פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3715 הודעות
3228 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

27/06/2012 | 11:43 | מאת: טלולי

בוקר אור, יש לי ילדה מקסימה בת שנתיים ועשרה חודשים (תאומה). נולדה פגה כחודש וחצי לפני הזמן אך ללא בעיות התפתחותיות ואחרות בכלל. ייש לה ירידה מאד משמעותית בשמיעה(לאחר בדיקות שמיעה) והרבה מים ושעווה בשתי האזניים.כרגע הוחלט לא לעשות ניתוח כפתורים. ילדה מאד תיקשורתית חברותית שמחה ונבונה.דו לשונית (עברית ואנגלית) מבינה הכל יודעת את כל אותיות ה ABC גם לומר וגם לזהות אלף בית לומר , ספרות עד 10 גם לזהות וגם לומר בעברית ואנגלית מכירה 50 סוגי חיות ,את כל הצבעים וכ"ו.נמצאת בגן בקבוצת הבוגרים עם ילדים בני 3 וחצי והגננות אומרות שהיא מסתדרת מצויין ואף חזקה מהקבוצה שלה בהרבה תחומים. הבעיה המרכזית שלה זה בדיבור ובהגיה.היא יודעת לומר הכל וחוזרת על משפטים ומילים אבל חלק בצורה שגויה.למשל ל היא הוגה כ ג (בכל המילים והמשפטים) (עגגה במקום עגלה וכו). אני מנסה לעבוד איתה הרבה על האות למד ולימדתי אותה לשיר לה לה לה עם הלשון אבל היא עדיין לא משתמשת בלמד במילים.כמו כן מדברת בח וכ גרונית...בעוד שהיא לא שמעה את זה בבית . אני יודעת איזה אותיות היא מחליפה באיזה ולכן מבינה כל מה שהיא אומרת.כנ"ל גם הגננות.האם יש צורך בקלינאית תקשורת או פשוט לחכות? {אחת הסיבות שאנחנו מחכים עם ניתוח כפתורים כי הילדה מסתדרת טוב גם בלי} בתודה מראש ויום מקסים ,טל

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ודאי אין מקום "להציק לה" בטיפול. היא עושה מה שהיא יכולה וגם לא כדאי לנסות "ללמד אותה". ילידם מגלים את הדיבור וההיגוי הנכון כחלק מתהליך הבשלה פונולוגית ושפתית. החשוב שהיא תשמע דיבור נכון וברור. בגיל זה מותר לה עדיין להחליף ולבלבל בין ההגאים, העקר שאתם תעשו כל מאמץ להבין אותה. אם לקראת גיל 3 עדיין לא מובנת לאנשים בסביבתה, אז כדאי לפנות לאבחון והדרכה של קלינאי תקשורת. בהצלחה

26/06/2012 | 22:52 | מאת: גן

בתי המקסימה בחגים תחגוג 4. בגיל 3 עברה איבחון אצל קלינאית תקשורת ושם נאמר לנו שהיא בסדר גמור ואף מעל הממוצע בתחומים מסויימים. לבתי עדיין יש מילים שהיא אינה הוגה נכון כגון- נוכשת( נושכת) ועוד. לעיתים אומרת אני בן שלוש וחצי ולא בת שלוש וחצי ומשתמשת בביטוים לא נכונים - אף פעם לא הייתה בבית שלי שכוונתה היא- המון זמן לא הייתה... כאשר מדברת בשטף לפעמים ההקשר בין המשפטים טיפה מתמוסס. האם כדאי לעבור שוב אבחון אצל קלינאית? המון תודה על העצות

הקיץ ודאי תרגישי התקדמות רבה, במיוחד בתקופה שגם את תהיי בחופשה. לא נשמעה בעייתי במיוחד אבל אם את לא שקטה, תפני ותקבלי יעוץ פרטני לחיזוק בבית, לא נשמע שיש מקום לטיפול עקבי וארוך טווח. בגיל זה יש המון שינויים והיא ודאי תמשיך להתקדם בעצמה. חשוב לא לחזור על המילים שהיא אומרת נכון אלה להגיד נכון כדי שהיא תשמע ולא לבקש ממנה לחזור על המילה... בהצלחה

26/06/2012 | 16:10 | מאת: ליאת

שלום רב: בני בן 4 מתקשה בהגיית האות "ל". לעיתים מבטא אותה ולעיתים לא. רק לאחרונה החל לאמר אותה נכון במילה לא וגם זה לפעמים. כששר "ל ל ל ל", זה רק עם י. (אומר י במקום ל) האם צריך כבר לפנות לאיש מקצוע , או ניתן עוד לחכות? תודה

לא צריך לפנות לאף אחד, הוא נמצא בשלב רכישה וככה זה עובד, הוא "מגלה" באיזה מילה יש "ל" והוא לאט מכניס אותה לדיבור השוטף. עדיין יקח כמה שבועות עד שיכניס את ההגה במקומו הטבעי. הוא בגיל המתאים לרכישה ספונטנית. דברו איתו נכון ואך תבקשו ממנו לחזור על מילה זו או אחרת, הוא יעשה זאת באופן טבעי. בהצלחה

26/06/2012 | 10:57 | מאת: אילנית

שלום, בתי בת השלוש וחצי מדברת יפה, אולם שמתי לב כי את האות ש היא מבטאת שין (כמו סין) אני חוששת שזה בגלל שסבתה מבטאת זאת כך בשל מוצאה המרוקאי והן נמצאות שעות רבות יחד. האם יסתדר לבד לאחר שהיא שומעת אותנו, האם לתקן אותה? תודה.

בגיל זה עדיין נחשב להתפתחותי ולא מושפע מהסבתא, הרי את בטח מבטא נכון ונמצאת איתה יותר שעות מאשר הסבתא, למה שלא תחקה אותך?

24/06/2012 | 19:57 | מאת: דנה

שלום, ילד בן 6 לא מצליח להגות את האות ר, בנוסף שאר הדיבור לא נהיה ברור. האם הדברים צפוים להסתדר או שיש צורך לקחת למומחה בנושא?

לקריאה נוספת והעמקה

כבר הייתם צריכים להפנותו לטיפול, בגיל 5. כעת לצערי סל הבריאות מקנה לו רק 9 טיפולים על חשבון ביטוח הבריאות. המידה ויש להם ביטוח משלים, הביטוח הזה ישלם על המשך הטיפול ואם לא. אתם תצטרכו להשלים.... פנו בהקדם לקלינאי תקשורת לטיפול, רצוי לבצע בדיקת שמיעה גם.

24/06/2012 | 09:18 | מאת: אלינור

שלום! אנחנו בית דובר אנגלית (בעלי אמריקאי, אני ישראלית עם אנגלית כשפת אם). לאחרונה הבחנו שלמרות שהבן הגדול (בן שלוש) שומע עיברית מהמשפחה שלי (שרואה אותו על בסיס יומי) ומהגן (שהוא דו לשוני), אוצר המילים באנגלית רחב יותר. האם מומלץ לי להתחיל ולדבר איתו בעיברית? הילדים יגורו בישראל וזו תהיה השפה המרכזית שלהם אבל לבעלי ממש חשוב שתהיה להם אנגלית טובה (בעיקר כי הוא בקושי מדבר עיברית ואנגלית זו הדרך היחידה שלו לתקשר איתם!). בשל אילוצי עבודה מבלה איתם זמן מוגבל במהלך השבוע ולכן חשבנו שכדי שילמדו אנגלית לא מספיק שישמעו את זה ממנו רק בסופי שבוע. לכן גם אני מדברת איתם אנגלית מההתחלה. תודה. תודה.

באופן אישי ומקצועי אני נטוה לתמוך בהקניית שתי שפות, לכן אני לא ממליצה לך לשנות את השפה בה את מדברת איתם. כשיבואו לארץ יתמודדו כמו כל ילד אחר שמגיעה, ילמד את העברית במסגרת הלימודית ובחברת הילדים. תדאגי לחשיפה לקלטות ושירים בעברית ותמשיכי כמו עד היום, אנגלית יכולה להיות "שפהת הבית". העקרון הוא מבוגר אחד-שפה אחת באופן עקבי!

21/06/2012 | 16:40 | מאת: עירית

שלום רב, ידוע לך מה שואלים בראיון הקבלה לחוג, מבחנים ממוחשבים? תודה רבה ויום טוב.

לא ידוע לי, גם לא ידוע לי שיש ראיון אישי......

20/06/2012 | 10:34 | מאת: תמר

שלום, אני מורה פרטית להוראה מתקנת. קיבלתי תלמיד שיש לו בעיה שהוא מחליף בדיבור ובקריאה בין סין ושין. האמא מספרת כי שלחה את הילד כבר פעמיים בעבר לסדרת טיפולים דרך קופת חולים אצל קליאנית תקשורת, ואף על פי כן הבעיה לא נפתרה. מה יכולה להיות הסיבה לכך? וכיצד אוכל לעזור? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כול, שמיעה!!!! האם יש לו ירידה בשמיעה? האם עבר בדיקה??. זה א,ב שקלינאית תקשורת הייתה צריכה לבדוק. אחרי זה האם הוא יכול להבחין בשמיעתו את ההבדל בין שני הצלילים? אם כן, יופי ואם לא... הוא זקוק לאימון רב כי אחרת לא יתקדם.. לא בקריאה וכתיבה ובודאי לא בדיבור. לדעתי רצוי לעבוד יחד עם קלינאי תקשורת.... בהצלחה

18/06/2012 | 22:54 | מאת: ענת

היי יעל, אני בת 25 סטודנטית, ולאחרונה לאחר בדיקה מסוימת במוסד הלימודים התברר שיש לי קשיי שליפה. אני סובלת מזה זמן רב אך תמיד חשבתי שאני סובלת מבעיות זיכרון ולכן חשבתי שאני שוכחת לומר מילים מסוימות. בקרוב אצטרך להציג מצגות ולדבר בפני קהל ואני די חוששת מזה. רציתי לדעת איך אפשר לטפל בבעיה, אשמח יהיה אפשר להפנות אותי לגורם מתאים. תודה מראש, ענת.

לא יודעת למה החלטת לכתוב ליעל בפורום שלי, שמי פרידה. לגבי השליפה, זו תופעה מוכרת ולא תמיד מאובחנת נכון, גם אצלך, לא יודעת על סמך מה היא נקבע. תוכלי להתייעץ עם קלינאי תקשורת או עם מומחה לקשיי למידה או עם פסיכולוג קוגניטיבי. תעשי זאת רק אם את מרגישה שיש לך בעיה תפקודית' כי זה לא עובר, אלה לומדים אסטרטגיות להתמודדות. בהצלחה

18/06/2012 | 20:36 | מאת: רויטל

שלום, ביתי בת השנתיים וחצי נפלה על הראש האחורי וכתוצאה מעוצמת המכה היא התעלפה למספר שניות. כעבור חצי שעה היא חזרה לעצמה. עברו מאז כמעט שלושה שבועות ולאחרונה היא החלה לגמגם בצורה די קיצונית. כמעט כל משפט ולו הכי פשוט כמו אמא יכול לחזור על עצמו בהברה אחת לפחות 10 פעמים. חשוב לציין שביתי מדברת שוטף מגיל שנה וחצי. האמת שאני מאוד מודאגת. איני מתגוררת בארץ ולכן אשמח לקרוא חוות דעת מקצועית. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הבעיה עם תופעה נורמלית של חוסר שטף בדיבור הינה שתמיד מחפשים גורם חיצוני! הנפילה, לו הייתה משפיעה הייתה קורת מייד עם התעוררותה ולא בצורה שלחוסר שטף! חוסר השטף בדיבור הינה תופעה נורמלית וחלק מהפתחות הנורמלית בדיבור, מכוון שזה קרה בסמיך לנפילה אתמחפשת קשר ישיר, שלכל הדעות איננו שם! תתיחסי לתופעה כחלק נורמלי מהתפתחות הדיבור והשפה ואל תבלבלי. בהצלחה

18/06/2012 | 18:50 | מאת: מאיה

שלום, ברצוני לרכוש את המשחק בריכת המחשבות. נאמר לי שהוא אזל האם מישהי יודעת האם ישנה אפשרות לרכוש את המשחק באופן פרטי. אם כן אשמח לטלפון

בהצלחה!

18/06/2012 | 16:10 | מאת: דנה

שלום ביתי בת 6 . החל מתחילת הדיבור מגמגמת לסרוגין יש תקופות של מספר חודשים ללא גמגום ושוב זה חוזר. לא נראה שזה מפריע לה או שהיא מודעת לזה . האם צריך לפנות לטיפול ואיך מתחילים, האם דרך קופ"ח\פרטי? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

לא לנגוע ולא להעיר! היא מסתדרת עם צורת הדיבור שלה וכל זמן שהיא מסתגלת, מתפקדת בחברה ושמחה, למה לקלקל????

15/06/2012 | 20:41 | מאת: גילי

הבת שלי בת שנתיים וחצי מנסה לגמול אותה מחיתולים.. היא יושבת באסלה חופשי בישבנון אומרת יש לי פיפי אך לא יוצא כעבור 4 שעות... פעמים רבות אמרתי לה שלא ייברח לך תבקשי מאמא .... וכנראה מרוב הפעמים שאמרתי לא יוצא לה אף פעם כ 4-5 שעות לא עוש פיפי למרות שאומרת שיש לה פיפי..ואז מתלוננת שכואב ל בפוש פוש .. לדעתי יש חסימה ,התאפקות ,פחד שיברח ... האם אני צודקת ?ומה אמורה לעשות ? אשמח לתגובתכם!!! גילי

17/06/2012 | 10:09 | מאת: חגית בר-זאב

גילי שלום, ממליצה לך להתייעץ עם רופא/ת ילדים או בטיפת חלב. כמו כן, ניתן לפנות גם להדרכת הורים. בהצלחה.

15/06/2012 | 14:41 | מאת: אורנה

שלום. בני בן ה8 מגמגם. אובחן אצל קלינאית תקשורת. רציתי לדעת האם כשהוא יקבל טיפול בעברית אז גם תהיה אוטומטית העברה לשפה הרוסית מכיוון שהוא דובר את שתי השפות ומגמגם בשתיהן. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון בתשובה היא כן, יחד עם זאת יש אנשים שמגמגמים במיוחד או רק בשפה אחת! בהצלחה בטיפול

13/06/2012 | 09:49 | מאת: o

למה לא עונים פה ?

שלום רב, קלינאית תקשורת שעבדה עם סבתי לשיקום לאחר אירוע מוחי המליצה לרכוש קלפים מסוימים (הצגת מדרש תמונה והצגת פעלים באמצעות תמונה). האם ניתן להפנות אותי למוצר ולמקום שבו ניתן להשיגו? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תפני בבקשה למי שהמליץ..... אבל יותר טוב, תתייחסי לנעשה סביבו ואז הגירוי יהיה רלוונטי ואמיתי.

פרידה שלום התחלתי ללכת למורה לפיתוח קול היא אמרה לי שהדיבור שלי לא נכון ושאני צריכה ללכת לקלינאי/ת תקשורת ללמוד לדבר נכון, אני משתמשת בקול שלי בדיבור בצורה לא נכונה שיכולה גם להשפיע על איך שאני שרה... אני גרה בחיפה אשמח אם תוכלי להפנות אותי לקלינאי תקשורת טוב זה האימייל שלי [email protected] מאחלת לך כל טוב, גלי

גלי, תפני בקשה לאגודת קלינאי התקשורץ ishla.org.il בהצלחה

12/06/2012 | 08:37 | מאת: טל

ביתי בת 3 כמעט , אנחנו גרושים מאז שהיתה בת חודש וחצי,דיברה שוטף ויפה עד לפני כמה ימים,ואז פתאום נסיגה וגמגום.יש לציין כי שמה את היד על הפה בעת שמתחילה להבין שקשה לה לדבר,מושכת הברות ... לא ברור האם זה גמגום כהגדרתו - או משהו זמני חוךף של בעיה בהיגוי ההברות עצמן.... מישהו יכול לעזור ? מה לעשות ??:(

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתוך הפורום, המון פעמים יש שאלות כמו שלך. מדובר על חוסר שטף בדיבור שהינו חלק של התפחות נורמלית בדיבור. לעניין הגרושים אין קשר!

11/06/2012 | 20:26 | מאת: דנה

שלום, בני בן ה12 עולה לכיתה ו' לאחרונה (קרה בילדותו והסתדר) חזרה לו תופעת הגימגום (לא בטוח לקרוא לזה כך) יש לו בעיה עם רצף מילים לאחר כל מילה או בתחילת משפט יש "אאאא.." ואז יוצא מצב של אי יכולת לומר משפט בלי "גמגום" אשמח באם תייעצי לי לאן לפנות תודה

לקריאה נוספת והעמקה

האם זה מפריעה לו? האם הוא אמר או ציין משהו בעניין? כל זמן שהוא לא מבקש התייחסות מיוחדת, אל תגעו.. אולי הוא מותרד ולא מספקי מרוכז? אולי לקראת החופש יש לו "דאגות אחרות" תעקבו ותתמכו בו. הקשיבו לו בסבלנות אמיתית.

13/06/2012 | 11:56 | מאת: דנה

ראשית, תודה על תגובתך. זה מאוד מפריע לו, אומנם הוא ילד מקובל בחברה הן מבחינת בנים והן מבחינת בנות אך כן, זה מפריע. שאלתי לאן אני פונה שוחחתי עם קלינאית ואמרה שצריך לפנות לפסיכולוגית ילדים האם צודקת? תודה

11/06/2012 | 11:46 | מאת: לירן

הילד שלי מגמגם כבר שנתיים והגמגום היה מגיע בגלים. כרגע הוא נשאר ברמת גמגום חריפה כבר כמה חודשים. כשהוא מדבר לעצמו במהלך משחק הוא לא מגמגם כלל. אנחנו לא מטרידים אותו בנושא וכך גם בגן שלו הילדים סובלניים כלפיו ונראה שמהסביבה שלו אין לו בעיות כרגע. הוא חברותי מאוד ולא ביישן. מה עושים על מנת לשפר את המצב ???

לקריאה נוספת והעמקה

המצב שאת מתארת הינו אידיאלי... תמשיכו לתמוך בו ולתת לו המון ביטחון. אל תעררו את הזכות שלו לדבר איך שהוא יכול. עם הזמן תיראו מה קורה, אם הוא ממשיך כך, אל תיגעו. אם הוא יהיה מותרד או יבקש התייחסות מיוחדת לדיבור, אז, רק אז, תפנו לקלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בילדים עם חוסר שטף בדיבור.. בינתיים תורידו את המילה גימגום מסדר היום. קבלו אותו כמו שהוא!

13/06/2012 | 11:37 | מאת: לירן

10/06/2012 | 13:10 | מאת: מיטל

שלום, בני בן 3, משתמש ברוב המילים רק בעיצור פתח - ולא בחולם למשל: שלו אומר שלה מלבד זה מתבטא יפה ובעל אוצר מילים עשיר האם זה דורש טיפול או שיסתדר מעצמו?

בהחלט כדי לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת... ככל שהזמן יעבור התופעה תשתרש ויהיה לו יותר קשה לשנותה.

06/06/2012 | 12:53 | מאת: לינא

יש לי ילד מאובחן עם תסמונת מוביוס ( שיתוק שרירי פנים) , הדיבור שלוכולל בעיקר הגאים אחוריים עקב התבמונת .. האם היה לך ניסיון עם ילד כזה ?? האם יש טיפם מיוחדים שאני יכולה להיעזר בהם בטיפול ??

לקריאה נוספת והעמקה

אין לי נסיון עם ילדם עם התסמונת הזאת, אבל יש המון אפשרויות לעזור לילד שאינו יכול להגאות מטיפול ישיר בהיגוי ומציאת חלופות להיגוי ועד שימשו בלוחות תקשורת ופלט קולי. מרבית קלינאי התקשורת מצוייות בטיפול שכזה.

05/06/2012 | 22:22 | מאת: אפרת

אנחנו מספר סטודנטיות להפרעות בתקשורת ואנחנו מחפשות רעיונות למשחקים שיצרו קלינאיות תקשורת לטיפול בפישוט צרורות של ילדים. נשמח גם לרעיונות לספרים הכוללים הפקת צרורות. תודה רבה!

בכנס של קלינאי התקשורת מוצגים מוצרים אשר מיוצרים על ידי הקלינאים עצמם ונותנים מענה לחומרים ייחודיים לשפה העברית וגם לערבית. תפנו לאגודת קלינאי התקשורת ובקשו את רשימת המציגים בכנס, תפנו אליהם ישירות ותמצאו אוצר חבוי! בהצלחה

05/06/2012 | 20:45 | מאת: אירנה

בני בן 7, תלמיד כיתה א, תלמיד מצויין בעל קשרים חברתיים. כשהיה בן 3 הופיע גמגום שחלף לחלוטין לאחר טיפול אצל קלינאית תקשורת. כעת הגמגום הופיע שוב בעוצמה די גבוהה וגם הוא מוטרד מזה. לציין כי לפני כחצי שנה סבתא שלו (אמי) שהייתה דמות מאוד משמעותית בחיינו נפטרה באופן פתאומי בגיל צעיר. מה לעשות האם לקחת אותו לטיפול או להמתין מעט. לציין כי הגיע גורם חזר רק היום. תודה רבה על תשובתך

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה ולפני סיום שנת הלימודים הילדים מתכוננים למעבר וכל מעבר מעלה את סף המתח, גם אצלם. טוב שיש לו קשרים חברתיים, אבל אם הוא עצמו אמר שמותרד, חשוב להתייחס לתחושתו. יחד עם זאת, ככל שהתופעה לא עקבית ולא כל הזמן, רצוי להפחית את המתח בנושא. לצערינו הרבה ילדים חווים אובדנים ומוות, לא כולם מציגים חוסר שטף בדיבור כתוצאה... אל תחפשי קשר בין שני האירועים. אחד קשור לחיים והשני יכול להיות כמו אלרגיה, משהו מעורר אותו ונמצא חבוי ומתעורר מעצמו, מבלי שליטה... וכך גם נאלם ונעלם... אם הילד ידבר שוב על הצורת דיבור שווא ללכת לקלינאי תקשורת ולתת לו את הבטחון שמקשיבים למגיבים בהתאם. אולי צריך רק חיזוק ולא ממש טיפול.

03/06/2012 | 10:46 | מאת: דנה

שלום, יש לי תינוקת בת שנה וחודשיים עוד מעט. ויש לי שאלה שמטרידה אותי, היא עדין לא אומרת אף מילה אפילו לא אחת! אפילו אין מילים שרוצה להגיד ומבטאה לא נכון. כמובן שממלמת, צועקת, צוחקת ומצביעה לעבר חפצים שרוצה. אבל לא מנסה להגיד שום מילה האם תקין? ואני סתם לחוצה? ואם תקין אשמח שתאמרי לי עד איזה גיל תקין ומתי כדי לבדוק אם אין התקדמות???? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה יש שונות גדולה בין ילדים, לכן אין משהו חותך בגיל מסויים. בגדול ילד בגיל שנתיים אמור לצרף שני מילים ביחד, לפחות. האם היא עברה בדיקת שמיעה? רצוי לבדוק! לגבי הדיבור, אם היא ממלמלת כשהיא מצביעה, זו מולה! אם אתם לא מבינים או מזהים כמשהו מוכר, אז תנו לה זמן ותדברו נכון לידה והיא כבר תמשיך את המלאכה..... היא נשמעת תיקושרתית, יוצרת קשר וחמודה. בהצלחה

05/06/2012 | 10:30 | מאת: דנה

לגבי בדיקת שמיעה, לדעתי (הלא מקצועית) שומעת בסדר, שכאני קוראת בשמה היא מסתובבת בחיוך, ובמשחקי קוקו היא צוחקת, וגם ישר ששומעת שיר מתנגן בלולי לא מפספסת ופוצחת בריקוד. עדין ממליצה לקחת לבדיקת שמיעה בגיל שלה? או בגיל יותר מאוחר אם לא תיהיה התקדמות? יכול להיות שאנחנו קצת מקשים עליה האם שאני מדברת איתה לדבר לאט ולא בקצב דיבור רגיל? ועד איזה גיל זה נורמלי ולא צריך לפנות ליעוץ מקצועי אם לא אמרה מילה עד אז? הלחץ שלי היה כי הבנתי שעד גיל שנה וחצי אמורה להגיד 10 מילים ולא ניראה לי שתגיד 10 מילים עד אז.

שלום, בתי בת שנתיים וארבעה חודשים החלה פתאום לגמגם. היא התחילה לדבר בשלב מוקדם (בערך בגיל שנה וקצת). כבר יותר משנה שהיא מדברת באופן שוטף וברור. לאחרונה היא החלה לחזור על ההברה הראשונה של המילה (או בשריקה או בחזרה ממש על ההברה). חשוב לי לציין כי גם לי יש בעיית גמגום קלה , אך כשהייתי ילדה סבלתי מאוד מהגמגום דבר שגרם לביטחון עצמי ירוד . עם השנים למדתי לחיות עם הגמגום והוא התמעט. שאלתי היא - האם הילדה תגמגם או שקיימת אפשרות בעזרת טיפול שהדבר יחלוף ? האם יש משהו לעשות או להמתין לגיל 3 ? אני ממש מוטרדת מהעניין מאחר וסבלתי מהגמגום בגיל צעיר.

לקריאה נוספת והעמקה

אפשר להבין את הרגישות שלך לעניין. יחד עם זאת את מתארת תופעה נורמלית לחלוטין, בילדים בגיל זה. התופעה קשורה ליכולת אירגון המילים למשפטוהרחבת אוצר המילים ולא לגימגום. שימי לב כמה הרבה פניות שיש כאן בנושא זה ותווכחי שזו תופעה שכיחה ומטרידה, אבל היא חלק של התפתחות שפה נורמלית. לגבי ביתך יש לך רגישות יתר אבל תידעי שאין מידע לגבי גנטיקה בתחום זה ולא עובר בתורשה. תני לה לדבר בסבלנות, אל תעיצי בה לדבר ואל תשאלי יותר מדי שאלות, תני לה להוביל בשיחה וליזום כשהיא מוכנה. בהצלחה

05/06/2012 | 11:15 | מאת: שלומית

החששות שלי התגברו בשבוע שחלף. היא נתקעת יותר כשהיא מנסה לדבר. היא מאדימה ומתעצבנת ולפעמים היא פשוט מותרת ולא אומרת את המילה שניסתה להגיד. האם במצב כזה להשלים את המילה שלה או זה בסדר שהיא מותרת ? אני פוחדת שהמצב יחמיר ושהיא פחות תדבר. חשוב לי לציין כי עד לפני כשבועיים היא דיברה רגיל.

30/05/2012 | 20:25 | מאת: מירב

בני תאום בן ארבע ושלושה חודשים מחליף בין האותיות ב ו וו איש באישה או מתקשה במילים מסוימות כמו חושך מבטא זאת כמו שוחך . האם טעיות אילו יעברו אם הזמן או יש צורך בטיפול. בנוסף עדיין אין לו שטף דיבור משפטים קצרים . תודה וערב טוב.

כדי שיעבור אבחון אצל קלינאי תקשורת כדי לבדוק לעומק ולהתרשם באופן אישי.

שלום, בני בן 8, ילד מוכשר וחכם. לאחרונה, התחילה לו הפרעה קלה בשטף הדיבור - נתקע מעט בתחילת משפט(בדר"כ המשפט הראשון בסיפור). חשבתי להתעלם ולתת לזמן לעשות את שלו, אך הוא ניגש אלי יום אחד ואמר לי שיש לו בעיה בדיבור, והוא קצת מגמגם, וטען שזה מפריע לו. יש לציין, שבגיל 3-4 היה לו גם גמגום התפתחותי קל, שחלף מעצמו. ועוד נקודה לציון - יש לי 2 אחים בוגרים עם הפרעה דומה בשטף הדיבור. השאלה שלי - האם טיפול בבעיה לא עלולה להעצים אותה? או שלהפך, אי טיפול עלול להחמיר את המצב?

לקריאה נוספת והעמקה

מכוון שהפניה ביוזת בנך רצוי מאד לפנותלקלינאי תקשורת להערכה והמלצה להמשך... לא חייב להיות טיפול. גמגום הינה תופעה של דיבור אבל גם של דימו עצמי, לכן חשוב להתייחס לבנך ולפניה הגלויה שלו, ולתת לו תמיכה תוך הבנה שזה בכלל לא נורא, להסביר שאתם פונים רק על פי בקשתו ולא כי אתם חושבים שמצבו דורש זאת. תבדקו האם הוא מסתגל במסגרות בהם הוא פעיל. בהצלחה

27/05/2012 | 23:52 | מאת: אירנה

שלום רב, בני בן 4 עד היום נמצא בגן פרטי. מטופל אצל ק.ת. עקב עיכוב שפתי. עבר אבחונים אצל פסיכולוג קליני. מומלץ גן שפתי. פנינו לועדת השמה וקיבלנו זימון לעוד יומיים. כאשר חיפשתי מידע באינטרנט, ראיתי באחת הכתבות, שילד לא יכול לעבור ועדת השמה בלי לעבור ועדת שילוב. השאלה היא, למה קיבלנו זימון לועדת השמה ללא שילוב? האם ניתן לדחות את הועדה ולבקש ועדת שילוב קודם? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

ועדת השמה הינה על פי החוק ומזכה את הילד בחינוך מיוחד, גן שפתי על פי צרכיו ובהתאם לאבחון שעבר. ועדת שילוב איננה על פי חוק ולא חייבים לעבור דרכה בדרך לועדת השמה. היא נותנת עזרה פרטנית לילד בגן חובה ולפי קריטריונים ולא על פי חוק. ההחלטות אינם מחייבות לעומת והדת השמה אשר הינה מחייבת את משרד החינוך על פי חוק! בהצלחה

25/05/2012 | 10:48 | מאת: שלי

אני בת 33 יש לי בעייה תקשורת שהיא א. מלים שאני רוצה לומר בורחים לי ואני לא מצליחה לבטה ב. אני לא מצליחה לנהל שיחה שוטפת וגם אני לא מצליחה לקשיב למשהו שמדבר אתי, אני לא מתרכזת ג. אני לא שומעת שמדברים אתי אני תמיד אומרת מה מה ומה שמדבר אתי תמיד אומרים לי מה את לא שומעת,וגם הזכרון שלי מאוד קצר אני יכולה לשכוח מה שאומרים לי אחרי שניה, זה מאוד מפריע לי באיכות החיים וגם יש לי שגיות כתיב איך אוכל לטפל בזה ? ומה יכול להיות הבעייה ?

לקריאה נוספת והעמקה

כדי לך: א. לעברו בדיקת שמיעה ב. לעבור אבחון אצל נאורו-פסיכולוג ויבדוק את כישורי הלמידה והפרעות קשב וריכוז. אפשר לאחר מכן לעבור בדיקה של תפקודי שמיעה, כמו לליקוי למידה בתחום השמיעה, ללא קשר לטיב השמיעה. לבדוק האם התופעה מפריעה לך בחיי היום-יום ותפקודים מגוונים. להחליט יחד עם המאבחנים והתוצאות מה מומלץ לעשות. בגילך יש כמה דרכי פעולה.

24/05/2012 | 20:39 | מאת: שיר

ערב טוב, מזה שבוע וחצי מאוד מוטרדת! בתי בת השנה ועשרה חודשים החלה לגמגם, מדובר בילדה שרכשה שפה בגיל צעיר מאוד, אוצר מילים גדול במיוחד ובעצם מדברת המון ובצורה שוטפת, עד הופעת הגמגום. בהתחלה הגמגום היה מאוד קל (תקיעות בהברה הראשונה של המילה) ועם הזמן החריף עד כדי גמגום קשה (יש מצבים שממש מתקשה להגות מילים) והתוצאה היא הפחתה ניכרת בנסיונות הדיבור.. יש לציין ששירים שרה ללא גמגום כלל, וישנם לפעמים מילים שיוצאות חלק, מה קורה? האם לדאוג? יש טעם לפנות ליעוץ/טיפול בגיל כזה? אשמח להמלצות, גרה בחיפה, תודה וחג שמח

לקריאה נוספת והעמקה

זו תופעה הקשורה להרחבה של אוצר המילים ויכולת לדבר, יש לה הרבה ממה לבחור והיא מעתיקה את הדגם דיבור במהיר ושותף של המבוגר. לרוב עובר בעצמו ואין מקום לדאגה או הרמת גבה כל פעם שהיא מדברת...

24/05/2012 | 12:10 | מאת: חזק

בני,בן 3 חודשים ילד מקסים.כבר כמה שבועות שהוא מגרגר ומתקשר. בימים האחרונים הוא מפטפט הרבה פחות.הוא עדיין שומר על קשר עין ועוקב אבל כמעט לא מוציא הברות. הוא מעט מצונן- זה יכול להיות קשור? לאחרונה אנחנו בתקופה קצת מבולבלת-נסענו לחו"ל לתקופה.יכול להיות שזה משפיע עליו? תודה מראש...

הוא עסוק במטלה התפתחותית אחרת ולא מרגיש מה שקורה סביבו. תהנו ממנו ואל תחפשו צרות!

19/05/2012 | 17:23 | מאת: אב

שלום, כשהילדה היתה בת 4 הופיעו בעיות של שטף בדיבור. קלינאית תקשורת אבחנה שהמדובר בבעייה שאינה אורגנית, והיא עברה טיפול אצל מרפאה באמנות, שאחרי כ- 10 חודשי טיפול אכן הוביל לתוצאות טובות והגמגום נעלם. כיום היא בת 8, תלמידה מצויינת ובעלת חיים חברתיים עשירים, ולפני כמה חודשים בעיית הגמגום חזרה. היא חזרה לטיפולה של אותה מרפאה באמנות, שעוברת איתה תהליך. המרפאה אומרת שהיא מבחינה בשינוי שחל בה לאורך המפגשים, אך בשבועיים -שלושה האחרונים יש ירידה בשטף הדיבור, ובימים האחרונים בעיית הדיבור חמורה מתמיד. אגב, לאחר מפגש עם המרפאה הדיבור טוב יותר, וככל שחולפים הימים עד לטיפול הבא זה שוב מתדרדר. גם היום די ברור לנו שלא מדובר בפגם אורגני: בעיות שטף הדיבור אינן כל הזמן, ויש זמנים שאין בעייה. הילדה כיום בעצמה מפקפקת ביעילות הטיפול, ובהתאם לגילה, מטבע הדברים קשה לה להבין איך טיפול באמנות (שהוא בעצם תהליך פסיכולוגי) אמור לסייע לה בעניין הדיבור. ההתלבטות שלנו - האם לתת לטיפול להמשיך וזה תהליך שלמרות הקשיים בדרך (ואולי בגללם) חשוב לעבור גם את הנפילות. או, שיש מקום לגשת להתייעצות חוזרת עם קלינאית תקשורת. ברור שלעודף התייעצויות יכול להיות גם מחיר של העצמת הבעייה. מה דעתך? תודה !

לקריאה נוספת והעמקה

ההתלבטות מובנת. אם הילדה מסתגלת בחברה ומרגישה בטוב עם עצמה, הטיפול יכול לערר את מעמדה בעיני עצמה, יחד עם זאת הטיפול יעצים את יכולת להתמודד אם מה שקורה לה. גימגום מתנהג קצת כמו אלרגיה, לא יודעים מה מעורר אותה אבל יודעים מה מחמיר את המצב. (מעברים וכו'). כמובן שטיפול בדיבור חייב להנתן על ידי קלינאי תקשורת. מטפל באומנות איננו יודע או מעודכן בתחום הספציפי של הדיבור וקצב הדיבור. אין מאפיינים מסויימים למי שמדבר מהר, לאט או קטוע! בכל מיקרה, תקחו את התופעה "בקלות, ותבינו מעומק ליבכם שאיננו פגם אורגני אלה סיגנון דיבור וככל שנילחמים להפסיקו כך הוא נעשה עיקש.... יש קלינאי תקשורת מומחים בתחום הזה בילדים... בהצלחה

19/05/2012 | 08:18 | מאת: איריס

בתי בת 7 , תלמידת כיתה א,חכמה, ומבינה עניין. אובחנה בגן בעלת הפרעת קשב adhd מטופלת בקונצרטה, לפעמים קיימת אצלה תופעה של דיבור מופרז ולא לעניין.שמתרחש רק בחברת ילדים מסויימים (שהיא רוצה למצוא חן).הסברתי לה שלא מדברים הרבה עם ילדים שאיתם היא רוצה למצוא חן. כי ילדים לא תמיד פנויים להקשיב וגם לא מספרים הכל. איך מתגברים על הבעיה? האם היא חלק מההיפראקטיביות ?

19/05/2012 | 08:25 | מאת: איריס

19/05/2012 | 08:28 | מאת: איריס

חשוב לציין, כי לילדה אין תופעות אובססיביות, או תנועות שחוזרות על עצמן. שכשאלתי אותה לפשר התופעה היא אמרה ששעמם לה ולכן היא דיברה והמון, זאת אומרת היא היתה מודעת.

16/05/2012 | 08:18 | מאת: סיגל

פסיכולוגית גן שפה הפנתה אותנו לאבחון תקשורת. אנחנו לקראת כיתה א', ונאמר לנו שאם הילד יהיה 'מאובחן תקשורת' נוכל לקבל סיוע בכיתה רגילה. מה כולל האבחון הזה? למי פונים כדי לבצע אותו?

לקריאה נוספת והעמקה
16/05/2012 | 12:11 | מאת: חן לדרר

כדאי לברר למה בדיוק התכוונה. אבחון של בעיות תקשורת עושים לרוב אצל פסיכאטר ילדים או ביחידה להתפתחות הילד

16/05/2012 | 07:28 | מאת: יובל

כיום אני תלמידת תיכון ומאז סוף היסודי כיתה ו לערך כתבתי ודיברתי עברית שוטף ולא הייתה לי ולא שגיאת כתיב אחת קטנה , כיום , כשמדברים עימי נבלעות לי מילים , ואין הבדל באדם העומד מולי , בנוסף לזה , מילים פשוטות כמו כלב לפעמים לוקח לי שנייה לעצור את הכל ולחשוב עם רושמים כלב עם ב או ו .. ועוד מיני בעיות בכיתה .. אשמח לקבל אבחון

תפני ליועצת הכיתה שלך ותבדקי יחד איתה מה מצבך. אולי ה"ראש" שלך לא בלימודים? אולי את מותרדת ומדאגת ממשהו אחר? קשיים בלימודים יכולים לבטא קושי בתחום אחר או בריכוז. בהצלחה

15/05/2012 | 11:53 | מאת: שירה

היי, הבת שלי בת שנה וארבעה חודשים, ולאחרונה אני מעט מודאגת מהתפתחותה ומהתנהגות או תנועות קצת מוזרות. אנסה להסביר מה היא עושה ומה לא, ואשמח אם תוכלי להשיב לי בפירוט כמה שניתן. היא עדיין לא הולכת, נעמדת בעזרת משהו והולכת סביב השולחן, או סביב הלול. מתיישבת יפה, גם W וגם מהצד, ואם W מתקנת עצמה בד"כ ופורשת רגליים לצדדים ויושבת כשהן פרושות לפניה. היא מבינה דברים מסויימים, מוציאה את המוצץ מהפה ונותנת לי אותו כשאני מבקשת, מבינה שאני אומרת לא (למרות שממשיכה ובוחנת אותי), מוחאת כפיים לעיתים, שמה יד על הראש כשאני שואלת איפה ראש, משחקת עם עצמה בעצמאות ולבד, יודעת לבנות מגדל כוסות, להשחיל טבעות, לשחק איתי עם כדור, אם אני מראה לה איך עושים משהו במשחק היא תחקה אותי, אבל לעומת זאת לא מחקה אותי כשאני שרה לה "ידיים למעלה, על הראש..", לא ממש מקשיבה לי או מסתכלת עליי כשאני מנסה ללמד אותה מתוך ספר מה זה פיל, נמר וכ"ו.. היא לא מג'ברשת הרבה ולא מדברת, כשאנחנו בין אנשים בחוץ היא בקושי מפיקה קולות ומתנהגת שונה מאיך שהיא מתנהגת בבית (פחות צוחקת או מחייכת ומאוד שקטה), כשאבא שלה נכנס הבייתה היא מתלהבת ויכולה להגיד באאא או משהו כזה וכשהיא בוכה היא יכולה להגיד מאא או משהו שנשמע קרוב מאוד לאמא, אבל חוץ מזה, כלום. היא ילדה שקטה, שיכולה להעסיק את עצמה לבד, נוחה עד לפעמים לטעמי נוחה מדיי שזה נראה לי לא נורמאלי. היא אוכלת בתיאבון (לבד בשולחן, עם הידיים ובאחיזת פינצטה - עדיין לא לבד עם כפית), מגלה עניין בדברים חדשים ומוכנה לאכול ולטעום מהכל. היא יוצרת קשר עין, מגיבה לשמה ולצלילים בסביבתה, כשאני שמה לה מוזיקה היא מתנדנדת מצד לצד ובקיצור, ילדה פעלתנית בסה"כ. מה שמדאיג אותי אלה הדברים האלה - לאחרונה היא הפכה לביישנית מול אנשים זרים או קרובים שהיא לא רואה הרבה, זה מתבטא בזה שהיא מרכינה ראש ומסתכלת עליהם מלמטה למעלה, מרימה עיניים ומורידה, נראה כמו ביישנות לגמרי. כשהם מדברים אליה או מסתכלים ממושכות היא פיתחה לאחרונה תנועה מוזרה, היא נוגעת בריפרוף במצח שלה, מעל העין, יכולה כמה פעמים בזמן שהם מדברים/מסתכלים עליה זה התחיל לאחרונה והיא עושה את זה כל הזמן עכשיו. כשהיא מתרגשת ממשהו או מתלהבת, היא כאילו מתכווצת כולה, נראה כמו רעד כזה, זה יכול להיות אם אני נותנת לה משהו חדש לאכול, או ביסקוויט ליד שהיא מתלהבת ממנו. או כשהיא רואה מישהו שהיא מכירה ואוהבת, זה יכול גם להתבטא בניפנוף ידיים. בלול מול הטלוויזיה, היא יכולה לפעמים לעמוד ולזוז מצד לצד לאורך זמן כשהיא צופה. היא לא ממש מצביעה ככשואלים אותה איפה זה או איפה ההוא, ובגדול נראית לי לא מתפתחת בהתאם לגילה. אני קוראת על אוטיזם ועל הסממנים ונכנסת קצת ללחץ, כי לאחרונה היא לא מש יוצרת קשר עין עם זרים אלא משפילה מבט כפי שציינתי. היא לא מדברת ולא מקשקשת הרבה בכלל, אלא מה שציינתי. מתנצלת מאוד על אורך השאלה והפירוט, פשוט מוטרדת ואודה לך על תשובתך. האם התפתחותה נורמאלית? האם הדברים שציינתי אמורים להטריד אותי? האם לפנות לקלינאית תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלו בעניין הדיבור? תודה רבה!!

לקריאה נוספת והעמקה

אני מבינה את מצוקתך, לפי התאור בחלק הראשון את מתארת ילדה עם התפתחות נורמלית לחלוטין. בחלק השני את מתארת התנהגויות שהם לגבי אנשים זרים במיוחד, לעומת החלק הראשון שמתייחס למשפחה. ילדים בגיל זה בהחלט מבדילים בין משפחה לאנשים זרים, השאלה היא איכותית וגם כמותית מבחינת היחד בהתנהגותה כפי שאת תארת בשני החלקים. הצעתי, תפני למכון להתפתחות הילד, דרל קופת חולים ושם רופא התפתחותי וצוות נוסף כמו פסיכולוג וקלינאי תקשורת יעשו הערכה ומעקב כדי לראות האם יש כאן צורך בהתערבות או לא. אל תשארי עם המצוקה כי היא רק תציק לך וולבתך. בהצלחה

17/05/2012 | 11:09 | מאת: שירה

תודה רבה על תשובתך, רק לא הבנתי מה זאת אומרת, איכותית וגם כמותית מבחינת היחד בהתנהגותה. וגם רוצה לדעת ולהירגע, האם היא עדיין יכולה להיות על הקשת האוטיסטית, למרות שחלק מהתנהגותה נראית נורמלית לחלוטין, כפי שכתבת? תודה שוב

שלום רב, בני בן ה-3 עבר לפני שבועיים ניתוח כפתורים והסרת שקד שלישי. מאז הוא מדבר מהאף ופחות ברור מאשר לפני הניתוח. האם כבר עכשיו לקחת אותו לאבחון קלינאית תקשורת או שיש להמתין? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

האם הרופא עשה כבר ביקורת לאחר הניתוח. לפעמים לוקח קצת זמן למנגנון האף לתפקד נכון. אם אין שיפור משמעותי במהלך השבועיים הקרובות, פני לקלינאי תקשורת. בינתיים תני לו המון עבודה של נשיפה דרך הפה, כמו ניפוח בלוני סבון, בלונים רגילים, נגינה בחוצוצרה ועוד. בהצלחה

שלום, שמי לנה ויש לי ילד בן שנתיים ו7 חודשיים (סוף אוגוסט חוגג 3) עם עיכוב שפתי התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת לא ממזמן לאחר האיבחון התקיימו כבר 2 פגישות. חשוב לציין שהבנת השפה שלו,מוטוריקה עדינה,גסה ותקשורת תקינה הוא דו לשוני אך רואים שמבין שתי שפות מתוך המילים שמצילח להגיד רובן בעיברית. לכן,החלטנו לדבר איתו יותר בעברית.הוא מנסה לחזור על המילים אך לא תמיד זה ברור ונכון.כיום מצליח להגיד כ30 מילים.אין לו קושי בהפרחת בועות,וכל סוגי המשרוקיות,מחקה את כיווני הלשון(למטה,למעלה,ולצדדים) אשמח לקבל מידע אודות עיכוב שפתי ודרכי טיפול שרצויים פרט לקלינאית תקשורת|(במידה ויש...) ולכל הכוונה תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

הכי טוב, לדבר איתו ולתת לו הזדמנות להשמיע מה שהוא יכול. באגודת קלינאי התקשורת יש ספר מיועד להורים אשר ילדם מטופל עקב התפתחות שפה, כדאי לרכוש אותו ולהעזר בו לתכנון פעילויות משותפות. הספר הנן (hanen) והאתר www.ishla.org.il תבקשי גם מהקלינאית לשתף אותך בטיפול (תלמדי ממנה מה היא עושה) וגם שתיתן לך תוכנית עבודה לבית. בהצלחה!

09/05/2012 | 17:19 | מאת: חלי

שלום, אני סטודנטית שעומדת לסיים את התואר הראשון בהפרעות בתקשורת. האם את יודעת מהן האפשרויות לתואר שני חוץ מהתואר הסטנדרטי - "תואר שני בהפרעות בתקשורת"? (אוניברסיטת תל אביב או בר אילן) תודה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

יש תואר שני בחיפה וגם בהדסה, בירושלים,... כמה שלי ידוע, לא בבר אילן. לגבי התחום, יכול להיות שלאחר שנת אבודה או יותר תגלי שיש תחום מעניין שלא מהווה חלק ישיר של לימודי הפרעות בתקשורת, כמו חינוך, טיפול, או תפקודי מוח. המון תוכניות לתואר שני מקבלים בוגרי הפרעות בתקשורת. תצטרכי לחשוב לעומק ולראות מה מעניין אותך כדי לבחור מסלול של תואר שני. בהצלחה

09/05/2012 | 02:06 | מאת: קרן

היי, אני כותבת סיפור שבו יש דמות אילמת, והשאלה שלי היא: מה גורם לאילמות - לא פסיכולוגית ולא מולדת, אלא יותר בכיוון של פגיעה פתאומית ולא הדרגתית במיתרי הקול? תודה ובברכת דיבור נעים לכולנו :-) קרן.

במיקרה שאת מתארת מדוובר על אפוניה aphonia במצב זה האדם יכול לדבר, בלי קול! הסיבות רבות, מניתוח להסרת מתרי הקול ועד לאפוני היסטרית.....

07/05/2012 | 18:28 | מאת: שלומית

היי פרידה בני יניר בן 3 והוא איננו מדבר זה בא לידי ביטוי בכך שהוא כל הזמן עצבני ובוכה מה עליי לעשות? האם יש לזה פתרון

לקריאה נוספת והעמקה

האם הוא עבר בדיקת שמיעה? האם עבר הערכה התפתחותית? האם יש משהו בהתפתחות הכללית שמפריע או מונע ממנו תפקוד והתפתחות תקינה? תפני לקלינאי תקשורת להערכה במקביל לביצוע בדיקת שמיעה ובדיקה התפתחותית כללית.

06/05/2012 | 13:58 | מאת: זואי

שלום רב. ביתי בת שבע וחודשיים. מאז החלה לדבר היא מבטאת את האות ר במבטא אנגלי (Rabit => "wabit). מבחן שמיעה שנערך בבית הספר הינו תקין לחלוטין. לא לקחה מוצץ מעולם. אין בעיה בהגיית שום אות אחרת. ברוב המקרים זה יכול להסתדר לבד? אציין כי אני זוכרת כי גם אני ואחותי כשהינו בגילה נחשבנו לא אחת ל"אמריקאיות", אך משום מה זה עבר/הסתדר מעצמו, אך היות וזה נראה כמפריע לביתי לא הייתי רוצה להמר שכך יהיה גם במקרה שלה.

לקריאה נוספת והעמקה

תפני לקלינאי תקשורת. בגיל זה הטיפול עדיין בסל הבריאות.

05/05/2012 | 20:30 | מאת: סבטה

שלום רב אני ובעלי מאוד מודאגים מהתנהגות של בניינו שמנו לב שמגיל שנה הילד מתנהג מוזר כל דבר שרוצה הוא בכה ולא הצביע לכוון עד היום לא עושה זאת ורק כשצועק לבסוף מבינים מה רוצה . משחק מאוד מוזר בצעצועים עם פקקים מבקבוקים ולא רגיל כן מרקיב מגדל מקוביות ומשחיל טבעות אבל גם עם מכסים של קופסאות אוהב לשחק הוא עדיין לא אומר מילה אחת אבל כל הזמן מדבר בשפה משלו מין גיבריש . בחוץ הוא כל הזמן מנסה לברוח אבל קשקוראים לו מסתובב ולפעמים ממשיך לברוח. בסך הכל הוא כן אוהב חברה מחייך לילדים בגן לא רואים שום בעיה וכשהןא רוצה משהו מהגננת הוא מושך במכנס שלה. השאלה שלי אם יש דאגה ומה אפשר לעשות ?

לקריאה נוספת והעמקה

אני לא יכולה לקבוע, אם הגננת חושבת שאין בעיה, אולי היא צודקת 0על סמך ההכרות איתו והנסיון שלה) תוכלו לפנות למכון להתפתחות הילד ולבקש בדיקה של הצוות כדי למקד את הבעיה או חוסר תפקוד. בהצלחה

02/05/2012 | 22:41 | מאת: Kai

שלום אני נער בן 18 יש לי בעיה בהיגוי המילים אני לא יכול לבטא ש אם אני אומר שלום זה נשמע כמו סלום או ששקל נשמע כמו סקל באגלית לדוגמא אם אני אומר china זה נשמע כמו shina האם יש לי אפשרות לרופא שיוכל לעזור לי ?

עילך לפנות לקלינאי תקשורת, אם אתה חייל, אפשרי לפעמים גם דרכם. הטיפול בגילך לא מכוסה מבחינה תקצציבית על ידי קופת חולים... בהצלחה

01/05/2012 | 08:46 | מאת: עינב

שלום, בני בן שנה ושמונה חודשים ואובחן שיש לו דיספרקסיה ורבלית התפתחותית -לא מצרף מילים כלל ויש לו אוצר מילים של כ 40 מילים משובשות. ילד תקשורתי מאוד וחכם הבעיה טכנית בלבד. הוא מזה כחודש וחצי מטופל פעם בשבוע אצל קלינאית פרטית (לא היה מקום לקלינאית של מכבי). הקלינאית הפרטית אמרה לי שעליו לעבור לטיפול של פעמיים בשבוע ולעומת זאת במכבי אמרו לי שהם לא נותנים החזר על פעמיים בשבוע ואין בכך צורך. מתי צריך טיפול דו שבועי? האם בעתיד הוא ידבר רגיל (בטיפול נכון כמובן)? האם יש לבעייה זו השפעה על עוד תחומים אחרים (למשל לקות למידה)? תודה, עינב

לקריאה נוספת והעמקה

לגבי מספר הטיפולים בשבוע, על פי הסל ועד גיל 3 אין הגבלה למספר טיפולים שהילד יכול לקבל. אם הקלינאית הנוכחת תכתוב מכתב מנומק למה צריך פעמיים בשבוע, יש סיכוי שהקופה תסכים. תוכלי תמיד, לאחר קבלת תשוובה שלילית לפנות למנהל הקופה או למשרד הבריאות, בתלונה. לגבי מה יהיה, אי אפשר לגעת... את עושה את חלקך! כן, לעתים קשיי רכישת שפה מנבים קשיי למידה אבל אל ניראה שזה המקרה מכוון שאת מדווחת על 40 מילים, בגיל זה מכובד כשלעמצו!. האם הילד מוכר למכון להתפתחות הילד? הם הכי טוב יכולים לבדוק, להעריך וגם לעקוב אחר השגיו.

29/04/2012 | 10:15 | מאת: אמא

שלום יש לי ילד בן 11 ואני מאוד מוטרדת מגיל צעיר יש לו ריור יתר הוא מדבר ולא בולע ולעיתים יש רוק תוק כדי דיבור או שהדיבור לא ברור (כי יש הרבה רוק בפה ) יש לו טונוס שרירים נמוך והוא מטופל כבר כמה שנים התיעצנו עם קלינאית תקשורת ולדברייה זה רק מודעות ותרגילים לחיזוק הכתפיים והפה אנחנו עושים את זה כבר כמה שנים וללא שיפור אני מודאגת כי מדובר בילד שבשנה הבאה הולך לחטיבת בינים תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יש טיפול על ידי הזרקת botulin toxin לבלוטות הרוק הגדולות. מטפלים כך בבית חולים ברזילאי באשקלון וגם בתל השומר. יש המון טיפולים כירורגיים, תרופתיים וגם אקופונקטורה עוזרת מעט. האם הוא נושם טוב דרך האף? האם רופא אאג' בדק אותו ביסודיות בהתייחס לנושא ריור יתר?

03/06/2012 | 17:00 | מאת: רפי

במידה ומצאת משהו שעזר לכם, אשמח אם תוכלי לספר על כך תודה רבה מראש

22/08/2023 | 17:07 | מאת: עדי

היי יש לנו בדיוק את אותה הבעיה. אשמח לשמוע איך זה התפתח אצלכם ומה עשיתם. תודה

29/04/2012 | 10:14 | מאת: אהלן

שלום רב, יש לי ילד בן 8 עם בעיות תקשורת, עבר אבחון ואין לו PDD' היו המון התלבטויות אם זה אספרגר, בסופו של תהליך הפסיכיאטר טען שזה לא, אך לילד יש המון מאפיינים כגון: לא מעוניין בחברים, מתקשר בצורה לא ברורה, לא עונה לעניין, מתעניין בתחום מסויים והפך להיות מומחה לתחום, כבר מספר שנים שמתעסק בתחום ספיציפי, הוא בבית ספר רגיל ומתפקד לכאורה בסדר, אך הוא לא משתף אותי בחוויותיו, ואני מאוד מודאגת שאם יקרה לו משהו לא יספר על זה, אף פעם לא מתלונן, הכל אצלו תמיד טוב. היינו בהרבה טיפולים גם אצל קלינאית, גם רגשי, שום דבר לא קידם אותו, מה עליי לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

תסמכי עליו, אם הוא עבר בדיקות וכו' ולא גילו דבר מה, אז תזרמי איתו ואל תחפשי עוד. תאוהבי אותו ותתמכי בו, תעשו דברים יחד, תשתפו פעולה בחוויות ואחרכך תדברו עליהם. תני לו המון דוגמאות של איך מספרים ואיך חווים חוויות יחד... את תלשמדי אותו על ידי כך שאת תשתפי אותו בחויותיך. בהצלחה

29/04/2012 | 00:42 | מאת: דלית

שלום לך, לפני כשבוע החל בני בן ה-3 (בקרוב) לגמגם. הגמגום החל לאחר שנבהל מאוד (קפץ עליו חתול). קראתי במדורכם כי זהו שלב התפתחותי נורמלי אצל ילדים אולם מכוון שהגמגום החל לאחר שנבהל וגם מכוון שבעלי גמגם בילדותו (ועדיין מעט מגמגם) אני מוטרדת יותר. האם גם במקרה זה שבו הגמגום החל לאחר בהלה ובגלל הגנטיקה יש סיכוי שיחלוף מעצמו או שפה זה מקרה מעט יותר מורכב עקב הנסיבות? חשוב לי לציין כי עוד לפני הגמגום שהחל בני לא דיבר ברור. האם יכול להיות שזה בכל אופן מעין שלב התפתחותי ושהסמיכות לבהלה היא מיקרית? חשוב לי שתעני לי ספציפית ומיידית לנושא הגמגום שממנו אני מוטרדת מאוד. אנו ממתינים לתור לטיפולים אצל קלינאית תקשורת לבעיית ההגייה שהייתה עוד קודם, תשובתך חשובה לי בינתיים עד שננחיל בטיפול. בתודה מראש דלית

לקריאה נוספת והעמקה

גימגום לא מתחיל בבהלה, אלה שהוא מתחיל והסביבה (ההורים לרוב) מחפשים משהו חיצוני להתלות עליו. לגבי הגורם התורשתי לא ידוע ולא התגלה, אם ישנו. את מתארת ילד עם התפתחות נורמלית ואת מרגישהש הוא ,בסדר" רק צריכה חיזוק. אם יש לו בעיות היגוי או מובנות דיבור, תני לקלינאי לטפל בו ועל הדרך תשאלי על קצב הדיבור... לגבי בעלך, לא ניראה שהגימגום הפריע לו להתקדם בחיים ולהנשא לאישה אוהבת ומבינה, אז מה רע בכך????

28/04/2012 | 20:04 | מאת: חגית

שלום, בני בן שנתיים כמעט. הקדים מאד לדבר, מדבר במשפטים מורכבים שהולכים והופכים למורכבים ומתוחכמים יותר ממש מיום ליום, אוצר מילים עצום לגילו ותקין כמעט לגמרי (חוץ מ'ל' שעדיין לא קיימת, מה שנראה לי ממש בסדר לגילו הצעיר) - בקיצור - אין בעיה, אלא שלפני כמה ימים החל להמציא מילים דמיוניות תוך משחק ותוך מה שנראה מעט כמו רוח שטות - לעשות שימוש בהמון מילים שממציא - גי'בריש לגמרי - nonwords חמודות מאד, אבל עושה את זה הרבה מאד. כששואלים אותו מה משמעות המילה הוא מסביר או מגדיר- למשל, "משהו שאוכלים", ובד"כ זה גם עקבי עם המשחק הדמיוני שבו עוסק. ממש נראה לי שאין מקום לדאגה, אבל בכל זאת, האם התופעה מוכרת? אנחנו משתפים פעולה איתו במשחק, אולי מוטב להמנע מכך כדי לא לעודד את המשך המילים המומצאות? תודה מראש!

הוא נשמע ממש מתוק ויצירתי. אם הוא מבחין בין מילה להמצאה, מה רע בכך? אתם תקפידו לא להשתמש במילים שהוא ממציא אלה להשאיר אותם במשחק בלבד. כשהוא משחק עם אוטו לא חושב שזה אוטו אמיתי! ילדים משחקים וזה הדבר שבו משקיעים את מיטב מרצם....