פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3672 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

11/08/2001 | 15:21 | מאת: יריב

שלום . בן 23 ולמרות שאני נראה די צעיר לגילי..( ואם זה אין לי בעיה ) הקול שלי הוא קול ממש של ילד. משהו כמו בן 16 אם לא פחות. שאני עונה בטלפון ..אז יש אנשים שחושבים שזה בחורה בכלל. השאלה היא : אם ניתן לטפל בזה בלי ניתוח או משהו יותר מדי מסובך. אם כן. אשמח לדעת מה ניתן לעשות. תודה.

12/08/2001 | 02:45 | מאת: אורלי-קלינאית תקשורת

כדאי שתפנה לאבחון קול אצל קלינאית תקשורת.

03/09/2001 | 06:57 | מאת: פרידה קורנברוט

הטיפול, במידה ואין בעיה אחרת (כמו גדילה מאוחרת וכו') הינו יחסית פשוט וקצר. מלמדים אותך איך "לאחוז" בשרירי הגרון כדי להתאים ולהחזיק בטון דיבור הולם. פנה לקלינאי תקשורת אשר ידריך אותך, יטפל ויפנה אותך לאיבחון וטיפול, לפי הצורך. ניתן להשיג קלינאי דרך קופ"ח או באופן פרטי, לאגדת קלינאי התקשורת 9217815-03. בהצלחה!

11/08/2001 | 10:30 | מאת: דנה

שלום רב ברצוני לדעת עם מי אפשר להתייעץ ובמקרה הצורך אף לטפל בהפרעה בהבעה בע"פ הכוונה: אדם חכם מאד אקדמאי ששומע מהסביבה (אשתו חברים הבוס בעבודה) כל יום שקשה להבין למה הוא מתכוון, אדם בעל רעיונות שמתקשה להביע עצמו בצורה ברורה ולפעמים השיחה איתו הופכת לסיוט כי תמיד צריך לברר למה הוא מתכוון הוא חושב ומביע רק חלק מהמחשבה כאילו האדם איתו הוא מדבר קורא מחשבות תודה

03/09/2001 | 07:00 | מאת: פרידה קורנברוט

קוראים לזה "דיבור אסוסיאטיבי, על פי תאורך ובמידה והאיש איננו מודע או מעוניין, אי אפשר להתערב.

10/08/2001 | 19:30 | מאת: משה

שלום לקלינאית, אבי טרכאוסטומי ובעקבות כך יש לו קשיי דיבור. הפתח שנעשה לו בגרון לשם הנשמה נעשה גם במקום לא מקובל. רופא אף אוזן גרון אומר שהפתח נעשה גבוה יותר מהמקום המקובל שצריך להיות נמוך יותר בצוואר. האם הוא זקוק לשיקום בדיבור וכיצד אפשר לעזור לו? מודה מראש, משה

13/08/2001 | 18:25 | מאת: משה

עבור קלינאי התקשורת, אני מבקש לקבל תשובה לשאלתי הנ"ל. מודה מראש, משה

14/08/2001 | 00:49 | מאת: אורלי-קלינאית תקשורת

משה שלום, בקש מרופא אא"ג הפניה לאבחון ע"י קלינאית תקשורת, ומכתב ממנו לגבי תפקוד מיתרי הקול.בעייתו של אביך אינה ברורה לי. האם צרוד, או אינו מסוגל כלל להפיק קול? במידה ויקבל הפניה-תוכל לפנות לאיבחון במסגרת הקופה אליה אביך שייך,או לברר באגודה הישראלית של קלינאי תקשורת, שם של קלינאי תקשורת באיזור המגורים.בברכה והצלחה-אורלי.

09/08/2001 | 19:27 | מאת: ליאור

שלום רב! רציתי להציג בעייה שמציקה לי מאד אצל חברתי. לחברתי (בת ה 21) יש דיבור לא ברור, לא גמגום. הוא אינו ברור משום שהיא בולעת מילים, לא הוגה כל מילה עד סופה ולעיתים לא מסיימת את כל ההגייה של המילה. שמתי לב שאותה בעייה מתרחשת אצל אימא שלה... רציתי לדעת מה אפשר לעשות לשיפור מצבה (בגילה המופלג של 21 שנים...). אם ניתן לעשות משהו, אשמח אם תפרטי את הטיפול המדוייק. הסיבה לכך היא שחברתי טוענת שאינה צריכה לעשות מאמצים מיוחדים לשיפור מצבה ולכן פירוט של מה שהיא צריכה לעשות יעזור לי לשכנע אותה לעשות משהו בנדון. אני מודה לך מראש על תשובתך ואני מאחל לכולם סופ"ש מצויין ושיחות ארוכות וברורות... ליאור

09/08/2001 | 22:15 | מאת: מאיה-קלינאית

דיבור חטוף ולא מובן הוא בעיה בשטף הדיבור, בדומה לגמגום, למרות שיש הבדלים בין שתי תופעות אלו. כדי לטפל בבעיה כזו, שהיא בהחלט בעיה לאדם וגם לשותפיו שיחה, נחוצה מוטיבציה מצד האדם המטופל ורצון אמיתי, מפני ששינוי והאטת הדיבור הוא דבר קשה ללימוד ודורש תרגול . לא אפרט כאן את אופן הטיפול המדויק, אך הסבירי לחברתך שאם היא מעוניינת לתקשר עם אנשים ללא הפרעות, עליה להחליט בכנות שהיא מוכנה לנסות טיפול. והשלב הבא- לאבחון אצל קלינאית תקשורת ובהמשך לטיפול מקצועי.

29/08/2001 | 19:53 | מאת: פרידה קורנברוט

אם חברתך לא מעוניינת בטיפול יש מעט שאת יכול לעשות, כי לרוב אתה מתאר בעיה שלא ניתנת לשינוי משמעותי. תחליט אם היא מתאימה לך כך ואם לא, חפש לך חברה אחרת.......... במידה והיא מעוניינת בטיפול אני מצטרפת לדעתה של מאיה...... בהצלחה!

08/08/2001 | 13:12 | מאת: Sahar

בסה"ר דרושים מתנדבים. סה"ר (סיוע והקשבה ברשת) הינו פרויקט אינטרנטי חינמי שייעודו להגיש עזרה נפשית דרך האינטרנט לאנשים שנמצאים במשבר או עוברים תקופה קשה בחייהם ואף מהרהרים בהתאבדות. המתנדבים שלנו נבחרים על פי יכולת לתת אוזן קשבת לאדם אחר בצרה, השכלה ו/או ניסיון הקשורים לעזרה לזולת ושליטה בכלי התקשורת האינטרנטית. ההתנדבות נעשית מהבית. ההכשרה הקרובה שלנו נפתחת ב- 11 לאוקטובר ומועברת על ידי אנשי מקצוע ומומחים מהמובילים בארץ בתחומם. למי שמעוניין להצטרף לצוות שלנו, מוזמן לבקר באתר ולהכיר אותנו מקרוב. בברכה, צוות סהר אתר סהר http://www.sahar.org.il/ טופס הרשמה למתנדבים http://www.sahar.org.il/volunteer.asp

03/09/2001 | 19:23 | מאת: פרידה קורנברוט

בהצלחה!

07/08/2001 | 15:51 | מאת: שירי

שלום רב, שמחתי לגלות פורום זה ואודה למענה לשאלה המעניינת אותי מזה זמן - כיצד בוחנים התאמת אוצר המילים של ילד לגיל? כיצד נעשית הקביעה "אוצר מילים אינו מתאים לגיל" ולהיפך "אוצר מילים מתאים לגיל". הבן שלי בן חמש כמעט - עם איחור בהתפחות הדיבור ועם התקדמות טובה מאד בטיפול של קלינאית תקשורת מזה למעלה משנתיים (ועם עוד הרבה מאד פעילויות אחרות ריפוי בעיסוק, פיזיוטרפיה, שחייה וכו' ). השאלה היא כיצד יודעים האם אוצר המילים מתאים לגיל? הקלינאית אמרה לי בשעתו, כאשר ערכה לו אבחון לאחרונה בסדרה של מבחנים (המתאימים בעיקרם לגן חובה) כי בגיל 4 וחצי היה בערך בגיל שפתי של ילד בן ארבע) רופאה נוירלוגית שבדקה אותו חד פעמית (בדיקה כללית שערכה כשעה וחצי כולל שיחה עם ההורים כשעה וכחצי שעה בדיקת הילד עצמו) - קבעה שאוצר המילים אינו מתאים לגיל. האם יש סדר מסויים בתחום זה? האם ישנם מבחנים ספציפיים בהם אפשר לעיין? כיצד קובעת קלינאית התאמה לגיל? אודה על תשובה עניינית ואם אפשר גם על הפנייה למקורות מתאימים. בברכה ותודה - שירי

29/08/2001 | 19:48 | מאת: פרידה קורנברוט

אין עדיין לצערי מבחנים מתוקננים לשפה העברית, אנו נעזרים במבחנים אשר הותאמו אבל אינם עומדים בקריטריונים מדעיים. קלינאים מנוסים יותר או פחות בקטגוריות וסוגי משפטים ומושגים שילדים אמורים להשתמש בהם, על פי גיל, אבל קשה ולמעשה הקלים שלנו לא ממש מאפרשים לקבוע איחור שפתי של חצי שנה בדיוק בגיל זה, מה כן, שבגיל זה ישנם הבדלים גדולים לפי רמות השכלה ופעילות של ההורים ןסביבת הילד (ילדי כפר מתמצאים במושגים מעט שונים מילדי עיר, וכו') ההתרשמות הכללית של אנשי מקצוע שונים, ההתקדמות של הילד והשימוש שהוא עושה במושגים נותנים תמונה של התפקוד, במיוחד בהשווא לילדים באותה סביבה חינוכית, כמו בגן הילדים וכו'. תפני שוב לקלינאי שמטפלת בבנך ובקשי ממנה להבהיר את שאלותיך, אני בטוחה שתשמח לעשות זאת. בהצלחה!

06/08/2001 | 12:41 | מאת: ליאת

רק לאחר שנה מאז נישאתי לבעלי גיליתי שלפעמים הוא מגמגם. אני חושבת שתופעה זו היתה קיימת תמיד ואולי בגלל שאהבתי אותו לא ראיתי זאת והוא טוען שהוא התחיל לגמגם בגללי, כי הורדתי לו את הביטחון העצמי וכו' האם הגיוני שהוא צודק?ומה ניתן לעשות כדי לפתור את הבעיה, אם בכלל ? יש לי הרגשה שזה הולך ומחריף... ואני לא מסוגלת לשתוק ולא להגיב על כך.

לקריאה נוספת והעמקה

כאן: http://www.blabla4u.com/gimgum

חזרתי מחופשה ומצאתי את פניתך לפורום. גמגום יכולך לגבור על רקע לחץ סביבתי וריגשי. יכול להיות שקורה משהו ביניהם והוא מתבטא בקשיי דיבור ורגישות לנושא, הצעתי שתפנו ליעוץ משפחתי או זוגי כדי לברר האם הגמגום הינו סימפטום לדבר אחר והאם יש משהו במערכת התקשורת שביניהם אשר מתבטא ברגישות לצורת דיבור...... בהצלחה!

29/07/2001 | 22:45 | מאת: ר

ברצוני לדעת האם ניתן להמליץ לי על מומחה בארץ, לטיפול בבעיה של אף סתום ודיבור מאנף, אציין כי בעבר עברתי ניתוח להסרת קונכה. ר.

30/07/2001 | 06:35 | מאת: פרידה קורנברוט

מרבית קלינאי נתקשורת יכולים לבדוק וליעץ. רופא אאג יכול לתת מידע, חיוני, כדי לדעת האם יש בעיה מבנית או תפקודית של החך הרך. ניתוח קונכיה בלבד לא מלווה לרוב בשינוי בגוון הקול, כמתואר. האם יש בריחה של נוזלים באף במהלך שתיה? ישנם מחלקות אאג אשר רכשו מכשיר המסייע למדוד את כמות האויר באף ויכולים לתת מדד אוביקטיבי של בריחת אויר באף. תוכל במקביל לפנות לפורום אאג', לדר' בנדט.

29/07/2001 | 19:40 | מאת: חסוי

שלום, אני בן 21 ויש לי בעיית גמגום קלה. אני מתחיל לגמגם מעט במהלך שיחה. יש לציין שלא מדובר על גמגום במצבי לחץ אלא כאשר אני מדבר באופן יומיומי עם מכרים. אף פעם לא גמגמתי בעבר ולא היה אצלי שינוי כלשהו בחיי שאני יכול לקבוע שהגמגום נובע ממנו. יש לך מושג איך תופעה כזאת קורית פתאום? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

אין לי מושג, יכול להיות שתמיד דיברת כך, ופתאום שמת לב? יכול גם להיות שהינך מדבר צהר מדי ולא מדובר בגימגום אלה החוסר שטף. בכל מוקרה, הדיבור של כולנו רבוי תקלות ואין אנו נותנים להם משקל או חשיבות, ולדעתי כדי לך לדעת שתקלות וחוסר שטף בדיבור הם תופעות רגילות.

11/08/2001 | 22:16 | מאת: דוד

לאלמוני שלום, אם אכן התחלת לגמגם פתאום בגיל 21 , דבר שלא היה לך קודם, אני חושב שמדובר אולי בבעיה נוירולוגית ולא בהפרעת תקשורת, ולכן עצתי לך שתפנה את שאלתך לד"ר רון דבי הנוירולוג באתר הזה, בברכה, דוד

28/07/2001 | 21:05 | מאת: זיוה

היתכן לשיתוק מוחין יש השפעה על יכולת הדיבור?. מדובר על ילד בן 20 חודש שטרם מדבר וסובל משיתוק מוחין

28/07/2001 | 23:10 | מאת: פרידה קורנברוט

בהחלט כן!!!! פנה לטיפול על ידי אותה יחידה שאיבחנה אותו, או למכון להתפתחות הילד בקופ"ח. טיפול מוקדם יכול לקל על הפערים הנובעים מהבעיה הבסיסית. בהצלחה!

28/07/2001 | 11:57 | מאת: יואב

קורה לי הרבה פעמים שאני נמצא בחברת אנשים מסוימים שדברים שאני אומר יוצאים כל כך שונים ממה שהתכוונתי להגיד באותו רגע. אני בן 28 , יכול להיות שאחת הסיבות לכך היא שאני לא אוהב את הקול שלי , מה עושים כנגד זה ?

יכול להיות, וגם יכול להיות שאינך חושב ומתכנן מה שברצונל לאמור לפני שאתה מתחיל לדבר. בעיות קול ניתנות לטיפול אצל קלינאי תקשורת, פנה תחילה לרופא אאג' לוודא שאין דבר אנטומי והינך בריא, ותוכל לקבל טיפול. בהצלחה!

25/07/2001 | 22:54 | מאת: דיאנה

שלום בני (בן שלוש)אובחן כילד עם דיספרקסיה הייתי רוצה הסבר ל: מה זה איך הטיפול איפו אפשר לקרוא חומר על זה או ממומחים בארץ שמטפלים בבעיה תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

דיספרקסיה מתאר קושי בביצוע פעולות מתוכננות. בדיבור מתבטא בקושי לתכנן ולבצע את הפעולות הנדרשות לשם הגאית הגאי הדיבור בצורה ברורה ומובנת. הילד הסובל מדיספרקסיה מציג קשיי דיבור, לא תמיד עקביים, וקושי במובנות של דיבורו. יש מקום לטיפול אינטנסיבי והמשך העבודה בבית. בד"כ אין קשיי אכילה או לעיסה או פעולות אוטומטיות אחרות. מרבית קלינאי התקשורת מטפלים בדיבור מכירים היטב את התופעה. ניתן לקרוא על זה בספרות העוסקת בנאורולוגיה ונאורוהתפתחות.

23/07/2001 | 23:20 | מאת: דניאל

שלום רב שמי דניאל, ואני נער מגמגם. לעיתים אני מרגיש, שיותר מאשר הגמגום זו בעיה פסיכולוגית, התלויה בבטחון עצמי ובתחושה כללית בזמן השיחה, הגמגום הוא בעיה פיסיולוגית הקשורה במבנה רגיש של מערכת הדיבור, שמבנה זה "מורגש" בשעת לחץ ומתח. מאוד הייתי מעוניין לשמוע את דעתך ובאמת מדעית זה נכון. בברכה דניאל

לקריאה נוספת והעמקה

מקובל לחשוב על גימגום כנטיה אישית, כמו רגישות מסויימת. היום ישנם מחקרים החוקרים את הגנטיקה של הגימגום ועדיין לא בודדו גן, אל אף שידוע שגימגום "רץ" במשפחות. אם יש את הנטיה לגמגם אז גורמים פנימיים וחיצוניים "מעודדים" את התופעה והיא אכן מופיעה באופן בולט במצבים מסויימים ולא באחרים (כמו מצבי לחץ פנימי או חיצוני לאדם) ישנם גורמים נוספים אשר מחמירים ומשמרים את התופעות והכל מסתבך כשהעולם הריגשי של האדם המגמגם מעורב )כמו בכל דבר בחיים!) וברור שישנם יחסי גומלין בין הגימגום והרגשות שממנו הוא נגרם או הנובעים ממנו, עד כדי כך שלפעמים קשה להפריד ביניהם (כמו מה בה קודם, הביצה או התרנגולת?) בכל מיקרה, בכל טיפול ישנה התיחסות לאדם בשלמותו ולא האם יש גורם פסיכולוגי זה או אחר. בטיפול יש מודעות ושת"פ בין אנשי המקצוע השונים וכך המדע והטייפול מתקדמים! לעייונך!

22/07/2001 | 11:45 | מאת: מירה פחימה

שלום לך פרידה. בני , ברק בן 15 , אובחן כ-adhd בהיותו צעיר ביותר. בנוסף לכך , או כפועל יוצא של הבעייה - דיבורו מסורבל ביותר ולא ברור, האנשים מבינים אותו ומפענחים מה שהוא אומר , אך כשהוא מדבר מהר קשה להבין בכלל. ברק טופל רבות על-ידי קלינאית תקשורת ביחידה לגדילה והתפתחות בבי"ח "העמק" ,בגן הטיפולי בחיפה ובבית הספר עד לגיל 10 בערך בשלב זה טענה הקלינאית כי ממילא אין שיפור ואין טעם להמשיך בטיפול. אני תוהה היום אם בכל זאת ניתן לעשות משהו כדי לשפר את דיבורו כאדם בוגר? אשמח לשמוע תשובתך בברכה מירה

23/07/2001 | 07:08 | מאת: פרידה קורנברוט

השאלה העקרית היא מה מידת המודעות והדאגה שלו לעניין? האם מפריעה לו והאם יש לו מוטיבציה לשינוי? בכמה הוא התבגר? וכו'. מוטיבציה משחקת מקום חשוב בעניין ולפעמים אנשים בוגרים עם "דיבור חטוף" לומדים לשלוט מספיק כדי לדעת מ הלעשות במצב נתון, כשחשוב להם שיבינו אותם, כמן בראיון עבודה, מתן הסבר או הרצאה או מצב דומה. עדיין לא מדי מאוחר במידה והוא מעוניין ולא על פי מה שלך מפריעה.

