פונולוגיה

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

24/06/2001 | 15:25 | מאת: עינב לוי

מה הקשר בין מודעות פונולוגית לבין מיומנויות השפה הכתובה? ומהי הכללת יתר?

25/06/2001 | 06:31 | מאת: פרידה קורנברוט

מודעות פונולוגית קשורה לכישורי הילד להבחין ביחידה הקטנה ביותר בדיבור (הגא או פונמה), ילד הרוכש קריאה חייב להיות מסוגל להבחין בפונמות השונים, המיוצגים על ידי אותיות. הכללת יתר מתכוונת לשינוש ב"כללי" שפה במילים לא מתאימות - כמו בדוגמה של השולחנות (הילד למד את כלל הריבוי ועכשין אליו לצמצם את הנלמד ןלהתאים כלל אחר) ברכישת מילים יכול להיות הדוגמה של ילד צעיר הקורא לכל חייה "כלב" ורק אחרכך לומד להבדיל בין כלב לפרה וכו'. זה תהליך נורמלי ברכישת שפה ושוב תפקידו של המבוגר בצימצום ההכללה ומתן מילים נוספות.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה