אנא עזרתכם ב"צלילה" לעולם הכאוב הזה של סרטן ריאות

דיון מתוך פורום  סרטן ריאה

07/06/2012 | 11:49 | מאת: הבת של אבא שלי

שלום רב, ליוויתי את אבי לבדיקת CT חזה בעקבות שיעול טורדני ומעייף, ולפני מספר ימים קיבלנו את התשובה הבאה המפורטת להלן. אציין כי אבי בן 77, ניצול שואה, מעשן מזה 60 שנים. בשנה האחרונה הוא מעשן פחות. בתקופה האחרונה שמתי לב שהוא חלש יותר מבעבר ועייף וממעט להגיע לראות את המכדים. הוא לא אוכל טוב, ורזה מאוד (1.85 גובה ושוקל כ- 60 קילו) הוא מאוד מפחד לעשות את הביופסיה, ודי מתנגד, אני לא רואה איך, בכל מקרה, הוא "ישרוד" כימו מכל סוג שהוא, אני מאוד רוצה למצוא נקודת אור לעודד אותו ולגרום לו לדבוק בחיים ולא להתייאש והאם ישנו טיפול כלשהוא/תרופה או משהו לא פולשני שיכול לחזק אותו, להקל קצת על השיעול (רופא המשפחה שלו רשם לו קודאין?!), ולהשאיר אותו על הרגליים כמה שיותר זמן באיכות החיים לפחות כמו שהוא מתפקד היום. הוא די בהכחשה, והשאלה היא כמה חמור המצב שיחייב אותי "לגרור" אותו לבירורים וטיפולים, ובאיזה מחיר (מבחינת איכות החיים ולא רק אורכם). התחלתי לקרוא על הנושא וראיתי שיש גם טיפולים ביולוגיים. במה מדובר? או שמא הם ניתנים רק במקרים ספציפיים ורק אחרי ביופסיה שתאבחן את סוג התאים? בינתיים קבעתי לו תור לרופא ריאות. אני מחפשת מישהו שיגרום לו בעדינות וברגישות להסתכל על חצי הכוס המלאה ולא יטיח בפניו שללא ביופסיה אין על מה לדבר. ת. בדיקה 07/05/2012 צילום חזה PA+LAT תשובת בדיקת דימות: סיבת ההפניה: שיעול בוצעה השוואה לצילומים קודמים מתאריך 20/03/2012 פירוט: ללא שיפור. ממצאים: ללא שינוי בתמונה רנטגנית בהשוואה לצילום קודם מ- 20/03/12 אין עדות לממצא ריאתי חדש. בתשובה קודמת הומלץ על CT חזה – שלא בוצע. המלצות: CT חזה לבירור הממצא פראהילרי משמאל. תוצאות רנטגן CT חזה תאריך הביצוע 21/05/12 תאריך פיענוח 24/05/12 להלן ממצאים סריקה טומוגרפית ממוחשבת של: בית החזה הבדיקה בוצעה ללא הזרקת חומר ניגודי תוך ורידי. סיבת הפנייה: חשד לתהליך תופס מקום בריאה השמאלית. ממצאים: על פני שתי הריאות הודגמו שינויים אינטרסטיציאלים, בעיקר מתבלטים בעיבוי ספטלי פרפרי גס. מפושטים באונה העליונה מימין הודגמה גרנולומה מסוידת בקוטר כ- 7 מ"מ. בסגמנט הפיקלי של אונה תחתונה משמאל הודגמה קונסולידציה ריאתית בלתי סדירה ובלתי הומוגנית, בחלקה עם ברונכוגרם אוויר בתוכה, בסמוך אליה הודגמו מספר נודולים ריאתיים זעירים עד לגודל כ- 3מ"מ. עיבוי פלאורלי קל בסמוך לתהליך המתואר. בכל תחנות המיצר הודגמו בלוטות לימפה מרובות מוגדלות עד לגודל כ- 14 מ"מ. בשער הריאה השמאלית הודגמו בלוטות לימפה מוגדלות נמקיות עד לגודל כ- 18-19 מ"מ. יש לציין הרחבה ניכרת של אאורטה היורדת חזית עד לקוטר כ- 40 מ"מ. במעבר חזה בטן הודגמו האדרנלים שומרים על צורתם. יש לציין שכיס המרה בעל דפנות מסוידים. לסיכום: 1. התהליך המתואר בסגמנט הפיקלי של האונה התחתונה משמאל מתאים לתהליך שאתי. 2. לימפאדנופתיה מיצרית מפושטת. 3. לימפאדנופתיה מפושטת בשער הריאה השמאלית. 4. מומלץ המשך בירור ע"י ביופסיה. תודה מראש ורק בשורות טובות.

לקריאה נוספת והעמקה
10/06/2012 | 13:30 | מאת: ד"ר מיה גיפס

שלום רב למעשה אין אפשרות להציע לאביך טיפול מבלי שיבצע ביופסיה אשר לא רק תאבחן את סוג הגידול אלא גם את התכונות שלו.ללא טיפול, למרבה הצער, אי אפשר לצפות לשיפור ספונטני או באמצעים פשוטים כמו תרופה נגד שיעול. עם טיפול,לעומת זאת, קיים בהחלט סיכוי לשפר את הרגשתו ואת איכות חייו. אני מציעה לא לעכב את הביופסיה. בהצלחה

10/06/2012 | 16:06 | מאת: הבת של אבא שלי

ד"ר מיה שלום רב, תודה רבה על תשובתך. אני מבינה שביופסיה כזו היא בהרדמה מלאה. 1. האם התהליך עצמו מסוכן לאדם בגילו? (אני לא חושבת שב-40 השנים האחרונות הוא עבר אי פעם הרדמה לצורך הליך רפואי כלשהו) 2. האם הוא צריך בדיקות נוספות, פרט לביופסיה, כדי לדעת האם יש גרורות? 3. האם לאור פענוח ה-CT אפשר לשערך את "גיל" הגידול, מימדיו יכולים להעיד שאנחנו בתחילת התהליך? תפסנו בזמן? 4. שאלה נוספת והכי חשובה - איך אני מוצאת גורם מקצועי שינהל שיחה עם אבא ויוכל לעזור לי לשכנעו בעדינות ובאופטימיות להמשך בדיקות, מבלי להכניס את ההורים למרה שחורה?

מנהל פורום סרטן ריאה