פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

אני נשוי ואב לשלושה ילדים , שני בניי סובלים מהפרעות קשב וריכוז כאשר הקטן מהם גם היפראקטיבי ומטופל ברטאלין , [ הבן הגדול יותר אינו מטופל ברטאלין ]. לפני כשבועיים פורסמה הודעה בעיתון כי בית חולים דנה עורך ניסוי בתוסף מזון [ שישמש כנראה כתחליף לרטאלין ] לילדים עם בעיות של קשב וריכוז . אישתי התקשרה למספר הטלפון שפורסם על מנת לקבל פרטים בנוגע לניסוי , מתברר שמדובר בתוסף מזון מסוג שמן דגים הניתן [ אם זיכרוני אינו מטעה ] בתוך קוביות שוקולד או ממרח שוקולד. שאלתי היא, האם מישהו מהרופאים הרלוונטים [ נוירולוגים ,פסיכולוגים,פסיכיאטרים ] שמע על כך? וכן מהם הסגולות הנוירולוגיות או אחרות של שמן דגים. בתודה מראש : מקס

לקריאה נוספת והעמקה

שאלה זו יש להפנות לפורום רופאים ולא כאן האם ניסית רפוא אלטרנטיבית כמו רפלקסולוגיה? בהצלחה!

14/08/2004 | 10:39 | מאת: רינה

אני בת 32, סובלת מבעיות קשב וריכוז, זיכרון לטווח קצר לקוי, השמיעה שלי לא ממוקדת, איך אני משפרת בעיות אלו, חשוב לי לציין שהבעיות הנ"ל מפריעות לי לתפקוד יום יומי נורמלי ובעיקר בלימודים ובעובדה.

מעט מדי ידוע על הפראקטיביות במבוגרים, ידוע שתכונה זו נמשכת לארך החיים ולא "גדלים ממנה", יחד עם זאת אנשים לומדים לחיות איתה ולארגן את עצמם על ידי התנהגויותועיסוקים שמתאימים להם. אני ממליצה לך לבדוק את עצמך ואת הפעילויות הספציפיות שאת מתקשה בהם, תנסי למצוא להם פתרונות אופרטיביים (לרשום, לבנות לוח זמנים, לארגן את זמנך, להשתתף בפעילויות להורדת מרץ וכו') תוכלי גם לפנות לפסיכולוג שיתן לך כלים ועזרה בבעיות ספציפיות ואף לשקול טיפול תרופתי מידיי רופא פסיכיאטר, לשיקולך

12/08/2004 | 21:25 | מאת: טלי

אני אם לילד בן 6+ העולה לכיתה א'. לילד יש בעיה שקיימת כבר כשנה ומחמירה ככל שעובר הזמן: צחוק. הילד צוחק ומאבד את השליטה על עצמו כך שאינו יכול להפסיק. הצחוק בד"כ על דברים שליליים (מעין הומור שחור) ומצב זה גורר את אחותו בת ה-4 להתנהג כמותו. ניסתי להתמודד עם הבעיה בהסברים (מדובר בילד חכם), בעונשים, במתן תשומת לב נוספת אבל כל הדרכים לא הועילו. אני ממש חסרת אונים וחוששת להתנהגותו בביה"ס. אודה על כל הצעה או רעיון לפתרון הבעיה.

כדאי שיבדק על ידי נאורולוג לילדים כדי לשלול מחלה עצבית. אם הוא מסוגל להתאפק במצבים אחרים (כמו בבכי) אז יכול להיות שהבעיה התנהגותית ובתור כזאת, שווא להתיעץ עם פסיכולוג ילדים. בהצלחה בכתה א'

בני עוד 3 ימים בן שנה ושלושה חודשים ומאוד קשה לי ללמד אותו דברים כמו למשל אברי גוף , להצביע בספר לשים קוביה אחת על השניה וכו' כמוכן הוא עדיין לא הולך לבד אלא רק בדחיפה של כסא, הליכון או ע"י אחיזה בשולחן קירות וכו' הוא גם עוזב יד לעבור ממקום למקום. הוא אומר אבא,אמא(לפעמים- ולא בטוח שבהקשר) , בבה- במבה, אם -אם - כשהוא רוצא לאכול , הוא מחכה מילים שהוא שומע כמו בשיר לה לה אפצ'י - הוא אומר אפטי. אהלן - איין ועוד..אבל כשאני מראה לו בספר כדור ושואלת אפה הוא לו מראה לי הוא ממשיך לדפדף וכשאני מנסה להראות לו אף, פה, עיניים - הוא מראה לי לפעמים אף ולפעמים הוא פשוט לא מתייחס - ממשיך הלאה למה שמעניין אותו . לעומת זאת כשהוא רואה כדור ואני שואלת אפה הוא מבין על מה אני מדברת - הוא לוקח אותו וגם מוסר אם מבקשים ממנו - ממש משחק מסירות, הוא גם נותן חפץ אם מבקשים ממנו ..,מוחא כפיים ויודע לעצביע על אור - אבל עם יד שלמה - אף פעם לא עם אצבע ועושה שלום רק לפעמים כשאומרים לו ביי ביי ולפעמים הוא מתעלם שאלתי - האם יש בעיה או שזה נורמלי ?

לקריאה נוספת והעמקה

תארתה ילד נורמלי לחלוטין! החשוב הוא: האם יש התקדמות, האם לומד דברים חדשים? אם כן, גם בקצב שלו, נראה שהכל תקין.

הייתי בהתפתחות הילד של קופ"ח (לפני כחודש) והיא אמרה שאני אעבוד איתו על להצביע על דברים - בספר , על איברים וכו' ועל עוד דברים כמו: לעשות שלום לתת ולהביא וכל מה שרשמתי בהודעה קודם.. אבל להצביע בספר ועל אברי גוף אני לא מצליחה ללמד אותו הוא פשוט מתעלם או מתעצבן ..האחות נשמעה לי קצת מודאגת בטלפון היום- האם באמת יש סיבה לדאגה או שזה יכול להיות נורמלי ..

אני מחפשת להתייעץ עם משהו מומחה בעינייני שפה בגיל הרך בנגב ולהגיע לטיפול אצל קלינאית מעולה. כמו כן מעוניינת לדעת אם יש באזור אשכול גן שפתי????

לבירור גן שפתי, פנה למתי"א, שרות של מערכת החינוך, בכל עיר בארץ, ותשאל אותם. בקשר לקלינאית תקשורת - ישנם כמה מעולות בבאר שבע. עיין באתר קלינאי התקשורת, תחת הכותרת "למי לפנות" www.ishla.org.il

בני בן שנתיים. בהשוואה לחבריו, מאחר בדיבור. התחלתי לשים לב לדברים אחרים, ופתאום נראה לי שיש סימנים להפרעות תקשורת. אני לא בטוחה מה בטווח הנורמה, מה היסטריה שלי ומה באמת דורש טיפול. הסימנים המחשידים: 1- מעדיף חברת מבוגרים (אבל, עדיין לא הולך לגן, נמצא בבית ועל כן פוגש בעיקר מבוגרים. 2- מדבר בהברות וכמעט ולא במילים שלמות (תות=לשתות). 3- לעתים מאד רחוקות מחבר שתי מילים , אבל לא מעבר לכך. אבל, דו לשוני. 4- לאחרונה כמעט ולא בוכה מכאב. כן בוכה מבהלה. ז"א לא בוכה כאשר מקבל מכה מהפינה של השולחן מתחת לעין. כן בוכה כאשר נתקל במשהו וכמעט נופל למרות שלא נופל בפועל. 5- חוזר על המילה האחרונה בשאלה. (-"רוצה לחם?" -"חם!" ולא "כן") 6- לפעמים יכול לשחק עם עצמו זמן רב. 7- בפארק שעשועים, יותר מעניין אותו לראות איך המשקולת מביאה את ה"אומגה" מאחורי המתקן, מאשר לשחק במיתקנים. 8- הוא בעיקר אוהב להסיע את האפניים שלו ולבדוק איך הגלגלים מסתובבים, מאשר לרכב עליהן. כל שכתבתי, יכול להיות מוסבר בכל מיני דרכים. את עניין האפניים ופארק השעשועים תמיד הסברתי בסקרנות. אבל פתאום דברים מתקשרים... מצד שני, מאד חייכן, מאד אוהב להתחבק. מסתדר מצויין עם מטפלות שונות. ההתפתחות המוטורית והשכלית מצויינת.

08/01/2007 | 05:09 | מאת: דנהש

שלום רב ביתי בת שנתיים עדיין לא מדברת ואומרת מילים בודדות(18 מילים) כמו אבא פרפר בננה לצערנו הגדול הילדה עברה התעללות ממטפלת זרה (לא תקופה ארוכה אבל עדיין סיפור קשה) אנחנו דואגים מאוד וחושבים שיש קשר בין הדברים כיום היא חייכנית מאוד פעילה ונראה שכל הסיפור הקשה מאחורייה . קלנאית תקשורת המתמחה בשיטת HANAN מדריכה אותנו שאלתי היא האם יכול להיות קשר בין עיכוב הדיבור לבין הסיפור הקשה שעברה?לאיזה עוד בדיקות או רופאים אני צריכה לפנות? האם נורולוג?רופא התפתחותי?ומי יכול לדעתך לענות לי בצורה המיקצועית ביותר שעיכוב הדיבור כפי שציינתי הינו עיכוב שע"י טיפול הנכון ביותר שאנחנו נותנים לילדה הינו פתיר והיא אכן תדבר תודה מראש אמא מודאגת................ תודה אמא דואגת

09/08/2004 | 15:39 | מאת: רוני

בני הבכור דיבר מילילם ברורות בגיל אחת עשר חודשים ואמרו לי שזה "מוקדם". בני השני, בן שנה וחודשיים, לא מבטא מילה ברורה אחת (גם לא אמא או אבא). עושה רושם שהוא שומע היטב ומבין את כל מה שנאמר לו (במגבלות גילו כמובן). באיזה גיל בנים מתחילים לבטא מילים באופן שמובן לסביבה?

ההבדל בין בנים ובנות איננו משמעותי, זה יותר כללי.......... ההבדל בין גיל 11 חודש לשנה וחודשיים איננו הבדל עם מובהקות סטטיסטית, כך שאי אפשר להגיד שיש פער משמעותי ביניהם חשוב בגיל זה שהילד ישמתש בקולות ותנועות פה כדי לתקשר - גם ללא מילים ברורות -אם יש מילים משובשות, בגיל זה, גם בסדר. האם הוא אוכל אוכל מוצק, לועס ובולעה כל מירקם? האם מנסה לדבר עם מוצץ בפה? יש שאלות רבות שמחייבות תשובה לפני מתן חוות דעת כל שהיא. תעקוב אחר בשינויים וההתקדמות שלו, ואם אתה מתרשם שאין התקדמות, איטית ככל שתהייה, פנה לבדיקה אצל קלינאי תקשורת.... אבל כעת עדיין מוקדם.

04/10/2013 | 21:34 | מאת: נורית

הנכד שלי בן שנה. עד לא מזמן הגב את ההברות a ו ba. בזמן האחרון הוא כבר לא מבטא אותן בכלל וגם לא ממלמל הברות . כשהוא רוצה משהו הוא צורח ומתעצבן. האם זה מעיד על בעיה כל שהיא?

04/10/2013 | 21:38 | מאת: נורית

אם תינוק בן שנה הפסיק למלמל את ההברות שמלמל קודם לכן כמו א. ב. (עם קמץ) מעיד על משהו?

09/08/2004 | 15:22 | מאת: ofer

בתי בת השלוש צרודה רוב ימות השנה (אל לא מאבדת את קולה). הילדה מדברת באופן ברור ללא בעיות היגוי / גמגום וכד'. הילדה בריאה. רופא א.א.ג הפנה אותנו לקלינאית תקשורת כי ע"פ טענתו הצרידות נובעת מנשימה לא נכונה. לא נעשו בדיקות חודרניות. בזמן הדיבור ניתן לראות שהילדה מתאמצת מאוד (ורידי הצוואר). הילדה לא צועקת / צווחת / בוכה בקול רם באופן חריג. בשיחה עם קלינאית נאמר שלי שהטיפול מורכב ומתאים לילדי מעל גיל 7. אנא עצתך, עופר

לקריאה נוספת והעמקה

בילדים צעירים שהתנהגותם סבירה,אין סיבה לצרידות לעניות דעתי, רופא אאג' היה חייב לבדוק את הילדה ולחפש סיבה לצרידות: 1. בגיל זה ואם מדובר על תופעה מאז לידתה, יכול היות שיש משהו במבנה הגרון שלה, שמסביר את הצרידות 2ץ אם יש "בעיה" בנשימה - ואולי הפרשות שיורדות מהגרון או חסימה אפית - הילדה זקוקה לנשימה דרך הפה... הרופא צריך לשלול בעיה פיזית במעבר של האף- לפני שמפנה לטיפול התנהגותי. בילדות נבונות ורגועות אני כבר הצלחתי לטפל יפה מאד בקול - ברור שהטיפול הוא שונה בתחלית מטיפול במבוגר. קודם כל עליך לפנות לרופא אאג' במתמצא בבדיקת ילדים צעירים 0לצערי לא לכלרופא אאג' יש את הסבלנות, הגישה והזמן לבדוק ביסודיות ילדים צעירים) , בכמה בתי חולים לילדים יש רופאי אאג' מומחים לבדיקות אלו. רק לאחר הבדיקה הזאת יש בהחלט מקום לפניה לקלינאי תקשורת, במתמצא בטיפול קול בילדים צעירים. אשמח לשמוע על המשך ההתפתחויות............................

09/08/2004 | 14:22 | מאת: שרית

שלום, בתי בת שלוש וטופלה לאחרונה אצל קלינאית בגלל דיבור לא ברור. נראה לי כי אחד המקורות לפחות לבעיה היא מבנה השיניים שלה. הניבים שלה, ארבעתם, ארוכים יותר ושאר השיניים כך למשל היא אינה יכולה לבטא את האות ז' מאחר והשיניים אינן נסגרות בקו אחד ויש רווח גדול. מה עושים? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

ודאי יש לה מוצץ!!! זה אחד האויבים של השיניים הישרות. אל תדאגי, חשוב שהיא תפסיק להשתמש במוצץ לפני שיבקעו השיניים הקבועות. הניבים אינם גדולים, אבל השיניים הקידמיות זזו ו"התכוונו" החוצה עקב הדחיפה החוצה של המוצץ, תופעה זו נקראת מנשך פתוח. בכל מיקרה, קבוצת השורקות נרכשות ומטופלות על ידי קלינאי התקשורת לקראת גיל 6 או כניסה לבית הספר או לאחר החלפת השיניים (תלוי בגורמים שונים) אבל ודאי לא בגיל מוקדם זה.

09/08/2004 | 10:50 | מאת: לימור רייז

האם ניתן להשיג עותק של שאלון ה-RDA? אני עובדת בטיפול עם ילדים אוטיסטיים והדבר יכול לסייע לי מאוד. לימור רייז

לקריאה נוספת והעמקה

לא דרכי, נסי אצל המסגרות שמטפלות בילדי PDD

19/08/2004 | 02:25 | מאת: me

רוצה לתקשר. ולא עם חוצנים

ודיבור תודה..

