פורום קשיים בתפקוד לימודי

הלימודים, לצד היותם מסגרת המקדמת התפתחות אישית ומקצועית, עשויים להיות מקור לקושי, לחץ רב ומצוקה עבור תלמידים רבים בשלבים שונים, באוניברסיטה וגם בתיכון. קשיי הסתגלות, מיומנויות למידה חסרות, חרדת בחינות, דחיית ביצוע מטלות לימודיות - כל אלו ועוד הינם קשיים הפוגעים בהישגים הלימודיים ובאיכות החיים, ולעיתים קרובות מלווים בחוסר ביטחון, תחושות חוסר ערך, לחץ, דיכאון וחרדה. פורום להתמודדות עם קשיים בתפקוד לימודי מיועד לסטודנטים ולתלמידי תיכון ולחבריהם, ומבקש לסייע באמצעות ייעוץ מקצועי בסיסי. פורום זה עשוי להיות התחנה הראשונה בדרך לשינוי.
142 הודעות
135 תשובות מומחה

מנהל פורום קשיים בתפקוד לימודי

08/04/2010 | 17:16 | מאת: מאיה

אני סטודנטית לתואר שני בחוג לחינוך מתמטי, אני אמורה להגיש את התיזה שלי בסוף שנה זו וממש קשה לי לשבת ולכתוב מילה, אני מיואשת מהלימודים. אני בקושי מוצאת זמן לשבת וללמוד כי במקביל אני עובדת. מצד אחד חשוב לי לסיים ולהשקיע זמן כדי לקבל את התואר ומצד שני אני צריכה עידוד ומוטבציה כדי להמשיך ...אני אשמח לקבל ממך עצות והמלצות כדי שאוכל לסיים כראוי את התואר....תודה מראש

שלום מאיה, ראשית איני יכולה שלא להביע את הערכתי לתואר הלא נפוץ והחשוב כל כך שאת מסיימת!! היקף עבודה גדול המצריך משאבים יוצר עומס רב שיכול להיות מייאש. הייאוש רק מוסיף קושי ומתוכו המשימה נראית קשה ומורכבת עוד יותר. בנוסף פעמים רבות דווקא את "קו הגמר" קשה לנו יותר מכל לחצות, אם משום שהראש כבר במקום אחר (עבודה), אם משום ההתשה המצטברת, ולעתים גם בשל ההשלכות שיש לסיום התואר על חיינו. כך או כך, חשוב לראות את העבודה על התזה כעוד משימה שיש לבצע, פשוט כמו סמינר גדול. זכרי שכל זמן, ולו המועט ביותר שתקדישי לכך מקרבת אותך לסיום, ולתחושת סיפוק עצומה והקלה גדולה... דווקא מחויבויות נוספות, כעבודה, יכולות לסייע לנצל את הזמן שנשאר ביעילות. אך לשם כך כדאי להציב מסגרת זמנים ולשנות הרגלי עבודה. ראי באתר זה את המאמר "אל תחכו למחר-טיפול בדחיינות" ואולי תוכלי לאמץ דרכי התמודדות לצורך עבודה עקבית ורציפה, גם אם במנות קטנות (למשל, נסי כל יום להקדיש 20 דקות לעבודה). ברגע שתתחילי ותרגישי שאת מתקדמת, הייאוש יפחת והמוטיביציה תגבר, ומשם תוכלי לעבוד בקצב טוב. עוד טיפ -שימי לך "דד-ליין" שבסופו את קובעת חופשה או טיול כפרס לסיום התואר! התחילי ועדכני אותי בקשיים ושאלות. אם ממש לא הולך- אני ממליצה, בשל מסגרת הזמנים הדוחקת, לפנות לטיפול קבוצתי או פרטני בדחיינות אצל מטפל מנוסה. בהצלחה!

28/03/2010 | 11:30 | מאת: S

איפה עושים אבחון לבעיות זכרון ?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, לגבי אבחון בעיות זיכרון למבוגרים, ישנם מכונים המתעסקים בכך, אך rtah, אני ממליצה להתייעץ ב"פורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים" באתר זה. לאבחון בגיל צעיר יחסית פונים למאבחן פסיכו-דידקטי הנמצא בבתי ספר, בחלק מקופות החולים ובמסגרות חינוכיות או באופן פרטי. בהצלחה וחג שמח!

19/03/2010 | 10:18 | מאת: R

הכוונה שאני מתקשה לזכור עם טקסטים ארוכים ועם מילים בודדות אין בעייה אז איך זוכרים יותר טוב טקסטים ?

שלום, ראה תשובתי הקודמת לגבי למידה פעילה לזכירה של חומר מורכב. זה נכון גם לטקסטים (כל עוד הכוונה אינה לזכירה של טקסטים מילה במילה). ככלל, כדאי ללמוד חומר לימודי באופן פעיל ומגוון: לא להסתפק בקריאה של החומר אלא לרשום שאלות המתייחסות לפסקאות השונות, לערוך קישורים בין חלקים שונים בחומר הלימוד (לדוגמה, טבלה המשווה שני תחומים שונים), לנסות "ללמד" מישהו את החומר הלימודי או לכתוב מהזכרון סיכום שלך של כל מקטע בחומר ולאחר מכן להשוות לחומר עצמו. כדאי גם ללמוד באמצעות דרכים המשתפות אופני זכירה נוספים כגון צבעים שונים לנושאי לימוד שונים, שרטוטים סכמטיים, להקריא בקול רם, להמציא ראשי תיבות מצחיקים לרשימות פרטים ועוד. למרות שהמאמץ הכרוך בלמידה פעילה מרתיע סטודנטים רבים, אופיו של הזכרון שלנו גורם לדרך הארוכה לכאורה הזו, להיות קיצור דרך משמעותי בהשוואה ללמידה סבילה. כל טוב, גילי

15/07/2010 | 19:46 | מאת: HP

לא מצאתי את ההודעה הקודמת שלך לגבי הלמידה הפעילה... את יכולה לתת לי נקודות ספציפיות מה צריך לעשות?

15/03/2010 | 19:34 | מאת: גד

שלום גילי אני סטודנט בן24 שנה א יש לי בעיה קשה בהסתגלות ללימודים אני מתקשה מבחינה חברתית אני מכיר את כולם מדבר ובל זאת מתקשה ביצירת קשרים נכנסתי לדיכאון במהלך הסמסטר ובסופו ניגשתי למבחנים ועברתי בציונים גבוהים בסמסטר השני עברתי למסלול ערב והבעיה החמירה עד כדי שהפסקתי לבוא ללימודים כבר שבועיים לא יודע להסביר זאת מן קשיים רגשיים שמפריעים לתפקוד אני ממש נואש מה עושים איך מטפלים אני מעריך שזו הסיבה לדיכאון והוא נמשך כמה חודשים מה עושים

גד יקר, נשמע שאתה סובל מאוד במסגרת החברתית בלימודיך, עד לכדי פגיעה בתיפקוד. כפי שכתבת הקושי אינו לימודי בפני עצמו. יתכן ואתה סובל מחרדה חברתית, או מחרדה הנובעת מקשיים חברתיים אחרים. אני מציעה לפנות לטיפול בהקדם כדי לא להחמיר את הבעיה ולעצור את מעגל החרדה מהר ככל האפשר. תוכל לפנות לקופת החולים שלך, או לטיפול פרטי. אם אתה זקוק להתייעצות לגבי טיפול אתה מוזמן להתייעץ אתי במייל gilly.katz@gmail.com, בהצלחה.

09/03/2010 | 13:46 | מאת: K1988@WINDOWSLIVE.COM

כשאמרת שאם לא משתמשים בחומר הנלמד אז זה יכול להוביל לירידה בזכירה - הכוונה זה לחומר ספציפי של לימודים או בגלל שהמוח לא עסוק בלזכור דברים חדשים אז זה מה שגורם לבעיות בזכירה כי אני לא מתקשה במילים בודדות אלא בטקסטים ארוכים מה עושים ?

איני בטוחה שהבנתי את שאלתך, אך אנסה להבהיר: חומר לימודי או כל מידע שהוא, שלא "נעשה בו שימוש" דועך עם הזמן מהזיכרון. כשמדובר בזכירה של חומר מורכב (כלומר לא רשימת מילים בודדות)- באופן כללי מידע חדש שאנו זוכרים לא בא על חשבון מידע קודם מתחום אחר, אך חשוב "להשתמש" בחומר בכדי לזכרו כפי שכתבתי. למה הכוונה ב"מילים בודדות"? האם הכוונה למבחן זיכרון שעברת באבחון?

02/03/2010 | 14:06 | מאת: D

מה גורם לזכירה טובה של מילים בודדות במבט ראשון אבל בלזכור חומר לימודי/טקסטים יש עם זה בעייה ולוקח הרבה זמן לזכור משפטים ארוכים ? איך משפרים את הזיכרון בהנ"ל ומה גורם לירידה ?

