פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

ברוכים הבאים לפורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים. פורום זה הוקם על מנת להוות מקום מפגש תומך ומקצועי לאנשים בקשת האוטיסטית, למשפחותיהם ולמטפלים. הפורום בא לשמש במה בטוחה, אוהדת ומכבדת לשיתוף בחוויות, דעות, רגשות, לבטים וניסיון אישי של המשתתפים. הייעוץ הניתן בפורום הינו בגדר מידע כללי והכוונה ראשונית בלבד ואינו מהווה תחליף לאבחון וטיפול מקצועי.
272 הודעות
200 תשובות מומחה

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

בני בן 17.5 סיים את לימודיו בתיכון בהצטיינות מאובחן כ פי די די בתפיקוד גבוה. סובל מבדידות חברתית..היכן אפשר למצוא קבוצות נוער שיוכל להשתלב עימם באיזור ראשון לציון?

הי רות
ההתעניינות שלך בתחום זה היא מבורכת שכן לעתים הקשיים בתחום החברתי משליכים בהמשך על שאר תחומי החיים כמו תעסוקה לימודים וכ'..
ניתן לבדוק בעמותת אפי ובמחלקת הרווחה בראשון לציון עם עו"ס מתמחה בתחום האוטיזם .

אני כאן לכל שאלה נוספת

מאחורי הקלעים של תוכנית "על הספקטרום " המעניינת ומנגישה את הנושא
ממליצה לצפות
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5287197,00.html

ממשיכה ההרשמה לקבוצה לשיפור מיומנויות תקשורת לחברה בגילאי 20+ . הקבוצה תתקיים ברמת גן בימי ראשון בערב .
פרטים בפלייר המצורף .
אשמח לתת פרטים נוספים
יהודית 052-5517198

עלון לא עובד

אתם מכירים ספר שעוזר פרקטית ללמוד מיומנויות חברתיות? באנגלית למשל. תודה

רון היקר
אינני מכירה ספר ספציפי אך נראה לי שאם תכתוב ספר למיומנויות חברתיות בגוגל יהיו לכך תוצאות .
כדאי לשים לב שיש צורך לתרגל מיומנויות חברתיות ולא להשאר ברמת הקריאה ..

אשמח אם תשתף אותנו על המיומנויות שאתה מרגיש שמעניין אותך להתעמק בהם

תודה יהודית אשמח להמלצה ספציפית. מעניין אם קיים באמת ספר של תרגילים ליישום... אני מקווה להתקשר לקבל פרטים מחר על הקבוצה ערב נעים

מחפשת בוגרים בגילאים 24-30 בתפקוד גבוה על הספקטרום לקבוצה חברתית בחיפה

הי רותי
בהמשך להודעה שלך .. אשמח לדעת האם יש כאן גולשים מאזור חיפה ???

נפתחת קבוצה נוספת ב 29.4.18 לשיפור מיומנויות תקשורת לבוגרים ברמת גן
פרטים מצ"ב בפלייר

בני בן שנתיים וחמישה חודשים. אני מתלבטת לאיזו מסגרת להכניס אותו. הומלץ לי לגן תקשורת או מעון יום שיקומי. יכול להיות גם של אלוטף מנסיונכם מה עדיף ומדוע? במידה ובחרתי באחת האפשרויות, האם ניתנת לי אפשרות הבחירה לאיזה גן או מעון ללכת ? אני גרה בכפר סבא. האם אתם ממליצים על גן תקשורתי מסויים? תודה

הי שני
פורום זה מיועד לאנשים בוגרים ומבוגרים כך שאני בספק עם תקבלי כאן מענה מתאים .
בהצלחה .

אשמח ליידע אותכם שיש תוכנית לאנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מסובסדת על ידי ישראל מעבר למגבלות, הגוינט, רווחה וביטוח לאומי. שבמסגרתה ניתנת ליווי והדרכה לסיוע למעבר לחיים עצמאיים לאנשים עם צרכים מיוחדים כולל אוטיזם. לפרטים נוספים מוזמנים להכנס לקישור https://www.facebook.com/search/top/?q=%D7%93%D7%99%D7%95%D7%A8%20%D7%A0%D7%AA%D7%9E%D7%9A%20-%20%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%95%D7%99%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D%20%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%99%D7%9D%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%99%20%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%AA

שלום. נשואה +2. אנחנו ״רגילים״... אך בעלי סובל מבעיות התנהגות. אספרגר יש בטוח ... וכנראה שגם הפרעת אישיות. אני מרוויחה 3800 בחודש ובעלי מובטל! הוא עם תואר בכלכלה ואנחנו רוצים שיעשה אבחון כדי שיעזרו לו במציאת עבןדה. אין לי כסף לעשות לו אבחון. עיריית הרצליה לא מעוניינת לעזור. מה נעשה? חייב אבחון כדי לקבל סיוע ותמיכה.... איך עושים אבחון מסובסד?? בבקשה עזרו לי

לקריאה נוספת והעמקה

היי נעמה
תפני לעמותת אפי ותתייעצי איתם .
לגבי מחלקת הרווחה תבדקי את האפשרות שישיגו מימון דרך קרנות שמסיעות לאנשים במצוקה כלכלית . תבקשי לדבר עם משהו מעל הגורם שסרב לתת לך עזרה כגון ראש צוות ותשטחי את מצוקותייך . בדרך כלל מחלקת רווחה מוצאת דרך לעזור .

כתבה מעניינת מאוד שפורסמה בכלכליסט ב 5/4/18 .
אשמח לשמוע תגובתכם

מצ"ב קשור

https://www.calcalist.co.il/articles/0,7340,L-3735498,00.html

האם גבר המאובחן באספרגר יכול להביא ילדים לעולם ללא חשש שהתסמונת תעבור לילדיו?

היי אמא
זו שאלה מורכבת וכבדת משקל שלדעתי כדאי שתפני לאיש רפואה / גנטיקאי.
אשמח אם תשתפי בתשובות שקבלת

בהצלחה

שלום רב בני בן ה12 מוגדר כילד עם בעיות תקשורת כל הזמן מקלל וזה מפריע מאוד.אין לנו מענה מאנשי המקצוע המטפלים בו.הפסיכאטרית שמטפלת בו כל פעם מחליפה לו טיפול תרופתי כל כמה חודשים.הילד עם עודף משקל עצום ונראה כמו בן 20 לצערי אין מענה הולם מאף גורם.הוא חסר גבולות ולא מבין שום סיטואציה בבית .מה ניתן לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

לילוש יקרה
אני שומעת את התסכול הרב שלך על חוסר המענה .
אשמח לשמוע ממה נובעת בעיית התקשורת של בנך ואיזה טיפולים ניסיתם עד כה ..

שלום רב! בעיית התקשורת באה לידי ביטוי באי הבנת סיטואציות חברתיות וכללי התנהגות מקובלים. יש קושי ביצירת קשרים חברתיים ואם הם נוצרים אז הוא מסיים את הקשר ולא נותן לו להמשיך. לדוגמה חבר בא לשחק איתו בשבת לאחר מכן שלח לו הודעה לא רוצה להיות חבר שלך אתה ילד מגעיל..משהו בסגנון. הטיפול שקיבל עד כה היה ארייפליי אבל לא היה שיוני בקללות הנאמרות בעיקר בבית. אח שלו דוחה אותו ויש ביניהם יחסים מאוד לא פשוטים בגלל התנהגות של הבן. אשמח לעזרה.

שתפו קהילה זו במה שלומכם לקראת החג .. האם מתרגשים ?? חוששים ??
רוצים שדברים יקרו אחרת

נשמח לשיתוף
אנחנו כאן בשבילכם

נפתחת קבוצה חדשה לשיפור מיומנויות תקשורת לבני 21+ ברמת גן .
המעונינים בפרטים מוזמנים לפנות אלי בפרטי
ckesher@outlook.co.il

בברכת חג שמח

הי יהודית, אני מחפש מישהו שמבין באוטיזם, שאפשר לשאול משהו שחשוב לי. יש לך אימייל שאני יכול לכתוב לך?

היי
אתה מוזמן לכתוב לי ckesher@outlook.co.il

15/01/2018 | מאת: ניב

שלום, אני בן 30 ואחרי רצף של דייטים כושלים. יש לי קשרים חברתיים ואני מצליח גם לזרום בשיחות והכל. בעבר בבית ספר היו לי קשיים ניכרים יותר. האם אפשר לגשת לאבחון דרך משרד הבריאות או במקומות שמוכרים על ידי משרד הבריאות ולכן המחיר יהיה זול יותר? תודה

ניב שלום
סביר להניח שעלויות דרך מסגרות של משרד הבריאות או קופות החולים תהיינה זולות יותר
בהצלחה

ב"ה שלום וברכה ! אשתי טוענת שיש לי אספרגר אין לי מושג מה זה יש לי אכן מתח ולחץ הרבה שנים שגורמים לי לא להאמין בעצמי חוסר ביטחון עצמי חוסר הערכה עצמית. חוסר העצמה אישית. תלותיות בזולת. אבל הכל באמת מגיע מלחץ בראש שיש לי שנובע מצפיפות בחוליות בעורף דבר שאני סובל ממנו הרבה שנים דבר שהגיע בעקבות חוסר הרגשת נוחות אצל ההורים. לחץ כפוי מצידם לישון בשעות מוזרות או רעש שלא איפשר לישון. חוסר רגישות כלפיי וכו וכו. דבר שסגר את יכולת הביטוי שלי. וגרר אחריו חולשה כללית. חוסר אנרגי'ה. ובעיקר לחץ בראש שקשור למערכת העצבים. עצבנות. מערכת העצבים של הקקיבה. כבד עייף. ורופא אמר שאקח ציפראלקס ואני לוקח אותו כבר כמה חודשים ואין שום שינוי. הלחץ בראש נשאר. אז התחלתי לבוא לכירופראקטיקה. מקווה שישתפר המצב בעזר השם. הייתי בעבר ברפלקסולוגיה. דיקור סיני. שיאצו טווינה. עיסוי. ולקחת צמחי מרפא. איבחון הגלגל העין ועוד המון דברים ועדיין המצב לא משתנה כבר 15 שנים. אשמח לקבל חוות דעת עליי האן אכן יש לי אספרגר ואם לא אז מה כן יש לי ?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך
אני מתרשמת כי מאוד קשה לך ואתה עושה הכל כדי להקל על תחושותייך ומכאובך .
אינני יודעת אם יש לך אספרגר שכן רק פסיכיאטר מאבחן זאת וגם בפגישה פנים אל פנים ולא דרך האינטרנט
אני מציעה לך לעלות את התלבטויותך ומחשבותך עם הרופא שנתן לך את הציפראלקס והוא יוכל לענות או לכוון אותך מקווה שעזרתי

03/11/2017 | מאת: טלי

שלום, יש לנו חבר עם אספרגר. בחור חכם, נעים, חשמלאי עצמאי, רוחני.... הוא מאוד רוצה להכיר בחורה לטובת זוגיות קבועה וביקש את עזרתינו. אנחנו מתקשים למצוא בחורה מתאימה מקרב חברינו כי הוא מעט חריג והתקשורת איתו קצת מוזרה. האם ישנם מסגרות/פורומים/אתרים בהם יוכל להכיר בנות שדומות לו? תודה, טלי.

היי גלית
מחמם את הלב רצונך לעזור לחבר .
לא כתבת בן כמה הבחור
בכל אופן מסגרות לבוגרים הם לבב, מסגרות חברתיות של ניצן . יאלה מבלים .
מקווה שעזרתי

02/04/2018 | מאת: בת זוג לחבר עם אספרגר

יש לציין גם את בית אקשטיין שעושה נפלאות בנושא.

לבן שלי מלאו 18 בתחילת שנת הלימודים בעודו בכיתה יב ( כיתה מיוחדת ) . כיצד ביטוח לאומי יכול בכלל לבחון את כשר ההשתכרות שלו על מנת לאשר או לא לאשר נכות , בהתחשב בעובדה שהוא עדיין תלמיד ולאחר מכן יילך לאחת ממסגרות ההתנדבות ? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

היי
ביטוח לאומי יתיחס בנקודת זמן זו למסגרות בהם היה בעבר אבחונים ותפקודו באופן כללי .

שלום, שאילה ראשונה: הילד שלי בין 11 שנים, מוגדר PDD, עצמאי, מדבר ומתקשר, לומד בחינוך מיוחד. בזמן האחרון, הילד שלי הפך כ"כ לילד איפולסיבי. בלי סוף רץ מפינה לפינה, מנפנף המון, מחבק בלי סוף, מדבר לבד, עושה דווקה. מדובר בילד מאוד רגיש ועדין, ילד אוהב את כולם, לא אלים, ללא התקפי זעם. מה אפשר לעשות? מי מה זה יכול להיות? שאילה שנייה: הילד שלי עושה כל מה שהילדים אחרים מבקשים ממנו, גם אם הוא ממש ךא רוצה. על שאילתי, למה? עונה: "לא רוצה שהילדים יצעקו עליו או יכאבו לו". בזמן האחרון, כאשר מדבר עם עצמו, אני שומעת ממנו בדיבר חזק (צועק) " דניאל, שב" ומושך לעצמו שיער. לא מזמן היה מקרה שהילד שלי הרגיש מאוים מכוווולם (קטנים וגדולים). כל אחד כשעבר על ידו, הילד שמר מרחק. אין עם מי לדבר במסגרת של הילד, כל התלונות של הילד שלי, הם אומרים זה לא היה. להמרות, שהילד שלי לא ב 100% יודע לספר נכון, לא מאמינה להם, בגלל, כשהילד שלי בתחילת השנה, סיפר לי שסעיד נועלת אותו, שמדריכה אחרת (לא שייכת לכיתתו בכלל) מרביצה לו בכתף, בכה (לא רצה לביה"ס), עשה פיפי וצרכים בתחתונים, היה חסרי תאבון ו...., הצוות אמר לי "זו הצגה על ידך, אין אלימות בביה"ס". איך לעבוד עם הילד, על - אני שלו? אשמח מאוד, לקבל עזרה ב - 2 שאילות. תודה וסליחה

לקריאה נוספת והעמקה

היי
יכול להיות שיש קשר ביין 2 המצבים שאת מתארת . לדעתי הבן משדר מצוקה כלשהיא שבאה לידי ביטוי בהתנהגויות שאת לא רגילה להן .
להרגשתי גם תחושת הבטן שלך היא שהוא במצוקה .
לכן עלייך לפנות לאיש מקצוע בתחום שיכול לתקשר עם הבן ולהבין מה עובר עליו והאם מצוקותיו הם תרחישים שבמציאות או בעולמו הפנימי .
את יכולה להתקשר אלי ליותר פרטים
יהודית קדם MSW
052-5517198

30/05/2017 | מאת: אבי

שלום,בני אובחן בגיל שנה וחצי כאוטיסט בעל תפקוד גבוה עקב כך ואהב לשחק לבד. כיום הוא כל הזמן מחפש חברה למשחק ומדבר בלי סוף בגיל 4 וחצי. לא סיפרנו לאף אחד מהמשפחה המובחנת על האבחון ואף שיש משלבת סמויה בגן ההורים לא חושדים שיש ילד אוטיסט ולא אף אחד ממכרנו שום סימן חיצוני . לדעתי הילד לא בספקטרום, האם הגיוני ילד בספקטרום קרוב לגיל 5 ואף אחד ממכריו ומשפחתו המורחבת לא רואה ולא מנחש .? או שכנראה האבחון היה שגוי ? תודה

אבי שלום
המילה ספקטרום מעידה על כך שיש טווח די רחב של התנהגויות והתבטאויות של האוטיזם כך שעל פניו נראה לי שיכול להיות שאחרים לא מבחינים . יחד עם זה גם יכול להיות שהאבחון שגוי כך שאם זה מעסיק אתכם ניתן לעשות אבחון חוזר כדי שתהיו בשקט נפשי עם נושא זה .
חשוב לי לומר שההתמחות שלי היא באוכלוסיית המתבגרים ובוגרים ולא הילדים .
שבת שלום

מאיתנו הסתירו גם אבחון של בן משפחה. למעלה יותר משנה. ובתקופה ההיא בעלי ואני היינו במהלך נסיונות להיכנס לעוד הריון (שלא צלח). מכיוון שמדובר במשהו תורשתי, אני לקחתי את ההסתרה קשה. זכותי לדעת אם יש סיכוי שהילד שלי יהיה על הספקטרום. לא מסתירים כאלה דברים ממשפחה מכיוון שזה תורשתי.

21/03/2017 | מאת: מיתר

בני טופל שנים אצל אותו פסיכיאטר שאין כי לא נמצא על הספקטרום, לקחתי אותו לאבחון אצל פסיכיאטר אחר ופסיכולוגיה ושניהם אנחנו כי בני נמצא ללא ספק על הספקטרום, אני מרגישה כי בני הוזנח שנים עקב טיפול לא הולם בעקבות האבחנה השגויה, מה ניתן לעשות במקרה זה לגבי הפסיכיאטר שנבחן באופן שגוי?

צר לי לשמוע על האבחנה השגויה . אני משערת שתחושת התסכול על איבוד זמן יקר היא רבה .
אני מודעת להרבה מקרים של אבחנות שגויות בעבר . כיום קיימת יותר מודעות וכלים מדויקים יותר לאבחון
לגבי שאלתך לדעתי עלייך לפנות לעורך דין כדי לברר נקודה זו .
בהצלחה

האם מישהו מכיר או שמע על מרכז התעסוקה הנ"ל, ולאיזה תיפקודים הוא מתאים?

אני לא מכירה את מסגרת " צבעי הקשת " ספציפית .
יש לשים לב לאיזו רמת תפקוד זה מתאים . בד"כ אנשים ברמת תפקוד נמוכה שאינם יכולים להשתלב בשוק הפתוח משתלבים במסגרות יומיות מוגנות יותר .

הורים יקרים שלום , אשמח אם תוכלו לעזור לי במילוי שאלון מחקרי הפונה להורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז או להורים לילדים בספקטרום האוטיסטי/תקשורתי. השאלון נערך במסגרת סיום לימודי תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית. השאלון אנונימי לחלוטין! **בין משתתפי המחקר יוגרלו 100 ₪. אם את/ה מעוניין להשתתף בהגרלה, אנא שלח/י לי בנפרד את כתובת המייל שלך על מנת שאוכל להוסיף לרשימת המשיבים בהגרלה** תודה רבה, אפרת. פרטי האישיים מופיעים בקישור, ניתן ליצור איתי קשר בכל שאלה. https://docs.google.com/forms/d/1H862df6QsT05N5itj-EDVX0o5ALY8rqRiB-f5T-1Z50/viewform

שלום לכם
קבוצה נוספת, לשיפור מיומנויות תקשורת , נפתחת במרכז שיא לבוגרים 21+
זו הזדמנות ליצירת קשרים חדשים ולחקר עצמי באווירה נינוחה ובטוחה
הקבוצה ברמת גן בשעות הערב
אשמח לתת פרטים נוספים
מוזמנים להתקשר אלי
יהודית קדם MSW
052-5517198

מחפשים קבוצה לשיפור מיומנויות תקשורת באזור השרון

28/12/2016 | מאת: ניר

שלום רב. הבנתי שבמקרים של בעיות בשינה אצל ילדים אוטיסטים נותנים תרופה ליתר לחץ דם או משהו דומה? תרופה שלא קשורה בכלל לשינה. מה ההגיון? האם נהוג לתת גם תרופות שינה? מלטונין לא ממש עזר. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

ניר שלום
סליחה על עיכוב בתגובתי
שאלה זו יש להפנות לרופא ילדים

בהצלחה

13/11/2016 | מאת: דודי

שלום יהודית, יש לי כמה תיקונים והערות בקשר למה שכתבת 1) אוטיסטים בתפקוד יותר נמוך הם לא נתמיד עם רמת משכל נמוכה או פיגור 2) הגורמים לאספרגר שציינת לא הופרכו אלא פשוט לא הוכחו חד משמעית ולא נשללו חד משמעית 3) כשאת אומרת העולם הרגיל עדיף שתשימי מרכאות במילה "רגיל" כי מי שמנדה אנשים ששונים ממנו ממש לא ראוי להיקרא רגיל שבוע טוב

דודי תודה להתיחסותך והערותך .

היי חברים. קבלתי הרבה פניות בהמשך לכתבה שלי על התמודדות עם מצבים חברתיים/ משפחתיים קשים בתקופת החגים.
אנשים שתפו אותי בדרך ההתמודדות שלהם וחשבתי כי נכון יהיה לשתף זאת בפורום.
לדוגמא - לחשוב מראש על משפט שאומר ויאפשר לי לעזוב את השלחן עם ראש מורם כשמתחיל להיות לי לא נח. לי מתאים לומר " אני יוצא קצת לאויר הפתוח . עוד מעט אחזור".
כך שאתם מוזמנים לשתף אחרים בדרכים/ טיפים שלכם להתמודדות עם מצבים חברתיים מתסכלים/ מביכים.
תחושת השיתוף מעצימה מאוד.

קראתי את הכתבה הנ"ל והיא מאוד מעניינת וחשובה. הייתי מוסיפה גם שכדאי לתרגל עם בני משפחה סיטואציות שיכולות להיות מלחיצות, כמו הסתכלות של כולם בצלחת שלי (בייחוד שאנשים מסתכלים על הצלחת של אדם שמן). אני למשל, למדתי להגיד: "לאיזה איש מקצוע את/ה הולכ/ת? אפשר את הכתובת?" בינינו זה מוריד מהקו יופי.

עדי שלום
מצוין שאת מוצאת את הדרך לדייק את הצרכים שלך גם בפני עצמך וגם בפני משפחתך ולהתנהג באופן שמקל עלייך במהלך סיטואציות מורכבות .

שלום, לאחיו של בעלי יש אוטיזם קשה ופיגור, אנחנו מעוניינים להכנס להריון, בעלי סבור שלאחיו יש את המומים הנ"ל כתוצאה מזה שהאם ילדה את אחיו הרבה לפני הזמן והילדה היתה קשה וטראומטית, בנוסף ידוע לנו שאוטיזם הוא גנטי, היינו בפגישה עם רופאת גנטיקה שביקשה שאחיו של בעלי יעשה בדיקת דם לברור גנטי, אך איננו יודעים אם יסכימו לעשות לו בדיקה שכזו בהוסטל בו הוא מתגורר, אין לנו הפניה ממנה וגם כנראה שהאח לא ישתף פעולה בלקיחת דם, למרות שלדעתי כן עושים לו בדיקות כלליות מידי פעם כמו שכולנו עושים. האם לידה מוקדמת וקשה יכולה לגרום לאוטיזם ובנוסף גם לפיגור ? האם גם פיגור הוא גנטי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך
למיטב ידיעתי לידה קשה ומוקדמת אינה גורמת לאוטיזם. בכתבה המפורסמת הנושא הגנטי באוטיזם מודגש.
לידה קשה ומוקדמת יכולה לגרום לפיגור. יחד עם זה ישנם סוגי פיגור אשר נגרמים על ידי גנטיקה, כרומוזומים כמו תסמונת דאון. אני מסיגת את דברי בכך שאינני גנטיקאית ואכן חשוב להתייעץ עם מומחים בתחום כפי שהבנתי שעשית.
אני מעודדת אותך לפנות לעובדת סוציאלית/ מנהל בהוסטל ולהיעזר בהם כדי לעשות לאחיך בדיקת דם. אני מאמינה כי תמצאי שם אוזן קשבת.
מגיע לכם כזוג שקט נפשי בצומת חשובה זו בחייכם


מוזמנים לקרוא את הכתבה בדוקטורס .
http://www.doctors.co.il/ar/20157

חג שמח אנשים יקרים

08/09/2016 | מאת: מיקי

שלום רב מהי הדרך המקצועית לאבחון אוטיזם אצל ילד בן 3? האם ישנם מבחנים אובייקטיבים?

מיקי שלום
התשובה לשאלה זו היא בפורום של אוטיזם ילדים. פורום זה מתייחס למתבגרים ובוגרים.
באופן כללי אני יכולה לומר כי תוכלי למצוא את התשובות במכונים להתפתחות הילד של קופות החולים או באלוט או בעמותת אפי .
בהצלחה

חברים יקרים
אני מצרפת לינק לכתבה שכתבתי אודות אספרגר
אתם מוזמנים להגיב
http://www.doctors.co.il/ar/20058

יהודית

שלום. יש לי שאלה שלא מצאתי עליה תשובה דרך גוגל והיא, כמה אחוז מהילדים שנולדים בספקטרום הזה הם אוטיזם בתפקוד נמוך, כמה אחוז בינוני, כמה אחוז גבוה, כמה אחוז אספרגר וכמה מהם נולדים גם עם פיגור בנוסף? אני מקווה שיהודית יודעת לענות או להסביר

מה בדיוק עושים קלינאי התקשורת בעבודה עם ילדים אוטיסטים?

אני מציעה להפנות שאלה זו לפורום של ילדים שכן פורום זה הוא לבוגרים ומבוגרים

27/03/2018 | מאת: קרן הלוי קרוסקין

תפקיד הקלינאי/ת לתת הדרכת הורים ואסטרטגיות חברתיות, לפעמים גם יש צורך להיגוי נכון

22/08/2016 | מאת: איילת

הי יהודית, אני בת 26 ובילדותי חוויתי לא מעט קשיים חברתיים. לאחרונה מבקרת אצל פסיכיאטר (בעיקר בגלל חרדות) בתקופת בית הספר (יסודי וחטיבה) כמעט ולא התחברתי עם חברים ורוב הזמן הסתובבתי לבד או עם חבר אחד וגם במפגשים חברתיים המוניים יותר (טיולים וכאלה) הייתי עם כל התלמידים אבל לא באמת הייתי איתם. בתיכון זה קצת השתפר אבל לרוב הייתי עם קרובת משפחה שלמדה איתי וחברים שלה. בצבא הצלחתי לייצר יותר קשרים חברתיים ואפילו כאלה שמלווים אותי עד היום ואיתם אני דווקא יותר מוצאת זורמת בשיחות ובבילויים המשותפים. אפילו החבר הראשון (והיחידי הרציני) היה מהצבא. העניין הוא שבעבודה (עוסקת בתוכן ועובדת באותו מקום כבר 3 שנים) אני לא מצליחה לייצר קשרים עם החבר'ה בעבודה ולמרות שרובם בני גילי ומבלים הרבה יחד ואני תמיד האאוטסיידרית שמסיימת ב 18:00 והולכת הביתה במקום להצטרף אליהם לבילוי בבר/מסעדה. הספיכיאטר שלי סיפר לי על אספרגר ונראה לי שאני יכולה להזדהות עם חלק מהתסמינים שהוא סיפר לי עליהם ואלו שקראתי באינטרנט. הבנתי ממנו שזו תסמונת שלא חולפת אבל כן אפשר לטפל בה, העניין הוא שאני לא רוצה להתמכר לכדורים כאלו או אחרים. אשמח לשמוע את דעתך לגבי דרכי טיפול שונות. תודה מראש.

25/08/2016 | מאת: כנראה אספית אמא לאספים מאובחנים

אולי בסמפטומים נלווים. בגדול היום אפשר ללמוד מיומנויות חברתיות. פני לבית אחד בתל אביב ותתיעצי. בתקופתי לא היו טיפולים כאלה. אז תצפתתי על האנשים סביבי ניתחתי ויישמתי ושאלתי אנשים שסמכתי עליהם איך להגיב בסיטואציות שונות. ניסיתי וטעיתי ותיקנתי וכך התקדמתי בהדרגה. בשנים האחרונות אני הולכת עם הילדים שלי לטיפולים ולומדת ביחד איתם.

29/08/2016 | מאת: איילת

היי אילת
מעניין מאוד תיאור הקשיים החברתיים שמלווים אותך שנים . הקושי החברתי במסגרת העבודה מציב אתגר חשיבתי מעניין - מה בעבודה שונה מבחינתך ממסגרות אחרות , מדוע במסגרת זו קשה לך יותר ליצור קשרים לעומת המסגרת הצבאית למשל .. האם קרה משהו בעבודה אשר גרם לך " להשתבלל"
אני מסכימה איתך כי העזרה לקושי חברתי אינו במתן כדורים אלא אם כן ישנן תופעות נילוות כגון דיכאון חרדה אשר מקשים על התפקוד. וגם בסיטואציות אלו הכדורים לא בהכרח לכל החיים .
הטיפול בקשים אלו צריכים להיות גם בפאן הרגשי/מחשבתי וגם בפאן הפרקטי. את זקוקה לכלים להתמודדות עם הסיטואציות החברתיות הקשות/ מביכות בעבודה

29/08/2016 | מאת: איילת

הי יהודית, תודה על המענה! לשאלתך - בצבא היה לי יותר קל להתחבר כי רוב האנשים שהיו סביבי 24/7 היו ילדים בני גילי ובאותה רמת לחץ לפחות כמוני מה שהקל על החיבור בינינו. גם הזוגיות בצבא תרמה לי לייצר קשרים חברתיים נוספים. בעבודה, נראה לי שהחשש הוא שלא לעמוד בציפיות ובסטנדרטים של החבר'ה שעובדים איתי ומכאן הקושי להתחבר (אני יודעת שזה נשמע גרוע). איך ניתן לפנות אלייך/לקבוע פגישה או משהו? ושוב תודה רבה על המענה.

