מחיר הקורונה- עם ישראל השמין ולא מנחת!

(5)
לדרג

ממחקר חדש של האוניברסיטה העברית עולה כי בתקופת הקורונה 70% מהישראלים התאמנו פחות ו-50% עלו בין 2.6-4.5 ק"ג, ילדים עלו 2 ק"ג. פרופ' רונית אנדוולט, ראש אגף התזונה במשרד הבריאות: "נמנע את ביצת הבריאות בערים"

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

זה היה ברור שלקורונה יהיה מחיר בכל מיני תחומים. לא רק פרנסה, לא רק פגיעה חברתית אלא גם על הגוף שלנו. הסגרים, הישיבה הממושכת בבית והריחוק החברתי הדירו אותנו מהליכות ברחוב (שמא נידבק), מספורט לא רציף(כי לא היה איפה) חדרי כושר סגורים וגם כאשר המסעדות לא נפתחו המשכנו לזלול ותודה ולוולט ולתן ביס שהביאו לנו את האוכל ארוז ליד הדלת.

קשה יהיה למדוד מהו אחוז המזון שהכנסנו לפה על תקן של פיצוי ונחמה רגשית בזמן של בידוד, חרדה ושבירת השגרה אבל הוא בטח גבוה. אם מדובר באנשים שיצאו לחל"ת, מפוטרים, בעלי עסקים בלי עסקים או אנשים שפחדו לצאת לרחוב. הקורונה גבתה מאתנו מחיר כבד על המשקל. מחקר חדש של האוניברסיטה העברית מוכיח כי 70% מהישראלים התאמנו פחות ו-50% עלו במשקל בין 2.6-4.5 ק"ג. ילדים עלו במשקל 2 ק"ג.

סגרים, ישיבה ממושכת, אי יציאה החוצה- מעגל ההשמנה של המגפה

השפעת שלושת סגרי הקורונה ושיבוש שגרת החיים שלנו, מתחילים להראות תוצאות שליליות למדי. הרגלי האכילה והספורט שלנו התערערו לגמרי בשנת הקורונה וגם עכשיו עדיין לא חזרו ליציבות שהייתה קודם. הישיבה הממושכת בבתים, יחד עם החרדה המכרסמת ובעיות הפרנסה מצאו את המזון המנחם והוא תמיד מצד אחד מנחם ומצד שני משמין. ממצאי המחקר החדש שנערך בקרב 1,200 מתאמנים בפעילויות התעמלות וספורט שונות  העלה כי 48% מאוהדי הספורט הפחיתו זמן משמעותי מהאימונים שלהם, 24% עשו ספורט בזום. רק 15% ניצלו את הבידוד כדי להתאמן ו-55% עלו במשקל. 45% שמרו על משקל יציב.

המחקר נעשה בצורת שאלונים וייתכן כי יש סטייה של כ-30% כלפי מעלה. כ-60% התאמנו במדיה, יוטיוב ודומיו, 22% התעמלו לבד. 5% נעזרו באפליקציית כושר ו-12% התעמלו בערוצים שונים. אולם הממצא העגום ביותר הוא ש-5% טענו כי ייתכן ולא ישובו כל כך מהר לעשות ספורט בשל הפחד מהנגיף, ולא מדובר רק על מבוגרים. ובכל זאת 90% רק מחכים לשוב לעשות ספורט כרגיל.

ד"ר רונית אנדוולט, ראש אגף תזונה במשרד הבריאות:" בקורונה הייתה עלייה בצריכה של חטיפים, אלכוהול ומשקאות מתוקים. 50% צרכו מזון מעובד".

מה קרה בעצם מבחינה תזונתית בתקופת הקורונה?

"ברור שבתקופת הקורונה הייתה עליה במשקל, וגם ירידה. הייתה עליה בצריכה של חטיפים, אלכוהול ומשקאות מתוקים. 50% צרכו מזון מעובד ומצד שני אנשים גם צרכו הרבה מזון ביתי כי הם בישלו בבית".

אז מה התוכניות שלכם לתזונה בריאה אחרי הקורונה?

"הקורונה לא שינתה את העקרונות של התזונה ויש לנו כבר תוכניות  בשם "אוכלים את זה" המועברות בבתי הספר. יש לנו עניין להפוך את הצרכנים הצעירים בני הנוער לאקטביסטים בנושא תזונה ולהביא אותם למצב שיעשו בחירה בריאה של מזון מהיר ולא בריא וצריכה בגלל פרסומות. בדיוק עכשיו אנו בונים תוכנית לבני נוער שנעשה אותה בשיתוף פעולה למשל עם תנועת הצופים כדי להגדיל את המודעות ולרתום לכך את בני הנוער".

מה אתם עושים ברמה המקומית?

"יש לו תוכנית בשם אפשרי בריא, שאנו עושים יחד עם משרד הספורט במטרה להטמיע דפוסי  אכילה בריאים וספורט , אנחנו מתכננים הקמה של מחלקת בריאות בכל רשות מקומית אשר תמנע קיומה של "ביצה תזונתית", סביבה ליד מרכזי חינוך המשווקת תזונה לא בריאה. באמסטרדם למשל  זה כבר עובד. בסביבה של מוסדות חינוך אין ממתקים. אם בכל פינת רחוב אצלנו ליד בית ספר יש מקום שמוכר ממתקים ואוכל לא בריא, מדוע שהילדים לא יתפתו ויאכלו וזה כמובן לא בריא ומשמין".

עוד אומרת פרופ' רונית אנדוולט כי המשרד מתכנן כי כל שנה יהיה יום בריאות ב-6.4 בו יועברו  הרצאות בכל מיני נושאים למורים ולגננות.

שומן מחמיר מחלות!

כ-40 מיליון איש נפטרים כל שנה ממחלות וחוסר בפעילות גופנית מעלה את הסיכון להחמרה בין 20-30%. מעלייה במשקל אצל קבוצות סיכון תהיה תמותה יותר גבוהה בגלל חוסר של פעילות ספורטיבית בתקופת הקורונה.

ידוע הוא כי השמנת יתר גורמת ללחץ דם גבוה, תסמונת דום נשימה בשינה, סוכרת, כולסטרול בדם, כבד שומני, ריפלוקס קיבה וושט, מחלות לב, בעיות אורטופדיות ועד הסיכון של התפתחות סרטן ברקמת השומן.

צמידי הכושר של חברת "פיט ביט" מצאו במחקר כי בספרד למשל בה היה סגר חמור מאוד, אנשים הלכו 38% פחות ממה שהם היו רגילים. בצפון אמריקה שם לא היו מגבלות חמורות, הלכו פחות ב-   15%. ובישראל הלכו ב-24% פחות ממה שהלכו לפני הקורונה.

זינוק בהשמנת ילדים בקורונה- העלו בממוצע 2 ק"ג

הקורבנות הראשונים של ההשמנה בעקבות הקורונה וההסתגרות בבתים הם הילדים. מדו"ח שפורסם ע"י רופאי ילדים מביתה חולים רוברט ווד ג'ונסון בניו ג'רזי עלה כי הישיבה בבית והלמידה בזום, וכן המצוקה הכלכלית של הורים מובטלים או כאלה שעסקיהם נסגרו גרמו לחוסר בפעילות גופנית וצריכה של מזון זול, משמין ולא בריא. גם ילדים העלו בממוצע 2 ק"ג.

מבוגרים לעומתם העלו בין 2.6 ל-4.5 ק"ג.

מחקרים מארה"ב מאז שנת 2016 מעלים כי בארה"ב אחד מכל שבעה ילדים סובל מהשמנה. בארץ סובלים ממנה למעלה מ-7% ו-20% מעודף משקל.

מומחים סבורים כי מגפת הקורונה הורידה לטמיון את כל הישגי העשור האחרון בנושא השמירה על המשקל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום