פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3672 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

29/10/2001 | 14:47 | מאת: שרית

ביתי בת 4 וקצת ולדעתי היא סובלת מ בעיה :לא מרוכזת, כועסת הרבה , סגורה אני בתור אמא מרגישה שהיא שונה מהרבה ילדים בני גילה אבל מאז ששמתי לב לזה והערתי את תשומת ליבו של בעלי, קרובי משפחה אחרים ואת האחות בטיפת חלב כולם הרגיעו אותי שזה יעבור . לי זה נראה כבעיה יותר רצינית ורציתי לדעת מהם הסימנים לראות אם יש בעיה מעבר למה שנראה כ"סתם בעיה" שתעבור עם הגיל. ואיך בודקים אם הילד היפרקטיבי .

31/10/2001 | 12:11 | מאת: פרידה קורנברוט

האם הדואגת זכותך וחובתך להגיע לבדיקה ולבירור תחושותיך ורגשותיך. את וכולה לפנות למכון להתפתחות הילד, שם יש צוות רב מקצועי אשר יכול לעשות תצפית, הערכה ואיבחון של הקשיים המתגלים. כדאי שתשאלי עם הגננת של בתך, לעתים ובמידה והיא משולבת בגן תרום חובה או עירוני, יש פסיכולוג חינוכי בגן שיכול להנל תצפית ושיחה איתך ולדעת אם יש מקום לדאגה. אל תסתפקי בתשובה "יהיה בסדר: כל זמן שאת מרגישה ש"משהוא לא בסדר". בהצלחה.

24/10/2001 | 21:43 | מאת: אורה

בתי בת שנתיים וארבעה חודשים. מסוגלת לאמר מלים בודדות בלבד (לא משפטים). אוצר מלים לא רב,מתקשה/לא מתאמצת בחזרה על מלים שנאמרות לה.מבינה הכל.אין בעית שמיעה. האם זה הזמן לטפל בעניין או שמא יש להמתין? תודה מראש

26/10/2001 | 09:36 | מאת: פרידה קורנברוט

בהחלט כדאי לפנות לקלינאי תקשורת להערכת התקושרת של ביתך, ולקבלת הדרכה וטיפול לפי הצורך. בקשי הפניה מרופא הילדים, ואל תסתפקי בתשובה ש"הכל בסדר ואל תידאגי"

27/10/2001 | 21:10 | מאת: אורה

אכן אעשה זאת בהקדם האפשרי

23/10/2001 | 11:24 | מאת: קארין

בני בן שנתיים וחצי התחיל לדבר מאוחר יחסית אך הבעיה שמטרידה אותי יותר מהכל היא העובדה כי הוא חוזר על דברים ששמע ואינו "מעבד" אותם לבד. לדוגמא, כאשר הוא רוצה לומר לי לשבת הוא אומר:"אני אשב"(מאחר והוא זוכר כי אני עצמי אומרת לו "אני אשב".) וכן הלאה דוגמאות רבות. האם ייתכן כי צפייה רבה מדי בוידאו מאטה את התפתחות הדיבור?תודה

לקריאה נוספת והעמקה

ככה ילדים לומדים שפה, הם כמו חוקרים קטנים, מנסים מה ששמועו, חוזרים וצופים באפקט של דבריהם. חשוב לעקוב ולראות שהשפה משמשת אותו להכיר את העולם, להביא את עצמו ומאפשר לו לשאול וליזום קשר מילולי. שימי לב לשינויים והתקדמות וכל זמן ששומעים שינוי והרחבה של צורות תחבים, אוצר מילים ומובנות כללית יש להניח שהוא עושה מה שהוא יכול מבחינת התקדמות הדיבור, השפה והתקשורת. צפיה בקלטות תורמת הכי הרבה כשמלווה עלל ידי שיחה והבהרה של המילים ומושגים בשפה, בדר"כ השפה בתוכניות ילדים הינה ברמה גבוה ויש יבדוק ולעקוב על כך שהילד מבין, לפחות חלקית, את המילים והמושגים. התוכניות בטלויזיה התחנה לילדים קטנים רבויה בתוכניותת נחמדות, וניתן לצפות בהם ביחד!

22/10/2001 | 19:06 | מאת: רוית

ילד בן 4 שמשחק לבד בגן ואינו מדבר או משחק עם ילדים (ומתנגד לשחק עם אחרים) ואינו פונה מיוזמתו לצוות הגן, ומצב זה היה קיים אצלו מאז ומתמיד ולא בעקבות משהו שקרה, האם לדעתך זוהי בעיה של תקשורת? או בעיה רגשית? חוסר החברותיות משפיע על התפתחותו השכלית, הרגשית וכו'. אני מודאגת, אודה על התיחסותך.

22/10/2001 | 19:38 | מאת: פרידה קורנברוט

קשה להתיחס באופן אישי, מבלי להכיר את הילד ולקבל פרטים על שילובו בגן, ברך לתקשר, התפתחות כללית וכו', כדי להתיעץ עם הגננת ולפנות לקלינאי תקשורת או לפסיכולוג בגן הילדים כדי לקבל כוון להתיחסות. בהצלחה!

22/10/2001 | 10:36 | מאת: גל

בני בן השנתיים וחצי, דיבר באופן שוטף. בבת אחת חל שינוי בדיבורו, והוא מגמגם. הוא כמעט ואינו מצליח לבטא מילה בשלמותה, שלא לדבר על משפטים, שמזמן הוא ויתר על נסיון לתקשר באמצעותם. הוא ממעט לדבר, ומגביל את דיבוריו ל"כן" ול"לא". אם חשוב לו לומר משהו, הוא מקרב את פניו לפני, אוחז בשפתי, וכאילו מנסה דרך שפתי, להוציא את המילה החוצה. אין לי כל ספק שהגמגום ו"איבוד כושר הדיבור" מפריעים לו בתקשורת. רציתי לדעת, כיצד אנו, הוריו, יכולים לעזור לו, ולהחזיר את הדיבור לבננו.

22/10/2001 | 19:35 | מאת: פרידה קורנברוט

על פי תאורך רצוי לקבל יעוץ ספציפי ואישי ולא להסתפק בתשובה כללית. תוכלו לעזור לו בכך שתקבלו יעוץ אצל קלינאי תקשורת עם נסיון בנושא התפתחות שפה ותקשורת בילדים צעירים. פנה דרך הרופא המטפל או ישירות ( על פי הנהוג בקופ"ח בו הינך מבוטח, אל תוורו על האיבחון והיעוץ הייחודי!

30/10/2003 | 15:00 | מאת: מחאג'נה מונא

שלום אני מונה, סטודנטית לתואר ראשון בחוג לריפוי בעיסוק אני מבקשת מכם שתעזרו לי , אני לא מצליחה למצוא חומר על הנושא של התפתחות שפה ותקשורת , בבקשה תשליחו לי עד יום שני תודה

21/10/2001 | 18:27 | מאת: מגמגם אלמוני

אני מתייחס להודעה מלפני כמה ימים ולשאלה שנשאלתי ע"י מגמגם ותיק. התחלתי להשתמש בבנזודיאזפינים (לניטין, קלונקס, ואליום) במקרה ואחר כך מצאתי רופאים שאליהם הלכתי באופן פרטי שנתנו לי מרשמים. לאחר זמן הבנתי שאני מכור ולפני שנה, בעזרת פורום באינטרנט (באנגלית) נגמלתי בהדרגה מהבנזודיאזפינים ומדצמבר 2000 אני לא נוגע בהם. עם ההפסקה חזר הגמגום בהדרגה ואני, שכבר הספקתי לשכוח בכלל מגמגום, התחלתי לגמגם באופן די קשה. נעזרתי מאוד בפורום לאנשים מגמגמים (בעברית) : http://www.blabla4u.com/gimgum אבל מה שבאמת עזר לי מ א ו ד זה נוגד דיכאון טרי ציקלי בשם מרוניל (קלומיפרמין) שבמינון של 75 מ"ג ליום פשוט חיסל 98 אחוזים מהגמגום שלי.

לקריאה נוספת והעמקה

זהירות מקבלת המלצות לטיפול תרופתי!!!!!!!!!!!!!! רק רופא מוסמך להמליץ על תרופות, במיוחד לקבוצת התרופות המוזכרות. גמגןם יכול להיות רק סימפטום לכל מיני מחלות אחרות וכל גמגום מייצג את הדור באופן אישי מאד, לכן ניתן להעזר באחרים אבל לא להניח שתרופה, אשר מיועדת לשנות את התפקוד הביולוגי של האדם, ומותאמת באופן אישי יכולה לעזור לאחר.... היותו רופא פרטי או לא איננה רלוונטית כשמדובר על עשית רפואה אחראית.

22/10/2001 | 11:24 | מאת: מגמגם אלמוני

אני לא ממליץ על טיפול תרופתי ספציפי, רק חשוב לי שידעו שיש כאלה שטיפול תרופתי שמפחית את רמת המתח הנפשי עשוי לעזור להם בשיפור שטף הדיבור.

21/10/2001 | 00:17 | מאת: כרמל

בני בן שש וקצת. כבר כשהיה ילד קטן ראינו שהוא שונה מילדים אחרים. בהתחלה אמרו לנו שזה שטויות. אבל לפני שנה הוא אובחן כבעל add בצורה גבולית. הוא הולך למרפאה בעיסוק, שטוענת כי הדבר אינו נכון. היא טוענת, שמכיוון שיש לו בעיה להביע את עצמו ובעיה בשליפת מילים - הרי כשילמד להביע את עצמו - הבעיה שנראית כאיי. די. די. תיפתר. היא טוענת כי מדובר בבעיה רגשית. האם זה נראה לך נכון? האם יש בכלל אפשרות כזו? הוא גם לא כל כך בוגר והשארנו אותו שנה בגן - והשנה נראה כי באמת מצבו יותר טוב. הוא יורת רגוע, פחות אלים, ומבצע את המטלות (הוא לומד בחטיבה צעירה כמו בשנה שעברה). יש לו חברים חדשים ונראה שהרבה יותר טוב לו השנה. עכשיו אנחנו לא יודעים מה כדאי לעשות. האם לנסות לטפל בו כבעל איי. די. די? אולי מספיק קלינאית תקשורת? עם מי כדאי להתייעץ? תודה על תשומת לבכם.

21/10/2001 | 05:27 | מאת: פרידה קורנברוט

כדי להתיעץ עם קליאני תקשורת אשר מכיר את הילד ובשביל ההגדרה הכללית כדאי שרופא התפתחותי במכון להתפתחות הילד יעשה איבחון כולל. לא חייבת להיות "כותרת" למצב בנך, יכול להיות שיש ADD קל ולידו גם תיסכול מודעות לקושי אשר מלווה את האבחנה בקושי הסתגלותי או תפקודי ו מכאן המחשבה על "בעיה רגשית"......... העקר התפקוד הכללי שלו, התפקוד בגן בין יתר הילדים והיכולת שלו להתסגל וללמוד דברים חדשים במסגרת החינוכית. ודאי יש פסיכולוג חינוכי בגן הילדים, אולי שווה לך לשוחח אותו\ה ולקבל תמונה ברורה על תוכנית העבודה לשנה זו, כך שיכנס בשנה הבאה במצב האופטימלי מבחינת היכולות והכישורים. בהצלחה!

18/10/2001 | 15:10 | מאת: יוסי

שלום רב! אימי עברה אירוע מוחי לפני 9 שנים , התקשורת היא אחד הדברים שנפגעו. היא היתה בשיקום בבי"ח לוינשטיין כחצי שנה וכעת הינה בבית ולא מקבלת שום עזרה. היא בעלת כוח רצון אדיר, והייתי רוצה לדעת האם ישנו סיכוי להמשיך וללמדה מחדש חלק ממה שאבד אם לא הכל?? ולמי עלי לפנות. תודה יוסי

הפניה לקלינאי תקשורת, הסיכוי לאחר כל כך הרבה שנים, קטן..... במידה ובכל זאת אתם מעוניינים, ואם רצונכם בכך, לדעתי כדאי לנסות על ידי בדיקה וקבלת הנחיות ספציפיות על ידי קלינאי מנוסה. צריך להתיחבס לתקשורת ולא רק לדיבור. בהצלחה!

חמותי עברה אירוע מוחי קשה והיתה בשיקום בבית לוינשטיין והייתי רוצה לדעת איפה אני יכולה למצוא באינטרנט דפי עבודה לשיקום השפה והתקשורת

17/10/2001 | 21:56 | מאת: הדס

בני הקטנטן עשה את בדיקת השמיעה שעושים לכל הקטנטנים בתל-השומר (עם האוזניה הקטנה) אך לא עבר באוזן שמאל. הבנו שלא מעט תינוקות לא עוברים באחת האזניים עקב שאריות של מי שפיר וכו' היום (בן 6 שבועות) היינו בבדיקה נוספת אולם הוא לא היה ממש רגוע וגם קצת מצונן ולכן הקלינאית לא ממש עשתה את כל הבדיקה וזימנה אותנו שוב (כשלא יהיה מצונן). אני מעט נלחצתי ושאלתי אלייך היא: אם חס וחלילה אכן יש בעיה באוזן אחת, כיצד זה משפיע? מה ניתן לעשות בגיל כה קטן כדי לשפר? האם יש השפעה על התפתחות השפה כשהבעיה היא רק באוזן אחת? ועוד - האם בגיל זה הוא אמור להפנות את ראשו למקור קול כמו מוזיקה או דיבור (לא רעש חזק)? תודה לך!

18/10/2001 | 06:07 | מאת: פרידה קורנברוט

הבדיקה בתה"ש הינה לאיתור מוקדם ויכולה להצביע על בעישה רצינית בשמיעה, כדאי מאד שהמשיך את האיבחון..... וזה עדיין לא אומר שיש בעיה רצינית אלה רק שהילד עדיין לא עבר וכדאי להמשיך ולעקוב. מבחינת התפתחות השפה והתקשורת במידה ויש שמיעה תקינה באיוזן אחת, אין כמעת השפעה ומרבית הילדים הגדולים עם פגיע בשמיעה באוזן אחת מתגלים במיקרה לגמרי, בבדיקות שגרתיות (בביה"ס או בצבא). או במהלך הצטננות וירידה זמנית באוזן ה"טובה" אופי הבדיקה כולל תצפית ובדיקה אוביקטיבית של הדי-אוזן (otoacustic emissions) וישנם בדיקות אוביקטיביות נוספות היכולות לסיע באיבחון. בינתיים תשתדלי לא לדאוג יותר מדי, להנות מהקטן ומהאמהות החדשה ותמשיכי את האיבחון באורך רוח ונחת מזל טוב!

17/10/2001 | 09:32 | מאת: יהודית

שלום ! יש לי בן בן 2.8 והוא עדין לא מדבר שוטף, מבין הכל שומע טוב מאד (הייתי בבדיקת שמיעה) ואומר משפטים אבל ללא קישורים לדוגמא : אבא בית (אבא בבית) וכד'. רציתי לשאול אם אני צריכה ללכת לקלינאית תקשורת או שמא זה עדין מוקדם?

18/10/2001 | 06:00 | מאת: פרידה קורנברוט

תוכלי להתיעץ אצל קלינאי, וזה לא מחייב קבלת טיפול אלה בדיקה כללית והדרכה. במידה ןתרגישי שבנך מתקדם ומוסיף מילים וסוגי משפטים באופן דינמי תוכלי להניח שמדובר על קצב אישי ואין צורך בהדרכה נוספת, אלה שזה הקצב שלו...... במידה וכשחושבים לאחור מתרשמים שאין התקדמות והוא "תקוע" כדי להתיעץ. תוכלי לקבל מידע נוסף על בנך ביחס לילדים בני גילו והתקדמותו מהגננת. בהצלחה!

18/10/2001 | 06:30 | מאת: יהודית

תודה רבה על ההתיחסות אני אדבר עם הגננת ואגש לבדיקה.

17/10/2001 | 06:21 | מאת: משה

1.כיצד מתבצע איבחון קול ע"י קלניאי תקשורת ? 2.מה הבדל בין מורה לפיתוח קול לקלניאי תקשורת ? אם בכלל יש הבדל ? 3.עברתי בדיקת סטרבסקופ ע"י רופא ,למרות שהייתי מאוד מצונן וכאב לי הגרון.האם לדעתך יכולה להיות לכך חשיבות בתוצאה של הבדיקה.יש לציין שאמרתי זאת לרופא ,אך הוא לא התייחס לכך בכלל.

18/10/2001 | 05:57 | מאת: פרידה קורנברוט

הבדיקה בסטרובוסקופית בידי רופא הינו כלי להסתכלות במיתרי קול, במנוחה ובפעולה, במידה והיתה מצוננן או לא הרופא יכול היה לראות האם יש מחלה גם בגרון (לא יודעת בן כמה אתה אבל יכול להיות שרצה לשלול גידול או תהליך טופס מקום, כמו יבלות, פוליפים או ציסטוט. כמובן שלבירור תפקוד המיתרי במצב רגיל ולצורך קביעת צורך הטיפול בקול צריך בדיקה במצב של בריאות ולא של מחלה! קלינאי התקשורת שומע את המרכיבים השונים של הקול ומתרשם מהשיטה האישית להפקת הקול. קלינאי התקשורת באים מתוך רקע של אנטומיה, פיזיולוגיה והפקת הקול בכל גווני הפקת הקול והשימוש בה, מאנשים חולים, אם גידולים, ניתוחים ומחלות רבות ועד לשימוש על ידי אנשים בריאים, ממורים ועד זמרים. מורים לפיתוח קול עוסקים בעקר בשימוש בקול לשירה ולמעשה יכולים לעשות נזק כשמנסים לעסוק באנשים חולים ללא הכשרה. לצערי עדיין אין חוק קלינאי תקשורת שמגן על זכותם של המטופלים לקבלת טיפול מאנשים מוסמכים וגם אין מספיק מודעות בציבור. מערכת הרפוא מעסיק רק קלינאי תקשורת שהם בעלי הכשרה והכרה במעמדן המקצועי, על כן, במידה והינך זקוק לטיםול קול גש לקלינאי ובדוק שאכן יש ברשותו תעודת הכרה של משרד הבריאות, והיאכבר תדריך אותך בהפניה נוספת לבדיקה תפקודית. בהצלחה!

18/10/2001 | 14:25 | מאת: משה

על התשובה המהירה והמאוד מפורטת.

17/10/2001 | 03:41 | מאת: מיה

הילד שלי, בקרוב בן 4, עדין מדבר במשפטים מחוברים אבל אינו משתמש ב"ש"-כלומר משפטים מורכבים. בני גילו בהחלט מדברים כך. הייתי רוצה לדעת אם מדובר באיחור או שכדאי להמתין.

18/10/2001 | 05:48 | מאת: פרידה קורנברוט

כדאי שתדגימי לבנך את השימוש בכל חלק של השפה שלדעתך "חסר" תפקיד המבוגר הינו בעיצוב והקניה של השפה והוא תפקיד פעיל ולא רק שסביל. במידה ותרגישי צורך ורצון פני לקלינאי תקשורת לעריכת איבחון וקבלת הדרכה, לא כל פניה מחייבת התערבות ישירה, אנו תמיד שמחים ליעץ ולהדריך הורים לילדים והוריהם בעניין פיתוח שפה וקישורי תקשורת.

20/10/2001 | 19:33 | מאת: מיה

ובכל זאת רציתי לדעת האם מדובר באיחור...

14/10/2001 | 17:54 | מאת: לילית

טל בגיל שלוש לערך החל להיות מטופל אצל קלינאית תקשורת לאחר שעברנו אבחון ובו הוחלט כי ישנו איחור בהתפתחות השפה. התחלנו בטיפול אצל קלניאית תקשורת אשר מלמדת את טל להשתמש בפעלים ולא רק בעצמים. ובעיקר עובדת איתו על הרצף התחבירי ופחות על ההגיוי. נראה כי הקלינאית חוזרת על אותם משחקים ונראה כי טל משתעמם , הוא אמנם משתף פעולה אך לא ברצון רב. שאלתי העיקרית היא איך אדע שדרך הטיפול הוא נכון ?

18/10/2001 | 05:45 | מאת: פרידה קורנברוט

מרבית קלינאי התקשורת, אם לא כולם, הינם בעלי הכשרה ייחודית ולומדים את לימודיהם ברמה גבוה. יש תמיד שאלה של נסיון וגישה לילד שהוא גורם אישי מאד. אם בנך משתף פעולה תוכלי תמיד להמשיך ולשוחח אם הקלינאי על אותם השאלות העולות בליבך....... העקר שהשפה והקשר של בנך יתקדמו ולא יגרור פערים לגבי יתר הילדים באותו גיל. תקיימי שיח פתוח אם הקלינאי, תשאלי, תשתתפי בעשיה ותהיה משתתף פעיל הטיפול ולא רק נהגת לטיפול. בקשי מהקלינאי לתת לך הדרכה לפעילות בבית, באופן ישיר לנעשה בטיפול. באשר למשחקים וחומרים תמיד כדאי לשוחח על כך עם הקלינאי. בהצלחה.

13/10/2001 | 14:21 | מאת: חב

לי בן - בן שנתיים וחצי - מגמגם מס חודשים -לפנות לקלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בקשה בתשובות קודמות, באותו עניין תודה

11/10/2001 | 16:49 | מאת: אמא אחת

ותרופה לגמגום??????

12/10/2001 | 05:48 | מאת: פרידה קורנברוט

עדיין אין, וגם לא יכולה להיות כי זהו בעקר סימפטום של חוסר שתף ולא מחלה!!!!!!

12/10/2001 | 23:41 | מאת: מגמגם אלמוני

דווקא יש תרופה לגמגום, לפחות לגמגום שלי. אני מגמגם מילדות, וכאשר השתמשתי במשך שנים בכמות קבועה של בנזודיאזפינים, לא גמגמתי בכלל. אפילו נתתי הרצאות ללא חשש. כאשר הפסקתי להשתמש בהדרגה בבנזודיאזפינים הגמגום חזר. בנזודיאזפינים ממכרים, אבל חוץ מההתמכרות לא היו תופעות לואי ולא הייתי צריך להעלות את המינון. אפילו סיימתי אוניברסיטה בהצטיינות בתקופה הזאת. אבל בגלל שלא היה לי נוח עם ההרגשה שאני תלוי בכדורים הפסקתי להשתמש בבנזודיאזפינים ואני מנסה להתמודד עם הגמגום שחזר. כך שבמיקרה שלי אפשר להגיד שיש תרופה לגמגום. תרופה שכאשר אני משתמש בה אני לא מגמגם בכלל. אבל אני בוחר לא להשתמש בה.

10/10/2001 | 17:37 | מאת: אורית

בני בן ה- 7 מגמגם מהיום בו התחיל לדבר. היינו אצל קלינאיות למיניהן (מהטובות ביותר באיזורנו- בדוק !!!) אף אחת לא עזרה או שיפרה, עיתים המצב היה טוב - אז קיווינו שזה נגמר, אבל לא לתקופה ארוכה, אחרי העליה תמיד הגיעה הנפילה. בני לא מתיחס לגימגומו, הוא הכוכב של הכיתה ובכל מקום שאליו מגיע הוא אהוד ונערץ (ילד מדהים...). עשיתי הפסקה בטיפול, לא חושבת שכרגע יש עוד מקום לטיפול מה גם שהוא בכיתה א' ואינני רוצה שיעדר מהכיתה. לפני כמה ימים החל בני הצעיר בן 3 וחודש לגמגם.... גימגום - ש"חבל על הזמן" - קטסטרופלי. ככה סתם, באמצע חופשה בימים נעימים וכיפיים - טראח - אפילו אמא הוא לא אומר רצוף. עם הקטן אנו מבחינים בהלם שלו ממצבו, הוא מביט בי בעיניים שואלות ומסמן לי בידים שאמשיך, או שאומר - לא משנה... שאלותי: א. האם את ממליצה להמשיך בטיפול עם הגדול אולי בכל זאת משהו יקרה? ב. האם מיד לרוץ לקלינאית עם הקטן או לחכות כי לפעמים זה עובר כמו שזה בא? ג. האם להמשיך לקטן את המילים האבודות או לתת לו "לשבור" את ראש לבד? ד. מאז החל הגמגום בקטן אנחנו באובר התיחסות אליו (כל הזמן מקרקרים סביבו) האם זה טוב לו או להמשיך לנהוג כרגיל ? ה. האם זה גנטי ? אני לא מגמגמת ולא בעלי- דוד שלי (אח של אבי) מגמגם קל מאד. ו. מתי ימצאו פתרון לבאג הזה? זה הורס אותי !!! תודה על תשובתך... אורית

12/10/2001 | 05:46 | מאת: פרידה קורנברוט

א. לא כדי להמשיך בטיפול ב.לחכות עם הטיפול לקטן, עייני בתשובתי לחגית ב 5.10 ג. לפי הצורך ד.הוא יהינה מהקירקור ואולי יהיה לו "כדאי" ךהמשיך בחוסר שתף, קחי את עצמך בידיים ותחזרי להתנהג אליו רגיל כי אחרת יהיה לו פיצוי משני. ה. ידוע שגימגום "רץ" במשפחות עדיין לא בודדו גן ספציפי ולא ידוע כמה מהופעת התופעה הינה נלמדת או נתמכת בידי המשפחה והסביבה, תתיחסי לגמגום כמו אלרגיה - זה בא והולך ואנו רק יכולים להשתדל לא להחמיר את המצב!

09/10/2001 | 18:37 | מאת: פאן

יש לי ילד בן שנתיים וחצי. מפותח וחכם. עקשן מאד ויודע היטב מה הוא רוצה (ובדרך כלל משיג זאת). מאד מפונק. לפני כחודשיים הוא התחיל לגמגם. יש לציין שהוא דיבר היטב קודם והוא שומע שפה שניה. הגמגום הולך ומחריף. לעיתים הוא נתקע עם מלה המון זמן ובימים האחרונים הוא פשוט מוותר וממשיך הלאה בשיחה. לפי המלצת הרופא והגננות, אנחנו מתעלמים. אבל ליבי נשבר כל פעם שאני שומעת אותו. הוא כ"כ רוצה לומר משהו... פשוט כואב הלב. אני יודעת, לפי מה שקראתי, שזו בדרך כלל תופעה זמנית וזה קורה הרבה לילדים נבונים ו... בכל זאת אני לא שקטה.

12/10/2001 | 05:38 | מאת: פרידה קורנברוט

תעייני בתשובה לחגית, מה 5.10 ובמידה ועדיין תרגישי שיש בעיה פני לקלינאי תקשורת לקבל הדרכה נוספת

09/10/2001 | 16:05 | מאת: שלמה

לפרידה שלום ביום ה-26/9 שלחתי עליך מייל . עד היום לא קיבלתי תגובה ואיני יודע אם זאת בגלל שלא קיבלת אותו או שהתרשמת וזהו נושא המייל היה לומדת HEARSAY . אודה לתגובתך שלמה

10/10/2001 | 05:58 | מאת: פרידה קורנברוט

לא מצאתי את השאלה בדפים קודמים, יתכן ולא הגיע כי אני תמיד משיבה, שלך עוד הפעם את השאלה ועקוב אחרי התשובה.