שלום יהודית, קראתי קצת מידע על אספרגר באינטרנט ונראה שאני יכול לזהות אצלי חלק מהסימפטומים. אני בן 25, עובד בחברת הייטק ורווק, גר אצל ההורים. אני מוצא את עצמי מתקשה לפתח קשרים חברתיים במקום העבודה ובעיקר קשרים רומנטיים. איך ניתן לאבחן שזה אכן אספרגר ואיך אפשר לטפל? אשמח לעזרה. תודה, דן

דן שלום
אבחון אספרגר ניתן לעשות אצל פסיכולוגים ופסיכיאטרים אשר מתמחים באבחון אספרגר.
ההתמחות חשובה באם בהמשך תרצה בהמשך להיעזר באבחון לצורך מיצוי זכויות כלשהם.
אני שומעת את הקושי החברתי/זוגי והרצון לטפל בזה. טיפול בקושי אינו מצריך בהכרח אבחון כי אם איש טיפול (פסיכולוגים עובדים סוציאלים ופסיכיאטרים ) אשר מתמחים וצברו ניסיון בטיפול בתחום הזוגי חברתי. טיפול יעיל משלב התבוננות משותפת בעולמך הרגשי, דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות וגם בתרגולים פרקטיים של סיטואציות שונות.
בהצלחה

אשמח לדעת איפה יכולה למצוא רשימה של פסיכולוגים או פסיכיאטרים שמאבחנים אספרגר אצל מבוגרים. תודה רבה יעלי

27/03/2018 | מאת: קרן הלוי קרוסקין

אפשר דרך קופת חולים עם הפנייה של רופא משפחה. בהצלחה, קרן הלוי קרוסקין בונה תכניות אישיות

צהריים טובים, ביתי בת ה-3, המאובחנת על הספקטרום האוטיסטי, עבר כבר לפני שנה וחצי ניתוח כפתורים. כל ביקור אצל רופא א.א.ג הכניס אותה להיסטריות וחרדות שנמשכו הרבה מעבר לזמן הביקור. הרוןפא עצמו, שמודע ללקות שלה - היה מאוד לא סמפטי, בלשון המעטה. אנו חברי קופת חולים מכבי. האם תוכלי לנמליץ לי על רופא א.א.גרון (אנו גרים ביבנה - אבל אין בעייה לנסוע לאזור המרכז אם יש צורך) בעל סבלנות והבנה לילדים על הספקטרום ? תודה מראש, טולי

15/12/2014 | מאת: גיל

האם הפרעה בעיבוד החושי מסוג חיפוש סנסורי יכולה לעבור ללא טיפול? כאילו ילד שסבל בחיפוש סנסורי האם יכול ללא כל שום טיפול להגיע לגיל 20 נגיד ושזה יעלם לו?

גיל שלום,
הפרעה בעיבוד חושי מקורה נוירולוגי, כלומר, המוח מעבד בצורה בלתי יעילה ובלתי מסתגלת למסרים חושיים המגיעים מהסביבה או מגופו. לפיכך, לא סביר שהבעיה "תיעלם" ספונטנית ללא התערבות טיפולית. יתר על כן, ישנה חשיבות רבה לטפל בילד מוקדם ככל האפשר, שכן המוח גמיש יותר ומגיב באופן מיטיב יותר להתערבויות טיפוליות בגילאים מוקדמים.
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

15/12/2014 | מאת: שרון

אחד מקריטריונים של האבחנה של אוטיזם הוא:"התסמינים חייבים להיות נוכחים בתקופת ההתפתחות המוקדמת (אך עשויים שלא לבוא לידי ביטוי באופן מלא עד אשר הדרישות החברתיות גוברות על היכולות המוגבלות)". לאיזה גיל מתכוונים פה "עד אשר הדרישות החברתיות גוברות על היכולות המוגבלות".

שלום רב,
הכוונה בערך לגיל 8 ומעלה (גמיש).
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

15/12/2014 | מאת: שרון

גמיש?

11/12/2014 | מאת: אמא

היי, אנחנו אובחנו זה עתה באחד המכונים להתפתחות הילד של הכללית בזמן שבני היה בן שנהו-7, כעת הוא בן שנתייםן במשך התקופה האחרונה הילד השלים את כל הפער שלא היה רציני מלכתחילה, יש קשר עין ברור, מדבר המון המון מילים מצרף משפטים מחייך צוחק מדבר לעניין מגיב באופיו מעט סגור(משפחתי) אובחן על הספקטרום, מההתחלה אמרתי לבודקים שהאינטואיציה אומרת לי שהוא לא, כמובן הפסיכולוגית אמרה שאני בהכחשה, התחיל עכשיו גן רגיל עם סייעת שלדעתי לא צריך אותה, סייעות הגן לא מבינות למה יש לו סייעת? ממש מציק לי שהסכמתי לאבחון-ממש דחקו אותי לפינה בעילה של טובת הילד, איך מסירים את התיוג הזה מהתיק שלו? הילד מחבק מנשק קורה אמא אבא סבתא בוכה שאני הולכת נעלב, הכל מה אני עושה הלאה? אמא מאד מודאגת

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב,
העובדה שבנכם אובחן בספקטרום בגיל מאוד צעיר וכן ההתקדמות המרשימה שעשה תוך חודשים בודדים בהחלט מעוררת צורך לבחון מחדש באם הוא עדיין עונה על הקריטריונים לאבחנה בספקטרום/תפקודו תקין לחלוטין בכל תחומי ההתפתחות/קיימת בעיה קונקרטית אחרת, מחוץ לספקטרום, הניתנת לטיפול, לדוגמא, אצל קלינאית תקשורת. חשוב שהילד יעבור אבחון מסודר כחוות דעת שנייה שתעמוד מול ההתרשמות הקלינית הראשונה. בהיעדר אבחנה נכונה הילד לא ישתלב במסגרות החינוך בצורה המדויקת לצרכיו ו/או לא יקבל טיפול הולם, במידה ואכן קיימת בעיה כלשהיא.
בנוגע להסרת התיוג מהתיק הרפואי שלו, השאלה נוגעת לידע משפטי בתחום זכויות החולה ולכן איני מוסמכת לספק תשובה מקצועית בנושא. למיטב ידיעתי, החוק מתיר בדרך כלל רק להוסיף מידע רפואי עדכני, אך לא למחוק רישומים קודמים, כך שהתיק הרפואי מראה את ההיסטוריה ההתפתחותית לאורך השנים, גם כאשר היא כוללת מספר חוות-דעת. באופן כללי, חל איסור מחיקה של רישום בתיק הרפואי, על מנת למנוע מאנשי מקצוע לשנות תיעוד רפואי לפי נוחיותם. היות והמקרה שלכם חריג מומלץ לפנות ליחידה לפניות הציבור בקופת החולים שלכם ולברר מולם ומול עו"ד האם תהיו זכאים לוועדה מיוחדת של הקופה שתשקול את נימוקכם לתיקון האבחנה, בכפוף כמובן לחוות דעת מקצועית חדשה המאמתת את תחושתכם.
בברכה,

ד"ר איריס שגב

03/09/2016 | מאת: בר

אני בן 60 ותמיד סבלתי מבידוד חברתי, קשה לי מאד לשבת בהרצאות או בכלל בכיתה. נזרקתי מ - 3 בתי ספר תיכון בעצם את בית ספר היסודי לא סיימתי. - למדתי לבגרות ותואר בבית. בילדותי הייתי מוחרם, לא רק אצל הילדים גם אצל המבוגרים, לא הבנתי אף אחד ואף אחד לא הבין אותי. בצבא למדתי איך להתגבר על זה, התחלתי במקום להתרגז (יש לי התקפות כעס תדירות, מה שנקרא פיוז קצר מאד) לצחוק על עצמי וזה עזר למרות שאני לא מבין למה ויש לי כיום חברים. הבן שלי מאובחן כהיפר אקטיבי עם הפרעות קשב וריכוז, לכן אני חושב שאני כמוהו. לא הובחנתי מעולם. האם יכול להיות שבתוספת להיפר אקטיביות והפרעות קשב וריכוז אני סובל גם מתסמונת אספרגר. שמתי לב, שחלק מהתסמינים שהזכרתם יכולים להיות משויכים להיפר אקטיביות והפרעות קשב וריכוז וחלק שייכים לתסמונת אספרגר. אני באמת מרגיש די מנותק מהסביבה ובכלל מהמין האנושי. די מכריח את עצמי לפגוש חברים וחלק מהסימפטומים המוזכרים פה מופעים אצלי כתוספת. כמו למשל הרמת קול אם אני מתלהב או לא שם לב. בדרך כלל אני לא מבין ובמיוחד בשפת הגוף מה האדם לפני רוצה ממני. אני בד"כ לא מבין בדיחות מסובכות והרבה פעמים אנשים צוחקים איתי ואני מגיב מאד גרוע כיוון שאני לא מזהה את ההומור. סממנים אלה מופעים אצל בני וחלקם אצל הבת שלי. וכתוספת לי, לבן ולבתי אי קיו גבוה מאד. בת הזוג שלי טוענת שיש לי אי קיו רגשי נמוך מאד (אין לי מושג מה זה). איפה אפשר לאבחן צרה כזו?

21/11/2014 | מאת: דנה

שלום, בני בן 3, לא מעוניין לשחק בכלל עם ילדים בני גילו, ויש לו תחום עניין מרכזי שהוא מתעסק רק בו, קושי קל בשינויי שגרה, אבל שום בעיה בדיבור/ שפה/ יצירת קשר עין. כלומר, נראה שהוא עומד רק ב3 קריטריונים מתוך השלושה לאבחון של משהו על רצף האוטיזם. מה זה יכול להיות?

דנה שלום,
הורים, מטבע קרבתם, חיבתם ודאגתם, עשויים להיות רגישים יתר-על-המידה לסממנים התנהגותיים מסוימים בילדם – ולהסיק מכך באופן שגוי על חריגות. כמו כן, לעיתים ההיפך עלול להתרחש: הורים עלולים לתת פרשנות סובייקטיבית/מגוננת או לא לשים לב דווקא לסממנים רלוונטיים. לפיכך, יש לפנות לאנשי מקצוע לצורך שלילת/מתן אבחנה קלינית כזו או אחרת. לא ניתן לאבחן ילד על סמך תיאור באינטרנט ומבלי לאמת בתצפית קלינית ואינטראקציה ממשית את החששות שהעלית. מומלץ לפנות לאבחון מסודר במכון להתפתחות הילד.
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

14/10/2014 | מאת: מאיה מרון

שלום אני אם לילד בן חמש עים איחור התפתחותי וחשד גבוה לאוטיזם נמצא מועמד לאיבחון על מנת לאשר או להפריך את ההבחנה .שאלתי היא האים ישנם טעיות באיבחון ואים כן מתי מומלץ לחזור עליו שוב

מאיה שלום,
על מנת שהאבחנה תהיה תקפה ומהימנה על הילד לעבור אבחון אצל צוות פארא-רפואי (לפחות פסיכולוג קליני ופסיכיאטר ילדים, ומומלץ שגם קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק יפגשו אותו ואת הוריו). כמו כן, על המאבחנים להיות בעלי ניסיון באבחון ובטיפול בספקטרום האוטיסטי בגיל הרך (ולא רק באופן כללי עם ילדים). ישנן אבחנות דומות במקצת לספקטרום האוטיסטי, לכן חשוב הניסיון של איש המקצוע בעבודה עם הספקטרום, כדי שיוכל לבצע אבחנה מבדלת, כלומר, לנמק מדוע הילד מתאים לתמונה קלינית X ולא אחרת.
העובדה שהילד בן חמש מקטינה את הסיכוי לטעות באבחנה (לעומת ילד בן שנתיים שאצלו אפשר אולי עדיין לדבר במונחים של "עיכוב/איחור"). יחד עם זאת, כמו בכל אבחנה רפואית, תמיד יש מקום לחוות דעת שנייה, ובוודאי שהילד צריך להיות במעקב התפתחותי על מנת לבדוק האם וכיצד חל שיפור בתחומי הקושי והפערים שהתגלו.
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

מה עושים?אני בן 30

דן שלום,
עליך לחזור לאיש המקצוע/המסגרת בה נערך האבחון ולבקש לקבוע פגישת משוב, המהווה חלק מהליך האבחון, בה תוסבר משמעות מכלול הממצאים של האבחון ותוצע לך תוכנית טיפולית. מבלי ללמוד את התמונה הקלינית הספציפית שלך לא ניתן לבנות תוכנית טיפולית ריאלית המתאימה באופן אישי לצרכיך וקשייך. ייעוץ לגבי תוכנית טיפולית כזו אינו נעשה על רגל אחת באינטרנט וללא היכרות ממשית אתך.
בהחלט ניתן לסייע לכל אדם הסובל מאוטיזם, גם בגיל מבוגר. באופן כללי, תוכנית כזו עשויה לכלול, טיפול פסיכולוגי, טיפול קבוצתי לרכישת מיומנויות חברתיות, מסגרות שונות של חונכות וליווי שיסייעו לך להשתלב בחברה, בתעסוקה ובקהילה, מסגרת הדרכה ותמיכה למשפחתך, טיפול תרופתי (במידת הצורך) ועוד.
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

05/10/2014 | מאת: אמא

שלום רב, בני בן החמש עבד מבחן cars במילמן בתוצאת האבחון רשום ציון מבחן cars 38 מה פרוש ציון 38 תפקוד נמוך בנוני גבוה אני מבינה שזה ספקטרום האוטיסטי אבל מה המשמעות הציון אשמח אם תעני לי תודה רבה !!!!

שלום לאמא,
אני מבינה את דאגתך ורוצה להבהיר כי ציון ב-CARS אינו מעיד בהכרח על רמת תפקוד כזו או אחרת. מתן אבחנה לילד יעשה אך ורק לאחר מפגש עמו ועם הוריו וביצוע ראיון, אינטראקציה ותצפית מקיפים בכל תחומי התפקוד. ה- CARS( (children autism rating scale, שאלון שממלא הפסיכולוג עם ההורים, הוא רק אחד הכלים העוזרים לפסיכולוג לאתר את מוקדי הקושי של הילד ופערי התפקוד. ודאי לא פוסקים אבחנה רק על פי סיכום הציון בסולם זה.
בהתייחס לשאלתך, הציונים הסופיים המתקבלים ממילוי השאלון מתחלקים, על פי מחברי הסולם, ל-3 קטגוריות:
15-30 לא בספקטרום האוטיסטי
31-36 אוטיזם קל עד בינוני (נחשב אוטיזם בתפקוד גבוה או אספרגר)
37-60 אוטיזם בדרגה חמורה
כפי שהדגשתי, עלייך לחזור למרכז בו בוצע האבחון ולקבוע פגישת משוב, המהווה חלק מהליך האבחון, בה תוסבר משמעות מכלול הממצאים של האבחון, ובכללם גם הציון ב-CARS.
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

02/10/2014 | מאת: robert

שלום גב' איריס שגב , אני תירגלתי מדיטציה טרנסנדטלית במשך 4 חודשים. לאחר 4 חודשים אני קיבלתי את ההשפעות הבאות: 1. אני מחייך ושמח באופן ספונטני כמעט בכל היום. 2. אני רגוע כמעט בכל מצב ,כולל דברים שניתנים לי בפעם ראשונה: נסיעה למקום לא מוכר, כניסה למקום זר, דיבור מול כיתה , דיבור עם אנשים וכו'. 3. אני רואה את העולם באופן היפנוטי - עולם יפה , מוקסם ומואר ובני אדם גם כן יפים ומוקסמים. כאשר אני מתיישב לי ועומד מול העולם, אני רואה את העולם מעין יפה, מוקסם, מואר ( דבר פלא). בעיניי העולם והאנשים נראים יותר יפים ( אפילו אילו שלא). הטבע נראה גם יפה. 4. אני מרגיש מעין שקט במוח ואנרגיה בחוץ. 5. אני חש שיפור בעצמו- בעל חשיבה חיובית, ביטחון עצמי , רגיעה , חיזוק כישורים חברתיים וכו'. 6. ישנם שני דברים שאני לא יודע האם הם טובים: א.כאשר אני מתבונן אל העולם , אני רואה סוג של חלום. אנשים הולכים וחולפים אל מול עיניי, העולם מואר יותר וכו'. אני מרגיש סוג של חלום. ב. כאשר אני מדבר עם אנשים או איש אני מרגיש סוג של חלום. האנשים לא מבינים כך,הם סבורים כי אני בעל חשיבה חיובית , מצחיק , אופטימי כי אני מחייך , רגוע ושמח באופן אוטומטי כמעט כבל מצב ורגע. אני יושב או עומד מול אנשים או איש והוא מדבר איתי או שלא מדבר איתי , אני רואה אותו בסוג של חלום, אך אני מבין את הדברים שהוא אומר ( לפעמים לא שומע את כולם, אבל אני שואל מה אמרת? והוא חוזר). אני מרגיש איזה חלום. האנשים עוברים אל מול עיני ( יש המדברים איתי ויש הלא מדברים)ואני מרגיש מעין חלום כזה. מצד שני, האנשים בסביבה אינם רואים זאת, הם סבורים שאני אדם מצחיק ( האמת אני באמת מצחיק כנראה בזכות מ"ט), , שמח, בעל חשיבה חיובית ורוגע. כך גם כתבו לי כמה בנות ובנים במכתב. על מה המאפיינים הנ"ל של האדם מצביעים ( בקצת יותר דגש על סעיף 6) ? האם זה סימן להתפתחות אוטיסטית עקב מדיטציה? האם זה מצב של חלום מיוחד? האם זה מצב היפנוטי מיוחד חיובי? מצב תודעתי חיובי? אם כן , איזה מצב תודעה? זה הרגשה של ניתוק, הפרעת ניתוק, מעין דהריאלזציה? אני מקווה שזה לא זה. האם זה מסוכן? זה טוב או רע? מה זה? תודה robert

לקריאה נוספת והעמקה

רוברט שלום,
לא ניתן לאבחן על סמך תיאור באינטרנט. התיאורים עשויים להתאים לאחת ממספר קטגוריות, וביניהן גם הפרעות דיסוציאטיביות. מתן אבחנה פסיכיאטרית כלשהיא מחייב תהליך מעמיק המתרחש פנים-אל-פנים, שבו מעורבים, לעתים קרובות, מספר אנשי מקצוע מתחומי טיפול שונים. בגיל מבוגר מומלץ לפנות, לכל הפחות, לפסיכיאטר ולפסיכולוג קליני. מתן האבחנה מתבסס על תהליך הערכה, שכולל איסוף מידע רב ומגוון על ההיסטוריה שלך בכל תחומי החיים ומגיל 0 ועד היום. בנוסף, אבחנה תתבסס על ראיון פתוח ותצפית, ולעתים קרובות על העברת מספר מבחנים פסיכולוגיים.
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

01/10/2014 | מאת: אורלי

לי לי בן מצליח מאד,מוכשר,חכם ברמה, גדל בבית חם ואוהב הילד הינו ילד מסוגר,עובד באופן רציני ומצליח בעבודה,בזוגיות אבל זוגיות עם המון מהמורות הנובעות מחוסר היכולת שלו להיות ער לרגשות הזולת,לשינויים,לנסיעות לחול,כמו כן מערכת היחסים שלו עם אחיו מנותקים ולא מהסיבה של חוסר אכפתיות,הוא פשוט בקושי מדבר איתם ואו איתנו ההורים, הוא מגיע לביקורים אך מעטים מאד,הוא בקושי יוצר עימנו קשר עיין אני פונה אליכם מכיוון שבת זוגתו חושבת שאולי הוא לוקה באסברגר והייתי רוצה לדעת איך ניתן אכן לאבחן זאת בצורה הכי נכונה ולא להעלות ספקולציות שגויות

אורלי שלום,
מתן אבחנה של הפרעה בספקטרום האוטיסטי מחייב תהליך מעמיק המתרחש פנים-אל-פנים, שבו מעורבים, לעיתים קרובות, מספר אנשי מקצוע מתחומי טיפול שונים. בגיל מבוגר מומלץ לפנות, לכל הפחות, לפסיכיאטר ולפסיכולוג קליני. לצורך בירור מעמיק של האבחנה של בן בנך מומלץ לפנות לפסיכולוג קליני בעל ניסיון בתחום האבחון (ולא רק הטיפול) ובפרט עם הספקטרום האוטיסטי. הפסיכולוג והפסיכיאטר יבססו את האבחנה על תהליך הערכה מקיף, שכולל איסוף מידע על ההיסטוריה של בנך בכל תחומי החיים מינקותו ועד היום. כמו כן, ישנו ערך מוסף לראיין גם אתכם, ההורים, בנוגע להיסטוריה ההתפתחותית שלו. אחרי הכול, הפרעה בספקטרום האוטיסטי אינה מגיחה במפתיע בגיל מבוגר, וקווים מסוימים בדרך כלל בולטים לאורך הילדות וההתבגרות. זאת ועוד, ייתכן שההורים יתארו חוויות שהבן אינו זוכר או שאינו מייחס להם חשיבות.
בנוסף לראיונות, האבחנה תתבסס על תצפית קלינית והתרשמות של הפסיכולוג והפסיכיאטר וכן על העברת מספר מבחנים פסיכולוגיים. בסוללת המבחנים כלולים הן מבחנים המספקים מידע על מבנה האישיות והתפקוד הרגשי והן מבחני אינטליגנציה, הבודקים, בין השאר, יכולות הבנה והתמודדות עם מצבים חברתיים מורכבים.
העובדה שבנך הגיע לגיל בוגר מבלי שאובחן, מרמזת כי הוא עשוי להיות מקרה גבולי ו/או להתאים לקריטריונים של אבחנות אחרות. מסיבה זו, חשוב מאוד הניסיון של הפסיכיאטר והפסיכולוג הקליני עם אוכלוסיית הספקטרום האוטיסטי והבקיאות באבחנה מבדלת (לדוגמא, אם מדובר בתסמונת אספרגר יש לשלול אבחנות אחרות הרלוונטיות למקרה כגון: אישיות נמנעת, אישיות סכיזואידית, הפרעה פוסט- טראומתית שייתכן והובילה לחרדה חברתית, ועוד).
חשוב לזכור שלאבחנה אין ערך רב במנותק מהמטרות שלשמן נועדה, קרי, הבנת מהות הבעיה, הפרוגנוזה (צפי לעתיד), דרכי הטיפול ויצירת שפה משותפת בין אנשי המקצוע.
בהצלחה,
ד"ר איריס שגב.

28/09/2014 | מאת: משה

שלום ד"ר . הייתי מבקש את דעתך המלצתך לפעילות טיפולית לילד בן 4 המוגדר על הספקטרום בתפקוד גבוה . ההתלבטות הינה בין רכיבה טיפולית לבין שחיה טיפולית , האם כדאי לבחור אחת מהשתיים ? או לגוון בין השתיים ? במידה ולגוון מה היחס הממולץ?. בתודה מראש . משה .

לקריאה נוספת והעמקה

משה שלום,

באופן כללי, עבור ילד בן 4 הנמצא בתפקוד גבוה ברצף אני ממליצה על טיפולים קלאסיים: קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק וטיפול רגשי (ע"י פסיכולוג/עו"ס קליני/מטפל באומנות בעל ניסיון עם הספקטרום). אלו מטפלים מהקטגוריה ה"פארא-רפואית" שעברו הכשרה מקצועית מקיפה וממושכת על מנת לעבוד עם ילדים אלו ומעגנים את שיטות עבודתם ויעילות הטיפולים במחקר מקצועי תקף הנעשה בדרך כלל על מדגמים גדולים.
החיבור בין ילד לבעל חיים, כמו גם החוויה המיוחדת הנוצרת בשהות במים, עשויים להיות מהנים מאוד עבור חלק מהילדים ולייצר הזדמנויות לפיתוח מיומנויות תקשורת. יחד עם זאת, יש לזכור כי טיפול מוצלח בילד בספקטרום דורש התייחסות קלינית יסודית והבנה מעמיקה של היבטים מוטוריים, שפתיים, תחושתיים, פסיכולוגיים וחברתיים. לפיכך, יש לברר את טיב ההכשרה הטיפולית של מדריך הרכיבה והניסיון שלו בעבודה עם הספקטרום האוטיסטי, ולא להסתפק באדם שעיקר הידע שלו נוגע לטיפול בסוסים. בנוסף, יש לזכור כי רבים מילדים אלו מבקרים אצל מספר מטפלים לאורך השבוע, עובדה העלולה ליצור עומס רב מדי על הילד, חרף רצונם הטוב של ההורים להשקיע את המקסימום.
אם הוחלט להרחיב את מערך הטיפול הקלאסי גם לרכיבה/שחיה טיפולית כדאי לתת לילד להתנסות בשניהם, לצפות בו (אם ניתן) במהלך האינטראקציה הטיפולית, להתרשם בעצמכם מרמת המקצועיות של מסגרת כזו או אחרת וכן מהערך החוויתי של כל אחת מהמסגרות עבור הילד.
בברכה,
ד"ר איריס שגב.

ברצוני להודות על תשובתך המהירה והמחכימה . שנה טובה וגמר חתימה טובה . משה .

21/09/2014 | מאת: משה

תודות מעומק הלב על תשובתך המחכימה . בברכת חג שמח שנה טובה ובשורות טובות .

14/09/2014 | מאת: משה

שלום . נכדי בן הארבע הוגדר על הספקטרום האוטיסטי . כיצד ניתן להתמודד עם ילד הקשור לצפייה בסרטונים בנייד ומתנתק מהסביבה . יש לציין שהילד מדבר וזוכה למחמאות על שיתוף פעולה מלא בגן . מבקש המלצה על פעילות היכולה להסיטו לנושאים אחרים . בתודה .

משה שלום,

בעידן המסכים המרובים בו אנו חיים זוהי בעיה המטרידה את הורים רבים. בהקשר לספקטרום האוטיסטי, לתופעה השלכות נוספות, בשל היותה פעילות לבדית המנתקת את הילד מסביבתו ומקטינה את הפוטנציאל לפיתוח תקשורת ואיכות של קשר עם הסובבים. יחד עם זאת, מדובר בפעילות המסבה הנאה ובטחון לילד, החש כי זהו תחום בו הוא מבין כיצד דברים עובדים ומצליח לתפעל אותם נכונה. לפיכך, ההמלצה היא לא 'להכחיד' את ההתנהגות, אלא לתחום אותה בתדירות ובמשך ההתעסקות, להרחיב אותה לפעילויות קשורות נוספות וכן לנסות ליצור התניות מסוימות סביבה. בהתייעצות עם הורי הילד, ניתן לקבוע זמנים ומקומות, אשר יהיו ידועים לילד מראש בהם הוא רשאי לצפות בסרטונים, כגון: כל יום כשחוזר מהגן למשך 20 דקות, ביום שבת אחרי כל ארוחה למשך חצי שעה וכיו"ב. יש לעזור לילד להתרגל ללוח הזמנים החדש על ידי הכנה מוקדמת טרם השימוש במכשיר, תזכורת 5 דקות ושוב דקה לפני סיום הפעילות (לחלופין להכינו לכך שיוכל לצפות ב-3 סרטונים קצרים, ולהזכיר לו משסיים את הסרטון הראשון שנותרו לו עוד 2 סרטונים קצרים לצפייה לבחירתו וכו'). כשהילד מגלה התנגדות ניתן להשתמש במשפט קצר בנוסח: "קודם X אחר-כך סרטונים" (לדוגמא, קודם מקלחת/ארוחת צהרים וכו')

במקביל, היות ומגלה ידע טכנולוגי מסוים מעצם היכולת לתפעל את הסרטונים, כדאי להרחיב את ההכרות שלו עם מכשירים טכנולוגיים והפונקציות המגוונות שהם מציעים ובכך לשכלל את התמצאותו בעולם המדיה והטכנולוגיה ואת ההנאה שעשוי להפיק מכך.

בנוסף, יש לזהות את התחומים בהם לילד יכולות גבוהות יחסית, ולנסות להציע לו בתחומים אלה פעילויות רלוונטיות. לדוגמא, אם נהנה מפזלים, כדאי לבחור דגמים של דמויות/נושאים האהובים עליו. בתחומי קושי יש לתת לאנשי מקצוע לשפר את ביצועיו ומומלץ שלא להכביד עליו בפעילויות בהן חש תסכול ומגבלה. למשל, אם לילד בעיה במוטוריקה עדינה והוא מתקשה מאוד לצייר, כדאי לצמצם פעילות זו ו/או לאפשר לו לצייר על משטחים גדולים במיוחד ועם חומרים שהילד אינו רגיש למגע עמם (החומרים משתנים מילד לילד).

בברכה,
ד"ר איריס שגב.