לקות שפה: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר מאפשר לשפר את מיומנויות הלימוד, באמצעות הוראה מותאמת (מתקנת). קחו את הילד להיבדק לקות למידה מוגדרת כהפרעה התפתחותית המקשה על הילד לרכוש את הידע, בהשוואה לבני גילו. ההערכות הן כי המקור של לקויות למידה הוא בקשרים בין חלקי המוח השונים, הקשורים לעיבוד המידע - ולכן לקות הלמידה היא מולדת; ובחלק מהמקרים תורשתית.לקויות למידה הן התפתחותיות, כך שאם אדם לא סבל מלקות למידה במהלך שנות הילדות, הוא לא יאובחן כבעל לקות למידה בגיל מבוגר. עם זאת, ייתכנו מצבים בהם אדם מבוגר סבל בילדות מלקות למידה שלא אובחנה. יש ילדים הסובלים משילוב של לקויות למידה. צילום: שאטרסטוק   מהן לקויות הלמידה הקיימות?החלוקה המקובלת של לקויות הלמידה העיקריות כוללת: לקות בקריאה (דיסלקציה), לקות בכתיבה (דיסגרפיה) ולקות בחשבון (דיסקלקוליה). בנוסף, ייתכנו קשיים ספציפיים בהבנת הנקרא ו/או בהבעה בכתב. חשוב...
ללמוד עוד על לקות שפה
לקויות למידה: חשיבות הטיפול המוקדם-תמונה

כ-10% מהילדים מתמודדים עם לקויות למידה. אבחון בגיל צעיר...

מאת: תמר פייר
04/06/2017
הריון: ויטמין D קשור לקשיי שפה-תמונה

במחקר אוסטרלי חדש, בהשתתפותן של מאות נשים, נמצא כי מחסור של...

מאת: ד"ר עמית...
05/03/2012
לקות דיבור: אפשר בשתי השפות-תמונה

ילדים דו לשוניים, שגדלים על יותר משפה אחת, אינם חשופים יותר...

מאת: מערכת zap...
21/02/2013
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל ללקות שפה?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

לקות שפה: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

בת 10 בכיתה ד חלשה בלימודים בפער משמעותי מבני גילה גם ברמה רגשית וחברתית נולדה פגית התפתחות תקינה אך איטית. באבחון נאמר לנו שיש לה לקות שפתית ברמה קלה עם זאת קיבלה ניקוד גבוה כמחוננת. נשקלה אופציה לכיתה מקדמת אך הילדה מתנגדת בהגדרתה זה כיתה לילדים עם הפרעות קשות בעיות שכליות וכו חששנו שזה יפגע בדימוי העצמי שלה לכן שקלנו להשאיר אותה שנה כדי להדביק את הפער ולהתחזק. כשהעלנו את האופציה מול הילדה לא הביעה התנגדות מה דעתך בעניין?

שלום רב, היום כבר פחות מקובל להשאיר ילד כיתה. בצעד כזה צריך לקחת בחשבון את כלל ההיבטים הקשורים במצבה של הילדה הן מבחינה לימודית והן מבחינה רגשית ונפשית. ניתן לשם כך להתיעץ עם אנשי מקצוע כמו: מחנכת הכיתה, פסיכולוגית ביה"ס או גורמים נוספים שמכירים אותה. שמעו מה המלצתם. יש מחיר לכל החלטה וטובת הילדה באה בראש ובראשונה. בנוסף, קחו בחשבון שאם יש לקות מורכבת לאו דווקא פתרון זה יכול לעזור. אולי עדיף לתת לה תגבור וחיזוק במקומות שהיא חלשה בצד חיזוק משמעותי בכוחות שלה. החלטה לא פשוטה. בהצלחה

שלום בני בן 3.3 גמול ביום עוד מקיץ בלי בעיה תוך שלושה חודשים רוצה לגמול גם משנת לילה אבל....... אני יודעת שצריך להיות סימן של 3-5 ימים יבש בנתיים לא תמיד. להסביר לו אני לא יכולה. יש לו בעיה עם הבנה והבהה לקות שפה .גם בבוקר שמנסה מיד להוריד לו הוא מתעצבן .הוא יושן חזק כל הלילה וקם מאוד מסטול בבוקר .חייבת לציין שבשנת יום גם יושן עם תיתול כי קם רטוב אם לא שמים לו השאלה איך עושים גמילה לילית נכון שגם הוא יבין מה דרוש ממנו .לפחות שיתוף פעולה .

אמא שלום ציינת שבנך עם קושי שפתי. האם לומד בגן חינוך מיוחד? אם כן מומלץ שתתיעצי עם הגן. כמו כן מומלץ שלפני השינה ילך לשרותים. אולי גם באמצע הלילה לנסות לקחת אותו לשירותים.

