובתך. לא עברתי טיפול בשיניים הקדמיות. למי אני פונה? רופא משפחה, רופא שיניים, אף אוזן גרון? מירב

13/07/2012 | 23:59 | מאת: שלומית

שלום, בני בן כמעט שנתיים לא אומר אבא אמא אך מאד מתקשר בונה בסבלנות מגדלים מרותק מאוד לבייבי כשהוא מאד נהנה מהתוכנית מאד רוקע ברגלים תוך כדי ישיבה וגם בידיים סימני התקשור אך מה עם הדיבור אני כבר דואגת?????בדקנו שמיעה יש טיפונת ירידה, בסה"כ מאד מעסיק את עצמו ואוכל מצויין- אודה על תגובתך בהקדם אמא דואגת שלומית.

מה זאת אומרת, אינו מדבר... האם הוא מתקשר? כיצד? משמיעה קולות מרוונות כדי להשיג מה שהוא רוצה? האם הוא "תקשורתי" אם התשובות הן לא, אז תפנו למכון להתפתחות הילד להערכה. אם התשובות הן כן, אז תמתינו בסבלנות עוד 3-4 חודשים ואם אין שינוי, תפנו לקלינאי תקשורת.

12/07/2012 | 15:14 | מאת: אביטל

שלום לביתי בת השנה וכמעט שלושה חודשים עדין אין מילה ראשונה. היא יכולה לחזור על המילה אמא או אבא כשמבקשים ממנה בהקשר ספציפי ,אבל גם לא בדיוק רב (אין תנועת i) . היא מבינה משמעות של הרבה מילים אבל אינה יוזמת אמירת מילה בעצמה. אינה מצליחה לבטא פונמות שונות ממ' ב' ו ת' . האם המצב תקין ? תודה אביטל

לקריאה נוספת והעמקה

נשמע תקין. האם היא משמיעה קולות ליצירת תקשורת או קבלת תשומת לב? אלה נחשבים ל"מילים" כי יש להם כוונה וקול. אם היא תיקשורתית, עוקבת במבט ובינה חלק מהנאמר, ניראה שהיא בכוון הנכון. אם לא תרגישו התקדמות במהלך הקיץ, תפנו לביצוע בדיקת שמיעה והערכה ראשונית של ידי קלינאי תקשורת

11/07/2012 | 12:39 | מאת: אביבית

היי ביתי בת שנתיים ושמונה חודשים מחלפיה את כל האותיות הגרוניות ב-ק' אבל לא רק אותם למשל במקום אפרתי היא אומרת אקקי, בגדול היא מדברת די יפה. האם זה משהו שצריך לטפלם בו או ייתכן ויסתדר לבד? ואם כן אז האם להתחיל כבר כעת או עדיף לחכות לגיל 3 כפי שהומלץ לי? בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

היא עדיין צעירה ולא בשלה להפיק תועלת מהטיפול המובנה. אתם תדברו איתה נכון ואל תנסו להגיד לה "תגידי כך או אחר" כי היא עדיין לא מזהה ובודאי לא יכולה לחקות את ההגא (יש צורך בבשלות פונולוגית לכך). לקראת גיל שלוש וחצי כדאי שתפנו לקלינאי תקשורת להערכה וקבלת החלטה לגבי הצורך בטיפול. רצוי בנתיים לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה.

11/07/2012 | 10:11 | מאת: אתי

שלום רב, הבת שלי בת 3. מדברת עם ס' ולא עם ש'. גם את ה-צ' לא הוגה נכון. לפני שנה וחצי עקרו לה שן קדמית עליונה וכבר אמרו לי שייתכן ויהיו בעיות בדיבור. מבחינת אוצר מילים ותוכן-מדברת נהדר לגילה. האם דורש טיפול בשלב זה ?

לקריאה נוספת והעמקה

על פי תאורך, הגיל המתאים הינו במהלך גן חובה, כמובן בתנאי שהשיניים הקדמיות נמצאות במקום. העדר השן לא גורמת לקושי, יש המון ילדים עם אותה תופעה, ועם כל השיניים במקום!