פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3678 הודעות
3191 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

19/07/2005 | 10:35 | מאת: איריס

קראתי את הכתבה של הריטלין ונכתב גם שיש שיטה של עד 60 טיפולים שנקראת שיטת הביופידבק - איך ניתן לקבל פרטים יותר מעמיקים על השיטה האם יש מישהוא שמטפל באיזור חיפה?

לקריאה נוספת והעמקה
19/07/2005 | 16:44 | מאת: אתי

שלום רב, קראתי את המאמר על השיטה שנקראת ביופידבק. האם השיטה הזאת טובה גם ילד שאובחן כ-pdd-nos בסקלה של אוטיזם ומטפל בשיטת aba בגיל 4.1/2 .כמו כן למי אפשר לפנות לקבל פרטים נוספים? בתודה אתי

לא קראתי את המאמר ולא יכולה להפנות אותך. פני לעורך האתר.

19/07/2005 | 08:47 | מאת: תומר

שמעתי שכן,מה הטיפול,תזונה אולי,נטורופטיה ? תודה מראש

26/07/2005 | 15:24 | מאת: פרידה קורנברוט

דיסלקסיה הינו ביטוי של קושי בשלידה, המתאר קושי ברכישת הקריאה..... זו לא מחלה שעוברת, זהו קושי ביכולה הלמידה, לא עובר ולא מדבק! טיפול והתיחסות לדרכי למידה, הקניית הקריאה בשיטה המתאימה לקשיים המזוהים ומוטיבציה יכולים לשפר את התפקוד של הילד ואף לאפשר לו קריאה תפקודית. שום תזונה ושום נטורופטיה לא יעבירו את הקושי הבסיסי!

19/07/2005 | 08:36 | מאת: קרן

שלום רב, בני בן השבע נוטל ריטלין 10 מ"ג פעם ביום. בשבתות ובחופשים, אני נמנעת מלתת לו את התרופה. האם זה בסדר??? תודה מראש, קרן

תשאלי את הרופא

18/07/2005 | 15:14 | מאת: זהר

שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים עוד מעט. היא תאומה ונולדה בתום ההריון במשקל שלושה ק"ג בלידה רגילה (אם כל הפרטים הללו חשובים). יחסית לשאר הילדים בגן וגם בהשוואה לאחיה התאום היא מדברת לא טוב. אין לה בעיה באוצר המילים אבל ההגייה מאוד לא ברורה, ופעמים רבות קשה לנו להבין מה היא רוצה. כשאנו מתקשים להבין היא מאוד מתוסכלת וחוזרת פעם אחר פעם על המילה ומתחילה לבכות. כשאנו מבינים לבסוף היא פשוט זורחת. גם מבחינת חיבור מילים לכדי משפט היא מעט מפגרת אחרי אחיה. היא לא מחברת יותר משתי מילים וזה כמעט תמיד לא ברור. חוץ מכישרוי השפה היא ילדה אינטילגנטית ומפותחת מאוד מבחינה מוטורית וחברתית. רק לשם דוגמה היא מדברת המון לבובות שלה ונדמה לי שהן מבינות הכול. גם התקשורת שלה עם אחיה התאום היא נפלאה וגם הוא מבין אותה מצוין. דבר מוזר נוסף זה רמות האינטונציה שלה. והפער בין האינטונציה לדיבור הוא מאוד משמעותי. קבעתי תור בקופת חולים במכון להתפתחות הילד אך זה ייקח לפחות שלושה חודשים, ואני ממש מודאגת. זאת למרות שהרופאה ההתפתחותית בקופת חלב אמרה שעד גיל שלוש ממילא אין מה לעשות ושלא נראה שיש בעיה. שאלותי הן: 1. האם תוכלי לפרט מעט על הנורמה? 2. האם יש לך רעיונות יצירתיים בקשר להבעת התסכול שלה? (חוץ מחיזוקים חיוביים והפגנת סבלנות, כמובן) 3. האם יש מקום לדאגה ורצוי ללכת לקלינאי תקשורת באופן פרטי, ולו לשם ייעוץ? תודה רבה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

בהחלט יש הרבה מה לעשות לפני גיל שלוש, וכדאי שתידעי את הרופא שטוען אחרת! כדאי לך לפנות ישירות לקלינאי תקשורת, דרך שרותי הקופה הינך זכאית לטיפול, ובמקביל להמתין לאבחון המקיף של מכון להתפתחות הילד. על נורמות התפתחותיות תוכלי לקרוא באתר זה (תדפדי לאחרו בדפים הישנים) או האתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בגיל זה יש עדיין שונות רבה בין ילדים ולכן ההבדךים הם גדולים ולא תמיד מצביעים על "בעיה" או איחור התפתחותי או אחר. האם בתך עברה את מבחן התקשורת בטיפת חלב? זהו מבחן חזק בתוצאות לגבי איתור ילדים הזקוקים לאבחון מקיף אצל קלינאי התקשורת. תוכל לרכוש ספר על שיטה hanen שמיועד להורים עם ילדים עם איחור שפתי, ניתן לרכוש אותו דרך אותה אגודה. בהצלחה

16/07/2005 | 01:29 | מאת: דוברת

שלום רב, אצל תינוקת בת 11 חודשים אובחן מזה מספר חודשים לשון קשורה. ברצוני לדעת מה הטיפול? האם חייבים לנתח ???? מהם הסיכויים לליקוי בדיבור? תודה רבה.

19/07/2005 | 07:52 | מאת: אהובה הילה חן

לילדים או תינוקות עם לשון קשורה ניתן לעבור -ניתוח קטן (חיתוך הפרנלום-הגיד בין הלסת התחתונה ללשון) בת"א יש רופא שיניים בשם אייל בוצר העוסק גם בחיתוך זה . החיתוך יעיל מאוד גם לתינוקות עם בעיות הנקה בגלל לשון קשורה . הרבה הצלחה אהובה הילה חן מדריכת הכנה ללידה /אחות מדריכת הנקה -מוסמכת מטעם המרכז הישראלי לחינוך ללידה בישראל.

20/07/2005 | 00:42 | מאת: דוד

אני בעל לשון קשורה, והיא עדיין קשורה עד היום, נולדה איתי ילדה באותו מצב, ויתכן שאצלה נותח. מאחר והדבר לא הפריע לדיבור, אלא להוצאת הלשון בלבד, לא נחשב כמכשול בחיים. מאז אני מוציא לא את קצה הלשון אלא את אמצעיתה. בהצלחה

השאלה היא האם יש הגבלה תפקודית... התשובה לרוב: כן! לא רק בדיבור אלה בלעיסה, בניקוי שאריות אוכל מהפה ובאופן חלקי בדיבור, מכוון שהלשון נדרשת לבצע קומפנסציה, על ידי גוף הלשון במקום קצה הלשון. (כפי שכתב דוד!) רצוי להצע את החיתוך, אשר הינה פעולה פשוטה וקלה.... איננה מחייבת הרדמה או תפירה, פשוט תותכים וזהו! עולה פשוטה וחשובה לשיפור התפקוד!

10/12/2007 | 16:52 | מאת: אושרת

האם אפשר לפתור בעייה זו בגיל יותר מאוחר. הכוונה לגיל מבוגר?

15/07/2005 | 01:17 | מאת: מור

בתי בת ה-5 מטופלת במכון להתפתחות הילד מעל לשנה בריפוי בעיסוק וכן אצל קל"ת עקב הפרעת קשב וריכוז וכן קושי בשליפה וארגון. נטען ע"י המטפלות הנ"ל כי חל שיפור ניכר לאחרונה. מכיוון שבעוד שנה הילדה אמורה לעלות לכיתה א' אבקש לדעת האם מומלץ לעשות אבחון " TOVA" כדי לדעת את מצבה או כל אבחון אחר שמתאים לבדיקת מצבה של הילדה. אשמח לתשובה מהירה.

לקריאה נוספת והעמקה

מבחן זה משווא בתפקודי למידה של הנבדק תחת השפעת תרופות. האם את מעוניינת, בגיל מוקדם זה, לשקול טיפול תרופתי? אם התשובה חיובית ומבצעים את המבחן בגיל צעיר זה, אז תשקלי בחיוב את ביצוע הבדיקה. בכל מיקרה, היא תמשיך להזדקק לטיפול תומך של אנשי מקצועה שציינת. האם היא תקבל גננת שי"ח בגן, השנה?

14/07/2005 | 19:45 | מאת: אמא

שלום לך, ברצוני להיתייעץ איתך בנוגע למצבה של בתי, היא כיום בת 2.8 חודשים ועדיין לא ממש מדברת, הלכנו לבדיקת אוזניים והיא שומעת מצויין, אנו התחלנו להיעזר בקלינאית תקשורת, אבל אנו מאוד מודאגים בנוגע להתפתחות הכללית והתקשורתית.. אנו גרים בחו"ל והילדה היתה חשופה רק לשפה העברית, כך שאין היא מבולבלת לגבי השפה הנשמעת סביבתה, הילדה היתה בגן עד גיל 2.5 אך לא הסתדרה שם ולכן הוצאנו אותה משם, היא ילדה שמחה בעלת תיאבון בריא אך רזה מעט, נראית נורמלית לחלוטין, אך לפעמים עצורה וסגורה, חשוב לציין שהילדה מבינה הכל. ב"מרכז להתפתחות הילד" הומלץ לנו לעשות לה בדיקה נוספת שמשמעותה להכניס את הילדה להרדמה ולעקוב אחר הצלילים המועברים למוח, אנו מתנגדים לבדיקה מאין זאת ואיננו יודעים מה לעשות, הבדיקה אינה ידועה בארץ (http://www.judithpaton.com/ ראי קישור) אודה לך על כל דבר שתוכל לייעץ לנו, אנו גם נעבור איבחון פיסיכולוגי כדאי לשלול את בעיית האוטיזם. שאלה נוספת האם ABR - Auditory Brainstem Response היא אותה בדיקה כמו Auditory Processing Test (זאת הבדיקה שנאמרה לנו) והאם לא קיימת סכנה כלשהי בבדיקה לילדה. בבקשה עני לנו, תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

מבחינת הסכנה לילד, חוץ מההרדמה, אין סכנה, למיטב ידיעתי. ABR הינה בדיקה אוביקטיבית הבודקת את מסילות עצב השמיעה עד למוח. auditory porcessing כמו השם, בודק את תפקוד המערכת, היכולת לאבחן צלילים ולפענח אותם. זו בדיקה תפקודית ואכן, ניתן לעקוב אחר השינוי האיזורים שונים במוח, למעשה "מחברת" בין ההבט האנטומי-פיזיולוגי של מסילות השמיעה (ABR) לבין התפקוד ברמה של תאי עצב במוח. בארץ לרוב לא עושים את הבדיקה במיכשור אלה דרך בדיקת התפקודים התחום השםה והאזחנה השמיעתית, מסיקים על תפקוד המוח מתוך תפקוד השפה. ביתך זקוקה לאבחנה מבדלת (כן, במכון להתפתחות הילד) ולתוכנית מובנת לגריה בתחום התקשורת והשפה. ישנם תוכניות שונות לצורך כך, גם בארץ. כאן, החל מגיל 3 הילדים יכולים להיות מולבים ה"גן שפתי" אשר הינה מסגרת חינוכית קטנה התומכת בתחום השפה על ידי טיפול משולב בפעילויות הגן, לצד גננת מיוחדת וקבוצת ילדים קטנה. ברור לאחר כל איבחון, אוביקטיבי או סוביקטיבי, יהיה צורך בבניית תוכנית התערבות מקצועית עם הדרכה להם. תבררי האם יש מרכז HANEN בקירבתכם. אנו בארץ תירגמנו את בפר ההדרכה שלהם, להורים. לדעתי תפיקי תועלת רבה וההדרכה בתחום זה. באיזה מדינה אתם נמצאים?

15/07/2005 | 14:46 | מאת: אמא

תודה לך עבור התשובה המהירה אולי יש איזשהו קישור בעברית ללמוד מקרוב על הבדיקה (ABR), אודה לך אם תשלחי לי. אנו גרים בטורונטו, האם ידוע לך ששם יש מרכז כזה? שוב תודה ושבת שלום.

14/07/2005 | 18:14 | מאת: גילה

מי מוסמך לאבחן דיסלקציה ?

לקריאה נוספת והעמקה

דיסלקסיה הינה אחד מהאבחנות הקשורת לקשיי למידה ומתארת קושי ברכישת הקריא. בד"כ נכלל האבחנות הניתנות על ידי פסיכולוג לאחר איבחון בלקויי למידה. ברור שזו רק מילה ורבים משתמשים בה היום: מורים, מחנכים, אנשי מקצןע הקשורים ללמידה וכו'. כאבחנה מבדלת על הפסיכולוג, בלבד

19/07/2005 | 07:53 | מאת: ד"ר נויה ספקטור

שלום רב לבאי הפורום הזה. דיסלקסיה היא ליקוי קריאה ייחודי. ישנם ליקויי למידה אחדים המשפיעים על הקריאה, ולא כל ליקוי קריאה הוא דיסלקסיה. אבחון ליקויי-למידה הוא אבחון מקצועי הנערך ע"י מומחה. מאבחן מומחה ללקויי-למידה הוא בעל מקצוע בעל הכשרה ייחודית. פסיכולוגים אינם עוברים הכשרה מעמיקה באבחון דיסלקסיה וליקויי-למידה אחרים. בספרי החדש: "ללמוד מלקויי-למידה על פסיכולוגיה אחרת" יש מאמרים להורים והנחיות על אבחון, אבחנה, מאבחנים וליווי ילדים ובוגרים לקויי-למידה. באתר עמותת המאבחנים - גל אפשר להתעדכן וללמוד על נושא אבחון לקויי-למידה ונהלים מקובלים. בברכה, ד"ר נויה ספקטור מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית - חינוך מיוחד

19/07/2005 | 08:33 | מאת: שלומית

שמי שלומית ואני בת 50 לפי כול השיחות של יועצים ברדיו היצלחתי לאבין שאני סובלת מי דסלקציה יש לי אמון שגיעות כתיב אני קורת אמון אבל כאשר אני צריכה ליכתוב אני פשוט מיתבלבלת כאשר אני היתי תלמידה תמיש נתנו לי לשבת בסוף אז לא ידעו איך לטפל במיקרים כאלו כניראה הודה לכם עם תוכלו ליעץ לי מה הטיפול בנאשא זה תודה שלומית

19/07/2005 | 19:49 | מאת: ד"ר נויה ספקטור

שלום לך שלומית. שגיאות כתיב נובעות מליקויים שונים. טוב לדעת שאת קוראת הרבה ונהנית. בגילך, ובדרך-כלל בכל גיל, כאשר שגיאות כתיב נובעות מליקויי-למידה (כמו ברוב המקרים) ההמלצה היא להניח למצב ולא לצאת למאבקים אבודים. חשוב שאם את כותבת מכתב רשמי - יתקנו לך את השגיאות כדי לא לגרום טעויות בהבנת הכתוב ועל מנת לא לעורר ספקות במי שאינו מתמצא בקשיים שלך. מי שמציע טיפול בנושא בגילך - אינו אמין ולא כדאי לסמוך על הבטחותיו. אני בטוחה שתוכלי להמשיך וליהנות מקריאה ואף מכתיבה - ולא להיות מוטרדת מן השגיאות. בהצלחה!

19/07/2005 | 23:53 | מאת: דני

מכובדיי ! אבקש לדעת ואם אפשר בהרחבה. א. האם אנשים מבוגרים וגם בגיל מתקדם יכולים "לחלות" בדסלקציה ? ב. אם כן, מה הם התופעות ? ג. האם תופעה פתאומית ומתמשכת של קריאה איתית שייכת " למחלת " דסלקציה ? תודה למפריע ומצפה לתשובתכם הממצת. דני

20/07/2005 | 00:43 | מאת: tsuf

דני שלום, קודם כל - דיסלקציה זה לא מחלה. בדרך כלל כשמדברים על דיסלקציה, בהקשר של ילדים, מדובר בדיסלקציה התפתחותית שהיא קושי ספציפי בקריאה שאינו ניתן להסבר על ידי גורמים אחרים (ז"א לילד יש אינטליגנציה תקינה, אין לו בעיית שמיעה או ראיה , הוא נחשף לתוכניות חינוכיות הולמות, אין לו בעיה ראשונית אחרת כמו בעיה פסיכיאטרית וכו'). לגבי אנשים מבוגרים, אם האדם קרא קודם באופן רגיל, ופתאום (או בהדרגה) יש קשיים בקריאה, יש לברר קודם כל (זה נשמע מצחיק) את מצב הראיה. אם לא מדובר בקושי שנובע מראיה, יש לברר הלאה (בכיוון של ברור נאורולוגי). בכל אופן מבחינת המושגים המקצועיים, זה לא דיסלקציה התפתחותית, אלא דיסלקציה נרכשת ( acquired dyslexia). רק בריאות, בברכה, צוף

25/12/2005 | 09:37 | מאת: לילי

במסגרת לימודיי אני צריכה מקורות מידע על לקויי למידה ובעיקר על דיסלקציה אודה על עזרתכם

13/07/2005 | 14:00 | מאת: ענבר

מי רשאי לתת מרשם לריטלין? רופא הילדים המכיר את הילד היטב? מומחה? פסיכיאטר? נוירולוג? מה אומר על כך משרד הבריאות?

תוכלי לשאול את משרד הבריאות. כדאי לפנות לנאורולוג ילדים בשלב ראשון. למיטב ידיעתי כל רופא מורשה לרשום רטלין

24/07/2005 | 12:16 | מאת: לימור

תודה לך פרידה האם יש מקום שבו כתוב על כך שכל רופא רשאי לרשום ריטלין? מהי הכתובת באתר הבריאות?

13/07/2005 | 10:30 | מאת: אמא של אריאל

שלום בני בן השלוש ורבע לא יודע לבטא את האותיות ש' ו - ס'. את שניהם הוא מבטא בערך כמו TH באנגלית (אבל לא בדיוק, פחות קיצוני מזה). מתי צריך לקחת אותו לטיפול בבעיה? האם יש עוד סיכוי שזה יסתדר לבד?

בהחלט יכול שירכוש את ההגאים מאוחר יותר. לטיפול לקראת גיל 5 וחצי. האם יש לו מוצץ? האם שמיעתו תקינה? האם נשימתו האפית תקינה?

12/07/2005 | 21:53 | מאת: שמש קטנה

בני יהיה בן 3 בעוד כחודש. הוא מאוד ורבלי אבל יש לו בעיה בהגייה של אותיות מסויימות- ר' נשמעת כמו וויש ( W ) ש' כמו סין ל'- ימד או וומד, ולפעמים בצורה שונה. למשל, המילה ילד נאמרת כמו "נלד" כי הוא מסתבך עם הל'. צ'-כמו סדיק. (אנשים שלא מכירים אותו לא תמיד מבינים מה הוא אומר, ונדמה לי שבגיל 3 אדם זר אמור להבין אותו). האם מוקדם מדי לפנות לטיפול או שיש צורך? שתי הערות-הר' היא בעייה משפחתית אצל בעלי. במקרה של בעלי העניין טופל כבר בגן ותוקן אך כל אחיו נותרו עם וויש במקום ריש. יש קשר? ניסיתי ללמד אותו להגיד י-לד, תוך הפרדה בין שתי ההברות והוא מצליח יפה, השאלה אם להמשיך לנסות או שזה מוקדם מדי?

לקריאה נוספת והעמקה

עדיין מוקדם מדי! ובכל מיקרה, תני לבנך "לגלות" בעצמו ולבהשיל ואם יהיה צורך בהתערבות... פני לקלינאי תקשורת לקראת גיל 4 וחצי ותני לאיש מקצועה לעשות את עבודתו, תקבלי הדרכה ותוכלי להיות שותפה פעילה לטיפול, אך לא מומלץ לנסות באופן מובנה וישיר, כיד את יכולה ליצור אצלו התנגדות, מודעות מוקדמת ותיסכול. יש לבנך מטלות התפתחותיות מתאימות לגילו, בתחום השפה, התקשורת ורכישת ידיעות כלליות שהם קודמות לרכישת ההגאים שציינת. אם דיבורו לא יהיה מובן לאנשים מחוץ למשפחה (ה- סה"כ), בגיל שלוש וחצי, תפני לקלינאי לאבחון, קבלת הדרכה ויעוץ. האם הוא לועס ואוכל אוכל "רגיל"?

16/07/2005 | 23:23 | מאת: שמש קטנה

בני לועס ואוכל אוכל רגיל, ובאופן כללי אפשר להבין אותו, רק לעיתים כשמדובר במילים עם האותיות ה"בעיתיות" קשה להבין (למי שלא מכיר אותו). אמתין כפי שהמלצת. תודה.

10/07/2005 | 14:59 | מאת: מיכל

שלום אבא שלי עבר תאונת דרכים קשה שכתוצאה ממנה הוא סובל מאפזיה קשה . אני מחפשת גם קלנאי תקשורת באיזור השרון , וכן כל מידע שיש בנושא אפזיה וטיפולים אפשריים. אשמח לעזרה .

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לחיפוש קלינאי לאגודת קלינאי התקשורת 03-9217815 או באתר www.ishla.org.il שם גם תמצאי מעט מידע ראשוני.

05/07/2005 | 14:03 | מאת: שרון

אני בת 29 ומגיל מאוד צעיר אני מתמודדת עם בעיה של קול עבה וכל מי שמשוחח איתי בטלפון חושב שאני גבר האם יש דרך לטפל בעניין הקול לאחרונה זה החל להטריד אותי באופן משמעותי אשמח לקבל תשובה בנושא תודה

כן, יש מקום לבירור הסיבה לקול העבה ובהמשך, לאחר בדיקת אאג' והעכה של תפקוד מיתרי הקול, יש מקום לטיפול ושיוני בטון ובשימוש בקול. רצוי במקביל לברר את בריאותך הכללית, כולל תפקוד הורמונלי, כחלק מהבירור הכללי. מאיזה איזון את בארץ? יש מספר "מרפאות קול" משולבות בין רופא אאג וקלינאי תקשורת, שמאבחנים ומתכננים טיפול, במשותף.

27/06/2005 | 15:35 | מאת: יונית

בני בן 3.4 ואינו הוגה נכון "צ" "ש" ודומיהן האם יש צורך בטיפול של קלנאי תקשורת ומאיזה גיל מומלץ להתחיל?

27/06/2005 | 15:41 | מאת: יונית

בנוסף על כך הוא מרייר בתקופות מסוימות (עדין לא ברורו לי מתי אך יש תקופות שאינו מרייר ויש תקופות שכן)

אולי קשה לו לנשום דרך האף בתקופות מסויימות? האם יש לו מוצץ? האם אחיזת הכתפיים שלו תקינה?

הוא עדיין צעיר לטיפול זה, בכל מיקרה, הטיפול רצוי שיעשה לפני כניסתו לבית הספר, אך, בהתאם להחלפת השיניים, אשר משפיים על היכולת למקם את הלשון בפה. לקראת גיל 5 כדי להתיעץ עם ק"ת, לקלבת חוות דעת. אם קשה להבינו, אז, אולי כדאי להתיעץ קודם. האם סבל מדלקות אוזניים? האם עבר בדיקת שמיעה?

26/06/2005 | 20:28 | מאת: מוני

ילד בן 4 שבוחר עם מי ומתי לדבר.בגן לדברי הגננת כמעט ולא מדבר אתה,תקופה מאוד ארוכה לא השתתף בריתמיקה -רק התבונן. בקרב המשפחה(סבים וסבתות)לעיתים לוקח זמן עד שמתחיל לדבר. חשוב לציין כשמדבר שפתו עשירה ובעל ידע רב. היכן ניתן לאבחן ולטפל באזור מודיעין?

כן, בהחלט............. אבל השאלה האם יש צורך בטיפול או האם זה שלב התפתחותי או אולי אישיותו, או חוסר בטחון? פנה לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח או באופן פרטי, קבל שמות של קלינאים דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת 03-9217815

25/06/2005 | 14:03 | מאת: בחורה

שלום אני בחורה בת 27 יש לי קול גברי האם אני יכולה לעבור איזה טיפול או ניתוח לתקן הקול שלי תודה

כן, תפני קודם כל ךבדיקה אצל רופא אאג', לוודא שמצב המיתריפ תקין... קבלי מנו הפניה לטיפול קול, ולאחר מכן תפני לקלינאי תקשורת, לקבלת טיפול בהצלחה

24/06/2005 | 20:11 | מאת: אאא

לצערי,בני בן 8.5 שנים הוגה "ס" במקום "צ". בעבר טופל אצל קלינאית כשנתיים על רקע אחור בהתפתחות והיום בעל קושי קטן בבטוי בהיר ומלא בע"פ ובכתב. כיצד לטפל בהגיה ומה ניתן לשפר? תודה

פנו לטיםול של קליניא התקשןרת, שהוא איש המקצוע המיועד. מגיע לו טיפול על חשבון ביטוח הבריאות הממלאכתי, עד יום הולדת 9, מהרו ותממשו את זכויותיו

06/07/2005 | 22:40 | מאת: aa

תודה רבה על תשובתך ואכן נמהר. מה ההסתברות שטפול יפתר את הבעיה,בהתחשב בגילו(8.5)? יש מבוגרים שמתקשים מאד בהגית "צ" והוגים אותה "ס" כמו בני? תודה

איפה אפשר למצוא קליני/ת תקשורת שעובד/ת גם עם ילדים אוטיסטיים, ונמצאת באזור רעננה, כפ"ס הוד השרון או הסביבה? האם אפשר לקשר אותי עם מישהו כזה? תודה, הדר

ישנם רבות, פנו לאגודת קלינאי התקשורת לקבלת שמות ופרטים נוספים 03-9217815

21/06/2005 | 22:03 | מאת: איתי

בני בן שלוש וחצי מאוד מגמגם למרות לפעמים אומר משפטים בלי לגמגם (לא יותר ארבע מילים),יש מילים שהוא רוצה לומר אך לא מבינים אותו,ורופאת ילדים הפנתה אותו למכון איבחון להתפתחות ילד לאחר הוא היה מטופל אצל קלינאית התקשורת והיא המליצה ללכת לשם. שאלות: 1- האם יש או קיים מכון לטיפול "גימגומים" או שיקום דיבור או משהו דומה בגילו ? 2-האם מכון להתפתחות ילד זה המקום לטיפול ? 3- מה את ממליצה לנו לעשות כדי לטפל את הבעיה זו ? 4- ממה נגרם ממגיגומים לדעתך?מהן הסיבות בדרך כלל? נ.ב בני נמצא בסביבה מאוד בריא וגם מאוד פעיל מבחינת חברתית ויש לו אח גדול בן 5.5 הוא בכלל לא מגמגם . מחכה לתשובתך בהקדם.... תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

1. כן, אבל בכל מיקרה תזכור שמדובר על חוסר שתף בדיבור (על פי הגיל) ויכול להיות חקל של בתפתחות נורמלית של הדיבור (ראה תשובות מהעבר בפורום זה) 2. במכונים להתפתחות הילד יש אולי מערך גדול מדי לצורך המתואר, פנה ישירות לקלינאי תקשור, דרך שרותי קופ"ח אליה אתה משתייך. 3. אני ממליצה לפנות להערכה ויעוץ אישי, שעדיין לא מחייב התערבות ישירה..... מעקב ולימוד על התופעה כדי שתקבלו שיכול להיות תופעה נורמלית של הילדיות (75% של הילדים עםתופעות כמתואר בגיל הרך, מתגברים עליהם באופן טבעי, כחלק מהתפתחות הנורמלית של הדיבור)

19/06/2005 | 17:34 | מאת: דני

תודה על התשובה. הילדה בת 4, יל'דה שמחה חברותית, הולכת לחברות, באות אליה, לא עונה לגננת, נפרדת ממני יפה, שפתה בהתאם לגילה, אפשר לחזק קצת, השאלה? רוצה כרגע להמנע מטיפול רגשי, האם קלינאית תקשורת יכולה לתת לה חיזוק שפתי, שיתן לה בטחון בדיבור עצמו, האם את יכולה להפנות למי שמכיררה את הנושא?

קלינאי תקשורת יכול להיות פתרון יעיל לשפר את היכולת שלה לתקשר ולדבר. הפניה יכולה להעשות דרך קופ"ח - היא זכאית לטיפול עד 27 טיפולים בשנה על חשבון ביטוח הבריאות. או לחילופין, טיפול פרטי.... בהתאם לאיזור מגוריך. תוכל לפנות לקבל שמות של קלינאים באופן פרטי, באיזור מגוריך לאגודת קלינאי התקשורת 03-9217815 גם במיקרה של טיפול פרטי, ניתן לבקש החזר כספי חלקי של הקופה! בהצלחה

18/06/2005 | 17:17 | מאת: דני

האם חיזוק של קלינאי תקשורת יכול לעזור במקה של אילמות בחירה(מדבר עם ילדים ולא עם מבוגרים), למרות שהתופעה היא על בסיס רגשי בלבד?

לקריאה נוספת והעמקה

בן כמה הילד? האם נמצא בטיפול פסיכולוגי או/ו מקבל טיפול תרופתי? כן, ההמלצה הינה לטיפול משולב. בהתאם לגיל הילדה, לפעמים כדאי להתחיל בטיפול בפרגמטיקה ותקשורת, לא בלחץ להבעה מיליולית. כמובן שרצוי קלינאית שמכירה את התופעה. דרך הגו, התופעה נקראת היום elective mutism כדי להדגיש את העובדה שהילד "בוחר" איפה ועם מי לדבר, כי התופעה אינה אילמות מוחלטת אלה העדר דיבור במצבים מסויימים או תנאים מסויימים (כמו בביה"ס או מחוץ למשפחה הקרובה) יש רקע של חרדה ודיכאון בהבט הפסיכיאטרי. מגיל מסויים (מעל גיל 6) התוצאות של טיפול תרופתי משמעותיות, כמובן ליד ההתנסות בדיבור במקום בטוח, מקבל וכו'.

29/09/2005 | 17:47 | מאת: שרה

מדובר בילדה בת 10 שנמצאת בכתה של חינוך מיוחד ואינה מדברת עם הילדים והמורה. האם מדווחת שבבית היא כן מדברת. אני מעונינת לקרוא חומר בנושא והצעות כיצד ניתן לתקשר איתה?

29/09/2005 | 17:47 | מאת: שרה

מדובר בילדה בת 10 שנמצאת בכתה של חינוך מיוחד ואינה מדברת עם הילדים והמורה. האם מדווחת שבבית היא כן מדברת. אני מעונינת לקרוא חומר בנושא והצעות כיצד ניתן לתקשר איתה?

14/06/2005 | 22:18 | מאת: יובל ג

שלום! אני בן 24 בעייתי היא בליקוי בדיבור באות ש'. הייתי אצל קלינאית תקשורת במרפאת "לין" ששם הוסבר לי כיצד להוציא את ה-ש' הנכונה. וכיצד להתאמן עליה עד שיהיה אפשר לשלב את ה-ש' כחלק מהדיבור השוטף. כאשר הגעתי הביתה לא הצלחתי להוציא כלל את ההגיה הנכונה. שאלותיי... 1. האם בגיל 24 לא מאוחר להתחיל לטפל בזה? מה הסיכויי הצלחה בגיל כזה? 2. כמה אני צריך להשקיע מזמני לפיתרון הבעיה? 3. האם יכול להיות שהבעיה היא לשון קשורה? 4. יכול להיות שהבעיה היא פיזית מולדת ואין כלל אפשרות לטפל בבעיה? תודה מראש... יובל

1. במידה והינך מעוניין ובעל מודעות ומוטיבציה, אין סיבה שלא תצליח לדבר בצורה תיקנית! 2.תצטרך להשקיע את מאמצך בתירגול רב ובדיבור מבוקר 3.יכול להיות שהלשון קשורה, לך לרופא שיניים או אורטודונט ותבדק על ידים 4. אם הצלחת אצל הקלינאית אין סיבה שלא תצליח בהמשך ובוודאי הסיבה לא פיזית או מולדת. לך לטיפול מובנה ומסודר ואל תקצר את הדרך. בהצלחה

14/06/2005 | 18:41 | מאת: אסתר

שלום רב אני נושמת דרך קנולה ואני מתענינת בטיב של קנולה עברתי את כל הסוגים אני חושבת עכשו אני עם מתכתית וזה לא נראה לי הכי אסתטי וזה מטריד אותי אני מבקשת את דעתך על איזה קנולה את ממליצה הנתה אותי אליך דר' מרק מ א אוזן גרון בתודה מראש אסתר

לקריאה נוספת והעמקה

אשמח לעזור אבל לצורך כך עדיף שתיצרי איתי קשר טלפוני כי אני צריכה לקבל ממך פרטים רבים, כולל הסיבה לקנולה והערכה למשך השימוש בה. אם תלחצי על התמונה שלי, בפורום הזה, תקבלי את פרטיי ומס' הטל' הסלולרי. להשתמע!

15/06/2005 | 20:39 | מאת: אסתר

שלום לך לדאבוני אני לא מדברת אי לכך איני יכולה להתקשר בסלולרי או בכלל אני רק יכולה לכתוב אם תרצי אוכל לענות בכתב בתודה אסתר

14/06/2005 | 15:22 | מאת: אבא

שלום פרידה, לבני בן ה שבע וחצי יש קושי מסויים בלבטא את מה שהוא מרגיש במילים. ברוב הפעמים ויכוח על צעצוע עם אח שלו (4) נגמר בכוחניות. נדמה לי גם שהדיבור שלו ביחס לילדיי כיתתו אינו שוטף מספיק. נדמה לי שיש לו הרבה רצון להוציא הרבה דברים החוצה ומכיוון שהוא פוחד שזה לא יצא חלק הוא פשוט נמנע מלדבר בטענה שזה מעייף אותו. האם פסיכולוג יכול לעזור לי או שמא קלינאית תקשורת? תודה

הייתי פונה בשלב ראשון לבדיקה רפואית, לאשר שבריאותו תקינה... וגם שמיעתו! בשלב הבאה קלינאית תקשורת יכולה לאבחן ולהעריך את התפקוד השפתי והתקשורתי, לקבל מידע מתיפקודו בבית הספר, בבית ובין ילדים בגילו ולאחר עריכת איבחון שפתי תוכל להציע דרכי טיפול ספציפיים המותאמים רק לו! בהצלחה

14/06/2005 | 13:46 | מאת: דורון

באתר משרד החינוך ניתן למצוא את רשימת כל גני החינוך המיוחד בארץ. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/Misgerot/GaneyYeladim/ אני מחפש גן שפתי בראשון לציון - אשמח לקבל עזרה.

את ההפניה לגן תקבל מועדת ההשמה. אופי ואוכלוסיית הגנים משתנה מדי שנה, בהתאם למאפייני הילדים המופנים אליהם, על כן, ועדת ההשמה, לאחר קביעת זכאותו של הילד לחינוך מיוחד יפנה אותך לגן ספציפי. בהצלחה

13/06/2005 | 00:41 | מאת: זואי

שלום לכולם. אני בת 18, ולאחרונה אחייני בן ה-3 אובחן כ-PDD NOS הייתי רוצה לדעת קצת יותר בנושא- אפילו הסבר כללי מאוד שיעזור לי להתחיל עם ההסברים המסובכים יותר... עוד דבר שמטריד אותי מאוד, הוא העתיד. לאחייני יש עיכוב שפתי, אבל הוא מדבר, מבין, ויודע. אני לא יודעת אם השאלה הזאת במקום, אבל... הייתי באמת רוצה לדעת- זה יפריע לו בעתיד? יש לו סיכוי לחיות חיים נורמליים ומלאים? לסיים בית ספר, ללמוד מקצוע, לעסוק בו, להקים משפחה, וכו'? דבר אחרון- האם ל-PDD NOS יש קשר כלשהו לגנטיקה? האם ייתכן כי מדובר בתסמונת שמועברת בתורשה? תודה רבה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

עדיין לא ידוע על הרקע הגנטי התופעה הזאת. ההגדרה אומרת שיש לילד קושי ביצירת קשר בתקשורת יעילה, בלמידה של קשריים חברתיים, בשימוש בשפה ככלי ליצירת קשרים ובהתמצאות חברתית בכלל. בילדים מסויימים יש גם ירידה ביכולת הקוגניטיבית ובלמידה בכלל, בתפקוד ובהתמצאות בחיי יום-יום. במיקרה של NOS הכוונה לכך שאי כעת הגדרות נוספות על חומרת התופעה. באשר לעתיד, קשה לדעת כעת, תלוי בגורמים רבים. היום ישנם שיטות טיפול רבות ושילוב שלהם בטיפול. ודאי הציעו להוריו תוכנית טיפולית ייחודית. בשנים האחרונות נכרת עליה דרמטית באבחנה של ילדים על הרצף האוטיסטי, מבלי שמקבלים את ההגדרה החד משמעית, החשוב הוא שיש תוכנית התערבות. תעייני באתרים שתמצאי ב- google או נסי לתקתק אוטיזם, PDD במנועי חיפוש שונים. ההגדרה אינה מספרת לנו על עומק הופעת הקושי, לא על התפתחות העתידית וודאי לא על התפקוד של הילד בעתיד. עדיין מוקדם לקבוע, וזה נכון גם לגבי ילדים ללא אבחנות על קשיי התפתחות בכלל!

01/01/2008 | 16:08 | מאת: סיון

מה בין PDD NOS ל MCDD . כך איבחנו את בני בין ה 3 אך נראה כי אף אחד אינו מכיר את האבחנה של MCDD , רק ה PDD מוכר! האם תוכלי לכוון אתי ליותר מידע? אמא מודאגת

25/03/2010 | 22:03 | מאת: מלני

גם הבת שלנו בת 3 אובחנה MCDD . מי עשה לכם האיבחון? יש הרבה דברים דומים לPDD אבל ההבדל הגדול מי מה שאני הבנתי זה הרצון ליצור קשר. הבת שלנו רוצה רק מאוד מפחדת. היא מפחדת מהרבה דברים וזה עד סמפטום שאין לPDD הקשים אחרים לגמרי- פחד, חרדות לפעמים תופעות של סכיזופרניה. הדברים המשותפים - איחור בדיבור, קושי או חוסר תשקורת איפה הבן שלך לומד- האם הוא בגן רגיל. אנחנו מתלבתים איפה להכנים את הילדה שלנו שנה הבא.

12/06/2005 | 09:40 | מאת: סיגל@

אני מעוניינת ללמוד קלינאות תקשורת.האם מישהו יודע מה ההבדל בין הלימודים באוניברסיטת ת"א לבין מכללת הדסה.האם התעודה שמקבלים בתום הלימודים בכל אחד מהמוסדות שונה?

לקריאה נוספת והעמקה

ניתן ללמוד הפרעות בתקשורת בכל אחד משלושת המקומות: אוניב' ת"א, אוניב' חיפה והמכללה האקדמית הדסה, בירושליים. שלושת התוכניות קיבלו את האישור של המועצה להשכלה גבוהה. התוכניות מצויינות בכל מקום, האוירה והדרישות מעט שונות, ובכל זאת, די גבוהות. שיהיה בהצלחה

28/06/2005 | 10:12 | מאת: הילה

ביררתי במקומות שמלמדים קלינאות תקשורת. אני יודעת שהמקצוע הזה מתאים לי מבחינות רבות אך ציוניי אינם מספיקים. האם יש איזו מכללה שמלמדת את זה גם או עומדת ללמד בשנה הקרובה?

09/06/2005 | 22:14 | מאת: גנט

בני בן השנתיים ועשרה חודשים התחיל לדבר מוקדם יחסית משאר בני גילו , הוא מדבר משפטים שוטפים שלמים ארוכים ומורכבים , הוא ילד חברתי שיוזם ומתקשר עם מבוגרים שהוא מכיר וגם כאלה שלא מכיר, הוא גם מדבר עם ילדים בני גילו , יש לו ביטחון עצמי טוב, אך רק מלפני שבועיים התחיל לגמגם , דבר שמפריע לו מאוד וגם לנו כהורים מהתגובות שמסביב , לאחרונה הוא המציא לעצמו תכניקה להקלה בגמגום במיוחד כשהגמגום מחריף הוא מדבר קודם כל לעצמו בקול נמוך מאוד ואח"כ מדברו בקול רם יותר , שאלתי היא : למה זה קרה לו? איך אפשר לעזור לו לחזור לדבר איך שהיה? אני מבקשת שתעזרו לנו ,,,,ותודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

תופעה של חוסר שטף בדיבור בגיל זה הינה תופעה נורמלית המלווה את ההתפתחות הרגילה. למה זה קורא! כי הילד "מחקה" את דגם הדיבור של המבוגר, מבחינת המהירות והשטף, כי יש לו אוצר מיליפם רחב שצריך לארגן, כי הוא זקוק להשהייה מסויימת למתן תשובה מילולית, כי............ הסיבות רבות, התופעה הינה חלק של תהליך נורמלי ברכישת השפה ובד"כ התופעה חולפת ככל שהילד מתפתח. יחד עם זאת, אם מסבים את תשומת ליבו לענין, מנסים "לסיע" לו, מתביישים ומגיבים ריגשית, אז, יכלו להיות שמקשים אליו במקום לעזור! אם יש במשפחה מקרים של גימגום, אז, אנו יודעים שבמיקירים מסויימים התופעה "רצה" במשפחות... מבלי שיש סימוכין גנטיים, זו רק שכיחות. על כן, אם הינך מותרדת ודואגת תגשי את, בלי הילד בשלב ראשון, לקבלת מידע אצל קלינאי תקשורת................ באשר להתערבות, לעניות דעתי, בגיל זה מודעות ומטען רגשי רק יכבידו אליו! חפשי בתשובותי מהעבר התיחחסות מורחבת לנושא זה בהצלחה

08/06/2005 | 13:31 | מאת: לילך

היכן אפשר לעשות את "מבחן טובה" נאמר לי ע"י מומחה לנאורולוג כי אני צריכה לעשות את המבחן הזה (אני בת 30) תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יש לך תשובה, תפני ושיהיה בהצלחה

לבקשתך, את כותבת שנאמר לך שאת צריכה לפנות לנאורולוג. אם נאמר לך כך, תפני......... קלינאי תקשורת אינם מעבירים את המבחן הזה, אשר מיועד להעריך את ההשפעה התפקודית של תרופות. מקווה שהפעם תשובתי ברורה

07/06/2005 | 22:24 | מאת: ח.ש

בני בן שנתיים ושמונה ועדיין לא מדבר ברור , אני מבינה אותו היטב והגננת בגן טוענת שיש שיפור, אך אני עדיין לא שלמה עם זה. הוא מצליח להגיד משפטים שלמים ,משפט בין ארבע מילים ואפילו יותר ,אך בהשוואה לילדים בני גילו זה אחרת, רוב הילדים בגן מדברים פחות או יותר כמוהו. חשוב לי לציין כי בגן שלו יש גילאים מעורבים באותה כיתה כלומר: תינוקות עם בני שנתיים פלוס , האם זה בסדר? האם זה יכל להשפיע על עיכוב בשפה? האם מומלץ להשאיר אותו עוד שנה בגן מסוג זה? תודה

באשר העתיד והשילוב בגן, ברור לך שהתשובה קשורה לבירו האפשרויות החלופיות! באשר לילד, אם הוא עבר את בדיקת התקשורת בטיפת חלב בגיל שנתיים ושלושה חודשים, ואת מרגישה שיפור מתמיד, גם אם לא לפי קצב האחרים, אך לעצמו..... אז אוליל לא כדאי להכנס למסגרת מקצועית. במידה ותרגישי שהוא איננו מתקדם או נפער פער משמשעותי בינו לבין יתר הילדין, תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת יעוץ והדרכה, ובעקר לשם מעקב על התקדמותו, מבלי להתחייב לטיפול.

07/06/2005 | 08:47 | מאת: בת28

הי, אני בת 28, בעלת היגוי שגוי של האותיות השורקות, ולפי קריאה קצת בנושא, מניחה שבעלת דחיפת לשון (בתור ילדה השיניים הקדמיות שלי היו מאד עקומות ועברתי טיפול אורטודנטי ליישור). בשבועיים/שלושה האחרונים, אחרי שהצלחתי להגות את ההברות נכון, החלטתי לנסות באופן עצמאי לטפל בזה, וחבר שלי מתקן אותי כל פעם שאני הוגה לא נכון ככה שאני אתרגל אחרת. להפתעתי הרבה זה עובד!! ונראה לי שאני אוכל לעשות את זה לבד, ללא סיוע קלינאי תקשורת (אנחנו נוסעים בעוד שבועיים לטיול של שנה, ככה שאין לי את האפשרות ללכת לבעל מקצוע). הבעיה שהתחילה להתעורר היא שביומיים האחרונים יש לי כאבים חזקים מאד בלסת התחתונה. אני ממש מרגישה כאילו היא זזה מהמקום. בנוסף, ייתכן כצירוף מקרים, התחיל לי ריח מאד לא טוב מהפה שלא היה לי כמותו בעבר. הריח לא קשור לאכילה או לצחצוח שיניים. הוא פשוט שם :( האם יש קשר בין הדברים? מה אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה? האם זה יעבור? האם יש טעם ללכת לקלינאי תקשורת לפעם-פעמיים לפני נסיעה כזו - האם יוכל לעזור? תודה!!!

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לרופא שיברר האם יש שינוי בלסתות ובעקר, האם יש איזה דלקת שנותנת את השינוי לטעם בפה. באשר לקינאי, אולי תפיקי תועלת מהתיעצות חד פעמית, יתכן שיש דבר מה שהקלינאי יוכל להדריך אותך, להמשך השיפור. אם את מצליחה להגות מה שהחבר שלך חושב שזה נכון ובמקום זאת את עושה פעילות שלטווח רחוק יפגע בך, אד יצאה הפסדך בשכרך!

בני בן שנתיים וחודשיים. בחודשיים-שלושה האחרונים הוא התחיל לתפוס מרחק מילדים בני גילו- לא לקיים איתם אינטראקציות, ולא לשחק איתם- גם אם הם מראים התעניינות ונכונות לשחק איתו, הוא לא ממש משתף פעולה. בנוסף, הוא משתעמם נורא מהר מכל מיני פעילויות ומשחקים- קופץ מדבר לדבר- סיים לבדוק ולחקור משחק ממשיך הלאה (לא מתעמק באף משחק, לדג': מעדיף לפתוח ולסגור את כל הקופסאות שמכילות פלסטלינה בצבעים שונים, מאשר ללוש ולעשות בהם צורות). בגן, הגננת טוענת שבפעילויות שונות היא חייבת ליצור איתו מגע, או קשר עין כדי שיהיה מרוכז במהלך כל הפעילות, ואם לא הוא מאבד עניין ומעדיף להעסיק את עצמו- אם בקריאה על הספה של איזה ספר (מת על ספרים), או בריקוד עם עצמו וכו'. בנוסף לכך, בני הוא לא ורבלי (מדבר מילים בודדות ולא משפטים שלמים), הוא מסתדר מצוין בלי להשתמש בדיבור, משתמש בתקשורת לא מילולית כשהוא צריך משהו- מצביע, לוקח אותך ביד,בצירוף להגיית מילים בודדות- ואי-אפשר לא להבינו (אני משערת שבני-גילו הרבה פחות מבינים אותו ממבוגרים). אני בהריון בחודש שמיני, ונמצאת שעות רבות בעבודה. הגננת שלו מנסה מאוד להציב לו גבולות ולא מעט מנהלת איתו מאבק כוחות בנושאים שונים (הוא מאוד עצמאי, דעתן, עקשן ויצירתי). האם ההתנהגויות שמניתי עשויות לנבוע מסיבות מנטליות-רגשיות בשל הנסיבות הלא קלות של חיי היום-יום שלו ולווא דווקא מסיבות קוגניטיביות-פיזיולוגיות של קשב וריכוז? (הרופאה שלו והגננת שתהיה לו שנה הבאה טענו לאחר שצפו בו שאין לו בעיות קשב וריכוז ואולי זה נובע מחוסר בשלות רגשית). במי ניתן להיעזר כדי לבדוק ולאבחן את המצב? הגננת שלו מאוד מעוניינת שיגיע גורם מקצועי חיצוני שיצפה בו ויחווה דעתו- האם קיים גורם כזה שאוכל להיעזר בו?

המקום הטוב לאיבחון של בנך הינו מכון להתפתחות הילד. במכונים אלו, אשר עובדים בצוות רב מקצועי ותחת פיקוח של משרד הבריאות, תמצאי את כל מציגי התחומים העוסקים בילדים ומתמחים באיבחון בגיל הרך. המלצתי, תפני למכון באיזור מגוריך, לכל קופה יש מכון כזה בארץ, ותתיעצי עם צוות זה. את יכולה להעזר ברופא הילדים לקבלת הפנייה, אך אם הוא לא ישתף פעולה, תוכלי לפנות באופן עצמאי...... בנך זכאי על פי חוק לאיבחון והתערבות על פי הצורך! ואת זקוקה להדרכה ומענה אישי. בהצלחה בלידה!

03/06/2005 | 12:35 | מאת: לימור

שלום אני מאד מתעניינת בנושא הפרעות בתקשורת, רציתי לדעת עד כמה המקצוע רווחי והאם יש דרישה בשוק לקלינאי תקשורת, תודה לימור.

לקריאה נוספת והעמקה

המקצועה, כמו כל פעילות שלא מגלגלת ייצור או תוצר למכירה, מוגבל בעשייה האישית, לכן, יכולת השתכרות לא גבוהה..... אם ברצונך להרוויח הרבה כסף, אין לך מה להכנס לתחום הטיפול בכלל. יש דרישה במסגרות החינוך והבריאות בעקר, על כל המשתמע מכך.

שלום. אני בן 19 ואני סובל מדיבור לא ברור. אנשים בדרך כלל מבקשים שאני אחזור על דברי, לפעמים אפילו מספר פעמים. אני לא מסוגל לנאום. ואפילו מתקשה לספר סיפור ארוך. קשה לדבר כשכל משפט שלילי מבקשים ממך שתחזור על עצמך. אני מכיר את הבעיה כבר מספר שנים , לאחרונה גם הקלטתי את עצמי והבחנתי שהדיבור שלי הוא חלש (למרות שאין לי בעיה פיזית להגות קולות חזקים כשאני עושה זאת בכוונה) צלילים מסוימים אני הוגה באופן לא תקין כל כך. כמו 'פ' שנשמעת מאוד שורקת 'צ' שנשמעת כמו 'ס' , 'ב' ו 'ג' לא צלולות. אני אומר, גיבוי, וזה נשמע כמו ,עיבוי'. . ובכלל, הקול שלי אינו צלול כלל, ובנוסף לכל זה ישנה גם בלבטא את עצמי מילולית (קשה לי לשלוף מילים מתאימות פעמים רבות). אני חייב לציין שאני איני יליד הארץ, ואני דובר גם רוסית והבעיות האלו קימות בשתי השפות .זאת אומרת, שזה לא קשור לידיעת השפה. אני מאוד מתוסכל מהבעיה הזאת. וזה פוגע בי כמעט בכל תחומי החיים. האם יש סיכוי לשפר את הדיבור? אל מי לפנות? אני מוכן להשקיע את כל הזמן הפנוי שלי לתירגול אם זה מה שיפתור את הבעיה.

לקריאה נוספת והעמקה

בהחלט ניתן לבדוק את דיבורך ובמידה והינך מעוניין, אף לטפל ולסייע לך. בגילך אין כיסוי כספי לעלות הטיפול, לכן עליך לפנות לטיפול באופן פרטי, בהתאם למקום מגוריך. פנה לאגודת קלינאי התקורת 03-9217815 ובקש לקבל מספר שמות של קלינאים באיזור מגוריך, אשר מטפלים במבוגרים. כמו כן, תןכל לפנות לטיפול בבית חולים, במחלקה לשיקום הדיבור ולשלם שם על הטיפול... אולי יהיה יותר זול, בסופו של דבר. החשוב שיש לך מןדעות ורצון לשפר את התקשורת עם סביבתך. שיהיה בהצלחה

01/06/2005 | 09:51 | מאת: אור

אבקש לקבל מידע על מבחן טובה לילדים.

לקריאה נוספת והעמקה

פנה לפורום של פסיכולוגים... קלינאי תקשורת אינם משתמשים במבחן זה

01/06/2005 | 05:35 | מאת: רן 25

שלום אני בחור בן 25 הסובל מהיגוי שגוי באותיות ס, צ . ומעוניין להתחיל בטיפול. שאלותיי 1. כמה זמן נמשך הטיפול עד לתוצאה הרצויה? ( שבועות, חודשים, שנים ) 2. מהם סיכויי ההצלחה? הודה לכם אם מישהו שעבר טיפול דומה יגיב איך היה הטיפול ותוצאותיו. תודה רבה.

במידה והינך מודע ומעוניין כדאי לך לנסות לטפל בתופעה. מניסיוני היו הצלחות לאנשים בגילך, הכל עניין של מודעות ורצון. אורך הטיפול הינו בחודשים, בתנאי שתתרגל ותצליח להפנים את השינוי פנה לקליניא בעלת הנסיון, בכל מיקרה, למיטב ידיעתי, אין כיסוי כספי מקופ"ח בגיל זה.

03/06/2005 | 17:11 | מאת: רן 25

הבעיה הפריע לי שנים ולא ידעתי שאפשר לטפל בה עד שהגעתי לפורום שלך. ובזכות המידע כאן אני יתחיל בטיפול.

31/05/2005 | 19:45 | מאת: מיכל

שפת האם שלי היא עברית ושפת האם של בן זוגי היא אנגלית (חי בארץ עד גיל 10 ומאז ועד גיל 18 בחו"ל, שפת אימו אנגלית). אנו מתלבטים האם כדאי הוא ישוחח עם בתנו (בת החודשיים) באנגלית בעוד אני אשוחח עימה בעברית כמובן, מתוך כוונה שתרכוש שפה נוספת. אנו חוששים שהדבר יגרום לה לעיכוב בהתפתחות הדיבור. בנוסף שמעתי דעות לפיהן על מנת למנוע עיכוב כזה, מומלץ להתחיל לדבר עם הילד בשפה השנייה כאשר הוא כבר מבין את השפה הראשונה. מה מומלץ והאם יש מחקרים בנושא? בתודה מראש

יש מחקרים בכל הכוונים, באופן כללי... ילד ללא קשיים ברכישת שפה מסתדר יפה מאד בשתי שפות... הבקשה היא שתהיה עקביות בשימוש בשפה על ידי המבוגר על עקרון של אדם אחד, שפה אחת. יש צורך לדאוג למתן אוצר מילים ומבנה משפט בשתי השפות, בהכפלה מסויימת ובעקר נדרשת עקביות, אך הדבר בהחלט ניתן לביצוע כמתואר. במהלך השנים עסקנו בנושא זה, חפשי תשובות לאורך הפורום כולו.

31/05/2005 | 17:39 | מאת: Beth

Hi, I need a frank AND honest recommendation regards the above.I mean the forum of the Neurologist paediatrician, Speech therapist, Physiotherapist AND so on... Which Hospitals unit can you sincerely recommand? What about the units of Maccabbi? Are they good? We plan to come especially from abroad for a diagnosis so I would really appreciate your objective opinion? I can read Hebrew by the way Thanks

שלום בת' שרותי האבחון בארץ הינם, בד"כ מצויינים. לכל קופ"ח יש את השירותים הייחודיים וגם יש כמה מרכזים מנוהלים על ידי משרד הבריאות. אם תתני לי פרטים נוספים, כמו איזור גאוגרפי בארץ, גיל הילד, שאלות או תאור תפקודי ראשוני ובאיזה קופה, אוכל, אולי, לעזור לך במתן המלצה ספציפית יותר. בהצלחה

26/05/2005 | 07:41 | מאת: yucv

שלום.השם המלא של ההפרעה הוא: multy-system developmental disorder. מה שאני יודעת,זה שזוהי אבחנה שניתנת לילדים מתחת לגיל 3. אבל מה זה אומר? שאלה נוספת: מהי תסמונת לנדאו -קלפנר? חיפשתי,ולא מצאתי אתרים המספקים תשובות מספקות(בעברית).האם ידוע לך על כאלה? תודה

26/05/2005 | 22:18 | מאת: איציק

ראי תשובה בשירשור קודם פסוכולגים מאסכלת גרנשפין נותנים הגדרה זו לילדי PDD-NOS מתחת לגיל 3

20/05/2005 | 10:58 | מאת: אריאלה

מה עושים עם ילד בן 3, ששר שירים שלמים ומדקלם סיפורים שלמים, אבל בדיבור השוטף, עדיין "חוסך" במילים כמו שכתבת באחת התשובות (התחיל לדבר מאוחר- 2.3 ויש התקדמת כל הזמן)

20/05/2005 | 17:24 | מאת: ד"ר עופר אמיר-קלינאי תקשורת

העובדה שהילד שר שירים ומדקלם סיפורים היא יפה והיא מעידה על כך שמנגנון הפקת הדיבור שלו תקין, אבל בגיל 3 הוא אמור להיות מאוד ורבלי ולהיות מסוגל גם להפיק משפטים תקשורתיים במהלך שיחה במטרה ליזום תקשורת. כמובן שיתכן שהילד בעל אופי פחות "דברן", וקשה לדעת מהשאלה הקצרה שלך אם הוא פשוט פחות אוהב לדבר או שאכן יש לו קושי ב"יצירת דיבור" (בניגוד לחיקוי של שיר או דיקלום). לכן, אם נראה לך שהתפתחות הדיבור שלו אינה מתאימה לגילו, אני ממליץ לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי תקשורת (במסגרת קופ"ח או בכל מסגרת אחרת). אבחון כזה יוכל לקבוע באופן ברור אם היכולות השפתיות שלו הן בתחום הנורמה, או שיש צורך בסיוע מסויים, כדי לאפשר לו לתקשר באופן חופשי יותר. בהצלחה.

לבתי בת השנה וחודש, נערכה בדיקת א.א.ג לפני בדיקת שמיעה, וזאת בשל תחושה שלנו שאיננה שומעת היטב. בדיקת א.א.ג היתה תקינה, ולאחר מכן, בבדיקת השמיעה בטימפנומטריה, נמצאו נוזלים באוזן תיכונה, דו צידי. ימין B, שמאל C 0.2, -385 . בתי מנוזלת מזה כחודש (מצוייה בבית-תינוקות קיבוצי - מעגלים אינסופיים של נזלת מאחד לשני וחו"ח - ללא אירועי חום או שיעול או דלקות אוזניים כעת ומעולם). בבדיקת השמיעה רשום: תגובות הפסקת פעילות דו"צ ב-35-40 דצ' ב-85 דצ' הופיעה תגובת בהלה ברורה. הופנתה חזרה לא.א.ג, שהמליץ על אנטיביוטיקה לשבועיים מסוג דיספטיל. מדוע לא איבחן רופא אאג מ ר א ש את בעית הנוזלים באוזן? אנטיביוטיקה - מבחינתי מיועדת לזיהום. אין לילדה סיפטומים של חום, כאב אי נוחות וכד' . אז מה פתאום זיהום? מה פתאום אנטיביטיקה? האם יש סיכוי לנוזלים אלו להתייבש / להתפנות לבד? או בטיפול אחר שאינו אנטיביטי? בטיפול משלים לא קונבציונלי? עם הזמן? מה הסכנה בהימצאותם לשל הנוזלים באוזן התיכונה - למה בכלל לטפל בהם? האם זה חד משמעי שלקות השמיעה שהוכחה היום בבדיקה - מקורה בהמצאותם של הנוזלים האלו - או שיש עוד מה לבדוק הלאה? תודה.

18/05/2005 | 10:22 | מאת: ד"ר עופר אמיר-קלינאי תקשורת

לא תמיד ניתן לזהות בקלות נוזלים באוזניים, אצל ילד צעיר. לעיתים כמות הנוזלים קטנה יחסית, והילד מתקשה לשכב/לשבת ללא תנועה בזמן הבדיקה - ולכן לרופא יש קושי לאתר את הנוזלים. בנוסף, חשוב לציין שבדיקת הטימפנומטריה לא מזהה נוזלים באוזניים - אלא בודקת את מידת התנועתיות של עור התוף, אשר יכולה להיות מושפעת מנוזלים באוזניים אך גם מלחץ שלילי (ואקום) בחלל האוזן התיכונה או בעיות אחרות. לכן יתכן שהאבחנה של נוזלים באוזניים לא הית האפשרית בבדיקה הראשונה. כדאי לטפל בנוזלים באוזן התיכונה ממספר סיבות. ראשית, קיום הנוזלים מפחית את הרגישות השמיעתית ולכן יוצר מעין ירידת שמיעה זמנית, אשר עלולה להפריע לילדה בתפתחות השפתית. בנוסף, כאשר יש נוזלים באוזן התיכונה, יכולה להתפתח דלקת אוזניים חריפה, ועדיף למנוע את זה מראש. לשאלתך לגבי טיפולים חלופיים: אכן קיימות אפשרויות נוספות לטיפול בנושא, אך לשם הבירור של הנושא, עליך לפנות ליעוץ עם אנשי מקצוע בתחום זה (רופאי אא"ג, או רופאים בתחום הרפואה האלטרנטיבית). בהצלחה

16/05/2005 | 21:36 | מאת: yucv

מהי הפרעת:msdd?מה היא כוללת בתוכה? אני יודעת את ראשי התיבות, אבל מבחינתי זהו גיבוב של מילים. לא אומר לי כלום.

17/05/2005 | 08:48 | מאת: ד"ר עופר אמיר-קלינאי תקשורת

מצטער. אני לא מכיר את הקיצור בו את משתמשת.

26/05/2005 | 22:15 | מאת: איציק

MSDD -זוהי אבחנה זהה פחות או יותר ל PDD-NOS נתנת על ידי פסכולוגים שלא מורשים לתת אבחנת PDD אחת הסיבות לאבחנה הזאת היא כדי לתיק את הילד

12/05/2005 | 22:31 | מאת: רוני

הייתי מעוניין לקבל מידע בכל הקשור לדיבור מהיר. היות ואני מדבר באופן מהיר, שלא פעם אני מתבקש לחזור על דבריי עקב סיבה זו. גילי נושק את השלושים, ואת תופעת הדיבור ירשתי מאבי. האם ניתן לרסן את המהירות ? אם כן באלו דרכים ? מהן הסיבות שגורמות לתופעה ? בתודה רוני

15/05/2005 | 08:43 | מאת: ד"ר עופר אמיר-קלינאי תקשורת

דיבור מהיר הוא בעיית דיבור הקשורה לתחום הפרעות השטף. לאמיתו של דבר, דיבור מהיר - בפני עצמו - אינו נחשב בעיה, מכיוון שקצב הדיבור מושפע מגורמים רבים. בין הגורמים הללו נמצאים מאפיינים אישיותיים וחברתיים - ולכן בקרב קבוצות חברתיות שונות, דיבור מהר נחשב נורמטיבי לחלוטין. לעומת זאת, דיבור מהיר אשר משולב בחיתוך דיבור לא ברור ונטיה "לבלוע הברות" (מה שמכונה בשפה המקצועית cluttering) נחשב לבעית דיבור. הסיבות לכך אינן ידועות אך יש על כך תאוריות רבות ומגוונות, שלא כאן המקום לפרטן. בכל מקרה, אם מעירים לך על כך שהדיבור שלך לא מובן, סביר שאתה משתייך לקבוצה זו. אם אתה רוצה לטפל בנושא, עליך לפנות לקלינאי תקשורת העוסק בתחום הפרעות שטף דיבור, לעבור אבחון ראשוני ואחריו לקבל המלצה. באופן כללי, ניתן וכדאי לטפל בנושא, אך חשוב לדעת שגם לאחר טיפול - הנטיה האישית שלך לדבר מהר תמשיך להתקיים. עם זאת, הטיפול יוכל לספק לך כלים איך לווסת את קצב הדיבור ואיך לדבר באופן יותר ברור עם בקרה עצמית טובה יותר. אמנם בגיל 30+ לא תמיד קל לערוך שינויים באופן הדיבור שלך, אך הדבר אפשרי, בתנאי שאתה מוכן "לעבוד" על כך. בהצלחה

12/05/2005 | 22:25 | מאת: שלומי

שלום רב. שאלתי נוגעת לבני בן ה-13, תלמיד בחטיבת הביניים. ובכן, בני הוא ילד ממוצע, תלמיד טוב, בעל מראה חיצוני טוב והתנהגיות חברתיות רגילות. לאחרונה, אנו מבחינים אצלו בנסיגה משמעותית בבטחון העצמי. הדבר מתבטא בכך שהוא נמנע מליצור קשרים חברתיים חדשים, נמנע מלהתקשר לחברים ובדרך כלל מזמין חברים אליו. גם בין חבריו הוא נתפס כחלש ובדרך כלל הופך לקורבן "הירידות" בינהם. האם קיימות קבוצות תמיכה בנושא ? אם כן אשמח לשמוע ואם לא, להיכן לפנות? בתודה מראש שלומי

15/05/2005 | 08:35 | מאת: ד"ר עופר אמיר-קלינאי תקשורת

השאלה שאתה מפנה צריכה להיות מפנית לאנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה. אנא פנה לפסיכולוג ביה"ס או ליועצת, או הפנה את שאלתך לפורום מתאים. בהצלחה

מגיל קטן אני זוכר את עצמי לא מצליח לתקשר אם אנשים לא מצליח לרכוש חברים ממש סגור היום אני בן 24 ורוצה לעזור לעצמי למי צריך לפנות בנושא

11/05/2005 | 09:39 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

הקושי שאתה מתאר הוא ללא ספק חויה מתסכלת, ואני רוצה לברך אותך על כך שהחלטת לעשות שינוי ולטפל בנושא. מהתאור הקצר שנתת, אני מניח שהקושי שאתה מתאר לא קשור לקושי ביכולת הבעה מילולית או שפתית, אלא למיומנויות חברתיות או רגשיות. אם אכן זה המצב, אני מציע לך לפנות לאבחון ראשוני אצל פסיכולוג/ית, על מנת לבחון את הקושי ביצירת קשר חברתי ובין-אישי, ועל מנת ללמוד דרכים לשפר את המיומנות שלך בתחום זה. בהצלחה, וחג שמח.

כנס לאתר הזה אולי ? http://www.asperger.org.il/files/default.htm

07/05/2005 | 19:43 | מאת: מירי

בני בן ה-11 משתמש בכדור "קונצרטה 36 " לבעיות קשב וריכוז,כמה שידוע לי הכדור לא אמור להשפיע על התאבון והעירנות ,אך לאחרונה שמתי לב שבני איבד את התיאבון ומתקשה להרדם בלילה , שאלתי האם יש מקום להחליף ל"קונצרטה 18"

08/05/2005 | 08:16 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

שלום לך, השאלה שאת מפנה קשורה לתופעות הלוואי של הכדור. בתור קלינאי תקשורת, אין באפשרותי לענות על שאלה מסוג זה. עליך להפנות את השאלה לרופא המטפל של בנך או לפורום רפואי אחר. בהצלחה

01/05/2005 | 09:26 | מאת: חני

בני בן ה-4 נמצא בגן טרום חובה. הגננת הסבה את תשומת ליבי שהוא מתקשה לשבת במקום למשך זמן מסויים 15 דק' בערך. היא טוענת שכאשר היא עושה איתם פעילות כלשהי הוא מאבד את הריכוז ופונה לעשות משהו אחר אבל תמיד דואג להקשיב ונשאר מעודכן ומכיר את החומר הנלמד. היא ביקשה שנעשה לו אבחון לבעיית קשב וריכוז. האם לדעתך אנו צריכים לעשות לו את האבחון עכשיו או שניתן לדחות את זה עוד לזמן מה לראות אם יש שיפור, אם תשובתך היא חיובית אנא הפני אותנו לאחד המכונים הפרטיים הממולצים על ידך. יש לציין שהגננת טוענת שהוא ילד מאוד חכם עם זכרון מצויין. תודה על תשובתך המהירה.

02/05/2005 | 09:06 | מאת: ד"ר עופר אמיר

נראה לי שיש מקום להפנות את השאלה לאנשי מקצוע בתחום ריפוי בעיסוק או פסיכולוגיה התפתחותית, כיוון שאבחון של הפרעת קשב וריכוז נמצא בתחום המומחיות שלהם. עם זאת, באופן כללי, במידה והגננת מציעה לערוך אבחון כזה, אני נוטה לקבל את דעתה, כיוון שהיא מכירה את הילד זמן ממושך ורואה אותה מספר שעות רב בכל יום, בחברת ילדים אחרים ובהשוואה לקבוצת בני גילו. בהצלחה

28/04/2005 | 12:00 | מאת: ענת

שלום אני אמא לשלושה בנים ( 9,6,2 ) ללא עבר של לקויי שפה במשפחב או אצל אחד הילדים בני השלישי בן שנתיים וחודשיים החל לדבר ע"פ הנורמה ובעל אוצר מילים יפה , שר לעצמו ,חוזר בקלות אחרי מילים חדשות שנאמרות לו ונהנה לבטא את עצמו ולהשתמש בשפה דבורה . לפני כחודש החל בגמגום קל המתבטא בקושי להגות מילים . הוא חוזר מספר רב של פעמים על הברה או צליל מסוים של המילה בדרך כלל על פתיחת המילה ( אי..אי..אי.. אי. .. אימא) לעיתים במשך זמן ממש ארוך לאחר מכן יכול לדבר בשטף וללא הפרעה או לעיתים ל " היתקע " כך לאורך כמה מילים במקביל ממשיך לשיר לעצמו ולחזור על מילים חדשות ששומע. אני מודאגת לקבי שיוני זה באופן דיבורו .האם זהו סוג של גמגום והאם יש צורך לפנות לאיבחון שפתי?

לקריאה נוספת והעמקה

לא לפנות לשום מקום, זהו חלק של התפתחות נורמלית בילדים, במיוחד כשהוא בסביבה יותר מהירה ומפותחת ומנסה להתאים את עצמו לסביבה. עייני בשאלות קודמות ותמצאי המון התיחסויות ל"חוסר שטף התפתחותי" ולא לגימגום, אשר לא מתאים כהגדרה בגיל זה. בהצלחה

28/04/2005 | 11:17 | מאת: Beth

Hi, Does a 1 year AND 9 months toddler that would not say one word AND would not point out on things necessarily means he has some kind of communication disorder? He does understand alot of what we are asking from him, he loves to be hugged AND kissed,would not avoid an eye contact AND enjoys our (his parents) AND the other toddlers in the nursary company. Whenever he wants something he would just bring it to us (like a book he wants to be read out to him), a toy he wishes to play with us OR touch the T.V. if he wants to watch it. I know he should be seen AND we have already booked an appointment with a speech therapist. But we just wanted to know whether the "pointing out" at this age is so critical AND maybe it can only be a delay in speech development. He is Bilingual by the way. One last thing,in general can this communication issue be something that can be treated AND dealt with in a specific period of time OR is it something for a lifetime? Thanks

28/04/2005 | 12:09 | מאת: Beth

Just remembered that sometimes he would point out only at things in books but when he sits by himself AND goes through them (not when we read it out to him ). But he would not point out on things other than that Sorry for the length of this message Thanks again

The descripiton can fit many things' please get professional evaluation AND counsel. I will be glad to follow this case, after the speech pathologist/ are you going to be in israel during the summer?

27/04/2005 | 17:17 | מאת: מרינה

שלום קלינאית התקשורת שלי הציעה לי ללכת לטיפול קבוצתי בבעיות גמגום , כשלדעתה הכי טוב זה בבי"ח איכילוב. האם זה נכון? מה בדיוק עושים שם ששונה ממקומות אחרים או שרק בבתי חולים וחוגים להפרעות תקשורת יש טיפולים קבוצתיים ובמרפאות אחרות אין? תוכלי בבקשה לתת לי יותר פרטים על הנעשה במרפאות החוץ של בי"ח איכילוב בנושא הזה, אם זה בכלל מרפאות חוץ ? מה צריך לעשות בשביל להתקבל לשם , יש צורך בטופס 17 וכו' ? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

טלפני למכון לשיקום הדיבור באיכילוב, ביום ראשון בלבד, תשוחחי עם אחראית במכון ותקבלי את כל התשובות. ישנם מקומות המטפלים בקבוצה ובמיוחד ישנו אירגון לעזרה עצמית לאנשים עם גימגום ambi.org.il כנסי לאתר שלהם ובודאי תמצאי הרבה מידע ואנשים בעלי נסיון שיעזרו לך לבחור כוון .