בריאות הנפש: מיתוסים מול אמת

(5)
לדרג

האם תוספי מזון באמת עוזרים למנוע דיכאון? האם מחלות נפש עוברות בתורשה? לרגל שבוע בריאות הנפש העולמי שחל החודש, ריכזנו עבורכם כמה מיתוסים נפוצים בנושא הפרעות נפשיות, וגם חשפנו את האמת שמאחוריהם

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
053-9374637 (מספר מקשר)

"משחר ההיסטוריה מחלות ותופעות הקשורות בנפש האדם עוררו התעניינות רבה בקרב הציבור. עקב כך נולדו סברות שונות לגביהן שרובן אינן נאחזות במציאות", אומר ד"ר ירחמיאל ברבר, פסיכיאטר ופסיכוגריאטר, מנהל מערך בריאות הנפש בשירות הפסיכיאטרי במחוז מרכז במכבי שירותי בריאות, "במאה ה 19 היה נהוג לצוד 'מכשפות', לכלוא אותן או להעלות אותן על המוקד. כמובן שבחלוף הזמן הבינו שנשים אלה שכונו מכשפות, למעשה סבלו מתסמינים סכיזופרניים שונים שהובילו אותן להתנהגויות מסוימות. אולם בניגוד לסברה שרווחה בעידן העתיק, נשים אלה מעולם לא סיכנו את הציבור".

גם כיום, בעולם המודרני, עדיין אפשר להצביע על כמה סטיגמות ודעות קדומות הקשורות לענייני בריאות הנפש ולסובלים מהפרעות נפשיות. לרגל שבוע בריאות הנפש העולמי שיערך ב-10.10, ביקשנו מד"ר ברבר לפרט כמה מהן וגם להסביר מהי האמת שעומדת מאחוריהן.

הפרעות נפשיות אינן ניתנות לריפוי

לא מדויק. ישנו ספקטרום גדול מאוד של הפרעות נפש: החל מדיכאון ועד למחלות סכיזופרניות קשות. מרביתם של החולים מסוגלים להבריא ולתפקד לאחר קבלת עזרה וטיפול מתאים. למרות זאת, חלק קטן מהם, בייחוד אלה מהם הסובלים מהפרעות פסיכוטיות חמורות, לא יבריאו גם לאחר טיפול. מדובר על כך שכשליש מהחולים הסכיזופרניים יבריאו ויחזרו לתפקוד מלא.

 

פעמים רבות אנשים בוחרים בטיפול כדי להקל מצוקה, טראומה או מאורעות קשים בחיים. צילום: שאטרסטוק

אנשים הסובלים ממחלות נפש מסוכנים לציבור

לא נכון! אין כל סטטיסטיקה התומכת בטענה כי אנשים הסובלים ממחלות נפש מסוכנים יותר לציבור בהשוואה לאוכלוסייה הרגילה. למעשה, רוב מקרי האלימות המתועדים שכיחים יותר דווקא בקרב האוכלוסייה הבריאה.

 

טיפול בחשמל הוא טיפול אכזרי ומיותר

לא נכון. בניגוד לסברה, מדובר בטיפול יעיל מאוד, המומלץ בעיקר לסובלים מדיכאון חמור. הטיפול נעשה תחת הרדמה כללית, כך שהמטופל לא מרגיש כל כאב. בנוסף, המטופל חייב לאשר את הסכמתו לטיפול, ולכן בניגוד לסצנות שונות המוכרות לנו מסרטים, הוא אינו מתנגד  למהלך הטיפול, מאחר שהכל נעשה תחת הסכמה. יש לציין, כי מדובר בטיפול יעיל מאוד, שבמקרים רבים מאפשר את הצלת חייו של המטופל.

 

מחלות נפש עוברות בתורשה

נכון חלקית. בדומה למחלות כמו סוכרת וסרטן, כך גם מחלות נפשיות כוללות בתוכן מרכיבים גנטיים המעלים את הסבירות ללקות בהן. מדובר בעיקר במחלות כמו מאניה  דפרסיה (הפרעה דו-קוטבית) או סכיזופרניה. בכל אופן, לא מדובר בתורשה המועברת בצורה דומיננטית, ולכן אם יש למישהו קרוב משפחה שסובל מהפרעה נפשית לא בטוח שגם הוא יסבול ממנה, אם כי קיים סיכוי לכך.

 

אנשים הסובלים ממחלת נפש צריכים להיות מאושפזים בבתי חולים

לא נכון. הודות לתרופות חדשות ויעילות שנכנסו לשוק בשנים האחרונות, כיום רבים מהחולים מתפקדים היטב וחיים חיי קהילה פעילים. רק אחוז קטן מהם נזקק לאשפוז, שלרוב נועד למנוע מהם להזיק לעצמם או לסביבה. מדובר באחוז מאוד קטן מתוך הסובלים מהפרעות נפשיות, שאינו מעיד על הכלל.

כל מי שהולך לטיפול פסיכיאטרי סובל ממחלת נפש

לא נכון. החיים שלנו מורכבים מחוויות משמחות וגם מרגעים קשים. אנשים שמבקשים לגשת לטיפול אצל פסיכיאטר לא בהכרח סובלים ממחלה או מבעיה נפשית. פעמים רבות אנשים בוחרים בטיפול כדי להקל מצוקה, טראומה או מאורעות קשים בחיים.

 

אפשר להתגבר על דיכאון ללא עזרה מקצועית

נכון חלקית. ברוב המקרים אדם הסובל מדיכאון יזדקק לסיוע מקצועי של פסיכולוג או פסיכיאטר, שיסייעו לו להתגבר על התופעה ועל היבטיה. במקרים מסוימים, אורח חיים בריא הכולל ספורט וטיפולים משלימים שונים יכול לעזור. כאשר מדובר בדיכאון משמעותי וקשה, בהחלט יהיה צורך בטיפול פסיכיאטרי תרופתי.

 

תוספי מזון יכולים לפתור דיכאון

נכון חלקית. לא רבים מודעים לכך, אבל מסתבר שמחסור ברכיבים מסוימים, כמו ויטמין B12 או מחסור בחומצה פולית, עלול להשפיע על מצב הרוח ואף להוביל לדיכאון. למרות זאת, לא מומלץ ליטול תוספי מזון ללא הנחייה של רופא או פסיכיאטר, מאחר שכאשר לא קיים מחסור כזה עודף בצריכתם עלול להזיק יותר מלהועיל.

בשורה התחתונה, מומלץ לכל מי שסובל מתסמיני דיכאון לפנות לייעוץ מקצועי אצל רופא המשפחה או אצל הפסיכיאטר. בין התסמינים המוכרים ניתן למנות: ירידה בערך עצמי, חוסר עניין בחיים, הפרעות שינה ומחשבות אובדניות.

אורח חיים בריא מונע דיכאון

לא מדויק. הביטוי "נפש בריאה בגוף בריא" בהחלט אינו מיתוס. ואכן, ידוע כי אנשים שמקפידים על פעילות גופנית קבועה ושומרים על תזונה מאוזנת וחיי חברה פעילים, נוטים לסבול פחות מדיכאון. עם זאת, כדאי להביא בחשבון שדיכאון עלול להתרחש גם בקרב אנשים ששומרים על אורח חיים בריא.

מחסור בוויטמין B12 עלול להשפיע על מצב הרוח ואף להוביל לדיכאון. צילום: שאטרסטוק

לא ניתן למנוע התאבדות

נכון חלקית. כיום קיימם כלים רבים שבעזרתם ניתן לסייע לאנשים הסובלים ממחשבות אובדניות. למרבה הצער, לא תמיד אפשר להציל את מי שנחוש בדעתו לפגוע בעצמו ואינו מעוניין לקבל עזרה.

לסיכום: תחום רפואת הנפש כולל מגוון רחב של בעיות ותופעות. כיום ישנן דרכים רבות המאפשרות לסובלים מהן לחיות חיים טובים ופעילים. אורח החיים התובעני והמעיק במאה העשרים ואחת גורם לאנשים לסבול ממצוקות רגשיות ופסיכולוגיות, ולכן הטיפול הנפשי הינו מרכיב חשוב בשמירת איזונים בחיים ועוזר לאנשים להתמודד עם מצוקות. אין מה לחשוש ו/או להתבייש בטיפולים שכאלה, כולל טיפולים תרופתיים.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום