טיפול cbt

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

05/12/2012 | 13:43 | מאת: אביב

אהלן, אמרת שהטיפול המומלץ ביותר לocd הוא בשיטת cbt. התחלתי טיפול אצל פסיכולוג שאמר שהוא משתמש בהרפייה ודמיון מודרך ושזה חלק מטיפול cbt. רציתי לדעת האם זה נכון ואם תוכלי להגיד לי בגדול ממה מורכב טיפול כזה?

לקריאה נוספת והעמקה

היי אביב, באופן כללי, ניתן לומר שהרפיה ודמיון מודרך הם חלק ממגוון הכלים הרחב בהם משתמשים בטיפול CBT. ספציפית ל -OCD, הכלים האלה פחות רלוונטיים. הכלים החשובים ביותר בטיפול ב- OCD הם חשיפה ומניעת תגובה (ERP), ועבודה קוגניטיבית: הן על אמונות בסיסיות שיש לאדם, הקשורות ב- OCD (למשל: "אני חייב תמיד לוודא שהכל בסדר") והן על האמונות לגבי חרדה. העבודה על האמונות לגבי חרדה כוללת החלפת אמונות לא אדפטיביות כגון: "אני לא יכול לסבול חרדה וחייב להימנע ממנה" באמונות אדפטיביות יותר, כגון: "חרדה היא נסבלת, אני חייב לחוות חרדה על מנת להגיע לתוצאות טובות בעתיד". בברכה,

09/12/2012 | 08:13 | מאת: מכון CBT

בוקר טוב אביב, יש שלוש גישות מרכזיות המסבירות מה גורם ל-OCD, ולפיכך כיצד ניתן לטפל בו. הגישה הראשונה היא הפסיכודינמית, המגדירה את הסובלים מ-OCD, כבעלי קונפליקט לא פתור, בין האיד לאגו, שבכדי להלחם במחשבות ובדחפים הנוצרים מהאיד, האובססיות, נעשה שימוש במנגנוני הגנה, אשר מתבטאים בקומפולסיות. הטיפול בשיטה זו כולל הצפה של הקונפליקט הלא מודע ופתירתו, בתהליך של טיפול פסיכודינמי. המחקרים מצאו את הטיפול הזה כלא יעיל במיוחד לטיפול בהפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית, ואף יש חשד כי הוא מערים קשיים על הסובלים מ-OCD, שכן הוא מחייב אותם לעסוק אפילו יותר במחשבות הטורדניות שלהם. הגישה השניה היא הגישה הניורולוגית טוענת כי הסובלים מ-OCD, הם אנשים בעלי פעילות יתר במסלול הקורטיקלי-סטיראטלי-תלמי, שאינם מצליחים להגביל את המחשבות והמעשים החוזרים שלהם. תאוריה נוספת מדברת על פעילות נמוכה של סרוטנין (Serotonin), כפי שקורה בדכאון. הטיפול אותו מציעה גישה זו הינו תרופתי (תרופות כגון ציפרמיל, ציפרלקס, פרוזאק, פקסיל, זולופט, לובוקס ועוד), ומטרתו להגביל את הפעילות של מסלול זה, שיעורי ההצלחה בו נעים בין 40-60%, אך קיימות תופעות לוואי אפשריות. הטיפול שהוכח כבעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד בהפרעות OCD הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). טיפול זה מתמקד בשינוי דפוסי התנהגות וחשיבה של אדם הסובל מ הפרעת אובססיביות קומפולסיביות. האדם לומד לזהות את דפוסי החשיבה האובססיביים האופייניים לOCD ולהבין את הקשר ביניהם לבין ההתנהלות הקומפולסיבית. בתהליך זה לומד המטופל שלא להיות מנוהל על ידי דפוסי מחשבה אלו לסגל אורח חשיבה אחר ופחות מגביל. בחלק הקוגניטיבי של הטיפול לומד המטופל לסמוך על עצמו ולא להיכנע לפחדים או להשתמש במנגנוני הגנה כמו פרפקציוניזם או שליטת יתר. בחלק ההתנהגותי של טיפול CBT, נחשף המטופל בהדרגה, בפיקוח ואם צריך בליווי (ראה ליווי טיפולי בשטח) למצבים המעוררים בו לחצים אולם לומד להימנע מביצוע פעולות קומפולסיביות כדרך התמודדות. תגובות אחרות נבדקות מול המציאות מול הפעולות האובססיביות אליהם הוא רגיל כדי לחשוף את העובדה שהללו אינן מסייעות בהפחתת החרדות באמת. ניתן לבצע טיפול CBT באופן פרטני עם אופציה ללוות את הפגישות האישיות בתרגול קבוצתי. מחקרים בתחום הצביעו על שיפור משמעותי של 55%-85% בסימפטומים של ההפרעה. בעקבות טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בשורה התחתונה והחשובה – טיפול בשיטה זו מאפשר להשיג חזרה שליטה על החיים. *מחקר משנת 2009, שפורסם בירחון להפרעות חרדה, הראה כי טיפול CBT, יכול לשפר את חייהם של סובלים מ-OCD שאינם מגיבים לתרופות מסוג SRI, בטווח הקצר והארוך.[1] גם אלו שהתרופות ל-OCD משפיעות עליהם, הראו שיפור משמעותי כאשר התווסף לכך טיפול CBT, ביחס לקבוצת הביקורת שקבלה רק את התרופות.[2] מקווים שעזרנו, צוות מכון CBT

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית