"ללמוד איך לבטא"

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

03/10/2001 | 10:43 | מאת: כרמית

הילדים שלי בני שנתיים וחצי והם מדברים יפה מאד, אך משבשים אותיות בסגנון "טופלה טוטריטו" (והבן גם מבליע ל'). אני לא מייחסת לכך חשיבות, וסומכת עליהם שזה יעבור להם (גם אני שיבשתי את אותן אותיות בדיוק, אגב). לאחרונה נראה לי שבגן מישהו מתרגל איתם את הצלילים ה"בעיתיים". זה נראה לי מיותר ואולי אף מזיק. לפני שאני מבררת את הנושא (במטרה להפסיק אותו, כי זה נראה לי יותר מאירוע בודד), הייתי שמחה לדעת מהי הגישה המקצועית, ובעיקר מהן הסיבות שבגללן לא מומלץ ללמד /לתקן ילד (למעט במצב שבו זו כבר מוגדרת כבעיה וישנה הפניה לקלינאי תקשורת). אולי חשוב לציין, שתיקונים בתחביר ושפה, למרות שעקרונית לא מומלץ לתקן, הילדים שלי ממש מחפשים, ולכן אנחנו מתקנים אותם (בצורה נעימה, כמובן). תודה

04/10/2001 | 07:15 | מאת: פרידה קורנברוט

"תיקונים" כמו שאת מכנה אותם מהווים חלק של האסטרטגיה שעוזרת לילד החקירתו והתפתחותו של השפה, הילד הוא חוקר קטן, צריך לגלות את הכללים ולהשתמש בהם בצורה נכונה כדי לתקשר באופן יעיל ולהביעה את עצמו! ילד מגלה כלל ומנסה אותו, בודק איך עובר ואז מחליט להשתמש באו שנית או לותר ולחפש חוק אחר, ילדים גם עוזרים ומכוונים אחד את השני......... לא בטוח שמבוגר מתקן לילדיך או שזה מפריע להם! לעניינינו, לפי תאורך רצוי שליקרת גיל 4 ובמידה ועדיין ישנם קשיי היגוי, קלינאי תקשורת יבדוק אותם ויעקוב אחר דיבורם, דבר אשר לא מבטיח שיש צורך בהתערבות, אולי רק במעקב ויעוץ. רצוי בהחלט להדגים לילדים שפה רעותה ונכונה ולחזור הצורה נכונה על דיבורם ומשפטיהם, ללא לחץ "לתקן" אלה להדגים, שהרי אתם מקור לחיקוי ולמידה. תהני מילדיך ומנסיונם ללמוד ולהתפתח!

04/10/2001 | 08:32 | מאת: כרמית

תודה על תשובתך, אבל כנראה לא הבהרתי את עצמי מספיק טוב. השאלה שלי, היא מהו הנזק בללמד/לתרגל עם ילד לבטא צלילים שהוא משבש (שלא ע"י קלינאי תקשורת)?

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה