מחשבות טורדניות..................................

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

12/09/2018 | 21:17 | מאת: משה

שלום לך שרון, אז כמו שאני מבין צריך לעשות חשיפה ומניעת תגובה לאובססיות, השאלה הבאה מתמקדת במחשבות טורדניות, שלחלקם יש אותו מכנה משותף, אתן לך דוגמא אדם שבאה לו מחשבה טורדנית למשל פלוני מדבר עם אלמוני ותוך כדי השיחה הוא רוצה לייעץ לו משהו, אך פוחד שאותה עצה תפגע בו , לאחר כשעה שוב מחשבה טורדנית אדם קרא כתבה באינטרנט על מחלה מסוימת שקשורה לקרוב שלו,והוא באובססיה ללמוד את הכתבה כמו שצריך על מנת שאחר כך הוא יילך ויעזור לקרוב שלו. ....... בשני המקרים הנ"ל האדם הגיעו לו מחשבות טורדניות באמצע היום ונגיד שהבחור שלנו שסובל ממחשבות טורדניות יודע וחי איך לא לקבל את המחשבות האלה ומבין שהם עוברות לבד, השאלה מה הלאה הרי למחרת גם יגיעו לו מחשבות אחרות (המחשבות שהיו לו כבר לא מפריעות המוח שלו הצליח להכיל אותם באמצעות ההימנעות מתגובה) א) מה ניתן לעשות שמחשבות טורדניות לא יבואו עוד או שלפחות לא יפריעו אפילו כמה דקות במהלך היום? ב) כמו שאמרתי שלחלק מהמחשבות יש מכנה משותף ,במקרה שלנו זה החשש והאחריות יתר על האחר, האם כאשר האדם ימציא לעצמו מקרים מסוימים שיש בהם אחריות לגבי האחר ויחשף אליהם וימנע מתגובה , האם ההיחשפות הזאת תועיל גם למחשבות שבאו ממקרים אחרים ,כמובן שיש להם את אותו השורש של האחריות יתר לאחר? ג) או שבעצם אין מה לעשות עם מחשבות טורדניות, כי ההיחשפות עוזרת ספציפית לאובססיה ואין אפשרות לפתור להמשך את כל המחשבות ששורשם הוא אותו הדבר, במקרה שלנו אחריות יתר לאחר, ולכן אדם שסובל ממחשבות טורדניות דינו תרופות לכל החיים? תודה רבה על העזרה.

לקריאה נוספת והעמקה

היי משה, מלבד החשיפות, שאותן כמובן לא חייבים לעשות כל החיים, עיקר הטיפול הוא הפסקת הטקסים. כלומר, אם אדם נתקל במחשבות טורדניות מכל מיני סוגים ולומד לא לעסוק בהן ולא לעשות שום טקס, בשלב מסוים הן מפסיקות להפריע לו. גם אם הן יצוצו מדי פעם במהלך החיים, עליו קודם כל לא להיבהל מהן (וכחלק מזה גם לא לצפות שהראש תמיד יהיה "נקי" ממחשבות, כי רק עצם הציפייה הזו גורמת למחשבות לבוא). שנית, עליו להמשיך ולהתנהג רגיל לגמרי גם אם הן באות, ולא לתת להן שום במה ויחס. שני כללי השימור האלה שומרים על האדם גם לאחר הטיפול מפני חזרתו של ה- OCD. שנה טובה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

12/09/2018 | 23:22 | מאת: משה

אוקיי.. האם בנוסף למה שאמרת, שיטת הטיפול שהצעתי האם היא יעילה? זאת אומרת מחשבות טורדניות שהשורש שלהם הוא אחריות יתר על אחרים, האם כאשר יחשף לכמה שיותר סיטואציות שיש בהם אחריות יתר ,יש בחשיפה זאת לעזור מפני מחשבות טורדניות שעוסקות באחריות יתר? או כל חשיפה תפתור רק את האובססיה עצמה ולא תועיל בהמשך למחשבות אחרות שקשורות לאחריות יתר? אני מקווה שהסברתי עצמי כמו שצריך.

יש אפשרות לעשות חשיפה גם על נושאים כאלה, אם אתה מספיק יצירתי (למשל, ללכת להתנדב ב"ער"ן" ולתת עצות לאחרים כל היום). דרך נוספת ויותר פשוטה היא לכתוב תסריט על אחד המקרים שקרו לך במהלך היום, ובו מתגשם התרחיש הרע שאתה מדמיין לעצמך. למשל, שנתת עצה למישהו והיא הזיקה לו. את התסריט יש לקרוא פעמים רבות בניסיון להעלות את רמת החרדה כמה שיותר, עד שהוא כבר אינו מפחיד יותר.

14/09/2018 | 00:35 | מאת: משה

א) ובעצם אם אני מבין נכון חשיפה למחשבה מסוימת שהשורש שלה הוא X ( למשל אחריות יתר) אמור להשפיע גם על מחשבות אובססיביות אחרות מאותו שורש? ב) שאלה שלא קשורה כל כך לנושא זה ,הבנתי וקראתי בהרבה מקומות שהתקף חרדה לא יכול להוביל להתקף לב , אך יצא לי לאחרונה לקרוא שנשימת יתר במקרים נדירים יכולה כן לגרום להתקף לב בייחוד למי שסובל מבעיות לחץ דם. האם המסקנה שחרדה לא יכולה לגרום להתקף לב לא סותרת את העובדה שנשימת יתר כן יכולה לגרום?ואם אני מבין נכון חלק מהסימפטומים בהתקף חרדה זה נשימת יתר.

א) בהחלט יכול להשפיע. המוח עושה הכללות, ואין צורך להיחשף לכל דבר קטן מאחר שיש הרבה דמיון בין הפחדים. ב) ממליצה להפסיק לחפש מידע רפואי באינטרנט, הוא מכיל כמויות עצומות של מידע רפואי לא מדויק ולא נכון. אם אין לך בעיות לב, אין שום סיבה לדאגה.

17/09/2018 | 19:48 | מאת: משה

שוב תודה על התשובות...לגבי התשובה השנייה קצת לא מובן לי, למה התכוונת? האם מי שיש לו בעיות לב והוא מקבל התקף חרדה עם נשימת יתר , האם יש לו לחשוש להתקף לב בגלל ההתקף חרדה? או התכוונת באופן כללי מי שיש לו בעיות בלב צריך לחשוש מהתקף לב בלי קשר להתקף חרדה עם נשימות יתר, שההתקף חרדה אינו מוסיף ואינו מוריד לגבי התקף לב?

התקף חרדה יכול להוביל להתקף לב אצל מי שיש לו בעיות בלב. אצל אנשים בריאים זה לא קורה בדרך כלל. אין קשר לנשימת יתר. לדעתי (הלא רפואית) זה קשור דווקא בעלייה בדופק, אבל הכי טוב להתייעץ עם קרדיולוג (מה שכנראה אינך צריך לעשות אם אתה בריא).

20/09/2018 | 16:35 | מאת: משה

תודה..שאת כותבת שלאנשים בריאים זה לא קורה בדרך כלל,זה קצת מלחיץ מה שאומר שיכול להיות אפילו סיכוי קטן שההתקף חרדה יכול להוביל להתקף לב, ואז בעצם איך האדם יכול לדעת אם הוא לא חווה באותו זמן התקף לב?

המחשבה האוטומטית תמיד תהיה "אולי זה התקף לב", אבל הסיכון הוא כל כך קטן ששווה לקחת אותו. במילים אחרות, אם אתה לא עושה כלום כדי לבדוק אם זה התקף לב או לא, בפעמים הבאות יהיה לך קל יותר לקבל את התקף החרדה ולא לפרש אותו כהתקף לב. באופן דומה, אנשים רבים נוטים לפרש כאב ראש כ"אפשרות של גידול במוח". הסיכוי לכך קיים באופן תיאורטי, אבל הוא כל כך קטן שפשוט לא כדאי לבדוק זאת ולחזק את החרדה בפעמים הבאות על ידי מעשה זה.

22/09/2018 | 21:14 | מאת: משה

שוב תודה...אבל אני שאלתי שאלה אחרת.את כתבת שבדרך כלל אנשים בריאים ההתקף חרדה שלהם לא מוביל להתקף לב....ואני שואל מזה שכתבת בדרך כלל ,אפשר להבין שיש מצב שההתקף חרדה שלהם יכול להוביל להתקף לב.האם זה נכון שיש סיכוי לאנשים בריאים ,ההתקף חרדה שלהם יגרום להם להתקף לב????....לפי מה שאני הבנתי מהתשובה שלך את חשבת ששאלתי בתחילה (כנראה שלא ניסחתי את השאלה נכון),איך אפשר לדעת אם זה התקף לב או חרדה ..

מאחר שתמיד יהיה ספק (שנגרם כמובן כתוצאה מהחרדה), אי אפשר לדעת בוודאות. באותה מידה, אדם שסובל מכאב ראש לא יודע בוודאות שזה לא משהו רציני, הוא פשוט מניח כך, כי רוב הסיכויים שזה כך. אפשר לדעת בוודאות רק אם מחכים! התקף חרדה עובר די מהר. התקף לב- לא. אם רוב הסיכויים הם שזה התקף חרדה (כי לאדם צעיר ובריא אין שום סיבה לחשוב שהוא עובר התקף לב, ובנוסף הוא כבר עבר התקפי חרדה ומכיר את זה)- פשוט מחכים.

26/09/2018 | 11:15 | מאת: משה

שוב תודה ...אבל כנראה ששוב לא הייתי מובן...אני שואל האם יש מצב שהתקף חרדה יוביל להתקף לב אצל אנשים בריאים?(אני לא שואל איך אפשר להירגע במידה שאדם מסתפק אם הוא כרגע חווה התקף חרדה או התקף לב) השאלות שלי הם - 1) אני שואל האם התקף חרדה הוא עצמו יכול להוביל להתקף לב אצל בריאים בלב? 2) ובמידה שכן איך אפשר להירגע מזה כאשר יש מצב שכרגע ההתקף חרדה שאדם חווה יכול להוביל אותו להתקף לב.תודה רבה לך על המענה והסבלנות

התשובה היא לא, מי שאין לו שום בעיה בלב לא אמור לפתח התקף לב כתוצאה מהתקף חרדה.

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית