פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, ביתי בת 10 חודשים, עוד מגיל חצי שנה כשהתחלתי לתת לה טחונים היא הראתה סירוב מוחלט, באותה תקופה התייעצתי עם טיפת חלב ושם הודרכתי לתת הפסקה של פירות וירקות ולחזור שוב אחרי שבועים וכך עשיתי, אך ללא תועלת הילדה פשוט סרבה לאכול מכפית ובמידה והייתי שמה בבקבוק היא היתה אוכלת מעט מאוד, פניתי שוב בגיל 8 חודשים לרופאה התפתחותית בטיפת חלב שאמרה לי שזה בסדר , כי מכוון שהילדה לא אכלנית בכלל ולא ממש עולה במשקל לתת לה מה שתרצה ואיך שתרצה, אני שמעתי בקולה למרות שבתוכי הרגשתי שמשהו לא בסדר, לא יתכן שהילה זורקת כל מה שנכנס לפה, סוגרת אותו ומסרבת לאכול, קבעתי טור לדיאטנית בהתיעצות עם כללית קול, נפגשתי איתה אחרי חודש והיא אמרה לי לקבוע טור למרפאה בעיסוק, אני אובדת עיצות, לא יודעת למי לפנות, לא יכול להיות שהמצב תקין שבגיל 10 חודשים הילדה רוצה רק סימילאק ובבקבוק רק. האם יש מקום שיוכל לעזור לי בנושא.
את צודקת בתחושה ש"משהו לא תקין", אשמח ליעץ לך אם תפני אלי. ישנם כמה מרפאות שישמחו לתת לך הדרכה, בבית חולים וולפסון, באיכילוב ובתל השומר. בכל מיקרה יש צורך לראות המ היא כן עושה ומה היא מוכנה לשים בפה, ולהתקדם באופן הדרגתי... בלי להמתין יותר. בהצלחה
ילדתי המקסימה בת 2.5 עד עכשיו דברה בצורה רציפה,דיבור מאוד מובן, מאוד נכון, מאז גיל שנה ו משהו-די מוקדם.מאז כ-שבועיים התחילה לגמגמ קלות, בעיקר בתחילת משפט, זה מפריע לה, היא ערה לבעיה כי תמיד אומרת לי" אמא אני לא יכולה"-ונוגעת בפה.מחליטה לשתוק ומצביעה על הדברים במקום לדבר. אני קצת מודאגת מהעיניין.אשמח לקבל תגובה בהקדם.תודה.
קיראי את הדברים שכתבתי בעבר, בפורום זה לעניין חוסר שטף בדיבור. זו תופעה התפתחותית. אם את דואגת מאד ורוצה יעוץ אישי, תפני לקלינאי תקשורת דרך הקופה בה הינך מבוטחת. בהצלחה
רציתי פשוט להודות לך על תשובתך המהירה והמרגיעה.
יש לי חברה שהבן שלה בן שנה וחצי והוא עדין לא אומר שום מילה חוץ מאבא בגלל שיש להם רקע במשפחה של בעיות דיבור היא מחפשת כלינאית תקשורת שעובדת פרטי ולא דרך קופות חולים בקופות היא ראשית לקבל כלינאית רק מגיל שנתיים ולא לפני אים משהו מכיר או יכול להמליץ על משהו שהוא באזור הרצליה אני אשמח אם יחזור אלינו
הילד שזקוק לקלינאי תקשורת זכאי לקבל טיפול מהלידה.... לא יודעת מהיכן המידע על זכאות מגיל שנתיים, זה פשוט לא נכון! אם הילד בעל עיכוב התפתחותי רצוי שיפנו למכון להתפתחות הילד, שם יעבור אבחון רב תחומי, כולל רופא נאורולוג וצוות תומך למשפחה. הם יחיטו וימליצו על מקום לקבלת טיפול, דרך הקופה! בחלק מהקופות ניתן לפנות ישירות לקלינאי ובמקביל למכון להתפתחות הילד. בכל מיקרה, ניתן למצוא קלינאי באופן פרטי דרך האתר של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בחלק "למי לפנות"
שלום יש לי בן בן שלוש וחצי מטופל אצל קלינאית תקשורת עקב השמתת אותיות ובעיות שפה . אומנם יש שיפור קל ויותר מבינים מה הוא אומר. גם בגן אומרים שיש שיפור. הקלינאית תקשורת אמרה לי שיש אולי צורך בגן שפתי . וגם ליפנות לריפוי ועיסוק. שאלתי היא ... מה זה גן שפתי ? הפחד שלי שהילד יחשב כמפגר הוא בעל מום וקושי כל שהוא. האים בגן שפתי הכן נימצאים ילדים מוגבלים ברמה של.... הסתיגמה כאשר אומרים לי שזה נכשב חינוךמיוחד אז ההשלכות הם ישר לכיוון זה. מה עלי לעסןת ועים מי עלי ליפנות.
גן שפתי מיועד לילדים עם קושי שפתי וכיולת למידה תקינה.... הילדים שם הינם בד"כ בעלי יכולות תקינות עם קושי ספציפי בשפה. נכון שההפניה שגן שפתי הינה דרך ועדת השמה של השרות החנוכי העירוני, על פי מקום מגורים ורק לאחר אבחון פסיכולוגי והמלצות של המחמכים. שהייה בגן שפתי בגיל צעיר יכולה לחזק מספיק את תחום השפה והתקשורת, כך שהילד יעבור לגן רגיל, עם הילדיםבאותו גיל. רצוי שתפני למערכת החינוך העירונית ועשי זאת מהר כי הועדות מתנהלות מוקדם ומסתיימות באצמא מאי. בכל מיקרה, הועדה תדון במיקרה והם ימליצו. ילד בגיל הרך לא יכנס למסגרת זו ללא הסכמת ההורים, אשר הינם שותפים מלאים לכל התהליך. קבלת זכאות הינה על פי חוקהחינוך המיוחד.... דבר מצויין כי הגן מתנהל בקבוצה קטנה ותוך חיזוק השפה בכל הפעילויות, בקבוצות קטנות. בהצלחה
שלום, בני בן שנתיים וארבעה חודשים, והוא כמעט ולא מחבר משפטים חוץ מ"לא רוצה" ומחקה אותנו עם משפטים לא יותר מ3 מילים. התפתחות מוטורית תקינה, מתקדם באופן איטי מבחינת רכישת מילים, יש לו עוצר מילים כ 50-60 מילים, בגן אוהב להתעסק עם יצירה ומקשיב לסיפורים, חברותי, מנסה לדבר עם ילדים אבל אך ורק בזמן המשחק, בבית משחק איתנו במשחק כדור משותף ו"קוקו", אוהב להראות ולבטא את שמות וצלילים של דמויות החיות שהוא מכיר בספר,מצביע, יוצר קשר עין יותר משנייה כשהוא מבקש משהו, אוכל מגוון מאכלים, מבין כל ההוראות.לאחרונה עשינו בדיקת שמיעה והיא נמצאה תקינה ואין לו נוזלים, למרות שיש לו הסטוריה של דלקות אוזניים. האם יש לי סיבה לדאגה? האם העיכוב בחיבור משפטים נובע מכך שאנו משפחה דו לשונית (עלינו לפני 17 שנה)? האם אני צריכה לפנות לרופא התפתחותי או לקלינאית תקשורת?
את מתארת ילד עם התפתחות תקיהנ ואיטית... מותר לו! יחד עם זאת ואם את דואגת את יכולה לפנות לאבחון וקבלת הדרכה לקלינאי תקשורת דרך הקופה. מכון להתפתחות הילד יכול להיות מקום טוב, אבל יש שם תוריםפ ארוכים ואלי לא צריך אבחון רב תחומי אלה רק קלינאי תקשורת... תוכלי להתחיל ממנה ואז לראות אם יש צורך באבחון מקיף.
שלום רב אני סבתא לתינוקת מקסימה בת שנתיים שמאוד מפותחת ומבינה כל דבר היא מבקרת מידי יום במעון אתמול אמרה לנו המטפלת שהיא חושבת שכדאי לבדוק את בעית הדיבור של הילדה מאחר והיא עדיין לא מדברת ברור היא אומרת במקום את כל המילה בעיקר רק את ההברות האחרונות של המילים אבל לא תמיד לדוגמא אמא היא אומרת את כל המילה לטענתה כדאי לבדוק אם יש איזו שהיא בעיה דוקא בגלל שהיא מפותחת מאוד בהשוואה ליתר הילדים בקבוצה שאלתי באיזה גיל למעשה צריך להתחיל לדבר אני מבינה שזה אינדבידואלי ואין כלל ברור אך למרות הכל כדאי להתחיל לטפל וגם בגיל כזה תודה וברכה מאירה
בגיל שנתיים ילדים צריכם להיות מסוגלים לצרף לפחות שתי מילים ביחד, בכוונה להביעה את עצמם. הדיבור צריך להיותץ מובן למשפחה הקרובה וגם למי שרואה אותה לעתים קרובות. לגבי המובנות, האם היא מתקדמת לעומת לפני כמה חודשים (לדוגמא מחנוכה להיום??) אם היא לא התקדמה ולא למדה יותר מילים והברות, כדאי להביא לאבחון לקלינאי תקשורת וגם לבצע בדיקת שמיעה. במידה ויש התקדמות, רצוי להמשיך לעודד ואתה ולהבין מה כוונתה וגם לחזור על המילים והמשפטים צורה ברורה ומעט איטית. בכל מיקרה, אם ההורים שלה מודאגים, יכולים לפנות לאבחון ולקבלת הדרכה... בכל מיקרה!
שלום רב, בני בן שלוש וחצי ועבר כעת ניתוח להסרת פוליפים וכפתורים וזאת לאור ירידה בשמיעה ונוזלים באוזן ימין. דיבורו לא ברור והוא מתקשה בעיקר בעיצורים ובאותיות השורקות. כתוצאה מכך המובנות שלו נמוכה והוא מטופל אצל קלינאית תקשורת, ששמה לב גם לקושי מורפולוגי המתבטא בהטיות, התאמות וטעויות תחביריות, וזאת לצד שפה עשירה. הוא אובחן במכון להתפתחות הילד בריפוי ועיסוק והיא גילתה קושי בהתארגנות למשימה. וכמו כן רף תסכול נמוך לחוסר הצלחה (מצמוצים ותנועתיות יתר) האם הדברים קשורים? האם כדאי לטפל בנוסף לקלינאית בדבר מה נוסף? האם כדאי לפנות לשיטת אלבאום או רמי כץ בשלב כזה? האם בגיל כל כך צעיר ניתן לאבחן ליקויי למידה? אני מרגישה די לבד מול כל גורם בנפרד..... אשמח להכוונה שרית
הגורם המאחד הינו המכון להתפתחות הילד, אשר אמור לרכז ולכוון אותך. לגבי ליקוי למידה, אכן, לעתים עכוב ברכישת השפה וקשיים מוטוריקה עדינה והתארגנות הינם סימנים לליקוי למידה, אבל כעת עדיין מוקדם לתת כותרות, זה הזמן לעבודה קשה ומאומצת. דירשי והקלינאי תקשורת והמרפא בעיסוק שיקיימו שיחה וישיבה לעניין בנך ובקשי מכן לתאם עמדות ולתת לך הדרכה בכל תחום ותחום. את לא לבד, יש לך את המכון, את המטפלים וכו', כולם לצידך ולצד בנך! לגבי פנייה לשיטה מסויימת, אין לי מספיק ידע ולא הכרות.... החשוב זה להתאים את השיטה לילד ולא ללכת על פי שיטה שאמורה להתאים לכולם! תעזרי גם בגננת ובמשפחתך המורחבת. בהצלהח ובסבלנות!
היי, שמי אילי ואני אמא של ילד בן שלוש . לאחרונה עשינו לו בדיקת שמיעה בעקבות נוזלים שהתגלו באוזן השמאלית שלו . תוצאות הבדיקה יצאו : 15 - אוזן ימין , 25 - אוזן שמאל . במקביל עשינו לו צילום שקד שלישי ויצא שיש לו שקד שלישי מוגדל . רופא המשפחה המליץ על ניתוח של כפתורים וניתוח להוצאת השקד השלישי ואמר שהילד " יפרח " לאחר הניתוחים הנ"ל. מחוות דעת 1 של רופאת א.א.ג אמרה שאין צורך לייחס חשיבות לבדיקת השמיעה רק לעקוב אחרי זה . ( אני מתכוונת ללכת לעוד רופא א.א.ג לחוות דעת נוספת ) בני מבחינת התפתוחותו השפתית דיבר משפטים שלמים רק בגיל שנתיים ושמונה חודשים בערך , היום הוא בן 3 מאוד אינטלגנט אבל יש הרגשה שנתקעות לו המילים במשפט / בשיחה / בשיר שהוא מאוד מתאמץ שיבינו את המילה שהוא רצה להגיד ( יש לציין שרוב המשפטים אנו כן מבינים אותו ) כמו כן הוא גם מרייר.שאלתי - האם הכרחי שבני יעבור את הניתוחים הנ"ל ?( עם כול הכבוד לרופאים אני לא מבינה איך בבדיקת שמיעה ראשונה ויחידה אפשר להסיק על ניתוח ...) או מספיק התערבות של קלינאית תקשורת ( שפניתי למכון בימים אלו ) ? תודה רבה אם מודאגת ..
קלינאי תקשורת תוכל להעריך את התפתחות השפה והדיבור ולהמליץ על הצורך בהתערבות טיפולית, מעקב והדרכה או מה שצריך. לגבי ההמלצה הדפואית, את אומרת שהוא מרייר, האם גם נוכר? האם בשינה את רואה את החזה שלו עולה ויורד האופן שניראה מאומץ? האם יש לו ריור מרובה כשמצונן? הםא אוכל ולועס עם פה סגור ובכלל, האם פיו סגור במלך היום או שהוא נושם גם דרך הפה? תשובה לשאלות אלו יתו לך כוון לגבי הצורך בניתוח, מעקב או טיפול רפואי אחר. בדיקת השמיעה באופן בלעדי איננו נותן מספיק מידע לגבי הצורך בניתוח, זה אחד המדדים ובודאי צריך לבצע מספר בדיקות ולראות אותם לעומק לפני החלטה או המלצה לטיפול.
תודה רבה על תשובתך. בשינה אינו נוחר וישן עם פה פתוח . אולי בגלל שהוא עדיין עם מוצצים הוא מרייר , יש הגיון ? . בכול מצב אנו משתדלים לקחת לו את המוצץ במהלך היום ונותנים לו רק בשינה . האמת היא שהשפה שלו בשבוע האחרון השתפרה והוא מתחיל לדבר ברור יותר ומשפטים שלמים . בכול מצב אני מרגישה שהוא לא צריך ניתוח כפתורים והוצאת השקד השלישי . אני אתייעץ עם קלינאית תקשורת . שוב תודה עזרת מאוד :)
שלום אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 5 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני התייעצתי עם רופאת האינדוקינית ביקשה ממני להתייעץ עם ד"ר יאקי כהן מבית חולים אכילוב רופא א.א.ג ושלחתי לו איימל והחזיר לי תשובה שהוא לא מנתח בעיות כזה אני מבקשת לעזור לי ותודה מראש
שלום לך. הילדה בת 12 והיא לפעמים מגמגמת ברוב המילים. הקלינאית אמרה שזה לא ממש נורא אבל היא עדיין סובלת מזה. אין לה שום קשיים ואין לה בעיות היא ילדה רגילה אבל קצת מגמגמת איך אפשר לשפר את זה?
האם מפריע לה? לא לכם כהורים, אלה לילדה? גמגום זה למעשה כמו אלרגיה שבא וחלוזרת מבלי שנידע למה וכיצד??? אם היא רוצה טיפול רציני עליכם לפנות למומחה בתחום זה, שלינאי תקשורת בעל התמחות בטיפול בגימגום. דרך הגב, המון ילידם מפסיקים לגמגם לקראת גיל ההתבגרות, בגיל 12 יש לה סיכוי טוב שתהיהי הטבה ספונטנית, אבל בכל מיקרה, אם היא דואגת רצוי להפנות לקלינאי המתמחה בתחום זה. היכן אתם גרים ובאיזה קופה אתם?
שלום .אני מטפלת בילד בן 5 וחצי פי דידי מקסים ומתוק . כבר פעם 5 שאני נפגשת איתו כמו חונכת . אני מאוד רוצה להתקרב יותר אליו . הוא מאוד בורח לדברים שהוא לא צריך להתאמץ . ולא מתקשר הרבה . יש למישהו דרך שיכולה לעזור לי להתקרב יותר הצעה ... אני לא רוצה לותר כי כבר ויתרו עליו . תודה
בגיל 5 ודאי עבר טיפולים שונים ובודאי נמצא במסגרת חינוכית כל שהיא... הם יכולים וודאי ישמחו לתת לך הדרכה והכוונה ספציפית לילד שאת מטפלת בו ולא לפי נוסחה מהספר שאני יכולה להמליץ. בכל מיקרה, להיות קשוב ולהתחבר אליו הם העקרונות שיכולים לעזור, לבוון ולסייע ולא להכתיב הצורה חד משמעית הם עקרונות שמומלצים בכל מצב. בהצלחה
יש לי הצעה בשבילך מקווה שיעזור,לפעמים ילדים אלו זקוקים להגדרות ברורות על הנעשה כלומר לפני שאת עושה איתו משהו את צריכה לדבר איתו ולהגיד לו מה בדיוק הולך לקרות למשל אם את רוצה לשחק איתו תגידי לו שאת רוצה לשחק איתו במשחק אפילו שהוא בהתחלה יבכה ויהיה מתוסכל מזה שהוא לא יכול כרגע לשחק במשחק שהוא רוצה אל תוותרי ופשוט כל הזמן במלל להסביר שעכשיו אנחנו משחקים במשחק המסויים שבחרת ואחר כך הוא יוכל לבחור לשחק במשחק שלו וכך לאט לאט להתקרב אליו בשום אופן אל תרמי ידיים ותראי שלאט לאט תשיגי את הקשר שאת רוצה שיווצר בניכם
שלום לבת שלי יש הפרעות בדיבור זאת אומרת שקשה לה להגיד חלק מהמילים. אנחנו כבר היינו אצל קלינאית תקשורת וזה לא עזר. איך אפשר לסדר את זה?
ודאי אזדקק ליותר פרטים כדי לעזור! בת כמה, מה אמרה הקלינאית, האם יש לה קשיי למידה או בעיות רפואיות או התפתחויות? איסה מין קשיים יש לה? חזרות או חסרים עקביים או לא? אשמח לסייע לאחר קבלת פרטים נוספים.
שלום רב בני בן שנה ושלוש - אינו מדבר. כלומר, ממלמל, אומר אבא (עושה רושם שכאשר רוצה משהוא ואינו יכול להגיד אומר במקום זה אבא, מאוד מתלהב מהמילה כי אומר אותה מאוד ברור) , אימי, דה, אוטו (אחרי המון נסיונות שלי ללמד אותו). מתי אמור להתחיל לדבר ? כיצד אפשר ללמדאותו לומר כמה שיותר מילים ? (חוץ מזה שאני מבקשת שיסתכל על השפתים שלי ויגיד...) האם יש ספר לקרוא על כך או ?חוג? תודה רבה
תוכל לרכוש ספר מצוין לעניין זה: לשיחה דרושים שתיים, דרך האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בנוסף תבקשי מרופא הילדיםפ שיפנה אותו לבדיקת שמיעה, רק כדי לבדוק שאין שם איזה בעיה, אפילו הכי קטנה...... ובכל מיקרה, אם הוא מבין את הנאמר, יכול להיות שעדיין נמצא בתחום ההתפתחות הנורמלית לשפה ודיבור... הוא עדיין צעיר. בהצלחה
שלום פרידה ראשית תודה רבה על התשובה המהירה שנית: עושה רושם שהילד שומע היטב... והאם ניתן ללכת לקלינאית שתיתן לי הדרכה ? האם את ממליצה על מישהיא באיזור הקריות? תודה רבה דרורית
שלום אני יודע שזה נושא די חריג :) אני בן 26 ובמהלך כול חיי הבוגרים סבלתי מדיבור מהיר ומדי פעם בליעת מילים וזה די מפריע לי במהלך החיים :) וזה די מתסכל. אני מנסה לעבוד על זה בעצמי כול פעם אני מזכיר לעצמי לדבר לאט ולפעמים זה מצליח, אני מעוניין לקבל עזרה מקצועית כדי לפתור את הבעיה הזו. השאלה שלי היא אם יש טיפול גם למבוגרים בקופות החולים? או רק באופן פרטי? ולמי אני צריך לפנות כדי לקבל טיפול ? במהלך הלימודים באוני' אובחנתי כמי שסובל מהפרעות קשב וריכוז האם הדיבור המהיר נובע מבעיה זו?
לשאלותיך: טיפול בדיבור דרך הקופה, רק מסבית רפואיות כמו מחלה או ניתוח. לא למצב שתיארת אתה צריך לפנות לטיפול של קלינאי תקשורת בתחום של "דיבור חטוף", כן, כך קוראים לתופעה... היא מוכר לנו ונחשבת לבעיה לא קלה לטיפול. האם זה קשור להפרעת קשב וריכוז... אולי, אין מידע מדעי לנושא זה עדיין. יש בתל השומר יחידה לטיפול בשפה ודיבור, במכון להפרעות בתקשורת... יש שם מומחית לתחום זה ושם תדרש לשלם תעריף ממשלתי ולא פרטי... שזה יותר זול. בהצלחה!
אני בת 30,מגמגמת מאוד מאוד קל, מדי פעם נתקעת לי מילה שאני מרגישה שאין לי אויר להמשיך את המשפט,סוג של "בלוק"..אך לרוב אני מדברת שוטף . רציתי לשאול איך כדאי להתמודד עם זה ועם ההתחושה הלא נעימה הזו,זה מציק לי ובעיקר בשל העובדה שאנשים משלימים לי את המשפט כשזה קורה לי...
אם התופעה מפריע לך, תפני לקלינאי תקשורת ותבדקי האם יש משהו בטכניקת הפקת הקול שהינו לא תקין... כי את אומרת שהאוויר נגמר לך בעממצא המילה. יחד עם זאת תבדקי האם את נוטה לדבר מהר וללא הפסקות לנשימה והתאמה? בכל מיקרה, אם התופעה מ]ריעה, כדאי להתיעץ ולבדוק האם אפשר להקל עליך מבחינת הטכניקה לדיבור וגם ההרגשה והמודעות העצמית בהצלחה
בתי עמית בת שנתיים ושמונה חודשים, ההתפתחות השפתית שלה תקינה והיא באופן כללי מתפתחת יפה לגילה. בחודשים האחרונים שמנו לב כי אותיות מסויימות כגון: ל, מ, ת, היא חוזרת עליהן ברצף תוך כדי משפט. כך למשל היא אומרת: התחפשתי ל ל ל ל ל מלכת הכוכבים, או דוגמא נוספת: אני רוצה גבינה מ מ מ מ מ משולשת. ת ת ת ת תביאי לי. חשוב לי לציין כי נראה לי שמדובר רק באותיות המסויימות האלו. (כמו כן, אני לא יודעת אם זה קשור אבל יש לעמית שקד שלישי מוגדל, אך בהמלצת הרופא אין צורך לנתח אותה כרגע). שאלתי היא, האם במקרה של עמית מדובר בגמגום או בתופעה רגילה? אמנם קבעתי תור לקלינאית תקשורת אך אשמח לקבל את תגובתך. בברכה, אמא של עמית
בגיל כל כך מוקדם ועם התפתחות שפה תקינה.... ישנם ילדים שזקוקים להשהייה מסויימת כדי לבחור את המילים מתוך אוצר מילים ההולך ומתרחב, ואז... מה עושים? מאריכים את המילים או חוזרים על הברות, עד שהמילים והמשפטים משתסדרים בראש. לרוב התופעה חולפת לקראת גיל בית ספר. עם עליות וירידות של תדירות הופעת החזרות. מדובר על חוסר שטף התפתחותי וכמה שפחות לנגוע בו, יותר טוב! לא כדאי להביא אותה למודעות, אלה להפך, להמתין בסבלנות ולאפשר לה משך התארגנות ככל שהיא צריכה.
שלום, בני אובחן כ שייך לספקטרום האוטיסטי + ניקוד 37 מתוך 60 האם אוכל להבין יותר מהי רמת האוטיזם בבקשה בתודה מראש אמיר
שלום, בני בן 4 וארבעה חודשים. הוא לא דיבר עד גיל שנתיים היה מצביע על דברים ומשתמש כמעט רק בג'סטות כדי להביע את עצמו. עשה ניתוח לכפתורים והסרת פוליפ מוגדל ולאחר מכן החל לדבר בעזרת קלינאית תקשורת אך עד היום עדיין אינו מובן לגמרי, עדיין יש אותיות שאינו מבטא כמו ג,ק,וו,ואני מאוד מודאגת לגבי העתיד שלו. מהשנה הוא נמצא בגן שפתי. שאלתי היא האם מקרים כאלה מוכרים והאם יש ילדים דומים שהיום כבר גדולים ומדברים רגיל? הייתי רוצה לדבר עם אמא לילד כזה. תודה.
בקשתך על פני האתר, אולי אם או אב יענו לך. לגבימצבו של בנך, רצוי שימשיך בטיפול של קינאי דרך קופת חולים כדי שימשיכו לעבוד גם על תחום הדיבור. בגן השפתי יקבל מענה להתפתחות השפה והתקשורת באופן כוללני, במהלך השעות שהוא בגן, אבל לצערי במרבית הגנים אין טיפול יחידני שיענה על הצורך בטיפול בהיגוי. גם אם אומרים לך שאיננו זכאי לטיפול דרך הקופה, אל תאמיני להם! הוא זכאי לקבל טיפול מקלינאי בקופ"ח גם כשהוא בגן שפתי! לגבי העתיד, ברור שבנך זקוק להמשך טיפול אינדיבידואלי, הוא עדיין בגיל רכישת ההגאים וזקוק להכוונה וטיפול. בהצלחה
שלום לך דוקטור ! בני דקל נולד ביוני 2005 , דקל מגיל נורא צעיר סבל עם אסתמא קשה שכללו כמה וכמה אישפוזים עקב התקף אסתמא אשר גרם לחוסר חמצן בגוף. דקל החל לזחול וללכת מאוחר (החל ללכת בגיל שנה וחצי) דקל מגמגמם ואינו מדבר כראוי , יש ימים שהוא אומר משפטים יפים ללא גימגום , יש לציין כי אוצר המילים שלו רחב. אנו משפחה קשת יום שכרגע אין לנו את הכסף ללכת ולהשיג רופאים פרטיים שיאבחנו את הבעיה שלו. אנו שייכים לקופת חולים לאומית וממתינים לאיבחון רופא במרפאות חוץ בבית חולים מלבן בנהריה. משום מה זה נראה המון זמן וכנראה שהזמן רק מזיק ואין יותר כואב מזה שהורה רוצה לתת לבנו את הכלים להצלחה שלו ולא יכול. אנא תאמרי לי מה ניתן לעשות והאם יש אפשרות לפנות בדרך אחרת ?
ילדים בגיל הצעיר מאובחנים דרך קופת חולים במכון להתפתחות הילד, רופא הילדיםי יכול להפנות אותכם שם, במסגרת השרות הניתן לכלל התושבים בארץ, בביטוח הבריאות בממלאכתי. תתיעץ עם הרופא ילדים, אולי יש דרך הקופה אפשרות לפנות ישירותלקלינאי תקשורת ולא צריך לשלם באופן פרטי. אם מצבו השפתי של בנך ירוד, אולי זקוק לתמיכה דרך השילוב בגן שפתי... זהו מערך של מערכת החינוך שמאפשרת לילד לקבל את כל הטיפולים במסגרת גן מיוחדף גן שפתי או תקשורתי, לפי הצורך... וזאת לאחר שהמיקרה נידון בועדת השמה עירונית (שייך למערכת החינוך העירונית, עלפי חוק חינוך מיוחד) בכל מיקרה, אם מדובר רק על חוסר שתף בדיבור, תחפש באתר זה, תשובות שנתתי להורים בהקשר לחוסר שתף, זהו שלב התפתחותי שבמיקרים רבים (כ- 75%) מהמיקרים חולף עד לכניסה של הילד לכתה א'. בהצלחה
בתי בת 5 ו-10 חודשים ביקשו בגן שהיא תעבור אבחון פסיכודידקטי לקראת כיתה א' לטענתם יש רמזים לקשיי למידה אנו כהורים בספק לגבי אבחנה זאת במקביל התחלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת כיוון שקשה לה לבנות משפטים ארוכים אנו במצב מאוד קשה מאז השיחה הזאת עם הגננת ולקראת זה שיש סיכוי שהילדה תהיה בכיתה לחינוך מיוחד אבקש את עזרתכם..
לא מבינה במה אני יכולה לעזור? קלינאי התקשורת יכולה לסייע להם באבחון של ההבט השפתי ואבחון פסיכו-דידקטי מבוצע דרך השרות הפסיכולוגי של העיריה, כדי לאתר נקודות חלשות וחזקות ביכולות של הילד, מבחינת למידה. במידה ומתגלים קשיי למידה בתכה יכולה להנות מעזרה כבר בכתה א' ובכך לצמצם את הקשיים הנלווים לקשיי למידה... אינו מחייב כניסה למערכת החינוך המיוחד! רצוי לשתף פעולה בשלב זה עם מערכת החינוך, במיוחד לאור העובדה שבתך כבר מטופלת על ידי קלינאי תקשורת שיכולה להצביע על קשיים ספציפיים ועזור בתיכנון הטיפול ושילוב בכתה א'. יכול להיות שבשלב זה ימליצו להשאירה שנה נוספת בגן, עם תמיכה של גננת שי"ח ותוכניות טיפוח ייחודיות! בהצלחה
שלום! אני בשרות לאומי ומתלבטת מה לילמוד. בהכוונה מיקצועית שעברתי המליצו לי על התחום. מברורים שערכתי המקצוע מושך אותי מאוד, אך אני מתלבטת. אני לא בטוחה שיש לי מספיק סבלנות לשבת יום שלם אחד על אחד ואם המקצוע לא ישעמם אותי לאחר זמן... אני אוהבת ילדים ורוצה לעשות משהו עם ערך.. אשמח אם תספרי לי קצת על העבודה ומה התכונות הדרושות.. תודה רבה!
כדי ללמוד בבית ספר להפרעות בתקשורת צריך לעמוד בדרישות של מבחן פסיכומטרי גבוה במיוחד (מעל 700) וציוני בגרות טובים עד טובים מאד. הלימודים לתואר ראשון נמשכים 3 וחצי שנים, בהם יש צורך בלימודים וקריאה רבה, גם באנגלית. העבודה עם ילדים, מבוגרים ולמעשה, בכל הגילאים... עם אנשים בריאים או חולים, משתקמים ממחלות שונות, אנשים עםפיגור שכלי ונכויות. לגבי עבודה הינה פרטנית, קבוצתית, הדרכה ומחקר. עבודה מעניינת ומאתגרת ביותר! בהצלחה
אני סובל מהדבר הזה בערך חמישה חודשים אני בן 18 ונתנו לי פרוקסטין סרוקל למיקטל (את שתי האחרונים הפסקתי לקחת בר שבוע וחצי) אני בטיפול ולפני כמה ימים שתיתי אלכוהול , איזה שלש כוסות בערך ,ומאז המצב החמיר בהרבה אני גם לוקח קלנסופם מיליגרם בבוקר ומילגרם בצהריים ומיליגרם וחצי בערב והפרוקסטין 20 גרם בבוקר ו40 בערב , המחשבות חושבות בלי קשר , אין לי נוחות , אני מתוח כל היום ואני מרגיש כלום ואני מרגיש לבד בעולם , טוב מה דעתכם ? יש מצב לבעיה נורליוגית ? ואם כן אז מה לעשות ? לי המצב שלי נראה אבוד ויש לי תחושה שלא אחזור לעצמי לעולם , האם קיים כזה דבר? מה לעשות? אני שונא את הכל ואת כולם ובעיקר את עצמי אני כבר לא זוכר איך הייתי קודם , אבל לידיעתכם הייתי יותר בסדר מבסדר
היי בני בן ה5.5 מגמגם,ביקרנו במכון לדיבור כ12 מפגשים שלדעתי לא הועילו אין שינוי ולא רק שאין שינוי -הוא מגמגם אף יותר הבעיה החמירה הילד נעשה אגרסיבי בזמן האחרון ולדעתי זה שייך לעניין עקב הקושי בלהביע ולדבר . היכן ניתן לקבל עזרה יותר ממקודת אשמח לעזרה/עצה
לא יודעת היכן הוא טופל ואין לי מספיק פרטים לייעץ לך, אני גם לא יודעת באיזה אזור בארץ אתה גר! בכל מיקרה, גימגום הינה תופעה התפתחותית שלרוב נעשת קלה יותר בשנים הראשונות בבית הספר. ישנם קלינאי תקשורת מומחים לטיפול בגימגום בילדיים, תוכל לחפש באתר קלינאי תקשורת תחת הכותרת "למי לפנות".www.ishla.org.il
בתי בת שנה -7 חודשים לא אומרת אף מילה,לא מצביעה על הדברים שהיא רוצה,לא מחכה קולות של החיות.מה שהיא אומרת זה - נה,נה,נה ו- טה, טה טה.זהו.אם היא רוצה לאכול או לשתות או לשחק, היא באה, לוקחת את היד שלי ומובילה אותי למטבח או לסלון או לדלת כניסה - רוצה לטייל.האם יש פה מקום לדאגה ואיך אפשר לטפל בזה בלי לפנות לקלינאי תקשורת?
שלום רב, לפני כשבועיים בני בן השנתיים וארבעה חודשים החל לגמגם. בתחילה הגמגום נראה כמשחק מצידו אך בהמשך הזמן הגמגום החמיר ומלווה בעוויתות בפנים וניכר, כי המצב מפריע לו. עד לרגע הופעת הגמגום ההתפתחות השפתית שלו הייתה תקינה ואף ממש במסוך להופעת הגמגום בני גילה קפיצה התפתחותית משמעותית. מברור שערכתי עם הגננת שלו, עולה כי הילד איני מגמגם בגן בכלל. יתרה מכך, אשתי בחודש השביעי להריונה, ובני הביע פעמים רבות את חששו מהלידה הקרבה ומאחיו התינוק. נראה כי הגמגום נובע מלחץ נפשי ולאו דווקא מקושי מוטורי או נירולוגי. נודע לי כי יש ילדים המקבלים קלמנרבין סירופ כטיפול למצבי חרדה מעים אלה. האם טיפול בקלמנרבין הוא נכון? האם אין סכנה בהימצאות ולריאן בתכשיר זה? איזה טיפול נוסף מומלץ לילד במצב זה? תודה, אבא.
אני מקווה שתשובה אינה מדי מאוחרת ושלא נתתה לבן שלך קלמנרוין ולא שום סם או תחליף סם אחר!... חוסר שטף בדיבור הינה תופעה התפתחותית שמופיע כחלק מהנסיון של הילד למצוא את המילים הנכונות מתוך אוצר מילים ההולך ומתרחב! למה אתה חושב שנובע מחרדה או לחץ? אולי חרדה ולחץ של ההורים שחוששים מהבאת ילד נוסף הביתה? יכול להיות שהתופעה הייתה מופיע בכל מיקרה, ללא קשר ללידה הקרובה.... אז? מה הייתם עושים? מחפשים עוד סיבות חיצוניות?... מדובר על תופעה לגמרי נורמלי בגיל הזה, גם העובדה שזה לא קבוע ולא בכל מקום מחזקת את העובדה שזה שלב התפתחותי נורמלי לחלוטין! החוסר שטף יאלם ויופיע עד הכניסה לבית הספר ב- 75% מהילדים עם חוסר שטף... קחו את התן]פעה בקלות, על תחפשו פתרונות לבעיה שאינה קיימת ואם אתם נלחצים ודואגים, פנו ליעוץ של קלינאי תקשורת. מזל טוב לקראת הלידה!
אני מקווה שתשובה אינה מדי מאוחרת ושלא נתתה לבן שלך קלמנרוין ולא שום סם או תחליף סם אחר!... חוסר שטף בדיבור הינה תופעה התפתחותית שמופיע כחלק מהנסיון של הילד למצוא את המילים הנכונות מתוך אוצר מילים ההולך ומתרחב! למה אתה חושב שנובע מחרדה או לחץ? אולי חרדה ולחץ של ההורים שחוששים מהבאת ילד נוסף הביתה? יכול להיות שהתופעה הייתה מופיע בכל מיקרה, ללא קשר ללידה הקרובה.... אז? מה הייתם עושים? מחפשים עוד סיבות חיצוניות?... מדובר על תופעה לגמרי נורמלי בגיל הזה, גם העובדה שזה לא קבוע ולא בכל מקום מחזקת את העובדה שזה שלב התפתחותי נורמלי לחלוטין! החוסר שטף יאלם ויופיע עד הכניסה לבית הספר ב- 75% מהילדים עם חוסר שטף... קחו את התן]פעה בקלות, על תחפשו פתרונות לבעיה שאינה קיימת ואם אתם נלחצים ודואגים, פנו ליעוץ של קלינאי תקשורת. מזל טוב לקראת הלידה!
שלום פרידה שמי מיהאר אני פיזיותרפסט מומחה לטיפולי פה ולסת אני מחפש קורס בנושא בליעה וטיפול בליקויי בליעה היכן את ממליצה לי ?
בני בן השנה צורח כל אימת שהוא רוצה תשומת לב. הצרחות חזקות וממוקדות ולא ניתן להתעלם מהם(וזה לא בכי).בקשר לדיבור-הוא ממלמל הברות מגוונות, אומר "או" לאור ומצביע על דברים שהוא רוצה.הוא צורח כשמדברים בטלפון או שתשומת הלב אינה עליו. אני דואג והאם ניתן לעשות משהו
אולי לשחק איתו במשחק ה"שקט"? אולי בדיקת שמיעה לבירור מצבו? אולי לתת לו מספיק תשומת לב, כדי שלא יזדקק לצרחות? אולי לחבק אותו כשהוא צורח? אולי להתאלם ממנו כשהוא צורח? אולי, אולי , אולי.......... בהצלחה!
בס"ד שלום פרידה בני בן 2 ו-10 חודשים ואינו יכול לבטא את האות "ר" בכלל , ואת האות "ל " יכול לבטא כאשר היא בתחילת מילה ובאמצע אך לא בסוף מילה! האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת או לחכות?
תמתיני לפחות עד גיל 4 וחצי,,, ההגא הזה נרכש יחסית מאוחר על ידי מרבית הילדים. בינתיים תקפידי לדבר איתו נכון ולא לאמץ את ההחלפות שהוא עושה בדיבור
שלום.בני בן שנתיים ותשעה חודשים. מזה כשנה מטופל םעמיים בשבוע אצל קלינאיות תקשורת( פעם ב"מכבי" ופעם פרטי).מילד שלא דיבר כלל ועם חשד לpdd הוא מאוד השתפר,מדבר משפטים בני 3-4 מילים, מבין הרבה יותר ממה שהבין(הוראות ושאלות)והחשד לpdd הוסר.אלא שעדיין יש לו פערים בדיבור ובמיוחד בהבנת שפה ובמענה על שאלות.מלבד זאת הוא ילד מאוד חכם, יודע את הא-ב מבלי שלימדנו אותו, בעל יכולות גרפיות מוטוריות מעולות, אוהב חברה,משחקים וסיפורים ומשתלב נהדר בגן הפרטי הרגיל. התלבטותי:הקלינאית ב"מכבי"ממליצה להכניסו לגן שפתי בגלל הפער הגדול בין הבנת השפה לדיבור.לעומת זאת הרופאה ההתפתחותית טוענת כי אינו מתאים לגן שפתי למרות הבעיה בהבנה, שכן הוא מראה שיפורים משמעותיים מפעם לפעם.יש לדבריה, להמשיך בטיפולים בשעות הפנאי. אני רוצה לעשות עבור בני את הטוב ביותר ןלא יודעת מהו. בררתי עם מנהל החינוך בעירינו ונאמר לנו שאין גנים שפתיים, כי אם גנים טיפוליים, אותם הם משתדלים לעשות הומוגניים ככל האפשר מבחינת מאפייני הילדים.מה לעשות??? אני אובדת עצות.
ועדת השמה מחליטה לאיזה גן מתאים לשלב את הילד, כמובן ששילוב בגיל המוקדם עם טיפל תומך אינטנסיבי מניב תוצאות יותר טובות מאשר השמה מאוחרת בחינוך המיוחד... רצוי לעשות את ההשקעה הגדולה בגיל הרך. לגבי הגן, בערים רבות האופי של הגנים משתנה על פי משתני הילידם המופנים בכל שנה ומדי שנה הגן מיועד לענות על צרכי הילדים המופנים. האם הוא עבר בדיקת שמיעה? מה היו התוצאות? לגבי הריכוז והקשב, האם יש בעיה???? בעיות בהבנת השפה יכולים להתבטא בקשיי למידה בגיל מאוחר יותר ולכן ההתערבות המוקדמת חשובה. מה ההמלצה של הקלינאי הפרטי? האם הוא עבר אבחון על ידי פסיכולוג התפ]תחותי? מה הוא המליץ? שילוב בגן שפתי יכול לקדם אתהילד ולא בא על חשבון טיפול דרך מכבי. אני ממליצה להשלים אבחון של פסיכולוג, לשאול את הקלינאי הפרטי וגם את הגננת ולאפשר לועדת השמה לדון במיקרה... אולי יש אפשרות לשלבו בגן "רגיל" עם סומכת?
נכדתי בת 3 והיא מגמגמת מעט או נתקעת במילה הראשונה . יש לה שפה עשירה אוצר מילים עשיר. ילדה נבונה . דו לשונית מבינה טוב אנגלית אך אינה אומרת משפטים שלמים באנגלית אלא מילים . בעברית יש לה שיבושי הגייה מדלגת על הברות בתוך מילים. או משבשת ש,ש . מתי מומלץ לקחתה לטיפול אצל קלינאית תקשורת לטיפול. תודה סבתא דואגת.
מומלץ כבר לאבחן את הקשיים ולהחליט אםיש מקום להדרכה בלבד או גם טיפול. בכל מיקרה, יש המתנה לאבחון וכדאי לפנות מוקדם.
My son is almost 15 month old AND doesn't say even one word. he is exposed to both english AND hebrew AND say mama, dada, k, g, b,s,f,p. he is not pointing yet, whem he wants sommthing he looks at it AND cry. i can tell his hearing is fine . do you think there is a problem
כן, אני חושבת שיש בעיה ורצוי לבצע אבחון ובשלב ראשון בדיקת שמיעה, גם אם את חושבת ששמיעתו תקינה... יכולה להיות בעיה בתדרים מסויימים. האם הוא משולב במסגרת כל שהיא, של ילידם? עם מי הוא משחק? האם אתם מקפידים לדבר איתו בשפה אחת, בעקביות? חשוב העקרוםן של one adult-one language עקביות של שפה אצל כל אדם ולא בילבול בין השפות. בהצלחה
we are only talk to him in hebrew but he he is expose to english as well, when he hears us talking to others. he is at home not so much with other children so he plays mostly alone OR with us, should he be more around kids this age? thanks for your an
פרידה צהריים טובים, אני בן 26 ועד היום היה לי גמגום מאוד מאוד קל, לאחרונה הוא החמיר בעקבות תאונת דרכים שעברתי (כנראה שנבהלתי מדי) ואני חושש מכל מילה ומרגיש שהמילים נתקעות לי תכופות,דבר שלא היה קיים בעבר. האם ניתן לטפל בכך? אני מרגיש שהדבר פוגע בי ,גורם לי לתחושה של חסרון בטחון עצמי ומיאש אותי בצורה קיצונית. אודה לעזרתך בבקשה.
בהחל ניתן לטפל, בכל מיקרה, ניראה לי שהסתדרת בסדר עד היום ובודאי המצב ילך וישתפר ככל שתתגבר על התאונה שעברת. הגימגום הינו כמו "אלרגיה"... משהו מקפיץ אותו אחר כך, עובר ונעשה שקט, עד להתפרצות הבא. תפנה לקלינאי תקשורת ושיהיה בהצלחה!
שלום רב, האחיין שלי בן שנה ו8 חוד' , אינו אומר מילה ובקושי מוציא הגהים. אינו מצביע על חפצים, לא ממש מבין כששואלים אותו- איפה הכדור? איפה אוטו וכו'. הוא ילד מקסים , שקט ונוח שעושה רושם שמסתדר עם עצמו ולא תמיד זקוק לחברתם של ילדים/ אנשים. שעות על גבי שעות יכול לצפות בטלויזיה ונראה ששום דבר לא לגמרי מעצבן אותו. אני אישית רואה שאין במיוחד קשר עין איתו אלא לדקות ספורות בלבד. אחותי לקחה אותי לאבחון במכון להתפתחות הילד- נאמר לה שזה הפרעת תקשורת ראשונית! יחד עם זאת קבעו לה תורים לפסיכולוגית, עו"ס, קלינאית תקשורת וכו' . שאלתי - האם הם "מייפים" את המונח אוטיזם? האםיש דבר כזה הפרעת תקשורת ראשונית? האם כן יש מקום לדאגה, או שזה רק התפתחות איטית? תודה מראש
שלום יהל, המונחים והאבחונים הינם "רק מילים", היום מקובל לציין הפרע תקשורת ראשונית כי עדיין לא יודעיםלאן תתפתח, יכול להיות אוטיזם או לא, לכן יש מקום להתערבות מוקדמת על ידי טיפול של מספר מטפלים... אחותך עשתה נכון כשפנתה למכון להתפתחות הילד. אני מקווה שביצעו בדיקת שמיעה כחלק של מערכת האבחון הכללית. יש היום ריבוי של ילדים עם אבחנה של אוטיזם, שאינה מתאימה להן, לכן מקובל היום לציין הפרעת תקשורת ולא להתחייב על אבחנה כל כך ספציפית. בכל מיקרה, אוטיזם הינה תופעה הנימצאת על רצף של התנהגויות וישנם רמות חומרה שונות. היה סבלני ושתף פעולה עם המטפלים ועם אחותך. בהצלחה!
שלום. שמה לב שאופן דיבורה של בתי בת ה-12 אינו ברור , למרות שמדובר בילדה בעלת עושר לשוני גבוה. היא באופן תמידי אינה משתתפת בשעורים בבית הספר וכאשר אומרת משפט אנו מבקשים ממנה לחזור עליו. שכן, היא בולעת את המילים והמשפט נשמע כבליל מילים בלתי מובנות. הילדה החלה לדבר בגיל צעיר , לא קיימות בעיות חברתיות . אובחנה כילדה מחוננת מצד אחד ומצד שני לא מגיעה למצוי יכולתה בבית הספר. בתקופה האחרונה הועלה בי החשד שחוסר ההשגיות קשור לדרך הלא ברורה של הגיית המילים . האם אכן יכולה להיות קיימת בעיה כזאת וכיצד מתקדמים מכאן ? תודה רות
האם היא נבדקה או טופלה בעקבות הדיבור הלא מובן? האם יש לה מודעות (כניראה שכן, לכן לא משתתפת בשיעורים) מה מידת הביטחון העצמי וההשתתפות בפעילויות שלא דורשות דיבור (חוגי יצירה, ריקוד, ספורט....) יש הרבה שאלות ובהחלט כדאי לפנות להתייעצות עם קלינאי תקשורת
שלום, אני אמא לילד בן 6 דיספרקסי מקסים מכפר-סבא, שישמח אם מישהו בן גילו או אף מבוגר ממנו יצור עימו קשר כחבר. טלפון (אחרי השעה 16:00) 050-5897754. תודה
דרך אגב, לא הייתי ממליצה להכניס פרטים מזהים באתר שפתוח לכל, במיוחד שאת מבקשת שיצרו עמך רשק! שכחת את כללי הבטיחות בעולם הוירטואלי?????.
שלום לכולם, אני אמא לילד דיספרקסי מקסים בין 6 (כיתה א) מכפר-סבא. אשמח אם מישהו בן גילו או אף מבוגר יותר, ירצה ליצור עימו קשר ולהיות לו לחבר. טלפון שלי: 050-5897754 אחרי השעה 16:00. תודה!
למה את חושבת שילד דיספרקסי צריך התערבות כל כך חזקה ליצירת קשרים חברתיים? האם זה הבסיס לקשר. לא מבינה למה?
שלום, אני אם לילדה בת 5 וחצי. היא אמורה לעלות שנה הבאה לכיתה א'. ביום ההורים התברר לי דבר שלא היה חדש לי - לפעמים הילדה לא מרוכזת, כאילו נמצאת בעולם הפרטי שלה, במעין מה שנקרא "ריחוף", אך למרות זאת מבחינת מוכנות לכיתה א' היא מוכנה, הן ריגשית והן שכלית. לפעמים הגננת צריכה להסב את תשומת לבה בכך שקוראת לה מס' פעמים עד שהיא מגיבה. את בעיית חוסר הריכוז אני רואה גם בחוגים אחרים שהילדה הולכת אליהם : לפעמים היא פשוט לא מקשיבה, לא נמצאת "שם" ממש, אלא חושבת לה את המחשבות שלה... והמורה/מדריך צריך להחזיר אותה ל"כאן". תופעה זאת קורית גם כשהיא נמצאת בחברת ילדים, היא לא מתמסרת למשחקים עד הסוף אלא עד מתי שזה מתאים לה ובאיזה שהוא שלב מעדיפה את חברת עצמה... רציתי לשאול מנין זה נובע? האם כדאי לנסות להתגבר על התופעה, ואם כן איך? אגב הגננת בעצת הפסיכולוגית אמרה שזו לא סיבה להשאיר אותה שנה נוספת בגן. גם אני קצת "מרחפת". אבל מתפקדת וגם בבית הספר למדתי בסדר גמור, אבל לא יודעת אם זה ברמות של הבת שלי.. תודה.
האם היא עברה בדיקת שמיעה? יכול להיות שיש לה ליקוי קל ולכן היא לא תמיד קשובה לנעשה סביבה. לאחר בדיקת השמיעה ואם אין שם כל בעיה, אפשר לבצע בדיקת שמיעה המאפשרת ללמוד על "עיבוד השמיעתי", על הקשב והפיענוח של השפה המבודרת. לאחר מכן, ניתן גם לבדוק האם יש הפרעת קשב... יש הפרעות קשב ללא היפראקטיביות. הפסיכולוג בבית הספר או במכון להתפתחות הילד יכול להדריך אותך בכוון זה. בכל מיקרה, הצעתי בשלב א' - לבצע בדיקת שמיעה מקיפה. בהצלחה
שלום, בתי בת 4.5 ולארונה מראה סימנים של ירידה בשמיעה. הופננו לבדיקת שמיעה ואנחנו בדרך (עוד כמה ימים) אבל נכון להיום רופא אאג שולל נוזלים באזניים, באוזן שמאל פקק שעווה (אני לא יודעת אם זה יכול להיות גורם לירידה בשמיעה), ושקדים מוגדלים מאוד!! נוגעים בענבל וכמעט אחד בשני. אין נחירות, הפסקות נשימה, נזלת או שיעול. גם לא תלונות על כאבי גרון, כאבים בבליעה- כלום. פשוט שקדים מאוד מוגדלים. האם יש קשר בין ירידה בשמיעה לשקדים מוגדלים?
בהחלט יש קשר הדוק שקשור לאוורור של האוזן התיכונה... תעייני בספר אנטומיה ותיראי למה. אם הירידה משמעותית ולאורך הזמן, היא יכולה לפגוע בהתפתחות השפה והדיבור. מה ההמלצה של הרופא אאג'?
היי, בני בן שנתיים וחמישה חודשים וכבר תקופה ארוכה יודע לומר מילים בודדות. הבעיה מתחילה כאשר הוא מנסה להרכיב משפטים, הוא אינו עושה הפרדה בין המילים וכן, המילים שאותן הוא מבטא- הוא מבטא לא ברור. כך למשל הוא אומר "מאמאני" ל" גם אני", איפוקובובבנאי" ל"איפה הכובע של בוב הבנאי" וכד'. אני מנסה להסביר לו לדבר לאט, וכן חוזרת על המילים בצורתן הנכונה כאשר הוא מבטא אותן אחרת. הוא מנסה לחזור אחרי אך אינו מצליח ולרב מתייאש. כשיש הרבה אנשים סביבו, ושואלים אותו מה אמרת, הוא לרב נאלם דום ונראה מתוסכל מאוד. כיצד ניתן לעבוד איתו על הדיבור והגייה נכונה של המילים? דבי
זה הזמן לפנותלקלינאי תקשורת ולקבל הדרכה ייחודית לך ולבנך. הטיפול כלול בסל השרותים של קופת החולים בה הינך מבוטחת, בהצלחה
שלום, בני בן שלוש ושבעה חודשים. החל לגמגם לפני שנה בערך. כעבור חצי שנה פנינו לקלינאית תקשורת שהרגיעה אותנו שמדובר בשלב התפתחותי שיעבור. עברה חצי שנה נוספת אך הבעיה לא חלפה. יש עליות וירידות. לפני מספר ימים פנינו לקלינאית נוספת. היא קבעה (על סמך התרשמות של פגישה אחת) שלא מדובר בבעיה של חוסר שטף התפתחותי אלא בגמגום מולד (שהוא תורשתי) וחשוב להתחיל טיפול. אין לי ספק שיש לטפל בבעית הגמגום אך אני לא לגמרי שלמה עם האבחנה. גם במשפחתו של בעלי וגם במשפחתי שלי אין היסטוריה של גמגום. בהתחלה בני דיבר באופן שוטף ורק בהמשך הופיע גמגום. רק לציין שבני נבון מאוד עם אוצר מילים רחב ביותר. שאלותיי הן האם האבחנה כאן באמת חשובה? כלומר, האם בכל מקרה אופן הטיפול בגמגום (ולא משנה מקורו) יהיה דומה? האם רצוי לפנות לקבלת חוות דעת נוספת? בהנחה שאכן מדובר בגמגום מולד, האם משמעות הדבר שטיפול יכול להביא רק לשיפור ולא לידי ריפוי מלא? האם אין צורך באבחון מקיף יותר הכולל גם בירור נוירולוגי? אשמח אם תייעצי לי כיצד רצוי להמשיך מכאן תודה
מכוון שמדובר על ילד עם סיפור של כמה חודשים ובסופו של דבר, אתם די מודאגים.. כדאי שתפנו למרכז שמתמחה בטיפול בילדים צעירי, עם גימגום או לקלינאי המתמחה בתחום זה. ניתן לחפש קלינאי דרך אגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il או תפנו לקופ"ח ותבקשו מהאחראי עלתחום זה להפנותכם לקלינאי בעל נסיון בכל מיקרה, אין שום הוכחות שהגימגום הינו "מולד", אין גן ידוע או ספציפי וידוע רק שלעיתם הגימגום "רץ" במשפחות... לא המיקרה שלהם. לכן, לא הייתי רצה לקבל טיפול בגיל זה. האם הילד מודע לדיבורו או שה"גמגום" מתחיל ומסתיים באוזניים שלהם? מה תגובתו ומה מידת המודעות שלו וכיצד הסביבה מגיבה? כל אלה שאלות משמשעותיות לבירור לפני שמתחילים תהליך של טיפול ישיר בדיבורו של הילד.
בני בן שנתיים וחצי ומטופל ע"ח מרפקה בעיסוק כבר כשנה לבני יש בעיה שאינו יכול להעסיק את עצמו ומאבד ענין מהר מאוד בכל דבר שמתעסק בו. בני נמצא בגן רגיל חצי יום ובשאר היום איתי בבית. חשוב לציין כי בשבועיים האחרונים משחק בני לזמנים קצרים משחק עצמי וומפעיל דמיון ( דבר שלא היה קודם) נאמר לנו שיש לעבוד איתו בקבוצות קטנות וכי עדיף לרשום אותו לגן שפתי כי שם עובדים בקבוצות קטנות. האם גן שפתי יתאים לצרכיו של בני? האם שילוב עם ילדים עם בעיות שונות לא יגרום לו "ללכת אחורה"? האם עלינו לרשום אותו לגן רגיל ואת יתר הטיפול להמשיך כרגיל ע"י מרפה בעיסוק וחוגים .
הכניסה לגן שפתי או מסגרת חינוכית מיוחדת רק לאחר שהילד אובחן כזקוק לזה ועבר ועדת השמה של שרותי החינוך העיריה בה אתם גרים. האם הוא עבר אבחון במכון להתפתחות הילד? למה "רק" ריפוי בעיסקו? למה זקוק לגן שפתי אם עד היום לא היה אצל קלינאי תקשורת? בכל מקום עובדים בקבוצות קטנות, אפילו בגן חובה.
שלום, בני בן שלוש ועשרה חודשים, יש פעמים שהוא חוזר על המילה (אז) מס' פעמים בתחילת המשפט ואז אומר את שאר המשפט ברצף. הוא לא חוזר על מילה אחרת יותר מפעם אחת באמצע המשפט. הגננת אומרת שהוא מאוד אינטיליגנט ואוהב לדבר המון אבל מפריעות הפעמים שבהן הוא חוזר על המילה (אז) בתחילת המשפט. ישנם גם פעמים שהוא לא אומר כלל את המילה אז בתחילת המשפט . האם צריך לעשות משהוא בנושא ?
ביתי סובלת מדיספרקסיה ורבלית- ממוקדת לשפה בלבד (אובחנה במכון תהפתחות הילד). אנחנו בטיפול של קלינאית, והיא עדיין בקושי אומרת 4 הברות (גיל שנתיים וחודשיים). לא הצלחתי לאתר באנטרנט מידע סטיסטי על המשמעות הפרוגנוסטית- מה הסיכוי שתדבר רגיל, כמה רגיל וכו'...אני מחפשת קצת מידע מספרי (עדיפה מבחינתי ודעות מסויימת גם אם שלילית). מה אחוז הילדים באוכלוסיה עם דיספרקסיה ורבלית ממוקדת וכו' ואם יש הורים עם נסיון (כולל מאכזב) אשמח לשמוע. בתודה
דיספרקסיה ורבלית היא הפרעה בתיכנון הפעולות העדינות של הדיבור. לגבי העתיד, כמה אנשים את מכירה שלא מדברים???? זו תופעה התפתחותית שדורשת לקניית פעילויות עדינות של אברי הפה כדי לתכנן את ההיגוי הברור. בגיל שנתיים עדיין מוקדם לתת שמות מפוצצים כמו דיספרקסי... הנכון הוא להתערב ולהתחיל טיפול כדי לאפשר רכישת ההיגוי מוקדם ונכון, ככל שניתן. אין אבחנה של ממוקדת.... מה הכוונה? לא ברור. בכל מיקרה, מה שפעם ניקרא ילד שמדבר וקשה להבינו מקבל היום שם אחר אבל זו אותה גיברת בשינוי אדרת! אל תבהלי מהשם, תשתפי פעולה עם הקלינאי שמטפל בילד ותנסי לקיים טיפול באינטנסיביות... עד גיל שלוש אין למעשה הגבלה במספר טיפולים שילד יכול לקבל בשבוע... תדרשי לקבל לפחות פעמיים בשבוע לפחות ותדרשי גם המלצות שלהמשך תמיכה בבית. לגבי תגובות הקהל הרחב, בשאלה נישארת פתוחה, לתגובות......
לילד בן 3.5
שלום רב, למיטב הבנתי, מתאימים שתל קוכליארי לילדים אשר לא מפיקים תועלת ממכשירי שמיעה קונבנציונאליים. רציתי לשאול, איך יודעים שילד לא מפיק תועלת ממכשיר שמיעה בגיל שנה - שנה וחצי ? האם ניתן לסמוך על אבחנה כזאת או האם כדאי לחכות עד לשלב מאוחר יותר כדי להיות בטוחים שהוא אכן לא מפיק תועלת ויש הכרח לבצע ניתוח שתל? שמעתי מאנשים שאיכות הקול המתקבלת משתל קוכליארי היא סינטטית ובעלת גוון חשמלי ולא עשירה כמו זאת שמתקבלת ממכשיר שמיעה. האם זה נכון? כיצד ניתן לקבל מידע לגבי איכות המתקבלת ואי לכך - האם אין סיכון בביצוע ניתוח שתל אשר ישלול למעשה את האופציה להינות משמיעה עשירה? תודה רבה עדי
השתל ניתן לאנשים שאין להם שרידי שמיעה הניתנים להערכה או שיקום. לגבי ילדים המשמעות של דחיית השימוש בשתל מתבטא בקושי בהתפתחות תקינה של השפה והדיבור. התוצאות המדהימות של ילדים שעברו השתלת שתל השבלול מעידות על העדפה לניתוח לעומת מכשירי שמיעה שיעלותם מוטלת בספק. לגבי ההמלצה מתי ואם לבצע את הניתוח, רצוי להוועץ עם הרופא המנתח וצוות המשקם (קלינאי תקשורת בבתי החולים ובמרכזי החינוך של אותם הילדים) התוצאות של ילדים עם שתל, מדהימות!
שלום אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 3 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש
תפני אלי לשיחה טלפונית, על פי הרשום בכרטיס כאן!
שלום אני סובלת מבעיית androgen insinsitivity ולפני 3 חודשים עברתי ניתוח freminizing genutoplasty ומאז אני מקבלת אסטרופם 1 מ"ג ויש לי קול גברי השאלה שלי האם יש אפשרות לתקן לקול נשי אני מבקשת שתעזרי לי ולמי צריך לפנות אני מבקשת עזרתך ותודה מראש
בהחלט ניתן לנסות לשפר את הקול. האם נבדקת אצל רופא אאג'? אשמח לקבל יותר מידע על מאפייני הקול שלך ואולי לתת לך יעוץ פרטני. צרי עמי קשר. בהצלחה
תודה מראש על התייחסותכם. בני, בן שנתיים ושלושה חודשים. מאוד מאוד אינטליגנטי, תקשורתי, בעל יכולת ריכוז מדהימה, תפיסה מהירה וזיכרון מדהים.מאוד דעתן. אוכל מוצקים בצורה שנראית נכונה. אוצר המילים שלו רב, אך קיימות מילים שמבטא בהגיה לא נכונה: למשל אומר יאח במקום ירח (לא מבטא את האות ר' גם במילים נוספות) אומר עודה במקום עוגה (לא מבטא עדיין את האות ג') אומר ממש במקום שמש (במילים אחרות כן מבטא את האות ש' בצורה תקינה). אומר משפטים שלמים, חלקם מובנים ומיעוטם לא כל כך. נראה לי שמבחינה ורבלית בני מתפתח טוב לגילו. נשימתו כבדה בדרך כלל ונוחר - לעיתים, לא תמיד. אני פונה בשאלה לאור העובדה שבני מרייר מאז החלו לצמוח לו שינים אך השיניים כבר צמחו ברובן המכריע ועדיין מרייר. מרייר עם ובלי מוצץ. לא תמיד יש לו מוצץ בפה. מבקש מוצץ לעיתים. האם הריור בגילו תקין? האם יש לפנות לבדיקות כלשהן או להמתין שהריור ייפסק מעצמו?
אם נצרף את התופעה של ריור מוגבר, נחירה ונשימה עם פה פעור, אפשר להגיד שיש כאן שימנים מובהקים לחסימה אפית, כמקור לכל התופעות שתארת. פני לרופא אאג' המתמחה בטיפול בילדים ותקבלי את עצתו לבדיקה נוספת, בדיקת שמיעה וטיפול או ניתוח, על פי הממצאים. לגבי הדיבור, אם יש שיפור מתמיד, אין מה לדאוג. אם הדיבור לא משתפר בעקביות, יש לפנות לקלינאי תקשורתלאבחון וקבלת הדרכה... וטיפול לפי הצורך. בהצלחה
שלום, בני בן ה- 9 וחצי מגמגם קלות, זה נמשך כמעט שנתיים, לא רצוף ובתקופות מסויימות ולאחרונה זה החמיר. האם גם בגיל כזה צריכים לפנות לקלינאית תקשורת. בנוסף בני בן ה- 6 וחצי מדבר מגיל קטן במקום צ הוא מבטא ס לא היינו אף פעם אצל קלינאית תקשורת מכיוון שאמרו שנחכה עד כיתה א''. כעת הוא בכיתה א' וממשיך לדבר כך, אך כותב וקורא היטב. האם צריך לפנות לקלינאית תקשורת? תודה רונית