לקות שפה: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר מאפשר לשפר את מיומנויות הלימוד, באמצעות הוראה מותאמת (מתקנת). קחו את הילד להיבדק לקות למידה מוגדרת כהפרעה התפתחותית המקשה על הילד לרכוש את הידע, בהשוואה לבני גילו. ההערכות הן כי המקור של לקויות למידה הוא בקשרים בין חלקי המוח השונים, הקשורים לעיבוד המידע - ולכן לקות הלמידה היא מולדת; ובחלק מהמקרים תורשתית.לקויות למידה הן התפתחותיות, כך שאם אדם לא סבל מלקות למידה במהלך שנות הילדות, הוא לא יאובחן כבעל לקות למידה בגיל מבוגר. עם זאת, ייתכנו מצבים בהם אדם מבוגר סבל בילדות מלקות למידה שלא אובחנה. יש ילדים הסובלים משילוב של לקויות למידה. צילום: שאטרסטוק   מהן לקויות הלמידה הקיימות?החלוקה המקובלת של לקויות הלמידה העיקריות כוללת: לקות בקריאה (דיסלקציה), לקות בכתיבה (דיסגרפיה) ולקות בחשבון (דיסקלקוליה). בנוסף, ייתכנו קשיים ספציפיים בהבנת הנקרא ו/או בהבעה בכתב. חשוב...
ללמוד עוד על לקות שפה
לתקשר עם קלינאים-תמונה

על העבודה של קלינאי תקשורת, ושאלות נפוצות מהפורום בכתבה...

15/11/2001
שיתוק מוחין-תמונה

שיתוק מוחין הוא לקות פיזית המופיעה בילדות המוקדמת והשלכותיה...

מאת: לידיה גביס
30/10/2013
הריון: ויטמין D קשור לקשיי שפה-תמונה

במחקר אוסטרלי חדש, בהשתתפותן של מאות נשים, נמצא כי מחסור של...

מאת: ד"ר עמית...
05/03/2012

לקות שפה: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום, 1. האם ילדים אלו כן מדברים בסיטואציות אחרות? למשל שהם בבית עם ההורים או שיש ילדים שפשוט לא מסוגלים לדבר בכלל? 2.האם הם ילדים שלווים? כי ההגיון אומר שאם לא מדברים הם אמורים עדיין לכעוס על ילד אחר, או להיות מתוסכלים בסיטואציות מסוימות? 3. הם לא יוצרים קשר בכלל עם אחרים?ולא מנסים? אני בקייטנה של גן עם ילדים בעלי לקות שפתית כלומר יש להם הפרעות בלומר מילים מסוימות בצורה נכונה. יש ילדה אחת שלא מדברת בכלל. היום שאלתי, אמרו לי שזו אילמות סלקטיבית. יש לציין. שהיא מנופפת לי לשלום כשאני באה או רצה אליי. או אם אני אומרת לה משהו והיא שמחה אז היא מקפצת ומנופפת עם הידיים.זו התגובה שלה וזהו. כשאני שמה מוסיקה היא באה מרצונה לרקוד איתי. זה קצת מוזר לי. כי אני לא עובדת מהגן. איך אין לה אינטראקציות עם ילדים בכלל. גם לא יוזמת.איך היא לא דוחפת ילדים אחרים..תמיד לבד עם עצמה ( אולי ה מהחרדה אז אין רצון?) היא תמיד שמחה שקטה לא ראיתי אותה בוכה או כועסת.לא מתוסכלת. מבחינת התפתחותית היא קטנטונת ושברירית. גם מור לי שאם היא חרדתית, אז למה איתי יש רצון לקשר? הם כעת מסיימים את הגן ועולים לכיתה א'. אמרו לי שהיא תהיה בחינוך מיוחד. האם זו המסגרת שמתאימה לה? חבל שלא היה לי זמן איתה יותר. לא מבינה איך לא הצליחו להוציא אותה מזה. היא צריכה המון חיזוקים.

שלום לך, מרגש ונוגע ללב איך עובדת זמנית כמוך כ"כ מתענינת ומושקעת בילדים שבטיפולך. לא פלא שהילדה הזו התחברה אלייך כ"כ כי היא כנראה הרגישה בדיוק את זה.. ילדים עם אילמות סלקטיבית בהחלט מדברים בסיטואציות מסוימות, בד"כ בבית, במשפחה, עם האנשים המוכרים. יש ילדים עם אילמות סלקטיבית שמדברים בכל מקום מלבד במסגרת אחת. זה מאוד תלוי ומשתנה מילד לילד. לגבי מידת השלווה והרוגע. אז אפשר בהחלט להתרשם מתסכולים בקרב ילדים אלו שבאמת כפי שאת אומרת, לעיתים לא מצליחים לבטא את רצונותיהם, צרכיהם ורגשותיהם - ולא, כל החלקים הללו אצל ילדים לא נעלמים, אבל כן, קצת מודחקים ונדחקים הצידה בתוכם, ויכולים להופיע בעוצמה מוגברת בבית. לגבי רצון ליצור קשרים חברתיים - אני מאמינה שהוא קיים, אבל החרדה מהדיבור חזקה יותר. מטפלים טובים יוכלו לסייע לילדים כאלה ליצור קשרים חברתיים טובים למרות הקושי לדבר. ההתאמה או אי ההתאמה שלה לחינוך מיוחד לא תתבסס רק על האבחנה הזו, לכן לגבי זה אני לא יכולה לענות לך. מה שכן נורא מתחשק לי לומר לך זה שוב כל הכבוד על המסירות והעניין שאת מגלה. יכול להיות שדרך הגננת תוכלי ליצור קשר עם האמא ואולי לשמר עם הילדה הזו את הקשר באופן אחר. כך או כך, נדמה לי שעבודה עם ילדים מאוד מתאימה לך ואני שמחה עבור כל ילד שיזכה להיות במחיצתך תחת טיפולך והדרכתך :) בהצלחה ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

שלום רב,בתי בת חמש כמעט,מיתקשה מאוד לאמר רצף משפטים עם קשר הגיוני,קורה הרבה שהיא "נתקעת" חוזרת על אותו המשפט שאמרה כמה פעמים (לא מגמגמת,פשוט חוזרת על המשפט,לדוגמא :"היא לא באה לגן היום.לא היא לא באה.היא לא באה לגן.היא לא באה"),יחד עם זאת נראה שהיא אינטליגנטית ומבינה סיטואציות,אין לה מאפיינים אוטיסטיים בכלל למעט הלקות הזו בשפה שהפכה ליותר ויותר דומיננטית אחרי גיל שלוש.כולם אומרים כולל אני האמא שעד השלב הזה דיברה והתנהגה בהתאם לגיל.אני לא יודעת כיצד לנהוג האם מדובר בהידרדרות נוירולוגית?האם ייתכן ש"חלתה" באוטיזם אחרי גיל שלוש? האם לקות כזו מעידה על פיגור שכלי ולא אוטיזם, האם לפנות לפסיכולוגית או לנוירולוג?

אורית שלום רב בכל מקרה שעולה החשש, ע"י הורה, כי קיימת הפרעה התפתחותית אצל ילדו, אפשר להתייעץ עם רופא המשפחה ולקבל אבחון בחינם דרך סל הבריאות.

שלום, אני עובדת כעת בגן עם ילדים שיש להם לקות שפתית. רוב הילדים מדברים ויש אולי כמה מילים שלא נאמרות ברור. יש כמה ילדים שמאוד קשה להבין מה הם אומרים. ויש ילדה אחת שלא מדברת בכלל, גם לא מנסה וגם לא מגמגמת.פשוט שקטה כמו דג. בהתחלה כשהייתי פונה אליה בשאלה ליצור קשר חברי, נניח מה ציירת? היא כאילו היתה קופאת מפסיקה לצייר ממש נעצרת. וזה נותן תחושה כאילו היא נרתעת או פוחדת ממני..הבנתי שהיא ככה. ומהר מאוד זה השתנה כשאני באה לגן היא מנופפת לי לשלום ומחייכת אבל לא מדברת. היא גם באה אליי ואני מנסה לשחק איתה. היא גם מאוד לבד לא משחקת עם כל הילדים. לכן אני מנסה להתקרב אליה. אין ניסיון לקשר עם ילד או ילדה מצדה. אני גם לא רואה שהיא כועסת על ילד אחר או מתוסכלת מזה שהיא לא מדברת.לא מוציאה שום הברה. איזו הגדרה יש לתופעה הזו? אני מניחה שזה לא אוטיזם....

נכון, יש ילדים שמאובחנים עם "שתיקה מבחירה" או שהם שותקים במקומות ובתנאים מסוימים. מכוון שאת עובדת איתה בגן, אני בטוחה שהגננת או הקלינאית תקשורת בגן ישמחו לשתף אותף באבחנה מדויקת ובעקר עם הדרכה ליצירת קשר ועידוד לשיח. בהצלחה

בת 10 בכיתה ד חלשה בלימודים בפער משמעותי מבני גילה גם ברמה רגשית וחברתית נולדה פגית התפתחות תקינה אך איטית. באבחון נאמר לנו שיש לה לקות שפתית ברמה קלה עם זאת קיבלה ניקוד גבוה כמחוננת. נשקלה אופציה לכיתה מקדמת אך הילדה מתנגדת בהגדרתה זה כיתה לילדים עם הפרעות קשות בעיות שכליות וכו חששנו שזה יפגע בדימוי העצמי שלה לכן שקלנו להשאיר אותה שנה כדי להדביק את הפער ולהתחזק. כשהעלנו את האופציה מול הילדה לא הביעה התנגדות מה דעתך בעניין?

שלום רב, היום כבר פחות מקובל להשאיר ילד כיתה. בצעד כזה צריך לקחת בחשבון את כלל ההיבטים הקשורים במצבה של הילדה הן מבחינה לימודית והן מבחינה רגשית ונפשית. ניתן לשם כך להתיעץ עם אנשי מקצוע כמו: מחנכת הכיתה, פסיכולוגית ביה"ס או גורמים נוספים שמכירים אותה. שמעו מה המלצתם. יש מחיר לכל החלטה וטובת הילדה באה בראש ובראשונה. בנוסף, קחו בחשבון שאם יש לקות מורכבת לאו דווקא פתרון זה יכול לעזור. אולי עדיף לתת לה תגבור וחיזוק במקומות שהיא חלשה בצד חיזוק משמעותי בכוחות שלה. החלטה לא פשוטה. בהצלחה