הוא עוד לא הולך לגן מיוחד רק שנה הבא לפני שניה הוא הולך לעשות פיפי אפילו פעמיים .ובלילה הוא יושן חזק .סביר להניח אם יעיר אותו הקבל קריזה ויתחיל לבכות . הוא שותה תה או שוקו בסביבות 5:30 בערב אולי זה משפיה ? הוא קם עם חיתול מלא מספר 6 למרות ששוקל 13,5 .החיתול ענק עלו.אין לי בעיה שיש לו חיתול בלילה ,אבל בכול זות רוצה לנשות להוריד .אודה לתשובתך.

שלום רב! ילדי בגיל 3 אובחן בהתפתחות הילד עם לקות שפתית ואיחור שפתי רב מבני גילו. הוא טופל אצל קלינאית, עבר ועדת השמה השנה ונמצא מתאים לגן טיפולי היות ואין לנו בעיר גן שפתי. יחד עם זאת, החל מפסח חלה אצלו התקדמות ספונטנית ושיפור עז מבחינה שפתית שאפילו הקלינאית ביקשה הפסקת הטיפולים וחזרה לאבחון בעוד חודש משום שנראה לה שאין צורך בגן טיפולי. שאלותיי: 1. האם רק קלינאית מורשית לקבע מקצועית אם הוא יכול להרשם לגן רגיל בשנה החדשה או גן טיפולי? 2. אם נמצא שיתאים לגן רגיל איך אני עושה מעבר מגן טיפולי לגן עירייה. הוא כרגע בטרום טרום חובה בגן רגיל. אודה לתשובה

אמא יקרה, בשלב ראשון כדאי להתייעץ עם קלינאית התקשורת של בנך. האם היא חושבת שהוא מתאים לגן שפתי/גן טיפולי? האם לדעתה הוא סגר את הפער ובשל לגן רגיל? במידה וכן, כדאי לפנות לעירייה לבירור לגבי שינוי בהשמה. ככל הידוע לי, לבקשת ההורים יש משקל מכריע בהחלטה לגבי השמת הילד ואם קלינאית התקשורת של בנך תוציא סיכום מסודר עם המלצות לגן רגיל, אני מאמינה כי העירייה תפנה אתכם לגן רגיל. בהצלחה!

ד"ר ברנע שלום, בני בן 9 - מגיל 4 היה בהתפתחות הילד בשל לקות שפתית ובעית מוטוריקה עדינה. הרופאה ההתפתחותית טענה אין לו בעית קשב וריכוז לכשאיבחנה אותו בגי 4 וגם בגיל 5. לכאורה, מתקופת הגן ועד כיתה ב היה נחשב לילד נורמטיבי מבחינה התנהגותית במסגרות. השנה, מתנהג באופן מאוד חרדתי, מפטפט בכל השיעורים ולדברי מוריו אינו קשוב ומרוכז. התעצמה אצלו גם רמת האימפולסיביות (מתעתבן מהר, בועט בחפצים..), מאוד חרדתי , בעית OCD (בעיקר לגבי סידור חדרו וחפציו האישיים) ובעיית וויסות תחושתי (לועס את צוואר חולצתו). שאלותיי:1. האם יתכן שהופעת בעיתת קשב וריכוז תתחיל מגיל 8? 2. האם טיפול תרופתי כמו רטלין הוא לכל החיים? תודה

אורית שלום, הפרעת קשב ורכוז היא הפרעה התלויה בסביבה, וכשדרישות הסביבה גבוהות יותר, יש סכוי גבוה לידי בטוי שההפרעה תבוא לידי בטוי. מעבר לכך, אבחון בגי ארבע שנים אינו קל, כיון שחלק מהתסמינים של הפרעת קשב ורכוז הם למעשה התנהגות נורמלית בגיל זה. כלומר, בהחלט יתכן שבגיל ארבע-חמש שנים לא אובחנה הפרעת קשב ורכוז, וכיום, בגיל תשע שנים היא תאובחן. מעבר לכך, ההפרעות שתארת שקיימות אצל בנך - לקות שפתית, הפרעה במוטוריקה העדינה, הפרעה בוסות החושי - כל אלו שכיחות הרבה יותר בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. התלונות מביה"ס גם הן יכולות להיות מוסברות ע"י הפרעת קשב ורכוז. בקצור, אני ממליץ שתקחי את בנך לאבחון של הפרעת קשב ורכוז. כיון שציית שבנך "מאד חרדתי" ויש לו "בעיית OCD", אני ממליץ לפנות לאבחון של הפרעת קשב ורכוז אצל פסיכיאטר של ילדים ונוער. לגבי הטפול ב-Ritalin, או בכל תרופה אחרת. את התרופות לטפול בהפרעת קשב ורכוז יש לתת כשצריך. לעתים יש צורך בהמשך הטפול גם בבגרות. איני נביא, והילד יצטרך להיות במעקב מסודר. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.