הפניה לא ברורה! כתבי שוב

08/08/2004 | 14:58 | מאת: N

שלום האם יש מכשיר שמדמה "אפקט מקהלה" כאשר הוא מורכב בתוך האוזן ומפחית עד ל 0 את הגמגום? אם כן אנו מסרו את מירב הפרטים הרלוונטיים

08/08/2004 | 15:57 | מאת: רוני

שאלתי את אותה השאלה והתשובה של מנהלת הפורום הובילה אותי לכתבה הבאה: http://www.ambi.org.il/articles/SpeechDevices.html

07/08/2004 | 23:33 | מאת: טובי

לאחר אבחון של נאורולוגית,פסיכולוגית וקלינאית בני (בן שנתיים) אובחן PDD NOS. קראתי חומר בנושא שמדגיש כי קיימות שיטות התערבות( DIR )וכו... שיכולות לשפר את המצב באופן דרמטי. הצלחת העבודה תלויה גם ברמת הילד כעת. כיצד והיכן אוכל לקבל איבחון שיאבחן את רמתו האינטליגנטית, והביצועית בכל התחומים המוגדרים כאבני יסוד להתפתחות (עיבוד שמיעתי, חזותי, רגשי וכו)

לקריאה נוספת והעמקה

אם הילד עבר איבחון במכון להתפתחות הילד? יש מסגרות מיוחדות לידים שאובחונו עם PDD וכדאי לבקש את ההפניה למסגרות אלו. ישנו גם אירגון של הורים לעניין זה, לצערי אינני זוכרת את האתר שלהם, שאלי את הפסיכוללוג או חפשי לפי איזור המגורים שלך. אם תתני לי איזור מגורים, אוכל לחפש בשבילך את המקור למידע.

07/08/2004 | 02:34 | מאת: רוני

שלום, האם מוכרת לכם שיטת הטיפול בגמגום באמצעות מכשיר שנראה כמו מכשיר שמיעה ופועל על עקרון המקהלה ? איפה ניתן לקבל טיפול כזה ? האם הטיפול באמת יעיל ? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

ודאי צפית אמש בתוכנית טלויזיה, מאד מרשימה, אבל מאד "הוליוודית" הטיפול "מאחר" למעשה את ההשמעה העצמית, דרך האוזן (אבל מה לעשות, שאנו שומעים את עצמנו גם דרך המוח ועצמות הגולגולת?) הטכניקה נקרת delayed auditory feedback , זו אחד מני שיטות רבות לטיפול בגימגום. חפשי בין האנשים שמוכרים מכשירי שמיעה או יותר טוב, שאלי באריגון לעזרה עצמית של האנשים עם גימגום www.ambi.org.il בהצלחה

08/08/2004 | 15:58 | מאת: רוני

קראתי המדור כתבה בנושא ושניתן לרכוש תוכנה גם לשימוש ביתי ו/או לעבוד בעזרת מטפל. בני עומד לפני נטילת רטלין לקראת השנה החדשה ואשמח מאוד מאוד לדעת איפה ניתן להשיג את התוכנה או איפה ניתן לטפל בעזרתה. לתשובתכם המהירה אודה, גליה

לא ידוע לי, פני באתר של הפסיכולוגים או נאורופדיאטרים

04/08/2004 | 12:50 | מאת: אורנה

כיצד ניתן לטפל בפרסברציה אצל ילד שעבר ניתוחי מוח רבים? איפה ניתן למצוא חומר בנושא? תודה

פרסברציה הינו סימן לנזק המוחי, ולא תכונת התנהגות נפרדת. כדאי להתיעץ עם הרופא המטפל בקשר לטיפול תרופתי, אם ישנו ועם פסיכולוג התנהגותי או קוגניטיבי לגבי בניית תוכנית התנהגותית, ספציפית, להתנהגות שרוצים להאלים. לדעתי טיפול התנהגותי יכול לתת מענה מתאים, עיינו בכותרת behavioral therapy בכל ספר, אתר או מקור אחר

04/08/2004 | 12:48 | מאת: סטודנטיות

שלום! ברצוננו לשאול מהן הפרעות השפה הנובעות מגידול מדולובלסטומה אצל ילד הנמצא בשלב רכישת השפה?כיצד ניתן לטפל בהן? היכן ניתן למצוא חומר נוסף בנושא?

לקריאה נוספת והעמקה

הוספתי תגובה בפורום של קלינאי התקשורת, עייני שם

04/08/2004 | 01:47 | מאת: איתן

שלום, ברצוני לדעת האם ישנו מקום בפתח תקווה שבו ניתן לבצע בדיקת TOVA ? חיפשתי ברשת שעות ולא מצאתי!! פרידה אודה לך מאוד אם תוכלי לעזור או כל מישהו אחר.. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה
06/08/2004 | 14:49 | מאת: משה

יש מכון בשם אניגמה בר'ח בן גוריון 30 (לשעבר ר'ח מודעין) ברמת גן עושים שם בדיקת TOVA וגם איבחון לבעית קשב וריכוז

מה הכוונה לבדיקה זו? תפרטי כמה שאתה יכול

02/08/2004 | 22:51 | מאת: אריק

כשאני במצב לחץ..עם אנשים רבים או עם בחורה,או מול שוטר,או שופט...וכו אני פשוט רועד ,מזיע,עצבני... שמעתי שיש טיפול היפנוזי.... זה יכול לעזור? והאם יש תרופה ...כדורים וכו.? .

פנה לאתר העוסק בפסיכולוגיה או נאורולוגיה בהצלחה

02/08/2004 | 22:45 | מאת: חני

בני בן שנה ו - 4 חודשים, מדבר יפה לפחות חמש מילים במשפט, מחקה מילים שאני משוחחת איתו וכנ"ל גם מחקה את אביו ואת כל הסובבים אותו, סקרן מאוד, אך לאחרונה הוא החל לגמגם במילים שמתחילות באות יוד, לדוגמא "אבא ייייייייביא לי מתנה", ולפעמים הוא מוותר על מה שהוא רוצה להגיד ולא אומר. יש לציין שיש לו אח בן שנה וחודש, ושניהם נמצאים איתי בבית מאז ששניהם נולדו, יש לעיתים מצבים שהם רבים ואני כועסת עליהם ולפעמים נותנת מכה בטוסיק, האם יש קשר בין הכעס והמכה לבין הגמגום? מה עלי לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כל, אין מה להכות ילד, כך את מלמדת אותו להכות (ואת מתלוננת על ההתנהגות שבה את נוהגת) יש מידע על גמגום והתפתחות שפה באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il חוסר שטף בדיבור, מתחת לגיל 6 הינה תופעה נורמלית בהתפתחות הדיבור והשפה, אין מה לדאוג... תני לילד שהות לארגן את משפטיו ודיבורו, בלי לחץ ובלי מכות. לדעתי יש משהו שגוי בעניין הגיל - הפרש ביניהם של חודשיים?!

02/08/2004 | 20:45 | מאת: מירי

בעקבות המאמר המפורסם " אילוף הסורר" אבקש פרטים נוספים בנושא והיכן בארץ מיישמים את התוכנית הזאת. תודה

לצערי אינני יודעת על מה מדובר תירצי לפרט?

01/08/2004 | 17:58 | מאת: ברק

יש לי שאלה, ואני מאוד מקווה שתוכלי לעזור לי :) האם התרופה סטונרון מבטלת את הסחרחורת הנגרמת כתוצאה מזרימת מים לאוזניים? או לפחות מפחיתה את הסחרחורת במקצת??? תודה :)

לקריאה נוספת והעמקה

בעניין תרופות אליך לפנות לרופא אאג' או למי שהמליץ לך עליה

30/07/2004 | 17:31 | מאת: אביתר מיכאליס

בספטמבר מתפנה משרה (יומיים בשבוע) לקלינאית תקשורת "בבית הרך" - מרכז טיפולי רב תחומי לילדים ונוער בקבוץ דליה.למעונינים/מעונינות ניתן להתקשר טלפונית ל-: 04-9897504; 054-6747395 לדרי או לאביתר

זה מקום לקבלת יעוץ ולא לקלינאי תקשור שמחפשים עבודה פנה לאגודת קלינאי התקשורת ופרסם הצעת עבודה לקהל היייחודי של קלינאי תקשורת 03-9217815

28/10/2004 | 12:14 | מאת: יפית

שלום. יש לי בן גילו 10.5 והוא לוקח רייטלין 10 ס.ר אומנם עוזר לו בלימודים בבעית קשב וריכוז אך מכייון שקראתי כתבות שליליות על הרייטלין הנני לא שקטה ומודאגת מהשלכות עתידיות לגביי בריאותו והיתמכרותו לסם זה. האים זה אכן ממכר? האים זה עלול לפגוע בבריאותו? והאים זה עלול לגרום לו לתלות בסם זה? בתודה יפית...

אני לוקח ריטלין 20 סר וזה עוזר לי בצורה בלתי רגילה בתפקוד בעבודב ובהפרעת קשב , אך ישנה תופעת של רעד בידיים שלא נעימה בעבודה עם אנשים איך אפשר למנוע את הרעד אודה לך על תשובתך בכבוד רב רוני.

לקריאה נוספת והעמקה

פנה לאתר של נאורולוגיה לקבלת תשובה על טי]ול תרופתי

27/07/2004 | 22:25 | מאת: שלומית

ד"ר קורנברוט בתי בת השנה וחצי החלה לומר מילים בנות הברה אחת, שמתי לב לאחרונה שכאשר היא אומרת את האות שין , הפה שלה מתמלה ברוק שלעיתים גם משפריץ החוצה. שאלתי היא, האם התופעה היא תופעה חולפת או שזה ישאר לה תמיד, ואם צריך ללכת לקלינאי תקשורת באיזה גיל מומלץ להתחיל על-מנת למזער את הבעיה. תודה שלומית

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה אין בעיה, העקר שתתחיל לדבר אם יש לה מוצץ, רצוי למנוע ממנה לדבר עם המוצץ בפה, כדי שלא תהיה בעיה של שליטה על הרוק במהלך הדיבור

26/07/2004 | 13:40 | מאת: אביגיל

רציתי לשאול איזה תרגילים מביאים למתקשים בזכירת מילים מתוך משפט. כלומר בקריאה ,כמו גם בשמיעה, כל משפט מורכב מן הסתם ממספר מילים ולא ממילה בודדת. ויש אנשים שמתקשים לזכור אפילו רק 2 מילים מתוך 4 מילים או מתוך 6 מילים ויש אנשים שזוכרים רק מילה אחת מתוך כל המילים ששמעו או קראו. אבחונים מקיפים לבדיקת היכולות הקוגניטיביות מראים שאין הפרעות או קשיים כלשהם בקשב, בתפיסה, בזיכרון וגם לא בזיכרון לטווח קצר וגם לא מה שהיה צפוי לכאורה-קשיים ב WORKINK MEMORY ואין בעיות בזה בכלל. ואכן לא מדובר על WORKINK MEMORY כי בכל תחומי החיים האחרים זיכרון העבודה ושאר התפקודים הקוגינטיביים מתפקדים מצויין וכך אבחונים מדווחים שאין בעיות בזיכרון או בקשב או בתפיסה. והבעיה ממוקדת רק למילים מתוך משפט. והקשיים הללו בזכירת כמות המילים מתוך משפט ממוקדים רק במילים מתוך משפט ואין בעיות בשאר תחומי חייו של האדם . אין שום בעיה בזכירת כל דבר אלא אך ורק בתחום כמות המילים מתוך משפט שהינו תחום של קלינאיות תקשורת . איזה תרגילים קלינאיות התקשורת נותנים לאנשים עם קושי כזה וכיצד קוראים לקושי זה . אשמח אם תתנו לי שמות על מנת שאחפש לפיהן ברשת מידע על קושי זה ועל תרגילים אשר מתאימים לתת לאנשים עם קושי כזה במטרה לנסות להקל לסובלים את הקושי .

את מתארת זכרון לטווח קצר וזכרון מיידי, במדד הינו של מספר פריטים מתוך מספר נתון

26/07/2004 | 00:41 | מאת: mili

מהן התסמינים של המחלה? האם אוכל לקבל מידע אודות המחלה כאן באינטרנט? בעברית כמובן. תודה רבה

PDD pervasive developmental disorder

25/07/2004 | 09:35 | מאת: מירב

שלום ! יש לי שאלה, בינ בן שנתיים וחודשיים, הוא מרבה לחקות משפטים שהוא שומע. שמתי לב שזה קורה הרבה כששואלים אותו שאלות, האם זה קשור לקושי בהבנה? האם יש בעיה בכך שהוא מחקה הרבה, כמו תוכי, הוא גם משנן בע"פ ספרים ושירים. מעבר לכך הוא מבטא את רצונו מאוד ברור במשפטים כמו: רוצנ בננה,מחפש אבא.אוצר המילים שלו עשיר. הוא עונה לשאלות שהו אמכיר כמו: רוצה להחליף חיתול? לא רוצה. או רוצה במבה? יענה: במבה. רוצה טיול? הוא יצהל משמחה. האם יש צורך לפנות לקלינאית תקשורת? תודה, מירב .

ילדים "נורמליים" לומדים דרך חיקוי אשר נותן להם הזדמנות ללמוד צורות משפט ותחביר חדשים וגם להתנסות באמירתם. במקום לדאוג תעודדי אותו לחקות ולבנות משפטים נוספים, ביוזמתו!

לאחר מעט בדיקות כלליות, הועלה חשד שהילד בן השנתיים ו3 חודשים שלנו, לוקה בpdd לאחר עיון באתר אלו"ט , מצאנו שאינו מתאים לכל המצבים המתוארים. לא ניתנה אבחנה חד משמעית, אנו עדיין בודקים אותו. הייתי שמחה מאד לקבל המלצה למאבחן אמין המטפל בתחום. אנו גרים באזור השרון. תודה רבה על התשובה.

לקריאה נוספת והעמקה

האם הילד הופנה למכון להתפתחות הילד? הם הסמכות המתאימה לביצוע האבחון אשר נערך בצוות רב מקצועי. במידה ותרצו אבחון נוסף תוכלו לפנות לאגודת קלינאי התקשורת לקבלת המלצות על קלינאים מומחים בתחום זה, באיזור מגוריכם www.ishla.org.il

31/07/2004 | 15:13 | מאת: ד"ר נויה ספקטור

הנה מידע מפורום חינוך מיוחד: נושא : תסמונת PDD תאריך : 15/05/04 15:02 מחבר/ת : ד"ר נויה ספקטור תיסמונת (סינדרום) PDD = ליקויים תיפקודיים בעלי מקור התפתחותי (מערכת העצבים המרכזית). ראשי-תיבות של המונח: PERVASIVE DEVELOPMENTAL DISORDERS, מקובל באבחנה של מרכזים רפואיים העוסקים בהתפתחות הילד. הגדרה שניתנת כאשר הרקע והפרוגנוזה של ההפרעה לא-תמיד ברורים, במיוחד כאשר חושדים באוטיזם ורוצים להימנע מן ההגדרה המפורשת. הבעיות הבולטות הן בעיות שפה ותיקשורת. יש שההתפתחות בהמשך מתאימה להגדרת מצב ליקויי-למידה ויש שמסתמן אוטיזם - או סוגים של אוטיזם, כגון תסמונת "אספרגר". במקרים מסויימים מוגדרים ילדים אלה כבעלי קווים אוטיסטיים - ועם הגדילה וההתפתחות מתבהר המצב בכיוון ליקויי-למידה. הטיפול המומלץ – בהתאם לתיפקוד, עם דגש על השפה והתקשורת (בדיבור או באמצעי תקשורת אחרים כגון סימנים ומחוות). לשם אבחנה מקצועית בגיל הרך שבו נקבעת אבחנה - גיל 3-4, מומלץ אבחון של מומחה לחינוך מיוחד וליקויים תיפקודיים בגיל הרך, להבדיל מאבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי ולהבדיל מאבחנה רפואית, שנעשית בדרך-כלל ולא מומלץ להסתפק בהם. למרות שהליקוי הבולט הוא בתחום השפה והתקשורת - אין להסתפק באבחון וטיפול של ריפוי בדיבור. חשוב לדעת ולהבין את התיפקוד, המוזרויות ההתנהגותיות וקשיי ההסתגלות ולקבל המלצות יעילות להתייחסות בבית ובמסגרת חינוכית, וגם בטיפולים הייחודיים. (חשוב, למשל, שמרפאה בעיסוק וקלינאי-תקשורת יידעו כיצד לעבוד, כיצד להפעיל, באיזו גישה לנקוט). ההפנייה למסגרת חינוכית מתאימה, ייחודית או משלבת מותנית בהערכה תיפקודית מפורטת ומעמיקה של הכישורים והיכולות ובהתקנת תכנית עבודה אינדיבידואלית.

24/07/2004 | 22:14 | מאת: רוית

שלום, בקרוב ימלאו לבתי 4. לדעתי אוצר המילים שלה לא מפותח לגילה. לאורך כל התפתחותה היה לדעתי עיקוב בדיבור. אציין שבשפתה שלה היא מדברת הרבה, ובעלת ביטחון עצמי שעזר ל"כפר" על כך. היא הוגה את כל הצלילים והאותיות אך שפתה דלה. מאיפה מתחילים לאבחן? האם לגשת קודם לרופא התפתחותי בטיפת חלב? לערוך בדיקת שמיעה? תודה מראש

בגיל 4 הילדה זכאית לאיבחון על ידי קלינאי תקשורת, ללא צורך באיבחון רב מקצועי, בשלב ראשון. בררי מה הנוהל בקופה שלך ותפעלי בהתאם להנחיות. תתיעצי עם רופא הילדים שלה, ואל תוותרי על האיבחון וקבלת הדרכה וטיפול, לפי הצורך

24/07/2004 | 14:47 | מאת: ענת

בני בן שנתיים ועשרה חודשים. עד לפני כשבוע דיבר יפה, בשפה עשירה וללא הפרעות בשטף הדיבור. לפני שבוע החל להתקשות מאוד בדיבורו, בקושי מצליח להגות מילה והדבר משפיע מאוד על הרגשתו. ממש ניתן לחוש שהוא מנסה למצוא מילים שיהיה לו קל יותר לבטא, ואף לעיתים הוא פשוט מעדיף לשתוק. יש לציין שאיני רואה שום אירוע טראומטי שעבר עליו, הוע נגמל מחיתולים זמן רב לפני כן (מספר חודשים), גם בגן לא ידוע על אירוע כלשהו שקרה. שאלתי היא מה כדאי לעשות? האם לפנות כבר לקלינאי תקשורת או שזה עשוי לחלוף כפי שבא? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם התפתחות שפה תקינה, ככל שאוצר המילים שלו יגדל, כך יצטרך להתעכב ולבחור את מילותיו, העניין הוא שהוא משמיעה קולות במהלך החיפוש..... זו תופעה נורמלית לחלוטין ופניה לגורם טיפולי בשלב זה רק יהפוך תופעה נורמלית ל"בעיה" עייני בשאלות שהיו בעבר בנושא זה בפורום וכן תכנסי לאתר קלינאי התקשורת וקיראי שם על התפתחות שפה וחוסר שטף בילדים www.ishla.org.il

24/07/2004 | 07:29 | מאת: אביבה

מחפשת אופציות לעזרה להפרעות קשב ורכוז אצל מבוגרים נוסף לכדורי ריטלין וטיפולים פסיכולוגיים

בהצלחה!

אני אמא לילד בן 3 שאובחן כלקוי תקשורת בנוסף יש לו אובססיות לגלגלים ולמסלולי הליכה קבועים וכן הפרעות אכילה קשות מאוד מגיל שנה(בררנות יתר) הוא בעל אינטילגנציה גבוהה ויכולות גבוהות הומלץ לנו להעבירו לגן איבחוני (טיפולי) ולטפל בו באינטנסיביות אצל קלינאית תקשורת. אנו חוששים מאוד להעבירו לגן מיוחד ביחוד מכיוון שבזמן האחרון הוא "נפתח" בגן ומחקה את הילדים. אנו חוששים שהוא יחקה ילדים בעלי מוגבלויות ובמקום להתקדם הוא יסוג מבחינה חברתית לאחור. אנו מתגוררים בבת-ים אודה מאוד לכל מי שיתן לנו מידע לגבי קלינאית תקשורת מעולה באיזור המרכז שיכולה לטפל בו מיידית וכן כל מידע לגבי גנים טיפוליים (אבחוניים) בראשל"צ ובאיזור המרכז

בעניין הקלינאי עייני באתר קלינאי התקשורת, תחת הכותרת, למי לפנות www.ishla.org.il בעניין הגנים פני למנהל החינוכי של העירייה ובקשי מהם לבקר בגנים המיוחדים כדי להתרשם מהעבודה הנעשת שם ומהילדים האחרים בהצלחה

23/07/2004 | 18:08 | מאת: דליה

אם משמיעים לאדם טקסט אבל משמעים לו במהירות גדולה מאוד כך שהוא לא מבין כלום-איך קוראים למגבלה הזאת במונחים מקצועיים תאורטיים ?? האם זה דומה למגבלה של הראיה שלא מסוגלת לראות כמה סיבובים כנף של מאוורר עושה ביזמן שהיא מסתובבת ?-איך קוראים למגבלה מקבילה לזו בשמיעה ? אני יודעת רק שהמגבלה הזאת בשמיעה, קשורה לתפיסה ולעיבוד שמיעה מרכזי אבל לא יודעת איך קוראים למגבלה הזאת, המינוח הפורמאלי שלה. אשמח אם תיידעי אותי בזה.

אין לי מושג ולא יודעת שיש לזה שם ספציפי, מצטערת

22/07/2004 | 10:27 | מאת: סמדר

קראתי באתר כתבה על תוכנה חדשה בשם SHARPEBRAIN אשר מתאימה גם לילדים עם לקוי למידה, ובעיות קשב וריכוז. איפה אפשר לקבל עוד פרטים על התוכנה? האם ניתן לרכוש אותה לשמוש ביתי? האם יש תגובות לטיפול בארץ?

לא בפורום זה, תעייני שוב באתר או פני למפעיל האתר בשאלה ספציפית בהצלחה

אני סובל מאסטמה ולוקח סטרואידים בשאיפה דרך הפה אשר גורמים לי לצרידות. אני גם זמר וזה לא מאפשר לי לשיר. רציתי לדעת אם יש איזה פתרון לדבר הזה שיגרום לי להתגבר על הצרידות. תודה.

סטרוידים בשאיפה יגרמו ליובש של הריריות ולכן הצרידות! רצוי לשמור על מאזן של נוזלים בגוף כדי לאזן את התופעה המשנית של בעיית קול. האם הייתה בטיפול קול או נבדקת על ידי רופא אאג'? יכול להיות שיש לך בעיה נוספת, לא קשורה לטיפול התרופתי באופן ישיר? פתרון משולב בין הטיפול התרופתי לטיפול התפקודי!

18/07/2004 | 11:26 | מאת: טל

יש לי ילד בן 6+ שמתנהג בצורה "פרועה" הוא נוטה להשתולל הרבה בבית, לטפס על ארונות במטבח כדי לחפש מיני מתיקה, מציק לשני האחים שלו האחרים (רגועים ממנו), כשיש תוכנית שמענינית אותו בטלויזיה הוא מרוכז בה ויכול לשבת ולצפות, כשהוא יושב בשולחן ואוכל או מצייר עבודות הוא די מרוכז אך ישיבתו לא יציבה הוא יכול לעמוד על אחת מרגליו ולהמשיך לצייר. (כבר מגיל חודש הוא היה מרבה בבכיות שנמשכו שעות ארוכות והיה מאוד עצבני עד גיל שנה לפחות). ברצוני לציין שם בגן הגננת שלו "מיואשת" מהתנהגותו, מפריע לעיתים בריכוז, אך מציינת שהוא ילד חכם וחרוץ מאוד. מסיים את עבודותיו ועוזר אף לילדים אחרים. הוא מרבה בדיבורו, וכן בשאלת שאלות. כאשר הוא נמצא בחופש בבית אני נורא נלחצת מכך משום שהוא מתיש אותי. (2 אחיו האחרים יותר נוחים ממנו). האם יתכן שהוא סובל מהפרעות קשב? ואיך ניתן לטפל בזאת? למי פונים? האם אפשר לאבחן בודאות הפרעות קשב? בתודה

18/07/2004 | 15:50 | מאת: הורים

יש לנו תינוק בן 7 חודשים מאז שנולד אינ ורגוע הוא בוכה רב הזמן אינו ישן שינה עמוקה האם העובדה שהוא יונק גורמת למצב או שזה קשור בהפרעה כלשהי?

17/07/2004 | 11:55 | מאת: רותי

ילדה בת 6 הנימנעת מלדבר עם צוות הגן גננת וסייעת היא משתפת פעולה ומבצעת מטלות אך ללא דיבור. כשפונים אליה לא עונה רק מהנהנת בראשה. עם מבוגרים אחרים לאחר 2 3 פגישות איתם כן עונה ואף יוצרת קשר איתם. בשאר התחומים ללא בעיות נוספות.

18/07/2004 | 08:47 | מאת: ד"ר עופר אמיר

לא ברורה לי השאלה. תארת את הילד, אך לא שאלתם את השאלה. מכיוון שלילדה אין בעיה בדיבור, או בתקשורת עם אנשים אחרים (לאחר "תקופת הסתגלות"), נראה שיש לה קושי בתקשורת במצבים "חדשים". השלב הראשון בנסיון לעזור לה יהיה פניה לאבחון פסיכולוגי, אשר ינסה לזהות את המקור לקושי זה, ועל בסיס האבחון, יהיה מקום לשקול את המשך ההתייחסות (אם בכלל). בהצלחה

16/07/2004 | 22:42 | מאת: שקד

אני אם לילד בן 8 וחצי שנולד עם פגיעה מוחית במרכז השפה הוא אובחן כפיגור שכלי קל אך במרוצת השנים שמתי לב שהוא גם מפתח קווים אוטיסטים שאלתי היא מהם הסממנים לpdd ואיך ניתן להגיע למאבחן באיזור הצפון יותר נכון רופא התפתחותי טוב שיעשה איבחון מחדש בתודה

לקריאה נוספת והעמקה

בנך בגיל הגבולי לקבלה במכון להתפתחות הילד, פני אל המכון באיזור מגוריך ובמידה ויהיה קושי נסי דרך נאורולוג ילדים. PDD הינה הפרעת קשר ותקשורת מאופיין על ידי התנהגויות של חוסר יחס לחברה והבנה של מצבים חברתיים, אבחנה מבדלת נעשת בצוות רב מקצועית בידי קליניא תקשורת, פסיכולוגים ונאורולוגים לילדים

16/07/2004 | 22:39 | מאת: בר היפה

אני אם לילד בן 8 וחצי שהוא אינו מדבר כלל יש לו קווים אוטיסטים ומאובחן כפיגור שכלי קל הייתי רוצה לדעת אם יש קבוצות תמיכה להורים לילדים כאלו באיזור הצפון ואיך ניתן להגיע אליהם

לקריאה נוספת והעמקה

תנסי לפנות לאקי"ם ובמקביל לארגון המטפל בילדים עם קשיי קשר, כמו אלוט או אירגון אספרגר. לצערי לא ידוע לע על קבוצות ייחודיות נוסםות. שאלי את העובדת הסוציאלית באיזור מגוריך (בעיריה או מועצה) בהצלחה

16/07/2004 | 22:37 | מאת: שקדיה

אני אם לילד בן 8 וחצי והוא לא מדבר בכלל הוא מאובחן פיגור שכלי קל ויש לו קווים אוטיסטים הוא מתפקד ברמה גבוהה בגלל השקעה שהשמים הם הגבול מצידי שאלתי היא אילו שיטות טיפול ומה ניתן לילדים לעשות לילדים כאלו כדי לקדם אותם עד כמה שניתן כדי שיוכלו לתפקד בחברה שלנו

18/07/2004 | 08:41 | מאת: ד"ר עופר אמיר

השאלה היא חשובה מאוד, אבל נראה לי שלא אוכל לענות לך תשובה מספקת, בפורום מסוג זה. כדי לדעת איך ניתן לעזור לבנך, יש צורך לדעת הרבה דברים על מצבו, על רמת תיפקודו ועל הטיפולים שהוא קיבל/מקבל עד כה. שימוש בלוח תקשורת הוא אפשרות טובה, אך כמו שציינת, קיימים היום אמצעים נוספים אשר יכולים לסייע לילד לתקשר עם העולם הסובב אותו. בחירת דרך התקשורת המתאימה ליכולות שלו צריכה להעשות בשיתוף פעולה עם המטפלים של הילד (קלינאי תקשורת, פסיכולוג-התפתחותי וכד') אשר מכירים אותו. לכן, אני מוגבל ביכולת שלי לענות על שאלתך. ברור ממכתבך שאת משקיעה רבות בילד ובתקשורת שלו, וחשוב לי לחזק את ידייך, כי ללא ספק - זו הדרך היחידה להגיע לתוצאות אמיתיות. בהצלחה

16/07/2004 | 09:08 | מאת: יעל

קראתי את המאמר שפרסמתם. אינני מכירה את השיטה ואינני יודעת כמה זמן היא קיימת וכמה הוכחות להצלחה יש לה אולם חשוב מאוד לדעתי במסגרת זו לפרסם מאמר על שיטת הABA שלזו כבר ניסיון של עשרות שנים ואין סוף הוכחות להצלחות אצל ילדים עם בעיות תקשורת מכל קשת האוטיזם. חשוב שאנשים ידעו גם על שיטה זו כדי שכל אחד יבדוק מה הוא רוצה ומה מתאים לילדו הוא. תודה. אני כותבת לאם לילד שטופל ועדין מטופל בשיטת הABA וההצלחה היא פשוט כזו שקשה לתאר. הילד לדעת המומחים הוא היום ילד רגיל ככל הילדים ומתפקד נפלא גם החברת ילדים רגילים.

13/08/2004 | 01:57 | מאת: estgd

אודה לך אם תשלחי לי את המאמר לאימייל שלי, מאד חשוב לי לקרוא אותו תודה

13/07/2004 | 22:51 | מאת: גבי בן סימון

שמי גבי בן סימון ואני בימים אלו מסיים את לימודי הנטורופתיה בקולג' צבר בירושליים. הנני תושב יבנה ובעל קליניקה לרפואה משלימה ביבנה. אני מטפל כבר למעלה מ5 שנים באנשים עם בעיות רפואיות מסוימות ובנהם גם בילדים היפראקטיבים וילדים שסובלים מחוסר קשבוריכוז. הטיפול שלי בנוי על תזונה נכונה ובריאה , תוספי מזון מיוחדים שעוברים את מחסום דם המוח.( בניהם כדורי תמצית זרעי ענבים ועוד... ) אני פונה אלכם הורים יקרים לפני שהילד אמור לקבל רטלין או מקבל כבר רטלין ניתן לשנות את המצב לטובה. אומנם צריך קצת הרבה סבלנות כי ריפוי זה תהליך וגם צריך שיתוף פעולה מלאה מצד ההורים והילד כמובן. ניתן ליצור איתי קשר בטלפון נייד: 4247664 - 054 תאמינו לי שלא תתאכזבו.

15/07/2004 | 14:04 | מאת: ד"ר עופר אמיר

ברצוני להזכירך שפורום זה לא נועד לעשית רווחים ולפרסום מקצועי. ומעבר לכך, נראה לי שמן הראוי שתמתין שתסיים את לימודיך המקצועיים, תקבל תעודה מקצועית ואז תתחיל לטפל באנשים - לא לפני כן.

13/07/2004 | 17:00 | מאת: ישראל

שלום. אני מגמגם מגיל 7 בערך כתוצאה מנפילה חמורה ותפירת פי. רציתי לדעת אם יש דרך לפתור את בעית הגמגום בעזרת ניתוח כלשהו מאחר וזה איננו גמגום רגיל שבא עם הגיל. תודה

15/07/2004 | 14:02 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, שכחת לציין בן כמה אתה היום, ואילו טיפולים ניסית לעבור עד כה. על סמך המידע שנתת, אין לי אפשרות לענות על שאלתך. חשוב לדעת האם נבדקת ע"י נוירולוג וכמובן, האם נבדקת ע"י קלינאי תקשורת העוסק בתחום הגמגום. אם כן, מה היו תשובותיהם? אנא ענה על שאלות אלה, ואני אנסה לענות על שאלתך

18/07/2004 | 17:59 | מאת: ישראל

שלום, היום אני בן 16. ניסית בעבר קלינאית תקשורת אך זה לא הצליח. זה ממש מפריע לי בחיים ואני ממש מתעצבן בגלל זה. בתודה, ישראל (שם בדוי)

שלום רב למנהלת הפורום (קורנבריט פרידה) אני אמא (לא יודעת קרוא ולא כתוב) לילד בן 10 שנים שהיה אמור לעלות לכתה (ד'), לילד יש שתי בעיות: הראשונה: הילד לא מסוגל לשבת השקט ז"א כל הזמן יש אנירגיה לשחק לרוץ לצעוק להציק לילדים בשכונה מבני גילו הרבה ילדים בגילו הפסיקו לשחק איתו בגלל שהם לא מסתדרים איתו אני רואה שההתנהגות שלו יוצאת דופן ולא שווה או מקבילה לילדים מבני גילו. הבעיה השנייה: היא בבית הספר. נכון שמנהל בית הספר חתם על התעודה שלו שהוא יכול לעלות לכיתה הבאה אבל זה היה נגד רצוני כל הזמן אני בוויכוח עם מנהל בית הספר אבל אין לי למי לפנות אני אמא שלו ואני יודעת שהשכל שלו לא שווה לילדים מבני גילו. את מאמינה שעדיין הוא בקושה כותב את השם שלו ועדיין לא יודע או זוכר כל האותיות נוסף לזה בשנות הראשונות שכרתי אנשים (מורים מקצועיים) שיבואו כל יום אחרי בית הספר לעזור לפתור עבודות הבית. אבל הילד לא מתקדם בכלל נהיה יותר גרוע הוא לא זוכר על דיברו המורים אילו יום לפני. הילד קשה לו מאוד להתרכז בעבודות הבית שלו. פניתי לעזרה הסוציאלית באמצע השנה הזו והסברתי להם את המצב אבל הם לא שיתפו פעולה ובסוף בקושה הוציאו לי מדריכה שתעזור לפתור עבודות הבית כל יום שעתיים אבל זה לא עזר לו. היגעתי למסקנה שהילד לא מתאים לו מסגרת חינוכית רגילה אנא ממך תכווני אותי לאן אני צריכה לפנות מה אני צריכה לעשות. אני רוצה שהילד שלי היה נורמלי . האם יש בתי ספר או פנימיות מיודות למצב הזה האם הילד צריך איבחונים מסוימיים בתודה מראש.

לפי התאור שלך, נראה שלבן שלך יש הפרעת קשב וריכוז. יתכן שגם יש לו קשיים נוספים, אך נראה שהדבר מומחר בשל נטיה לפעילות יתר. אני מסכים איתך שלא נכון להמשיך ולהעביר אותו משנה לשנה, כאשר היכולת שלו לא מתאימה לבני גילו. עליך לפנות לאבחון התפתחותי כללי, ב"מרכז להתפתחות הילד" באיזור המגורים שלך. הילד צריך לעבור אבחון נוירולוגי ופסיכולוגי התפתחותי, ורק אח"כ יהיה מקום לשקול אם הוא זקוק לאבחון של קלינאי תקשורת. בעקבות האבחונים הללו יוכלו לקבוע אם הוא מתאים לכיתה רגילה, או שהוא זקוק למסגרת מתאימה אחרת. בכל מקרה, אל תתעכבי בטיפול בנושא, הזמן יקר והא מפסיד מכל יום שעובר בלי טיפול בנושא. בהצלחה

11/07/2004 | 23:37 | מאת: עודדה

לפני כחצי שנה אובחן בני שכיום בן שלוש ע"י רופא התפתחותי כ-פי.ד.די גבולי נשלחנו לאבחון בהמלצת הגננת. מאז מטופל בני אצל קלינאית תקשורת , הקלינאית טוענת שהוא זקוק לטיפול אבל למרות שהוא כבר הרבה זמן אצלה אינה יכולה להצביע מה הבעיה שלו , היא טוענת שזה בתחום התקשורת, אנו מבחינתנו רואים לפננו ילד רגיל וחכם הרבה יותר מהממוצע . זה ילדנו השלישי כך שיש לנו למה להשוות , הילד חברותי מאוד,מתקשר עם בני גילו יפה מאוד ומתנהג בבית כמו ילד רגיל, מדבר ברמה גבוה ביותר, שר שירים אפילו באנגלית, יוצר קשר עין מעולה, נמצא תמיד במרכז הענינים ומעורב בכל מה שקורה בבית . לדעתנו הוא לא זקוק לטיפול , אבל אני בכל זאת חוששת להפסיק את הטיפול הגננת טוענת שהילד השתפר באופן משמעותי ביותר , האם לדעתכם מדובר פה בשלב התפתחותי ? יכול להיות שהאבחון שנעשה בהתחלה לא היה מדויק ובעקבותו קלינאית התקשורת חוששת להפסיק את הטיפול ? האם יתכן שבכל זאת יש בעיה לילד ולמרות נסיוני עם ילדים ושהותי עמו במשך כל היום (פרט לשעות הגן) אני לא מרגישה בה ? יש לציין שעלות הטיפולים גבוה עבורנו גם מבחינת התשלום וגם מבחינת הזמן המוקדש לכך , כך שאנני יכולה להמשיכם אם הילד אינו זקוק להם אודה לכם באם תוכלו להנחותני כיצד לנהוג , בזמנו הרופא שאבחן את הילד אמר שאם הילד יטופל כמו שצריך בשלב זה יוכל ללכת לכיתה א' רגילה , הילד כיום כבר יודע לקרוא מספרים , לזהות את רוב האותיות רמתו השכלית גבוה והוא דורש כל הזמן חברים ואנשים שיהיו איתו. האם לזאת יקרא בעיית תקשורת ? תודה על תגובתכם

12/07/2004 | 08:22 | מאת: ד"ר עופר אמיר

את שואלת שאלה מעניינת מאוד, שקשה לענות עליה בפורום מסוג זה. ההפניה לאבחון היתה מיוזמתה של הגננת - כך שאני מניח שכאשר נעשתה ההפניה היא חשבה שקיים קושי מסויים. בלי שום קשר לממצאי האבחון וההמלצה שניתנה בזמנו, התיאור שאת נותנת עבור בנך, באמת לא נראה מתאים לילד עם PDD. ההמלצה הטובה ביותר שאני יכול לתת לך, היא לפנות שוב לאבחון (הייתי שוקל לנסות "חוות דעת נוספת" - כלומר אצל רופא התפתחותי וקלינאי/ת תקשורת שונים) על מנת להעריך את מצבו הנוכחי של בנך. חשוב שתעלי בפני אנשי המקצוע את ההסתייגויות שציינת כאן, כי הן בעלות משקל משמעותי ובעלות חשיבות. בכל מקרה, כדאי להשלים את הבירור ולהגיע למסקנה חד משמעית (ככל שניתן) במהלך הקיץ, כדי שבתחילת שנת הלימודים הקרובה תדעו מה הדרך הנכונה עבור ילדך (האם צריך טיפול או שניתן להניח לו להתפתח "כמו כולם...") בהצלחה - ואל תחששי להתווכח עם אנשי המקצוע - אנחנו לא תמיד צודקים...

12/07/2004 | 23:11 | מאת: עודדה

תודה רבה על תגובתך מה שרציתי לשאול , כאשר אקח את בני לאבחון נוסף , האם עלי לספר שהיינו כבר באבחון ובטיפול ואנו זקוקים לדעה נוספת , או שעדיף לא לאמר דבר אני חוששת שאם אספר מדוע הגענו לאבחון, המאבחן החדש גם הוא יגיד את אותו הדבר , מה הדרך הנכונה לפי דעתך ? ושוב תודה עודדה

11/07/2004 | 15:40 | מאת: מיכל

קלינאית כתבה כך לרופא הילדים: איחור ביצועי קל כאשר משתמשת בהברות במקום מילים וצירופי מילים. פונולוגיה מאוד לא מפותחת מה הכוונה שנרשמה לעיל? מה זה פונולוגיה ואיך ניתן לשפרה בגיל שנתיים

12/07/2004 | 08:13 | מאת: ד"ר עופר אמיר

פונולוגיה היא "תורת הצלילים". כאשר בוחנים זאת, מתבוננים למעשה בהגהים אותם משמיעה הילדה ("אילו אותיות היא אומרת"). אם יש קושי פונולוגי, זה אומר שכפי הנראה הילדה משמיטה צלילים מסויימים ומשבשת צלילים אחרים. בגיל שנתיים, הילדה עדיין אינה אמורה להפיק את כל צלילי השפה, אך מדבריך נראה שממצאי האבחון הצביעו על כך שהיא משבשת או משמיטה חלק מהצלילים שהיא אמורה להפיק בגילה. ניתן לטפל בכך בגיל זה, והדבר צריך להעשות ע"י קלינאי/ת תקשורת. בהצלחה

10/07/2004 | 10:26 | מאת: טובי

לאחרונה ביקרנו אצל קלינאית תקשורת שהביע חשש כי לילד יש בעיית תקשורת. בני בן שנתיים, בגיל 18 חודש ידע להגות מספר מילים ולחקות קולות של חיות, כחצי שנה סבל מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות. בדיקת BERA העלתה פגם בינוני באוזן שמאל והרבה נוזלים שיאלצו ניתוח כפתורים. כיום בני אינו חוזר על המילים ואינו מגלה סימני תקשורת חברתית (גם לא במשחק) עם בני גילו. הוא כן יוצר קשר עימנו, קשר עין ושיתוף פעולה חלקי, אך לרוב אינו עונה לשמו. כיצד ניתן לאבחן האם קיימת בעיה? האם יש לפנות לנאורולוג? האם אילו סמנים לPDD? תודה

11/07/2004 | 11:56 | מאת: ד"ר עופר אמיר

ילד בן שנה וחצי, אשר מפיק מילים בודדות (כלומר עדיין לא מחבר משפטים) אינו חריג. אבל העובדה שהוא אינו יותר קשר מילולי וחברתי עם בני גילו ועם מבוגרים מסביבתו (פרט להוריו) היא סימן לקושי מסויים. היות ונמצאה בעיית שמיעה, יש לטפל בבעיה זו, כתנאי להתפתחות תקינה של שפה ודיבור. כל עוד הילד אינו שומע באופן סביר, הוא יתקשה מאוד לפתח דיבור ושפה. מעבר לכך, אם לאחר האבחון שעבר אצל קלינאית התקשורת הועלה חשש ל-PDD, יש לבחון זאת באופן יותר מעמיק, ויש מקום לפנות לאבחון התפתחותי - אשר יערב, כמובן, גם נוירולוג. לא ברור ממכתבך, מה היו המלצות קלינאית התקשורת אשר אבחנה את הילד - ומה היא יעצה לכם לעשות. בכל מקרה, לא כדאי לעכב את המשך האבחון, ומומלץ בחום לפנות להמשך אבחון התפתחותי (לאחר סיום או במקביל לטיפול בבעית השמיעה) בהצלחה

09/07/2004 | 19:35 | מאת: אילנית

שלום האם ישנו חומר על עבודה בהפרעות אכילה בעברית? מדובר על הפחתת ריר, מניית אכילה מהירה, מתן תחושה בפה.האם צחצוח שיניים לפני האוכל יכול לעזור? תודה

11/07/2004 | 11:50 | מאת: ד"ר עופר אמיר

לא ידוע לי על חומר בנושא, אשר התפרסם בעברית. אני מזמין אנשים המכירים את הנושא, להציע מקורות בעברית, אשר יוכלו לספק מידע.

06/07/2004 | 15:04 | מאת: ליאת

יש לי אחיין בן 4 שאינו מדבר. מבדיקות שמיעה מצאו שיש לו מיים באוזן, אבל גם לאחר הטיפולים הילד אינו מדבר. עושה רושם שהוא שומע ואפילו מבין את מה שאומרים לו, אך אינו עונה בדיבור. חשוב לציין כי כשהיה קטן יותר התחיל לומר כמה מלים, אך מהר מאוד הפסיק לומר גם אותן. לרופאים אין מושג מה הבעיה, לא נראה שיש בעיה בשמיעה. אציין גם שהילד כבר הולך לגן עם עוד ילדים נורמליים בגילו. לילד יש אח כמעט בן שנתיים, אציין שהוא מקנא מאוד באחיו התינוק. האם ייתכן קשר? מה יכולה להיות סיבה שהוא עדיין לא מדבר כלל?

06/07/2004 | 21:06 | מאת: גננת

שלום ילד בן 4 אשר אינו מדבר ומביע את רצונותיו איננו דבר שיגרתי רצוי וחשוב להבין מה "עומד " מאחורי המושג אינו מדבר, האם הוא אינו משמיע צלילים כלל, אם נשקפת לו סכנה כלשהיא אין הוא מתריע , איך הוא מתקשר עם חבריו? יש לאבחן את הילד הן בטיפול הרפואי בדיקת שמיעה, מתירי קול וכדומה והן לבדוק את מצוקתו האישית כולל הקנאה ישנם דרכים נהדרות ויעילות לעשות זאת : פיענוח ציורי ילדים , פגישות עם פסיכולוגית לילדים ועוד אך חשוב מאוד לטפל ולא להזניח מפני שאין ספק שהמצב איננו מצב סביר !!!!

07/07/2004 | 08:54 | מאת: ד"ר עופר אמיר

אם אקבל את דברייך כלשונם, הרי את מדברת על ילד בן 4 שאינו מדבר או משמיע כל קול. הדבר, כמובן, אינו סביר. אם זה אכן המקרה, יש צורך לפנות מיד לאבחון התפתחותי מקיף באחד המרכזים להתפתחות הילד - שם הוא יעבור אבחון אשר יבחן קשיים בתחום הדיבור, שפה, שמיעה, התפתחות מנטלית,מוטורית ופסיכולוגית. לעומת זאת, אם הילד מדבר, אך פחות מהמצופה מבני גילו, יש מקום לפנות, בשלב הראשון לאבחון שפה אצל קלינאי/ת תקשורת. אבחון כזה יוכל לתת הכוונה ראשונית לגבי המקור לאיחור ההתפחותי בתחום הדיבור, ולספק המלצה לגבי הדרך הטובה ביותר לעזור לו. בכל מקרה, אין מקום להשתהות. צריך לפעול בהקדם