שלום רב, ככלל, ככל שגירוי כולל יותר אינפורמציה כך קשה יותר לזוכרו ולכן, בטווח הקצר קל יותר לזכור מילים בודדות מאשר משפטים או טקסטים שלמים. עם זאת, קישור חומר חדש למידע שכבר קיים בזכרון מעלה את הסיכוי לזכירה. לכן, לשם שיפור הזיכרון והלמידה כדאי ללמוד חומר לימודי באופן פעיל ומגוון: לא להסתפק בקריאה של החומר אלא לרשום שאלות המתייחסות לפסקאות השונות, לערוך קישורים בין חלקים שונים בחומר הלימוד (לדוגמה, טבלה המשווה שני תחומים שונים), לנסות "ללמד" מישהו את החומר הלימודי או לכתוב מהזכרון סיכום שלך של כל מקטע בחומר ולאחר מכן להשוות לחומר עצמו. כדאי גם ללמוד באמצעות דרכים המשתפות אופני זכירה נוספים כגון צבעים שונים לנושאי לימוד שונים, שרטוטים סכמטיים, להקריא בקול רם, להמציא ראשי תיבות מצחיקים לרשימות פרטים ועוד. למרות שהמאמץ הכרוך בלמידה פעילה מרתיע סטודנטים רבים, אופיו של הזכרון שלנו גורם לדרך הארוכה לכאורה הזו, להיות קיצור דרך משמעותי בהשוואה ללמידה סבילה. אי שימוש בחומר הנלמד או קושי בהבנת החומר יכולים לגרום לירידה בזכירה.

26/02/2010 | 16:02 | מאת: מרג'י

אני עוברת כרגע תקופה לא קלה מאחר ובעבודה נורא קשה להשאר, ואני בלימודים מתקשה לזכור. פתאום אין לי חשק ללמוד ונראה לי שנתיב בשעמלתי עליו הרבה זמן לימודים ועבודה, עובר משבר. איך אני אמורה ללמוד ולעבור את התקופה בשלום ואולי לצאת לדרך חדשה בעבודה מה שמשפיע על הלימודים.

מרג'י יקרה, סטודנטים רבים נאלצים לעבוד בזמן לימודיהם ומתקשים למצוא את האיזון בין עבודה תובענית ולימודים גבוהים. נשמע שאת עוברת תקופת משבר שיתכן ותאלץ אותך לשנות משהו בחייך הנוכחיים כדי להצליח לתפקד בשניהם ולשמור על עצמך. כדאי לנסות לבדוק מהו סדר העדיפויות שלך - יתכן כי מצבך הכלכלי יאלץ אותך לפצל את התואר ולהוסיף עוד שנה ללימודייך, או להוריד עומס בעבודה או אפילו להחליף עבודה. תוכלי גם לפנות לאיש מקצוע להתייעצות, דרך קופת החולים בה את חברה. בהצלחה!

21/02/2010 | 21:28 | מאת: זיוה

אני בת 36 מרגישה ירידה מתמדת בזיכרון לטווח ארוך, בעבר זכרתי כל המארועים היסטוריים כולל תאריגים , כל המדינות ועירי בירות שלהם, היום לא זוכרת כלום וכו. מה עושים?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, טבעו של מידע להיעלם עם השנים, בעיקר אם אנחנו לא משתמשים בו באופן תדיר, כלומר לא מתרגלים אותו ולא חוזרים עליו. זוהי תופעה טבעית (סטודנטים רבים אינם זוכרים חומר שלמדו לפני שנה או שנתיים אם לא ממשיכים ומעמיקים בו). יתכן שהמידע עצמו נשכח, או שהבעיה היא בשליפתו מהזיכרון. ניתן לנסות ולשפר את הזיכרון חלקית דרך קריאה וריענון המידע שאת מעוניינת לזכור, כמו גם דרך "אימון" (קראי על שיפור זיכרון). בנוסף יתכן ונסיבות החיים שלך מביאות אותך להפנות קשב לתכנים אחרים הממלאים את מקומו של המידע הישן שנשכח. לבסוף, במידה ואת מעוניינת, תוכלי לפנות גם לרופא המשפחה לבדיקות דם (מחסור בויטמינים מסויימים משפיע על הזיכרון). בהצלחה!

15/02/2010 | 01:33 | מאת: עופר

גילי הוא 19 ואני כרגע עדיין בלימודים קורה לי הרבה פעמים שאני מאבד את הריכוז באמצע הלמידה או לחלופין בהרצאה וחושב על סיטואציות העולות מתוכן הקריאה. ומפני כך אני מאבד את הריכוז בחומר הלימדי. האם זו בעית קשב וריכוז ומומלץ לעבור איבחון נירולוגי? תודה מראש.

עופר שלום רב, שאלות לגבי הפרעת קשב וריכוז אכן פוגעות בתפקוד בלימודים, אך בכדי לדעת האם אכן מדובר בהפרעת קשב והאם כדאי לך לעבור אבחון, כדאי להפנות את שאלתך לפורום העוסק בכך באתר זה - http://www.doctors.co.il/forum-1718 ככלל, אם הבעיה הופיעה רק לאחרונה כדאי לבדוק מול עצמך האם אתה מצוי בעומס רגשי או בתקופה מבלבלת במיוחד, העלולים לפגוע משמעותית בריכוז.

14/02/2010 | 23:51 | מאת: גיא

אני בן 21 ובזמן האחרון התחלתי לשכוח שמות חדשים של אנשים ומקומות וכד' ורק לאחר כמה פעמים אני זוכר. יש לציין שלא עברתי אירוע טראומטי כלשהו. מה ניתן לעשות?

הי גיא, זיכרון לשמות חדשים של מקומות ואנשים הוא זיכרון לפרטים שטחיים, ונפגע ראשון בגיל מבוגר. בשל גילך הצעיר אני מציעה לפנות לרופא המשפחה שלך שיפנה אותך לבדיקות, כולל בדיקות דם. כמו כן יתכן שלאחרונה אתה עסוק בדברים אחרים, או שחסרות לך שעות שינה. נסה בינתיים לקשר את השמות לדברים בעלי משמעות אישית (לדוגמה, "דורית" יכולה להיות בעלת מראה דומה למישהו בשם "דור" שאתה מכיר), או לפרטים נוספים המתקשרים אסוציאטיבית לשם (לדוגמה נסה לזכור היכן נאמר לך השם, אילו צבעים היו בסביבה או באיזה מצברוח היית בדיוק ואיך השם יכול להיות קשור לצבע/ למצב הרוח הזה). כל אלה יכולים להוסיף לך רמזים לשליפת השם מהזיכרון כשתצטרך. בהצלחה!

13/02/2010 | 17:02 | מאת: אולגה

אני צריכה פתרון.בצורה שאני חיה עכשיו אני שוקלת לפרוש מהלימודים בכיתה י"א.ממוצע הציונים שלי הוא 85 אף פעם לא היו לי בעיות בהתנהגות,החיים החברתיים שלי מצויינים אבל מתחילת מחצית ב' אני לא מסוגלת להיכנס לכיתה לפני מבחן. אני נותנת יותר מידי חשיבות לכל דבר ןפוחדת מכישלון עד כדי כך שבבוקר לפני המבחן אני לא יכולה לצאת מהשירותים.כתוצאה מהלחץ לחץ הדם שלי עולה,אני רואה הכל שחור,לא מסוגלת לזוז ומקיאה בלי הפסקה.אני לחוצה כימעט כל הזמן כשאני יוצאת עם החבר,בעבודה ואפילו כשאני יושבת עם אמא בבית קפה.אני בפירוש לא יכולה להמשיך ככה ורוצה למצוא פתרון אני מבקשת את עזרתך.תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

אולגה יקרה, את סובלת מלחץ בחינות קשה, כלומר רמת החרדה היא כזו הפוגעת בתפקוד שלך ואינה מאפשרת לך להביא לידי ביטוי את יכולותייך, ממש כמו "מסך שחור" שמפריע לך לתפקד (תוכלי לקרוא עוד על לחץ בחינות באתר זה). ברור שאין כל בעיה לימודית מעבר לכך משום שממוצע הציונים שלך גבוה. נשמע שבמצב כזה כדאי לקבל עזרה אצל איש מקצוע המתמחה בתחום, שיעזור לך להתגבר על הלחץ. פני לקופת החולים שלך או התייעצי איתי לגבי איש מקצוע פרטי. בהצלחה!!

07/02/2010 | 22:42 | מאת: שימי

אני סטודנט שנה א בתקופת מבחנים כרגע במהלך הסמסטר סבלתי מאוד מלחץ שהלך והתעצם עד לסוף הסמסטר גם שאני יושב בכיתה וזה משפיע על הבנת החומר הנלמד אני חושב שזה נובע מקשיי הסתגלות ומקשיים חברתיים שמשפיעם עליי מאוד אציין שהוסיף על זה מתח בבית הגעתי כבר למצב שבקושי קמתי בבוקר ללימודים ונכנסתי למין דיכאון ומחשבות על פרישה מהלימודים,אציין גם שאני סובל מדחיינות קיצונית שמייאשת אותי וגרמה לי להיות כל היום סביב הלימודים. כרגע אני מנסה לצמצם נזקים ולהכין את עצמי לסמסטר ב חשבתי אולי לעבור ללימודי ערב להוריד לחץ ולעבור גם מבחן טובה לשלול בעיות קשב אני נמצא במצב נפשי רעוע וזקוק לעזרה איך להמשיך מפחד להתחיל סמסטר ב בבקשה תעזרי לי.

לקריאה נוספת והעמקה

שימי יקר! לחץ בחינות, דחיינות ולחץ בלימודים יכולים לפגוע בתחומים רבים בחיים ואפשר לטפל בהם (קרא על לחץ בחינות ועל דחיינות באתר). עם זאת, מדבריך נשמע שאתה עובר קשיים רבי מעבר ללחץ בלימודים, כמו קשיים חברתיים, קשיי הסתגלות ומתח בבית, מה שפוגע בין השאר בתפקוד הלימודי שלך. פנה לטיפול אצל איש מקצוע, אפשר דרך קופת החולים בה אתה חבר, שיעזור לך לעבור את המשבר הנוכחי ולשפר את איכות החיים שלך. אני בטוחה שלימודיך ישתפרו בעקבות כך. אם אתה זקוק לעזרה במציאת מטפל, כתוב לי. בהצלחה!

03/02/2010 | 12:45 | מאת: סטודנטית סדרתית

שלום גילי, לאחר שנות לימוד אקדמיות מרובות, בתחומי יצירה שונים (תמיד הפסקתי שניה לפני הסוף) אני עומדת בפני סיום לימודי תואר שני. נותר לי סמסטר אחרון להשלמת פרוייקט הגמר והודעתי על הפסקת לימודים זמנית מסיבות אישיות (הבטחתי לעצמי ולמערכת שאשוב). לפני כן עלי להגיש עבודת סמינר שכל החומרים לה מוכנים אצלי ומעניינים לכשעצמם. אני לא מסוגלת אפילו להתחיל. מעבר לאבחנה (שאני מפחדת לסיים תואר מחייב ולעמוד בפני יציאה לחיי עבודה מוסדרים תוך כניעה למוסכמות) מה אני יכולה לעשות באופן יותר פרודוקטיבי כדי לא לקלקל לעצמי רגע לפני הסוף כפי שנהגתי לעשות בעבר? תודה מראש, הלומדת להשתנות.

סטודנטית סדרתית יקרה, ללמוד להשתנות זה תואר בפני עצמו (...) אז בתור התחלה כדאי "להוריד" מהראש דבר מציק שנראה שמשאיר אותך עם התסכול, הלחץ והחשיבה עליו. ראי המלצות להתמודדות עם דחיינות אקדמית במאמר שפורסם באתר זה. תוכלי כמובן גם להתייעץ כאן אתי מיד עם תחילת העבודה על הסמינר, מול קשיים שיעלו. אם נראה לך שהדבר "גדול" עליך, הייתי ממליצה לפנות לאיש מקצוע שילווה אותך לפחות בשלבים הראשונים. חבל לקלקל לעצמך ולא לקצור פירות על השקעה של שנים. טיפול יעיל ומיידי בהגשת הסמינר יכול לעזור לך גם להתחיל בעתיד ברגל ימין את פרויקט הגמר שלך, לסיימו בזמן וליהנות ממנו. בהצלחה!

04/02/2010 | 18:27 | מאת: סטודנטית סדרתית

הי גילי היקרה, קודם כל תודה! זה כבר גרם לי לקצת אמביציה. קבעתי לי את התכנית הבאה: כל בוקר, שעתייים נטו של עבודת מחשב על הסמינר. בלי אינטרנט -ששואב למקומות אחרים. אני מכינה טבלה לדיווח עצמי: עמידה במשימה היומית -מזכה ב-50 ש"ח. אי עמידה -קנס בסכום זהה. בסוף כל שבוע - או שאצא להתפרע בקניות, או שאצטרך להשיב לעצמי את החוב... מקווה שזה יעבוד. יש לך המלצות/הערות/הצעות לשיפור?

כבר זמן רב שאני מסה ללמוד נושא מסוים בתחום הכלכלה אבל ללא הצלחה. לוגית הכל מתערבב לי וניהיה לי בלאגן עד שאני עוזב את המחשב (או הספר) וחוזר לזה למחרת בהחלטה שהנה היום אני אצליח- אבל שוב זה חוזר על עצמו הכל מתערבב לי אחרי כמה דקות נהיה לי בלאגן ואני לא מצליח להגיע להבנה ו/או מסקנה. דרך אגב אני בן 48 זקוק לעזרה

שלום דורון, בעת למידה קורה שאנו נתקלים בנושא שקשה לנו "לפצח". לעתים הקושי טמון בנושא עצמו (נושא מורכב במיוחד), ולעתים מתווספת חרדה הנובעת מהקושי להבין, והיא הולכת ומתגברת עם כל ניסיון כושל נוסף להבין, וכמובן פוגעת בריכוז ומפחיתה סיכוי להצלחה, כמעין 'כדור שלג'. יתכן שאם אתה חוזר ללימודים אחרי תקופה ארוכה (בשל גילך) או לומד עצמאית, נוספים לך קשיים באופן טבעי. יתכן שאתה מצוי ב'מעגל' חרדה סביב הנושא הספציפי, אותו ניתן לשבור באמצעות הפסקת ה'מלחמה' בחומר, שינוי דרכי ואופני למידה, ומעט עזרה מבחוץ. כמה דרכים שאולי יסייעו: 1. נסה ללמוד במקום אחר מהמקום אליו אתה רגיל, מצא מקום ניטראלי ונעים שיש לך תחושה טובה בו. 2. פנה לאדם שמבין ויוכל ללמוד איתך ולסייע להסביר את החומר 2. נסה לקרוא/לשמוע על הנושא במקורות אחרים (על כל נושא נכתב מפרספקטיבות שונות, ולכל אדם/תלמיד תתאים פרספקטיבה אחרת) 3. הפוך למידה סבילה ללמידה פעילה- עזוב את הספר / המחשב, כתוב כל מה שאתה יודע על הנושא, ציין שאלות שעולות אצלך ואז לחזור אל הספר וחפש רק את התשובות לשאלותיך. כמו כן, ראה עצות להתמודדות עם חרדה באתר זה או במקורות אחרים. בהצלחה!

24/01/2010 | 21:35 | מאת: לימור

בני בכיתה ג' תלמיד טוב אבל לדעתי יש לו בעיה בהבנת הוראות והבנת הנקרא.כאשר יש צורך בכתיבת סיפור הוא נכנס ללחץ מתחיל לבכות ואומר שהוא טיפש ולא מסוגל להביא את עצמו לכתוב אלא אם אני יושבת איתו ומתחילה איתו לזרוק רעיונות ולנסח לו.המורות טוענות שזה חוסר חשק והכל בסדר איתו אבל אני לא חושבת כך.כשהיה בגן חובה עבר טיפולי ריפוי בעיסוק ריפוי בתנועה וקלינאית תקשורת וכל הטיםולים נגמרו בזה שהכל בסדר גמור איתו. בנוסף כאשר הוא לא מצליח במשהו אפילו במשחק מחשב הוא נכנס להתקפת זעם שכוללת קללות כלפי עצמו העולם זריקת חפצים ובכי קשה.האם מצב כזה צריך אבחון ואם כן האם אוכל לקבל המלצות על מאבחנים מאזור הרצליה והסביבה הקרובה? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

לימור שלום, מדברייך עולה כי בנך עבר מספר טיפולים. לא ציינת מדוע עבר את הטיפולים בגן, אך סביר להניח שעבר אבחונים מקצועיים ומקיפים לפני תחילת כל טיפול. אני מבינה כי את עדיין מעוניינת בחוות דעת נוספת, מה שתמיד אפשר לעשות, אך לפני כן, אני ממליצה ליצור קשר עם המטפלים שהכירו אותו ולהתייעץ עימם לגבי אבחון דידקטי, לאור התנהגותו בשנים האחרונות (אבחון דידקטי ייתן לך תשובות לגבי הבנת הוראות והבנת הנקרא). מעבר לכך, מתגובותיו נראה כי יש לבנך קושי רגשי מול תסכולים וכישלונות, ויתכן שתגובותיו הרגשיות של בנך מעידות על הפרעת קשב וריכוז שכדאי לבדוק את הסבירות לקיומה. אני ממליצה לפנות להדרכת הורים אצל פסיכולוג/ית, אפשר דרך קופ"ח הקרובה לביתך. ואם תזדקקי לייעוץ על מטפל/ת פרטי/ת, כתבי לי מייל. בהצלחה.

