כפייתי
דיון מתוך פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית
ההודעה שלך התקבלה בהצלחה
היא נמצאת כעת בבדיקת עמידה בנהלי הפורום
ההודעה צפויה להתפרסם תוך 24 שעות ממועד הגשתה
במידה וההודעה לא פורסמה בתוך 24 שעות, מומלץ לעיין שוב בנהלי הפורוםולהעלות את ההודעה מחדש.
אני בן 36 סובל מכפייתיות מחשבות ומטופל בפבוקסיל 100 מ"ג וגם היתי בטיפול התנהגותי ויש לי בעיה אחרת שזה אני מרגיש מוכרח לנענע להוזיז את הרגלים בלי הפסקה ואמרו לי שזה אקטזיה והרופא נתן לי גם דרלין 20 מ"ג וזה לא עוזר והבעיה הזו מאוד מציקה לי שאני לא יכול לשבת הרבה לקרוא או להיות במחשב לעשות משהו וזה שזה מטריד אותי זה אובססיה? והאם יש פתרון שאני מנסה להחזיק את עצמי ולא להוזיז את הרגליים לדקה או שתיים אבל זה לא עוזר בתודה מראש
היי יוני, אקטיזיה היא תופעת לוואי של תרופות, בדרך כלל אנטי פסיכוטיות ולא מהמשפחה של פבוקסיל. מדובר בחוסר שקט בגפיים המלווה בתזוזות. מאחר שזוהי בעיה רפואית, היא אינה יכולה בשום אופן להיחשב כאובססיה. הפתרון לכך הוא רק רפואי- שאל את הפסיכיאטר המטפל שלך ממה נובעת התופעה, והאם יש מקום לשינויים בטיפול התרופתי כדי שהתופעה לא תתרחש. בנוסף, קיימות תרופות נוגדות תופעות לוואי מסוג זה, שלעיתים מוסיפים לטיפול התרופתי (דקינט, ארטאן וכו'). בברכה, שרון לויט, MSc פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית קליניקה: טיפול בחרדות, דיכאון, אובססיות, כעסים ועוד לאתר הבית: www.cbthaifa.com
בוקר טוב יוני, ישנן שלוש גישות מרכזיות מסבירות מה גורם ל-OCD, ולפיכך כיצד ניתן לטפל בו: הגישה הפסיכודינמית גורסת כי הסובלים מ-OCD הם בעלי קונפליקט לא פתור בין האיד לאגו, ועושים שימוש בקומפולסיות בכדי להלחם במחשבות ובדחפים (האובססיות) הנוצרים מהאיד. הטיפול בשיטה זו כולל הצפה של הקונפליקט הלא מודע ופתירתו, בתהליך של טיפול פסיכודינמי. טיפול זה אינו נחשב יעיל במיוחד. הגישה הנוירולוגית טוענת כי הסובלים מ-OCD, הם אנשים בעלי פעילות יתר במסלול הקורטיקלי- טיראטלי-תלמי, שאינם מצליחים להגביל את המחשבות והמעשים החוזרים שלהם. תיאוריה נוספת מדברת על פעילות נמוכה של סרוטונין. הטיפול אותו מציעה גישה זו הינו תרופתי ומטרתו להגביל את הפעילות של מסלול זה. טיפול זה יעיל במיוחד, כאשר מהווה השלמה לטיפול קוגניטיבי- התנהגותי. הגישה הקוגניטיבית התנהגותית טוענת כי הבעיה המרכזית ב-OCD היא רמת החרדה הגבוהה הנגרמת עקב המחשבות הטורדניות, עקב רמת האיום הנתפס. טיפול CBT אינו מתיימר למנוע את המחשבות הטורדניות כיוון שהוכח כי הן בלתי נשלטות. במקום זאת, מסייע הטיפול לסובלים מ- OCD לזהות ולשנות את דפוסי החשיבה הבעייתיים שגורמים לחרדה שבעקבותיה נגרמת ההתנהגות הכפייתית. במהלך הטיפול יילמד המטופל שהבעיה אינה טמונה במחשבות. המפתח להתמודדות הוא מה אנחנו עושים עם המחשבות, כיצד מגיבים אליהן, וכיצד מתמודדים איתן. טיפול זה יכול להתבצע באופן פרטני או קבוצתי ונחשב ליעיל ביותר בבעיית OCD. מחקרים מצביעים על שיפור ניכר של 55%-85% בקרב מי שטופלו ב-CBT. במהלך הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי (CBT) מתבקש המטופל להכין רשימה של מצבים המעוררים את הפחדים כפייתיים. הטיפול יתחיל בחשיפה הדרגתית, אמיתית, או באמצעות דמיון מודרך, למצבים שגורמים חרדה. קצב התקדמות הטיפול תלוי ביכולתו של המטופל לסבול חרדה ולהתנגד להתנהגות הכפייתית. המטרה העיקרית בחשיפה היא לאפשר למטופל לחוות את המצבים מעוררי האובססיה, מבלי לעסוק בקומפולסיה. בהמשך יוכל המטופל ליישם את הטכניקות והכלים שלמד גם בסיטואציות אחרות שייתקל בהן. במהלך תרגילי החשיפה מתבקש המטופל לשים לב למחשבות והרגשות המתעוררים. CBTמסייע למטופל לזהות ולהעריך מחדש את אמיתות האמונות הקשורות בהשלכות האפשריות של ביצוע או אי ביצוע הקומפולסיות. מקווים שעזרנו, צוות מכון CBT