ירידה בתפקוד הכליות בחודשים האחרונים

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

08/12/2018 | 01:28 | מאת: מ

בן 55 לפני 7 חודשים עברתי ניתוח לכריתת חלקית של הכליה וזאת בעקבות חשד RCC ב- MRI . הניתוח עבר ללא סיבוכים ואני במעקב אצל אורולוג ורופא משפחה . לא היה צורך בעוד טיפולים לאחר הניתוח מאחר והפתולוגיה הראתה שלב 1 . לפני 3 חודשים עברתי בדיקות דם למעקב וגם לפני יומיים עברתי . לפי תוצאות בדיקות הדם נראה שיש מגמה של ירידה בתפקודי הכליות . אציין שאני אדם שלא עושה הרבה פעילות גופנית , סובל מכולסטרול גבוה ומטופל ב-4 חודשים האחרונים בסימבסטטין 10 מ"ג (הוחלף לפני 4 חודשים מאחר ולפיטור 10 מ"ג cpk היה מעל 500 ). אין לי מושג אם השינוי בתפקוד הכליות נובע מהחלפת התרופה . כמו כן מטופל בלוסטרל כבר שנים רבות . ויוטירוקס 25 מק"ג לתת פעילות . bmi תקין בן 55 . לחץ דם תקין במדידות בשנים האחרונות עם נטייה מעטה ללחץ דם נמוך . סובל משלפוחית נוירוגנית מאז פגיעה בעמוד שדרה גבי / מותני לפני מספר שנים . מאז נאלץ להשתין כל 30 דקות בערך ולפעמים פחות כ- 80-100 סיסי כל פעם . יש דחיפות ותכיפות במתן שתן לאחר הפגיעה בעמוד שדרה שהייתה לפני מספר שנים . תרופות אורולוגיות שנוסו לפני שנים הופסקו עקב ת"ל . ערמונית מעט מוגדלת . לפני 3חודשים לאחר ניתוח עברתי אם.אר.איי אין ממצא חריג שדורש בירור . כמו כן עברתי גם א.ס לפני 4 חודשים- פענוח : מצב לאחר כריתת כליה ' שארית השתן לאחר ההתרוקנות בנפח כ 32 סמ"ק . .בלוטת הערמונית מוגדלת, במשקל כ 46 גר'. סובל מעייפות , מצבי רוח ( מטופל בגראס ר') עקב הפגיעה בעצבים הפריפרים בעמוד שדרה גבי יש חולשה ניכרת ברגל ואימפוטנציה . שתיתי מים לפני ב"ד . תוצאות ב"ד : גלוקוז בטווח הנורמה . אוריאה : 42 , לפני 3 חודשים היה 32 . קראטינין : 1.15 , לפני 3 חודשים היה 0.97 ולפני חצי שנה היה 0.85 . EGFR : עכשיו 70 , לפני 3 חודשים היה 85 ולפני חצי שנה ( חודש אחרי ניתוח הכליה ) היה 96 . אין גלוקוז או חלבון בשתן ! כל שאר בדיקות הדם בגבול הנורמה . כל תוצאות הקשורות בכליה במשך השנים האחרונות היו תקינות כולל תרבית המוגלובין , אלקטרוליטים חלבון וזרחן תקינים בדם . האם הירידה בתפקודי הכליה הפיכה ? בדרך כלל אני שותה 2 ליטר ליום , אבל היו ימים ששתית פחות והשתן היה צבע צהוב כהה עד חום ( מרוכז ) , אני מקווה שזה לא הגורם . מה דעתך ומה עלי לעשות ? מהמודאג :)

לקריאה נוספת והעמקה
08/12/2018 | 02:14 | מאת: מ

חשוב לי גם לציין שבשש שנים האחרונות עברתי אם אר איי לפחות 10 פעמים עם חומר ניגוד (גדולניום) לצורך איבחון ומעקב ובנוסף גם פעמיים סי טי עם חומר ניגוד . כל הבדיקות הנ"ל בוצעו כאשר הקראטינין היה בטווח הנורמה .

הסיבה להחמרת התפקוד הכלייתי אינה ברורה. אין ממצאים בבדיקת השתן (חלבון,דם, כדוריות דם לבנות) ואתה מעיד שלחץ הדם מאוזן. לאחר כריתת כליה אובד "נפח תפקודי" ואם הנפח הזה הוא מספיק משמעותי עלולה להיות החמרה בתפקוד הכלייתי . הכליה הנותרת מפתחת מנגנון קומפנסציה (פיצוי) המשפר את התפקוד הכלייתי בשבועות לאחר הכריתה. לא תמיד התפקוד חוזר למה שהיה טרם הניתוח. אצלך לוח הזמנים מראה החמרה חודשים אחרי הניתוח , בעוד שמייד לאחר הניתוח להבנתי התפקוד הכלייתי לא הוחמר. ככל הנראה נפח הכליה שהוסר היה קטן ותיפקוד הכליות טוב. ההחמרה גם אינה קשורה בבדיקות ההדמיה שעברת. יוד עלול לגרום לאי ספיקת כליות במטופלים באוכלוסיות סיכון שאתה לא נמנה עליהן, וגדווליניום לא גורם לאי ספיקת כליות אלא עלול לגרום למחלה אחרת במטופלים עם אי ספיקת כליות מתקדמת. לא ציינת אם תת פעילות בלוטת התריס מאוזנת. חוסר איזון עלול להחמיר את התפקוד הכלייתי. לפני 4 חודשים לא הייתה אצירת שתן למרות פרוסטטה מוגדלת ושלפוחית נורוגנית. אצירת שתן יכולה להיות סיבה לאי ספיקת כליות וההחמרה הכלייתית חלה לאחר ביצוע ה US. ממליצה לך לחזור על הערכת שארית שתן (בבדיקת אולטרסאונד) , להיבדק על ידי רופא מטפל (לחץ דם גם ) ולבצע בדיקות דם – כולל מלחים בדם (נתרן, אשלגן, מגנזיום, קלציום) תפקודי כליה,כבד, תיפקודי בלוטת התריס, אלבומין, ספירת דם, כימות חלבון בשתן (יחס חלבון לקראטינין ואלבומין לקראטינין בדגימת שתן) , סטיק שתן ובדיקת שתן למיקרוסקופ. תוצאות הבדיקות יכוונו המשך ברור ו/או טיפול. אם אתה במקרה נוטל כדורים לשיכוך כאבים (מסוג NSAIDS - כגון אדביל) מומלץ להפסיקם שכן הם עלולים לגרום/להחמיר אי ספיקת כליות. בהצלחה

09/12/2018 | 01:13 | מאת: מ

תודה על תשובתך המהירה . אכן החלק שהוסר מהכליה היה קטן יחסית וגם באולטרה סאונד נכתב שהכליות בגודל תקין . אני לא נוטל תרופות לשיכוך כאבים מהסוג שציינת . מבחינת בלוטת התריס אני מאוזן כבר שנים TSH 2.2 . תפקודי כבד תקינים . , יחס חלבון לקראטינין תקין ( 0) . אלבומין Bבסרום 3.8 תקין . אצירת שתן , אם אני מבין נכון , זה מצב שיש לחץ בשלפוחית אבל לא יוצא כלום . מצב כזה היה לי כאשר עברתי בדיקת אורודינמיקה לפני 4 שנים אחרי שחזרתי הביתה חשתי לחץ במשך שעה שעתיים של סבל וחוסר אונים לאט לאט התחילו לצאת טיפות עד שזה הסתדר תוך מספר שעתיים שלוש. תוצאות בדיקת שתן ( לא איסוף שתן )תקינות : Nitrit (U) NEGATIVE Ketone (U) NEGATIVE Glucose (U) NEGATIVE Urobilinogen (U) NORMAL Bilirubin (U) NEGATIVE Protein (U) NEGATIVE Leucocytes (U) NEGATIVE Erythrocytes (U) 10 10 יחידות: cell/µl 0 אני בהחלט אבצע את הבדיקות שהמלצת . האם מומלץ לבקר רופא נפרולוג או אורולוג או רופא משפחה ? האם להערתך המצב הפיך ? אני לא תמיד שותה מספיק והיו ימים שכנראה הייתי מיובש ( שתן כהה )וגם סבלתי קצת מעצירות . שחכתי לציין שאני סובל גם מקולייטיס IBD וב-MRI היה חשד שיש פיסטולה בין המעי הדק לגס וגם הצרות 30 ס"מ מהרקטום . האם זה קשור ( זה ממצא שידוע עליו כבר שנים ). תודה ושבוע טוב

נראה שיש מכלול של בעיות. כדאי לגשת לבדיקת נפרולוג להערכה מקיפה. קודם לכן לשלול מרכיב של חסימה כפי שהמליצה ד"ר סוטנדורף. חשוב להקפיד על שתיית מים מספקת, לרוב לפחות 2 ליטר ליום. גם כעת כשלא חם.

מנהלי פורום נפרולוגיה