24/01/2010 | 14:12 | מאת: יעלי

שלום גילי !! שמי יעלי וני בת 28 שנה א (במיכללה ) אני פונה אלייך בקשר לזה שבכול פעם שאני נגשת למיבחנים אני נתקלת בעיית זיכרון קשה אני חורשת למיבחנים ואייני מצליחה לעבור אותם..אניבצעתי איבחון ואני סובלת בעיית קשב וריכוז נגשתי לניורולוגית והציעה לי לקחת רטלין(מחוסר ברירה) אני פונה אייך לעזרה אני כבר מיואשת ואייני יודעת כבר מה לעשות אייך זה שנאי לומדת כוכ הרבה ואייני מצליחה . מה את חושבת על רטילין האם כדאי בכול זאות .. או שינשם ע

לקריאה נוספת והעמקה

יעלי שלום, נשמע שאת סובלת מלחץ בחינות, המתקשר גם לבעיות קשב וריכוז שאובחנו אצלך. אנשים רבים הסובלים מבעיות קשב וריכוז עלולים לפתח חרדה מהישגים לימודיים ולחץ בחינות, על רקע חרדות מכישלון שחוו בבית הספר או במסגרות לימודיות קודמות באשר הן. כך, יכולותייך הלימודיות לא יכולות לבוא לידי ביטוי, ואין קשר בין היכולות שלך לבין ההישגים בפועל. לגבי הריטלין, אני ממליצה להתייעץ עם פסיכיאטר/ית ולשאול את כל השאלות שיש לך לגבי ההשלכות הרפואיות. אינני רופאה, אך ידוע לי כי ריטלין היא תרופה טובה שיכולה לעזור. עוד ניתן לטפל בלחץ בחינות על ידי טיפול פסיכולוגי ממוקד אצל איש מקצוע בעל ניסיון בתחום. בטיפול פסיכולוגי תוכלי גם להתחקות אחר דפוסי הלמידה שלך לבחינה (מעבר ללחץ בבחינה עצמה) ולראות האם הפרעת הקשב שלך משפיעה גם על יעילות הלמידה לבחינה, ומפריעה גם היא לביטוי הישגייך. בהצלחה!!

שלום רב. בני בן ה - 4 הוא ילד רגיל עם זכרון מדהים. הוא זוכר אירועים שקראו לפני שנה בפרטי פרטים. לדוגמא, לפני כמה ימים הוא נזכר פתאום בכך שבמופע אריות הים שראינו באוגוסט שמו לכלב הים טיפות עיניים. עם זאת, הוא מתקשה לזכור איזה מספר בא אחרי 3 או אחרי 6, כל פעם הוא נתקע במספר אחר. פעמים אחרות הוא יצליח לסיים ולספור אפילו עד 12 או 13. את שמות הילדים בגן לקח לו יותר משלושה חודשים לזכור ועד היום הוא יכול להתקע ו"לשכוח" שם של ילד או גננת. האם זו תופעה מוכרת? אם כן מה שם התופעה וכיצד ניתן לעזור לו לשפר את יכולת השליפה שלו לפני שהוא יגיע לכיתה א' ואז יתקל בקשיים גדולים יותר.

לקריאה נוספת והעמקה

מירב שלום, את מתארת תופעה הקיימת אצל בנך שיתכן ויש לה הסבר קוגניטיבי או נוירולוגי, ולא מדובר על קושי בתפקוד הלימודי. אני ממליצה לפנות לאיש מקצוע בתחום, או לאחד מהפורומים הבאים באתר: http://www.doctors.co.il/forum-1217 או http://www.doctors.co.il/forum-1718. אני מאמינה שאם ערנית כמוך תמצא תשובה עבור בנך עוד לפני כיתה א', וטוב שכך. בהצלחה!

12/01/2010 | 15:16 | מאת: ליאורה

שלום, שמי ליאורה ואני מעוניינת לדעת אם ילדים ישמעו אנגלית הם יקלטו יותר מהר את השפה? ישנו ערוץ חדש שפתחו והייתי רוצה לדעת אם הילד שלי ישמע אנגלית האם זה יעזור לו ללימודים בשלב מאוחר יותר. השפה האנגלית זו שפה שמאוד חשובה בביתי מכיוון שהורי לא מהארץ והייתי רוצה שכבר בגיל צעיר הילד שלי יוכל לתקשר איתם בצורה טובה מאוד ואני רוצה לדעת איך ניתן לקדם את זה.. האם הערוץ הזה יעזור לי כמו שהיה כתבו בעיתון?

ליאורה שלום, תלוי בגיל הילד. עד גיל ההתבגרות המוקדם (10 לערך) לימוד שפה משמיעה הוא הטוב ביותר, ומתרחש אוטומאטית. בגיל צעיר ילדים לומדים שפה בעיקר מההקשר ולכן רמזים ויזואליים, טונציה של הדיבור (כלומר ה"ניגון" שלו) ושירים עוזרים מאוד. מגיל 10 בערך לימוד השפה פחות אוטומאטי, אז יש ללמד את הילד גם את חוקי השפה, ולדאוג שיכיר לפחות 50% מהמילים כדי שלא יתקשה יתר על המידה. חשוב גם ליצור עבורו לימוד מעניין ונעים שיתאים לאופיו ולסף התסכול האישי שלו. בהצלחה!

13/01/2010 | 10:05 | מאת: ליאורה

שאלה לי נוספת.. האם את מכירה ערוץ חדש שעלה בשם ג'ים ג'ם . יש עליו ביקורות ממש טובות והייתי רוצה לדעת אם את מכירה ואם את ממליצה<?

04/01/2010 | 23:16 | מאת: נאוה

בת 35 דסלקטית לפני בחינות סימסטר א'הבעיה שלי היא שככול שמתקרבים לבחינות הדיסלקציה מחריפה ואני מאודמתוסכלת ומפחדת שהציונים שלי יושפעו מאוד במיוחד בסטטיסטיקה שהמספרים מתחלפים לי כל הזמן ואני אפילו לא רואה

לקריאה נוספת והעמקה

נאוה יקרה, נשמע שאת נאלצת להתמודד עם בעיה כפולה - לקות למידה (דיסלקציה), וחרדה. החרדה והלחץ שלך מובנים מאוד סביב נושא הבחינות, משום שזהן המקום הקשה ביותר עבורך, אשר בעבר עורר תסכולים והביא לכשלונות. כך, את מתמודדת גם עם חרדת בחינות, העלולה בפני עצמה לפגוע בביצועים שלך (בלי קשר ליכולותיך). כדאי לקחת עזרה לתקופת הבחינות דרך חונך ללימודים, אותו את יכולה להשיג דרך דקאנט הסטודנטים ברוב האוניברסיטאות, ואם לא אז מטפל/ת בליקוי למידה באופן פרטי. אפשרות אחרת או נוספת היא איש מקצוע שיעזור לך לטפל בחרדת הבחינות שלך ו/או ייעוץ עם פסיכיאטר לגבי טיפול תרופתי (ריטלין, משככי חרדה). בהצלחה רבה, גם בבחינות!

02/01/2010 | 18:43 | מאת: נילי

שלום רב הבן שלי בן 14 לאחרונה עבר אבחון פסיכודידקטי ונמצא אצלו בעיה בקשב שמיעתי. איך אוכל לעזור לו? ורציתי חוות דעת לגבי מכשיר מאסטר מיינד, קראתי עליו שהוא יכול לעזור במקרים של בעיות קשב וריכוז. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

נילי שלום רב, הפורום שלי עוסק בבעיות בתפקוד הלימודי ופחות בנושא של בעיות קשב וריכוז. אני ממליצה לפנות למי שאבחן את בנך, שינחה אותך או לאיש מקצוע מתאים אחר. כמו כן, תוכלי להתייעץ בפורומים הרלוונטים - ttp://www.doctors.co.il/forum-1217 או http://www.doctors.co.il/forum-1718 אין לי ספק שתוכלי לעזור לבנך. בהצלחה.

14/02/2010 | 17:26 | מאת: דורי

יש לעשות אבחון לקשב השמיעתי ולקבל הפניה מרופא אף אוזן גרון(כך אני הגעתי) יש טיפול התבצע בתל השומר והדסה ירושלים בלבד. כדאי לנסות

היי, מה זה: "פרוטוקולים לטיפול בדחיינות אקדמית" "...השתתפתי בצוות שפיתח פרוטוקולים לטיפול בדחיינות אקדמית ובלחץ בחינות..."

שלום רב, הכוונה היא פיתוח של עקרונות, שיטה, מבנה ומתווה של טיפול שנועד לסייע לסטודנטים/תלמידים שנוטים לדחות את המטלות הלימודיות שלהם. במידה ויש לך עניין תיאורטי בנושא, תוכלי למצוא ברשת וודאי שבספרות מקצועית דוגמאות לפרוטוקולים שונים לטיפול פסיכולוגי, הקישי CBT protocol במנוע חיפוש. בהצלחה

27/12/2009 | 19:04 | מאת: יבגני לוי

שלום גילי,אני לומד שנה ראשונה במכללה,ומאוד קשה לי מבחינה חברותית,כבר שלושה ימים לפני שאני צריך ללכת ללימודים,אני חש קושי רב,וביום הלימודים עצמו אני צריך לאסוף כוחות ענקיים כדי להכריח את עצמי להגיע ללימודים.חשבתי זה יעבור,אבל זה נהיה יותר ויותר קשה.הבעיה היא חברותית וחוזרת על עצמה בכל מקום לימודים,אני כבר בן 28 ולא רוצה גם הפעם לפרוש.רוב האנשים כבר הספיקו להכיר אחד את השני,ואין להם בעיה להשתתף בשיעורים,בניגוד אלי,שלי קשה לתקשר עם אנשים,ואם אומרים לי משהו אני לרוב לא יודע מה לענות,ואחרי זה מרגיש רע עם עצמי תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יבגני יקר, נראה שאתה סובל מחרדה חברתית - חרדה מחשיפה לאנשים (חדשים בעיקר), קושי להתחיל בשיחה עם אנשים, "קיפאון" בסיטואציות חברתיות, בושה ואשמה. חרדה זו הפוגעת באופן טבעי גם בתחומים אחרים, כולל בתפקוד לימודי במסגרות עם עוד אנשים (בהנחה שאין קשיים לימודיים נוספים). אנשים רבים סובלים מחרדה חברתית, ניתן בהחלט לטפל בה וכך לעזור לך מאוד. אני ממליצה לפנות לאיש מקצוע, ובהמשך גם לפגישות בקבוצה של אנשים הסובלים מבעיה דומה. אתה מוזמן לפנות אלי להמשך בירור. בהצלחה.

