פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

שלום, כשבתי היתה בת תשעה חודשים עברנו לארה"ב. בארץ אמרה את המילים "אבא" ובארה,ב החלה לומר "מאמא" לאמא. בארה"ב היא חשופה כמובן לאנגלית עם מטפלת פעמיים בשבוע ובפעילויות השונות איתנו, כאשר אנחנו גם מדברים איתה עברית. שמתי לב שאת שתי המילים שרכשה הפסיקה לחלוטין להגיד, כאשר לאחרונה החלה לומר לפעמים "אור". הדאגה שלי הינה שרכישת השפה השניה בגיל תשעה חודשים גרמה לנסיגה ועיכוב בהתפתחות השפה (הפסיקה לומר מילים שאמרה). אשמח לקבל התייחסות. כמו כן, אשמח לקבל הכוונה כיצד נכון יהיה לשלב את שתי השפות, כך שלא לגרום לנזק בהתפתחות השפה. האם לדוגמא נכון להקריא לה ספרים גם באנגלית וגם בעברית או רק בעברית? האם נכון להצביע על חפץ ולומר את שמו בשתי השפות או רק בשפה אחת וכיוצ"ב?תודה
ההמלצה שלנו הינה: "מבוגר אחד- שפה אחת", כלומר... לדבר איתה שפה אחת ולא לבלב ביניהן. אם עברית היא השפה בה את מחבקת ואוהבת אותה, תמשיכי לדבר איתה בעברית ותני לה ללמוד אנגלית מהסביבה, גם אם האנגלית שלה, בשלב ראשון, לא תהיה כל כך טובה. להקריא לה בעברית ואם יש מטפלת, תני לה להקריא לה באנגלית. חשוב שהיא תוכל לדעת מראש מה פה לה וממי, ולא שיהיה בילבול בין השפות. שפה הינה מערכת של מילים וכללים לחיבור בניהם והתפקיד של ההרוה להקנות אותה בצורה עקבית. לא ציינת בת כמה היא עכשיו, עניין החשפיה בגיל צעיר לא ניראה לי משמעותי, ניראה לי שהיא התבלבלה וכשתעשה לעצמה סדר, תתחיל להפיק יותר מילים מהנסיון שלי יש ילדים דו-לשוניים שמתעכבים בחיבור למשפטים, אבל לא בצורה פתולוגית..בהצלחה
שלום לך, אני אמא לפעוט בן 14.5 חודשים. אני מודאגת-מאוד. הוא לא מצביע הרבה.לעיתים כן...אך לא באופן אינטנסיבי. הוא אינו יודע להצביע על איברי הפנים/גוף השונים כשנשאל , ויתרה מזו, כנשאל "איפה אמא"...הוא אינו מצביע ובדר"כ גם לא מכוו ןאת מבטו אלי. מה לעשות?עד מתי לחכות?ולאיזה איש מקצוע צריך לגשת בעניין זה. תודה!
אני מבינה את דאגתך, תבקשי בשלב ראשון לבצע בדיקת שמיעה, כפי שמקובל בילדים בגיל זה. אם את מודאגת לגבי ההתפתחות הכללית שלו, יש מסגרת שקיימת בכל הקופות, מכון להתפתחות הילד, שם ודקים את ההתפתחות על ידי צוות של רופא ומקצועות בריאות נוספות ואם יש צורך, בונים תוכנית הדרכה וגם טיפול. תתחילי בבדיקת השמיעה ותמשיכי משם. מאחלת לך כל טוב, פרידה
שלום, בתי בת שנה וחודשיים, כשהיא הייתה בת שבעה חודשים שהינו חודשיים בסין ואז חזרנו לשלושה חודשים לארץ, וכשמלאו לה שנה חזרנו שוב לסין. בחודשיים האחרונים הייתה לנו עוזרת שדיברה איתה רק סינית ורואים שהיא מבינה כל מה שהיא אומרת לה. לצערנו העוזרת עזבה ועכשיו תהיה לנו עוזרת שדוברת גם אנגלית וגם סינית. שאלתי היא האם כדאי שהיא תדבר איתה אנגלית או סינית ? בעתיד אני מתכננת להכניס אותה לגן אמריקאי, אבל אני לא רוצה לבלבל אותה יותר מידי. תודה.
גבי המטפלת, רצוי שהיא תדבר שפה שתהיה טבעית גם למטפלת... אם אתם מדברים בעברית עם הילדה, המטפלת יכולה לדבר איתה אנגלית וכך אתם תהיו ב"עניינים" אלה אם אתם גם מדברים סינית. אם השפה העידית הינה אנגלית, יש להעדיף שהמטפלת תדבר אנגלית, במידה והאנגלית שלה מספיק טובה. בכל מיקרה, העקרון של מבוגר אחד, שפה אחת יכוון אותכם, חשוב לא לבלבל בין השפות, ורצוי גם שתעשירו את שפתה על ידי מתן תירגום לאוצר המילים (אחר בשפה של הגן איננה מקבילה לשפה של הבית וכו') חשוב לעודד תיקשורת יעילה ולאפשר לה להתבטא ולהביא את עצמה, לאל קשר לשפה המדוברת. היא כבר תמצא את האיזון בין השפות ובין האנשים. בהצלחה
נכדה בת 13 וחצי חודשים. שמתי לב שכאשר אמא חוזרת לאחר יום עבודה ארוך התינוקת לא רצה אליה וגם לא מחייכת אלא הולכת לכיוון אחר. רק לאחר שקוראים בשמה היא באה ונענית לחיבוק או להרמה. היא אינה מבקשת קרבה כל היום או בשעת משחק. רק מבקשת להרים אותה אם אנחנו מתעסקות במטבח. הגננת שבמשחתון ספרה שהתנוקת גם אינה מבקשת קרבה כמו ילדים אחרים. כל היתר מתרפקים עליה והנכדה לא. המשך היום היא כן מסתכלת עליי וגם בשעת הארוחות . האם זה מחייב בדיקה?
יכולות להיות סיבות שונות לתופעות שאת מתארת , יחד עם זאת כדאי לבדוק את הנושא כדי לראות האם יש צורך בהדרכה או טיפול כלשהו. מומלץ לפנות למכון להתפתחות הילד לאבחון בהצלחה
עד שיכולת ההיגוי משתנה פחות או יותר ? מדבר על דיבור מהיר ויכולת גימגום קלה
מדובר על ילד בגיל 17
ארנולד שלום, משך הטיפול תלוי מאוד במידת המוטיבציה של המטופל, במודעות לדיבור ובמידת התרגול (אם נדרש). במקרה כמו המקרה שאתה מתאר אנחנו מצפים לראות שינוי כלשהו כבר בחודש הראשון לטיפול, אולם לא ניתן לתת הערכה ללא הכרות עם המטופל.
אני בן 13. אני מעוניין ללמוד מספר גבוה של שפות במהלך השנים הבאות. אני מכיר בן אדם שזה גרם לו לגמגום רק משפה אחת(הוא עכשיו גם מגמגם בשפת האם). אם אני לא יכול ללמוד מספר גבוה שלשפות: כמה שפות יכול בערך ללמוד בלי לגמגם? האם זה תלוי בגיל? תודה רבה.
הגמגום לא קשור בשום אופן למספר שפות.....וגם לא מתפתח בגיל 13 אלה בגיל מוקדם יותר, כך שאתה במקום בטוח! תצליח ללמוד כמה שפות שתוכל אבל תזהר לא להתבלבל בניהם. בהצלחה!
השאלה שלי נוגעת לבני בן השנתיים. שמתי לב שלעתים קרובות הוא נוהג לדבר עם השיניים העליונות בולטות מעל השפה התחתונה (מקווה שהתאור שלי מובן). זה קורה במיוחד באותיות שפתיות כמו ב', פ' ו-מ'. הוא מסוגל גם לדבר נכון, אבל זו איזושהי צורת דיבור שהוא סיגל לעצמו. חשוב לי לציין שהוא עדיין לא מדבר היטב - יש לו אוצר מילים גדול אבל הוא משבש צלילים רבים. האם עליי להתערב או להתעלם? האם זה מצריך פנייה לגורם מקצועי כדי שההרגל הזה לא יתקבע?
מחפשת רעיונות יצירתיים לעבודה עם ילד בכיתה ב', לעזור לו בארגון רצף מילולי. המלצות למשחקים, הפעלות , כל דרך יצירתית תתקבל בברכה. תודה
הפעילות הטובה ביותר סדר פעולות של חיי יום יום, תוכנות טיול, יציאה מהבית, ארוחה או מקלחת... שיהיה אמיתי
הבן שלי בן 3 וחודשים לא מדבר הרבה מאוד . הבעיה שלי הינה שהוא לא מבטא ר אלה במקום הוא אומר ל. חושבים שיש בעיה ? חוץ מי זה הוא ילד מקסים לכל דבר. חושבים שיש צורך לפנות ללוגופד? הייתי מבקשת ההתייחסות של מומחה
שלום רב, רציתי לדעת האם לדעתך בני צריך להגיע לאבחון/בידקה אצל קלינאי תקשורת. בני בן 4 שנים בדיוק, ילד רגיל ומקסים לכל דבר ועניין ב"ה. בדיבורו, הוא לעיתים אומר במקום צ - ת, במקום ז הוא אומר ז', ובמקום אותיות רפות (פ,ב וכו') הוא אומר אותן דגושות. הוא יודע לומר את כל הצלילים ויש לעיתים שאומר את המילים נכון, אך רק לעיתים מחליף בין הללו. חוץ מזה אוצר המילים שלו עשיר ותקין לגילו והוא יודע להתבטא ב"ה מצויין ואין לסביבה בעייה בהבנה שלו כאשר הוא מדבר. אני מנסה להמנע מלהגיע כעת לקלינאי תקשורת כי יש לי תחושה שדווקא זה יגרום לו לחוש כאילו "משהו לא בסדר" אצלו. האם נדרש כאן טיפול/אבחון דחוף או שאפשר להמתין לכך ש"יסתדר לו לבד" ורק אם לא אז לטפל? תודה רבה !
בהחלט צודקת, אין מה למהר ולהגדירו כזקוק לטיפול. תא מתארת התפתחו דיבור תקין, שבהחלט עובר שלבים והבשלה ככל שהילד גדל ומתפתח. אם עדיין יש שונות מיתר הילדים לקראת גן חובה/כתה א' או אם מתקשה בזהוי הצלילים בגן חובה, רק אז תפני לאבחון והדרכה... וטיפול רק לאחר הבדיקה
אחיין שלי בן שנתיים חצי. אומר אך ורק את המילים " אבא בא" את השם אמא הוא מבטא כ " אמה " בצורה מושכת, אין לו אוצר מילים בסיסים כמו מים בקבוק או כל דבר שילד עד גיל שנתיים אומר. הוא מסמן עם הידיים מה הוא רוצה ..הוא חכם מאוד מבין הכל . ההורים מסרבים לקחת אותו לבדיקת קלינאית תקשורת ... הם מבחינתם חושבים שלילד יש עוד זמן והוא ידבר .. אני בדעה שצריך לקחת לבדיקה, זה לא יכול להזיק, ההפך להועיל . אני גננת במקצועי, ובכל שנותיי בגן לא נתקלתי בילד בגילו שלא אומר מילים בסיסיות. מרגיש כמו ילד אילם ואני מאוד מקווה שלא. מה דעתך ? ומה ניתן לעשות ע"מ לשכנע את ההורים לקחת את הקטן להיבדק ? תודה
ההורים לקחו אותו לבדיקת א.א.ג הרופא אמר שמבחינתו הכל תקין.
דעתי אין הרבה, אמרת וכע הם צריכים להחליט. אל תשחצי יותר מדי כי בסוף יכעסו עליך והיחסים במשפחה יכולים להתערר. אם הילד בגן, תוכלי תמיד להמליץ להם להתייעץ עם הגננת שלו.
יש לי שני ילדים בת גדולה בת 4 וחודשיים ובן בן 3 וחודש הבת מבטאת לא נכון את האות צ'(מבטא אותה כש') ומבטא לא נכון את האות ס'. בני בן ה-3 התחיל לדבר באופן שוטף ופתאום בגיל שנתיים ועשרה חודשים התחיל להופיע אצלו גמגום באופן לא קבוע (הגמגום הולך ובא בתקופות) אודה לייעוץ מה עלי לעשות?
היי, גמגום בגיל הרך הוא עניין שכיח מאוד. כ - 20% מהאוכלוסייה סובלים בכך בגיל הרך. עם זאת, כדאי לפנות לייעוץ. ב -18 לחודש אמב"י (ארגון מגמגמים בישראל) עורכת אירוע שבמרכזו יעמוד דיון על התנהגות הורים עם ילדים מגמגמים ויושק סרטון הדרכת הורים. את הסרטון ומידע נוסף ניתן למצוא באתר של אמב"י http://www.ambi.org.il/ לשאלות נוספות, ניתן ליצור קשר בטלפון הייעודי באתר. שבוע טוב.
לגבי הבת, היא יכולה להתחיל טיפול לקראת שהותה בגן חובה, לפני כתה א'. במידה ולא הסתדר מעצמו. לגבי הבן, תעייני לאורך התשובות שלי מהעבר. מדובר על תופעה התפתחותית נורמלית והיא תחליף ככל שפתו של בנך תתפתח והוא יהיה יותר מילולי.
שלום רב, בני בן שנה וחמישה חודשים. נולד פג בגיל 33 שבועות, והשלים את כל המצופה ממנו... בזמן דיבור הוא מבטא ל' במקום ר' - אומר "אול" במקום "אור", "אולז" במקום אורז" וכד'. האם זה משהו שקלינאית תקשורת צריכה להתערב...או שזה רגיל לגיל ולאט לאט משתפר ללא התערבות? תודה, לילי
כתבתי בטעות שנה וחמישה חודשים - הוא בן שנתיים וחמישה חודשים.............
בכל מקרה עדיין מאד צעיר להתייחסות להגה "ר". אנו מטפלים בילדים בהגה זה לקראת גיל 5 5 וחצי, רק אז מרבית הלדים רכשו את ההגא וגם הם מספיק בשלים לביצוע אבחנה שמיעתית, אנליזה פומולוגית וחיקוי של ההגה. תני לא להתפתחת כי יש לו מסימות שפתיות יותר דחופות מהיגוי. אם אתם מבינים אותו, תמשיכו כך ותסמכו עליו שיעשה את המוטל עליו! אנו ממתינים לשלב של בשלות לפני שמתחילים טיפול. אין טעם לנסות "לתקן" רק תקפידו לדבר איתו נכון ולא לחזור על ההחלפה שהוא מבצע.
אשמח לקבל עיצה, יש לי ילד בגן שאינו מנהל תקשורת עם ילדי הגן ומשתמש במגע לתקשר איתם (הצקה, הרבצה, נגיעה בשיער, ליטוף, מכה בגב תוך כדי התלהבות) הוא פונה מבוגרים ושפתו תקינה-גם הבעה וגם הבנה. הוא מנהל שיחה עם צוות הגן ומשתמש במשפטים פשוטים. מדובר בילד בן 3.
בגיל זה ילד כבר מפחת מיומנויות תקשורת מילולית, האם הוא מבקר בגן? האם התייעצת עם הגננת? האם הוא פונה לגננת? יש תופעה של "בחירה" בהקשר לדיבור, אבל הוא עדיין ניראה לי צעיר לחפש בעיה או תופעה מסויימת. יכול להיות שאת צריכה ללמד אותו כחצד לתקשר עם הילדים על ידי כך שתזמיני רק ילד אחד למשחק איתו ואת תמלאי את המקום של מתווכת ומלמדת התנהגות תקשורתית עם ילדים אחרים. יכול להיות שאין לו את הבטחון או "ידע" על ההתנהגות עם ילדים אחרים. תני לו כמה חודשים של התנסות מובנת תיראי מה קורה. אשמח לשמוע ממך על המשך ההתפתחות שלו. דרך הגב, האם יש לו הזדמנות לתקשר עם ילדים מחוץ למסגרת המשפחתית, האם יש לו אחים או אחיות?
שלום , רציתי לשאול שאלה בנוגע לבני. המון ג'יבריש. הוא בן שנה וחודש.אומר המון- אהממ(לא תמיד בקשר לאוכל) והרבה אמה..ואבא...לא תמיד כתגובה אלינו ההורים. מדאיג אותי נושא הקולות שהוא מוציא. בלי קשר לכלום.. זה אומנם לא קורה לעיתים קרובות מידי, אך לעיתים הוא מוציא קולות שמדאיגים אותי... איפה אפשר לקבל מעין פירוט על קולות נפוצים בגיל הזה,מלבד עיצורים ומילים רגילות. ממני האם המודאגת. תודה
ם בנך מרגיש טוב הוא בודאי משחק עם יכולתו להפיק קולות. אם הוא לא במצקה ומתפתח אין מקום לדאגה, הילד הינו חוקר ולומד מה הוא יכול לעשות, תוך התנסות. אם את מודאגת תתיעצי עם רופא הילדים. אין רשימה או ספר המדבר על קולות בגיל זה, בגיל זה הכל אפשרי!
הבן שלי בן 5 עדיין לא הוגה נכון את האותיות ח,כ .היינו בקלינאית תקשורת .נאמר שאפשר לחכות .אחכ הגענו לפעם נוספת ובקשה שנרכיב משפטים שהאות ח' או כ' נמצאת במילים המרכיבים את המשפטים . מה עוד ניתן לעשות ?
דנה שלום, האם בנך חוזר על צלילים אלה ועל מילים שמכילות את הצלילים הללו? אם כן, אז השלב הבא הוא תרגול ברמה של משפט. אפשר לעשות את התרגול הזה בדרכים רבות, לאו דווקא בחזרה שלו על משפטים שאתם אומרים לו. השלב הבא אחרי שהוא אומר בקלות את הצלילים האלה ברמת משפט הוא תרגול של כמה משפטים ברצף, למשל כשהוא מתאר סיפור שההוא מכיר. על מנת להגיע ליישום בחיי היומיום, צריך לתרגל הרבה בהתאם להדרכה שקיבלתם מקלינאית התקשורת שמכירה אותו. בהצלחה!
שלום,רציתי לברר לגבי בני בן 3.9 שנולד בלידה רגילה ותקינה בכור וחכם מאד . התחיל לדבר מאד מוקדם בערך בגיל שנה וחצי .ילד שיש לו משלב גבוה ורמה שפתי גבוהה .בערך מגיל 2.4 נתקע עם שטף הדיבור חזרה על הברה ראשונה של מילה (אנחנו חושבים שזה קרה בעקבות פחד שמנהלת המעון צעקה עליו..על מעשה שעשה )לי בגן אמרו שיכול להיות בזה בגלל שאח שלו נולד ותופס מקום או שזה מאד טבעי בגיל הזה בגלל שהוא מאד חכם ומפותח .אז הרפנו ולא עשינו דבר . היום המצב רק המחמיר לדעתי ואני רואה שהתדירות קצת עושה כלומר אם זה היהיה נעלם לחלוטין ומופיע אחרי חודשים בתחילת משפט או שזה הופיע פעם ביום היום זה הרבה פעמים ביום ואני אתאר הוא יכול להגיד משפט מורכב ולחזור על ההברה הראשונה של המילה הראשונה של המשפט -לא ראינו חזרה על משפטים או על מילים אנחנו מחכים לאיבחון מה ניתן לעשות האם זה יכול להשתנות יש לציין שבזמן האחרון הוא נגמל ממוצץ התחיל גן חדש וגם מסגרת חדשה ומתחיל לפחד מהחושך המון אין לנו במשפחה גימגום ואני אמורה ללדת עוד כמה חודשים ולא יודעת איך הוא יגיב . יש לציין שהוא לא ממש מרגיש את זה ויש ממשיך במשפט אני אומרת לו שחיש לי המון סבלנות לשמוע מה שיש לו להגיד ולא משלימה לו את המשפטים
את למעשה מתארת ילד עם התפתחות נורמלית, העובדה שהחזרות הינם רק בתחילת המשפט מראות שיש כאן אסטרטגיה שמאפשרת לו לארגן את המשפט והמילם, עוד לפני שהוגא אותם או מארגן בראש. כאילו החל את הנסיעה לפני שבחר את כוון הנסיעה... או החל לפדבר לפני בידע במדוייק מה לאומר. זה מאפיין ילדים עם שפה תקינה וצורך באירגון המילים, אשר לוקח זמן מסויים.. בזמן זה הוא מבחינתו החל להגיד מה שמתכוון אבל לא היה מוכן! זו תופעה נורמלית לא קשורה ללידת אח, כלב שנובח או כל סיפור אחר, זה קשור להתפתחות נורממלית של השפה ולא לתופעה שרצה במשפחה, בשלב זה!
אם אכן את מרגישה שעם הזמן יש החרפה בכמות ועצמת ההיתקעויות, יש מקום לברר אם אכן יש גורם רגשי כלשהו הגורם לילד לחץ, מתח או חרדה. חוסר שטף מאופין בעליות וירידות. אם יש רק ירידות, כדאי בכ"ז לברר.
שלום, בני בן שנה ושמונה מבין הכל ויש לו אוצר מילים די עשיר רק שרוב המילים הינן חלקיות או רק דומות למילה המקורית, מקווה שזה יסתדר זה פחות מדאיג אותי. הבעיה היא שיש מספר מילים שהוא אומר לגמרי באינפוף כמו אוטו ודובי גם מים הוא מבטא רק כ-ד עם שווא (לא ברור לי למה). האם התופעה של האנפוף מוכרת? יש משהו שכדאי לעשות?
אם זה רק בהגאים מסויימים, אפשר להמתין אם לתחושתך האינפוף חוצה כל ההגאים, רצוי לפנות לרופא אאג' לבדיקת פעילות החך. יכול להיות שיש משהו מבני אותפקודי ורצוי לבדוק זאת מוקדם ככל שניתן. בהצלחה
אנו מדברים בבית עברית. בני בן ה3 וחצי התחיל לאחרונה ללמוד בתלמוד תורה באידיש. בגדול, רוב הילדים מגיעים מבתים דוברי עברית ולומדים את האידיש במקום, והמורים מקפידים בהתחלה לדבר בשתי השפות. לאחרונה שמתי לב שבני לא יודע חלקים גדולים מהחומר הנלמד, בעוד שבשנה שעברה היה מרצה בהתלהבות את כל הסיפורים. על שאלות מסוימות הוא עונה רק אם שואלים אותו באידיש, על אחרות - רק בעברית, ועל אחרות לא יודע לענות כלל. הבעיות האלה מופיעות רק בסיפורים שנלמדים, אך בדברים בעלי אופי לימודי יותר (לימוד האותיות, שמות ימי השבוע בצורה מסודרת וכדומה) הוא מצליח ויודע מצוין. האם זו בעיה חולפת, שתשתפר ככל שיקלוט את השפה? האם כדאי לעזור לו בדרך כלשהי?
ילדים לומדים שפה בהתאם לחשיפה שלהם, ברור שמה שלמד בשפה אחת, נישאר ויותר קל לו באותה שפה.... לכן אנו ממליצים לא פעם: מבוגר אחד-שפה אחת. עקביות זה שם המשחק יחד עם זאת אם את רוצה שידע את שני עולמות התוכן בשתי השפות ומכוון שהוא עדיין צעיר מאד, יש צורך ללמד אותו את אותם התכנים בשתי השפות או לקבל שבשלב זה יש תחומים שיודע יותר טוב בשפה אחת ולא בשנייה. ילדים דו-שפתיים אמיתיים דורשים השקעה רבה ובד"כ אין תאם מושלם בעולמות הידע בשתי השפות
בני בן שנתיים וחודש, עד לא מזמן הוא דיבר יפה ואמר מילים באופן ברור בלי שום קושי\ יש לו אוצר מילים גדול יחסית לגילו. לפני שלושה שבועות לערך התחילו להתקע לו המילים וזה קורה כל הזמן. האם יכול להיות שזה כתוצאה ממישהו שהבהיל אותו? אולי בגלל גן חדש שהעברתי אותו אליו בתחילת ספטמבר?יש לציין שבגן הישין היו לו הרבה חברים וההסתגלות לגן החדש היתה לו קצת קשה. אודה מאוד לתשובתך.
שלום הבן שלי בן שנתיים דיבר בצורה מאוד מתקדמת לגיל שלו ולא פעם קיבל מחמאות מהגננות. בתקופה בה נולד לנו בן נוסף לפני מספר ימים ונעדרנו מהבית (הילד היה עם הסבתא דבר שהוא לא רגיל אליו) פתאום הוא התחיל לגמגם (לפני 3 ימים) גמגום בסגנון "אני אני אני אני ..." אנחנו ממש בלחץ, האם לרוץ לעזרה מקצועית ?
אין מה להילחץ, זה היה מופיעה בכל מיקרה, גם ללא לידת האח הבכור וללא יציאה מהבית. זהו שלב התפתחותי כשהמחשבות רצות מהר יותר מהיכולת לארגן את המילים בראש, כאילו מתחיל לדבר לפני שסיים לחשוב מה להגיד. אל תתנו לו תשומת לב לנושא הדיבור, תמשיכו לאהוב ולחנך כתמיד ותזכירו לו כמה משעמם להיות תינוק שרק נולד, לא הולך לגן, לא משחק במשחקים ורק בוכה וישן כל הזמן! מזל טוב להולדת הבן.
אפילו שאלו אותם משפטים שבעבר היה אומר חלק ? בנוסף זה קורה לו גם במילה בודדת, לדוגמה שהוא רוצה עוגי (דגני בוקר), יוצא לו :"עו עו עו עו עוגי" למרות שהוא יודע מה הוא רוצה. האם זה תקין גם במקרה כזה שהגמגום לא בא כחלק ממשפט ?
שלום לך, בתי בת ה 5 בגן חובה, מתקשה להגות את האות ש ו - צ, יוצא לה ס. היא התלוננה בפני שצוחקים עליה בגן, ניסיתי להסביר לה מה עושים עם הלשון והיא הבינה והצליחה ליצור את האות ש אבל כשהיא לא חושבת על זה אז היא חוזרת לאופן הדיבור הרגיל שלה. האם עלי לקחת אותה לקלינאית תקשורת? או לחילופין איך לעבוד איתה כדי שתזכור להשתמש ב- ש ולא ב - ס.. תודה רבה איילת
שלום, בתי בת 5 ובשנה האחרונה שמתי לב שכאשר היא רוצה לספר על חוויה שעברה /לשאול שאלה או בקשה היא נוטה "להיתקע" ולהשתמש הרבה ב"אמ..אמ..אמ.." לפני כל משפט . זה לא קורה כאשר היא משתמשת במשפטים קצרים אלא בעיקר כאשר יש לה צורך להסביר את עצמה..חשבתי כי הדבר נובע מחוסר ביטחון אולי כלפי סמכות אך לעיתים היא כך מול ילדים אחרים. אני מתלבטת האם יש צורך בטיפול אצל קלינאית תקשורת או שזה שלב שיעבור לבד? יש לציין כי בגיל 3 היתה אפיזודה קצרה של גמגום התפתחותי שחלפה ללא טיפול וכן הגייה של ס' במקום ש' שהסתדרה גם כן לבד לפני שנה. תודה.
הילדה עדיין בשלב של תארגנון מבחינה שפתית ונחמד שאת מציינת שהיא מתקשה רק ככל שהסיפור או משפט מורכב, מה שמחזק את הצורך שלה בהתארגנות שפתית. תניחי לה, תהני ממנה ותסמכי עליה שהיא מתפתחת יפה!
ערב טוב הקטן שלי בן שנה ושבעה חודשים הריון ולידה תקינים התפתחות תקינה לגמרי חייכן רגוע אני זוכרת שבגיל שנה וחודש התחיל לומר ממא בבא לאחרונה אני שמה לב שהוא לפעמים לא מסתכל בעיניים ולפעמים מתעלם כאשר קוראים לו אך חוץ מזה הוא חכם נהנה ממשחקים איתנו ,מתרגש לראות אותנו כשמגיעים לאסוף אותו בסוף היום מהמטפלת אוהב את האחים שלו אנחנו מחכים לתור בהתפתחות הילד ובינתיים פניתי לקלינאית תקשורת באופן פרטי כשהגענו לקליניקה שלה היא ישבה עם המזכירה הקטן התקרב לדלת חייך אליהם והסתכל (היה קשר עין מצוין)היא קראה לו והוא התקרב יותר באיבחון היא שיחקה דיברה איתו וצפתה בו וכמובן שאלו אותי על ההתפתחות שלו בסוף הא בחון היא אמרה שיש כמובן לחכות לתור בהתפתחות הילד אך לדעתה אין מדובר באוטיזם הקטן התעניין בה היה קשר עין קיבל אותה כפרטנרית במשחק חיכה אותה במשחקים,הוא מודע לסביבה ועירני אך לדעתה הקר עין חלש ואינו עקבי וכנראה יש לו קושי בליצור קשר עם הסביבה ויש לחזק זאת והיא המליצה שנתחיל טיפול פעם בשבוע הטיפולים כמובן יהיו באופן פרטי אשמח לדעתך והאם באמת יש אפשרות שהקטן ישתפר והאם יש לך המלצות אחרות תודה רבה מראש
שכחתי להוסיף שהוא ממלמל כמה הברות,מבין הוראות קלות ,לרוב אני מצליחה להבין מה הוא רוצה למרות שאין לו בכלל מילים חוץ מ ממא בבא הוא מביא לי בקבוק המים כשצמא הולך לדלת אם בא לו לצאת החוצה בנוסף לשאלות שלי על ההתקדמות בעזרת טיפולים,רציתי לשאול האם לקטן יש עיכוב רציני בשפה????והאם טיפול אצל קלינאית תקשורת יעזור לו גם בתחום השפה???
שלום לך! טיפול קלינאית תקשורת בגיל שנה ושבעה חודשים יכול לעזור הן בתחום של יצירת קשר והן בתחום השפתי. אם את לא לגמרי שלמה עם ההמלצות שניתנו על ידי קלינאית התקשורת שאבחנה את בנך את יכולה ליצור עימה קשר ולשאול למה המליצה כך או לפנות לדעה נוספת. בדרך כלל כשיש קושי שפתי או תקשורתי ניתנת המלצה לטיפול קלינאית תקשורת. לעיתים לאחר אבחון הקלינאית ממליצה גם על ברור על ידי פסיכיאטר ילדים. אם לא המליצה כנראה שלא ראתה צורך בכך. בהצלחה!
שלום, הבן שלי בן ארבע ועבר אבחון לפני שנה בדיוק אצל קלינאית תקשורת שגם טיפלה בו ארבעה מפגשים שהופסקו בשל שעה בעייתית לילד. מאז עבדנו איתו בבית ובעצת הרופא המטפל והגננת פניתי למרכ לאבחון הילד שסירב לקבל אותו לטיפול והחזיר אותנו לטיפול דרך הקופה. מאז אני לא מצליחה למצוא קלינאית שמוכנה לעבוד איתו כי לכולן יש רשימת המתנה של חצי שנה לפחות . בינתיים הגננת לוחצת ואני ממש מרגישה אמא מזניחה. אני מבקשת הכוונה לקלינאית באיזור כפר בהא, רעננה, הוד השרון שאין לה רשימות המתנה מטורפת. בשנה הבאה הוא יעלה לגן חובה ואני חייבת לטפל לו בקשיים בדיבור. אני אציין כי יש לו בעיית היגוי נכון אותיות מסויימות, לרוב הוא בונה משפט בצורה נכונה, הגננת טוענת שהוא לא מבין משימות מורכבות . בבקשה סיוע מאמא מיואשת .
בגיל זה הטיפול חייב להיות ממומן על ידי הקופה שלך, לכן תפני אליהם ותבררי מה הם יכולים לעשות כדי לאפשר לו לקבל טיפול. שני, יש הנחיות של משרד הבריאות בקשר למשך המתנה לטיפול, במידה והקופה לא מצליחה לספק את השרות בהמתנה שנקבעה 0שונה בהתאם לגיל הילד) אז זכותך לפנות לטיפול פרטי ולקבל החזר מהקופה. במידה ויש לך ביטוח משלים, תוכלי לפנות אליהם והם יחזירו לך חלק מהתשלום עבור טיפול פרטי. תוכלי במקביל לפנות לאתר קלינאי התקשורת לקבלת רשימה של קלינאים העובדים באופן פרטי באזור מגוריך ishla.org.il בנתיים תרשמי אותו אצל כל הקלינאיות באזורך, מישהו ימצא לו מקום לטיפול......
בני בן שנה וחמישה חודשים. התפתחות מוטורית תקינה, מבין יפה כל מה שנאמר לו ומבצע הוראות (לך, תביא,תקח וכד') ,התקשורת שלו תקינה,משתמש הרבה בג'סטות והבעות פנים, מצביע על איברי גוף. הבעיה שאינו מדבר , בעיקר משתמש במילה אבא וכל דבר שרוצה אומר אבא,ניכר שהגיית מילים זה דבר שמאד קשה לו. פרט לכך יש לו נטייה מגיל קטן להוציא הרבה את הלשון (מהיותו עובר בבטן) החוצה האם ייתכן שזו מקור הבעיה למי אפשר לפנות כדי לבדוק זאת? תודה
התאור שלך מתאים לילד בגיל שנה וחצי, השונות בין ילדים בגיל זה גדולה! אם שמיעתו תקינה, וניראה שכן, אז אין מה לדאוג כעת. תמתיני לגיל שנתיים- שנתיים וחצי ותיראי מה הוא משיג. בינתיים תני לא מזון רגיל, ללא טחון ולא מעובד כדי לעודד לעיסה ותנועות הלשון התקינות.
שלום בני בן שנה ן-11 חודשים, מדבר מעט מאוד יש לו אוצר מילים של כ-15 מילים, חוץ מהחיקוי של הקולות של החיות. הוא מחבר משפט כמו פתח אור, או אני את זה וכו' אבל אני קצת דואגת. האם יש סיבה לדאוג? המטוריקה העדינה והגסה שלו מאוד טובות הוא יודע לפרק ולהרכיב הכל והבנתי שזה בא אחד על חשבון השני, האם זה נכון? בני עבר ניתוח הסרת אדנואידים והקטנת שקדים בגיל שנה (אם רלוונטי). תודה מראש.
הקשר הרלוונטי הינו במצב שמיעתו, ולמה הוא נותח בגיל כל כך מוקדם. האם עבר בדיקת שמיעה לאחרונה? לגבי השפה, את מתארת את המינימום הנדרש מילד בגיל זה, כך שהוא עדיין בתחום הנורמה. רצוי לעודד אותו לתקשר באופן מילולי, לדבר אליו בצורה ברורה נשמע תקין, ללא צורך בשום התערבות פרט לשמיעה.
שמיעתו מצויינת זה בטוח, כשהוא בחדרו ובעלי מגיע ומכניס את המפתח לדלת מייד הוא שומע וקופץ.אנו מדברים איתו מרחוק והוא מגיע ומבצע כל הוראה אפילו מורכבת שאנו אומרים לו.כך שהוא מבין הכל.הוא נותח בגיל זה מאחר והיתה ללו חסימה של 99% ולכן היה צורך בניתוח מיידי.הוא אומר כל הזמן את זה ומאחר והוא פנטומימאי לא קטן אנו מבינים הכל וזה כנראה הבעיה שלא הקפדנו שיאמר את המילה עצמה. מתיכן יש צורך בהתערבות לדעתך? שוב תודה.
שלום, בני בן 7 וחודשיים וההברה הראשונה במשפטים רבים נתקעת לו. היום הוא פנה וביקש ממני לעזור לו עם זה..ואני חשבתי שהוא לא מודע ולכן לא דיברתי על זה. אשמח מאוד אם תוכלי להמליץ על קלינאית שמטפלת בגמגום באיזור השרון-הכי טובה שיש. תודה
תעייני באתר קלינאי התקשורת, תפני לקלינאי האיזורי של הקופה שלך ותנסי גם דרך בית הספר לקבל שם של קלינאי המתמחה בטיפול בגימגום. יש תוכנית נחמדה במכון השמיעה בתל השומר. בהצלחה
גלית שלום. זיוה מעיין היא קלינאית ופסיכולוגית קלינית מומחית לגימגום, גרה בהרצליה.
פרידה שלום, קראתי בעיון את תשובותיך לגבי הופעת גמגום בגיל 3.אני מבינה שהתופעה נפוצה בגיל הזה אך עדין איני שקטה ואשמח להתיחסותך . בני בן השלוש (לפני שבוע חגג יום הולדת)התחיל להתקע עם מילים השבוע .מאוד בולט כשהוא מנסה להגיד את שם אחותו (רומי) יוצא לו רורורורורומי. או במילה אבל,הוא חוזר עליה מספר פעמים.כשזה קורה לו הוא נהיה מתוסכל ואפילו אומר "אוף".כרגע אני מנסה להתעלם אך מאוד מוטרדת.האם עלי ללכת לקלינאית תקשורת? מה על הגננת לעשות במצב כזה?
תנו לילד מרחב מחייה, הוא זקוק לחזרות האלה לצורך אירגון המלל והמשפט, ככל שאוצר המילךים גדל והיכולת השפתית מתרחבת, כך יש צורך מוגבר באירגוןהמסר המילולי. הןא "מנצל" את ההשהייה לצורך בניית המשפט ומה שהתכוון לאומר. תנו לו את המרחב ותמתינו לו בסבלנות. במידה ואינך יכולה לעשות זאת, תפני לקבלת יעוץ פרטני, בשלב ראשון לא ממש חייבים להביא את הילד לקלינאי התקשורת, את יכולה לקבל הדרכה
שלום רב, הבת שלי בת שנתיים ועשרה חודשים, עד לפניי שבוע וחצי היא דיברה יפה ניהלה שיחה עם משפטים וללא גימגום, בשבוע וחצי האחרונים היא התחילה לגמגם להתקע בתחילת מילה כשהיא חוזרת על האות הראשונה ולפעמים על כל המילה כמה פעמיים.הילדה מבינה בהחלט שיש לה בעיה כך שלפעמיים היא מוותרת ועוברת למילה אחרת, לפעמיים היא צוחקת ואומרת אמא המילה נתקעת לי ויש פעמיים שהיא אומרת לי טוב אמא בואי תראי ודיי. אנחנו כהורים מאוד מתוסכלים מהמצב ולא מבינים מה בעצם קרה כאן? ומה אפשר לעשות כדי לעזור לה? תודה ויום מקסים,
עייני בתשובותי לאורך האתר, יש המון שאלות וכולן רלוונטיות גם לך. העקר שתזכרי שהתופעה נורמלית ולרוב חולפת. קשורה ליכולת לארגן את המלל...
שלום רב. האחיינית שלי הינה בת 2 וחצי. פגה שבוע 25. בעקבות שטף דם במוח בתקופה אחרי הלידה (IVH 4 בצד השמאלי של המוח) יש לה ציטרה פורנצפלית בצד שמאל של המוח ואטרופיה צרבלית. בכלליות יש לה עיכוב בהתפתחות. מבחינת הדיבור היא מדברת בצורה לא ברורה , והיא חוזרת אחרי מילים בקושי. כאשר היא חוזרת אחרי מילים או אומרת מיוזמתה, היא מוציאה בזמן הדיבור את הלשון בתכיפות גבוהה החוצה. כלומר, היא מדברת ובזמן הדיבור היא מוציאה ומכניסה את הלשון בחוץ. לדוג, היא אומרת חלון והיא בזמן אמירת המילה הי אמוציאה את הלשון בערך פעמיים. היתי רוצה לשאול מה דעתכם לגבי עניין זה?
לוי שלום קשה להחוותדיעה על סמך מידע חלקי. במידה ויש קושי בדיבור יש צורך באבחון קלינאית תקשורת. לאבחון יש להביא את כל המידע הרפואי וההתפתחותי שבידי המשפחה ואז יוכלו לקבל חוות דעת מדויקת בהצלחה
שלום רב. האחיינית שלי הינה בת 2 וחצי. פגה שבוע 25. בעקבות שטף דם במוח בתקופה אחרי הלידה (IVH 4 בצד השמאלי של המוח) יש לה ציטרה פורנצפלית בצד שמאל של המוח ואטרופיה צרבלית. בכלליות יש לה עיכוב בהתפתחות. מבחינת הדיבור היא מדברת בצורה לא ברורה , והיא חוזרת אחרי מילים בקושי. כאשר היא חוזרת אחרי מילים או אומרת מיוזמתה, היא מוציאה בזמן הדיבור את הלשון בתכיפות גבוהה החוצה. כלומר, היא מדברת ובזמן הדיבור היא מוציאה ומכניסה את הלשון בחוץ. לדוג, היא אומרת חלון והיא בזמן אמירת המילה הי אמוציאה את הלשון בערך פעמיים. היתי רוצה לשאול מה דעתכם לגבי עניין זה?
תפני להורי הילדה והם ודאי ישיבו לשאלתך..... את מתארת ילדה עם הרבה קשיים ותפקוד הלשון קשור אליהם.
פשוט תגובה מדהימה ! בטח חשבת הרבה לפני
שלום, רציתי לדעת האם יש סבסוד מבחינת טיפול דרך קופת חולים לכל הגילאים? שמעתי שיש סבסוד משמעותי עד כיתה ב', האם זה נכון? תודה מראש.
אין מדובר על סיבסוד אלה על תשלום עבור טיפול עם השתתפות עצמית של המטופל. סל הבריאות בהתפתחות הילד מכסה טיפול עד גיל 9, הזכאות לטיפול תלויה בסיבה בצורך לטיפול, ילדים אוטיסטים מקבלים טיפול עד גיל 18, ילדים עם הפרעה סומטית (רפואית) עד גיל 18 ילד עם הפרעות היגוי עד גיל 12 ורבים מקבלים גם דרך הביטוח המשלים, כך שיש מקום לבירור מול הקופה. בהצלחה
לבני בן ה-9 סרבול מוטורי הוא מבלבל באותיות שורקות האם יש צורך בטיפול?
כן, יש צורך בטיפול כי ודאי יש לו מובנות ירודה לדיבור. עדיין בגיל זה הטיפול מכוסה על ידי קופת חולים, תפני לקלינאי תקשורת בהקדם
שלום, לגבי דיבור בטלפון,עם איזה אוזן עדיף לדבר, בתנאי ששתיהן תקינות? תודה
אין הבדל בין האוזניים, באדם עם שמיעה תקינה. לרוב אנו נדבר בצד שגם היד דומיננטית, וזאת כי כך מחזיקים את הטלפון!
צהריים טובים! אני שוקלת ללמוד קלינאות תקשורת באוניברסיטת תל אביב. אשמח לדעת איך הלימודים? מה אפשרויות העיסוק בסיום התואר? מה צריך על מנת להתקבל ללימודים? וכמה מרוויחים? תודה רבה מראש ויום טוב!
ש לך יותר מדי שאלות והמסגרת זו אינני יכולה להשיב עליהן. תקני חוברת רישום של האוניברסיטה ותעייני בקורסים. תפני לקלינאי תקשורת (בטח תגיעי דרך קופת חולים או חברים) כדי לקבל מושג. תעייני באתר קלינאי התקשורת בישראל ושם תקראי על תחומי העיסוק. לגבי משכורות ותנאי שכר, כמו בכל מקצועות הטיפול בארץ.
שלום , בתי בת שנה ו 3 חודשים ילדה מקסימה תקשורתית מבינה את כל מה שאני אומרת לה , משתפת פעולה במשחק משותף (כפיים , כדור , איברי גוף , בניית מגדל קוביות אפילו גבוה מאוד )ועכשיו החלה ללכת מס' צעדים כבר שהייתה בת כמה חודשים הבחנתי שהיא שקטה מדיי , כיום היא מתקשרת באמצעות הצבעה על דברים ומכוונת עם ההברות אאאאאה או מלמול של הברות לא ברורות , כשרוצה משהו מצביעה ואף צועקת (אם יש צורך כדי לבטא את עצמה ) מחקה קול של פרה , נמר וכלב אך הבעיה העיקרית שאינה אומרת מילה אחת מלבד אמ - אמ לאוכל או מים אך לא אומרת אמא וגם לא אבא יש לציין שהיא מבינה הכל ! מגיבה לשירים בריקודים כמובן שמגיבה לשמה אך אני מודאגת שהיא לא אומרת מילים (יש לציין שאחותה הבוגרת ממנה דיברה מהר לפני גיל שנה אך אני מודעת להבדל העצום בינהן - שונות בתכלית השוני ) אך עדיין היא מאחרת לעומת בני גילה צריכה לומר לפחות כמה מילים בגילה . האם יש סיבה לדאגה ? אציין שאני מדברת איתה המון גם אחותי שהיא המטפלת שלה. מה אפשר לעשות כדי לעודד אותה לדבר ...? אודה לך על התייחסותך ועל ההקדשה מזמנך :-)
את מתארת ילדה ע התפתחות תקינה ולא ניראה שיש בעיה כל שהיא. כל ילד וילד ידבר כשיהיה בשל ויעשה זאת בזמנו, אנו מטפלים רק במיקרים החריגים, בנתיים ביתך מתאימה לנורמה.... ילדים מדברים כשהם מוכנים לכך ובגיל כו צעיר אין מה להלחץ
שלום, הבת שליבת שנה וחצי ולא מדברת , מבינה כל מה שמדברים איתה ,עונה בכן ולא עם הראש, כל ההתפתחות שלה היתה בסדר גמור . עושה קולות של בעלי חיים, יודעת את כל איברי הגוף . בקיצור אנחנו מבינים אותה והיא אותנו. אבל היא מנסה כל הזמן לדבר ומצליחה להגיד רק אבא או האותיות הראשונות . האם יש סיבה לדאגה? או לתת לזמן לעשות את שלו?
עדיין אין סיבה לדאגה כי כל קול של חייה או כן ולא הינם מילים מבחינתה. בגיל שנתיים אמורה לצרף שתי מילים ולהרחיב את אוצר המילים, אם לא עושה זאת, עד אז, תפנו לקלינאי תקשורת דרך שרותי הקופת חולים שלהם. בנתיים דברו אליה בצורה ברורה ותעודדו אותה להשמיע קולות ולחקות צלילים. רצוי להפנותה לבדיקת שמיעה,רק כדי להבטיח שהיא אכן שומעת טוב.
שלום בני בן 4 ואינו מבטה כלל את האות ר אלא אומר במקום ר א' ולפעמים כשהוא מדבר נוצר מצב שלא תמיד מבינים אותו ומבקשים ממנו לחזור על דבריו וגם בגן השנה הגננת ישר מהתחלה אמרה לי שנראה לה שיש לו בעיית הגייה אך היא עדין לא סיימה לבדוק את זה לכן רציתי לשאול האם זה משהוא שחולף או יש צורך באיבחון וטיפול, וכמובן מי מאבחן, למי צריך לפנות?
ההגה /ר/ נרכש יחסית מאוחר על ידי הרבה ילדים, נכון יהיה לקחת אותו לקלינאי תקשורת לקראת גיל 5, אז הוא יהיה בשל ללמידה ורכישת ההגה. בנתיים חשוב לעשות כל נסיון להבין מה הוא אומר, ולחזור על המילה כדי לאפשר לו לשמוע אותה בצורה הנכונה. הלמידה בה קודם כל מהאבחנה השמיעתית ובשלות פונולוגית, והוא עדיין צעיר. חשוב לדבר איתו נכון ולא לחקות או להעיר בקשר לדיבורו, יתר הילדים לרוב לא שמים לב וכדאי להעביר את ההתיחסות הזאת לגננת.
בני בן השנתיים ותשעה חודשים החל לדבר מוקדם וכבר בגיל שנה וחצי חיבר משפטים. כיון שהיה בעיקר בחברת בנות בתקופה זו (בין גיל שנה לשנה ותשעה חודשים) החל לדבר על עצמו בלשון נקבה (באופן עקבי). לא תיקנו אותו, אלא ענינו לו בלשון זכר, אך התופעה לא חלפה אלא השתרשה. יש לציין כי אין לו טעויות אחרות בין זכר לנקבה והוא מדבר הרבה, ובשפה גבוהה יחסית. מה עלינו לעשות?
תשיבו לו בלשון זכר, תפנו אליו בלשון זכר וגם תספרו לו סיפורים כדי שיהיה חשוף להבדל בין צייני המין. גם ספרו על בת לעומת בן, כדי לחדד את ההבדל בניהם. ודאי אין מקום להערות ישירות כי הוא עדיין לא בשל להבין בצורת הסבר, רק מתוך חשיפה וחיקוי. בהצלחה
בתי בת 4 ורבע. מאוד מפותחת לגילה. מחליפה באופן עקבי את הצליל ח בק. האם יש צורך להתחיל טיםול או שזה מסתדר בגיל מאורח יותר תודה
*כתבתי פניה זו בפורום אחר שאתן מנחות בו, אבל לאחר מכן שמתי לב שהוא לא פעיל מזה כמה שבועות, לכן הכפילות* בתנו בת שנתיים ושמונה חודשים. יש לה אוצר מלים עשיר מאד והיא מדברת הרבה מאד, משפטים ארוכים ומורכבים, סיפורים מעניינים וכו'. דבר אחד מוזר ביותר - היא מדברת המון המון בהפכים. כשיוצאים ומאד קר, היא אומרת "חם לי", כנשכנסים לחדר חשוך "אבא, תכבה את האור". כשהיא רוצה לעבור למושב הקדמי באוטו "אני רוצה אחורה", כשהיא לספר משהו על הפעם הקודמת שהיינו איפה שהוא "בפעם הבאה שהייתי...", ואני יכול להמשיך עם עוד ועוד דוגמאות. אציין שמזה שנה אנו בארה"ב, אבל נדמה לי שזה לא קשור, כי זה התחיל עוד לפני שהיא התחילה ללכת כאן לגן ודיברו לידה רק עברית (חצי שנה ראשונה הייתה עם אימה בבית), היום שהיא מדברת גם יותר ויותר אנגלית, זה קורה בשתי השפות. האם זו תופעה מוכרת? ואם כן - מה מקורותיה? משמעותה?
רועי שלום ותודה על פניתך זוהי אינה תופעה נפוצה וקשה לי לתת לך המלצות בלי ברור יותר מעמיק. יכולות להיות סיבות שונות לכך ובינהם נטייה להשתמש בבניות במצבים מסויימים, קושי להבין את המשמעות המדויקת של מילים מסוימות ועוד. מאחר ואתה מתאר תופעה המופיעה באופן נרחב ובשתי השפות אני ממליצה לכם לבצע אבחון קלינאית תקשורת. באבחון יוכלו לחפש את שורש הבעיה , לראות האם יש צורך בטיפול ק"ת או רק בהדרכה לכם בהצלחה
בתנו בת שנתיים ושמונה חודשים. יש לה אוצר מלים עשיר מאד והיא מדברת הרבה מאד, משפטים ארוכים ומורכבים, סיפורים מעניינים וכו'. דבר אחד מוזר ביותר - היא מדברת המון המון בהפכים. כשיוצאים ומאד קר, היא אומרת "חם לי", כנשכנסים לחדר חשוך "אבא, תכבה את האור". כשהיא רוצה לעבור למושב הקדמי באוטו "אני רוצה אחורה", כשהיא לספר משהו על הפעם הקודמת שהיינו איפה שהוא "בפעם הבאה שהייתי...", ואני יכול להמשיך עם עוד ועוד דוגמאות. אציין שמזה שנה אנו בארה"ב, אבל נדמה לי שזה לא קשור, כי זה התחיל עוד לפני שהיא התחילה ללכת כאן לגן ודיברו לידה רק עברית (חצי שנה ראשונה הייתה עם אימה בבית), היום שהיא מדברת גם יותר ויותר אנגלית, זה קורה בשתי השפות. האם זו תופעה מוכרת?
כל ילד והמיוחדות שלו אם הדיבור שלה תפקודי והיא מצליחה להביעה את עצמה, לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת יחד עם זאת, חשוב שאתם תשמיעו לה את הביטוי הנכון בכל פעם שהיא משתמשת לא נכון... במיוחד כשהיא חשופה לשתי שפות ושתי מערכות תחביריות וסמנטיות שונות. הקפידו לדבר איתה בעקביות באותה שפה.
אני קלינאית תקשורת המעוניינת לרכוש בטריות אבחוניות. אודה לכם אם תוכלו לכוון אותי אילו בטריות הכי יעילות ושמושיות והיכן ניתן לרכוש אותן. בתודה מראש על העזרה , דניאל
שלום, ממליצה לך להצטרף לפורום- קלינאיות תקשורת מתקשרות בפייסבוק או להתייעץ עם קולגות קלינאיות תקשורת, זה לא נראה לי המקום המתאים...
בני בן השנה וחצי ילד מקסים.מפותח בהתאם לגילו. בעל אוצר מילים רחב,מבצע הוראות ומתקשר עם הסביבה. הבעיה היא שלפעמים הוא "נתקע" עם מילה ויכול לומר אותה שוב ושוב במשך דקות ארוכות ומאוד קשה להוציא אותו מזה.האם זה נורמלי או שיש סיבה לדאגה?
בגיל הרך (ועד גיל 6) תקופות קצרות של חוסר שטף הינן תקינות לרוב. כיצד מתבטאת ההתקעות? חשובה מאוד התגובה לכך או יותר נכון חוסר התגובה. חשוב להתעלם , לתת לו לסיים בנחת בלי לחץ וניסיונות עזרה ולרוב התופעה עוברת לאחר תקופה קצרה
בני בן 17 מדבר מהר ובולע מילים כל הזמן אומרים לו מה אמרת או לאן אתה ממהר עד עכשיו לא רצה לקבל טיפול ועכשיו זה התחיל להפריע לו בחיי חברה .איך אןכל לעזור ולמי לקחת אותו
תפנו לקלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בגימגום או בדיבור חטוף, שתי התופעות הינם קשורות זו לזו
שלום212555רא
שלום, בתי היקרה בת תשעה חודשים. תינוקת נינוחה וחייכנית. התפתחות מוטורית מצוינת. אך שמתי לב שהיא ממעטת למלמל ביחס לתינוקת בגילה. ההברות שהיא מפיקה הן יותר אה... ואו... הברות שפתיות כגון בבב, היא ממלמלת אך פחות, ואין חזרתיות (כגון: בבבב..., ממממ...).והיא גם לא מג'ברשת. היא פחות נשמעת. היא נולדה בבי"ח "מאיר", שם נערכה לה בדיקת שמיעה בעודה ילודה, והבדיקה יצאה תקינה. (הבנתי גם מרופא הילדים שעד גיל שנה אין טעם בבדיקת שמיעה במכון).בנוסף קבעתי לה תור אצל רופא א. א. ג. כדי לשלול נוזלים באוזניים. האם כל מה שתיארתי מעיד על עיכוב התפתחותי? אם כן כיצד ניתן לטפל? ומה יעילות הטיפול? האם עיכוב שפתי מראה על בעיה קוגניטיבית? אני קצת מודאגת ואשמח לתשובה בהקדם. בברכה, מילי.
מילי שלום טווח ההתפתחות הנורמלית בגיל זה הינו די רחב ולכן עדיין יתכן שלא הופיעו עיצורים בהחלט נכון להתחיל מבדיקת אאג ובמקביל בדיקת שמיעה (בהחלט יש טעם לקיים בדיקת שמיעה בכל גיל). במידה והכל תקין ואין בחודש-חודשיים הקרובים אז שווה להגיע לאבחון קלינאית תקשורת. אנחנו לא ממהרים בגיל זה לדבר על איחור התפתחותי ובוודאי שלא להתיחס להשלכות על שאר ההתפתחות מאחר ולילדים שונים דפוסי התפתחות שונים (אחד מהיר במוטוריקה ואיטי בדיבור ולהפך) בהצלחה
הנכדה שלי נסרטה לפני שבועיים וחצי ע"י חתול לאחר השבועיים היא התחילה לגמגם השאלה היא עם ליחס את הגמגום לטראומה מהחתול או כמו שאני קוראת לשייך למחשבה שמקדימה את הדיבור ולכן היא מושכת מילים התופאה היא עכשיו שבועיים אחרי תודה מראש על התשובה חג שמח
זיוה שלום, לא ציינת בת כמה נכדתך אך גמגום בגיל הרך היא תופעה ידועה שחולפת בדרך כלל. לעיתים יש גורם מאתחל, אך לא משנה מה הסיבה, מומלץ מאוד להתעלם מהתופעה, לא לתת לילדה הנחיות כגון לחשוב לפני שהיא מדברת וכו'... אם ההורים מודאגים הם מוזמנים לפנות לייעוץ אצל קלינאית תקשורת.