מלנומה של העין - הקרנה לעומת הסרת העין

דיון מתוך פורום  גידולי עיניים בניהול עמותת לראות

11/12/2018 | 00:11 | מאת: קרן

הי, לחברתי בת ה-40, נמצא גידול סרטני על העין, בגודל גדול (כ-19.5 מ״מ). היא ביקרה שלושה רופאים. שניים המליצו לה על הקרנה (אחד המליץ לעשות ביוםציה כדי להקטין הגידול ואז להשתמש בלוחית הקרנה, השני המליץ להקרין קרינה חיצונית ממוקדת) והשלישי על הסרת העין. החשש שהועלה על ידי הרופא, שהמליץ על הסרת העין, הוא כדלקמן: 1. הקרינה אינה בטוחה ב-100%, וייתכן כי ישאר חלקיקון קטן של הגידול, אשר אם יתפשט, ייתכן ויהיה קשה לגלותו 2. הקרינה עלולה לפשט את הגידול על ידי ״פיצוצו״ והגעתו לזרם הדם 3. ממילא סיכויי ההצלחה הם כ-70%, את התשובה היא תקבל לאחר חודשיים, ובמהלך חודשיים אלה, הגידול, שהוגדר כאגרסיבי, עלול להתפשט. האם הסכנות שהועלו על ידי הרופא שהמליץ על הסרת העין הגיוניות? כיצד זה שיש גישה כל כך שונה בין הרופאים? תודה מראש על תשובה מפורטת..

לקריאה נוספת והעמקה

קרן שלום, מלנומה בקוטר של 19 מ"מ היא ענקית, אבל המידע אינו מספיק. חשוב גם הגובה. הטיפול המקובל ברוב המקומות בעולם בגידול ענק הוא עקירת העין. אנחנו בהדסה מנסים להציל עיניים עד כמה שניתן, ואולי אפשר להציע הקרנה חיצונית ברדיוכרורגיה Stereotactic radiosurgery או SRS בקיצור. קשה להתייחס ישירות בלי מידע מלא, אבל גידול גדול בד"כ כבר שלח גרורות זעירות, ולא הטיפול (בקרינה חיצונית או בעקירה העין) הוא שיגרום לפיזור הזה, בהנחה שהטיפול יתבצע על ידי מישהו שמבין בזה. סיכויי הצלחה של 70% בהקרנה הם עדיין סיכוי טוב לשמור על העין. יש הרבה גישות שונות בין רופאים. לפעמים הפער נובע מהכשרה ידע ונסיון, ולפעמים ממחלוקות לגיטימיות על דרכי הטיפול ומהבדלים בגישה בין אגרסיבית לשמרנית. אני לא יודע מי הרופאים המדוברים פה, אז לא אוכל לקבוע מי צודק, בהנחה שניתן לקבוע וזו לא סתם שאלה של גישה.

12/12/2018 | 23:30 | מאת: קרן

תודה על התשובה..! מה שכתוב לגבי גובה הגידול מהדיקת הפט-סיטי הוא כדלקמן: גוש באספקט לטרלי של גלגל עין ימין במימדים של 1.6*1 ס״מ לאורך 2.1 ס״מ. האם יש וודאות כי הגידול שלח גרורות? האם יש דרך לדעת זאת מבדיקת הגידול לאחר הוצאתו? (כרגע כל שאר בדיקות הגוף תקינות). האם יש טיפול לזה, במידה ואכן כך? תודה מראש על תשובתך.

קרן שלום, PET-CT היא בדיקת הדמיה שגויה למלנומה של הענביה. ידוע בספרות שהבדיקה מפספסת כמחצית מהגרורות. זו לא בדיקה למדוד את הגידול בעין (גם לא CT רגיל ולא MRI). מודדים גידול בעין רק עם אולטראסאונד ובבדיקה עם צילום קליני. בנגעים קטנים מאוד ובמיקום מרכזי מודדים עם EDI-OCT. גם אם לא רואים שמלנומה כורואידלית התפשטה דרך קיר העין החוצה, עדיין יכול להיות שתאים התפזרו דרך הדם.

מנהלי פורום גידולי עיניים בניהול עמותת לראות