28/12/2009 | 17:36 | מאת: יבגני

תודה רבה על התגובה שלך.הופתעתי עד כמה הבנת את הבעיה. היתי רוצה לדעת לאיזה סוג של אנשי מקצוע לפנות ומה הטיפול כולל ואיך הוא מתבצע. תודה רבה רבה רבה

23/12/2009 | 03:32 | מאת: סטודנטית

שלום! אני תלמידה שנה ג' להנדסה, בת 25. תמיד הייתה לי בעיה של דחיינות, וזה פגע בלימודים שלי, אבל בדרך כלל יכולתי להתגבר ולא לעשות לעצמי יותר מידי נזק עם זה. בשנה האחרונה המצב יצא לגמרי משליטה, אני מרגישה שאני כבר לא אדון לעצמי ולא יכולה בשום צורה להכריח את עצמי לחזור לשגרה לימודית. זה כבר לא נפילות חד פעמיות אלא אני כבר מספר שבועות לא יכולה לקום לעשות את המטלות שלי או אפילו ללכת לשיעורים וזה ממש מאיים על המשך נורמלי של החיים שלי. אני שוכחת פגישות, לא מצליחה לקום בבוקר ונשארו פעילויות בודדות שאני עדיין מקפידה לעשות כגון הפר"ח שלי. אני בקושי מאכילה את עצמי. אני אוהבת את תחום הלימודים שלי, ואני אוהבת ללמוד. אני לא עצלנית- אם אני מתחילה משהו אני מסיימת בדרך כלל, עושה את זה כמו שצריך ונהנית מהתהליך. הבעיה היא בלהתחיל. אני צריכה עזרה באופן דחוף כי עוד מעט ואני פשוט הורסת לעצמי את החיים, אבל אני לא יודעת למי לפנות. כולם חושבים שאני או עצלנית או צריכה לחפש משהו אחר לעשות בחיים. אודה מראש לתשובתך סטודנטית

הי, נשמע לי שאת סובלת מאוד, וכי עוברת עלייך תקופה מאוד לא פשוטה שהיא מעבר לדחיינות. אני ממליצה לפנות לטיפול שיעזור לך לעבור את התקופה הזו ולחזור לאיכות חיים טובה. את מוזמנת לפנות אליי לגבי התייעצות על איש מקצוע מתאים. מה דעתך?

17/12/2009 | 11:39 | מאת: חן

אני בת 24 וחצי סטודנטית, אני שוכחת כל הזמן ובתדירות גבוה. וזה מאווד מפריע לי במיוחד בלימודים. איך אני יכולה לטפל בזה? האם זאת מחלה?? אשמח אם אקבל עזרה תודה

לקריאה נוספת והעמקה

חן שלום, שכחה יכולה לנבוע ממספר גורמים. ראשית כדאי לבדוק האם היא מלווה בעייפות ובחוסר ריכוז, מה שיכול לנבוע מתזונה לקויה או שעות שינה מועטות. התייעצות עם רופא משפחה והפניה לבדיקות דם יבהירו זאת. סיבות אחרות יכולות להיות חרדה ולחץ הפוגעים ביכולות הלימודיות ובזיכרון בפרט, כמעין "מסך" המפריע לביטוי יכולותיך, אז כדאי לטפל בחרדה - קראי על לחץ בחינות. כמו כן יתכן ואת זקוקה לעזרה בטכניקות לימוד ושינון החומר בלמידה למבחנים, שישפרו את הזיכרון. מוזמנת לעדכן אותי ולפרט קצת יותר. בהצלחה!

11/12/2009 | 01:10 | מאת: רפי

שלום גילי.. רציתי לשתף אותך בבעייה שיש לי.. אני לא נמצא בארץ אז קשה לי להגיע לאיבחון.. למרות שאני נורא רוצה.. אני מרגיש שיש לי חוסר של ריכוז.. לדוגמא.. אם אני קורא משהו ארוך כמו כתבה אני מדלג.. גם אם היא מעניינת.. אני נורא סנילי.. חברים אומרים לי שזה נובע מזה שאני אומר את זה לעצמי תמיד! זה נכון? אני סיימתי ביה"ס בלי בגרות.. אני מרגיש שחסר לי השכלה.. אני לפעמים לא מרוכז במה שאנשים אומרים לי.. אני חושב על דברים אחרים... הרבה מקומות עבודה פיטרו אותי... יש לי הרבה מחשבות איך ליפתור את כל הבעיות האלה.. ועוד הרשימה ארוכה... אבל אני מרגיש שאני לא מצליח.. אני רוצה להישתנות.. רוצה להצליח.. אין לי אפילו תחביב אחד.. אף פעם אני לא מצליח בכלום.. אני לא יודע משהו עובר עליי... ויש לי מצבי רוח משתנים.. לפעמים אני מלא ביטחון.. ולא רואה אף אחד ממטר. ולפעמים אני בידיוק ההפך.. מתבייש לדבר.. מגמגם ששואלים שאלה.. אני בלי אנרגייה!! ותמיד אני מרגיש עייף.. אני כבר הרבה זמן אומר ללכת לחדר כושר.. אבל העצלנות עוצרת אותי!! למה? למה כל זה מגיע לי? ואני עוד מקצר את הבעיות שאני מרגיש שיש לי...

לקריאה נוספת והעמקה

רפי יקר, נשמע שאתה נמצא במצב של חוסר שביעות רצון מתחומים רבים בחייך. לא נראה לי כי בעית קשב או עצלנות הן בהכרח הסיבות לכך. אנשים רבים חווים קשיים דומים לשלך, אך ניתן לצאת מהם מחוזקים עם מעט עזרה. אני ממליצה לך לפנות לאיש מקצוע (פסיכולוג/פסיכיאטר) במקום בו אתה מתגורר. אם אין לך אפשרות לכך, תוכל להתייעץ עם איש מקצוע בארץ באמצעות הטלפון/ האינטרנט, אך לא הייתי דוחה את הפניה. אשמח אם תעדכן אותי. בהצלחה!!

03/12/2009 | 20:30 | מאת: מיה

שלום, אני סטודנטית שנה שניה השנה יש לי הרבה עומס יחסית בערכת שעות ורוב השיעורים שלי רצופים עד אחרבע כמעט כל יום, כבר אחרי השיעור הראשון אני מרגישה עייפות וצורך עז לישון(ללא קשר לאם ישנתי טוב או לא באותו לילה) ולא מצליחה להתרכז יותר אחרי שעבר חצי שיעור. האם יש משהו שאני יכולה לעשות כדי להרגיש יותר ערנית. תודה על עזרתך :) מיה

לקריאה נוספת והעמקה

מיה יקרה, ראשית יש לבדוק האם ישנה סיבה רפואית לעייפותך(להתייעץ עם רופא המשפחה, לעשות בדיקת ראייה). בתור התחלה דאגי לאכול ארוחת בוקר ולשמור על תזונה מאוזנת במהלך היום. במידה ומדובר בסיבה פסיכולוגית, האם את מכירה את תופעת העייפות אצלך גם מהשנה הראשונה? מהתיכון? ממסגרות לימודים קודמות? יתכן שהעייפות נובעת מתחושת עומס בלימודייך (הנובעת גם מעומס אמיתי, כמובן), ונוצרת כבר מהמחשבה בתחילת היום ("איך אני אעבור את היום / השבוע הזה..."), כתגובה פיזית לחוסר עניין או למצב מלחיץ או לא נעים שאינך רוצה להתמודד איתו. חשוב לזהות זאת, ולעקוב אחר המחשבות המלוות את העייפות בבוקר. לאחר זיהוי המחשבות האופייניות, בדקי כמה זמן את נותרת עייפה והאם המחשבות משתנות. אין טעם לנסות ולהילחם בעייפות: גם להיות ערנית בחצי שיעור זה משהו. רשמי לעצמך ראשי פרקים ומשפטי מפתח שיעזרו לך לעקוב אחר השיעור, והשלימי את השאר מאוחר יותר. כל אלה עשויים לסייע להפחית את הלחץ המוביל לעייפות ולהעבירה. עדכני אותי אם הצלחת...

15/12/2009 | 21:29 | מאת: מיה

שוב שלום, אחרי שקראתי את התגובה שלך שמתי לב באמת שאני מלחיצה את עצמי רוב הזמן לבד...לא רק שבאמת יש לי עומס גם כל פעם שאני עושה איזה עבודה או לומדת למבחן בקורס מסויים אני מוצאת את עצמי חושבת על כל שאר הקורסים שיש לי ועל העבודות והמבחנים וכו'..וזה גוזל לי המון מזמן הלימוד עצמו...וזה גם מתיש אותי נפשית ופיזית כי אז העבודות פשוט נמשכות עד שעות הלילה הקטנות וכך גם חוסר השינה...איך אני נפטרת מזה??? המון תודות על עזרתך מיה

23/11/2009 | 17:41 | מאת: אורי גרוס

שלום גילי, אני אורי ואני בכיתה יא לפני שנה עברתי לבית ספר אחר וחזרתי לבית ספר הקודם כלומר עברתי וחזרתי אח"כ. כשחזרתי לבית פר ניסיתי לשהתלב דרך זה שאני עושה שטויות ועקב כך ירדו לי הציונים. השנה, אני מנסה לקבל ציונים גבוהים אבל לא מצליח כי יצאה לי תדמית של לא חכם ומפגר למרות שאני חושב שאני לא ואני חושב שאני לא מצליח במבחנים בגלל החוסר בטחון וגם בגלל שאני לחוץ כשאני רואה את כולם לפני המבחן כאלה חכמים ויודעים הכל וזה פוגע בי מה לעשתו?

לקריאה נוספת והעמקה

אורי יקר, נשמע שאתה עובר תקופה קשה, עצובה ובודדה. כל הכבוד על המודעות והרצון לשנות, לא פשוט לנסות ולשנות רושם חיצוני. לא הצלחתי להבין האם גם בגיל צעיר יותר התקשית בתפקוד בלימודים בגלל לחץ ממבחנים או קושי בקשב ו/או בריכוז, אך מספיק לקרוא את מכתבך ואת הרגישות הרבה שאתה מגלה כדי לדעת שאתה לא טיפש... נראה שפיתחת לחץ ממבחנים בעקבות המעברים והחזרה לבית הספר: רצית מאוד להוכיח את עצמך מחדש חברתית, באופן טבעי, ונכנסת ל"מעגל" של חרדה, לחץ, חוסר בטחון והשוואה לאחרים, מעגל הפוגע בך ובלימודיך. חרדה ולחץ נוטים, לצערנו, להתעצם כחלק מה"מעגל" שתיארתי, וליצור כמו "מסך" שאינו מאפשר לבטא את היכולות האמיתיות שלנו בלימודים. כלומר, אין קשר ליכולות האמיתיות שלך. הקושי להסתגל לבית הספר מחדש אולי יכול עוד להתבהר דרך קריאת המאמר שלי על "קשיי הסתגלות" באתר. עוד קרא על "לחץ בחינות" באינטרנט כדי להבין יותר, ונסה לראות אם אתה יכול למצוא שיטות שימצאו חן בעיניך, כגון תרגול הרפיה, דמיון מודרך, תמיכה ממישהו קרוב, אימוץ מיומנויות למידה יעילות ועוד. במידה ולא, אני ממליצה להיעזר בטיפול פסיכולוגי ממוקד. התאזר בסבלנות, וזכור ששינוי הרושם דורש זמן ולא יקרה בן-לילה. אתה מוזמן לעדכן אותי לגבי ההתפתחויות... בהצלחה!

18/11/2009 | 18:50 | מאת: רועי

שלום רב, אני סטודנט שלומד ראיית חשבון ב"שנת השלמה"-שנה מאסיבית וקשה שבה מכינים אותנו ל2 מבחני לשכת רואה חשבון הסופיות. למבחנים בחשבונאות צריך ללמוד חודש ימים לפחות וכל יום במשך 8עד 10 שעות ביום. לי יש בעיה שאיני יכול לשבת כמות זו של שעות ביום כי אני לא מרוכז ולומד מקסימום 4\5 שעות ביום. רציתי לדעת אם זה יעזור שאני יקח כדורי ריטלין?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, מבחני הלשכה ידועים בעומס חומר הלימוד שלהם, ואכן דורשים למידה מאסיבית, ומעלים לחץ ומתח (למידה של 8,10 שעות ביום זה המון!). ריטלין הוא תרופה הניתנת לאחר אבחון בידי איש מקצוע לאנשים הזקוקים לה. יש סטודנטים שאינם זקוקים לריטלין אך משתמשים בו, ללא מרשם, כסם ממריץ לצורך לימודיהם, אך אין הבדל בין שימוש כזה לשימוש בסמים ממריצים אחרים. מה שיכול להעלות את זמן הלמידה שלך בצורה ניכרת, גם ללא שימוש בריטלין, הוא ארגון וניהול נכון יותר של זמן למידה. נסה "ללמוד את עצמך" - כמה זמן אתה יכול לשבת מרוכז ברצף (שעה? שעה וחצי?), קבע בכל יום פרקי זמן למידה שכל אחד מהם הוא 80% מזמן זה, ולאחריו הפסקה: עד לחמש שעות נטו. הרעיון הוא לא להתיש את עצמך. השלב הבא הוא לחלק את יום הלמידה שלך – התחל ללמוד מוקדם, למד 4,5 שעות, פנה לעצמך שעתיים-שלוש למנוחה ועיסוקים אחרים בצהרים, ואז חזור ללמידה של 3,4 שעות נוספות, הפעם בקבוצה או עם חבר ללימודים. תגמל עצמך בסוף כל יום שבו השגת את היעדים שקבעת. יתכן ובלמידה יעילה יותר תוכל ללמוד ב5 שעות מה שאחרים לומדים ב8-10 שעות....

17/11/2009 | 20:21 | מאת: אוש

ידוע לי שלבתי יש בעיה גרפומוטורית הגננת אמרה וגם המורה לכיתה א' מה זה אומר ? ואילו תרגילים אני יכולה לעשות עימה ע"מ שהמצב יסתדר? והאים זה בעית קשב וריחכוז "? היא ילדה שקטה מבינה את ההוראות ומבצעת אותם האים הזמן זה לא יסתדר הכונה הגרפומוטורי פשוט היא עדין קטנה גם אני לא כתבתי טוב בכיתה א' והזמן עשה את שלו למדתי והצלחתי, היום לא מקטלגים ומפנים מהר מיידי לטיפול???היא שמאלית ואוהבת לצייר ולכתוב

שלום רב, אני ממליצה לך לפנות לאיש מקצוע לבעיות קשב וריכוז ולקויות למידה על מנת להבין מה משמעותו של קושי גרפומוטורי. איש מקצוע יוכל גם לומר לך האם יתכן שהקושי שלה יחלוף מעצמו. ממכתבך נשמע לי שאת אם מסורה ואוהבת, המבינה ללב בתה ורואה את יתרונותיה, ואני מציעה לך לומר לה בדיוק את מה שכתבת - שהיא עוד קטנה, שגם את לא כתבת טוב בגילה והזמן עשה את שלו, למדת והצלחת. אני בטוחה שזה יתרום לבטחון שלה ויסייע לה לעבור בקלות קשיים דומים. בהצלחה!

19/11/2009 | 11:07 | מאת: יעל

הטיפול בתחום הגרפומוטורי הוא בידי תחום הריפוי בעיסוק. תוכלי לבקש הפנייה במרפאה שלך. יפה שאת דואגת ומטלפת בנושא כבר כעת. אמנם, כמו שכתבת, זה עשוי להשתפר במשך הזמן, כמו שהיה אצלך, אך מומלץ לאבחן אם יש צורך בטיפול, כדי שהילדה לא תחווה קשיים ואי הצלחות. היות והיא שמאלית - שימי לב לכך שדרך כתיבתה היא שונה - מבחינת כיוון תנועת היד וכתיבת האותיות ומומלץ לא להכריח אותה לשנות כיוון. לדוגמה - כתיבת האותיות מלמטה כלפי מעלה. כל טוב.

17/11/2009 | 13:15 | מאת: גלי

שלום. אני בת 23, התחלתי לראשונה ללמוד לפני כחודש,קורס מסויים.. האם זה הגיוני שרק עכשיו אני מגלה שיש לי בעיות קשב וריכוז? היה לי מבחן שבוע שעבר ולמדתי "מילים קשות" ופירושן, במבחן היה לי black out מטורף, מצד שני, אני מקליטה את השיעורים כי אני מרגישה שהמחשבות שלי לא מאורגנות וברגע שאני מתחילה לחשוב על משהו שלא קשור לשיעור אני מאבדת את עצמי, לא מרוכזת וזה משפיע על ההבנה שלי במה שנאמר בשיעור. עלי לציין כי אני ספורטאית ובאימונים יש משימות שונות שאנחנו מתאמנות עליהן באימון ואני היחידה מכל הבנות בקבוצה שכל הזמן אומרת אני לא מבינה אני לא מבינה למרות שאני בחורה חכמה ויש לי הבנה בסיסית, האם זה נובע מלחץ? כי אחרי שמסבירים לי שנית אני מבינה קצת יותר מהפעם הראשונה שאמרתי שאני לא מבינה. זה נורא מפריע לי שאני היחידה שלא מבינה כל הזמן. הייתי לפני כשנתיים במרפאת "קשר" בחיפה, היה לי ראיון עם ד"ר בועז רפפורט והבנתי שניתן לטפל בדברים האלה, קשר וריכוז וכו', חוץ מטיפול של איש מקצוע האם יש דברים נוספים שאני יכולה לתרגל בבית עם עצמי כדי לשפר את הקשב והריכוז? יום מקסים ! גלי

בעיות קשב וריכוז יכולות להתגלות בכל גיל. יתכן כי ליקוי כגון זה יתגלה במפגש ראשון עם לימודים ברמה גבוהה / מלחיצים, לא משום שלא היה קודם אלא משום שמדובר בליקוי קל או כזה שהצלחת להתגבר עליו בקלות קודם לכן, ובשל כך לא הורגש. בנוסף, את מתייחסת ללחץ שניכר גם בבחינה אך גם באימונים בספורט. לחץ יכול לפגוע בריכוז ובקשב או להחמיר ליקוי קיים (ניתן להבחין בין השניים באמצעות אבחון). לכן, אני מאמינה שדווקא התמודדות עם לחץ כמו גם הפחתת לחצים בחיים, יכולים להיות עבורך צעד ראשון בהתמודדות עצמאית. דרכים להפחתת לחץ תוכלי למצוא במאמרים רבים באינטרנט בנושא, חלקם פורסמו באתר זה. בהצלחה!

16/11/2009 | 14:38 | מאת: מרב

יש לי בעייה רצינית ביותר ומאוד התחברתי למאמר. כל מטלה שיש לי אני דוחה עד לרגע האחרון ובמקרים רבים גם מוותרת לעצמי בסוף. אפילו לקח לי זמן לקרוא את הכתבה הזאת עד הסוף כי כל רגע התעסקתי במשהו אחר. גם אם הייתי רשומה לחדר כושר, למשל, לא הייתי עומדת בשעות שקבעתי לעצמי, גם כשאני יודעת שיורד לי כסף מהחשבון על זה כל חודש. ועכשיו אני סטודנטית, ואני פשוט לא יודעת מה יעזור לי לסיים מטלות בזמן...

שלום רב, דחיינות היא אכן בעיה השואבת כוחות נפש ומשאבים מנטאליים וכלכליים, ונשמע כי היא פוגעת באיכות החיים שלך. דחיינות יכולה לעמוד בפני עצמה, אך גם עלולה להיות תוצר של קושי נפשי (כגון דיכאון או דפוסי התנהגות בעייתיים) ולפגוע בתחומי חיים נרחבים ולאורך זמן. אני מבינה שאת מודאגת כרגע בעיקר מהעתיד, סביב מטלות אקדמיות שיגיעו. אני ממליצה קודם כל לראות האם המאמר שפורסם באתר יכול לעזור לך - http://www.doctors.co.il/ar/9070/אל+תחכו+למחר+-+טיפול+בדחיינות. אפשרות אחרת היא לפנות לעזרה מקצועית. הייתי ממליצה לפנות לפסיכולוג/ית קליני/ת בעל/ת ניסיון בנושא, לשם אבחון והמלצה על מסלולי טיפול אפשריים (טיפול פסיכולוגי פרטני/קבוצתי; סדנאות לניהול זמן; אימון אישי; ייעוץ לימודי...). האפשרויות רבות, אך כדאי להתחיל בפגישה עם פסיכולוג שיעזור לך להבין מה מתאים לך. את מוזמנת לעדכן אותי מה העלית בחכתך... בהצלחה!

26/11/2009 | 18:02 | מאת: מקווה לעזור

למרב - דעי רגע לפני שאתה פונה לפסיכולוגית קלינית שתעלה לא מעט, שיש בדרך כלל שירות פסיכולוגי באוניברסיטאות. אני לא יודעת איפה את לומדת, אבל נסי להתייעץ איתם כי המחירים נמוכים מאוד בהצלחה :)

13/11/2009 | 14:31 | מאת: חן

שלום. רציתי לדעת איך אני מצליח לארגן כמויות של חומר ותוך זמן קצוב וללמוד אותו בצורה הטובה ביותר. ועוד עם ליקויי למידה של קשה ריכוז ואירגון איך אני יכול להפיק ציונים טובים יותר במבחנים שבהם החומר מובן וטוב.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום חן, מאחר ולא ציינת איך אתה לומד בדרך כלל אענה באופן כללי. ממליצה לרכז את החומר הרלבנטי לבחינה בקלסר מסודר אחד (סיכומי שיעור, סיכומי חומר הלימוד, דוגמאות לשאלות, מבחנים משנים קודמות ופתרונם). רצוי להשיג סיכומי שיעור מתלמיד אחר על מנת להשוות לחומר שלך. התחל ללמוד מוקדם ככל האפשר, ועל מנת שלא "ללכת לאיבוד" ולאזן במשהו את קשיי הריכוז מהם אתה סובל, למד בספריה או בחדר סגור ללא הסחות דעת, בשעות בהן אתה מרוכז במיוחד. תכנן לוח זמנים עם פרקי זמן מוגדרים לכל אחד מהנושאים העיקריים בבחינה, ולאחר כל פרק לימוד ערוך סימולציה של מבחן לגביו ורכז את הנקודות הבעייתיות שעלו. את הימים האחרונים הקדש לחזרה על נקודות אלו ולסימולציה על כלל החומר. בהצלחה.

13/11/2009 | 12:15 | מאת: yamit

עדיין לא מצאתי את הדרך הטובה ביותר ללמוד למבחנים. מהי ? (ואני סטודנטית כבר )

ימית שלום רב, הדרך הטובה ביותר ללמידה משתנה מאדם לאדם. היא תלויה בסגנון הלמידה הנוח לך ביותר (לדוג', לבד או בקבוצה), יכולותיך (לדוג', יכולת ריכוז בקריאה פאסיבית או תוך כדי כתיבה וסיכום החומר) ואופייך (מסודרת? נוטה לאבד ריכוז מהר? ערנית ביום / בלילה?). ניתן למצוא באינטרנט המלצות על למידה יעילה ולבחור מה הכי מתאים לך. ככלל, כדאי להקפיד ללמוד בחדר שקט / בספריה, חשוב ללמוד מספר שעות ביום אך לא "להתיש" את עצמך (למשל, בסוף יום למידה ללכת לסרט). לשם למידה יעילה כדאי גם לברר את כל המידע האפשרי על אופי הבחינה – סוג הבחינה, הוראות הבחינה המדויקות, היקף החומר עליו נבחנים, דגשים שניתנו בשיעורים, מבחנים משנים קודמות וכו'. בהצלחה!

שלולם הגעתי במקרה למטפלת התנהגותית קוגנטיבית וביופיבדבק האם משהו מכיר אותה קוראים לה שלי זאנטקרן והאתר שלה הוא: www.cbt4u.co.il אשמח לקבל תשובה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, אני מעדיפה שלא להתייחס למטפלים ספציפיים בפורום זה. באופן כללי, בנושא קשיים בלימודים/חרדה אני ממליצה לפנות לפסיכולוג קליני, בעל ניסיון בתחום זה. ראשית הטיפול בשיחת אבחון, על מנת לברר האם מוקד הקושי הוא אכן חרדת בחינות, ולהתייעץ לגבי סוג הטיפול המתאים לך אישית. הן ביופידבק והן טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינן אופציות טיפול טובות באופן כללי לסובלים מחרדה, אלא שלאנשים שונים מתאימים טיפולים שונים, ולכן חשוב להפגש עם פסיכולוג בעל ניסיון בתחום. בהצלחה!

06/11/2009 | 17:58 | מאת: נועה

אני בת 47.עובדת חצי משרה ואני לא מבינה מה אני צריכה לעשות בכדי שממוצע ציוני יעלה. אני מגיעה ל7-8. בדר"כ סובלת מעיפות ושכחה לא ברמה גבוהה. יש תלמידים שכל כך קל להם להוציא ציונים גבוהים ואני משקיעה הרבה עבודה כדי להגיע ל7-8. עברתי אשפוז לפני 25 שנה ומאז רק עבדתי משרות ארוכות מאוד. נוטלת טיפול תרופתי מינימלי אבל יש הרבה אנשים שלוקחים תרופות ועדיין מגיעים לציונים גבוהים. אבקש חוות דעת. לא מעונינת לעבור אבחון.

נועה שלום, משאלתך אני מבינה שהתחלת ללמוד לאחרונה, לאחר שנים ארוכות שבהן עבדת. ישר כוח על כך שאת מוצאת את המקום ללמוד ולעבוד בגיל יחסית מאוחר – כל הכבוד! זה כלל לא מובן מאליו להתחיל ללמוד לאחר שנים ארוכות שבהן השקעת את כל כוחותיך בעבודה. היכולות הלימודיות שלנו יורדות עם השנים, ולאחר 25 שנה בהן עבדת, יכולותיך הלימודיות צריכות "לחזור לכושר" וזה לוקח זמן, ולרוב לא מצליחים להגיע למקסימום מיצוי של היכולת. אני משערת שהעייפות והשכחה שאת סובלת מהן קשורות לכך, ומאמינה שזו סיבה נוספת ומשמעותית לכך שעליך להשקיע מאמצים רבים יותר בכדי להצליח. בנוסף, אנשים שונים זה מזה במידה שעליהם להשקיע על מנת להשיג ציונים מסוימים, ויש מי שיכולותיהם אינן בהכרח מתבטאות בציונים "היבשים". ובכל זאת, בכדי לבחון אפשרות לשפר את הישגיך כדאי לבדוק את הרגלי הלמידה שלך (כיצד את לומדת בהרצאות? כיצד לבחינות? סדרי עדיפויות ללמידה וחלוקת זמן? למידה לבד או בחבורה?); את מעורבותם של גורמים פסיכולוגים (לחץ? קשיי ריכוז? השפעת מצב רוח?)... ולערוך שינויים לטובת תהליכי למידה יעילים ומתאימים יותר.ומילה לגבי ציונים.... אני מאחלת לך שדווקא בשל גילך הבשל תוכלי לאפשר לעצמך להתמקד בדרך, בהתפתחות, בהרחבת באופקים, ופחות בציון הסופי. בהצלחה!

06/11/2009 | 22:18 | מאת: נועה

תודה רבה גילי.

06/11/2009 | 12:44 | מאת: ליאת מנדלבאום

גילי יקרה, ברכות להולדתו של הפורום החדש. מאחלת לך ימים רבים של עניין, הנאה וסיפוק גדול מעבודתך כאן. אני משוכנעת שבאי הפורום הזה יהנו הנאה גדולה מהידע, הניסיון והמקצועיות שלך, ומדרכך הייחודית לחלוק אותו. בהצלחה רבה! ליאת מנדלבאום (מהפורום השכן)

29/10/2009 | 13:14 | מאת: בני

תודה מאד על התשובה. אני חש עומס כשזה מורכב מהרבה פרטים או כשההרצאה ארוכה. אודה לך על תשובתך.

שלום בני, הרצאה מלאה בפרטים או ארוכה מעלה תחושת עומס אצל הרבה מאוד סטודנטים. כלומר, מה שאתה חווה נשמע לי טבעי מאוד, ולרוב עובר לבד, עם המשך התואר שלך, ועם רכישת מיומנויות למידה המתאימות לך יותר (ראה מה עניתי לנעה, קודם בפורום זה, מתאריך 26.10.09). תחושת עומס עולה ביתר שאת בשנים הראשונות באוניברסיטה ובמקצועות עמוסים במיוחד. בנוסף, יתכן כי הדיכאון והחרדה מהן סבלת מעלות את הרגישות שלך לעומס לימודי, ואז ניתן להתייעץ, כפי שכתבתי, עם הגורם הרפואי המטפל בך. בהצלחה.

שלום, אני תלמידה שנה ב' באוניברסיטה. אני מזדהה עם כל מילה שנרשמה במאמר שפורסם בנושא. הייתי רוצה לשנות את הדפוס שלי באופן עצמאי ללא טיפול חיצוני. כיצד ניתן לעשות זאת? האם ניתן גם לטפל בעצמי לחרדת בחינות (היא איננה קיצונית אך כן מפחיתה את ביצועיי יחסית ליכולות ברמה כלשהי וחבל(בוודאי בעולם תחרותי והשגי כמו שלנו ) תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום יעל, בימים אלה יעלה לאתר מאמר המשך, על הטיפול בדחיינות, והוא יענה על הצורך שלך לנסות ולטפל בדחיינות באופן עצמאי. כעקרון, בתור התחלה אני ממליצה לשמור על שעות וימים בהם את עובדת על המטלה שלך, לפי לוח זמנים. שנית, צרי לעצמך סביבה סטרילית לעבודה ללא הסחות דעת. כמו כן, מצאי לך עוד חבר/ה שאיתם את יכולה לקבוע על עבודה במקביל, וקבעו זמן שיתאים לשניכם שאת חייבת לעמוד בו. עצות נוספות ובאופן מפורט יותר יהיו באתר בימים הקרובים במאמר החדש. לגבי החרדה שאת סובלת ממנה - אנא כתבי לי כיצד היא מתבטאת? באיזו תדירות ובאיזה אופן? בינתיים אני מציעה להתחיל לטפל בדחיינות ואז לראות איך את מרגישה. לעיתים הצלחה בתחום לימודי אחד משפיעה על תחומי לימוד ואופני לימוד נוספים. את מוזמנת לעדכן אותי איך את מתקדמת, בהצלחה!

27/10/2009 | 10:15 | מאת: בני

דבר ראשון ממש נפלא שחשבתם ופתחתם כזה פורום. כל הכבוד! לעניני, אני סבלתי מדכאון ולוקח תרופות. אבל לדעתי הקושי שלי בלימודים אינו קשור לזה, כשאני לומד חומר או שומע הרצאה אני מרגיש "עומס" במוח, זה לא שאני לא מבין או לא זוכר, אבל בפועל קשה לי. אז רציתי לקבל איזה טיפים [ובכלל לדעת אם זה קשור למצב הנפשי]? בתודה

שלום בני, אתה כותב כי סבלת בעבר מדכאון. מצב דכאוני משולב פעמים רבות בחרדה ויתכן כי תחושת ה"עומס" אכן קשורה לחרדה העולה בעיתות לחץ כגון מצבים מלחיצים בלימודים. במידה וכך הוא, כדאי להתייעץ עם הגורם הרפואי אשר מטפל בך בנוגדי דכאון. לגבי עצות ספציפיות— המילה "עומס" מעבירה תחושה כללית, אך תצטרך להוסיף ולתאר מה בדיוק אתה מרגיש: באיזה מצבים אתה חש יותר עומס ובאילו פחות, איזה מחשבות מלוות את הרגשת העומס ובמה מתבטא הקושי שאתה מתאר, ואז אוכל אולי לעזור יותר.

26/10/2009 | 11:48 | מאת: נועה

בת 26 באוניברסיטה מאוד קשה לי להתרכז בשיעורים ובהרצאות, תמיד כותבת מה שנאמר אך לא מצליחה לקלוט דבר. לאחר מכן כשאני יושבת לבד ובשקט עם החומר אני מצליחה להתרכז בצורה טובה קצת יותר. מה ניתן לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום נועה, המצב אותו את מתארת אינו מעיד בהכרח על קיומה של הפרעת קשב וריכוז, אך אם את סובלת מקשיי ריכוז במצבים נוספים ייתכן וכדאי לשקול אבחון, אותו תוכלי לעבור אצל איש מקצוע במוסד בו את לומדת. קשיי ריכוז, ובמיוחד בכיתה הומה, הם נחלת רבים מהסטודנטים. במידה וקיימות הפרעות בכיתה נסי לשבת בשורה הראשונה או קרוב למרצה, רחוק ככל האפשר מהסחות דעת והפרעות פוטנציאליות. שנית, יתכן ודווקא המאמץ לרשום כל מילה מקשה על הבנת תכני השיעור, ורצף ההרצאה ומשמעותו אובדים ב"מרדף" אחר המרצה. אולי תוכלי להרפות.... לרשום רק ראשי פרקים, משפטי מפתח והערות חשובות, ולאחר השיעור להשלים מסטודנט אחר ומספרי הלימוד את חומר השיעור המלא. לכתוב בהרצאה, ללמוד, להבין, לשאול שאלות...כולן מיומנויות שניתן לשכללן. כדאי לך למצוא את הדרך המתאימה לך ביותר, כזו שתמצה את יכולותיך באופן מיטבי ועדיין תשמר יכולת להתעניין ואפילו ליהנות מחומר השיעור. אפשרות נוספת היא כי את סובלת מלחץ או חרדה המתעוררים מתוך השוואה לסטודנטים אחרים בכיתה, כחלק מקושי טבעי להסתגל ללימודים באוניברסיטה, דבר הקיים אצל סטודנטים, בעיקר בשנה הראשונה ללימודים באוניברסיטה או בכניסה למסגרת חדשה כלשהי. אשמח לעדכון בהמשך על ניסיונות ההתמודדות שלך ועל תוצאותיהם.

26/10/2009 | 22:17 | מאת: שמרת

שלום גם לי הייתה בתואר את אותה הבעייה בדיוק. וכמו כן היה לי קשה להתרכזבלימוד לבחינות פשוט לקח לי הרבה הרבה יותר זמן לקרוא את החומר. אולי זה ירגיע אותך - סיימתי בהצטיינות שני תארים ללא כל טיפול. ייתכן ואם הייתי מטפלת בזמן גם הייתי נהניית מהם.... בהצלחה לך בלימודים ובכל אשר תפני שמרת

25/10/2009 | 08:57 | מאת: מירב

שלום רב, חברי סטודנט בן 24 וסובל מאד מחרדת בחינות. הוא יודע את החומר היטב אך כשהוא מגיע למבחן הוא פשוט מפשל.... כיצד ניתן לטפל בחרדת בחינות?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום מירב, חרדת בחינות היא אכן סיבה שכיחה לכך שיכולות לימודיות אינן באות לידי ביטוי תואם בבחינה. יתכן כי חברך סובל מחרדת בחינות, אך ללא אבחון הולם קשה לקבוע זאת (יתכן, לדוגמא, כי אינו לומד בצורה יעילה). ניתן לטפל בחרדת בחינות במספר דרכים, וחשוב שהטיפול יתאים לנטייתו האישית של המטופל. ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי, כדאי טיפול בגישה "קוגניטיבית התנהגותית" (טיפול ממוקד אצל פסיכולוג); לטיפול תרופתי בתרופות נוגדות חרדה (אצל פסיכיאטר); או לדרכים אלטרנטיביות (מדיטציה, לדוגמא). אני מציעה לפנות לפסיכולוג/ית בעל ניסיון בתחום, שיוכל לאבחן את חברך כראוי, ולהציע לו את הטיפול המתאים לו ביותר. בהצלחה!

גולשים יקרים, אנו שמחים לבשר לכם על פתיחתו של פורום קשיים בתפקוד לימודי. גלישה פורייה צוות האתר