23/07/2001 | 09:38 | מאת: מירה

לפרידה שלום ותודה על התשובה המהירה התשובה שלך גרמה לבני ולי לשוחח על הנושא להפתעתי הוא טען כי הדיבור הלקוי לא ממש מפריע לו. השאלה על כן היא יותר מורכבת ולדעתי צריך להפנותה לכתובת אחרת. מהי רמת המודעות שלו לגבי עצמו ואיך האחרים "תופשים" אותו. בכל אופן, יצאתי נשכרת מתשובתך ותודה לך.

22/07/2001 | 08:36 | מאת: אביטל

שלום, חזרתי לדווח איך הולך עם בליעת הכדורים. מה שאמרת על הטיית הראש קדימה עובד טוב מאוד, בימים האחרונים זה נעשה יותר קל. לכן לא נראה לי שאני אקנה את המכשיר לריסוק הכדורים אבל טוב שאני יודעת שיש משהו כזה. בקשר להחלפת הכדורים - אכן קיבלתי מרשם חכדור דומה אבל הם כמעט אותו דבר מבלחינת הגודל. נראה לי שזה בגלל הויטמינים שבכדור (כדורי ויטמינים הם תמיד גדולים). אבל ברגע שאני חותכת את הכדור באמצע זה פחות בעייתי. תודה על העצות :-) אביטל

תהיי בריאה!

21/07/2001 | 13:55 | מאת: יאיר

שלום דודה שלי בת 3.5 היא פעילה מאוד. שרה. רוקדת .ומאוד מסודרת יש רק בעיה אחת היא מדברת לא ברור . היא בטיפול אצל קלינאית תיקשורת זמן מה . מה הסיבה שקרה לה דבר כזה? מה דרכי טיפול לסוגיה זו ? והאם תוכלו להמליץ לנו על רופא בכיר במסגרת פרטית או במסגרת קופת החולים לפתרון הבעיה ! תודה יאיר

22/07/2001 | 06:28 | מאת: פרידה קורנברוט

רופא יכול העריך את התפתחותה ולטפל במחלה, אך לא "לפתור את הבעיה". ניתן לפנות למכון להתפתחות הילד, בבקשה תעיין בתשובתי לאילה, מלפני יומיים ותראה כמה גדול דמיון הפניה והתשובה המתאימה. בהצלחה!

21/07/2001 | 11:29 | מאת: רון

שלום רב יש לי בן בן שש ושבעה חודשים. הוא בדיבור מבלבל לחלוטין בין האותיות ס ל-ש וכמובן כך גם בכתיבה. נישללה הפרעה בשמיעה. מה עושים?

22/07/2001 | 06:23 | מאת: פרידה קורנברוט

להתחיל בטיפול בדיבור באופן מיידי! דרך קופ"ח או באופן פרטי: טל של אדוגה הישראלית של קלינאי התקשורת למציאת קלינאי באיזור מגוריך: 9217815-03

18/07/2001 | 09:31 | מאת: לרין

אני אמורה לבצע ניתוח כריתת ציסטה במיתר הקול וכנראה ימליצו לי על קורס היגוי כיצד מתנהל הקורס? היכן הוא מתבצע? ואיך יכול הדבר למנוע יבלות או פוליפים במיתרי הקול? האם דיבור בקול רם הוא הגורם? או התאמצות תוך כדי דיבור ? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

את תשולבי בטיפול בקול, לא היגוי. לאחר הבראה של המיתר תופני לקלינאי תקשורת במסגרת קופת חולים לקבלת הדרכה בשימוש נכון באברי הקול והדיבור, כך שלא תגרמי נזק למיתרי הקול ותנצלי בדרך הנכונה את היכולת לדבר ללא מאמץ. כשהגורם לפגיעה במיתרים הינו שימוש לא נכון של הקול, הטיפול מחייב ללמוד איך לדבר ללא מאמץ. הצלחת הטיפול קשורה כמובן לאיחות הטיפול ובעקר למוטיבציה, תירגול והיכולת שלך לייסם את הנלמד ורכוש לעצמך הרגלי דיבור נכונים, כל הזמן. בהצלחה!

17/07/2001 | 23:25 | מאת: אילה

מחבר: אילה תאריך: 12-07-2001 23:07 פרידה שלום, אנחנו הורים לשני ילדים הבכור , עמית בן 4.4 שנים ואיתמר בן 1.9 שנה. הבעיה שלנו היא עם עמית, הוא מאחר בדיבור, אנחנו מטפלים בזה כבר מגיל שנתיים. הטיפול מתחיל מבדיקת שמיעה שלא היתה תקינה ובעקבותיה ניקוז הנוזלים שהפריעו לשמיעה, מאז לאחר מספר בדיקות שמיעה גם בשינה לא היתה בעיה בשמיעה, היום לאחר בדיקה אצל הרופא נראתה ירידה קלה בשמיעה. מאוחר יותר מגיל שנתיים בערך בגיל 3, התחלנו בטיפול אצל קלינאית תקשורת וזה לאחר בדיקה אצל נאורולוג שאישר המשך טיפול אצל קלינאית תקשורת, ההתקדמות היא מאוד איטית.רק לאחרונה חלה התקדמות - משפטים ארוכים אך עדיים לא ברורים. בבדיקת שמיעה היום נראתה ירידה קלה בשמיעה אך גם באיבחון נאמר לנו שיש לעמית מחסום במוח המונע ממנו לבטא את מה שהוא שומע או חושב. אך מכיון שיש מילים שבתרגול הוא אומר נכון הקלינאית תקשורת שלו שללה את זה (הקלינאית צעירה אולי אינה מנוסה). עמית הוא ילד בעל רמת ריכוז גבוהה מאוד, יכולת הבנה מהירה, ילד רגוע , שלו ועדין. אנו מאוד מודאגים בשל העובדה שעוד 1.6 שנה הוא נכנס לבית הספר. לעומתו איתמר, אחיו, אינו מראה שום בעיה בדיבור ונראה שבקרוב מאוד ידבר ברמה טובה יותר מעמית. לייעוצך/ הפנייתך לגורמים מומחים יותר. אודה מאוד אילה.

לקריאה נוספת והעמקה

אם בנכם נבדק במכון להתפתחות הילד, תוכלו תמיד לבקש בדיקה ויעוץ אצל קלינאי נוסף. כשמתיחסים להתפתחות השפה יש לקחת בחשבון את החלק של המוח (איכסון ושליפה של מילים, תיכנון של משפטים, שמירה על כללי התחביר והכוונה לתקשר וכו'), בנוסף יש חלק של המעבר אל אברי הדיבור והיכולת לתכנן את תנועות הדיבור, פעילות שדורשת מוטוריקה עדינה ייחודית לדיבור (מה שמאפשר להבין את הדיבור) פעילות זו קשורה או מתורגלת באופן חלקי במהלך האכילה, אין בדבריך התיחסות לאכילה ותנועתיות הפה. אינני מבינה מה שאלתך, האם את חושבת שבנך יכול להתקדם יותר מהר, האם אין כלל התקדמות או האם לדעתך הוא אינו מתקדם כלל ואת מחפשת פתרון חלופי לתקשורת? תבררי מה כוונתך, מלבד השאלה לגבי בית הספר...... לידיעתך, ישנם מסגרות של חינוך, בהם יש "גן שפתי" לילדים אשר מציגים קשיי שפה ודיבור. הגן הזה נותן טיפול כוללני ואינטנסיבי לילדים אשר מתגלים כמציגים איחור התפתחותי ברכישת שפה והם זכאים לטיפול על חשבון משרד החינוך, תחת חוק החינוך המיוחד. הכוונה להתערב בגיל מוקדם ולא להמתין לכניסה לביה"ס כדי לעזור לילד. תבררי מה ניתן במסגרת השרותים באיזור מגוריך, פני למפקח על החינוך המיוחד ותבקי לשקול את הכללתו של בנך במיסגרת שפתית טינטנסיבית. מסגרת זו מיועדת לילדים עם יכולת לשמידה אשר ניתן לסייע להם כדי ישיכנסו למסגרת למידה "רגילה". אשמח להמשיך ולשמוע ממך על המשך הטיפול.

21/07/2001 | 00:28 | מאת: אילה

פרידה שלום, ראשית תודה רבה, עמית עדיין לא נבדק במכון התפתחות הילד, נבדק אצל נאורולוג לילדים שלא ראה לנכון להפנות אותו למכון התפתחות הילד אלא להמשך טיפול אצל קלינאית התקשורת, אך מכיון שעמית מתקדם אך מתקדם מאוד לאט אני רואה לנכון לפנות כבר למכון זה. עמית החל לדבר בגיל 3 ורק מספר רב של חודשים אחר כך הדיבור, ההיגוי מתחיל להשתפר, לקח לי שבועות אולי חודשים ללמד את עמית לומר פיפי ולא דידי לעומת זאת, כעת הצלחתי תוך מספר ימים ללמד את עמית להחליף את ה"ק" במקום ה"ת" ולתקן את זה במיליםת, בנסוף עמית החל לבנות משפטים, אך לא מקושרים טוב. במכון אחד נאמר לנו שיש לו דיספרציה, הוסבר לנו שזהו מחסום בלבטא צליל רצוני, אצנו -רצנו למכון שבו הוא מטופל ובאבחון נאמר לנו שהבעיה היא בהיגוי וביכולת לקשר בין האותיות, בנוסף גיל השפה הרבה יותר צעיר מגילו של עמית 4.4 שנים. בעניין האכילה-עמית אוכל כציפור, אף פעם לא "תפס סנדוויץ" ונגס בו, הלעיסה איטית. האם עמית יכול להתקדם מהר יותר?מי מהמכונים צודק?היש טעם להלחץ, להאיץ או שהזמן עושה את שלו בקצב ההתפתחות? אודה לתשובתך וכן ארצה לעדכן אותך ולהתייעץ איתך בהמשך הטיפול וכיצד מתקדם עמית. תודה רבה , איילה.

16/07/2001 | 12:19 | מאת: שולה

פרידה שלום, בני בן 2.8 שנים ואנו בטיפול במכון להתפתחות הילד, ע"י מרפאה בעיסוק. כמו כן, הוא אובחן ע"י קלינאית תקשורת. על פי האיבחון ניכר כי לילד בעיית קשב, אך לא ניתן לדעת בוודאות האם זו בעיה אורגנית או בעיה של חוסר בשלות. שאלותי הן: 1. מה המאפיינים של בעית קשב (שאינה מלווה בהתנהגות היפר אקטיבית)? 2. האם בדיקה נוירולוגית עשויה לתת מענה להתלבטות הזו? 3. אשמח אם תוכלי להמליץ על ספרות, אתרים בהם ניתן ללמוד יותר על הבעיה ועל ההתמודדות איתה.

17/07/2001 | 07:07 | מאת: פרידה קורנברוט

הפרעתקשב כשמה היא, מתבטא בקושי להיות ממוקד אותו למשך כמו בני הגיל האחרים. ניתן לאבחנה על ידי תצפית ועבודה עם הילד, ובדכ" זו חלק של אבחנות נוספות שיכולות לגרום לעקוב התפתחות השגים למודיים ןבתפתחות השפה וכו'. ישנם אתרים רבים, חפשי תחת learning disabilities, hyperactivity, attention defficit disorder. בקשי מאנשי הצוות שמטפים בילדך להפנותך למקורות על פי האבחנה של בנך. בכל מקרה, הקושי יכול להיות התחומים ספציפיים והוא משתפר לעתים עם הזמן וההבשלה, עדיין מוקדם כדי "להדביק לו אבחנות" בהצלחה!

16/07/2001 | 08:29 | מאת: אביטל

שלום, אין לי מושג האם זה הפורום הנכון אך בתיאור כתוב גם בעיות בליעה. אני בת 28 בהריון, ונוטלת כדורי מטרנה (שזה ברזל + חומצה פולית + תוספות ויטמינים ). הכדורים די גדולים באופן יחסי לתרופות אחרות ומאוד קשה לי לבלוע אותם. גם כשאני חותכת את הכדורים לחצי אני נתקלת בבעיה. בליעה של הכדורים מלווה לעיתים בהרגשת דחייה קלה ( מעין gag reflex ). לפעמים אני צריכה לשתות כוס מים שלמה עם כל חצי כדור. הייתה פעם אחת שכנראה בלעתי לא נכון ומייד לאחר מכן הקאתי. האם זו בעיה פיזית או פסיכולוגית ? איך אפשר להתמודד עם זה ? תודה.

במדה ואין לך בעיה אחרת הייתי ממליצה: 1. לרסק את הכדור בעמצאות כלי מיוחד הניתן לרכישה בבית מרקחת 2. להקפיד לכופף את הראש קדימה, ולא להטות אחורה!, במהלך הבליעה. כיפוף הראש מקטין את המעבר המפה לושט ועוזר לגונן על הגרון. 3. תקפידי לשים את הכדור (או חלק ממנה) על הלשון, ולא מדי קדימה או אחורה. תשתי עם כמות לא מדי גדולה של מים, במכה, ולא בלגימות מרובות. במידה והבעיה נמשכת תבקשי מהרופא להחליף לך את הכדור לאחר, יותר קטן או מכוסה עם חומר חלק. אשמח לדעת מה שלומך, בהצלחה!

12/07/2001 | 13:38 | מאת: דפנה

בתי בת 6.5 שנים עולה לכיתה ב' לילדה אין בעיות שמיעה (נבדק) היא מדברת רגיל עד שקט, למרות שיש מצבים כמו בכי כעס, צעקות שקולה מגיע לשמים ובאמת.. בכל אופן בזמנים של נסיעה ברכב או במסגרות נוספות אני נאלצת לבקש שתגביר את הקול, כמו כן גם היא נשמעת לעיתים כאשר היא מדברת כאילו האף סתום וקשה לה לנשום או לפחות לחלק את ההברות במשפט נכון שאלתי - האם זה מצביע על בעיה שמצריכה קלינאי תקשורת או לא ואם לא מה ניתן לעשות אם בכלל? תודה דפנה

לקריאה נוספת והעמקה

דפנה, הקול האנושי מבטא גם חלק מהאישיות והאופי של האדם (תחשבי כמה פעמים נאמר לך בטלפון: את נשמעת שמחה, עייפה, עצודה, מודאגת וכו'. האם הקול של ביתך מתאים לאופי שלה? האם מפריעה לה בקשרים נחברתיים והאם שמעת שלאחרים יש קושי לשמוע אותה? כל אלו שאלות שניתן לברר ביחד עם קלינאי תקשורת המבין בבעיות קול אצל ילדים, ורק כדי לברר האם יש בעיה, ואם כן, מה ניתן לעשות בעניין, כדי לך לפנות לקלינאי ולקבל את היעוץ האישי לו אתם זכאים. בגיל 6 עדיין הטיפול מכוסה על ידי ביטוח הבריאות, כדי להבטיח תשלום דרך הקופה תפני לרופא המטפל, במידה ולא תקבלי הפניה, תוכלי לפנות באופן עצמי ליעוץ, ולשלם עבורו בעצמך. רק אז תידעי אם יש צורך בהתערבות, העלאת המודעות או פעילות אחרת. בהצלחה!

15/07/2001 | 08:14 | מאת: דפנה

תודה לך, אני באמת אגש איתה ליעוץ על כל מקרה.

05/07/2001 | 09:21 | מאת: מוטי

שלום, אני נער בן 16 ויש לי בעיות היגוי באותיות ז,ס,ש. ראשית - האם יש דרך להיפתר מזה? או להפחית זאת? חבר שלי אמר לי שגם לו הייתה בעיה דומה והביאו לו דף עם הרבה מילים שיש בהם את האותיות הבעיתיות ואמרו לו לקרוא ובסוף זה הסתדר כמעט לגמרי. - אם זה יכול לפתור את הבעיה שלי - איפה אני יכול למצוא את רשימת המילים הזאת? - האם את מכירה אתר בנושא שיכול לעזור לי? (אני מעדיף אתר או הסבר קצר - מכיון שאני לא רוצה ללכת לרופא רגיל) בתודה רבה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

אינך זקוק לרופא, אתה זקוק לקלינאי תקשורת שילמד אותה כיצד להגאות את ההגאים שציינת, כשתדע איך להגיד אותם, רק אז, תוכל לתרגל על ידי רשימה מילים ועוד כמה מטלות. ישנם קלינאים בקופ"ח, אליך לברר מי עובדת באיזור המגורים שלך, ולפנות לטיפול. אם אתה בעל מוטיבציה, יש לך סיכוי טוב להצליח לשפר את ההיגוי שלך, אל תוור, ושיהיה בהצלחה!

08/07/2001 | 01:04 | מאת: מוטי

תודה רבה. אבל האם בכל זאת יש איזושהיא דרך (אתר או משהו כזה) שאני אוכל ללמוד משם, בלא צורך ללכת לקופ"ח? ושוב תודה מראש.

05/07/2001 | 00:32 | מאת: משה

האם יש קשר לזה שלפעמים אני לא שומע מילים שנאמרו (אני בן 15) לבין גמגום?

05/07/2001 | 06:35 | מאת: פרידה קורנברוט

בעקרון אין קשר בין עיבוד הגירוי השמיעתי וגמגום, לפחות לא נמצא קשר ישיר במחקר. יכול להיות, אם זה קורה, שיש מתווך משותף לתופעה, כמו קשב אוחוסר תשומת לב!

05/07/2001 | 00:27 | מאת: י

יש לי בעיה כבר כמעט שנה וחצי שאני מגמגם לפעמים לוקח לי שנייה להתחיל את האות הראשונה במשפט זה לא שאני אוטיסט או משהו כזה זה התחיל מבערך כתה ז אבל מוזר שבמשפחה ועם חברים טובים אני מרגיש שאני מדבר חופשי רציתי לדעת אם יש תרופה לבעיה ועוד כמה זמן זה יעבור וגם רציתי לדעת אם זה קורה רק לי? או שלכל בן אדם בחיים שלו? זו בעיה פסיכיאטרית או כימית פיסית וכו`

לקריאה נוספת והעמקה

יש הרבה הסברים לגימגום, כי זו תופעה שיכולה להצביע על בעיה או להיות תופעה נורמלית, לחולף או לא לחולף עם הזמן. למעשה לכל אדם יש "תקלות" בדיבור נורמלי ואין צורך במתן הגדרה כאילו זו בעיה, אלה אם זה גורם להפרעה ביכולת לתקשר עם הסביבה או לתפקד באופן סביר. זה יכול גם לעבור ולהופיע שוב, בעקר במצבי לחץ או מתח, ואין מה לעשות מזה עניין. הנסיון להסתיר את התקלות גורם לרוב ליותר תקלות ולכן עדיף לא להכנס ללחץ, כי הלחץ מחמיר את המצב! במידה ומפריע לך רצוי שתפנה לקלינאי תקשורת המצוי בתחום ותברר יחד עם איש המקצוע את פשר העניין, בהצלחה!

29/06/2001 | 08:53 | מאת: אביחי

בתי בת השנתיים סובלת מאחור התפתחותי משמעותי. היא מטופלת במכון להתפתחות הילד דרך קופת החולים מכבי. לפני כמה חודשים המליצו לנו לנסות ולרשום אותה למעון מיוחד . בגלל בעיות מקום היא לא התקבלה למוסדות איזי שפירא ועלה. אשמח לקבל מידע על מקומות חילופיים באזור המרכז ואו על גופים אחרים היכולים לעזור במציאת מקומות כאלו.

30/06/2001 | 20:44 | מאת: פרידה קורנברוט

לדעתי יש מקום לפנות לשרותי הרווחה באיזור מגורים שלך. עובדות סוציאליות הם המקצוע שמרכז את המידע הנחוץ להשמת בתך. בהצלחה!

28/06/2001 | 14:09 | מאת: רונית

בעבר הפנית אותי לספר בשיטת הנן, מהי השיטה הזו מהיכן היא הגיעה? שאלתי קלינאית תקשורת על כך והיא לא הכירה את הנושא. ושאלה נוספת לי אליך, בעבר סיפרתי לך שבני בן 4 ויש לו קושי בשליפת המילים, בתכנון המשפט ובהיגוי אני לעיתים קרובות שואלת את עצמי מדוע דווקא לו יש בעיות אלו, האם יש סיבה? אולי לא נתתי לו מספיק תשומת לב כשהיה קטן, (הוא הילד השלישי), והאם זה תורשתי? (לאבא שלו היה איחור בדיבור, אבל האחים שלו מדברים בסדר). אודה לך על תשובותיך ומצטערת על השאלות הרבות, העיניין מטריד אותי.

לקריאה נוספת והעמקה

שיטת הנן מקורה בקנדה, נוסדה על ידי קלינאית תקשורת אשר ניסתה דרך הגישה של חינוך הורים לטפח ילדים במהלך ההמתנה לתחילת טיפול בדיבור לילדים עם ליקוים בהתפתחות השפה. הם הופכים ל"סוכני שינוי" ומתאימים את עצמם לעקרונות אשאר תוארו בהרחבה בספר, שאני מקוה סייע לך בקשר לבנך. בארץ קמה עמותת "הנן ישראל" במטרה לקדם את הגישה בין קלינאי התקשורת והורים. כמו כל דבר חדש יש כל מיני מכשולים להחדרת הגישה, וההתקדמות איטית, יש לי רק להצטער על שהקלינאית שפנית אליה לא ידע. ההפעלה היא בקבוצות וקשר בישראל לשכנע הורים להתחייב לפעילות קבוצתית מובנת, לכך כעת מרבית העבודה סביב החדרת הספר, חינוך הקלינאים והצגות במכונים להתפתחות הילד, וכד'. באשר לבנך, אין מספיק ידע כדי לדעת האם יש גורם תורשתי, ידוע שלעתים דגם התפתחות חוזר על עצמו בכל דור. אי אפשר לדעת האם לבנך יש קשיים בגלל חוסר תשומת לב או תורשה, ובמקרה זה, לדעתי, זה לא משנה. צריך לשקול את הצורך בהתערבות ישירה! פני להערכה ושבלת הדרכה של קלינאי מוסמך ושיהיה בהצלחה. דרך הגב, רכשת את הספר של הנן, אם כן, מצאת אותו יעיל או מסיעה לך?

01/07/2001 | 09:36 | מאת: רונית

לפרידה קורנברוט, שלום. תודה על תשובתך המפורטת חיכיתי לתשובתך על מנת להבין על מה הספר וכעת אני ארכוש אותו ואעדכן אותך בהמשך, ושוב תודה רונית.

27/06/2001 | 22:58 | מאת: דורית נחמיאס

פרידה,תודה על העצות,אשמח גם אם ידוע לך על מרכז בעולם שמומחה לדיסארטריה. תודה,דורית נחמיאס.

28/06/2001 | 06:43 | מאת: פרידה קורנברוט

בארץ המרכז יהיה מרכז לשיקום כמו בית לוינשטיין,

27/06/2001 | 12:56 | מאת: אורית

בני בן 4 וחצי אינו מבטא את האות ש ומחליפה ב ס . האם כדאי לפנות לייעוץ וטיפול או שהבעיה תחלוף במשך הזמן?

28/06/2001 | 06:41 | מאת: פרידה קורנברוט

ישמספר דברים לביבור האם יש לו עדיין מוצץ והא יתר תפקודי הפה תקינים, אם כן, ניתן להמתין ןלפנות כשיהי בגן חובה, אז יהיה מספיק בוגר ויוכל לייסם את השינוי, בקלות יחסית אם דיבורו קשה להבנה כדי לפנות ולנסות לקבל הדרכה בעקר.

27/06/2001 | 11:06 | מאת: מיכאל

אני בחור בן 26 ויש לי יחסית קול גבוהה.כיצד ניתן לעבות את הקול(יותר באסי) ??

טיפול קול יכול יעזור לך, אם הכל בסדר, זה טיפול קצר מועד, במספר מאד קטן של פגישות. פנה לרופא אאג' לבדיקה אנטומית ואחר כך לקלינאי תקשורת מנוסה

26/06/2001 | 22:01 | מאת: דורית נחמיאס

אחותי עברה ניתוח ראש,בו הוצא לה גידול מהמוחון הקטן(צרבלום).היא נותרה מהניתוח עם דיסארטריה קשה.האם חוץ מריפוי בדיבור ניתן לעשות עוד משהו? אודה לתשובה ולרעיונות.

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שהפגיעה קיימת בעקבות ניתוח, יש להמתין להחלמה הטבעית של הגוף, בנוסף לטיפול בדיבור ובריבוי נסיונות להפעיל את האברים הפגעוים. יש קשיי בליעה? או לעיסה? זו נקודה נוספת שבה יש לקלינאי מה לעשות. ישנם טיפולים נוספים כמו שיטות להפעלה, לאברי הפה וגירוי שלקטרוני כדי לגרות את השרירים והעצבים-כמו במכשירים קוסמטיים שמגרים את זרימת הדם ומפעילים את השרירים, ישנם מסג'ים שהם עובדים באותו עקרון) מה שחשוב זה להפעיל את האברים הפגועים, על ידי תנועה וגרייה חיצונית! בהצלחה!

26/06/2001 | 00:16 | מאת: דפנה

הייתי מבקשת מידע בקשר למכונים המותאמים לבדיקת שמיעה אצל ילדים מבחינת משך ואופן הבדיקה. כמו כן אני מבקשת לדעת האם ישנה אפשרות שרופא כללי לא יראה לכלוך באוזן כמו חול או נוזלים והאם זה יכול להשפיע לרעה על השמיעה

26/06/2001 | 06:35 | מאת: פרידה קורנברוט

יש רשימה של מכונים שלכ קופ"ח, תוכלי להתקשר ולשאול אותם אם הם בודקים ילדים צעירים. רופא ילדים אמור לראות לכלוך באוזן על ידי מכשיר מיוחד otoscope כן, לכלוך באוזן יכול להפריע לשמיעה, לכן רצוי לבצע בדיקת רופא לפני ביצוע בדיקת שמיעה.

25/06/2001 | 22:18 | מאת: אני

מהו הגורם לילדים להתחיל לדבר בגילאים שונים? במשפחה שלי- אצל כל אחי,האינטיליגנציה גבוהה והיכולת המילולית מפותחת מאוד (כעת כולם מבוגרים) וכולם התחילו לדבר מאוחר יחסית. כעת אצל ילדי שלי- גם הדיבור מתפתח מאוחר. יש מחקרים שמסבירים למה שפה מתפתחת אצל משפחות מסוימות לאט יותר? והאם כדאי להפעיל לחץ מבחינה מילולית על הילד כדי לעודד את השפה, או שעדיף לחכות שזה יבוא לבד?

לקריאה נוספת והעמקה

ילדים נולדים עם כישרון competence לרכישת שפה, זו אחת התכונות ההופכות אותם לבני אדם. מתי היכולת הזו בא לביטוי תלוי בגורמים החיצוניים (כמו גידוי מהסביבה, עידוד, צורך וכו') וגורמים פנימיים לילד (כמו קוד גנטי, בריאות כללית, שמיעה, יכולת מוטורית וכו' - ביניהם גם איזה יכולת להצטיינות יחסית לאחרים) כשאנו מסתכלים על התפתחות הילד יש לקחת החשבון את כל הגורמים ולאבחן את דגם התפתחות השפה, ישנו איזה סדר רכישה ידוע לנו ועל הבסיס שלו אנו מבדילים בין ילד עם דגם התפתחות תקינה, מאוחר, ובין ילד עם דגם התפתחות לא תקין, ואז יש מקום להתערבות ישירה. היכולת להבדיל ביניהם, לתת הדרכה ספציפית ולבנות תוכנית התערבות הם חלק ממיומנויות של קלינאי התקשורת ותחום עבודתינו. במידה ויש לך שאלה ספציפית, פנה לקלינאי, באופן כללי יש לעןדד את הילד על ידי פניה אליו בשפה מתאימה לגילו, לצור מצבים בהם הוא צריך להשתמש בשפה וכו'

12/07/2001 | 23:07 | מאת: לוי אילה

פרידה שלום, אנחנו הורים לשני ילדים הבכור , עמית בן 4.4 שנים ואיתמר בן 1.9 שנה. הבעיה שלנו היא עם עמית, הוא מאחר בדיבור, אנחנו מטפלים בזה כבר מגיל שנתיים. הטיפול מתחיל מבדיקת שמיעה שלא היתה תקינה ובעקבותיה ניקוז הנוזלים שהפריעו לשמיעה, מאז לאחר מספר בדיקות שמיעה גם בשינה לא היתה בעיה בשמיעה, היום לאחר בדיקה אצל הרופא נראתה ירידה קלה בשמיעה. מאוחר יותר מגיל שנתיים בערך בגיל 3, התחלנו בטיפול אצל קלינאית תקשורת וזה לאחר בדיקה אצל נאורולוג שאישר המשך טיפול אצל קלינאית תקשורת, ההתקדמות היא מאוד איטית.רק לאחרונה חלה התקדמות - משפטים ארוכים אך עדיים לא ברורים. בבדיקת שמיעה היום נראתה ירידה קלה בשמיעה אך גם באיבחון נאמר לנו שיש לעמית מחסום במוח המונע ממנו לבטא את מה שהוא שומע או חושב. אך מכיון שיש מילים שבתרגול הוא אומר נכון הקלינאית תקשורת שלו שללה את זה (הקלינאית צעירה אולי אינה מנוסה). עמית הוא ילד בעל רמת ריכוז גבוהה מאוד, יכולת הבנה מהירה, ילד רגוע , שלו ועדין. אנו מאוד מודאגים בשל העובדה שעוד 1.6 שנה הוא נכנס לבית הספר. לעומתו איתמר, אחיו, אינו מראה שום בעיה בדיבור ונראה שבקרוב מאוד ידבר ברמה טובה יותר מעמית. לייעוצך/ הפנייתך לגורמים מומחים יותר. אודה מאוד לוי אילה.

24/06/2001 | 15:25 | מאת: עינב לוי

מה הקשר בין מודעות פונולוגית לבין מיומנויות השפה הכתובה? ומהי הכללת יתר?

25/06/2001 | 06:31 | מאת: פרידה קורנברוט

מודעות פונולוגית קשורה לכישורי הילד להבחין ביחידה הקטנה ביותר בדיבור (הגא או פונמה), ילד הרוכש קריאה חייב להיות מסוגל להבחין בפונמות השונים, המיוצגים על ידי אותיות. הכללת יתר מתכוונת לשינוש ב"כללי" שפה במילים לא מתאימות - כמו בדוגמה של השולחנות (הילד למד את כלל הריבוי ועכשין אליו לצמצם את הנלמד ןלהתאים כלל אחר) ברכישת מילים יכול להיות הדוגמה של ילד צעיר הקורא לכל חייה "כלב" ורק אחרכך לומד להבדיל בין כלב לפרה וכו'. זה תהליך נורמלי ברכישת שפה ושוב תפקידו של המבוגר בצימצום ההכללה ומתן מילים נוספות.

24/06/2001 | 15:23 | מאת: עינב לוי

מה הקשיים הצפויים לילד דו שפתי בגן ואילו יתרונות יש לכך

25/06/2001 | 06:26 | מאת: פרידה קורנברוט

במידה והילד מפתח שפה באופן תקין אין שום קשיים צפויים, מלבד העובדה שהמבוגרים צריכים לדאוג ללמד אותו את המערכת הכפולה של מילים, רצוי לשמור על עקרון של עקביות, לא לבלבל בין השפות (מבודר אחד, שפה אחת!) במידה והילד בגן, המבוגר יעשה שרות טוב אם ילמד אותו את המושגים של הגן גם בבית, יש צורך בעקבעות ועבודה רבה, אך לדעתי, התןצאות יכולות להיות מצויינות. במידה והילד בגיל ביה"ס רצוי ללמד אותו לקרוא את השפה שניה, ולספק לו חומרי קריא מתאימים.

24/06/2001 | 15:21 | מאת: עינב לוי

כאשר ילד בגן הוגה י' במקום ל' כיצד כדאי לפעול בגן, מתי כדי לטפל בהיגוי זה ואיך בכלל נקראית התופעה?

25/06/2001 | 06:21 | מאת: פרידה קורנברוט

מדובר על הפרעת היגוי, הילד מחליף את ה "ל" ל "י". יש ועודד ולהשתדל להבין את הילד בגן, בצורה ברורה, ללא חזרה על השיבוש. ניתן להקנות את ההגה החל מגיל 5. ראה תשובה מלפני יומיים בקשר להגאים ניספים.

24/06/2001 | 15:17 | מאת: עינב לוי

רציתי לדעת מהי היכולת השפתית ויכולת הדיבור של ילד בן שנתיים וחצי, וכמו כן מדוע ילדים אומרים שולחנים ועד איזה גיל זה תקין?

רכישת שפה מהווה תהליך מתמשך, ויש הבדלים בין ילדים שקשורים לכשורים אישיים ולתמיכה ושפה של הסביבה, ברור ששפה נלמדת בתוך האינטרקציה השפתית! הילד הרוכש שפה הוא כמו חוקר שמניח הנחות לגבי שפהת מנסה אותם ועל פי תגובות הסביבה והמובנות מחליט אם הכלל נכון או לט, שולחנות שייך לקבוצה זו.... הילד למד את עקרון הריבוי וכעת צריך גם את עקרום ציון המין (רבים ויוצא דופן- שולחן נשמע זכר והריבוי שייך לנקבה- צריך ללמוד אתהיוצא מהכלל!) בגיל שנתיים וחצי ילדים יכלים להיות בעלי אוצר מילים, עם כל מיני מילים (כמו שמות עצם, תואר, פעלים, צייני מין וכמות ועוד) וגם לתקשר בצורה די יעילה, עם סביבתם ולעתים עם אנשים מחוץ למעגל המשפחה.

24/06/2001 | 13:46 | מאת: זיוה

שלום רב אני מקוה שתוכלי לעזור לי או להרגיע אותי בקשר לדיבור של בתי בת 2.5. לפני כחודשיים נסעתי לשבוע לחו"ל. כשחזרתי, התחילה לגמגם. עלי לציין שהתפתחות הדיבור היתה נורמלית, עם שיבושים קלים שלא היה שום צורך להתייחס אליהם. היא היתה פונה למבוגרים בעת הצורך, מדברת עם חבריה בצורה מובנת. בזמן הגמגום נאמר לנו שזו תופעה נפוצה, ואם לא נתייחס, ונגלה הבנה וסבלנות, היא תעלם. לפני כחודש חלה הפסקת דבור כוללת. הילדה הפסיקה לדבר, בקושי ענתה "כן" ו"לא" ובכתה הרבה. התופעה הופיעה גם בפעוטון, הרבה בכי, וללא תקשורת מילולית. תקופה זו נמשכה כשבועיים, והנה, הפלא ופלא, הילדה התחילה לדבר, עם הרבה שמחה ועידוד מצידנו, לאט לאט, עם הרבה גמגומים. המפתיע וא שהדבור הוא "קצבי", לפי הברות, וכך היא מצליחה להגיד מה שהיא חייבת. ההצעות שהציעו לנו הן בעיית לחץ, התמודדות עם לחץ מצידנו. שאלתי: האם תופעה כזו מוכרת, ומה יכולה להיות הסיבה? מה צריכה להיות ההתייחסות שלנו בהמשך, לעודד את חזרת הדיבור?

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת תופעה שיכולה להיות סימפטום למצב של לחץ או שינוי, ויכול גם להיות תגובה לחוויה או סגנון של הסתגלות אישית, רק מעקב וסבלנות יובילו לכוון להתיחסות. אם הילדה מתפתחת כראוי בכל הכוונים יכול להיות למצבה ילך וישתפר. בכל מיקרה היום הגישה בחוסר שטף בדיבור הינה בעידוד התקשורת ולא ללחוץ על החלק המילולי. גם כדי להגדיר גמגום בגיל צעיר צריך עוד כמה תופעות ומשך של החוסר שטף. במידה והינך דואגת ואת מרגישה צורך בהדרכה ייחודית, פני לקלינאי תקשורת ו\או למכון להתפתחות הילד וקבלי הדרכה ולווי מתמשכים. בהצלחה!

24/06/2001 | 11:26 | מאת: גלית מ

הי מה צריך לישות כשילד מחליף אותיות בהרבה מילים בערך ב 1 מתוך 10 מילים הילד לא הוגה נכון - והוא בן 3+9 חודשים האם זה דורש טיפול?

בעקרון דורש איבחון וקבלת חוות דעת מקלינאי מנוסה, יכול להיות בעיה של שמיעה או אבחנה ודכרון שמיעתי, יכול להיות בעית היגוי או כל דבר אחר, יש כמה שאלות, ביניהם, האם אנשים " זרים" מבינים אותו? האם הוא משתדל לדבר ולחקות את הסביבה? האם יש שיפור בתקופה האחרונה? ועוד, ועוד............ רק לאחר אבחון תוכלי לדעת אם יש בעיה או האם אפשר להמתין ולראות מה קורה? בהצלחה!

23/06/2001 | 13:04 | מאת: בן

מחפש רופא א.א.ג בכיר לשם קבלת חוות דעת מקצועית לועדה רפואית בנושא ליקוי שמיעה תמורת תשלום נאה.

23/06/2001 | 20:14 | מאת: פרידה קורנברוט

פנה לבית המשפט, יש חברה למכשירה רופאים להיות עדי מומחה בנושאים שונים, גם אאג' ישנן אתר של רופאי אאג' שיכול לעזור לך www.ent.co.il תוכל לפנות לכל רופא אאג' ולבקש את חוות דעתו. בהצלחה!

22/06/2001 | 15:50 | מאת: ד"כ כהן יעקב ( גרייאטר בכיר )

מי יודע מה זה? www.sixtyplus.com

23/06/2001 | 20:11 | מאת: פרידה קורנברוט

זה נירא כמו אתר באינטרנט, רצוי להכנס אליו ולברר!

בדקתי, זה אתר חדש העוסק בנושא בני מעל לגיל 60, לאנשים ומשפחותיהם, מעניין! תודה.

22/06/2001 | 02:46 | מאת: עזרי

פרידה שלום, מאחר ורשום שאת קלינאית תקשורת רציתי לדעת אם את יודעת את הנוסחה המדעית של תקשורת? כמו כן אם את יודעת זאת אז תאמרי לי גם מי גילה אותה לראשונה וכיצד הוא הוכיח זאת. אודה לתשובתך

שאלתך לא ברורה!

22/06/2001 | 14:14 | מאת: עזרי

מה הם המרכיבים של כל תקשורת כלשהי, או מהי היא ההגדרה המדויקת והמלאה של תקשורת בין בני אדם?

מה המרכיבים של תקשורות בין בני אדם שכאשר הם קיימים מתקיימת הבנה ביניהם?

22/06/2001 | 02:13 | מאת: מירי

שלום יש לי תאומות בנות 3ש' ו9 חודשים. הן אינן מבטאות את האות "ר". בעבר היינו אצל קלינאית בגלל בעיית שטף, והיא טענה שבבעית ההיגוי יש לטפל רק בסביבות גיל 4. לפני חודש עברנו לגור בארץ אחרת, כיצד ניתן יהיה לטפל בבעית ההיגוי? כיצד זה ישפיע על רכישת השפה החדשה? שאלה נוספת: יש להן נוזלים באוזניים (ללא דלקות) ועקב כך ירידה בשמיעה. אנו אמורים לחזור על הבדיקה ולהחליט האם לבצע ניתוח כפתורים. האם אפשר לערוך בדיקת שמיעה כאשר הן אינן מבינות את השפה? תודה רבה מירי

22/06/2001 | 06:47 | מאת: פרידה קורנברוט

השאלה זהה והשולח שונה??? טעות שלנו?

22/06/2001 | 02:02 | מאת: יעלי

שלום, יש לי תאומות בנות 3 שנים ותשעה חודשים. הן אינן מבטאות את האות "ר". בעבר היינו אצל קלינאית ת. בשל בעית שטף, והיא טענה שיש לטפל בבעית ההיגוי בסביבות גיל 4. לפני חודש עברנו לארץ אחרת. אין שום שיפור בבעית ההיגוי ולעיתים הן אינן מובנות. איך ניתן יהיה לטפל בבעית ההיגוי?איך זה ישפיע על רכישת השפה החדשה? שאלה נוספת: יש להן בעיית נוזלים באוזניים (בלי דלקות) ועקב כך בעיית שמיעה. אנו אמורים לחזור על הבדיקה בתקופה הקרובה ולהחליט האם לבצע ניתוח כפתורים. איך עושים לילדות בדיקת שמיעה כאשר הן אינן יכולות לשתף פעולה בגלל השפה? (למעט העיניין שאני אתווך עבורן) תודה רבה יעלי

לקריאה נוספת והעמקה

גיל הרכישה להגה ר הינה בסביבות גיל 5, אז מרבית הילדים לומדים לבטא את הצליל, יש צורך באבחנה שמיעתית ובתהליך של הבשלה מוטורית של אברי הדיבור ולא כדאי להתחיל בטיפול בגיל מוקדם מפני שמשמעות הדבר להעמיד את הילד מול קושי מוקדם מדי, לעומת היכולת המוטורית וההבשלה התנועתית. באשר לשמיעה, יש בדיקות שמיעה המעידות על ירידה בשמיעה בהם יש צורך בשיטות פעולה חלקי, יש בדיקות אוביקטוביות שאינן תלויות בהענות הילד ויש גם אודיומטריה המבוססת על משחק ותצפית על תגובות, תחפשי אנשי מקצוע מיומנים ושיתפי איתם פעולה, כך תעזרי. מלבד זאת, הילדות תלמדנה את השפה החדשה במהירות, כמו כל ילד הנמצאה בסביבה שפתית חדשה, גם כשישי בעית היגוי. בהצלחה!

22/06/2001 | 18:14 | מאת: קלינאית תקשורת

בעניין ה-ר', מנסיוני בשטח ראיתי שאמנם הגיל המוצהר של רכישת ההגה הזה הוא 4, אבל הרבה ילדים מגיעים לטיפול רק בגיל 5 ומצליחים בקלות ללמוד להגות אותו, בעוד שילדים בני 4 לא תמיד מצליחים במשימה הזו. (יש כאלו שספונטנית, רוכשים אותו בגיל 5 בלבד!) כלומר, אם תמתיני עם הטיפול עוד חצי שנה בערך, זה יכול דווקא להיות לטובתן. בהצלחה.

21/06/2001 | 12:46 | מאת: מאיה

שלום איך לעבוד על זכרון שמיעתי בילד בגיל 6 תודה מאיה

העבודה על זכרון שמיעת יכולה להעשות בעקר בערוץ זה ובמשולב עם ערוצים נוסים כמו ראייתי, דרך חוש המישוש. ניתן לשלב חושים ואחר כך להפריד, הבעיה של הגירוי השמיעתי שהוא תלוי המשך או זמן ורצוי אולי לעבוד גם דדל מימד זה כשעובדים עם חושים אחרים, כמו להראות תמונה למשך קצוב ולזכור את הפריטים או פעילויות דרך זכרון של פעילויות (כמן סדר הלבשה, רחצה וכו') ועד לזכירה של מילים, משפט בסדר עולה, חזרה על הוראות וביצוען. רצוי לעודד אותו לסיפור ברצף ולמציאת הקשר למילים או פריטים. ברור שבגיל זה חייב לזכור מספיק כדי להבין את הכתוב, לבצע הוראות מורכבות וכו' אשמח להמשיך בקשר איתך !

20/06/2001 | 21:31 | מאת: ב.כהן

בתי בת שנתיים ותשעה חודשים מדברת הרבה אך לא ברור "הנה קילה גבה"-הנה שמלה של שבת. "לא צה תיתים צה קיקיה" - לא רוצה פתיתים רוצה נקניקיה, "אה זה" -מה זה וכו', כשאני מפרקת את המילה להברות היא יכולה לחזור אחרי :ש-בת אך כאשר היא אומרת שוב השיבוש חוזר... מכיון שמדי יום נוספות מילים למילון שלה לא תמיד אנו מבינים מה היא אומרת. שאלתי: א' האם ההתפתחות תקינה וזהו שלב בדרך לדיבור נכון? ומה אפשר לעשות כדי לעזור לה.

כן, את מתארת התפתחות תקינה. פירוק להברות והדגשה של הדיבור הנכון מצידך, חזרה על המילה הנכונה ועידוד ההבעה המילולית הינם דרכים לעידוד הדיבור ולעזור לה להתקדם ולהתפתח. נסי להבין את דיבורה ויחד עם זאת תדגימי לה דיבור נכון. במידה ואת מרגישה שהיא "משפרת את דיבורה ונעשת יותר ברורה" תמשיכי לעודד כך, במידה ותרגישי שדיבורה לא "משתפר", לו במעט, תפני לקבלת יעוץ ןהדרככה לקלינאי תקשורת, דרך הקופה, ואל תקבלי תשובה שלילית מאף אחד (במיוחד הרופא שירגיע אותך) לעתים במצב כזה רצוי שאיש מקצוע יעקוב אחר השינויים ויהיה "עם האצבע על הדופק" כדי להדריך ולהתערב במידת הצורך. בידקי אם הילדה מתנסה באכילה של מרקמים שונים וקשים, האם היא לועסת מאכלים קשים. זו מין התעמלות לאברי הפה שעוזרת לפעילות ותאום בין אברי הדיבור. בהצלחה!

25/06/2001 | 20:15 | מאת: ב.כהן

גב פרידה קורנברוט נכבדה חן חן על התשובה אשמח להעזר בעצותיך ואני מקווה שדיבורה של בתי ישתפר... ב. כהן

18/06/2001 | 21:06 | מאת: מאיה

היכן ברשת האינטרנט ניתן למצוא חברות בינלאומיות השווקות משחקים לקלינאיות תקשורת? אני מנסה המון זמן ולא מוצאת. בבקשה לא לקשר אותי ל-ASHA כי גם דרכם לא מצאתי כלום! אם תוכלי אבקש קישור לחברות עצמם או את כתובתן ברשת (של תמונות כמו PHOTOCARDS וכו')

19/06/2001 | 22:59 | מאת: פרידה קורנברוט

לעיונך: www.laureatelearning.com www.imagineartonline.com ובאתר של ASHA כנסי למציגים בכינוס השנתי, כדאי מאד! יש שם המון חברות ( אלה שרשמתי הם אלו שמצאו חן בעיניי בכינוס האחרון בארה"ב) שמחתי לשמוע ממך!

17/06/2001 | 12:53 | מאת: תמר

האם ילד בעל קשיי דיבור, גמגום, אי יכולת לבטא אותיות מסוימות עלול לפתח ליקויי למידה ,כמו דיסלקציה? מה הם דרכי הטיפול האפשריים? והיכן אפשר למצוא חומר על כך? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

התאור שעשית יכול להתאים לילד בעל לקות למידה, וליקויי שפה הינם הסימנים הראשונים השייכים לגיל הרך. ככל שלקוי הלמידה מתגלה מוקדם יותר, כך גם ניתן להתארב מוקדם ולצמצם את קשיי הלמידה או לפחות לתמוך ברכישת דרכי למידה. בחלק גדול של המקרים של ילדים עם ליקויי למידה רחבים (בכל תחומי הלמידה) ניראה שהיו להם לקויים, איחור אוסטיה מהנורמה באשר לרכישת שפה (הכולל התפתחות של אוצר מילים, יכולת להתבטא ברצף, זכרון ותפקודים שמיעתיים שונים, וכו') רק הגימגום לא קשור ישירות ללקויי למידה, לפעמים הוא מופיע ביחד עם לקויי שפה על רקע של קושי בהתארגנות (לעתים נראה ילד שלא מצליח לארגן את עצמו גם במרחב, במשחק,..) ניתן לקבל עוד מידע בפורומים של ליקויי למידה, בספרות הזאת ובאירגון של הורים לילדים עם ליקויי למידה. דרך הגב, דיסלקסיה הינה אחת מהתופעות של ליקויי למידה (קושי ברכישת הקריאה)

18/06/2001 | 06:28 | מאת: פרידה קורנברוט

שם האירגון: ניצן

18/06/2001 | 13:15 | מאת: תמר

תודה על המידע ומהירות התגובה!

18/06/2001 | 12:00 | מאת: דנית קמעו "קשר"

כאשר ילד אינו מבטא אותיות מסוימות, מתקשה בדיבור או מגמגם כדאי לבדוק בכמה מקומות, בעיקר כדיי לשלול קיומן של פגיעות או קשיים עתידיים. 1. בדיקת שמיעה - אצל רופא אזניים לילדים. 2. כדאי שהילד יעבור בדיקה התפתחותית (גם על ידי נוירולוג התפתחותי) דרך התפתחות הילד של קופת חולים. ההפניה ניתנת דרך רופא הילדים. 3.בדיקה של מצבו הרגשי - רצוי אצל פסיכולוג התפתחותי. לשלול גמגום בשל חוסר בטחון), 4. אבחון של מרפאה בדיבור לאחר שהתקבלו התשובות של בדיקת השמיעה. נכון שזה כרוך בריצות ועלות כספית (הממומנת ברובה על ידי קופת החולים), אבל ככל שילד צעיר יותר, כך יעיל יותר הטיפול הניתן לו. לגבי השאלה אם הילד מפתח דיסלקציה: אם אי ביטוי האותיות הוא בשל העדר מודעות פונולוגית (קושי בזיהוי הצלילים), עשוי הילד לכתוב כפי שהוא שומע. רק מרפאה בדיבור מיומנת תוכל לענות יותר על השאלה לאחר שראתה ואבחנה את הילד.

לתשומת לבכן: פניה למכון להתפתחות הילד חשובה להערכה של מצבו ההתפתחותית של הילד , לצערנו במרבית המכונים ישתור המתנה ארוך והתליך שלוקח משך רב עד להשלמתו. לעתים רצוי לפנות במקביל לאחבחון והתחלת טיפול ולא להמתין לסיום האיבחון אשר, הינו חשוב ללא ספק, אך ממושך למדי (לעתים לוקח מעל חצי שנה לסיום האיבחון, ובמהלך הזמן הזה הילד ממתין לתוצאות אשר בכל מיקרה יפנו אותו לטיפול, לרוב מחוץ למכון אשר הינו שרות איבחוני בעקר (תלוי באיזה קופה ובאיזה איזור מגורים) רצוי להתחיל טיפול ולא להמתין לאיבחון של צוות מורחב, אשר אינו מבוטל. הערותנוספות: ראשית המקצוע הינו הפרעות בתקשורת והעובדים הינם קלינאי תקשורת ולא מרפאים בדיבור. שנית, לא כל ילד עם הפרעת היגוי חייב לעבור מערך של איבחון התפתחותי, קלינאי התקשורת מיומניים באיחון ויכולים להמליץ לפנות לאיבחון מקיף, על פי הצורך!

18/06/2001 | 13:17 | מאת: תמר

תודה על המידע ומהירות התגובה

17/06/2001 | 00:13 | מאת: יעל

שלום. אני אם לילד בן 5 שנים, עם ליקוי עמוק בשמיעה, במעקב מיח"א ומשולב בגן רגיל. יש לנו בת נוספת, בת 14 חודש. נבדקה בלידה ובגיל מספר שבועות (ABRׂ) - תקין. התפתחות תקינה והרושם שלנו שהיא שומעת. היא מבינה יפה מאד מה שאומרים לה (עד רמה של "איפה הנעלים שלך?", "רוצה לאכול?" וכו') אבל מבחינת דיבור, היא מאד "מאחור". יש מספר שמות עצם שהיא אומרת - כמו "אבא" - לא ספציפי, "פרפר", "את זה", "האו"(כלב), "בי בי"(להתראות), "מא מא"(אוכל), אבל באופן כללי כשהיא רוצה תשומת לב היא צורחת או צועקת. לימדתי אותה לסמן "לשתות" בשפת סימנים והיא משתמשת בזה כשהיא רוצה בקבוק חלב. לאור העובדה שבננו הבכור החל לדבר מאוחר בגלל ליקוי השמיעה שלו (בגיל שנה וחצי), אנחנו לא בקיאים בנורמה. שנינו התחלנו לדבר לפני גיל שנה. הבן הבכור אינו מסמן בכלל. הוא אוראלי לחלוטין עם איחור שפתי של בערך שנה-שנה וחצי לפי מבחנים, אם כי נראה לנו שיתכן שזה אפילו יותר. האם אנחנו צריכים לדאוג, או שהילדה נמצאת בנורמה ? האם יש קשר בין גיל התחלת הדיבור של ההורים לגיל התחלת הדיבור בילדיהם ?

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילדה בתחום הנורמה. למה ללמד אותה סימנים ( כמו לשתיה?), היא תמצא את הדרך למילים מחוברות ושימושיות. תעודדי אותה, דברי אליה במשפטים קצרים וברורים ותעודדי כל נסיון להמליל את רצונה ולחקות מילים, ובעקר, אם יש לך שאלות ספציפיות תפני לקלינאי תקשורת לשם יעוץ והדרכה, על אף שלפי תאורך לא נראה בעיה, מילים בודדות בגיל 14 חודש הינו בתחום הנורמה. העקר שיש נסיון לתקשר המילים. באשר גיל שההרוים דיברו, אין מחקר אשר מצא קשר, אבל אני הרבה פעמים שומעת דווחים על תחילת הדיבור המאוחרת אצל הורים, שוב, לא נמצא קשר מבחינה מדעית!

17/06/2001 | 11:28 | מאת: דפנה

אחיין של בעלי התחיל לדבר בגיל שנתיים וחצי!!. לפני זה בקושי דיבר. אבל ראו עליו שהוא מבין הכל. ושיש לו אינטגלציה גבוהה. וידוע לי על עוד שניים שהתחילו לדבר מאוחר. בכל מקרה שווה לשלול כל פגיעה בשמיעה. בברכה , דפנה.

14/06/2001 | 08:19 | מאת: טלילה

בני מגמגם,ובעל קשיי שפה חמורים.{לא מוצא מילים} אביו בוחר לדבר איתו באנגלית,למרות שזו לא שפת-אם, השאלה: האם השפה השניה והכביכול שפה שרק האב והבן מדברים,יכולה לעקב או למנוע התפתחות השפה השימושית במקרה זה העיברית.

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם קשיי שפה והתארגנות המתבטאים בקשיי שליפה ורצף הדיבור, חשיפה לשפה נוספת מהווה קושי נוסף ורצוי לשקול קושי זה בהתאם לגיל והתפתחות הילד וטבעיות של השפה אצל האבא והסיבות להכנסת שפה שניה. ילד שאיננו מציג קשיי שפה יכול להתמודד, לרוב ובלי קושי, עם שפה שניה, במידה ושומרים על עקביות ויציבות של אדם אחד- שפה אחת. כשהמטרה הינה לעזור לילד לתקשר, להביע את עצמו ולהכיר את העולם סביבו השאלה נעשת רלוונטית במיוחד. רצוי שתבינו את מהות הקושי של בינכם וההחלטה לגבי חשיפה ואופן החשיפה לשפה השני תעשה במשותף עם הקלינאי אשר יכול לעזור במתן מסגרת התיחסות התפתחותית וספציפית לבנכם, תקבעו פגישה עם המטפל בילד ותחליטו ביחד מה שיהיה טוב לו. במידה ותחליטו על שפה אחת תזכרו שאפשאר בשלב מאוחר יותר ללמד אותו שפה שניה, על בסיס של השפה הקיימת. בהצלחה!