09/10/2001 | 11:18 | מאת: שרית גרין

האם נתן לזהות סממנים ראשוניים של אוטיזם בפעוטה בת שנתיים וחמישה חודשים אשר מביעה עצמה בצעקות. עצם העובדה שהחלה ללכת בגיל שנה ועשרה חודשים. על פי איבחונים ישנו איחור של כ 10 חודשים בהתפתחותה השיכלית. האם יש אפשרות כי דבר זה מצביע על אוטיזם והאם זה שלב באוטיזם? האם הדבר יכול להתגלות בבדיקות גנטיות? הילדה רוקדת תמיד בצורה של סיבוב ועד כ-20 סיבובים בבת אחת מבלי לפול אך אינה רוקדת מצד לצד. יש לציין כי במעקב האיבחונים והבדיקות תמיד נרשם כי יש לילדה יש קשר עין טוב ומתקשרת היטב עם הסביבה. אובחן לה LOW MUSCLE TONE ועל כן אני חוששת כי יש לכך ביטוי לאוטיזם.

10/10/2001 | 05:54 | מאת: פרידה קורנברוט

בסימפטומים שאת מתארת מתאימים יותר לאיחור התפתחותי כללי. אוטיזם הינה תופעה בעקר של קשר לסביבה ואינו מתאים לתאורך טונוס שרירים נמוך מתאים להמון מצבים שונים, לא רק לתאור הילדה, יכול להיות ילד מבריק ועד הסובל מפיגור עם טונוס נמוך. כדי שהילדה תטופל במכון להתפתחות הילד, שם יראו את התמונה הכוללת וגם ידריכו אותך ויטפלו בה, בנוסף להפניה למסגרת טיפולים-מחנכת מתאימה.

08/10/2001 | 09:10 | מאת: גליה

שלום, בזמן האחרון אני סובלת מכאבי גרון כאשר אני מדברת יותר מידי או מדברת יותר בסביבה רועשת. הקול שלי תמיד היה חלש, ואם הייתי צועקת פעם בשנה הייתי ממש מיד חוטפת כאבי גרון מזה. האם יש טיפול שבעזרתו אוכל ללמוד לדבר חזק מבלי להתאמץ? האם זה משהו שכלול בסל הבריאות והאם לכל גיל? בתודה, גליה

כן, תלמדי. קודם תפני לרופא אאג' לודא שאין מחלה ואז תפני לקלינאי תקשורת, כדי ללמןד איך לדבר ולא להתאמץ. הקופה משתתפת בתשלום בתנאים מסויימים, בדקי גם את הביטוח המשלים!

06/10/2001 | 07:01 | מאת: לבנת

שלום הבן הבכור שלי בן 4 ואומר "י" במקום "ל". לעומתו הילד השני שבן שנה ותשעה חודשים מבטא יפה את האות "ל". האם יש צורך לפנות לקלינאית תקשורת או פשוט לחכות? תודה לבנת

08/10/2001 | 07:03 | מאת: פרידה קורנברוט

תפני לקראת גיל 4.5 כך שליקרת גיל 5 יוכלו ללמד אותו. את יכולה בינתיים לעודד אותו והמשיך את התפתחות השפה בכל התחומים, לתת לו ללעסו אוכל רגיל, קשה וכו, כדי לעודד את תנועות הלשון והפרדת התנועה בין הלשון ללסת. הקפידי לדבר איתו בכון ולהבין את דבריו.

06/10/2001 | 03:03 | מאת: שרון

שלום ! אני מגמגם מגיל 7 כיתה א' בערך (לא מלידה). לפי מה שהוריי סיפרו לי הייתי ילד פטפטן בכיתה , ויום אחד המורה צעקה עליי נורא כך שכנראה נבהלתי ומאותו יום התחלתי לגמגם. הייתי מאז בטיפולים אצל קלינאיות תקשורת , מספר שנים במכון האודיולוגי בבי"ח קפלן בטיפול קבוצתי , ולאחר מכן טופלתי גם במסגרת השירות הצבאי במכון בתל השומר. שטף הדיבור השתפר מעט אך לא באופן משמעותי. בשנים האחרונות הגמגום די החמיר לי ונהיה לי גמגום די קשה עד כדי חוסר יכולת לדבר - גמגום המתבטא בחסימות ארוכות ובאי שטף קשה מאוד. לפני כשנה עברתי טיפול במכון לטיפול בתקשורת אצל הקלינאית ברברה דם - בשיטה חדשה המלמדת את המגמגם לדבר מחדש - "דיבור חופשי" . היה לי קשה לסגל את הדיבור החדש , ומאז הגמגום רק החמיר עוד יותר. כיום אני בן 31 ועדיין סובל מן הבעייה בצורה די קשה . שאלתי היא, האם יש שיטות חדשות כיום שבאמצעותם ניתן לטפל כיום בגמגום?

לקריאה נוספת והעמקה

אין שיטה "חדשה" תוכל לקבל תמיכה ומידע בקבוצה לעזרה עצמית של "אמבי". יש שיטה בטיפול קבצותי בהדסה עין כרם, מוכרת לך? גמגום זה כמו אלרגיה, לא מתגברים אליו, רק לומדים להרפות ולשלוט בדיבור, ובעקר לקבל אותו. בהצלחה!

09/10/2001 | 01:05 | מאת: שרון

לגבי הטיפול בהדסה - זהו טיפול דומה לטיפול שכבר עברתי במכון לטיפול בתקשורת C.T.I של הקלינאית ברברה דם לפני כשנה.....בשיטת טיפול זו מלמדים את המגמגם לדבר מחדש - כלומר להתמקד פנימה ולבטא את ההברות באמצעות מיתרי הקול הטיפול הוא כשלושה שבועות, מתקיים בקבוצה , בדיוק כמו בהדסה וזהה לו בתוכנו. מותר לציין שלמרות עלותו הגבוהה, והמוטיבציה הרבה שאיתה הגעתי לקורס הוא כלל לא עזר לי ומאז הגמגום שלי רק הולך ומחמיר ואיני יודע כבר מה לעשות.

05/10/2001 | 08:42 | מאת: חגית

בוקר טוב, בתי בת 3 ומדברת שוטף כבר כמעט שנה (וללא הפסקה). היא ילדה אקטיבית מאוד, בריאה. לפני שלושה שבועות החלה לגמגם בצורה מחרידה. היא מתחילה את ההברה הראשונה במילה ונתקעת איתה בין 10 ל - 30 שניות, לאחר מכן ממשיכה במשפט ללא הפסקה כלל. בהתחלה היא התעקשה לסיים את המילה אולם כעת לאחר שהיא נתקעת איתה, היא פשוט מחליפה מילה וממשיכה לדבר. בבית, המשפחה הקרובה (אנחנו ההורים, הסבים והדודים) מתעלמים מהתופעה. אנו לא ממשיכים לה את המילה פשוט נותנים לה להתמודד לבד. עלי לציין שכל התופעה החלה כאשר היא התחילה את השנה בגן. היא אמנם עם אותן הגננות (לא בגן עירייה אלא נעמת) ועם רוב הילדים שהיו איתה בשנה-שנתיים האחרונות. אולם שלוש החברים הקרובים לה ביותר עברו לגן עירייה ואינם איתה השנה. שאלתי את הגגנות בגן בנושא והן אמרו שהדבר נורמלי לגיל זה ושאין לי מה לדאוג. כמו כן, שמעתי על מספר ילדים בגיל הזה שפתאום החלו לגמגם וכמו שזה בא כך זה עבר. שאלתי - האם עלינו פשוט להתעלם מהגמגום או האם כדאי לפנות לגורם מוסמך יותר כמו קלינאית תקשורת ? הנושא מטריד אותנו ונשמח על תשובתך המהירה.

לקריאה נוספת והעמקה

חוסר שטף בדיבור הינה תופעה נורמלית בהתפתחות השפה והדיבור, כמו שהגננת אמרה, הרבה ילדים מתעקבים התחילה המילה או המשפט או חוזרים מספר פעמים על התחלת ההברה, עד שהם מתארגנים ויטודעים מה ואיך להגיד, ולכן זחוסר שטף מופיע רק בילדים אשר שפתם מפותחת (ולא בילדים אשר עדיין מנסים לפתור את תעלומת המשפטים המחוברים) קחי את התןפעה בקלות, רוב הסיכויים שזה יעבור עם המשך התפתחותה, אל תתני לזה משקל ויחד עם זאת אל תתעלמי לגמרי מהתופעה, במידה ומישהו בכוונות טובות ישאל, יציין או הידה עצמא תסב את תסומת לבך לקושי תגידי כן, ככה ילדים קטנים מדברים ותמשיכי לעודד אותה ולתת לה ביטחון.

10/10/2001 | 07:57 | מאת: חגית

בוקר טוב ! אני מודה לך על תשובתך המהירה רק שאלה קטנה - מתי עלינו להתחיל לדאוג ? תודה !

05/10/2001 | 03:05 | מאת: אילנית

שלום הילדה שלי בת 8 , היא ילדה מאוד חכמה ובכיתה היא מצטיינת בהכל אבל יש בעייה אחת שהיא בולעת מילים, היא מדברת מהר ובשקט ולא מבינים אותה, מה עליי לעשות, האם היא צריכה טיפול או שמספיק רק לדבר ולהסביר לה.

05/10/2001 | 08:44 | מאת: פרידה קורנברוט

היא ילדה נבונה ובודאי מבינה ומודעת לכך שדיבורה אינו ברור מספיק. עדיף לתת לבעל מקצוע - קלינאי תקשורת - לבדק אותה ולשוחח על צורת דיבורה ומובנות ולהחליט ביחד האם יש מקום להתערבות או טיפול. נושא הדיבור המהיר או "דיבור חטוף" מושפע מהבשלות של הדובר להבין שדיבורו אינו ברור ויש לשקיע מאמץ ורצון בדיבור איטי, ברור ומובנה מספיק. האם גם בכתיבה מחסירה מילים? האם חשיבתה מפוזרת ומהירה? אלה שאלות שודא יעלו בשיחה עם הקלינאי. בהצלחה!

03/10/2001 | 10:43 | מאת: כרמית

הילדים שלי בני שנתיים וחצי והם מדברים יפה מאד, אך משבשים אותיות בסגנון "טופלה טוטריטו" (והבן גם מבליע ל'). אני לא מייחסת לכך חשיבות, וסומכת עליהם שזה יעבור להם (גם אני שיבשתי את אותן אותיות בדיוק, אגב). לאחרונה נראה לי שבגן מישהו מתרגל איתם את הצלילים ה"בעיתיים". זה נראה לי מיותר ואולי אף מזיק. לפני שאני מבררת את הנושא (במטרה להפסיק אותו, כי זה נראה לי יותר מאירוע בודד), הייתי שמחה לדעת מהי הגישה המקצועית, ובעיקר מהן הסיבות שבגללן לא מומלץ ללמד /לתקן ילד (למעט במצב שבו זו כבר מוגדרת כבעיה וישנה הפניה לקלינאי תקשורת). אולי חשוב לציין, שתיקונים בתחביר ושפה, למרות שעקרונית לא מומלץ לתקן, הילדים שלי ממש מחפשים, ולכן אנחנו מתקנים אותם (בצורה נעימה, כמובן). תודה

04/10/2001 | 07:15 | מאת: פרידה קורנברוט

"תיקונים" כמו שאת מכנה אותם מהווים חלק של האסטרטגיה שעוזרת לילד החקירתו והתפתחותו של השפה, הילד הוא חוקר קטן, צריך לגלות את הכללים ולהשתמש בהם בצורה נכונה כדי לתקשר באופן יעיל ולהביעה את עצמו! ילד מגלה כלל ומנסה אותו, בודק איך עובר ואז מחליט להשתמש באו שנית או לותר ולחפש חוק אחר, ילדים גם עוזרים ומכוונים אחד את השני......... לא בטוח שמבוגר מתקן לילדיך או שזה מפריע להם! לעניינינו, לפי תאורך רצוי שליקרת גיל 4 ובמידה ועדיין ישנם קשיי היגוי, קלינאי תקשורת יבדוק אותם ויעקוב אחר דיבורם, דבר אשר לא מבטיח שיש צורך בהתערבות, אולי רק במעקב ויעוץ. רצוי בהחלט להדגים לילדים שפה רעותה ונכונה ולחזור הצורה נכונה על דיבורם ומשפטיהם, ללא לחץ "לתקן" אלה להדגים, שהרי אתם מקור לחיקוי ולמידה. תהני מילדיך ומנסיונם ללמוד ולהתפתח!

04/10/2001 | 08:32 | מאת: כרמית

תודה על תשובתך, אבל כנראה לא הבהרתי את עצמי מספיק טוב. השאלה שלי, היא מהו הנזק בללמד/לתרגל עם ילד לבטא צלילים שהוא משבש (שלא ע"י קלינאי תקשורת)?

01/10/2001 | 19:48 | מאת: גלעד

שלום שמי גלעד אני סטודנט בן 25 הייתי מעוניין בבקשה במידע על טיפול בגימגום למבוגרים בב"ש אם קיים. בתודה גלעד

02/10/2001 | 16:06 | מאת: ליאת

למיטב ידיעתי המכון האודיולוגי במרפאות החוץ של בית חולים סורוקה מספק טיפול יחידני ובקבוצות לאנשים הסובלים מגמגום. אתה צריך הפנייה למכון דרך רופא המשפחה שלך. בהצלחה

05/10/2001 | 01:26 | מאת: גלעד

היי ליאת תודה רבה רבה על הכוונתך. גלעד

04/10/2001 | 07:07 | מאת: פרידה קורנברוט

הצעתה של ליאת טובה רק במידה והינך גר בבאר שבע, אחרת אתה יכול לפנות לכל נכון להפרעות בתקשורת בקופ"ח, בית חולים או באופן פרטי, תלוי לפי איזור מגוריך! ישנם שתי תוכניות ייחודיות, אחת בביה"ח הדסה עין כרם והשניה בביה"ח שיבא בתל השומר, ישנה גם תוכנית בקליניקה פרטית בכפר שמריהו. האם ידוע לך שיש קבוצה לעזרה עצמית לאנשים שסובלים מגימגום? יש להם אתר ופגישות תקופתיות, הבא בחודש נובמבר, אם איני טועה! שם האירגון אמבי, תוכל לקבל פרטים באתר או בליגת נשים, בתל-אביב בהצלחה!

30/09/2001 | 12:40 | מאת: רווית

שמעתי באיזה מקום שאצל אחים קטנים יש יותר שכיחות של בעיות דיבור כיוון שהאחים הגדולים שמדברים הרבה יותר טוב, בעצם משמשים דוגמה שיכולה לתסכל אותם, ומלחיצה את הקטנים, האם זה נכון? ודבר נוסף אצל בני הקטן מאחיו (בן ארבע וחצי) יש בעיות בהיגוי בשליפה ובמבנה המשפט לאחר תקופה ארוכה של פגישות אצל קלינאית תקשורת ושיתוף פעולה שלי איתה בבית כגון הקראת סיפורים , משחקים ועוד, נמאס לי מהכוחות שהשקעתי בנושא והפסקתי את התירגול לגמרי, והנה פלא בחודש האחרון הילד נתן קפיצה מדהימה והחל לדבר יחסית שוטף אם כי עדיין עם בעיות היגוי, מה יכולה להיות הסיבה לשיפור המדהים, האם הטמעה של הטיפול (הילד לא שיתף פעולה במרבית הטיפול שקיבל), אולי העובדה שהופסק התירגול שלי עימו בבית, יתכן שהתרגול שלי הלחיץ אותו? האם יכול להיות הבשלה פתאומית?

04/10/2001 | 07:03 | מאת: פרידה קורנברוט

כן, לפעמים ילדים הם כמו תוכנית חיסכון, משקיעים בהם ופתאום יש תהליך של הבשלה ובגרות, מודעות עצמית והילד מציג התקדמות, שהיא בהחלט קשורה למה שקיבל בעבר. התירגול, כמו שאת מכנה אותו, למעשה השתרש גם בך וודאי שאת פונה אליו ומדברת איתו הרבה ובמצבים טבעיים, שבהם הילד לומד ומפנים לא פחות, ואולי יותר, מאשר במצב המלאכותי של "תירגול" שפה.....שפה זה משהוא טבעי שקורה בין בני אדם אשר ביכולת לתקשר באופן טבעי. הילדים הבוגרים מהווים למעשה דוגמא לתקשורת ולא דוגמא לתיסכול, בית שיש בו תקשורת ושיחה מהווה קרקע פוריה לילד המפתח שפה,,,,,,,,,, במידה ןישנם עדיין קשיי היגוי, כדאי שקלינאי תקשורת תעקוב אחר ההתקדמות כדי להבטיח שלקראת גיל 5 וחצי-שש ההיגוי יהיה מושלם ולא יהווה מכשול ברכשית הקריאה ולימודים בביה"ס בהצלחה!

בני בן 3.5. הוא נפגש עם קלינאית תקשורת כשנה, אחת לשבוע, ואני עובדת אתו בבית במקביל. אני מסוגלת להבחין בשיפור בדיבורו, אבל עדיין קשה לו תכנון המשפט וההתארגנות לקראת הוצאתו אל הפועל. אין לו בעיות בהיגוי בודד של הברות, אבל החיבור כולו, הסך הכול, יוצא לא ברור. עברנו אתו את כל הבדיקות של המכון להתפתחות הילד. הכל בסדר, תודה לאל. מנסיונך, האם ייתכן שהבעיות האלה נפתרות לבד, מעצמן? ושזו פשוט הבשלה מאוחרת? והיבט נוסף לקושי הזה: אני שומרת עליו בצמר גפן, כדי שלא ייתלווו לאיחור הזה דפוסים נפשיים כמו דימוי עצמי נמוך כתוצאה מחשיפה לחוסר הרגישות של ילדים אחרים. אבל אני מפחדת מהמפגש הראשון עם הגן העירוני ואפילו בית הספר. האם יש חומר כתוב באספקט הנפשי של האיחור בדיבור? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

אין חומר ייחודי לבעיות רגשיות בעקבות קשיי דיבור, וברור למה! החוסן האישי הוא זה שמאפשר לנו לגדול בלי יותר מדי סבל וזה לא קשור לבעיה ספציפית אלה לכוחות שיש לילד להמתודד עם יכולתו וקשייו, במילים אחרות, כדאי מאד לתת לבנך כוח ויכולת עצמית ולא להגן עליו יתר על המידה, להגנת יתר יש מחרי כבד של החלשה ולא חיזוק..... בגיל זה ילדים מקבלים את השונה יותר טוב מהמבוגרים ואם יש לו חוסן אישי ידע כיצד לשמור על עצמו ולהיות בשלום במסגרות בהם נמצא! תסמכי על יכולתו, תמשיכי בטיפול ותבקשי עזרה מהגננת, קלינאית ואחרים אשר רואים את בנך כאחד מהילדים ויכולות לסייע לך לחזק אותו. אין עדיין לדעת איך יצליח בביה"ס, ברור שאת עושה מצידך את הכי טוב שאת יכולה, וזה הרבה! בהצלחה!

26/09/2001 | 12:14 | מאת: YYY

THC לטוראט בצורת הגלולה רונאבין- האם נהוג בארץ?

לקריאה נוספת והעמקה

לא יודע, תשאל בפורום של הרופאים, אנחנו, קלינאי התקשורת לא מתעסקים עם תרופות!

23/09/2001 | 23:02 | מאת: נטע

בני בןה26 יש לו קשיים רבים בתיקשורת אין לו יכולת זיהוי מידי של רגשות אצל אנשים יכולת קריאת שפת גוף ו יכולת הבנה ותירגום של מה שהם רוצים ממנו דלים ביותר הבנה מינימלית וריכוז של כל מטלה מצריך המון אנרגיה , הוא אובחן בסכיזופרניה ,, אך כאן , אותך אני שואלת מי יכול לעזור חוץ מתרופות ופסיכיאטרים .שאת זה הוא עושה . האם אין שיטה שיכולה לעזור . הוא בעל תבונה ותובנה גבוהים חשיבה אנליטית טובה א, קיו מעל הממוצע אך הקשיים הנל אם אנשים וצרכיהם , מבודדים אותו מהעולם . האם קליניקאית תיקשורת יכולה ללמד מחדש וליבנות את מה שנהרס , ואם לא היא אז מי ?. אני מקווה שהיבהרתי נכון את המצב תודה מראש נטע .

במחלקתו של פרופ, אסא כשר, באוניברסיטת של אביב סיימה לפני כשנה-שנתיים את עבודת הדר, קלינאית תקשורת בנושא של פרגמטיקה באנשים במאובחנים בסכיזופרניה, נסי לפנות לשם לקבל את שמה או תתקשרי אלי ישירות ואשמח לסייע לך חהגיע אליה כדי לקבל עזרה ספציפית, במידה והייא תסכים לקבלו ליעוץ. תאורך מתאר את המאפיינים של המחלה ולדעתי ניתן אולי להסתיע בפסיכולוג, ניסיתם את זה? או בקבוצת תמיכה כמו "אנוש"

21/09/2001 | 17:09 | מאת: שירי

פרידה שלום רב רציתי בבקשה לדעת האם ישנם מקומות (באיזור מרכז הארץ) בהם ניתן להשאיל ערכות שונות בתחום השפה והתקשורת (כגון תמונות שונות של lda ועוד)? מדובר במוצרים שיכולים מאד לשמש אותנו כהורים בבית לעבודה עם הילד אך אלה מוצרים יקרים מאד. אם אין אפשרות לשאול (אפילו במחיר סמלי) ערכות או משחקים כאלה האם ישנם מקומות אליהם ניתן להגיע עם הילד ולשחק במקום? אודה לך מאד על תשובה עניינית ואפשר גם לפנות לדואר האלקטרוני בתודה רבה ובברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה.

22/09/2001 | 01:58 | מאת: פרידה קורנברוט

ידוע לי שבמרכז שמע בתל אביב ישנם משחקים ואולי גם ערכות מוכנות ישנם גם מרכזים של מערכת החינוך המיועדים למורים בעקר, אולי הם משאילים חומר גם להורים למה צריך חומרים זרים כשחיי היום-יום שלנו מלאים בכל הדברים האמיתיים? הליכה למכולת או סופר תדגים במציאות ובצורה טבעית את אוצר המילים, ביקור בבת מלאכה יכול להדגים את הפעילויות והיצירה, וכו' כל פעילות המתרחשת בנוכחות הילד יכולה להיות לדגמה לשפה, כל זמן שמקפידים "לנצל" את המצבים הטבעיים של החיים! תשוחחו על כך עם הקלינאי המטפל בילדיכם ודאי תעלו עוד מצבים. ניתן לרכוש ספר של הנן, דרך אגודת קלינאי התקשורת, המדריך אותכם כיצד להתחבר לילד ולהצל כל מצב לפיתוח השפה והתקשורת, מבלי לחפש חומרים מלאכותיים. טל האגודה 9217815-03.

20/09/2001 | 01:52 | מאת: שרית

בן אדם שפונים אליו כמה פעמים בשמו וקוראים לו בשמו אינו עונה אף על פי שהוא שומע שקוראים לו האם אז ניתן לומר כי יש איזו בעיה בתקשורת איתו, כלומר יש איזו חסימה של תקשורת בין הקורא לאותו בן אדם ? ואז זו בעיה על רקע נפשי?

לקריאה נוספת והעמקה

יכולות להיות סיבות רבות, ביניהן: חוסר תשומת לב עיסוק בדבר אחר חוסר רצון להגיב ירידה בשמיעה חוסר עניין חוסר ידיעת שמו או בעיה בזהוי המילה או הרבה סיבות נוספות אולי כדאי לשאול את האדם האם הוא יודע מה הבעיה?

15/09/2001 | 20:49 | מאת: קלינאית

אני עובדת במספר מקומות שאינם שייכים לקופ"ח, ונתקלת בשאלה ובעיה: לגבי טיפולי דיבור, אין ספק שאנשים מקבלים החזר כספי עבור מספר מסוים של טיפולים, אך לגבי אבחון דיבור יש אי בהירות. אני מתכוונת בעיקר לקופת חולים כללית, שלמיטב ידיעתי אמורה להחזיר למטופל את מלוא הכסף עבור אבחון דיבור, אך בפועל הם "עושים בעיות" - לעיתים מוחזר החזר חלקי בלבד, לעיתים מחזירים הכל אך רק כנגד טופס 17. רציתי להבין אחת ולתמיד מהו החוק ובאילו מקרים מגיע החזר על אבחון דיבור, וכמה. (בחלק מהמקומות איננו עובדים עם התחייבויות מהקופה, אלא באופן פרטי)

בכל מיקרה צריך להסתכל בסל השרותים של הקופה. חוק בריאות ממלאכתי קובע את הסל המינימלי שמגיע לכל אזרח במדינה ובכל קופה ישנו תפקיד הנקרא: מחלקה לזכויות חברים" שיכול להבהיר את התמונה. אגודת קלינאי התקשורת נמצא בתהליך של הכנת חומר כתוב בעניין זה, אבל עדיין לא יצאה לאור. תוכלי לפנות לאגודה א לכל קופה ולבדר עם הקלינאי האחראי על תחום הטיפול בהפרעות בתקשורת, או לפנות אלי ישירות ואשמח לכוון אותך ולסיע במידע נוסף.

07/09/2001 | 09:50 | מאת: רונן

שלום :) בערך בגיל העשרה, כמעט ואבדה לי ה "ר". כמו בסרט ההוא של מונטי פיטון עם הרומאי העילג. האם בעזרת אימון ניתן לשחזר את הצליל ? באופן כללי, אנשים גם תמיד אומרים לי שאני מדבר חלש ולא מובן, וכאשר אני מגביר את קולי, זה נשמע לי בתוך הראש כאילו אני צועק, וזה לא נעים...

12/09/2001 | 06:39 | מאת: פרידה קורנברוט

כדי לבצע בדיקת שמיעה ולפנות לקלינאי תקשורת, לדעתי הטיפול בגילך לא מכוסה על ידי קופ"ח, יחד עם זאת ישנם קלינאי תקשורת העובדים באופן פרטי, ניתן לקבל שמות דרך האגודה הישראלרת של קלינאי התקשורת 9217815-03 בהצלחה!

06/09/2001 | 13:23 | מאת: דנה

שלום, היכן, כיצד ניתן לעשות בדיקת שמיעה (מהימנה) לילד עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD).. אני חוששת שהבדיקות שעשה יצאו שגויות בגלל הקושי שלו להיות קשוב בזמן הבדיקה.. תודה

12/09/2001 | 06:37 | מאת: פרידה קורנברוט

תפני למכון אודיולוגי במרכז רפואי מוכר ובקשי שתי בודקות במהלך הבדיקה, הסבירי מה הקושי ותשמכי על יכולתם המקצועית, במידה והבדיקה לא מהמנה ניתן לבצע בדיקות אוביקטיביות, במהלך שינה.

06/09/2001 | 12:47 | מאת: רווית

בני בן 4.5 ויש לו בעיות בהיגוי המילים כך שדיבבורו לא מובן, לפעמים הוא נוטה להשמיט אותיות בתחילת המילים או באמצע וחלק מהאותיות הוא לא הוגה ברור, גם בתיכנון המשפט יש לו בעיה כך שלפעמים הוא לא מצליח לבטא את עצמו, אוצר המילים שהוא משתמש קטן כך שלפעמים הוא נתקע ולא יודע איך להמשיך את המשפט, הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת כשנה כאשר חלק מהשעורים הוא לא משתף פעולה ולפעמים קשה לסחוט ממנו תגובה. אני לא רואה התקדמות משמעותית כתוצאה מהטיפול אצל קלינאית תקשורת ושאלתי אליך האם יש תועלת בטיפול? כשבני הגדול קיבל טיפול לתיקון ה-ש' היו מיד תוצאות ואילו פה זה נראה כמו דלי ללא תחתית, מה דעתך על בעייתו וכיצד עלי לנהוג?

לקריאה נוספת והעמקה

ברור שבנך זקוק לטיפול, לפי סיגנון התאור ניראה לי שאת מבינה היטב את קשייו, השאלה למה לדעתך אין התקדמות ושנית למה לא משתף פעולה בטיופל, לאחר שנה של פגישות? לסיבה להעדר התקדמות אני מציע לנהל שיחה עם הקלינאי אשר מכירה אותו, ולשנסות להבין ממנה האם הטיפול איננו מספיק לצרכיו של בנך...... האפשרות השניה זה שאין מספיק שיתוף פעולה על רקע של חוסר קשר בין הקלינאי לבנך, בטיפול חייב להיות קשרי אמון בין המטפל למטופל, יתכן והסיגנון שלה לא מתאים לבנך או כל הסבר אחר. במידה ואינך מוצא סביה בשיחה עם הקלינאי יש מקום לפנות לקלינאי אחר, בעל נסיון, באיזור מגוריך. בנוסף יכול להיות שיש מקום להפניה לאבחון למכון להתפתחות הילד, כדי לאפשר לבצע אבחון מקיף, על כל קשייו וסיגנון למידה, יכול להיות שיש לו קשיי למידה או יכולת יותר עמוקים שמקשים אליו את ההתקדמות, אשמח להמשיך ולסיע לך בהמשך!

03/09/2001 | 23:17 | מאת: אני

ילדתי בת שנה ותשעה חודשים. יש לה אוצר מילים לא קטן, אך אינו מובן כלל- רוב המילים אצלה בנות הברה אחת, והיא משתמשת במעט צלילים (בעיקר ב, פ, ק, ג, מ). היא מבינה היטב מילים והוראות ובסה"כ חמודה ויודעת להבהיר את עצמה. אני שומעת ילדים בני גילה שכבר מדברים במשפטים ברורים. האם היא מאחרת? כדאי להמתין מספר חודשים לפני שקובעים מהו מצבה?

לקריאה נוספת והעמקה

בהחלט להמתין, לכל ילד דגם התפתחות עצמאי. נסי להבין אותה ולעודד אותה לתקשר, זו המטלה הנוכחית. שימי לב האם יש שיפור, יחסי לעצמה, בתקופות של חודשים, שלושה, ואם כן, אז, תני לה זמן. במידהו בגיל מאוחר יותר איננה מובנת לאנשים זרים (סביב גיל שנתים וחצי, שלוש) אז, תתיעצי שוב. תהני ממנה!

02/09/2001 | 11:46 | מאת: גאיה

לא עניתם לשאלתי. גאיה

מצטערת, הייתי בחופשה ולא היה לי מחליף. אנא תשאלי שוב ואשתדל להשיב מייד.

03/09/2001 | 18:15 | מאת: ניקי

שלום רב! הנני מצטרפת לשאלתה של גאיה. בכל אופן, אחזור שנית על שאלתי: בעייתי היא, שמאז ומתמיד יש לי קושי מסויים לזהות קולות בטלפון, גם אם כבר דיברתי עם אותו אדם מספר פעמים - הן בטלפון והן פנים אל פנים. מחוץ לזה שמיעתי תקינה לחלוטין. רופא אא"ג ב"דוקטורס" שהפניתי אליו שאלה זו יעץ לי לפנות לפורום שלכם, ואף העלה השערה שמא מדובר בבעיית זיכרון שמיעתי. ובכן, האמנם ייתכן שזוהי בעיית זיכרון שמיעתי, והאם ניתן לעשות משהו בנידון? הדבר מטריד אותי למדי הן מפני שיש אנשים שנעלבים מכך שאיני מזהה את קולם, והן משום שפרט אלי לא נתקלתי באף אדם עם בעיה דומה. בתודה מראש על תשובתכם! ניקי

31/08/2001 | 23:08 | מאת: איילה

פרידה שלום אשמח לקבל דעתך/תגובתך למכתבי מה-11.8 תודה איילה

לקריאה נוספת והעמקה

תשובה בהמשך לשאלה........

30/08/2001 | 23:43 | מאת: דנה

שלום אבקש מידע על "סינדרום וויליאמס". בתודה מראש, דנה

פני לפורוס לילדים או גנטיקה

28/08/2001 | 21:04 | מאת: בתיה

באיזה אתר אוכל למצוא אינפורמציה על תקשורת תומכת וחליפית ועל קורסים בתחום?

תפני ל "מרכז משעול", בירושלים, ותקבלי שם את כל המידע

28/08/2001 | 08:42 | מאת: שלי

מזה כמה שנים איני יכולה לשיר. אני צרודה, המנעד שלי קצר מאד, והדבר מחבל באיכות החיים שלי. אני בת 40, שרתי בעבר, באופן חובבני בלבד, בהרבה מאד הנאה וכעת - אפילו במקלחת זה בלתי אפשרי. רופא א.א.ג. שבדק אותי מצא שמיתרי הקול תקינים. האם יתכן שזוהי משימה לקלינאי תקשורת. האם תוכלו להעלות השערות באשר לגורם הצרידות? תודה

מתאורך נשמע שיש הצטלקות וחוסר גמישות במיתרים. תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת ולהתיעץ, יש מקום לבחון האם את סובלת משינויים פיזיולוגיים אחרים - כמו מטבוליות, הורמונליות או גסטרואנטרולוגיות - אצל הרופא המטפל.

27/08/2001 | 13:23 | מאת: מימי

האם מישהו שמע על שיטת טומטיס ויכול לחוות דעה??? המרכז בארץ נמצא בכפר סבא בערך שנה, אם למישהו יש ניסיון אשמח לשמוע (ככל הידוע לי מנהלות אותו קלינאיות תקשורת והוא מטפל בבעיות דיבור הגיה ואפילו דיסלקציה ואוטיזם) תודה

03/09/2001 | 23:13 | מאת: מאיה

יש לי חברה מהעבודה שהיתה בהשלתמות בלונדון בה הוצגה השיטה. אוכל לברר לך פרטים בנוגע. האם את קלינאית תקשורת?

14/10/2001 | 13:51 | מאת: אדמוני שריד

שלום למאיה ומימי אני מזמין אתכן ליצור קשר ונוכל לשלוח חומר הסבר כמו גם לבקר במרכז. את הפרטים הטכניים ניתן למצוא באתר שלנו בכתובת www.tomatis.co.il בברכה שריד

26/08/2001 | 15:19 | מאת: גאיה

בני בן 12 ילד רגיל פעיל ומוצלח אבל כל הזמן גם בדיבור וגם בשתיקה הלשון "שואפת" לצאת מהפה.לי זה מאד מפריע לבני זה לא מפריע כלל.פעם הלכנו לטיפול והוא סרב לשתף פעולה בלהתאמן בבית.מה עושים, האם יש ספר שבו אפשר לקרוא על צורת הטיפול בבעיה?

לצערי אין ספר מיוחד לנושא. במידה והוא ישנה את דעתו או יהיה מעוניין בטיפול אורטודנטי (אם צריך) אז, לפי הרצון והמודעות אפשר יהיה לטפל באו. בינתיים וכמו בכל דבר בחיים, כל זמן שהוא לא מודע ומעוניין בשינוי אי אפשר לגרום לשינוי. במידה ויהיה מעוניין תוכלי להגיע לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח וא האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, 9217815-03.

03/09/2001 | 16:25 | מאת: נטע

האם יש ספר כללי על הנושא הכללי

22/08/2001 | 12:29 | מאת: טליה

שלום רב, אחייני בן שלוש ושלושה חודשים, אינו מצליח לדבר נכון, הברות הוא מוציא אך ללא משמעות לעיתים יש דמיון פה ושם למילה אך גם אז מדובר באותיות מסוקלות כלומר במקום בייגלה - גייבלה, האים זו תופעה שתעבור או שמא נחוץ כבר טיפול ובמה מדובר?

25/08/2001 | 21:00 | מאת: מאיה-קלינאית

בגיל כזה מדובר כבר באיחור פונולוגי, כלומר- הילד צריך לדבר באופן ברור פרט לשיבושים עקביים מסוימים של הגאים. מומלץ מאוד לפנות עם הילד לאבחון של קלינאית תקשורת, ואף לבצע בדיקת שמיעה לשלול בעיה מסוג כזה. בהצלחה.

20/08/2001 | 10:07 | מאת: אילן

שלום רב ! יש לי ילד קטן כבן שנתיים וחודש, בעקבות תלונות של הגננת על בעיות מסוימות במעון בו הוא נימצא, הופננו לרופא להתפתחות הילד,אשר לא מצא מימצא כלשהו(קצת איחור בהתפתחות השפה),יש לציין שהילד סבל מדלקות חוזרות ונישנות באוזניים,ועבר ניתוח כפתורים.כמו כן הילד נמצא בטיפול פסיכולוגי לצורך הבחנה, לפני כמה ימים הינו עם הילד אצל ניאורולוג אשר מצא אצל הילד בעיות שפה וויסות(DND),ואמר שהילד צריך טיפול אינטנסיבי עם קלינאית תקשורת ותרפיה. 1.מהי בעית הויסות(DND),ואיך מטפלים בה ? 2. כיום הילד אומר מספר מילים,וגם כמה משפטים: א. כמה זמן עד אשר הילד יתחיל לדבר כמו כל בני גילו ? ב. האם בכלל בגילו זה בסדר כמות המילים בה או מבטא את עצמו ? אודה על תשובתכם ! אילן

03/09/2001 | 13:52 | מאת: אילן

ןלאילן כתב/ה: > > שלום רב ! > יש לי ילד קטן כבן שנתיים וחודש, בעקבות תלונות של הגננת על בעיות > מסוימות במעון בו הוא נימצא, הופננו לרופא להתפתחות הילד,אשר לא > מצא מימצא כלשהו(קצת איחור בהתפתחות השפה),יש לציין שהילד סבל > מדלקות חוזרות ונישנות באוזניים,ועבר ניתוח כפתורים.כמו כן הילד > נמצא בטיפול פסיכולוגי לצורך הבחנה, לפני כמה ימים הינו עם הילד > אצל ניאורולוג אשר מצא אצל הילד בעיות שפה וויסות(DND),ואמר שהילד > צריך טיפול אינטנסיבי עם קלינאית תקשורת ותרפיה. > 1.מהי בעית הויסות(DND),ואיך מטפלים בה ? > 2. כיום הילד אומר מספר מילים,וגם כמה משפטים: > א. כמה זמן עד אשר הילד יתחיל לדבר כמו כל בני גילו ? > ב. האם בכלל בגילו זה בסדר כמות המילים בה או מבטא את עצמו ? > > אודה על תשובתכם ! > אילן

מצטערת על העקוב בתשובה, ובכן, אם ילדך נבדק על ידי רופא בהתפתחות הילד אשר לא מצא ממצא והנאורולוג קבע אבחנה אחרת, כדי לבקש מרופא הילדים לרכז את הידוע ולהמליץ על המשך המהלכים. ודאי שאם הוא באבחון פסיכולוגי רצוי גם להעביר מידע זה לרופאו של הילד לפי תאורך הילד מתקדם ולומד ומשתמש בשפה, אך בכל זאת אין מניע מלפנות לקלינאי תקשורת לאבחון ולקבל המלצות להמשך או לפחות הדרכה לעידוד השפה בבית. באשר לעתיד, תלוי באבחונים ואין לי יכולת לנבא מה יהיה........ אינני מבינה מה כוונתך באבחנה DND תבדוק היטב מה הכוונה ומה האותיות האלה מיצגות. אשמח להמשיך ולהשיב על שאלותיך. בהצלחה!

13/08/2001 | 18:26 | מאת: מיקי

עשינו גשר קוביות לבת שלי שהיא בת 12, אך עדיין יש לה בעיית לסת, במקום שבמצב נורמלי הלסת העליונה תיסגר על התחתונה, זה בדיוק להיפך, כשהפה סגור, הלסת התחתונה בולטת החוצה...מה אפשר לעשות והאם יש תרגילי דיבור או טיפול בנושא זה?

לקריאה נוספת והעמקה
14/08/2001 | 00:54 | מאת: אורלי-קלינאית תקשורת

מיקי שלום, מומלץ שתתיעץ עם האורטודנט המטפל בבת, ברר אתו האם להערכתו קיימת אצל הבת דחיפת לשון באכילה, בליעה ודיבור, ובכל מקרה-לא יזיק אבחון אצל קלינאית תקשורת ובמידת הצורך -טיפול תוך קשר עם האורטודנט. בברכה- אורלי

14/08/2001 | 20:39 | מאת: מיקי

האם את יכולה להפנות אותי לקלינאי/ת תקשורת טוב/ה בחיפה? תודה.

במידה ויש בעיה במבנה הפה, כפי שמתואר אין מקום לטיפול תפקודי וקלינאי תקשורת לא תוכל לשנות הרבה, אולי לבדוק האם ישנם דרכי דיבור שיהיו יותר קלים או נחים, בכל מקרה, על פי המתואר כאן יש מקום לבירור אצל אורטודנט ולא אצל קלינאי תקשורת. במידה ויש בעיה תפקודית אז יש מקום לפניה לקלינאי. ניתן לפנות לאגודת קלינאי התקשורת בטל- 9217815.

13/08/2001 | 18:24 | מאת: משה

אני מבקש לקבל תשובה. אני מודה, משה

03/09/2001 | 19:22 | מאת: פרידה קורנברוט

מה השאלה?

12/08/2001 | 14:50 | מאת: סולי

האם זה בסדר" להשאיר ילדה בת 9 עכשיו בזמן החופש שההורים עובדים לבד בבית עם ילד בן 3 מה זה בסדר? ז"א אם מבחינה נפשית או מוסרית

03/09/2001 | 06:59 | מאת: פרידה קורנברוט

תלוי בילד, בילד הגדול וכדי לברר האם יש חוק בעניין. במזל החופשה הסתיימה והשאלה לא אקטואלית!

11/08/2001 | 16:40 | מאת: איילה

מחבר: איילה תאריך: 11-08-2001 16:32 פרידה שלום, בהמשך לשיחתנו מ22.7.01 , פניתי למכון ההתפתחות לילד ולאחר שהם קיבלו את כל הפרטים על עמית - חוו"ד מהקלינאית תקשורת, הפניה מרופא הילדים, המלצה מרופא א.א.ג ושאלון הכרות מההורים, הם ראו לנכון - ל א - להזמין את עמית לאיבחון כי אין צורך, הטיפול שהוא מקבל נכון ואין בעיות נלוות כך שאין צורך "לשגע" את הילד. האם זה תקין לקבוע כך איבחון ללא בדיקת הילד? והאם אני יכולה להיות בטוחה על סמך דעתם שאין בעיה מיוחדת שגורמת לו איחור בדיבור וזה רק ענין של זמן שגיל הדיבור ידביק את הגיל הכרונולוגי? אם כעת שוללים בעיה מיוחדת כמו דיספרקציה(שבמכון מסויים טענו כך בניגוד לקלינאית של עמית ושל המכון להתפתחות הילד), באיזה שלב אני כן צריכה לדאוג אם עמית אינו "מדביק " את הפער? תודה , איילה.

לקריאה נוספת והעמקה
26/08/2001 | 21:19 | מאת: מרב

איילה שלום, יש לי ילד בן 4 וחצי עם סיפור מאוד דומה, הן מבחינת תחילת הטיפול והן מבחינת היכולות היום. יש לי קלינאית מעולה וברגע מסויים הסתבר שצריך גם פזיוטרפיה ואחר כך ריפוי בעיסוק (בהתחלה ממש לא הבנתי מה הקשר..........) אם תרצי פרטים נוספים את מוזמנת לכתוב לי לאי מייל ואשמח לעזור מרב

31/08/2001 | 23:04 | מאת: איילה

מרב שלום, תודה על תגובתך, מה הקשר באמת? ריפוי בעיסוק לילד מאוד רגוע? אודה לך מאוד לתשובתך איילה.

הטיפול בילד צריך להיות כוללני, ויש הבטים של דיבור שמטופלים על ידי התיחסות לתפקוד בעוד תחומים, מלבד הדיבור. ריפוי בעיסוק לילד עם בעיות בקואורדינציה או פעילות מוטורית עדינה ופיזיוטרפיה לילד עם קשיי יציבות או מוטוריקה גסה, ללא התיחסות רק לתנועתיות יתר וכו'. באשר לבנך, אם יש קלינאית בתמונה זכותך וחובתה למסור לך מידע מספיק כדי שתרגישי שאת נותנת לבנך את הטיפול הטוב. תוכלי לפנות אליה ולדרוש ממנה הסבר על מצבו של בנך. יש לך זכות לפנות לקלינאית התקשורת האחראית על כלל הטיפול הזה בקופ"ח בה הינך מבוטחת וגם לקבל דעה נוספת דרכם, וזה בהמשך לכך שבמכון להתפ' הילד סירבו לקבלו לאבחון, מוזר מאד?????? תוכלי גם לפנות למשרד הבריאות, למחלקה לאם וילד בירושלים ולהתיעץ שם עם קלינאית התקשורת הראשית של המשרד ושל התפתחות הילד. אשמח לכוון אותך בהמשך.

10/09/2001 | 00:57 | מאת: תמר

שלום לך פרידה בני מאובחן כ pdd בן 3 אינו מדבר למעט מילים ספורות נימצא בגן תיקשורת. בקרוב יקבל טיפולים ע"י קלינאית תיקשורת בריפוי בדיבור במיסגרת הגן. כידוע לך יש בעיה במס' הקטן יחסית של העוסקים במיקצוע זה . שאלת בקשה לי אליך קלנאי\ת תיקשורת מעולה באיזור מגורי - איזור מודיעין. כמה שעות שבועיות לדעתך זקוק הילד בשלב זה כדי להישתלב בעתיד בבית הספר?